• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:22
Waar plug je die socket in? Buiten?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Andrehj

Hier schakel ik de 1,5 kW backup verwarmingsspiraal van de warmwaterboiler er mee. Dat gaat sinds afgelopen zomer goed.
Geen garantie voor de toekomst uiteraard. 8)

Signatures zijn voor boomers.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47
Gramser schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:51:
Waar plug je die socket in? Buiten?
In een stopcontact in de garage.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gramser
In het “thuis laden met je EV”-topic Thuisladen van je EV deel 2 zijn er genoeg stemmen die zeggen dat opladen met een granny charger de hel is. Dat je beter een CEE stekker kunt nemen. Ik ben eigenwijs en ga binnenkort ook een phev inpluggen met een granny, ik heb er recent een wcd voor aangelegd. Maar de Socket twijfel ik over. Ik heb plaatjes gezien van afgefikte soortgelijke modellen. Als je zeker weet dat je het amperage genoeg kunt beteugelen (kan dat, vanuit de auto gezien?) dan zou het in principe moeten kunnen… denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 18-12-2025 06:30 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zou het de hel zijn? Het zal langzamer gaan en dan ligt het er aan hoeveel je thuis bent en hoeveel je moet rijden.
Voor mij: CEE 16A is 3,6 kW, zo'n 20 km/h of dik 250 km elke dag. Gewoon stopcontact is 13A, dik 200 km elke dag.
Dat is voor mij meer dan voldoende.

Trouwens: CEE is ook nog granny charger.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:43
Gramser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:26:
In het “thuis laden met je EV”-topic Thuisladen van je EV deel 2 zijn er genoeg stemmen die zeggen dat opladen met een granny charger de hel is. Dat je beter een CEE stekker kunt nemen. Ik ben eigenwijs en ga binnenkort ook een phev inpluggen met een granny, ik heb er recent een wcd voor aangelegd. Maar de Socket twijfel ik over. Ik heb plaatjes gezien van afgefikte soortgelijke modellen. Als je zeker weet dat je het amperage genoeg kunt beteugelen (kan dat, vanuit de auto gezien?) dan zou het in principe moeten kunnen… denk ik.
Klopt, ik laadt sinds mei van dit jaar onze Mini Cooper op met een granny charger op 13A. Het wordt wel warm maar niet heet. Merk dat hoe hoger het vermogen is hoe lager het verlies is.

Ik heb twee jaar lang van die sockets gebruikt voor mijn airco's. Daar is niets aan te zien verder.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als je je auto zou laden met een granny, zou je dan regelmatig tijdens het laden de stekker uit het stopcontact trekken?

Ik zou zelf eerst de laadsessie stoppen en de type 2 stekker uit de auto halen en daarna bij de lader uit het stopcontact. Lijkt me niet goed om steeds de stekker tijdens het laden eruit te trekken.

En om die reden zou ik dan dus ook geen energy socket ertussen plaatsen en die schakelen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gramser
Dit zijn precies de zaken die in dat andere topic ook ter sprake komen. Ik zou zelf een socket puur als meetinstrument inzetten, met een "meettaak", maar niet als schakeltaak. En met de relatief hoge continue stroom die een auto vraagt, zou ik inderdaad op de lader een beperking instellen.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:30
Ik heb mijn buiten stopcontact naar de klote geholpen met het granny laden van de elektrische auto. Maar goed ik had misschien ook niet de beste materialen gebruikt achteraf gezien.

• JanHenk
  • Niet online
Mijn vader heeft zijn PHEV's al ruim 9 jaar op een (buiten)stopcontact, ook de granny hangt 24/7 buiten, en dat gaat altijd nog goed.

Een jaar of wat geleden een 1-fase HW kWh-meter ertussen gezet (dus voor het stopcontact, in de kabel erheen), in een klein DIN kastje. Een energy socket vertrouwde ik toen niet echt voor het meten, maar had misschien achteraf wel gekund. Maar we wilden meten en dus zeker niet schakelen.

@Andrehj Gaat het je om de kosten? Ik zou zelf véél liever een volwaardige EVSE hebben, als je wil schakelen op zonnestroom. Je hebt ook 1-fase laders met WiFi of UTP-aansluiting, dan kan je hetzelfde bereiken (en meer). Die communiceren met de auto dat die het laden moet stoppen en blijven verder gewoon onder spanning.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:07
Andrehj schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]
Hier het idee opgevat om met een HW Energy Socket het laden van een 18 kWh PHEV accu (met een granny charger) te schakelen en te meten. De woning is al voorzien van een HW P1 meter.
De bedoeling is om de lader op 6A te begrenzen. Dat valt ruim binnen de 12A die deze stekker continu mag hebben. Maar ook 9A (de lader doet maximaal 2 kW) zou nog geen enkel probleem moeten zijn.
De benodigde functionaliteit om zoveel mogelijk op PV-overschot te laden zit immers al in HW, zonder dat je daar extra hardware of dure laadpalen voor nodig hebt. Dit lijkt dus een zeer kosteneffectieve oplossing.

Iemand hier ervaring mee? Zijn er redenen om het niet te doen?
Jaren gedaan, klein kastje op de oprit gemaakt met een stopcontact en autolader erin.
HW plug ertussen om het laden een beetje te regelen en de lader verbruikte 2200 watt, nooit problemen gehad.

Tegenwoordig een vaste laadpaal op de oprit voor een EV en PHEV, toch een stukje gemak.

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:31
Ik zie sinds kort in het totaal overzicht van de P1 meter (via apparaten) geen meterstanden meer, alles staat op 0. De overzichten per dag, maand, jaar werken wel gewoon. Hebben meer mensen hier last van?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nope, werkt heit prima

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:43
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:34:
Als je je auto zou laden met een granny, zou je dan regelmatig tijdens het laden de stekker uit het stopcontact trekken?

Ik zou zelf eerst de laadsessie stoppen en de type 2 stekker uit de auto halen en daarna bij de lader uit het stopcontact. Lijkt me niet goed om steeds de stekker tijdens het laden eruit te trekken.

En om die reden zou ik dan dus ook geen energy socket ertussen plaatsen en die schakelen.
Denk dat dat beter is ja, ik meet mijn auto oplader met een KwH meter. Maar je ziet dat de oplader rustig afbouwt en nooit abrupt naar 0 gaat. Wanneer je de auto ontgrendeld stopt het laadproces.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:56
Eijsbeer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:54:
Ik zie sinds kort in het totaal overzicht van de P1 meter (via apparaten) geen meterstanden meer, alles staat op 0. De overzichten per dag, maand, jaar werken wel gewoon. Hebben meer mensen hier last van?
Ik merk ook dat dat overzicht soms erg achter loopt of helemaal niet update.... Als je kijkt bij bijv alleen de opbrengst van de panelen dan zie je wel dat het bijgehouden word.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:34:

Uiteraard, ik trek de stekker van mijn granny er niet onder last uit. Dat is ook een beetje de reden waarom laadstekkers een vergrendeling hebben.
Ik neem aan dat een energysocket daarop gebouwd is. Dat is wat anders dan een stekker onder last uit een stopcontact trekken.

Voor wat betreft mijn boiler: daar zit ook geen schakelaar op (behalve een maximaaltemperatuurschakelaar), dus als ik daar de stekker in het stopcontact steek gaat die ook direkt stroom trekken. Dus eigenlijk is dat met een socket schakelen misschien nog wel beter.

• JanHenk
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:33:
[...]

Ik neem aan dat een energysocket daarop gebouwd is. Dat is wat anders dan een stekker onder last uit een stopcontact trekken.
Dat snap ik niet helemaal, wat is inhoudelijk het verschil tussen de stekker eruit trekken tijdens het laden of een energy socket schakelen? Ik ben niet bezorgd om de socket zelf, maar wel om de granny en de elektronica (lader) in de auto.
Voor wat betreft mijn boiler: daar zit ook geen schakelaar op (behalve een maximaaltemperatuurschakelaar), dus als ik daar de stekker in het stopcontact steek gaat die ook direkt stroom trekken. Dus eigenlijk is dat met een socket schakelen misschien nog wel beter.
Daar heb ik bij mijn ouders ook een energy socket geplaatst en dat werkt inderdaad prima. Heel ander type belasting.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:16:
[...]

Dat snap ik niet helemaal, wat is inhoudelijk het verschil tussen de stekker eruit trekken tijdens het laden of een energy socket schakelen? Ik ben niet bezorgd om de socket zelf, maar wel om de granny en de elektronica (lader) in de auto.
Ah, op die manier, niet het fysieke uittrekken van de stekker.
Maar dan zie ik niet direkt waarom een grannycharger spanningsloos maken tijdens het laden een probleem gaat worden. De lader doet niet veel, alleen wat communicatie met de auto en een relais schakelen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:01:
Voor mij: CEE 16A is 3,6 kW, zo'n 20 km/h of dik 250 km elke dag. Gewoon stopcontact is 13A, dik 200 km elke dag.
Dat is voor mij meer dan voldoende.

Trouwens: CEE is ook nog granny charger.
Kan CEE niet ook gewoon 3-fase en dan 11 kW?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
[...]

Ah, op die manier, niet het fysieke uittrekken van de stekker.
Maar dan zie ik niet direkt waarom een grannycharger spanningsloos maken tijdens het laden een probleem gaat worden. De lader doet niet veel, alleen wat communicatie met de auto en een relais schakelen.
Zonnepanelen uitschakelen via de schakelaar in de meterkast als het zonnig is schijnt ook niet zo'n goed idee te zijn. En de stekker van de computer eruit trekken om hem uit te zetten ook niet.
Ik kan me voorstellen dat zoiets voor auto's ook geldt.

• Andrehj
Gramser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:26:
In het “thuis laden met je EV”-topic Thuisladen van je EV deel 2 zijn er genoeg stemmen die zeggen dat opladen met een granny charger de hel is.
Ik ben zelf degene die ervoor waarschuwt, vooral bij hogere stromen. Maar tot 10A is er normaliter geen probleem met oververhitting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:53:
Gaat het je om de kosten? Ik zou zelf véél liever een volwaardige EVSE hebben, als je wil schakelen op zonnestroom. Je hebt ook 1-fase laders met WiFi of UTP-aansluiting, dan kan je hetzelfde bereiken (en meer). Die communiceren met de auto dat die het laden moet stoppen en blijven verder gewoon onder spanning.
Het is niet voor mezelf, maar voor mijn ouders. Die krijg je echt geen dure laadpaal verkocht (ze moeten de aanleg uitbesteden) als ze hun PHEV ook gewoon via de granny op kunnen laden.
Een tussenvorm zou zijn om de slimme stekker elke ochtend om 10 uur in te laten schakelen en dan minimaal 7 uur aan te laten, dan wordt de accu altijd overdag geladen, en zal op het moment van uitschakelen het laden al zijn gestopt.

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic