vannacht met de electrische kachel het hele huis verwarmd naar 28 graden
scheelt weer stoken overdag 😎
vannacht met de electrische kachel het hele huis verwarmd naar 28 graden
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Exclusief belastingen ja.Mr. Detonator schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:35:
vannacht de hele nacht gratis stroom bij anwb-energie 😀
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
kreeg zojuist ook een mail van anwb hieroverde Peer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:59:
[...]
Exclusief belastingen ja.
Dus dat is alsnog 9 cent per kWh bij Anwb
En 7 cent per kWh bij Tibber
Nog steeds goedkoop natuurlijk.
Plus 2 cent per kWh opslag bij anwb en 0,2ct bij Tibber.Mr. Detonator schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:07:
[...]
kreeg zojuist ook een mail van anwb hierover
Belasting
Alhoewel de stroom gratis is betaal je nog wel energiebelasting. Dat is nu met 9% btw nog zo'n 7 cent per kWh. Vanaf 1 januari is dat met de nieuwe belastingtarieven en 21% btw ongeveer 15 cent.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
En 30 cent per dag verdienen met duurzame energie verspillenDennis1812 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:11:
Het wordt dus geld verdienen vanaf een negatieve prijs van 0,18€ ongeveer.
Dan snel je panelen uitzetten en alle apparaten aan
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 19:12 ]
Dat was 5 uur in 2022. Dus doe geen moeite. En zo erg is het toch ook niet om een keer 20 cent op er een dag te moeten betalen.Dennis1812 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:16:
Ik gok dat mensen wel zo zullen denken bij zulke negatieve prijzen.
En is ook onder andere reden dat ik niet dynamisch ga. Ik kan niet altijd ad hoc de panelen uitzetten als ik aan t werk ben bijvoorbeeld.
Mij teveel gedoe. Constant moeten nadenken wanneer je wat aanzet
Ik zie de logica niet. Dynamisch is op dit moment zoveel goedkoper dan een variabel contract dat ook als je teruglevert tijdens negatieve prijzen het netto goedkoper is (ik laat salderen even buiten beschouwing).Dennis1812 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:16:
Ik gok dat mensen wel zo zullen denken bij zulke negatieve prijzen.
En is ook onder andere reden dat ik niet dynamisch ga. Ik kan niet altijd ad hoc de panelen uitzetten als ik aan t werk ben bijvoorbeeld.
Er is geen logica. Mensen zijn geen rationele wezens. 1 cent verliezen doet blijkbaar veel pijn, zelfs als je er eigenlijk juist op vooruit gaat.phicoh schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:21:
[...]
Ik zie de logica niet. Dynamisch is op dit moment zoveel goedkoper dan een variabel contract dat ook als je teruglevert tijdens negatieve prijzen het netto goedkoper is (ik laat salderen even buiten beschouwing).
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 19:27 ]
volgens mij saldeer je met dynamisch ook 1 op 1 weg ??Dennis1812 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:27:
Nu saldeer ik nagenoeg alles 1 op 1 weg.
Bij dynamisch zit dat er ook niet in.
dit moest ik echt 3x lezen om het te snappen 😂Dennis1812 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:16:
[ Voor 42% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-12-2022 19:41 ]
ja, maar dan op uurbasis in plaats van op jaarbasis, dus daar heb je niet zo veel aan.Mr. Detonator schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:38:
[...]
volgens mij saldeer je met dynamisch ook 1 op 1 weg ??
volgens mij saldeer je gewoon op jaarbasis bij anwb ....op maand basis dalderen is laatst al terug gefloten door een rechter, laat staan per uur salderende Peer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:43:
[...]
ja, maar dan op uurbasis in plaats van op jaarbasis, dus daar heb je niet zo veel aan.
[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-12-2022 19:48 ]
Die discussie ga ik niet voeren. Is al 100x besproken hier.Mr. Detonator schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:44:
[...]
volgens mij saldeer je gewoon op jaarbasis bij anwb ....op maand basis dalderen is laatst al terug gefloten door een rechter, laat staan per uur salderen
je betaalt per uur maar saldeerd per jaar
alleen als je meer teruglevert dan gebruikt krijg je tegen de actuele uurprijzen vergoed
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 19:53 ]
Een termijn is een voorschot. Het gaat erom wat er op de eindafrekening staat.Mr. Detonator schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:50:
als je je aanmeld bij anwb energie kun je al aangeven wat je op jaarbasis terugleverd, en dat word al meteen 1 op 1 ervan af getrokken om je maand termijn te berekenen
[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 29-12-2022 10:35 ]
Het zal je minister maar zijn zeg......
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 29-12-2022 10:35 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Dat is het systeem van het risico naar het individu verplaatsen, en het weigeren om de energie voorziening als strategisch te bestempelen. Marktwerking is heilig , ook bij Jetten. En zoals gewoonlijk 'lossen we het op' door er met geld iets aan te willen doen. In dit geval het begrenzen van de tarieven.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:16:
@siggy helemaal met je eens. Gasprijzen zijn weer terug op het niveau van vóór de oorlog, maar Vattenfall zet het voor het komende half jaar op € 3,22 per kuub met als excuus 'sorry, in augustus ingekocht'. Lekker makkelijk geld verdienen aan belastingbetalend Nederland. Ik ben benieuwd of de gas- en stroomprijzen bij de volgende indexering (in juli vaak) flink worden aangepast naar beneden omdat ze nu zeer goedkoop kunnen inkopen. Mijn gok; het daalt ietsje. Stijgen gaat altijd heel snel, dalen niet.
Schandalig hoe hier miljoenen worden verdiend met iets wat ieder mens nodig heeft om te leven; warmte en stroom. En een minister die niet verder vooruit kan denken dan deze bedrijven maar miljarden te geven ipv grootschalig te investeren in groene energie.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat gas is verkocht voor onbekende prijzen, want die contracten zijn geheim. Gezien de gasprijzen ís er bizar veel winst gemaakt, we weten alleen niet door wie en om hoeveel winst het gaat.IJzerlijm schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:37:
Als marktwerking heilig was dan was er wel veel meer gas gewonnen uit Groningen in de tweede helft van 2022 met vele miljarden winst.
Gelukkig doen we nog wel iets om rekening te houden met Gronigen , alhoewel too little too late.IJzerlijm schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:37:
Als marktwerking heilig was dan was er wel veel meer gas gewonnen uit Groningen in de tweede helft van 2022 met vele miljarden winst.
Het is (helaas) onmogelijk om de huidige situatie los te zien van de Nederlandse politiek en dan met name het beleid van de afgelopen 20 a 30 jaar.CornermanNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:25:toon volledige bericht
[...]
Gelukkig doen we nog wel iets om rekening te houden met Gronigen , alhoewel too little too late.
Wat we hadden kunnen doen is naar Noors model een fonds opzetten, maar wij hebben ervoor gekozen begrotingsgaten dicht te smeren en in de jaren 90 de bomen tot in de hemel te laten groeien.
Ook in die opzet heeft de overheid nagelaten de lange termijn in de peiling te houden en zich niet gerealiseerd wat je allemaal had kunnen doen met deze opbrengsten. En de noren hebben keurig geleerd van onze fouten. Al vrij snel nadat ze onze verkwisting in de gaten hadden.
Marktwerking is wel degelijk heilig, de ruimte die aan de markt wordt gelaten is veel te groot. Laten we het bij energie houden. Daar kan je als kleine partij zonder eigen infrastructuur alleen concurreren op prijs. En dat kan je alleen doen door grote risico's te nemen in de termijnmarkten. Dat resultaat hebben we gezien toen de prijzen ineens tegen ze gingen werken. Ze vielen om.
Er wordt van uit gegaan dat de consument zelf kan beslissen of de 'goedkope' energie afnemen de risico's rechtvaardigt. Maar dat kan de gemiddelde consument helemaal niet. En dan wordt het ook nog mooi gecamoufleerd door leuke marketing.
Energie leveren is per definitie een markt met een hoge drempel als je daadwerkelijk infrastructuur moet hebben. En zeker in een klein land als Nederland is het onzinnig om zo veel vrij te laten. Zeker omdat energie een basisbehoefte is. Ons voorland is het VK, waar ze al deccennialang heating or eating kennen.
Markten hebben absoluut nut en zijn noodzakelijk, maar de mate waarin we hier de ruimte hebben gegeven aan markten op gebied van eerste levensbehoeften is schadelijk.
Dat is een onterechte vergelijking. De Noorse olie opbrengst is veel hoger dan de Nederlandse gaswinning kan verdienen en daarbij verbruikt het kleinere Noorwegen ook veel minder energie zelf dankzij waterkracht.CornermanNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:25:
[...]
Gelukkig doen we nog wel iets om rekening te houden met Gronigen , alhoewel too little too late.
Wat we hadden kunnen doen is naar Noors model een fonds opzetten, maar wij hebben ervoor gekozen begrotingsgaten dicht te smeren en in de jaren 90 de bomen tot in de hemel te laten groeien.
(18 biljoen NOK is ongeveer 1,8 biljoen Euro)Since production started on the Norwegian continental shelf in the early 1970s, petroleum activities have contributed to over NOK 18 000 billion in current NOK to Norway’s GDP.
Als je daarbij zet dat Noorwegen 1/3 van de bevolking heeft kom je op een veel grotere berg geld uit, zelfs als je meeneemt dat aardgasbaten niet hetzelfde zijn als de waarde van het gewonnen gas.Sinds 1965 bedroegen de aardgasbaten van de overheid in totaal 416,8 miljard euro (uitgedrukt in prijzen van 2018). Ter vergelijking: de overheidsinkomsten bedroegen 337 miljard euro in 2018. De aardgasbaten fluctueerden vooral als gevolg van schommelingen in de aardgasprijs.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het gaat niet om een een op een vergelijking , maar als voorbeeld van een lange termijn doel dat de samenleving dient. Een overheid die een actieve rol neemt in doelen die ze als belangrijk ziet voor de samenleving. Iets dat onze overheid verleert is, wat @dr.lowtune al aangeeft we zijn in het neo liberale geloof getrapt.IJzerlijm schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:56:toon volledige bericht
[...]
Dat is een onterechte vergelijking. De Noorse olie opbrengst is veel hoger dan de Nederlandse gaswinning kan verdienen en daarbij verbruikt het kleinere Noorwegen ook veel minder energie zelf dankzij waterkracht.
[...]
(18 biljoen NOK is ongeveer 1,8 biljoen Euro)
[...]
Als je daarbij zet dat Noorwegen 1/3 van de bevolking heeft kom je op een veel grotere berg geld uit, zelfs als je meeneemt dat aardgasbaten niet hetzelfde zijn als de waarde van het gewonnen gas.
Noorwegen heeft een groot fonds, maar is het ook een prettig land om in te leven? Ik denk dat de meeste nederlanders niet graag naar Noorwegen zouden verhuizen.CornermanNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:25:
Wat we hadden kunnen doen is naar Noors model een fonds opzetten,
serieus? Dat is nu juist een van de weinige landen waar ik graag zou wonen. Ik ben er veel geweest.phicoh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:22:
[...]
Noorwegen heeft een groot fonds, maar is het ook een prettig land om in te leven? Ik denk dat de meeste nederlanders niet graag naar Noorwegen zouden verhuizen.
De tijd die ik er heb doorgebracht was zeer prettig, goede werk privé balans veel mooie natuur.phicoh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:22:
[...]
Noorwegen heeft een groot fonds, maar is het ook een prettig land om in te leven? Ik denk dat de meeste nederlanders niet graag naar Noorwegen zouden verhuizen.
Natuurlijk heeft de nederlandse overheid wel enorme fouten gemaakt op energiegebied. In Nederland moeten we eerst met de kop tegen een muur aanlopen voordat er iets verandert.
Zeker Noorwegen heeft spektaculaire natuur. Als het alleen gaat om rust, ruimte en natuur, dan komen Zweden en Finland ook in aanmerking.de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:28:
serieus? Dat is nu juist een van de weinige landen waar ik graag zou wonen. Ik ben er veel geweest.
Veel beter gaat het niet worden naar mijn mening, als je van rust, ruimte en natuur houdt.
Heeft Nederland er wat aan om dat geld op te gaan potten? Dat geldt voor bijna iedere organisatie, als geld oppotten belangrijker wordt dan investeren, dan gaat er iets mis (bedrijven die eigen aandelen kopen hebben een soort gelijk probleem).CornermanNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:34:
Maakt het uit voor de casus om te zien wat we kunnen leren van de Noorse benadering op het gebied van de opbrengsten uit de fossiele energie ?
Hier een energiereus die vindt dat ze teveel belasting moet gaan betalen. 19,7 miljard winst per kwartaal is dus niet voldoende.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:11:toon volledige bericht
[...]
Het zal je minister maar zijn zeg......
Nee serieus, intens triest. In de basis is toch allang overduidelijk wát gedaan moet worden? Noorzee volgooien met windturbines, desnoods mét subsidies (plaats genoeg nog) én het stimuleren van PV met thuisaccu. Thuisaccu dan vooral voor blancering van het net om dippen en pieken op te vangen.
Wat doen we liever? Miljarden aan de energieleveraniers geven om hen niet te laten omvallen en kunstmatig de prijzen hoog houden. Bewust of niet, dat prijsplafond is beter voor de energieleveranciers dan voor de burgers. Dagprijzen zijn allang weer op het oude niveau. Stroomprijzen van onder de 15 cent en het prijsplafond is al 40 cent en de echte prijzen (Essent) voor mezelf zijn alweer op 0,71695/kWh. Ik ben benieuwd wanneer nieuwe tarieven komen, maar als die verhouding zo blijft tot de volgende tariefwijziging (februari schat ik zo), dan is dit niet meer dan ordinair graaien. En het wordt gewoon schaamteloos gedaan.
Het enige wat ik me kan verzinnen is dat er een dikke lobby is die dit 'tegenhoudt'. Juist met deze prijzen zijn wind & zee zo bizar veel goedkoper, die rechten om een windturbinepark te bouwen zouden veel waard zijn, zou ik denken......Met de verduurzaming die we toch al moeten doen is het simpelweg onbegrijpelijk dat Jetten dit totaal niet lijkt te interesseren.
/edit/
Oh, ik vergeet nog te zeggen dat er geluiden zijn dat er geld gesmeten gaat worden aan een kercentrale of 2 die misschien pas over 12-15 jaar in bedrijf genomen kunnen worden. Daar ziet de overheid zich wel als investeerder omdat het niet rendabel is voor een bedrijf. Waarom dan niet bij windturbines? Dat de overheid gewoon xx% aandeelhouder wordt in een nationaal energiebedrijf. Alleen maar voordelen voor het land.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Stemmingsmakerij. Uiteindelijk zegt enkel het nettowinst cijfer bijzonder weinig, dat hangt nogal af van de omzet die daar aan gelinkt is.pjot1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]
Hier een energiereus die vindt dat ze teveel belasting moet gaan betalen. 19,7 miljard winst per kwartaal is dus niet voldoende.
[ Voor 15% gewijzigd door Napo op 29-12-2022 12:26 ]
Met een omzet van 121 miljard.Napo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:11:
[...]
Stemmingsmakerij. Uiteindelijk zegt enkel het nettowinst cijfer bijzonder weinig, dat hangt nogal af van de omzet die daar aan gelinkt is.
https://www.nytimes.com/2...ance-in-four-decades.htmlTheBrut3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:38:
Kwam je ook zo op voor ExxonMobil toen ze in 2020 20 miljard verlies hadden?
Tsja, afschrijvingen. Zo kan ik ook de winst laag houden.In the worst year for the company in four decades, Exxon said it lost $22.4 billion in 2020, compared with a profit of $14.3 billion in 2019. A big chunk of the company’s losses came from $19.3 billion in write-downs in the last three months of the year as the company marked down the value of U.S. natural gas fields acquired when gas prices were far higher before fracking flooded the market a decade ago.
Absolute getallen werken nogal matig zeker als het in het perspectief wordt geplaatst van omzet van ExxonMobile (of menig bedrijf dat meer dan 200 miljard omzet doet). Mag je als bedrijf met een hoge omzet dan relatief gezien minder winst maken?pjot1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:13:
@Napo
16% is natuurlijk een heel normaal, gezond percentage. Het gaat om de absolute getallen.
Dat is een ander probleem en niet direct winst of omzet gerelateerd. Als de overheid oliemaatschappijen bepaalde delving gunnen en daar geen verplichten aan verbind dan moet je ook niet verwachten dat ze wel even gaan vergroenen. Stel eisen aan het kapitaliseren van een boring en indien je dat niet doet moet je ook niet achteraf klagen dat ze het niet doen.De afgelopen jaren dikke winsten gemaakt en tot 2027 'maar' 5 miljard investeren in duurzame, groene energie.
Stemmingsmakkerij, zoals je zelf zegt. Een heel normaal, gezond winstpercentage.Mensen moeten kiezen tussen energie, eten of onderdak en zo'n bedrijf heeft gewoon dit jaar meer dan 100 miljard winst gedraaid. Dit zal bij andere maatschappijen niet anders zijn. De winsten moeten echt in de honderden miljarden lopen. Moet Jan modaal hiervoor zijn schoenen opeten?
Achteraf regelingen oprichten is net zo onwenselijk. Overheden moeten betrouwbaar zijn en dit soort scenario's overzien en dat meenemen in de gunning van een olieveld/gasveld. En ja, de klimaatimpact mag een stuk meer meegenomen gaan worden.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat het wel bizar is om dit soort mega corporaties te verdedigen.
Eens dat het een essentiele basisbehoefte is en dan mag je er als overheid ook op acteren. Stel limieten vast aan winstpercentages (die alsnog te drukken zijn overigens) voor een vergunning en monitor dat afdoende (beetje zoals de warmtewet maar dan beter uitgevoerdsiggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:44:
[...]
Ik ben absoluut niet anti vrije markt, maar vind wel dat energie een essentiele basisbehoefte is geworden
Ja, maar een miljardenconcern heeft onevenredig veel invloed op de regelingen. Als ze het niet leuk vinden, mogen ze best niet leveren. Het zijn nota bene grondstoffen van een bepaald land, en de winsten worden geprivatiseerd? Nah, dat kriebelt bij mij. Achteraf regelingen maken moet kunnen, zeker om misstanden recht te trekken. Zie ook de hele stikstof debacle.Napo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:25:
[...]
Achteraf regelingen oprichten is net zo onwenselijk. Overheden moeten betrouwbaar zijn en dit soort scenario's overzien en dat meenemen in de gunning van een olieveld/gasveld. En ja, de klimaatimpact mag een stuk meer meegenomen gaan worden.
In principe is dit al het geval. Zie ook het gezeur met het fictieve rendement. Of het plotseling uitstellen van afschaffing salderingsregeling. Ondernemen is risico nemen. Maar dat een inwoner van NL ook dergelijke risico's loopt is, naar mijn mening, absurd en 90% schuld van de overheid.We moeten ook niet willen dat we nu opeens gaan bepalen dat inwoner X met inkomen Y en vermogen Z toch maar een forse naheffing krijgt want de combinatie is voor vandaag de dag toch wel iets te hoog.
Ik ben geen boekhoudkundig wonder, maar ik weet wel dat er genoeg trucjes zijn en hoe meer geld je hebt, hoe meer mogelijkheden je hebt om minder belasting te hoeven betalen. Denk niet dat je nog meer die kant op moet wil gaan, dat speelveld is niet gelijk.Eens dat het een essentiele basisbehoefte is en dan mag je er als overheid ook op acteren. Stel limieten vast aan winstpercentages (die alsnog te drukken zijn overigens) voor een vergunning en monitor dat afdoende (beetje zoals de warmtewet maar dan beter uitgevoerd)
[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 29-12-2022 15:38 ]
De nederlandse overheid heeft als een van de enorme problemen, het probleem om te voldoen aan de eisen op het gebeid van CO2 reductie.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:33:
Ik zie het nog gebeuren dat er belastingen geheven gaat worden op zonnepanelen binnen een jaar of 5.
Ja, daar is het iig wel lekker makkelijk met een enorme stroom productie van waterkracht.Wozmro schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:14:
Ik hoorde gisteren een stukje op de radio over de elektrische wagen in Noorwegen.
Die wordt heel sterk gepromoot, veel belastingsvoordeel tov een fossiele wagen. Maar ook daar wordt nu de trend stap voor stap gezet naar het meer belasten van elektrische wagens.
Schuiven met belastingen is nu eenmaal een heel sterke nudging-tool.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat gaan ze niet halen. Het enige actieve wat ik tot dusverre heb meegekregen zijn miljarden voor twee kerncentrales. Voor de rest niks. Maar als er bij Borsele twee kerncentrales gaan komen, én de uitbreiding van PV blijft doorgaan, zijn die kerncentrales nog voor in bedrijfsname compleet waardeloos. Óf ze moeten dan wind en PV gaan ontmoedigen, en dat zie ik zeker gebeuren, en dan schieten we er als land helemaal geen bal mee op: (relatief) dure stroom en miljarden naar de private sector.phicoh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:07:
[...]
De nederlandse overheid heeft als een van de enorme problemen, het probleem om te voldoen aan de eisen op het gebeid van CO2 reductie.
Dus dan kan men wel rare spelletjes gaan spelen, maar dat brengt die doelen niet dichterbij.
Nederland heeft het op natuurgebied wel aardig verklooid in Brussel. Dus ik denk dat ze op enegiegebied wat actiever zullen moeten zijn.
De importheffingen waren niet een kwestie van zogenaamd, maar eerder van too little too late. Ze kwamen er pas mee nadat alle grote PV fabrikanten in EU failliet waren gegaan. Er viel dus vrij weinig meer te beschermen.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:37:
[...]
De EU heeft ook jarenlang importheffingen op Chinese zonnepanelen gehad. Zogenaamd om de EU PV industrie te beschermen.....
Ja, dat is toch precies wat 'zogenaamd' betekent in dit geval? Vrijwel alles was failiet en gesloten en dan komen ze met importheffingen.banaliteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:48:
[...]
De importheffingen waren niet een kwestie van zogenaamd, maar eerder van too little too late. Ze kwamen er pas mee nadat alle grote PV fabrikanten in EU failliet waren gegaan. Er viel dus vrij weinig meer te beschermen.
De vele malen hogere stroom consumptie door consumenten en bedrijven die compleet af stappen van gas moet je daar ook nog in mee nemen.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:37:
[...]
Dat gaan ze niet halen. Het enige actieve wat ik tot dusverre heb meegekregen zijn miljarden voor twee kerncentrales. Voor de rest niks. Maar als er bij Borsele twee kerncentrales gaan komen, én de uitbreiding van PV blijft doorgaan, zijn die kerncentrales nog voor in bedrijfsname compleet waardeloos. Óf ze moeten dan wind en PV gaan ontmoedigen, en dat zie ik zeker gebeuren, en dan schieten we er als land helemaal geen bal mee op: (relatief) dure stroom en miljarden naar de private sector.
PSN
1/5e als ik dit mag geloven: https://nos.nl/artikel/24...en-maar-hoe-kan-het-beterYakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:54:
[...]
De vele malen hogere stroom consumptie door consumenten en bedrijven die compleet af stappen van gas moet je daar ook nog in mee nemen.
Met simpel heel Nederland vol leggen met PV kom je er iig niet.
Bovendien zitten we nu op een 1/4e van woonhuizen met PV’s, dus ik weet ook niet hoeveel extra we daar nog kunnen halen.
[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 29-12-2022 17:15 ]
Er wordt al minsters 20 jaar geroepen dat over 10 jaar te laat is....siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:11:
Het is én én, alhoewel kernenergie zie ik niet hoe dat nog een rol zal spelen. Maar beginnen met de goedkoopste stroomopwekkers is een no-brainer. Daarvoor is het nu al te laat en als we nu pas over 10-15 jaar twee erbij krijgen is dat al helemaal te laat.
In welke naieve wereld leef jij? Denk je dat in de industrie het geld tegen de plinten klotst? De meeste industriele bedrijven werken met dunne marges. Die hoge energiekosten (direct en via grondstoffen) moeten ze wel doorbelasten aan consumenten anders gaan ze kopje onder.Misschien leuk voor de industrie, maar laat de industrie dan ook maar de volle pond betalen en niet afwentelen op de burgers.
Denk je dat de industrie zo maar kan overschakelen van gas naar elektriciteit, wat er niet is, en waarvoor de transport capaciteit ontbreekt?Maar ik krijg sterk de indruk dat we totaal geen haast maken met laaghangend fruit: https://www.nu.nl/economi...ibaar-aardgas-uit-vs.html
Bron? Want PV was 20 jaar geleden in ieder geval niet geweldig rendabel tov nu. Kernergie is duur én kan niet eens door bedrijven zelf gefinancierd worden ómdat het niet rendabel is.WackoH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:47:
[...]
Er wordt al minsters 20 jaar geroepen dat over 10 jaar te laat is....
Ik leef in een wereld waar het schijnbaar doodnormaal is geworden dat winsten geprivatiseerd worden en de lasten gesocialiseerd. Kapitalisme voor de burgers, socialisme voor de (grote) bedrijven en de rijken.In welke naieve wereld leef jij? Denk je dat in de industrie het geld tegen de plinten klotst?
Daar is niks op tegen. Waar ik wel wat issues me heb is dat er kerncentrales gebouwd gaan worden van belastinggeld waar de gemiddelde burger niks aan heeft, in het beste geval 3 maandjes in het jaar. En dan heb ik het nog niet eens over ons geweldig staffel systeem bij energieverbruik. Grootverbruikers betalen bizar weinig voor hun elektra. Dus ook weinig tot geen enkele prikkel om te verduurzamen.De meeste industriele bedrijven werken met dunne marges. Die hoge energiekosten (direct en via grondstoffen) moeten ze wel doorbelasten aan consumenten anders gaan ze kopje onder.
Het is vrij naief om te denken dat die wereld al niet de wereld van nu is. Op wereldniveau heeft het overstappen van NL naar 100% duurzame energie sowieso weinig impact.Alternatief is helemaal alles uit China en India gaan halen, waar vooral met kolencentrales wordt gewerkt. Daar wordt de wereld als geheel alleen maar slechter van. En maakt ons nog kwetsbaarder dan we al zijn.
Waar zeg ik ook maar iets over 'zo maar overschakelen van gas naar elektra'? Ik zeg letterlijk laaghangend fruit als eerste. Dat is niet meer dan logisch. Kernenergie is duur tov de potentiele capaciteit die we nog kunnen iinstalleren aan wind en pv.Denk je dat de industrie zo maar kan overschakelen van gas naar elektriciteit, wat er niet is, en waarvoor de transport capaciteit ontbreekt?
En waarom moet Nederland z'n industrie de nek omdraaien door van gas naar elektriciteit te dwingen, terwijl andere landen in Europa juist gas als een mooie tussenoplossing zien?
Zelfs met LFP accu's is de 'onbetrouwbaarheid' van duurzame energie nog goedkoper dan kernenergie. En de industrie wordt op geen enkele wijze gemotiveerd om maar iets te veranderen. Dát is behoorlijk naief. Want wie gaat de prijs betalen? De belastingbetaler.Enn dan heb ik het nog niet over de leveringsonbetrouwbaarheid van elektriciteit uit duurzame bronnen. De meeste industriele installaties kan je niet zo maar op en af schalen.
Dat zien we in alle vervuilende sectoren. Natuurlijk kan er niet gestopt worden met vervuilen want er is geen geld.WackoH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:47:
In welke naieve wereld leef jij? Denk je dat in de industrie het geld tegen de plinten klotst? De meeste industriele bedrijven werken met dunne marges.
Ja toch? We staan er als Nederlanders niet slecht voor ivm andere landen.Mfpower schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:45:
[...]
Balkenende? Loonmatiging beleid is in NL sinds - schrik niet - 1982!
Het idee was dat we in NL aan loonmatiging deden om de concurrentiepositie van NL te bevorderen. In ruil daarvoor zou de overheid ervoor zorgen dat de kosten van levensonderhoud (wonen, energie) laag zouden blijven.
40 jaar verder: loonmatiging is nooit echt losgelaten en kijk eens wat er met de vaste lasten is gebeurd.... doorslaand succes!
Extern gezien niet maar het feit dat Nederlanders zelf niet meer rond kunnen komen door de exorbitante lasten en relatief lage lonen (tov onze lasten) en dat zelfs werkenden naar de voedselbank moeten is toch echt wel een flinke smet op ons rijke land.giantgiantus schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Ja toch? We staan er als Nederlanders niet slecht voor ivm andere landen.
En dat is in het buitenland niet zo dat de vaste lasten zo gestegen zijn en iedereen meer moeite heeft om rond te komen?Mfpower schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Extern gezien niet maar het feit dat Nederlanders zelf niet meer rond kunnen komen door de exorbitante lasten en relatief lage lonen (tov onze lasten) en dat zelfs werkenden naar de voedselbank moeten is toch echt wel een flinke smet op ons rijke land.
Sinds de energiecrisis ook natuurlijk. Maar ik verwijs hiervoor naar een ander topic, het onbestaan van het middeninkomen.aljooge schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:32:
[...]
En dat is in het buitenland niet zo dat de vaste lasten zo gestegen zijn en iedereen meer moeite heeft om rond te komen?
Gele hesjes in Fr gemist?Mfpower schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Sinds de energiecrisis ook natuurlijk. Maar ik verwijs hiervoor naar een ander topic, het onbestaan van het middeninkomen.
Zeker niet, en ik verwacht dat er nog veel meer van gaan komen omdat de energietransitie alleen voor de upper middle class en hoger gaat werken.
Mensen die als ze eenmaal tienduizenden euro's hebben uitgegeven gaan zich vaak als een net gestopte roker gedragen: kort door de bocht iedereen die niet ook all-in gaat de maat neemt omdat hij/zij dat ook gedaan heeft.Mfpower schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:58:
Zeker niet, en ik verwacht dat er nog veel meer van gaan komen omdat de energietransitie alleen voor de upper middle class en hoger gaat werken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Herken het wel een beetje ja. We hebben zelf airco en zonnepanelen en hebben het hoofdstuk met betrekking tot de achterlijk hoge energieprijzen wel afgesloten nu. Verwarmen met airco is een stuk goedkoper en in m'n hoofd is het gewoon voor iedereen opgelost met dat prijsplafond en gaan we weer over tot de orde van de dag.hoevenpe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:15:
[...]
Mensen die als ze eenmaal tienduizenden euro's hebben uitgegeven zich vaak als een net gestopte roker gaan gedragen: kort door de bocht iedereen die niet ook all-in gaat de maat neemt omdat hij/zij dat ook gedaan heeft.
Merk het bij mezelf en in mijn omgeving, 'had je maar zonnepanelen moeten nemen' is de eerste reactie die ik geef als iemand (die de ruimte daarvoor heeft) over de hoge energierekening begint.
In de Volkskrant stond er een leuk stuk over de toekomstige uitbater van de kerncentrales. Die willen garanties dat ze niet hoeven te concurreren met goedkope groene stroom. Windmolens kunnen goedkoper produceren als het een beetje goed waait op de Noordzee.siggy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:37:
[...]
Dat gaan ze niet halen. Het enige actieve wat ik tot dusverre heb meegekregen zijn miljarden voor twee kerncentrales. Voor de rest niks. Maar als er bij Borsele twee kerncentrales gaan komen, én de uitbreiding van PV blijft doorgaan, zijn die kerncentrales nog voor in bedrijfsname compleet waardeloos. Óf ze moeten dan wind en PV gaan ontmoedigen, en dat zie ik zeker gebeuren, en dan schieten we er als land helemaal geen bal mee op: (relatief) dure stroom en miljarden naar de private sector.
De EU heeft ook jarenlang importheffingen op Chinese zonnepanelen gehad. Zogenaamd om de EU PV industrie te beschermen..... Heeft ook flink impact gehad op de trage uitrol van PV. Ik zie tot dusver nog geen enkele intentie om flink in te zetten op verduurzaming. Eerder het tegenovergestelde. Ik hoop maar dat de installatieprijzen van PV ook wer teruggaan naar normaal niveau € 1 per KWp geinstalleerd vermogen, en dat de burger de stap durft te nemen om maar zelf te doen wat de overheid nalaat.
Bizar, en het mogelijke effect is dan dat toekomstige windturbines minder rendabel zijn waardoor er minder windturbines gebouwd worden? Of wordt de nucleaire reactor stilgelegd als het veel waait?YangWenli schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:19:
[...]
In de Volkskrant stond er een leuk stuk over de toekomstige uitbater van de kerncentrales. Die willen garanties dat ze niet hoeven te concurreren met goedkope groene stroom. Windmolens kunnen goedkoper produceren als het een beetje goed waait op de Noordzee.
Overigens is energie historisch gezien nog steeds heel goedkoop. Als we hetzelfde energieverbruik als onze grootouders zouden hebben dan hadden we bijna niet betaald. En andersom, als onze grootouders ons energieverbruik hadden gehad (met de toenmalige kosten) dan hadden ze een veelvoud moeten betalen van wat wij nu betalen.Dennahz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Herken het wel een beetje ja. We hebben zelf airco en zonnepanelen en hebben het hoofdstuk met betrekking tot de achterlijk hoge energieprijzen wel afgesloten nu. Verwarmen met airco is een stuk goedkoper en in m'n hoofd is het gewoon voor iedereen opgelost met dat prijsplafond en gaan we weer over tot de orde van de dag.
Maar in de praktijk zal dat natuurlijk niet zo zijn.
Op zich is het logisch dat als je iets laat bouwen, je die kosten terug wilt kunnen verdienen. Anders kan je het net zo goed niet doen.YangWenli schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:19:
[...]
In de Volkskrant stond er een leuk stuk over de toekomstige uitbater van de kerncentrales. Die willen garanties dat ze niet hoeven te concurreren met goedkope groene stroom. Windmolens kunnen goedkoper produceren als het een beetje goed waait op de Noordzee.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Het valt me ook op dat restaurants absurd veel vragen voor bepaalde producten. Zo betaal ik voor een gin-tonic in een lokaal restaurant opeens € 12,50 i.p.v. de € 9,50 die ik normaal betaalde.Mars18 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
Zaterdag uit eten geweest met mijn gezin bij de Beren, een tamelijk "budget" restaurant wat zeker niet chique. Voor een 0,25l Heineken biertje betaalde ik uiteindelijk 3,90 euro.
Vond dit tamelijk duur, wat betalen jullie in een restaurant voor een simpe 0,25l biertje?
Bron, en meer info: Gemeenten weigeren energietoeslag voor kabinet uit te voerenDe ruim 340 gemeenten in ons land weigeren om de energietoeslag voor lage inkomens nog langer voor het kabinet uit te voeren. De regeling trekt een te zware wissel op hun personeel, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Via de energietoeslag ontvangen maximaal 800.000 huishoudens een tegemoetkoming voor de fors gestegen energiekosten. Gemeenten verzorgen de uitvoering van de toeslag voor het Rijk, die vorig jaar 800 euro en dit jaar 1300 euro bedraagt. Voor de regeling was afgelopen jaar ruim 850 miljoen euro beschikbaar.
Hoewel het kabinet de energietoeslag overweegt voort te zetten, trappen lokale overheden nu hard op de rem. Gemeenten zien ‘geen rol bij de uitvoering van een energietoeslag in 2024’, schrijft de VNG in een deze week aan het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid (SZW) verstuurde brief.
De energietoeslag kost gemeenten véél te veel werk, stelt VNG-directeur Leonard Geluk. Gemeenten hebben daarvoor een fors beroep gedaan op hun bestaande personeelscapaciteit en op extern ingehuurd personeel. ,,Gelet op het karakter van de tijdelijke regeling en de grote inspanning die dit van gemeenten vraagt, is het niet reëel om van gemeenten te verwachten dat zij dit na de energiecrisis in 2022 en 2023 in 2024 voor een derde keer doen bovenop de reguliere taken.”
Virussen? Scan ze hier!
Logisch. Het is landelijk beleid dat nodig is door falen van het kabinet. Laat het ze daar zelf oplossen.wildhagen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:44:
De gemeenten weigeren nog langer de regeling met betrekking tot energietoeslag uit te voeren.
[...]
Bron, en meer info: Gemeenten weigeren energietoeslag voor kabinet uit te voeren
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Toevallig een paar weken terug even een biertje gedronken met een vriend. 12 euro voor 2 affligem tripel... dat vond ik wel heel gortig.Mars18 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
Zaterdag uit eten geweest met mijn gezin bij de Beren, een tamelijk "budget" restaurant wat zeker niet chique. Voor een 0,25l Heineken biertje betaalde ik uiteindelijk 3,90 euro.
Vond dit tamelijk duur, wat betalen jullie in een restaurant voor een simpe 0,25l biertje?
Dit duurt veel te lang. Die mensen zitten nu in de knel en hebben direct die compensatie nodig om eten te kopen en hun rekeningen te betalen. Verrekenen met de IB betekent dat de energiecompensatie pas in april 2024 kan worden aangevraagd en je het als het netjes wordt verwerkt, ergens in juni/juli 2024 op je rekening wordt gestort.Thalaron schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:23:
Het lijkt mij dat een dergelijke regeling ook prima vanuit een andere hoek kan; Inkomstenbeslasting of bij het gebrek aan inkomen, een verhoging op de (bijstands)uitkering o.i.d.
Ik doelde meer op het verhogen van de belastingvrije voet bij inkomens tot bedrag X. Ik krijg ook elke maand HRA terug dus er zal vast iets zijn dat dit mogelijk zou (moeten) maken. Nee ideaal is dat niet, maar dat lijkt mij wel de meest makkelijke oplossing. Niet pas bij de teruggave inderdaad want dat schiet niet op.aljooge schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:27:
[...]
Dit duurt veel te lang. Die mensen zitten nu in de knel en hebben direct die compensatie nodig om eten te kopen en hun rekeningen te betalen. Verrekenen met de IB betekent dat de energiecompensatie pas in april 2024 kan worden aangevraagd en je het als het netjes wordt verwerkt, ergens in juni/juli 2024 op je rekening wordt gestort.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Met carnaval moest ik 2 euro voor een muntje betalen. Ah, goedkoop bier!... 2 muntjes graag... voor een plastic bekertje Dommelsch. Geef mij dan maar een Affligem Tripel voor 6 euro hoorstylezzz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Toevallig een paar weken terug even een biertje gedronken met een vriend. 12 euro voor 2 affligem tripel... dat vond ik wel heel gortig.
Rutte en Plasterk bedanktwildhagen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:44:
De gemeenten weigeren nog langer de regeling met betrekking tot energietoeslag uit te voeren.
[...]
Bron, en meer info: Gemeenten weigeren energietoeslag voor kabinet uit te voeren
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik ben zowaar positief verrast dat men gewoon nee zegt, want bestuurlijk en democratisch gezien kloppen veel decentralisaties niet. D.w.z. gemeentes die democratische zijn verkozen krijgen alleen de uitvoering van beleid, terwijl het beleid en de financiering door het landsbestuur wordt bepaald. Lokale gemeentes hebben hierdoor geen ruimte om democratisch en bestuurlijk invulling te geven aan het beleid en de uitvoering. Gemeentes worden echter wel democratisch afgerekend door dat beleid.Dennahz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:14:
[...]
Logisch. Het is landelijk beleid dat nodig is door falen van het kabinet. Laat het ze daar zelf oplossen.
Gemeenten draaien nu (deels) op voor de kosten die een ander gemaakt heeft. Lekker makkelijk.
Groot gelijk dat ze weigeren.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Wijntjes zijn ook 5E tot 7,50 bij de meeste toko's. Daar koop je bijna 2 flessen voor van echt niet mindere kwaliteit. Want ook de wijntjes van 7 euro zijn vaak gewoon standaard chardonnay of sauvignon blancs.stylezzz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Toevallig een paar weken terug even een biertje gedronken met een vriend. 12 euro voor 2 affligem tripel... dat vond ik wel heel gortig.
[ Voor 37% gewijzigd door FunkyTrip op 25-03-2023 14:54 ]
Dit dus.
De prijsverhouding is ook niet heel anders dan vroeger.FunkyTrip schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Wijntjes zijn ook 5E tot 7,50 bij de meeste toko's. Daar koop je bijna 2 flessen voor van echt niet mindere kwaliteit. Want ook de wijntjes van 7 euro zijn vaak gewoon standaard chardonnay of sauvignon blancs.
Broodjes als lunch komen ook al dicht in de buurt van 10 euro en als het ook maar enigszins fancy klinkt al gauw 12,50.
Maar toch zitten alles restaurants vol als ik door de stad loop. Ik denk dat een beperkte groep mensen weinig merkt van de inflatie/crisis en juist vaker uit eten gaat. Anders zou ik de toename van het aantal horecagelegenheden en dubbele prijzen niet kunnen verklaren.
2good2go-app heeft soms ook aanbiedingen die uren lang open blijven en dat is toch echt standaard minstens 65% korting. Je zou verwachten dat allemaal zo weg zou zijn.
PSN
Nu is 1 glas wijn al bijna 2 flessen. Volgens mij waren flessen vroeger inderdaad een gulden of 3 a 4 en een glas wijn was ook iets in die richting. Nu heb je flessen van 3 euro, maar glazen van 6.YakuzA schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:07:
[...]
De prijsverhouding is ook niet heel anders dan vroeger.
3 bier in de dure kroeg was een krat uit de supermarkt, 1 glas wijn was even veel als een fles uit de supermarkt, speciaalbier is 1 voor de prijs waar je in de super een 4 of 6 pack voor haalde.
Dit dus.
Nou... dat 3 gangen diner voor 20 euro heb ik nog niet gevonden.Thalaron schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:40:toon volledige bericht
[...]
Met carnaval moest ik 2 euro voor een muntje betalen. Ah, goedkoop bier!... 2 muntjes graag... voor een plastic bekertje Dommelsch. Geef mij dan maar een Affligem Tripel voor 6 euro hoor
Ik een tijd geleden 7 euro voor een Franciscaner. Dat gezegd hebbende heeft dit ook een positieve keerzijde; Mijn vrouw begrijpt sindsdien waarom ik liever thuis in de tuin / op de bank een Barrel Aged Imperial Stout o.i.d. van 5-9 euro open trek![]()
Ook heb ik (ik meen ergens in België) op terras ooit zelfs 12 euro moeten afrekenen voor een Erdinger (let wel, dat was iets van 5 jaar terug). Dat zijn dan wel weer prijzen waarbij je geen fooi hoeft te verwachten van mij en dat ik na de 1e direct vertrek (had besteld alvorens de kaart bekeken te hebben, we wilde even wat eten maar dat heb ik dus ook niet meer gedaan daar).
Maar laten we niet vergeten dat Hocera hun geld in de regel met name verdient op de drankjes. Ik zag laatst ergens een 3 gangen diner voor 20 euro o.i.d. Tsja... dan hopen ze natuurlijk wel dat men geen kraanwater erbij vraagt.
Het houdt niet op, niet vanzelf.Alleen de 600 studenten in Utrecht die bezwaar hebben gemaakt tegen het uitblijven van compensatie voor de hoge energierekening, komen in aanmerking voor een toeslag van 1800 euro. De rechter bepaalde eerder deze week dat 15.000 studenten uit de stad recht hebben op de toeslag, maar de gemeente heeft dat geld niet en stelt het Rijk verantwoordelijk.
Ik vind dit wel een lastige discussie, omdat er nu heel veel wordt gekeken naar de exacte wettelijke bepalingen, maar de intentie van de wetgevers steeds vaker niet meer wordt meegenomen. Er is natuurlijk wat te zeggen voor "we moeten exact kijken naar de wet", maar de intentie mag wat mij betreft ook meegenomen worden door de rechter.Napo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:16:
[...]
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Buiten de discussie of de toeslag wenselijk is/was of niet, is de uitvoering ook hier weer bijzonder twijfelachtig. Groepen die initieel zijn uitgesloten worden nu - naar mijn mening - terecht in scope geplaatst. Vervolgens gaan we weer eenzelfde traject in dat men die bezwaar maakt gecompenseert wordt ( zie vergelijking met de VRH ).
Wat voor basis wil men nu leggen onder ons belasting/toeslagenstelsel?
Moeten weten waar je recht op hebt, daar op het juiste moment aanspraak op maken maar ook mondig genoeg zijn om bezwaar aan te tekenen als dat wellicht terecht maar wellicht ook onterecht niet wordt toegekend?
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Het Centraal Bureau voor de Statistiek komt vrijdag voor het eerst met het inflatiecijfer op basis van de nieuwe berekeningsmethode. Hoe moeten gebruikers omgaan met deze trendbreuk? 'Blijf doen wat je altijd deed', is de boodschap van CBS-econoom Peter Hein van Mulligen.
Het CBS ging er vanuit dat iedereen de nieuwe hogere tarieven zou hebben voor energie prijzen, terwijl veel mensen nog jaar contracten of langer hadden afgesloten voor energieprijzen. Door deze energieprijzen en niet contractprijzen te gebruiken kwam er snel een een hoge inflatiepiek in de berekening na het begin van de crisis.De Nederlandse inflatie schoot direct omhoog, omdat het CBS uitging van de prijzen van nieuwe energiecontracten. Een overdrijving van de daadwerkelijke inflatie, want veel consumenten hadden hun tarieven voor langere tijd vastgelegd en merkten dus nog niets van de ontstane schaarste.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Klopt. Je kijkt 4 maanden terug en veel contracten hebben een indexatie op 01.01 dus dan kijk je naar september.defiant schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:36:
Maar dit wel gevolgen voor partijen wie zich baseren op het inflatiecijfer, sommige huurcontracten voor bedrijven zijn inflatiegebonden en kregen dus in 2022 een forse verhoging, die uiteindelijk dus veel lager was met de nieuwe methode.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Nog gaan uiteten afgelopen weekend en 33 euro betaald voor een buffet+verse gril.Mars18 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 21-12-2023 12:33 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Bij ons betaal je tussen de €3,20 en 4,80 voor een pilsje van 0,33l.Mars18 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:00:
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Stiekem hoop je dat mensen eindelijk eens gaan stoppen om zulke prijzen te betalen. Wij gingen tijdens en voor de corona eigenlijk wekelijks lekker lunchen op de vrijdagmiddag, maar met de achterlijke prijzen zoals ze nu hanteren doen we het principieel gewoon niet meer.Agent47 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:31:
[...]
Bij ons betaal je tussen de €3,20 en 4,80 voor een pilsje van 0,33l.
Iedereen lapt het toch wel. In onze stad zit één hipster tent met een mooi terras inclusief zo’n tent (driehoek doek) er overheen en wat heaters. Hier wil iedereen altijd zitten en betaal je €4,50,- voor een pilsje.
4,50 voor een slok bier..... Dan gaat het toch ook alleen nog maar om zie mij eens hier een duur pilsje zitten drinken...Agent47 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:31:
[...]
Bij ons betaal je tussen de €3,20 en 4,80 voor een pilsje van 0,33l.
Iedereen lapt het toch wel. In onze stad zit één hipster tent met een mooi terras inclusief zo’n tent (driehoek doek) er overheen en wat heaters. Hier wil iedereen altijd zitten en betaal je €4,50,- voor een pilsje.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Speciaal biertjes tussen de 8 en de 12eu.Ronald.42 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:45:
[...]
4,50 voor een slok bier..... Dan gaat het toch ook alleen nog maar om zie mij eens hier een duur pilsje zitten drinken...
Status mag wat kosten dan denk ik.
PSN
Wat een onzin. Ik drink niet heel erg veel. Ik vind een biertje op terras lekker en de prijs is derhalve niet relevant voor mij. Altijd maar die waardeoordelen over anderen die andere keuzes maken…Ronald.42 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:45:
[...]
4,50 voor een slok bier..... Dan gaat het toch ook alleen nog maar om zie mij eens hier een duur pilsje zitten drinken...
Ik zou niet weten... owh ja toch wel Oktober dorpsfeest een paar biertjes in de kroeg gehaald geen idee wat ze gekost hebben.
Wij zijn meer van her en der wat met vrienden kennissen rouleren voor een avondje ergens zitten borrelen.
Kom je een stuk verder met je euro's en niet minder gezellig.
Ik ben ook gek op een speciaal biertje die zijn al gauw 8 euro voor een flesje in de bierwinkel.YakuzA schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:02:
[...]
Speciaal biertjes tussen de 8 en de 12eu.
Met zo’n regulier pilsje hoef je niet meer aan te komen
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Jij projecteert jouw gedachten op iemand anders. De meeste mensen drinken zoiets omdat ze het lekker vinden of eens willen proberen.Ronald.42 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:45:
[...]
De post waar ik op reageerde ging over een gewoon pilsje voor 4,50 euro.Frame164 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:49:
[...]
Jij projecteert jouw gedachten op iemand anders. De meeste mensen drinken zoiets omdat ze het lekker vinden of eens willen proberen.
Anoniem: 691473
Wanneer is iets te duur?Ronald.42 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:14:
[...]
De post waar ik op reageerde ging over een gewoon pilsje voor 4,50 euro.
Dat is niet iets speciaals of zo.
Dat is gewoon te duur voor een glaasje pils.
Ik projecteer helemaal niks.
Dat het veel voorkomt hoeft niet te betekenen dat het een normale prijs is héDennis1812 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:13:
4.50 is tegenwoordig geen hele aparte prijs meer.
Kom je wel eens op festivals?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq