Nouja, als je afschrijving van bepaalde essentiële goederen niet meeneemt, dan volgt de klap als je toch opeens een nieuwe auto moet kopen en/of de garagebeurt flink tegenvalt. Dat resulteert in een schuld, een extra maandlast met hogere rente en stelt hooguit de klap uitjeroenkb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:07:
@Richh
Eens met je verhaal, alhoewel ik denk dat een aantal van je posten wat aan de ruime kant ingeschat zijn (auto afschrijving ben je niet nu kwijt, zou je moeten sparen. Totaal verzekeringen moet je voor 300 euro klaar kunnen zijn en naar 800 euro per maand voor gas / electra zie ik op dit moment nog niet gebeuren) . Ik denk dan ook wel dat er meer ruimte zit bij dergelijke tweeverdieners dan jij stelt.
los natuurlijk van situaties zoals ontslag etc.
De goedkoopste zorgverzekering met minimaal ER kost je 108 euro per maand en het eigen risico verspreid over 12 maanden is 32 euro per maand, dat kost je 140 euro per persoon en dus 280 euro per stel. Dat is exclusief tandarts en bril/lenzen. Je zegt dat totaal verzekeringen lukt voor 300; mijn inboedel/opstal kost meer dan €20 en die zijn verplicht. Dan nog iets met orv, en misschien is aansprakelijkheid en rechtsbijstand niet verkeerd? Begrijp me goed, het gros lukt het wel voor 300 maar als je pech hebt met dit soort dingen is 500 ook niet zó onrealistisch.
We zitten inderdaad zeker niet aan 800 euro gemiddeld per maand, maar toch worden er elke dag wel degelijk mails verstuurd met voorschotbedragvoorstellen die daarbij in de buurt komen. Verschillende Tweakers in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier of Energieleveranciers aanbiedingentopic komen dat wel degelijk tegen.
Vul voor de grap eens een naam van een energieleverancier in de zoekfunctie Twitter of Facebook
Serieuzer; een gemiddeld huishouden in een matig geisoleerde woning verbruikt zo 2000 m3 gas en 3000kwh energie. Als jouw energieleverancier je niet spaart met lagere tarieven (ondergetekende zat bij Coolblue Energie) en je zoekt niet tot op de bodem naar een aantrekkelijk aanbod in bovengenoemde topics, dan betaal je nu al snel €3,30 per kuub gas en €0,90 per kilowatt.
Dat komt neer op €6.600 aan gas en €2.700 aan stroom. Dat komt (ex teruggave energiebelasting, maar ook ex vastrechtkosten) neer op €775 per maand.
Vul anders bovenstaande getallen eens bij https://www.engie.nl/energie/aanvragen/ in en klik bij 'ik weet mijn jaarverbruik niet' eens wat scenario's aan, dan geeft Engie hun gemiddelden
Kijk, het prettige is dat veel modale tweeverdieners de afgelopen tijd:
- Hun hypotheek hebben kunnen verlagen door de lage rente
- Hebben geïnvesteerd in zonnepanelen
- Een zuinigere hybride auto hebben
- Een langdurig energiecontract hebben ofwel nog 'maar' 0,28 per kwh betalen. Er zit momenteel een factor 3/4 tussen marktprijzen (waarop nieuwe contracten gebaseerd zijn) en de prijzen die sommige consumenten nu nog hebben (doordat leveranciers deels nog langjarige contracten hebben). De energierekening kan dus makkelijk een factor 3/4 schelen tussen 2 buren die hetzelfde verbruiken bij dezelfde leverancier.
- Niet iedereen maakt zijn zorg eigen risico op
- Niet iedereen heeft kinderen
- Niet iedereen woont in een matig geisoleerd huis
- Niet iedereen verbruikt zoveel energie
- Niet iedereen heeft zulke hoge woonlasten
- Etc etc etc
Dat zijn voornamelijk jongere mensen zonder aanzienlijk spaarpotje (want bijvoorbeeld net huis gekocht en/of nog een studieschuld). Die hebben hier ook bijzonder weinig tegen kunnen doen en hebben echt geen 'rare' of 'foute' beslissingen gemaakt om hier uit te komen. Dan doet een onverwachte vaste last van een paar honderd euro per maand echt wel pijn.
En dat zijn dan nog altijd middeninkomens. Ik moet er niet aan denken om met een lager inkomen zo'n voorschotbedrag te moeten betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 06-09-2022 19:10 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW