Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Op veler verzoek, hierbij het laagdrempelige topic over de energierekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LKD9zEbZ1kzIFduv5_nD4p_IiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aNITxltCDAAaHm4iBWgFllu4.png?f=user_large

Let wel, er zijn al VEEL topics hierover en we willen het wel enigszins ontopic en ordentelijk houden.

Prijzen

Aanbiedingen (lees, mogelijk iets minder poot uitdraaien): Energieleveranciers aanbiedingentopic
Do you feel lucky? het grote day ahead energie prijzen topic.

Terugleveren

Eneco snoeit in terugleververgoeding
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Saldering per kwartaal of jaar

Maatschappelijke discussies

Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Energie-en inflatiecrisis in Nederland
De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Besparen

De Duurzame Kroeg deel 4
Serieus elektriciteit besparen

Verduurzamingsinformatie kan je al vinden in Duurzame energie en installaties. Hier is vaak al veel te vinden. Problemen met een klus? Iemand in Bouwen en klussen is er vast al eens over gestruikeld en kan je helpen aan een oplossing in één van de topics.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 09:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 15:56
Ah, dit topic komt wel als geroepen, want ik ben erg benieuwd naar de situatie van anderen. Wij zitten al jaren bij Eneco en de afgelopen twee jaar hebben we daar een variabel contract (destijds niet de moeite genomen om over te gaan naar een vast contract, want dat was altijd duurder).

Tot en met augustus zaten we erg voordelig; we kregen zelfs bericht dat we bijna € 600,- terugkrijgen over het afgelopen jaar. En dat is zonder zonnepanelen maar mét een elektrische auto voor de deur. We betaalden deze bedragen:

- Elektriciteit: € 0,20 / € 0,21 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 0,77 per m3

Helaas moeten wij er vanaf deze maand ook aan gaan geloven en zijn alle bedragen meer dan verdrievoudigd:

- Elektriciteit: € 0,50 / € 0,68 per kWh (dal- / normaaltarief)
- Gas: € 2,78 per m3

Ik wist wel dat het (veel) duurder zou worden zodra wij aan de beurt waren, maar toch schrok ik wel van deze verhoging, met name omdat we al jaren klant zijn en ik niet had verwacht dat we direct de tarieven van een 'nieuwe' klant zouden krijgen...wat is jullie ervaring? Wat betalen jullie nu, en is dat voor vast of variabel?

There can be only fun

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:
Ah, dit topic komt wel als geroepen, want ik ben erg benieuwd naar de situatie van anderen. Wij zitten al jaren bij Eneco en de afgelopen twee jaar hebben we daar een variabel contract (destijds niet de moeite genomen om over te gaan naar een vast contract, want dat was altijd duurder).

Tot en met augustus zaten we erg voordelig; we kregen zelfs bericht dat we bijna € 600,- terugkrijgen over het afgelopen jaar. En dat is zonder zonnepanelen maar mét een elektrische auto voor de deur. We betaalden deze bedragen:

Helaas moeten wij er vanaf deze maand ook aan gaan geloven en zijn alle bedragen meer dan verdrievoudigd:

Ik wist wel dat het (veel) duurder zou worden zodra wij aan de beurt waren, maar toch schrok ik wel van deze verhoging, met name omdat we al jaren klant zijn en ik niet had verwacht dat we direct de tarieven van een 'nieuwe' klant zouden krijgen...wat is jullie ervaring? Wat betalen jullie nu, en is dat voor vast of variabel?
Je zit nog lang niet tegen de tarieven voor nieuwe klanten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:05:
[...]
Je zit nog lang niet tegen de tarieven voor nieuwe klanten :+
Oops :X Die zijn dan ook weer flink gestegen sinds ik dat voor de zomer checkte (toen wilde ik weten of het nog mogelijk was alsnog te verlengen met een vast contract). We komen nog goed weg volgens mij.

Desondanks willen ze ons maandbedrag (nu € 280,-) gaan verhogen naar bijna € 800,-. Nou zitten wij in de gelukkige positie dat we dat eventueel zouden kunnen betalen, maar ik ga binnenkort toch maar regelen dat het maandbedrag naar max € 400,- gaat. In de eerste plaats hoop ik dat de regering binnenkort de noodregeling gaat treffen waarnu over wordt gediscussieerd waarbij er maximum tarieven gehanteerd gaan worden voor in ieder geval een deel van je verbruik; daarnaast krijgen we in januari de sleutel van onze nieuwe woning (bouwjaar 2019) die een stuk zuiniger is, dus dat gaan ons energieverbruik (nog) verder naar beneden.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 10:24

Mikromanic

Onder de titel

Ook bij Eneco, vorig jaar naar variable. Gas wordt geregeld via VVE.
Dit is huidig contract;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYE6bA5s7MwMe8GbcCD0Shwy_PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxYkxK2lZe9YvFqzM8jeK0MK.png?f=fotoalbum_large

Up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

Pubbert

random gestoord

Vrijdag via de vastelastenbond een contract aangevraagd. Vandaag de bevestiging van hun zelf, binnen 2 dagen het contract van Gewoon Energie. Vermoedelijk dezelfde prijzen als die iedereen recent daar heeft gekregen. 59 cent normaal tarief, 53 cent daltarief, 2,15 voor gas.

Benieuwd waar ze mijn maandbedrag op gaan zetten. Heb het bij de aanvraag extra vrij laag gehouden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze kijken naar de laatste drie jaar bij de netbeheerder, niet wat je opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 15:45
Kreeg net een recordverhoging in termijnbedrag binnen. Van 32 euro (1 jr vast) naar variabele tarieven en een nieuw termijnbedrag van 641 euro per maand. *20! Ook nog gasloos overigens.

Ik begrijp dat de energieboeren het geld liefst gister alvast binnen hebben, maar dit bedrag ga ik toch even flink naar beneden bijstellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Terpen Tijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:28:
Kreeg net een recordverhoging in termijnbedrag binnen. Van 32 euro (1 jr vast) naar variabele tarieven en een nieuw termijnbedrag van 641 euro per maand. *20! Ook nog gasloos overigens.

Ik begrijp dat de energieboeren het geld liefst gister alvast binnen hebben, maar dit bedrag ga ik toch even flink naar beneden bijstellen. :+
Holy smokes...! Maar was die € 32,- per maand ook realistisch obv je verbuik, of wordt het nog bijbetalen eind vd termijn?

There can be only fun

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-04 08:49
Als het goed is krijg ik over een week mijn nieuwe tarieven (vast > variabel) van Oxxio. Benieuwd welke kant het op gaat, zit nu nog op 20ct/kWh en 87ct/M3. Vanaf 3 oktober niet meer.

Overigens wil ik heel graag even klagen over iedereen in mijn omgeving die het alleen maar over termijnbedragen hebben en dat met elkaar willen vergelijken. Volgens mij is de gemiddelde Nederlander slecht geïnformeerd over de opbouw van energietarieven en de totstandkoming van hun voorschotbedragen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Als het even meezit wordt vanaf 1-11-22 de tarieven gehandhaafd van voor de oorlog en betaal je alleen de hoofdprijs over het deel wat je boven het gemiddeld verbruik zit..

Vraag me af of deze oude tarieven nog ergens te vinden zijn van de verschillende energieboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:49
Pubbert schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:14:
Vrijdag via de vastelastenbond een contract aangevraagd. Vandaag de bevestiging van hun zelf, binnen 2 dagen het contract van Gewoon Energie. Vermoedelijk dezelfde prijzen als die iedereen recent daar heeft gekregen. 59 cent normaal tarief, 53 cent daltarief, 2,15 voor gas.

Benieuwd waar ze mijn maandbedrag op gaan zetten. Heb het bij de aanvraag extra vrij laag gehouden.
Twijfel ook contact op te nemen met VLB aangezien we 1 december sleuteloverdracht gaan krijgen van onze woning en aangezien we nu geen contract hebben zijn nieuwe contracten extreem duur.

Als we bij VLB dit tarief zouden krijgen 2,15 gas en 0,59 stroom zou dat schelen tegenover de nieuwe contracten.

Raden jullie aan nog even wachten mbt maatregelen wat vermoedelijk genomen worden?

En met zonnepanelen is dat via Gewoon Energie prima?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Terpen Tijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:28:

Welke verbruiken horen daarbij? Want enkel maandbedrag zegt niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Henvar schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:33:
Als het even meezit wordt vanaf 1-11-22 de tarieven gehandhaafd van voor de oorlog en betaal je alleen de hoofdprijs over het deel wat je boven het gemiddeld verbruik zit..

Vraag me af of deze oude tarieven nog ergens te vinden zijn van de verschillende energieboeren.
https://www.energievergel...ij-invoering-prijsplafond hier staat een stukje met eventuele uitleg van het prijsplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:

Zit sinds maart (gedwongen) aan de variabele tarieven en heb afgelopen vrijdag de nieuwe tarieven van Greenchoice ontvangen voor vanaf 1 oktober:

Elektra normaal: €1,04/kWh
Elektra dal: €0,7/kWh
Gas: €3,44/m^3

Heb recent een elektrische auto gekocht maar met dat normaaltarief ben ik net zo veel brandstofkosten kwijt als ik de 15 jaar oude MX-5 pak. :X

En met dat gastarief heb ik in de wintermaanden €750/maand budget om ergens in een warm oord te gaan zitten. Alhoewel dat is gebaseerd op vorig jaar toen het vooral thuiswerken was. Nu dus mooi elke dag naar kantoor.

Maar met die stroomprijzen loop ik wel met een schuin ook te kijken naar een day-ahead leverancier en lekker voor €0,20/kWh in de nacht opladen. Zeker voor de komende maanden heb ik amper last van het nadeel dat m'n panelen niet gesaldeerd worden (wekken toch bijna niks op).

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Henvar schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:33:

Ik vraag mij af of het wel de tarieven worden zoals die toen golden voor elk individueel contract. Gezien de haast lijkt het mij makkelijker als er gewoon een NL breed tarief wordt gecommuniceerd voor dat standaard verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn contract heb ik op de dag van de oorlog nog af kunnen sluiten voor 4 jaar en die liggen onder de bedragen van die voorbeeldberekening. Na januari zijn de prijzen eerst nog een klein beetje gedaald voordat ze hard stegen in de dagen voor de oorlog (24-feb).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slappyjoez
Agostino schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:34:
[...]

https://www.energievergel...ij-invoering-prijsplafond hier staat een stukje met eventuele uitleg van het prijsplafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9PgYHYaKazjoVBfIwSNIYyt6ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLLYllE83nhm4YqfqcngDT1U.png?f=fotoalbum_large
Moet toch even gniffelen om de reacties onder het artikel dat jij deelt.. 8)7

Dit zou zeer gunstig uitpakken voor de huishoudens die al PV / WP / Isolerende maatregelen hebben getroffen, wat minder voor de huishoudens die in slecht geïsoleerde woningen wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:32
Slappyjoez schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:31:
Als het goed is krijg ik over een week mijn nieuwe tarieven (vast > variabel) van Oxxio. Benieuwd welke kant het op gaat, zit nu nog op 20ct/kWh en 87ct/M3. Vanaf 3 oktober niet meer.

Overigens wil ik heel graag even klagen over iedereen in mijn omgeving die het alleen maar over termijnbedragen hebben en dat met elkaar willen vergelijken. Volgens mij is de gemiddelde Nederlander slecht geïnformeerd over de opbouw van energietarieven en de totstandkoming van hun voorschotbedragen.
Dit is een eindeloze strijd van mij. En ik vergader met professionals die mensen moeten voorlichten. Eindeloos gepraat over Euros/maand.

Het komt voort uit de lange tijd dat iedereen ongeveer dezelfde tarieven betaalde. Vroeger was het verschil tussen een goed en slecht contract 8 cent per m3. Je maandbedrag was dan je gebruik met een marge van 10%. Nu is er een factor 5 of €2,50 / m3 tussen oude en nieuwe contracten, en zelfs tussen nieuwe model contracten zit ruim €1 / m3 tussen hoog en laag.

De prijs per m3 is voor bijna iedereen die op gas verwarmd zo dominant dat ik het simpel probeer te houden en stuur op "kijk alleen naar m3"

Ik ben erg benieuwd waar de regering mee komt. Mijn gok zegt een max prijs van €2/m3 onder een bepaald verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 14-03 11:35

Ik ben het helemaal eens met je laatste stelling. Maar veel mensen boeit alleen het bedrag wat afgeschreven wordt, en kijkt niet verder. Net als voorheen op de prijsvergelijkers. Maar zodra je in de tarieven duikt kan het nogal verschillen. En als je dan toevallig wel een strenge winter krijgt, kost het ineens een hoop extra.

Verder ben ik persoonlijk enorm blij dat we vorig jaar een gasloze nieuwbouw met een dak vol zonnepanelen hebben gekocht, en we die kans hadden OM die te kopen. Als ik bedragen op feestjes en werk voorbij hoor komen |:(
Slappyjoez schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:41:
[...]

[Afbeelding]
Moet toch even gniffelen om de reacties onder het artikel dat jij deelt.. 8)7

Dit zou zeer gunstig uitpakken voor de huishoudens die al PV / WP / Isolerende maatregelen hebben getroffen, wat minder voor de huishoudens die in slecht geïsoleerde woningen wonen.
Dat doen de huidige maatregelen al. Met mijn gasloze woning heeft de overheid mijn kleine 800kWh verbruik betaald, en een extra zakcentje voor de vakantie. En volgend jaar nog een keer. We zijn echt zo onwijs blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Waren we al qua ruimte en comfort, maar vandaag de dag nog een beetje blijer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 10:42
Ik zit zelf bij de Vattenfall op een variabel contract. Ik betaal nu €2.24 per m3 voor mijn gas. Maar dat gaat per 1 oktober veranderen. Ik ben wel benieuwd wat het dan gaat worden. Ik krijg "binnenkort" bericht. Voor 1 oktober. Voor nu staat mijn maandbedrag op €85 maar dat voornamelijk vanwege mijn terugleveren en niet verwarmen in de zomer. Ik zou op dat bedrag zelfs nog terugkrijgen. Ik hou mijn hart vast voor de nieuwe tarieven.

Mijn standaard verbruik is 843m3 voor gas dus dat doe ik nog heel netjes. We zijn dan ook maar met zijn tweeën.

Gelukkig woon ik in een tussenwoning en heb ik wel al het een en ander geïsoleerd. Vloerisolatie en bij de verbouwing is er HR++ glas in gekomen. Dak vol panelen levert me ook het een en ander op. Airco op dak dat ook kan verwarmen dus stroom verbruiken ipv gas. De enige ruimten waar de radiator nog open staat is mijn werkkamer en de woonkamer. Die van de werkkamer kan ik nog knijpen.

Het enige wat ik nog wil doen is de zolder isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Seriph op 19-09-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:32
Een van de mensen die ik bijsta heeft een nieuwbouw appartement dat echt nul op de meter is. Betaal je €80 per maand aan de woningbouw voor als compensatie voor het duurdere huis.

De vorige bewoner heeft in 2 jaar -1600kWh gebruikt door de zonnepanelen, al vermoeden we dat hij weinig thuis was (ook maar 55m3 water in 2j).

Dat we niet veel eerder begonnen zijn met zulke woningen bouwen is een grote frustratie van mij.

Het stomme is dat hij in aanmerking komt voor de Energietoeslag. Ik heb het maar aangevraagd, hij kan het geld goed gebruiken (behoorlijke schuld, ga niet zzp'en zonder de belastingregels te kennen), maar het laat wel zien hoe matig de regeling is opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handy112
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 13:33
Aj aj aj 1 euro per kWh? Dacht ik slecht te zitten als in december mijn contract af loopt. Als ik nu kijk kom ik bij Pure Energie uit op €0,507.

Het zet je ook wel aan het denken over je stroomverbruik. Ik had een kleine switch met 5 poorten draaien in mijn meterkast en als ik het uitreken kom je grofweg op 40kWh per jaar uit voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
Dakillerbean schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:49:
[...]

Ik ben het helemaal eens met je laatste stelling. Maar veel mensen boeit alleen het bedrag wat afgeschreven wordt, en kijkt niet verder. Net als voorheen op de prijsvergelijkers. Maar zodra je in de tarieven duikt kan het nogal verschillen. En als je dan toevallig wel een strenge winter krijgt, kost het ineens een hoop extra.

Verder ben ik persoonlijk enorm blij dat we vorig jaar een gasloze nieuwbouw met een dak vol zonnepanelen hebben gekocht, en we die kans hadden OM die te kopen. Als ik bedragen op feestjes en werk voorbij hoor komen |:(

[...]

Dat doen de huidige maatregelen al. Met mijn gasloze woning heeft de overheid mijn kleine 800kWh verbruik betaald, en een extra zakcentje voor de vakantie. En volgend jaar nog een keer. We zijn echt zo onwijs blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Waren we al qua ruimte en comfort, maar vandaag de dag nog een beetje blijer.
Ik snap sowieso niet waarom we nog voor jaarpriode's termijnbedragen betalen met slimme meters.
Voor de voorspelbaarheid wil je mensen op contract hebben maar je kan prima op maandbasis gewoon daadwerkelijk verbruik factureren.

Je mag er niet eens voor kiezen dat termijnbedrag 0 zetten en die termijnbedragen gewoon naar een spaarrekening zetten.
Ik vind het leuk maar als je een half jaar 4, 5, 600 euro per maand naar zo'n energiemaatschappij schuift en die valt om mag je achter aansluiten bij de curator.

Dus echt raar is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
Probleem met daadwerkelijk verbruik in rekening brengen iedere maand is dat het heel erg wisselt. Dan is jouw energie rekening is ineens €200 duurder als je in oktober de kachel aansteekt. Daar zitten veel mensen niet op te wachten.

Het is wel goed voor het inzicht wat bepaalde acties kosten. Rekening ineens €100 duurder. Zet de thermostaat maar een graadje lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-04 15:40
Polderviking schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:59:
Ik vind het leuk maar als je een half jaar 4, 5, 600 euro per maand naar zo'n energiemaatschappij schuift en die valt om mag je achter aansluiten bij de curator.
Ik vind ook dat er een tussenrekening moet komen als ze het verplicht willen gaan stellen een hoog maandbedrag te betalen. Een rekening waar het geld op staat zodat ze weten dat het er is, maar alleen het daadwerkelijk gebruikte bedrag af mogen/kunnen halen. Als ze dan failliet gaan ben je je geld niet kwijt.

Ik heb de mensen die de energieboer als spaarpot zien nooit zo gesnapt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Seriph schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:05:
Probleem met daadwerkelijk verbruik in rekening brengen iedere maand is dat het heel erg wisselt. Dan is jouw energie rekening is ineens €200 duurder als je in oktober de kachel aansteekt. Daar zitten veel mensen niet op te wachten.

Het is wel goed voor het inzicht wat bepaalde acties kosten. Rekening ineens €100 duurder. Zet de thermostaat maar een graadje lager.
Dat lijkt me toch vooral gewenning eerlijk gezegd.
En inderdaad voor de besparingshoek is het wel goed dat mensen dat gelijk op hun bankrekening terugzien.
Verbruik is voor veel mensen toch een abstract iets hoor, over zo'n heel jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 19-09-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 16:27
Ik heb altijd een variabel contract gehad bij Vattenfall, voorheen Nuon.
Mijn nieuwe tarieven zijn van 24,55 cent naar 35,29, cent gegaan per kWh.
Gas is van 1,47 euro naar 2,02 euro gegaan per kuub.
Valt dus allemaal wel mee, maar je moet nooit voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Die groep zal met flinke verhogingen te maken krijgen.
Daarom moeten de ook helemaal niet gaan bijspringen in de hogere kosten. Zij hebben ook erg lang geprofiteerd van lagere prijzen.
Het begint zo langzamerhand op een communistische staat te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat Vattenfall haar bestaande klanten nog enigszins spaart. Voor nieuwe klanten rekenen ze RotOp-Tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:08:
Valt dus allemaal wel mee, maar je moet nooit voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Die groep zal met flinke verhogingen te maken krijgen.
Daarom moeten de ook helemaal niet gaan bijspringen in de hogere kosten. Zij hebben ook erg lang geprofiteerd van lagere prijzen.
Hoe dan?
Als ik nu met mijn verbruik ga kijken op hun website tellen ze met € 4,188318 per m³ en 0,891153 per kWh.

Edit:

En voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten is ook klikklare kolder. Ik betaal al jaren meer voor groene stroom. En die besparing die ze jou nou geven krijgt echt niet iedereen bij elke energieleverancier.
Jij hebt nu dus gewoon dom geluk in plaats van dat andere mensen "jarenlang profiteren".

[ Voor 15% gewijzigd door Polderviking op 19-09-2022 14:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-04 21:28
Dus omdat mensen het "lef" hebben af en toe van energiecontract te wisselen (iets wat ultiem kapitalistisch is), verdienen ze het nu om een idioot tarief van richting de 5 euro per M2 te betalen. En enige hulp daarbij is direct communistisch?

Er zitten genoeg mensen tussen die geen andere keuze hadden dan te wisselen, want iedere euro extra maakte een wezenlijk verschil in kunnen rondkomen. En nu moeten ze daarvoor gestraft worden, omdat de prijzen hoger zijn dan iemand ooit had kunnen voorspellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Polderviking schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe dan?
Als ik nu met mijn verbruik ga kijken op hun website tellen ze met € 4,188318 per m³ en 0,891153 per kWh.
Dat is zeker voor iedere gebruiker anders dan? Als ik kijk op https://www.vattenfall.nl...-vattenfall/#/vf/contract zegt hij bij mijn prijsopbouw

523 kWh * € 0,391786 per kWh (inclusief 25% Blijven Loont)
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,310365 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh

en

823 m³ * € 2,243243 per m³
Variabele leveringskosten: € 1,699082 per m³
Overheidsheffing: € 0,544161 per m³

Dat is weer heel anders dan jouw cijfers. Ik snap er soms niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 13:58
Bij deze mijn overzicht sinds 1 januari van dit jaar (overgenomen uit communicatie m.b.t. nieuwe tarieven vanuit de leverancier). Ben al jaren klant bij Vattenfal (voorheen Nuon), altijd variabel contract gehad en maak gebruik van 'blijven loont' wat 20% korting op stroom geeft (begin 2022 zat dit nog niet aan de max en was dit 15%, vanaf tarieven april is dit 20% en dat is de max volgens mij en kan nog naar 25% als ik andere posts zo zie..).

Per 1 januari 2022

Stroom
Piek oud: 0,229779 euro
Piek nieuw: 0,233088 euro
Dal oud: 0,216203 euro
Dal nieuw: 0,200176 euro
Gas
Oud: 0,824567 euro
Nieuw: 1,258787 euro

Per 1 april 2022

Valt me nu pas op dat, voor stroom, de oude tarieven hieronder hoger zijn dan de nieuwe tarieven hierboven. Ondanks de bump van 15% naar 20% korting. Maar goed, is toch al niet meer relevant...

Stroom
Piek oud: 0,251432 euro
Piek nieuw: 0,273133 euro
Dal oud: 0,218520 euro
Dal nieuw: 0,222737 euro
Gas
Oud: 1,258787 euro
Nieuw: 1,342640 euro

Per 1 juli 2022

Ook hier lijkt stroom oud/nieuw niet overeen te komen met eerdere communicatie..

Stroom
Piek oud: 0,261856 euro
Piek nieuw: 0,277220 euro
Dal oud: 0,214424 euro
Dal nieuw: 0,237108 euro
Gas
Oud: 1,342640 euro
Nieuw: 1,476754 euro

Per 1 oktober 2022

Nu klopt stroom oud/nieuw wel..

Stroom
Piek oud: 0,277220 euro
Piek nieuw: 0,412205 euro
Dal oud: 0,237108 euro
Dal nieuw: 0,327621 euro
Gas
Oud: 1,476754 euro
Nieuw: 2,020773 euro

Vooral gas is dus gewoon killing, in drie kwart jaar van 80 cent naar 2 euro per m3..

Gebruik zo'n 1600m3 gas per jaar en ergens tussen 8000 en 10.000 kWh stroom per jaar. Stroom is een beetje een scheef beeld aangezien hier het laden van een elektrische auto bij zit en die stroom krijg ik vergoed vanuit m'n werkgever (leaseauto). Zit op dit moment op een voorschot van 500 euro per maand en geen idee waar dit heen gaat als ik de tarieven voor nieuwe klanten zie (richting 1 euro per kWh stroom en 4 euro per m3 gas...).

Ondertussen wel m'n 25 jaar oude direct gestookte luchtverwarming (Brink Allure) vervangen door een nieuwe indirect gestookte luchtverwarming (Brink Elan). Daarnaast hang ik waarschijnlijk ook een airco in de woonkamer om bij te verwarmen. Slaapkamer hangt er al lang één, alleen gebruikt voor koeling tot op heden. Daarnaast waarschijnlijk ook maar naar het plaatsen van panelen in het voorjaar om met de hele spulleboel ook gunstiger te kunnen koelen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 15:41
Hier ook vattenfall, variabel contract, ongeveer dezelfde prijzen voor stroom. 39ct/kWh hoog, 31 laag. Scheelt wel dat ik door hun "blijven loont" op 25% korting zit, anders had je het al gauw over 50 a 60 ct/kWh gehad.
Voorheen was het 26 om 23, tegen de 50% verhoging ;w
Zit verder op warmtenet, ook van vattenfall, €35,50/Gj. Die is zelfs omlaag gegaan, was eerst €39,50/Gj.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 15:55
Ik ben erg benieuwd wat de warmtenetten gaan doen... Helaas nog steeds gekoppeld aan de gasprijs en elke jaar wordt dit bepaald door het ACM..

Ze kunnen hier in Purmerend in 1 keer een halve stad in de problemen brengen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 20:45
[...]

Ben heel benieuwd als dit wordt ingevoerd of dat dan ook geldt voor de jaarcontracten die reed zijn afgesloten (lees: via consumind en VLB).

Wat denken jullie? Snel nog dat jaar contract opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:11

Aight!

'A toy robot...'

Ik zit bij Essent, jaar geleden vast contract afgesloten voor 5 jaar. Geloof iets van 0,22 cent per kWh en 0,85 cent per m3 gas. Alleen laatst even gekeken wat ik per maand nu betaal en delen door aantal m2 gas of kWh zie ik toch een stijging.

Na contact met Essent, is het tarief wel vast maar transport kosten, leveringskosten, belasting, e.d. Varieert dat verklaard ook mijn variable prijs per m3/kWh.

Ach ja, betaal nu €175 per maand als voorschot voor een jaren 30 huis en jaar is bijna voorbij. App zegt dat ik 1000 euro terug krijg. Dus kan hem nog naar beneden schroeven, komt mede door zonnen panelen (in februari laten leggen) en natuurlijk de hele zonnige lente/zomer.

Ben benieuwd wat winter maanden worden had toen iets van 300 m3 en 450 kWh in November. Al was dat met klussen en veel mensen over de vloer. Even afwachten dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
M@cer schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:25:
Ik ben erg benieuwd wat de warmtenetten gaan doen... Helaas nog steeds gekoppeld aan de gasprijs en elke jaar wordt dit bepaald door het ACM..

Ze kunnen hier in Purmerend in 1 keer een halve stad in de problemen brengen.
Ze zijn al een hele tijd bezig om dat los te koppelen van de gasprijzen alleen schiet dit niet op. Ik verwacht dat hier ook vanuit de overheid een maximaal tarief voor afgesproken gaat worden tot dat de nieuwe de wet collectieve warmtevoorziening er is.

https://open.overheid.nl/...ieve-warmtevoorzienig.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jt81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06-2024
[...]

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen met situaties waarbij er geen contract was op het moment van voor de oorlog. Ik zat bv toen met stadsverwarming en ben sinds maart over op gas in een nieuw huis. Eerst Eneco modelcontract, nu inmiddels een 3 jarig contract bij Greenchoice. Als dat prijsplafond blijft heb ik voor niks een 3jarig contract afgesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 19:21
Ik wacht op mijn jaarafrekening. Pas nog gekeken in mijn Eneco. Ik krijg zelfs geld terug, zo'n 70 tot 100 euro. Door Covid is mijn gebruik gestegen, want eerst een week thuis blijven en daarna aangepaste werktijden, die nu weer normaal zijn, dus mijn gebruik zal weer dalen. Ik wacht met spanning af wat ik moet gaan betalen straks. Zel wel 3 tot 4x zo hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Laatst online: 17:19
Seriph schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:19:
[...]

Dat is zeker voor iedere gebruiker anders dan?
[...]
Dat is weer heel anders dan jouw cijfers. Ik snap er soms niks van.
Dat klopt!

Het is niet voor niets dat ze bij alle verhogingen dit jaar geen exacte prijzen communiceren maar "hoeveel een standaard gezin méér gaat betalen".

Blijkbaar kiest Vattenfall ervoor om niet iedereen met variabel contract hetzelfde tarief te geven, maar iedereen dezelfde tariefsverhoging te geven.

De verwarring wordt nu echter wel groter: Vattenfall communiceert een tariefsverhoging voor variabele contracten per 1 oktober a.s.. Maar voert die niet door voor elk variabel contract!

Modelcontracten worden namelijk niet verhoogd.

Nu is het wel zo dat modelcontracten in principe enkel per 1-1 en 1-7 gewijzigd mogen worden.
Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.

Elders gaf ik al eerder dat ik mij afvroeg hoe onvoorzien het op dit moment werkelijk is en of Vattenfall zich hier wel op kan beroepen.

Blijkbaar vindt Vattenfall dat ook want op hun website staat:
Waarom stijgen de tarieven van het modelcontract niet?
De prijzen van het modelcontract worden in principe alleen aangepast op 1 januari en 1 juli. Dit is namelijk een speciale contractvorm die leveranciers volgens de wet moeten aanbieden.

De contractvoorwaarden van het modelcontract zijn bij alle leveranciers hetzelfde en zijn opgesteld door de ACM.

In april stonden ze blijkbaar sterker, toen kregen ook modelcontracten de algehele verhoging voor de kiezen.

Bij een modelcontract kan je geen "blijven loont" korting krijgen. Maar voor de klanten dei gas gebruiken weegt dat niet op tegen het uitblijven van de prijsverhoging per 1 oktober.

Het lijkt erop dat de meeste mensen met een variabel contract voortkomen uit het aflopen van een vast contract.
Mensen met een modelcontract hebben hier vermoedelijk grotendeels voor gekozen omdat dit eind vorig jaar na alle stijgingen en o.a. faillisement Welkom Energie zo'n beetje het enige was wat je nog kon krijgen tegen een acceptabele prijs.
Inmiddels zijn ook de tarieven van de modelcontracten voor nieuwe klanten bij Vattenfall onbetaalbaar.
jt81 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen met situaties waarbij er geen contract was op het moment van voor de oorlog. Ik zat bv toen met stadsverwarming en ben sinds maart over op gas in een nieuw huis. Eerst Eneco modelcontract, nu inmiddels een 3 jarig contract bij Greenchoice. Als dat prijsplafond blijft heb ik voor niks een 3jarig contract afgesloten..
Dat zou wel zuur zijn. Je betaalt als het ware een verzekeringpremie in het hogere tarief, en die blijkt dan niet nodig.
(Bij mij zou dat Greenchoicecontract gemiddeld 100 euro per maand meer kosten, wat pas rendabel zou worden bij een stijging van 110% van de kale tarieven in die drie jaar)

Zelfde verhaal bij Icesafe: ik heb toen bewust niet voor de hoge rente gekozen ivm de risico's. Klapt de boel, redt de overheid alsnog de spaarders die dit risico wél bewust hebben genomen...

[ Voor 15% gewijzigd door Titusvh op 19-09-2022 14:41 . Reden: bundeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

jt81 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ik neem voor nu aan dat dat prijsplafond voor iedereen gaat gelden, ongeacht wanneer je het contract hebt afgesloten. Als jouw prijzen van Greenchoice lager zijn dan de tarieven die gaan gelden in het prijsplafond, dan profiteer je toch sowieso van de lagere prijzen? En als ze hoger zijn, dan profiteer je toch ook: tot een bepaald verbruik moeten er dan gewoon lagere tarieven worden gehanteerd.

De grote vraag is vooral welke tarieven gaan worden gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Aight! schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:30:
Ik zit bij Essent, jaar geleden vast contract afgesloten voor 5 jaar. Geloof iets van 0,22 cent per kWh en 0,85 cent per m3 gas. Alleen laatst even gekeken wat ik per maand nu betaal en delen door aantal m2 gas of kWh zie ik toch een stijging.

Na contact met Essent, is het tarief wel vast maar transport kosten, leveringskosten, belasting, e.d. Varieert dat verklaard ook mijn variable prijs per m3/kWh.

Ach ja, betaal nu €175 per maand als voorschot voor een jaren 30 huis en jaar is bijna voorbij. App zegt dat ik 1000 euro terug krijg. Dus kan hem nog naar beneden schroeven, komt mede door zonnen panelen (in februari laten leggen) en natuurlijk de hele zonnige lente/zomer.

Ben benieuwd wat winter maanden worden had toen iets van 300 m3 en 450 kWh in November. Al was dat met klussen en veel mensen over de vloer. Even afwachten dus :)
Is die stijging niet vreemd aangezien het belastingtarief verminderd is en de heffingskorting op elektriciteit is gestegen met 225 euro? Terwijl het kale leveringstarief gelijk is gebleven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 07:37
[...]

Mijn huis is gasloos, en ik verbruik dus veel stroom (circa het dubbele van daar aangehaalde aantallen), maar geen gas.
Dus dan zit ik straks met de helft van mijn stroom verbruik weer aan het hoge tarief en heb niet het voordeel van de lagere gesubsidieerde gas prijzen.
Zou het dan wellicht ineens weer voordeliger zijn om een beetje gas en een beetje stroom te verbruiken dan om helemaal gasloos te zijn?

ff snel rekenen::

gas en elektra (gemiddeld verbruik zoals in het artikel, afgeronde bedragen):
3000 Kwh*40 cent = 1200 euro
1200 kuub gas*1,70 euro= 2040 euro
totaal: 3240 euro per jaar

vs gasloos (alleen elektra, verbruik: 6000 KWh)
3000Kwh*40cent=1200 euro (tarief met de overheidssubsidie)
3000Kwh*80 cent=2400 euro (tarief model contract Essent)
totaal: 3600 euro per jaar

Dan is het dus gewoon duurder om in een gasloos huis te wonen..... :?

Niet dat het voor mij veel uitmaakt (ik compenseer meeste met panelen, en dat zal iedereen wel doen die een gasloos huis heeft), maar toch wel weer bijzonder.....(als ik niet ergens een reken of denk fout heb gemaakt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
breagor schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:46:
[...]

Mijn huis is gasloos, en ik verbruik dus veel stroom (circa het dubbele van daar aangehaalde aantallen), maar geen gas.
Dus dan zit ik straks met de helft van mijn stroom verbruik weer aan het hoge tarief en heb niet het voordeel van de lagere gesubsidieerde gas prijzen.
Zou het dan wellicht ineens weer voordeliger zijn om een beetje gas en een beetje stroom te verbruiken dan om helemaal gasloos te zijn?

ff snel rekenen::

gas en elektra (gemiddeld verbruik zoals in het artikel, afgeronde bedragen):
3000 Kwh*40 cent = 1200 euro
1200 kuub gas*1,70 euro= 2040 euro
totaal: 3240 euro per jaar

vs gasloos (alleen elektra, verbruik: 6000 KWh)
3000Kwh*40cent=1200 euro (tarief met de overheidssubsidie)
3000Kwh*80 cent=2400 euro (tarief model contract Essent)
totaal: 3600 euro per jaar

Dan is het dus gewoon duurder om in een gasloos huis te wonen..... :?

Niet dat het voor mij veel uitmaakt (ik compenseer meeste met panelen, en dat zal iedereen wel doen die een gasloos huis heeft), maar toch wel weer bijzonder.....(als ik niet ergens een reken of denk fout heb gemaakt :+ )
Tja, tijd dat de elektra prijs ook losgekoppeld gaat worden van de gasprijs. Ik ben ook heel benieuwd, volgend jaar verhuis ik naar een nieuwbouwwoning met warmtepomp en een aantal pv panelen. Hoe gaat dit voor mij uitpakken. Er zal vast iets bedacht worden waardoor men gestimuleerd gaat worden om steeds minder gas te verbruiken en meer elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 14-04 18:25
Polderviking schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ik snap sowieso niet waarom we nog voor jaarpriode's termijnbedragen betalen met slimme meters.
Voor de voorspelbaarheid wil je mensen op contract hebben maar je kan prima op maandbasis gewoon daadwerkelijk verbruik factureren.

Je mag er niet eens voor kiezen dat termijnbedrag 0 zetten en die termijnbedragen gewoon naar een spaarrekening zetten.
Zorgen dat je contract in oktober begint, dan betaal je nooit meer teveel dan je nog kan storneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
Heb zojuist contact opgenomen met Innova en mocht een prijsplafond er doorheen komen dan heeft dat volgens de medewerker geen invloed op de vaste contracten die zijn afgesloten.

Zijn hier mensen met contracten via Consumind of Vaste lastenbond nu het contract gaan ontbinden (wanneer je nog in de 2 weken bedenktermijn zit)?

NB: alles is natuurlijk afhankelijk van de uitwerking van een mogelijk prijsplafond maar het ziet er wat mij betreft wel naar uit dat dit gaat komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-04 23:54
aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:15:
Heb zojuist contact opgenomen met Innova en mocht een prijsplafond er doorheen komen dan heeft dat volgens de medewerker geen invloed op de vaste contracten die zijn afgesloten.

Zijn hier mensen met contracten via Consumind of Vaste lastenbond nu het contract gaan ontbinden (wanneer je nog in de 2 weken bedenktermijn zit)?

NB: alles is natuurlijk afhankelijk van de uitwerking van een mogelijk prijsplafond maar het ziet er wat mij betreft wel naar uit dat dit gaat komen..
Als dat waar is... dan breekt op 1 november de pleuris uit bij alle energiebedrijven. Dan gaat namelijk iedereen die afgelopen jaar heeft moeten verlengen zijn contract per direct opzeggen en de bijbehorende boete voor lief nemen, om vervolgens een nieuw contract tegen de nieuwe prijzen af te sluiten. Dat is iets wat ze helemaal niet aankunnen...

Zelf hebben we begin februari nog kunnen afsluiten tegen 0,42/0,37 stroom en 1,485 voor gas. Loopt 1-3-23 af...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:15:

Vaste contracten zijn al tijden schaars, dus denk je niet dat contracten met prijzen HOGER dan het prijsplafond heel schaars zullen zijn? Ik denk namelijk van wel :)

Ik heb mijn vaste contract in laten gaan half februari dit jaar, en ergens vlak daarna stopten veel aanbieders ermee, en mijn gasprijs kwam niet in de buurt van de 2 euro per m3 toen der tijd.. (hoewel ik moet toegeven dat ik gas achter heb gelaten bij de vorige aanbieder, omdat ik ervan af wil wanneer mogelijk, maar hoe dan ook was het tarief toen der tijd significant lager dan 2 euro / m3).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 15:45
secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:29:
[...]

Holy smokes...! Maar was die € 32,- per maand ook realistisch obv je verbuik, of wordt het nog bijbetalen eind vd termijn?
Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:34:
[...]

Welke verbruiken horen daarbij? Want enkel maandbedrag zegt niks.
Nee, beetje clickbait. :) Gaat om 10.000 kWh/jaar gedurende een verbouwing (bouwdrogers...), die in het oorspronkelijke maandbedrag niet was begroot, en dan rekenen met een tarief van 60-70 ct/kWh voor komend jaar.

Ik ga wel veel kWh verstoken met mijn warmtepomp komend jaar, maar niet zoveel. Daarom zal ik het maandbedrag ook aanpassen, naar beneden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Polderviking schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe dan?

Edit:

En voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten is ook klikklare kolder. Ik betaal al jaren meer voor groene stroom. En die besparing die ze jou nou geven krijgt echt niet iedereen bij elke energieleverancier.
Jij hebt nu dus gewoon dom geluk in plaats van dat andere mensen "jarenlang profiteren".
Helemaal geen dom geluk. Het is echt letterlijk zo dat mensen die veel rond geshopt hebben in het verleden nu opeens veel betalen. Het kan nooit de bedoeling zijn dat anderen daaraan mee moeten betalen.
Laat die mensen maar lekker op de blaren zitten. Alleen met hele extreem links gedachtengoed zou je die mensen tegemoet willen komen. En dat terwijl de rest van het beleid juist zo rechts georiënteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
frumper schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:22:
[...]

Als dat waar is... dan breekt op 1 november de pleuris uit bij alle energiebedrijven. Dan gaat namelijk iedereen die afgelopen jaar heeft moeten verlengen zijn contract per direct opzeggen en de bijbehorende boete voor lief nemen, om vervolgens een nieuw contract tegen de nieuwe prijzen af te sluiten. Dat is iets wat ze helemaal niet aankunnen...

Zelf hebben we begin februari nog kunnen afsluiten tegen 0,42/0,37 stroom en 1,485 voor gas. Loopt 1-3-23 af...
Nee, want het prijsplafond kan bijvoorbeeld enkel worden toegepast op variabele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jt81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06-2024
Uniciteit schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:37:
[...]

Ik neem voor nu aan dat dat prijsplafond voor iedereen gaat gelden, ongeacht wanneer je het contract hebt afgesloten. Als jouw prijzen van Greenchoice lager zijn dan de tarieven die gaan gelden in het prijsplafond, dan profiteer je toch sowieso van de lagere prijzen? En als ze hoger zijn, dan profiteer je toch ook: tot een bepaald verbruik moeten er dan gewoon lagere tarieven worden gehanteerd.

De grote vraag is vooral welke tarieven gaan worden gehanteerd.
Qua prijs zal ik wss wel profiteren idd. Al zal het minimaal zijn. Dat is op zich mooi meegenomen natuurlijk.
Maar ik heb het nu wel voor 3 jaar vastgelegd. Dat was achteraf misschien niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:01
Glashelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:26:
[...]

Vaste contracten zijn al tijden schaars, dus denk je niet dat contracten met prijzen HOGER dan het prijsplafond heel schaars zullen zijn? Ik denk namelijk van wel :)

Ik heb mijn vaste contract in laten gaan half februari dit jaar, en ergens vlak daarna stopten veel aanbieders ermee, en mijn gasprijs kwam niet in de buurt van de 2 euro per m3 toen der tijd.. (hoewel ik moet toegeven dat ik gas achter heb gelaten bij de vorige aanbieder, omdat ik ervan af wil wanneer mogelijk, maar hoe dan ook was het tarief toen der tijd significant lager dan 2 euro / m3).
Ik denk het niet. Gasprijs bij GewoonEnergie voor een jaar is 2,15 de kuub. Dat zit dus hoger dan het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:11:
Dat komt omdat Vattenfall haar bestaande klanten nog enigszins spaart. Voor nieuwe klanten rekenen ze RotOp-Tarieven.
Klopt, maar dat doet iedere aanbieder. Ze kennen allemaal een soort loyaliteitskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:32:
[...]

Nee, want het prijsplafond kan bijvoorbeeld enkel worden toegepast op variabele contracten.
Als dat zo is gooit dus iedereen zijn lopende contract overboord, neemt de boete voor lief en gaat een variabel contract met prijsplafond afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:48
Kraakhelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:33:
[...]

Ik denk het niet. Gasprijs bij GewoonEnergie voor een jaar is 2,15 de kuub. Dat zit dus hoger dan het prijsplafond.
Is het prijsplafond al duidelijk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Laatst online: 17:19
aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:32:
[...]
Hoezo?

Tarief wordt gewoon afgetopt en het surplus wordt als claim bij Den Haag neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Kraakhelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:34:
[...]

Als dat zo is gooit dus iedereen zijn lopende contract overboord, neemt de boete voor lief en gaat een variabel contract met prijsplafond afnemen.
Ik denk dat je een mogelijk prijsplafond (het is momenteel enkel nog een optie die wordt besproken) juridisch enkel of makkelijker kan toepassen op variabele contracten. Voor sommige zal het lonen om de boete te betalen maar echt niet voor iedereen. Hangt natuurlijk af van de prijzen die worden afgesproken met het prijsplafond. Ik ga er alleen wel vanuit dat dit mogelijke prijsplafond enkel voor variabele contracten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Titusvh schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:37:
[...]

Hoezo?

Tarief wordt gewoon afgetopt en het surplus wordt als claim bij Den Haag neergelegd.
Nouja dat geeft de medewerker van Innova dus aan via de telefoon. Ergens kan ik het wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
breagor schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:46:
[...]

...
Dit is wel een interessante die je aanhaalt. Als de overheid besluit om voor verbruik van gas en elektra een compensatieregeling te treffen door te zeggen dat je per onderdeel voor het gemiddelde verbruik het lage tarief betaalt en alles daarboven het markttarief, dan moeten ze ieder huishouden eigenlijk de volgende keuze bieden:

- Korting op gas- en elektra obv van gemiddeld verbruik van beide (bijv 1500 m3 gas en 3000 kWh elektra).
- Korting op alleen elektra (bijv 6000 kWh).

Mensen die in een gasloos huis wonen, een hybride WP hebben of bijvoorbeeld alleen nog maar koken op gas kunnen dan voor optie 2 kiezen omdat hun gasverbruik is ingewisseld voor een hoger elektriciteitsverbruik maar daarmee wel duurzamer zijn geworden. En dan kunnen mensen zelf kiezen wat voor hun situatie het meest voordelig is. Ben echter benieuwd of ze zo slim zijn om met een dergelijk voorstel te gaan komen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:33:
[...]

Ze kennen allemaal een soort loyaliteitskorting.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:32:
[...]

Helemaal geen dom geluk. Het is echt letterlijk zo dat mensen die veel rond geshopt hebben in het verleden nu opeens veel betalen. Het kan nooit de bedoeling zijn dat anderen daaraan mee moeten betalen.
Laat die mensen maar lekker op de blaren zitten. Alleen met hele extreem links gedachtengoed zou je die mensen tegemoet willen komen. En dat terwijl de rest van het beleid juist zo rechts georiënteerd is.
Ik wisselde ook vaak, maar vorig jaar vast gezet voor 3 jaar (beste financiële beslissing ooit, puur toeval)
€0,149 / €0,131 Elektra en €0,715 Gas 🤷‍♂️

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Iemand die lekker safe 3-5 jaar afsloot kan nu ook aan het einde van zijn contract zitten. Ik zou je toon wat matigen in deze. Partijen als Greenchoice kennen niet van die milde variabele tarieven, vaste klant of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Leuk bedacht, maar als je economie daaraan onderdoor gaat dan is niets doen gewoon geen optie.

En daar gaan we wel hard naartoe als er niet ingegrepen wordt.
Kraakhelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:33:
[...]

Maar hoeveel mensen zullen dat nou echt vast afgesloten hebben :? Ik denk dat dat echt een heel klein deel van de bevolking is.

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 19-09-2022 15:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 14:41

Ik heb eergisteren mijn nieuwe Oxxio tarieven gehad:
Stroom Tarieven per 29-09-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,60824
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,43701
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325

Gas Tarieven per 29-09-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,20454
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429

Verbuik is hier 6200 Kwh per jaar en 1257m3 gas , terug levering door zonnepanelen 4000 Kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is het in deze tijden wellicht verstandig om je voorschot zo laag mogelijk te zetten en het verschil tussen aanbevolen voorschot en werkelijk voorschot op een aparte rekening te zetten? Zo ben je geen geld kwijt als de leverancier zou omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik houd mijn hart vast als die energiecompensatie er gaat komen. De inflatie zal er nog een procent of 5 door omhoog gaan en dit beland bij iedereen. Ook bij de mensen die het niet nodig hebben of willens en wetens de gok hebben genomen. Dan mag je nu ook ook zelf op de blaren zitten

Afaik hadden ver uit de meeste Nederlanders zich kunnen verzekeren tegen absurd hoge kosten door bijv de GC/Unive 3 jaar dalen constructie aan te gaan.

Overigens ben ik er wel voor om de minima te compenseren. Maar waarom ikzelf die van 800 naar 1600 p.j. (dankzij de GC/Unive 'verzekering')ga of mijn gepensioneerde ouders met een tochtige koopwoning....

Wij kunnen dat prima dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
secret17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:41:
[...]

Dit is wel een interessante die je aanhaalt. Als de overheid besluit om voor verbruik van gas en elektra een compensatieregeling te treffen door te zeggen dat je per onderdeel voor het gemiddelde verbruik het lage tarief betaalt en alles daarboven het markttarief, dan moeten ze ieder huishouden eigenlijk de volgende keuze bieden:

- Korting op gas- en elektra obv van gemiddeld verbruik van beide (bijv 1500 m3 gas en 3000 kWh elektra).
- Korting op alleen elektra (bijv 6000 kWh).

Mensen die in een gasloos huis wonen, een hybride WP hebben of bijvoorbeeld alleen nog maar koken op gas kunnen dan voor optie 2 kiezen omdat hun gasverbruik is ingewisseld voor een hoger elektriciteitsverbruik maar daarmee wel duurzamer zijn geworden. En dan kunnen mensen zelf kiezen wat voor hun situatie het meest voordelig is. Ben echter benieuwd of ze zo slim zijn om met een dergelijk voorstel te gaan komen.
Je mag toch aannemen dat ze het baseren op een eenheid van energie, kWh of Joule voor mij part.

Anders zijn de all electric bewoners de pisang :o Aan de andere kant, die worden toch vaak geframed als rijken dus heel erg zeker dat ze er rekening mee houden heb ik ook weer niet met een pvda/gl plannetje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:49
Geknipt uit dit topic: Energie-en inflatiecrisis in Nederland. Het is hier beter op z'n plaats.
Matis schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

Saldering vindt plaats per periode waarover de tarieven gelden.

Bij Greenchoice loopt dat (momenteel) per kwartaal. Het overschot wordt tegen 11 cent per kWh verrekend.

Op 1 oktober start je weer op 0 en wordt de electra twee keer zo duur per kWh (gisteren nieuwe tarieven gekregen).

[Afbeelding]
Dat is bijzonder. Ik kreeg zaterdag van Greenchoice een mail met daarin veel hogere bedragen! Waarin zou dat verschil zitten? Ik ben klant sinds begin 2021. In 2022 ben ik klant gebleven en heeft Greenchoice de prijzen omgezet naar variabele tarieven per kwartaal. Die bleven rond de 37-51 cent zitten. En zijn de laatste keer zelf iets verlaagd.

Maar nu ineens een verdubbeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW0v835Mp03DBJ5V4HbH7COWHI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQG66sZKaNU2ajRwqm13pmiq.png?f=user_large

Achter de de tekst 'uitgebreide overzicht' zit bij mij deze link: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf.

Welke link zit er bij jou achter? Ik ben benieuwd wat het verschil is in beide PDF'jes.

=======================================================
Super, thanks!

Ik was al met de a en de b aan het rommelen in de url. Maar ik moest het media-nummertje ook ophogen :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-levgZ0G30TLEN9Gm668mG8yUh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnjOd0NPF0zyLTIJae8pGPBt.png?f=fotoalbum_large

Je hebt dus klanten die een "goedkope A versie" krijgen: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_a.pdf

En klanten met een "dure B versie": https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf

Ik ga maar eens navraag doen bij Greenchoice Paulien waarin dat zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj9Avvcv7sntCCQCFgYKgearcBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtqMnFrobshEaUtwuuCpics3.png?f=fotoalbum_large

==================================================

Onderstaand de reden van de verschillen in tarief:
“Er is een groep klanten waarvoor er op een eerder moment is ingekocht. Dit is een groep klanten die in 2021 uit hun vaste tarief liepen en waarvoor we geen vast contract konden aanbieden. Voor hen hebben we extra variabel moeten inkopen. Op dat moment waren de tarieven nog lager en daarmee ook hun leveringstarief”.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past. Wij helpen u graag! Want mede dankzij u wordt Nederland steeds groener!

Met vriendelijke groet,

<naam>
Klantenservice Greenchoice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Admiral Freebee schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:50:
Is het in deze tijden wellicht verstandig om je voorschot zo laag mogelijk te zetten en het verschil tussen aanbevolen voorschot en werkelijk voorschot op een aparte rekening te zetten? Zo ben je geen geld kwijt als de leverancier zou omvallen.
Als je met geld om.kan gaan wel.
Al maak ik mij bij een top tier leverancier geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
eL_Jay schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:54:
[...]

Als je met geld om.kan gaan wel.
Al maak ik mij bij een top tier leverancier geen zorgen.
Ik maakte er mij tot voor kort ook geen zorgen over maar sinds de Vlaamse Energieleverancier failliet is gegaan in België is het toch iets waar ik mee bezig ben. Zeker nu het voorschotbedrag maar blijft stijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polderviking
[...]

Maar waar baseer je die verwijtbaarheid op.

Ik ga bij mijn huidige leverancier, waar ik ook niet op een of andere goedkope aanbieding gesprongen ben, straks gewoon 't nieuwe klanten tarief betalen.

Het is gewoon geen gegeven dat als jij ergens tig jaar zit dat ze je nu sparen.
Dus wél dom geluk.

En dat hele links/rechts heeft er geen drol mee te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 19-09-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:44
Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:45:
[...]
Partijen als Greenchoice kennen niet van die milde variabele tarieven, vaste klant of niet.
Hoe bedoel je dit?
Ik zit bij GC met ene variabel contract en heb in juli mijn nieuwe indexatie gehad, mijn tarieven gingen marginaal omhoog omdat tov van januari. Geen idee of dit gerelateerd is aan eht feit dat ik al jaren bij GC zit maar nieuwe variabel klanten bij GC betaalden meer dat 2-3x zoveel op exact hetzelfde moment. Geen idee hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Admiral Freebee schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:57:
[...]

Ik maakte er mij tot voor kort ook geen zorgen over maar sinds de Vlaamse Energieleverancier failliet is gegaan in België is het toch iets waar ik mee bezig ben. Zeker nu het voorschotbedrag maar blijft stijgen.
Ik kan niet voor België spreken maar voor NL circuleert er ergens een lijstje met ratings van de diverse leveranciers waaronder op de financiële huishouding. Alle in NL omgevallen leveranciers waren bottom Tier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die lijst is uit 2019... Niet te vergelijken met nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
sinasappel schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:58:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Ik zit bij GC met ene variabel contract en heb in juli mijn nieuwe indexatie gehad, mijn tarieven gingen marginaal omhoog omdat tov van januari. Geen idee of dit gerelateerd is aan eht feit dat ik al jaren bij GC zit maar nieuwe variabel klanten bij GC betaalden meer dat 2-3x zoveel op exact hetzelfde moment. Geen idee hoe dit kan.
Gasprijs ging bij mij bij GC na afloop.contract (maart april jl) naar variabel ruwweg x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
sinasappel schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:58:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Voor welke periode was die indexatie dan?

Want in juli was alles voor mij (bij Vrijopnaam) ook nog een stuk rooskleuriger dan het 2 weken terug is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
eL_Jay schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:52:
Ik houd mijn hart vast als die energiecompensatie er gaat komen. De inflatie zal er nog een procent of 5 door omhoog gaan en dit beland bij iedereen. Ook bij de mensen die het niet nodig hebben of willens en wetens de gok hebben genomen. Dan mag je nu ook ook zelf op de blaren zitten

Afaik hadden ver uit de meeste Nederlanders zich kunnen verzekeren tegen absurd hoge kosten door bijv de GC/Unive 3 jaar dalen constructie aan te gaan.

Overigens ben ik er wel voor om de minima te compenseren. Maar waarom ikzelf die van 800 naar 1600 p.j. (dankzij de GC/Unive 'verzekering')ga of mijn gepensioneerde ouders met een tochtige koopwoning....

Wij kunnen dat prima dragen.
Jij kan dat dragen ja, een ander wellicht niet. Snap ook niet hoe een mogelijk prijsplafond de inflatie omhoog gaat brengen. Hoor graag je uitleg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:01:
[...]

Jij kan dat dragen ja, een ander wellicht niet. Snap ook niet hoe een mogelijk prijsplafond de inflatie omhoog gaat brengen. Hoor graag je uitleg :)
1300 euro uitdelen zal de inflatie verhogen, een prijsplafond juist niet. Energietarieven zullen dalen, en die zitten gewoon in het inflatiemandje.

Ik ben trouwens wel benieuwd of ze straks naast dat prijsplafond ook nog 1300 euro gaan uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:04:
[...]

1300 euro uitdelen zal de inflatie verhogen, een prijsplafond juist niet. Energietarieven zullen dalen, en die zitten gewoon in het inflatiemandje.

Ik ben trouwens wel benieuwd of ze straks naast dat prijsplafond ook nog 1300 euro gaan uitdelen.
Gezien de enorme prijsstijgingen die ik langs zie komen, is die 1300 euro voor sommigen maar 3 voorschotten. Dat gaat niet in de economie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:40
Ik heb op dit moment een jaarcontract bij SamenOm dat 16-10 afloopt, vorige week kreeg ik een mail "fijn dat je klant bent, je kunt nu verlegen". Aanbod dat hierbij beschreven wordt is naar "Flex" met variabele tarieven die per maand worden vastgesteld.

Als ik geen keuze maak krijg ik automatisch de "variabele tarieven". Dan denk je, niets doen zal wel een slecht optie zijn maar wat blijkt:
ContractVanafTotNormaalLaagTLVGas
1 jaar vast (huidig)16-10-202116-10-2022 €0.3038 €0.2828 €0.1534 €1.0964
Variabel (6 maanden)01-07-202201-01-2023 €0.3784 €0.3619 €0.1960 €1.7462
Flex (maand)01-09-202201-10-2022 €0.6280 €0.6045 €0.3245 €3.0911

Variabel wordt 2x per jaar vastgesteld en heeft dus nog een veel lager tarief; ik heb dus nog tot einde van het jaar respijt tot het echt zeer begint te doen.

Komt mooi uit aangezien de in maart bestelde warmtepomp maar uitgesteld blijft worden....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 14-03 11:35
RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:04:
[...]

Die 1200 euro hadden ze bij de mensen die daar recht op hadden, direct van de energierekening moeten halen en niet zo rechtstreeks moeten storten. Een hoop mensen hebben er een nieuw bankstel van gekocht of van op vakantie geweest, i.p.v. het daadwerkelijke doel en hoorde je vorige maand alweer klagen. Het gebaar van de overheid was goed, maar het is bij een hoop mensen compleet verkeerd gebruikt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:08:
[...]

Gezien de enorme prijsstijgingen die ik langs zie komen, is die 1300 euro voor sommigen maar 3 voorschotten. Dat gaat niet in de economie komen.
En voor anderen is het gewoon een nieuwe TV :*) Als je een vast contract hebt, betaal je nu minder dan ooit dankzij de belastingverlagingen. Als je dan ook nog 1300 euro extra krijgt zal dat voor veel mensen tijdelijk best leuk zijn.
En ik kan me voorstellen dat anderen die 1300 euro in de zomermaanden hebben opgemaakt voordat de maandbedragen stegen.

@Dakillerbean GMTA 8)

Ook een leuke voor het prijsplafond: gaat dat nog afhankelijk zijn van het aantal bewoners? Want het gemiddeld verbruik neemt toe naarmate er meer mensen wonen. En zo ja, gaat je energiebedrijf dan toegang krijgen tot de GBA of zo? En zo nee: gaan gezinnen er dan veel minder op vooruit dan alleenstaanden?
Het geeft allemaal de indruk dat het nogal last-minute moest worden verzonnen, en dat ze alweer niet echt hebben nagedacht over de gevolgen.
Er zijn ook mensen die een hoge huur betalen, terwijl anderen een afgelost huis hebben. Waarom zou die laatste niet 500 euro per maand aan energie kunnen betalen?

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 19-09-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

Pubbert

random gestoord

m.b.t de prijsplafond discussie, ik wacht dus nu op mijn voorstel van Gewoon / Innova (VLB) en kan binnen 2 weken hier nog vanaf. Wat deze partij echter wel heeft, is 100% teruglevering bij zonnepanelen en saldering per jaar. Budget Energie (zit ik nu bij) is sinds ik variabel zit, naar 35/40% terugleververgoeding, en saldering per maand gegaan, ik denk dat ik dan zelfs met een prijsplafond nog gunstiger uitkom aangezien ik per jaar flink wat teruglever (5500 vs 3500 verbruik)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

Iemand die lekker safe 3-5 jaar afsloot kan nu ook aan het einde van zijn contract zitten. Ik zou je toon wat matigen in deze. Partijen als Greenchoice kennen niet van die milde variabele tarieven, vaste klant of niet.
Ik zit tot januari 2023 nog met een vast contract bij Essent. 125 per maand. Als ik nu opnieuw bereken op basis van de huidige tarieven, dan ga ik naar een voorschot van bijna 470€ per maand bij gelijk verbruik. Wisselen was voor mij over de afgelopen jaren nauwelijks rendabel, zou maximaal 100€ per jaar besparen, dan blijf ik liever zitten waar ik zit. Ik vind de verzonnen optie van de regering op zich een goede. Hiermee compenseer je iedereen voor het standaard verbruik van een doorsnee gezin en zit je erboven, dan betaal je alsnog het hogere tarief. Enige aanpassing die ik snap, zoals hierboven is uitgelegd, is als je gasloos bent. Dan zou je voor meer stroom gecompenseerd moeten worden. Als ze niets doen, is over 1-2 jaar iedereen het bokje. Ik zou die 460€ per maand in principe kunnen betalen per maand, maar dan ben ik alle ruimte in mijn inkomsten kwijt en valt er weinig meer te sparen, terwijl ik geen enorm verbruik heb en een redelijk loon.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 13:12
Nagenoeg alle tarieven die ik hier voorbij zie komen zijn in mijn optiek allemaal nog vrij laag.
Wij hebben in juni een woning gekocht en wij komen af van een huurwoning waar het g/l/w bij de huurprijs zat.
Nu zijn wij aan het oriënteren en komen we uit op prijzen á la:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81ooIKSsBmmuluZEsagnzKGRSuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9DtTee9IiDBVXOoBpGZpGVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn wij hard aan het bidden op een prijsplafond van €2/m³ voor gas.. zou voor ons al bijna de helft schelen.
Daarnaast zijn wij aan het overwegen om op korte termijn ook zonnepanelen te laten leggen op onze aangekochte woning om ons verbruik een beetje op te vangen. Zelfs kijkend naar opties voor opslag van de stroom die we overdag opwekken. Het idee "zelfvoorzienend" komt steeds meer naar voren in deze gekke tijd.
Als we voldoende kunnen opwekken en opslaan gaat het idee voor een elektrische CV nog lonken om helemaal gasloos te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door NightRaven88 op 19-09-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik heb recent een verlengingsaanbod van Pure Energie gehad en dat viel me alles mee:

Totaal per kWh (Normaal)
€0,54298
Totaal per kWh (Dal)
€0,46628

Totaal per m³
€2,00298

Terugleververgoeding maar 0,15 euro per kwh maar ik saldeer toch alles wat ik opwek dus is voor mij nog niet relevant.

Dit zijn prijzen inclusief 21% btw dus daar gaat nog wat vanaf met die 9% regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:56
RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]

Ook een leuke voor het prijsplafond: gaat dat nog afhankelijk zijn van het aantal bewoners? Want het gemiddeld verbruik neemt toe naarmate er meer mensen wonen. En zo ja, gaat je energiebedrijf dan toegang krijgen tot de GBA of zo? En zo nee: gaan gezinnen er dan veel minder op vooruit dan alleenstaanden?
Het geeft allemaal de indruk dat het nogal last-minute moest worden verzonnen, en dat ze alweer niet echt hebben nagedacht over de gevolgen.
Antwoord is nee. Deze gegevens moet de belastingdienst dan (in anonieme vorm) gaan verstrekken en hier hebben ze aangegeven geen capaciteit voor te hebben. Als het de belastingdienst betreft kan er alleen aan bestaande knoppen worden gedraaid per 1 januari 2023. Dus alleen belastingtarieven, dus bedragen. Tussen nu en 1 januari 2023 kan ogenschijnlijk helemaal niets.

In tegenstelling tot de energieleveranciers daar lijkt wel meer mogelijk. Ik ben benieuwd maar het zal geen vetpot zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Gecko123 op 19-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:19
RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]

En voor anderen is het gewoon een nieuwe TV :*) Als je een vast contract hebt, betaal je nu minder dan ooit dankzij de belastingverlagingen. Als je dan ook nog 1300 euro extra krijgt zal dat voor veel mensen tijdelijk best leuk zijn.
En ik kan me voorstellen dat anderen die 1300 euro in de zomermaanden hebben opgemaakt voordat de maandbedragen stegen.
ja hoor ken genoeg mensen die er leuke dingen mee doen en een vast contract hebben maar goed het is ze gegund

alleen sneu voor de mensen die het echt nodig hebben en het niet krijgen maar zo gaat dat met die regelingen

ps ik heb het dan over de regelingen daarvoor die 800 en 500 dacht ik

[ Voor 4% gewijzigd door bie100 op 19-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aaaido schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat je een mogelijk prijsplafond (het is momenteel enkel nog een optie die wordt besproken) juridisch enkel of makkelijker kan toepassen op variabele contracten. Voor sommige zal het lonen om de boete te betalen maar echt niet voor iedereen. Hangt natuurlijk af van de prijzen die worden afgesproken met het prijsplafond. Ik ga er alleen wel vanuit dat dit mogelijke prijsplafond enkel voor variabele contracten is.
Dat lijkt me sterk. Ze willen naar een prijs van voor de oorlog als plafond.
Met een prijs van 2,15 als laagste per kuub nu, zit je bij 100 kub al op die afkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
bie100 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:24:
[...]

ja hoor ken genoeg mensen die er leuke dingen mee doen en een vast contract hebben maar goed het is ze gegund

alleen sneu voor de mensen die het echt nodig hebben en het niet krijgen maar zo gaat dat met die regelingen
Die 1300 euro is toch alleen voor huishoudens die op of nabij bijstandniveau leven? Ik ben dan blij dat ik die 1300 euro niet hoef te ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 19-09-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:27:
[...]

Die 1300 euro kunnen alleen huishoudens krijgen die op of nabij bijstandniveau leven. Ik ben blij dat ik die 1300 euro niet hoef te ontvangen.
Een heleboel gemeentes zijn nog niet verder dan 800 Euro gegaan hoor, daar moet nog 500 Euro uitbetaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:19
Gecko123 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:27:
[...]

Die 1300 euro kunnen alleen huishoudens krijgen die op of nabij bijstandniveau leven. Ik ben blij dat ik die 1300 euro niet hoef te ontvangen.
daarom zeg ik ook het is ze gegund :) maar er zijn er ook genoeg die een euro er boven zitten en die krijgen niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 15:59

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb de nieuwe tarieven van Greenchoice binnen. Ben daar nu 3 jaar klant en zit op flexibel. Wij gaan €3,40 per kuub betalen. Wij kregen elk jaar €400 terug voor de crisis en betaalden toen €150 per maand.

We zitten nu op €235 en gaan vanaf 1 oktober naar €472….

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:33:
[...]

Klopt, maar dat doet iedere aanbieder. Ze kennen allemaal een soort loyaliteitskorting.
Daar merk ik bij GreenChoice weinig van na 3 jaar vast contract te hebben gehad per 1 september (stroom: normaal: 0,73915, dal: 0,52751) forse stijging en nu weer per 1 oktober:

stroom normaaltarief: 1,04253
stroom daltarief: 0,7034
gas per m3: 3,44115
[...]

Partijen als Greenchoice kennen niet van die milde variabele tarieven, vaste klant of niet.
Inderdaad dat merk ik ook als klant na 3 jaar vast prijs per maand x 3,5/4 (van 128 euro naar 409 (op basis van voorstel GreenChoice) en nu GreenChoice voorstel om aan te passen naar 470 euro (2021: 3200 mWh, 900 m3).
eL_Jay schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:00:
[...]

Gasprijs ging bij mij bij GC na afloop.contract (maart april jl) naar variabel ruwweg x3.
0,22050 excl. BTW (3 jaar vast) >

1-sept: 3,26147 euro per m3 (totaaltarief)
1-okt: 3,44115 euro per m3 (totaaltarief)

[ Voor 1% gewijzigd door funrider op 20-09-2022 15:47 . Reden: toevoeging september stroomprijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

s3n

funrider schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:30:
[...]

Daar merk ik bij GreenChoice weinig van na 3 jaar vast contract te hebben gehad nu per 1 september forse stijging en nu weer per 1 oktober:

[...]
Ik heb ook GreenChoice maar sinds 1 juli:
stroom normaaltarief: 0,35677
stroom daltarief: 0,29903
gas per m3: 1,43784

Ben daar nu klant sinds 2016, altijd variabel. Er lijkt wel een verschil te zitten tussen klanten. In mijn portaal staat dat dit de tarieven zijn t/m 01-01-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bie100 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:24:
[...]

ps ik heb het dan over de regelingen daarvoor die 800 en 500 dacht ik
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
funrider schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:30:
[...]

Daar merk ik bij GreenChoice weinig van na 3 jaar vast contract te hebben gehad nu per 1 september forse stijging en nu weer per 1 oktober:

[...]

Inderdaad dat merk ik ook als klant na 3 jaar vast prijs per maand x 3,5/4 (van 128 euro naar 409 (op basis van voorstel GreenChoice) en nu GreenChoice voorstel om aan te passen naar 470 euro (2021: 3200 mWh, 900 m3).

[...]

0,22050 excl. BTW (3 jaar vast) >

1-sept: 3,26147 euro per m3 (totaaltarief)
1-okt: 3,44115 euro per m3 (totaaltarief)
Het ligt er denk aan bij wie je zit, ik zit al jaren bij Eneco, In maart eindafrekening gehad en naar variabel tarief gegaan, had toen ook al verwacht veel meer te moeten betalen, maar ik zit nu nog steeds op mijn oude tarief, ook niet verhoogt in juli.

0.95 euro voor m3 gas
0.18 euro dal stroom
0.21 euro gewoon tarief stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Dat kan je gewoon op hun sites vinden hoor. Ik maak er zelf ook gewoon gebruik van, omdat ik al jaren bij dezelfde aanbieder zit.
Pagina: 1 2 ... 146 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden