• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
ikookhier schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:18:
[...]

Dat zie ik dus ook, maar dan met oranje bolletjes 8)7
Inderdaad een beetje suf.

Wat mij ook verbaast, is dat voor mijn iPhone de update beschikbaar is, maar voor iPad nog niet.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind het percentage zonverbruik verwarrend.

In mijn beleving is dat het percentage van de opgewekte energie die je zelf hebt verbruikt. Dus, zonverbruik delen door opgewekte energie. In Home Assistant wordt dat genoemd "zelf verbruikte zonne-energie". Dat is wat ik verwacht bij een percentage zonverbruik.

In de app is het percentage dat wordt weergegeven naast zonverbruik echter het percentage zelfvoorzienend. Oftewel zonverbruik delen door totale verbruik. In Home Assistant is dat het percentage "Zelfvoorziening".

Een rekenvoorbeeld om te verduidelijken:
Opwek: 6000 kWh
Teruglevering: 2000 kWh.
Import: 3000 kWh.

Zelf verbruikt is wat is opgewekt en niet is teruggeleverd. Dus opwek minus teruglevering, dus 4000 kWh.
Totaal verbruik is dus 4000 kWh direct (zon)verbruik + wat is geïmporteerd van het net, 3000, dus totaal 7000 kWh.

Zonverbruik is (in mijn beleving) 4000 / 6000, dus 67%.
Zelfvoorzienend is hier (in mijn beleving) 4000 / 7000, dus 57%.

In de nieuwe HomeWizard app is het percentage dat naast zonverbruik staat in dit geval dus de 57%. Ik zou daar liever de 67% zien. En eventueel een apart percentage voor zelfvoorzienend.

(Voorbeeld wordt bij een batterij nog wat complexer, want HomeWizard telt het verlies van de batterij op bij het totale verbruik. Kun je ook nog over debatteren...)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 08-12-2025 15:41 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Overigens ben ik ook een paar weken 'kwijt' bij de grafiek "Stroomverbruik", welke een resultante is van import, teruglevering en opwek. Ergens tussen december 2024 en januari 2025 klopt er iets niet in de grafieken en totalen. Heeft iemand anders dat ook? Ik zie wel een totaal, maar de grafiek zegt 'geen data'. Halverwege week 5 van dit jaar komen ineens de balken weer tevoorschijn.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:40
Het is inderdaad het percentage zelfvoorzienend en ik zou het fijn vinden als de tekst werd aangepast naar deze gangbare term.
Zelfverbruik zegt me erg weinig: Ik zit op 100% (want ik heb maar één paneel) en ik koop toch xxx kWh bij per mand, rara.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• JanHenk
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
Het is inderdaad het percentage zelfvoorzienend en ik zou het fijn vinden als de tekst werd aangepast naar deze gangbare term.
Zelfverbruik zegt me erg weinig: Ik zit op 100% (want ik heb maar één paneel) en ik koop toch xxx kWh bij per mand, rara.
Ja, dat verschilt natuurlijk per situatie. In jouw geval zegt die 100% weinig inderdaad.

Maar de kop "Zonverbruik" is wél in overeenstemming met het aantal kWh bij zonverbruik. Alleen het percentage hoort niet bij die term. Als je de term aanpast naar zelfvoorzienend, is dat weer niet in overeenstemming met het aantal kWh dat ernaast staat.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

IJsbeer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:30:
[...]

Geen idee wat de plannig is. Met vorige betas zat er niet heel veel tijd tussen de beta en de release (dagen), maar dit is wel een 2.0, dus geen idee of dat anders is.

Dat update gedrag herken ik oveirgens niet mer de normale app. Die gaat bij mij gewoon via de play store.
De 2.0 is live. Zie screenshot wat ik bedoel met de update. Die krijg ik zodra ik de app open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUbkjcvFHf3PebbHXU7Mo_lcjEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8T1ppAEbzksdvZOm0a8O4GKr.png?f=fotoalbum_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:21
Winkiller schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:38:
[...]

Volgens hun readme is dat omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn.
Water niet zichtbaar omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn?
Ik zie het verband niet?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• henkzelf
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:58:
[...]

Ja, dat verschilt natuurlijk per situatie. In jouw geval zegt die 100% weinig inderdaad.

Maar de kop "Zonverbruik" is wél in overeenstemming met het aantal kWh bij zonverbruik. Alleen het percentage hoort niet bij die term. Als je de term aanpast naar zelfvoorzienend, is dat weer niet in overeenstemming met het aantal kWh dat ernaast staat.
Juist wel dat schrijf je zelf al eerder.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43

Winkiller

De Mopperpot

ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:10:
[...]

Water niet zichtbaar omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn?
Ik zie het verband niet?
Fysiek niet aanwezig zijn :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:58
Dus omdat je geen zonnepanelen hebt zie je geen waterverbruik?

Makes sense…

• ron321
Wat bedoel je daarmee?
Ik heb 24 zonnepanelen die gemeten worden door een 1 fase kWh meter, 3 fase kWh meter en een socket.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• henkzelf
ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:19:
[...]

Wat bedoel je daarmee?
Ik heb 24 zonnepanelen die gemeten worden door een 1 fase kWh meter, 3 fase kWh meter en een socket.
Zijn dat Homewizard meters en sockets en hebben die het profiel "zonnepanelen"?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43

Winkiller

De Mopperpot

Ik ben het kwijt, laat maar. Ik begreep dat je waterverbruik en gasverbruik ziet in het huisje (in de App) als je geen zonnepanelen hebt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik moet nu naar onderen scrollen om m'n totale verbruiksgrafiek goed te zien, bovenin staat een gigantisch huis met veel lege ruimte... Iemand enig idee of dat kleiner kan? Ze hebben nu een fancy plaatje met animatie gemaakt, maar dit neemt 60% van het scherm in beslag.

• ron321
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]

Zijn dat Homewizard meters en sockets en hebben die het profiel "zonnepanelen"?
Klopt.

• JanHenk
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:11:
[...]

Juist wel dat schrijf je zelf al eerder.
Ik denk niet dat we elkaar begrijpen, maar maakt niet uit.

De term zonverbruik is goed, het aantal kWh dat erbij staat is ook (in absolute zin) je zonverbruik. Dus dat is daarmee in overeenstemming. Maar het percentage dat wordt uitgerekend, hoort naar mijn mening niet bij zonverbruik.

• ron321
Winkiller schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:24:
Ik ben het kwijt, laat maar. Ik begreep dat je waterverbruik en gasverbruik ziet in het huisje (in de App) als je geen zonnepanelen hebt.
Ik zie het nu bij de instellingen.
Je kan kiezen tussen water + gas of solar.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:09
Ik had dus niet geüpdatet maar de bars zijn wel veranderd. Vind het zoals gewoonlijk dus geen vooruitgang maar een achteruitgang. De groene bars zijn minder zichtbaar zeker met licht op je scherm door de slecht gekozen kleur en de gradiënt die niets toevoegt maar wel wat weg neemt in zichtbaarheid.

En dat terwijl de growatt koppeling na 2 jaar nog steeds niet fatsoenlijk werkt.

Maargoed toch maar de update gedaan in de hoop dat het beter te maken is met opties (one can dream...) En dan heb je zon groot top menu gemaakt en dan kan het water en gas verbruik niet eens erbij in 1 overview? Kom op zeg dat zijn 2 getalletjes op een half scherm dat in gebruik is... Die bende gaat dus uit omdat het alles minder ipv meer overzichtelijk maakt. Gemiste kans!

Ook nog steeds €0.00 bij prijzen als je geen tarief ingesteld hebt ipv dat het gewoon van je scherm verdwenen is. Ik heb totaal geen interesse in me druk maken over de kosten, dat is slecht voor je gezondheid en het is wat het is.

Verder start de app significant trager en krijg ik 4 a 5 seconden lang en melding met "updating widgets". Deze melding hoeven we niet te zien en kan gewoon naar de achtergrond verdwijnen.

• henkzelf
Ik ben juist blij met iets meer contrast en een beter leesbaar lettertype.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kan die ongein ook uit?
Moet nu naar beneden scrollen en dat is irritant.

What's next?
Advertenties voor de gratis gebruikers?

Edit;
Hoe personaliseer ik mijn huisoverzicht?
Je past het huisoverzicht aan via Instellingen > Grafieken. Hier vind je:

Huisoverzicht tonen
Schakel het huisoverzicht in of uit.
Blijkbaar moet je meer lezen over nieuwe functies ook al boeien ze je niet.
Maar goed, het kan dus uit

[ Voor 54% gewijzigd door sambalbaj op 08-12-2025 18:06 ]

• meesje
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:39:
Ik vind het percentage zonverbruik verwarrend.

In mijn beleving is dat het percentage van de opgewekte energie die je zelf hebt verbruikt. Dus, zonverbruik delen door opgewekte energie. In Home Assistant wordt dat genoemd "zelf verbruikte zonne-energie". Dat is wat ik verwacht bij een percentage zonverbruik.

In de app is het percentage dat wordt weergegeven naast zonverbruik echter het percentage zelfvoorzienend. Oftewel zonverbruik delen door totale verbruik. In Home Assistant is dat het percentage "Zelfvoorziening".

Een rekenvoorbeeld om te verduidelijken:
Opwek: 6000 kWh
Teruglevering: 2000 kWh.
Import: 3000 kWh.

Zelf verbruikt is wat is opgewekt en niet is teruggeleverd. Dus opwek minus teruglevering, dus 4000 kWh.
Totaal verbruik is dus 4000 kWh direct (zon)verbruik + wat is geïmporteerd van het net, 3000, dus totaal 7000 kWh.

Zonverbruik is (in mijn beleving) 4000 / 6000, dus 67%.
Zelfvoorzienend is hier (in mijn beleving) 4000 / 7000, dus 57%.

In de nieuwe HomeWizard app is het percentage dat naast zonverbruik staat in dit geval dus de 57%. Ik zou daar liever de 67% zien. En eventueel een apart percentage voor zelfvoorzienend.

(Voorbeeld wordt bij een batterij nog wat complexer, want HomeWizard telt het verlies van de batterij op bij het totale verbruik. Kun je ook nog over debatteren...)
Ik vind het percentage ook niet duidelijk. In mijn geval (zie onderstaand screenshot) zou ik een zonverbruik percentage verwachten van 75% en niet van 10%. Dus 0,9/1,2=0,75. De 0,9 kWh staat onder het woord zonverbuik, wat m.i. wel juist is. Alleen dat percentage…. Als ik het goed heb is dit percentage dus zonverbruik gedeeld op de som van opwek en ‘net’ (wat ik afneem van het net). Dus of het percentage anders berekenen, of het percentage een ander label geven. Anders bereken lijkt me het handigst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8mkSF3zef0bTU6rEMcng5qSJTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z8jQGfvewvoSPBQJVKYkBJ6z.png?f=fotoalbum_large

• henkzelf
sambalbaj schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:58:
Kan die ongein ook uit?

What's next?
Next is even de lees-meer lezen. Daar staat ook dat je het kunt uitzetten.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kan die ongein ook uit?

What's next?
Moest even zoeken, maar:

Tandwiel rechtsboven
Graphs / Grafieken
Home overview uitschakelen

• meesje
  • Nu online
Kan die ongein ook uit?

What's next?

Edit;

[...]

Blijkbaar moet je meer lezen over nieuwe functies ook al boeien ze je niet.
Maar goed, het kan dus uit
Wat betreft advertenties: dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik vind het al heel netjes dat ze, in tegenstelling tot bv Ring of Hue, in de app geen reclame maken voor hun eigen produkten. Zoiets vind ik echt niet chique.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:35
meesje schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:14:
[...]

Wat betreft advertenties: dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik vind het al heel netjes dat ze, in tegenstelling tot bv Ring of Hue, in de app geen reclame maken voor hun eigen produkten. Zoiets vind ik echt niet chique.
dat maken ze wel, alleen niet zo opzichtig en agresief als andere dat doen.
Bij de "whats new" staan vaak producten aangeprezen, dat is de definitie van reclame.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:20
tcw82 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:06:
[...]

dat maken ze wel, alleen niet zo opzichtig en agresief als andere dat doen.
Bij de "whats new" staan vaak producten aangeprezen, dat is de definitie van reclame.
Maar je bent er zelf bij om “what’s new” aan te klikken. Maw het wordt in mijn ogen niet zo opgedrongen als standaard advertenties.

[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 08-12-2025 19:08 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• tcw82
Hier een vraagje over dat zonneverbruik/eigenverbruik. (hoe we het noemen maakt me niet uit).
Hier thuis hangt een 3fase kwh meter die als "aanduiding" "solar" heeft. Die meet ook "in het groen".

Ik heb al die zonne-energie opgevroten vandaag, want het was maar weinig. Echter, mijn zonneverbruik (eigenverbruik) is 0 % voor mijn gevoel klopt dat niet.

Of is het 0 % omdat het zo ontzettend weinig was? ik zou juist 100% verwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuD5rfkgDqsVgAoSyw9FQq-yMhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C29bigERgeOCJ0CeC03eSvfy.png?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:17
De eerste update van de update heb ik ook al, nu versie 2.0.1 (126)
Wel leuk om nu ook widgets te hebben, al heb ik bij de batterij widget alleen de import en export. Geen percentage.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:17

ikookhier

>hijdiehieris<

#update De oranje stippen zijn nu ook verdwenen. (y)

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

• meesje
  • Nu online
Ik irriteer me dat er nog geen update is voor de iPad.

• ron321
tcw82 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
Hier een vraagje over dat zonneverbruik/eigenverbruik. (hoe we het noemen maakt me niet uit).
Hier thuis hangt een 3fase kwh meter die als "aanduiding" "solar" heeft. Die meet ook "in het groen".

Ik heb al die zonne-energie opgevroten vandaag, want het was maar weinig. Echter, mijn zonneverbruik (eigenverbruik) is 0 % voor mijn gevoel klopt dat niet.

Of is het 0 % omdat het zo ontzettend weinig was? ik zou juist 100% verwachten

[Afbeelding]
Ik dacht eerst ook net als jij maar de opwekte energie is dus 0% van je totaal benodigde energie.

• meesje
  • Nu online
ikookhier schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:17:
#update De oranje stippen zijn nu ook verdwenen. (y)
Top! Ik vond het al vreemd dat er geen reden werd aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-12-2025 19:19 ]

• meesje
  • Nu online
TheKerremenke schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
[...]

Maar je bent er zelf bij om “what’s new” aan te klikken. Maw het wordt in mijn ogen niet zo opgedrongen als standaard advertenties.
Dat vind ik inderdaad een groot verschil. In de HW app ben ik nog niet tegen gekomen dat op het hoofdscherm reclame voor eigen produkten wordt gemaakt. Bij Ring en Hue heb ik wel deze ervaring. Overigens niet altijd. Zo heb ik nu in de Ring app geen reclame op het hoofdscherm.

• tcw82
ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:18:
[...]

Ik dacht eerst ook net als jij maar de opwekte energie is dus 0% van je totaal benodigde energie.
Dan klopt het nog niet.
1,4 kwh is 0,63% van 45 kwh.
Het schermt toon 0,0 (1 cijfer achter de komma) daarmee verwacht ik nog altijd 0,6 % en niet ... 0 .

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ziet er wel leuk uit maar de update werkt niet naar behoren.
Bijna alle plugs hebben een draaiende cirkel.
Is dit een bekend probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukfZmC1VAiSEiHgXJJAUHtd3K2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leEK07rDXAiCMn8yQr73gwpO.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Leuk hoor, die opfrisbeurt, maar het zou nog leuker zijn als functionaliteit niet kapot ging. In het overzicht zie ik 3 fasen apart van m'n 3-fasen kWhmeter op de zonnepanelen maar als ik er op klik dan is het alleen het totaal. Die optie in de instellingen uit-/aanzetten doet niks.

Dus ipv nu ook 3 fasen apart te kunnen inzien in het bruto verbruik (power usage) is het juist weg bij de zonnepanelen :(.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 146 147 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic