Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Tunestwo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Ja, wat je zegt klopt. dat is exact het gedrag dat ik hier zie.

In Solar-modus regelt EVCC bij mij terug tot 0A zodra het beschikbare vermogen onder de drempel komt. In mijn setup wordt die 0A ook daadwerkelijk via EMS naar de Alfen gestuurd als current limit. De Alfen accepteert dat niet (IEC-minimum is 6A) en schakelt dan naar CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT / LOADBALANCING_FORCED_OFF.

Vervolgens detecteert EVCC dat de charger “out of sync” is en probeert opnieuw te starten zodra er weer (een beetje) vermogen beschikbaar is. Dat resulteert in het continue start/stop-gedrag en een transactielog die volledig volloopt.

Belangrijk detail:
Grid enable thresholds en delays staan wel goed, phase switching werkt correct en de EMS validity time op de Alfen staat op 300s. Ik ben nog zoekende hoe minCurrent/min amps ingesteld kan worden in EVCC.

Mijn vraag zit dus niet zozeer in waarom de Alfen stopt, maar in hoe EVCC hiermee omgaat. Idealiter wil ik één van deze twee gedragingen:

óf EVCC stuurt nooit minder dan 6A (minCurrent=6A),

óf EVCC pauzeert/stopt het laden volledig, zonder ooit 0A via EMS te pushen.

Jij geeft aan dat je dit niet ziet omdat je min amps op 6A hebt staan, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Want ik heb wel enable grid power en disable grid power ingesteld, maar heb EVCC via UI ingesteld.
Ik had het ooit staan maar die setting is vermoedelijk/waarschijnlijk ergens obsolete geraakt en heb ik er dan dus maar uit gezwierd. Het minimum is sowieso volgens spec 6A dus ik vind het echt raar wat jij aan de hand hebt.

Nu zeg je wel iets: out of sync, hoe strak heb je dan je time out staan op evcc site? Ter info: staat bij mij op 10s en ik heb geen issues. Staat die bij jou nog lager? Best even aanpassen, doe al je aanpassingen wel gecontroleerd met testen er bij.

Maak eens een bug report aan.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2026 18:36 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:39
@Get!em

De tesla laadt nu op 6A _/-\o_

Helaas wilt EVCC niet op 5A laden: "set charge current limit 5A: invalid current 5.0"

Wel kan ik laden op 5A met een handshake op 6A tussen EVCC-Peblar-Tesla maar dan handmatig de Tesla op 5A zetten via de Tesla app. Maar dat is handmatig werk. Ik vermoed dat de Peblar geen 5A commando accepteert van EVCC, maar dat lijkt me sterk als het wel lukt bij jou.

Hoe krijg jij de Peblar aan het laden op 5A via EVCC bij lage PV productie? Welke auto gebruik je als ik vragen mag?

• HyperBart
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:20:
@Get!em

De tesla laadt nu op 6A _/-\o_

Helaas wilt EVCC niet op 5A laden: "set charge current limit 5A: invalid current 5.0"

Wel kan ik laden op 5A met een handshake op 6A tussen EVCC-Peblar-Tesla maar dan handmatig de Tesla op 5A zetten via de Tesla app. Maar dat is handmatig werk. Ik vermoed dat de Peblar geen 5A commando accepteert van EVCC, maar dat lijkt me sterk als het wel lukt bij jou.

Hoe krijg jij de Peblar aan het laden op 5A via EVCC bij lage PV productie? Welke auto gebruik je als ik vragen mag?
Dat zou normaal gewoonweg nooit mogen, de spec van laadstandaarden geeft aan dat het signaal wat de laadpaal uitstuurt minimaal op 6A moet liggen, maar nu komen we weer in die taaldiscussie van vorige keer.

Als ik zeg "Je mag 6A nemen" dan is dat "hallo auto, je mag maximaal 6A afnemen, volgens de specificaties moet je naar mij luisteren en ben ik je controlerend en heersend orgaan", de auto zegt dan "ok ik zal dat bevel eren en ik zal maximaal 6A nemen maar ik kan dus ook minder nemen". Tesla is daar een notoir voorbeeld van, daar kan je in de app verder beperken maar aangezien dat een Tesla ding is en de meeste palen minder dan 6A gewoonweg aanschouwen als een flagrante fout (wat je ook ziet in evcc) kan je het in "echte goede laadsoftware" (zoals evcc) dus gewoonweg niet lager uitsturen.

[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2026 18:34 ]

• KoningSlakkie
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Dat zou normaal gewoonweg nooit mogen, de spec van laadstandaarden geeft aan dat het signaal wat de laadpaal uitstuurt minimaal op 6A moet liggen, maar nu komen we weer in die taaldiscussie van vorige keer.

Als ik zeg "Je mag 6A nemen" dan is dat "hallo auto, je mag maximaal 6A afnemen, volgens de specificaties moet je naar mij luisteren en ben ik je controlerend en heersend orgaan", de auto zegt dan "ok ik zal dat bevel eren en ik zal maximaal 6A nemen maar ik kan dus ook minder nemen". Tesla is daar een notoir voorbeeld van, daar kan je in de app verder beperken maar aangezien dat een Tesla ding is en de meeste palen minder dan 6A gewoonweg aanschouwen als een flagrante fout (wat je ook ziet in evcc) kan je het in "echte goede laadsoftware" (zoals evcc) dus gewoonweg niet lager uitsturen.
Heel duidelijk, mooi verwoord.

Wat mij nu zo de aandacht trekt is hoe @Get!em met zijn peblar wel voor elkaar krijgt om op 5A te laden als PV-stroom laag is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:26
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:32:
[...]

En aanvullend: evcc heeft een min+PV modus ingebouwd om het klapperen naar 0 te voorkomen als je dat niet wilt.

En als je dan toch in solar wilt blijven kun je het gedrag ook dempen met de enable/disable parameters door daar tresholds en durations in te stellen. Staat allemaal in de docs

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Heel duidelijk, mooi verwoord.

Wat mij nu zo de aandacht trekt is hoe @Get!em met zijn peblar wel voor elkaar krijgt om op 5A te laden als PV-stroom laag is.
Dat “doet “ ie gewoon. Ik doe er niks speciaals voor.
Bij min+pv mode ging hij automatisch naar 5,2A na initiële start op 6A.

Nou is dit met langetermijnstatistieken altijd onhandig qu aggregatie per uur, maar hier een voorbeeld met meerdere uren op minimaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKJhkvjMpgPIv7-2HQkEm2FYDHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REwiIPzjBf7Y7EJppzamC4ZB.jpg?f=fotoalbum_large

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 21:49
Peblar business hangt, raspberry pie besteld.
Ben heel nieuwsgierig of ik evcc aan de praat krijg.

Ik wist het al natuurlijk, maar toch ergens teleurgesteld dat de software van de laadpaal leveranciers relatief "dom" is.

Het slim kunnen laden middels een combi van zonnestroom, dynamische tarieven en streeftijd lijkt me in deze tijd nogal banaal. Hoe kan een opensource vrije tijd project dit wel bieden en professionele laadpaalfabrikanten niet?

Anyhow ben benieuwd of ik het aan de praat ga krijgen!

• HyperBart
  • Nu online
IngamerX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:43:

Ik wist het al natuurlijk, maar toch ergens teleurgesteld dat de software van de laadpaal leveranciers relatief "dom" is.

Het slim kunnen laden middels een combi van zonnestroom, dynamische tarieven en streeftijd lijkt me in deze tijd nogal banaal. Hoe kan een opensource vrije tijd project dit wel bieden en professionele laadpaalfabrikanten niet?

Initieel stelde ik me die vraag ook, in die mate dat ik dacht “ik moet hier iets mee gaan doen”.
Tot je dan beseft dat je functioneel best wat draaiend moet houden en iedere fabrikant (mezelf inclus) dan weer een eiland bouwt.
Je ziet dat nu ook met alles wat energiebeheersystemen (ems) betreft: inverter X, inverter Y, batterij Z, auto A, auto B, laadpaal C, meter D.

Er is geen universele standaard of planningscapability over al die devices heen.
Kijk maar eens naar je droogkast, wasmachine, vaatwasser, fietslader, airco, warmtepomp. Al die verbruikers kunnen we doorgaans en vaak een aantal uur verschuiven. Toch is er weinig wat alle talen spreekt en dit ook kan doorgeven. Het is een enorm kluwen en evcc is het enige wat die dingen (ev en andere “laaddingen”, denk aan een boiler/“warmwaterbatterij”) ENORM krachtig aan elkaar kan knopen.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-02 00:16
IngamerX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:43:

Als je daar zo onzeker over bent, waarom dan een Raspberry Pi gekocht en geen Home Assistant Green? Da's behoorlijk plug&play. Tuurlijk, wat duurder maar daar koop je een hoop comfort/zekerheid voor.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Goede dag, ik heb me geprobeerd in te lezen maar dat is lastig. Dus ik hoop dat ik hier wat vragen mag stellen en kan leren.
Ik wil ook graag starten met EVCC. Nu heb ik een EVHub en wil deze ombouwen met een Smart EVSE 3.1 controller. De doelen die ik zou willen bereiken zijn:
1) in de zomer wil natuurlijk maximaal de zon in mijn auto laden (0 op de export meter).
2) maar op dit moment wil ik dit vooral omdat ik mijn hoofdzekering wil beschermen. Samen met mijn electrisch fornuis kom ik met een domme EVHub ruim boven de 6500W uit wat te veel is voor mijn 25A hoofdzekering. Dus wil graag dat de lader zachter gaat draaien of zelfs uit gaat bij te veel belasting.
3) Om mijn hoofdzekering en te beschermen laad ik nu over 1 fase (de andere fases zijn ook vrij vol met bv mijn WP) maar overweeg om weer de andere 2 fases ook aan te sluiten.
- Enerzijds om sneller te laden
- anderzijds omdat mijn zonnepanelen 4200Wp kunnen leveren, dus meer dan mijn auto over 1 fase kan laden.
- En ook nog een beetje de hoop dat als ik 3 fases aansluit en de load dan keurig verdeeld wordt over de 3 fases. Ook dit zou mijn hoofdzekering en kunnen beschermen tegen overbelasting en toch in de winter sneller laden mogelijk te maken.
3) ik heb ook een thuisaccu. Ik weet nog niet of ik die ook voor laden wil gebruiken (zie ik als uitgestelde zongebruik) of dat ik de accu wil stoppen als de auto laadt.

Mijn 2 vragen zijn:
1) zijn mijn wensen realistisch cq is mijn beeld van wat kan redelijk?
2) Is hiervoor EVCC met een Smart EVSE omgebouwde EVHub een goede basis of kan ik beter een nieuwe laadpaal overwegen?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 21:49
AA42 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Als je daar zo onzeker over bent, waarom dan een Raspberry Pi gekocht en geen Home Assistant Green? Da's behoorlijk plug&play. Tuurlijk, wat duurder maar daar koop je een hoop comfort/zekerheid voor.
Joh wist niet van bestaan af. Wordt zo hard verwezen naar rasp pi. Dit is een aanbeveling voor in de Topic start als je het mij vraagt!
Ik heb nu uit dien verstande (plug and play) ook een behoorlijk geprijst setje gekocht die ook nog eens minder zuinig is;
https://elektronicavoorjo...-pi-4b-home-assistant-kit

Wel idd evengoed 4 tientjes goedkoper hoor (indien bovenstaande met heatsink/case)

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:57
Flesym schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:42:
Goede dag, ik heb me geprobeerd in te lezen maar dat is lastig. Dus ik hoop dat ik hier wat vragen mag stellen en kan leren.
Ik wil ook graag starten met EVCC. Nu heb ik een EVHub en wil deze ombouwen met een Smart EVSE 3.1 controller. De doelen die ik zou willen bereiken zijn:
1) in de zomer wil natuurlijk maximaal de zon in mijn auto laden (0 op de export meter).
2) maar op dit moment wil ik dit vooral omdat ik mijn hoofdzekering wil beschermen. Samen met mijn electrisch fornuis kom ik met een domme EVHub ruim boven de 6500W uit wat te veel is voor mijn 25A hoofdzekering. Dus wil graag dat de lader zachter gaat draaien of zelfs uit gaat bij te veel belasting.
3) Om mijn hoofdzekering en te beschermen laad ik nu over 1 fase (de andere fases zijn ook vrij vol met bv mijn WP) maar overweeg om weer de andere 2 fases ook aan te sluiten.
- anderzijds omdat mijn zonnepanelen 4200Wp kunnen leveren, dus meer dan mijn auto over 1 fase kan laden.
- En ook nog een beetje de hoop dat als ik 3 fases aansluit en de load dan keurig verdeeld wordt over de 3 fases. Ook dit zou mijn hoofdzekering en kunnen beschermen tegen overbelasting en toch in de winter sneller laden mogelijk te maken.
3) ik heb ook een thuisaccu. Ik weet nog niet of ik die ook voor laden wil gebruiken (zie ik als uitgestelde zongebruik) of dat ik de accu wil stoppen als de auto laadt.

Mijn 2 vragen zijn:
2) Is hiervoor EVCC met een Smart EVSE omgebouwde EVHub een goede basis of kan ik beter een nieuwe laadpaal overwegen?
Ja, wat je wilt is gewoon realistisch en klopt technisch. EVCC kan PV-overschot laden, load balancing doen en je 3×25A hoofdzekering beschermen. Ook 1-fase/3-fase laden en spelen met de thuisaccu (wel of niet laten meehelpen) is allemaal mogelijk.

Wel even belangrijk: SmartEVSE blijkt in de praktijk geen goede match met EVCC. EVCC wil zelf OCPP-server zijn en SmartEVSE draait als OCPP-client, dat botst dus. Zie deze discussie:
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/10718

Kortom: EVCC is top, maar combineer het liever met een laadpaal die officieel door EVCC ondersteund wordt. SmartEVSE standalone prima, maar samen met EVCC op dit moment niet ideaal. Proberen kan altijd natuurlijk.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 11:22
Ik heb een herhalend schema wat ervoor zorgt dat de auto elke dag om 0700 geladen is tot het gewenste percentage. Dit werkt allemaal prima.

Maar als ik de auto voorverwarm aan de paal zou ik willen dat hij nog stroom uit het net pakt ipv uit de accu. Voordat ik EVCC gebruikte werkte dit prima.

“Late charging” heb ik naar gekeken maar omdat ik elke dag wisselende vertrektijden heb niet een goede oplossing.

Het lijkt te komen doordat EVCC de lader op “pauze” zet bij het behalen van het gewenste percentage. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik gebruik een Easee laadpaal

[ Voor 11% gewijzigd door jwtje op 23-01-2026 07:43 ]

• Tunestwo
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Ik had het ooit staan maar die setting is vermoedelijk/waarschijnlijk ergens obsolete geraakt en heb ik er dan dus maar uit gezwierd. Het minimum is sowieso volgens spec 6A dus ik vind het echt raar wat jij aan de hand hebt.

Nu zeg je wel iets: out of sync, hoe strak heb je dan je time out staan op evcc site? Ter info: staat bij mij op 10s en ik heb geen issues. Staat die bij jou nog lager? Best even aanpassen, doe al je aanpassingen wel gecontroleerd met testen er bij.

Maak eens een bug report aan.
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/26923

Eens kijken wat eruit komt.

• HyperBart
  • Nu online

Mijn 2 vragen zijn:
Ja, alles is realistisch en redelijk.
Paar opmerkingen:

* huisbatterij is vaak dermate klein dat het weinig zin heeft om te ontladen uit batterij en in de EV, tenzij je het zo netjes plant dat de batterij iedere ochtend leegtankt bij zonnige dagen zodat je weer met een lege thuisbatterij zit in de ochtend en de PV deze weer kan bijvullen.
* ja, evcc dekt alles af wat je wil qua load balancing en automatisch wisselen van fases
* best laadboxen vermijden die ocpp vereisen, te traag, te complex/niet hiervoor bedoeld, alternatief is een Alfen die je vrijschakelt met 32A licentie, dan kan je op 1 fase icm de PV omvormer tot 7.4kW laden wat een rustiger schakelgedrag 1F/3F als resultaat heeft.

• KoningSlakkie
jwtje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:
Ik heb een herhalend schema wat ervoor zorgt dat de auto elke dag om 0700 geladen is tot het gewenste percentage. Dit werkt allemaal prima.

Maar als ik de auto voorverwarm aan de paal zou ik willen dat hij nog stroom uit het net pakt ipv uit de accu. Voordat ik EVCC gebruikte werkte dit prima.

“Late charging” heb ik naar gekeken maar omdat ik elke dag wisselende vertrektijden heb niet een goede oplossing.

Het lijkt te komen doordat EVCC de lader op “pauze” zet bij het behalen van het gewenste percentage. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik liep tegen hetzelfde aan, ik heb dus het volgende gedaan:

EVCC setting
Om 8:00 geladen tot 85% SOC

Auto setting
Max laden tot 80%

Wat er dan gebeurt is dat EVCC plant om tot 85% te laden, maar de auto stopt zelf met laden bij 80%. EVCC houd de laadpaal actie omdat EVCC zijn doel niet heeft behaald. Dit kan je ook doen met late charging actief (30min). EVCC plant die laatste percentages van de 5% in de laatste half uur.
Dus wanneer de auto gaat voorverwarmen kan de auto deze energie uit de muur halen.

In mijn geval is de auto read-only en kan ik niet via evcc de instellingen van de auto wijzingen. Het is wel een beetje veel handmatig instellen als je elke keer andere vertrektijden hebt. Is het wekelijks hetzelfde of is dat ook verschillend?

• Kammika
jwtje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:

Op doelsoc 100% doet evcc dit al
Als je je doelsoc in de auto instelt en evcc eenmpaar procentjes hoger werkt dit ook

Wat ik zelf doe is de optie late charging gebruiken waardoor het batterijpakket automatisch gepreconditioneerd is, omdat die staat te laden vlak voor je weggaat.
En 10 minuten voordat ik wegga druk ik dan ook nog interieurverwarming aan in de app van de auto

Heb er nog even geen tijd voor gehad. Maar ben van plan een ha automatisering te maken die ik met een schemahelper kan laten starten, en die dan tegelijk interieurverwarming aanzet + evcc naar snel laden zet

Edit: en terwijl ik dit zo inklop bedenk ik me een nieuw idee. Een ha automatisering maken die de preconditionering 15 minuten voor de schema tijd aanzet als late charging ook actief is… da’s nog makkelijker.
Ik ga hier binnenkort maar eens mee knutselen

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 23-01-2026 09:15 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde aan, ik heb dus het volgende gedaan:

EVCC setting
Om 8:00 geladen tot 85% SOC

Auto setting
Max laden tot 80%

Wat er dan gebeurt is dat EVCC plant om tot 85% te laden, maar de auto stopt zelf met laden bij 80%. EVCC houd de laadpaal actie omdat EVCC zijn doel niet heeft behaald. Dit kan je ook doen met late charging actief (30min). EVCC plant die laatste percentages van de 5% in de laatste half uur.
Dus wanneer de auto gaat voorverwarmen kan de auto deze energie uit de muur halen.

In mijn geval is de auto read-only en kan ik niet via evcc de instellingen van de auto wijzingen. Het is wel een beetje veel handmatig instellen als je elke keer andere vertrektijden hebt. Is het wekelijks hetzelfde of is dat ook verschillend?
Is het niet handiger een feature request in te dienen om het net als bijv. Tibber aan te pakken? Wanneer niet actief geven zij 4A o.i.d. door wat te weinig is om te laden maar genoeg om de batterij of AC vanuit te voeden.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• KoningSlakkie
EVCC is zoals @Tunestwo heeft beschreven daar helemaal perfect geschikt voor, als je geen loadbalancing in je laadpaal hebt dan kan je EVCC daarvoor gebruiken.

Maar over punt 3: Wat jij eigenlijk wilt is "battery active control" dus je moet zelf de accu kunnen bedienen. Met active control kan EVCC de ontlading van de thuisaccu uitschakelen. Zodat je laadt vanuit het net (op goedkope dynamische tarieven bijvoorbeeld). Na het laden van de auto wordt de thuisaccu weer actief gezet en zal die je huisvoeden.

Zo kan je ook creatief instellen door bijvoorbeeld de Auto te laden met behulp van de thuisaccu laden totdat de thuisaccu zakt naar 50% SOC. Daarna discharge stopzetten en door laden met alleen zon en/of netstroom.

Ook kan je de dynamische tarieven instellen om ook je thuisaccu te laden op dynamische prijzen samen met de auto. Alleen weet ik niet hoe dat zit met prioriteiten

Heb je een accu met een EMS die word beheerd door een externe partij om te handelen zoals zonneplan bijv. dan kan dat dus niet. Dan ga je sowieso de thuisaccu leegtrekken. Heb je een accu die je zelf helemaal beheert, kijk op de EVCC-website of jouw systeem de tag "active battery control" heeft.
Mirabis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Is het niet handiger een feature request in te dienen om het net als bijv. Tibber aan te pakken? Wanneer niet actief geven zij 4A o.i.d. door wat te weinig is om te laden maar genoeg om de batterij of AC vanuit te voeden.
Misschien maar eens een feature request doen idd. Het is dat ik nu ver kom met late charging en dat ik creatief kan spelen met home assistant, maar eigenlijk wil je dat ingebouwd hebben in EVCC.

Ik denk aan laden tot 80% EVCC doel, in plaats van late charging, precondition modus om 15 min voor vertrek tot lader disconnect 4 kW vrijgeven om pre-conditionen mogelijk te maken.

Aanvullingen?

[ Voor 19% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-01-2026 10:05 ]

• Flesym
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:00:
[...]

EVCC is zoals @Tunestwo heeft beschreven daar helemaal perfect geschikt voor, als je geen loadbalancing in je laadpaal hebt dan kan je EVCC daarvoor gebruiken.

Maar over punt 3: Wat jij eigenlijk wilt is "battery active control" dus je moet zelf de accu kunnen bedienen. Met active control kan EVCC de ontlading van de thuisaccu uitschakelen. Zodat je laadt vanuit het net (op goedkope dynamische tarieven bijvoorbeeld). Na het laden van de auto wordt de thuisaccu weer actief gezet en zal die je huisvoeden.

Zo kan je ook creatief instellen door bijvoorbeeld de Auto te laden met behulp van de thuisaccu laden totdat de thuisaccu zakt naar 50% SOC. Daarna discharge stopzetten en door laden met alleen zon en/of netstroom.

Ook kan je de dynamische tarieven instellen om ook je thuisaccu te laden op dynamische prijzen samen met de auto. Alleen weet ik niet hoe dat zit met prioriteiten

Heb je een accu met een EMS die word beheerd door een externe partij om te handelen zoals zonneplan bijv. dan kan dat dus niet. Dan ga je sowieso de thuisaccu leegtrekken. Heb je een accu die je zelf helemaal beheert, kijk op de EVCC-website of jouw systeem de tag "active battery control" heeft.
Bedankt voor je reactie. Ik heb controle over alles via HA, dus ook mijn thuisaccu (10KW). Ik heb een vast contract en stuur daarom nu alleen op NoM. Mijn gedachte met de accu was meer als aanvulling op PV only als de zon even last heeft van een wolk. Maar ik kan hem ook in allerlei andere modes zetten (uit, alleen laden/ontladen/NoM, max laad- en/of ontlaadvermogen enz.).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• KoningSlakkie
Flesym schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb controle over alles via HA, dus ook mijn thuisaccu (10KW). Ik heb een vast contract en stuur daarom nu alleen op NoM. Mijn gedachte met de accu was meer als aanvulling op PV only als de zon even last heeft van een wolk. Maar ik kan hem ook in allerlei andere modes zetten (uit, alleen laden/ontladen/NoM, max laad- en/of ontlaadvermogen enz.).
Dat gebeurt nu bij mij met mijn handelende accu. Daar hoef je geen active control te hebben. Voor wat jij wilt is passive control voldoende. Het enige is dat EVCC de SOC van je thuisaccu moet kunnen lezen. En dat kan je gewoon uit Home assistant halen zoals ik dat ook doe.

Bij voldoende SOC van de thuis accu, gaat de EV-lader in principe op PV+min. Dus hij blijft door laden op 1.4 kW als de zon even te zwak is en wanneer er een quooker of vaatwasser aan het verwarmen is. En wanneer er voldoende zon is gaat EVCC de laadsnelheid verhogen waarbij NOM wordt behouden. En ook geen energie uit de accu wordt geladen bij voldoende overschot.

Daarnaast heb je battery boost mode. Dan gaat hij zo snel mogelijk laden waarbij er nog steeds NOM is op je P1-meter. Maar dat het resterende beschikbaar vermogen van je thuisaccu word gebruikt. Dus gaat er iets aan in je huis, dan gaat EVCC minder snel laden.

Dus batteryboost bijv.
PV + Thuis accu = Huis + EV = NOM
3 kW + 8 kW = 2 kW + 9 kW = NOM

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:31
In een vorige post beschreef ik een template voor het gebruik van epexprijzen.nl voor dynamische tarieven.
Inmiddels heb ik deze template, met ondersteuning voor zowel uur- als kwartiertarieven, toegevoegd aan evcc.

De bijbehorende pull request is inmiddels gemerged en zal dus in een volgende evcc-release beschikbaar komen.

Hierdoor wordt de configuratie weer een stukje eenvoudiger.

Voorbeelden:

Zonneplan uur:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
    type: template
    template: epexprijzen-nl
    provider: zonneplan
    price-interval: hourly
Frank kwartier:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
    provider: frank-energie
    price-interval: quarterly

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:17

luigi87

Domotica Fanaticus

Flesym schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Antwoord op je initiële vraag, kan zeker.
Hier is EVCC de Controller van mijn energie stromen (EMS)

- Thuis accu van 48kwh (victron) welke bij chargen van de auto wordt beheerst door EVCC. 50% mag voor de auto worden ingezet.
- Verwam mijn huis met Airco's dus veel wisselende belastingen op mijn fase (3 x 25A)
- Nog een buitenbadje met een 3kw heater die 2 maal daags aanspringt.
- Zo ook een Quooker met ca 3kw vermogen.
- En alle gebruikelijke huishoudelijk apparaten.
- Laadpaal alfen single pro

Na wat gestoeit (voornamelijk omdat ik naar EVCC ook HA intregaties draaide op de Alfen Laadpaal) draait het nu echt super!
de load balancing van EVCC is sneller en naar mijn mening beter dan die van Alfen zelf.

Ik zou je wel willen adviseren dat je één platform als je "master" kiest bijv EVCC en HA inzet als monitoring tool.
Dit om te voorkomen dat de Accu dingen doet, die EVCC niet verwacht en zo dus je hoofdzekeringen te zwaar belast.

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

aritmeester schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:59:
In een vorige post beschreef ik een template voor het gebruik van epexprijzen.nl voor dynamische tarieven.
Inmiddels heb ik deze template, met ondersteuning voor zowel uur- als kwartiertarieven, toegevoegd aan evcc.

De bijbehorende pull request is inmiddels gemerged en zal dus in een volgende evcc-release beschikbaar komen.

Voorbeelden:

Zonneplan uur:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
Frank kwartier:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
Top _/-\o_ mooie toevoeging!

Zie in de code dat de fout die had, dan niet meer gemaakt wordt.

Overigens heb ik geen error meer gezien na de aanpassing van 3600 naar 900 en de tarieven lopen nu ook netjes iedere keer verder door.

- leeg -

• aritmeester
luigi87 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Top _/-\o_ mooie toevoeging!

Zie in de code dat de fout die had, dan niet meer gemaakt wordt.

Overigens heb ik geen error meer gezien na de aanpassing van 3600 nar 900 en de tarieven lopen nu ook netjes iedere keer verder door.
Thanks!

Die fout was voor mij precies de aanleiding om er een template van te maken. ;) Hiermee wordt het nog gemakkelijker om de juiste (dynamische) tarieven automatisch op te halen en hoef je niet ieder jaar de energiebelasting formule aan te passen. _/-\o_

• AA42
IngamerX schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 00:16:
[...]

Joh wist niet van bestaan af. Wordt zo hard verwezen naar rasp pi. Dit is een aanbeveling voor in de Topic start als je het mij vraagt!
Ik heb nu uit dien verstande (plug and play) ook een behoorlijk geprijst setje gekocht die ook nog eens minder zuinig is;
https://elektronicavoorjo...-pi-4b-home-assistant-kit

Wel idd evengoed 4 tientjes goedkoper hoor (indien bovenstaande met heatsink/case)
Haha, is waarschijnlijk een beetje "Tweakers eigen" om naar de Pi of een of andere mini PC te wijzen.
Voor mij waren minimaal energieverbruik en gemak de belangrijkste redenen om voor de Green te kiezen. Voor een gemiddeld huis met niet een vrachtwagen lading aan devices is het allemaal dik voldoende. Ben ook geen hard-core HA gebruiker maar zit nog behoorlijk in de beginners fase, alhoewel ik al best leuke dingetjes al gemaakt heb.
Heb bijv. nog geen mooi display aan de muur. Ben blij dat ik evcc netjes werkend heb, dat was mijn eerste doelstelling met HA, de rest was "mooi meegenomen".

Of de Green in de openingspost hoort weet ik niet. Het is in ieder geval een fijn ding voor beginners.

[EDIT] ik zie nu idd dat er naar een Raspberry Pi of NAS verwezen wordt in de eerst post, dan is het inderdaad best zinvol om (zeker voor beginners) ook naar de HA Green te wijzen aldaar. @Roeland54 of @HyperBart of @JanHenk , mee eens?

[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 23-01-2026 12:48 ]

• Tunestwo
AA42 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Haha, is waarschijnlijk een beetje "Tweakers eigen" om naar de Pi of een of andere mini PC te wijzen.
Voor mij waren minimaal energieverbruik en gemak de belangrijkste redenen om voor de Green te kiezen. Voor een gemiddeld huis met niet een vrachtwagen lading aan devices is het allemaal dik voldoende. Ben ook geen hard-core HA gebruiker maar zit nog behoorlijk in de beginners fase, alhoewel ik al best leuke dingetjes al gemaakt heb.
Heb bijv. nog geen mooi display aan de muur. Ben blij dat ik evcc netjes werkend heb, dat was mijn eerste doelstelling met HA, de rest was "mooi meegenomen".

Of de Green in de openingspost hoort weet ik niet. Het is in ieder geval een fijn ding voor beginners.

[EDIT] ik zie nu idd dat er naar een Raspberry Pi of NAS verwezen wordt in de eerst post, dan is het inderdaad best zinvol om (zeker voor beginners) ook naar de HA Green te wijzen aldaar. @Roeland54 of @HyperBart of @JanHenk , mee eens?
Is het mogelijk in een HA green proxmox oid te draaien? Want stel je wilt Home assistant, EVCC, adguard, wireguard oid draaien is een raspberry pi makkelijker want daar kan proxmox op. :)

• AA42
Tunestwo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Is het mogelijk in een HA green proxmox oid te draaien? Want stel je wilt Home assistant, EVCC, adguard, wireguard oid draaien is een raspberry pi makkelijker want daar kan proxmox op. :)
Geen idee, en juist om die reden was de HA Green voor mij ook het juiste product ;)

Je noemt 3 dingen waar ik nooit van gehoord heb (adguard, wireguard en Proxmox) en als je met die zaken bezig bent dan is de Green denk ik niet het juiste product.

• Flesym
  • Niet online
Tunestwo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Volgens mij draai je het nu om. ProxMox is een virtualisatie laag (host) om hardware te delen met guests. Deze laag wil je zo dun en zo stabiel mogelijk hebben met sterke scheiding tussen guests. Ik draai ProxMox op een mini PC omdat die meer capaciteit heeft dan een Raspberry. Daarop draai ik guests als HA voor Home automation, Frigate als NVR voor mijn camera's, Tailscale als VPN oplossing enz. En daar moet nu EVCC bijkomen.
Als je alleen HA draait kun je al deze software ook als addon in HA draaien. Maar op HA ProxMox draaien om daarin weer VM's of LXC's te draaien voor bv EVCC is volgens mij niet slim. Je voegt software lagen toe zonder toegevoegde waarde.

• AA42
Vraag: is er ergens een stap-voor-stap om load balancing (goed) in te stellen in evcc?

• Kammika
AA42 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:58:
Vraag: is er ergens een stap-voor-stap om load balancing (goed) in te stellen in evcc?
Staat beschreven in de documentatie

• AA42
OK, die had ik gevonden. Ik moet dus de evcc.yaml bewerken. Maar zover ik weet kan dat niet als je evcc als add-on onder HA draait?

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:47
@AA42

Dat kan wel, ik gebruik daar de Studio Code Server add-on voor. Draai Evcc op een homeassistant green. Load balancing heb ik in de config yaml ingesteld.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• HyperBart
  • Nu online
@AA42 Precies omwille van de extra complexiteit en gelaagdheid en het abstraheren van die files ben ik zelf niet geneigd om HA (ongeacht welk hardware ding er onder draait) te suggereren in de startpost. Noem me maar een purist desnoods 😉. Cc @JanHenk @Roeland54

Wat jij dus nu aan de hand hebt @AA42 . Ergens zit die file gemapped aan een volume of file mapping. Een paar pagina’s terug had er ook iemand daar problemen mee.

Load balancing is ook uitgewerkt in de voorbeeldfile in de startpost.

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:18:
@AA42 Precies omwille van de extra complexiteit en gelaagdheid en het abstraheren van die files ben ik zelf niet geneigd om HA (ongeacht welk hardware ding er onder draait) te suggereren in de startpost. Noem me maar een purist desnoods 😉. Cc @JanHenk @Roeland54

Wat jij dus nu aan de hand hebt @AA42 . Ergens zit die file gemapped aan een volume of file mapping. Een paar pagina’s terug had er ook iemand daar problemen mee.

Load balancing is ook uitgewerkt in de voorbeeldfile in de startpost.
Mijn vermoeden is dat je het ook in de gui kunt configureren onder “elektriciteitsnetwerk beheer”, maar heb daar zelf geen ervaring mee…

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:03:
[...]

Mijn vermoeden is dat je het ook in de gui kunt configureren onder “elektriciteitsnetwerk beheer”, maar heb daar zelf geen ervaring mee…
Ja zeker kan dat! Zo heb ik het al een tijdje draaien, geen evcc.yaml meer, maar alles via de UI. Is inmiddels ook de aanbevolen methode overigens, zeker voor nieuwe gebruikers.

Maar, voor het stukje load balancing moet je dus wel weer een stukje yaml ingeven... Er wordt al een voorstel gedaan, dat je aan kan passen naar jouw wensen.

Ik deel zo even een screenshot van mijn eigen settings.

@AA42 Edit: zo dus “gewoon”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jFWxsG0N3dfm_xl4aNw_0bq7Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ttks2f3e4qiXl0txPelkDJiS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is alleen om de hoofdzekeringen te monitoren. Ik heb de gridmeter ook via de UI ingesteld. Onderaan zie je daardoor ook de “beschikbare” meter om te monitoren. In mijn geval “db:2”.

Name, titel, maxcurrent en meter, zijn voldoende. Simpel als dat…

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 24-01-2026 10:18 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Millert
@AA42 Hier mijn config file, zonder de persoonlijke token/urls en locatie. Circuit en Maxcurrent zorgen voor de begrenzing op 25A. Dit is in mijn geval nodig wanneer de thuisbatterij en Ioniq tegelijkertijd laden wanneer de tarieven het laagst zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
---
interval: 20s
sponsortoken: null
site:
  title: Home
  meters:
    grid: my_grid
    pv:
      - omvormer1
      - omvormer2
    battery: my_homebattery
circuits:
  name: main
  title: Hoofdcircuit
  maxCurrent: 25
  meter: my_grid
loadpoints:
  - title: Oprit
    circuit: main
    charger: my_charger
    vehicle: my_car
meters:
  - name: my_grid
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.178.118
  - name: omvormer1
    template: shelly-1pm
    usage: pv
    host: 192.168.178.129
    user: null
    password: null
    channel: 2
  - name: omvormer2
    template: shelly-1pm
    usage: pv
    host: 192.168.178.241
    user: null
    password: null
    channel: 2
  - name: my_homebattery
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://192.168.178.175:8123/api/states/sensor.battery_combined_power
      headers:
        Authorization: Bearer x
        content-type: application/json
      jq: .state | tonumber
    soc:
      source: http
      uri: http://192.168.178.175:8123/api/states/sensor.battery_state_of_charge_f1683031_78f7_47ce_b255_6a93c1112125
      headers:
        Authorization: Bearer x
        content-type: application/json
      jq: if .state == "unknown" or .state == "unavailable" then empty else (.state |
        tonumber) end
    capacity: 17.2
chargers:
  - name: my_charger
    template: abl
    modbus: rs485serial
    id: 1
    device: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_BG01CZKP-if00-port0
    baudrate: 38400
    comset: "8E1"
vehicles:
  - name: my_car
    template: offline
    title: Ioniq
    capacity: 28
    phases: 1
tariffs:
  grid:
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.12165
    tax: 0.21
    formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0)
  feedin:
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.12165
    tax: 0.21
    formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0)
  solar:
    - type: template
      template: forecast-solar
      lat: null
      lon: null
      dec: 35
      kwp: 2.96
      az: 90
      template: forecast-solar
      lat: null
      lon: null
      dec: 35
      kwp: 2.56
      az: 270

[ Voor 3% gewijzigd door Millert op 24-01-2026 10:03 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Tunestwo
AA42 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:58:
Ik heb het icm Claude Ai gedaan maar hier is mijn config.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: huisaansluiting # unique name, used as reference, e.g. as parent in other circuits
  title: Hoofdaansluiting # used in the UI
  maxCurrent: 23 # 23A main circuit breaker (2A safety margin below 3x25A)
  maxPower: 15900 # 15.9kW (23A * 230V * 3 phases)
  meter: db:5 # HomeWizard grid meter to monitor power consumption
  parent: # no parent, this is the root circuit
- name: laadpaal # CHANGED from db:3 to laadpaal (must be different from charger name!)
  title: Carport # used in the UI
  maxCurrent: 18 # 18A circuit breaker (2A safety margin below 20A)
  maxPower: 12420 # 12.42kW (18A * 230V * 3 phases)
  meter: # no meter, using data from loadpoints
  parent: huisaansluiting # parent to the main circuit
Dit is puur laadpaal + huis aansluiting monitor. Dus huis aansluiting in de problemen dan laadpaal omlaag... als ik het goed heb... heb de config pas net 2 dagen :)

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:09
Vraagje. Ik ga voor iemand anders ook evcc klaarmaken. Ik weet dat hij een SMA omvormer heeft, maar weet nog niet welk type etc...
SMA kan je ook toevoegen aan de Homewizard via het abonnement... Als die actief is binnen de Homewizard, kan je die dan ook via de Homewizard integratie in EVCC krijgen?

• JanHenk
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:28:
Vraagje. Ik ga voor iemand anders ook evcc klaarmaken. Ik weet dat hij een SMA omvormer heeft, maar weet nog niet welk type etc...
SMA kan je ook toevoegen aan de Homewizard via het abonnement... Als die actief is binnen de Homewizard, kan je die dan ook via de Homewizard integratie in EVCC krijgen?
Nee. Evcc doet local polling van de P1 meter, daar zijn die gegevens niet inzichtelijk.

Dat je in de HomeWizard app omvormers kunt koppelen is leuk, maar dat is zeg maar “cloud to cloud”, allemaal niet lokaal.

Overigens is een PV meter niet verplicht, is puur voor “het inzicht”, de werking is niet anders. Dus zou het eerst zonder doen en dan kijken of je hem, voor de leuk, kan invoeren in evcc.

• NoFate
JanHenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Nee. Evcc doet local polling van de P1 meter, daar zijn die gegevens niet inzichtelijk.

Dat je in de HomeWizard app omvormers kunt koppelen is leuk, maar dat is zeg maar “cloud to cloud”, allemaal niet lokaal.

Overigens is een PV meter niet verplicht, is puur voor “het inzicht”, de werking is niet anders. Dus zou het eerst zonder doen en dan kijken of je hem, voor de leuk, kan invoeren in evcc.
Ja. Maar ook werken met peak shaving en solar charging. Dan heb ik het uiteraard wel nodig...

Maar hij heeft een gewone Telenet router... Die routers kunnen geen Mac DHCP reservatie doen... Hoe doen jullie dat dat met de IP adressen? Want die Homewizard kan je niet statisch instellen... Heb geen goesting om daar nog een andere router te gaan zetten :-)

• JanHenk
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Ja. Maar ook werken met peak shaving en solar charging. Dan heb ik het uiteraard wel nodig...
Nee ook niet toch? Of ben ik abuis? Zo lang je de hoofdaansluiting kan uitlezen heb je voldoende info dacht ik.

Verder inderdaad DHCP reservering… Alternatief is vast IP buiten DHCP range. Maar vind ik nooit echt een goed idee.

• NoFate
JanHenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Nee ook niet toch? Of ben ik abuis? Zo lang je de hoofdaansluiting kan uitlezen heb je voldoende info dacht ik.

Verder inderdaad DHCP reservering… Alternatief is vast IP buiten DHCP range. Maar vind ik nooit echt een goed idee.
Mja. Die Homewizard kan je geen vast IP geven. Niet handig :-(

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NoFate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Mja. Die Homewizard kan je geen vast IP geven. Niet handig :-(
Niet vanaf de HW kant, maar wel vanaf router/dhcp server kant. Zowel watermeter als p1 hebben hier vast ip adres. Evenals de Peblar paal waar het vanuit de Peblar kant ook niet soepel werkte , maar vanaf router kant prima werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 24-01-2026 19:49 ]

• NoFate
Get!em schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Niet vanaf de HW kant, maar wel vanaf router/dhcp server kant. Zowel watermeter als p1 hebben hier vast ip adres. Evenals de Peblar paal waar het vanuit de Peblar kant ook niet soepel werkte , maar vanaf router kant prima werkt.
Niet met een Telenet router. Die heeft geen functie om IP te reserveren... Toch niet met de oudere modellen... Met de nieuwe mss wel?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NoFate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Niet met een Telenet router. Die heeft geen functie om IP te reserveren... Toch niet met de oudere modellen... Met de nieuwe mss wel?
Ik zou snel een eigen deftige router regelen als je aan de slag gaat met HomeAssistant en EVCC. Scheelt later een hoop zorgen als je migreert naar een andere provider of je provider geeft je ineens een nieuwe router.
Telenet ondersteund Bridge mode als je je eigen router hebt. https://www2.telenet.be/r...gen-draadloze-router.html

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Gebruikt hier iemand de planner met kwartier prijzen?

Ik heb afgelopen even een test gedaan ermee. En zag vrij vaak in het begin van de nacht dat die niet ging laden.

EVCC had dan een kwartier met een lage prijs aangemerkt, maar gaf in de log aan dat die het window negeerde omdat die te kort zou zijn.

Zien jullie dit ook terug?

- leeg -

• Kammika
luigi87 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:04:
Gebruikt hier iemand de planner met kwartier prijzen?

Ik heb afgelopen even een test gedaan ermee. En zag vrij vaak in het begin van de nacht dat die niet ging laden.

EVCC had dan een kwartier met een lage prijs aangemerkt, maar gaf in de log aan dat die het window negeerde omdat die te kort zou zijn.

Zien jullie dit ook terug?
Was me ook opgevallen. Maar zag dat daar ook een fix voor is opgenomen in de laatste release.

Heb nog niet weer gecheckt of dit probleem er nog steeds in zit..

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Was me ook opgevallen. Maar zag dat daar ook een fix voor is opgenomen in de laatste release.

Heb nog niet weer gecheckt of dit probleem er nog steeds in zit..
Ah top, ga ik even direct updaten.
Deze fix zit idd in 300.5

@aritmeester een uur geleden is jouw fix ook gereleased in 300.6 _/-\o_

gelijk even aangepast:
oude code inactief met een #
en de nieuwe erin, krijg netjes de data binnen :*)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
grid:
  provider: tibber
#  type: custom
# forecast:
#   source: http
#   uri: https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/tibber/quarterly
#   jq: '.today + .tomorrow | map({"start": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")), "end": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | mktime + 900 | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")),  "value": .price}) | tostring'
feedin:
  provider: tibber
#  type: custom
#  forecast:
#    source: http
#   uri: https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/tibber/quarterly
#   jq: '.today + .tomorrow | map({"start": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")), "end": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | mktime + 900 | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")),  "value": .price}) | tostring'

co2:
  template: ned
  apiKey: key

solar:
    template: victron
    idsite: geen ID # VRM Site ID of the installation, The VRM Site ID is displayed in the installation settings under "General"
    token: key  # API access token, Tokens can be created in VRM in Preferences->Integrations

[ Voor 75% gewijzigd door luigi87 op 25-01-2026 13:52 ]

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

@aritmeester

Ik twijfel nog wel even of de data compleet is, heb alleen een forcast van vandaag en morgen is er nog niet.
En zou er toch al wel moeten zijn toch?
Mijn laatste data is 23,45-0.00

Goed, dacht laat ik nog even een extra reboot doen.
Nu heb ik data tot aan morgen 23.45-0.00

Vindt het wel opmerkelijk dat na aanpassingen in de UI yaml + reboot, er eigenlijk altijd nog een extra reboot nodig is...

[ Voor 47% gewijzigd door luigi87 op 25-01-2026 14:05 ]

- leeg -

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 18:03
Beste medetweakers,

Sinds kort draai ik evcc in als Home Assistant add-on en na wat puzzelen werkt dat verrassend goed.
Verrassend omdat mijn lader en auto beide niet slim zijn, niet omdat ik geen vertrouwen in de software heb.
Ik stuur zelf de domme thuis lader aan met een magneetschkelaar en lees uit d.m.v. een zigbee clamp energy monitor. Ik gebruik een input number in Home Assistant om grofweg aan te geven welk niveau de accu heeft.
Ik heb een vast schema gemaakt waar de auto 's ochtends om 6:00 vol moet zijn van maandag t/m vrijdag.
Nordpool prijzen (en PV maar dat is nu niet van toepassing) worden gebruikt om het goedkoopste moment te bepalen.
Dat werkt op zich goed met een MAAR waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden.

De grote MAAR is eigenlijk dat de stroomprijzen voor de volgende dag soms pas erg laat in evcc zichtbaar zijn.
Vandaag bijvoorbeeld rond 17:00 maar soms ook nog veel later.
Is er een manier op een update te triggeren?
of kan ik de interval aanpassen?
Ik heb Enever ook gebruikt icm Zonneplan maar dan ga ik te snel door het toegestane aantal API calls per maand heen.
Een optie is om te betalen voor Enever, wat ik sowieso wel overweeg, maar dit zou toch beter moeten kunnen?

• Millert
@TrekVogel

Een andere provider voor je tarieven proberen, bijvoorbeeld Nordpool. Een paar berichten terug heb ik m'n config gepost waar deze in zit verwerkt.

• TrekVogel
Millert schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:36:
@TrekVogel

Een andere provider voor je tarieven proberen, bijvoorbeeld Nordpool. Een paar berichten terug heb ik m'n config gepost waar deze in zit verwerkt.
Ik gebruik Nordpool al, daar gaat mijn vraag juist over.

• Millert
Excuses, in mijn ervaring worden de prijzen altijd aan het begin van de middag geüpdate. Hiervoor gebruikte ik ento-e voor de tarieven en die was altijd laat.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TrekVogel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:15:
Beste medetweakers,

Sinds kort draai ik evcc in als Home Assistant add-on en na wat puzzelen werkt dat verrassend goed.
Verrassend omdat mijn lader en auto beide niet slim zijn, niet omdat ik geen vertrouwen in de software heb.
Ik stuur zelf de domme thuis lader aan met een magneetschkelaar en lees uit d.m.v. een zigbee clamp energy monitor. Ik gebruik een input number in Home Assistant om grofweg aan te geven welk niveau de accu heeft.
Ik heb een vast schema gemaakt waar de auto 's ochtends om 6:00 vol moet zijn van maandag t/m vrijdag.
Nordpool prijzen (en PV maar dat is nu niet van toepassing) worden gebruikt om het goedkoopste moment te bepalen.
Dat werkt op zich goed met een MAAR waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden.

De grote MAAR is eigenlijk dat de stroomprijzen voor de volgende dag soms pas erg laat in evcc zichtbaar zijn.
Vandaag bijvoorbeeld rond 17:00 maar soms ook nog veel later.
Is er een manier op een update te triggeren?
of kan ik de interval aanpassen?
Ik heb Enever ook gebruikt icm Zonneplan maar dan ga ik te snel door het toegestane aantal API calls per maand heen.
Een optie is om te betalen voor Enever, wat ik sowieso wel overweeg, maar dit zou toch beter moeten kunnen?
Eerder in dit topic heeft @aritmeester een template gemaakt voor https://epexprijzen.nl/api-documentatie
En voor wat ik nu zie/zag is dat de prijzen voor morgen vanmiddag al netjes in EVCC stonde.
Is dat wat je zoekt?

Ik draai EVCC appart op een RPI niet in HA, heb dus geen idee hoe EVCC zich als addon in HA gedraagd

- leeg -

• NoFate
net voor iemand evcc geinstalleerd met alfen 7.3 fw, maar krijg om de 30 sec deze fout te zien

```
[lp-1 ] ERROR 2026/01/26 09:43:56 charger disable: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
[alfen ] ERROR 2026/01/26 09:44:19 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
```

iemand enig idee? ik heb dezelfde 7.3 firmware, en heb dat issue niet

EDIT: fixed, LB stond nog op "meter + EMS" => aangepast naar "EMS" en is nu in orde, alleen deze meldingen, enig idee? de timeout veranderen bv van 30 naar 60 helpt niet?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:29:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:30:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:32:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:33:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:35:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:36:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:38:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:39:50 charger out of sync: expected disabled, got enabled

[ Voor 53% gewijzigd door NoFate op 26-01-2026 10:52 ]

• TrekVogel
luigi87 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Eerder in dit topic heeft @aritmeester een template gemaakt voor https://epexprijzen.nl/api-documentatie
En voor wat ik nu zie/zag is dat de prijzen voor morgen vanmiddag al netjes in EVCC stonde.
Is dat wat je zoekt?

Ik draai EVCC appart op een RPI niet in HA, heb dus geen idee hoe EVCC zich als addon in HA gedraagd
Bedankt, dat is misschien wel een oplossing.
Ik ga het in ieder geval proberen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

NoFate schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:45:
net voor iemand evcc geinstalleerd met alfen 7.3 fw, maar krijg om de 30 sec deze fout te zien

```
[lp-1 ] ERROR 2026/01/26 09:43:56 charger disable: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
[alfen ] ERROR 2026/01/26 09:44:19 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
```

iemand enig idee? ik heb dezelfde 7.3 firmware, en heb dat issue niet

EDIT: fixed, LB stond nog op "meter + EMS" => aangepast naar "EMS" en is nu in orde, alleen deze meldingen, enig idee? de timeout veranderen bv van 30 naar 60 helpt niet?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:29:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:30:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:32:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:33:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:35:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:36:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:38:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2026/01/26 10:39:50 charger out of sync: expected disabled, got enabled
Heb je enkel en alleen EVCC gekoppeld aan de Alfen? En geen HA integratie zoals de Alfen integratie voor HA?

Staan alles settings op EMS?

Check even dit bericht met de settings in my eve.
Kammika in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Beter is Ace te gebruiken, heb ik ook ondervonden :+

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 26-01-2026 19:54 ]

- leeg -

• NoFate
luigi87 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Heb je enkel en alleen EVCC gekoppeld aan de Alfen? En geen HA integratie zoals de Alfen integratie voor HA?

Staan alles settings op EMS?

Check even dit bericht met de settings in my eve.
Kammika in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Beter is Ace te gebruiken, heb ik ook ondervonden :+
Klopt. Alles staat op EMS, alles werkt ook. Alleen die melding nog...

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

NoFate schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Klopt. Alles staat op EMS, alles werkt ook. Alleen die melding nog...
Je zou de alfen nog eens een reboot kunnen geven.
Of mogelijk verdwijnt die na je laadsessie.

- leeg -

• Tunestwo
wars schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:07:
Wie heeft er ervaring met evcc in samenwerking met go-e Charger PRO?

Ik moet dringend een laadpaal kiezen en vind deze wel zeer aantrekkelijk doordat alles lokaal kan blijven en omdat ie ook een LAN aanskuiting heeft.

Andere kanshebbers zijn de Zaptec Go, Wallbox Pulsar Pro of de easee Charge Core.

Ik veroed dat ze allemaal goed zullen werken qua loadbalancing, want ze worden alle ondersteund, maar had graag wat ervaring gehoord.
Welke lader heb je uit eindelijk gekozen?

• PTiTDaV
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 16:24
We hebben 2 laadpalen met een gecombineerd totaal vermogen ( 2*7.4 Kw ) dat hoger ligt dan de aansluiting (9.2 Kw).
Ik heb geprobeerd om dit in EVCC op te vangen maar als ik beide wagens inplan dan houden ze geen rekening met elkaar in het laadschema. Heeft er iemand een idee of dit een beperking is of dat ik iets moet doen op vlak van config hiervoor ?

• Kammika
PTiTDaV schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:50:
We hebben 2 laadpalen met een gecombineerd totaal vermogen ( 2*7.4 Kw ) dat hoger ligt dan de aansluiting (9.2 Kw).
Ik heb geprobeerd om dit in EVCC op te vangen maar als ik beide wagens inplan dan houden ze geen rekening met elkaar in het laadschema. Heeft er iemand een idee of dit een beperking is of dat ik iets moet doen op vlak van config hiervoor ?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar staat hier wel beschreven. Staat ook een voorbeeld config bij (onder "nested circuits")...

• PTiTDaV
Kammika schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Heb er zelf geen ervaring mee, maar staat hier wel beschreven. Staat ook een voorbeeld config bij (onder "nested circuits")...
aha!
Ik zal dit eens uitproberen deze avond ! Bedankt !

• HyperBart
  • Nu online
@PTiTDaV : de planner is zich niet bewust van het feit dat je beperkingen hebt ingelast op 1 of meerdere circuits.
De planner is ook nog niet in staat om serieel te plannen of meer dan 1 wagen in beschouwing te nemen.

Voor punt 1 is het meest betrouwbare als je de ampères van het laadpunt limit tot wat er op de hoofdcircuits ingesteld is.
Je kan dus bv 1 laadpaal limiten tot pakweg 28A == 6440W en de andere laadpaal limiten tot 12A == 2760W en dan zal de planner daar rekening mee houden. Globaal kan hij dat nog niet.
Als je dat doet dan is de planner op de hoogte van de beperkte bandbreedte die je eigenlijk op een hoger niveau hebt afgedwongen.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2026 14:24 ]

• PTiTDaV
ah bummer het is juist de planner dat het belangrijkste is.
De MaxCurrent kan ik afdwingen over alles heen, toch ?

• HyperBart
  • Nu online
@PTiTDaV
Snap ik, daarom dat ik zeg: in de GUI kan je de max amps instellen per loadpoint, dan weet de planner dat wel.. Weet je waar ik het over heb of ben je naar de circuits terug aan het kijken? Indien dat laatste, stop daar even mee.
Ga naar de GUI en speel eens met de currents.

• PTiTDaV
Jaja ik weet wat je bedoelt !
Maar als ik bvb laadpaal a op 6Kw beperk en laadpaal b op 2.5Kw, als wagen op laadpaal a gedaan heeft gaat laadpaal b niet meer vermogen gebruiken.

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:14:
@PTiTDaV
Snap ik, daarom dat ik zeg: in de GUI kan je de max amps instellen per loadpoint, dan weet de planner dat wel.. Weet je waar ik het over heb of ben je naar de circuits terug aan het kijken? Indien dat laatste, stop daar even mee.
Ga naar de GUI en speel eens met de currents.
A check, maar zou wel mooie feature zin als EVCC er dan wel rekening mee houdt. Mijn advies zou zijn om gewoon even op evcc discussie te zetten. De programmeurs lezen daar mee. Best kans dat die opgepikt wordt...

• PTiTDaV
ik zal Andig eens porren :)

• PTiTDaV
ah had ik al gedaan in het verleden ...
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24279

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37
aritmeester schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:59:

Voorbeelden:

Zonneplan uur:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
Frank kwartier:
code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
is dit ook te gebruiken voor de feedin? incl zonnebonus van zonneplan?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• aritmeester
remcoXP schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:21:
[...]

is dit ook te gebruiken voor de feedin? incl zonnebonus van zonneplan?
Ja, dit is te gebruiken voor de feedin. Helaas wel zonder de zonnebonus.
Wellicht is dat een feature welke epexprijzen.nl zou willen overwegen. Mijn plugin neemt 1op1 de waardes over die de api aanlevert. Mijn doel was vooral om van de jaarlijkse aanpassing van de formules af te komen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Gekke vraag.
Ik heb geen prijzen voor morgen met epexprijzen.nl , ook de op de website lijkt die geen data te geven voor morgen.

Herkent iemand dit?
@aritmeester heb jij correcte prijsdata voor morgen?

Lijkt iets niet correct te gaan bij epexprijzen.nl
Ook die api output geeft data van 26 en 27 jan. En niet van 28 jan.

[ Voor 37% gewijzigd door luigi87 op 27-01-2026 22:24 ]

- leeg -

• aritmeester
luigi87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:56:
Gekke vraag.
Ik heb geen prijzen voor morgen met epexprijzen.nl , ook de op de website lijkt die geen data te geven voor morgen.

Herkent iemand dit?
@aritmeester heb jij correcte prijsdata voor morgen?

Lijkt iets niet correct te gaan bij epexprijzen.nl
Ook die api output geeft data van 26 en 27 jan. En niet van 28 jan.
Ik had het nog niet opgemerkt. Maar inderdaad de api geeft momenteel waardes voor morgen.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37
jammer dat er geen backup methode gepakt kan worden, of een refresh knop geplaatst is. nu is het afwachten totdat we weer data krijgen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

remcoXP schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:05:
jammer dat er geen backup methode gepakt kan worden, of een refresh knop geplaatst is. nu is het afwachten totdat we weer data krijgen?
Daar zat ik ook over na te denken.

Bij epexprijzen was de datum incorrect in de api output.
Lijkt er nu wel op dat het gefixt is

- leeg -

• AA42
JanHenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Ja zeker kan dat! Zo heb ik het al een tijdje draaien, geen evcc.yaml meer, maar alles via de UI. Is inmiddels ook de aanbevolen methode overigens, zeker voor nieuwe gebruikers.

Maar, voor het stukje load balancing moet je dus wel weer een stukje yaml ingeven... Er wordt al een voorstel gedaan, dat je aan kan passen naar jouw wensen.

Ik deel zo even een screenshot van mijn eigen settings.

@AA42 Edit: zo dus “gewoon”

[Afbeelding]

Dit is alleen om de hoofdzekeringen te monitoren. Ik heb de gridmeter ook via de UI ingesteld. Onderaan zie je daardoor ook de “beschikbare” meter om te monitoren. In mijn geval “db:2”.

Name, titel, maxcurrent en meter, zijn voldoende. Simpel als dat…
Nou idd wel heel simpel, LOL :)

Precies zo overgenomen m.u.v. dat bij het db:4 is of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3dd91UMd9Edaulkj3lSgTjPVM0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/54u2dOcrvZ0KvwcdAjXucUKr.png?f=user_large

Dus dit volstaat standaard voor een huisaansluiting van 3x25A? Verwachtte dat ik allerlei berekening moest doen :)

Heb voorheen dus nooit load-balancing gebruikt maar heb ook een vrij standaard huis met niet al te veel stroomvreters.
Ook als er een aantal van deze apparaten tegelijk "trokken" is er nooit iets gebeurd als de auto op 11kW stond te laden. Gelukkig heb ik ook "ouderwetse" smeltveiligheden op de fases.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Nou idd wel heel simpel, LOL :)

Precies zo overgenomen m.u.v. dat bij het db:4 is of zo.

[Afbeelding]

Dus dit volstaat standaard voor een huisaansluiting van 3x25A? Verwachtte dat ik allerlei berekening moest doen :)

Heb voorheen dus nooit load-balancing gebruikt maar heb ook een vrij standaard huis met niet al te veel stroomvreters.
Ook als er een aantal van deze apparaten tegelijk "trokken" is er nooit iets gebeurd als de auto op 11kW stond te laden. Gelukkig heb ik ook "ouderwetse" smeltveiligheden op de fases.
Jap
Dit zou moeten voldoen. Welke versie van evcc draai je?
Ik zie bij mijn versie 300.6 inmiddels ook 3 fases en de stroom terug. Ipv zoals bij jou enkel de zwaarst belaste fase

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Daar zat ik ook over na te denken.

Bij epexprijzen was de datum incorrect in de api output.
Lijkt er nu wel op dat het gefixt is
Ik heb weer netjes data van de kwartier prijzen binnen d:)b

- leeg -

• AA42
luigi87 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Jap
Dit zou moeten voldoen. Welke versie van evcc draai je?
Ik zie bij mijn versie 300.6 inmiddels ook 3 fases en de stroom terug. Ipv zoals bij jou enkel de zwaarst belaste fase
Ja 300.6 ook maar ik zie dus helaas maar 1 fase.... toch een verschilletje in settings?

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Ja 300.6 ook maar ik zie dus helaas maar 1 fase.... toch een verschilletje in settings?
Niet bij het blokje van load balancing; maar wel bij de “netmeter”, toch?

• AA42
JanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Ja daar zeker wel...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/absCk5T43dFN3UFz7jR3A-OHOSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K3W7XjNkfvtmOfAgCFVY8W1v.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 20:31 ]

• AA42
Dit is mijn load-balancing config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bFeVBq9VxXhXx0JXziEe9ZVMYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOOCbx3HFRbm5DOAic3egKtu.png?f=fotoalbum_large

Wat ik overigens heb: als ik dit venster open dan zie ik die hele yaml code niet staan. Ik moet dan even Command + doen (inzoomen) en dan zie ik de tekst wel. Even command - en dan is de grootte ook weer OK en de tekst nog zichtbaar.
Is dat een Safari dingetje of een evcc bugje?

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

jup daar zat ik fout :+

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ziet er goed uit d:)b

denk een safari dingetje dan, heb in chrome daar geen last van

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 28-01-2026 21:29 ]

- leeg -

• AA42
Ohahaha, dacht al...wat heb ik _nou_ weer :D

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

Aldmar

Niks...

[...]

Klopt het dat de load balancing niet elke seconden (zoals doorgegeven wordt door de P1) maar, in mijn geval 10seconden, wordt geupdate? Volgens mij is de default waarde van 'regelgedrag' 30sec. maar ik heb deze op 10sec. gezet en dat lijkt invloed te hebben op de load balancing.

Ik lees overal waarschuwingen dat de 30seconden niet voor niets is ingesteld en dat een lagere waarde problemen kan veroorzaken. Zijn er mensen die hem wel lager hebben staan? Is dat verstandig?

Reden is dat ik sindskort ook een Tibber pulse heb aangesloten en deze geeft een waarschuwing als een fase wordt overbelast. En dat gebeurt dus af en toe en het lijkt er op dat de laadpaal te laat reageert? De zekering kan blijkbaar een korte tijd 29A wel hebben bij inschakelen wasmachine oid, maar wordt er toch een beetje zenuwachtig van. :P

Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.

• JanHenk
  • Niet online
@Aldmar Je constatering klopt, bij load balancing wordt hetzelfde interval gebruikt. Hier is ook wel eens besproken dat je eigenlijk ten behoeve van load balancing een kortere control cycle wil hebben (als in: twee apart gedefiniëerde intervallen). Dat is (op dit moment, nog?) niet geïmplementeerd.

29A is overigens maar een kleine overschrijding van de nominale waarde van je zekering en afhankelijk van de afschakelkarakteristiek kan het makkelijk minuten aanhouden voordat ie echt doorslaat. Dus zenuwachtig zou ik er niet van worden. Met zekeringsautomaten heb je dan ook alsnog geen probleem, zet je hem weer omhoog mocht het tóch gebeuren (al is die kans dus klein).

10 seconden is echt prima voor dit doeleinde. Ik heb hem zelfs op 6 staan. De Alfen is gekoppeld via modbus en die communicatie is lokaal dus dat gaat snel. De meest vertragende factor is de auto in dit geval: uiteindelijk moet de auto reageren op wat de laadpaal doorgeeft als maximum; daar kan zo ook wat seconden vertraging zitten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
@Aldmar Je constatering klopt, bij load balancing wordt hetzelfde interval gebruikt. Hier is ook wel eens besproken dat je eigenlijk ten behoeve van load balancing een kortere control cycle wil hebben (als in: twee apart gedefiniëerde intervallen). Dat is (op dit moment, nog?) niet geïmplementeerd.

29A is overigens maar een kleine overschrijding van de nominale waarde van je zekering en afhankelijk van de afschakelkarakteristiek kan het makkelijk minuten aanhouden voordat ie echt doorslaat. Dus zenuwachtig zou ik er niet van worden. Met zekeringsautomaten heb je dan ook alsnog geen probleem, zet je hem weer omhoog mocht het tóch gebeuren (al is die kans dus klein).

10 seconden is echt prima voor dit doeleinde. Ik heb hem zelfs op 6 staan. De Alfen is gekoppeld via modbus en die communicatie is lokaal dus dat gaat snel. De meest vertragende factor is de auto in dit geval: uiteindelijk moet de auto reageren op wat de laadpaal doorgeeft als maximum; daar kan zo ook wat seconden vertraging zitten.
Precies, het heeft te maken met welke sensoren en aansluitingen je hebt gebruikt. Als je een aansturing via cloud (voor je p1/grid, solar , paal of auto) hebt, is 30 seconden eigenlijk al haast te snel.

Als je modbus tcp gebruikt, is 6 seconden eigenlijk prima. Ligt er ook aan bij loadbalancing of de laadpaal binnen die 6 seconden er op reageert en afschakelt.

• HyperBart
  • Nu online
Aldmar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Klopt het dat de load balancing niet elke seconden (zoals doorgegeven wordt door de P1) maar, in mijn geval 10seconden, wordt geupdate? Volgens mij is de default waarde van 'regelgedrag' 30sec. maar ik heb deze op 10sec. gezet en dat lijkt invloed te hebben op de load balancing.

Ik lees overal waarschuwingen dat de 30seconden niet voor niets is ingesteld en dat een lagere waarde problemen kan veroorzaken. Zijn er mensen die hem wel lager hebben staan? Is dat verstandig?

Reden is dat ik sindskort ook een Tibber pulse heb aangesloten en deze geeft een waarschuwing als een fase wordt overbelast. En dat gebeurt dus af en toe en het lijkt er op dat de laadpaal te laat reageert? De zekering kan blijkbaar een korte tijd 29A wel hebben bij inschakelen wasmachine oid, maar wordt er toch een beetje zenuwachtig van. :P

Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.
Klopt maar je moet je echt geen zorgen maken. 10s is meer dan snel genoeg.

Ik zit bv met een 3X20A netaansluiting en het is heel vaak dat bv een verbruiker hier aangaat terwijl de laadpaal al 19.5A ligt te geven aan de auto. Ja dan krijg je meldingen van over current (lees: het doet wat het moet) en een paar seconden later zijn die al weg. Als de verbruiker dan uitvalt duurt het ook weer eventjes voor ie terug opschaalt.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Aldmar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.
Hier ook een Alfen charger, en EVCC op 10 seconden. werkt perfect!
De load balancer van EVCC is zelfs sneller en effectiever dan de Alfen zelf vindt ik.

Dus 10 seconden is prima.
En ik was net zo nerveus (mogelijk zelfs nerveuser) als dat jij nu mogelijk bent hiermee :+

- leeg -

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Precies, het heeft te maken met welke sensoren en aansluitingen je hebt gebruikt. Als je een aansturing via cloud (voor je p1/grid, solar , paal of auto) hebt, is 30 seconden eigenlijk al haast te snel.
Ja, in geval van Aldmar werkt het heel prima met korter interval, maar cloud-based ben je aan de goden overgeleverd qua communicatiesnelheid. :-(

Cloud-based kritische functionaliteit is voor mij echt een no-go.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ja, in geval van Aldmar werkt het heel prima met korter interval, maar cloud-based ben je aan de goden overgeleverd qua communicatiesnelheid. :-(

Cloud-based kritische functionaliteit is voor mij echt een no-go.
Dank voor de antwoorden allen. Ik kan weer iets rustiger slapen :+

Alles gaat bij mij inderdaad lokaal, dus merk ook geen problemen met 10sec. ging puur om het af en toe overschrijden van de 3x25A.

Auto (Enyaq) gaat wel via de cloud. Over het algemeen goed, maar laatst een update aan de Skoda kant en toen ging het wel mis.

[ Voor 10% gewijzigd door Aldmar op 29-01-2026 11:22 ]

• NoFate
ik krijg iets niet in orde met evcc bij een collega van me, alles staat identiek als mijn config
in alfen paal
safe max current op 6A gezet
3 phases aan + rotate aan
alle overige settings zoals max station ²/ max power connector 1 op 32 A gezet
alles op EMS gezet

in evcc paal toegevoegd, alles werkt correct , ik zie hem ook in evcc staan, geen errors
als ik naar de logs kijk, dan zie ik in evcc ampere waardes tussen 6 en 30, dus hij is mooi aan het laden, het sturen toch... via evcc
Maar toch laad de paal maar max op aan 4100 Watt , hij neemt maar max 6A

Maar ik kan nergens de 6A terugvinden buiten de safe load balance , maar die heeft er niets mee te maken, dat is als EMS zou uitvallen

MAAR
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest, en daar zie ik dat er staat 6A voor de max power connecor 1...
dit is wellicht de oorzaak ook, als ik dan de ace installer open, dan staat die wel op 32A
dus ik dacht, ik ga even die waarde veranderen dan saven en dan opnieuw op 32 zetten, in ace lukt dat, maar toch blijft de integratie 6A uitlezen ....
Ook in de HA integratie zowel de modbus als http api integratie aangepast van 6A naar 32A , maar dat neemt die niet ...

iemand enig idee?

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 29-01-2026 13:57 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
ik krijg iets niet in orde met evcc bij een collega van me, alles staat identiek als mijn config
in alfen paal
alles op EMS gezet

in evcc paal toegevoegd, alles werkt correct , ik zie hem ook in evcc staan, geen errors
als ik naar de logs kijk, dan zie ik in evcc ampere waardes tussen 6 en 30, dus hij is mooi aan het laden, het sturen toch... via evcc

Maar ik kan nergens de 6A terugvinden buiten de safe load balance , maar die heeft er niets mee te maken, dat is als EMS zou uitvallen

MAAR
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest, en daar zie ik dat er staat 6A voor de max power connecor 1...
dit is wellicht de oorzaak ook, als ik dan de ace installer open, dan staat die wel op 32A
dus ik dacht, ik ga even die waarde veranderen dan saven en dan opnieuw op 32 zetten, in ace lukt dat, maar toch blijft de integratie 6A uitlezen ....
Ook in de HA integratie zowel de modbus als http api integratie aangepast van 6A naar 32A , maar dat neemt die niet ...

iemand enig idee?
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest,
Geen andere zaken aan de alfen koppelen dan enkel en alleen EVCC :9
De alfen kan maar één verbinding maken naar de My eve app/ HA integratie of EVCC.
De alfen zal mogelijk dus geen communicatie zien vanuit EVCC en naar de safe current overschakelen.

Heb je ook de timer ruimer gezet?

"It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s"

en in ACE heb je een setting voor de current van het station, tabje eronder ook een setting voor max current Socket 1, staat deze laatste goed?

hoop dat dit je weer wat verder helpt in je zoektocht

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 29-01-2026 15:46 ]

- leeg -

• NoFate
luigi87 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest,
Geen andere zaken aan de alfen koppelen dan enkel en alleen EVCC :9
De alfen kan maar één verbinding maken naar de My eve app/ HA integratie of EVCC.
De alfen zal mogelijk dus geen communicatie zien vanuit EVCC en naar de safe current overschakelen.

Heb je ook de timer ruimer gezet?

"It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s"

hoop dat dit je weer wat verder helpt in je zoektocht
Dat weet ik, als ik de HTTP integratie aanzet, dan kan je niet aanmelden met ace, idd maar 1 connectie, ben op de hoogte, maar dat heeft niets te maken me het issue
Normaal kan je via modbus wel simultane connecties opzetten, maar voor de zekerheid de modbus integratie uitgezet, maar helpt ook niet, die blijft op max current power connector 1 op 6A staan als ik die uitlees, terwijl die via de ace wel op 32 staat

• Kammika
NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
in alfen paal
alles op EMS gezet

MAAR

iemand enig idee?
ja, die alfen modbus/https integratie deinstalleren en nooit meer gebruiken! Daar had ik de meest vage problemen mee...

• NoFate
Kammika schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:18:
[...]

ja, die alfen modbus/https integratie deinstalleren en nooit meer gebruiken! Daar had ik de meest vage problemen mee...
totaal geen problemen mee, draait hier al 2 jaar samen met de HA integratie, ter is trouwens ook geen intergatie probleem..
De https integratie, daar zit een mooie login/logout buttin in, als je dus even via ACE wilt connecteren, dan log je uit, toch simpel? loopt perfect hier

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-02 11:34
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.

Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status

Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste