Mars18 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
Zaterdag uit eten geweest met mijn gezin bij de Beren, een tamelijk "budget" restaurant wat zeker niet chique. Voor een 0,25l Heineken biertje betaalde ik uiteindelijk 3,90 euro.
Vond dit tamelijk duur, wat betalen jullie in een restaurant voor een simpe 0,25l biertje?
Nog gaan uiteten afgelopen weekend en 33 euro betaald voor een buffet+verse gril.
cola 3,2 (0,25l), biertje 3,4 (0,25l, biertje 4,20 (0,35).
In het centrum kost een halve liter 6,4 euro voor ons lokaal bier, als voor een guinness (van de tap).
Cocktails beginnen bij 9,5. maar lopen tegen de 13 euro. En zijn erg mager itt het buitenland.
Wijn 4 tot 6 euro per glas.
Ik ben sinds maart niet meer geweest uiteten (behalve de kantonees/wok, die is gewoon 20% goedkoper met bier voor 2,9 en all you can eat voor 24,50).
Probleem daarbij is ook dat de kwaliteit ergens tussen een 4 en 6,5 ligt. Waardoor ik de gok nooit meer wil wagen. Alle wijn is maximaal 4-5 eur per fles, dat proef je. Als je je best doet vind je betere deals als je een fles of 100 kunt inkopen.
Wat betreft het bier, 3 glazen is 1 krat. dat is toch opgelopen hoor.
in 2015 ergens periode van 3 jaar, betaalde ik nog 2,00< en kostte een krat 9,5-10 (in aanbieding, 24x0,3=7,2L bier). dus dat was toch al ietsje goedkoper.
Vreemde is dat toen een krat 8-9 euro kost in duitsland en vandaag 10-11 euro (beide in de aanbieding, maar er is continu bier aanbieding aanbod van A-merken en voor 20x0,5Liter = 10 liter bier).
Nederland loopt dus echt wel voorop met prijzen.
Zelfde voor alle frisdrank, in duitsland zit een enorm aanbod nog op 0,5-1 euro per fles (gisteren nog 30 flessen cola gekocht van 1,5 liter voor 21 euro).
Dit wordt met de suikertaks alleen nog maar relevanter.
vanuit mijn werk is het even lang om naar duitsland te rijden als naar huis.
Het scheelt mij denk ik voor 1 persoon een hele vakantie per jaar om daar inkopen te doen.
Een derde ding wat mij op valt is dat vlees in de supermarkt enorm duur is, kipfilet van 8-17 eur per kg!?
en rundvlees is nog een factor extremer. kogel kost bij de ah 29 euro/kg en bij de sligro 16 euro. waarbij ik wel weet welke ik een grotere kans van slagen geef

.
De prijs van sligro is maar met 2,5 euro per kg gestegen de afgelopen jaren heb ik het idee.
Dat weet ik niet zo precies, maar weet dat 30 eur/kg wel meer een slagers tarief is, maar nu is dat eerder 40 euro (wat dus minder hard is gestegen t.o.v. de super).
Je kunt wel zien dat de factor logistiek+supermarkt een flinke marge op je neemt.
Maar dat was al
bekend .
[
Voor 3% gewijzigd door
alaintje op 21-12-2023 12:33
]
Absoluut relatief, relatief absoluut.