• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:31
Hier zijn al de tarieven aangepast naar 1jan.
Das wel schrikken.
https://www.overstappen.nl/

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-02 20:24
Hi all,

Ik ben nieuw in dit topic (vanaf januari mag ik in min nieuwe stekkie), vanzelfsprekend begint dan de zoektocht naar een energieleverancier (spannend in huidige tijden).

Wat mij opvalt is dat 'goedkopere' leveranciers niet terugkomen in verschillende vergelijk websites. Wat ik dus niet begrijp is dat sommige van die leveranciers ook tegen inkoopprijzen aanzitten, hiervoor betaal je dan wel soort van abokosten. Wat zou de winstmarge dan zijn voor zo'n bedrijf of willen ze enkel hun marktaandeel vergroten?

ANWB Energie heeft best aantrekkelijke prijzen, geen idee of iemand daar ervaring mee heeft.

ANWB energie: stroom - 0.45/kwh, gas 1.79/m3
Shell: stroom - 0.52/kwh, gas 2.08/m3

markt: stroom 0.80/kwh, gas 2.97/m3

• Ruud888
Error404! schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:59:
Hi all,

Ik ben nieuw in dit topic (vanaf januari mag ik in min nieuwe stekkie), vanzelfsprekend begint dan de zoektocht naar een energieleverancier (spannend in huidige tijden).

Wat mij opvalt is dat 'goedkopere' leveranciers niet terugkomen in verschillende vergelijk websites. Wat ik dus niet begrijp is dat sommige van die leveranciers ook tegen inkoopprijzen aanzitten, hiervoor betaal je dan wel soort van abokosten. Wat zou de winstmarge dan zijn voor zo'n bedrijf of willen ze enkel hun marktaandeel vergroten?

ANWB Energie heeft best aantrekkelijke prijzen, geen idee of iemand daar ervaring mee heeft.

ANWB energie: stroom - 0.45/kwh, gas 1.79/m3
Shell: stroom - 0.52/kwh, gas 2.08/m3

markt: stroom 0.80/kwh, gas 2.97/m3
Dat is een gemiddelde prijs. Deze wijzigen ieder uur. Dynamische prijzen.
Bij Tibber was de gemiddelde prijs afgelopen mnd 32cent.
De jaar prijs was 36cent.
De laatste dagen 45cent!

Met zonnepanelen zijn deze leveranciers niet interessant.

Volgens Tibber is er over enkele dagen duidelijkheid hoe de dynamische leveranciers omgaan met het prijsplafond.
Die zijn nu nog in overleg of net klaar met overleg.

• Error404!
  • Laatst online: 02-02 20:24
Ruud888 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:43:
[...]

De laatste dagen 45cent!

Volgens Tibber is er over enkele dagen duidelijkheid hoe de dynamische leveranciers omgaan met het prijsplafond.
Thanks voor je reactie, maakt het wat duidelijker. Moet wel zeggen dat ik het verschil tussen dynamische en normale leveranciers wel echt hoog vindt. Overigens heb ik nog geen zonnepanelen (krijg ze waarschijnlijk pas na de zomer een keer). Tegen die tijd kan ik al overstappen naar een interessantere partij.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47

TFHfony

Professional Weirdo

Inmiddels ook maar gekozen voor Samenom. Ik heb deze tarieven mogen ontvangen:

Dit zijn hun variabele tarieven per 01-01-2023, incl. 21% BTW. Inmiddels ook de bevestiging ontvangen dat mijn overschot op normaal tarief eerst wordt gesaldeerd tegen het laagtarief, voor ze de terugleververgoeding gaan geven.

Voorschot hebben ze gezet op 62,83 Euro bij het volgende gebruik:

Levering normaal: 2000kWh
Levering Laag: 4400kWh
Teruglevering normaal: 2800kWh
Teruglevering Laag: 1100kWh

Gas heb ik niet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Ruud888
TFHfony schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:25:

[Afbeelding]

Dit zijn hun variabele tarieven per 01-01-2023, incl. 21% BTW. Inmiddels ook de bevestiging ontvangen dat mijn overschot op normaal tarief eerst wordt gesaldeerd tegen het laagtarief, voor ze de terugleververgoeding gaan geven.

Gas heb ik niet.
Ik begrijp het ff niet.
Bij jou is een terugleververgoeding toch niet van toepassing?
Je gaat toch alleen maar salderen?

Dan blijft er 2500kw X 0,40cent over te betalen.

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56
Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 01:29:
[...]

Ik begrijp het ff niet.

Lijkt mij ook. Voorschot dus op 84 euro als je gelijk wil uitkomen.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 32GB@3200mhz / Gigabyte 3080 TI Gaming OC

• RuudVB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:08
V.w.b. Engie: na een berekening een contract afgesloten, blijkt het maandbedrag hoger dan bij de berekening. De tarieven (gas & stroom) zijn hoger in het contract dan bij de berekening. Ik ga de aanvraag dan ook annuleren (15 dagen bedenktijd). Saillant detail: bij een herhaalde berekening blijkt het tarief lager te zijn dan bij mijn eerste berekening (enkele dagen verschil tussen de 1e en de 2e berekening).

Ik ga (2023) voor het 'flex contract' van het collectief OM-Nieuwe Energie. Voordeel is ook dat het geen (grote) energie maatschappij is maar een collectief van 'lokale leveranciers'.
Ik heb een PV systeem waarmee ik ruim stroom genereer t.o.v. mijn eigen verbruik.

9/12: mailbericht Engie met herstelbeweging, men was vergeten het prijsplafond 2023 mee te rekenen .....
Nu het berekende (lagere) juiste maandbedrag voor 2023.

[Voor 28% gewijzigd door RuudVB op 09-12-2022 15:52]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 01:29:
[...]

Ik begrijp het ff niet.

Klopt. Uiteindelijk bij SamenOm dus niet, maar er zijn ook energiebedrijven die dus de 800kWh overschot op normaal tarief gaan verrekenen tegen het teruglevertarief. Maar dat is bij SamenOm inderdaad gelukkig niet het geval.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ewivis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:37:
[...]

Lijkt mij ook. Voorschot dus op 84 euro als je gelijk wil uitkomen.
Iets lager ivm de teruggave energiebelasting. Vandaar die ruime 60 euro.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:46
RuudVB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:15:
V.w.b. Engie: na een berekening een contract afgesloten, blijkt het maandbedrag hoger dan bij de berekening. De tarieven (gas & stroom) zijn hoger in het contract dan bij de berekening. Ik ga de aanvraag dan ook annuleren (15 dagen bedenktijd). Saillant detail: bij een herhaalde berekening blijkt het tarief lager te zijn dan bij mijn eerste berekening (enkele dagen verschil tussen de 1e en de 2e berekening).
Heb jij zonnepanelen? Als je meer teruglevert dan verbruikt in de berekening toont de site het teruglevertarief (kale leveringstarief) als afnametarief incl. belastingen etc. Ik heb het er zelf maar bij gelaten, over enkele weken zitten we toch met het prijsplafond en ik wou graag weg bij Budget Energie vanwege dat gedoe rond de saldering.

De wijzen komen uit het Oosten!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-01 22:15
Komende 10 januari loopt ons gascontract, dat wij i.v.m. één gezamelijke aansluiting delen met onze buren, bij GreenChoice af. Na 10+ jaar onafgebroken vaste contracten gaan we nu noodgedwongen over naar variabel. Zojuist onderstaande tarieven per 01-01-2023 mogen ontvangen welke reeds zijn gecorrigeerd voor (energie)belastingtarieven vanaf volgend jaar.

Voor ons is alleen het tarief voor gas relevant aangezien we beiden onze elektra via een andere aanbieder krijgen en daarvoor nog respectievelijk 1.5 en 2 jaar een vast contract hebben. Puur kijkend naar het gastarief meen ik dat het aanbod niet eens zo heel slecht is, aanbieders van dynamische tarieven daargelaten zit GC hiermee volgens mij redelijk aan de onderkant. Of mis ik iets?

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02 23:34
Misschien is de FNV-ledenvoordeel aanbieding bij Greenchoice voor mensen hier nog interessant? https://www.greenchoice.nl/fnv/ De tarieven staan onderaan.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

FMvdH schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:07:
Misschien is de FNV-ledenvoordeel aanbieding bij Greenchoice voor mensen hier nog interessant? https://www.greenchoice.nl/fnv/ De tarieven staan onderaan.
Dit zijn nog de 2022 tarieven met 9% BTW.

• Ruud888
Iemand ervaring met deze leverancier?
Ze schijnen ook aan consumenten te leveren.
Helaas nergens prijzen!

https://www.energyhouse.nl/#Tarieven

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ruud888 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
Iemand ervaring met deze leverancier?
Ze schijnen ook aan consumenten te leveren.
Helaas nergens prijzen!

https://www.energyhouse.nl/#Tarieven
Modelcontract
Voor het eerst dat ik zulke "mooie" prijzen zie.

[Voor 5% gewijzigd door Vendetta_X op 09-12-2022 10:30]

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:05
Vendetta_X schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:30:
[...]

Modelcontract
Voor het eerst dat ik zulke "mooie" prijzen zie.
Elektriciteit
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 1,3273 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Variabele leveringskosten normaal tarief: € 1,5588 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Variabele leveringskosten laag tarief: € 0,9800 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Vaste leveringskosten: € 7,50 per maand (inclusief btw)
Vermindering energiebelasting: € 68,73 per maand (inclusief btw)
Netbeheerkosten: €.......................per maand (inclusief btw)

Gas
Variabele leveringskosten: € 5,1443 per m3 (inclusief
overheidsheffingen en btw)

• Ruud888
Lightning89 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:27:
[...]

Elektriciteit
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 1,3273 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Variabele leveringskosten normaal tarief: € 1,5588 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Variabele leveringskosten laag tarief: € 0,9800 per kWh (inclusief overheidsheffingen en btw)
Vaste leveringskosten: € 7,50 per maand (inclusief btw)
Vermindering energiebelasting: € 68,73 per maand (inclusief btw)
Netbeheerkosten: €.......................per maand (inclusief btw)

Gas
Variabele leveringskosten: € 5,1443 per m3 (inclusief
overheidsheffingen en btw)
Dat is bizar duur!

• Ruud888
Knoop maar doorgehakt.
Dit weekend aanmelden bij Engie via gaslicht.com.
Start 1jan

Verbruik 5900kw
Opbrengst panelen 3000kw.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TFHfony schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:25:

[Afbeelding]

Gas heb ik niet.
Let op: waarschijnlijk is het voorschot berekend met de huidige prijzen, terwijl de tarieven over drie weken omhoog gaan (tarievenlijst die je zelf linkt).

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Thijsmans schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:31:
[...]

Let op: waarschijnlijk is het voorschot berekend met de huidige prijzen, terwijl de tarieven over drie weken omhoog gaan (tarievenlijst die je zelf linkt).
Klopt helemaal. Via de mail hadden ze mij van te voren ook al gewaarschuwd dat het voorschot in het voorstel berekend is met de tarieven van 2022, dus dat deze per 01-01-2023 omhoog zullen gaan.
Je ontvangt vandaag de leveringsovereenkomst. Op de leveringsovereenkomst staat een ander termijnbedrag, dit komt omdat de aanmelding is opgemaakt met de tarieven van december. Zodra de levering start, dan worden de tarieven aangepast naar de tarieven wat dan van toepassing is.
Dus dat hebben ze gewoon netjes van te voren gecommuniceerd.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vind dat het op deze manier wel heel lastig prijsvergelijken wordt. Ook als je aangeeft dat de levering in 2023 begint, wordt gerekend met de huidige tarieven. Het is dus echt handmatig lijstjes maken van alle aanbieders en hun 2023-tarieven...

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Thijsmans schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:
Ik vind dat het op deze manier wel heel lastig prijsvergelijken wordt. Ook als je aangeeft dat de levering in 2023 begint, wordt gerekend met de huidige tarieven. Het is dus echt handmatig lijstjes maken van alle aanbieders en hun 2023-tarieven...
Het is er inderdaad niet makkelijker op geworden. Ook het feit dat alle vergelijkingssites nog steeds met de 2022 tarieven en 9% BTW werken is natuurlijk onzinnig. Ik heb er toevallig een kleine 2 weken geleden nog met gaslicht over gemaild. Je krijgt een aanbieding op je scherm met tarieven die je nooit zal betalen. Behoorlijk zinloos dus.
Dus... spitten door dit topic en zelf bij de verschillende energieboeren op de website kijken en aanvragen. Zo ben ik ook bij SamenOm uitgekomen. Deze heeft van wat ik heb kunnen vinden de laagste variabele tarieven voor stroom per 01/01/2023:

Ik zit tot eind dit jaar nog bij Powerpeers, maar die tarieven per 01/01/2023 vind ik te hoog:

64ct vs 77ct -> 13ct/kWh extra subsidie die vanuit het rijk naar Vattenfall gaat. Ik merk het niet in mijn eigen portomonnaie vanwege het energieplafond. Maar het gaat mij om het principe.

• Ruud888
Bij Engie hebben ze nu ook de 2023 prijzen.

Ze geven aan bij mij binnen het prijsplafond 78euro per mnd!
Zonder een prijsplafond zou het 141euro zijn!

Bij gaslicht.com krijg ik een compleet andere berekening ook al hou ik rekening met de btw en belastingen vanaf 1jan.
Bij gaslicht 94euro per mnd met de 2022 regels!

Verbruik.
3000kw normaal
2900kw dal

Opbrengst
2000kw normaal
1000kw dal

Dubbel tarief

[Voor 8% gewijzigd door Ruud888 op 09-12-2022 14:39]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TFHfony schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:58:
[...]
Ik zit tot eind dit jaar nog bij Powerpeers, maar die tarieven per 01/01/2023 vind ik te hoog

(...)

64ct vs 77ct -> 13ct/kWh extra subsidie die vanuit het rijk naar Vattenfall gaat. Ik merk het niet in mijn eigen portomonnaie vanwege het energieplafond. Maar het gaat mij om het principe.
Zelfde leveranciers, zelfde conclusie! :) Fijn om mijn keuze bevestigd te zien. Wat betreft het prijsplafond, wij gaan over het basisverbruik heen en dan telt het eigenlijke tarief wél mee voor de berekening van de overige kosten (bron inmiddels onbekend :P ). Nóg een reden om niet te blijven zitten.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
Thijsmans schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:
Helemaal mee eens. Het is elk jaar sowieso in december al een grote puinhoop overal, maar dit jaar komt daar nog eens het prijsplafond bij én een hogere btw. Flink opletten dus overal.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:10:

Bij gaslicht.com krijg ik een compleet andere berekening ook al hou ik rekening met de btw en belastingen vanaf 1jan.

Verbruik.
3000kw normaal
2900kw dal

Opbrengst
2000kw normaal
1000kw dal

Dubbel tarief
Voorschotten zeggen niets. Wat zijn de tarieven per kWh?

• Ruud888
MrBas schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:29:
[...]

Zou je het ook kunnen berekenen met gas? Ik gebruik namelijk wel gas. Zie evt mijn verbruik hierboven.

Ik vind met 1100m3 gas 190 p mnd nog niet eens zo gek incl elektra via Budget Energie.
Ze zijn nu dicht.
Staar je niet teveel blind op de tarieven. Deze kunnen overal iedere mnd anders zijn.

Vanaf1jan bij Engie
Normaal 0,77
Dal 0,63
Leveringskosten 6,6euro

Ze hebben daar al de complete nieuwe berekening voor het nieuwe jaar.
BTW, belastingen en het prijsplafond.

[Voor 17% gewijzigd door Ruud888 op 12-12-2022 10:14]

• Ruud888
MrBas schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:01:
Beste tweakerts!

Mijn einde van het contract zit er nu ook aan te komen (31 jan 2023).

Nu zit ik te vergelijken op gaslicht.com met de optie tarieven aan voor tarieven in 2023 en er viel mij op dat energirleverancier Mega 246,83 euro aan vaste leveringskosten heeft en Budget Energie 143,76 euro. Wat is de reden dat dit bij Mega zo hoog ligt? De tarieven zien er namelijk zeer aantrekkelijk uit!

Dit zijn overigens ook de enigste energieaanbieders tussen welke ik kan kiezen. Wellicht bij andere nog goedkoper, Greenchoice (waar ik nu bij zit) is sowieso duurder.

Nu is mijn vraag: ik heb zonnepanelen en wek minder op dan mijn verbruik. Ik blijf met mijn verbruik overigens nog onder het prijsplafond.

Volgens de Greenchoice app:

Verbruik hoog: 1600 kwh
Verbruik laag 1400 kwh

PV terug hoog: 1070 kwh
PV terug laag: 510 kwh.

Gas: 1100m3 p/jaar.

Is het dan aantrekkelijk om alsnog voor dynamisch te gaan? En salderen deze per jaar of per maand?

Mvg
Je berekening bij Engie.

• Ruud888
Bij gaslicht hebben ze rechtsboven een schuifje die op 2023 kan zetten.
Tot nu maar 2 aanbieders voor 2023.

Wel mooi om het verschil te zien.
Bij Engie op de site kom ik op 78euro pmd uit!

Normaal 3000
Dal 2900

Terug normaal 2000
Dal. 1000

Eerste overzicht is 2023

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-02 13:16
Ruud888 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:32:
Bij gaslicht hebben ze rechtsboven een schuifje die op 2023 kan zetten.
Tot nu maar 2 aanbieders voor 2023.

Wel mooi om het verschil te zien.
Bij Engie op de site kom ik op 78euro pmd uit!

Normaal 3000
Dal 2900

Terug normaal 2000
Dal. 1000

Eerste overzicht is 2023

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En waar kom je op uit als je een berekening maakt met de tarieven van samenom? Die tarieven zijn lager volgens de tarieven 2023 lijst: https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf

• Ruud888
JML schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:32:
[...]

En waar kom je op uit als je een berekening maakt met de tarieven van samenom? Die tarieven zijn lager volgens de tarieven 2023 lijst: https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf
90euro per mnd.
Maar ik kan nergens zien of dit 2022 of 2023 is.
Is het incl het prijsplafond?

• JML
Ruud888 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:44:
[...]

90euro per mnd.
Maar ik kan nergens zien of dit 2022 of 2023 is.
Is het incl het prijsplafond?
IK heb net gebeld en had direct een medewerker aan de lijn! Dat is al heel wat tegenwoordig. De berekening op hun site is gebaseerd op de huidige tarieven, dus exclusief prijsplafond, maar de btw verhoging per 1 januari zit er dus ook nog niet in verwerkt. Het termijnbedrag in 2023 zal dus per saldo lager uitvallen dan dat wat je nu ziet staan.

• Ruud888
JML schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:15:
[...]

IK heb net gebeld en had direct een medewerker aan de lijn! Dat is al heel wat tegenwoordig. De berekening op hun site is gebaseerd op de huidige tarieven, dus exclusief prijsplafond, maar de btw verhoging per 1 januari zit er dus ook nog niet in verwerkt. Het termijnbedrag in 2023 zal dus per saldo lager uitvallen dan dat wat je nu ziet staan.
Mij aangemeld bij Samenom vanaf 1jan.
Voorlopig 88euro per mnd.
Afwachten wat het uiteindelijk wordt met de andere BTW, belastingen en het prijsplafond.
Alleen stroom.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-02 22:07
*knip* Offtopic. Dit topic is bedoeld om aanbiedingen te delen, niet voor helpdeskvragen.

[Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2022 07:55]

• Ruud888
hoihoi66 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:09:
[Mbr] *knip* Offtopic. Dit topic is bedoeld om aanbiedingen te delen, niet voor helpdeskvragen. [/]
ytr81 in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:Er wordt heel wat afgevraagd en gehelpdeskt in dit topic, maar de aanbiedingen blijven achterwege. Dit is NIET het topic om je verbruik of aanbod te checken. Daar zijn in de topicwaarschuwing al genoeg alternatieven voor genoemd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ruud888
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:58:
[modbreak]Er wordt heel wat afgevraagd en gehelpdeskt in dit topic, maar de aanbiedingen blijven achterwege. Dit is NIET het topic om je verbruik of aanbod te checken. Daar zijn in de topicwaarschuwing al genoeg alternatieven voor genoemd.[/]
Met je eens.
Maar hou er deze mnd wel rekening mee dat het een vreemde mnd is kwa prijzen.
Bijna nergens is duidelijkheid te verkrijgen, vandaar meer vragen.

Vanaf eind december zal er meer duidelijkheid zijn.

Mijn prijs vanaf 1jan bij Samenon zonder de aanpassingen.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:20:
[...]

Met je eens.
Maar hou er deze mnd wel rekening mee dat het een vreemde mnd is kwa prijzen.
Bijna nergens is duidelijkheid te verkrijgen, vandaar meer vragen.

Vanaf eind december zal er meer duidelijkheid zijn.

Mijn prijs vanaf 1jan bij Samenon zonder de aanpassingen.

[Afbeelding]
Weet je het zeker? Er staat zowel 9% BTW in dit plaatje, als dat het de tarieven zijn geldig in December.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:20
Ik lees hier meermaals het aanbod van Engie. Ik ben via de website van Engie gaan kijken en ik kwam op het volgende:

Wat mij opvalt is dat dit erg veel lager is dan de prijzen die hierboven worden genoemd.
Hanteert Engie op haar website de 2022 prijzen met de 2023 BTW? zie *

Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,6628 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,62602 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023*. In deze berekening rekenen wij met de standaard 21% btw. Op je jaarafrekening zal voor de periode van 1 juli t/m 31 december 2022 tegen de verlaagde 9% btw afgerekend worden. Vanaf 1 januari 2023 gaat de btw weer omhoog naar 21%. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw). *Ieder jaar wijzigen de overheidsheffingen per 1 januari. De Eerste Kamer beslist in december over het voorstel van de Tweede Kamer. De overheidsheffingen zijn dus nog niet definitief.

De prijzen die Budget Energie hanteert bij mij vanaf 1 januari 2023 zijn soortgelijk, maar dan weet ik het wel zeker.
Totaal normaaltarief € 0,67727
Totaal daltarief € 0,56020
Vergoeding normaal € 0,24621
Vergoeding dal € 0,19784

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:04
mrVroom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Ik lees hier meermaals het aanbod van Engie. Ik ben via de website van Engie gaan kijken en ik kwam op het volgende:

Wat mij opvalt is dat dit erg veel lager is dan de prijzen die hierboven worden genoemd.
Hanteert Engie op haar website de 2022 prijzen met de 2023 BTW? zie *

Normaaltarief per kWh
€ 0,6628 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,62602 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023*. In deze berekening rekenen wij met de standaard 21% btw. Op je jaarafrekening zal voor de periode van 1 juli t/m 31 december 2022 tegen de verlaagde 9% btw afgerekend worden. Vanaf 1 januari 2023 gaat de btw weer omhoog naar 21%. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw). *Ieder jaar wijzigen de overheidsheffingen per 1 januari. De Eerste Kamer beslist in december over het voorstel van de Tweede Kamer. De overheidsheffingen zijn dus nog niet definitief.

De prijzen die Budget Energie hanteert bij mij vanaf 1 januari 2023 zijn soortgelijk, maar dan weet ik het wel zeker.
Totaal normaaltarief € 0,67727
Totaal daltarief € 0,56020
Vergoeding normaal € 0,24621
Vergoeding dal € 0,19784
hier zat ik ook mee, uit de chat met engie:
Wanneer jij nog geen klant bent bij ENGIE en je probeert aan te melden voor een overstap zijn dit inderdaad de tarieven voor 2023. Is dit ook jouw situatie?

dit kreeg ik voorgeschoteld overigens:

Normaaltarief per kWh
€ 0,76997 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,62602 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

[Voor 7% gewijzigd door jichem op 14-12-2022 09:36]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ruud888
TFHfony schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:47:
[...]

Weet je het zeker? Er staat zowel 9% BTW in dit plaatje, als dat het de tarieven zijn geldig in December.
Ik heb ze ff gebeld.
Ze kunnen de tarieven van 1jan nog niet koppelen aan de bevestiging.

Tarieven Samenon vanaf 1jan.
0,67 en 0,61
Gas 2,67

Ik mag ze in januari bellen om eventueel om te zetten naar een vaste prijs voor 6mnd.
Er komt dan circa 1cent bij.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29
*knip* Geen aanbieding, dus hoort hier niet.

[Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 15-12-2022 12:13]

• Jcrs7
  • Laatst online: 06:29
*knip* Zie topicwaarschuwing. Dit topic is bedoeld om aanbiedingen te delen, niet om ernaar te vragen.

[Voor 65% gewijzigd door Yorinn op 15-12-2022 13:33]

• JML
Ruud888 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:56:
[...]

Ik heb ze ff gebeld.
Ze kunnen de tarieven van 1jan nog niet koppelen aan de bevestiging.

Tarieven Samenon vanaf 1jan.
0,67 en 0,61
Gas 2,67

Ik mag ze in januari bellen om eventueel om te zetten naar een vaste prijs voor 6mnd.
Er komt dan circa 1cent bij.
Dat zou ik niet doen. De kans is groot dat de prijzen in het voorjaar en zomer lager worden..dan kun je ze misschien altijd nog vastzetten, maar hou rekening met een eventuele verrekening van je hoge winterse verbruik en het lagere zomerse verbruik ivm het prijsplafond. Als je ze vastzet begin je opnieuw en kun je het teveel gebruikte in de winter niet wegstrepen tegen een lager verbruik in de zomer. Het jaar volmaken is ivm prijsplafond het best.

[Voor 22% gewijzigd door JML op 15-12-2022 16:09]

• Ruud888
JML schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:04:
[...]

Dat zou ik niet doen. De kans is groot dat de prijzen in het voorjaar en zomer lager worden..dan kun je ze misschien altijd nog vastzetten, maar hou rekening met een eventuele verrekening van je hoge winterse verbruik en het lagere zomerse verbruik ivm het prijsplafond. Als je ze vastzet begin je opnieuw en kun je het teveel gebruikte in de winter niet wegstrepen tegen een lager verbruik in de zomer. Het jaar volmaken is ivm prijsplafond het best.
Ja verstandige dingen.
Al zie ik einde 6mnd prijsvast niet als een jaarrekening.

Of precies de 2e 6mnd van mijn jaar wel vast zetten tot 31dec.

Ok nu weer back on topic. ;)

• St3ve-0
  • Laatst online: 02-02 21:20
[...]

De laatste dagen 45cent!

Waarom zou Tibber of ander dynamisch leverancier voor zonnepanelen niet interessant zijn? Tibber heeft hier een stukje over geschreven: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

”Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh het dynamische uurtarief uitbetaald gekregen plus de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.”

Ik val zelf in scenario 1 (moet op jaarbasis bijbetalen). Als ik het goed heb is mijn risico de spread tussen de zomer en winter kWh prijs, omdat ik in de zomer meer teruglever. Maar als dat verschil maar 10ct is dan ben ik nog steeds goedkoper uit met tarieven rond de 40-50ct kWh dan de plaatselijke Eneco met 70 of 80ct kWh vraagt.

Edit: bovenstaande prijzen illustratief, gaat om de verhoudingen tot elkaar.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:50
St3ve-0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:20:
[...]

Waarom zou Tibber of ander dynamisch leverancier voor zonnepanelen niet interessant zijn? Tibber heeft hier een stukje over geschreven: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh het dynamische uurtarief uitbetaald gekregen plus de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.”

Ik val zelf in scenario 1 (moet op jaarbasis bijbetalen). Als ik het goed heb is mijn risico de spread tussen de zomer en winter kWh prijs, omdat ik in de zomer meer teruglever. Maar als dat verschil maar 10ct is dan ben ik nog steeds goedkoper uit met tarieven rond de 40-50ct kWh dan de plaatselijke Eneco met 70 of 80ct kWh vraagt.

Als je panelen op zuid liggen is de kans aanzienlijk dat die spread groter is dan 10 cent.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 21:04
St3ve-0 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:20:
[...]

Zoals @henkebek al zeg gaat die spread zeker groter zijn dan € 0,10. Scroll maar door de historische dynamische tarieven. Het is eigenlijk ook simpel te beredeneren. Juist op het moment dat jij dik aan terug leveren bent, doet de rest met zonnepanelen dat ook.. En krijg je geen zak meer voor je kWh'tjes. En soms moet je er zelf voor betalen (dat is nog wel een uitzondering, maar omdat iedereen massaal panelen blijft plaatsen zal dit in de toekomst zeker meer voor gaan komen, er wordt op de piek momenten gewoon veel te veel opgewerkt dan waar vraag naar is).

Zeker met het aanstaande prijsplafond is een dynamisch contract met zonnepanelen (helaas) gewoon geen handige optie.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
Rossi46 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:39:
[...]

Zoals @henkebek al zeg gaat die spread zeker groter zijn dan € 0,10. Scroll maar door de historische dynamische tarieven. Het is eigenlijk ook simpel te beredeneren. Juist op het moment dat jij dik aan terug leveren bent, doet de rest met zonnepanelen dat ook.. En krijg je geen zak meer voor je kWh'tjes. En soms moet je er zelf voor betalen (dat is nog wel een uitzondering, maar omdat iedereen massaal panelen blijft plaatsen zal dit in de toekomst zeker meer voor gaan komen, er wordt op de piek momenten gewoon veel te veel opgewerkt dan waar vraag naar is).

Zeker met het aanstaande prijsplafond is een dynamisch contract met zonnepanelen (helaas) gewoon geen handige optie.
Maar wat is dan wel het beste voor zonnepaneelbezitters momenteel?

Mijn situatie is:

- Ik verwarm mn woning met Airco.
- Ik heb vanaf 10 januari 5000kwh aan zonnepaneelopbrengst pj.
- Totaal verwacht ik per jaar 7/8000 kwh te gebruiken.
- Gas is beperkt tot koken en douchen, en dus relatief onbelangrijk.

Ik snap momenteel nog een aantal zaken niet:
- Per 1 januari krijg ik van Greenchoice nieuwe (hoge) tarieven. Betekent dit dat dat dan ook mijn jaarafrekeningsdatum is?
- Dat prijsplafond gaat per maand. Wordt er dan ook op jaarbasis gesaldeerd ofzo? Voor mij cruciaal want ik zal door verwamen met airco dik over de maandelijkse prijsplafond-limiet heengaan.

Ik hoor goede geluiden over Samenom. Zal daar eens naar kijken ook.

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-01 20:28
Net een mannetje van Eneco aan de deur met het volgende aanbod:

Elektra: € 0,72
Gas: € 2,66

1 jaar vast.

Zit momenteel bij Oxxio LosVast:
Elektra:
Normaal € 0,77
Daltarief € 0,61

Gas: € 2,70

Lijkt me nou niet echt een mooi aanbod of mis ik iets?
Ik geloof dat de tarieven van Oxxio nog 9 maanden vast staan, gezien deze 3 maanden geleden zijn vastgesteld (ingang LosVast).

[Voor 20% gewijzigd door Daikirai op 16-12-2022 18:29]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Daikirai schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:21:

1 jaar vast.

Elektra:
Normaal € 0,77
Daltarief € 0,61

Ik geloof dat de tarieven van Oxxio nog 9 maanden vast staan, gezien deze 3 maanden geleden zijn vastgesteld (ingang LosVast).
Beetje tussen de huidige prijs en ergste tarief van 2 maanden geleden in.
Maar niet interessant genoeg om te wisselen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Stoffa schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:19:
[...]

Maar wat is dan wel het beste voor zonnepaneelbezitters momenteel?

Mijn situatie is:

- Ik verwarm mn woning met Airco.
- Ik heb vanaf 10 januari 5000kwh aan zonnepaneelopbrengst pj.
- Totaal verwacht ik per jaar 7/8000 kwh te gebruiken.
- Gas is beperkt tot koken en douchen, en dus relatief onbelangrijk.

Ik snap momenteel nog een aantal zaken niet:
- Per 1 januari krijg ik van Greenchoice nieuwe (hoge) tarieven. Betekent dit dat dat dan ook mijn jaarafrekeningsdatum is?
- Dat prijsplafond gaat per maand. Wordt er dan ook op jaarbasis gesaldeerd ofzo? Voor mij cruciaal want ik zal door verwamen met airco dik over de maandelijkse prijsplafond-limiet heengaan.

Ik hoor goede geluiden over Samenom. Zal daar eens naar kijken ook.
Hier verder discussiëren

[Voor 24% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-12-2022 11:30]

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:33
[...]

Heb even gekeken naar de dynamische tarieven van 2022, en het verschil tussen winter zomer valt erg mee. 2021 was dan wel weer ongunstig, maar 2019 en verder terug helemaal niet.

• Ruud888
hallom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:32:
[...]

Heb even gekeken naar de dynamische tarieven van 2022, en het verschil tussen winter zomer valt erg mee. 2021 was dan wel weer ongunstig, maar 2019 en verder terug helemaal niet.
Heb je ze gelijktijdig vergeleken met variabele mnd 6mnd en jaarcontracten bij andere leveranciers?

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:09
Daikirai schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:21:

1 jaar vast.

Elektra:
Normaal € 0,77
Daltarief € 0,61

Waarom zou je je tijdens het prijsplafondjaar vast willen leggen? Kom je met stroom of gas boven het plafond uit?

De prijzen in gaslicht.com voor 2023 staan inmiddels voor variabel op:

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
tokjah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:18:
[...]

Waarom zou je je tijdens het prijsplafondjaar vast willen leggen? Kom je met stroom of gas boven het plafond uit?

[Afbeelding]
Vandaag bij mij geen Budget Energie in de vergelijking..de gasprijs is namelijk 40cnt goedkoper dan dat ik gister had (bij budget energie). Zit hier zoveel verschil tussen locatie of afname?
Op de website zelf kan ik met de rekentool geen zonnepanelen aangeven.

Nu zit ik sowieso onder het prijsplafond, maar zit nu bij Eneco en daar wil ik zo snel mogelijk weg.

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:43
tokjah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Op dit moment zie ik bij Budget Energie, waarom fluctueert dit zo sterk?

Prijsdetails
Stroom tarief € 0,4663 /kWh
Gas € 1,6820 /m3   
Vaste leveringskosten € 129,50 /jaar

[Voor 3% gewijzigd door Kaheem_Said op 23-12-2022 10:41]

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:26
Kaheem_Said schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]

Op dit moment zie ik bij Budget Energie, waarom fluctueert dit zo sterk?

Prijsdetails
Stroom tarief € 0,4663 /kWh
Gas € 1,6820 /m3   
Vaste leveringskosten € 129,50 /jaar
Wellicht met 9% btw tarief? Zou niet weten waarom die vaste leveringskosten anders zo laag zijn.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• R20141016
  • Laatst online: 15:49
Hmm Budget Energie is volgens PriceWise wel interessant:

Stroom
Normaaltarief: € 0,56148 / kWh
Daltarief: € 0,46880 / kWh
Teruglevertarief normaal * € 0,19837 / kWh

Vaste leveringskosten € 71,87 / jaar
*Het teruglevertarief is alleen van toepassing als je meer opwekt dan je verbruikt.

Gas
Tarief € 1,86719 / m³

Op de site van Budget staat dit:
Stroom
Tarief (normaal) incl. energiebelasting incl. btw: € 0,63250 kWh
Tarief (dal) incl. energiebelasting incl. btw€ 0,53983 / kWh
Vaste leveringskosten: € 5,99 / maand

Gas
Tarief incl. energiebelasting incl. btw: € 1,91568 / m³

Hoe kan dit?

[Voor 29% gewijzigd door R20141016 op 23-12-2022 15:11]

• JML
R20141016 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:06:
Hmm Budget Energie is volgens PriceWise wel interessant:

Stroom
Normaaltarief: € 0,56148 / kWh
Daltarief: € 0,46880 / kWh
Teruglevertarief normaal * € 0,19837 / kWh

*Het teruglevertarief is alleen van toepassing als je meer opwekt dan je verbruikt.

Gas
Tarief € 1,86719 / m³

Op de site van Budget staat dit:
Stroom
Tarief (normaal) incl. energiebelasting incl. btw: € 0,63250 kWh
Tarief (dal) incl. energiebelasting incl. btw€ 0,53983 / kWh

Gas
Tarief incl. energiebelasting incl. btw: € 1,91568 / m³

Hoe kan dit?
Ik denk dat pricewise nog met 9% BTW rekent in plaats van 21. De prijzen op de site van Budget Energie zijn erg goed. Lager dan Samenom....maar ja, ik hou het nu maar zo. Misschien dat zij in Maart weer betere tarieven hebben dan Budget.

• Haroldvdl
  • Laatst online: 19-01 16:05
Ik heb vanuit Vandebron een aanbod gekregen om mijn contract te verlengen voor 1 jaar vast met de volgende tarieven:
Stroom:
Normaal tarief: 0,83348
Dal tarief: 0,62651
Leveringskosten 6,25
Gas:
Gastarief: 2,76115
Leveringskosten: 6,25

Ben er nog niet heel enthousiast over, heb het idee dat dit behoorlijk hoog is. Bij de ANWB heb ik het volgende variabele aanbod gekregen:
Stroom:
Tarief: 0,43564
Leveringskosten 6,31
Gas:
Gastarief: 1,92878
Leveringskosten: 6,31

Een stuk lager, maar deze prijzen fluctueren wel dagelijks, waardoor er minder zekerheid in zit. Ook heb ik sinds afgelopen week zonnepanelen, waardoor het voor nog onduidelijker wordt wat slim is om te doen.

• JML
Haroldvdl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:18:
Ik heb vanuit Vandebron een aanbod gekregen om mijn contract te verlengen voor 1 jaar vast met de volgende tarieven:
Stroom:
Leveringskosten 6,25
Gas:

Ben er nog niet heel enthousiast over, heb het idee dat dit behoorlijk hoog is. Bij de ANWB heb ik het volgende variabele aanbod gekregen:
Stroom:
Leveringskosten 6,31
Gas:

Een stuk lager, maar deze prijzen fluctueren wel dagelijks, waardoor er minder zekerheid in zit. Ook heb ik sinds afgelopen week zonnepanelen, waardoor het voor nog onduidelijker wordt wat slim is om te doen.
[quote]Haroldvdl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:18:

Gas naar groenestroom lokaal en stroom naar samenom. Dat zou ik doen ivm het salderen van je zonnepanelen. Wil je toch dynamisch dan is Tibber het goedkoopst met stroom.

[Voor 24% gewijzigd door JML op 27-12-2022 11:20]

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:54
Ruud888 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:10:

Verbruik.
3000kw normaal
2900kw dal

Opbrengst
2000kw normaal
1000kw dal

Dubbel tarief
Bij gaslicht.com krijgen we een heel ander aanbod thuisgestuurd, dan waar we op de site voor hebben gekozen.(budgetenergie stuurt de tarieven) Gaslicht reageert dat de aanbiedingen dagprijzen zijn die kunnen veranderen. Dus de overstap geannuleerd, want dit wordt veel duurder dan voorgespiegeld en ook duurder dan mijn huidige aanbieder. Het enige positieve is dat Gaslicht.com gewoon ook toegeeft dat dit andere tarieven zijn dan op de site. Maar wie klikt en dan denkt dat het Oké is die is de pineut zo.

Een aanbod dus goed nakijken/narekenen voor je tekent!

[Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 27-12-2022 13:18]

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stroom:
Leveringskosten 6,25
Gas:

Stroom:
Leveringskosten 6,31
Gas:

Let op anwb heeft ook dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen fluctueren. Kan zeker interessant zijn maar als je zelf ook productie draait hoeft het niet altijd interessant te zijn.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
ucsdcom schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:17:
[...]

Bij gaslicht.com krijgen we een heel ander aanbod thuisgestuurd, dan waar we op de site voor hebben gekozen.(budgetenergie stuurt de tarieven) Gaslicht reageert dat de aanbiedingen dagprijzen zijn die kunnen veranderen. Dus de overstap geannuleerd, want dit wordt veel duurder dan voorgespiegeld en ook duurder dan mijn huidige aanbieder. Het enige positieve is dat Gaslicht.com gewoon ook toegeeft dat dit andere tarieven zijn dan op de site. Maar wie klikt en dan denkt dat het Oké is die is de pineut zo.

Een aanbod dus goed nakijken/narekenen voor je tekent!
Dank voor het melden.
Irritant deze hele zooi.. ik wilde vandaag of morgen eindelijk de knoop doorhakken, na een maand de prijzen in de gaten te houden. Nu wordt het dus afzonderlijk benaderen met een prijs die ze kunnen geven voor het moment van afsluiten.

• Ruud888
JML schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]

[quote]Haroldvdl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:18:

Gas naar groenestroom lokaal en stroom naar samenom. Dat zou ik doen ivm het salderen van je zonnepanelen. Wil je toch dynamisch dan is Tibber het goedkoopst met stroom.
Stroomprijs afgelopen mnd en jaar bij Tibber.
De laatste dagen erg goedkoop.

[Voor 17% gewijzigd door Ruud888 op 27-12-2022 14:32]

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:12
Innova Energie
ProductInnova Energie 1 jaar vast particulier 21% BTW
Looptijd1 jaar
LinkVia Landelijke Energie Vergelijker
Elektratarieven per kWh incl. opslagen en btw
Enkel0,59816
Normaal0,75061
Gas per m³ incl. opslagen en btw
Gas2,79274 eur / m3 (incl 21% belasting)
Overige kosten en opmerkingen
Vaste leveringskosten elektra per jaar5,95 euro per maand
Vaste leveringskosten gas per jaar5,95 euro per maand
KortingenNiet van toepassing
Extra informatie:Is al inclusief 21% belasting welke 1 Januari ingaat

• Ruud888
Vandaag en afgelopen week Tibber.

• Aurelius1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 23:24
Is overstappen naar ANWB wel veilig en onderliggende partij EnergyZero met betreft kans op omvallen met zulke lage tarieven?

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Aurelius1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:02:
Is overstappen naar ANWB wel veilig en onderliggende partij EnergyZero met betreft kans op omvallen met zulke lage tarieven?
Als je je een beetje hebt ingelezen in hoe deze tarieven tot stand komen, dan zou je moeten weten dat het in principe wel meevalt. En dat je ook het risico hebt op zeer hoge tarieven, afhankelijk van moment en de markt.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
Daarom voorschot gewoon zeer laag zetten. Liever bijbetalen bij de eindafrekening ipv geld foetsie.

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:49
Ik kom boven het energieplafond uit, verbruik 6700kWh met 2060kWh teruglevering (hopelijk in 2023 ga ik richting de 0 omdat ik zonnepanelen geplaatst heb). Met gas zit ik op 2200 m3, dus ook erboven.

Ik zit nu op een half-variabel contract (wordt per kwartaal bijgesteld). Ik heb nu een aanbod gekregen om vast te zetten voor een jaar.

incl. energiebelasting en btw
herziening per kwartaal1 jaar vast
stroom normaal0,820,70
stroom dal0,650,59
gas2,422,15

Dit scheelt, met inbegrip van het gedeelte binnen het plafond en het gedeelte erboven, ongeveer 9% op mijn jaarrekening. Het lijkt een klein verschil maar ik heb ook een beetje lopen spelen met mijn excelbestand, en er moet best wel wat gebeuren om onder het nieuwe aanbod uit te komen. Bijvoorbeeld zou het in het volgende scenario nog steeds marginaal voordeliger zijn om het aanbod aan te nemen (met het extra voordeel dat je ingedekt bent voor een jaar):
- Q1 2023: prijzen blijven zoals mijn huidige prijzen (EUR 0,82 - 0,65 - 2,42) - dit is een gegeven.
- Q2 en Q3 2023: prijzen zakken significant naar EUR 0,58 (stroom normaal) - 0,52 (stroom dal) - 1,44 (gas)
- Q4 gaan de prijzen weer naar wat ze in Q1 waren

Ik heb geen kristallen bol, maar het scenario dat ik hierboven genomen heb vind ik wel erg optimistisch, de kans dat het duurder wordt dan dit scenario is mijns inziens groter dan de kans dat het goedkoper wordt dan dit scenario.

Dus ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat het geen zin heeft om met het prijsplafond niet de prijzen vast te zetten.

[Voor 255% gewijzigd door studiostevus op 30-12-2022 22:14]

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:51
studiostevus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:17:
Ik kom boven het energieplafond uit, verbruik 6700kWh met 2060kWh teruglevering (hopelijk in 2023 ga ik richting de 0 omdat ik zonnepanelen geplaatst heb). Met gas zit ik op 2200 m3, dus ook erboven.

Ik zit nu op een half-variabel contract (wordt per kwartaal bijgesteld). Ik heb nu een aanbod gekregen om vast te zetten voor een jaar.

incl. energiebelasting en btw
herziening per kwartaal1 jaar vast
stroom normaal0,820,70
stroom dal0,650,59
gas2,422,15

Dit scheelt, met inbegrip van het gedeelte binnen het plafond en het gedeelte erboven, ongeveer 9% op mijn jaarrekening. Het lijkt een klein verschil maar ik heb ook een beetje lopen spelen met mijn excelbestand, en er moet best wel wat gebeuren om onder het nieuwe aanbod uit te komen. Bijvoorbeeld zou het in het volgende scenario nog steeds marginaal voordeliger zijn om het aanbod aan te nemen (met het extra voordeel dat je ingedekt bent voor een jaar):
- Q1 2023: prijzen blijven zoals mijn huidige prijzen (EUR 0,82 - 0,65 - 2,42) - dit is een gegeven.
- Q2 en Q3 2023: prijzen zakken significant naar EUR 0,58 (stroom normaal) - 0,52 (stroom dal) - 1,44 (gas)
- Q4 gaan de prijzen weer naar wat ze in Q1 waren

Ik heb geen kristallen bol, maar het scenario dat ik hierboven genomen heb vind ik wel erg optimistisch, de kans dat het duurder wordt dan dit scenario is mijns inziens groter dan de kans dat het goedkoper wordt dan dit scenario.

Dus ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat het geen zin heeft om met het prijsplafond niet de prijzen vast te zetten.
Bij wie is dit ?

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:49
Main energie

• Hp68
  • Laatst online: 10:51
Die zijn toch alleen voor zakelijk?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55
Energyzero is zon kleine partij niet meer

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
Er zullen niet veel leveranciers omvallen in 2023, ze worden allemaal overeind gehouden door het prijsplafond en kunnen de tarieven hierdoor zo afstellen dat ze geen verlies draaien. Het gros van de klanten loopt toch niet weg, omdat ze onder het prijsplafond blijven.

• R0181
Ik heb een modelcontract bij Engie, maar betaal per 1 januari veel meer dan wanneer je nu een nieuw Flexcontract afsluit. Mijn tarieven zijn €2,57841m3 en €0,66398kWh enkeltarief.
De medewerkster van de chat had er begrip voor, maar kon niets aan mijn tarieven doen.

Bij een nieuw Flextarief zijn de tarieven:
€0,58341kWh normaaltarief
€0,47353kWh daltarief
€1,94188m3
https://www.engie.nl/ener...etEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#/

• St3ve-0
R0181 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:39:
Ik heb een modelcontract bij Engie, maar betaal per 1 januari veel meer dan wanneer je nu een nieuw Flexcontract afsluit. Mijn tarieven zijn €2,57841m3 en €0,66398kWh enkeltarief.
De medewerkster van de chat had er begrip voor, maar kon niets aan mijn tarieven doen.

Bij een nieuw Flextarief zijn de tarieven:
€0,58341kWh normaaltarief
€0,47353kWh daltarief
€1,94188m3
https://www.engie.nl/ener...etEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#/
Bedankt, net toch mijn overeenkomst bij BudgetEnergie herroepen. De Engie kosten voor elektra-only zijn nog voordeliger (incl btw en heffingen):

Normaaltarief per kWh
€ 0,50862 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,47353 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

• R0181
Mijn zoon kreeg de nieuwe 'verlaagde' tarieven van Eneco per 30-1-2023 vanwege de gedaalde inkooptarieven. Zijn nou niet bepaald concurrerende tarieven en hij stapt op 01-02-2023 over naar Engie..

De variabele leveringstarieven van je contract wijzigen per 30-01-2023. Onze tarieven bewegen mee met de actuele marktprijzen. De laatste tijd laat de energiemarkt een daling zien, daarom betaal je per 30-01-2023 lagere variabele tarieven.
Je nieuwe stroomtarief per 30-01-2023 *
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,82637
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,63895
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99
Je nieuwe gastarief per 30-01-2023 *
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,04255
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:04
Stroom:
Leveringskosten 6,25
Gas:
[...]
Apart, ik kreeg 30 december een mail dat mijn contract per 01-02-2023 overgezet wordt naar variabel. Volgens de website kan ik niet verlengen voor een vast contract.

Totaalprijzen:
Stroom
Enkel: 0,60214
Normaal: 0,66896
Dal: 0,53250

Gas
2,30744

Vanaf dan wordt mijn maandbedrag opgehoogd naar €125, toch nog best pittig voor een appartement uit 2013 met 1 bewoner. Ik werk wel vanuit thuis dus PC staat heel de dag aan en de verwarming nu ook.

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 06:18
Is er ergens een overzicht met welke leveranciers op welke manier salderen:
- Op basis van de periode (contractjaar, tariefperiode, etc)
- Op basis van hoeveelheid kWh OF op basis van hoeveelheid kWh uitgedrukt in euro's per tariefperiode (zoals GC)

Voor zonnepaneel eigenaren kan het namelijk enorm veel schelen of er gesaldeerd wordt in kWh of in euro's.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-02 21:11
Goedendag,

Ik wil wellicht ook naar ENGIE over:
Daar zie ik nu op de site:
Normaaltarief per kWh
€ 0,31288 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Gas
Variabel leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 1,94188 per m3

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Nou vergelijk ik die met mijn tarieven bij budgetenergie:
Stroom per kWh
Incl. 21% btw Incl. 21% btw
Zonder TKV Met TKV
Leveringstarief enkel € 0,56924 € 0,55924
Energiebelasting 2023 € 0,15245 € 0,15245
Totaal enkeltarief € 0,72168 € 0,71169

Gas per m3
Zonder TKV Met TKV
Leveringstarief gas € 1,72361 € 1,70361
Energiebelasting 2023 € 0,59266 € 0,59266
Totaal € 2,31627 € 2,29627

Hoe moet ik die nou precies vergelijken?

Bedoel dus eigenlijk specifieker. Zijn de ENGIE tarieven die je ziet incl. de energiebelastingen etc? Ik zou dan toch fors goedkoper uit kunnen komen bij ENGIE of mis ik een addertje?

[Voor 3% gewijzigd door Sincere1983 op 03-01-2023 16:30]

• Yaay
  • Laatst online: 02-02 20:57
Sincere1983 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
Goedendag,

Normaaltarief per kWh
€ 0,31288 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Gas
Variabel leveringstarief
€ 1,94188 per m3

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Stroom per kWh
Zonder TKV Met TKV

Gas per m3
Zonder TKV Met TKV

Bedoel dus eigenlijk specifieker. Zijn de ENGIE tarieven die je ziet incl. de energiebelastingen etc? Ik zou dan toch fors goedkoper uit kunnen komen bij ENGIE of mis ik een addertje?
De ENGIE tarieven hierboven zijn inderdaad zonder belastingen e.d.
Je kunt bij het berekenen op Tarieven klikken en ik krijg dan het volgende tezien:

Enkel tarief:
0,53103 per kWh

Normaal / Dal tarief:
€ 0,58341 per kWh
€ 0,47353 per kWh

Gas:
€ 1,94188 per m3

Engie lijkt dus alsnog voordeliger.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
Yaay schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Je kunt bij het berekenen op Tarieven klikken en ik krijg dan het volgende tezien:

Enkel tarief:
0,53103 per kWh

Normaal / Dal tarief:
€ 0,58341 per kWh
€ 0,47353 per kWh

Gas:
€ 1,94188 per m3

Pfff zou graag overstappen want ik zit bij Oxxio . Maar als ik nu overstap betaal ik zowiezo November en December verbruik, en hier gaat in Maart het gas eruit…. Idee is dus om in de zomer een overstap te maken zodat ik niet veel moet bijleggen vanwege de wintermaanden ( zit boven het plafond )

[Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 03-01-2023 17:45]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
backupdevice schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Pfff zou graag overstappen want ik zit bij Oxxio . Maar als ik nu overstap betaal ik zowiezo November en December verbruik, en hier gaat in Maart het gas eruit….
Dan kun je toch juist beter zo snel mogelijk overstappen, dan betaal je onderaan de streep minder. Die maanden moet je sowieso betalen, die kosten gaan niet opeens magisch omlaag als je langer wacht. Met die 190euro compensatie moet dat toch wel meevallen juist die 2 maanden.

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 03-01-2023 17:52]

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Dan kun je toch juist beter zo snel mogelijk overstappen, dan betaal je onderaan de streep minder. Die maanden moet je sowieso betalen, die kosten gaan niet opeens magisch omlaag als je langer wacht. Met die 190euro compensatie moet dat toch wel meevallen juist die 2 maanden.
Ik twijfel dus nog met overstappen.. zit bij Essent en wil naar Engie denk.. 17 okt is contractperiode.. als ik nu overstap zouden ze knip kunnen doen op 31-12-2023 en betalen ze mijn eventuele teruglevering uit met eindfactuur in januari 2024.. tegen afgesproken tarief (zal meer zijn dan Essent = 0,05 cent) dan begin ik weer op 0 en betaal ik na 01-01-2023 t/m bijv 30-01-2024 weer tarief wat dan is tegen die tijd..

Althans als goed is moet het zo gaan, blijf ik bij Essent dan ga ik net in de maanden na 17 okt aangezien ik dan amper wat opwek en boven plafond flink ga betalen.. dat zal duurder uitpakken dan als ik overstap verwacht ik..

Maar dit is mijn theorie 😜

• backupdevice
jongetje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Maar dan stap ik nu over met gas. Dan in Maart gas opzeggen en in April zonnepanelen …. Is het dan niet logischer om dan over te stappen ?

• St3ve-0
backupdevice schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Pfff zou graag overstappen want ik zit bij Oxxio . Maar als ik nu overstap betaal ik zowiezo November en December verbruik, en hier gaat in Maart het gas eruit…. Idee is dus om in de zomer een overstap te maken zodat ik niet veel moet bijleggen vanwege de wintermaanden ( zit boven het plafond )
Zoals jongetje ook al zei kan je dan beter nu overstappen. Die wintermaanden moet je toch betalen en kan je niet compenseren met het prijsplafond. Sterker nog, als je nu overstapt mag je het verbruik boven het prijsplafond uit de wintermaanden in 2023 compenseren met de zomermaanden als je zonnepanelen hebt. Dit lukt je niet als je in april wisselt. In de meest ideale situatie lopen kalenderjaar en contract jaar aan elkaar gelijk omdat alleen in dat geval een volledig jaar onder het prijsplafond kan worden gesaldeerd en de energieleverancier het jaar dan niet in losse maanden hoeft op te knippen om te salderen.

Bron: https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Denk dat bovenstaande url veel opheldering geeft aan iedereen in dit topic. Ook al is dit off-topic, hopelijk kan een mod deze laten staan.

Hier twee quotes uit het artikel:
Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.
Addertje onder het gras
Consumenten kunnen hun ‘verbruikstegoed’ meenemen als in een kalendermaand minder verbruiken dan het plafond voor die maand. Leeft een gezin in de ene maand extra zuinig, dan kan het in een andere maand meer verbruiken. Andersom kan een gezin dat in de ene maand meer verbruikt dan het prijsplafond dat in een andere maand goedmaken door extra zuinig te zijn.

Er zit echter een belangrijk addertje onder het gras: consumenten kunnen hun ‘tegoed’ enkel meenemen tot het moment dat ze een jaarafrekening of eindrekening krijgen – dat laatste is het geval als ze overstappen van energieleverancier of verhuizen. Na die jaar- of eindafrekening kunnen gezinnen hun ‘tegoed’ dat ze hebben niet meer meenemen. Als de consument uit het voorbeeld in de periode januari tot en met september meer stroom heeft opgewekt dan hij heeft verbruikt – en in september zijn jaarrekening krijgt – kan hij dat overschot dus niet meenemen naar de laatste 3 maanden van het kalenderjaar.

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-01 10:45
St3ve-0 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:54:
[...]

Zoals jongetje ook al zei kan je dan beter nu overstappen. Die wintermaanden moet je toch betalen en kan je niet compenseren met het prijsplafond. Sterker nog, als je nu overstapt mag je het verbruik boven het prijsplafond uit de wintermaanden in 2023 compenseren met de zomermaanden als je zonnepanelen hebt. Dit lukt je niet als je in april wisselt. In de meest ideale situatie lopen kalenderjaar en contract jaar aan elkaar gelijk omdat alleen in dat geval een volledig jaar onder het prijsplafond kan worden gesaldeerd en de energieleverancier het jaar dan niet in losse maanden hoeft op te knippen om te salderen.

Denk dat bovenstaande url veel opheldering geeft aan iedereen in dit topic. Ook al is dit off-topic, hopelijk kan een mod deze laten staan.

[...]

[...]
Fijne toelichting, dank je.

Heb jij een idee hoe dat gaat met een contractdatum van 1 december? Redelijk parallel of nekt die ene maand 2022 me nog voor de afrekening/saldering op 1dec 2023?

Wordt anders dure grap vanwege elektrische auto. Die moeten we dan echt enkel bij voldoende zo licht laden.

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-02 16:02
Hoi allen, Ik wil over te stappen naar een nieuw variabel contract, omdat de tarieven bij Vattenfal erg hoog zijn. Ik zit sowieso ruim boven het energie prijsplafond ivm elektrische auto. Een dynamisch contract is voor mij niet interessant ivm zonnepanelen.

Voor zover ik kan zien lijkt een variabel contract van Engie op het moment het goedkoopste. Iemand anders nog andere leveranciers gezien die relatief voordelig zijn?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 09:57

Kixtart

Destruction = Improvement

Sincere1983 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
Goedendag,

Normaaltarief per kWh
€ 0,31288 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Gas
Variabel leveringstarief
€ 1,94188 per m3

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Stroom per kWh
Zonder TKV Met TKV

Gas per m3
Zonder TKV Met TKV

Yaay schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Enkel tarief:
0,53103 per kWh

Normaal / Dal tarief:
€ 0,58341 per kWh
€ 0,47353 per kWh

Gas:
€ 1,94188 per m3

De website toont dat het inclusief belastingen is e.d. Ik snap nog steeds niet hoe het gebeurd en telefonisch konden ze het ook niet goed uitleggen, gezien ik reproduceerbaar soms 0.31 en soms 0.53 getoond kreeg met de vermelding 'inclusief belasting'. Dit gebeurde toen ik in mijn geval per ongeluk teruglevering hoog hoger had staan dan de levering zelf. De persoon aan de telefoon had het ook over het kale tarief in dat geval, maar dit is niet wat de site toont.

☻/
/▌
/ \

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-02 16:59
[...]

[...]

[...]
Ik snap deze niet helemaal, want als je nu overstapt loopt je contractjaar ook niet gelijk met het kalenderjaar (nu overstappen = contract februari 2023-2024)
Kan je uitleggen waarom nu overstappen alsnog werkt om je zomeropbrengst te compenseren met de dure wintermaanden? (Ikzelf heb geen gas, dus ook ik ga flink boven het plafond uitschieten op maandbasis, maar niet op jaarbasis).

toev: Misschien dat ik verkeerd begrepen heb hoe het salderen werkt met het prijsplafond.
Als ik netto 2000kW op jaarbasis overhoud na salderen, hoe verdelen ze het dan over de maanden? Of doen ze dat niet?

[Voor 7% gewijzigd door Jojos104 op 04-01-2023 10:46]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Jojos104 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik snap deze niet helemaal, want als je nu overstapt loopt je contractjaar ook niet gelijk met het kalenderjaar (nu overstappen = contract februari 2023-2024)
Kan je uitleggen waarom nu overstappen alsnog werkt om je zomeropbrengst te compenseren met de dure wintermaanden? (Ikzelf heb geen gas, dus ook ik ga flink boven het plafond uitschieten op maandbasis, maar niet op jaarbasis).

toev: Misschien dat ik verkeerd begrepen heb hoe het salderen werkt met het prijsplafond.
Als ik netto 2000kW op jaarbasis overhoud na salderen, hoe verdelen ze het dan over de maanden? Of doen ze dat niet?
Zoals ik het snap:

Je eventuele overschot van 2022 is al afgekapt en wordt uitbetaald bij je jaarrekening, dat kun je dus niet meenemen naar 2023.

Als je nu zsm overstapt loopt je 'prijsplafond' van zeg half Feb tot 31 Dec 2023. Dus je kunt de hele zomer opwekken en dat gebruiken voor de koude maanden begin en eind van 2023.
Idem voor 2024 trouwens.

Edit: als je energieleverancier niet 'saldeert' binnen tariefperiodes dan, want dan weet ik het ook niet meer want slim is qua overstappen 7(8)7

[Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 04-01-2023 10:57]

• JtBuren
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-01 21:24
Hallo allemaal,

Ondertussen heel wat fora verder en toch nog een vraag:

Op dit moment zit ik variabel bij Vattenfall (3,21 m3 gas en 0,83 kwh).
Gelukkig is mijn verbruik onder het energieplafond (gas jaarlijks ±500m3 en elektra 2100 kwh).
Ik heb volgende week een gesprek over zonnepanelen. (ik denk dat ik voor een opbrengst van rond de 3000kwh ga, ik verwacht dat het verbruik oploopt vanwege kleine kinderen).

Mijn eerste ingeving is dat het nog niet uitmaakt totdat ik zonnepanelen heb en dan ga kijken naar terugleververgoeding. Tot die tijd zit ik immers onder het plafond.

Nu lees ik elders dat het ook voordeling kan zijn om nu over te stappen. Omdat dit voordeling zou kunnen werken met wanneer je nieuwe contact ingaat i.c.m. het energieplafond. Dit mij niet helemaal duidelijk waarom dit zo is.

Iemand tips? Alvast bedankt.

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het bleek dat mijn dashboard bij Powerpeers niet bepaald correct is. Toen ik een opgave deed bij Engie nav de meterstanden, kreeg ik opeens andere tarieven.
Echte cijfers:

Wat het doet als je minder teruglevert:

Is dit niet vreemd? Stel voor dat het verbruik uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen, maar wel gunstigere tarieven hebt.

• backupdevice
[...]

[...]

[...]
Thx . Vandaag overstap aangevraagd richting Engie .

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18
Eriksk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:44:
Het bleek dat mijn dashboard bij Powerpeers niet bepaald correct is. Toen ik een opgave deed bij Engie nav de meterstanden, kreeg ik opeens andere tarieven.
Echte cijfers:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat het doet als je minder teruglevert:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit niet vreemd? Stel voor dat het verbruik uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen, maar wel gunstigere tarieven hebt.
Zie hier

Zoals regelmatig vermeld in the teruglever topic, als je meer opwekt dan verbruikt krijg je de tarieven zonder belasting te zien bij Engie.
Dus de netto teruglever vergoeding.

En ja dat is verwarrend.

Dat verklaart het verschil wel ;) 13cent belasting + btw

[Voor 15% gewijzigd door Samplex op 04-01-2023 13:28]

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein. Algemene zaken kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Eneco heeft net de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden hier besproken: Eneco snoeit in teruglevering vergoeding

Er zit verschil tussen bestaand en nieuw qua klanten, don't act surprised. Je kan de meeste prijzen terugzien via gepinde posts.

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee