Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:
  • 173.943 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:40
jeroenkb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:07:
@Richh

Eens met je verhaal, alhoewel ik denk dat een aantal van je posten wat aan de ruime kant ingeschat zijn (auto afschrijving ben je niet nu kwijt, zou je moeten sparen. Totaal verzekeringen moet je voor 300 euro klaar kunnen zijn en naar 800 euro per maand voor gas / electra zie ik op dit moment nog niet gebeuren) . Ik denk dan ook wel dat er meer ruimte zit bij dergelijke tweeverdieners dan jij stelt.

los natuurlijk van situaties zoals ontslag etc.
Nouja, als je afschrijving van bepaalde essentiële goederen niet meeneemt, dan volgt de klap als je toch opeens een nieuwe auto moet kopen en/of de garagebeurt flink tegenvalt. Dat resulteert in een schuld, een extra maandlast met hogere rente en stelt hooguit de klap uit :P

De goedkoopste zorgverzekering met minimaal ER kost je 108 euro per maand en het eigen risico verspreid over 12 maanden is 32 euro per maand, dat kost je 140 euro per persoon en dus 280 euro per stel. Dat is exclusief tandarts en bril/lenzen. Je zegt dat totaal verzekeringen lukt voor 300; mijn inboedel/opstal kost meer dan €20 en die zijn verplicht. Dan nog iets met orv, en misschien is aansprakelijkheid en rechtsbijstand niet verkeerd? Begrijp me goed, het gros lukt het wel voor 300 maar als je pech hebt met dit soort dingen is 500 ook niet zó onrealistisch.

We zitten inderdaad zeker niet aan 800 euro gemiddeld per maand, maar toch worden er elke dag wel degelijk mails verstuurd met voorschotbedragvoorstellen die daarbij in de buurt komen. Verschillende Tweakers in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier of Energieleveranciers aanbiedingentopic komen dat wel degelijk tegen.
Vul voor de grap eens een naam van een energieleverancier in de zoekfunctie Twitter of Facebook :P

Serieuzer; een gemiddeld huishouden in een matig geisoleerde woning verbruikt zo 2000 m3 gas en 3000kwh energie. Als jouw energieleverancier je niet spaart met lagere tarieven (ondergetekende zat bij Coolblue Energie) en je zoekt niet tot op de bodem naar een aantrekkelijk aanbod in bovengenoemde topics, dan betaal je nu al snel €3,30 per kuub gas en €0,90 per kilowatt.
Dat komt neer op €6.600 aan gas en €2.700 aan stroom. Dat komt (ex teruggave energiebelasting, maar ook ex vastrechtkosten) neer op €775 per maand.
Vul anders bovenstaande getallen eens bij https://www.engie.nl/energie/aanvragen/ in en klik bij 'ik weet mijn jaarverbruik niet' eens wat scenario's aan, dan geeft Engie hun gemiddelden ;)

Kijk, het prettige is dat veel modale tweeverdieners de afgelopen tijd:
  • Hun hypotheek hebben kunnen verlagen door de lage rente
  • Hebben geïnvesteerd in zonnepanelen
  • Een zuinigere hybride auto hebben
  • Een langdurig energiecontract hebben ofwel nog 'maar' 0,28 per kwh betalen. Er zit momenteel een factor 3/4 tussen marktprijzen (waarop nieuwe contracten gebaseerd zijn) en de prijzen die sommige consumenten nu nog hebben (doordat leveranciers deels nog langjarige contracten hebben). De energierekening kan dus makkelijk een factor 3/4 schelen tussen 2 buren die hetzelfde verbruiken bij dezelfde leverancier.
En daarbij snap ik ook wel:
  • Niet iedereen maakt zijn zorg eigen risico op
  • Niet iedereen heeft kinderen
  • Niet iedereen woont in een matig geisoleerd huis
  • Niet iedereen verbruikt zoveel energie
  • Niet iedereen heeft zulke hoge woonlasten
  • Etc etc etc
Toch ben ik wel degelijk van mening dat er best veel 'modale' stellen zijn die 'gewoon' een huisje/boompje/beestje willen zonder al te gekke dingen te doen, die door een paar pechfactoren opeens wel degelijk in de knel zijn gekomen. En zo zijn er toch echt situaties ontstaat waarbij €5.000 voor het ene stel echt krap is geworden, terwijl de ander makkelijk >1.000 over kan houden, ondanks de gestegen energieprijzen.

Dat zijn voornamelijk jongere mensen zonder aanzienlijk spaarpotje (want bijvoorbeeld net huis gekocht en/of nog een studieschuld). Die hebben hier ook bijzonder weinig tegen kunnen doen en hebben echt geen 'rare' of 'foute' beslissingen gemaakt om hier uit te komen. Dan doet een onverwachte vaste last van een paar honderd euro per maand echt wel pijn.

En dat zijn dan nog altijd middeninkomens. Ik moet er niet aan denken om met een lager inkomen zo'n voorschotbedrag te moeten betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 06-09-2022 19:10 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:24:
[...]

bashen op de verkeerde partij. Het is big Pharma die de winst pakt.

Merendeel van de zorgverzekeraars zijn cooperaties zonder winstoogmerk.

En volgens mij worden meeste medicijnen gewoon in de basisverzekering vergoed.
Hoe zie je dat dan? Mijn vrouw betaalt de zorgverzekeraar hetzelfde bedrag, maar verbruikt nog maar de helft van de medicatie. Waar zit de winst voor Big Pharma hier dan? Die verkopen minder, want mijn vrouw gebruikt nog maar de helft. We hebben dus 2 verliezers:
- Big Pharma heeft minder omzet.
- Mijn vrouw betaalt hetzelfde voor minder.

De zorgverzekeraar is de laatste partij in deze zero-sum game. Wat zal het voor hen betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
brothermaynard schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:21:
[...]

Heb je een betrouwbare bron gevonden voor die beleidswijziging? geen stijl valt daar wat mij betreft niet onder. zou naar mijn idee wel goed nieuws zijn, als de gasprijs niet onnodig wordt opgestuwd (cancellen oude contract=boete, aangaan nieuw contract= shoppen op een oververhitte markt, dus hogere prijs EN extra vraag genereren)
Jetten geeft ontheffing aan gemeenten om sancties gascontract

Oh ja, en van de overheid zelf:
Ontheffingen voor gascontracten SEFE Energy Ltd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:45:
[...]

Hoe zie je dat dan? Mijn vrouw betaalt de zorgverzekeraar hetzelfde bedrag, maar verbruikt nog maar de helft van de medicatie. Waar zit de winst voor Big Pharma hier dan? Die verkopen minder, want mijn vrouw gebruikt nog maar de helft. We hebben dus 2 verliezers:
- Big Pharma heeft minder omzet.
- Mijn vrouw betaalt hetzelfde voor minder.

De zorgverzekeraar is de laatste partij in deze zero-sum game. Wat zal het voor hen betekenen?
Dat de premie volgend jaar iets minder omhoog hoeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

brothermaynard schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat beiden moeten (ben overigens ook werkgever, betaal 'netjes' CAO-loon, maar die mogen wel iets omhoog naar mijn indruk). alleen hogere lonen lost het probleem niet op, de belastingdruk in NL is hoog (>40% inmiddels), dus daar mag ook zeker wat vanaf, zeker als je ziet dat we buiten de officiele belastingdruk ook nog allerlei extra belastingen hier buiten betalen. koploper is overigens Denemarken met bijna 50%

Saillant detail is dat ik via google een artikel uit de volkskrant van vorig jaar tegenkwam. 1% van de bevolking bezit 27% van het vermogen (peildatum 2019), en dat loopt op (wrsch nu 30%+).
De discussie tussen 'hoog' en 'laag' inkomen is macro-economisch daarmee helemaal niet interessant. ook de 'hoog' inkomen mensen (100-200k) kun je gevoegelijk bij de 'have nots' groep voegen als het om vermogen en financiele (on)afhankelijkheid gaat.
Grootste probleem in NL is niet de inkomsten ongelijkheid (daar nivelleren 'we' lustig op los), maar de vermogens ongelijkheid. Daar mag wat meer gekeken worden naar oplossingen van de maatschappelijke problemen.
Spijker op de kop, enige wat ik nog wil toevoegen is ook de risico's van de middengroep (ook het hogere segment) dubbel zo hoog zijn. Als je al in een sociale huurwoning zit en je verliest je baan is de bijstand / ww daarop "afgestemd" (geen vetpot, veel te laag, maar dat is niet mijn punt). In de hogere segmenten zit iedereen vaak al op zijn maximum omdat het leven zo duur is en goedkoop wonen niet mag. Tel daarbij een hoge energierekening en misschien werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid en je kunt je hypotheek niet meer opbrengen. Gevolg: je moet je huis uit, maar waar moet je heen?

Dit is (mede) waarom ik niet zo blij ben met de mitigaties van het kabinet. Als je alleen de lage inkomens helpt dan zijn er nog enorm veel mensen die het op papier goed hebben maar toch onderuit gaan. Dit effect wordt versterkt als er een recessie komt waar mensen niet meer gaan uitgeven of de bedrijven hun kosten niet meer betalen kunnen. Die spiraal moet op een andere manier doorbroken worden dan alleen door de minima te helpen. De overheid moet flink ingrijpen op de markt en een voorbeeld nemen aan omliggende landen die maximale energietarieven invoeren. Daarnaast moet er een manier komen, snel(!) waarbij de energieleveranciers niet de recordwinsten kunnen maken die ze nu doen. De prijs van gas betalen voor alle vormen van energie is echt een enorme mislukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
SinergyX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:31:
[...]

Dat maak slechts een omweg weer terug in de cirkel, hogere lonen = hogere kosten = hogere prijzen.

Marges moeten behouden worden, aandeelhouders/investeerders tevreden, het vicieuze cirkeltje waar simpel 'hogere lonen' niet bepaald de oplossing is (immers, wat doe je met AOW? Uitkering? is ook geen kleine groep).
En als je gaat morrelen met lagere marges heeft dat weer impact op je pensioenpremie, of pensiounuitkering als je al gepensioneerd bent. Wij zijn immers via de pensioenfondsen en -verzekeraars ook aandeelhouders/investeerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 20:27

Canon23

>>MY<< world

Loonbelasting met 15% laten zakken ofzo. Doordat mensen dan nog steeds kunnen uitgeven, krijgt de overheid daar toch extra binnen. Met de hoge energie rekening, dure boodschappen ( deze worden straks nog duurder, want die loonsverhoging wordt gewoon doorbelast) etc gaan demidden modale inkomens ook gewoon nat

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De criminaliteit is al aan het stijgen door de armoede volgens de politiebond:

https://wnl.tv/2022/09/06...een-hete-herfst-tegemoet/

Misschien had het kabinet toch iets sneller moeten reageren met maatregelen voor dit jaar nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:47:
[...]

Dat de premie volgend jaar iets minder omhoog hoeft
Da's de volgende cyclus. En dat kan dan dus alleen maar, omdat ik tienduizenden euro's heb geïnvesteerd in een verhuizing. Maar het nodigt niet direct uit tot "zuinig doen". Voor onze oplossing, die de afgelopen jaren toch veruit het meeste heeft opgeleverd, zien we niets terug. Achja, wij voelen ons dan ook echt niet schuldig als we misschien soms een keer onnodig ergens een beroep op doen. Is al betaald, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Soldaatje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:57:

Misschien had het kabinet toch iets sneller moeten reageren met maatregelen voor dit jaar nog.
Ach, een extra "sorry" kan er nog wel bij. :)
Vooral apart dat ze nu pas met zo'n uiting komen. Dit hadden ze toch al wel een aantal maandjes aan kunnen zien komen. Ik heb te doen met de winkeliers, want winkeldiefstal zal bijvoorbeeld echt gaan ontploffen als er nu niet doortastend wordt opgetreden. Maar ik reken ook op een forse toename van bijvoorbeeld fietsendiefstal. Als dit maar lang genoeg doorgaat, zullen er stilletjesaan steeds meer mensen aan het stelen gaan (die dat eerder net niet hoefden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
geishin schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:31:
[...]

Ik kan niet wachten totdat Kaag en de rest van de ministerploeg (eigenaar van gemiddeld 2 huizen), collectief wat inleveren van hun salaris, toeslagen, onkonstenvergoedingen etc. Zelfde geldt overigens voor de TK-leden.
Wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:18

Dennis1812

Amateur prutser

Ja dat gaan ze vast niet doen. Zie ze eerder een inflatiecorrectie toepassen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:02
Soldaatje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:57:

Ik las pas geleden nog dat er zelfs al gaten in benzinetanks van auto's worden geboord om zo de dure benzine te stelen. Dus niet alleen de katalysators en bepaalde onderdelen zijn aantrekkelijk voor dieven, maar nu dus ook al de benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
R0181 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:53:
[...]

Ik las pas geleden nog dat er zelfs al gaten in benzinetanks van auto's worden geboord om zo de dure benzine te stelen. Dus niet alleen de katalysators en bepaalde onderdelen zijn aantrekkelijk voor dieven, maar nu dus ook al de benzine.
Dat is toch levensgevaarlijk? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:02
GioStyle schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:17:
[...]
Dat is toch levensgevaarlijk? _O-
Nee hoor, op veel sloperijen doen ze niet anders om de benzine op te vangen uit sloopwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Deze crisis is inmiddels maatschappijbreed, we gaan hierdoor over naar een nieuw breder topic. Er zijn tevens wat extra topic richtlijnen aangegeven in het nieuwe topic, lees die s.v.p. door voor je iets post.

Hier s.v.p. verder:
Energie-en inflatiecrisis in Nederland

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Dit topic is gesloten.