De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 84 Laatste
Acties:
  • 356.420 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:19

polthemol

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

De landelijke Nederlandse politiek 2022

Dit topic is bedoeld voor het praten over de alle onderwerpen aangaande de landelijke Nederlandse politiek. Van formatie, regering tot aan actuele ontwikkelingen en achtergronden.

In dit topic geldt het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en voor het geven van feedback is er Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic

De regels
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Het is hier geen Huiskamer
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames / bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Specifieke onderwerpen
Sommige onderwerpen zijn qua onderwerp en omvang dusdanig dat ze een eigen topic hebben, kijk dus vooral bij het bespreken van een onderwerp of het niet beter past in een eigen topic. Hieronder een voorbeeld van aantal actuele topics.
Grote problemen bij politie en justitie
Het Nederlandse Klimaatakkoord
Linkse politiek
Er zijn er meer. Schroom niet als een onderwerp belangrijk is een eigen topic te openen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, blijkbaar zijn de defensiebonden niet enthousiast over Ollongren:

‘Ze zal ons moeten overtuigen’

Die 3 miljard extra komt blijkbaar van de VVD, terwijl D66 helemaal geen investeringsplannen in het verkiezingsprogramma heeft staan. Het is dan ook onduidelijk wat Ollongren met dat extra budget zal doen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00

Honesty

kattenneus!

Ik heb echt niks tegen hugo de jonge en ik wens hem hem alles maar had niet verwacht dat die nogmaals minister(ook al is het van wonen) zou worden. Ik dacht dat ze hem zouden op offeren en met hem de bittere pil van corona zouden wegspoelen. ik ben zeker geen cda stemmer maar vond hem wel ok.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

XWB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 02:40:
Goed, blijkbaar zijn de defensiebonden niet enthousiast over Ollongren:

‘Ze zal ons moeten overtuigen’

Die 3 miljard extra komt blijkbaar van de VVD, terwijl D66 helemaal geen investeringsplannen in het verkiezingsprogramma heeft staan. Het is dan ook onduidelijk wat Ollongren met dat extra budget zal doen.
Was de minachting naar defensie met Hennis en daarna brei-oma Ank niet groot genoeg? Het vuurtje in het Oosten begint steeds meer te smeulen en wij komen gaan echt met een fraulein Ollongren op de proppen komen? En waarom vraag ik me dan af. Vast niet daadwerkelijk om minachting te tonen naar defensie. Of om een diversiteitsbokaal te scoren? Of zou het echt dezelfde naïviteit zijn als we de afgelopen jaren gezien hebben van dit kabinet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Deruxian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Was de minachting naar defensie met Hennis en daarna brei-oma Ank niet groot genoeg? Het vuurtje in het Oosten begint steeds meer te smeulen en wij komen gaan echt met een fraulein Ollongren op de proppen komen? En waarom vraag ik me dan af. Vast niet daadwerkelijk om minachting te tonen naar defensie. Of om een diversiteitsbokaal te scoren? Of zou het echt dezelfde naïviteit zijn als we de afgelopen jaren gezien hebben van dit kabinet?
Het is een beetje een running joke dat defensie in de EU een vrouwelijke minister krijgt. Ter compensatie van het mannenbolwerk binnen het leger.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gezien het CV van Ollongren zal het integreren van de Nederlandse krijgsmacht in een EU leger hoge prioriteit krijgen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:40:
Gezien het CV van Ollongren zal het integreren van de Nederlandse krijgsmacht in een EU leger hoge prioriteit krijgen.
Is Ollongren dan de oorzaak van dat mogelijke voornemen of het gevolg? De meeste ministers volgen namelijk de hoofdlijnen die het kabinet uitzet.

Ik kan me nog Jette Klijnsma herinneren. Een vrouw die vanuit haar eigen situatie altijd opkwam voor mensen met een beperking. Maar onder Rutte mocht ze net als haar andere PvdA collega's gewoon de wajong afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24

Lordy79

Vastberaden

Was de minachting naar defensie met Hennis en daarna brei-oma Ank niet groot genoeg? Het vuurtje in het Oosten begint steeds meer te smeulen en wij komen gaan echt met een fraulein Ollongren op de proppen komen?
Nou ben ik geen fan van mevrouw Ollongren en haar partij maar:
1. Defensie is iets waar breed in de tweede kamer hetzelfde over gedacht wordt.
2. Ja diversiteit zal zeker aandacht krijgen maar dat geldt niet alleen bij defensie. En wat is er mis mee?
3. Denk je dat het Nederlandse leger ook maar iets kan uitrichten tegen de Russen of Chinezen? Het enige EU leger dat nog iets voorstelt is het Franse leger en misschien Italie. De Engelsen zijn we kwijt door Brexit.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 19:48
Hoe kiezen ze ministers voor bepaalde posten? Ik krijg nu het gevoel dat ze een aantal mensen hebben en een aantal een post mogen kiezen en vervolgens de rest wordt onderverdeeld door een dobbelsteen te gooien. Zie:

Kaag kiest voor ‘cruciale’ ministerspost Financiën
Defensiebonden niet enthousiast over Ollongren: ‘Ze zal ons moeten overtuigen’
Voor het eerst een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan: ‘Lijkt me niet handig’

Waarschijnlijk zal het zo niet gaan, maar voor mensen die de politiek niet echt volgen komen er wel vragen naar boven. Hoe worden de posten eigenlijk verdeeld?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:06
[...]

En jij denkt dat het in het conflict dat er misschien in het oosten escaleert het ook maar iets uitmaakt welk poppetje er in Nederland aan de defensie knoppen draait?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:29
RobinNL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:54:
Hoe kiezen ze ministers voor bepaalde posten? Ik krijg nu het gevoel dat ze een aantal mensen hebben en een aantal een post mogen kiezen en vervolgens de rest wordt onderverdeeld door een dobbelsteen te gooien. Zie:

Voor het eerst een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan: ‘Lijkt me niet handig’

Waarschijnlijk zal het zo niet gaan, maar voor mensen die de politiek niet echt volgen komen er wel vragen naar boven. Hoe worden de posten eigenlijk verdeeld?
Kaag zou waarschijnlijk liever BuZa leiden, maar dan ben je kwetsbaar omdat je regelmatig in het buitenland verblijft terwijl de beslissingen in Den Haag worden genomen. MiFi is dan een logische keuze.

Wat de MinDef betreft ben ik bang dat de hierboven genoemde vermoedens kloppen: dit 'moet' een vrouw zijn. Dat ze daar bij Defensie na Bijleveld en Hennis wat minder enthousiast over zijn vind ik begrijpelijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:36
Lordy79 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Nou ben ik geen fan van mevrouw Ollongren en haar partij maar:
1. Defensie is iets waar breed in de tweede kamer hetzelfde over gedacht wordt.
2. Ja diversiteit zal zeker aandacht krijgen maar dat geldt niet alleen bij defensie. En wat is er mis mee?
3. Denk je dat het Nederlandse leger ook maar iets kan uitrichten tegen de Russen of Chinezen? Het enige EU leger dat nog iets voorstelt is het Franse leger en misschien Italie. De Engelsen zijn we kwijt door Brexit.
De Italianen? Grapjas.

Het Nederlandse leger is al jaren kapot bezuinigd en dat duur tientallen jaren om weer op te bouwen. Dat kost niet alleen tijd maar ook erg veel geld en om te beginnen zullen veel afgestoten locaties weer terug gekocht moeten worden. Om maar wat te noemen.

Dat hele EU leger klinkt leuk, maar wat denk je wat het gaat kosten? En hoe zie je inzetten voor je? Gaat Frankrijk dan bepalen waar Nederlandse militairen ingezet worden en met welke ROE's?
Heb je wel eens een internationale oefening meegemaakt? Laat ik beginnen met de taal. Engels zou je denken hè? Nou.... Een Fransman zal geen Engels gaan spreken en een Duitser zal t wel willen naar kunnen het vaak niet.

Dan rangen,standen, salaris en gedrag tussen rangen en standen. Gaan we Nederlandse militairen dan hetzelfde betalen als de overige landen? En hoe ga je uiteindelijk om met de dienstplicht, want dat zal vast volgen. Er is nu al bijna niemand te porren voor een baan bij Defensie.dat gaat vast niet beter worden bij een EU leger.

Ik ben 10jaar beroeps militair geweest en nu al bijna 6 jaar reservist. Ik en met mij nagenoeg iedere militair zien niks in een groot EU leger.
Verregaande samenwerking met bijvoorbeeld de Duitsers is veel beter,wat we nu ook al doen.
En uiteraard investeren in Defensie, gewoon die 2%eis van de NAVO is voldoende.

En dan nog t puntje of wij wat kunnen betekenen tegen de Russen. Alleen niet nee, maar de Nederlandse militair is echt goed opgeleid. Ik durf wel te zeggen dat we bij de top van de NAVO horen. We zijn alleen erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Kaag zou waarschijnlijk liever BuZa leiden, maar dan ben je kwetsbaar omdat je regelmatig in het buitenland verblijft terwijl de beslissingen in Den Haag worden genomen. MiFi is dan een logische keuze.

Wat de MinDef betreft ben ik bang dat de hierboven genoemde vermoedens kloppen: dit 'moet' een vrouw zijn. Dat ze daar bij Defensie na Bijleveld en Hennis wat minder enthousiast over zijn vind ik begrijpelijk.
Vergeet niet dat Kaag in september 2021 ontslag had genomen als minister van buitenlandse zaken. Het zou nogal ongeloofwaardig zijn als zij nu opnieuw dezelfde ministerpost zou krijgen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:59:
[...]

Vergeet niet dat Kaag in september 2021 ontslag had genomen als minister van buitenlandse zaken. Het zou nogal ongeloofwaardig zijn als zij nu opnieuw dezelfde ministerpost zou krijgen.
Ik snap dat je niet om Kaag heen kan maar na de formatie is ze nou niet echt het toonbeeld van standvastigheid en betrouwbaarheid in het algemeen. Zeker op zo'n belangrijke post had ik toch liever iemand anders gezien en ik moet eerlijk toegeven dat Wopke het zeker niet verkeerd gedaan heeft.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Nou in Italië hebben ze toch iets meer spul dan in NL. En ik gaf dit als 2e voorbeeld om te illustreren dat t niet heel veel voorstelt.

Verder ben ik het helemaal met je post eens: ik zie een EU leger ook niet voor me en geloof ook dat het heel veel jaren duurt voor de NL krijgsmacht weer een beetje op sterkte is. En die 2pct moet er inderdaad gewoon komen.
Ook denk ik dat de EU, net als de VS, dus de NAVO, geen interventiemacht in Ukraine zal inzetten, net zoals ik niet verwacht dat Rusland heel Ukraine zal willen veroveren.

Tenslotte heb je nog de factor nucleaire wapens. Die heeft de EU (Frankrijk) maar dat land zal de toegang tot de rode glimmende knop nooit in handen van een niet-Fransman leggen.

Maar het ging over mevrouw de aspirant-minister: die voert gewoon kabinetsbeleid uit en kan m.i. weinig stuk maken dus prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

pjot1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:09:
[...]

Ik snap dat je niet om Kaag heen kan maar na de formatie is ze nou niet echt het toonbeeld van standvastigheid en betrouwbaarheid in het algemeen. Zeker op zo'n belangrijke post had ik toch liever iemand anders gezien en ik moet eerlijk toegeven dat Wopke het zeker niet verkeerd gedaan heeft.
Ik vond Wopke ook niet slecht maar hij heeft wel veel kwaad bloed gezet binnen de EU wat betreft zijn 'vrekkigheid' zoals hij en Nederland is gezien tijdens de corona crisis. Wat dat betreft vind ik zijn keuze als minister van buitenlandse zaken opmerkelijk: sommige landen moeten hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RobinNL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:54:

Dit gaat o.a. op basis van het aantal zetels. Algemene zaken voor de grootste partij, financiën vaak voor de nummer twee, etc. En allemaal deel van de onderhandelingen natuurlijk. Denk dat het na de verdeling over partijen grotendeels aan de partij zelf is? Met het laatste woord aan / in overleg met de formateur (Rutte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 11:00

Honesty

kattenneus!

erwn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Dit gaat o.a. op basis van het aantal zetels. Algemene zaken voor de grootste partij, financiën vaak voor de nummer twee, etc. En allemaal deel van de onderhandelingen natuurlijk. Denk dat het na de verdeling over partijen grotendeels aan de partij zelf is? Met het laatste woord aan / in overleg met de formateur (Rutte).
Klopt het komt ook bijna nooit voor dat de tweede partij een andere partij financieen gunt.
Dat je vaak de zelfde poppetjes ziet is omdat partijen vaak kiezen voor mensen die ze echt vetrouwen en die iets voor de partij hebben gedaan. Dus lokale politici of een andere hoge bobo. Alleen destijds met de lpf ging dat iets anders en omdat dat toen zo fout ging zal dat snel meer gebeuren.
De kans is groot dat de volgende premier dan een vrouw wordt met kaag op financieen en hermans als fractie voorzitter bij de vvd als Rutte na 4 het wel genoeg vind.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Waar vrijwel alle namen van VVD, D66 en CU bekend zijn blijft het opmerkelijk stil rond de kandidaten van het CDA.

Zouden die problemen hebben om mensen te vinden?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:35:
Waar vrijwel alle namen van VVD, D66 en CU bekend zijn blijft het opmerkelijk stil rond de kandidaten van het CDA.

Zouden die problemen hebben om mensen te vinden?
Lijkt me sterk. Over een week staat de boel op het bordes. Misschien dat ze i.t.t. de overige partijen geen bekende namen hebben weten te strikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Honesty schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:32:
[...]
De kans is groot dat de volgende premier dan een vrouw wordt met kaag op financieen en hermans als fractie voorzitter bij de vvd als Rutte na 4 het wel genoeg vind.
Je moet nooit zo ver vooruit kijken. Daarbij lijkt het me vrij onvoorspelbaar wat er gebeurt als Rutte stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Thomas schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:50:
Misschien dat ze i.t.t. de overige partijen geen bekende namen hebben weten te strikken.
Waarschijnlijk dat, of de KVP, ARP en CHU fracties vechten elkaar de tent uit wie het christendemocratische licht uit mag doen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Honesty schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:32:
Alleen destijds met de lpf ging dat iets anders en omdat dat toen zo fout ging zal dat snel meer gebeuren.
Daar spreekt een wel heel cynisch wantrouwen in de Nederlandse politiek uit :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
https://www.ad.nl/politie...len-keert-terug~a1b4c772/

D66 bevestigt ministerschap; Kuipers is bij deze bevestigd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Ook CDA is nu bekend: https://nos.nl/artikel/24...e-zaken-en-kuipers-op-vws . Hoekstra gaat naar BuZa. De andere CDA-ministers komen mij niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het CDA is eindelijk ook rond:
CDA maakt namen ministers bekend: Hoekstra, De Jonge, Van Gennip en Bruins Slot in Rutte IV

CDA-leider Wopke Hoekstra wordt de nieuwe minister voor Buitenlandse Zaken. Ook Hugo de Jonge keert terug in het nieuwe kabinet, als minister voor Volkshuisvesting. CDA-vrouwen Karien van Gennip en Hanke Bruins Slot worden de ministers van Sociale Zaken en Binnenlandse Zaken.

Dat heeft Hoekstra zojuist aan de CDA-achterban laten weten. Naast vier ministers levert de partij ook twee staatssecretarissen: de Maastrichtse wethouder Vivianne Heijnen wordt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Interim-partijvoorzitter Marnix van Rij wordt op het ministerie van Financiën staatssecretaris voor Fiscaliteit.
Marnix van Rij en belastingen, what could possibly go wrong? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 22:59
hoevenpe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:55:
Het CDA is eindelijk ook rond:

Marnix van Rij en belastingen, what could possibly go wrong? :+
Hoekstra op BuZa is wel een goede zet voor Nederland, die zullen ze in de EU graag verwelkomen na al het voorbereidende werk / schade wat hij daar heeft geleverd / aangericht.
*) vul in naar keuze.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 09-06 19:48
erwn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Dat snap ik, maar het gaat meer om de personen die de posten gaan vervullen. Het komt voor mij een beetje willekeurig over, alsof er lootjes worden getrokken of met een dobbelsteen wordt gegooid wie welke post krijgt. Ik denk dat we Wopke nu ook aan het lijstje kunnen toevoegen van mijn post.

De titels van de artikelen laten dit een beetje zien. Een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan bijvoorbeeld. Een studie of ervaring hebben is hier toch belangrijk?

Dus mijn vraag hierop was meer hoe de bewindslieden een post krijgen, niet zozeer welke partijen de posts krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinNL op 02-01-2022 14:35 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:32
XWB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:59:
[...]

Even heel flauw maar nu zie je dezelfde koppen terug alleen op andere ministeries. Rutte, Hoekstra, Yeşilgöz, de Jonge, van Huffelen, Kaag, Ollongren, Harbers, Schouten. Allemaal mensen die als staatsecretaris of minister gediend hebben in een Rutte kabinet. Nieuw leiderschap/elan is dus eigenlijk oud Nederlands voor we gaan gewoon weer verder met waar ik we gebleven zijn. Alleen niet op hetzelfde departement, want dat zou schandelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Robkazoe
Had je anders verwacht dan? Het is nog steeds een Rutte-kabinet tenslotte. Hopen op een verandering is hetzelfde als Mourinho als coach aanstellen en dan verwachten dat hij plots een swingend 343 systeem op de mat legt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robkazoe
D-e-n schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:44:
@Robkazoe
Had je anders verwacht dan? Het is nog steeds een Rutte-kabinet tenslotte. Hopen op een verandering is hetzelfde als Mourinho als coach aanstellen en dan verwachten dat hij plots een swingend 343 systeem op de mat legt.
Ik had ook niets anders verwacht. Maar ben blij voor de gemiddelde VVD stemmer dat zij hun oude vertrouwde poppetjes op hun plek hebben gekregen. Dat dit zout in de wonden van een toeslagen ouder is, is natuurlijk allemaal bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
RobinNL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Dat snap ik, maar het gaat meer om de personen die de posten gaan vervullen. Het komt voor mij een beetje willekeurig over, alsof er lootjes worden getrokken of met een dobbelsteen wordt gegooid wie welke post krijgt. Ik denk dat we Wopke nu ook aan het lijstje kunnen toevoegen van mijn post.

De titels van de artikelen laten dit een beetje zien. Een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan bijvoorbeeld. Een studie of ervaring hebben is hier toch belangrijk?

Dus mijn vraag hierop was meer hoe de bewindslieden een post krijgen, niet zozeer welke partijen de posts krijgen.
Ah zo, interessante vraag. Denk dat bijvoorbeeld Dijkgraaf en Kuipers wel duidelijk vakministers zijn, maar anderen? En ja, hoe komen ze dan op die plek?

Robkazoe, er is maar een VVD-minister uit Rutte 3 die meegaat naar het nieuwe kabinet, Rutte zelf, dus wat dat betreft zijn er wel veel nieuwe gezichten / latere instromers. Maar inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55
Kuipers als nieuwe methode om de autoriteit van de overheid wat op te krikken bij corona persconferenties? De Jonge is totaal niet meer geloofwaardig gebleken. Moet sowieso van goede huizen komen om het beleid nog uit te leggen, daar niet van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Als ik het lijstje van de NOS zo zie dan lijkt D66 hier toch wel als grote winnaar uit de bus te komen.

Kuijpers heeft bij mij een positief beeld, Dijkgraaf al helemaal, Jetten is misschien wat jong maar is zeker voor klimaat wel erg actief. Franc Weerwind heeft bij mij ook een positief beeld.

Voor mij is het wel nog wat koffiedik kijken wat nou de zwaarste posities zijn.
Ik begrijp dat het op aflopende volgorde is:

1) Premier
2) Financiele zaken
3) Buitenlandse zaken

Maar verder? Bijvoorbeeld Ollongren op defensie, wordt dat nou gezien als een grotere post dan bijvoorbeeld justitie?

De Jonge voor de woningmarkt heb ik dan weer weinig vertrouwen in, eveneens Hoekstra voor Buitenlandse Zaken. Hij is nou niet bijzonder populair over de grens

[ Voor 10% gewijzigd door Michael_OsGroot op 02-01-2022 16:17 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ik hoop op het beste voor Dijkgraaf. Topman in zijn veld, maar volgens mij weinig ervaring met de Haagse realiteit. Ik ben een beetje bang voor een Varoufakis-valkuil (verdomd goed weten waar je over praat, maar letterlijk vanuit politiek gewin in een onmogelijke positie gemanoevreerd worden om uiteindelijk geslachtofferd te worden zonder erkennning. Kortom, karaktermoord.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 12:48
Knap gedaan door D66. Al lijkt Jetten mij niet geschikt. Maar hij gaat geen departement leiden toch?

De VVD zit echt duidelijk met een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

SuBBaSS

-has Ryzen

Die Staghouwer heeft met de post op LNV zijn beloning gekregen?
Hij stond er al gekleurd op toen hij gasminister Stef Blok een brief stuurde namens de Groningse aardbevingsgemeenten terwijl die daar formeel groen licht voor moesten geven. Nu wijst een reconstructie van Dagblad van het Noorden uit dat hij die brief schreef op dringend verzoek van diezelfde Blok. Is gedeputeerde Henk Staghouwer een loopjongen van Den Haag?
https://dvhn.nl/groningen...r-zon-brief-27148703.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

SuBBaSS schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:14:
Die Staghouwer heeft met de post op LNV zijn beloning gekregen?

[...]
Wordt dit het eerste kabinet waar iemand in opspraak raakt nog voordat het kabinet van start gaat (Rutte eventjes daargelaten...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

SuBBaSS

-has Ryzen

Amphiebietje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Wordt dit het eerste kabinet waar iemand in opspraak raakt nog voordat het kabinet van start gaat (Rutte eventjes daargelaten...)?
(Bijna) normale gang van zaken toch (/dat ze 'zo' binnenkomen)?
Het is even vervelend dat die krant er zo induikt. :+

[ Voor 3% gewijzigd door SuBBaSS op 02-01-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:41:
Voor de beëdiging krijgt hij geen wachtgeld, voor de Philomena Bijlhout award moet je qua timing echt je best doen...

Opvallend detail: de gifbeker voor De Jonge moet helemaal leeg, Hoekstra is straks vicepremier namens het CDA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Dido schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:05:
Ik hoop op het beste voor Dijkgraaf. Topman in zijn veld, maar volgens mij weinig ervaring met de Haagse realiteit. Ik ben een beetje bang voor een Varoufakis-valkuil (verdomd goed weten waar je over praat, maar letterlijk vanuit politiek gewin in een onmogelijke positie gemanoevreerd worden om uiteindelijk geslachtofferd te worden zonder erkennning. Kortom, karaktermoord.)
Dat dus. Zelfde met Kuipers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
hoevenpe schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Voor de beëdiging krijgt hij geen wachtgeld, voor de Philomena Bijlhout award moet je qua timing echt je best doen...

Opvallend detail: de gifbeker voor De Jonge moet helemaal leeg, Hoekstra is straks vicepremier namens het CDA.
Hoezo gifbeker? Rutte vindt dat De Jonge blijkbaar goed werk heeft geleverd en nodigt hem graag uit om nogmaals minister te zijn. CDA vindt het ook allemaal prima. Ik zie het eerder als beloning dan een afstraffing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

erwn schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Ah zo, interessante vraag. Denk dat bijvoorbeeld Dijkgraaf en Kuipers wel duidelijk vakministers zijn, maar anderen? En ja, hoe komen ze dan op die plek?

Robkazoe, er is maar een minister uit Rutte 3 die meegaat naar het nieuwe kabinet, Rutte zelf, dus wat dat betreft zijn er wel veel nieuwe gezichten / latere instromers. Maar inderdaad.
Ehm, je vergeet eerder vermelde namen.

Hoekstra, Yeşilgöz, de Jonge, van Huffelen, Kaag, Ollongren, Harbers, Schouten.

Deze zijn allemaal van Rutte III. Ja, nieuw plekje maar zelfde poppetjes. De nieuwe vakministers zijn goed nieuws maar nog te veel van hetzelfde. Velen ook onderdeel van Ruttes pot pouri die gevallen zijn om het kabinet te redden ofwel besmet met ander fout gedrag (De Jonge recentelijk oa)

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 02-01-2022 20:03 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Ah, ik bedoelde VVD-ministers die bij aanvang van Rutte 3 waren aangetreden. Er zijn inderdaad genoeg anderen die doorgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

De nieuwe vakministers zijn heel handig om twee vervelende criticasters straks weg te rangeren als e.e.a. fout gaat.

Verder weten we nu dus ook waarom Kuipers plots milder werd voor het demissionaire kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30

dr.lowtune

Deugt niet

Amphiebietje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:27:
De nieuwe vakministers zijn heel handig om twee vervelende criticasters straks weg te rangeren als e.e.a. fout gaat.

Verder weten we nu dus ook waarom Kuipers plots milder werd voor het demissionaire kabinet.
Nieuw leiderschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zal vast de enige zijn, maar hoewel ik niet enthousiast ben over Rutte4 van zichzelf heb ik wel een goede indruk van de D66-ploeg van ministers. Ze hebben toch een coherent verhaal met capabele mensen op leuke ministeries. Ik hoop dat ze deze indruk kunnen waarmaken voordat Rutte4 vanzelf ten onder gaat.

Ik bedoel, Dijkgraaf, Jetten en Kuipers zijn een interessant stel. En Kaag op financiën is niet niets. Dat is sowieso een sleutelpositie en internationaal gezien moet je geen bankierservaring hebben maar diplomatie. Iets wat kaag aanzienlijk meer heeft dan lompe hork Hoekstra.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Een beetje offtopic maar ik wil er even op terugkomen: door een aantal van jullie werd de film "Don't look up" behoorlijk bekritiseerd en ook de pers was verdeeld.

Ik zou hem echter iedereen aanraden. En bedenk dan: het is geen comedy, het is geen drama. Je zult niet hahaha lachen. Je gaat niet tranen trekkend huilen. Het is satire. En satire die wat mij betreft soms zo dicht bij de werkelijkheid komt dat het eng wordt. En dan gaat het niet alleen om de klimaatcrisis maar om de gestoorde staat van de wereld in het algemeen.

Ps.
Ik moest nog even aan "Idiocracy" denken waarin de mensheid kortgezegd steeds stommer wordt. Dat is wel een beetje een B-film maar ik heb die toch wel hier in de kast staan vanwege treffende gelijkenissen met de realiteit met bijna voorspellende elementen.

[ Voor 19% gewijzigd door D-e-n op 03-01-2022 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Delerium schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:40:
Ik zal vast de enige zijn, maar hoewel ik niet enthousiast ben over Rutte4 van zichzelf heb ik wel een goede indruk van de D66-ploeg van ministers. Ze hebben toch een coherent verhaal met capabele mensen op leuke ministeries. Ik hoop dat ze deze indruk kunnen waarmaken voordat Rutte4 vanzelf ten onder gaat.
Het probleem is dat de ideologie en het regeerakkoord uiteindelijk het beleid bepaald ongeacht welke ministers/staatssecretarissen op de posten zitten. En als minister/staatssecretaris zul je wel die ideologie moeten onderschrijven van het daadwerkelijk beleid van het kabinet. Ik heb sterke twijfels of Dijkgraaf en Kuipers dat wel beseffen. Ik zie parallellen met Plasterk die ook als wetenschapper werd binnengehaald, maar uiteindelijk qua beleid ook ideologisch vermorzeld is en daar geen weerstand tegen had.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@defiant
Vergeet Klijnsma niet. Ze kwam altijd op voor haar doelgroep maar in het kabinet vermorzelde ze de wajongers in typische neoliberale stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ManiacsHouse schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Dat dus. Zelfde met Kuipers.
Ik denk dat we wel niet moeten vergeten dat beide dan wel wetenschappers zijn, maar dat ze vanuit de positie waar ze hun baan deden ook al met politiek bezig waren. Kuipes zijn aanwezigheid in de media was niet omdat hij het zo leuk vind om te praten over zijn beroep, dat was gewoon politieke activiteit waar we naar keken.

Ik maak me vooral zorgen om zaken zoals Hoekstra op BuZa: het onderschrijft dat de VVD bereid is bijna al het tafelzilver te verkopen als ze maar genoeg 'vrije markt'-fielen hebben die hun steunen. Dan zet je deze mensen ook nog eens op BuZa neer, waar ze al een vrij verziekte verhouding met de EU hadden (en Rutte als premier al helemaal, elk clubje waar we bij ingeschaald worden in de EU zijn er met bijnamen waarvan duidelijk is dat je daar niet bij moet willen horen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe werkt het met wie welke minister wordt voor wat?
Kuipers en Dijkgraaff zijn toch helemaal niet bezig met (actieve) politiek? Is het niet zo dat leden op de kieslijst (en die ook een plek hebben gekregen op basis van het aantal zetels) een plek krijgen? Of kan iedereen dat dus zijn, die lid is van de desbetreffende partij? Het voelt nogal random.

En daarnaast: hoe zit dat het schuiven van functies, zoals bij De Jonge? Voelt nogal gek dat je wisselt van VWS naar woningmarkt? Dat is een compleet ander dossier. En ja, ik begrijp dat er ook een heel ministerie achter zit. Heeft de minister dan puur een "CEO functie"/spreekpop voor dit ministerie?

Of is dat ook een soort machtsspelletje? De belangrijkste leden verdelen over de ministeries die je "wint" met de onderhandelingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.parlement.com...gsprocedure_bewindslieden

@Fuujii uitleg van het gehele proces voor de vorming van een kabinet, inclusief hoe men ministers 'opsnort' :)

Je hoeft niet verkozen te zijn. Sterker nog: als je minister wordt, moet je je kamerzetel opgeven zelfs. Die functies worden als niet te combineren gezien.

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 03-01-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:34:
Hoe werkt het met wie welke minister wordt voor wat?
Kuipers en Dijkgraaff zijn toch helemaal niet bezig met (actieve) politiek? Is het niet zo dat leden op de kieslijst (en die ook een plek hebben gekregen op basis van het aantal zetels) een plek krijgen? Of kan iedereen dat dus zijn, die lid is van de desbetreffende partij? Het voelt nogal random.
Je hoeft geen (kandidaat-)kamerlid te zijn. Dat is aan de partij. Denk dat partijen soms ook gewoon mensen polsen om namens hun partij minister te worden; ook als ze nog niet per se partijlid zijn.
En daarnaast: hoe zit dat het schuiven van functies, zoals bij De Jonge? Voelt nogal gek dat je wisselt van VWS naar woningmarkt? Dat is een compleet ander dossier. En ja, ik begrijp dat er ook een heel ministerie achter zit. Heeft de minister dan puur een "CEO functie"/spreekpop voor dit ministerie?
Rutte lijkt ook een voorkeur te hebben voor 'alleskunners'. Mensen met bestuurlijke en politieke ervaring die zich een ministerie eigen kunnen maken. Vorige kabinet had daar veel voorbeelden van (Henk Kamp, Ank Bijleveld, Stef Blok).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
erwn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:12:
Rutte lijkt ook een voorkeur te hebben voor 'alleskunners'. Mensen met bestuurlijke en politieke ervaring die zich een ministerie eigen kunnen maken. Vorige kabinet had daar veel voorbeelden van (Henk Kamp, Ank Bijleveld, Stef Blok).
'alleskunners' is nogal een groot woord...

Henk Kamp: niet vies van stevige portie populisme (remember zijn nota tegen geluidsoverlast van moskeeen en verbod op gezichtsbedekkende gewaden, verbod op polygamie? Stevig stapeltje dogwhistles). Heeft daarnaast een collectie ministeries gehad die allemaal een aardige reputatie van falen hebben ondertussen of volledig izn opgeheven (VROM)

Ank Bijleveld: nou ja, defensie is incapabel om een CAO af te sluiten, vacatures vliegen door het dak onder haar bewind. Deed ook 0 om draagvlak te krijgen: vliegt even naar Mali, schud handjes met wat militairen voor de camera en vertrekt meteen weer. En laten we het vooral niet over Afghanistan hebben...

Stef Blok: de meest opmerkelijke prestatie van de man was het blauwe brexitmonster spelen, on par met het slopen van de woningmarkt ('draait als een zonnetje!') Voor de rest? Lijkt wel een soort van goedkope mister Wolf uit Pulp Fiction: als er ergens politieke slachtoffers zijn gevallen, komt Stef wel opdraven.

Als ik dus je lijst 'alleskunners' bekijk, zie ik vooral loyalisten die geen bal bereiken buiten afbraak en keer op keer weer de dansvloer o mogen, zolang ze maar leuk mee willen spelen en het gezellig houden.

Dat is denk ik ook de verklaring dat Rutte/de VVD zo snel en relatief makkelijk hun eigen poppetjes vervangt: het maakt geen bal uit wie er zit op het punt van competentie. Je moet vooral loyaal zijn. Dus als het goede PR is om veel vrouwen aan te leveren, dan kan dat prima. Mark doet immers niet aan visie (tenminste niet publiekelijk) en het zal hem alleen maar boeien als het helpt in de PR. Vanuit die optiek kegel je dan zonder al te veel problemen een halve ploeg weg en schuif je een nieuwe collectie loyalisten naar voren.

Want laten we het even plat slaan: de grote issues waar we nu zitten als maatschappij (ik noem ze nog eens even: stikstofdossier, belastingdienst, defensie, klimaat/milieu, justitie) zijn een rechtstreeks gevolg en bijzonder logische uitkomst van heel veel jaren totaal non-beleid en elk probleem aanpakken alsof het een pr-probleem is in plaats van realiteit. Die 'alleskunners' hebben daar een heel groot aandeel in gehad. Waren het maar gewoon 'kunners' geweest op de eerste plek, dan was de puinhoop al wat minder groot geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
De kwalificatie alleskunner is zeker discutabel, maar ze waren duidelijk niet geselecteerd op vakinhoudelijke kennis lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
erwn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:38:
De kwalificatie alleskunner is zeker discutabel, maar ze waren duidelijk niet geselecteerd op vakinhoudelijke kennis lijkt me. :)
zal ook bijna onmogelijk zijn gezien de geldende 'way of working' van bijna niets notuleren of delen van informatie. Als je dan serieus werk wil verzetten, heb je toch een probleem als je je moet gaan iwnerken op een ministerspost. Al helemaal als ministers vallen als vliegen over elk dossier (zie de Teeven-deal als pronkstuk op dat gebied, daar klapte de ene na de andere op stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:06

DevWouter

Creator of ThenNext

erwn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:38:
Dat ze een kwaliteit missen beteken niet automatisch dat het alleskunners zijn. Het lijkt me dan eerder dat ze geselecteerd zijn op andere criteria.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:40:
Gezien de trackrecord van OIlongren om daadwerkelijk iets te doen gebeurt er, checks notes, precies niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

polthemol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:36:
[...]

'alleskunners' is nogal een groot woord...

Henk Kamp: niet vies van stevige portie populisme (remember zijn nota tegen geluidsoverlast van moskeeen en verbod op gezichtsbedekkende gewaden, verbod op polygamie? Stevig stapeltje dogwhistles). Heeft daarnaast een collectie ministeries gehad die allemaal een aardige reputatie van falen hebben ondertussen of volledig izn opgeheven (VROM)

Ank Bijleveld: nou ja, defensie is incapabel om een CAO af te sluiten, vacatures vliegen door het dak onder haar bewind. Deed ook 0 om draagvlak te krijgen: vliegt even naar Mali, schud handjes met wat militairen voor de camera en vertrekt meteen weer. En laten we het vooral niet over Afghanistan hebben...

Stef Blok: de meest opmerkelijke prestatie van de man was het blauwe brexitmonster spelen, on par met het slopen van de woningmarkt ('draait als een zonnetje!') Voor de rest? Lijkt wel een soort van goedkope mister Wolf uit Pulp Fiction: als er ergens politieke slachtoffers zijn gevallen, komt Stef wel opdraven.

Als ik dus je lijst 'alleskunners' bekijk, zie ik vooral loyalisten die geen bal bereiken buiten afbraak en keer op keer weer de dansvloer o mogen, zolang ze maar leuk mee willen spelen en het gezellig houden.

Dat is denk ik ook de verklaring dat Rutte/de VVD zo snel en relatief makkelijk hun eigen poppetjes vervangt: het maakt geen bal uit wie er zit op het punt van competentie. Je moet vooral loyaal zijn. Dus als het goede PR is om veel vrouwen aan te leveren, dan kan dat prima. Mark doet immers niet aan visie (tenminste niet publiekelijk) en het zal hem alleen maar boeien als het helpt in de PR. Vanuit die optiek kegel je dan zonder al te veel problemen een halve ploeg weg en schuif je een nieuwe collectie loyalisten naar voren.

Want laten we het even plat slaan: de grote issues waar we nu zitten als maatschappij (ik noem ze nog eens even: stikstofdossier, belastingdienst, defensie, klimaat/milieu, justitie) zijn een rechtstreeks gevolg en bijzonder logische uitkomst van heel veel jaren totaal non-beleid en elk probleem aanpakken alsof het een pr-probleem is in plaats van realiteit. Die 'alleskunners' hebben daar een heel groot aandeel in gehad. Waren het maar gewoon 'kunners' geweest op de eerste plek, dan was de puinhoop al wat minder groot geweest :)
Rutte zoekt mensen die goed zijn in "organisatietje" spelen: managers. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens die toeslagen ramp, mensen met een jaarloon van over de ton die constant bezig zijn met management prietpraat en als er daadwerkelijk iets moet gebeuren (ik noem maar wat: een fysieke balie voor mensen om hun beklag te doen) dan komt dit niet van de grond.

Het is werkelijk te triest.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Rutte zoekt mensen die goed zijn in "organisatietje" spelen: managers. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens die toeslagen ramp, mensen met een jaarloon van over de ton die constant bezig zijn met management prietpraat en als er daadwerkelijk iets moet gebeuren (ik noem maar wat: een fysieke balie voor mensen om hun beklag te doen) dan komt dit niet van de grond.

Het is werkelijk te triest.
Maar dat is exact waarvoor je managers nodig hebt. En los van hoe goed die specifieke personen hun taak hebben uitgevoerd, wat verwacht jij dan? Dat een minister naar de bouwmarkt gaat, wat hout koopt, en zelf een fysieke balie in elkaar gaat timmeren?

Nee, dat moet hij laten doen door andere. Even los van hoe zinvol een fysieke balie was geweest, maar dan moet je iemand de opdracht geven die fysieke balie te maken, en zorgen na afloop dat hij er ook daadwerkelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Maar dat is exact waarvoor je managers nodig hebt. En los van hoe goed die specifieke personen hun taak hebben uitgevoerd, wat verwacht jij dan? Dat een minister naar de bouwmarkt gaat, wat hout koopt, en zelf een fysieke balie in elkaar gaat timmeren?

Nee, dat moet hij laten doen door andere. Even los van hoe zinvol een fysieke balie was geweest, maar dan moet je iemand de opdracht geven die fysieke balie te maken, en zorgen na afloop dat hij er ook daadwerkelijk is.
No shit, captain obvious. :)
Raar dat het toch maar steeds niet lijkt te lukken. Misschien moeten ze wat meer gewoon "doen" in plaats er constant over te lopen ouwehoeren.

Ik verwacht helemaal niets, dat is ook het grote probleem. Met mij denk ik nog een paar miljoen Nederlanders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 10:49
Sissors schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Managers hebben we al, dat zijn ambtenaren in ministeries. Het kabinet en hun staf zijn er voor de visie. Jobs bedacht de iPod (nouja, affijn), vervolgens moet de rest van Apple maar uitzoeken hoe die in elkaar gezet moet worden. Uiteraard zit daar een back-and-forth, visie kan en moet aan realiteiten blootgesteld worden en daarop aangepast, om tot concrete, neembare stappen te komen. Maar je managed een land niet, de opdracht moet tenslotte ergens vandaan komen en geformuleerd worden. Dat deze stap niet zichtbaar lijkt, betekent enkel dat jij niet aan tafel zit bij de mensen die Rutte influisteren.

Daar zijn we nooit goed in geweest overigens, visies formuleren, in Nederland, maar dat neemt niet weg dat zelfs polderaars iemand nodig hebben die zegt: nu komt er een stuk land bij, zoek maar uit waar de dijk moet komen en wie het gaat betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 04-01-2022 12:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dan snap ik het niet meer. Als het zo obvious is, waarom stelde jij dan het tegenovergestelde in jouw post waar ik op reageerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Managers hebben we al, dat zijn ambtenaren in ministeries. Het kabinet en hun staf zijn er voor de visie. Jobs bedacht de iPod (nouja, affijn), vervolgens moet de rest van Apple maar uitzoeken hoe die in elkaar gezet moet worden. Uiteraard zit daar een back-and-forth, visie kan en moet aan realiteiten blootgesteld worden en daarop aangepast, om tot concrete, neembare stappen te komen. Maar je managed een land niet, de opdracht moet tenslotte ergens vandaan komen en geformuleerd worden. Dat deze stap niet zichtbaar lijkt, betekent enkel dat jij niet aan tafel zit bij de mensen die Rutte influisteren.

Daar zijn we nooit goed in geweest overigens, visies formuleren, in Nederland, maar dat neemt niet weg dat zelfs polderaars iemand nodig hebben die zegt: nu komt er een stuk land bij, zoek maar uit waar de dijk moet komen en wie het gaat betalen.
Fair enough dat echte managen door ambtenaren gedaan moet worden. Tegelijk is een minister wel verantwoordelijk ervoor, dus ja die zal wel een vinger aan de pols moeten houden. En alsnog wat een minister doet is een heel stuk dichter bij manager zijn dan uitvoerende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Dan snap ik het niet meer. Als het zo obvious is, waarom stelde jij dan het tegenovergestelde in jouw post waar ik op reageerde?
Omdat het regelen van een fysiek balie'tje een van de meest laagdrempelige organisatorische middelen was om mensen een hoop leed te besparen: ruimte, tafels en wat stoelen en gaan met die banaan. Dat er dan zwaargewicht managers en ministers zijn, die constant lopen te roeptoeteren over hoe ze bezig zijn met het verbeteren van de organisatie en de procedures, die dit niet eens voor elkaar krijgen spreekt, naar mijn mening, boekdelen over de daadwerkelijke kwaliteiten van dit soort "managers". Gewoon de mouwen opstropen en dat regelen, dat is toch niet teveel gevraagd lijkt me.

Het gaat om visie en mensen die door kunnen pakken, juist met alle problemen waar we voor staan. Dat zie ik gewoon niet terug in Rutte 4: alleen maar managers. De tijd van polderen is voorbij, daarvoor zijn er teveel grote problemen waar we de komende jaren mee te maken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En hoeveel van die fysieke balies ga je dan regelen in hoeveel steden? En wie gaat er bij die balie staan? Je kan wel een telefoniste van de belastingtelefoon erneer zitten, maar kan die de mensen daadwerkelijk helpen? Wat tafels in een hokje bij een gemeentehuis neerzetten is het probleem niet, maar dat is ook niet echt de oplossing daar.

Er is een gigantische hoop misgegaan bij de toeslagenaffaire. Ik geloof absoluut niet dat een fysiek balietje ook maar iets had opgelost.

En de tijd van polderen is voorbij? Moet ik dat lezen als dat Rutte gewoon zijn mening moet doorduwen? (Ik gok zo gezien jouw post van niet, maar dan is de vraag hoe je die dan wel bedoelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ollongren op defensie het lijkt wel of ze het erom doen. Heb te doen met al die beroepsmilitairen, wat een lichtgewichten krijgen die keer op keer toebedeeld :+

[ Voor 48% gewijzigd door pizzacabonara op 04-01-2022 16:57 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
pizzacabonara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:53:
Ollongren op defensie het lijkt wel of ze het erom doen. Heb te doen met al die beroepsmilitairen, wat een lichtgewichten krijgen die keer op keer toebedeeld :+
Past binnen de recente traditie. Wel nieuw is dat defensie er eens geld bij krijgt in plaats van andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:46:
En hoeveel van die fysieke balies ga je dan regelen in hoeveel steden? En wie gaat er bij die balie staan? Je kan wel een telefoniste van de belastingtelefoon erneer zitten, maar kan die de mensen daadwerkelijk helpen? Wat tafels in een hokje bij een gemeentehuis neerzetten is het probleem niet, maar dat is ook niet echt de oplossing daar.

Er is een gigantische hoop misgegaan bij de toeslagenaffaire. Ik geloof absoluut niet dat een fysiek balietje ook maar iets had opgelost.

En de tijd van polderen is voorbij? Moet ik dat lezen als dat Rutte gewoon zijn mening moet doorduwen? (Ik gok zo gezien jouw post van niet, maar dan is de vraag hoe je die dan wel bedoelt).
Het is tekenend voor de incompetentie alom, dat is wat ik er mee wil zeggen. Ik dacht dat dat redelijk duidelijk was.

Nee, het is werkelijk tijd voor een nieuwe bestuurscultuur, maar dan niet een gestoeld op cynisch wat roepen voor de bühne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

DevWouter schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Dat ze een kwaliteit missen beteken niet automatisch dat het alleskunners zijn. Het lijkt me dan eerder dat ze geselecteerd zijn op andere criteria.
...zoals makkelijk manipuleerbare ego's. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sissors schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Fair enough dat echte managen door ambtenaren gedaan moet worden. Tegelijk is een minister wel verantwoordelijk ervoor, dus ja die zal wel een vinger aan de pols moeten houden. En alsnog wat een minister doet is een heel stuk dichter bij manager zijn dan uitvoerende zijn.
Managen is niets meer dan beheren. Een manager is een beheerder, oftewel een procesbegeleider. Dat is echt heel wat anders dan minister, dat is leidinggevend. Dat staat even ver af van uitvoering als van begeleiding. Dus wat @Brent zegt is gewoon correct.

Dat is ook het grootste probleem met Rutte. Hij is ook een manager terwijl op die post een leider hoort te zitten. En dat hebben we gemerkt. Al heel vaak.

[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 04-01-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 18:02
Zij en een hoop anderen die wel op die foto staan horen daar na de gebeurtenissen van afgelopen jaren ook niet eens meer op te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Kaag mag binnenkort ook op zoek naar een andere woning, vermoed ik:
Willem Engel zet adres Kaag online, D66-leider doet aangifte

Dansleraar en anti-coronamaatregelenactivist Willem Engel heeft vanmiddag een tweet verspreid waarin het adres van D66-leider Sigrid Kaag te zien was. Hij deelde een verzoek om informatie uit het kadaster, met daarbij de postcode en het huisnummer van Kaag.
Een levensgevaarlijke actie van Engel en ik snap ook niet dat iemand zo kortzichtig is. Zeker gezien er paar dagen geleden al een mafkees met fakkel bij haar voor de deur stond en een tijdje terug de intimidatie van boeren bij Jetten thuis.
En blijkbaar even vergeten dat de meest recente politieke moord ook een D66'er was?

Ik ga ervanuit dat het OM dit hoog opneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 09-01-2022 18:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:26

Player1S

Probably out in the dark

anandus schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:49:

[...]
Een levensgevaarlijke actie van Engel en ik snap ook niet dat iemand zo kortzichtig is. Zeker gezien er paar dagen geleden al een mafkees met fakkel bij haar voor de deur stond en een tijdje terug de intimidatie van boeren bij Jetten thuis.
En blijkbaar even vergeten dat de meest recente politieke moord ook een D66'er was?

Ik stel voor dit als terroristische actie te beschouwen. Met dit adres kan iemand haar wat aan doen.

Bin laden heeft zelf ook geen vliegtuigen bestuurd maar wel mensen daartoe aangespoord. Ik zie weinig verschil

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij heel goed weet wat hij doet en nu enkel de vermoorde onschuld speelt. Stochastisch terrorisme. Je kan het ontkennen terwijl je er wel zeer sterk debet aan bent.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 22:59
Aan de ene kant denk ik dat je dit soort aandachtshoeren alleen maar in de kaart speelt als het OM dit zou oppakken, net als bij die andere non valeurs met hun langdurig slepende rechtzaken, allemaal onverdiende exposure.
Aan de andere kant, je zal tegenwoordig maar minister zijn, of bij het OMT werken, of NPO verslaggever.

Zou het niet ook een laatste stuiptrekking zijn van die no-name? Hij was een tijdje niet in het dagelijkse nieuws, was hem al bijna alweer vergeten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

qadn schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:57:
Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij heel goed weet wat hij doet en nu enkel de vermoorde onschuld speelt. Stochastisch terrorisme. Je kan het ontkennen terwijl je er wel zeer sterk debet aan bent.
Yep, zelfde trucje als bij vacinatie en teststraten.

@anandus en @Player1S: Gezien de originele tekst zou ik juist op het smaad en laster gooien. Hopelijk pakt de OM dit gewoon hoog op.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

mekkieboek schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:25:
Zou het niet ook een laatste stuiptrekking zijn van die no-name? Hij was een tijdje niet in het dagelijkse nieuws, was hem al bijna alweer vergeten.
Uhm... Dat we iemand niks zien doen betekent nog niet dat die persoon niks doet.

Normaal gebruik ik die uitspraak wanneer de inzet van mensen (op kantoor en privé) in twijfel getrokken wordt, maar bedenk dat dit soort mensen zelden stil zitten. De kans is groot dat hij dit soort informatie al op vele andere plekken gedeeld heeft.

En bedenk dat wij (hoop ik althans) niet in zijn doelgroep zitten en daardoor ook veel minder van hem horen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Broekers-Knol op haar laatste dag:
Op haar laatste dag als staatssecretaris van Asiel heeft Ankie Broekers-Knol een opvallende bekentenis gedaan. In antwoord op Kamervragen stelt ze in zoveel woorden dat het kabinet gemeenten niet kan dwingen tot opvang van asielzoekers.

Half december dreigde de VVD’er met een zogeheten ‘aanwijzing’ die gemeenten zou verplichten om asielzoekers op te vangen omdat sprake was van een noodsituatie. De vraag naar bedden was op dat moment groot, terwijl Nederland volgens Europese verdragen wel verplichtingen heeft om mensen noodopvang te bieden.

Broekers-Knol repte in die tijd van een ‘aanwijzing’, waarmee het Rijk gemeenten als het ware zou opdragen opvang te regelen. Maar, zo schreef Broekers-Knol vandaag: het kabinet had helemaal geen juridische grondslag daarvoor. In reactie op vragen van Pieter Omtzigt schrijft ze dat het ‘geen aanwijzing in juridische zin’ betrof en dat de brieven waarin ze het schreef aan gemeenten ‘geen publiekrechtelijk rechtsgevolg’ hadden. Ergo: ‘ik kon hen niet dwingen’.
:o

Succes aan de opvolger :w

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

VVD politici die niet vies zijn van een leugentje hier en daar, met een vleugje misleiding. Verrassing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:29
Daar zit blijkbaar flink wat rancune...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:59:
Daar zit blijkbaar flink wat rancune...
Gaat Eric van der Burg voor de Philomena Bijlhout award? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

XWB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:11:

[...]

Zo, dat is even een toffe inkijk. Fijne mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
XWB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:11:

[...]

Wat moet je anders verwachten van de VVD 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37
Iemand een wedje leggen hoelang het duurt voordat er in ieder geval 1 bewindsman of vrouw opstapt? Ik geef het max 18 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:35
anandus schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:49:

[...]

Allereerst kan het in het huidige klimaat niet door de beugel, zeker met de risico's die er aan hangen.
Maar,
ik heb er wel een beetje een "monkey-see-monkey-do"-gevoel bij: wanneer een burger (dit geval Engel) ziet dat het lekken van informatie "normaal" is bij voorbeeldfuncties zoals in de politiek, en dat deze voorbeeldfuncties ook (redelijk) onaantastbaar zijn voor hun fouten/wangedrag, dan kan ik me voorstellen dat dit gedrag gekopieerd wordt.
In zekere zin heb ik het gevoel dat ze (=de politiek, de mensen daar in) dit monster zelf gecreeerd hebben.

Maakt het natuurlijk nog niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
CrazyOne schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 01:51:
Iemand een wedje leggen hoelang het duurt voordat er in ieder geval 1 bewindsman of vrouw opstapt? Ik geef het max 18 maanden.
6 maanden maximaal: hou het op Vijlbrief over extra gas of Van der Burg over de puinhopen rond asiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:25
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:05:
[...]

6 maanden maximaal: hou het op Vijlbrief over extra gas of Van der Burg over de puinhopen rond asiel.
Misschien moeten we een apart topic openen om een poule te starten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:04
Omzien naar elkaar is zo wel een holle frase.

Of Ernst Kuipers over voorgenomen bezuinigingen op de jeugdzorg

https://www.gelderlander....iging-jeugdzorg~a4369757/

Of Robbert Dijkgraaf over voorgenomen bezuinigingen voor het basisonderwijs

https://www.nu.nl/binnenl...-miljoen-euro-minder.html

Ongelofelijk hoe D66 zich laat piepelen. Dat is geen 'verantwoordelijkheid nemen' maar je hoofd op het hakblok leggen.

Of liggen deze dossiers bij respectievelijk bij VVD ministers Helder en Wiersma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wat ik ook opvallend vind is dat de ministers op de gevoelige dossiers vaak VVD ministers zijn. Rutte wil de touwtjes wel heel strak in handen houden:

Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Drs. A.D. (Dennis) Wiersma (VVD)

Minister voor Natuur en Stikstof
C. (Christianne) van der Wal-Zeggelink (VVD)

Minister voor Langdurige Zorg en Sport
C. (Conny) Helder (VVD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
Of liggen deze dossiers bij respectievelijk bij VVD ministers Helder en Wiersma?
Wiersma is inderdaad minister voor primair onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:27:
Ongelofelijk hoe D66 zich laat piepelen. Dat is geen 'verantwoordelijkheid nemen' maar je hoofd op het hakblok leggen.
D66 laat zich niet piepelen, er is alleen het probleem dat sommige media en kiezers de ideologische draai van D66 niet hebben meegekregen. En hierdoor net zoals bij veel andere partijen zijn gevallen voor de marketingboodschap i.p.v. de daadwerkelijk ideologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
defiant schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:45:
[...]

D66 laat zich niet piepelen, er is alleen het probleem dat sommige media en kiezers de ideologische draai van D66 niet hebben meegekregen. En hierdoor net zoals bij veel andere partijen zijn gevallen voor de marketingboodschap i.p.v. de daadwerkelijk ideologie.
Misschien is het van mijn kant ook wel hopen tegen beter weten in.

Kun jij aangeven wanneer die draai is ingezet en wanneer dat ook duidelijk aan de oppervlakte kwam?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:50:
Kun jij aangeven wanneer die draai is ingezet en wanneer dat ook duidelijk aan de oppervlakte kwam?
Ik hem heb hem vaker gepost, maar dat is in de periode 2006/2010 gebeurd:
D66: einde van verzorgingsstaat
D66 wil de huidige verzorgingsstaat omvormen tot een ontplooiingsmaatschappij. Volgens de democraten ligt nu nog te veel verantwoordelijkheid bij de overheid, terwijl mensen heel goed voor zichzelf kunnen zorgen. In het gisteren gepresenteerde verkiezingsprogramma legt de partij die macht weer terug bij de mensen.
Het is de ideologie van de zelfredzame en calculerende consument die in de productcatalogus van de vrije markt en overheid z'n eigen bewuste keuzes maakt en daar zijn eigen verantwoordelijkheid voor neemt. Onderliggend daarin zit natuurlijk de neoliberale ideologie, zelfredzaamheid wordt als argument gebruikt om overheidsdienstverlening te verschuiven naar de markt in combinatie met bezuinigingen. Partijen in de markt krijgen zo automatisch meer invloed en macht over wat eerste het beleidsterrein was de democratische liberale democratie en rechtstaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 13:56

basdej

OutSystems Consultant

pizzacabonara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:53:

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
OMG, een minister van defensie die nog nooit Stratego gespeeld heeft... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
defiant schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik hem heb hem vaker gepost, maar dat is in de periode 2006/2010 gebeurd:
D66: einde van verzorgingsstaat

[...]

Het is de ideologie van de zelfredzame en calculerende consument die in de productcatalogus van de vrije markt en overheid z'n eigen bewuste keuzes maakt en daar zijn eigen verantwoordelijkheid voor neemt. Onderliggend daarin zit natuurlijk de neoliberale ideologie, zelfredzaamheid wordt als argument gebruikt om overheidsdienstverlening te verschuiven naar de markt in combinatie met bezuinigingen. Partijen in de markt krijg zo automatisch meer invloed en macht over wat eerste het beleidsterrein was de democratische liberale democratie en rechtstaat.
Behalve dat het geld voor het onderwijs er ook niet. En dan zou D66 het "linkse geluid" moeten gaan uitdragen. :z
En haar vervanger op Binnenlandse Zaken is een voormalig operationele stafofficier bij de KL. |:(

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 14:36
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:06:
OMG, een minister van defensie die nog nooit Stratego gespeeld heeft... :+
Om heel eerlijk te zijn weet ik het zelf ook niet. Ja, een majoor is hoger in rang doh. maar wat precies de verschillen in takenpakket zijn is tocg een ander verhaal. Dat leer je ook niet met stratego.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1 2 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland