Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Doel topic
Bespreek hier de actualiteit en achtergronden omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Achtergrond
Dit is een crisis met meerdere oorzaken die samen komen, waardoor de crisis verstrekt wordt. Dit zijn allemaal oorzaken die in het verleden al uitgebreid aan bod zijn gekomen in AWM:Met uiteindelijk de ultieme katalysator de oorlog in Oekraïne, zie
Onze crisisbestendigheid als land
Een oorlog is uiteindelijk een black swan event, maar je kan jezelf wel degelijk goed voorbereiden als land op zulke crisis, zegt ook de WRR.
‘Het bagatelliseren van dreigingen is geen basis voor beleid’
Kortetermijndenken en de gedachte dat alles bij het oude blijft, domineren het beleid. Dat is gevaarlijk, zegt Corien Prins, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.
Nederland holt van crisis naar crisis, doordat de politiek onvoldoende verschillende - ook minder positieve - scenario’s doordenkt en zich daardoor te vaak laat overvallen door gebeurtenissen. Daarvoor waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in de nieuwe rapportage Coronascenario’s doordacht: handreiking voor noodzakelijke keuzes, die samen met veertien adviescolleges is opgesteld.
De WRR vindt dat beleidsmakers te veel gericht zijn op de korte termijn en te vaak geneigd zijn te denken dat alles bij het oude blijft. Daardoor is er te weinig aandacht voor scenariodenken en strategische langetermijnkeuzes, schrijft de WRR. Dat leidt ertoe dat „politiek en samenleving zich telkens opnieuw laten verrassen door ontwikkelingen, dat beleidskeuzes daardoor ad hoc tot stand komen en dat het maatschappelijke vertrouwen in noodzakelijke maatregelen op de proef wordt gesteld”.
Het rapport hanteert de term ‘normalcy bias’. Wat is dat en waarom is dat een probleem?

„Dat is de bekende psychologische reflex om een potentiële dreiging te bagatelliseren. In het begin van de coronacrisis dacht Nederland dat het hier – ondanks de beelden uit China en Italië – niet zo’n vaart zou lopen. En in de zomer van 2020 was er al de reflex van de terugkeer van het ‘oude normaal’. Dat is een begrijpelijke en menselijke reactie, maar als uitgangspunt voor beleid en collectief handelen is deze neiging ongeschikt.

Topic beleid

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.
Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:35
Goed dat er een topic voor is!

Wat ik mis bij de introductie: tot hoever heeft het economische beleid (lage rente, oneindig geld drukken) invloed op de inflatie?
Dat creëert toch ook een enorme bubbel? Vooral op bijvoorbeeld de vastgoedmarkt?

Ik ben geen econoom, maar dat heeft toch ook gigantische invloed? Natuurlijk niet iets dat overheden hardop gaan roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
De hoge inflatie is overigens wel el een enorm zorgwekkende ontwikkeling. In Turkije zit het al tegen de 100%(!) aan. Andere Europese landen tegen de 25%. Ik verwacht dat dit voorlopig niet stopt.

Zien we überhaupt (lage) inflatie niet te veel als iets positiefs? Ja, de 'economie stimuleren', maar het is ook een overdracht van vermogen waarvan de 'gewone burger' de dupe is. Groei is niet oneindig. Tegen dat platform lopen we langzaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Fuujii schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:42:
De hoge inflatie is overigens wel el een enorm zorgwekkende ontwikkeling. In Turkije zit het al tegen de 100%(!) aan. Andere Europese landen tegen de 25%. Ik verwacht dat dit voorlopig niet stopt.

Zien we überhaupt (lage) inflatie niet te veel als iets positiefs? Ja, de 'economie stimuleren', maar het is ook een overdracht van vermogen waarvan de 'gewone burger' de dupe is. Groei is niet oneindig. Tegen dat platform lopen we langzaam aan.
Een hoge inflatie schijnt juist voor hogere inkomens gunstig te zijn, omdat die én meer mogelijkheden hebben om ervan te profiteren én meer bezit hebben dat minder gevoelig is voor inflatie - zaken als vastgoed/kunst/edelmetalen zullen over 't algemeen redelijk met de inflatie mee stijgen.

De huidige inflatie heeft volgens mij 3 oorzaken.
- Aanbod-uitval door Corona, waar door aanlevering van goederen én transport daarvan veel beperkter is
geworden, terwijl de vraag niet echt veranderd is
- Exploderende energieprijzen door de oorlog in Oekraine, waardoor vraag en aanbod daar ook niet meer in balans is. En energie is zo belangrijk voor onze maatschappij dat er als aasgieren op de beperktere beschikbare energie gedoken wordt.
- En in mindere mate, de sterk gegroeide hoeveelheid geld die in omloop is. Ik denk zelf dat de invloed daarvan wel veel en veel beperkter is dan de andere 2 oorzaken. Het jaagt vooral de prijs van vastgoed op

Turkije is wel zorgwekkend, maar dat komt vooral door afwijkend monetair/economisch beleid van Erdogan. De rest van Europa ligt voor zover ik kan beoordelen echt vooral heel sterk aan de energiecrisis

[ Voor 6% gewijzigd door rik86 op 07-09-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Haha goed voorbeeld. Aangezien Erdogan min of meer gezegd heeft dat dit allemaal onze eigen schuld is. Of dat waar is of niet weet ik niet maar inderdaad laat ie eerst kijken naar de problemen in z'n eigen land. :F Balk/splinter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
RodeStabilo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:52:
[...]

Haha goed voorbeeld. Aangezien Erdogan min of meer gezegd heeft dat dit allemaal onze eigen schuld is. Of dat waar is of niet weet ik niet maar laat ie eerst kijken naar de problemen in z'n eigen land. :F Balk/splinter etc.
Ik zie hier absoluut geen 100% inflatie gebeuren hoor. De reden dat ik het voorbeeld noem is omdat het een land is waar je zo'n bizar getal niet zo snel zou verwachten (in mijn optiek), relatief dicht bij huis waar de situatie compleet ontspoord.

(ik denk dat het inflatiegetal nog veel hoger is zelfs).

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 07-09-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04

Lordy79

Verdrietig

Een oorzaak van de inflatie die bij de introductie nog niet genoemd is en sowieso nog niet veel in het nieuws is, is de gedaalde EUR/USD koers.

Een jaar geleden was één euro nog 1.18 dollar waard en ondertussen is een usd iets meer waard dan een euro dus als je voor 1.000 USD iets importeert kostte het een jaar geleden nog 850 euro en nu 1010 euro. Een stijging van 18,8%

Olie en gas (energie!) wordt in USD afgerekend dus een deel van de hogere prijzen komt door de duurdere dollar.

Maar ook alle nuttige en minder nuttige zaken uit China (en andere landen) is veel duurder geworden. Daarnaast zijn de prijzen van vrachtkosten geexplodeerd 1.5 jaar geleden. Dat is trouwens wel een beetje op haar retour.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
rik86 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:46:
[...]

Een hoge inflatie schijnt juist voor hogere inkomens gunstig te zijn, omdat die én meer mogelijkheden hebben om ervan te profiteren én meer bezit hebben dat minder gevoelig is voor inflatie - zaken als vastgoed/kunst/edelmetalen zullen over 't algemeen redelijk met de inflatie mee stijgen.

- Aanbod-uitval door Corona, waar door aanlevering van goederen én transport daarvan veel beperkter is
- Exploderende energieprijzen door de oorlog in Oekraine, waardoor vraag en aanbod daar ook niet meer in balans is. En energie is zo belangrijk voor onze maatschappij dat er als aasgieren op de beperktere beschikbare energie gedoken wordt.
- En in mindere mate, de sterk gegroeide hoeveelheid geld die in omloop is. Ik denk zelf dat de invloed daarvan wel veel en veel beperkter is dan de andere 2 oorzaken. Het jaagt vooral de prijs van vastgoed op
Een 4de komt er ook aan cq is al bezig. De baby boomers gaan met pensioen waardoor er nog minder werknemers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:18
rik86 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:46:
[...]

Turkije is wel zorgwekkend, maar dat komt vooral door afwijkend monetair/economisch beleid van Erdogan. De rest van Europa ligt voor zover ik kan beoordelen echt vooral heel sterk aan de energiecrisis
Voor hogere inkomens met vastgoed is inflatie positief, zeker als vastgoed verhuurd wordt. Leningen gevestigd op het vastgoed nemen in waarde af terwijl huur geïndexeerd kan worden. Netto stijgen daardoor de inkomsten. Zonder verhuur is het enkel positief indien het inkomen uit andere bronnen zoals loon meestijgt met de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 07:53
Fuujii schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:56:
[...]

Ik zie hier absoluut geen 100% inflatie gebeuren hoor. De reden dat ik het voorbeeld noem is omdat het een land is waar je zo'n bizar getal niet zo snel zou verwachten (in mijn optiek), relatief dicht bij huis waar de situatie compleet ontspoord.

(ik denk dat het inflatiegetal nog veel hoger is zelfs).
Ik voorzie zeker nog wel 100% inflatie. Energie is inmiddels ook in NL al compleet ontspoord, terwijl anderzijds de Euro lijkt in te storten, waardoor import buiten de EU duurder gaat worden.

Uiteindelijk is het een enorme keten waarin energie een fundamentele factor is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 10:46

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik snap niet zo goed hoe de inflatie op landelijk niveau aangepakt kan worden als we een continentale munteenheid hebben. Je kunt de pijn verzachten met maatregelen over inkomsten en uitgaven, maar inflatie van de Euro is toch niet iets wat Nederland op hun postzegeltje op kan lossen? Wellicht is het semantiek, maar hebben we het niet in Nederland meer over koopkracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:00
Interessant topic. Ga ik volgen.

Wat ik misschien nog mis in de TS is de situatie in China. Ik weet er zelf niet veel van, maar de berichten zijn niet mals.
Schijnt daar ook een behoorlijke financiële crisis/bubbel aan de gang te zijn ook met vastgoed en alle gevolgen... ?! +Uiteraard ook daar nog de corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:04

Canon23

>>MY<< world

Loonbelasting met 15% laten zakken ofzo. Doordat mensen dan nog steeds kunnen uitgeven, krijgt de overheid daar toch extra binnen. Met de hoge energie rekening, dure boodschappen ( deze worden straks nog duurder, want die loonsverhoging wordt gewoon doorbelast) etc gaan de midden modale inkomens ook gewoon nat.
Ik snap soms niet hoe de overheid denkt...waar gaan we heen...

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Canon23 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:03:
Loonbelasting met 15% laten zakken ofzo. Doordat mensen dan nog steeds kunnen uitgeven, krijgt de overheid daar toch extra binnen. Met de hoge energie rekening, dure boodschappen ( deze worden straks nog duurder, want die loonsverhoging wordt gewoon doorbelast) etc gaan de midden modale inkomens ook gewoon nat.
Ik snap soms niet hoe de overheid denkt...waar gaan we heen...
Nou ja, lonen verhogen kan uiteindelijk ook wel inflatie opdrijven, de beruchte Wikipedia: Loon-prijsspiraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bronnen blijven toch wel van belang. Op basis van HICP zie je inderdaad dat er Europese landen (Estland, Letland en Lithouen) zijn die richting de 25% gaan maar ze zitten daar nog zo'n 4 procentpunt vanaf. Het Euro-gebied gemiddeld zit op 8,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

matty___ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:09:
[...]

Een 4de komt er ook aan cq is al bezig. De baby boomers gaan met pensioen waardoor er nog minder werknemers zijn.
En tel daarbij op dat het over het algemeen een rijke groep is die best wat geld over de balk kan smijten. Groot deel heeft zonder al te veel moeite een huis kunnen kopen waarvan de hypotheek (bijna) is afbetaald, en dus tamelijk minieme woonlasten. Ze houden de vraag naar producten en dienstverlening dus hoog, terwijl veel werkenden het moeilijker kunnen betalen. Dat zorgt er voor dat aanbieders geneigd zijn de prijzen te verhogen i.p.v. verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:51

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RodeStabilo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:06:
[...]

Nou ja, lonen verhogen kan uiteindelijk ook wel inflatie opdrijven, de beruchte Wikipedia: Loon-prijsspiraal
Het verlagen van de loonbelasting heeft geen negatieve invloed op het bedrijf waar je werkt - men hoeft dus geen stijgende kosten in hun productprijzen door te berekenen. De loon-prijsspiraal zou dan niet van toepassing zijn.

In gevallen waar dat wel een risico zou zijn: het akkoord van Wassenaar heeft er in '82 voor gezorgd dat er geen loon-prijsspiraal ontstond; dus ook nu kunnen we er samen vast wel uitkomen.

Overigens is er bij een algemene verlaging van de loonbelasting een kans dat "slimme ondernemers" hun tarieven verhogen "omdat het volk nu 15% meer te besteden heeft".

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:48
@Heroic_Nonsense als er slimme ondernemers zijn die de prijzen met 15% verhogen en ze zitten in sectoren waar je afhankelijk bent van het besteedbaar inkomen na vaste lasten dan komen ze van een koude kermis thuis.

Het geld gaat namelijk naar de eerste levensbehoefte, niet naar dingen die mensen kunnen laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:47
matty___ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:09:
[...]

De laatste babyboomers zijn inmiddels al lang met pensioen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04 17:57
JukeboxBill schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:38:
[...]

De laatste babyboomers zijn inmiddels al lang met pensioen.
Alhoewel de definitie van "babyboomers" geboren tussen 1945-1955 is, zijn we er nog niet helemaal:
De geboortegolf dipt pas echt na 1970

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
boxlessness schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:52:
[...]

Alhoewel de definitie van babyboomers geboren tussen 1945-1955 is, zijn we er nog niet helemaal:
[Afbeelding]
De geboortegolf dipt pas echt na 1970
Afgezien van de definitie is het nogal kortzichtig om de babyboomers mede de schuld te geven. Er zijn heel veel babyboomers die geen afbetaald huis hebben en rond moeten komen van alleen AOW en soms een klein pensioen.
Je kan met even veel recht en net zo onjuist roepen dat het de schuld is van de werkende jongeren en vrouwen, die alleen maar in deeltijd willen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
JukeboxBill schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:56:
[...]

Afgezien van de definitie is het nogal kortzichtig om de babyboomers mede de schuld te geven. Er zijn heel veel babyboomers die geen afbetaald huis hebben en rond moeten komen van alleen AOW en soms een klein pensioen.
Je kan met even veel recht en net zo onjuist roepen dat het de schuld is van de werkende jongeren en vrouwen, die alleen maar in deeltijd willen werken.
Ik denk ook niet dat er gedoeld wordt dat het "de schuld is" van de boomers. Zijn hebben er ook niet voor gekozen om geboren te worden... Maar het is wel een factor wat de balans tussen benodigde (en verwachte) zorg en andere economische activiteiten verstoort.

Wat betreft de "niet-werkende jongeren", ook dat ligt niet zo eenvoudig: meer uren arbeid, levert niet dezelfde netto extra economische output op. Bijvoorbeeld: als mijn vrouw en ik beide 40 uur zou gaan werken, dan kan zij niet meer zo fijn en gezond voor mij koken, dan ga ik meer pizza's eten, en dan heb ik weer een dieetist nodig... die uren dieetist (of cardioloog als het ECHT te veel pizza's zijn) worden dan weer elders uit het economische systeem getrokken.
Het fenomeen "flitsbezorgers" is hier (deels) ook een voorbeeld van. Net als kinderopvang...

Dus je kunt wel meer uren uit mensen willen persen, maar of je dat netto winst op levert is maar de vraag. Er was gisteren een bericht op NOS over thuiszorg organisaties die verliezen draaien vanwege de hoge uitval van verzorgend personeel. Er van uit gaande dat dat verzorgend personeel deeltijd werkt, dan is het wel een zorgwekkend signaal dat er ZELFS met deeltijdwerk "roofbouw" wordt gepleegd op die groep verzorgenden. Dan is meer uren vragen van die groep in ieder geval out of the question...

De tijd en effort die in niet-betaalde/onzichtbare arbeid gaat zitten moeten we niet onderschatten. En al die mantelzorg/kindzorg/tuinzorg/kluswerk/etc moet ook gebeuren en verlicht de druk op andere plekken waar we de menskracht niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:02:
Ik snap niet zo goed hoe de inflatie op landelijk niveau aangepakt kan worden als we een continentale munteenheid hebben. Je kunt de pijn verzachten met maatregelen over inkomsten en uitgaven, maar inflatie van de Euro is toch niet iets wat Nederland op hun postzegeltje op kan lossen? Wellicht is het semantiek, maar hebben we het niet in Nederland meer over koopkracht?
Inflatie = minder aardappelen voor dezelfde euro // meer euro's voor dezelfde aardappelen.

De prijs wordt bepaald door kostprijs, marge en belastingen.
Je zou de belastingen dus kunnen verlagen en voor de consument is dit vrij eenvoudig: de BTW omlaag.

Tot zover de theorie...

De praktijk zal zijn - vermoed ik - dat als de overheid het 21% BTW tarief zou terugschroeven naar 19% de winkelier de prijs gewoon niet verlaagt maar het verschil in eigen zak stopt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 17:40
boxlessness schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:52:
[...]

Er van uit gaande dat dat verzorgend personeel deeltijd werkt, dan is het wel een zorgwekkend signaal dat er ZELFS met deeltijdwerk "roofbouw" wordt gepleegd op die groep verzorgenden. Dan is meer uren vragen van die groep in ieder geval out of the question...
Dit lijkt me omdraaien van oorzaak en gevolg: Ten eerste uitval is altijd een combinatie van prive- en werkomstandigheden

Wat betreft werk: Mensen werken minder uren op papier, maar er hoeft niet minder werk gedaan te worden. Het werk dat gedaan moet worden wordt dus geperst in bijv 24 of 28 uur, wat extreem veel druk met zich mee brengt. Als (groot deel) van het personeel 36 of 40 uur gaat werken kan het zomaar zijn dat de werkdruk afneemt ipv toeneemt. En ja dan zal er ook extra werkverzet moeten worden, maar in principe is werkvoorraad min of meer eindig.

Wat betreft prive: Juist deeltijders hebben het gevoel dat ze prive en werk moeten kunnen combineren, ze werken toch immers parttime? Ook dat brengt veel druk en stress met zich mee.

Kortom teveel willen doen in te weinig tijd zorgt voor uitval, dat geldt zowel voor werk- als voor privesituatie

P.s. ik snap overigens heel goed dat mensen obv rekensommetjes kiezen om parttime te werken (de bekende armoedeval)

[ Voor 4% gewijzigd door geishin op 07-09-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
boxlessness schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:52:
[...]

Ik denk ook niet dat er gedoeld wordt dat het "de schuld is" van de boomers. Zijn hebben er ook niet voor gekozen om geboren te worden... Maar het is wel een factor wat de balans tussen benodigde (en verwachte) zorg en andere economische activiteiten verstoort.

. . .
Hoezo, verstoord?

Die babyboomers, en overigens ook alle andere generatiegroepen, kon/kan je al ver van te voren aan zien komen. Daar is deels op ingespeeld door het verhogen van de AOW leeftijd, maar verder is er niets aan gedaan.
Voor de toegenomen zorgvraag als gevolg van de grote groep babyboomers en vooral ook het feit dat mensen gemiddeld langer blijven leven, is al geruime tijd voor gewaarschuwd vanuit de gezondheidszorg. De politiek heeft dat totaal niet opgepakt. Net zoals ze alle andere problemen maar voor zich uit blijven schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:09

DropjesLover

Dit dus ->

De waardedaling van de Euro ten opzichte van de dollar komt omdat we een oorlog aan de voordeur hebben. Investeerders vinden dat niet tof en trekken hun geld terug uit de aanliggende landen.
Ik hoorde het al van familie in Letland die bij een vastgoedontwikkelingsbank werkte. Dat werd met name gefinancierd door Scandinavisch en Russisch geld. Russisch geld is afgekapt, Scandinavische investeerders hebben ivm het risico op overname van de Baltische staten hun investeringen ook teruggetrokken. Zo komt een deel van de vastgoedsector tot stilstand, wat toch vaak een stevige economische motor is.
Plus dat men daar voor 90% afhankelijk is van Russisch gas.
Dit geld voor de Baltische staten (20% inflatie), niet per definitie hier. Maar dat soort effecten en manieren van denken druppelen hier ook natuurlijk door.

Wat had Nederland kunnen doen?
Wat de WRR al zegt, minder visieloos korte termijn denken en normalisatie cq in stand houden van de status quo. De energiestransitie en benodigde investeringen op energiebesparing, samen met het effect dat we met meer zon en wind domweg onafhankelijker worden van Rusland en het Midden-Oosten, is al ruim 20 jaar bekend. Pas de afgelopen jaren begint het een beetje te lopen en dit jaar zijn de business cases (veelal vereiste terugverdientijden < 3 jaar) rond te krijgen. Een terugverdientijd van 10 jaar wordt als te lang gezien. Tjsa...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

DropjesLover schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:41:
De waardedaling van de Euro ten opzichte van de dollar komt omdat we een oorlog aan de voordeur hebben. Investeerders vinden dat niet tof en trekken hun geld terug uit de aanliggende landen.
Klopt. In die zin is Putin wel de veroorzaker van de dure dollar.
Zo komt een deel van de vastgoedsector tot stilstand, wat toch vaak een stevige economische motor is.
Ja, tot zolang het duurt. Zie China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:09

DropjesLover

Dit dus ->

Lordy79 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:46:
[...]

Klopt. In die zin is Putin wel de veroorzaker van de dure dollar.

[...]

Ja, tot zolang het duurt. Zie China.
Die motor moet je extra stimuleren om maar je economie te laten groeien, zoals in China, of Turkije. Het is wel een redelijk constante economische activiteit, en als die weg valt zit je wel degelijk met een probleem. Ofwel economisch, of gewoon sociaal (zoals in Nederland, in Letland minder omdat daar een netto bevolkingsafname is door veel emigratie en <2 kinderen per vrouw)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Heel simpel. We hebben tegenwoordig veelte veel regelgeving en kantoor banen

Voor elk product wat wordt gemaakt is er tegenwoordig zoveel regelgeving voor dat er kantoren vol mensen kunnen werken. Deze mensen moeten naast de gene die de product maken ook allemaal betaald worden met als gevolg dat het product alsmaar duurder wordt.

Voorbeeld, vroeger hield een bakker zich alleen bezig met broodbakken. Nu moet die zelfde bakker om een brood te kunnen bakken een kantoor medewerker inhuren om er voor te zorgen dat die op papier voldoet aan de hedendaagse regelgeving. Vervolgens heeft de voedsel en warenautoriteit weer iemand in dienst om die ook weer de bakker controleer.

Waar normaal 1 x arbeidsloon kwijt was voor een brood, is dat op deze manier 3x geworden.

Het is leuk voor mensen die leuk die van uit huis zo kantoor baan kunnen vervullen. Maar zodra we dat allemaal gaan doen (want op dit moment aan de gang is) dan is er bijna geen productie meer met als gevolg schaarste in de producten en stijgende prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fuujii schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:39:
Goed dat er een topic voor is!

Wat ik mis bij de introductie: tot hoever heeft het economische beleid (lage rente, oneindig geld drukken) invloed op de inflatie?
Dat creëert toch ook een enorme bubbel? Vooral op bijvoorbeeld de vastgoedmarkt?

Ik ben geen econoom, maar dat heeft toch ook gigantische invloed? Natuurlijk niet iets dat overheden hardop gaan roepen.
Tijd voor de studieboeken B)

https://www.examenoverzicht.nl/economie/inflatie-en-deflatie

We zitten (voornamelijk) in een kosten inflatie, niet in een bestedingsinflatie, dus lage rente, QE etc zullen veel minder invloed hebben dan dat we in een situatie van bestedingsinflatie zitten.

De reflex van rente verhogen door de ECB zal dus ook weinig doen om de huidige inflatie te remmen omdat de aanbod kant problemen ervaart door de Covid, oorlog, stikstof geneuzel en pijpleidingen blokkeren.
Dit betekent ook dat een andere reflex van de loonsverhoging ook minder kans heeft om een inflatie spiraal te veroorzaken.
Kosteninflatie
Als het meer geld kost om een product te maken, zal een producent een hogere prijs voor dat product moeten vragen om dezelfde winst te behalen.

Bestedingsinflatie
Op een vrije markt wordt de prijs van producten bepaald door vraag en aanbod. Als de vraag naar een product stijgt, leidt dit bij een gelijk aanbod tot een stijging van de prijs.

Winstinflatie
Als bij een product de marktvorm die van een monopolie is, heeft de producent geen last van concurrentie waar vragers naar over kunnen stappen als de prijs van producten te hoog wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 07-09-2022 22:39 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:30:
Voorbeeld, vroeger hield een bakker zich alleen bezig met broodbakken. Nu moet die zelfde bakker om een brood te kunnen bakken een kantoor medewerker inhuren om er voor te zorgen dat die op papier voldoet aan de hedendaagse regelgeving. Vervolgens heeft de voedsel en warenautoriteit weer iemand in dienst om die ook weer de bakker controleer.

Waar normaal 1 x arbeidsloon kwijt was voor een brood, is dat op deze manier 3x geworden.
Andersom zorgen die kantoormedewerker en medewerker van de NVWA ervoor dat de bakker geen nare dingen in het brood stopt of juist eruit laat (gemotiveerd door kostenbesparing/winstmaximalisatie of niet-rationele denkwijzen). Gezien voedsel een eerste levensbehoefte is, vind ik die controle niet eens zo heel gek. Het zorgt ervoor dat er minder medisch personeel nodig is omdat mensen gezonder blijven. Dit is ook wat waard.

Doordat mensen gezonder blijven leven ze ook langer, wat wel weer een probleem is... :o :+

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2022 08:13 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:10:
[...]

Andersom zorgen die kantoormedewerker en medewerker van de NVWA ervoor dat de bakker geen nare dingen in het brood stopt of juist eruit laat (gemotiveerd door kostenbesparing/winstmaximalisatie of niet-rationele denkwijzen). Gezien voedsel een eerste levensbehoefte is, vind ik die controle niet eens zo heel gek. Het zorgt ervoor dat er minder medisch personeel nodig is omdat mensen gezonder blijven. Dit is ook wat waard.

Doordat mensen gezonder blijven leven ze ook langer, wat wel weer een probleem is... :o :+
Laat nu net de NVWA ook uitgekleed zijn... in plaats van een externe organisatie die de controle doet, moet de bakker zelf zijn quality assurance doen.

Maar ik ben het wel met @Anoniem: 91634 eens, de verhouding tussen mensen die creeeren en mensen die managen/regelen/servicen is naar mijn inzien krom. In onze organisatie hebben we meer project leiders, product owners, scrum masters, portfolio owners, security officer, legal, communicatie redactie... dan dat we developers hebben. Ik zei van de week nog bij de lunch dat ik niet door wil "groeien" naar een leidinggevende functie omdat we te weinig mensen hebben die daadwerkelijk dingen maken: ik wil geen onderdeel worden van "het probleem".
Nu ga ik niet beweren dat de input/output van deze mensen niet waardevol kan zijn. Zeker wel, maar wanneer je met een handjevol creators maar moet maken wat een hele groep anderen aan eisen/requirements over de schutting gooien, dan is er naar mijn inzien iets mis.

Nu is mijn voorbeeld op organisatie-niveau, maar je kunt dit doortrekken naar macro-niveau: ik werk voor een stichting/organisatie die zorg-verbetering doet. Dat betekent dat we data uit de zorg verzamelen en analyseren en daar trends uit halen om behandelingen te verbeteren en efficientie te vergroten. We registreren deels zelf die data, maar vragen ook van zorgprofessionals om data te registreren zodat wij daar iets mee kunnen. Wij zijn dus deels verantwoordelijk voor de administratieve druk in (een deel van) de zorg. We eten wel van dezelfde zorg-boterham terwijl we niet direct bijdragen aan de daadwerkelijke zorg aan het bed. En wij zijn bij LANGE na niet de enige organisatie die van die zorg-boterham eet en niets direct bijdraagt aan de zorg aan het bed.
Ook daar denk ik dat de verhouding krom is.

Als je het nog groter trekt: Nederland heeft (voornamelijk) een diensten-economie, en daar is ook veel welvaart te halen zo lang het economisch goed gaat. Maar hoe lang kun je het volhouden om elkaar diensten te leveren zonder dat er wat nieuws/fysieks gecreeerd wordt? Ik ben al heel lang van mening dat onze diensten-economie ons extra kwetsbaar maakt voor geopolitieke effecten. Het eerste wat weggesneden wordt wanneer het wat minder gaat zijn frivole diensten...
En de maak-industrie terug halen is zo eenvoudig nog niet, want ook daar zit serieuze kennis en expertise die je niet zo maar even opbouwt.

Nu heeft de maakindustrie net zo veel (zo niet meer) last van de huidige crisis omdat energieprijzen aan de basis liggen, maar ik geloof wel dat deze de verhoging gemakkelijker door kan berekenen aan de gebruiker omdat hun product (meer)primaire behoefte vervult dan menig diensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

boxlessness schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:11:
Laat nu net de NVWA ook uitgekleed zijn... in plaats van een externe organisatie die de controle doet, moet de bakker zelf zijn quality assurance doen.
Dus minder mensen... Dat is goed, toch? ;) Dat houdt in dat de kwaliteit van de producten goed genoeg is, en dat het risico laag genoeg wordt geschat om uit te gaan van rapportages van anderen en steekproefcontroles. Dus in plaats van 3 medewerkers voor een brood heb je er 2,1 (voor de beeldspraak, geen exacte cijfers). Dat is al beter.
Maar ik ben het wel met @Anoniem: 91634 eens, de verhouding tussen mensen die creeeren en mensen die managen/regelen/servicen is naar mijn inzien krom. In onze organisatie hebben we meer project leiders, product owners, scrum masters, portfolio owners, security officer, legal, communicatie redactie... dan dat we developers hebben. Ik zei van de week nog bij de lunch dat ik niet door wil "groeien" naar een leidinggevende functie omdat we te weinig mensen hebben die daadwerkelijk dingen maken: ik wil geen onderdeel worden van "het probleem".
Bijkomend probleem is dat de 'daadwerkelijke makers' het minst gewaardeerd worden. In veel markten kan je alleen meer verdienen door verder 'omhoog' te klimmen, waarbij op ieder hoger niveau er steeds minder direct bijgedragen wordt aan het product.

Dit is een beetje in lijn met dit stukje van Lubach. Dat gaat over MBO'ers, maar is vergelijkbaar (ook vanwege het raakvlak met 'kenniseconomie'):

Bij het omhoog klimmen wordt je dan voor de keuze gesteld of je leidinggevende wilt worden, of dat je het primaire proces (indirect) gaat ondersteunen. Beide zaken die niets direct toevoegen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2022 09:41 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 08:40
Lordy79 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:28:
[...]De praktijk zal zijn - vermoed ik - dat als de overheid het 21% BTW tarief zou terugschroeven naar 19% de winkelier de prijs gewoon niet verlaagt maar het verschil in eigen zak stopt. :'(
De winkelier misschien niet (direct), maar het bedrijfsleven wel. In het bedrijfsleven wordt altijd ex btw gerekend, het boeit totaal niet hoe hoog de btw is.

Uiteindelijk druppelt dat door concurrentie echt wel richting de consument.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:38:
[...]
Dus minder mensen... Dat is goed, toch? ;) Dat houdt in dat de kwaliteit van de producten goed genoeg is, en dat het risico laag genoeg wordt geschat om uit te gaan van rapportages van anderen en steekproefcontroles. Dus in plaats van 3 medewerkers voor een brood heb je er 2,1 (voor de beeldspraak, geen exacte cijfers). Dat is al beter.

[...]

Bijkomend probleem is dat de 'daadwerkelijke makers' het minst gewaardeerd worden. In veel markten kan je alleen meer verdienen door verder 'omhoog' te klimmen, waarbij op ieder hoger niveau er steeds minder direct bijgedragen wordt aan het product.

Dit is een beetje in lijn met dit stukje van Lubach. Dat gaat over MBO'ers, maar is vergelijkbaar (ook vanwege het raakvlak met 'kenniseconomie'):
[Video: mbo-studenten | Tot op de bodem | De Avondshow met Arjen Lubach (S2)]

Bij het omhoog klimmen wordt je dan voor de keuze gesteld of je leidinggevende wilt worden, of dat je het primaire proces (indirect) gaat ondersteunen. Beide zaken die niets direct toevoegen.
Dit is inderdaad tamelijk problematisch. In het topic Overal personeelstekort is het hier ook veelvuldig over gegaan.

Feit is dat er teveel mensen een bullshit baan hebben. Gechargeerd: Lekker de halve dag koffie leuten, adviesrapportjes schrijven waar niks mee wordt gedaan, eindeloos vergaderen over dingen die er als het puntje bij paaltje komt niet toe doen.

En weet je wat? Geef ze eens ongelijk. Op kantoor krijg je een ergonomische stoel en loop je geen blessure op. Je werkt niet in de stromende regen of brandende zon en werkt niet met stoffen waar je mogelijk kanker van krijgt. Je krijgt geen tik op je vingers als je een keer niet een kwartier van tevoren onbetaald aanwezig bent. Je hebt een comfortabel loon en een vast contract. Ook thuis wordt er goed voor je gezorgd; thuiswerkbudgetten, zit-sta bureau's, een ergonomisch toetsenbord, en een mooie leasbak voor de deur waar de buren jaloers op zijn... U vraagt, wij draaien. Je bent toch gek als je voor veel minder veel harder gaat werken? Tuurlijk, ergens weet je dat je niet zo heel veel bijdraagt, maar op de jaarlijkse kerstborrel krijg je van de directeur te horen dat het dit jaar toch echt wel heel goed ging. Wij van WC Eend vinden dat WC Eend geweldig werk levert, en daar heb jij aan bijgedragen!

Het is echt niet gek dat we nu opeens met tekorten zitten. Als je als maatschappij jarenlang de kinderen vertelt "Doe goed je best op school anders word je loodgieter/putjesschepper/kassière" moeten we er niet raar van op kijken dat niemand dat meer wil doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 08-09-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Thomas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:37:
Ook thuis wordt er goed voor je gezorgd; thuiswerkbudgetten, zit-sta bureau's, een ergonomisch toetsenbord, en een mooie leasbak voor de deur waar de buren jaloers op zijn... U vraagt, wij draaien.
Vergeet niet überhaupt de mogelijkheid om structureel thuis te werken. Naar mijn (beperkte) ervaring word het aantal werkgevers die dit aanbieden hoger. Als je thuis een goede werkplek kan inrichten en je bent er mentaal op voorbereid, dan is dat ook een voordeel die je bij 'direct werk' minder vaak tegenkomt. Het resultaat: meer vrij te besteden tijd, want je hebt minder reistijd (en kan soms nog wel eens wat huishoudelijke taken parallel draaien aan het werk). Ook is er minder risico en stress van deelname aan het verkeer, minder risico op ziekte doordat je minder mensen fysiek ziet, ...
Het is echt niet gek dat we nu opeens met tekorten zitten. Als je als maatschappij jarenlang de kinderen vertelt "Doe goed je best op school anders word je loodgieter/putjesschepper/kassière" moeten we er niet raar van op kijken dat niemand dat meer wil doen.
Zie ook het eerder aangehaalde fragment van Lubach, en dan met name de 2005 visie om van Nederland een kenniseconomie te maken (minstens 50% hoger opgeleid). Mission accomplished?

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2022 10:54 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003

Spotmatic

Ken sent me

The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:43:
[...]
Zie ook het eerder aangehaalde fragment van Lubach, en dan met name de 2005 visie om van Nederland een kenniseconomie te maken (minstens 50% hoger opgeleid). Mission accomplished?
Dat al die bullshit-banen er zijn is ook een uitvloeisel van het feit dat er gewoon teveel mensen in Nederland wonen. Doen we er wel genoeg aan om het aantal mensen in de toekomst flink omlaag te brengen (wel door natuurlijk verloop)? Eeuwige groei kan niet. Gelukkig zijn de meeste babyboomers over 20 jaar wel de pijp uit (mijzelf incluis).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Spotmatic schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:20:
[...]

Dat al die bullshit-banen er zijn is ook een uitvloeisel van het feit dat er gewoon teveel mensen in Nederland wonen. Doen we er wel genoeg aan om het aantal mensen in de toekomst flink omlaag te brengen (wel door natuurlijk verloop)? Eeuwige groei kan niet. Gelukkig zijn de meeste babyboomers over 20 jaar wel de pijp uit (mijzelf incluis).
Je hoort altijd veel over bullshit banen maar ik kom ze eigenlijk niet eens zo heel vaak tegen. Heb soms ook wel een beetje het idee dat dit heel veel cliche matig geroeptoeter is zonder fatsoenlijke onderbouwing.

• Gecko123
  • Laatst online: 07:40
Thomas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:37:
[...]

Dit is inderdaad tamelijk problematisch. In het topic Overal personeelstekort is het hier ook veelvuldig over gegaan.

Feit is dat er teveel mensen een bullshit baan hebben. Gechargeerd: Lekker de halve dag koffie leuten, adviesrapportjes schrijven waar niks mee wordt gedaan, eindeloos vergaderen over dingen die er als het puntje bij paaltje komt niet toe doen.

En weet je wat? Geef ze eens ongelijk. Op kantoor krijg je een ergonomische stoel en loop je geen blessure op. Je werkt niet in de stromende regen of brandende zon en werkt niet met stoffen waar je mogelijk kanker van krijgt. Je krijgt geen tik op je vingers als je een keer niet een kwartier van tevoren onbetaald aanwezig bent. Je hebt een comfortabel loon en een vast contract. Ook thuis wordt er goed voor je gezorgd; thuiswerkbudgetten, zit-sta bureau's, een ergonomisch toetsenbord, en een mooie leasbak voor de deur waar de buren jaloers op zijn... U vraagt, wij draaien. Je bent toch gek als je voor veel minder veel harder gaat werken? Tuurlijk, ergens weet je dat je niet zo heel veel bijdraagt, maar op de jaarlijkse kerstborrel krijg je van de directeur te horen dat het dit jaar toch echt wel heel goed ging. Wij van WC Eend vinden dat WC Eend geweldig werk levert, en daar heb jij aan bijgedragen!

Als dit ook maar voor een deel op feiten gebaseerd is neem ik ook aan dat onsuccesvolle bedrijven op termijn verdwijnen. Simpelweg omdat het een vrije markt hoort te zijn.

Ik ben benieuwd naar de argumenten dat onze (arbeids)markt geen vrije markt zou zijn.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Gecko123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:30:
Ik ben benieuwd naar de argumenten dat onze (arbeids)markt geen vrije markt zou zijn.
'Bullshit banen' vind ik een ongelukkig gekozen term, omdat er inderdaad vaak een goede reden is dat de baan bestaat, ondanks dat deze niet direct bijdraagt aan productie of het leveren van diensten.

De banen waarover gesproken wordt komen vaak voort uit wet- en regelgeving waar de producent/dienstenleverancier onder valt. Dit geldt voor de eerder genoemde bakker door eisen vanuit de NVWA, maar ook bijvoorbeeld voor de financiële sector. Ongeacht de sector, een MKB dat een privacy officer aanstelt (intern of extern) doet dat om te voldoen aan AVG eisen, niet omdat het direct bijdraagt aan het product of de dienst.

Doordat dit komt uit wet- en regelgeving kan je vanuit dit aspect spreken van een gereguleerde markt.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2022 11:53 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Spotmatic schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:20:
[...]

Eeuwige groei bestaat mijns inziens wel degelijk ; Economische groei (en krimp) is een natuurlijk fenomeen, er zijn perioden van groei en perioden van krimp, maar in een rechte lijn getrokken betreft dit wel degelijk een gestage groei. Denk aan de periode van voor de EU samenwerking, alles werd afgerekend in guldens. Hier zat al een groei in, huizenprijzen stegen, inkomens stegen, kosten stegen. De euro komt er in ; Alles daalt maar blijft qua waarde hetzelfde. Huizenprijzen stegen door, inkomens ook alsmede de kosten.

Het probleem ligt hem in kwantiteit en kwaliteit. De kwaliteit van het leven is niet toegenomen, de kwantiteit dan weer wel (consumerende economie).

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren flink wat ondernemers bij gekomen in NL, zien we flink wat verschuivingen tussen branches en studeren de jongeren langer door. Omdat de jongeren langer doorstuderen en de "boomers" allemaal met pensioen gaan ontstaat daar ook een banen tekort.
Dit klapt op een gegeven moment en zorgt ervoor dan een aantal spelers van de markt zullen verdwijnen ; nieuwe crisis.

Dit is ook het probleem van de huidige economie ; de overheid probeert de situatie onder controle te houden in plaats van een werkelijke oplossing voor het probleem te vinden. Laten we wel zeggen dat dit laatste erg moeilijk is.

De met pensioengaande werknemers komen vaak uit grote gezinnen, het was destijds redelijk normaal dat gezinnen uit 5 of zelfs meer personen bestonden. Als voorbeeld ; mijn vader heeft 4 broers en zusses, allemaal in de leeftijd van pensioen of bijna pensioen.
Ditzelfde geld ook voor mijn moeder en schoonouders, allen komen uit grote gezinnen (3 of meer kinderen).

In de toekomst gaan we tekorten krijgen aan vakmensen en winkelpersoneel. Dit heeft dan weer direct betrekking op het bedrijfsleven daarbuiten. Arbeidsmigranten zullen worden aangetrokken wat weer een tekort aan behuizing oplevert etc..etc..

Wabbawabbawabbawabba

• Gecko123
The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:49:
[...]

'Bullshit banen' vind ik een ongelukkig gekozen term, omdat er inderdaad vaak een goede reden is dat de baan bestaat, ondanks dat deze niet direct bijdraagt aan productie of het leveren van diensten.

De banen waarover gesproken wordt komen vaak voort uit wet- en regelgeving waar de producent/dienstenleverancier onder valt. Dit geldt voor de eerder genoemde bakker door eisen vanuit de NVWA, maar ook bijvoorbeeld voor de financiële sector. Ongeacht de sector, een MKB dat een privacy officer aanstelt (intern of extern) doet dat om te voldoen aan AVG eisen, niet omdat het direct bijdraagt aan het product of de dienst.

Doordat dit komt uit wet- en regelgeving kan je vanuit dit aspect spreken van een gereguleerde markt.
Wat de wet- of regelgeving ook is dan is het nog steeds aan de markt om daar zo goedkoop mogelijk invulling aan te geven en aan te voldoen. Een bedrijf kan dat bijvoorbeeld uitbesteden of zelf personeel of een afdeling voor oprichten.

Dan blijft volgens mij alleen de doelmatigheid en versimpelen van wet- en regelgeving over waar Den Haag, en dus wijzelf, uiteindelijk over gaan.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:16:
[...]
Dan blijft volgens mij alleen de doelmatigheid en versimpelen van wet- en regelgeving over waar Den Haag, en dus wijzelf, uiteindelijk over gaan.
En daarbij zit volgens mij de overheid helemaal klem.

Samenleving als geheel is over de jaren volledig risico avers geworden. Dat vertaalt zich in het dichttimmeren van alle mogelijke scenario's en risico's. En hoe doe je dat? Inderdaad regelgeving en controle daarop.

En op het moment dat de regelgeving losgelaten wordt en er gebeurt wat? Het land is te klein, de sensatiekranten gaan los en we hebben weer nieuwe wetgeving...

Minder wetten en controle en aan de markt overlaten -> meer ongelukken en doden

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 08-09-2022 13:00 ]

• jeroenkb
  • Niet online
Uit het FD. De eerste signalen van de naderende ramp beginnen zichtbaar te worden:

In eerste half jaar 2022 al bijna evenveel betalingsachterstanden als in heel 2021
Den Haag en Amsterdam zien dat nu al terug in de cijfers. De Hofstad kreeg tot en met augustus 27.000 meldingen van nutsbedrijven, verhuurders en zorgverzekeraars over betalingsachterstanden bij inwoners. Dat waren er over heel vorig jaar 29.000. Den Haag verwacht dat de achterstanden alleen maar toe gaan nemen.

In Amsterdam verdubbelde het aantal meldingen van energiebedrijven over betalingsachterstanden tussen maart en mei van dit jaar. Energiebedrijven deden tot en met juli ruim 3700 keer een melding van een betalingsachterstand, tegen ruim 4100 over heel vorig jaar. Ook het aantal meldingen dat drinkwaterbedrijf Waternet bij de gemeente doet, is nu al bijna op het aantal van heel vorig jaar.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

giantgiantus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:25:
[...]

Je hoort altijd veel over bullshit banen maar ik kom ze eigenlijk niet eens zo heel vaak tegen. Heb soms ook wel een beetje het idee dat dit heel veel cliche matig geroeptoeter is zonder fatsoenlijke onderbouwing.
Wat ik aangaf, het is gechargeerd. Ik ben zelf wel her en der mensen (of hele teams) tegengekomen waarbij je echt je vraagtekens kunt zetten of wat zij doen ook maar enig nut heeft. Daarnaast zijn er schijnbaar ook veel mensen die zelf vinden dat wat ze doen niet heel nuttig is, al wordt het percentage dat in dat artikel wordt genoemd ook wel genuanceerd door andere onderzoekers. De waarheid zal in dit geval ergens in het midden liggen, en het zal ongetwijfeld per sector (en per periode) verschillen.

Ik denk wel dat de volksverhuizing naar de kantoorbaan, zeker nu bekeken, echt een compleet ondoordacht plan is geweest. De resultaten zien we terug in een arbeidstekort; alles duurt lang, van een badkamer verbouwen tot een IT project van de grond krijgen, want er zijn niet genoeg mensen. Wie het kan betalen gaat met geld smijten en drijft de prijs omhoog.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

jeroenkb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:59:
Samenleving als geheel is over de jaren volledig risico avers geworden.
Dat komt met name door partijen die misbruik maken van situaties waar zij dat kunnen, en zelf winst pakken en de kosten doorschuiven naar de maatschappij. Waar de één een risico ziet, ziet de ander een kans (tot misbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:01
Ach, nu hebben we het over deze crisis en volgende week staan weer hele volksstammen in de rij voor de nieuwste iPhone voor een zacht prijsje tussen de 1000 en 2100 euries :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• giantgiantus
TheBrut3 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:45:
Ach, nu hebben we het over deze crisis en volgende week staan weer hele volksstammen in de rij voor de nieuwste iPhone voor een zacht prijsje tussen de 1000 en 1500 euries :+
En wat is precies je punt? Wat je beschrijft is precies het probleem. Ja we verarmen collectief en daar valt weinig aan te doen als energie across de board duurder gaat worden. Echter die verarming slaat bovengemiddeld neer bij lage inkomens. Het feit dat er hele volksstammen in deze crisis een iphone halen doet niets af aan de crisis, het wijst juist naar de tweedeling die onderdeel is van de crisis.

• jeroenkb
  • Niet online
Als amazon geld gaat weggeven dan weet je dat het crisis is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy262zXny6v9aNos0a2YRIJ5Uro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sGzZKzdXA5bNy3JNT7cZqi7c.jpg?f=user_large

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:01
giantgiantus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:55:
En wat is precies je punt? Wat je beschrijft is precies het probleem. Ja we verarmen collectief en daar valt weinig aan te doen als energie across de board duurder gaat worden. Echter die verarming slaat bovengemiddeld neer bij lage inkomens. Het feit dat er hele volksstammen in deze crisis een iphone halen doet niets af aan de crisis, het wijst juist naar de tweedeling die onderdeel is van de crisis.
Mijn punt was dat er ook genoeg mensen tussen zijn die helemaal niet zo'n telefoon zouden moeten kopen in de huidige economische situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Mfpower

In dubio

TheBrut3 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:43:
[...]

Mijn punt was dat er ook genoeg mensen tussen zijn die helemaal niet zo'n telefoon zouden moeten kopen in de huidige economische situatie.
Als je me vorig jaar verteld had dat de nieuwste iPhone slechts de energierekening van 1 maand kost had ik vooraan in de rij gestaan.

Maar zonder gekheid het is wel weer een vooroordeel. Er zijn vast mensen met nul inzicht die het doen maar gezien de collectieve stress over de energierekening zijn er heel veel meer die een jaartje extra met hun telefoon doen.

Het helpt gewoon niet om dit soort opmerkingen rond te strooien. Mensen komen collectief niet langer rond, er zullen altijd mensen zijn die niet met geld om kunnen gaan. Dat voegt niets toe aan de discussie en doet niets af aan de grote problemen die mensen hebben. Je schetst eerder het beeld dat iedereen z’n problemen aan zichzelf te danken hebben en dat is niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
De overheid zou veel meer op energiebesparing bij huishoudens maar ook bij bedrijven moeten richten. Dat kan volgens mij veel opleveren.

Wij nemen ons voor om komend stookseizoen de thermostaat in de woonkamer lager en minder vaak aan te zetten en de TV minder vaak aan.

We denken een extra keer na voordat we dure spullen kopen of we die echt nodig hebben en pakken minder snel de e-auto om ergens naar toe te gaan. E-auto alleen laden op offpeak momenten.

Eens kijken hoe lang we dat vol houden.

De laatste paar lampen vervangen voor Led. Hier was ik al mee bezig maar wat tot nu toe niet rendabel. Inmiddels wel.

En om onze economie te steunen kopen we meer lokale (voedsel)producten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 08-09-2022 15:54 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003

Spotmatic

Ken sent me

Gecko123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:52:
De overheid zou veel meer op energiebesparing bij huishoudens maar ook bij bedrijven moeten richten. Dat kan volgens mij veel opleveren.
Een extra campagne van 113 Zelfmoordpreventie is anders ook geen overbodige luxe. Wie in een tochtige en vochtige huurwoning woont en een energierekening heeft die van 200 p/m naar 600 p/m gaat heeft waarschjijnlijk andere dingen aan zijn/haar hoofd dan "besparingstips". Dat is gevoelsmatig net zo misplaatst als het geven van leefstijladvies aan iemand met een terminale ziekte.

Ik snap het overigens wel, maar de timing is volkomen verkeerd. Het is crisis en daar kun je niet even simpel tegenop besparen (i.i.g zeker niet iedereen).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• alexbl69
Gecko123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:52:

Wij nemen ons voor om komend stookseizoen de thermostaat in de woonkamer lager en minder vaak aan te zetten en de TV minder vaak aan.

We denken een extra keer na voordat we dure spullen kopen of we die echt nodig hebben en pakken minder snel de e-auto om ergens naar toe te gaan. E-auto alleen laden op offpeak momenten.

Eens kijken hoe lang we dat vol houden.

De laatste paar lampen vervangen voor Led. Hier was ik al mee bezig maar wat tot nu toe niet rendabel. Inmiddels wel.

En om onze economie te steunen kopen we meer lokale (voedsel)producten.
Denk dat dit nu niet meer nodig is. Iedereen doet nu al het maximale om te besparen. Die paar die dat niet doen ga je echt niet met een Postbus 51 spotje bereiken/beïnvloeden.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 15:16

siggy

Wait.... what?

Spotmatic schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:33:
[...]

Een extra campagne van 113 Zelfmoordpreventie is anders ook geen overbodige luxe. Wie in een tochtige en vochtige huurwoning woont en een energierekening heeft die van 200 p/m naar 600 p/m gaat heeft waarschjijnlijk andere dingen aan zijn/haar hoofd dan "besparingstips". Dat is gevoelsmatig net zo misplaatst als het geven van leefstijladvies aan iemand met een terminale ziekte.

Ik snap het overigens wel, maar de timing is volkomen verkeerd. Het is crisis en daar kun je niet even simpel tegenop besparen (i.i.g zeker niet iedereen).
Het is gewoon een mindset. We zijn/waren zo gewend aan goedkoop gas, en tegelijkertijd met de plank voor de kop de Nordstream 1/2 aan het gebruiken/bouwen. Ik moet nog de eerste persoon tegenkomen die bij renovatie iets aan isoleren doet ipv nieuwe keuken of badkamer. En dan hebben we het nog niet eens over niet op vakantie te gaan om het 'energielabel' van het huis te verbeteren.

Afgelopen zomer bij mij om de hoek iemand die zijn dak vernieuwde. Ik had een half jaar daarvoor mijn garagedak met R6 vernieuwd, dus dat was wel het minimum wat ik in een woonhuis ook wel verwachtte. Het was minder dan 10cm wat er op kwam. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het wel PIR was, maar dat heb ik niet gezien. En ja, wel een dure dikke auto voor de deur. Het is gewoon niet hoe mensen denken. Enerzijds comfort, anderzijds energiebesparing. Mensen zijn er compleet niet mee bezig.

Maar ja, ik heb liever dat de overheid mensen subsidieert in het isoleren van hun woningen, dan geld in een gat gaat gooien. Daar schiet werkelijk niemand wat mee op. Niet op de korte termijn en al helemaal niet op de lange termijn.

Wat de inflatie betreft, het zal vast genoemd zijn, de dollar die binnen 12 maanden van 0,8 naar 1,0 euro is gestegen helpt ook niet. En de handelingen van de ECB zijn ook absurd. Plusminus 3 jaar lang nagenoeg geen rente, alles qua rente historisch laag, en dan als er crisis is heeft men geen enkele middelen meer en gaat men de rente verhogen. |:( In alle vorgie crisissen werd juist de rente verlaagd om mensen te stimuleren te lenen. En nu het omgekeerde. De inflatie is slechts beperkt in de waardedaling van de euro. Genoeg mensen die straks kopje onder gaan.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Mfpower

Mfpower

In dubio

siggy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:39:
[...]

Het is gewoon een mindset. We zijn/waren zo gewend aan goedkoop gas, en tegelijkertijd met de plank voor de kop de Nordstream 1/2 aan het gebruiken/bouwen. Ik moet nog de eerste persoon tegenkomen die bij renovatie iets aan isoleren doet ipv nieuwe keuken of badkamer. En dan hebben we het nog niet eens over niet op vakantie te gaan om het 'energielabel' van het huis te verbeteren.

Afgelopen zomer bij mij om de hoek iemand die zijn dak vernieuwde. Ik had een half jaar daarvoor mijn garagedak met R6 vernieuwd, dus dat was wel het minimum wat ik in een woonhuis ook wel verwachtte. Het was minder dan 10cm wat er op kwam. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het wel PIR was, maar dat heb ik niet gezien. En ja, wel een dure dikke auto voor de deur. Het is gewoon niet hoe mensen denken. Enerzijds comfort, anderzijds energiebesparing. Mensen zijn er compleet niet mee bezig.

Maar ja, ik heb liever dat de overheid mensen subsidieert in het isoleren van hun woningen, dan geld in een gat gaat gooien. Daar schiet werkelijk niemand wat mee op. Niet op de korte termijn en al helemaal niet op de lange termijn.

Wat de inflatie betreft, het zal vast genoemd zijn, de dollar die binnen 12 maanden van 0,8 naar 1,0 euro is gestegen helpt ook niet. En de handelingen van de ECB zijn ook absurd. Plusminus 3 jaar lang nagenoeg geen rente, alles qua rente historisch laag, en dan als er crisis is heeft men geen enkele middelen meer en gaat men de rente verhogen. |:( In alle vorgie crisissen werd juist de rente verlaagd om mensen te stimuleren te lenen. En nu het omgekeerde. De inflatie is slechts beperkt in de waardedaling van de euro. Genoeg mensen die straks kopje onder gaan.
Volgens mij wordt de rente vooral verhoogd om het euro / dollar evenwicht te herstellen en daarmee de olieprijzen weer op een normaler niveau te krijgen. Verder zal het vooral negatieve effecten hebben omdat we een crisis op aanbod niveau hebben. Het idee is normaal gesproken de vraagkant te verlagen met een hogere rente om zo de aanbodkant de prijzen te laten vragen. maar de vraagkant heeft al geen geld meer en de aanbodkant moet alle kosten doorberekenen.

Gelukkig is 0,75 procent nog steeds bijna niets. Eigenlijk zou rente überhaupt niet zo laag moeten zijn.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Mfpower schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:46:
[...]

Volgens mij wordt de rente vooral verhoogd om het euro / dollar evenwicht te herstellen en daarmee de olieprijzen weer op een normaler niveau te krijgen. Verder zal het vooral negatieve effecten hebben omdat we een crisis op aanbod niveau hebben. Het idee is normaal gesproken de vraagkant te verlagen met een hogere rente om zo de aanbodkant de prijzen te laten vragen. maar de vraagkant heeft al geen geld meer en de aanbodkant moet alle kosten doorberekenen.

Gelukkig is 0,75 procent nog steeds bijna niets. Eigenlijk zou rente überhaupt niet zo laag moeten zijn.
Hypotheekrente is anders van <1% naar >3,5% gestegen voor 10 jarige rente. Dat is iets schrikbarender dan de 0,75 waar de banken mee te maken hebben. Een flinke discrepantie vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:02

Dennis1812

Amateur prutser

siggy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:48:
[...]

Hypotheekrente is anders van <1% naar >3,5% gestegen voor 10 jarige rente. Dat is iets schrikbarender dan de 0,75 waar de banken mee te maken hebben. Een flinke discrepantie vind ik.
Paniek! Dat is toch met alles.

Stijgt inkoop van benzine of diesel met 1ct stijgt de pomp 10ct. Daalt inkoop 10ct daalt de pomp 1ct.

Rente idem en elk ander willekeurig product ook.
Er moet wel genoeg winst overblijven

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Dat klopt. Die begrijp ik ook niet helemaal. Maar 3,5 procent hypotheekrente is historisch niet hoog. Het enige is dat de huizenprijzen zich hebben aangepast aan de lage rente

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:18
siggy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:39:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet anders dan dat mensen bij een volledige renovatie enorm aan het isoleren zijn. Hier ook, meteen de kans gepakt om de volledige woning te isoleren. Je moet er alleen wel het geld voor hebben want het is verschrikkelijk duur. En aan geld schort het bij een hoop mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:43:
Vergeet niet überhaupt de mogelijkheid om structureel thuis te werken. Naar mijn (beperkte) ervaring word het aantal werkgevers die dit aanbieden hoger. Als je thuis een goede werkplek kan inrichten en je bent er mentaal op voorbereid, dan is dat ook een voordeel die je bij 'direct werk' minder vaak tegenkomt. Het resultaat: meer vrij te besteden tijd, want je hebt minder reistijd (en kan soms nog wel eens wat huishoudelijke taken parallel draaien aan het werk). Ook is er minder risico en stress van deelname aan het verkeer, minder risico op ziekte doordat je minder mensen fysiek ziet, ...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf af toe wel wat jaloers van wordt wanneer ik hoor dat ander gerust het hele jaar door op vakantie kan zolang maar even 8 uur per dag achter een laptop hoeft te zitten. Ik ken zelf iemand die op zo manier zelfs twee banen tegelijk heeft.

Voor mij wordt op deze manier ook erg verleidelijk om mij gereedschap kist in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:33:
[...]

Dit inderdaad...

Er zijn zat mensen die niet kunnen besparen die het wel willen.

Multinationals krijgen 200 miljoen als ze daarom vragen zoals KLM (https://www.ftm.nl/tag/klm) maar kleinere bedrijven zoals bakkers - zwembaden / ijsbanen /andere bedrijven krijgen niks..

Niemand hier die het over dat 1/3 van de zwembaden en ijsbanen moeten sluiten ? Die redden het ook deze winter niet als er geen prijsplafond komt .

https://www.volkskrant.nl...or-hoge-gasprijs~b32b67a1

Mijn gasprijs wordt in November 3x zo hoog... waar moet ik dit vandaan halen ??? Ik ga mijn verwarming niet op 15 graden zetten... het is een huurhuis uit 1980...

Helaas mag ik niet de hele week op kantoor zitten ...

[ Voor 8% gewijzigd door Rockvee2 op 08-09-2022 20:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rockvee2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:56:
[...]

Dit inderdaad...

Er zijn zat mensen die niet kunnen besparen die het wel willen.

Multinationals krijgen 200 miljoen als ze daarom vragen zoals KLM (https://www.ftm.nl/tag/klm) maar kleinere bedrijven zoals bakkers - zwembaden / ijsbanen /andere bedrijven krijgen niks..

Niemand hier die het over dat 1/3 van de zwembaden en ijsbanen moeten sluiten ? Die redden het ook deze winter niet als er geen prijsplafond komt .

https://www.volkskrant.nl...or-hoge-gasprijs~b32b67a1

Mijn gasprijs wordt in November 3x zo hoog... waar moet ik dit vandaan halen ??? Ik ga mijn verwarming niet op 15 graden zetten... het is een huurhuis uit 1980...
Je zal wel naar de 15 graden moeten.
Rutte en Kaag gaan je niet helpen.

En de gemiddelde Tweaker hier vind het ook maar eigen schuld.

Volledig met je eens overigens.
Ik koop nu alvast regelmatig een zak waxinelichtje nu ze nog niet uitverkocht zijn. Levert ook warmte op.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:42
Rockvee2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:56:
[...]
Helaas mag ik niet de hele week op kantoor zitten ...
Overleggen met je baas dat je niet kan werken in een ruimte die 15 graden is?

Freelance Drupal Developer

• Rockvee2
  • Niet online
TimDJ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:05:
[...]

Overleggen met je baas dat je niet kan werken in een ruimte die 15 graden is?
Mijn baas gaat echt niet extra geld geven aan zijn medewerkers...heb plezier in mijn werk gelukkig.

Het enige voordeel heb is dat ik een kennis heb die een basic fit pasje heeft die ik mag gebruiken om te douchen dus dat doe ik al een x aantal weken , heb de douche thuis al weken niet aangeraakt.

Ik ga maar rondhangen in winkelcentrums denk ik na werktijd . Als iemand nog tips heeft voor warme plekken savonds/weekends die ik gratis kan betreden .?

[ Voor 43% gewijzigd door Rockvee2 op 08-09-2022 21:12 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of je zoekt een andere baas waar je wel op locatie mag werken?
Horeca/zorg.

Als kok krijg je het niet snel koud denk ik.

Welke regio zoek je openbare plaatsen?

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis1812 op 08-09-2022 21:13 ]

• Rockvee2
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:13:
Of je zoekt een andere baas waar je wel op locatie mag werken?
Horeca/zorg.

Als kok krijg je het niet snel koud denk ik.
Ik heb een contract voor 40 uur per week en werk 2 dagen op kantoor, 3 thuis.. dit doet de baas ook vanwege corona toen der tijd en nu ook voor het besparen op gas en licht .

Regio Delft.

Ik heb geen zin om 7 dagen te werken puur om het warm te hebben...

De verwarming staat nu al op 18.5 graden , staat al de hele zomer uit , enkelglas, gebruik al jaren een dekentje omdat ik dat lekker vind en verwarm alleen de huiskamer want de slaapkamer moet rond 16-18 graden zijn om lekker te slapen..

[ Voor 27% gewijzigd door Rockvee2 op 08-09-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

[...]

Dat is niet zo gek, want de rente op staatsleningen (Zoals die van de NL overheid) is enorm gestegen. 10 jaars rente op NL staatsobligaties is nu 2.034%
En de NL staat wordt toch iets kredietwaardiger geacht dan de gemiddelde huizenbezitter in Nederland dus bovenop die 2.034% komt een risico opslag, kosten voor de funding van de bank en natuurlijk overhead.

Verder schreef je eerder dat de rente 3 jaar lang absurd laag / negatief / nul was. Maar dat is dus geen 3 jaar, maar 8 jaar... en daarvoor was het ook nog een tijdje 0.
Stel dat je nou 10 jaar geleden 15 jaar was. Dan heb je in je hele leventje vanaf 15 tot 25 jaar nog nooit (tot vandaag dus) een positieve rente gezien/gehad.
Dat zal dus wel even schrikken zijn. Maar die generatie heeft dus ook nooit leren sparen want ja, dat levert niks op... beleggen wel.. maar ja, beleggen doe je voor een termijn van TIG jaar.

En mensen van 45 jaar en jonger hebben nog nooit serieuze inflatie meegemaakt. Dat was iets voor 2e-wereld of 3e-wereld landen. Of voor Turkije waar Erdogan denkt dat de inflatie daalt als je de rente verlaagt. _/-\o_ :+

Nee, de rente moet nog veel hoger opgetrokken worden, ware het niet dat je daarmee een recessie uitlokt. Ik ben vooral benieuwd naar het volgende rentebesluit van de ECB.
En ook benieuwd naar de inflatiecijfers van november en daarna... Vorig jaar was het 5%. Als daar nu nog eens 10%+ bij komt dan gaan we nog dieper de ellende in.

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Voeg dan nog even importinflatie aan je post toe:

Doordat er inflatie is in landen waar we veel vanuit importeren, importeren we - bij gelijkblijvende wisselkoers - die inflatie mee.
En gelieerd daaraan is een daling van de eigen munt (de euro) ook een oorzaak van geïmporteerde inflatie.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rockvee2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:15:
[...]

Ik heb een contract voor 40 uur per week en werk 2 dagen op kantoor, 3 thuis.. dit doet de baas ook vanwege corona toen der tijd en nu ook voor het besparen op gas en licht .

Regio Delft.

Ik heb geen zin om 7 dagen te werken puur om het warm te hebben...

De verwarming staat nu al op 18.5 graden , staat al de hele zomer uit , enkelglas, gebruik al jaren een dekentje omdat ik dat lekker vind en verwarm alleen de huiskamer want de slaapkamer moet rond 16-18 graden zijn om lekker te slapen..
Misschien niet meegekregen. Maar heb je een huurhuis of koophuis?

Dat enkelglas kan je ook met voorzetraampjes makkelijk een extra laag toevoegen.

Verder, nu al op 18.5? Heb je hem al nodig dan? Hier staat nog in diepe winterslaap.

Extra tip;
- Warmtedekentje
- sporten om warm te krijgen
- tochtstrip en radiatorfolie (werkt echt!)

En stuk acceptatie. De prijzen zijn buiten jouw cirkel van invloed. Dus druk maken bereik je niks mee.
Probeer jou cirkel te ontdekken en doe daar het maximale.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Lordy79 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:17:
[...]

En ook benieuwd naar de inflatiecijfers van november en daarna... Vorig jaar was het 5%. Als daar nu nog eens 10%+ bij komt dan gaan we nog dieper de ellende in.
Prijzen blijven debiel stijgen, overal.
En ik heb nog weinig tot geen bedrijven gezien die zeggen, wij betalen wel. We compenseren jullie koopkrachtverlies wel. Hier is 10% erbij.
Sterker nog, nieuwe CAO VVT gaan ze voor een verhoging van de reiskosten van 6ct naar 9ct per km. Maar dan moet wel abcd versoberd worden. Want 3 cent is veel!
Cao ZKH vraagt 12% en nog wat verbeteringen.
Nog voor t eerste overleg hebben ze vast duidelijk gemaakt dat dat sowieso niet gaat gebeuren.

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:48:
[...]

En ik heb nog weinig tot geen bedrijven gezien die zeggen, wij betalen wel. We compenseren jullie koopkrachtverlies wel. Hier is 10% erbij.
Tja, waarom zouden ze? Als zij het wel doen maar de concurrent (en die kan ook buiten Nederland liggen) niet, dan prijs je jezelf uit de markt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Lordy79 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

Tja, waarom zouden ze? Als zij het wel doen maar de concurrent (en die kan ook buiten Nederland liggen) niet, dan prijs je jezelf uit de markt.
Dan prijs je jezelf in de markt en is je personeelstekort zo opgelost denk ik eerder.
Minder winst of groei en dus verkoopprijs handhaven kan ook een keuze zijn. Even stabiel rustig iedereen inwerken en kijken hoe t loopt en bij een goede kans ga je anticiperen en knal je weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

[...]

Prijzen blijven debiel stijgen, overal.
Sterker nog, nieuwe CAO VVT gaan ze voor een verhoging van de reiskosten van 6ct naar 9ct per km. Maar dan moet wel abcd versoberd worden. Want 3 cent is veel!
Cao ZKH vraagt 12% en nog wat verbeteringen.
Nog voor t eerste overleg hebben ze vast duidelijk gemaakt dat dat sowieso niet gaat gebeuren.
De lonen moeten niet omhoog. De belasting op energie MOET OMLAAG. Bij een verhoging kun je vele voordelen van toeslagen mislopen. En waarom moet de werkgever draaien voor de zooitje die de gasten in Den Haag hebben gecreëerd?

Den Haag is geradicaliseerd. Zo ziet ik het. Als ik kijk naar de motie's die worden weg gestemd, heb ik meer vertrouwen in de leiders in MO dan in Den Haag om het even zo te zeggen.

Geen één coalitie partij stemt voor een belasting verlaging. Dan denk ik dat dit met opzet gedaan word.

[ Voor 14% gewijzigd door MrJames op 08-09-2022 22:00 ]

• Gecko123
Zou er ooit weer een tijd komen dat een kWh energie 4 a 6 cent kost? Met zulke prijzen is isoleren totaal niet rendabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05
Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:00:
[...]

Je zal wel naar de 15 graden moeten.
Rutte en Kaag gaan je niet helpen.

En de gemiddelde Tweaker hier vind het ook maar eigen schuld.

Volledig met je eens overigens.
Ik koop nu alvast regelmatig een zak waxinelichtje nu ze nog niet uitverkocht zijn. Levert ook warmte op.
Geen idee wat “de gemiddelde Tweaker” voor moet stellen, temeer omdat naar mijn inzicht de gemiddelde tweaker zich er van bewust is dat gemiddelden soms een heel slechte representatie van de werkelijkheid bieden.

Echter in de sociale, economische en politieke draadjes hier is er vrij weinig lof te vinden voor Rutte en Kaag, en weldegelijk een hoop begrip voor degenen die het minder breed hebben.

Persoonlijk hink ik tussen droevig en cynisch. Het eerste omdat je niemand zulke zorgen gunt. Het laatste omdat het niet valt te ontkennen dat dit wel het resultaat is van tot 3 keer toe dezelfde knakker herkiezen waarvan we wisten dat je geen sociale hulp hoeft te verwachten. Onder zijn stemmers zullen er, puur omdat het statistisch gezien niet anders kan, een hoop zijn die nu in de problemen zitten.

Niemand heeft dit aan kunnen zien komen, maar voor de algehele toon van de politiek mag een deel van het electoraat toch echt de hand in eigen boezem steken. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening. Doet er niet aan af dat er dus wel gekeken moet worden hoe men deze mensen tegemoet kan komen, want dat is naar mijn mening ook hoe een
sociale staat zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 08:47
Cid Highwind schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:10:
[...]

Geen idee wat “de gemiddelde Tweaker” voor moet stellen, temeer omdat naar mijn inzicht de gemiddelde tweaker zich er van bewust is dat gemiddelden soms een heel slechte representatie van de werkelijkheid bieden.

Echter in de sociale, economische en politieke draadjes hier is er vrij weinig lof te vinden voor Rutte en Kaag, en weldegelijk een hoop begrip voor degenen die het minder breed hebben.

Persoonlijk hink ik tussen droevig en cynisch. Het eerste omdat je niemand zulke zorgen gunt. Het laatste omdat het niet valt te ontkennen dat dit wel het resultaat is van tot 3 keer toe dezelfde knakker herkiezen waarvan we wisten dat je geen sociale hulp hoeft te verwachten. Onder zijn stemmers zullen er, puur omdat het statistisch gezien niet anders kan, een hoop zijn die nu in de problemen zitten.

Niemand heeft dit aan kunnen zien komen, maar voor de algehele toon van de politiek mag een deel van het electoraat toch echt de hand in eigen boezem steken. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening. Doet er niet aan af dat er dus wel gekeken moet worden hoe men deze mensen tegemoet kan komen, want dat is naar mijn mening ook hoe een
sociale staat zou moeten werken.
Deels met je eens maar als je goed terug gaat heeft Europa dat zelf wel gecreëerd.
Tevroeg afschaffen van betrouwbare stabiele energie (kern/ kolen) Ja we zijn al iets minder afhankelijk van Rusland maar we waren er nog niet kijk naar Duitsland die vol ging naar gas.

Begrijp me niet verkeerd maar veel hebben we zelf gedaan. Ander voorbeeld waarom is elektriciteit gekoppeld aan gas ja daar maken we dat ook mee. Je zou maar op een monopoly stadswarmte zitten ik heb het met je te doen je kunt geen kant op.

Ja ik ben blij dat ik kon isoleren maar ja kan ook niet alles buffer slinkt en elke maand steeds meer zonder uit de ban te springen. Dan heb ik ook niet iedereen verhoogt de prijs en / stopt minder in een verpakking.

Den haag zijn er maar weinig die er een goed woord voor over hebben salarissen daar zullen ze niet zoveel last hebben van de prijs, maar tegenwoordig maakt heg niet uit of je xpertise hebt in je positie want je kunt luisteren naar "jouw gekleurde experts"

Zelfde als de boeren die hebben ingezet in bijdrage verduurzaming blijkt achteraf niet te werken of juist te verergeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Offens1490 op 08-09-2022 22:22 ]

AnimeAdicted

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
MrJames schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:57:
De belasting op energie MOET OMLAAG.
Als energie zou worden belast op prijs dan zou je een punt hebben omdat die prijs erg is gestegen.

Maar energie wordt belast op hoeveelheid, kuub, kWh, kg (igv. kolen). Die hoeveelheid is niet gestegen, eerder gekrompen zou je denken.

Niet de overheid, het zijn de energiebedrijven die momenteel absurd veel geld verdienen, over de ruggen van de consumenten, rijk of arm en van de bedrijven die energie nodig hebben (en op hun beurt dit afwentelen, weer op ons consumenten).

De dienst die energiebedrijven leveren is precies dezelfde is als voorheen. Alleen door toedoen van die dictator in Rusland is de gasprijs absurd hoog.

De prijs van het dure gas bepaalt momenteel in hoge mate de prijs van electriciteit. Of stroom met wind, zon of kolen wordt gegenereerd of met gas boeit niet, de duurste bron bepaalt de stroomprijs. Dat is waar zou moeten worden ingegrepen. Dat zou logisch zijn maar dat is nog niet zo eenvoudig.

Zie ook hier: https://www.rtlnieuws.nl/...it-prijs-gas-aardgas-duur

Edit: voor Duitssprekende tweakers, een recente uitzending van Lanz bij de ZDF gaat precies hierover. (Het is uiteraard niet alleen ellende in Nederland): YouTube: Deutscher Wohlstand am Abgrund? | Markus Lanz vom 06. September 2022

[ Voor 9% gewijzigd door mekkieboek op 08-09-2022 22:34 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Mfpower schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:51:
[...]

Dat klopt. Die begrijp ik ook niet helemaal. Maar 3,5 procent hypotheekrente is historisch niet hoog. Het enige is dat de huizenprijzen zich hebben aangepast aan de lage rente
Nog niet. Heeft even tijd nodig voordat eigenaars doorhebben dat die extreem hoge prijzen verleden tijd zijn en ze toch echt hun "verlies" moeten nemen. Dan is het een race naar de bodem, tot het hele spelletje weer van vooraf aan begint :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 08-09-2022 23:02 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:50:
[...]

Stijgt inkoop van benzine of diesel met 1ct stijgt de pomp 10ct. Daalt inkoop 10ct daalt de pomp 1ct.
Dat is aantoonbaar onjuist. Als het zo zou zijn als jij schrijft dan had de benzine al een paar tientjes per liter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Lordy79 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:17:
[...]

Dat is niet zo gek, want de rente op staatsleningen (Zoals die van de NL overheid) is enorm gestegen. 10 jaars rente op NL staatsobligaties is nu 2.034%
En de NL staat wordt toch iets kredietwaardiger geacht dan de gemiddelde huizenbezitter in Nederland dus bovenop die 2.034% komt een risico opslag, kosten voor de funding van de bank en natuurlijk overhead.

Verder schreef je eerder dat de rente 3 jaar lang absurd laag / negatief / nul was. Maar dat is dus geen 3 jaar, maar 8 jaar... en daarvoor was het ook nog een tijdje 0.
Stel dat je nou 10 jaar geleden 15 jaar was. Dan heb je in je hele leventje vanaf 15 tot 25 jaar nog nooit (tot vandaag dus) een positieve rente gezien/gehad.
Dat zal dus wel even schrikken zijn. Maar die generatie heeft dus ook nooit leren sparen want ja, dat levert niks op... beleggen wel.. maar ja, beleggen doe je voor een termijn van TIG jaar.

En mensen van 45 jaar en jonger hebben nog nooit serieuze inflatie meegemaakt. Dat was iets voor 2e-wereld of 3e-wereld landen. Of voor Turkije waar Erdogan denkt dat de inflatie daalt als je de rente verlaagt. _/-\o_ :+

Nee, de rente moet nog veel hoger opgetrokken worden, ware het niet dat je daarmee een recessie uitlokt. Ik ben vooral benieuwd naar het volgende rentebesluit van de ECB.
Is de rente serieus echt 8 jaar laag geweest? Man wat heb ik mijn vorige hypotheek op een ruk-moment afgesloten. Dat is echt serieus flink geld.

Als de rente nog veel hoger wordt, en op dit tempo, dan is een recessie gegarandeerd. China heeft grote issues en als de handel vertraagd, dan gaat dat straks nog grotere knock on effecten creeren dan in 2007/2008. De containerprijzen zijn al flink aan het dalen, dat is nooit echt een goede voorbode.

De inflatiecijfers kan ik weinig mee, voor het grootste deel is dat voor ons gekoppeld aan de hogere energieprijzen, het is een compleet andere inflatie dan wat er in Turkije gebeurd. En ook hier is het te danken aan de overheid. Maar dat is iets voor een andere discussie waar we toch niks mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

siggy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:50:
[...]

Is de rente serieus echt 8 jaar laag geweest?
Sept 2014... Bijna 8 jaar.

Ik denk dat een recessie sowieso gegarandeerd is omdat de bestedingen zullen dalen doordat men veel meer kwijt is aan energie. Maar een renteverhoging kan dit versnellen. Maar vergeet niet dat 0.75pct nog steeds enorm laag is, historisch gezien en ik denk niet dat mensen ineens flink gaan sparen als ze 1pct rente op de bank krijgen. Zeker niet bij een inflatie die het veelvoud is van die 1 procent.
Dat de container prijzen dalen, heeft als oorzaak wellicht dat er minder verscheept wordt, dus vertraging. Maar het heeft ook een self fulfilling effect: als jij een maand kunt wachten met verschepen en je bespaart 1000 USD of meer dan doe je dat. En hoe meer mensen dit doen hoe minder vraag en nog scherpere prijsdaling, etc.
Verder zitten bedrijven met hoge voorraden die zijn aangelegd door alle ellende met aanvoerlijnen dus die kunnen ook probleemloos wat minder bestellen/laten verschepen.
We zullen t zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lordy79 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:15:
[...]

Ik denk dat een recessie sowieso gegarandeerd is omdat de bestedingen zullen dalen doordat men veel meer kwijt is aan energie. Maar een renteverhoging kan dit versnellen. Maar vergeet niet dat 0.75pct nog steeds enorm laag is, historisch gezien en ik denk niet dat mensen ineens flink gaan sparen als ze 1pct rente op de bank krijgen. Zeker niet bij een inflatie die het veelvoud is van die 1 procent.
Dat de container prijzen dalen, heeft als oorzaak wellicht dat er minder verscheept wordt, dus vertraging. Maar het heeft ook een self fulfilling effect: als jij een maand kunt wachten met verschepen en je bespaart 1000 USD of meer dan doe je dat. En hoe meer mensen dit doen hoe minder vraag en nog scherpere prijsdaling, etc.
Verder zitten bedrijven met hoge voorraden die zijn aangelegd door alle ellende met aanvoerlijnen dus die kunnen ook probleemloos wat minder bestellen/laten verschepen.
We zullen t zien...
Voorlopig blijft het BNP van NL gewoon doorgroeien en is er nog geen recessie te bespeuren aan de horizon:
https://tradingeconomics.com/netherlands/gdp-growth

Geld dat mensen uitgeven aan energie is ook gewoon geld dat uitgegeven wordt, en niet gespaard, dus zal nog steeds voor een stijging van het BNP zorgen. Die factor kan dus niet zorgen voor een recessie/daling op dit moment.

Voor de voorraden bij bedrijven, die is nog steeds niet afdoende voor de vraag in veel sectoren, er zijn nog steeds auto's met levertijden van 18 maanden etc. Misschien dat er lokaal wat bedrijven zijn met meer voorraad, maar zo algemeen dat alle bedrijven voorraad overschot hebben klopt iig niet :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:06:
[...]
Voor de voorraden bij bedrijven, die is nog steeds niet afdoende voor de vraag in veel sectoren, er zijn nog steeds auto's met levertijden van 18 maanden etc. Misschien dat er lokaal wat bedrijven zijn met meer voorraad, maar zo algemeen dat alle bedrijven voorraad overschot hebben klopt iig niet :)
Grootste probleem met de voorraden is met name dat de balans zoek is. Door de (dreigende) tekorten hebben bedrijven veel ingekocht. Gevolg was dat ze overspoeld werden met producten die nog wel leverbaar waren, terwijl de schaarse producten logischerwijs niet geleverd werden. Gevolg is een disbalans in de voorraad.

Heb zelf een handelsonderneming. Mijn huidige voorraad is circa 60% hoger dan normaal, maar ik kamp nog steeds met zeer ernstige tekorten van bepaalde producten.

Als ik het sec op mijn situatie projecteer is dus beide waar: een hoge voorraad maar toch tekorten.

Vermoed dat dit bij wel meer bedrijven/sectoren speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gecko123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:08:
Zou er ooit weer een tijd komen dat een kWh energie 4 a 6 cent kost? Met zulke prijzen is isoleren totaal niet rendabel.
Jahoor, als jij op zonnige lente- of zomerdagen overdag een kWh'tje wil kopen zal dat echt niet veel duurder zijn dan dat over een paar jaar :)

Ik denk dat je dan alsnog veel baat hebt bij isoleren, want daar pluk je de vruchten van op het moment dat de kWh'tjes tientallen centen kosten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 09-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 22-04 13:43
[...]
En ik heb nog weinig tot geen bedrijven gezien die zeggen, wij betalen wel. We compenseren jullie koopkrachtverlies wel.
Nou daar zijn ze hoor:
Oproep aan werkenden om meer uren te draaien: ‘Gaat niet gelijk om 40-urige werkweek’
achter de paywall op ad.nl: https://www.ad.nl/werk/op...-urige-werkweek~a891d846/

Hoorde op de radio: "Je hebt dan ook meteen meer geld hebt en dat is mooi tijdens de stijgende prijzen." ;( Dus daar is je compensatie, maar je moet er wel even extra voor komen werken. :+

Dat er gezinnen zijn die er dan misschien wel keihard op achteruit gaan (minder toeslagen, meer kosten opvang) vergeten we dan voor het gemak maar even daar bij de werkgevers, zo lang er maar voor zo min mogelijk kosten meer winst gemaakt kan worden...

Als ik uberhaupt extra zou kunnen werken zou dat me nog meer kosten dan het oplevert, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je naar kantoor komt, lekker zelf voor 2 euro per dag die kuubjes gas op blijven stoken. :+

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 09-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:30

Wimo.

Shake and Bake!

TIGER1125 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:45:
[...]

Nou daar zijn ze hoor:

[...]

achter de paywall op ad.nl: https://www.ad.nl/werk/op...-urige-werkweek~a891d846/

Hoorde op de radio: "Je hebt dan ook meteen meer geld hebt en dat is mooi tijdens de stijgende prijzen." ;( Dus daar is je compensatie, maar je moet er wel even extra voor komen werken. :+

Dat er gezinnen zijn die er dan misschien wel keihard op achteruit gaan (minder toeslagen, meer kosten opvang) vergeten we dan voor het gemak maar even daar bij de werkgevers, zo lang er maar voor zo min mogelijk kosten meer winst gemaakt kan worden...

Als ik uberhaupt extra zou kunnen werken zou dat me nog meer kosten dan het oplevert, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je naar kantoor komt, lekker zelf voor 2 euro per dag die kuubjes gas op blijven stoken. :+
Wat had je verwacht dan? Een onbelaste zak geld van werkgevers? Je kunt ook gewoon naar een andere werkgever gaan die wel een kantoor heeft.. keuze zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 22-04 13:43
Wimo. schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:20:
[...]

Wat had je verwacht dan? Een onbelaste zak geld van werkgevers? Je kunt ook gewoon naar een andere werkgever gaan die wel een kantoor heeft.. keuze zat.
Het sarcasme ontgaat je ook totaal geloof ik hè?

Alsof meer uren werken een oplossing is voor stijgende prijzen? Het is alleen een oplossing voor meer winst voor de werkgever, tegen minimale kosten. (uren bestaande medewerker uitbreiden kost vele malen minder dan een nieuwe medewerker aannemen) In de meeste gevallen gaan die (part-time) werknemers er helemaal niet op vooruit, aangezien het betekend dat de toeslagen die ze ontvangen omlaag gaan en de kosten die ze maken (voor bijv. opvang) stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
TIGER1125 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:43:
[...]

Alsof meer uren werken een oplossing is voor stijgende prijzen? Het is alleen een oplossing voor meer winst voor de werkgever, tegen minimale kosten. (uren bestaande medewerker uitbreiden kost vele malen minder dan een nieuwe medewerker aannemen) In de meeste gevallen gaan die (part-time) werknemers er helemaal niet op vooruit, aangezien het betekend dat de toeslagen die ze ontvangen omlaag gaan en de kosten die ze maken (voor bijv. opvang) stijgen.
Maar, volgens mij is dat ook een kritiekpunt van de werkgevers, er zijn schijnbaar 500.000 werknemers die meer willen werken als 't zou lonen. En dat zal waarschijnlijk inderdaad en de krapte op de arbeidsmarkt en bij een deel in ieder geval de uitdagingen om rond te komen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:30

Wimo.

Shake and Bake!

TIGER1125 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:43:
[...]

Dus, nogmaals. Wat had je verwacht? Een belastingvrije zak geld van de werkgevers? Wat kan een werkgever doen aan dit probleem? Meer geld, helpt niet. Meer uren maken, helpt niet. Als werknemer heb je momenteel alle macht , ga lekker ergens anders werken waar de kachel wel aan mag als je zo ontevreden bent. Dan hoef je die 32 uur dat je werkt iig geen kou te lijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimo. op 09-09-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
rik86 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:51:
[...]

Maar, volgens mij is dat ook een kritiekpunt van de werkgevers, er zijn schijnbaar 500.000 werknemers die meer willen werken als 't zou lonen. En dat zal waarschijnlijk inderdaad en de krapte op de arbeidsmarkt en bij een deel in ieder geval de uitdagingen om rond te komen verminderen.
Dat is een beetje de perfect storm waar we in terecht zijn gekomen...

De vergrijzing begint op de arbeidsmarkt echt z'n tol te eisen gecombineerd met het besef bij steeds meer werknemers dat 3 dagen werken bijna net zoveel oplevert als 5 dagen werken. Als je die 2 dagen dan ook nog eens productief kunt inzetten levert het onder de streep nog geld op ook.

Heb het hier de laatste weken vaker betoogd: wil ook (en ben ook) mijn werknemers aan alle kanten aan het helpen, maar doe dat niet enkel met een hoger loon want daar schiet helemaal niemand (behalve de overheid) wat mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het tijdelijke energieprobleem in Brabant, waardoor bedrijven al enkele maanden niet meer konden worden aangesloten (of uitgebreid) wordt per december in ieder geval weer opgeheven:
Nieuwe bedrijven in Brabant kunnen vanaf december weer worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Dat meldt netwerkbeheerder Tennet. Sinds begin juni werden er geen nieuwe bedrijven meer aangesloten omdat de maximale capaciteit was bereikt.

Dit geldt zowel voor de afname van stroom als voor het opwekken. De snelle toename van het aantal warmtepompen, laadpalen, nieuwe bedrijven en de verduurzaming van de industrie zorgt ervoor dat de capaciteit van het elektriciteitsnet de explosief stijgende vraag niet kan bijbenen.

Netbeheerders Tennet en Enexis vroegen bestaande bedrijven om tegen een vergoeding minder stroom te verbruiken op piekmomenten. Dit verzoek heeft voldoende ruimte op het stroomnetwerk opgeleverd om vanaf december weer bedrijven aan te sluiten. Zowel voor het verbruik van stroom als voor het terugleveren van opgewekte stroom.

Om de capaciteit van het stroomnet te vergroten, investeert Tennet de komende tien jaar ongeveer twee miljard euro in Brabant en Limburg, waar de problemen net zo groot zijn.

Zo wordt de bestaande 380kV-verbinding (elektriciteitssnelweg) tussen Geertruidenberg en Maasbracht versterkt om meer elektriciteit te transporteren. In Brabant wordt er verder gewerkt aan nieuwe hoogspanningsstations in onder meer Halsteren, Boxmeer en Tilburg.
Bron: Elektriciteitsnet gaat van slot: grote bedrijven worden weer aangesloten

Dat is in ieder geval een redelijk beginnetje. Begreep dat heel veel bedrijven hierdoor knel zaten, of niet konden uitbreiden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:44:
[...]

Misschien niet meegekregen. Maar heb je een huurhuis of koophuis?

Dat enkelglas kan je ook met voorzetraampjes makkelijk een extra laag toevoegen.

Verder, nu al op 18.5? Heb je hem al nodig dan? Hier staat nog in diepe winterslaap.

Extra tip;
- Warmtedekentje
- sporten om warm te krijgen
- tochtstrip en radiatorfolie (werkt echt!)

En stuk acceptatie. De prijzen zijn buiten jouw cirkel van invloed. Dus druk maken bereik je niks mee.
Probeer jou cirkel te ontdekken en doe daar het maximale.
Ik heb een huurhuis uit 1980.

De kachel staat al lange tijd niet meer aan omdat het warm is, alleen als het in de woonkamer lager is dan 18.5 graad dan springt die aan.

Heb zelf al 1.5 jaar een deken op de bank in de woonkamer voor als ik het koud krijg (afgelopen maanden niet nodig gehad) .

Gordijnen voor de voordeur om de warmte binnen te houden. Net zoals gordijnen voor de kozijnen , radiatorfolie is helaas niet mogelijk aangezien de radiator aan de muur-kozijn hangt. Heb wel overal tochtstrips waar het nodig zou zijn geweest. Diverse tapijten in de diverse kamers om geen koude voeten te krijgen.

Sporten doe ik al na het werk (hardlopen) ..

Verder kan ik er niks aan doen....maar blijkbaar is hier de tweaker die denkt dat iedereen maar zonnepanelen en een warmtepomp kunnen neerzetten en mensen die klagen als ze 55K EUR per jaar verdienen bruto.. ik vraag die mensen zich in te leven in het leven van mensen die niet zoveel verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Rockvee2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb een huurhuis uit 1980.

De kachel staat al lange tijd niet meer aan omdat het warm is, alleen als het in de woonkamer lager is dan 18.5 graad dan springt die aan.

Heb zelf al 1.5 jaar een deken op de bank in de woonkamer voor als ik het koud krijg (afgelopen maanden niet nodig gehad) .

Gordijnen voor de voordeur om de warmte binnen te houden. Net zoals gordijnen voor de kozijnen , radiatorfolie is helaas niet mogelijk aangezien de radiator aan de muur-kozijn hangt. Heb wel overal tochtstrips waar het nodig zou zijn geweest. Diverse tapijten in de diverse kamers om geen koude voeten te krijgen.

Sporten doe ik al na het werk (hardlopen) ..

Verder kan ik er niks aan doen....maar blijkbaar is hier de tweaker die denkt dat iedereen maar zonnepanelen en een warmtepomp kunnen neerzetten en mensen die klagen als ze 55K EUR per jaar verdienen bruto.. ik vraag die mensen zich in te leven in het leven van mensen die niet zoveel verdienen.
Volgens mij zeggen niet zo heel veel mensen dat. Denk dat heel veel mensen goed bedoeld advies geven: kijk naar zonnepanelen, die hoeven echt geen vermogen te kosten, kijk naar andere baan etc. Binnen de huidige constellatie kan je proberen het te optimaliseren.

Echter, het is duidelijk dat er ook fundamenteel iets moet veranderen. De collectieve ver-arming komt nu teveel terecht bij relatief lage inkomens. Dat kan een individu maar beperkt oplossen en juist daarom is er collectieve actie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
alexbl69 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:03:
[...]

Dat is een beetje de perfect storm waar we in terecht zijn gekomen...

De vergrijzing begint op de arbeidsmarkt echt z'n tol te eisen gecombineerd met het besef bij steeds meer werknemers dat 3 dagen werken bijna net zoveel oplevert als 5 dagen werken. Als je die 2 dagen dan ook nog eens productief kunt inzetten levert het onder de streep nog geld op ook.

Heb het hier de laatste weken vaker betoogd: wil ook (en ben ook) mijn werknemers aan alle kanten aan het helpen, maar doe dat niet enkel met een hoger loon want daar schiet helemaal niemand (behalve de overheid) wat mee op.
Dat doe je uiteraard goed, maar veel van de werkgevers hebben er heel lang heel anders in gestaan. Met name de 'makkelijk' vervangbare en lage lonen banen.

Het hele probleem is dat er geen indexatie is geweest voor veel van de lager betaalde banen, ook de kosten en problemen rondom kinderopvang zijn legio , en dusdanig geweest dat veel lagere inkomens een ouder thuis moeten hebben.

Kunnen we wel weer aan het belasting knopje naar bedenen gaan draaien maar ik denk dus dat we aandacht moeten gaan besteden aan de basis voorwaarden voor mensen zodat ze zonder gedoe langer kunnen werken.

Dus gratis kinderopvang in dit soort gevallen. Maar zo zijn er meer, de mantelzorg die veel mensen doen voor ouders enzovoorts is allemaal verborgen werk. Dat ziet niemand maar wordt wel gedaan. Door die verfoeide deeltijders en de thuisblijvers.

Maar dat is geen populair standpunt. We hebben zoveel laten versloffen als maatschappij en nu worden de gevolgen eindelijk eens echt goed zichtbaar.

Bovendien, veel mensen zijn door de werkgevers de afgelopen decennia nou niet bepaald geholpen met al die flexibele contracten. Er was ruimte zat om ook gewoon een vast contract aan te bieden aan veel mensen of ze van die belachelijke nul uren contracten te halen. Is allemaal niet gebeurd. Nee hou het lekker flexibel.

Maar voor de werknemers was alles instabiel, inkomen, mogelijkheden tot groei, opvang.

En nu gaan we ineens wel investeren in de werknemer ? Rijkelijk laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
giantgiantus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:19:
[...]

Volgens mij zeggen niet zo heel veel mensen dat. Denk dat heel veel mensen goed bedoeld advies geven: kijk naar zonnepanelen, die hoeven echt geen vermogen te kosten, kijk naar andere baan etc. Binnen de huidige constellatie kan je proberen het te optimaliseren.

Echter, het is duidelijk dat er ook fundamenteel iets moet veranderen. De collectieve ver-arming komt nu teveel terecht bij relatief lage inkomens. Dat kan een individu maar beperkt oplossen en juist daarom is er collectieve actie nodig.
Een paar duizend euro kan echt wel een vermogen zijn voor veel mensen. Het advies is goed bedoeld. Maar je moet het of maar net hebben liggen of het kunnen lenen. En dan ook nog eens voor de winter geregeld krijgen . Natuurlijk zijn er mensen met geld die zoiets hadden van dat haal ik er nooit uit en nu balen. Maar voor veel mensen is het gewoon geen optie. Alleen al voor huurders bijvoorbeeld , nog steeds een substantieel deel van de mensen huurt nu eenmaal.

De woningbouw coöperaties hadden bij gericht en praktisch uitvoerbaar beleid prima 10 jaar geleden al kunnen beginnen met verduurzaming , wat zeg ik na 2008 had een prima punt geweest. Bouwvakkers en technisch personeel zat massaal thuis. Had een mooi moment geweest om zowel die mensen aan de gang te houden als tegen lage rente een verduurzamingsversnelling uit te voeren.

Maar ja dat doet ons neo liberale clubje niet. Dat soort daadwerkelijke plannen. We zijn dat helemaal kwijt terwijl dat altijd onze kracht als lang geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

11 jarig kind valt flauw van de honger, omdat het gezin geen geld heeft om te eten.

https://www.nrc.nl/nieuws...om-van-de-honger-a4141302

Gaaf land.
Een leerling van 11 jaar werd maandag duizelig in de klas. Hij had ook hoofdpijn – waarschijnlijk ziek. De juf belde zijn moeder, of ze hem kon ophalen? „Mag ik de ouderconsulente spreken?”, vroeg de moeder. Aan de ouderconsulente vertelde ze: „Hij is niet ziek. Sorry, maar ons geld was vrijdag op. We hebben het hele weekend niks gegeten.”
Benieuwd wat Sigrid 'we moeten maar accepteren dat mensen armer worden' Kaag hierop te zeggen heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-09-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 08:16
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:32:
11 jarig kind valt flauw van de honger, omdat het gezin geen geld heeft om te eten.

https://www.nrc.nl/nieuws...om-van-de-honger-a4141302

Gaaf land.

[...]

Benieuwd wat Sigrid 'we moeten maar accepteren dat mensen armer worden' Kaag hierop te zeggen heeft.
Heel ernstig dit maar de woorden van Kaag zijn gewoon de waarheid. We worden met z'n allen stuk armer en het wordt allemaal lastiger. Wat dit kabinet echter nalaat is om voor haar burgers te zorgen. Kijk naar de koopkrachtig reparaties die pas volgend jaar kunnen plaatsen vinden. Dat is het echte probleem. Maar ja het is makkelijker om eens lekker te ranten tegen een bepaald persoon in de regering..

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 09-09-2022 13:03 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Webgnome schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:43:
[...]

Heel ernstig dit maar de woorden van Kaag zijn gewoon de waarheid. We worden met z'n alleen stuk armer en het wordt allemaal lastiger. Wat dit kabinet echter nalaat is om voor haar burgers te zorgen. Kijk naar de koopkrachtig reparaties die pas volgend jaar kunnen plaatsen vinden. Dat is het echte probleem. Maar ja het is makkelijker om eens lekker te ranten tegen een bepaald persoon in de regering..
Fout. We moeten constateren dat mensen armer worden, zeker niet accepteren. Accepteren impliceert dat je het niet gaat bestrijden en het erbij laat. Maar hey, wees vooral gekwetst dat we afgeven op Kaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
CornermanNL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:24:
[...]

Een paar duizend euro kan echt wel een vermogen zijn voor veel mensen. Het advies is goed bedoeld. Maar je moet het of maar net hebben liggen of het kunnen lenen. En dan ook nog eens voor de winter geregeld krijgen . Natuurlijk zijn er mensen met geld die zoiets hadden van dat haal ik er nooit uit en nu balen. Maar voor veel mensen is het gewoon geen optie. Alleen al voor huurders bijvoorbeeld , nog steeds een substantieel deel van de mensen huurt nu eenmaal.

De woningbouw coöperaties hadden bij gericht en praktisch uitvoerbaar beleid prima 10 jaar geleden al kunnen beginnen met verduurzaming , wat zeg ik na 2008 had een prima punt geweest. Bouwvakkers en technisch personeel zat massaal thuis. Had een mooi moment geweest om zowel die mensen aan de gang te houden als tegen lage rente een verduurzamingsversnelling uit te voeren.

Maar ja dat doet ons neo liberale clubje niet. Dat soort daadwerkelijke plannen. We zijn dat helemaal kwijt terwijl dat altijd onze kracht als lang geweest is.
Je kan bv ook 2 paneeltjes aansluiten op stopcontact. Scheelt zo paar 100€. Lost dit het probleem op? Nee. Helpt het sommige? Allicht.
Pagina: 1 2 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic