Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
Tunestwo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Ja, wat je zegt klopt. dat is exact het gedrag dat ik hier zie.

In Solar-modus regelt EVCC bij mij terug tot 0A zodra het beschikbare vermogen onder de drempel komt. In mijn setup wordt die 0A ook daadwerkelijk via EMS naar de Alfen gestuurd als current limit. De Alfen accepteert dat niet (IEC-minimum is 6A) en schakelt dan naar CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT / LOADBALANCING_FORCED_OFF.

Vervolgens detecteert EVCC dat de charger “out of sync” is en probeert opnieuw te starten zodra er weer (een beetje) vermogen beschikbaar is. Dat resulteert in het continue start/stop-gedrag en een transactielog die volledig volloopt.

Belangrijk detail:
Grid enable thresholds en delays staan wel goed, phase switching werkt correct en de EMS validity time op de Alfen staat op 300s. Ik ben nog zoekende hoe minCurrent/min amps ingesteld kan worden in EVCC.

Mijn vraag zit dus niet zozeer in waarom de Alfen stopt, maar in hoe EVCC hiermee omgaat. Idealiter wil ik één van deze twee gedragingen:

óf EVCC stuurt nooit minder dan 6A (minCurrent=6A),

óf EVCC pauzeert/stopt het laden volledig, zonder ooit 0A via EMS te pushen.

Jij geeft aan dat je dit niet ziet omdat je min amps op 6A hebt staan, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Want ik heb wel enable grid power en disable grid power ingesteld, maar heb EVCC via UI ingesteld.
Ik had het ooit staan maar die setting is vermoedelijk/waarschijnlijk ergens obsolete geraakt en heb ik er dan dus maar uit gezwierd. Het minimum is sowieso volgens spec 6A dus ik vind het echt raar wat jij aan de hand hebt.

Nu zeg je wel iets: out of sync, hoe strak heb je dan je time out staan op evcc site? Ter info: staat bij mij op 10s en ik heb geen issues. Staat die bij jou nog lager? Best even aanpassen, doe al je aanpassingen wel gecontroleerd met testen er bij.

Maak eens een bug report aan.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2026 18:36 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:54
@Get!em

De tesla laadt nu op 6A _/-\o_

Helaas wilt EVCC niet op 5A laden: "set charge current limit 5A: invalid current 5.0"

Wel kan ik laden op 5A met een handshake op 6A tussen EVCC-Peblar-Tesla maar dan handmatig de Tesla op 5A zetten via de Tesla app. Maar dat is handmatig werk. Ik vermoed dat de Peblar geen 5A commando accepteert van EVCC, maar dat lijkt me sterk als het wel lukt bij jou.

Hoe krijg jij de Peblar aan het laden op 5A via EVCC bij lage PV productie? Welke auto gebruik je als ik vragen mag?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
KoningSlakkie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:20:
@Get!em

De tesla laadt nu op 6A _/-\o_

Helaas wilt EVCC niet op 5A laden: "set charge current limit 5A: invalid current 5.0"

Wel kan ik laden op 5A met een handshake op 6A tussen EVCC-Peblar-Tesla maar dan handmatig de Tesla op 5A zetten via de Tesla app. Maar dat is handmatig werk. Ik vermoed dat de Peblar geen 5A commando accepteert van EVCC, maar dat lijkt me sterk als het wel lukt bij jou.

Hoe krijg jij de Peblar aan het laden op 5A via EVCC bij lage PV productie? Welke auto gebruik je als ik vragen mag?
Dat zou normaal gewoonweg nooit mogen, de spec van laadstandaarden geeft aan dat het signaal wat de laadpaal uitstuurt minimaal op 6A moet liggen, maar nu komen we weer in die taaldiscussie van vorige keer.

Als ik zeg "Je mag 6A nemen" dan is dat "hallo auto, je mag maximaal 6A afnemen, volgens de specificaties moet je naar mij luisteren en ben ik je controlerend en heersend orgaan", de auto zegt dan "ok ik zal dat bevel eren en ik zal maximaal 6A nemen maar ik kan dus ook minder nemen". Tesla is daar een notoir voorbeeld van, daar kan je in de app verder beperken maar aangezien dat een Tesla ding is en de meeste palen minder dan 6A gewoonweg aanschouwen als een flagrante fout (wat je ook ziet in evcc) kan je het in "echte goede laadsoftware" (zoals evcc) dus gewoonweg niet lager uitsturen.

[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 22-01-2026 18:34 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:54
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Dat zou normaal gewoonweg nooit mogen, de spec van laadstandaarden geeft aan dat het signaal wat de laadpaal uitstuurt minimaal op 6A moet liggen, maar nu komen we weer in die taaldiscussie van vorige keer.

Als ik zeg "Je mag 6A nemen" dan is dat "hallo auto, je mag maximaal 6A afnemen, volgens de specificaties moet je naar mij luisteren en ben ik je controlerend en heersend orgaan", de auto zegt dan "ok ik zal dat bevel eren en ik zal maximaal 6A nemen maar ik kan dus ook minder nemen". Tesla is daar een notoir voorbeeld van, daar kan je in de app verder beperken maar aangezien dat een Tesla ding is en de meeste palen minder dan 6A gewoonweg aanschouwen als een flagrante fout (wat je ook ziet in evcc) kan je het in "echte goede laadsoftware" (zoals evcc) dus gewoonweg niet lager uitsturen.
Heel duidelijk, mooi verwoord.

Wat mij nu zo de aandacht trekt is hoe @Get!em met zijn peblar wel voor elkaar krijgt om op 5A te laden als PV-stroom laag is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:50
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:32:
[...]

En aanvullend: evcc heeft een min+PV modus ingebouwd om het klapperen naar 0 te voorkomen als je dat niet wilt.

En als je dan toch in solar wilt blijven kun je het gedrag ook dempen met de enable/disable parameters door daar tresholds en durations in te stellen. Staat allemaal in de docs

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Heel duidelijk, mooi verwoord.

Wat mij nu zo de aandacht trekt is hoe @Get!em met zijn peblar wel voor elkaar krijgt om op 5A te laden als PV-stroom laag is.
Dat “doet “ ie gewoon. Ik doe er niks speciaals voor.
Bij min+pv mode ging hij automatisch naar 5,2A na initiële start op 6A.

Nou is dit met langetermijnstatistieken altijd onhandig qu aggregatie per uur, maar hier een voorbeeld met meerdere uren op minimaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKJhkvjMpgPIv7-2HQkEm2FYDHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REwiIPzjBf7Y7EJppzamC4ZB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste