Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30
T0oMuch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:49:
[...]

Ik ben op mijn beurt ook getriggerd door de opzegtermijn die je noemt. Mijn vaste contract loopt 1 december af bij Greenchoice en ik heb 25 november een contract bij OM aangevraagd, waarna ze aangaven dat mijn levering begint op 13 december ivm wettelijke 14 dagen bedenktijd. Zij zeggen ook het contract bij Greenchoice voor me op, maar dat houdt geen rekening met de opzegtermijn van 30 dagen.
Heb ik even een vraag voor ingeschoten bij OM of dat goed gaat.

Bovenstaande doorgestreept ivm comment @crunchytail (bedankt!)

[...]

Ik snap je redenatie mbt de maand januari. Als je nu bij Greenchoice op Groen&Vrij Wind en Zon contract zit heb je in principe geen looptijd en kun je dus ook halverwege de maand overstappen lijkt me, dus dan heb je wel meer flexibiliteit.

Ik krijg nu inderdaad per maand een bedrag terug. Dit aan de hand van een conservatieve schatting van de opbrengst, maar omdat het om een aardig bedrag gaat krijg ik dit liever per maand dan aan het einde van het jaar. Eventueel terugbetalen kun je ook zien als een renteloze lening waar ik geen problemen mee heb.

Je comment over het feit dat de tarieven voor 2023 nog niet bekend zijn geld natuurlijk ook voor Greenchoice. Op basis van de historische tarieven kun je een beeld vormen en daarnaast is OM een collectief zonder winstoogmerk wat ze een voordeel geeft mbt de reguliere partijen. Dit betekend dat ze geen winst maken waardoor ze meer kunnen investeren in groene energie en de tarieven laag kunnen houden. Teruglevertarieven zijn in ieder geval de beste op de markt momenteel, dus dat maakt het voor iemand met netto teruglevering zeer interessant

Wat nog interressant is om te bekijken is de lokale cooperatie die bij jou in de buurt actief is (OM is een collectie van lokale cooperaties). Geeft je een beeld van de iniatieven die ze hebben. Je kunt naast energie afnemen bij OM ook van je lokale cooperatie lid worden, waardoor je ook op lokaal niveau een steentje kunt bijdragen en invloed kunt uitoefenen. Ik twijfel zelf nog of ik dat ga doen, maar het spreekt me wel aan.
Tarieven om zijn bekend;
https://www.samenom.nl/vo...riefwijzigingVariabel.pdf

2,75 voor m3 gas en 67 cent per kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnK9-b7z8FAxbRiDyNUttsgrzbQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7ZjXUd1HDKAEdluVUlHfWWp.jpg?f=user_large

Let op, dit is het variabel tarief. Niet het flex tarief.
Variabel is een ander woord voor modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

Meer info over het variabele tarief van SamenOm in 2023. aghh @wmeester was me voor. :P

Deze tarieven worden elk half jaar gewijzigd en stijgen flink. Daar schrok ik wel even van, mar met het prijsplafond zal de stijging van de maandlasten meevallen. Ik heb geen idee of dit nou hoog is in vergelijking met aanbieders. Dat moet ik nog uitzoeken, maar analyses van jullie hier op het forum zijn meer dan welkom. ;)
Bovendien is dit het variabele tarief en niet het flex tarief waar hier eerder naar verwezen werd. Ik weet niet zeker of het nog mogelijk is om over te stappen naar het variabele tarief.

De uitleg van SamenOm over de stijgingen wordt uitgelegd in dit plaatje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJCvtHKVW-ArCYveLjHQj4mSeBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wVF0uaBDF5UVHDGSE6LI4foJ.png?f=user_large
Meer info ook hier

[ Voor 14% gewijzigd door Zewatanejo op 29-11-2022 21:18 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Vanaf dec heb ik een dynamische aansluiting bij Tibber.
Maar eigenlijk is dat dus niet zo slim als je zonnepanelen hebt. En al helemaal niet met het prijsplafond.

Verbruik max 6000kw
Opbrengst 3000kw

Opzeg bij Tibber is 24uur..
De gemiddelde weekprijs is nu 35cent incl de belastingen.

Graag jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:01
Ruud888 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:21:
Vanaf dec heb ik een dynamische aansluiting bij Tibber.
Maar eigenlijk is dat dus niet zo slim als je zonnepanelen hebt. En al helemaal niet met het prijsplafond.

Verbruik max 6000kw
Opbrengst 3000kw

Opzeg bij Tibber is 24uur..
De gemiddelde weekprijs is nu 35cent incl de belastingen.

Graag jullie advies
ja zelfde situatie hier maar 7700 verbruik / 4000 opwek... ik ga denk ik tot Maart bij Dynamisch en dan terug naar Varriabel. want daan zijn ze van het dure gas af in de opslag? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
supayoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:22:
[...]

ja zelfde situatie hier maar 7700 verbruik / 4000 opwek... ik ga denk ik tot Maart bij Dynamisch en dan terug naar Varriabel. want daan zijn ze van het dure gas af in de opslag? 8)7
Dat dacht ik ook. Maar je kan beter op jaarbasis salderen.
Dus overweeg toch op 1jan over te stappen voor een jaar.
Bij Tibber kan je alleen per uur salderen.

De maand tarieven bij gaslicht.com zijn circa 110euro.

De prijzen zijn wel aan het dalen!!

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 29-11-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:01
Ruud888 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:52:
[...]

Ja , daarom ook weer terug in Maart? Dan saldeer je vanaf Maart tot Maart bij de ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Zewatanejo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:14:
Meer info over het variabele tarief van SamenOm in 2023. aghh @wmeester was me voor. :P

Deze tarieven worden elk half jaar gewijzigd en stijgen flink. Daar schrok ik wel even van, mar met het prijsplafond zal de stijging van de maandlasten meevallen. Ik heb geen idee of dit nou hoog is in vergelijking met aanbieders. Dat moet ik nog uitzoeken, maar analyses van jullie hier op het forum zijn meer dan welkom. ;)
Bovendien is dit het variabele tarief en niet het flex tarief waar hier eerder naar verwezen werd. Ik weet niet zeker of het nog mogelijk is om over te stappen naar het variabele tarief.

De uitleg van SamenOm over de stijgingen wordt uitgelegd in dit plaatje;
[Afbeelding]
Meer info ook hier
Dat zijn tot nog toe de laagste prijzen die ik heb gezien. En bij mijn weten zijn ze wettelijk verplicht om het Modelcontract aan te bieden. Ik denk dat ik morgen maar eens om een aanbieding ga vragen.. Het is in ieder geval een stuk voordeliger dan de 77 ct/kWh van Powerpeers per 01/01/23.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
TFHfony schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:56:
[...]

Dat zijn tot nog toe de laagste prijzen die ik heb gezien. En bij mijn weten zijn ze wettelijk verplicht om het Modelcontract aan te bieden. Ik denk dat ik morgen maar eens om een aanbieding ga vragen.. Het is in ieder geval een stuk voordeliger dan de 77 ct/kWh van Powerpeers per 01/01/23.
Hoe vraag je bij samenom een variable contract aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

grote_oever schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:18:
[...]

Hoe vraag je bij samenom een variable contract aan?
Even op de meest logische plek kijken: https://www.samenom.nl/modelcontract/
Contact opnemen dus. Zoals bij meerdere energiemaatschappijen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
TFHfony schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:22:
[...]

Even op de meest logische plek kijken: https://www.samenom.nl/modelcontract/
Contact opnemen dus. Zoals bij meerdere energiemaatschappijen.
Bedankt, op 1 of andere manier heb ik die niet gevonden / overheen gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
TFHfony schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:56:
[...]

Bij Delta 51 en 62cent 6mndtarief.
Teruglevering 13,5cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
supayoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:56:
[...]

Ja , daarom ook weer terug in Maart? Dan saldeer je vanaf Maart tot Maart bij de ander?
Maar wat gebeurt er dan de laatste 3mnd?! Dan is het prijsplafond er niet meer.
Ik denk dat ik liever 1jan 2023 de keuze heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:12:
[...]

Bij Delta 51 en 62cent 6mndtarief.
Teruglevering 13,5cent
Zijn dat de huidige tarieven met 9%, of de nieuwe tarieven per 01/01/23 met 21%?

/edit/
Inmiddels gevonden: Dit zijn dus de tarieven voor 2022: https://www.deltaenergie....e-gas-1-november-2022.pdf
De tarieven die ik hier boven noem van OM zijn vanaf 01/01/23 met 21% BTW.

[ Voor 33% gewijzigd door TFHfony op 30-11-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 10:04
Zit er over te denken om over te stappen met stroom naar Engie (ivm overcapaciteit) en gas via het dynamische tarief in te kopen. (Groene stroom Lokaal). Ik kan bij Engie alleen stroom aanklikken.

Zie ik hier nog wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
supayoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:22:
[...]

Edit: Offtopic hier, gooi maar weg.

[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 30-11-2022 17:36 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Nou ik heb deze week toch wel de grootste naai actie van dit jaar meegemaakt met Greenchoice. Ik zit nu bij energiemaatschappij die de tarieven op normaal 59 cent per kWh en dal 56 cent per kWh voor december heeft staan en wordt ik maandag gebeld door greenchoice voor een aanbieding voor 52 cent per kWh normaaltarief en 39 cent per kWh dal tarief.

Ook mooi verhaaltje dat ze maar 1 keer per kwartaal de tarieven aanpassen en dus wat stabieler is dus uiteindelijk gekozen om de overstap te maken, 24-12 zou de overstap zijn, wel flexibel contract nog want vast doen ze niet. Krijg ik net een mailtje dat de tarieven voor 1 Januari 87 cent per kWh normaal tarief en 71 cent per kWh daltarief zullen worden. terwijl mijn huidige maar naar 67 cent piek en 56 cent dal gaat

Die denken nog even snel voor dit jaar mensen te lokken om ze in Januari de hoofdprijs te laten betalen. Wat voor een partij is dit dan zeg en mogen ze dat zomaar doen? Die hebben toen ze mij de aanbieding deden al lang geweten dat de prijs in Januari zo hoog wordt. Sowieso cancel ik de overstap aangezien ik 14 dagen bedenktijd heb maar zou ook ergens een klacht in willen dienen hiervoor, weet iemand of ik dat ergens kan doen? De ACM ofzo?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudVB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:27
Voor zover ik heb kunnen ontdekken behoudt iedere aanbieder zich het recht voor om de prijzen maandelijks aan te passen bij een modelcontract ''indien de marktomstandigheden het noodzakelijk maken' .....
De enige zekerheid wordt door de overheid geboden middels het prijsplafond.Indien je daarboven komt, ben je 'aan de wilden' overgeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
<verkeerde topic>

[ Voor 93% gewijzigd door Michiel1978 op 01-12-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
dennis112 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 01:04:
Nou ik heb deze week toch wel de grootste naai actie van dit jaar meegemaakt met Greenchoice. Ik zit nu bij energiemaatschappij die de tarieven op normaal 59 cent per kWh en dal 56 cent per kWh voor december heeft staan en wordt ik maandag gebeld door greenchoice voor een aanbieding voor 52 cent per kWh normaaltarief en 39 cent per kWh dal tarief.

Ook mooi verhaaltje dat ze maar 1 keer per kwartaal de tarieven aanpassen en dus wat stabieler is dus uiteindelijk gekozen om de overstap te maken, 24-12 zou de overstap zijn, wel flexibel contract nog want vast doen ze niet. Krijg ik net een mailtje dat de tarieven voor 1 Januari 87 cent per kWh normaal tarief en 71 cent per kWh daltarief zullen worden. terwijl mijn huidige maar naar 67 cent piek en 56 cent dal gaat

Die denken nog even snel voor dit jaar mensen te lokken om ze in Januari de hoofdprijs te laten betalen. Wat voor een partij is dit dan zeg en mogen ze dat zomaar doen? Die hebben toen ze mij de aanbieding deden al lang geweten dat de prijs in Januari zo hoog wordt. Sowieso cancel ik de overstap aangezien ik 14 dagen bedenktijd heb maar zou ook ergens een klacht in willen dienen hiervoor, weet iemand of ik dat ergens kan doen? De ACM ofzo?
Je betaalt 40 cent vanaf januari ivm het prijsplafond.
De prijzen van stadverwarming is € 47,39 per gigajoule bij Eneco (nu € 39,42) met prijsplafond vanaf 2023, originele prijs niet bekend, bij Vattenfall vanaf 2023 € 76,45 standaard zonder prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Zijn er meer klanten van Oxxio hier? Volgens de Oxxio app zijn de tarieven nu goed in de app verwerkt en dus de kosten die gepaard gaan met het verbruik nu juist weergegeven.

Volgens mij is dat nog helemaal niet het geval. Zijn er meer mensen hier met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 13:51
Wasabi! schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:01:
[...]

Je betaalt 40 cent vanaf januari ivm het prijsplafond.
De prijzen van stadverwarming is € 47,39 per gigajoule bij Eneco (nu € 39,42) met prijsplafond vanaf 2023, originele prijs niet bekend, bij Vattenfall vanaf 2023 € 76,45 standaard zonder prijsplafond
Dit is echt waardeloos. Ik ben woonachtig in Almere en maken verplicht gebruik van Vattenfall voor stadsverwarming. Prijs was in 2021 ca. 22 euro per gigajoule (incl 21% btw). We hebben een nieuw en goed geïsoleerd huis maar betalen nu 200 euro per maand voor warmwater en stadsverwarming. Gaat dadelijk richting de 300 euro p/m. Dit staat nog los van stroom..

[ Voor 14% gewijzigd door juwlez op 01-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:35
GrazendeKoe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:14:
Zijn er meer klanten van Oxxio hier? Volgens de Oxxio app zijn de tarieven nu goed in de app verwerkt en dus de kosten die gepaard gaan met het verbruik nu juist weergegeven.

Volgens mij is dat nog helemaal niet het geval. Zijn er meer mensen hier met dezelfde ervaring?
Nog niks veranderd hier, het is niet beschikbaar of nog niet bekend.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
wmeester schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:07:
[...]

Tarieven om zijn bekend;
https://www.samenom.nl/vo...riefwijzigingVariabel.pdf

2,75 voor m3 gas en 67 cent per kwh
[Afbeelding]

Let op, dit is het variabel tarief. Niet het flex tarief.
Variabel is een ander woord voor modelcontract
Nou. Mijn ervaring is dat afgelopen maanden je geen model/variabel meer kon krijg. Enkel flex voor nieuwe klanten. Ondanks dat je die variabele tarieven vind op hun model-pagina...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ruud888 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:52:
[...]

Met panelen moet je in de zomer cashen bij de hoogste tlv toko.
In de winter (netto afname) maanden zoek je de goedkoopste levering. Dat is nu dynamisch zo ver ik weet.

Onder de streep brengt dit het meeste op...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFlag82
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 20:52

Same here, daarnaast mis ik nog een stukje communicatie van Oxxio over de tarieven vanaf 1 januari 2023.
Prijsplafond of niet, de tarieven gaan sowieso veranderen door de BTW en ODE. Tot nu toe is het stil aan de Oxxio kant.

Deze week zag ik op hun site dat nieuwe klanten een vast tarief voor 3 maanden overeen kunnen komen. Overigens lager dan de tarieven die ik als bestaande klant bij hen afreken. Een dag later is hier geen spoor meer van op hun website. Kortom, ik begin ze een beetje zat te worden bij Oxxio en ongeacht prijsplafond sterk aan het nadenken ben om over te stappen. Grote vraag: waarheen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:35

kgl

TheFlag82 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:56:
[...]

Same here, daarnaast mis ik nog een stukje communicatie van Oxxio over de tarieven vanaf 1 januari 2023.
Prijsplafond of niet, de tarieven gaan sowieso veranderen door de BTW en ODE. Tot nu toe is het stil aan de Oxxio kant.

Deze week zag ik op hun site dat nieuwe klanten een vast tarief voor 3 maanden overeen kunnen komen. Overigens lager dan de tarieven die ik als bestaande klant bij hen afreken. Een dag later is hier geen spoor meer van op hun website. Kortom, ik begin ze een beetje zat te worden bij Oxxio en ongeacht prijsplafond sterk aan het nadenken ben om over te stappen. Grote vraag: waarheen........
Ik kreeg afgelopen vrijdag een email van Oxxio over nieuwe tarieven per 26 December;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl9-_q4A-G3RVnXqmwnwybA3NlY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/azLISFTCffMwHXGJFQWEm9X7.png?f=user_large

Voor de duidelijkheid, de reden dat ik per 26 December deze nieuwe tarieven krijg is omdat mijn huidige tarieven per 26 September ingegaan zijn. Oxxio verandert de tarieven iedere 3 maanden.

Vanuit Oxxio veranderen de tarieven overigens niet per 1 januari (tenzij je 3 maanden of contract afloopt per die datum uiteraard). Wijziging BTW en ODE komen vanuit de overheid. Je kaal leveringstarief verandert er niet door.

[ Voor 8% gewijzigd door kgl op 01-12-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:33

Hier kloppen ze ook niet.
Gas: €2,70 tov €2,21 in de mail.
Stroom: €0,76 / €0,60 tov €0.69 / €0,52 in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Incognitum schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:09:
[...]

Hier kloppen ze ook niet.
Gas: €2,70 tov €2,21 in de mail.
Stroom: €0,76 / €0,60 tov €0.69 / €0,52 in de mail.
Je moet alle kosten in de mail bij elkaar optellen, de genoemde tarieven zijn zonder de opslagen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:33
Montalbano schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:29:
[...]

Je moet alle kosten in de mail bij elkaar optellen, de genoemde tarieven zijn zonder de opslagen.
Och tuurlijk. Dom dom dom. Excusi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

De voorgaande maanden lijken in ieder geval weer meer te kloppen dan voorheen, die worden weer tegen de oude tarieven getoond. Verder heb ik geen enkel vertrouwen in die app, mijn opwek/teruglever overzicht heeft nog nooit geklopt (lever altijd meer terug dan ik opwek volgens Oxxio).
Ik was altijd heel tevreden met Oxxio, maar de laatste maanden hebben ze bij mij - en niet alleen door de prijzen - echt alle credits verspeeld. Waardeloze communicatie, geen antwoorden geven op wat je vraagt, app die voor geen meter klopt, etc. Vanaf volgende week over op dynamische tarieven.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
  • Laatst online: 09-09 17:00
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:44:
[...]

In de winter (netto afname) maanden zoek je de goedkoopste levering. Dat is nu dynamisch zo ver ik weet.

Als je meer verbruikt dan teruglevert is het beste om bij dezelfde leverancier te blijven die aan jaarlijks salderen doet tot je in ieder geval je netto zomer opbrengst volledig hebt gesaldeerd. Je wil in zo'n geval niet van de TLV gebruik maken omdat je dan minder krijgt dan bij saldering.

Als je over het gehele jaar meer terugleverd dan verbruikt kijk je naar de hoogste TLV toko met jaarlijkse saldering. Momenteel is dit OM energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:47:
[...]

Als je meer verbruikt dan teruglevert is het beste om bij dezelfde leverancier te blijven die aan jaarlijks salderen doet tot je in ieder geval je netto zomer opbrengst volledig hebt gesaldeerd. Je wil in zo'n geval niet van de TLV gebruik maken omdat je dan minder krijgt dan bij saldering.

Als je over het gehele jaar meer terugleverd dan verbruikt kijk je naar de hoogste TLV toko met jaarlijkse saldering. Momenteel is dit OM energie.
Dat is helemaal niet het beste (als je hiermee financieel bedoeld). Maar ik kan weer de discussie aangaan, die ik al 18 keer heb gevoerd, en al 18 keer heb gewonnen :P Ik doe het voor de medemens, elke euro is weer eentje meer toch!

Met panelen lever je in de netto zomermaanden altijd meer terug dan dat je inkoopt. Dus hier is enkel de tlv van belang. In de netto inkoopmaanden boeit alleen de goedkoopste afname kwh prijs. Dit is totaal niet voordelig te krijgen door bij 1 toko te zitten, tenzij je een toko vind met 20 cnt afname tarief en 80 cnt tlv 8)

2x wisselen per jaar levert meer op dan een heel jaar bij 1 toko te blijven (voor alle 99% van de mensen met panelen). Ik kan mijn 18 keer gebruikte excel wel hier weer neerplanten als je nog niet overtuigd bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:35:
[...]

Dat is helemaal niet het beste (als je hiermee financieel bedoeld). Maar ik kan weer de discussie aangaan, die ik al 18 keer heb gevoerd, en al 18 keer heb gewonnen :P Ik doe het voor de medemens, elke euro is weer eentje meer toch!

Met panelen lever je in de netto zomermaanden altijd meer terug dan dat je inkoopt. Dus hier is enkel de tlv van belang. In de netto inkoopmaanden boeit alleen de goedkoopste afname kwh prijs. Dit is totaal niet voordelig te krijgen door bij 1 toko te zitten, tenzij je een toko vind met 20 cnt afname tarief en 80 cnt tlv 8)

2x wisselen per jaar levert meer op dan een heel jaar bij 1 toko te blijven (voor alle 99% van de mensen met panelen). Ik kan mijn 18 keer gebruikte excel wel hier weer neerplanten als je nog niet overtuigd bent...
Ik volg je niet helemaal, maar mogelijk ligt dat aan het feit of je wel of geen rekening houdt met jaarlijkse saldering.
In geval van jaarlijkse saldering is:
- Bij netto verbruik alleen de laagste kwh prijs van toepassing omdat je nooit van de TLV gebruik maakt.
- Bij netto teruglevering alleen de hoogste TLV van belang en maakt kwh prijs niet uit omdat je verbruik voledig wordt weggestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:08:
[...]

Ik volg je niet helemaal, maar mogelijk ligt dat aan het feit of je wel of geen rekening houdt met jaarlijkse saldering.
- Bij netto verbruik alleen de laagste kwh prijs van toepassing omdat je nooit van de TLV gebruik maakt.
- Bij netto teruglevering alleen de hoogste TLV van belang en maakt kwh prijs niet uit omdat je verbruik voledig wordt weggestreept.
En wat nou als je in de teruglever-maanden een hogere vergoeding kun krijgen dan wat je moet betalen in verbruik-maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nieuwe tarieven van Engie gekregen voor gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eppuxy5XWSUfnvZCeTu14-mxGbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ohvz8IB6ohzBABGyVBgJzUQy.png?f=fotoalbum_large

Gezien het prijsplafond ga ik daar (als het allemaal goed gaat) weinig last van hebben. Ik denk echter over te stappen naar een andere leverancier ivm lager vastrecht. Op Pricewise bieden zowel Greenchoice als Budget Energie gas aan voor 2,29 en een lager vastrecht. Vermoedelijk zullen beide leveranciers hun kuubprijzen ook wel omhoog gooien, maar gezien het prijsplafond is het alleen relevant wat er met het vastrecht gebeurt.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
RikTW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:16:
[...]

En wat nou als je in de teruglever-maanden een hogere vergoeding kun krijgen dan wat je moet betalen in verbruik-maanden?
Dan is het uiteraard een ander verhaal, maar ik ben in de veronderstelling dat dit niet meer gaat gebeuren in de toekomst. Is dat dit jaar nog voorgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:11
Had een jaarcontract bij vattenfall en heb een mail gekregen voor het nieuwe jaar. Ze geven geen vaste contracten meer.
Toch behoorlijk geschrokken van de prijzen. Geen echte aanbieding te noemen.

Locatie dordrecht

Stroom
Vaste leveringskosten (per maand): 5,99,-
Enkeltarief per kWh: 0,836

Gas
Variabele leveringskosten G1 per m3: 3,129,-

Toch maar eens rondkijken..

[ Voor 4% gewijzigd door keanu_ op 01-12-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

keanu_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:34:
Had een jaarcontract bij vattenfall en heb een mail gekregen voor het nieuwe jaar. Ze geven geen vaste contracten meer.

Locatie dordrecht

Stroom

Gas

Ik kijk mee 🤣

Dit worden uw nieuwe tarieven
Stroom Variabel
Vaste kosten Per maand
Vaste leveringskosten € 5,99
Variabele kosten Per kWh
Normaaltarief (1.474 kWh)
Daltarief (1.151 kWh)

€ 0,948265
€ 0,714614

Gas Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 € 3,21944

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:24:
[...]

Dan is het uiteraard een ander verhaal, maar ik ben in de veronderstelling dat dit niet meer gaat gebeuren in de toekomst. Is dat dit jaar nog voorgekomen?
Ik bedenk me ineens dat dat niet eens hoeft. Zolang je maar de hoge TLV krijgt over alles wat je opwekt maakt het in de winter niet meer uit en zoek je inderdaad gewoon de leverancier met het laagste kWh tarief (wat PCJR zegt dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:08:
[...]

Salderen gewoon per half jaar (ofwel per periode). Boeit echt niet dat dat niet per jaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:55:
[...]

Salderen gewoon per half jaar (ofwel per periode). Boeit echt niet dat dat niet per jaar is...
Gimme de Excel;)

100 kWh winter a 60ct
300 kWh tlv zomer a 20ct geeft €0.

Salderen geeft €40 terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
RikTW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:16:
[...]

Duh dat is de bedoeling. In de winter afname a 20-30 cnt, whatever t goedkoopst is.
In de netto teruggeefmaanden cashen met een tlv van 70-90 cnt.

En dat is nooit bij eenzelfde leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Vendetta_X schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:14:
[...]

Gimme de Excel;)

100 kWh winter a 60ct
300 kWh tlv zomer a 20ct geeft €0.

Salderen geeft €40 terug
PCJR in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Je had ook op mn forumposts mogen zoeken, maar hier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
RikTW schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:45:
[...]

Ik bedenk me ineens dat dat niet eens hoeft. Zolang je maar de hoge TLV krijgt over alles wat je opwekt maakt het in de winter niet meer uit en zoek je inderdaad gewoon de leverancier met het laagste kWh tarief (wat PCJR zegt dus ;) )
Met salderen krijg je een hogere prijs per kwh dan de TLV, dus wil altijd eerst je volledige opbrengst salderen. Zodra je de opbrengst van de zomermaanden volledig hebt verbruikt stap je over naar de leverancier met het laagste kWh tarief. Daar zit je dan een aantal maanden tot de zomer weer begint.

Daarom is onderstaand nog steeds van toepassing en wil je nooit netto terugleveren (als TLV < kWh tarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
Ah, dat verklaart het. TLV hoger dan kWh tarief. Dan is het inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:20:
[...]

Met salderen krijg je een hogere prijs per kwh dan de TLV, dus wil altijd eerst je volledige opbrengst salderen. Zodra je de opbrengst van de zomermaanden volledig hebt verbruikt stap je over naar de leverancier met het laagste kWh tarief. Daar zit je dan een aantal maanden tot de zomer weer begint.

Daarom is onderstaand nog steeds van toepassing en wil je nooit netto terugleveren (als TLV < kWh tarief).
Juist, zie aldus mijn excel.

Maja, ik probeer dit al ongeveer 8 maanden op diverse platform de mensen aan t verstand te brengen. Snap dat t soms lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
T0oMuch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:22:
[...]

Ah, dat verklaart het. TLV hoger dan kWh tarief. Dan is het inderdaad een ander verhaal.
Logisch, anders heeft t geen zin. Bij UC of Engie was 80-90 cnt ltv. Bij Tibber/SamenOm betaal je nu 20-40 cnt afname. Dat is juist de kloe :+

Blijft altijd afwachten hoe het in 2023 zal gaan uiteraard. In 2022 paar 1000 "terug gekregen" op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:25:
[...]

Logisch, anders heeft t geen zin. Bij UC of Engie was 80-90 cnt ltv. Bij Tibber/SamenOm betaal je nu 20-40 cnt afname. Dat is juist de kloe :+

Blijft altijd afwachten hoe het in 2023 zal gaan uiteraard. In 2022 paar 1000 "terug gekregen" op deze manier.
Ah een n=1 verhaal. Helaas zijn de tijden dat lev=tlv prijs wel voorbij. Verder zijn prijs verwachtingen voor de zomer lager dan voor de winter. Zal goed zoeken zijn in 2023 of gokje nemen op dynamisch, zekerheid zit hem toch in leverancier met hoge tlv icm salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T0oMuch
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:25:
[...]

Ja dat is voor mij het 'nu komt de app uit de mouw' moment. In dat geval geen discussie.

Goed om te weten dat het dit jaar nog mogelijk was. Ga de TLV ontwikkeling komende zomer in gaten houden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Vendetta_X schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:40:
[...]

Ah een n=1 verhaal. Helaas zijn de tijden dat lev=tlv prijs wel voorbij. Verder zijn prijs verwachtingen voor de zomer lager dan voor de winter. Zal goed zoeken zijn in 2023 of gokje nemen op dynamisch, zekerheid zit hem toch in leverancier met hoge tlv icm salderen.
n=1 :+
Duizenden hebben dit gedaan. Daar ging t allemaal om in 2022 in het TLV topic. Dat topic kende je nog niet wsl aan de reactie te zien, is ook niet erg.

En in 2022 hadden we in de zomer zeer hoge tlv, herfst ook. Paar trokken toen de keutel wel in (Eneco'tje doen :9 )

Idd, is t te omslachtig, dan met solar iig een goede tlv toko aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Begrijp ik het dan goed:

Als TLV < kWh tarief:

In de zomer:
Het maakt eigenlijk niet uit wat de elektra tarieven zijn, je stopt bij die leverancier zodra je overtollige stroom 'op' is, en dat je dus met salderen weer op 0 staat.
Dat is dan het moment dat je je eindafrekening wilt krijgen om die saldering van de zomermaanden af te ronden.

De zomer heeft dan 'niets' gekost.

Afhankelijk van je opwek kan dit punt zomaar november, december of het volgende jaar worden?

In de winter:
In de wintermaanden lever je (ik iig) veel minder terug dan ik verbruik, en heb ik ook niets met de TLV te maken, dus netto koop ik in en moet ik gewoon de laagste kWh prijs hebben.

Je wisselt 2x per jaar van leverancier omdat je eerst de saldering wilt afronden, en daarna de goedkoopste kWh prijs wilt.
Kan je niet bij 1 leverancier een tussentijdse afrekening vragen?

Ik zit nog tot 2025 vast bij Greenchoice, tegen die tijd zal dit vast niet zo meer werken.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

PnD schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:37:
[...]

Ik kijk mee 🤣

Dit worden uw nieuwe tarieven
Stroom Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per kWh
Normaaltarief (1.474 kWh)
Daltarief (1.151 kWh)

€ 0,948265
€ 0,714614

Gas Variabel
Vaste kosten Per maand
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 € 3,21944
En ook ik kijk mee. Ik heb vandaag ook de mail van Vattenfall gehad met de tarieven vanaf 1 januari 2023 bij afloop contract. Dat zijn dezelfde als die jij noemt in je post.
Maar wat heeft overstappen eigenlijk voor nut? Per saldo verbruik ik geen stroom wegens zonnepanelen. En gas ga ik proberen onder het prijsplafond te blijven dus 1.200 kuub. Heeft overstappen zin... het is toch allemaal gemaximeerd op het prijsplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Barca schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:10:
[...]

En ook ik kijk mee. Ik heb vandaag ook de mail van Vattenfall gehad met de tarieven vanaf 1 januari 2023 bij afloop contract. Dat zijn dezelfde als die jij noemt in je post.
Maar wat heeft overstappen eigenlijk voor nut? Per saldo verbruik ik geen stroom wegens zonnepanelen. En gas ga ik proberen onder het prijsplafond te blijven dus 1.200 kuub. Heeft overstappen zin... het is toch allemaal gemaximeerd op het prijsplafond.
Ik zit ook onder het prijsplafond met verbruik. Overweeg nog naar een dynamisch contract te gaan. Anders heeft overstappen denk ik weinig zin inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:44:
[...]

Mijn hoofd gaat inmiddels flink tollen.
Het energieplafond maakt het er niet makkelijker op.

[ Voor 17% gewijzigd door Ruud888 op 01-12-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ruud888 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:17:
[...]

Jij moet 1 jaar lang gewoon de goedkoopste afname toko vinden. Saldeer alles weg en betaal t minste over je netto 3000 inkoop.
Momenteel is t denk ik dynamisch dan t goedkoopste, maar die salderen wsl weer ruk, dus daar moet je ff induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
henkNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:49:
Begrijp ik het dan goed:

Als TLV < kWh tarief:

In de zomer:
Het maakt eigenlijk niet uit wat de elektra tarieven zijn, je stopt bij die leverancier zodra je overtollige stroom 'op' is, en dat je dus met salderen weer op 0 staat.
Dat is dan het moment dat je je eindafrekening wilt krijgen om die saldering van de zomermaanden af te ronden.

Afhankelijk van je opwek kan dit punt zomaar november, december of het volgende jaar worden?

In de winter:
In de wintermaanden lever je (ik iig) veel minder terug dan ik verbruik, en heb ik ook niets met de TLV te maken, dus netto koop ik in en moet ik gewoon de laagste kWh prijs hebben.

Je wisselt 2x per jaar van leverancier omdat je eerst de saldering wilt afronden, en daarna de goedkoopste kWh prijs wilt.

Ik zit nog tot 2025 vast bij Greenchoice, tegen die tijd zal dit vast niet zo meer werken.
Ik kijk helemaal niet naar salderen...

In de netto inkoop maanden(winter) toko met laagste kwh tarief.
In de netto teruglevermaanden (zomer) toko met hoogste tlv.

Je moet in excel aan de slag als je niet per jaar ruim meer opwek hebt dan verbruik...

How difficult can it be 😀😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
Ruud888 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:17:
[...]

Ik ben niet op de hoogte wat de impact is van het energieplafond, maar ik denk dat de belangrijkste voorwaarde voor het kiezen van een leverancier is of ze jaarlijkse saldering aanbieden. Zo kun je in ieder geval al je extra opwekking in de zomer wegstrepen met verbruik uit de winter.
Daarbij ga je uit van TLV < kWh prijs in de zomer.

Daarna kun je dan eventueel overstappen in de winter naar een leverancier met lage kWh (salderingsregeling maakt dan niet uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

HellBeast

Oh My GoT!

Dit is een vergelijk bij United Consumers van mijn tarieven tot januari 2023 en daarna.

HUIDIG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8fbwRePuRVlPiwzO_Apz8N8g8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8bJxbDB0F2ByDw2eaEp7MxSz.jpg?f=user_large

NIEUW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqObpaIwG5usny1NDS-nCUtVztQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dUKyNrSafRs9SOJoT1jQzL8.jpg?f=user_large

Best een bizarre wijziging.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0oMuch
henkNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:49:
Begrijp ik het dan goed:

Als TLV < kWh tarief:

In de zomer:

In de winter:

Klopt inderdaad. Die tussentijdse afrekening die je noemt heeft geen impact omdat je bij dezelfde leverancier blijft (als ik je goed snap). Met jaarlijkse saldering wordt dan gewoon aan het einde van het jaar de balans opgemaakt.

Volgens mij begint in 2025 de afbouw van de salderingsregeling, dus dan wordt het weer een ander verhaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

HellBeast

Oh My GoT!

United Consumers geeft aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhtSav6fRbjLw3iLs9l0JNJo8pc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4lsLm0ZT2aqYGumKa6JyQS4.jpg?f=user_large

Wat bedoelen ze met de opmerking dat het inclusief eventuele teruglevering is? Wat voor effect heeft dat op het 2900Kwh plafond? Je teruglevering wordt toch gewoon afgetrokken van je verbruik?

Dus bv: 5000kwh verbruikt en 2000kwh teruggeleverd is 3000Kwh verbruikt. Dis 2900kwh op basis van 40 cent en 100kwh tegen het tarief wat de energieleverancier in je contract vermeld?

[ Voor 24% gewijzigd door HellBeast op 02-12-2022 10:15 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
HellBeast schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:09:
United Consumers geeft aan:

[Afbeelding]

Wat bedoelen ze met de opmerking dat het inclusief eventuele teruglevering is? Wat voor effect heeft dat op het 2900Kwh plafond? Je teruglevering wordt toch gewoon afgetrokken van je verbruik?

Dus bv: 5000kwh verbruikt en 2000kwh teruggeleverd is 3000Kwh verbruikt. Dis 2900kwh op basis van 40 cent en 100kwh tegen het tarief wat de energieleverancier in je contract vermeld?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01

greatgonzo

schit-te-rend!

Kan ik er vanuit gaan dat op dit moment alle aanbieders wel hun nieuwe tarieven hebben gedeeld voor het nieuwe jaar?
Dit moeten ze toch 1 maand van tevoren?

Het gaat me met name om de TLV, vanwege overcapaciteit

[ Voor 15% gewijzigd door greatgonzo op 02-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:47
Als je onder het energie plafond blijft en geen energie terug levert, dan zijn enkel de vaste leveringskosten iets om te vergelijken, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Shell energy lijkt dan één van de goedkoopste.

[ Voor 13% gewijzigd door fifa4ever op 02-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:36
fifa4ever schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:27:
Als je onder het energie plafond blijft en geen energie terug levert, dan zijn enkel de vaste leveringskosten iets om te vergelijken, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Shell energy lijkt dan één van de goedkoopste.
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
*knip* Offtopic. Zie ook de topicwaarschuwing.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 03-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:39
*knip* Een TR is makkelijker en zien we sneller.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 03-12-2022 12:08 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 11:42
Wij zijn in aug 2022 naar Oxxio lost vast gegaan.

Nemen in feb 2023 zonnepanelen en ik denk eraan om wat extra panelen neer te leggen om de dure maanden aug 2022 tot feb 2023 te compenseren (salderen).

Oxxio heeft al aangegeven dat ze salderen per jaar. Maar welke prijs zou ik dan terug moeten krijgen? De dure 1euro kWh van nu of de (ongetwijfeld) goedkopere kWh prijs na feb 2023?

Ik wil natuurlijk de huidige dure periode weg salderen. Maar ik weet niet welke bedragen er toegepast worden volgens de regelgeving (heb gezocht niet gevonden) als je later saldeert tegen gebruik de periode ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
@Ruvetuve Je bent in de war met terugleververgoeding. Salderen per jaar betekent dat aan het eind van het contractjaar gekeken wordt naar levering en teruglevering. Dat wordt tegen elkaar weggestreept en als er dan nog wat overblijft betaal je daar de afgesproken energieprijs of krijg je er de afgesproken terugleververgoeding voor. Salderen is altijd 1 op 1 de energieprijs, dat is de definitie van salderen.

Edit:
Wat jij wilt is natuurlijk de kosten van nu compenseren met de terugleververgoeding van volgend jaar. Ik las het zelf verkeerd.

Als ze het eerlijk doen, noteren ze op het moment dat de terugleververgoeding verandert, de meterstanden. Ze salderen dan wat er te salderen valt, vervolgens noteren ze aan het eind van het contractjaar weer de meterstanden en salderen dan de rest en bepalen dan de terugleververgoeding. Afhankelijk van wat je overschot is in de eerste periode en je verbruik in de eerste en tweede periode, zal de terugleververgoeding het oude of het nieuwe tarief zijn.

Voorbeeld A:
Periode 1, Verbruik 300kwh, Opbrengst 4000kwh (300 - 4000 = 3700kwh overschot)
Periode 2, Verbruik 4000kwh, Opbrengst 1000kwh (4000 - 3700 = 300kwh resterend verbruik | 300 - 1000 = 700kwh overschot). Het overschot van periode 1 is volledig gesaldeerd, dus je krijgt de terugleververgoeding van periode 2 x 700.

Voorbeeld B:
Periode 1, Verbruik 300kwh, Opbrengst 4000kwh (300 - 4000 = 3700kwh overschot)
Periode 2, Verbruik 2000kwh, Opbrengst 1000kwh (2000 - 3700 = 1700kwh resterend overschot periode 1 + 1000kwh overschot periode 2). Het overschot van periode 1 is niet volledig gesaldeerd, dit krijg je vergoed tegen de terugleververgoeding van periode 1. Het overschot van periode 2 krijg je vergoed tegen de terugleververgoeding van periode 2.

Zo heeft mijn energieleverancier (Powerpeers) het mij uitgelegd.

Als jij vóór de tariefwijziging dus geen overschot van panelen hebt gehad, geldt de terugleververgoeding van ná de tariefwijzigingen.

[ Voor 67% gewijzigd door LA-384 op 03-12-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:04
Ruvetuve schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:23:
Wij zijn in aug 2022 naar Oxxio lost vast gegaan.

Nemen in feb 2023 zonnepanelen en ik denk eraan om wat extra panelen neer te leggen om de dure maanden aug 2022 tot feb 2023 te compenseren (salderen).

Oxxio heeft al aangegeven dat ze salderen per jaar. Maar welke prijs zou ik dan terug moeten krijgen? De dure 1euro kWh van nu of de (ongetwijfeld) goedkopere kWh prijs na feb 2023?

Ik wil natuurlijk de huidige dure periode weg salderen. Maar ik weet niet welke bedragen er toegepast worden volgens de regelgeving (heb gezocht niet gevonden) als je later saldeert tegen gebruik de periode ervoor.
Salderen heeft niets met de prijs te maken, wat er op de eindafrekening overblijft ga je pas over betalen/terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:02:
@Ruvetuve Je bent in de war met terugleververgoeding. Salderen per jaar betekent dat aan het eind van het contractjaar gekeken wordt naar levering en teruglevering. Dat wordt tegen elkaar weggestreept en als er dan nog wat overblijft betaal je daar de afgesproken energieprijs of krijg je er de afgesproken terugleververgoeding voor. Salderen is altijd 1 op 1 de energieprijs, dat is de definitie van salderen.
Salderen heeft niets met de energieprijs te maken. De definitie van salderen is verbruik (kWh) - opwek (kWh).

Reden om dat scherp te stellen is omdat energiebedrijven vaak jouw definitie aanhouden en daarmee de consument benadelen.
Op uw energierekening staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van uw energieleverancier. Dat staat vermeld in kWh. Levert u zelf energie aan het openbare net? Dat trekt uw leverancier van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen.
https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Wolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:45:
[...]

Salderen heeft niets met de energieprijs te maken. De definitie van salderen is verbruik (kWh) - opwek (kWh).

Reden om dat scherp te stellen is omdat energiebedrijven vaak jouw definitie aanhouden en daarmee de consument benadelen.

[...]

Maar als ze het salderen op de jaarafrekening vervolgens wel per blokjes/periodes tariefwijzigingen doen dan blijft het nadelig voor de klant.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:45:
[...]

[...]

Potato potato. Je hebt 1000kwh á €0,80/kwh verbruikt en saldeert dat met 1000kwh á €0,80/kwh opbrengst van zonnepanelen. Energiemaatschappijen rekenen het graag zo voor je uit. Moraal van het verhaal is dat je bij salderen geen verschillende tarieven hebt. Heb je dat wel, dan is het geen salderen en gaat de energiemaatschappij in de fout.

De vraag van @Ruvetuve gaat vooral over wat er gebeurt na een wijziging in de terugleververgoeding, dus laten we niet een discussie beginnen over de definitie van salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 03-12-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Dank voor jullie antwoorden. Ik had de vraag beter kunnen formuleren. Salderen is dus inderdaad 1:1 dat snap ik maar ik betaal nu bergen aan voorschot voor elektra + gas.

Ik ga er dan maar van uit dat ik sowieso teveel voorschot betaal voor mijn eind afrekening. Nu betaal ik toch veel voor kWh en later waarschijnlijk minder? Zeg dat ik nu niet genoeg opwek van feb tot aug 2023 om aug 2022 tot feb 2023 te compenseren. Dan betaal ik het tarief boven de salderen van de dan geldende prijzen?

Mijn doel is: het hele jaar verbruik weg kunnen salderen minimaal desnoods met meer panelen.

Na salderen geldt de terug levering vergoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Ruvetuve Je formulering wordt er niet duidelijker op helaas :P

Ik zou zeggen dat wanneer je een vast tarief hebt gedurende het contractjaar, het niet uitmaakt wanneer je zonnepanelen legt. Aan het eind van het jaar wordt pas naar de standen gekeken. Wanneer je dan meer hebt opgewekt dan hebt verbruikt, krijg je geld terug á de terugleververgoeding. Heb je meer verbruikt dan opgewekt, dan betaal je het overgebleven verbruik á afgesproken energiekosten/kwh. Dit bedrag wordt dan eerst verrekend met je totale inleg/voorschot.

Heb je variabel tarief, maar vind er pas een eindafrekening plaats aan het eind van het contractjaar, dan zou het ook niet uit mogen maken wanneer je zonnepanelen legt. Feitelijk zou je dan moeten salderen met terugwerkende kracht. Aan het eind van het contractjaar wordt gekeken naar de standen. Je opgewekte stroom zou dan eerst tegen het verbruik van periode 1 weggestreept moeten worden. Heb je dan nog steeds opgewekte stroom "over", wordt het restant tegen het verbruik van de volgende periode weggestreept. Dit gaat zo door tot de opgewekte stroom volledig is weggestreept of tot al het verbruik van alle periodes is weggestreept. Heb je dan nog opgewekte stroom "over" krijg je dat uitbetaald tegen de geldende terugleververgoeding. Heb je geen opgewekte stroom over, maar wel nog verbruikte stroom, dan betaal je dat tegen de afgesproken energiekosten/kwh. Dit bedrag wordt dan eerst verrekend met je totale inleg/voorschot.

Heb je variabel tarief en reken je per periode af, dan zal het lastig worden om de opbrengst van je panelen in periode 2 te salderen tegen je stroomverbruik van periode 1. Er is hier wel wat discussie over geweest, maar volgens mij zijn er nog geen uitspraken gedaan over of dit wettelijk gezien mag.

Elke tariefwijziging zou volgens mij een nieuwe periode inluiden. In hun voorwaarden schrijven ze wel dat je éénmaal per jaar een jaarnota krijgt. Dat suggereert dus dat je zou moeten kunnen salderen met terugwerkende kracht, zoals ik hierboven omschreef. Aangezien je vóór september 2022 nog geen teruglevering had, zal voor jou zeer waarschijnlijk de terugleververgoeding van ná 1 september 2022 gelden, dus €0,09/kwh. Tenzij dit vóór februari 2023 (het moment dat je zonnepanelen krijgt en gaat terugleveren) nogmaals wijzigt. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik zie nu ook dat Oxxio de termen niet goed gebruikt op hun website:
Terugleververgoeding
Je terugleververgoeding voor het salderen is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief zoals dat op je overeenkomst staat. Het all-in-tarief bestaat uit: tarief per kWh stroom, overheidsheffingen (opslag duurzame energie en energiebelasting) en 21% btw.Goed om te weten: van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op energie (stroom en gas). Dit wordt automatisch doorberekend en verrekend op je jaarnota*.

Als je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat 'een overschot aan teruglevering'. Je ontvangt dan van ons een terugleververgoeding van € 0,09 cent per kWh. Hier wordt geen btw, energiebelasting en opslag duurzame over vergoed. Op je jaarnota kun je dit allemaal terugzien. Heb je een overschot aan teruglevering? Dan zie je een negatief saldo op je jaarnota en krijg je geld van ons terug.
* Het hele BTW-verhaal is bij salderen en terugleveren niet van toepassing. Teruglevering is altijd zonder BTW en salderen is altijd 1:1 de kwh-prijs, want het wordt 1:1 weggestreept.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 03-12-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Dus als je na 8mnd (voorjaar, zomer, najaar) bij een leverancier opstap dan doen ze salderen over 8mnd.

En dan 4mnd in de winter bij een andere goedkope leverancier. Die salderen dan over die 4mnd? (Is natuurlijk heel weinig)

En dan weer overstappen voor die leverancier voor circa 8mnd.

Verbruik circa 6000kw
Opbrengst 3000kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Ruud888 Salderen gebeurt wanneer je de afrekening krijgt. Doorgaans is dat wanneer er 12 maanden voorbij zijn bij dezelfde leverancier. Als je na 8 maanden overstapt, stopt je contract bij leverancier A en krijg je een afrekening. Je contract bij leverancier B gaat vanaf dat moment in. Je verbruik en opbrengst staan weer op 0 en zolang je niet weer overstapt, krijg je 12 maanden na dato de eerste afrekening van leverancier B.

Wat jij voorstelt is volgens mij alleen interessant wanneer jouw terugleververgoeding in de zomermaanden hoger ligt dan de energieprijs/kWh in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
LA-384 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:35:
@Ruud888 Salderen gebeurt wanneer je de afrekening krijgt. Doorgaans is dat wanneer er 12 maanden voorbij zijn bij dezelfde leverancier. Als je na 8 maanden overstapt, stopt je contract bij leverancier A en krijg je een afrekening. Je contract bij leverancier B gaat vanaf dat moment in. Je verbruik en opbrengst staan weer op 0 en zolang je niet weer overstapt, krijg je 12 maanden na dato de eerste afrekening van leverancier B.

Wat jij voorstelt is volgens mij alleen interessant wanneer jouw terugleververgoeding in de zomermaanden hoger ligt dan de energieprijs/kWh in de wintermaanden.
Ik wil die extra opbrengst van de zomer direct salderen in september en oktober tot ik op 0 staat.
Dus niet extra teruggeleveren tegen een TLV.
Dan overstappen op de goedkoopste leverancier tot eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
LA-384 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:41:
@Ruvetuve

Heb je variabel tarief, maar vind er pas een eindafrekening plaats aan het eind van het contractjaar, dan zou het ook niet uit mogen maken wanneer je zonnepanelen legt. Feitelijk zou je dan moeten salderen met terugwerkende kracht. Aan het eind van het contractjaar wordt gekeken naar de standen. Je opgewekte stroom zou dan eerst tegen het verbruik van periode 1 weggestreept moeten worden. Heb je dan nog steeds opgewekte stroom "over", wordt het restant tegen het verbruik van de volgende periode weggestreept. Dit gaat zo door tot de opgewekte stroom volledig is weggestreept of tot al het verbruik van alle periodes is weggestreept. Heb je dan nog opgewekte stroom "over" krijg je dat uitbetaald tegen de geldende terugleververgoeding. Heb je geen opgewekte stroom over, maar wel nog verbruikte stroom, dan betaal je dat tegen de afgesproken energiekosten/kwh. Dit bedrag wordt dan eerst verrekend met je totale inleg/voorschot.

Heb je variabel tarief en reken je per periode af, dan zal het lastig worden om de opbrengst van je panelen in periode 2 te salderen tegen je stroomverbruik van periode 1. Er is hier wel wat discussie over geweest, maar volgens mij zijn er nog geen uitspraken gedaan over of dit wettelijk gezien mag.

Elke tariefwijziging zou volgens mij een nieuwe periode inluiden. In hun voorwaarden schrijven ze wel dat je éénmaal per jaar een jaarnota krijgt. Dat suggereert dus dat je zou moeten kunnen salderen met terugwerkende kracht, zoals ik hierboven omschreef. Aangezien je vóór september 2022 nog geen teruglevering had, zal voor jou zeer waarschijnlijk de terugleververgoeding van ná 1 september 2022 gelden, dus €0,09/kwh. Tenzij dit vóór februari 2023 (het moment dat je zonnepanelen krijgt en gaat terugleveren) nogmaals wijzigt. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik zie nu ook dat Oxxio de termen niet goed gebruikt op hun website:

[...]

* Het hele BTW-verhaal is bij salderen en terugleveren niet van toepassing. Teruglevering is altijd zonder BTW en salderen is altijd 1:1 de kwh-prijs, want het wordt 1:1 weggestreept.
Dit is het volgens mij inderdaad. Stel ik krijg niet alles weg gesaldeerd. Welk tarief zullen ze dan hanteren (zie dik gedrukt stuk in quote)?

Oxxio heeft al gezegd dat ze per jaar salderen en hun systemen niet zo “slim” zijn in het weg salderen per periode (weet niet of ik dit moet geloven).

Periode 1 weg salderen wil ik sowieso proberen want dit zie ik als de “dure” periode van 1€ per kWh.

Dank voor jullie antwoorden, ik vind het erg verwarrend en weinig voorspelbaar. Dit helpt zeker voor mijn begrip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ruud888 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:10:
[...]

Ik wil die extra opbrengst van de zomer direct salderen in september en oktober tot ik op 0 staat.
Dus niet extra teruggeleveren tegen een TLV.
Dan overstappen op de goedkoopste leverancier tot eind maart.
Dus het voordeel ligt alleen in die paar wintermaanden met een zo laag mogelijk tarief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Ruvetuve Als oxxio het eerlijk doet, salderen ze voor de voet weg, dus als jouw zonnepanelen genoeg hebben opgebracht om het verbruik van periode 1 (Aug-Dec) te dekken, zouden daar geen stroomkosten uit voort mogen komen. Het restant van de opgewekte stroom wordt dan in periode 2 (Jan-Jul) gesaldeerd.

Maar nogmaals, dat is hoe het zou moeten gaan. Het is geen garantie dat oxxio ook daadwerkelijk zo rekent. Je zou het ze eens kunnen vragen adhv een rekenvoorbeeld.

Ik heb destijds om verduidelijking gevraagd bij mijn eigen energieleverancier en er werd bevestigend gereageerd op deze rekenwijze. Ik was vooral benieuwd hoe ze omgingen met de btw-wijziging en wijziging in terugleververgoeding. Ik baseer mij dus op dat contact. Ik heb wel een vast contract.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 04-12-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Omdat ik een zakelijke pand heb, heb ik momenteel een variabel tarief. Deze zijn uiteraard wat voordeliger, maar je betaald in plaats van vastrecht een deelname abonnement.
Nu hebben ze aangegeven een speciaal lagere deelname abonnement voor "thuis". Je moet wel met het adres ingeschreven staan bij de KVK.
Dus alleen interessant voor ZZPers en/of eigen BV/Holding op huisadres.

Prijzen zijn wel leuker.
Deelname abonnement is 9,95 per maand (dan betaal je geen vastrecht van 65-70 euro per jaar bij een energiemaatschappij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS09reBJWkezse-k5QnMBPA97p8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7XhpzKoH5DPocRovNqzKiR3.png?f=fotoalbum_large

Prijzen zijn uiteraard kale prijs, maar vooral gas is leuk. Dat is momenteel wel 2x zo laag.
Voor energiezuinige huizen is het MINDER leuk, want dan heb je geen recht meer op energieplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
kx22 schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:12:
Omdat ik een zakelijke pand heb, heb ik momenteel een variabel tarief. Deze zijn uiteraard wat voordeliger, maar je betaald in plaats van vastrecht een deelname abonnement.
Nu hebben ze aangegeven een speciaal lagere deelname abonnement voor "thuis". Je moet wel met het adres ingeschreven staan bij de KVK.

Prijzen zijn wel leuker.
Deelname abonnement is 9,95 per maand (dan betaal je geen vastrecht van 65-70 euro per jaar bij een energiemaatschappij).
[Afbeelding]

Prijzen zijn uiteraard kale prijs, maar vooral gas is leuk. Dat is momenteel wel 2x zo laag.
Voor energiezuinige huizen is het MINDER leuk, want dan heb je geen recht meer op energieplafond.
Bij wie?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PCJR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:42:
[...]
Nou. Mijn ervaring is dat afgelopen maanden je geen model/variabel meer kon krijg. Enkel flex voor nieuwe klanten. Ondanks dat je die variabele tarieven vind op hun model-pagina...
Dat zou dan mooi in strijd zijn met de wettelijke verplichting om in elk geval een modelcontract aan te bieden, dus dat lijkt me sterk. Either way: qua tarieven maakt het op dit moment niet uit of je flex of variabel kiest. Hier de twee prijsoverzichten met totaaltarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0KoDIGJtn-KE8wn4Fk6ZtJfxLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LkT4jmCp7A8qXFtWEybttjUs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmaRcvaRZ7arhmGKGT4hHkO5bGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xxUiCzpJzj6YR2dmYmW67buj.png?f=user_large

Flex is nu dus iets goedkoper, al is dat zonder microscoop voor het aantal decimalen achter de komma niet te zien. Maar Flex zou met de markt moeten meebewegen, terwijl variabel voor een half jaar vaststaat.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
kx22 schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:12:

Prijzen zijn wel leuker.
[Afbeelding]

dit klinkt interessant voor mij, zoek iets voor de zaak en thuis! Vraag blijft wel wie biedt dit aan, met Google nog niet iets kunnen vinden wat op deze omschrijving lijkt?!

[ Voor 14% gewijzigd door Kird03 op 04-12-2022 11:53 ]

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:11
keanu_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:34:

Locatie dordrecht

Stroom

Gas

Denk eraan om over te stappen naar greenchoice, beduidend lagere tarieven bij variabel contract (vast kan niet meer).

Nu is natuurlijk met het plafond de vraag of je ooit ver over dat verbruik gaat komen en de ''reguliere tarieven''gaat betalen.
Ik schat in, als relatief kleinverbruiker (partner+ kind), dat dit niet storm gaat lopen.
Hoe zijn jullie gedachten met overtappen, rekening houdend met het prijsplafond? Is dat nog enigszins logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik las bij een aanbieder (weet even niet welke) dat de kosten voor het verbruik boven het plafond, worden aangeslagen voor het gemiddelde tarief over het hele jaar. Als je meer verbruikt dan 2.900 kWh loont het dus nog steeds om te shoppen. Al weet ik niet of elke aanbieder zo zijn prijs berekent.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Cinergie
Moet je eens contact met ze opnemen.
Maandelijks €9,95 voor deelname

Uiteraard zijn de hierboven genoemde bedragen in screenshot VARIABELE excl ODE en belasting.
En van het afgelopen jaar, dus niet aankomende maanden (wat voor zich spreekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
keanu_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:07:
[...]

Denk eraan om over te stappen naar greenchoice, beduidend lagere tarieven bij variabel contract (vast kan niet meer).

Nu is natuurlijk met het plafond de vraag of je ooit ver over dat verbruik gaat komen en de ''reguliere tarieven''gaat betalen.
Ik schat in, als relatief kleinverbruiker (partner+ kind), dat dit niet storm gaat lopen.
Hoe zijn jullie gedachten met overtappen, rekening houdend met het prijsplafond? Is dat nog enigszins logisch?
Voor elke kW of kuub boven het plafond wil je toch laagste prijs betalen, dus zou zeker rondkijken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBtje
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 12:13
Thijsmans schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
[...]

Dat zou dan mooi in strijd zijn met de wettelijke verplichting om in elk geval een modelcontract aan te bieden, dus dat lijkt me sterk. Either way: qua tarieven maakt het op dit moment niet uit of je flex of variabel kiest. Hier de twee prijsoverzichten met totaaltarieven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Flex is nu dus iets goedkoper, al is dat zonder microscoop voor het aantal decimalen achter de komma niet te zien. Maar Flex zou met de markt moeten meebewegen, terwijl variabel voor een half jaar vaststaat.
Flextarieven zijn toch dynamische tarieven? Waarom zijn deze zoveel hoger dan weergegeven op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FBtje schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:54:
[...]

Flextarieven zijn toch dynamische tarieven? Waarom zijn deze zoveel hoger dan weergegeven op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Nee. Variabele tarieven (modelcontract) worden op 1 januari en 1 juli herzien, flexibele tarieven elke maand per de 1e. Dynamisch verschilt van uur tot uur (en biedt Samenom niet aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik kom bij Vattenfall volgend jaar op 0.836 per kWh uit, "variabel" Samenom is toch al snel 15 cent goedkoper (Standaard tarief). Waar zit het addertje onder het gras, komen er nog ergens kosten bij die hier niet in dit overzichtje staan? 15 cent is wel erg veel, daar word ik een beetje achterdochtig van... Ik zou graag over gaan op een goedkopere leverancier, ik ben van het gas af en ga wel boven het prijsplafond uitkomen in 2023 vrees ik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weet iemand waar ik kan vinden hoe samenom omgaat met saldering als ze het tarief per maand veranderen? Ik wek veel op, maar gebruik ook veel en per saldo verbruik ik wel. Ik lever in normaaltarief netto terug, maar in het daltarief gebruik ik netto. Als je normaal- en daltarief saldeert gebruik ik alsnog netto.

In hun rekenvoorbeeld nemen ze dan (heel netjes) het daltarief en gebruiken dat om de prijs per maand te bepalen. Maar wat als dat daltarief iedere maand anders is? Welk daltarief gebruiken ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
dunedanh schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:50:
Ik kom bij Vattenfall volgend jaar op 0.836 per kWh uit, "variabel" Samenom is toch al snel 15 cent goedkoper (Standaard tarief). Waar zit het addertje onder het gras, komen er nog ergens kosten bij die hier niet in dit overzichtje staan? 15 cent is wel erg veel, daar word ik een beetje achterdochtig van... Ik zou graag over gaan op een goedkopere leverancier, ik ben van het gas af en ga wel boven het prijsplafond uitkomen in 2023 vrees ik :/
Vul alles is in bij gaslicht.com
Bij de maandprijs is nog geen verrekening gedaan invb het prijsplafond.

Gemiddelde prijs incl belastingen 62cent.

Diverse leveranciers geven 6mnd vaste prijs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
Martinusz schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:51:
[...]

Voor elke kW of kuub boven het plafond wil je toch laagste prijs betalen, dus zou zeker rondkijken.
Nog los daarvan zou ik het ook om maatschappelijke redenen toejuichen als mensen voor de laagste prijs gaan, zodat we met zijn allen zo min mogelijk geld kwijt zijn aan steun voor energiemaatschappijen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Ruud888 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:15:
[...]

Vul alles is in bij gaslicht.com
Bij de maandprijs is nog geen verrekening gedaan invb het prijsplafond.

Gemiddelde prijs incl belastingen 62cent.

Diverse leveranciers geven 6mnd vaste prijs.
Welke dan? Ik kan geen enkele leverancier vinden die 6 maanden vaste prijs aanbied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Pino_Helmond schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:04:
[...]

Welke dan? Ik kan geen enkele leverancier vinden die 6 maanden vaste prijs aanbied..
Ik heb in dit geval alleen 5000kw verbruik ingevuld.
Is zonder het prijsplafond en de hogere btw.

Staat 1/2jaar tarief

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWihbEjMq8_N3ujWkhwpy6GbFO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJRYUIGkpDJ0bI3rXROKLM9P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ruud888 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:08:
[...]

Ik heb in dit geval alleen 5000kw verbruik ingevuld.
Is zonder het prijsplafond en de hogere btw.

Staat 1/2jaar tarief

.[Afbeelding]
Klik even op de i voor de kleine letters ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
EWK schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:22:
[...]

Klik even op de i voor de kleine letters ;)
Heb je ook op de I geklikt bij leveranciers die per mnd aanbieden?
Dan lees je heel wat anders dan bij de 1/2jaar aanbieding.

1/2jaar
Dit betreft een contract met variabele tarieven. In de huidige situatie komt het voor dat leveranciers de tarieven vaker dan de oorspronkelijke 2x per jaar aanpassen. De energieleverancier moet u 30 dagen van te voren op de hoogte brengen van prijsveranderingen. Door prijsveranderingen kan het uiteindelijke totaalbedrag afwijken. Voor de berekening van het totaalbedrag wordt het huidige tarief gehanteerd.

Per mnd
U betaalt vanaf de start van de levering een maand de tarieven die u hier ziet. Daarna worden deze maandelijks door Mega gewijzigd op basis van de actuele inkoopprijzen.

Minimaal 30 dagen voor het ingaan van die nieuwe tarieven informeert Mega u hier per e-mail over. Het contract is ieder moment boetevrij opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ruud888 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:53:
[...]

Heb je ook op de I geklikt bij leveranciers die per mnd aanbieden?
Dan lees je heel wat anders dan bij de 1/2jaar aanbieding.

1/2jaar
Dit betreft een contract met variabele tarieven. In de huidige situatie komt het voor dat leveranciers de tarieven vaker dan de oorspronkelijke 2x per jaar aanpassen. De energieleverancier moet u 30 dagen van te voren op de hoogte brengen van prijsveranderingen. Door prijsveranderingen kan het uiteindelijke totaalbedrag afwijken. Voor de berekening van het totaalbedrag wordt het huidige tarief gehanteerd.

Per mnd
U betaalt vanaf de start van de levering een maand de tarieven die u hier ziet. Daarna worden deze maandelijks door Mega gewijzigd op basis van de actuele inkoopprijzen.

Minimaal 30 dagen voor het ingaan van die nieuwe tarieven informeert Mega u hier per e-mail over. Het contract is ieder moment boetevrij opzegbaar.
Enige vaste is dus dat je tarieven minimaal 30 dagen vast staan.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
EWK schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:55:
[...]

Enige vaste is dus dat je tarieven minimaal 30 dagen vast staan.
Ja een mnd zekerheid met de intentie voor 6mnd.

Hier de tekst van Delta.
Bij een leveringsovereenkomst met een variabele leveringsprijs kunnen ook de leveringsprijs per leveringseenheid stroom (kWh) en gas (m3), en de vaste leveringskosten wijzigen. Dit gebeurt in principe ieder half jaar, per 1 januari en 1 juli al kan DELTA de prijzen tussentijds aanpassen in geval van onvoorziene of uitzonderlijke omstandigheden.
Pagina: 1 ... 9 ... 83 Laatste

Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat.
Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.