• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:44
kazzzdafke schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:36:
Onze CV is op gas zoals ik zei, samen met vloerverwarming, en het warm water inderdaad. Dus daar zal het niet aan liggen.

Morgen zijn we hele dag weg, en ga ik de usual suspects eens uittrekken (koffiezet, compressor, ..)
Als je compressor midden in de nacht aan slaat zal je dat wel horen lijkt me....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bwa, die staat in de garage.. en die ligt een 15m achter het huis.

Never ever financial advice...

• kazzzdafke
  • Nu online
Ondertussen even gekeken vanop afstand, maar comp en koffie zijn het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U8xxo_RApVHQE0E7d88bndtq0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U45hV7rzK4Nvr0aMwXl2pC9g.png?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:44
kazzzdafke schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:05:
Ondertussen even gekeken vanop afstand, maar comp en koffie zijn het niet.

[Afbeelding]
Je kunt wel blijven posten, maar je zult toch echt zelf moeten zoeken.
Er zitten vast geen 100 groepen op die fase. Je kunt toch eenvoudig één voor één een tijdje een groep die op die fase zit uitschakelen en dan kijken of het stopt? Dan weet je al welke groep het is.
Als je die groep dan wat langer uit laat gaat er vast iets opvallen. Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:21
Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:13:
[...]

Je kunt wel blijven posten, maar je zult toch echt zelf moeten zoeken.
Er zitten vast geen 100 groepen op die fase. Je kunt toch eenvoudig één voor één een tijdje een groep die op die fase zit uitschakelen en dan kijken of het stopt? Dan weet je al welke groep het is.
Als je die groep dan wat langer uit laat gaat er vast iets opvallen. Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld.
Dat kun je wel stellen... Maar eigenlijk moeten wij het voor hem (m/v) oplossen... >:) :+ :+

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 08:17

elsinga

=8-)

Of individueel gaan meten met energy sockets. Hoef je niet een hele groep een tijd af te schakelen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• tcw82
elsinga schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:07:
Of individueel gaan meten met energy sockets. Hoef je niet een hele groep een tijd af te schakelen.
Dat kan, maar de beste had voor zover we hiermee krijgen geen enkele benul wat het zou kunnen zijn. Dan is de groep misschien iets meer een vernauwing naar het doel.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
@kazzzdafke
Heb je toevallig een oude koelkast of vriezer in huis/schuur staan.?
Bij een bijna defecte koeling heb je dit gedrag ook weleens.
De compressor (van de koeling) schakelt in maar draait niet.
Het gevolg zeer hoge piek in verbruik.
Dan schakelt naar een tijd de thermische beveiliging in.
Vaak is dit een teken dat de aanloop condensator defect is.

[ Voor 32% gewijzigd door peterbier op 10-11-2025 00:03 ]

• kazzzdafke
  • Nu online
Oud is relatief, maar we hebben hier wel een koelkast/diepvriescombi staan waar onderaan regelmatig wat bevroren water te vinden is. Dat zou eventueel de boosdoener kunnen zijn.

Voor de anderen die denken dat ze het in mijn plaats moeten oplossen: dat is niet de bedoeling. Ik vroeg enkel om tips om de zoektocht wat te kunnen verkleinen, en om wat meer inzicht te krijgen aangezien ik weinig verstand heb van elektrotechniek.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
kazzzdafke schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:27:
Oud is relatief, maar we hebben hier wel een koelkast/diepvriescombi staan waar onderaan regelmatig wat bevroren water te vinden is. Dat zou eventueel de boosdoener kunnen zijn.

Voor de anderen die denken dat ze het in mijn plaats moeten oplossen: dat is niet de bedoeling. Ik vroeg enkel om tips om de zoektocht wat te kunnen verkleinen, en om wat meer inzicht te krijgen aangezien ik weinig verstand heb van elektrotechniek.
Dan zou ik (als je in het homewizard ecosysteem wil blijven) een energy socket aanschaffen en die er tussen drukken. Dan weet je het vrijwel direct

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:32
Situatiebeschrijving
Ik heb geen plug-in batterij, maar wel een HomeWizard KWH-meter en een P1-meter. Ik ben echter volledig in de war geraakt en hoop dat jullie mij kunnen helpen verduidelijken 😊

Oude opstelling:
Raspberry Pi Zero leest de omvormer uit via Bluetooth (Active Power in Watt en energie in kWh).

HomeWizard KWH-meter meet import en export van het elektriciteitsnet.

Nieuwe opstelling:
HomeWizard P1-meter is aangesloten op de slimme meter en meet import/export van het net (Active Power + kWh).

HomeWizard KWH-meter is nu aangesloten op de omvormer (Active Power + kWh).

Observaties
In Home Assistant heb ik alles aangepast en de grafieken en waarden lijken correct.

In de HomeWizard Energy app zie ik echter alleen negatieve Watt-waarden van de KWH-meter (ingesteld als 'solar').

Hierdoor krijg ik een negatieve grafiek in plaats van een positieve opbrengstgrafiek. Wanneer er geen zonopbrengst is, zie ik een vlakke lijn rond -6 W — wat vermoedelijk het eigen verbruik van de omvormer is. Bij zon verwacht ik juist een grafiek die oploopt tot ongeveer 2000 W.

Ook zie ik geen actueel huisverbruik in de Energy app.

Verwarring
Op basis van de feedback van HomeWizard-support lijkt het ineens anders te werken dan ik had verwacht. In mijn ogen is alles wat van de meter naar mij toe komt import, en wat van de meter naar buiten gaat export. Maar zodra het over zonnepanelen gaat, lijkt dat ineens anders te zijn — althans, zo voelt het voor mij.

Mijn gevoel zegt dat HomeWizard bij een 'solar'-instelling negatieve Watt-waarden verwacht als zonne-opbrengst, terwijl ik in Home Assistant import-kWh heb ingesteld voor de KWH-meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfS-WqSP4ABYEufEReMvWPUc30=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n9dNl0vvb8skJOMkaN4WdDC4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfm46yBHF9BawbDHQN0qFMDoGZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8MOFwsccxqXFoSreQiUnYxFQ.png?f=fotoalbum_tile

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:10
@royalt123
Kun je tekenen hoe je kWh meter is aangesloten? Voor een enkel fase meter hoort het net links aangesloten te zijn en je zonnepanelen rechts. De voor mij meest logisch klinkende oorzaak is dat de meter verkeerd is aangesloten.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29
Mijn laadplan voor aankomende nacht, helemaal vol laden vanaf 01:45 uur voor minder dan 15 cent per kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCRzSLkxQOwRNiaz8YsPEI4Yg34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laGhgnVoP8smWs5PJ8HwUEYa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 12-11-2025 14:46 ]

https://solar.bigroses.net

• kazzzdafke
  • Nu online
Even een update ivm mijn spikes:

Koelkast en diepvries getest met de energy socket, deze zijn het niet.
Volgende is de CV ketel, boiler, ... .

We maken progessie :)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:34
kazzzdafke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:43:
Even een update ivm mijn spikes:

Koelkast en diepvries getest met de energy socket, deze zijn het niet.
Volgende is de CV ketel, boiler, ... .

We maken progessie :)
je noemt de usual suspect al
stilstandsverlies moet gecompenseerd worden, dus boiler springt periodiek aan (op vol vermogen)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• tcw82
Racer89 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:36:
@tcw82 Wellicht kleine kanttekening. L1 bruin, L2 zwart en L3 grijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gED76mnPtmz9ce1XLVJmHPfnNnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUAWjtgk0hhFAhk8wlHUGW5g.jpg?f=fotoalbum_large

;)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 12:33
De uitlezing op het display vanuit de P1 meter klopt weer eens van geen kanten. Als ik 2 kW gebruik geeft hij 400 watt op uit het net (opbrengst zonnepanelen was op dat moment nihil en de accu's waren leeg) Nu draai ik nom en geeft hij aan dat ik bijna 100 watt teruglever. Zal zich wel weer herstellen maar toch.......

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• kazzzdafke
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:09:
[...]

je noemt de usual suspect al
stilstandsverlies moet gecompenseerd worden, dus boiler springt periodiek aan (op vol vermogen)
En idd, vergeten te melden, maar de spikes komen dus van de warmwaterboiler.
We hebben een doorstromer, maar de boiler gewoon geplaatst voor comfort (lees nooit zonder warm water vallen).
Deze geeft dus periodiek de spikes.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:53
Ff een screentje van de netspanning, die ik zonder HW nooit gezien had. Opeens is het gemiddelde voltage van +/-232 naar +/- 243 gegaan. Is dat nadeling? Zomers zou de spanning dus nog hoger kunnen worden en zouden de PV uit kunnen schakelen (253 V geloof ik). De hele zomer zat overigens ook rond de 232. Ook overdag met veel PV productie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUM-1UkPqNAarK4DLYV_pbIXh4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrXyfyXguN9RdzIbxtnd00lR.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01
kazzzdafke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:39:
[...]

En idd, vergeten te melden, maar de spikes komen dus van de warmwaterboiler.
We hebben een doorstromer, maar de boiler gewoon geplaatst voor comfort (lees nooit zonder warm water vallen).
Deze geeft dus periodiek de spikes.
Dus inderdaad toch iets met een elektrisch verwarmingselement, zoals verwacht ;)

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 20:32
Hallo, ik heb een actieve p1 splitter van powerbaas gekocht. Nadat ik deze had geplaatst ging na een tijdje de homewizard p1 naar rood. Splitter er tussen uitgehaald maar blijft rood. Ook als ik de spanning van homewizard P1 af haal en opnieuwe plaatst dan wordt het ook rood nadat groen is uitggeknippert. Iemand een advies hoe ik dit kan oplossen?

Topic hijack wordt niet gewaardeerd => schopje naar grote topic

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 23-11-2025 12:00 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:10

• klopping
Had ik al bekeken. Maar het is niet logisch dat gegevens niet meer verstuurd worden. Voor ik de splitter uitprobeerde werd informatie ontvangen.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:10
Dan werkt de splitter wellicht niet goed. Ik zou eens teruggaan naar de oude situatie zonder splitter en het zo weer aan de gang proberen te krijgen. Als dat werkt lijkt de splitter de boosdoener, zo niet dan vandaar verder zoeken maar dan lijkt het niet aan de splitter te liggen.

• klopping
Dat heb ik gedaan maar ook zonder splitter werkt het niet meer.

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 16:26

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Ik merk ineens dat het Display ineens twee graden afwijkt van meerdere andere temperatuur meters en de thermostaat. Heb dit nog nooit eerder gehad :?

Het ding is nu op software versie 1.30.

Geen idee waarom ineens de temperatuur zoveel afwijkt. Ik zal eerst hem ergens anders in de woonkamer zetten en kijken of het dan beter is.

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:07
Ik heb al eens eerder hier een vraag gesteld over waar je de Energy Sockets voor kunt gebruiken. Natuurlijk om inzichten te krijgen, maar wat doe je met de inzichten. Leuk om te weten wat de tv verbruikt, maar doe ik verder iets met deze data? Ik kan me dat niet voorstellen.
Destijds kwam ik tot het volgende rijtje met use cases:
- wasmachine (bericht sturen wanneer geen verbruik, dus klaar)
- wasdroger (idem)
- warmwater boiler keuken (is maar 5 liter, wellicht slim laten verwarmen op zonne-energie)

Verder kom ik niet. Wat betreft keukeninbouwapparatuur: de stekkers zijn niet echt toegankelijk. En daarnaast wat doe ik er verder mee dan het zien van het verbruik,

Ooit ook wel eens iets gelezen om je mobiele devices slimmer op te laten laden. Dat zou wellicht nog een optie kunnen zijn: iedereen naar werk en kids naar school dan alles aan de lader (in stekkerdoos) en dit stekkerblok aan laten sturen. Maar ja, hoeveel winst maak je hiermee? Zijn niet echt grootverbruikers. Het is denk ik meer een gevoel dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf verbruikt.

Hebben jullie verder nog mooie use cases voor de Energy sockets?

• tcw82
meesje schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:53:
Ik heb al eens eerder hier een vraag gesteld over waar je de Energy Sockets voor kunt gebruiken. Natuurlijk om inzichten te krijgen, maar wat doe je met de inzichten. Leuk om te weten wat de tv verbruikt, maar doe ik verder iets met deze data? Ik kan me dat niet voorstellen.
- wasdroger (idem)
- warmwater boiler keuken (is maar 5 liter, wellicht slim laten verwarmen op zonne-energie)

Verder kom ik niet. Wat betreft keukeninbouwapparatuur: de stekkers zijn niet echt toegankelijk. En daarnaast wat doe ik er verder mee dan het zien van het verbruik,

Ooit ook wel eens iets gelezen om je mobiele devices slimmer op te laten laden. Dat zou wellicht nog een optie kunnen zijn: iedereen naar werk en kids naar school dan alles aan de lader (in stekkerdoos) en dit stekkerblok aan laten sturen. Maar ja, hoeveel winst maak je hiermee? Zijn niet echt grootverbruikers. Het is denk ik meer een gevoel dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf verbruikt.

Ik gebruik de sockets voor het uitzetten van (o.a.) de kokendwater kraan boiler tussen bepaalde tijden als de auto gaat laden. Ik heb daarvoor een smart task gemaakt die kijkt naar de KWh meter van de laadpaal en schakelt dan de Quooker uit.

Verder ben komt er spoedig een smart task die kijkt of de cv ketel aanstaat en dan een seintje naar de mechanische afzuiging. (Daar speel ik wel vals, de afzuiging gaat via home assistant, niet home wizard.)

Er zijn vast andere use cases hier die je mogelijk interessant vindt.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:28:
[...]

Ik gebruik de sockets voor het uitzetten van (o.a.) de kokendwater kraan boiler tussen bepaalde tijden als de auto gaat laden. Ik heb daarvoor een smart task gemaakt die kijkt naar de KWh meter van de laadpaal en schakelt dan de Quooker uit.

Verder ben komt er spoedig een smart task die kijkt of de cv ketel aanstaat en dan een seintje naar de mechanische afzuiging. (Daar speel ik wel vals, de afzuiging gaat via home assistant, niet home wizard.)

Er zijn vast andere use cases hier die je mogelijk interessant vindt.
Zo ver ik begreep van mensen op het forum gaat de Quooker niet zo lekker op het uitschakelen via een socket. Je kunt beter via een fingerbot de knop op de bovenkant laten indrukken.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• meesje
Mirabis schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:47:
[...]

Zo ver ik begreep van mensen op het forum gaat de Quooker niet zo lekker op het uitschakelen via een socket. Je kunt beter via een fingerbot de knop op de bovenkant laten indrukken.
Wij hebben ik een keuken een warm water boiler. Ook van dit apparaat heb ik mijn twijfels of ie het fijn vindt om echt uitgeschakeld te worden.

• meesje
Nog een andere vraag. Welke meerwaarde heeft een Energy Dashboard t.o.v. de HW app? Er wordt aangegeven dat je met dit scherm zuiniger omgaat met energie en je op gas en elektriciteit bespaart. Is dit wel realistisch. Wij hebben vloerverwarming en deze staat continu op 19 graden. Dit stellen er niet continu bij. Ook het electra verbruik is een constante factor. Met eventueel een thuisbatterij zullen we wat besparen, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren door gedrag aanpassingen van het hele gezin. Besparen moet dan echt in je systeem (van handelen) gaan zitten. Als ik alleen zou zijn geweest, misschien leuk om te proberen. Bij het hele gezin krijg ik dit niet voor elkaar.

• tcw82
meesje schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:50:
[...]

Wij hebben ik een keuken een warm water boiler. Ook van dit apparaat heb ik mijn twijfels of ie het fijn vindt om echt uitgeschakeld te worden.
Ik ben benieuwd wat daar de gedachte achter is, niemand hier in huis neemt kokend water tussen half 1 en 0600 smorgens?

• meesje
tcw82 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:24:
[...]

Ik ben benieuwd wat daar de gedachte achter is, niemand hier in huis neemt kokend water tussen half 1 en 0600 smorgens?
Was meer in algemene zin. Sommige apparaten, zoals kennelijk de hiervoor genoemde quooker, vinden echt uitzetten niet fijn. Vandaar dus mijn opmerking. Anders inderdaad lekker op bepaalde tijden aan-/uitzetten (afhankelijk van je warm water tap gedrag).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je Halloweenverlichting mee aan- en uitschakelen, elke seconde?

Signatures zijn voor boomers.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:56
meesje schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:12:
Nog een andere vraag. Welke meerwaarde heeft een Energy Dashboard t.o.v. de HW app? Er wordt aangegeven dat je met dit scherm zuiniger omgaat met energie en je op gas en elektriciteit bespaart. Is dit wel realistisch. Wij hebben vloerverwarming en deze staat continu op 19 graden. Dit stellen er niet continu bij. Ook het electra verbruik is een constante factor. Met eventueel een thuisbatterij zullen we wat besparen, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren door gedrag aanpassingen van het hele gezin. Besparen moet dan echt in je systeem (van handelen) gaan zitten. Als ik alleen zou zijn geweest, misschien leuk om te proberen. Bij het hele gezin krijg ik dit niet voor elkaar.
Je stelt de vraag maar ik denk dat je het antwoord wel weet: dat dashboard bespaart niks, natuurlijk. Het is echt meer een gimmick, en scheelt je op je telefoon kijken. Maar als je beter inzicht wil, én ernaar wil handelen, pak je alsnog je telefoon. Maar, ik heb er geen, dus misschien zie ik dit verkeerd.

• tcw82
Gramser schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:09:
[...]

Je stelt de vraag maar ik denk dat je het antwoord wel weet: dat dashboard bespaart niks, natuurlijk. Het is echt meer een gimmick, en scheelt je op je telefoon kijken. Maar als je beter inzicht wil, én ernaar wil handelen, pak je alsnog je telefoon. Maar, ik heb er geen, dus misschien zie ik dit verkeerd.
Het is een "bewezen" psychologie dat bewust wording kan helpen in het reduceren van gebruik.
als je op je display ziet dat je 300 w constant verbruikt, kan dat een trigger zijn om eens te onderzoeken waar die 300 watt vandaan komt. Dan ontdek je dat er een lampje in de gang kast constand aan staat. of Dit PC op zolder waar je 1 keer per maand een mail mee verstuurd. Dat kan helpen.

Woorden als "bewezen" "bewust" "kan" zijn wel de kern hier.

Zelf gebruiken we hem als info-schermpje om te zien of de verwarming aan is, of de auto nog aan het laden is of dat de accus aan het laden/ontladen zijn. Meer voor de leuk maar het geeft ook een trigger om de PC op zolder weer uit te doen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:56
Dat ontken ik ook niet. Mij heeft de P1-meter en de app ook geholpen. En wat dat betreft is het niet anders met het display: getoonde informatie kan je triggeren om iets te doen wat gaat besparen. Daarom zei ik ook: "ernaar wil handelen".

Het display zélf bespaart niks. De app ook niet, de P1-meter ook niet. Dat doet het alleen als je iets met de getoonde en gemeten data doet. Sterker nog, het display zelf verbruikt natuurlijk ook stroom, om even te muggenziften. Ik zou m'n centjes eerder steken in een van hun energysockets, waarmee je kunt schakelen en, als je wil, zonnetaken mee kunt activeren (tegen betaling van het maandelijks abo-tje).

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 25-11-2025 09:43 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:53
Ik stuur via homey mijn vvw pomp er mee aan. Kan ook met een andere socket, maar ik wil graag kunnen checken of hij ook aangestaan heeft, en dat kan prima door te kijken of er verbruik is geweest.

Note: mijn vvw staat bijna nooit aan, maar als de enige radiator die ik nog heb op de babykamer aanslaat, moet de vvw pomp wel even aan om overdruk te voorkomen. Overige verwarming gaat via airco's en houtkachel.

Buiten het stookseizoen gaat de vvw pomp iedere week op het goedkoopste uur van zondag een half uurtje aan.

Daar koop je geen socket voor natuurlijk, maar ik had hem toch al :9

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:23

Ik heb twee sockets tussen mijn twee HW accu's, via homeassistant heb ik deze gekoppeld aan een rookmelder boven de accu's. Zodra deze rook gaan produceren schakelt homeassistant de sockets/accu's uit.

Display heb ik ook, maar deze ligt inmiddels onder in de kast stof te happen.. Voor mij te beperkt qua info, ik begreep dat er bezig is om het display een open api te geven zodat je hem kan gebruiken met homeassistant. Daar wacht ik maar op om hem weer te gebruiken...

[ Voor 26% gewijzigd door fredhuizinga op 25-11-2025 10:57 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
- wasdroger (idem)

Ik heb er 3 op mijn WP boiler zitten.
1 om het verbruik te meten.
2 om de circulatiepomp in te schakelen om de WP boiler door te warmen.
3 om het PV contact in te schakelen.
Mijn WP boiler verwarmt standaard op 2 vaste tijdstippen.
Als ik een bad wil nemen heb ik meer warm water nodig en schakel ik in de app het PV contact en de circulatiepomp in.
Als de boiler dan helemaal op temperatuur is schakelt dmv een meettaak de circulatiepomp weer uit en krijg ik een melding op mijn telefoon zodat ik in bad kan.
Verder heb ik nog een socket op mijn LW WP zitten waarmee ik in de winter een 2e kring softwarematig activeer waardoor mijn LW WP volledig weersafhankelijk gaat stoken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ze op heel veel plekken. Puur bijhouden hoeveel energie waarheen gaat. Ooit ook ontdekt dat mijn koelkastdeur niet meer goed sloot omdat hij opeens meer energie ging gebruiken dan normaal.
Ik gebruik het ook om te plannen wanneer ik bepaalde energie zaken wel of niet laat draaien zodat ik mijn eigen verbruik optimaliseer tov de opwek.

Ik heb sowieso zo'n 40 Watt aan onnodig sluipverbruik weg kunnen werken. Deels door vernieuwing van oude slurpers, deels door dingen beter uit te zetten.

Het is kennis die je niet altijd hoeft te hebben, maar die zeker op bepaalde momenten nuttig kan zijn. (overigens heb ik niet overal de HW sockets, daar ben ik wel mee begonnen, maar heb het later uitgebreid met een goedkoper alternatief. in Home Assistant werken ze gewoon samen.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• meesje
Dank voor de reacties. Heeft mij wat inspiratie opgeleverd voor gebruik van de Energy sockets. Ik was voornamelijk op zoek naar slimme energie use cases binnen de HW app. Andere zaken kan ik wel via een domotica platform inregelen.
Het Display laat ik voorlopig aan me voorbij gaan. Tzt maar kijken wat er kan middels de API.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 19:08
Ik heb zonnepanelen. Ik gebruik een socket om mijn boiler te schakelen. Nu heb ik een Marstek accu gekocht en wil nu dat de boiler aangaat wanneer de accu geladen is. Het verbruik van de Marstek wordt gedaan via een socket
Zal de volgende slimme meettaak zo goed werken:
Boiler aan wanneer stroomtotaal daalt onder -2200 watt voor 5 minuten
Boiler uit wanneer Marstek verbruik stijgt boven 7 watt voor 1 minuut ( accu is stroom gaan leveren )

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:19:
Dank voor de reacties. Heeft mij wat inspiratie opgeleverd voor gebruik van de Energy sockets. Ik was voornamelijk op zoek naar slimme energie use cases binnen de HW app. Andere zaken kan ik wel via een domotica platform inregelen.
Het Display laat ik voorlopig aan me voorbij gaan. Tzt maar kijken wat er kan middels de API.
Nog een aantal ideetjes uit mijn eigen situatie:
  • Nest Rookmelder rapporteert rook op zolder -> Thuisbatterij socket uit
  • Nest Rookmelder rapporteert rook op 1e of 2e verdieping -> Mechanische ventilatie
  • Rechter bureau verbruik onder 50W voor 10 min -> Rechter bureau socket uit
  • Vrouw komt thuis en het is na zonsondergang -> Kerstboom socket aan
  • Kerstboom socket aan voor langer dan 4 uur -> Kerstboom socket uit
  • Goedkoopste 2 uur van de dag / opwek -> (Robot)stofzuiger dock aan
Voor veel apparaten gebruik ik echter goedkope Tuya/TSP met LocalTuya en voor de apparaten die veel verbruiken (Wasmachine, Thuisbatterij, etc.) HW Energy Sockets.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• meesje
Ik kom er nog niet helemaal uit of de Energy sockets voor mij toegevoegde waarde hebben. Wat maakt deze sockets nu uniek t.o.v. veel goedkopere Zigbee/matter stekkers? Op basis van tijd en/of zonsondergang/-opkomst kan ik ook inregelen middels (in mijn geval) HomeKit/homebridge.
Zojuist het artikel gelezen over de slimme taken: https://helpdesk.homewiza...aken-en-hoe-stel-ik-ze-in
De zonnetaak en in de toekomst dynamisch tarief taak klinken wel interessant en hebben m.i. echt toegevoegde waarde t.o.v. andere slimme stekkers. In mijn huishouden kan ik geen use case bedenken voor een dergelijke taak. Mijn warmwater boiler in de keuken aan laten gaan bij voldoende zon klinkt heel mooi. Dan heb je toch wel regelmatig koud water. :)

• tcw82
meesje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:39:
Ik kom er nog niet helemaal uit of de Energy sockets voor mij toegevoegde waarde hebben. Wat maakt deze sockets nu uniek t.o.v. veel goedkopere Zigbee/matter stekkers? Op basis van tijd en/of zonsondergang/-opkomst kan ik ook inregelen middels (in mijn geval) HomeKit/homebridge.
Zojuist het artikel gelezen over de slimme taken: https://helpdesk.homewiza...aken-en-hoe-stel-ik-ze-in
De zonnetaak en in de toekomst dynamisch tarief taak klinken wel interessant en hebben m.i. echt toegevoegde waarde t.o.v. andere slimme stekkers. In mijn huishouden kan ik geen use case bedenken voor een dergelijke taak. Mijn warmwater boiler in de keuken aan laten gaan bij voldoende zon klinkt heel mooi. Dan heb je toch wel regelmatig koud water. :)
Het is wel zo dat als je hier in dit topic reageert, je totaal, 100% verplicht bent om minstens 3 sockets en 3kwh meters plus een p1 meter aan te schaffen. Verplicht!

:+ :+

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En ook dat kan ik inbouwen in Home Assistant met mijn goedkopere sockets.

Hoe meer je wilt tweaken en zelf aan de slag wilt hoe minder een systeem als HW noodzakelijk is. HW is echt voor de grote massa die wel een idee heeft om ermee bezig te zijn, maar wel op eenvoudige wijze.
Ik ben begonnen met HW sockets, dat was echt fijn. Notificaties, taken etc. Alleen ben ik daarna naar HA gerold (vooral vanwege de zonnepanelen omvormer beperken in samenwerking met de HW batterijen) en toen heb ik een aantal goedkopere sockets gekocht en maak ik die notificaties en taken gewoon zelf.
Maar voor mijn schoonfamilie is dat niks. Die willen gewoon 'simpel werken'.

/edit: 4 HW sockets, 2 Tussenmeters, en 2 batterijen. Dus ik geloof dat deze post nog net mag ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-11-2025 17:52 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• meesje
tcw82 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:46:
[...]

Het is wel zo dat als je hier in dit topic reageert, je totaal, 100% verplicht bent om minstens 3 sockets en 3kwh meters plus een p1 meter aan te schaffen. Verplicht!

:+ :+
Haha, dat klopt. Ik vind vooral de zonnetaak interessant. Maar de genoemde voorbeelden in het artikel vind ik niet echt realistisch. Ja, je fiets opladen, maar hoeveel zonne-energie is er als einde van de middag thuis komt?
Dus nee, ik denk niet dat Energy sockets voor mij toegevoegde waarde hebben. Ik wil nog wel eens keer spelen met de warm water boiler in de keuken, maar dan puur op tijd aansturen. Dat kan prima met een normale slimme stekker.

@ArthurMorgan Klopt dat je met domotica meer kan aansturen. Mijn gedachte was van als er slimmigheid zit in het eco systeem dat ik daar al eenvoudiger gebruik van kan maken. Zo ben ik erg benieuwd naar de toekomstige update van de HW batterij, maar dat is een ander topic. :)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-12 21:02
robkrekel schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:42:
Ff een screentje van de netspanning, die ik zonder HW nooit gezien had. Opeens is het gemiddelde voltage van +/-232 naar +/- 243 gegaan. Is dat nadeling? Zomers zou de spanning dus nog hoger kunnen worden en zouden de PV uit kunnen schakelen (253 V geloof ik). De hele zomer zat overigens ook rond de 232. Ook overdag met veel PV productie.
[Afbeelding]
Nu 243 v is inderdaad niet best voor zomermaanden

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Andere vraag, wellicht dat iemand erop aanslaat?

Ik krijg zojuist melding van Ubiquiti IDS dat een mij niet bekend IP-adres de HomeWizard P1 meter probeerde te bereiken. Iemand die wellicht ook zo'n melding heeft gehad vanavond?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn reviews al gezien?

• Tebbie
  • Nu online
PeacekeeperNL schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:39:

Ik krijg zojuist melding van Ubiquiti IDS dat een mij niet bekend IP-adres de HomeWizard P1 meter probeerde te bereiken. Iemand die wellicht ook zo'n melding heeft gehad vanavond?

***members only***
Nee, maar ook niet heel gek want de P1 gebruikt mDNS (bonjour protocol) om zichzelf te melden op je netwerk (discovery). Dus als er apparaten op je wifi netwerk zitten die dit soort berichten aktief oppakken kunnen die een verbinding starten (zie het als aanbellen bij een deur waar de buitenlamp brand).
Ik zou zelf eerder verdiepen wat dat “onbekende” adres in je netwerk ipv afgaan op alleen je IDS.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Tebbie schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:57:
[...]

Nee, maar ook niet heel gek want de P1 gebruikt mDNS (bonjour protocol) om zichzelf te melden op je netwerk (discovery). Dus als er apparaten op je wifi netwerk zitten die dit soort berichten aktief oppakken kunnen die een verbinding starten (zie het als aanbellen bij een deur waar de buitenlamp brand).
Ik zou zelf eerder verdiepen wat dat “onbekende” adres in je netwerk ipv afgaan op alleen je IDS.
Dan vind ik het wel wat raar dat dit pas na een jaar plaatsvindt. Dat onbekende IP-adres ga ik niet zomaar even kunnen traceren denk ik haha :?

Mijn reviews al gezien?

• Tebbie
  • Nu online
PeacekeeperNL schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:48:
[...]

Dan vind ik het wel wat raar dat dit pas na een jaar plaatsvindt. Dat onbekende IP-adres ga ik niet zomaar even kunnen traceren denk ik haha :?
Tja, je zet IDS op je unifi aan en dan komt er een melding.
Ik ken je wifi niet maar als je bijv een IoT netwerk hebt en gewoon netwerk waarop je mobiel zit. Als je in mijn geval een iphone wel eens op een IoT netwerk gekoppeld heb om een device toevoegen kàn het gebeuren dat mobiel wel eens verbind met je IoT netwerk verbind als die eerder reageert met roaming. Soms vergeet ik “automatisch verbinden” uit te zetten in wifi instellingen van de iphone. Dus ja zeg het maar.
In je IDS melding zit ook mac adres, zoek daar eens op…..

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Tebbie schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:04:
[...]

Tja, je zet IDS op je unifi aan en dan komt er een melding.
Ik ken je wifi niet maar als je bijv een IoT netwerk hebt en gewoon netwerk waarop je mobiel zit. Als je in mijn geval een iphone wel eens op een IoT netwerk gekoppeld heb om een device toevoegen kàn het gebeuren dat mobiel wel eens verbind met je IoT netwerk verbind als die eerder reageert met roaming. Soms vergeet ik “automatisch verbinden” uit te zetten in wifi instellingen van de iphone. Dus ja zeg het maar.
In je IDS melding zit ook mac adres, zoek daar eens op…..
De IDS staat dus aan, en zowel het mac adres als ip adres van de melding is dus ook gericht op de P1 meter, en afkomstig van een extern IP-adres waarvan ik, zover ik kan nagaan en wat me ook logisch lijkt, geen MAC-adres heb.
Maar, laten we dit topic niet te veel vervuilen. In ieder geval dank voor de hulp en het meedenken! Geen anderen denk ik die een soortgelijke melding hebben gehad.

Mijn reviews al gezien?

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:00

Ryan1981

Je ne sais pas

RichZ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Vanochtend nogmaals geprobeerd en nu is het wel gelukt, firmware 5.1903 up and running :)
Gisteren mijn P1 binnen gekregen, krijg ook de melding dat er een firmware update is in de app, al deze stappen gevolgd:

https://helpdesk.homewiza...ate-niet-zo-los-je-het-op

Nog geen succes :(

Hij werkt verder wel. Ga nu nog even proberen hotspot met USB adapter, kijken of dat uitmaakt :P

• Tebbie
  • Nu online
Ryan1981 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:00:
[...]

Gisteren mijn P1 binnen gekregen, krijg ook de melding dat er een firmware update is in de app, al deze stappen gevolgd:

Hij werkt verder wel. Ga nu nog even proberen hotspot met USB adapter, kijken of dat uitmaakt :P
Geen adguard of pihole in je netwerk?

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Tebbie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:07:
[...]

Geen adguard of pihole in je netwerk?
Nope. Net nog even een herstart gedaan door hem los te koppelen, kijken of dit werkt.

edit: Helaas werkt ook niet :O

edit 2: Apparaat verwijderd uit de app en opniew toegevoegd. Dan gaat hij automatisch updaten maar krijg de melding: Update timeout. The P1 Meter seems unable to update to the latest version. Please reboot your P1 Meter to automatically retry in the next 2 hours.

Ook geprobeerd te update terweil hij niet aan mijn slimme meter hangt en alleen gevoed wordt door usb C poort maar dat hielp ook niet.

Zojuist ook geprobeerd met Homey te verbinden. De API v2 werkte niet (no devices found) maar de normale P1 wel. Net even homey gerestart kijken of dat helpt.

Edit 3: reboot homey heeft niet geholpen. Vanavond verder prutsen. Zojust wel deze post gevonden: https://www.reddit.com/r/HomeWizard/s/YxwygeliEC dat ook maar eens proberen vanavond. Zit bij KPN met een box 12 volgens mij, wellicht blokkeerd die toch iets. Hotspot lijkt je 2 apparaten nodig te hebben?

[ Voor 71% gewijzigd door Ryan1981 op 02-12-2025 07:47 ]

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:42
PeacekeeperNL schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:39:

***members only***
Toevallig krijg ik zojuist ook een IDS melding op mijn UniFi netwerk met betrekking tot de P1 meter. IP adres start hier ook hetzelfde met wat je beschrijft. P1 meter zit bij mij op een IoT VLAN afgezonderd. Situatie is hier verder ook hetzelfde met een verbinding die van buitenaf komt van een IP wat ik verder niet ken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolffe op 02-12-2025 08:04 ]

• meesje
Ryan1981 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:00:
[...]

Wat ik hier gelezen heb, is dat het kan helpen om de P1 meter via usb van stroom te voorzien.
Zelf had ik ook een update probleem. Deze omgewisseld voor een nieuw exemplaar welke ook gelijk wilde updaten.

• Tebbie
  • Nu online
Ryan1981 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:09:
[...]

Nope. Net nog even een herstart gedaan door hem los te koppelen, kijken of dit werkt.

edit: Helaas werkt ook niet :O

edit 2: Apparaat verwijderd uit de app en opniew toegevoegd. Dan gaat hij automatisch updaten maar krijg de melding: Update timeout. The P1 Meter seems unable to update to the latest version. Please reboot your P1 Meter to automatically retry in the next 2 hours.

Ook geprobeerd te update terweil hij niet aan mijn slimme meter hangt en alleen gevoed wordt door usb C poort maar dat hielp ook niet.

Zojuist ook geprobeerd met Homey te verbinden. De API v2 werkte niet (no devices found) maar de normale P1 wel. Net even homey gerestart kijken of dat helpt.

Edit 3: reboot homey heeft niet geholpen. Vanavond verder prutsen. Zojust wel deze post gevonden: https://www.reddit.com/r/HomeWizard/s/YxwygeliEC dat ook maar eens proberen vanavond. Zit bij KPN met een box 12 volgens mij, wellicht blokkeerd die toch iets. Hotspot lijkt je 2 apparaten nodig te hebben?
Klopt APIv2 P1 heeft minimaal firmware 6.x op de P1 nodig dus zal dat (nog) niet werken met Homey.

• Tebbie
  • Nu online
Wolffe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:02:
[...]

Toevallig krijg ik zojuist ook een IDS melding op mijn UniFi netwerk met betrekking tot de P1 meter. IP adres start hier ook hetzelfde met wat je beschrijft. P1 meter zit bij mij op een IoT VLAN afgezonderd. Situatie is hier verder ook hetzelfde met een verbinding die van buitenaf komt van een IP wat ik verder niet ken.
Denk dat het andersom is P1 communiceert met cloud platform (firmware update?). En daarop detecteert de IDS een patroon wat een false positive is.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

meesje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:06:
[...]

Wat ik hier gelezen heb, is dat het kan helpen om de P1 meter via usb van stroom te voorzien.
Zelf had ik ook een update probleem. Deze omgewisseld voor een nieuw exemplaar welke ook gelijk wilde updaten.
Heb ik geprobeerd. Net nog even hotspot geprobeerd maar dat is nog niet gelukt nu, hij lijkt niet te kunen verbinden. Vanavond met de iphone van mijn vrouw proberen.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic