Wat ik mij afvraag de prijzen kunnen toch niet blijven stijgen. Dan kan (bijna)niemand het toch meer betalen?
[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2022 15:40 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2022 15:40 ]
Jawel hoor, schaarste drukt de prijs nog verder omhoogsgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:00:
Wat ik mij afvraag de prijzen kunnen toch niet blijven stijgen. Dan kan (bijna)niemand het toch meer betalen?
Dus omdat Europa de sancties nodig vind hebben ze iedereen ermee behalve de personen die dit bedacht hebben omdat die toch al genoeg verdienen.Remko.me schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:03:
[...]
Jawel hoor, schaarste drukt de prijs nog verder omhoog
Nee, er zal ergens wel een bovengrens aan zitten maar als de overheid ingrijpt zal dat als allereerste zijn voor de mensen met een kleine beurs. Mensen met een beetje een redelijke baan vallen daar waarschijnlijk niet onder, dus tenzij je bij de financiële onderkant van de maatschappij zit, zou ik daar zeker niet op gokkensgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:00:
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik denk dat men zich ook moet realiseren dat we mogelijk in een noodsituatie komen en dat er dan concessies gedaan moeten worden. Als ik dan op de vorige pagina iemand met trots zie verkondigen dat die €750/mnd heeft verstookt afgelopen winter, dan ben ik bang dat dat mogelijke scenario niet bij iedereen doordringt.sgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:00:
Ik denk dat die 750 bij veel mensen niet wil doordringen omdat bijna niemand dat kan betalen.LA-384 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat men zich ook moet realiseren dat we mogelijk in een noodsituatie komen en dat er dan concessies gedaan moeten worden. Als ik dan op de vorige pagina iemand met trots zie verkondigen dat die €750/mnd heeft verstookt afgelopen winter, dan ben ik bang dat dat mogelijke scenario niet bij iedereen doordringt.
Het beste zou zijn dat iedereen naar draagkracht betaald, maar dat is natuurlijk nooit te realiseren. Alternatief is dan maar te compenseren, maar dat stimuleert weer geen gedragsverandering. Zo lang er marktwerking bestaat in energieland, kunnen er volgens mij geen maximumprijzen ingesteld worden.
Dat kan bijna iedereen betalen. Alleen zullen veel mensen er dingen voor moeten laten. Geen nieuwe telefoon, geen Netflix, Videoland en Disney plus, geen loterijen, niet meer roken, niet meer drinken, niet elke dag vlees, alleen winkelmerken boodschappen, hobbies afschaffen, geen dure kleding, niet op vakantie en etc etc.sgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:19:
[...]
Ik denk dat die 750 bij veel mensen niet wil doordringen omdat bijna niemand dat kan betalen.
Groetjes, FaceDown.
Ik heb bovenstaande allemaal niet en ga 1x per jaar 1 week op vakantie telefoon en abbo van werk.FaceDown schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:12:
[...]
Dat kan bijna iedereen betalen. Alleen zullen veel mensen er dingen voor moeten laten. Geen nieuwe telefoon, geen Netflix, Videoland en Disney plus, geen loterijen, niet meer roken, niet meer drinken, niet elke dag vlees, alleen winkelmerken boodschappen, hobbies afschaffen, geen dure kleding, niet op vakantie en etc etc.
Maar we zijn met z'n allen zo verwend geraakt dat iedereen denkt dat bovenstaand lijstje allemaal primaire levensbehoeftes zijn geworden. En dan is het natuurlijk de schuld van "Den Haag" als men opeens in de problemen komt.
De meeste mensen leven boven hun stand en die zullen het deksel op de neus gaan krijgen. Ik vind dan ook niet dat anderen die wel verstandige keuzes gemaakt hebben op moeten draaien voor die groep.
Als je écht gelooft dat bijna iedereen prima €750 extra per maand kan betalen, dan bewijst alleen dat al dat je totaal geen goed beeld hebt van een grote groep mensen in Nederland met een laag inkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 19-07-2022 00:21 ]
Zoals ik al zei: men zal er dingen voor moeten laten. De echte minima krijgen het lastig maar die krijgen ook verschillende toeslagen. Verder kunnen zij ook vaak besparen op vaste lasten, en zaken als rookwaren. Laten we wel wezen, de meeste minima zitten niet in die groep omdat ze geweldig met geld om kunnen gaan. En ja, er zijn schrijnende gevallen van mensen die er écht niks aan kunnen doen maar dat is een kleine groep. De grootste groep kan echt wel kritisch naar de uitgaven kijken.Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:19:
[...]
Als je écht gelooft dat bijna iedereen prima €750 extra per maand kan betalen, dan bewijst alleen dat al dat je totaal geen goed beeld hebt van een grote groep mensen in Nederland met een laag inkomen.
Neem bijvoorbeeld de groep met een bijstandsuitkering: meer dan 400.000 mensen met nog geen €1100 per maand. Wonen vaak ook nog in slecht geïsoleerde huurwoningen en worden daardoor dubbel zo hard geraakt door de stijging van de energieprijzen.
Maar ook werkenden met een modaal inkomen houden niet extreem veel over na hun vaste lasten: volgens Nibud ruwweg gemiddeld tussen de €1000 en €675 over per maand. Dat bedrag is dus het leefgeld, waarvan wordt getankt, boodschappen gedaan of iets simpels als sokken kopen.
€750 aan uitgaven erbij gaat dus zelfs voor Jan Modaal lastig worden. Gemiddeld in het meest gunstige geval blijft er dan nog €250 per maand over voor eten, hygiëne, kleding, brandstof, etc. In het minst gunstige geval komen ze €75 tekort en kan er niet eens eten worden gekocht.
Tweakers bereikt natuurlijk vooral een doelgroep met hoge inkomens en daar zal jij waarschijnlijk ook onder vallen. Statistisch gezien hebben mensen met een hoog inkomen uiteraard niet alleen een beter salaris, maar zijn ook hun leefomstandigheden beter waardoor ze juist tegenslagen beter kunnen opvangen en al lagere lasten hebben: beter geïsoleerde woningen (of budget daartoe), eigen koopwoning ipv huurwoning, beter opgeleid en daardoor vaak makkelijker bewegen door het moeras aan financiële producten, verzekeringen vergelijken om de maandlasten te drukken, meer financieel risico kunnen lopen (bijv zorgverzekering eigen risico maximaal), etc.
Groetjes, FaceDown.
Sorry, maar dit is wel een heel makkelijk standpunt.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:55:
[...]
Zoals ik al zei: men zal er dingen voor moeten laten. De grootste groep kan echt wel kritisch naar de uitgaven kijken.
Het is dus geen kleine groep. Dat is je onderbuikgevoel die, helaas, fout zit.En ja, er zijn schrijnende gevallen van mensen die er écht niks aan kunnen doen maar dat is een kleine groep.
Dat zou voor ons betekenen dat we meer dan 500 euro per maand extra kwijt zijn aan gas en elektra. Dat zouden we financieel kunnen trekken, maar sparen is dan gewoon niet meer mogelijk. Een buffer opbouwen gaat dan niet meer, evenals sparen voor een koopwoning of eventuele verduurzaming. Sure, we zouden dan nog kunnen besparen op bepaalde zaken als Netflix of Spotify, maar als je beiden ~32 uur in de week werkt dan doe je dat voor meer dan alleen vaste lasten. Boodschappen halen we al voornamelijk bij de Lidl, A-merken geven we niet zoveel om, reizen is voornamelijk woon-werk verkeer, we roken niet, gaan niet naar festivals ofzo, bijna nooit uit eten en één keer per jaar op vakantie, maar ook daarin hebben we min of meer noodgedwongen gesneden (als in, zo goedkoop mogelijk). We kunnen ook niet op vakantie gaan, maar dat levert dan voldoende marge op voor anderhalve maand gas en elektra als het inderdaad 750 euro zou kostenFaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:55:
[...]
Zoals ik al zei: men zal er dingen voor moeten laten. De echte minima krijgen het lastig maar die krijgen ook verschillende toeslagen. Verder kunnen zij ook vaak besparen op vaste lasten, en zaken als rookwaren. Laten we wel wezen, de meeste minima zitten niet in die groep omdat ze geweldig met geld om kunnen gaan. En ja, er zijn schrijnende gevallen van mensen die er écht niks aan kunnen doen maar dat is een kleine groep. De grootste groep kan echt wel kritisch naar de uitgaven kijken.
Goed geschreven, hier komt het wel op neer bij heel veel mensen, ook bij mijzelf. Ik woon alleen en moet alle lasten met één inkomen opvangen en verdien een normaal modaal inkomen, maar ik moest al heel zorgvuldig met mijn geld omgaan om de maand door te komen en wat over te houden. Die verdubbeling van de energierekening in mij geval hakt erin, ik moet hier het e.e.a. voor laten en geeft mij wel financiële zorgen. Niet dat ik ze direct heb, maar echt ademruimte heb ik niet met mijn inkomen t.a.v. alle vaste lasten en de stijging hiervan.SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 02:50:
[...]
Dat zou voor ons betekenen dat we meer dan 500 euro per maand extra kwijt zijn aan gas en elektra. Dat zouden we financieel kunnen trekken, maar sparen is dan gewoon niet meer mogelijk. Een buffer opbouwen gaat dan niet meer, evenals sparen voor een koopwoning of eventuele verduurzaming. Sure, we zouden dan nog kunnen besparen op bepaalde zaken als Netflix of Spotify, maar als je beiden ~32 uur in de week werkt dan doe je dat voor meer dan alleen vaste lasten. Boodschappen halen we al voornamelijk bij de Lidl, A-merken geven we niet zoveel om, reizen is voornamelijk woon-werk verkeer, we roken niet, gaan niet naar festivals ofzo, bijna nooit uit eten en één keer per jaar op vakantie, maar ook daarin hebben we min of meer noodgedwongen gesneden (als in, zo goedkoop mogelijk). We kunnen ook niet op vakantie gaan, maar dat levert dan voldoende marge op voor anderhalve maand gas en elektra als het inderdaad 750 euro zou kostenUitstel van executie dus.
Ik kan me oprecht boos maken om mensen als jij die denken dat het allemaal zo easy is. Beetje beter met geld omgaan, hier en daar besparen et voila. Was het maar zo gemakkelijk. Mijn ouders dachten er ook redelijk luchtig over. 'Je koopt toch gewoon 'even' een huis als je beiden een vaste baan hebt? Dat deden wij ook toen we jong waren'. Totaal geen besef van de huidige stand van zaken. Same shit met de energierekening. Zij zaten (en zitten) nog in een lopend contract met prijzen zoals ze eerst waren dus ze snapte de ophef niet zo, tot ik ze hun maandbedrag uit liet rekenen aan de hand van onze tarieven (vlak na het faillissement van WelkomEnergie). Bleken ze opeens meer dan 700 euro per maand kwijt te zijn. Daar schrokken ze toch wel van, dus die zijn opeens als een malle aan de slag gegaan met zonnepanelen.
Zij verdienen goed (of eigenlijk vooral m'n vader) dus die voelen de klap véél minder. Die denken ook dat je financiële zorgen 'wel even' oplost met wat discipline hier en daar. In bepaalde gevallen zal het ongetwijfeld waar zijn, maar vergeet niet hoe ongelofelijk veel stress financiën op kunnen leveren en daar kunnen mensen gekke dingen van gaan doen die vaak de situatie alleen maar verergeren. Hulp vragen gebeurt vaak te laat vanwege schaamte. Daarnaast heb je veel mensen die het allemaal maar net aan konden, of met een minimale buffer, maar door de gestegen kosten komen die nu ook opeens in de problemen. En hoe langer je met financiële problemen zit, hoe lastiger het wordt om er uit te geraken aangezien kosten/schulden vaak exponentieel op lopen.
Laten we even 250 euro pakken als maandbedrag aangezien je daar zelfs nu al snel aa nzit. Dan houdt iemand met een sociaal minimum inkomen 1000 euro over. Je bent ongeveer 400 euro kwijt aan huur (afgaande op de maximale huurtoeslag) dus nog 600 euro over. Voor eten moet je ongeveer 50 euro per volwassene per week rekenen dus hou je nog 400 euro over. Dan heb je nog je zorgverzekering, gemeentelijke belastingen, inboedelverzekering, je moet ook nog betalen voor water, internet/tv, je mobiele telefoon, eventueel vervoer, you name it. Die 400 euro is op voor je het weet, en dan heb je ál je geld uit gegeven aan noodzakelijke dingen. Misschien dat er aan het einde van de rit wat over blijft, maar daar wil je iets van een buffer mee opbouwen voor het geval er wat stuk gaat ofzo, en soms wil je ook iets leuk kunnen doen al is het maar simpel. Het leven is meer dan geleefd worden. En dan hebben we het hier nog niet eens gehad over eventuele kinderen en de kosten die daarbij komen kijken. Dan is een extra vergoeding van een paar honderd euro leuk en aardig, maar dat is echt een druppel op de gloeiende plaat, al helemaal wanneer de prijzen nóg verder stijgen. Succes met besparen he!![]()
Het is niet voor niets dat een topic als deze populair is want financiële stress is echt killing.
Herkenbaar, hier 2x ca 1,5 maal modaal inkomen en werken beide maar 32h per week ivm kids (überhaupt geen plek op de kinderopvang op de dinsdag of donderdag). Recent een (redelijk gemiddelde) gezinswoning gekocht. We kwamen uit een huurhuis dus we zitten VOL in de hypotheek.SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 02:50:
[...]
Dat zou voor ons betekenen dat we meer dan 500 euro per maand extra kwijt zijn aan gas en elektra. Dat zouden we financieel kunnen trekken, maar sparen is dan gewoon niet meer mogelijk. Een buffer opbouwen gaat dan niet meer, evenals sparen voor een koopwoning of eventuele verduurzaming. Sure, we zouden dan nog kunnen besparen op bepaalde zaken als Netflix of Spotify, maar als je beiden ~32 uur in de week werkt dan doe je dat voor meer dan alleen vaste lasten. Boodschappen halen we al voornamelijk bij de Lidl, A-merken geven we niet zoveel om, reizen is voornamelijk woon-werk verkeer, we roken niet, gaan niet naar festivals ofzo, bijna nooit uit eten en één keer per jaar op vakantie, maar ook daarin hebben we min of meer noodgedwongen gesneden (als in, zo goedkoop mogelijk). We kunnen ook niet op vakantie gaan, maar dat levert dan voldoende marge op voor anderhalve maand gas en elektra als het inderdaad 750 euro zou kostenUitstel van executie dus.
Ik kan me oprecht boos maken om mensen als jij die denken dat het allemaal zo easy is. Beetje beter met geld omgaan, hier en daar besparen et voila. Was het maar zo gemakkelijk. Mijn ouders dachten er ook redelijk luchtig over. 'Je koopt toch gewoon 'even' een huis als je beiden een vaste baan hebt? Dat deden wij ook toen we jong waren'. Totaal geen besef van de huidige stand van zaken. Same shit met de energierekening. Zij zaten (en zitten) nog in een lopend contract met prijzen zoals ze eerst waren dus ze snapte de ophef niet zo, tot ik ze hun maandbedrag uit liet rekenen aan de hand van onze tarieven (vlak na het faillissement van WelkomEnergie). Bleken ze opeens meer dan 700 euro per maand kwijt te zijn. Daar schrokken ze toch wel van, dus die zijn opeens als een malle aan de slag gegaan met zonnepanelen.
Zij verdienen goed (of eigenlijk vooral m'n vader) dus die voelen de klap véél minder. Die denken ook dat je financiële zorgen 'wel even' oplost met wat discipline hier en daar. In bepaalde gevallen zal het ongetwijfeld waar zijn, maar vergeet niet hoe ongelofelijk veel stress financiën op kunnen leveren en daar kunnen mensen gekke dingen van gaan doen die vaak de situatie alleen maar verergeren. Hulp vragen gebeurt vaak te laat vanwege schaamte. Daarnaast heb je veel mensen die het allemaal maar net aan konden, of met een minimale buffer, maar door de gestegen kosten komen die nu ook opeens in de problemen. En hoe langer je met financiële problemen zit, hoe lastiger het wordt om er uit te geraken aangezien kosten/schulden vaak exponentieel op lopen.
Laten we even 250 euro pakken als maandbedrag aangezien je daar zelfs nu al snel aa nzit. Dan houdt iemand met een sociaal minimum inkomen 1000 euro over. Je bent ongeveer 400 euro kwijt aan huur (afgaande op de maximale huurtoeslag) dus nog 600 euro over. Voor eten moet je ongeveer 50 euro per volwassene per week rekenen dus hou je nog 400 euro over. Dan heb je nog je zorgverzekering, gemeentelijke belastingen, inboedelverzekering, je moet ook nog betalen voor water, internet/tv, je mobiele telefoon, eventueel vervoer, you name it. Die 400 euro is op voor je het weet, en dan heb je ál je geld uit gegeven aan noodzakelijke dingen. Misschien dat er aan het einde van de rit wat over blijft, maar daar wil je iets van een buffer mee opbouwen voor het geval er wat stuk gaat ofzo, en soms wil je ook iets leuk kunnen doen al is het maar simpel. Het leven is meer dan geleefd worden. En dan hebben we het hier nog niet eens gehad over eventuele kinderen en de kosten die daarbij komen kijken. Dan is een extra vergoeding van een paar honderd euro leuk en aardig, maar dat is echt een druppel op de gloeiende plaat, al helemaal wanneer de prijzen nóg verder stijgen. Succes met besparen he!![]()
Het is niet voor niets dat een topic als deze populair is want financiële stress is echt killing.
Exact! De extreme bedragen die hier voorbij komen betreffen naar mijn idee grotendeels huishoudens die jarenlang niks hebben gedaan aan enige verduurzaming dan ook. Liever naar Bali op vakantie dan zonnepanelen plaatsen. Liever een visgraatvloer dan extra isolatie, want dat zie je niet. Liever een hottub in de tuin dan 3 dubbel glas plaatsen. Heel jammer voor je maar dan heb je toch echt op te grote voet geleefd en dan zul je nu inderdaad je billen branden.kx22 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:07:
Maar is 750 per maand nou echt realistisch? Die persoon zal ongetwijfeld is een kast van een huis wonen met heel veel dames die 3 uur per dag douchen.
Ik woon in een tussenwoning met een vrouw en 2 kinderen en verbruik per jaar 3500kWh en 2100m3 gas. Ging van iets van 180 naar nu 380 euro. Dat is enorm veel verschil van 2400 per jaar, maar het is natuurlijk wel representatiever dan iemand die 750 nu betaald?
200 per maand is veel geld en velen kunnen dat niet missen, maar met wat goede bespaartips moet iedereen die niet in de minima zit het toch wel redden?
Ìdd, hier ook een tussenwoning, die nog niet geweldig geïsoleerd is. Verbruiken zo'n 4100 kWh en 1000 m3 gas per jaar. Dan moeten de prijzen toch nog behoorlijk omhoog gaan wil dat op 750 euro uitkomen.kx22 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:07:
Maar is 750 per maand nou echt realistisch? Die persoon zal ongetwijfeld is een kast van een huis wonen met heel veel dames die 3 uur per dag douchen.
Ik woon in een tussenwoning met een vrouw en 2 kinderen en verbruik per jaar 3500kWh en 2100m3 gas. Ging van iets van 180 naar nu 380 euro. Dat is enorm veel verschil van 2400 per jaar, maar het is natuurlijk wel representatiever dan iemand die 750 nu betaald?
200 per maand is veel geld en velen kunnen dat niet missen, maar met wat goede bespaartips moet iedereen die niet in de minima zit het toch wel redden?
Ik had het hier laatst over met iemand die bij een woningcorporatie werkt en vroeg mij af waarom die huizen niet werden verduurzaamd (zijn er nog duizenden huizen met een F of G label...).BBKing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Exact! De extreme bedragen die hier voorbij komen betreffen naar mijn idee grotendeels huishoudens die jarenlang niks hebben gedaan aan enige verduurzaming dan ook. Liever naar Bali op vakantie dan zonnepanelen plaatsen. Liever een visgraatvloer dan extra isolatie, want dat zie je niet. Liever een hottub in de tuin dan 3 dubbel glas plaatsen. Heel jammer voor je maar dan heb je toch echt op te grote voet geleefd en dan zul je nu inderdaad je billen branden.
Ik vind dat onze overheid de minima (zeg eens tot 125% van minimum inkomen) met een huis met energielabel D of slechter moet compenseren, die kunnen er vaak weinig zelf structureel aan doen en zullen waarschijnlijk al zo goed en kwaad als mogelijk proberen te besparen. Voor de rest van NL geldt: volle bak aan de verduurzaming, en ja, dan maar niet op dure vakantie, dat is geen recht.
Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
Je haalt me de woorden uit de mond. Komt ook nog opvang / kinderdagverblijf bij etc. met kinderen. Wij kunnen per maand 350 sparen. Als de prijzen blijven stijgen dan werk je om te leven, dan is er geen buffer meer en kunnen we niks.SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 02:50:
[...]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je krijgt veel bijval, maar je bewijst juist mijn punt door uitspraken als "het leven is meer dan geleefd worden" en "soms wil je leuke dingen doen". Dat klopt wellicht maar "leuke dingen doen" is geen grondrecht. Daar zul je echt zelf voor moeten zorgen. Als je een huis koop en 1500 euro aan hypotheek betaalt en vervolgens aan het eind van de maand niks over hebt als de energieprijzen even een paar honderd euro stijgen dan doe je gewoon iets niet goed. Dan had je dus dat huis niet moeten kopen. Wellicht iets langer bij je ouders moeten blijven wonen om te sparen, of een kleiner huis moeten kopen in een goedkopere regio.SomerenV schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 02:50:
[...]
Groetjes, FaceDown.
Het Nibud rekent niet met gezinnen die optimaal met hun geld omgaan, maar kijkt naar gemiddelde gezinnen. Loopt eens voor de gein door een 'arme' wijk, en kijk eens hoeveel er gerookt en gedronken wordt. Kijk eens hoe vaak mensen opeens 4 loten blijken te hebben als de postcodeloterij eens in zo'n buurt voorbij komt.Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:28:
[...]
Sorry, maar dit is wel een heel makkelijk standpunt.
Ik kom bewust met getallen van instanties die bewust bezig zijn met dit soort dingen uit te zoeken. En vervolgens ontwijk je alle punten die ik benoem met een reactie die neerkomt op "zoals ik al zei, mensen moeten gewoon minder uitgeven".
Ik kom letterlijk met een concreet voorbeeld waarin er gezinnen zijn die op -€75 aan besteedbaar inkomen na vaste lasten uitkomen als de energierekening met €750 stijgt. Vaste lasten zoals beschreven door het Nibud. Dus daar zit al geen Spotify abonnement bij. Daar zitten geen sigaretten bij. Etc. En niet eens zomaar gezinnen die het toevallig nét slecht treffen: dit valt binnen het gemiddelde voor mensen met een modaal inkomen.
Iemand kan zichzelf niet uit -€75 budgetteren als die persoon al €0 uitgeeft in winkels, supermarkten en andere bedrijven.
[...]
Het is dus geen kleine groep. Dat is je onderbuikgevoel die, helaas, fout zit.
Overigens ben ik nog vrij soepel in de punten die ik heb benoemd. Het Nibud rekent over het algemeen met vrij lage lasten en toch constateren zij al grote problemen. In het meest recente nieuwsbericht van het Nibud zou een paar met 2x modaal aan inkomen, hypotheeklasten hebben van €728/maand. In de praktijk ligt dit met de huidige huizenprijzen op ongeveer €1300/maand. Als ze een gemiddeld huis met gemiddelde huizenprijs hebben als hypotheek zelfs €1500/maand.
Groetjes, FaceDown.
En iemand vertelt je dat het Nibud tot de conclusie komt dat een grote groep mensen uit gaat komen op een negatief bestaadbaar inkomen.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:35:
Het Nibud rekent niet met gezinnen die optimaal met hun geld omgaan, maar kijkt naar gemiddelde gezinnen.
Dus door 300 euro per maand aan peuken en 58 euro per maand aan loten te besparen zouden ze 750 euro kunnen ophoesten?Loopt eens voor de gein door een 'arme' wijk, en kijk eens hoeveel er gerookt en gedronken wordt. Kijk eens hoe vaak mensen opeens 4 loten blijken te hebben als de postcodeloterij eens in zo'n buurt voorbij komt.
Wellicht is het verschil het potentiele vooruitzicht - ik ben van zelfde tijdperk als jij en voor jou en voor mij werkte hard werken, sparen, opbouwen, omdat je wist dat je er bovenuit kon komen. Dat was wel een beetje het geval voor mij.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Ik ben nu veertiger, dus geen "boomer". Ik heb na mijn studie een tijd goedkoop gehuurd, in een oud barrel rondgereden, doorgegroeid in mijn carriere, huis gekocht, opknapwerk zelf gedaan, verkocht, nieuw huis gekocht. Kortom ook niet meteen alles ineens gedaan.
we gaan hier niet met neerbuigende oneliners komen of de bewijslast omdraaien.Dido schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:48:
[...]
En iemand vertelt je dat het Nibud tot de conclusie komt dat een grote groep mensen uit gaat komen op een negatief bestaadbaar inkomen.
Maar ja, jij weet het beter dan het Nibud:
[...]
Dus door 300 euro per maand aan peuken en 58 euro per maand aan loten te besparen zouden ze 750 euro kunnen ophoesten?
Of ga je ervan uit dat ze ook nog eens 400 euro per maand opzuipen? Dat kan op zich, dat komt neer op zo'n 400 liter Schultenbrau per maand.
Maar goed, jij hebt dus betere statistieken dan het Nibud, ik denk dat heel veel mensen daar best in geinteresseerd zijn als je met een iets betere bron kan komen dan je eigen virtuele onderbuik die virtueel door een virtuele wijk loopt
[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 20-07-2022 09:55 ]
Groetjes, FaceDown.
???FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Als je een huis koop en 1500 euro aan hypotheek betaalt en vervolgens aan het eind van de maand niks over hebt als de energieprijzen even een paar honderd euro stijgen dan doe je gewoon iets niet goed. Dan had je dus dat huis niet moeten kopen.
Wederom een teken dat je echt geen idee hebt van de huidige situatie in Nederland.Wellicht iets langer bij je ouders moeten blijven wonen om te sparen, of een kleiner huis moeten kopen in een goedkopere regio.
Niemand heeft het hierover in dit topic, maar jij wilt kosten wat kost niet loslaten van jouw wereldbeeld "alles is mogelijk, maar mensen zijn verwend".Maar dat bedoel ik dus met het feit dat de huidige generatie verwend is. Ze denken dat ze van school komen en meteen een huis moeten kunnen kopen, 2 auto's op de oprit, luxe telefoons, een hele rits aan abonnementen, een PS5 of XBOX, dure computer, paar tablets, 4K TV, en 2 keer per jaar op vakantie (en nog wat weekendjes weg hier en daar). En elkaar maar gek maken op social media met wat ze allemaal hebben en moeten kopen.
Misschien is het een tijdje goed gegaan, maar nu komen er mindere jaren aan, en de mensen die boven hun stand hebben geleefd komen zichzelf nu tegen.
Ik vind het best schandalig dat je eerst iedereen de les leert over zuinig aan doen en dat iedereen maar verwend is...Ik ben nu veertiger, dus geen "boomer". Ik heb na mijn studie een tijd goedkoop gehuurd, in een oud barrel rondgereden, doorgegroeid in mijn carriere, huis gekocht, opknapwerk zelf gedaan, verkocht, nieuw huis gekocht. Kortom ook niet meteen alles ineens gedaan.
Ik kom letterlijk met een voorbeeld waarin ze van heel gunstige getallen uitgaan, maar omdat het niet in jouw beeld past zeg je dat het gewoon niet zo is. Terwijl ik letterlijk met een voorbeeld kom.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:35:
[...]
Het Nibud rekent niet met gezinnen die optimaal met hun geld omgaan, maar kijkt naar gemiddelde gezinnen.
Jippie, jaa, jee. Die mensen kunnen qua budget een hoop verbeteren. Maar mijn verhaal, waar jij verder niet op in gaat, blijft overeind: bij de genoemde prijzenstijging (€750 p/m) zijn er grote groepen Nederlanders die er niet uitkomen door simpelweg wat bezuinigen en beter budgetteren.Loopt eens voor de gein door een 'arme' wijk, en kijk eens hoeveel er gerookt en gedronken wordt. Kijk eens hoe vaak mensen opeens 4 loten blijken te hebben als de postcodeloterij eens in zo'n buurt voorbij komt.
???Bovendien, wat moet een arm gezin met een hypotheek van 1500 per maand? Dan leef je boven je stand.
Je draait hier de discussie volledig om. De discussie gaat al vanaf het begin om die €750. Dat bedrag kwam (volgens mij?) bij iemand vandaan die gedwongen een tijd met zulke maatregelen te maken kreeg na een faillissement van een energieleverancier.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
[...]
we gaan hier met oneliners komen of de bewijslast omdraaien.
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 20-07-2022 09:48 ]
Je bedragen kloppen niet. Het kWh en m3 tarief zijn grofweg verdubbeld ten opzichte van een 2 jaar geleden. En dan krijgen de minima nog allerlei extra tegemoetkomingen.Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:32:
[...]
Je draait hier de discussie volledig om. De discussie gaat al vanaf het begin om die €750. Dat bedrag kwam (volgens mij?) bij iemand vandaan die gedwongen een tijd met zulke maatregelen te maken kreeg na een faillissement van een energieleverancier.
Als je het niet eens was met dat bedrag, dan had je dat vanaf het begin moeten zeggen. Niet eerst dat bedrag koste wat kost verdedigen en als dat niet lukt dan gauw met €200 komen aanzetten. (Wat overigens nog steeds bij grote groepen Nederlanders een probleem zou zijn).
Om inhoudelijk op jouw vraag te reageren
Een tweepersoonshuishouden in een rijtjeswoning betaalt nu (met vast contract vóór de energiecrisis) gemiddeld zo'n €100 per maand (verbruik komt van Milieucentraal.nl). Energieleveranciers die vandaag gas en stroom moeten inkopen, kunnen een termijnbedrag aanbieden van circa €470 per maand.
Dat is dus €370 per maand meer en bijna dubbel zoveel als wat jouw onderbuikgevoel zegt.
Hier zit natuurlijk als disclaimer bij:
- de tarieven uit het oude contract kunnen hoger of lager zijn dan die genoemde €100, immers: bijna niemand heeft identieke tarieven
- die €470 is voor energieleveranciers die vandaag moeten inkopen. Er zijn leveranciers met langdurig lopende inkoopcontracten (waardoor de tarieven voor de klant betaalbaarder zijn) en dan kom je wellicht dichter in de buurt van de door jou genoemde +€200 per maand
- vroeg of laat loopt ieders contract af en als de prijzen langdurig blijven zoals ze vandaag zijn, dan gaat dat doorwerken in de tarieven van íedere energieleverancier en dan krijgt ieder gemiddelde tweepersoonshuishouden in een rijtjeshuis dus te maken met ~€470 per maand.
Groetjes, FaceDown.
Wat een gemiddeld huis kost is niet interessant. Kennelijk leeft de gemiddelde Nederlander dan boven zijn stand. Ik kon 6 ton lenen voor mijn 2e woning maar vond 4 genoeg. De meeste mensen om me heen zag ik voor het maximale gaan, en nu overigens nog steeds. Die mensen hebben nu of zeer binnenkort allemaal een huis wat fors onder water staat met alle risico's van dien.Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
[...]
???
Sorry, maar wederom, je hebt echt totaal geen besef van hoeveel onderdak tegenwoordig kost. Een gemiddeld huis kost vandaag de dag €1500 per maand aan hypotheek.
Ze kunnen ook een kleiner huis kopen of een huis in een goedkopere regio.[...]
Wederom een teken dat je echt geen idee hebt van de huidige situatie in Nederland.
Iemand die 4 jaar geleden besloot "ik wil een huis kopen en ik ga daarvoor sparen" zou tot aan vandaag meer dan €3000 per maand moeten sparen. Met dat bedrag heeft die persoon niet eens de gemiddelde huizenprijzenstijging opgevangen. Oftewel: dat zeer gemiddelde huis in 2018, daarvoor moet je vandaag dezelfde hypotheek afsluiten als toen én dat volledig gespaarde bedrag van >€3000 p/m op neerleggen.
Maar goed, zoals jij zegt, mensen moeten gewoon bij hun ouders wonen blijven wonen om te sparen...
Ik heb mijn studie zelf betaald. Heb ook een fikse schuld die ik nog geruime tijd af moet betalen (geen haast want 0% rente).[...]
Ik vind het best schandalig dat je eerst iedereen de les leert over zuinig aan doen en dat iedereen maar verwend is...
...en vervolgens blijkt dat je grotendeels hetzelfde traject hebt doorlopen als de meeste ouderen, waardoor jij maximaal hebt geprofiteerd. Jij komt uit een tijd dat je goedkoop kon huren, studie met studiefinanciering, geluk gehad met de huizenmarkt...
Dat mag je vragen maar ik zie niet in hoe dat relevant is.Mag ik vragen wat jouw/jullie bruto inkomen is en in wat voor woning jij woont (met bijbehorende hypotheek)?
Groetjes, FaceDown.
[ Voor 29% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 19:16 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 19-07-2022 19:28 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 19-07-2022 19:27 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Uhh ? De gemiddelde hypotheeklast is geloof ik 700 euro per maand. Dat je nu vanaf 0 een huis zou kopen voor de anno 2022 gemiddelde prijs dan ben je waarschijnlijk op of heel dicht bij de max van je maximale leencapaciteit bezig waarom zou je dat nu doen ? Dan zoek je het echt zelf op hoor. een koophuis is geen recht of verplichting.Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
[...]
???
Sorry, maar wederom, je hebt echt totaal geen besef van hoeveel onderdak tegenwoordig kost. Een gemiddeld huis kost vandaag de dag €1500 per maand aan hypotheek.
7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
Zo'n topic heb ik onlangs gemaakt, dat we als forum meer rekening houden met energieverbruik. Juist voor die grootverbruikers. Zaten een paar pijnlijke keuzes in mijn voorstel waardoor het topic direct werd gesloten als zijnde trollen. Nu zie je maar weer, als de grote verbruikers niet minderen, de rekening komt de liggen bij de onderkant. Wet van vraag en aanbod. Als de grootverbruikers, de rijken, doorgaan met verbruiken en geen concessies doen, komt de nota bij iedereen, maar gaat de onderklasse eraan onderdoor.Sethro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:15:
Een grote groep mensen hebben geen andere keuze dan veel minder stoken om de uitgaven te drukken. En dat zijn niet alleen de modale inkomens maar ook de hogere inkomens in slecht geïsoleerde (grotere) huizen.
De vraag die dan opkomt is tot hoever je kunt gaan en wanneer ga je dan de grens over van onveilige / onmenselijke situaties. En hoe wil je daarmee als samenleving dan omgaan?
En daarbij; als iedereen mindert hoeveel impact heeft dat op de vraag en de prijs? En geeft dat dan weer voldoende ruimte?
[ Voor 105% gewijzigd door Agent47 op 19-07-2022 19:33 ]
iemand meteen iets verwijten helpt niet om een inhoudeljike discussie te startenAgent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:27:
Ff mn frustratie hoor:
Ik verdien per jaar 36.000 bruto exclusief vakantiegeld. Mijn vrouw werkt 28 uur.
Ik heb met de hoge prijzen soms echt het idee dat ik faal. Boodschappen zijn super duur, benzine ook. Wij hebben 1 klein autootje. Wij hebben net de pech dat ons contract afliep met gas en elektra dus dat we nu op variabel zitten.
Wij konden eerst best leuk sparen, maar hier op tweaker zie ik mensen met buffers van 50.000, overal zonnepanelen en zelfs van het gas af. Wij zetten de verwarming al niet meer hoger dan 19,5. Ik ben constant in m’n hoofd bezig met hoe het beter kan qua sparen en eventuele investeringen.
Ik heb een huis uit 1965 met een plat dak en ik ben blij dat ik een airco en een autootje heb. Ik werk 40 uur en moet daar ook voor rijzen.
Mijn frustratie zit erin dat ondanks dat je full time werkt en je echt wat voor de maatschappij betekend, je amper meer wat over houdt. Tuurlijk ligt dat aan beide inkomens en de keuzes. Maar ik betaal nu gewoon €2,56 per kuub gas. Boodschappen? Van €80 naar €100+ in de week.
Er is geen vooruitzicht wat “we” als Nederland gaan doen in de winter nu de gaskraan is dicht gedraaid.
[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 20-07-2022 09:44 ]
2.56 per kuub gas hoef je niet te betalen. En die twee tientjes meer aan boodschappen kun je ook wel ergens bezuinigen.Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:27:
Ff mn frustratie hoor:
Ik verdien per jaar 36.000 bruto exclusief vakantiegeld. Mijn vrouw werkt 28 uur.
Ik heb met de hoge prijzen soms echt het idee dat ik faal. Boodschappen zijn super duur, benzine ook. Wij hebben 1 klein autootje. Wij hebben net de pech dat ons contract afliep met gas en elektra dus dat we nu op variabel zitten.
Wij konden eerst best leuk sparen, maar hier op tweaker zie ik mensen met buffers van 50.000, overal zonnepanelen en zelfs van het gas af. Wij zetten de verwarming al niet meer hoger dan 19,5. Ik ben constant in m’n hoofd bezig met hoe het beter kan qua sparen en eventuele investeringen.
Ik heb een huis uit 1965 met een plat dak en ik ben blij dat ik een airco en een autootje heb. Ik werk 40 uur en moet daar ook voor rijzen.
Mijn frustratie zit erin dat ondanks dat je full time werkt en je echt wat voor de maatschappij betekend, je amper meer wat over houdt. Tuurlijk ligt dat aan beide inkomens en de keuzes. Maar ik betaal nu gewoon €2,56 per kuub gas. Boodschappen? Van €80 naar €100+ in de week.
Er is geen vooruitzicht wat “we” als Nederland gaan doen in de winter nu de gaskraan is dicht gedraaid.
Groetjes, FaceDown.
Dat is een hele snelle conclusie van je. Ik haal m’n post weg omdat je me hiermee oprecht raakt .aljooge schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:31:
[...]
iemand meteen iets verwijten helpt niet om een inhoudeljike discussie te starten
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 20-07-2022 09:45 ]
Ah, dus je hebt het bovengemiddeld goed, miskent het geluk dat je had met timen van het kopen van je woning, hebt praktisch geen inlevingsvermogen en vind het nodig om naar beneden te schoppen.Skybullet schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Uhh ? De gemiddelde hypotheeklast is geloof ik 700 euro per maand. Dat je nu vanaf 0 een huis zou kopen voor de anno 2022 gemiddelde prijs dan ben je waarschijnlijk op of heel dicht bij de max van je maximale leencapaciteit bezig waarom zou je dat nu doen ? Dan zoek je het echt zelf op hoor. een koophuis is geen recht of verplichting.
Hier 33 jaar, samenwonend, koophuis van +-350000 met een hypotheek van 800p/maand. Het is ons 2de huis en bij verkoop vorige woning konden we voor aankoop natuurlijk veel hoger gaan in hypotheek door de grote overwaarde. Kon ook een huis van +5-6ton worden. Hadden we nu mooi krap kunnen leven en ons druk maken over veranderingen in financien. Van die overwaarde mooi zonnepanelen en airco. Nu koel slapen en energierekening hebben we niet meer., krijgen geld toe.
Toch dank voor je verhaal, het is belangrijk om te horen. Op het internet maken mensen helaas vaak eikelige posts.Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:32:
[...]
Dat is een hele snelle conclusie van je. Ik haal m’n post weg omdat je me hiermee oprecht raakt .
[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 19-07-2022 19:36 ]
Het terugbrengen van energie (en water) naar nuts-voorzieningen zou een goede eerste stap zijn. Helaas is het neoliberale beleid van 30 jaar niet snel terug te draaien, zeker niet zolang Rutte er zit.FreakNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:34:
Energie zou gewoon een staatsaangelegenheid moeten zijn. Oprotten met die vaste contracten, omvallende maatschappijen en welkomstbonussen. Gewoon vanuit de staat tegen een faire prijs, voor iedereen gelijk. Dan zouden de tarieven nu ook wel stijgen maar dan zouden we het in ieder geval over 4.5 miljoen huishoudens verdelen ipv dat er nu een paar zwaar de Pineut zijn…
[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2022 19:45 ]
Less alienation, more cooperation.
Lol, echt nergens vermeld ik die dingen die jij nu uit mijn verhaal lijkt te kunnen halen. Maar prima, ieder zijn ding. Blijven wij ons lekker verbazen en verwonderen over de mensen om ons heen die kostte wat het kost dan ene huis van 6 ton op de rand van hun leen budget moeten hebben, Natuurlijk een lekker karakteristiek jaren 30 woning zonder enige vorm van zinnige isolatie of groene energie voorzieningen. Die nu opeens in de problemen komen omdat de gasrekening omhoog gaat en ze een hypotheek hebben van 1600per/maandeamelink schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:32:
[...]
Ah, dus je hebt het bovengemiddeld goed, miskent het geluk dat je had met timen van het kopen van je woning, hebt praktisch geen inlevingsvermogen en vind het nodig om naar beneden te schoppen.
Typisch Nederlandse middenklasse
7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
FreakNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:41:
Daarbij kun je die 2 tientjes maar 1 keer besparen en is het een druppel op een gloeiende plaat. Dus dat is makkelijk praten. Waar je nu voor 400 boodschappen doet is dat over 3 jaar misschien wel 600.. Het houdt een keer op, voor de 1 sneller als voor de ander…
Dit zijn dezelfde verhaaltjes als de uitkeringstrekkers die 10 x per jaar op vakantie gaan. Het gros van de mensen die erdoor geraakt worden zullen helemaal niet zulke gekke sprongen gemaakt hebben.Skybullet schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:47:
[...]
Lol, echt nergens vermeld ik die dingen die jij nu uit mijn verhaal lijkt te kunnen halen. Maar prima, ieder zijn ding. Blijven wij ons lekker verbazen en verwonderen over de mensen om ons heen die kostte wat het kost dan ene huis van 6 ton op de rand van hun leen budget moeten hebben, Natuurlijk een lekker karakteristiek jaren 30 woning zonder enige vorm van zinnige isolatie of groene energie voorzieningen. Die nu opeens in de problemen komen omdat de gasrekening omhoog gaat en ze een hypotheek hebben van 1600per/maandEn daarna moeten ze opeens toch echt wel gecompenseerd worden door de overheid voor hun eigen incompetente keuzes.
Nou ja.. Aan de ene kant heeft die hypotheek van 1600 mij er ook van weerhouden om de stap te maken. Vond het net te riskant, alhoewel niemand me in 2020/2021 (zonder de kennis van nu) voor gek had verklaard. Aan de andere kant ben ik ook weer niet zo voldaan van mezelf om mijn eigen risico-aversie tot de heilige graal te verheffen… Ik heb me meerdere keren letterlijk moeten verdedigen over waarom ik nog in zo’n klein huisje woonde met mijn/ons inkomen en overwaarde van 3 ton.. Ik ben nu blij met die paar honderd euro extra (vrij te besteden ) per maand, maar ik snap ook wel dat andere mensen soms andere keuzes (moeten) maken.Skybullet schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:47:
[...]
Lol, echt nergens vermeld ik die dingen die jij nu uit mijn verhaal lijkt te kunnen halen. Maar prima, ieder zijn ding. Blijven wij ons lekker verbazen en verwonderen over de mensen om ons heen die kostte wat het kost dan ene huis van 6 ton op de rand van hun leen budget moeten hebben, Natuurlijk een lekker karakteristiek jaren 30 woning zonder enige vorm van zinnige isolatie of groene energie voorzieningen. Die nu opeens in de problemen komen omdat de gasrekening omhoog gaat en ze een hypotheek hebben van 1600per/maandEn daarna moeten ze opeens toch echt wel gecompenseerd worden door de overheid voor hun eigen incompetente keuzes.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2022 19:57 ]
Hier heb je wel een punt. Het lijkt wel alsof veel mensen steeds meer willen. Ikzelf ben bewust niet maximaal gaan lenen qua hypotheek. Maar mensen zullen en moeten tegenwoordig zwaar (over)bieden.Skybullet schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:47:
[...]
was misschien inderdaad een snelle conclusie van de andere poster.Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:32:
[...]
Dat is een hele snelle conclusie van je. Ik haal m’n post weg omdat je me hiermee oprecht raakt .
Inderdaad, een beetje rond klikken en je hebt 50.- per maand bespaard op alles wat jij opnoemt.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:31:
[...]
2.56 per kuub gas hoef je niet te betalen. En die twee tientjes meer aan boodschappen kun je ook wel ergens bezuinigen.
Ik heb vorig jaar eens een sessie gedaan, alle vaste lasten, verzekeringen, abo's gecheckt. Sommige verzekeringen vervangen, ander internetabo genomen. Scheelde honderden euro's per maand.
Juist, en die huizen staan straks allemaal een ton of meer onder water. 1 op de 3 relaties loopt op de klippen dus dan zijn de rapen gaar. Een schuld waar je wellicht nooit meer vanaf komt.Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Hier heb je wel een punt. Het lijkt wel alsof veel mensen steeds meer willen. Ikzelf ben bewust niet maximaal gaan lenen qua hypotheek. Maar mensen zullen en moeten tegenwoordig zwaar (over)bieden.
Groetjes, FaceDown.
Ik denk ook niet dat je wilt weten hoeveel mensen er een zogenaamde 'TOP-Hypotheek' op twee salarissen aflossingsvrij hebben afgesloten (vaak al een jaar of 15 á 20 geleden) welke nú het einde van d'r 'potje' gaan bereiken doordat ze nooit ook maar één dubbeltje gespaard hebbenAgent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Hier heb je wel een punt. Het lijkt wel alsof veel mensen steeds meer willen. Ikzelf ben bewust niet maximaal gaan lenen qua hypotheek. Maar mensen zullen en moeten tegenwoordig zwaar (over)bieden.
Mensen spenderen vaak wat ze binnen krijgen.aljooge schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:31:
[...]
iemand meteen iets verwijten helpt niet om een inhoudeljike discussie te starten
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 20-07-2022 09:44 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar hebben we laatst in ander topic over gehad. Rond 2030-2035 wordt piek verwacht van de aflopende aflossingsvrije hypotheken van 30 jaar geleden. Niets gespaard en dan maar hopen dat je toekomstige salaris / pensioen de toekomstige leenvereisten kan dragen.Will_M schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Ik denk ook niet dat je wilt weten hoeveel mensen er een zogenaamde 'TOP-Hypotheek' op twee salarissen aflossingsvrij hebben afgesloten (vaak al een jaar of 15 á 20 geleden) welke nú het einde van d'r 'potje' gaan bereiken doordat ze nooit één dubbeltje gespaard hebben
Deels heb je een punt, aan de andere kant is het ook niet zo gek als iedere glossy/reclame/ you name it een bepaald beeld schetst.Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Zo'n hypotheek hadden wij ook (weliswaar niet onze max, maar wel 115% of zoiets gefinancierd). Huis is inmiddels ruim in waarde verdubbeld dus die hypotheek is een lachertje. We hebben ook flink gespaard, maar mochten we dat niet hebben gedaan, dan hadden we altijd de overwaarde van het huis gehad, wat voor iedereen geldt die 15 a 20 jaar geleden gekocht heeft.Will_M schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Ik denk ook niet dat je wilt weten hoeveel mensen er een zogenaamde 'TOP-Hypotheek' op twee salarissen aflossingsvrij hebben afgesloten (vaak al een jaar of 15 á 20 geleden) welke nú het einde van d'r 'potje' gaan bereiken doordat ze nooit één dubbeltje gespaard hebben
Groetjes, FaceDown.
Klopt, maar dat betekent wel dat je echt fors omlaag kan in bestedingspatroon voordat je echt in de problemen komt. Ik denk dat een hoop mensen niet doorhebben waar hun geld allemaal naar toe gaat.YakuzA schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:00:
[...]
Mensen spenderen vaak wat ze binnen krijgen.
Als je 30k binnen schuift spendeer je 29,5k.
Als je 80k binnen schuift spendeer je 79,5k.
Dan zit je beiden ‘even krap’.
Die huizen zijn allemaal verviervoudigd in waarde dus het krijgen van een kleine hypotheek moet geen probleem zijn.jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:01:
[...]
Daar hebben we laatst in ander topic over gehad. Rond 2030-2035 wordt piek verwacht van de aflopende aflossingsvrije hypotheken van 30 jaar geleden. Niets gespaard en dan maar hopen dat je toekomstige salaris / pensioen de toekomstige leenvereisten kan dragen.
Anders kun je je huis uit. AFM waarschuwt er al een paar jaar voor.
En wat doet de nieuwe generatie huizenkopers: weer aflossingsvrij. Want de rente is toch zo laag...
Groetjes, FaceDown.
Dan moet je het alleen niet erg vinden om het huis uit te moeten gaan.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:02:
[...]
Zo'n hypotheek hadden wij ook (weliswaar niet onze max, maar wel 115% of zoiets gefinancierd). Huis is inmiddels ruim in waarde verdubbeld dus die hypotheek is een lachertje. We hebben ook flink gespaard, maar mochten we dat niet hebben gedaan, dan hadden we altijd de overwaarde van het huis gehad, wat voor iedereen geldt die 15 a 20 jaar geleden gekocht heeft.
Met de Nibud calculator (twee kinderen, tussenwoning WOZ 350k) sta je al 180 in de min per maand.jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:57:
[...]
was misschien inderdaad een snelle conclusie van de andere poster.
Maar zoals ik ergens had voorgerekend heb je met modaal (en dan iemand nog 28 uur werken) al gauw 4000 euro netto per maand.
Dan kan best de vraag gesteld worden waar al dat geld dan blijft en waarom je aangeeft dat je het zo moeilijk hebt?
Banken kijken naar verdienvermogen toekennen hypotheek. Niet overwaardeFaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:04:
[...]
Die huizen zijn allemaal verviervoudigd in waarde dus het krijgen van een kleine hypotheek moet geen probleem zijn.
Ik dacht dat dit topic over lage inkomens ging. Dan komt er iemand met een bovenmodaal inkomen met een verhaal hoe weinig die overhoud en hoe moeilijk die het heeft.eamelink schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:34:
[...]
Toch dank voor je verhaal, het is belangrijk om te horen. Op het internet maken mensen helaas vaak eikelige posts.
Ze kijken we degelijk naar het onderpand. Het afgeven van een hypotheek van een ton op een pand van 4 ton betekent voor de bank nul risico.jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Dan moet je het alleen niet erg vinden om het huis uit te moeten gaan.
Bank kijkt niet naar overwaarde, maar naar verdienvermogen irt benodigde hypotheekbedrag
Groetjes, FaceDown.
Mag je je 'eigen huis' terug gaan huren tegen de dán geldende voorwaarden ....jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Dan moet je het alleen niet erg vinden om het huis uit te moeten gaan.
Bank kijkt niet naar overwaarde, maar naar verdienvermogen irt benodigde hypotheekbedrag
Omdat dat een beeld schept van jouw achtergrondsituatie en waarom je de mening hebt die je nu hebt.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Dat mag je vragen maar ik zie niet in hoe dat relevant is.
Het grappige is dat riante inkomens van 2018 langzaam de nieuwe lage inkomens worden.aljooge schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:06:
[...]
Ik dacht dat dit topic over lage inkomens ging. Dan komt er iemand met een bovenmodaal inkomen met een verhaal hoe weinig die overhoud en hoe moeilijk die het heeft.
Dit wil er bij mij niet in. Dan geef je gewoon te veel uit
Maar laten we het aub on topic houden: energielasten bij lage inkomens.
Sorry, maar er zijn gewoon leennormen waar een bank zich aan moet houden. Al heb je een huis van een miljoen met een hypotheek van 2 ton.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:06:
[...]
Ze kijken we degelijk naar het onderpand. Het afgeven van een hypotheek van een ton op een pand van 4 ton betekent voor de bank nul risico.
Wat zijn lage inkomens? Waar ligt de grens per 1,2,3 mensen die in een huis wonen etc?aljooge schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:06:
[...]
Ik dacht dat dit topic over lage inkomens ging. Dan komt er iemand met een bovenmodaal inkomen met een verhaal hoe weinig die overhoud en hoe moeilijk die het heeft.
Dit wil er bij mij niet in. Dan geef je gewoon te veel uit
Maar laten we het aub on topic houden: energielasten bij lage inkomens.
Maar lang niet iedereen heeft de laatste jaren een huis gekocht natuurlijk. Veel mensen hebben een hypotheek voor <€1000,-. En sowieso, op de max gaan zitten qua hypotheek... dan kan je beter wat kleiner of een goedkoper gebied gaan wonen (mening).Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
[...]
???
Dit vind ik echt een hele rare post. Natuurlijk kan je besparen op bepaalde zinloze dingen als loterijen e.d, maar stoppen met hobbies, vakanties en streamingdiensten omdat je anders je energierekening (die eigenlijk onrealistisch hoog is geworden) niet kan betalen? Ehhhh... mogen mensen ook nog iets van ontspanning/plezier hebben in het leven?FaceDown schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:12:
[...]
Dat kan bijna iedereen betalen. Alleen zullen veel mensen er dingen voor moeten laten. Geen nieuwe telefoon, geen Netflix, Videoland en Disney plus, geen loterijen, niet meer roken, niet meer drinken, niet elke dag vlees, alleen winkelmerken boodschappen, hobbies afschaffen, geen dure kleding, niet op vakantie en etc etc.
Maar we zijn met z'n allen zo verwend geraakt dat iedereen denkt dat bovenstaand lijstje allemaal primaire levensbehoeftes zijn geworden. En dan is het natuurlijk de schuld van "Den Haag" als men opeens in de problemen komt.
De meeste mensen leven boven hun stand en die zullen het deksel op de neus gaan krijgen. Ik vind dan ook niet dat anderen die wel verstandige keuzes gemaakt hebben op moeten draaien voor die groep.
Mensen die eerst geen last hadden van "marktwerking" zoals de gig-economy/service sector baantjes gaan het nu ook voelen.jadjong schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:07:
[...]
Het grappige is dat riante inkomens van 2018 langzaam de nieuwe lage inkomens worden.
Mensen die 30 jaar geleden een gemiddeld huis kochten betaalden 2 ton. Zelfs met een AOW'tje krijg je dat nog aan hypotheek.jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:08:
[...]
Sorry, maar er zijn gewoon leennormen waar een bank zich aan moet houden. Al heb je een huis van een miljoen met een hypotheek van 2 ton.
Als je toekomstige pensioen / inkomen niet voldoende is voor een hypotheek van 2 ton dan is het je huis verkopen
Groetjes, FaceDown.
Eens.jadjong schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Met de Nibud calculator (twee kinderen, tussenwoning WOZ 350k) sta je al 180 in de min per maand.
2250 per maand aan vaste kosten voor woning, auto, verzekeringen en lokale belastingen.
1250 per maand aan gereserveerde kosten voor defecte koelkasten, lekke dakgoten en versleten schoenen.
680 aan voedsel, shampoo, toiletpapier en andere prullaria.
Wat mij betreft niet heel onrealistisch.
https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2022Agent47 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:09:
[...]
Wat zijn lage inkomens? Waar ligt de grens per 1,2,3 mensen die in een huis wonen etc?
[ Voor 29% gewijzigd door Rockvee2 op 19-07-2022 20:16 ]
Dat zelfde huis is nu ineens ±4 keer zoveel waard als dat dat huis 30 jaar geleden aan waarde had en dát bedrag kunnen ze niet meer los krijgen bij een hypotheekverstrekker (lees: bank).FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Mensen die 30 jaar geleden een gemiddeld huis kochten betaalden 2 ton. Zelfs met een AOW'tje krijg je dat nog aan hypotheek.
200.000 Gulden dan toch zeker.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Mensen die 30 jaar geleden een gemiddeld huis kochten betaalden 2 ton. Zelfs met een AOW'tje krijg je dat nog aan hypotheek.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Wait what?Will_M schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:13:
[...]
Dat zelfde huis is nu ineens ±4 keer zoveel waard als dat dat huis 30 jaar geleden aan waarde had en dát bedrag kunnen ze niet meer los krijgen bij een hypotheekverstrekker (lees: bank).
Bij de ABN op basis van 2 AOW-tjesFaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Dus jij geeft liever je geld aan een losgeslagen dictator die de hele wereld met kernwapens bedreigt, dan dat je wat inlevert aan "pleziertjes". Dat bevestigt dan meteen weer mijn beeld van de verwende generatie.Dennahz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Maar lang niet iedereen heeft de laatste jaren een huis gekocht natuurlijk. Veel mensen hebben een hypotheek voor <€1000,-. En sowieso, op de max gaan zitten qua hypotheek... dan kan je beter wat kleiner of een goedkoper gebied gaan wonen (mening).
Om te antwoorden op de oorspronkelijke vraag: nee € 750, per maand aan energie betalen is niet normaal. We hebben zelf nog een contract (loopt in september af) en als ik eens snel bekijk wat ik moet betalen met de nieuwe tarieven zou het rond de € 400,- per maand kosten i.p.v € 200,-. Vind het nogal wat voor een primaire levensbehoefte. Overigens zijn we niet echt heel zuinig met energie, dus wat dat betreft kunnen we misschien wel besparen... maar eerlijk gezegd denk ik dat ik dan nog liever 10-15 zonnepanelen extra op het dak gooi om volledig onder 0 uit te komen met de energierekening (als het nog de moeite is, want zolang is die salderingsregeling er niet meer).
[...]
Dit vind ik echt een hele rare post. Natuurlijk kan je besparen op bepaalde zinloze dingen als loterijen e.d, maar stoppen met hobbies, vakanties en streamingdiensten omdat je anders je energierekening (die eigenlijk onrealistisch hoog is geworden) niet kan betalen? Ehhhh... mogen mensen ook nog iets van ontspanning/plezier hebben in het leven?
Nee. Wat mij betreft stoppen ze met die grote mond tegen Rusland en gaan ze gewoon weer netjes betalen voor gas. Op deze manier doe je de Europese bevolking meer kwaad dan goed... (zwak uitgedrukt. Ze helpen mensen de vernieling in met die fratsen) en Rusland? Ach, die verkoopt z'n gas wel aan iemand anders.
Groetjes, FaceDown.
Helaas denk ik niet dat het klopt.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:11:
[...]
PSN
30 jaar geleden hadden we ook nog Guldens, toch
Lees dit even door: https://www.academica.nl/...2054.385%20euro%20rekenen.jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:14:
[...]
Bij de ABN op basis van 2 AOW-tjes
[Afbeelding]
Groetjes, FaceDown.
[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 19-07-2022 20:19 ]
Met als kant tekening dat ze natuurlijk weer aflossingsvrij ipv annuïteiten nemenjeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:14:
[...]
Bij de ABN op basis van 2 AOW-tjes
[Afbeelding]
PSN
Bijna iedereen.Wimo. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:18:
Je kunt je ook afvragen hoeveel mensen in die tijd aflossingsvrije hypotheken hadden...
Groetjes, FaceDown.
3 miljoen waarvan er volgens de AFM 75000 direct in gevaar zijn om niet te kunnen herfinancieren op basis van verwacht inkomenWimo. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:18:
Je kunt je ook afvragen hoeveel mensen in die tijd aflossingsvrije hypotheken hadden...
Daar zijn 100.000 redenen voor te bedenken. Één ervan is een verwachte erfenis (bijvoorbeeld) en dat is meteen een héle slechte rede om zo'n hypotheek af te sluiten (helaas zie ik 't regelmatig gebeuren in de praktijk, ook nu nog).Wimo. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:18:
En je bent 30 jaar geleden begonnen? In mijn omgeving is dat extreem zeldzaam...FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Bijna iedereen.Heb nu nog een deel aflossingsvrij.
Weer wat geleerd!FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Lees dit even door: https://www.academica.nl/...2054.385%20euro%20rekenen.
Het maakt geen verschil of hij nou het geld van ons krijgt of van een ander land. Zijn gas raakt hij wel kwijt.FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:14:
[...]
Dus jij geeft liever je geld aan een losgeslagen dictator die de hele wereld met kernwapens bedreigt, dan dat je wat inlevert aan "pleziertjes". Dat bevestigt dan meteen weer mijn beeld van de verwende generatie.
Het wordt hoog tijd dat de huidige generatie eens een lesje in nederigheid krijgt. IMHO.
Ik zou het me niet afvragen.Wimo. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:18:
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2022 20:21 ]
PSN
Nee gelukkig hoeft dat ook niet. Ze hoeven alleen die prehistorische hypotheek af te lossen of te verlengen.Will_M schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:13:
[...]
Dat zelfde huis is nu ineens ±4 keer zoveel waard als dat dat huis 30 jaar geleden aan waarde had en dát bedrag kunnen ze niet meer los krijgen bij een hypotheekverstrekker (lees: bank).
Groetjes, FaceDown.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik heb het wel benoemd om aan te geven dat dat wel de nieuwe realiteit is voor veel mensen.Dennahz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Maar lang niet iedereen heeft de laatste jaren een huis gekocht natuurlijk. Veel mensen hebben een hypotheek voor <€1000,-. En sowieso, op de max gaan zitten qua hypotheek... dan kan je beter wat kleiner of een goedkoper gebied gaan wonen (mening).
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq