Toon posts:

De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 84 Laatste
Acties:
  • 338.009 views

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
T-MOB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
Om heel eerlijk te zijn weet ik het zelf ook niet. Ja, een majoor is hoger in rang doh. maar wat precies de verschillen in takenpakket zijn is tocg een ander verhaal. Dat leer je ook niet met stratego.
offtopic:
Met beide moet je niet op een bom lopen, daar is de mineur voor... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
T-MOB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Om heel eerlijk te zijn weet ik het zelf ook niet. Ja, een majoor is hoger in rang doh. maar wat precies de verschillen in takenpakket zijn is tocg een ander verhaal. Dat leer je ook niet met stratego.
En nu weet je het wel. ;)
Wikipedia: Ranks and insignia of NATO armies officers
Wikipedia: Ranks and insignia of NATO armies enlisted

Maar Ollongren heeft in principe niks te maken met alles lager dan een majoor. In de regel eigenlijk pas vanaf kolonel. Het is ergens ook wel een typische Telegraaf "vraag", maar daar moet je jezelf ook tegen wapenen. Want je zou moeten weten dat zulke bagger "journalistiek" er is...

[Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-01-2022 10:17]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:06:
OMG, een minister van defensie die nog nooit Stratego gespeeld heeft... :+
meest stupide hieraan vind ik dat Defensiepersoneel (note: van de 3 mensen die daar werken die ik persoonlijk ken) nogal klaagt dat er 0 binding is vanuit de politiek met wat ze doen. Ze worden niet goed behandeld qua materiaal/cao/carriereperspectief, maar worden ook niet gehoord.

Het meest simpele wat je als minister dan al kunt doen is zorgen dat je een beetje verstand hebt van de operationele organisatie. Daarmee kun je zo simpel goodwill scoren, kwestie van even leren hoe de organisatie basaal is opgebouwd, wat de gebruiken zijn. Hell, ze kan zelfs de HAMIL er op een avondje lezen doorheen jassen, kan ze meteen zeggen hoe je een schutterputje moet graven.

Maar nee, je krijgt dit antwoord. Eerlijk misschien wel, maar wat een intens gepruts en vooral intense luiheid.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:52
@Joris748
@defiant
Het nieuwe zorgstelsel werd al voor 2006 ingesteld. Dus de draai is voor mij al eerder ingezet en was tijdens dat D66, VVD, CDA kabinet al zichtbaar. Ikzelf heb destijds D66 in elk geval al opgegeven als linkse partij.

• hoevenpe
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:17:
Het meest simpele wat je als minister dan al kunt doen is zorgen dat je een beetje verstand hebt van de operationele organisatie. Daarmee kun je zo simpel goodwill scoren, kwestie van even leren hoe de organisatie basaal is opgebouwd, wat de gebruiken zijn. Hell, ze kan zelfs de HAMIL er op een avondje lezen doorheen jassen, kan ze meteen zeggen hoe je een schutterputje moet graven.
Heel Rutte 4 naar Special Forces VIPS

Epische televisie: "Geef je op Kasja, kan je het niet?! Zeg het dan "ik wil een functie elders". 8)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Maar er zijn ook wel meer minister keuzes die onbegrijpelijk zijn. Financiën en BuZa is ook bijzonder.
-Kaag (voormalig diplomaat) naar financiën met nul relevante ervaring daar. Uiteraard omdat er een puinzooi gemaakt is in Afghanistan, want absoluut nul militaire competentie in Rutte III. Dat lossen ze ook goed op nu.
-Hoekstra naar BuZa. Bekend van zichzelf opstellen als een botte hork jegens half Europa, vorig jaar. Uitstekende keuze dus. :z

Zeker omdat er diplomatiek wat in Oekraïne speelt, er zeker heel wat te bespreken zal zijn in de EU en met de Amerikanen, maar ook de CCP. Financieel lijkt het inmiddels op een tijdbom met zoveel bedrijven die voortbestaan door staatssteun, maar technisch gezien waarschijnlijk allang failliet zijn door de pandemie. Is er ook nog de gigantische geldcreatie over de hele wereld door centrale banken die terechtkomt bij een alsmaar verder opgeblazen beurs en vastgoedsector, serieuze energie-inflatie wat ook zo kan overslaan naar algemene inflatie. Zeker in de VS is dat al begonnen. Oh en China's economie staat spreekwoordelijk ook in de fik.

Gelukkig hebben we inhoudelijk sterke mensen op deze posities. O-)

[Voor 44% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-01-2022 10:34]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nuancering daarbij is wel dat Financiën een veel grotere rol is gaan spelen op het Europees toneel en BuZa een kleinere rol is gaan spelen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:02
erwn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
Nuancering daarbij is wel dat Financiën een veel grotere rol is gaan spelen op het Europees toneel en BuZa een kleinere rol is gaan spelen.
Dat en heb ook sterk het idee dat het wisselgeld was de formatie dat de portefeuille zo verdeeld is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
erwn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
mogelijk ook politiek: als je als D66 financiën onder je hoede hebt, heeft de VVD/CDA een middel minder in handen om bv. klimaatbeleid voor de zoveelste keer budgettair vleugellam te maken.

Maar goed, het onderstreept slechts wat @DaniëlWW2 aankaart: als je denkt dat je ergens komt te zitten omdat je competent bent ervoor, dan heb je het mis. Het heeft te maken met politieke afkomst, niet met kunde. Ik geloof dat ze dat systeem 'nieuwe bestuurscultuur' noemen :+

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ja, inderdaad. Keuze voor Financiën lijkt me sterk gedreven door de grote rol die je speelt in beleid. Bijna alles gaat wel langs dat ministerie.

Maar goed, diplomatieke vaardigheden op een Europees toneel lijken me wel fijn.

[Voor 22% gewijzigd door erwn op 11-01-2022 10:43]

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
erwn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
Ja, inderdaad. Keuze voor Financiën lijkt me sterk gedreven door de grote rol die je speelt in beleid. Bijna alles gaat wel langs dat ministerie.

Maar goed, diplomatieke vaardigheden op een Europees toneel lijken me wel fijn.
waarom dat? We doen het al jaren goed door gewoon op alles 'no, no, no!' te zeggen en daarna in een hoekje van het parlement weg te kruipen met een biografie van Chopin. We zijn de schoolyardbully, ik verwacht daar weinig anders qua gedrag, want onze premier gaf al aan dat het ongeloofwaardig is om te denken dat iemand even zijn gedrag veranderd zoals een slang zijn huid af gooit.

• DevWouter
polthemol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:52:
[...]

waarom dat? We doen het al jaren goed door gewoon op alles 'no, no, no!' te zeggen en daarna in een hoekje van het parlement weg te kruipen met een biografie van Chopin. We zijn de schoolyardbully, ik verwacht daar weinig anders qua gedrag, want onze premier gaf al aan dat het ongeloofwaardig is om te denken dat iemand even zijn gedrag veranderd zoals een slang zijn huid af gooit.
Omdat je ook "no, no, no!" kan zeggen zonder iemand te schofferen.
Bovendien heeft Nederland op sommige plekken ook Europa nodig en dan is het handig als je vrienden hebt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Bovendien heeft Nederland op sommige plekken ook Europa nodig en dan is het handig als je vrienden hebt.
tjah, dus nieuw beleid, dus we verwachten dat Rutte en een Hoekstra hun spreekwoordelijke huid afwerpen en totaal veranderen. Ze hebben zelf woordelijk aangegeven dat niet te zullen doen. Dus we gaan meer 'no, no, no' krijgen. Misbruik van de de facto vetomacht die er is binnen de EU.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zolang zij maar een boekje heeft gekregen waarin staat hoe ze met belangrijke documenten moet omgaan :Y)

La Batterie des Hommes sans Peur

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wanneer zelfs het dramatisch gepolitiseerde CPB er in slaagt om aan een bel te trekken … https://nos.nl/l/2412673

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Virtuozzo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:39:
Wanneer zelfs het dramatisch gepolitiseerde CPB er in slaagt om aan een bel te trekken … https://nos.nl/l/2412673
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/10-01-2022/VPWON_1334406

Kim Putters van Sociaal Cultureel Planbureau is/was ook niet vrij mals. Let vooral op hoe hij erop hamert dat hij dit al heel wat jaren keerk op keer aan het zeggen is en men elk advies keihard negeert. Op enkele momenten legt hij de vinger ook niet meer op de zere plek maar zit hij gewoon vuistdiep in de wond waar men niet over wil praten: een totaal gebrek aan geloof en vertrouwen in de politiek.

• Virtuozzo
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:42:
[...]

tjah, dus nieuw beleid, dus we verwachten dat Rutte en een Hoekstra hun spreekwoordelijke huid afwerpen en totaal veranderen. Ze hebben zelf woordelijk aangegeven dat niet te zullen doen. Dus we gaan meer 'no, no, no' krijgen. Misbruik van de de facto vetomacht die er is binnen de EU.
Dit heb ik ergens 2013, na Cameron’s drama in het VK, hier geschetst in een van de vorige topics. Thatcher’s playbook. FOB on the continent. Dat misbruik is er reeds, wie herinnert zich nog de onderzoeken naar Nederlandse deelname binnen een zekere organisatie fiscaal beleid - was het niet Zembla wat ooit het ondenkbare deed en dat uit de doeken liet rollen?

Mijn collegae uit andere lidstaten zijn inmiddels weinig verrast. Het is slechts afwachten totdat Nederland handelsland tegen gesloten deuren loopt. Of beter gezegd, wanneer het binnen publiek debat in weerwil van Rolodex een onderwerp wordt dat de deuren sluiten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Kim Putters van Sociaal Cultureel Planbureau is/was ook niet vrij mals. Let vooral op hoe hij erop hamert dat hij dit al heel wat jaren keerk op keer aan het zeggen is en men elk advies keihard negeert. Op enkele momenten legt hij de vinger ook niet meer op de zere plek maar zit hij gewoon vuistdiep in de wond waar men niet over wil praten: een totaal gebrek aan geloof en vertrouwen in de politiek.
It’s Boomer Syndrome encapsulated in elite capture. Ik had gewild dat men bij het CPB het aangedurfd had die doorrekening ook te publiceren. Maar goed, ik begrijp het, er zijn geen gouden handdrukken meer.

Zodra het uit is, lees dit: https://www.goodreads.com/book/show/59463840-elite-capture

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Wat mij opvalt is dat niemand, zelfs nu niet, durft te zeggen waar op gebankierd wordt.

Kapitaaltransfers. Het is alsof er nog een laatste drempel ligt om uit te werken hoe destructief de Nieuwe Beleidsfundamenten zijn. We hevelen over. We scheppen niet langer. Je kan maar zo veel en zo vaak van A naar Z overhevelen totdat A leeg is en je bij B moet beginnen. We zijn inmiddels effectief de M van Middenkaders en Middeninkomens voorbij in dat proces.

Het VK deed er zestig jaar over. Wij hebben het in tien gedaan. Het proces versnelt en verbreed nog steeds.

Ik begrijp dat beleidseconomen het opgeven en vertrekken. Ik begrijp dat politiek economen het hoofd er bij laten hangen. Er ligt een ijzeren gordijn rond AZ.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:39:
Het CPB met hun centenfixatie, bah.

Naast dat het vreemd is, vind ik, dat we onszelf overtuigd hebben dat een menselijk construct gebaseerd op vertrouwen ervoor kan zorgen dat niks kan omdat dat zelfde construct ons blind maakt voor tastbare ingrijpende en negatieve, zelfs gevaarlijke gevolgen.

• dawg
  • Niet online
[...]

Dit is inderdaad veel wezenlijker dan het CPB. Maar goed, is toch tegen dovemansoren want is al zo vaak door Putters aangegeven.

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Dit is inderdaad veel wezenlijker dan het CPB. Maar goed, is toch tegen dovemansoren want is al zo vaak door Putters aangegeven.
Zodra het uit is, lees de eerdere boekentip. Hij werkt uitermate inzichtelijk uit wat de kwetsbaarheden zijn van de mechanismen. Het is de eerste keer dat ze geformuleerd worden, maar het is niet iets waar top down mee gewerkt kan worden. It’s bottom up, or it’s bottoms up.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
"De enorme bedragen die Rutte IV extra wil uitgeven, kunnen tot miljardenverspilling leiden. Niet alleen houdt Nederland zich niet meer aan de zelf in Europa bepleite begrotingsregels, ook ontregelt Rutte IV zo de normale begrotingsprocessen. Dat bemoeilijkt het afleggen van verantwoording over het uitgeven van publiek geld."
NRC

Maw. Er breken weer gouden tijden aan voor de cowboy ondernemers in onze samenleving. Die centen moeten immers links- of rechtsom uitgegeven worden. Want dat is hoe de politiek daadkracht toont. :F

De rekening en de verantwoording (als die er ooit al komt) is voor de opvolgers.

[Voor 6% gewijzigd door Charly op 11-01-2022 15:56]

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:14
Hieronder weer een interessant gesprek bij de balie, deze keer met Wim Voermans.
Hij weet mijn inziens goed te duidelijk wat er nu in den Haag gebeurd. Bijvoorbeeld het feit dat de tweede kamer nogal reactief optreed Nogal wiedes als het kabinet de tweede kamer nergens bij betrekt en tweede kamer leden niet genoeg personeel hebben om zaken goed uit te werken. Het enige wat je dan kán doen is reactief optreden.

Ook heeft hij het over het aantal ambtenaren vs de hoeveelheid geld die de overheid uitgeeft. We geven nu twee keer meer geld uit per ambtenaar dan voorheen. Dat maakt dat het verdelen van dat geld geautomatiseerd wordt, langs de weg van algoritmes. En dat verklaart dan weer wat andere problemen die we recent gezien hebben.

https://www.vrij-links.nl/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Virtuozzo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:54:
Wat mij opvalt is dat niemand, zelfs nu niet, durft te zeggen waar op gebankierd wordt.

Kapitaaltransfers. Het is alsof er nog een laatste drempel ligt om uit te werken hoe destructief de Nieuwe Beleidsfundamenten zijn. We hevelen over. We scheppen niet langer. Je kan maar zo veel en zo vaak van A naar Z overhevelen totdat A leeg is en je bij B moet beginnen. We zijn inmiddels effectief de M van Middenkaders en Middeninkomens voorbij in dat proces.

Het VK deed er zestig jaar over. Wij hebben het in tien gedaan. Het proces versnelt en verbreed nog steeds.
Ik weet nog, vroeger. Toen we dachten, "only in America".

• DevWouter
pingkiller schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:15:
Hieronder weer een interessant gesprek bij de balie, deze keer met Wim Voermans.
Hij weet mijn inziens goed te duidelijk wat er nu in den Haag gebeurd. Bijvoorbeeld het feit dat de tweede kamer nogal reactief optreed Nogal wiedes als het kabinet de tweede kamer nergens bij betrekt en tweede kamer leden niet genoeg personeel hebben om zaken goed uit te werken. Het enige wat je dan kán doen is reactief optreden.

Ook heeft hij het over het aantal ambtenaren vs de hoeveelheid geld die de overheid uitgeeft. We geven nu twee keer meer geld uit per ambtenaar dan voorheen. Dat maakt dat het verdelen van dat geld geautomatiseerd wordt, langs de weg van algoritmes. En dat verklaart dan weer wat andere problemen die we recent gezien hebben.

[YouTube: Wim Voermans over democratie in tijden van crisis]
Hmm... Ik heb even de transcript gescand(!) op youtube, maar ik kan me niet vinden in jouw tweede alinea. Is die tweede alinea dan ook jouw conclusie of die van hem?

offtopic:
Bewijs dat ik er ook wat tijd ingestopt hebt
De term "algor" van "algorithme" komt maar 4 keer voor. Maar die moeten we wel even opdelen in twee varianten: Normale algortihtmes en machine learning. En automatiseren van de samenleving is niet slecht te zijn (sterker, automatisering kan je best wel sterk vergelijken met de industralisering).

Verder zou goeie(!) automatisering juist veel problemen oplossen (zoals zijn voorbeeld over het automatisch archiveren van e-mails die hij aanhaalt over de landen om ons heen)

• Virtuozzo
  • Niet online
Zolang er een gat ligt tussen zelfbeeld en sociale psychologie is automatisering iets wat extreem kwetsbaar is voor de banaliteit van het kwaad. En daarmee iets waar we extreem voorzichtig mee moeten zijn. Het begint reeds met de uitgangspunten.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:34

NMH

Moderator General Chat
Het kabinet maakt zich weer erg populair in Groningen. Eerst een verrassing in de vorm van extra gaswinning om aan onze internationale verplichtingen te voldoen en nu een weer een subsidieregeling met budgetplafond:
Een subsidie voor woningverbetering à 10.000 euro is beschikbaar voor bewoners van het Groningse aardbevingsgebied. Omdat het budget niet toereikend is om iedereen dat bedrag uit te keren, werd het op maandag ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’, zeer tot ongenoegen van de Groningers.
Urenlang in de rij staan om dan te horen te krijgen dat het geld op is. :/ Kan me goed voorstellen dat de mensen daar zich keer op keer genaaid voelen op deze manier. En waarom? In plaats van first come first served kun je ook het beschikbare geld eerlijk verdelen over alle gegadigden. Of nog beter: gewoon genoeg geld beschikbaar stellen om alle rechthebbenden te kunnen betalen. Het is per slot van rekening geen belastinggeld; dit zijn wat mij betreft gewoon kosten van de gaswinning. Trek maar af van de aardgasbaten. Is wel het minste wat je kunt doen als overheid als je daar miljarden winst gemaakt hebt terwijl de "locals" met de schade zitten.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat als de gaskraan straks definitief dicht is er een paar jaar later nog een keer een zakje geld die kant op gaat onder voorwaarde van finale kwijting. Krijg je daarna nog schade door restbevingen of bodemdaling, dan kun je niet meer bij de landelijke overheid terecht.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:08
En je vergeet dat de hartchirurgie ook uit Groningen gaat verdwijnen en naar Utrecht en Rotterdam gaat, want geigrafische verspreiding is geen optie volgens onze nieuwe minister, en de meeste zorg is toch "planbaar".
De afdeling in Groningen roept al dat dit levens gaat kosten, vooral in de "onplanbare" zorg, om maar niet te spreken over het overlopen van dit probleem naar andere afdelingen, veel personeel doet niet "alleen maar" kinderhartchirugie.

Nee het kabinet laat het noorden al meteen zien hoe er over ze wordt gedacht

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CrazyOne schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:19:
Maar er komt is wel een staatssecretaris voor mijnbouw in het nieuwe kabinet.

La Batterie des Hommes sans Peur

• hoevenpe
  • Nu online
Geweldig concept dat Artikel 23: 8)7
FvD wil eigen scholen oprichten

Forum voor Democratie doet een serieuze poging om eigen basisscholen op te richten. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben partijleden bij de Kamer van Koophandel een stichting ingeschreven. Waar de scholen moeten komen, wil een van de oprichters daarvan - FvD’er Ralf Dekker - niet zeggen.

FvD-Statenlid Dekker, ex-topman van Rabobank, is samen met Tweede Kamerlid Pepijn van Houwelingen en Peter van Duyvenvoorde (directeur van het Renaissance Instituut, het wetenschappelijk bureau van FvD) toegetreden tot een stichtingsbestuur dat als doelstelling heeft om kinderen lessen te gaan geven.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:45

drooger

Falen is ook een kunst.

NMH schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:00:
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat als de gaskraan straks definitief dicht is er een paar jaar later nog een keer een zakje geld die kant op gaat onder voorwaarde van finale kwijting. Krijg je daarna nog schade door restbevingen of bodemdaling, dan kun je niet meer bij de landelijke overheid terecht.
Ik verwacht eerder dat ze tegen die tijd het narratief gekozen hebben dat er teveel misbruik gemaakt wordt van de (bewust slecht opgezette) subsidies. Mensen die het geld inzetten voor een nieuwe badkamer, uitbouw o.i.d.

Vervolgens zal de publieke opinie langzaamaan veranderen, net zoals te zien is bij het toeslagenschandaal.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Dat en heb ook sterk het idee dat het wisselgeld was de formatie dat de portefeuille zo verdeeld is.
Niet politiek wisselgeld. Het is een indrukwekkende reeks plaatsingen uit externe consultatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
drooger schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Ik verwacht eerder dat ze tegen die tijd het narratief gekozen hebben dat er teveel misbruik gemaakt wordt van de (bewust slecht opgezette) subsidies, mensen die het geld inzetten voor een nieuwe badkamer o.i.d.

Vervolgens zal de publieke opinie langzaamaan veranderen, net zoals te zien is bij het toeslagenschandaal.
Dat ligt al twee jaar klaar. De drempel was aanwezige lokale organisatie die door de media Rolodex heen fietste. Ergens is het saillant hoe relatief weinig er nodig was om Wiebes te blokkeren.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:18:
@Joris748
@defiant
Het nieuwe zorgstelsel werd al voor 2006 ingesteld. Dus de draai is voor mij al eerder ingezet en was tijdens dat D66, VVD, CDA kabinet al zichtbaar. Ikzelf heb destijds D66 in elk geval al opgegeven als linkse partij.
Inderdaad, daar mogen we wel eens vaker aan herinnerd worden.

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Onder Balkenende had je misschien nog ingang gevonden met die boodschap. De formele lijn is juist het schofferen en forceren. Heel Brits verpakt, maar het is wat het is, en het is heel moeilijk om nog interacties te vinden waar er niet doorheen geprikt wordt t.g.v. opgebouwde reputatie.
Het is enkel anders binnen de honoraire consulaten, maar dat is een heel onderwerp op zich zelf.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Behalve dat het geld voor het onderwijs er ook niet. En dan zou D66 het "linkse geluid" moeten gaan uitdragen. :z
Tja.. zoals we tegenwoordig rechts en links definiëren, is dit links. Vergeleken met beleid van >10 jaar geleden is dit geluid ketter rechts. Het midden is ver naar rechts verschoven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Cyberpope schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:47:
[...]

Tja.. zoals we tegenwoordig rechts en links definiëren, is dit links. Vergeleken met beleid van >10 jaar geleden is dit geluid ketter rechts. Het midden is ver naar rechts verschoven.
En ik vertik het gewoon om hieraan mee te werken. ;)
De rechterflank is gewoon enorm geradicaliseerd en heeft de rest op sommige punten beetje meegetrokken. Een SP is nog steeds hartstikke links en de VVD net zo rechts als een decennium geleden. D66 en het CDA zijn rechtser geworden, de PvdA linkser en het midden bestaat niet echt meer.

• D-e-n
[...]

Maar tegen dat soort framing moeten "we" ons dus met hand en tand verzetten. Want je holt een klassieke politieke term uit. Je bedrijft eigenlijk marketing in het belang van degenen die alles behalve "links" sociaaleconomisch economisch beleid voorstaan.

De termen "links" en "rechts" zijn geen relatieve termen die meegaan in de waan van de huidige tijd. De termen staan voor bepaalde standpunten op met name sociaaleconomisch vlak. De gehele overheid willen uitbesteden aan private partijen is niet "links", in geen enkel spectrum is dat "links".

Als iedereen zwart en grijs gaat dragen en niemand meer iets wits aanheeft gaan we grijs toch ook niet als "wit" omschrijven? Dan is er gewoon geen wit meer. Zuiverheid van terminologie is belangrijk anders zijn we een speelbal van de marketing.

Overigens zijn er nog steeds linkse politieke partijen. Alleen D66 is er dus geen van.

Ps.
Net zo goed is het ook bezopen dat zelfs (of juist...) veel rechts georiënteerde mensen partijen als de PVV of het FvD altijd zo gulzig in hun flank indelen. Daar moet je je toch helemaal niet mee willen associeren. Het zou heel veel ellende voorkomen als iedereen daar mee zou kappen.

[Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 11-01-2022 23:48]

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[...]

We hebben hier een beetje hetzelfde dynamiek als in de VS met aan de rechtkant extreemisten (PVV/FVD/VVD|MTG/Trump/Mcconnel) en aan de linkerkant mensen met andere overtuigingen (SP/GL/PvdD|Sanders/AOC) en door het zelf geclaimed "Midden" worden deze 2 als even extreem aangewezen.

Het midden is niet echt verplaatst het is meer dat rechts is opgeschoven en je hebt nu rechtse figuren die claimen dat ze in het midden zitten maar duidelijk alleen vechten tegen linkse geluiden.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:29:
Geweldig concept dat Artikel 23: 8)7

[...]
apart dat ook een telegraaf (of ja, eigenlijk niet zo apart) niet deze link legt, samen met hoe intens gevaarlijk dit is.

Om te quoten uit Quote (pun semi-intended >) ):
https://www.quotenet.nl/z...s-laat-omzetalarm-loeien/
De Tocqueville Stichting wil kinderen 'klassiek onderwijs in de geest van de levensbeschouwelijke visie en kernwaarden van het Renaissance Instituut' geven.
Dit klinkt eng veel als Napola's in oprichting (https://nl.wikipedia.org/...itische_Erziehungsanstalt). Niet de ad hitlerum bedoel ik hiermee, maar wel het systeem wat wordt gebruikt: als basis van onderwijs nog maar 1 smaak van overtuiging/politiek gaan voeren. De facto van kinds af aan partijleden opleiden dus.

Verontrustende ontwikkelingen deze zaken, maar ik verwacht dat met name religieuze partijen dit uiteindelijk netjes beschermen, bang dat ze zijn om hun eigen onderwijsvormen kwijt te raken en dus gene nieuwe zieltjes kunnen winnen voor hun eigen afgod.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

ErikT738 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Misschien moeten we een apart topic openen om een poule te starten :+
Ik voel hier wel voor.

Maximale inzet 50 Euro, en we maken dat bedrag over naar een organisatie die zich bezighoudt met de promotie van correct, integer, betrouwbaar democratisch bewind, liefst eentje die ook in NL actief is en ageert tegen de verprutsing van de Nederlandse democratie? :)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

polthemol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:35:
[...]

apart dat ook een telegraaf (of ja, eigenlijk niet zo apart) deze link legt, samen met hoe intens gevaarlijk dit is.

[...]

Dit klinkt eng veel als Napola's in oprichting (https://nl.wikipedia.org/...itische_Erziehungsanstalt). Niet de ad hitlerum bedoel ik hiermee, maar wel het systeem wat wordt gebruikt: als basis van onderwijs nog maar 1 smaak van overtuiging/politiek gaan voeren. De facto van kinds af aan partijleden opleiden dus.

Verontrustende ontwikkelingen deze zaken, maar ik verwacht dat met name religieuze partijen dit uiteindelijk netjes beschermen, bang dat ze zijn om hun eigen onderwijsvormen kwijt te raken en dus gene nieuwe zieltjes kunnen winnen voor hun eigen afgod.
Van een richting die ook heropvoedingskampen prima vinden,
zoals blijkt in deze motie (voor de bühne) of op de website van de PVV:
De Groep Wilders / PVV pleit voor de herinvoering van tuchtscholen voor leerlingen die een strakkere hand behoeven. Voor leerlingen die zelfs daar nog niet op hun plaats zijn, wil de Groep Wilders / PVV heropvoedingskampen in het leven roepen, waar de jongeren wel leren wat begrippen als respect en fatsoen inhouden.
Mij verbaast het niks, al zullen deze partijen ongetwijfeld als eerste protesteren als een GroenLinks met zo'n idee zou komen.
Ideologie erin stampen mag natuurlijk enkel als het onze ideologie is. :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

CrazyOne schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:19:
En je vergeet dat de hartchirurgie ook uit Groningen gaat verdwijnen en naar Utrecht en Rotterdam gaat, want geigrafische verspreiding is geen optie volgens onze nieuwe minister, en de meeste zorg is toch "planbaar".
De afdeling in Groningen roept al dat dit levens gaat kosten, vooral in de "onplanbare" zorg, om maar niet te spreken over het overlopen van dit probleem naar andere afdelingen, veel personeel doet niet "alleen maar" kinderhartchirugie.

...en Leiden en nog wat andere plekken:

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220112_21660835

Kijken wanneer blijkt dat hier wat gelobby bij Kuipers aan ten grondslag ligt, of erger, voortrekkerij van mensen met wie hij het goed kan vinden (helaas ligt haantjesgedrag in de academische en medische wereld heel vaak ten grondslag aan beslissingen die nadelig zijn voor gebruikers/patiënten).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

D-e-n schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Maar tegen dat soort framing moeten "we" ons dus met hand en tand verzetten. Want je holt een klassieke politieke term uit. Je bedrijft eigenlijk marketing in het belang van degenen die alles behalve "links" sociaaleconomisch economisch beleid voorstaan.
Ik denk dat het verstandiger is om helemaal uit de labeltjes te stappen en het over inhoud te hebben. Immers de labeltjes worden elke keer gekaapt, want in dit medialandschap ook heel makkelijk is. Er is immers geen check meer, want dan begin ik zelf wel directe communicatie met mijn doelgroep.

Daarmee zijn termen als links en rechts inhoudsloos geworden en speel van marketing.
Of te wel het probleem van binnen dringen van de marktwaarden in het politieke domein.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ik verwacht dat er religieuze groeperingen zullen zijn die hier in mee gaan, maar dan wel door een reli-alt-right mix te promoten, wat niet zo heel moeilijk is omdat alt-right idealen gedeeltelijk in lijn liggen met conservatieve normen en waarden* zoals die door de radicalere Christelijke partijen worden gebezigd.

* Natuurlijk verschilt dat eigenlijk niet zo van wat radicale Moslim partijen zeggen, maar o wee als je dat durft op te merken... O-)

• Virtuozzo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik verwacht dat er religieuze groeperingen zullen zijn die hier in mee gaan, maar dan wel door een reli-alt-right mix te promoten, wat niet zo heel moeilijk is omdat alt-right idealen gedeeltelijk in lijn liggen met conservatieve normen en waarden* zoals die door de radicalere Christelijke partijen worden gebezigd.

* Natuurlijk verschilt dat eigenlijk niet zo van wat radicale Moslim partijen zeggen, maar o wee als je dat durft op te merken... O-)
Christendom = autoritarisme.

Denk er eens rustig over na. Gevoelig, maar we kunnen beter nu eerlijk zijn dan te laat - zoals in Hongarije, Polen, de VS. Wie een beetje oog heeft op netwerken van een SGP, CDA en de Slob tak van CU weet waar het wringt.

Being a good Christian *means* being a bad person (anti-pluralist, anti-democratic).

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Amphiebietje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:58:
[...]

nog eens niet per definitie alt-right insteek. Ongeacht het geloof, teren de katholieke, moslim, joodse (en alle varianten op welk geloof dan ook) scholen natuurlijk op artikel 23.

Vanuit elk van die religies zijn hier heel perverse resultaten van te vinden. Om de focus even te verleggen hiermee op een vergeten groep als het gaat over religieus onderwijs:

https://www.npostart.nl/3.../05-08-2021/VPWON_1333964
(documentairemaakster geeft inzichten in hoe absurd het resultaat is van zwaar religieus gebaseerd onderwijs en hoe het eigenlijk actief inhakt op waarden die we als maatschappij wel hebben (en zelfs wetten die we als maatschappij hebben).

Het stuk waar Arie Slob zijn eigen geloofsovertuigingen even liet zien voor het grote publiek. Dit is wat FvD verder misbruikt om een eigen generatie zeloten op te bouwen. Zie Forumland als een commune, een kerkgemeenschap, volgelingen, hoe je het ook wil noemen. Deze mechanismen zijn waarom bv. een SGP en een CU verkiezing na verkiezing heel cosntant stemmen scoren, je hebt dan een intens loyale achterban want ze zijn allemaal zo opgevoed op basis van onderwijs.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-03 19:37

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Virtuozzo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp dat beleidseconomen het opgeven en vertrekken. Ik begrijp dat politiek economen het hoofd er bij laten hangen. Er ligt een ijzeren gordijn rond AZ.
Leestip hierover voor jou (en degenen die dit onderwerp interessant vinden);

Leven en werk van de componist Foltýn, van de hand van Karel Capek (1938).

Het is Tsjechische literatuur en het onderwerp is kunst, maar ik moet zeggen dat er veel overeenkomsten tussen de hoofdpersoon en een hypothetische personificatie van de kabinetten Rutte zijn, in elk geval vanuit mijn blikveld.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
polthemol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:37:
[...]

nog eens niet per definitie alt-right insteek. Ongeacht het geloof, teren de katholieke, moslim, joodse (en alle varianten op welk geloof dan ook) scholen natuurlijk op artikel 23.

Vanuit elk van die religies zijn hier heel perverse resultaten van te vinden. Om de focus even te verleggen hiermee op een vergeten groep als het gaat over religieus onderwijs:
In de kern is het probleem dat voor de moderne liberale democratische rechtstaat incompatibel is met groepen die zich organiseren om op te komen voor het selectieve eigen belang en dit binnen de mogelijkheden zover mogelijk willen doorvoeren. Het is binnen het spectrum van traditionele politieke stromingen dat zich men daar altijd op stuk bijt vanwege de consequenties hiervan.

Want abrahamitische religies zijn uitgevonden omdat men het ingebouwde in/outgroup gedrag van de mens wilde gebruiken om het landen/gebieden te kunnen verenigen onder centraal autoritair hiërarchisch gezag. Het concept van alle aspecten van een leven in dienst stellen van de religie en het centrale gezag vereist veel van de liberale democratische rechtstaat, men name omdat het vaak niet genoeg is dat de groep zelf rechten heeft, veelal willen ze dat de outgroup zich ook confirmeert naar de eigen normen en waarden.

De verzuiling die we zagen in Nederland was bijvoorbeeld feitelijk al de eerste stap richting balkanisering, d.w.z. het besef dat men eigenlijk alleen bestuurt en wil samenleven door de eigen in-group in al haar aspecten.

De liberale democratische rechtstaat zou daarom altijd moeten staan voor individuele vrijheid en gelijkheid en de macht van groepen zover mogelijk moeten inperken. Een tolerante individualistische meerderheid kan vanuit zichzelf als individuen geen weerstand bieden tegenover intolerante georganiseerde groepen (Taleb heeft dit goed uitgelegd).

Progressief/links (om die labels maar te gebruiken) bijten zich hierop stuk omdat men zelf ook in groepen is gaan denken. Hierdoor kan men de groep niet meer onderscheiden van ongewenste ontwikkelingen, immers is de groepsidentiteit vervlochten. Rechts en conservatief bijten zich hierop stuk omdat met name conservatief zelf ook normen en waarden en gezag wil projecten op de outgroup. Zolang men dat wil, laat dit natuurlijk ook ruimte voor de outgroup zelf om het omgekeerde te proberen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Virtuozzo
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Leestip hierover voor jou (en degenen die dit onderwerp interessant vinden);

Leven en werk van de componist Foltýn, van de hand van Karel Capek (1938).

Het is Tsjechische literatuur en het onderwerp is kunst, maar ik moet zeggen dat er veel overeenkomsten tussen de hoofdpersoon en een hypothetische personificatie van de kabinetten Rutte zijn, in elk geval vanuit mijn blikveld.
Mee bekend binnen de Teldersstichting.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Deathchant

Don't intend. Do!

polthemol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:37:

Het stuk waar Arie Slob zijn eigen geloofsovertuigingen even liet zien voor het grote publiek. Dit is wat FvD verder misbruikt om een eigen generatie zeloten op te bouwen. Zie Forumland als een commune, een kerkgemeenschap, volgelingen, hoe je het ook wil noemen. Deze mechanismen zijn waarom bv. een SGP en een CU verkiezing na verkiezing heel cosntant stemmen scoren, je hebt dan een intens loyale achterban want ze zijn allemaal zo opgevoed op basis van onderwijs.
Wat natuurlijk ook erg misleidend is, is dat fatsoensnormen en waarden automatisch gekoppeld worden aan het christelijke geloof; het narratief lijkt dan te zijn: als je weg wilt van de "elite" en terug wilt naar het vroegere fatsoen, dan stem je christelijk, wat natuurlijk belachelijk is omdat je daarmee suggereert dat alle non-religieuze partijen niet weten wat fatsoensnormen zijn. Dat we verhard en verrechtst zijn geworden en we dus niet meer weten waar onze sympathie/empathie zou moeten liggen, is absoluut waar, maar een stem op een religieuze/christelijke partij is denk ik niet het antwoord....
Tja, wat me altijd bijgebleven is, is de uitspraak van Pechthold: "onderschat de C in het CDA niet" (en CU for that matter), verwijzend naar de (verregaande) mate van conservativiteit (dat ook met een C begint ;) )

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Virtuozzo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Mee bekend binnen de Teldersstichting.
Wacht, leg eens uit, die denktank ter verspreiding van neoliberaal gedachtegoed? Of heb ik er nu een verkeerd beeld bij ondanks de columns die er op de website staan?

Dat is namelijk wel een van de laatste plekken waar ze Capek op een voetstuk zouden plaatsen, is mijn idee.

[Voor 14% gewijzigd door .ScorpionSquad op 12-01-2022 13:36]

• Virtuozzo
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Wacht, leg eens uit, die denktank ter verspreiding van neoliberaal gedachtegoed? Of heb ik er nu een verkeerd beeld bij ondanks de columns die er op de website staan?
Yup. Elke zetbaas van wie je wil dat hij of zij functioneert conform doelstellingen vereist een pad met brug tussen kenmerken en vereisten. Prikkels en stimuli voor soevereine stijl, enfin, ik denk dat je er mee bekend bent.

[Voor 26% gewijzigd door Virtuozzo op 12-01-2022 13:40]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Virtuozzo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Christendom = autoritarisme.
Centraal georganiseerde religie = autoritarisme. centraal mag weg, zo ook al
En het beste middel daarvoor ook nog eens. Effectiever voertuig voor autoritarisme ben ik nog niet tegengekomen. Of het moet de totale controle staat zoals china die nu aan het opbouwen is zijn. Maar zelfs dat betwijfel ik omdat dat altijd van buitenaf komt en religie werkt van binnen uit.

• dawg
  • Niet online
[...]

apart dat ook een telegraaf (of ja, eigenlijk niet zo apart) niet deze link legt, samen met hoe intens gevaarlijk dit is.

[...]

Zie ook dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Het was o.a. een SGP’er die FvD mede opgericht heeft. Dus reken maar dat de christenen in de Kamer dit zullen gedogen dan wel steunen en beschermen. Eng volk.

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Zie ook dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

Het was o.a. een SGP’er die FvD mede opgericht heeft. Dus reken maar dat de christenen in de Kamer dit zullen gedogen dan wel steunen en beschermen. Eng volk.
Sturen.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32

nst6ldr

Down with Big Tech.

Deruxian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Was de minachting naar defensie met Hennis en daarna brei-oma Ank niet groot genoeg? Het vuurtje in het Oosten begint steeds meer te smeulen en wij komen gaan echt met een fraulein Ollongren op de proppen komen? En waarom vraag ik me dan af. Vast niet daadwerkelijk om minachting te tonen naar defensie. Of om een diversiteitsbokaal te scoren? Of zou het echt dezelfde naïviteit zijn als we de afgelopen jaren gezien hebben van dit kabinet?
Ze heeft in ieder geval wel affiniteit met mindef:
Hanneke Keultjes, Hans van Soest in PZC op 10 januari 2022:

Wie ook veel kritiek kreeg voor haar benoeming, was Kajsa Ollongren. Zij werd minister van Defensie, terwijl ze nooit enige affiniteit met Defensie heeft getoond. Onzin, vindt ze. ,,Ik heb vroeger een scriptie geschreven over de Koude Oorlog.”
Gaat goed komen dit. Het moment dat er eindelijk initiatief is om de schade na decennia van bezuiniging te repareren, krijgen we aan het roer iemand die ooit een scriptie heeft geschreven over de koude oorlog.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een man persé beter is als minister, want Henk Kamp zijn we ook liever kwijt dan rijk. Natuurlijk moet het iemand zijn die bestuurlijke en politieke vaardigheden heeft, maar ook dát kan je gewoon binnen de organisatie vinden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• D-e-n
Misschien moet ik deze beter volgende week plaatsen omdat het programma pas volgende week op tv komt maar deze lijkt me wel interessant. Dus nu alvast de tip vooraf:

https://www.vpro.nl/programmas/sander-en-de-kloof.html

Ik vond Sander Schimmelpenninck altijd een balletje met zijn pro-studentenvereniging gezwam maar aangaande de macht van het kapitaal of het gedogen van rechtsextremisme zegt hij toch vaak hele rake dingen tegenwoordig.

Wel jammer dat dit soort programma's vaak dan alleen weer bekeken worden door mensen die sowieso al begaan zijn met de materie. Datzelfde geldt natuurlijk voor media zoals FTM. Goede artikelen en heel nobel om die te steunen maar Piet in de Vinexwijk krijgt het niet mee.

[Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 13-01-2022 12:59]

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Misschien niet precies Napolas aangezien die volgens mij meer bedoeld waren als elitescholen waar de nieuwe Nazi-elite opgeleid werd; dit klinkt meer als scholen voor de "rank and file". Niet minder ongewenst overigens, het lijkt me zeer ongewenst om scholen gebaseerd op een politieke ideologie te krijgen, en zeker de FvD ideologie.

Sowieso ben ik over de jaren steeds negatiever geworden over het concept van bijzonder onderwijs. Laat de kinderen maar gewoon naar openbare scholen gaan waar volgens een degelijke methode les wordt gegeven, waar ze in contact komen met kinderen buiten de eigen bubbel (kunnen ze meteen zien dat dat ook mensen zijn) en waar een veilig klimaat heerst (dus geen Gomarus taferelen). Zou de maatschappij goed doen denk ik.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat Toqueville zo'n voorstander van de FvD ideologie zou zijn geweest.
Ja, dat soort monsterverbonden zie je inderdaad wel vaker. Zie je in de VS ook; je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat Trump echt pro-life is. Dat kwam gewoon goed uit om dat deel van het electoraat te binden.

[Voor 3% gewijzigd door NMH op 13-01-2022 16:31]

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Amphiebietje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:37:
een organisatie die zich bezighoudt met de promotie van correct, integer, betrouwbaar democratisch bewind, liefst eentje die ook in NL actief is en ageert tegen de verprutsing van de Nederlandse democratie? :)
Een soort forum voor de democratie? >:)

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

nst6ldr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Ze heeft in ieder geval wel affiniteit met mindef:

[...]

Gaat goed komen dit. Het moment dat er eindelijk initiatief is om de schade na decennia van bezuiniging te repareren, krijgen we aan het roer iemand die ooit een scriptie heeft geschreven over de koude oorlog.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een man persé beter is als minister, want Henk Kamp zijn we ook liever kwijt dan rijk. Natuurlijk moet het iemand zijn die bestuurlijke en politieke vaardigheden heeft, maar ook dát kan je gewoon binnen de organisatie vinden.
Het is hier meermaals aan bod gekomen, maar schade repareren is met de huidige regering niet aan de orde. Die hebben totaal andere prioriteiten en interesses.

Ik vind je opmerking over een man als minister van defensie bijzonder; man/vrouw/anders stond hier helemaal niet ter discussie (toch?). Ollongren is vooral een voorbeeld van het feit dat het zijn van talentloos gereedschap van externe consultancy niet voorbehouden is aan mannen.

Verder, binnen een VVD betwijfel ik inmiddels wel ernstig of er daadwerkelijk nog initiatief tot beleidsvoering, of echt bestuurskundig talent aanwezig is. Het is hier vaker langs gekomen, maar loyaliteit en overtuiging (geloofsgedrag) is veruit het belangrijkste criterium van een VVD politicus tegenwoordig (en een CDA, D66, CU, FvD, SGP, JA21, PVV, Denk, vergeet ik nog iets?, zijn hier fundamenteel niet anders in.)

• Virtuozzo
  • Niet online
Het is binnen de VVD inderdaad een vergelijkbare kaalslag geworden als binnen het CDA. Identificatie / selectie / promotie is beperkt tot twee paden: inkoop externe consultatie, of loyaliteitsmechanismen.

Wat dat aangaat is het tekstboek syndroom van machtspolitiek: veronzelfstandiging gegarandeerd.

Het CDA zit verder op die lijn. Zodra het laatste bastion van de kleine kern die niet wenst te werken verdwijnt is het effectief hetzelfde als de huidige Tories in het VK, maar dat is wel een verschil, het VVD netwerk correspondeert veel meer aan Amerikaanse lijnen.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32

nst6ldr

Down with Big Tech.

.ScorpionSquad schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Het is hier meermaals aan bod gekomen, maar schade repareren is met de huidige regering niet aan de orde. Die hebben totaal andere prioriteiten en interesses.
En tóch ligt er een plan - met een bak geld - om met een aantal jaar de uitgiften op NATO norm te hebben.
.ScorpionSquad schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Ik vind je opmerking over een man als minister van defensie bijzonder; man/vrouw/anders stond hier helemaal niet ter discussie (toch?). Ollongren is vooral een voorbeeld van het feit dat het zijn van talentloos gereedschap van externe consultancy niet voorbehouden is aan mannen.
RocketKoen in "De landelijke Nederlandse politiek 2022"
Lordy79 in "De landelijke Nederlandse politiek 2022"

etc, misschien had ik dat beter kunnen quoten.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Virtuozzo
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:03:
[...]

En tóch ligt er een plan - met een bak geld - om met een aantal jaar de uitgiften op NATO norm te hebben.
Voorzichtig. Er zijn intenties geformuleerd. Er is geen sprake van reserveringen. Wie een beetje bekend is met de bijzondere rol van Defensie in het Haagse zal dat bekend voor komen - vrij vertaald: we willen misschien iets meer, maar enkel als vriend X en Y kunnen verdienen en dan enkel binnen reeds bestaand geprivatiseerd ecosysteem.

Wat tegenwoordig de Hague Security Delta is. Wat vroeger, de tijd waaruit het draaiboek komt, het Fokker was - even heel simplistisch gesteld.

Bij Defensie is er niemand die illusies heeft. Defensie is een smeermechanisme voor soft power. Net als ontwikkelingssamenwerking.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Een gedachte die me soms bezig houdt...

Een grote groep mensen roept hoe fantastisch het gaat in Nederland of in de wereld. Dat zal vast voor een deel van de samenleving ook zo zijn.

Voor m’n gevoel borrelen er een hele hoop problemen op de achtergrond. Niet altijd even zichtbaar, maar nu komt het steeds maar naar boven. De woningcrisis, inkomstenongelijkheid die vergroot, de stikstofcrisis, toeslagenaffaire, afbreuk van de democratie. Het volk wordt tevreden gehouden met Netflix, iPhones en sport. Politiek is ‘saai’. En met een hoop spinnen en slimme tactieken, kom je met een hele hoop schandalen weg én wordt je zelfs opnieuw verkozen. Het volk laat zich bedonderen, waarvan een groep profiteert.

Een hoop problemen kun je lang wegdrukken. Totdat je geconfronteerd wordt met de werkelijkheid. Het neoliberale gedachtegoed is niet eindeloos houdbaar.

Dat is wél het huidige en enige narratief. Althans dat wordt ons wijsgemaakt. 'Er is geen alternatief'.

Voor mijn gevoel gaan veel van dit soort problemen alleen maar erger en zichtbaarder worden de komende decennia. Zolang we neoliberaal beleid blijven voeren.

Soms heb ik het gevoel dat het 10 voor 12 is en de komende decennia nog voor veel opschudding gaan zorgen. Veel onrust. Tot dan blijven we (geo)politiek saai vinden en bingen we lekker Netflix door.

Wat gaan we doen als problemen straks een kookpunt bereiken?

On a side note: ik speel wel eens met de gedachte om iets actief met politiek te gaan doen. Wel mixed feelings hierover. Misschien iets voor 2022?

[Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 14-01-2022 10:09]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

Fuujii schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:01:
Een gedachte die me soms bezig houdt...

Een grote groep mensen roept hoe fantastisch het gaat in Nederland of in de wereld. Dat zal vast voor een deel van de samenleving ook zo zijn.

Voor m’n gevoel borrelen er een hele hoop problemen op de achtergrond. Niet altijd even zichtbaar, maar nu komt het steeds maar naar boven. De woningcrisis, inkomstenongelijkheid die vergroot, de stikstofcrisis, toeslagenaffaire, afbreuk van de democratie. Het volk wordt tevreden gehouden met Netflix, iPhones en sport. Politiek is ‘saai’. En met een hoop spinnen en slimme tactieken, kom je met een hele hoop schandalen weg én wordt je zelfs opnieuw verkozen. Het volk laat zich bedonderen, waarvan een groep profiteert.

Een hoop problemen kun je lang wegdrukken. Totdat je geconfronteerd wordt met de werkelijkheid. Het neoliberale gedachtegoed is niet eindeloos houdbaar.

Dat is wél het huidige en enige narratief. Althans dat wordt ons wijsgemaakt. 'Er is geen alternatief'.

Voor mijn gevoel gaan veel van dit soort problemen alleen maar erger en zichtbaarder worden de komende decennia. Zolang we neoliberaal beleid blijven voeren.

Soms heb ik het gevoel dat het 10 voor 12 is en de komende decennia nog voor veel opschudding gaan zorgen. Veel onrust. Tot dan blijven we (geo)politiek saai vinden en bingen we lekker Netflix door.

Wat gaan we doen als problemen straks een kookpunt bereiken?

On a side note: ik speel wel eens met de gedachte om iets actief met politiek te gaan doen. Wel mixed feelings hierover. Misschien iets voor 2022?
Misschien dat ik oud wordt, maar is dit niet van alle tijden? Tenminste de eerste vier punten die je noemt

Wat betreft je 5de punt (afbreuk van de democratie) denk ik wel dat we qua westerse samenleving voor een omslagpunt staan. We lijken de waarden van democratie langzaam te verlaten (geleid door de VS). Dat gaat zeker impact hebben op onze samenleving en het welzijn van ons allemaal.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zewatanejo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Misschien dat ik oud wordt, maar is dit niet van alle tijden? Tenminste de eerste vier punten die je noemt

Wat betreft je 5de punt (afbreuk van de democratie) denk ik wel dat we qua westerse samenleving voor een omslagpunt staan. We lijken de waarden van democratie langzaam te verlaten (geleid door de VS). Dat gaat zeker impact hebben op onze samenleving en het welzijn van ons allemaal.
Nope waar we nu voor staan is niet van alle tijden, hoe hard dat ook geroepen wordt.

Autocratie werkt altijd nadelig voor menselijke ontwikkeling op de langere termijn.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

Cyberpope schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Nope waar we nu voor staan is niet van alle tijden, hoe hard dat ook geroepen wordt.

Autocratie werkt altijd nadelig voor menselijke ontwikkeling op de langere termijn.
Je verwijst naar een boek van een filosoof en daarmee presenteer je je stelling als feit?
Dat is inderdaad wel van deze tijd...

[edit]
Daar op aangevuld. Het boek beschrijft goed onderbouwd de risico's, maar daarmee is het nog geen feitelijke toekomstvoorspelling zoals jij lijkt te stellen.

[Voor 13% gewijzigd door Zewatanejo op 14-01-2022 10:57]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Zewatanejo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Niet in de recente geschiedenis volgens mij, sinds de Tweede Wereldoorlog. De welvaart en 'ontwikkeling' sinds dien gaat vroeg of laat stoppen.

Problemen zijn er altijd natuurlijk. Voor m'n gevoel wordt het wel steeds erger. Twee voorbeelden zijn het
klimaat en de verandering in wereldpolitiek. Naar alle waarschijnlijkheid gaat klimaatverandering desastreuze gevolgen hebben op verschillende vlakken. Zowel economisch als politiek.
De wereldmacht verschuift naar China. Dat gaat grote gevolgen hebben op allerlei vlakken. Het is dan geen (Amerikaans) Westers wereldbeeld meer dat de wereld domineert.

Ook op nationaal niveau. Daar gaat dit topic over. Kijk naar de inkomstenongelijkheid die groeit en welke kant de democratie opgaat. Indirect heeft alles met elkaar te maken.

Zit ik nu te veel te doemdenken, of hebben we allemaal enorm onze kop in het zand?

Niet dat de Aarde ophoudt met bestaan over 30 jaar. Maar de stabiliteit, veiligheid en welvaart die zo vanzelfsprekend zijn, die zie ik wel (deels) verdwijnen.

• hoevenpe
  • Nu online
Fuujii schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:06:
Niet in de recente geschiedenis volgens mij, sinds de Tweede Wereldoorlog. De welvaart en 'ontwikkeling' sinds dien gaat vroeg of laat stoppen.
Wacht maar tot het brede publiek de stijging van de pensioenpremie voelt, na energiekosten de volgende klap voor het besteedbaar inkomen:
Na forse stijgingen in 2021, stijgt de pensioenpremie dit jaar verder voor circa 1,8 miljoen werkenden. Dat komt naar voren uit het jaarlijkse onderzoek van het FD en PensioenPro naar de premies van bedrijfstakpensioenfondsen, waar meer dan vijf miljoen werknemers pensioen opbouwen.

Premies voor werknemers die aangesloten zijn bij pensioenfondsen, zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dit geldt vooral voor regelingen waarbij het pensioenfonds een toezegging doet over de toekomstige pensioenuitkering via een koppeling aan het loon. Dit jaar verhogen 16 van de 44 bedrijfstakpensioenfondsen, die pensioenen voor hele sectoren verzorgen, de premie verder, blijkt uit het onderzoek van het FD.

Hogere pensioenpremie in 2022: bouw, apotheek, verpleegkundigen, slagers
Onder meer bouwvakkers, apotheekmedewerkers, verpleegkundigen en bibliothecarissen betalen meer. De meeste premies liggen inmiddels tussen de 25 procent en 30 procent van het salaris waarover pensioen wordt opgebouwd.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zewatanejo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Je verwijst naar een boek van een filosoof en daarmee presenteer je je stelling als feit?
Dat is inderdaad wel van deze tijd...
Euh nee?

Ik wijs op we nu (met hoek als onderbouwing) in een andere tijd staan. We hebben nog nooit zoals nu het vermogen gehad om ons zelf te vernietigen. Dat is het verschil met verleden.

En kijkend naar dat verleden, zul je zien dat autocratie altijd zorgt voor een vertraging van de ontwikkeling van de mensheid. Omdat autocratie primair gericht is de status quo te behouden, zal zij vernieuwing als een bedreiging zien. Intellectuele ontwikkeling (en daarmee ook economische, wetenschappelijke en andere ontwikkeling) wordt daar altijd geremd.

Dus twee verschillende stellingen.

Dat de democratie afneemt kun je al jaren zien in het afnemende aantal democratieën in de wereld. Daarnaast zie je een forse uitholling van de democratie, zelf in het democratisch Europa en zelfs in Nederland. Zelf duidelijke voorbeeld van de uitholling van de democratie (toeslagenschandaal) wordt door kiezer (die in essentie hoeder is van de democratie) schouderophalend afgedaan.

Combineer dat machtovernames in autocratieen meestal niet vreedzaam verlopen, autocratieen het risico op gewapende conflicten vergroten en het feit dat we steeds meer middelen hebben om onszelf te vernietigen en je hebt een leuke mix.

En dat is echt anders in andere tijden.
[edit]
Daar op aangevuld. Het boek beschrijft goed onderbouwd de risico's, maar daarmee is het nog geen feitelijke toekomstvoorspelling zoals jij lijkt te stellen.
Zucht.. Wellicht iets meer lezen en verdiepen voor je een oordeel velt. Het boek zelf stelt namelijk dat er een grote onzekerheidsmarge in zit. Het stel alleen (net zoals ik in dezelfde post) dat de mogelijkheden dat het fout loopt nog nooit zo groot zijn geweest als nu. Dat maakt het spelletje anders dan "andere tijden". Je kunt dus niet zomaar stellen "is dat niet altijd geweest". Antwoord daarop is dus NEEN.

[Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 14-01-2022 11:29]

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Zit ik nu te veel te doemdenken, of hebben we allemaal enorm onze kop in het zand?
Het tweede. Dat is meetbaar trouwens in analyse van aanwezigheid topic/sentiment binnen Nederlands publiek debat. In zekere zin kan de term isolationisme gebruikt worden, maar die term dekt het slechts voor een deel. De grootste factor is eigenlijk dat Nederlanders op de een of andere manier de stimulans tot zich informeren verloren zijn.

Die is vervangen door een reflex van afwijzen van complexiteit, tevens van wegkijken van uitdagingen. En in zich snel verbreden patroon binnen sociale en electorale geografie, door een perverse en kortzichtige gulzigheid van korte afstand - iets wat binnen analyse van groepsdynamica zeer zorgwekkende indicatoren schept t.a.v. het nestelen van stimuli van sociopathie binnen paden van selectie / filter mechanismen daarvan.

Het is alsof de cultuur-historische narratieven slechts nog voor PR zijn, en niet als kaders voor gedrag. Tot zover Nederland Handelsland bijvoorbeeld. Maar ook binnen circuits van de oh zo kritieke correlaties MKB/R&D/Onderwijs loopt het spaak. Om het nog maar niet te hebben over hoe zoveel ondernemingen gestart worden (mooi) maar hoe weinig ervan ook voldoen aan de kaders & vereisten van onderneming (pijnlijk) en hoe weinig daadwerkelijk consolideert (schadelijk). Waarbij echt een rol van de oude vijf multinationals opgemerkt moet worden, men koopt leeg.

Kijk, ontwikkelingen uitwerken voor waarschijnlijkheid en potentieel en analyse van vereiste voorbereidingen en zo meer, het is allemaal niet moeilijk. Maar, het is een kwestie van willen waar het scheef gaat. De zogeheten Vloek van Cassandra is een reëel en meetbaar fenomeen binnen gedragsdynamiek van samenlevingen. Er ligt altijd een drempel om verder dan de drempel te kijken. Zeker wanneer we interen op prestaties uit het verleden en bijbehorende opbouw. Zeker wanneer de meer bepalende segmenten van electorale geografie zich niet bewust zijn van verschuivingen in gedragslijnen en hun kruimels volgen.

Het gaat dan allemaal goed. Niet zeuren, neusjes gelijk zetten. Saillant is dat we dan juist kunnen zien welke predisposities zich zo laten gelden. En dat zijn predisposities van gulzigheid en autoritarisme. Tja. Maar onze mening heerst.

Mening is het fundament geworden van bankieren als samenleving. Er is niets zo ondermijnend als dit in onze geschiedenis. En dan gebruik ik het woord "mening" als term voor een amalgaam aan gedragslijnen. Opinie, geloof, emotie. Zeker omdat het fenomeen mening juist de sterkste correlatie heeft met aanwezigheid van predisposities. Nu ja, dan knalt er een oude les van onze geschiedenis op tafel: wanneer mening bankiert en de reflex die van gulzigheid en autoritarisme is, tja, dat is een zelfversterkend proces.

Ligt gevoelig, maar het is een regel zonder uitzondering.

Wanneer gaan landen onderuit? Zelfs die vraag resulteert in reflexieve afwijzing. Terwijl het twaalf jaar geleden nog een volstrekt normale periodieke oefening was binnen bestuur & beleid - een basale vereiste van het aan de pols houden van de vinger in relatie tot meer dan subjectieve en selectieve statistiek, maar het uitwerken van lijnen van ontwikkeling en gedrag in relatie tot in het verleden geleerde lessen.

Tegenwoordig is dat botweg taboe. Visie is vies, dat is wat losgelaten wordt op een basale oefening van controleren of het fundament van je huis scheuren heeft of niet en of dat een resultaat is van ontwikkelingen buiten, of binnenshuis. Controleren is visie? I know, ridicuul. Maar het is integraal aan Nieuwe Beleidsfundamenten.

Dan zit er bij toch enig historisch bewustzijn. Wanneer landen rekeningen vooruit schuiven en volharden in status quo dan wel bankieren op perceptie daarvan, dat is wanneer landen onderuit gaan. Dat kan heel langzaam gaan, in een vorm waar generatie X de lasten van generatie Y draagt zonder op niveau van generatie X te mogen komen. Maar ook heel snel, vanuit disproportioneel toenemende kwetsbaarheid voor externe katalysatoren.

Maar hoe dan ook, status quo haalt zaken onderuit. Zonder uitzondering. Je werkt naar voren, je repareert en onderhoudt, je corrigeert en pas dan is bouwen iets wat bestendig kan zijn. Anders is het melken, en elke econoom kan uitleggen wat de consequenties zijn van kapitaalconcentratie binnen transfermechanismen tussen generaties.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik ben vooral benieuwd hoe de klimaatcrisis bestreden gaat worden.. durven er ongemakkelijke keuzes gemaakt worden?

Vlees eten op de manier hoe we doen kan niet meer. Ik baal er ook van maar de ecologische voetafdruk is enorm. Dus een vleestaks is onvermijdelijk. Alternatieven zijn er natuurlijk maar het moeilijkste is dat je gedrag van mensen moet veranderen die het eigenlijk best (te?) goed hebben.
Begrijp me niet verkeerd het liefst eet ik alle dagen vlees en vlieg ik de wereld over maar die tijd is voorbij/had voorbij moeten zijn.

En zo nog legio voorbeelden van maatregelen die we moeten nemen of beter gezegd opgelegd moeten krijgen. Niet leuk maar het is de ongemakkelijke waarheid.

Er zit nu natuurlijk een zogenaamde idealist op klimaat maar even zonder dollen hoe verkoop je met zo een politiek weekdier die waarschijnlijk alleen maar heeft lopen lauweren op de centjes van anderen totdat hij een cv kon opbouwen wat zich beperkt tot het pluche van Den Haag deze ongemakkelijke boodschap aan de gewone man?

Echt, je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze vlees eten, voor 50 euri retour Salou vliegen, plastic tasjes gebruiken, een stinkdiesel rijden. Het is beschikbaar en bereikbaar. Maar ik vraag me af of de elite dat echt snapt in Den Haag.

Het is op zich niet lastig zou je zeggen:
-belast het slechte
-beloon en het goede
-en bereikbaar voor iedereen

En heeft Ollongren nou echt toegegeven dat ze het verschil niet wist tussen een sergeant en majoor? Echt, waarom is daar niet meer ophef over….

[Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 14-01-2022 14:32]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Deruxian schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:28:
Ik ben vooral benieuwd hoe de klimaatcrisis bestreden gaat worden.. durven er ongemakkelijke keuzes gemaakt worden?
Gewoon... heel veel miljarden aan de grote vervuilers geven om te verduurzamen, want de markt weet het wel het beste en voor visie moet je naar de opticien.
En heeft Ollongren nou echt toegegeven dat ze het verschil niet wist tussen een sergeant en majoor? Echt, waarom is daar niet meer ophef over….
De ene heb je wel bij de marine en de andere niet, toch? Dat ze daar aangeeft dat ze zich aan het inlezen is ipv een simpficatie (verschil in rang) te antwoorden is alleen wat mis mee als je een stok zoekt om mee te slaan.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

T-MOB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Gewoon... heel veel miljarden aan de grote vervuilers geven om te verduurzamen, want de markt weet het wel het beste en voor visie moet je naar de opticien.

[...]

De ene heb je wel bij de marine en de andere niet, toch? Dat ze daar aangeeft dat ze zich aan het inlezen is ipv een simpficatie (verschil in rang) te antwoorden is alleen wat mis mee als je een stok zoekt om mee te slaan.
Nee de ene is een onderofficier en de andere een officier. Als je vindt dat je enige affiniteit hebt met dit bedrijf toch echt wel basiskennis. Je reinste minachting is het. Des te meer aanwijzingen dat het alleen maar gaat om de LHBTQ bingo. En er is niks mis met de LHBTQ. Maar indirect schaden ze wel het imago van die groep door hun naïviteit hierdoor.
Defensie is een mannelbolwerk wereldwijd met topper van vrouwen en toppers van de LHBTQ. Dat mannenbolwerk zal het blijven en als je daadwerkelijk niet snap waarom dan heeft het geen zin je te bemoeien met defensie. Zeker, defensie mag en moet “diverser”. Als het maar vakmensen zijn. Die zeg maar het verschil weten tussen een sergeant en een majoor.
Gebruik defensie niet voor je eigen politieke bingokaart

[Voor 30% gewijzigd door Deruxian op 14-01-2022 14:58]

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Er wordt gewerkt aan de nieuwe macht/tegenmacht verhouding:
De Algemene Rekenkamer luidt de alarmklok over de grootse plannen van het kabinet-Rutte IV, omdat de Tweede Kamer daarbij deels buitenspel wordt gezet.

Deze plannen noemt president Arno Visser van de rekenkamer ‘democratisch ongewenst’, omdat in het regeerakkoord staat dat het kabinet het parlement alleen wil ‘informeren’. Daarmee wordt het budgetrecht aangetast. De Kamer heeft straks geen invloed op de miljarden aan publieke uitgaven voor bijvoorbeeld de klimaatplannen en de aanpak van de stikstofcrisis. De Rekenkamer maant daar nu harde afspraken hierover te maken, zodat het parlement kan controleren of de uitgaven wel doelmatig en effectief zijn.

...

De Rekenkamer vindt dat het kabinet eerst met het parlement afspraken moet maken over de randvoorwaarden voor het uitgeven van zoveel miljarden. “Hoe stelt het kabinet vooraf vast of de uitvoering van beleid betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is, zoals het coalitieakkoord vermeld? En hoe worden de kabinetsdoelen ‘eenvoud’ en ‘menselijke maat’ operationeel gemaakt?”
https://www.trouw.nl/poli...coalitieakkoord~bb9d2128/

Is dit die "nieuwe bestuurscultuur" of een van die "radicale ideeën"?

• hoevenpe
  • Nu online
drooger schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:29:
Sywert on Steriods...

• dawg
  • Niet online

[...]

Dit is 'gewoon' Rutte.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Weer dus een volledig dichtgetimmerd regeerakkoord er wordt 4 jaar weer geen kut aan de klimaatcrisis gedaan. Waarom blijven mensen op die rechtse clown partijen stemmen en verwachten dat er iets veranderd, rechtse partijen zitten er allemaal voor een paar kleine clubjes, is het niet extern groot kapitaal is het wel groot intern kapitaal of stomweg fascisten die de democratie willen slopen, daar zijn ze al een heel eind mee want vertrouwen in de politiek is ver te zoeken.

• dawg
  • Niet online
[...]

Problemen zijn er altijd natuurlijk. Voor m'n gevoel wordt het wel steeds erger. Twee voorbeelden zijn het
klimaat en de verandering in wereldpolitiek. Naar alle waarschijnlijkheid gaat klimaatverandering desastreuze gevolgen hebben op verschillende vlakken. Zowel economisch als politiek.
De wereldmacht verschuift naar China. Dat gaat grote gevolgen hebben op allerlei vlakken. Het is dan geen (Amerikaans) Westers wereldbeeld meer dat de wereld domineert.

Ook op nationaal niveau. Daar gaat dit topic over. Kijk naar de inkomstenongelijkheid die groeit en welke kant de democratie opgaat. Indirect heeft alles met elkaar te maken.

Niet dat de Aarde ophoudt met bestaan over 30 jaar. Maar de stabiliteit, veiligheid en welvaart die zo vanzelfsprekend zijn, die zie ik wel (deels) verdwijnen.
Ik denk dat hier twee zaken relevant zijn (althans, als ik naar verklaringen hiervoor voor mezelf zoek).

Even kort want weinig tijd.
De eerste is de zgn. social cycle theory.
sociological cycle theory argues that events and stages of society and history generally repeat themselves in cycles. Such a theory does not necessarily imply that there cannot be any social progress.
De tweede, in het verlengde hiervan min of meer, is zgn. the great filter.
The Great Filter, in the context of the Fermi paradox, is whatever prevents non-living matter from undergoing abiogenesis, in time, to expanding lasting life as measured by the Kardashev scale. The concept originates in Robin Hanson's argument that the failure to find any extraterrestrial civilizations in the observable universe implies that something is wrong with one or more of the arguments (from various scientific disciplines) that the appearance of advanced intelligent life is probable; this observation is conceptualized in terms of a "Great Filter" which acts to reduce the great number of sites where intelligent life might arise to the tiny number of intelligent species with advanced civilizations actually observed.
Met name is de eerste is interessant. Daarom heb ik al vaker betoogd dat het grootste probleem van niet enkel deze tijd, maar alle tijden eigenlijk, de cyclus omtrent de accumulatie van de commons is, waardoor er grote ongelijkheid ontstaat wat uiteindelijk zal leiden tot oorlog en/of revolutie. Echter nu met klimaatontwrichting in het achterhoofd lijkt die tijd voor een dergelijke correctie er niet meer. Het is dus zaak om de ideologie genaamd neoliberalisme, liever gezegd de neo-klassieke doctrine, zo snel als mogelijk op afstand te zetten. Zolang we dit systeem als basis voor ons waarden en normenstelsel en economische (gedrags)verkeer tussen mensen en samenlevingen blijven hanteren gaat het niet lukken de klimaatcrisis en andere crises als de biodiversiteitscrisis of alsmaar groeiende ongelijkheid te keren.

[Voor 8% gewijzigd door dawg op 14-01-2022 17:38]

• Virtuozzo
  • Niet online
Deruxian schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:28:
Ik ben vooral benieuwd hoe de klimaatcrisis bestreden gaat worden.
Niet. Het is beperkt tot twee pijlers:

- PR voor electorale geografie.
- afdekken en doorschuiven van rekening.

• Virtuozzo
  • Niet online

[...]

Dit is gewoon medeschuldig maken. Werk eens als oefening een breekpunt beleid in de Kamer uit voor media perspectief.

[Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 14-01-2022 17:23]

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

ArgantosNL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:51:
Weer dus een volledig dichtgetimmerd regeerakkoord er wordt 4 jaar weer geen kut aan de klimaatcrisis gedaan. Waarom blijven mensen op die rechtse clown partijen stemmen en verwachten dat er iets veranderd, rechtse partijen zitten er allemaal voor een paar kleine clubjes, is het niet extern groot kapitaal is het wel groot intern kapitaal of stomweg fascisten die de democratie willen slopen, daar zijn ze al een heel eind mee want vertrouwen in de politiek is ver te zoeken.
Duh, kapitaal = macht = invloed.

Less alienation, more cooperation.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fuujii schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:01:

Ik geef het 10-20 jaar (en hopelijk ben ik voor die tijd vertrokken naar elders). Tegen die tijd komen namelijk de mensen die hebben mogen genieten van het totaal afgebroken basis- en andere onderwijs op de arbeidsmarkt. Klungels die niks zullen kunnen in een land waar alles van de mensen zelf wordt verwacht omdat de ondersteunende structuren bewust kapot zijn gemaakt door een stel klootzakken dat denkt dat een situatie zoals in de VS (waar op veel plekken de situatie ronduit 3e werelds is) een ideaalbeeld is dat overtroffen moet worden. :r

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Overigens, als ik zie hoe Kuijpers gewoon al zijn geleuter uit zijn vorige functie totaal overboord zet nu dat hij in het kabinet zit, vermoed ik dat ze bij het Erasmus misschien blij moeten zijn dat hij weg is.

Duidelijk een carrierepersoon zonder principes, als zorgmedewerker zou ik echt niet blij zijn met zijn beleid (gewoon een dolk in de rug).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:24:
Ik geef het 10-20 jaar (en hopelijk ben ik voor die tijd vertrokken naar elders).
Mja, alleen waarheen? Nederland loopt aardig voorop, inderdaad, maar spelen vergelijkbare problemen niet zo goed als wereldwijd (met verschillende snelheden/tijdspaden), of is dat helemaal niet zo?

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Wilke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Mja, alleen waarheen? Nederland loopt aardig voorop, inderdaad, maar spelen vergelijkbare problemen niet zo goed als wereldwijd (met verschillende snelheden/tijdspaden), of is dat helemaal niet zo?
Ja en nee. NL heeft een aantal problematische cultuur-gerelateerde gedragingen die het hier erger maken dan in veel andere West-Europese landen, zoals een gebrek aan intellectuele nieuwsgierigheid (onze tolerantie is eerder dat we liever niet letten op wat anderen doen) en dat kritische zelfreflectie veelal als een negatieve eigenschap wordt gezien (ondanks dat je het in heel veel vacatures tegenkomt als gewenste eigenschap).
Het Nederlands onderwijs is ook erbarmelijk in vergelijking met de onderwerpen die kinderen in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Duitsland op school krijgen. In veel andere landen hoort bijvoorbeeld een gedegen basis in filosofie gewoon tot het normale curriculum, zelfs op een plattelandsschool.

Als iemand over een premier zou verkondigen dat zijn gebrek aan visie een belangrijke kwaliteit is, zou die persoon in andere Europese landen waarschijnlijk voor gek worden verklaard (@Virtuozzo, heb je daar misschien sappige verhalen over ;)?).

• Virtuozzo
  • Niet online
Oh nee, dat deksel haal ik niet van het riool af ...

Laten we het er bij houden dat de attitudes reeds behoorlijk verschoven zijn naar het Nederlandse als Brits te zien.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Amphiebietje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:38:
Overigens, als ik zie hoe Kuijpers gewoon al zijn geleuter uit zijn vorige functie totaal overboord zet nu dat hij in het kabinet zit, vermoed ik dat ze bij het Erasmus misschien blij moeten zijn dat hij weg is.

Duidelijk een carrierepersoon zonder principes, als zorgmedewerker zou ik echt niet blij zijn met zijn beleid (gewoon een dolk in de rug).
Mooi he? Het is echt uitzonderlijk hoe snel principes de deur uitgaan als je tegen macht aanschurkt.

Doet me denken aan een stukje over Jay Leno: "He is a company man till the bitter end!"

Less alienation, more cooperation.

• dawg
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:24:
Oh nee, dat deksel haal ik niet van het riool af ...

Laten we het er bij houden dat de attitudes reeds behoorlijk verschoven zijn naar het Nederlandse als Brits te zien.
Misschien wel eens een keer doen? Wellicht dat dan beter beseft wordt hoever we afgedreven zijn als land.

• D-e-n
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Het Nederlands onderwijs is ook erbarmelijk in vergelijking met de onderwerpen die kinderen in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Duitsland op school krijgen. In veel andere landen hoort bijvoorbeeld een gedegen basis in filosofie gewoon tot het normale curriculum, zelfs op een plattelandsschool.
Eens met de basisconclusie dat er het nodige mis is in Nederland en dat de Nederlandse manier van doen daarin destructief is in verhouding tot andere landen in Europa. Als @Wilke vraagt "waar moet ik heen" dan zou je wat dat betreft als eerste aan de Scandinavische landen denken maar ik vraag me af of je in pakweg Italië of Spanje ook niet beter af bent. Ja, daar is heel veel mis maar de bevolking heeft het volgens mij dan in elk geval door ;)

Of filosofie gaat helpen is de vraag. Ik in elk geval heb daar sterke twijfels over en dan druk ik me mild uit. De filosofen die ik in de media heb gehoord over de corona crisis hadden in mijn ogen meestal geen positieve bijdrage. Het bleef vaak bij abstracte theorieën waarbij de rode draad was dat we vooral voor iedere gedachte open moeten staan. Terwijl één van de fouten volgens mij is geweest dat we veel en veel te veel open hebben gestaan voor werkelijk de meest wilde niet onderbouwde ideeën.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

D-e-n schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Of filosofie gaat helpen is de vraag. Ik in elk geval heb daar sterke twijfels over en dan druk ik me mild uit. De filosofen die ik in de media heb gehoord over de corona crisis hadden in mijn ogen meestal geen positieve bijdrage. Het bleef vaak bij abstracte theorieën waarbij de rode draad was dat we vooral voor iedere gedachte open moeten staan. Terwijl één van de fouten volgens mij is geweest dat we veel en veel te veel open hebben gestaan voor werkelijk de meest wilde niet onderbouwde ideeën.
Filosofie op school geeft ook geen filosofen, maar wel mensen die leren te denken. Je leidt daarmee mensen op (bildung) ipv van medewerkers wat we in NL doen.

En nee, we hebben niet te veel open gestaan voor wilde ideeën. We hebben mensen te weinig geleerd om kritisch te denken, zodat we die wilde ideeen op een goede manier konden beoordelen. De oplossing zit in het het voorkomend at mensen wilde ideeen horen (dat is onmogelijk in deze tijd), maar wel dat mensen beter kunnen beoordelen of de wilde ideeen de moeite waard zijn (eigenlijk nooit).

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Misschien wel eens een keer doen? Wellicht dat dan beter beseft wordt hoever we afgedreven zijn als land.
Als ik wist dat het gezochte effect geïnstigeerd kon worden, ja. Helaas zit deze vork anders in de steel. Reactant behaviour, zoals dat heet. Elke analyse toont een verdieping van polarisatie én escalatie in gedragslijnen.

Als je op dit moment de vertaalslag wil doen naar publiek debat, dan vereist dan een heel ander soort overdracht. Een waar op korte afstand het verschil tussen perceptie en realiteit, liefst voor connotatie opbouw / overdracht, praktisch uitgelegd wordt in koppeling met politieke actor - en dan best met “Even tot Hier / Lübach” prikkel die narratief de associatie geeft van misbruik.

Zodra het uit is: https://www.goodreads.com/book/show/59463840-elite-capture

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Eens met de basisconclusie dat er het nodige mis is in Nederland en dat de Nederlandse manier van doen daarin destructief is in verhouding tot andere landen in Europa. Als @Wilke vraagt "waar moet ik heen" dan zou je wat dat betreft als eerste aan de Scandinavische landen denken maar ik vraag me af of je in pakweg Italië of Spanje ook niet beter af bent. Ja, daar is heel veel mis maar de bevolking heeft het volgens mij dan in elk geval door ;)

Er is verschil tussen filosofie, en filosofen 8)

Het eerste is een domein met vele prikkels van leren denken, van engageren van Systeem 1 denken. Het tweede is een vakgebied van mensen die niet elders aan de slag gaan 8)

Ik denk dat de crux hier hem in dat aspect van systeem 1 en 2 denken zit. In de structuren in Finland is dat een van de hoekstenen van onderwijs en vorming. In Duitsland is bijvoorbeeld het onderwijs t.a.v. demos cratos en het verleden net zo geworteld in het aanleren van kunnen schakelen tussen die twee systemen.

In Nederland is het enige wat ons planeconomisch onderwijs doet het produceren van gespecialiseerde arbeid - onder het veneer dat “gespecialiseerd” hetzelfde is als “hoog geschoold” en “breed geschoold”.

We hebben dat klakkeloos overgenomen uit de VS. Het hele VMBO drama is een op een overgenomen van hun Charter School precursor. Nu ja, misschien ben ik wat hard, maar we zien de consequenties elders van onderwijssystemen die gesegregeerd worden, en gespecialiseerd.

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Mooi he? Het is echt uitzonderlijk hoe snel principes de deur uitgaan als je tegen macht aanschurkt.

Doet me denken aan een stukje over Jay Leno: "He is a company man till the bitter end!"
Oh, dit is veel eenvoudiger. Kuijpers was reeds lobbyist als zetbaas. Hij is een Wiebes. Ik zit half te wachten op een journalist die eens wakker wordt bij het doornemen van netwerken van de nieuwe leden van het kabinet. Het is telkens exact hetzelfde type netwerk.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Oh, dit is veel eenvoudiger. Kuijpers was reeds lobbyist als zetbaas. Hij is een Wiebes. Ik zit half te wachten op een journalist die eens wakker wordt bij het doornemen van netwerken van de nieuwe leden van het kabinet. Het is telkens exact hetzelfde type netwerk.
Ah, dus mogelijk komen er nog wat "amusante" artikelen aan in De Groene of misschien het NRC, als we geluk hebben.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Wat betreft mijn opmerking over verschillen in onderwijskwaliteit tussen NL en andere EU landen, was het niet echt mijn bedoeling filosofie als oplossing aan te dragen. Dat was eerder een voorbeeld van wat er anders is.

Als ik kijk naar de gesprekken die ik met diverse buitenlandse vrienden en collega's heb gehad over het (basis- en voortgezet) onderwijs in andere landen, dan is mijn voornaamste conclusie dat het onderwijs dat ik zelf heb genoten (pre-2e fase, nu 20-30 jaar geleden, inmiddels is dat nog veel slechter geworden..) gewoonweg prut was. Als je hoort hoeveel aandacht er op scholen elders is voor zaken als filosofie, (wereld-)geschiedenis, kritisch werken, cultuur, etc., dan is het Nederlands onderwijs in vergelijking een amateuristische bende, uitgevoerd door mensen met een zwaar inadequate opleiding.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Hier misschien ja. Maar dan kom je weer uit op: wie leest hier wel eens mee? Wie volgt wel eens alternatieve media, de Balie, Studium Generale e.d.. Hoe krijg je (een bittere) boodschap bij een wat breder publiek?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• D-e-n
Cyberpope schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Filosofie op school geeft ook geen filosofen, maar wel mensen die leren te denken. Je leidt daarmee mensen op (bildung) ipv van medewerkers wat we in NL doen.
Misschien is filosofie dan niet de juiste term voor het vak wat je zou willen? Want wat zou je in praktische zin voor lessen willen zien?

En wellicht is het én én maar volgens mij is het zo dat één van de problemen van het huidige onderwijs is dat leerlingen te weinig kennis hebben op het gebied van basisvaardigheden, van de basisschool tot aan het HBO. Hoe je iets verkoopt is belangrijker geworden dan wat je verkoopt.
En nee, we hebben niet te veel open gestaan voor wilde ideeën. We hebben mensen te weinig geleerd om kritisch te denken, zodat we die wilde ideeen op een goede manier konden beoordelen. De oplossing zit in het het voorkomend at mensen wilde ideeen horen (dat is onmogelijk in deze tijd), maar wel dat mensen beter kunnen beoordelen of de wilde ideeen de moeite waard zijn (eigenlijk nooit).
De vraag is of je dat beoordelen van Jan op drie hoog kunt verwachten. Is het niet juist ook een probleem dat we anno nu mensen overschatten voor wat ze aankunnen aan verantwoordelijkheid? De zogenaamde zelfredzame burger die niet bestaat.

Kijk ook eens naar de bron. Ik zie veel media de mist in gaan aangaande de filtering van nieuws. Daar zou heel veel winst te halen zijn. Wie nodig je uit in talkshows? Wat zet je mensen voor in de krant?

Dan denk ik aan het AD dat artikelen plaatst over "met je dertigste met pensioen" of een kop als "Spanje beschouwt covid voortaan als griep" zet boven een stuk over mogelijke lange termijn maatregelen in Spanje. Men spiegelt mensen een wereld voor die niet bestaat.

Maar ook serieuzere media vliegen uit de bocht. Jeroen Pauw die Baudet een podium geeft in een één tegen één met Rutte. Of de Volkskrant: het klinkt heel intellectueel als een filosofe tijdens het hoogtepunt van covid helemaal los mag gaan over het beschermen van ouderen en rekening houden met met jongeren. Maar zonder concrete invulling over wat ze dan eigenlijk praktisch zou willen is het vooral een hele hoop vrijblijvend gezwets in de categorie "alles moet open".

Het tweede voorbeeld geeft ook mijn reservering tegen "filosofie" weer. Denken is goed, leren denken ook. Maar zodra het denken een sport an zich wordt kun je ook de situatie krijgen dat het denken van elke realiteit gespeend is.
Pagina: 1 2 3 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee