T0oMuch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:05:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Als er op jaarbasis word gesaldeerd is het toch juist voordelig om na de jaarrekening over te stappen? Je zonnepaneel overproductie wordt bij de jaarrekening uitgekeerd en je kunt vanaf dat punt over het jaar gezien weer al je verbruikte stroom gaan salderen over het gehele jaar.
Mijn contract bij Greenchoice is ook net afgelopen, dus ik ben direct overgestapt naar OM die me nu per maand betalen obv verwachte netto teruglevering over het gehele jaar (ook hier meer productie dan verbruik).
Klopt wat je zegt. Misschien verwoord ik het verkeerd, maar ik moet dus voor 1 januari overstappen als ik van Greenchoice af wil (en omdat ik opzegtermijn van 30 dagen heb moet ik voor 1 december weg zijn). Gezien ik een flex contract heb kan ik elk moment over stappen, maar dat is op 2 februari niet slim, want in januari verbruik ik veel en lever ik weinig terug. Gevolg is dan een jaarrekening van een maand waarbij ik veel moet betalen voor mijn kWh. Dus, mocht ik na 2 januari, willen overstappen dan kan ik dat pas doen als ik netto weer teruglevern (wat vermoedelijk in juni is als de zon mijn winter verbruik heeft ingehaald).
Maar je laatste zin triggert me wel even. Klopt het dat je zegt dat je voorschot een negatief bedrag is? persoonlijk wil ik met een netto teruglevering helemaal geen voorschot hebben, want wie zegt met dat de zon in 2023 net zoveel schijnt als in 2022? Ik wil voorkomen dat ik na een jaar te veel terug heb gehad en daardoor als nog moet betalen.
Voordelen SamenOM:
- Transparant over de tarieven
- Ik ben klaar met GreenChoice en wil weg.
- Geen winstoogmerk (maar persoonlijk weet ik niet wat dit inhoud?).
Nadelen SamenOM:
- Tarieven voor 2023 ook nog niet bekend
- Flex contract wijzigt per maand.
- Ik heb nog nooit gehoord van samenOM.
Om verder uit te werken:
Transparant over de tarieven: Dit vind ik op zich fijn. Maar gezien ik netto teruglever maakt dit me niet zo heel veel uit. Behalve dat teruglevertarief omhoog gaat. Maar het nadeel is dat de tarieven voor 2023 nog niet bekend zijn en gezien het maandelijks aanpast kan het maar zo zijn dat de tarieven lager worden dan b.v. greenchoice.
Ik ben klaar met GreenChoice en wil weg: Spreek voor zich. Ik kan me hier overheen zitten.
Geen winstoogmerk: Ik weet niet precies wat dit inhoud. De tarieven van samenOM liggen nog steeds boven prijsplatform en vraag me af wat voor toegevoegde waarde dit heeft voor een netto teruglevering.
Tarieven voor 2023 ook nog niet bekend: Er wordt wel duidelijk aangegeven wanneer ze tarieven bekend maken, maar dat is vrij laat. Vooral omdat GreenChoice 30 opzegdagen heeft en ik toch maar een paar momenten over kan stappen om gunstig om te gaan met mijn netto teruglevering.
Flex contract wijzigt per maand: Ik schat de kans klein in dat de tarief onder de prijsplatform komt. Dus ik reken met het prijsplatform tarief... als ik niet netto zou terug zou leveren. Omdat ik meer kWh teruglever dan verbruik moet ik naar teruglever tarief kijken. Heel eerlijk gezegd maak ik me hier minder druk om. Of ik nu 13 cent krijg of 18 cent per kwh. De hoeveelheid die ik extra teruglever zal niet meer dan 500kWh. Dit zou een verschil van 25 euro op jaarbasis zijn. Mooi meegenomen een hoge teruglevertarief, maar de prioriteit ligt bij mij op duidelijkheid. Budget Energie heeft teruglevertarief van 0,25cent per kwh, maar daar zou ik niet graag heen willen. Vooral met maandelijks aanpasbaar tarief verwacht ik dat de teruglevertarieven naar beneden gaan in de zomer. En ik weet niet hoe dat berekend wordt op de jaarafrekening. Hier lees ik niks over op de site van samenOM.
Ik heb nog nooit gehoord van samenOM: Vermoedelijk mijn gevoel. Ik merk dat veel onbekende partijen omvielen afgelopen jaar. ik zou niet willen dat samenOM omvalt in september als ik nog 1700kwh aan buffer over heb. Trustpilot is zeer positief (Greenchoice krijgt 1,5ster.. lol, maar volgens mij ook veel wraakreviews).
Dus ja, zeg het maar...Enige echte reden om over te gaan lijkt me dat ik af wil zijn van GreenChoice. Of zie ik iets compleet over het hoofd?