Als energie duurder wordt verarm je gewoon als bevolking. Is niet echt een kwestie van accepteren of niet.HollovVpo1nt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:52:
[...]
Fout. We moeten constateren dat mensen armer worden, zeker niet accepteren. Accepteren impliceert dat je het niet gaat bestrijden en het erbij laat. Maar hey, wees vooral gekwetst dat we afgeven op Kaag.
Ze heeft ook gelijk. Alleen zou het het begin van de alinea moeten zijn, en niet het einde ervan. Een inleiding.. in plaats van een conclusie.Webgnome schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:43:
[...]
Heel ernstig dit maar de woorden van Kaag zijn gewoon de waarheid. We worden met z'n alleen stuk armer en het wordt allemaal lastiger. Wat dit kabinet echter nalaat is om voor haar burgers te zorgen. Kijk naar de koopkrachtig reparaties die pas volgend jaar kunnen plaatsen vinden. Dat is het echte probleem. Maar ja het is makkelijker om eens lekker te ranten tegen een bepaald persoon in de regering..
Maar wat is armer worden?HollovVpo1nt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:52:
[...]
Fout. We moeten constateren dat mensen armer worden, zeker niet accepteren. Accepteren impliceert dat je het niet gaat bestrijden en het erbij laat. Maar hey, wees vooral gekwetst dat we afgeven op Kaag.
Stel dat we iPhone, auto, verre vakanties,...
inruilen voor: degelijk en betaalbaar huis, goeie voeding, goed onderwijs/kinderopvang.
Zijn we dan armer geworden?
Een ding is zeker: het is niet de politiek die de lijnen uitzet. Dat moet het volk zelf doen. Altijd al zo geweest in de geschiedenis.
Het volk zet de marsrichting, de politici regelen de praktische uitwerking er van. Niet omgekeerd.
Om te kijken of we armer zijn geworden moet je inderdaad naar de dingen kijken die je noemt. Als je wilt vergelijk met bijvoorbeeld 25 jaar geleden, dan moet je kijken wat je toen verdiende, en uit gaf. Een paar simpele voorbeelden: destijds had je een vast telefoonabonnement en een simpel kabel-TV abonnement. Nu hebben we per huishouden dat plus 1 of meerdere mobiele abonnement en een internetabonnement. Toen had je DE filterkoffie, nu hebben heel veel mensen Senseo of Nespresso. Buiten de deur eten deed je maximaal 1 keer per jaar, nu is het helemaal niet raad om dat maandelijks of vaker te doen.Wozmro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:04:
[...]
Maar wat is armer worden?
inruilen voor: degelijk en betaalbaar huis, goeie voeding, goed onderwijs/kinderopvang.
Een ding is zeker: het is niet de politiek die de lijnen uitzet. Dat moet het volk zelf doen. Altijd al zo geweest in de geschiedenis.
Het volk zet de marsrichting, de politici regelen de praktische uitwerking er van. Niet omgekeerd.
Stel dat je genoegen neemt met datzelfde niveau van luxe. En dus weer DE koffie koopt bijvoorbeeld. Kun je als gezin dan met hetzelfde aantal uren werk per maand rondkomen?Frame164 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:08:
[...]
Om te kijken of we armer zijn geworden moet je inderdaad naar de dingen kijken die je noemt. Als je wilt vergelijk met bijvoorbeeld 25 jaar geleden, dan moet je kijken wat je toen verdiende, en uit gaf. Een paar simpele voorbeelden: destijds had je een vast telefoonabonnement en een simpel kabel-TV abonnement. Nu hebben we per huishouden dat plus 1 of meerdere mobiele abonnement en een internetabonnement. Toen had je DE filterkoffie, nu hebben heel veel mensen Senseo of Nespresso. Buiten de deur eten deed je maximaal 1 keer per jaar, nu is het helemaal niet raad om dat maandelijks of vaker te doen.
edit: hoort bij dat niveau ook enkel glas?
Het is ook gewoon waar de meerderheid op gestemd heeft de afgelopen decennia, maar dat maakt de uitspraak niet minder wereldvreemd.Webgnome schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:43:
[...]
Heel ernstig dit maar de woorden van Kaag zijn gewoon de waarheid. We worden met z'n allen stuk armer en het wordt allemaal lastiger. Wat dit kabinet echter nalaat is om voor haar burgers te zorgen. Kijk naar de koopkrachtig reparaties die pas volgend jaar kunnen plaatsen vinden. Dat is het echte probleem. Maar ja het is makkelijker om eens lekker te ranten tegen een bepaald persoon in de regering..
Het is namelijk niet zo dat we met zijn allen armer worden. De mensen die deze liquiditeitscrunch kunnen uitzitten worden erna namelijk sneller rijker en dan heb je diegene die simpelweg in armoede vervallen.
En er dan amper uitkomen. De uitspraak is dus wel degelijk iets dat je Kaag kan verwijten
Vooral het eufemistische “stukje” armer als er miljoenen mensen zijn die gewoon niet meer rondkomen straks.CornermanNL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:17:
[...]
Het is ook gewoon waar de meerderheid op gestemd heeft de afgelopen decennia, maar dat maakt de uitspraak niet minder wereldvreemd.
Het is namelijk niet zo dat we met zijn allen armer worden. De mensen die deze liquiditeitscrunch kunnen uitzitten worden erna namelijk sneller rijker en dan heb je diegene die simpelweg in armoede vervallen.
En er dan amper uitkomen. De uitspraak is dus wel degelijk iets dat je Kaag kan verwijten
’...als er miljoenen mensen zijn die gewoon niet meer rondkomen straks’
Ik zou hopen/denken dat er inspanningen zullen gedaan worden om dit zo goed mogelijk te vermijden.
Er zullen nog veel boeken geschreven worden en studies uitgevoerd over hoe een samenleving omgaat met energievoorziening. Het is in ieder geval iets zeer dynamisch.
Ik blijf er bij: de enige echte oplossing op lange termijn is de samenleving zodanig inrichten dat we de energievraag kunnen aanpassen aan het aanbod wat op dat moment voorhanden is (zon/wind).
Dat is natuurlijk een grote omwenteling waarbij bijna alles in vraag moet worden gesteld.
- werk- en schooltijden
- voeding
- vakanties
- verplaatsingen/transport
- productie
- ...
Maar er is geen enkele natuurwet die daarin iets in de weg zal leggen. Enkel onze eigen gewoontes en keuzes zijn hierin bepalend.
Als mens zouden we hierin fysiek en mentaal niet slechter af zijn.
Ik zou hopen/denken dat er inspanningen zullen gedaan worden om dit zo goed mogelijk te vermijden.
Er zullen nog veel boeken geschreven worden en studies uitgevoerd over hoe een samenleving omgaat met energievoorziening. Het is in ieder geval iets zeer dynamisch.
Ik blijf er bij: de enige echte oplossing op lange termijn is de samenleving zodanig inrichten dat we de energievraag kunnen aanpassen aan het aanbod wat op dat moment voorhanden is (zon/wind).
Dat is natuurlijk een grote omwenteling waarbij bijna alles in vraag moet worden gesteld.
- werk- en schooltijden
- voeding
- vakanties
- productie
- ...
Maar er is geen enkele natuurwet die daarin iets in de weg zal leggen. Enkel onze eigen gewoontes en keuzes zijn hierin bepalend.
En dan, ze op het dak gooien? Er zal toch iemand moeten komen om het dan vast te zetten, en dat vindt de woningbouw niet leuk. En wat is de terugverdientijd van twee paneeltjes?giantgiantus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:55:
[...]
Je kan bv ook 2 paneeltjes aansluiten op stopcontact. Scheelt zo paar 100€. Lost dit het probleem op? Nee. Helpt het sommige? Allicht.
Blijkt een lastige materie, enerzijds wil je groen gaan maar niet ten koste van alles nu heb je al "werkende armen" dat vind ik erg. Je kunt ook nu bijv aangrijpen om hypotheekrente af te schaffen per direct naar 0 en dan ook zeggen het is wat het is.(ben benieuwd hoeveel mensen dan in problemen komen.)Wozmro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
’...als er miljoenen mensen zijn die gewoon niet meer rondkomen straks’
- werk- en schooltijden
- voeding
- vakanties
- productie
- ...
Kernenergie blijf ik persoonlijk bij is niet erg als je maar goed doet. Tja als we geluisterd hadden jaren 90 hadden we er 2 staan en profijt van gehad.
AnimeAdicted
Kan je zo met standaard op bv schuurtje leggen en mag je gewoon aansluiten op je stopcontact.Soldaatje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:01:
[...]
En dan, ze op het dak gooien? Er zal toch iemand moeten komen om het dan vast te zetten, en dat vindt de woningbouw niet leuk. En wat is de terugverdientijd van twee paneeltjes?
Is het echt zo simpel. Panelen neerzetten en aansluiten op het stopcontact?
Ok, ik heb zelf helaas geen stroom in mijn schuurtje, maar qua diefstal lijkt het me ook niet ideaal.giantgiantus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:
[...]
Kan je zo met standaard op bv schuurtje leggen en mag je gewoon aansluiten op je stopcontact.
En werkt het dan alleen, of werkt het + is het ook 'de bedoeling '? Dus is de electra aangelegd met die mogelijkheid? Of is het zoals panelen op je dakkapel: het kan wel, maar als het fout gaat dan heb je pech?tiguan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:05:
Is het echt zo simpel. Panelen neerzetten en aansluiten op het stopcontact?
Zou overigens fantastisch zijn, mijn schuur staat echt top voor de zon maar ga niet de tuin overhoop halen.. installatie uit 2015
[ Voor 9% gewijzigd door President op 09-09-2022 16:08 ]
Kan wel. Mag niet meer. Of er een haan naar kraait is vers 2, dat wel.giantgiantus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:
Kan je zo met standaard op bv schuurtje leggen en mag je gewoon aansluiten op je stopcontact.
Wij vinden DE inmiddels al te duur en zijn gedowngrade naar de Plus snelfiltermaling koffieYucon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:
[...]
Stel dat je genoegen neemt met datzelfde niveau van luxe. En dus weer DE koffie koopt bijvoorbeeld. Kun je als gezin dan met hetzelfde aantal uren werk per maand rondkomen?
Nog best goed te doen en na 3 bakkies proef je het verschil toch niet meer.
Drink graag Brand pils en speciaalbier op z'n tijd, wellicht over een tijdje aan de Holger pils?
Bron: EU-ministers blijven verdeeld en bereiken geen akkoord over prijsplafond gasDe EU-landen zijn het ook op een ingelast overleg van de energieministers niet eens geworden over een prijsplafond voor energie. Sommige landen zien niets in alleen een limiet op de prijs voor Russisch gas. Nederland en andere landen willen dan weer geen breder prijsplafond voor al het gas dat de EU invoert.
Over het afromen van de grote winsten die energiebedrijven boeken is wel grote overeenstemming. Dat is bijvoorbeeld bij producenten van duurzame energie, die geen hogere kosten maken dan voorheen, maar wel meeliften op de hoge prijs van stroom uit gas.
Om echter te voorkomen dat duurzame energiebedrijven worden ontmoedigd, moeten fossiele producenten ook een "solidariteitsbijdrage" gaan betalen. Ook over grotere besparingen op energie bleken de lidstaten het in grote lijnen eens, zegt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw).
De EU-energieministers, met namens Nederland dus Vijlbrief, zijn bijeengeroepen omdat steeds meer burgers en bedrijven de energierekening niet langer kunnen betalen.
De Europese Commissie komt binnen enkele dagen met uitgewerkte plannen, waarna de ministers vermoedelijk nog deze maand weer naar Brussel gaan om daarover te beslissen.
Virussen? Scan ze hier!
Het is zeker een lastige materie.Offens1490 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:02:
[...]
Blijkt een lastige materie, enerzijds wil je groen gaan maar niet ten koste van alles nu heb je al "werkende armen" dat vind ik erg. Je kunt ook nu bijv aangrijpen om hypotheekrente af te schaffen per direct naar 0 en dan ook zeggen het is wat het is.(ben benieuwd hoeveel mensen dan in problemen komen.)
Kernenergie blijf ik persoonlijk bij is niet erg als je maar goed doet. Tja als we geluisterd hadden jaren 90 hadden we er 2 staan en profijt van gehad.
Maar ik vind dat we meer moeten leren denken in risico's dan alleen maar in geld.
Bijvoorbeeld bij kerncentrales: ja daar kan je inderdaad veel profijt van hebben. Maar je zegt er zelf bij: als we het goed doen.
Wat zien we de laatste tijd in het nieuws: problemen met kerncentrales in Frankrijk, paniek rond de kerncentrale in Oekraïne,... (en voordien ook nog de alom gekende dramas)
Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat meer van hetzelfde niet tot beter zal leiden.
Nu, ik ben niet de persoon die moet zeggen aan anderen wat ze moeten doen. Wat ik wel kan doen is in mijn eigen leven experimenteren en dingen proberen.
https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekkerWilke schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:18:
[...]
Kan wel. Mag niet meer. Of er een haan naar kraait is vers 2, dat wel.
Mag wel toch?
Ik vraag me bij dit soort verhalen wel af of die mensen nu echt geen enkele optie hadden om hun kind te voden of dat er toch meer sprake is van schaamte. Ik bedoel stel er staat geen geld meer op je rekening om eten te kopen dan kan je alsnog deze dingen doen;HollovVpo1nt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:32:
11 jarig kind valt flauw van de honger, omdat het gezin geen geld heeft om te eten.
https://www.nrc.nl/nieuws...om-van-de-honger-a4141302
Gaaf land.
[...]
Benieuwd wat Sigrid 'we moeten maar accepteren dat mensen armer worden' Kaag hierop te zeggen heeft.
- Statiegeld inleveren of andere spullen van waarde verkopen via bijvoorbeeld marktplaats
- Naar de voedselbank
- Om half 6 naar de lokale bakker en vragen om een oud brood
- Een recente incasso storneren
- Geld lenen van vrienden of familie
- Een tweede baantje nemen
- Gaan bedelen
Daarbij geef ik toe dat dit niet de leukste opties zijn en dat sommige opties misschien het probleem verplaatsen of zorgen voor schaamte maar het lijkt mij alsnog dat al deze opties beter zijn dan ondervoeding van jezelf of je kinderen. Ben dus erg benieuwd wat voor stappen deze mensen hebben genomen om deze situatie te voorkomen maar dat lees je meestal niet in dit soort artikelen.
Sensatie artikel. Rijst kost een euro per kg. Neem aan dat de jeugdinspectie wel even komt kijken wat er fout gaat in dat huishouden.Silvos schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:21:
[...]
Ik vraag me bij dit soort verhalen wel af of die mensen nu echt geen enkele optie hadden om hun kind te voden of dat er toch meer sprake is van schaamte. Ik bedoel stel er staat geen geld meer op je rekening om eten te kopen dan kan je alsnog deze dingen doen;
- Statiegeld inleveren of andere spullen van waarde verkopen via bijvoorbeeld marktplaats
- Naar de voedselbank
- Om half 6 naar de lokale bakker en vragen om een oud brood
- Een recente incasso storneren
- Geld lenen van vrienden of familie
- Een tweede baantje nemen
- Gaan bedelen
Daarbij geef ik toe dat dit niet de leukste opties zijn en dat sommige opties misschien het probleem verplaatsen of zorgen voor schaamte maar het lijkt mij alsnog dat al deze opties beter zijn dan ondervoeding van jezelf of je kinderen. Ben dus erg benieuwd wat voor stappen deze mensen hebben genomen om deze situatie te voorkomen maar dat lees je meestal niet in dit soort artikelen.
Vroeger wel ja. Heel vreemd dat Essent dit nog op zijn site zet. Zie o.a. https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/ en is ook al veelvuldig in de subforum ter sprake geweest.
Ze zullen het wel druk krijgen dan wanneer de pinpas overal weigert bij de kassa nadat de elektriciteits rekening is afgeschreven.Wimo. schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:47:
[...]
Sensatie artikel. Rijst kost een euro per kg. Neem aan dat de jeugdinspectie wel even komt kijken wat er fout gaat in dat huishouden.
Vanuit de hoog en droge goedverdienende tweaker een sensatie artikel. Voor iemand die al in de schuldsanering zat en met een paar euro per dag moet rondkomen en zijn energierekening verdriedubbeld ziet de harde realiteit.
Er is veel schaamte voor armoede, mede gecreëerd door dit soort opmerkingen. Nadeel van die sociale instincten waarmee we geboren zijn. Het duurt gemiddeld vijf jaar voor iemand met financiële problemen aan de bel durft te trekken.
Op dat moment is die laatste euro al lang weg.
[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 09-09-2022 18:10 ]
Zeg uh, mag ik ook nog voor iets anders werken dan overleven? Vakantie werk je voor, iPhone werk je voor.Wozmro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:04:
[...]
Maar wat is armer worden?
Leuk dat mensen zeggen kap dat lekker af maar er is ook nog zoiets als psychische armoede. Je bent alleen nog maar aan het werk voor je dagelijks leven. Leuk als je een groot huis hebt met een zwembad, PlayStation, fitness ruimte of weet ik het wat maar die mensen die in een flatje achteraf wonen hebben dit allemaal niet en zijn vaak aangewezen voor vertier op een andere manier. Dan is die vakantie of iPhone hun beloning en/of prestatie.
Tuurlijk kan je veel besparen maar sommige mensen gaan kapot in hun hoofd. Dit weet je alleen hoe het voelt als je het meegemaakt hebt of van dichtbij ziet.
Wellicht interpreteer ik je post verkeerd maar niks meer doen is geen optie voor veel mensen.
Discussie dat een auto luxe is vind ik al helemaal bullshit. Wat voor een auto dan weer wel. Een Mercedes A-klasse heb je niet nodig als je niet te vreten hebt. Helaas hebben veel mensen nogal een prestatie drang en moet er een dure auto voor de deur staan .Suzuki swift uit 1995 functioneert ook en kost geen drol in onderhoud, verzekering etc.
[ Voor 10% gewijzigd door OMD op 09-09-2022 18:34 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Waarom loont 3 dagen werken bijna net zoveel als 5 dagen? Komt dat voor verlies aan toeslagen?alexbl69 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:03:
[...]
De vergrijzing begint op de arbeidsmarkt echt z'n tol te eisen gecombineerd met het besef bij steeds meer werknemers dat 3 dagen werken bijna net zoveel oplevert als 5 dagen werken. Als je die 2 dagen dan ook nog eens productief kunt inzetten levert het onder de streep nog geld op ook.
edit: Wat een elitaire mentaliteit in dit topic "zet even een zonnepaneeltje tegen de schuur". Het moet niet gekker worden zeg.
[ Voor 11% gewijzigd door BroWohsEdis op 09-09-2022 18:52 ]
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Laat het gaan. Dat snappen ze hier echt niet.OMD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:30:
[...]
Zeg uh, mag ik ook nog voor iets anders werken dan overleven? Vakantie werk je voor, iPhone werk je voor.
Leuk dat mensen zeggen kap dat lekker af maar er is ook nog zoiets als psychische armoede. Je bent alleen nog maar aan het werk voor je dagelijks leven. Leuk als je een groot huis hebt met een zwembad, PlayStation, fitness ruimte of weet ik het wat maar die mensen die in een flatje achteraf wonen hebben dit allemaal niet en zijn vaak aangewezen voor vertier op een andere manier. Dan is die vakantie of iPhone hun beloning en/of prestatie.
Tuurlijk kan je veel besparen maar sommige mensen gaan kapot in hun hoofd. Dit weet je alleen hoe het voelt als je het meegemaakt hebt of van dichtbij ziet.
Wellicht interpreteer ik je post verkeerd maar niks meer doen is geen optie voor veel mensen.
Discussie dat een auto luxe is vind ik al helemaal bullshit. Wat voor een auto dan weer wel. Een Mercedes A-klasse heb je niet nodig als je niet te vreten hebt. Helaas hebben veel mensen nogal een prestatie drang en moet er een dure auto voor de deur staan .Suzuki swift uit 1995 functioneert ook en kost geen drol in onderhoud, verzekering etc.
Alles is op te lossen als je maar wil, je moet je sociale huurwoning gewoon even verbouwen met geld wat er niet is zonder toestemming en een telefoon heb je niet nodig. Net als warmte of een auto om naar je werk te komen. Immers kan je ook gewoon wandelen.
Dat is de gemiddelde mindset van de thuiswerkende ICTer met een bizar salaris en auto en telefoon van de zaak die nog nooit voor weinig geld gewerkt hebben.
Dat komt elke 2-3 pagina's terug. Dan kapt een mod het weer heel even af en daarna begint t weer opnieuw.
Dit topic had allang een ZT moeten zijn. Mensen snappen gewoon niet dat hier niet tegenop te besparen valt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Verwijderd
NEN1010 zit achter een paywall, dus dit soort nieuws gaat de consument niet bereiken. Die vinden de link van Essent en "weten genoeg". Pakketten zijn ook nog gewoon te koop in NL.Wilke schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:55:
[...]
Vroeger wel ja. Heel vreemd dat Essent dit nog op zijn site zet. Zie o.a. https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/ en is ook al veelvuldig in de subforum ter sprake geweest.
Ik zou er zo een setje op de schuur zetten. Alle beetjes helpen zodra ik over 2 jaar naar een nieuw contract moet.
Het is andersom. Ik zou me niet schamen om hulp te vragen. Ik zou me schamen om mn kind 2 dagen geen eten te geven terwijl de mogelijkheid er blijkbaar wel is.Mfpower schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:09:
[...]
Ze zullen het wel druk krijgen dan wanneer de pinpas overal weigert bij de kassa nadat de elektriciteits rekening is afgeschreven.
Vanuit de hoog en droge goedverdienende tweaker een sensatie artikel. Voor iemand die al in de schuldsanering zat en met een paar euro per dag moet rondkomen en zijn energierekening verdriedubbeld ziet de harde realiteit.
Er is veel schaamte voor armoede, mede gecreëerd door dit soort opmerkingen. Nadeel van die sociale instincten waarmee we geboren zijn. Het duurt gemiddeld vijf jaar voor iemand met financiële problemen aan de bel durft te trekken.
Op dat moment is die laatste euro al lang weg.
Het is heel makkelijk te oordelen vanuit je eigen comfortabele situatie. Maar geen enkel ouder laat z'n kind met plezier honger lijden. Ze zullen echt wel in een klote situatie zitten.Wimo. schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:52:
[...]
Het is andersom. Ik zou me niet schamen om hulp te vragen. Ik zou me schamen om mn kind 2 dagen geen eten te geven terwijl de mogelijkheid er blijkbaar wel is.
Dat instanties een kijkje moeten nemen prima, maar het is eigenlijk van het gekke dat mensen in een rijk land als Nederland dit doormaken.
Verlies/vermindering van toeslagen als je meer gaat werken inderdaad. Daarbij komt dan ook dat je (als je kinderen hebt) meer moet gaan betalen voor kinderopvang. Hoewel je daar dan ook wel weer toeslag voor kan krijgen, is het in veel gevallen een simpele rekensom.BroWohsEdis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:31:
[...]
Waarom loont 3 dagen werken bijna net zoveel als 5 dagen? Komt dat voor verlies aan toeslagen?
Het verlies van toeslagen als zorg, huur en dergelijke zorgt er, zeker aan de onderkant van het middeninkomen, voor dat er netto niet enorm veel overblijft. Tenzij je in één keer echt enorme stappen kan zetten. Dat is helaas voor lang niet iedereen weggelegd. Niet iedereen is mondig genoeg, of zit gewoon in een standaard salarishuis. Of werkt niet in de ICT
Daarbij zijn er legio mensen die niet werken voor hun lol, maar gewoon omdat er voedsel op tafel moet komen en de rekeningen betaald moeten worden. "Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken" is mijns insziens dan ook gewoon een werkgeversuitspraak. Of van mensen die hun schaapjes al op het droge hebben.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
*knip* dit soort simplificaties en generalisaties van de kwestie verlangt een uitgebreide onderbouwing.Dennis1812 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
[...]
Laat het gaan. Dat snappen ze hier echt niet.
Alles is op te lossen als je maar wil, je moet je sociale huurwoning gewoon even verbouwen met geld wat er niet is zonder toestemming en een telefoon heb je niet nodig. Net als warmte of een auto om naar je werk te komen. Immers kan je ook gewoon wandelen.
Dat is de gemiddelde mindset van de thuiswerkende ICTer met een bizar salaris en auto en telefoon van de zaak die nog nooit voor weinig geld gewerkt hebben.
Dat komt elke 2-3 pagina's terug. Dan kapt een mod het weer heel even af en daarna begint t weer opnieuw.
Dit topic had allang een ZT moeten zijn. Mensen snappen gewoon niet dat hier niet tegenop te besparen valt.
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 09-09-2022 22:17 ]
Genoeg mensen die geen goede tijden kennen.
Genoeg beroepen die slecht betalen waardoor dat dus niet gaat.
Maarja. Bubbel verhaal komt dan weer om de hoek.
En als ze al een buffer van 5k bijvoorbeeld hebben is die met de huidige inflatie + energiecrisis ook in notime op.
[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 09-09-2022 22:18 ]
Het kabinet gaat toch nog iets doen dit jaar, uitbetaling november/december.
https://www.rtlnieuws.nl/...h-nog-dit-jaar-met-beetje
https://www.rtlnieuws.nl/...h-nog-dit-jaar-met-beetje
Verwijderd
Inderdaad. Zeg maar even tegen een gezin met 2x minimumloon+beetje, in hun dure vrije sector huurwoning met energielabel E, dat ze wel ff flink moeten sparen voor "slechtere tijden".Dennis1812 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:14:
[...]
Genoeg mensen die geen goede tijden kennen.
Genoeg beroepen die slecht betalen waardoor dat dus niet gaat.
Maarja. Bubbel verhaal komt dan weer om de hoek.
En als ze al een buffer van 5k bijvoorbeeld hebben is die met de huidige inflatie + energiecrisis ook in notime op.
Helaas hebben wat hoogopgeleide tweakers hier geen inzicht/idee hoe het leven eruit ziet van iemand met een laaginkomen en kunnen ze ook niet lezen want dat staat letterlijk in de topic regels hier :Dennis1812 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
[...]
Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
Blijkbaar moet je hier niet zeuren als je huurder ben en je betaald straks 40-50 procent van je netto inkomen aan energie...
En mensen geven aan dat je een buffer moet opbouwen... dat zeggen alleen de mensen die goed verdienen en die het kunnen...
En straks weer zeuren dat de nieuwste Iphone weer zo duur is met een salaris van 55K per jaar..
[ Voor 5% gewijzigd door Rockvee2 op 09-09-2022 19:50 ]
Yep. Heb zelf 1 werknemer die netto maar 8% in zou leveren als hij van 5 naar 3 dagen zou gaan.BroWohsEdis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:31:
[...]
Waarom loont 3 dagen werken bijna net zoveel als 5 dagen? Komt dat voor verlies aan toeslagen?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Exponentiële stijging is iets wat niet erg makkelijk te begrijpen is inderdaad. Maar sowieso is het projecteren van het 'eigen succes' op anderen, in de zin van ik kan het dus jij kan het ook, een hele slechte. Het is namelijk niet voor iedereen mogelijk. Er spelen allerlei omstandigheden mee.Dennis1812 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
[...]
De wiskunde is simpel maar het effect is voor velen niet te bevatten , je voelt het pas als je het meemaakt. En veel mensen hebben het nog nooit meegemaakt. Dat je ondanks je prima baan, niet overdreven uitgaven ineens een tekort aan geld hebt.
Want dat is wat het is, armoede is een tekort aan geld.
Dan moet dat geld wel renderen en minimaal de inflatie bijhouden, en dat is al 10 jaar niet het geval op een gewone spaarrekening. Dus ieder jaar moet er bijgestort worden om dezelfde koopkracht te behouden als het jaar er voor.
Zet dat maar eens tegen geen rente in een excel sheet, zet dan het aantal gewerkte uren af tegen de inflatie, en zeker deze inflatie. Dan werk je dus ieder jaar meer uren om je buffer in stand te houden, en er zitten maar 24 uur in een dag. Dus als je zoals velen jarenlang geen noemenswaardige loonsverhoging hebt gehad wegens de loonmatiging. Of een zzp'er bent die af en toe even zonder zit tussen klussen door met een uurtarief dat dat soort risico's niet dekt loop je gewoon uit je uren.
Maar ja jij hebt blijkbaar enorm goed gegoogeld en kan het wel ? Sorry hoor maar dit soort opmerkingen begrijp ik echt niet. Toont aan dat het begrip risico, en geldwaarde over tijd en de verhouding daartussen niet erg ingedaald is bij velen.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 09-09-2022 22:18 ]
Goede tijden? Over welke goede tijden heb je het? Ik ben 34 en ik heb geen goede tijden meegemaakt hoor...

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 09-09-2022 22:18 ]
Hehe nee ik ook niet als 30 jarige. Het is crisis na crisis. Door een paar keer heel flinke mazzel en de gunfactor bij anderen heb ik het nu goed voor elkaar. Dat had heel anders kunnen lopen.GioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:10:
[...]
Goede tijden? Over welke goede tijden heb je het? Ik ben 34 en ik heb geen goede tijden meegemaakt hoor...
[ Voor 4% gewijzigd door Insert12 op 09-09-2022 21:39 ]
Dit was ook mijn initiële reactie, maar vaak zitten mensen die in zo'n situatie zitten meestal in een omgeving waar iedereen in de ellende zit. Kan me zoiets in onze wijk namelijk helemaal niet voorstellen, maar in één van de vele flatgebouwen in de randstad dan weer wel.Wimo. schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:52:
[...]
Het is andersom. Ik zou me niet schamen om hulp te vragen. Ik zou me schamen om mn kind 2 dagen geen eten te geven terwijl de mogelijkheid er blijkbaar wel is.
Als je een beperkt budget hebt en het geld is op, dan is het ook echt op. Wij hebben allemaal wel een spaarrekening of weet ik het wat om op terug te vallen. Bij die mensen is 0 ook echt 0. Of meestal ver onder 0. En dat zal in hun omgeving niet veel anders zijn waarschijnlijk.
De weg naar hulp is ook niet altijd even duidelijk. Het feit dat je je moet aanmelden voor toeslagen is ook zoiets. Waar lees je dat? Waar leer je dat? Of de energietoeslag. Ik durf best te beweren dat er duizenden mensen zijn die de energietoeslag laten liggen, want "te lastig".Dennahz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:50:
[...]
Dit was ook mijn initiële reactie, maar vaak zitten mensen die in zo'n situatie zitten meestal in een omgeving waar iedereen in de ellende zit. Kan me zoiets in onze wijk namelijk helemaal niet voorstellen, maar in één van de vele flatgebouwen in de randstad dan weer wel.
Als je een beperkt budget hebt en het geld is op, dan is het ook echt op. Wij hebben allemaal wel een spaarrekening of weet ik het wat om op terug te vallen. Bij die mensen is 0 ook echt 0. Of meestal ver onder 0. En dat zal in hun omgeving niet veel anders zijn waarschijnlijk.
En er is altijd de terechte angst dat je zoiets achteraf moet terugbetalen natuurlijkGioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:54:
[...]
De weg naar hulp is ook niet altijd even duidelijk. Het feit dat je je moet aanmelden voor toeslagen is ook zoiets. Waar lees je dat? Waar leer je dat? Of de energietoeslag. Ik durf best te beweren dat er duizenden mensen zijn die de energietoeslag laten liggen, want "te lastig".

Zelf moet ik straks bijv ook 1k+ terugbetalen aan teveel ontvangen kinderbijslag. Had me niet goed ingelezen toen we weer in Nederland kwamen wonen. Blijkbaar heb je geen recht op kinderbijslag als je niet werkt (tijdens corona puur van vermogen geleefd op een paar ZZP klussen na).
Voor mensen die al in de geldproblemen zitten zijn die bedragen echt angstaanjagend hoog... dus begrijp ik wel dat ze, zeker na dat gedoe met dat toeslagenschandaal (waar nog steeds niemand voor ontslagen is

@Dennahz
Hier hebben we door relatief hoge inkomens weinig te maken met toeslagen. Echter was er 1 jaar dat familieleden recht hadden op zorgtoeslag. Echter kwam ik daar dus te laat achter, want je het moet het uiterlijk 6 maanden aanvragen nadat het jaar is verlopen. Ben je te laat, dan kan je er naar fluiten...
Ondertussen kan de belastingdienst wel tot 5 jaar terug je aangiftes doorspitten...
Hier hebben we door relatief hoge inkomens weinig te maken met toeslagen. Echter was er 1 jaar dat familieleden recht hadden op zorgtoeslag. Echter kwam ik daar dus te laat achter, want je het moet het uiterlijk 6 maanden aanvragen nadat het jaar is verlopen. Ben je te laat, dan kan je er naar fluiten...
Ondertussen kan de belastingdienst wel tot 5 jaar terug je aangiftes doorspitten...
Ik neem aan dat je kinderopvang toeslag bedoeld.Dennahz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:07:
[...]
Zelf moet ik straks bijv ook 1k+ terugbetalen aan teveel ontvangen kinderbijslag. Had me niet goed ingelezen toen we weer in Nederland kwamen wonen. Blijkbaar heb je geen recht op kinderbijslag als je niet werkt (tijdens corona puur van vermogen geleefd op een paar ZZP klussen na).
En zo raar is het toch niet dat als iemand werkloos thuis zit geen toeslag krijgt om zijn kind te parkeren in de opvang als die geen zin heeft in het kind thuis?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je moet je zo niet aangevallen voelen.OMD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:30:
[...]
Zeg uh, mag ik ook nog voor iets anders werken dan overleven? Vakantie werk je voor, iPhone werk je voor.
Het gaat mij niet om wat een individu doet
Ik zal het anders proberen uitleggen:
Stel: na de verkiezingen komt er een totaal andere overheid, volledig tegengesteld aan wat we nu gewoon zijn.
Die zegt: ok, iedereen heeft recht op een betaalbare kwaliteitsvolle woning, gezonde voeding, betaalbare energie,...
Maar in ruil wordt de iPhone, de vakantie naar Bali, auto,... enorm zwaar belast.
Ja, het is een trade-off maar dan zou ik toch kiezen voor de eerste optie.
Natuurlijk doel ik niet op kinderopvangtoeslag. Ik heb het over kinderbijslag. Waarom zou ik toeslag aanvragen voor kinderopvang als ik niet werk? En ik kan mezelf prima voorzien, dus om me nou neer te zetten als steuntrekkende werkloze....YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:16:
[...]
Ik neem aan dat je kinderopvang toeslag bedoeld.
En zo raar is het toch niet dat als iemand werkloos thuis zit geen toeslag krijgt om zijn kind te parkeren in de opvang als die geen zin heeft in het kind thuis?

Sterker nog: zelfs nu ik weer wat actiever ben op de arbeidsmarkt vraag ik gewoon geen kinderbijslag meer aan. Als ik dat telkens in- en uit moet schakelen tussen klussen door dan vind ik het veel te veel gedoe voor die paar 100 euro per kwartaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 09-09-2022 22:28 ]
Je hebt recht op kinderbijslag als je in Nederland woont OF werkt.
Zodra jij en je kind in NL wonen, krijg je gewoon de kinderbijslag.Dennahz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:26:
[...]
Natuurlijk doel ik niet op kinderopvangtoeslag. Ik heb het over kinderbijslag. Waarom zou ik toeslag aanvragen voor kinderopvang als ik niet werk? En ik kan mezelf prima voorzien, dus om me nou neer te zetten als steuntrekkende werkloze....Heb nooit enige vorm van uitkering gehad. Waarom zou ik?
Sterker nog: zelfs nu ik weer wat actiever ben op de arbeidsmarkt vraag ik gewoon geen kinderbijslag meer aan. Als ik dat telkens in- en uit moet schakelen tussen klussen door dan vind ik het veel te veel gedoe voor die paar 100 euro per kwartaal.
(Er zijn zelfs verdragslanden waar je het krijgt als je niet eens in NL woont
De enige subsidie voor kinderen afhankelijk van of je werkt of niet is de kinder opvang toeslag vziw.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 22:46 ]
PSN
Verwijderd
Kuch... Combinatiekorting krijg je ook niet met maar 1 inkomen. Dat is alleen voor tweeverdieners.YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:42:
[...]
Zodra jij en je kind in NL wonen, krijg je gewoon de kinderbijslag.
De enige subsidie voor kinderen afhankelijk van of je werkt of niet is de kinder opvang toeslag vziw.
Geen toeslag, maar ik snap je puntVerwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:46:
[...]
Kuch... Combinatiekorting krijg je ook niet met maar 1 inkomen. Dat is alleen voor tweeverdieners.
Maar goed dit leid een beetje af van de illustere kinderbijslag korting die imho niet bestaat
PSN
Dit moet je helaas allemaal opzoeken, als je geld moet betalen aan de belastingdienst/gemeente weten ze je te vinden maar als je geld (toeslagen) kan krijgen dan laten ze het niet weten ...GioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:54:
[...]
De weg naar hulp is ook niet altijd even duidelijk. Het feit dat je je moet aanmelden voor toeslagen is ook zoiets. Waar lees je dat? Waar leer je dat? Of de energietoeslag. Ik durf best te beweren dat er duizenden mensen zijn die de energietoeslag laten liggen, want "te lastig".
Ten tweede, je moet aardig wat informatie doorgeven aan je gemeente (waarom niet via een instantie van de regering ?) ...
Stuur bij uw aanvraag de volgende bijlagen mee.
• Kopie van uw paspoort of identiteitskaart
• Recent overzicht van het (gezamenlijk) inkomen (loonspecificatie, alimentatie enz.)
• Bewijs van betaling energiekosten (kopie bankafschrift of overzicht internetbankieren)
• Bewijs bankrekeningnummer (kopie bankafschrift of kopie bankpas)
• Als u zelfstandig ondernemer bent: kopie belastingaanslag over 2021
Helaas krijg ik dat niet omdat ik net teveel verdient met mijn uren...
Ik kan wel een andere baan vinden in de sector waar ik werk maar volgens nationalevacaturebank.nl / intermediar/etc is mijn marktconform dus..
In November mag ik zo te zien 4 x zoveel meer betalen voor gas dus..
Edit 23.36 :
Eneco heeft over 2021 77% meer winst gemaakt
· De winst na belastingen eindigde dit jaar op €209 miljoen, een verbetering met 77% ten opzichte van vorig jaar (2020: €118 miljoen).
https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/
[ Voor 50% gewijzigd door Rockvee2 op 09-09-2022 23:37 ]
Zou het niet zo zijn dat de mensen die recht hebben gwoon bang zijn zijn dat ze dieper in de schulden komen als ze iets verkeerds invullen?Rockvee2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:20:
[...]
Dit moet je helaas allemaal opzoeken, als je geld moet betalen aan de belastingdienst/gemeente weten ze je te vinden maar als je geld (toeslagen) kan krijgen dan laten ze het niet weten ...
Ten tweede, je moet aardig wat informatie doorgeven aan je gemeente (waarom niet via een instantie van de regering ?) ...
Stuur bij uw aanvraag de volgende bijlagen mee.
• Kopie van uw paspoort of identiteitskaart
• Recent overzicht van het (gezamenlijk) inkomen (loonspecificatie, alimentatie enz.)
• Bewijs van betaling energiekosten (kopie bankafschrift of overzicht internetbankieren)
• Bewijs bankrekeningnummer (kopie bankafschrift of kopie bankpas)
• Als u zelfstandig ondernemer bent: kopie belastingaanslag over 2021
Helaas krijg ik dat niet omdat ik net teveel verdient met mijn uren...
Ik kan wel een andere baan vinden in de sector waar ik werk maar volgens nationalevacaturebank.nl / intermediar/etc is mijn marktconform dus..
In November mag ik zo te zien 4 x zoveel meer betalen voor gas dus..
Edit 23.36 :
Eneco heeft over 2021 77% meer winst gemaakt![]()
· De winst na belastingen eindigde dit jaar op €209 miljoen, een verbetering met 77% ten opzichte van vorig jaar (2020: €118 miljoen).
https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/
Sommige hebben al stress bij belasting aangifte.
Maar ken ook verhalen waar men doodleuk aangaf dat ze recht hadden op huurtoeslag en achteraf zeiden sorry foutje.
Maar goed bd weet toch alles van je dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn om de mensen te vinden?
AnimeAdicted
Ik heb zelf een tijdje op bijstandsniveau geleefd en ik woon in een sociale huurwoning en weinig geld hebben is niet makkelijk, zeker niet als vaste lasten snel duurder worden. Toch kan ik goed rondkomen door een combinatie van sober leven en verstandige keuzes. Ik heb toch het idee dat dit niet altijd wordt toegepast.Dennis1812 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
[...]
Neem voeding bijvoorbeeld. Een zak gedroogde linzen en een flinke zak rijst of pasta kosten zelfs bij de Jumbo of Albert Heijn niet veel geld in combinatie met wat groenten uit eigen tuin of van de lokale groenteboer. Als je wilt kun je zelfs hoogwaardige eiwitten kweken in de vorm van insectenvlees met enkel wat goedkope havermout en winterpenen. Maar nee dat gaan we niet doen want insectenvlees is vies en eng en linzen en een glas water zijn saai. Liever gooien we een plofkip en een fles c-merk cola in het winkelmandje of een halfje witbrood zonder vezels of voedingswaarde. Als je sober en overwegend plantaardig kookt kun je zelfs onder de nibud normen uitkomen en hou je nog geld over voor een lekkere fles wijn of een borrelhapje 2x in de maand.
Energie is een ander ding. Ik heb in een monumentaal pand gewoond met 50 cm dikke muren zonder isolatie en enkel glas en toch was de energierekening betaalbaar. Door gewoon zeer zuinig te stoken en twee truien aan te trekken. Inmiddels woon ik in een moderner huis maar het is nog steeds een jaren 50 woning met betrekkelijk eenvoudige isolatie en een ouderwets dubbelglas. Toch betaal ik maar 65 euro per maand voor gas/licht. Omdat ik wederom zeer zuinig stook en omdat ik wist na de coronacrisis dat de vraag naar energie toenam en dat de gasprijs onwaarschijnlijk laag stond dus heb ik de prijs voor een paar jaar vastgezet.
Omdat ik weinig inkomen heb had ik alsnog recht op de energietoeslag ondanks mijn lage energiekosten. Die inkomsten heb ik samen met het beetje spaargeld wat ik had geïnvesteerd in een monoblock airco, radiatorventilatoren en tochtstrips. Daarbij had ik wel het geluk dat de verhuurder toestemming gaf voor het plaatsen van de airco en dat ik al zonnepanelen had van de verhuurder. Daarbij besef ik wel dat ik daardoor een beetje bevoorrecht ben. Mijn uitgangspunt is echter eenvoudig, zolang mijn noodzakelijke uitgaven onder de bijstandsnorm zitten kan ik niet in de problemen komen als mijn inkomen daalt door ziekte of werkeloosheid. De bijstandsnorm is momenteel inclusief toeslagen 1400 euro voor een alleenstaande. Ik blijf daar ruim onder en dan doe ik mijn boodschappen bij de Jumbo en heb ik nog een auto.
Daarbij besef ik dat ik enigszins bevoorrecht ben doordat ik een vast energiecontract heb en een relatief lage huur heb en mijn verhuurder een beetje meedenkt (hoewel mijn gasgestookte cv voorlopig niet vervangen gaat worden). Echter ook met de huidige hogere energiekosten zou ik nog rond kunnen komen van bijstandsniveau. Natuurlijk zijn er mensen in bijzondere situaties, mensen die een uitzonderlijk energie onzuinige woning hebben of mensen met een minimum inkomen die een woning huren in de vrije sector of mensen die gaan scheiden en met een koophuis zitten en twee betaalbare woningen moeten vinden in deze tijd. Maar dat zijn geen miljoenen mensen. Ik denk dat het gros van de mensen echt nog wel wat zuiniger kan leven. Is dat leuk? Nee. Is dat eerlijk? Nee. Maar het is wel beter om wat meer te bezuinigen dan de deurwaarder van je energieleverancier aan de deur te krijgen want Rutte en Kaag gaan je niet helpen en de meeste rijke mensen ook niet.
@Silvos knap dat jij het wel red, en mooi dat je een verhuurder hebt die meedenkt. Maar ook jij vervalt in de zelfredzaamheid gedachte die geen oplossing biedt voor de lange termijn problemen van een te vrije markt.
En de onzekerheid op het gebied van inkomensstabiliteit, baanzekerheid, prijsstabiliteit enzovoorts.
Veel mensen staan 1 calamiteit weg van de armoedeval. En steeds meer mensen staan op dat punt. Velen zonder het te weten en veel die het wel weten maar bijvoorbeeld geen meewerkende verhuurder en een net verlopen energie contract.
Sowieso is tegen exponentieel stijgende prijzen op een gegeven moment niet meer aan te bezuinigen , en kom je ook in de problemen.
Tijd is hier de beperkende factor, de in korte tijd gestegen noodzakelijke uitgaven worden niet gecompenseerd door inkomsten. En buffers zijn snel leeg als ze al voorhanden zijn. En deze zijn vaak berekend met een bepaalde inflatie die veel lager was dan de huidige, dus doe je daar veel korter mee.
Ook al zijn je uitgaven nu onder bijstandsniveau. De richtlijn voor inflatie is niet voor niets 2%.
Nogmaals het is knap dat je de dingen kan doen zoals je ze doet maar het is niet de oplossing voor de jarenlang door bewust beleid gecreëerde instabiliteit van de bestaanszekerheid van veel mensen gecombineerd met het verschuiven van het risico van het collectief naar het individu.
Één zwaluw maakt nog geen zomer.
En de onzekerheid op het gebied van inkomensstabiliteit, baanzekerheid, prijsstabiliteit enzovoorts.
Veel mensen staan 1 calamiteit weg van de armoedeval. En steeds meer mensen staan op dat punt. Velen zonder het te weten en veel die het wel weten maar bijvoorbeeld geen meewerkende verhuurder en een net verlopen energie contract.
Sowieso is tegen exponentieel stijgende prijzen op een gegeven moment niet meer aan te bezuinigen , en kom je ook in de problemen.
Tijd is hier de beperkende factor, de in korte tijd gestegen noodzakelijke uitgaven worden niet gecompenseerd door inkomsten. En buffers zijn snel leeg als ze al voorhanden zijn. En deze zijn vaak berekend met een bepaalde inflatie die veel lager was dan de huidige, dus doe je daar veel korter mee.
Ook al zijn je uitgaven nu onder bijstandsniveau. De richtlijn voor inflatie is niet voor niets 2%.
Nogmaals het is knap dat je de dingen kan doen zoals je ze doet maar het is niet de oplossing voor de jarenlang door bewust beleid gecreëerde instabiliteit van de bestaanszekerheid van veel mensen gecombineerd met het verschuiven van het risico van het collectief naar het individu.
Één zwaluw maakt nog geen zomer.
Verwijderd
Eigenlijk moet iedereen op of onder het middeninkomen nu gewoon vol de hand op de knip. Dan gaan ondernemers omvallen en komt Rutte wel over de brug hoor. Voor ondernemers heeft hij geld genoeg.
De discussie is wel bewijs voor het feit dat toeslagen niet klip en klaar duidelijk zijn. En juist een groot deel van de mensen die ze hardst nodig hebben vinden het moeilijk om al die regels te begrijpen.YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:18:
[...]
Geen toeslag, maar ik snap je punt
Maar goed dit leid een beetje af van de illustere kinderbijslag korting die imho niet bestaat
Heb je de uitwerking van al die regels (en met name de percentages in de schijven) wel eens bekeken? In eerste instantie denk je dat je voor de gek wordt gehouden.
Verwijderd
Dat is ook precies waarom het zo ingewikkeld gehouden moet worden. Anders ziet Jan met de Pet heel makkelijk hoe de poet verdeeld wordt. Waarom denk je dat men geen stap verder komt met het vereenvoudigen van het stelsel? Dat wil de huidige coalitie helemaal niet, want dan wordt het te transparant.alexbl69 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:51:
[...]
De discussie is wel bewijs voor het feit dat toeslagen niet klip en klaar duidelijk zijn. En juist een groot deel van de mensen die ze hardst nodig hebben vinden het moeilijk om al die regels te begrijpen.
Heb je de uitwerking van al die regels (en met name de percentages in de schijven) wel eens bekeken? In eerste instantie denk je dat je voor de gek wordt gehouden.
Dat is me iets te cynisch gedacht.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:01:
[...]
Dat is ook precies waarom het zo ingewikkeld gehouden moet worden. Anders ziet Jan met de Pet heel makkelijk hoe de poet verdeeld wordt. Waarom denk je dat men geen stap verder komt met het vereenvoudigen van het stelsel? Dat wil de huidige coalitie helemaal niet, want dan wordt het te transparant.
De oorzaak is mijns inziens meer gelegen in het feit dat dit soort instrumentaria gecreëerd worden op de wijze waarop beleidsmakers en ambtenaren denken. Dus: heel ingewikkeld en (letterlijk) tot heel veel posities achter de komma.
Beleidsmakers en ambtenaren hebben daarbij a) een kennisvoorsprong (ze hebben alle tijd om zich er in te verdiepen) en zijn b) veelal theoretischer/mathematiser ingesteld dan de burgers die geacht worden deze instrumenten te gebruiken. Het gevolg is de creatie van een bureaucratisch monstrum dat enkel in de hoofden van de bedenkers nog enige logica heeft.
Dit zou op zich allemaal nog niet eens zo erg zijn, ware het niet dat de overheid de burger op vrijwel geen enkele wijze de helpende hand reikt om de burger door dit doolhof te leiden. Het is niet mogelijk voor burgers om bij aanvraag van een toeslag een toetsing te krijgen, waarbij een (belasting-) ambtenaar zijn onherroepelijke goedkeuring aan de uitkering van een toeslag geeft.
Dat laatste zou je bewust beleid kunnen noemen, ware het niet dat deze toetsing vooraf eigenlijk onmogelijk is. Het recht op toeslag wordt namelijk bepaald door het inkomen dat je gedurende de uitkeringsperiode hebt. En dat is van tevoren natuurlijk niet bekend. Het is een bureaucratisch monster dat vele burgers in de problemen brengt.
Maar zoals gezegd, het is in mijn ogen niet bewust gecreëerd. Het is wel een overduidelijk voorbeeld van de totaal verschillende ziens- en handelswijze van overheid versus burgers.
Ik denk dat we rustig afglijden richting toeslagenschandaal.
Waaruit blijkt dat veel wel bewust gecreëerd is en gemaakt op basis van wantrouwen richting de burger.
Simplificatie kan wel. Maar dan heb je een kans dat er wat euro's onterecht worden uitgedeeld.
Waaruit blijkt dat veel wel bewust gecreëerd is en gemaakt op basis van wantrouwen richting de burger.
Simplificatie kan wel. Maar dan heb je een kans dat er wat euro's onterecht worden uitgedeeld.
Een simplificatie zou toch al zijn als er flink wat toeslagen worden verlaagd/afgeschaft icm een verhoging van de uitkeringen en het verlagen van de eerste belastingschijf?Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:00:
Het haalt het probleem natuurlijk (nog) niet helemaal weg, maar de omvang wordt wel minder.
Verwijderd
Ik stel het wat hard. Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Maar een simpeler systeem is helemaal niet in het voordeel van de zittende coalitie. En dan kom je dus op de "hoax" van een "nieuwe transparantere bestuursstijl". Dat zit er gewoon niet in met deze mensen. Dit wordt ze door maatschappelijke druk in de mond gelegd. Gewoon een moetje.alexbl69 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:56:
[...]
Dat is me iets te cynisch gedacht.
De oorzaak is mijns inziens meer gelegen in het feit dat dit soort instrumentaria gecreëerd worden op de wijze waarop beleidsmakers en ambtenaren denken. Dus: heel ingewikkeld en (letterlijk) tot heel veel posities achter de komma.
Beleidsmakers en ambtenaren hebben daarbij a) een kennisvoorsprong (ze hebben alle tijd om zich er in te verdiepen) en zijn b) veelal theoretischer/mathematiser ingesteld dan de burgers die geacht worden deze instrumenten te gebruiken. Het gevolg is de creatie van een bureaucratisch monstrum dat enkel in de hoofden van de bedenkers nog enige logica heeft.
Dit zou op zich allemaal nog niet eens zo erg zijn, ware het niet dat de overheid de burger op vrijwel geen enkele wijze de helpende hand uitsteekt om de burger door dit doolhof te leiden. Het is niet mogelijk voor burgers om bij aanvraag van een toeslag een toetsing te krijgen, waarbij een (belasting-) ambtenaar zijn onherroepelijke goedkeuring aan de uitkering van een toeslag geeft.
Dat laatste zou je bewust beleid kunnen noemen, ware het niet dat deze toetsing vooraf eigenlijk onmogelijk is. Het recht op toeslag wordt namelijk bepaald door het inkomen dat je gedurende de uitkeringsperiode hebt. En dat is van tevoren natuurlijk niet bekend. Het is een bureaucratisch monster dat vele burgers in de problemen brengt.
Maar zoals gezegd, het is in mijn ogen niet bewust gecreëerd. Het is wel een overduidelijk voorbeeld van de totaal verschillende ziens- en handelswijze van overheid versus burgers.
Dat is ook een beetje de fundamentele flaw van de belastingcultuur van vandaag. Stél je toch eens voor dat iemand onterecht te veel geld krijgt, dat is fraude, en daarvoor moet ie aan de hoogste boom hangen. Dat gaat niet meer om kosten en baten, maar puur om principes.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:00:
Dan krijg je dus de situatie dat er 1 FTE aan fraudebestrijding wordt uitgegeven om te voorkomen dat een bijstandsmoeder een tientje in een envelop voor d'r verjaardag krijgt. Als gemeente kost je dat onder de streep netto klauwen vol met geld, maar blijkbaar is één of ander misplaatst gevoel van rechtvaardigheid in die situatie belangrijker. Bespaard: 10 euro, kosten: 40 uren aan salaris in de week. Penny wise, pound foolish noemen ze dat toch?
Juist om dat soort redenen ben ik voorstander van een basisinkomen: Daar kún je niet mee frauderen, want dat krijgt iedereen, en iedereen even veel, ongeacht wat je doet.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 10-09-2022 12:58 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
En imo heb je dat nodig om draagvlak te houden voor het sociale stelsel. Nog los ervan dat als je nu niet 1 FTE uitgeeft om een equivalent van 0.5 FTE aan fraude te pakken, die fraude best eens kan toe gaan nemen. Maar daarnaast lijkt het mij, uiteraard binnen redelijke grenzen, niet vreemd om meer uit te geven aan fraude bestrijding als dat het direct oplevert. Want indirect levert het een hoop op: Draagvlak.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:57:
[...]
Dat is ook een beetje de fundamentele flaw van de belastingcultuur van vandaag. Stél je toch eens voor dat iemand onterecht te veel geld krijgt, dat is fraude, en daarvoor moet ie aan de hoogste boom hangen. Dat gaat niet meer om kosten en baten, maar puur om principes.
Leg mij eens uit hoe principiële fraudebestrijding iets toevoegt aan het politieke draagvlak?Sissors schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:30:
[...]
En imo heb je dat nodig om draagvlak te houden voor het sociale stelsel. Nog los ervan dat als je nu niet 1 FTE uitgeeft om een equivalent van 0.5 FTE aan fraude te pakken, die fraude best eens kan toe gaan nemen. Maar daarnaast lijkt het mij, uiteraard binnen redelijke grenzen, niet vreemd om meer uit te geven aan fraude bestrijding als dat het direct oplevert. Want indirect levert het een hoop op: Draagvlak.
De situatie die ik omschreef met de bijstandsmoeder die geen tientje kado kan krijgen, doet mijns inziens juist afbreuk aan dat draagvlak. Dan stel je je als overheid juist wantrouwend en vijandig op naar je burgers toe.
Als je draagvlak wil kweken met fraudebestrijding, dan moet je de excessen aanpakken die netto ook wat opleveren. Nu is fraudebestrijding een doel op zich geworden en geen middel, en wordt de mate van bestrijding zelf excessief, waardoor je juist het omgekeerde bereikt.
Als het om fraude gaat kan men zich beter concentreren op bijvoorbeeld zorgfraude of faillissementsfraude. Maar dat zijn geen arme mensen dus daar kun je niet zo lekker mee framen. En bedrijven moet je geen strobreed in de weg liggen natuurlijk.
Dat is niet de enige flaw. Als er wijzigingen zijn waar een hele specifieke groep meer of juist minder van profiteert dan moeten er altijd weer speciale constructies komen om dat op te lossen. Met als gevolg dat je weer een ingewikkeld systeem krijgt, en door de complexiteit er meestal wel weer gaten in de wet zitten waar mensen weer misbruik/gebruik van maken.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:57:
[...]
Dat is ook een beetje de fundamentele flaw van de belastingcultuur van vandaag. Stél je toch eens voor dat iemand onterecht te veel geld krijgt, dat is fraude, en daarvoor moet ie aan de hoogste boom hangen. Dat gaat niet meer om kosten en baten, maar puur om principes.
De belastingdienst heeft nooit alle informatie. Zo weten ze niets over individuele situaties waar iemand aanspraak zou kunnen maken op de bijzondere bijstand. Dat zou je toch echt zelf moeten aankaarten als je daar gebruik van wilt maken.Rockvee2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:20:
[...]
Dit moet je helaas allemaal opzoeken, als je geld moet betalen aan de belastingdienst/gemeente weten ze je te vinden maar als je geld (toeslagen) kan krijgen dan laten ze het niet weten ...
Denk bv aan de Bulgarenfraude. Gedrag van de overheid is vaak gestoeld door maatschappelijke druk. Dat wordt echter vaak vergeten en dan gaan we met z’n allen zeuren op de overheid als het wat doorslaat de andere kant op.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:38:
[...]
Leg mij eens uit hoe principiële fraudebestrijding iets toevoegt aan het politieke draagvlak?
De situatie die ik omschreef met de bijstandsmoeder die geen tientje kado kan krijgen, doet mijns inziens juist afbreuk aan dat draagvlak. Dan stel je je als overheid juist wantrouwend en vijandig op naar je burgers toe.
Als je draagvlak wil kweken met fraudebestrijding, dan moet je de excessen aanpakken die netto ook wat opleveren. Nu is fraudebestrijding een doel op zich geworden en geen middel, en wordt de mate van bestrijding zelf excessief, waardoor je juist het omgekeerde bereikt.
Ook niet eens, er zijn veel lucratievere fraude vormen, waar je met de aanpak ervan veel meer kan winnen. Met name belastingfraude en witwassen.dawg schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:07:
Als het om fraude gaat kan men zich beter concentreren op bijvoorbeeld zorgfraude of faillissementsfraude. Maar dat zijn geen arme mensen dus daar kun je niet zo lekker mee framen. En bedrijven moet je geen strobreed in de weg liggen natuurlijk.
Ik vind dit plaatje altijd wel interessant:
Iets wat de minste schade/kosten oplevert (uitkeringsfraude, zorgfraude) krijgt de meeste aandacht. De grootste schadeposten van fraude krijgen zo goed als geen / nauwelijks aandacht....
Virussen? Scan ze hier!
Dat plaatje is net zo interessant als vaag...wildhagen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:02:
[...]
Ik vind dit plaatje altijd wel interessant:
De bron ervan is dit artikel: https://eindpunt.blogspot...rzoek-hoe-ernstig-is.html
De auteur vermeld zelf al dat het eigenlijk natte vinger werk is.
Dat klopt ook wel als je zelf informatie probeert te zoeken over de omvang van de verschillende categorieën. Die zijn onvindbaar. Is ook niet onlogisch, want als het geen schattingen zouden zijn zouden al die daders wel opgepakt zijn
Wel kom je ook bronnen tegen waar heel andere bedragen staan. Zie dit rapport van de algemene rekenkamer. Daar worden in hoofdstuk 2.2.1 een aantal schattingen voor diverse posten gegeven.
Belastingfraude: minimaal 4 miljard euro (volgens de bron van het plaatje: 8,3 miljard)
Zorgfraude: ongeveer 2 à 3 miljard euro (volgens de bron 178 miljoen)
Sociale uitkeringsfraude: ongeveer 1 miljard (volgens de bron 86 miljoen)
Conclusie is dus dat dat plaatje inderdaad heel interessant is, maar gebaseerd op hete lucht.
[ Voor 7% gewijzigd door alexbl69 op 10-09-2022 17:56 ]
Los van dat plaatje gaat de media-aandacht vaak wel uit naar uitkeringsfraude. Soms witwassen als banken hun werk weer eens niet gedaan hebben. En ik heb het zelf ook vaak meegemaakt; bashen op uitkeringsgerechtigden, om wat voor reden dan ook, is heel populair. Ik heb me lang afgevraagd waarom mensen kennelijk een hekel hebben aan arme mensen/uitkeringsgerechtigden maar een antwoord heb ik nooit weten te vinden.alexbl69 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:33:
[...]
Dat plaatje is net zo interessant als vaag...
De bron ervan is dit artikel: https://eindpunt.blogspot...rzoek-hoe-ernstig-is.html
De auteur vermeld zelf al dat het eigenlijk natte vinger werk is.
Dat klopt ook wel als je zelf informatie probeert te zoeken over de omvang van de verschillende categorieën. Die zijn onvindbaar. Is ook niet onlogisch, want als het geen schattingen zouden zijn zouden al die daders wel opgepakt zijn.
Wel kom je ook bronnen tegen waar heel andere bedragen staan. Zie dit rapport van de algemene rekenkamer. Daar worden in hoofdstuk 2.2.1 een aantal schattingen voor diverse posten gegeven.
Belastingfraude: minimaal 4 miljard euro (volgens de bron van het plaatje: 8,3 miljard)
Zorgfraude: ongeveer 2 à 3 miljard euro (volgens de bron 178 miljoen)
Sociale uitkeringsfraude: ongeveer 1 miljard (volgens de bron 86 miljoen)
Conclusie is dus dat dat plaatje inderdaad heel interessant is, maar gebaseerd op hete lucht.
Aanname: mensen hebben geen hekel aan arme mensen, maar aan mensen die met een uitkering thuis zitten omdat ze 'niet kunnen werken', maar ze in het dagelijks leven wel van alles kunnen. Gebaseerd op directe contacten (dus mensen die de kennen) of bijvoorbeeld door de media (waar ook de nodige programma's zijn geweest van mensen met een uitkering)dawg schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:38:
[...]
Los van dat plaatje gaat de media-aandacht vaak wel uit naar uitkeringsfraude. Soms witwassen als banken hun werk weer eens niet gedaan hebben. En ik heb het zelf ook vaak meegemaakt; bashen op uitkeringsgerechtigden, om wat voor reden dan ook, is heel populair. Ik heb me lang afgevraagd waarom mensen kennelijk een hekel hebben aan arme mensen/uitkeringsgerechtigden maar een antwoord heb ik nooit weten te vinden.
Simpel misschien, maar die mensen zijn totaal niet weerbaar tegen alle negatieve aandacht, dus het laaghangende fruit is makkelijk plukken?dawg schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:38:
[...]
Ik heb me lang afgevraagd waarom mensen kennelijk een hekel hebben aan arme mensen/uitkeringsgerechtigden maar een antwoord heb ik nooit weten te vinden.
Verder dan het argument 'gemakzucht' kom ik eigenlijk ook niet...
Zou je ze wellicht kunnen citeren met paginanummers, of hoe je ze zelf berekend hebt? Ik zal wel scheel kijken, maar ik kan in dat rapport de cijfers die jij hier geeft niet vinden (2.2.1 is geen hoofdstuk maar een paragraaf, die geen cijfers bevat). De cijfers die in de tabellen vermeldt worden gaan over aantallen zaken, niet omvang in euro's, en sowieso niet over omvang in euro's maar guldens want dat rapport stamt uit 2000 (de blogpost stamt dan weer uit 2008, het is allebei niet recent). Ook kan ik in de tekst die daar staat heel slecht uitkeringsfraude destilleren zoals we dat in deze discussie bedoelen, omdat onder sociale uitkeringsfraude ook werkgeversfraude valt (premie volksverzekeringen).alexbl69 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:33:
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
"Ze" stelen mijn geld! En "ze" kunnen gewoon werken!dawg schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:38:
[...]
Los van dat plaatje gaat de media-aandacht vaak wel uit naar uitkeringsfraude. Soms witwassen als banken hun werk weer eens niet gedaan hebben. En ik heb het zelf ook vaak meegemaakt; bashen op uitkeringsgerechtigden, om wat voor reden dan ook, is heel populair. Ik heb me lang afgevraagd waarom mensen kennelijk een hekel hebben aan arme mensen/uitkeringsgerechtigden maar een antwoord heb ik nooit weten te vinden.
Ondanks dat door een bevoegd UWV keuringsarts anders is vastgesteld.
Maar t bekt gewoon lekker.
Excuses, ik heb naar het foutieve rapport gelinkt.MneoreJ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:48:
[...]
Zou je ze wellicht kunnen citeren met paginanummers, of hoe je ze zelf berekend hebt? Ik zal wel scheel kijken, maar ik kan in dat rapport de cijfers die jij hier geeft niet vinden (2.2.1 is geen hoofdstuk maar een paragraaf, die geen cijfers bevat). De cijfers die in de tabellen vermeldt worden gaan over aantallen zaken, niet omvang in euro's, en sowieso niet over omvang in euro's maar guldens want dat rapport stamt uit 2000 (de blogpost stamt dan weer uit 2008, het is allebei niet recent). Ook kan ik in de tekst die daar staat heel slecht uitkeringsfraude destilleren zoals we dat in deze discussie bedoelen, omdat onder sociale uitkeringsfraude ook werkgeversfraude valt (premie volksverzekeringen).
Het juiste rapport staat hier: https://www.rekenkamer.nl...ijksbreed_met_erratum.pdf
Pagina 25/26
Tja, als mensen zo dom zijn om te denken dat 'functioneren als een volwassen persoon' ook altijd betekent dat je 1 FTE aan werk kan doen, dan ga je inderdaad al nat.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:53:
[...]
"Ze" stelen mijn geld! En "ze" kunnen gewoon werken!
Nog even compleet los van het feit dat je ook op andere manieren (niet financieel) kan bijdragen aan een maatschappij.
Lees eens wat over de bulgarenfraude. Denk dat het hardvochtige beleid in grote mate instaan is door de enorme maatschappelijke (en politiek druk van de oppositie) om de fraude keihard aan te pakken.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:53:
[...]
Mooi, ik dacht al even dat ik gek geworden was, of anders dat je heel vlijtig met de rekenmachine gewerkt had.alexbl69 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:55:
Excuses, ik heb naar het foutieve rapport gelinkt.
Dat zijn cijfers van 2013 dus, dat ligt er al een stuk dichter bij.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik, en heel veel andere met mij, betalen met alle liefde belasting zodat degene die niet kunnen werken, een fatsoenlijk leven kunnen hebben. Of degene die door omstandigheden geen werk kunnen vinden momenteel. Ik betaal een stuk minder graag belasting als het naar fraude gaat. Daarom is het dus belangrijk die fraude beperkt te houden.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:38:
[...]
Leg mij eens uit hoe principiële fraudebestrijding iets toevoegt aan het politieke draagvlak?
Beetje simpel Dennis, nu doe je hetzelfde als die roepers: ongefundeerd maar wat zeggen.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:53:
[...]
De vader van mijn ex-vriendin (15 jaar geleden) ontving ook een uitkering.. Maar: kon gewoon alles doen en verdiende veel op marktplaats. Toen kreeg hij weer een oproep om bij het uwv langs te komen. Meneer stopte in de 2 weken voor die afspraak met douchen en scheren, ging elke dag ongezond eten en sliep die 2 weken expres maar een paar uurtjes per dag... Op de afspraak speelde hij ook zijn rollwtje... Hij werd vervolgens lachend voor 100% afgekeurd en ging toen weer 'normaal' leven..
Ik heb dan wel onwijs veel geluk dat ik de enige frauderende uitkeringsontvanger van Nederland destijds heb ontvangen! Of er zijn nog veel meer mensen die frauderen... Neemt niet weg trouwens dat ik niet val onder de 'iedereen met een uitkering kan werken!' val, maar jij bent net zo generaliserend bezig als de mensen waar jij het over hebt.
Los daarvan heeft dat echt niks te maken met de insteek van dit topic.
Ik ben echt benieuwd naar hoe de overheid dit eerlijk wil gaan oplossen. Een toeslag voor de lage inkomens voelt erg oneerlijk aan, omdat ook alleenstaande mensen met een modaal salaris financieel dit onwijs gaan voelen... Een prijsplafond voelt dan het eerlijkste, al vind ik het ook belachelijk dat er zoveel verschillende tarieven betaal moeten worden. De ene consument betaalt x per kuub gas, de ander y.
Die verwoording kies je goed: Beperkt te houden. Je doel moet zijn om bewust en stelselmatig misbruik er uit te halen en te bestraffen.Sissors schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:27:
[...]
Ik, en heel veel andere met mij, betalen met alle liefde belasting zodat degene die niet kunnen werken, een fatsoenlijk leven kunnen hebben. Of degene die door omstandigheden geen werk kunnen vinden momenteel. Ik betaal een stuk minder graag belasting als het naar fraude gaat. Daarom is het dus belangrijk die fraude beperkt te houden.
Dat is alleen niet wat er nu gebeurt. De mensen die nu bewust het systeem misbruiken, weten op een hoop manieren het systeem te slim af te zijn, en de mensen die naar alle eer en geweten handelen en door een simpel menselijk foutje in het systeem naar boven komen, worden gelijk bestempeld als 'fraudeurs'.
De mensen die je als doel hebt om te pakken bereik je dus niet, en de mensen die je niet wil pakken, worden collateral damage. Dan heb je dus een situatie waarin het hele systeem zijn doel grandioos voorbij schiet. Alsof je elke keer de huisvrouw pakt die 1 kilometer te hard rijdt, en terwijl je de bon staat te schrijven scheuren er 3 Lamborghini's met 250 voorbij.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 10-09-2022 18:49 ]
Slecht voorbeeld, de huisvrouw is net zo strafbaar.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:48:
[...]
Die verwoording kies je goed: Beperkt te houden. Je doel moet zijn om bewust en stelselmatig misbruik er uit te halen en te bestraffen.
Dat is alleen niet wat er nu gebeurt. De mensen die nu bewust het systeem misbruiken, weten op een hoop manieren het systeem te slim af te zijn, en de mensen die naar alle eer en geweten handelen en door een simpel menselijk foutje in het systeem naar boven komen, worden gelijk bestempeld als 'fraudeurs'.
De mensen die je als doel hebt om te pakken bereik je dus niet, en de mensen die je niet wil pakken, worden collateral damage. Dan heb je dus een situatie waarin het hele systeem zijn doel grandioos voorbij schiet. Alsof je elke keer de huisvrouw pakt die 1 kilometer te hard rijdt, en terwijl je de bon staat te schrijven scheuren er 3 Lamborghini's met 250 voorbij.
Dat is precies het probleem: Als je "strafbaar" gelijk stelt met "rechtvaardig" dan ben je niet meer effectief bezig. In het geval van die huisvrouw dient het middel (1 kilometer te hard bekeuren) het doel (verbeteren van de verkeersveiligheid) totaal niet. Vooral niet als de pakkans voor de grote overtreders veel kleiner is dan voor het laaghangende fruit.Wimo. schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:09:
[...]
Slecht voorbeeld, de huisvrouw is net zo strafbaar.
Je voorbeeld blijft slecht. Het bekeuren van de huisvrouw bevorderd weldegelijk de verkeersveiligheid. Beide zijn in overtreding en dienen een bekeuring te krijgen.Stoney3K schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:14:
[...]
Dat is precies het probleem: Als je "strafbaar" gelijk stelt met "rechtvaardig" dan ben je niet meer effectief bezig. In het geval van die huisvrouw dient het middel (1 kilometer te hard bekeuren) het doel (verbeteren van de verkeersveiligheid) totaal niet. Vooral niet als de pakkans voor de grote overtreders veel kleiner is dan voor het laaghangende fruit.
Het waren juist mensen die preventief als fraudeurs werden gezien vanwege een algoritme.
[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 10-09-2022 19:26 ]
In tegendeel. Je stimuleert mensen om bermen te scannen op ‘bevoegd gezag’ en overmatig vaak de snelheid te controleren (zeker bij mensen die krap bij kas zitten). Gevolg: minder aandacht voor de weg.Wimo. schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:15:
[...]
Je voorbeeld blijft slecht. Het bekeuren van de huisvrouw bevorderd weldegelijk de verkeersveiligheid. Beide zijn in overtreding en dienen een bekeuring te krijgen.
Bij dit soort kleine overtredingen is dat het enige gevolg
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
15 jaar geleden? Ik geloof er niks van, excuus.President schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:39:
[...]
Beetje simpel Dennis, nu doe je hetzelfde als die roepers: ongefundeerd maar wat zeggen.
De vader van mijn ex-vriendin (15 jaar geleden) ontving ook een uitkering.. Maar: kon gewoon alles doen en verdiende veel op marktplaats. Toen kreeg hij weer een oproep om bij het uwv langs te komen. Meneer stopte in de 2 weken voor die afspraak met douchen en scheren, ging elke dag ongezond eten en sliep die 2 weken expres maar een paar uurtjes per dag... Op de afspraak speelde hij ook zijn rollwtje... Hij werd vervolgens lachend voor 100% afgekeurd en ging toen weer 'normaal' leven..
Ik heb dan wel onwijs veel geluk dat ik de enige frauderende uitkeringsontvanger van Nederland destijds heb ontvangen! Of er zijn nog veel meer mensen die frauderen... Neemt niet weg trouwens dat ik niet val onder de 'iedereen met een uitkering kan werken!' val, maar jij bent net zo generaliserend bezig als de mensen waar jij het over hebt.
"Jaja algemeen beleid, maar ik ken anders wel degelijk een fraudeur!" "Geloof ik niet!"
Ik snap niet waarom er een energiecrisis is eerlijk gezegd, dit draadje produceert genoeg hete lucht om half Nederland te verwarmen.
Ik snap niet waarom er een energiecrisis is eerlijk gezegd, dit draadje produceert genoeg hete lucht om half Nederland te verwarmen.
dawg schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:14:
[...]
15 jaar geleden? Ik geloof er niks van, excuus.
offtopic:
Ja, iets van 15 jaar geleden. Of 14 of 16, ik kan mij nog veel dingen herinneren maar jaartallen en datums zijn niet mijn sterke kant
. Gezichten en namen ook niet trouwens, waarschijnlijk zou ik die ex schoonvader niet herkennen als ik hem tegen zou komen. Zijn huis zou ik wel van buiten af herkennen, herinneringen zijn in dat opzicht selectief en hoe dat werkt blijf ik fascinerend vinden.
Ik zou zo vanaf het treinstation naar het huis van haar moeder kunnen lopen, herinner mij nog de indeling van het huis, haar chinchilla hobby, de worstenbroodjes die ze daar aten, de gebrekkige muurbeugel van de televisie in de woonkamer (die je ook kon draaien), etc. Was gelukkig na een jaar klaar, anders had ik naar Brabant moeten verhuizen
(Best)
Ja, iets van 15 jaar geleden. Of 14 of 16, ik kan mij nog veel dingen herinneren maar jaartallen en datums zijn niet mijn sterke kant
Ik zou zo vanaf het treinstation naar het huis van haar moeder kunnen lopen, herinner mij nog de indeling van het huis, haar chinchilla hobby, de worstenbroodjes die ze daar aten, de gebrekkige muurbeugel van de televisie in de woonkamer (die je ook kon draaien), etc. Was gelukkig na een jaar klaar, anders had ik naar Brabant moeten verhuizen
Ik moet toegeven dat de energie crisis weer een beetje op de achtergrond verdwenen leek te zijn, net als de oorlog in Oekraïne. Ook mensen in mijn omgeving hoor ik er amper meer overMneoreJ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:43:
"Jaja algemeen beleid, maar ik ken anders wel degelijk een fraudeur!" "Geloof ik niet!"
[ Voor 22% gewijzigd door President op 10-09-2022 20:50 ]
Met alle respect, maar afgaan op wat mensen in je omgeving zeggen is waarschijnlijk een van de dingen die we in dit topic beter kwijt dan rijk zijn.President schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:47:
Ik moet toegeven dat de energie crisis weer een beetje op de achtergrond verdwenen leek te zijn, net als de oorlog in Oekraïne. Ook mensen in mijn omgeving hoor ik er amper meer over
Dat er geen strenge vorst is waardoor iedereen zich blauw stookt, en dat de voorschotten niet ineens nog verder omhoog gesprongen zijn, zodat effectief de situatie zo'n beetje hetzelfde is als een maand geleden, ja, dat is dan ook weer zo. Alles went, ook duur gas. En de oorlog in Oekraïne an sich is off topic hier, maar ook daar gebeuren er natuurlijk wel degelijk dingen. Alleen geen dingen die directe (nieuwe) impact hebben op je omgeving, dat dan weer niet.
Je hebt gelijk dat bezuinigen geen structurele oplossing is als door inflatie het verschil tussen je inkomsten en uitgaven steeds groter worden. Mijn punt was echter dat je zelfs met een laag inkomen en de huidige inflatie nog steeds kunt rondkomen in veel gevallen als je scherpe keuzes maakt. Natuurlijk is het ook afhankelijk van je precieze situatie en hoeveel huur je betaald maar hoeveel mensen die geldproblemen hebben kopen overwegend gedroogde linzen of kweken bijvoorbeeld hun eigen insectenvlees om kosten te besparen? Ik gok dat het er niet zoveel zijn.CornermanNL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:55:
@Silvos knap dat jij het wel red, en mooi dat je een verhuurder hebt die meedenkt. Maar ook jij vervalt in de zelfredzaamheid gedachte die geen oplossing biedt voor de lange termijn problemen van een te vrije markt.
Je hebt daarbij gelijk dat er een structurele oplossing nodig is en daar ben ik het helemaal mee eens. Want het wordt naarmate de inflatie toeneemt steeds lastiger om rond te komen en ik denk ook niet dat in een rijk Westers land als Nederland het uitgangspunt moet zijn dat je werkt om net te kunnen overleven. We hebben echter ook gezien dat de regeringen van meneer Rutte niet bepaald pro actief zijn en niet bepaald gericht zijn op armoedebeleid of het helpen van de minderbedeelden.
Als je dan zuiniger leeft dan gemiddeld zoals ik heeft dat een aanmerkelijk voordeel. Namelijk dat tegen de tijd dat ik niet meer kan rondkomen er al een hele hoop mensen zijn afgesloten van energie of droog brood eten en dat zelfs Rutte tegen die tijd wel maatregelen neemt zodat mij dat niet overkomt.
Dat is stiekem wel de insteek die je moet hebben wil je overleven. Gewoon je leven leiden, maar het net iets beter doen dan de gemiddelde Nederlander...Silvos schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:01:
Als je dan zuiniger leeft dan gemiddeld zoals ik heeft dat een aanmerkelijk voordeel. Namelijk dat tegen de tijd dat ik niet meer kan rondkomen er al een hele hoop mensen zijn afgesloten van energie of droog brood eten en dat zelfs Rutte tegen die tijd wel maatregelen neemt zodat mij dat niet overkomt.
Natuurlijk is het er, maar ga eens naar ad.nlMneoreJ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:00:
[...]
Met alle respect, maar afgaan op wat mensen in je omgeving zeggen is waarschijnlijk een van de dingen die we in dit topic beter kwijt dan rijk zijn.Het gaat nu net om de algehele impact, die er wel degelijk is -- de inflatie in augustus was de hoogste in 60 jaar, het is afwachten of we deze maand een nieuw record gaan neerzetten.
Dat er geen strenge vorst is waardoor iedereen zich blauw stookt, en dat de voorschotten niet ineens nog verder omhoog gesprongen zijn, zodat effectief de situatie zo'n beetje hetzelfde is als een maand geleden, ja, dat is dan ook weer zo. Alles went, ook duur gas. En de oorlog in Oekraïne an sich is off topic hier, maar ook daar gebeuren er natuurlijk wel degelijk dingen. Alleen geen dingen die directe (nieuwe) impact hebben op je omgeving, dat dan weer niet.
Was energie vorige week nog iets wat bovenaan de website te vinden is, nu zie je er amper artikelen over... Ergens logisch, want er lijken ook weinig ontwikkelingen te zijn in tegenstelling tot de Oekraïne oorlog een aantal maanden geleden.
Dat is meer het ding: ook hebben we het bij het koffie apparaat allemaal al gehad over de energie prijzen, de inflatie en de kans op een economische crisis. Dan hebben we ook nog corona wat de komende maanden vast ook weer onderdeel gaat worden in het dagelijkse leven.
Maar goed, volgens mij moeten we vooral afwachten op (de dag voor) Prinsjesdag?
Het is goed dat je hiermee afsluit, want als jij niet de vooruitziende blik had gehad om je energiecontract vast te zetten op een gunstig moment, dan had je nu waarschijnlijk een behoorlijke uitdaging gehad. En de reden waarom je voor vaste tarieven hebt gekozen, is omdat je noodgedwongen al zo met zuinigheid en besparing bezig was, dat je deze kans destijds hebt gezien.Silvos schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:04:
[...] Daarbij besef ik dat ik enigszins bevoorrecht ben doordat ik een vast energiecontract heb en een relatief lage huur heb en mijn verhuurder een beetje meedenkt (hoewel mijn gasgestookte cv voorlopig niet vervangen gaat worden). Echter ook met de huidige hogere energiekosten zou ik nog rond kunnen komen van bijstandsniveau. Natuurlijk zijn er mensen in bijzondere situaties, mensen die een uitzonderlijk energie onzuinige woning hebben of mensen met een minimum inkomen die een woning huren in de vrije sector of mensen die gaan scheiden en met een koophuis zitten en twee betaalbare woningen moeten vinden in deze tijd. Maar dat zijn geen miljoenen mensen. Ik denk dat het gros van de mensen echt nog wel wat zuiniger kan leven. Is dat leuk? Nee. Is dat eerlijk? Nee. Maar het is wel beter om wat meer te bezuinigen dan de deurwaarder van je energieleverancier aan de deur te krijgen want Rutte en Kaag gaan je niet helpen en de meeste rijke mensen ook niet.
Wellicht als je wat ruimer had gezeten, dat je je niet had bekommerd om een paar procent meer of minder. Verder heeft Nederland natuurlijk behoorlijk veel regelingen waar je met een laag inkomen gebruik van kan maken en heb jij het mogelijk beter dan veel tweeverdieners met kinderen, die meer werken. Ik denk niet dat de boheemse eenverdiener met lage huur en achterhaalde energietarieven het hardst wordt getroffen.
Verder overigens op hoofdlijnen wel met je eens, maar je post kwam op mij over als een soort gespiegelde versie van de grootverdiener wiens argument vooral is 'had je maar een betere baan moeten hebben'. 'Dan moet je maar meer besparen' is van hetzelfde laken een pak.
Nou ja ik vind wel dat daar een kern van waarheid inzit. Het mag duidelijk zijn dat de overheid er een aardige bende van maakt en dat het huidige beleid mensen met weinig geld onnodig en onterecht in de problemen brengt. Maar tegelijk zie je wel dat mensen keuzevrijheid willen. De meeste mensen zouden het niet acceptabel vinden als de overheid bepaald hoeveel energie je gebruikt of op welk tijdstip. Maar een energiecontract doorlezen of een beetje zuinig omgaan met grondstoffen is teveel moeite maar als de prijzen omhoog schieten wil men wel gelijk compensatie van de overheid.Moogles schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:12:
[...]
Verder overigens op hoofdlijnen wel met je eens, maar je post kwam op mij over als een soort gespiegelde versie van de grootverdiener wiens argument vooral is 'had je maar een betere baan moeten hebben'. 'Dan moet je maar meer besparen' is van hetzelfde laken een pak.
Ik praat hiermee het beleid niet goed want dit kabinet is natuurlijk volstrekt incapabel. Maar dat neemt niet weg dat je als burger ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker omdat de problemen die worden veroorzaakt door bijvoorbeeld zaken als vergrijzing en klimaatverandering niet volledig kunnen worden opgelost door de politiek, ook niet als er een kabinet zit wat wel zijn werk doet. Je hebt als burger ook gewoon een eigen verantwoordelijkheid en je bent er zelf bij als je huurcontract of energiecontract tekent of naar het stemhokje gaat voor de tweede kamer verkiezingen
ook insinuaties over kinderen wel of niet krijgen afhankelijk van je inkomen horen hier niet thuis
[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 12:32 ]
Misschien niet helemaal wat mensen (hier) graag willen horen maar: Je beschrijft nu een democratie waarbij mensen die keuze's (gehad?) hebben ineens niet meer achter de eigen keuze's staan.Silvos schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:35:
[...]
Nou ja ik vind wel dat daar een kern van waarheid inzit. Het mag duidelijk zijn dat de overheid er een aardige bende van maakt en dat het huidige beleid mensen met weinig geld onnodig en onterecht in de problemen brengt. Maar tegelijk zie je wel dat mensen keuzevrijheid willen. De meeste mensen zouden het niet acceptabel vinden als de overheid bepaald hoeveel energie je gebruikt of op welk tijdstip. Maar een energiecontract doorlezen of een beetje zuinig omgaan met grondstoffen is teveel moeite maar als de prijzen omhoog schieten wil men wel gelijk compensatie van de overheid.
Ik praat hiermee het beleid niet goed want dit kabinet is natuurlijk volstrekt incapabel. Maar dat neemt niet weg dat je als burger ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker omdat de problemen die worden veroorzaakt door bijvoorbeeld zaken als vergrijzing en klimaatverandering niet volledig kunnen worden opgelost door de politiek, ook niet als er een kabinet zit wat wel zijn werk doet. Je hebt als burger ook gewoon een eigen verantwoordelijkheid en je bent er zelf bij als je huurcontract of energiecontract tekent of naar het stemhokje gaat voor de tweede kamer verkiezingen ook insinuaties over kinderen wel of niet krijgen afhankelijk van je inkomen horen hier niet thuis
Kun je in je post dan ook even de verkiezingsuitslagen én opkomst, zowel landelijk als provinciaal en regionaal, van de afgelopen jaren er bij halen?
[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 12:33 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wat ik meer bedoel is dat mensen een keuze hebben gemaakt zonder zich goed te informeren en daar spijt van krijgen. Daarbij zijn sommige ontwikkelingen natuurlijk lastig te voorspellen, ik zag de Oekraïne oorlog ook niet aankomen en ik weet ook niet wat de uitslag is voor de komende tweede kamer verkiezingen.Will_M schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:41:
[...]
Misschien niet helemaal wat mensen (hier) graag willen horen maar: Je beschrijft nu een democratie waarbij mensen die keuze's (gehad?) hebben ineens niet meer achter de eigen keuze's staan.
Kun je in je post dan ook even de verkiezingsuitslagen én opkomst, zowel landelijk als provinciaal en regionaal, van de afgelopen jaren er bij halen?
Daarbij is het denk ik te complex en offtopic om er verkiezingsuitslagen van de afgelopen jaren bij te halen maar er zijn wel een hoop zaken die je wel kunt voorspellen of waarvan je kunt weten dat ze niet houdbaar zijn. Bijvoorbeeld het jaarlijkse kapitalistische streven naar economische groei in een maatschappij met een beperkte hoeveelheid ruimte, burgers en grondstoffen. Maar denk ook aan hoe we omgaan met milieu en hoe nu al maandenlang de stikstofdiscussie het nieuws beheerst terwijl dat slechts het begin is van een een reeks drastische maatregelen die noodzakelijk is om dit land leefbaar te houden.
Die kennis kun je gebruiken om bepaalde keuzes te maken of je ergens verder over in te lezen en daar hoef je echt geen hoogleraar voor te zijn. Of je kunt zeggen, ik wil daar niet over nadenken ik ga lekker door met het consumeren van te goedkoop vlees, te goedkope vliegtickets, te goedkope Chinese rommel en inmiddels niet meer zo goedkope energie. Maar dat vind ik wel dat je die personen dan mag wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.
gebruik hiervoor de TR
[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 12:33 ]
Ik zeg niet dat je geen kinderen moet nemen, ik zeg dat je er zelf bij bent als je daar een besluit over neemt. Als je daar een besluit over neemt dan zou je bijvoorbeeld politieke, ecologische en inderdaad ook je persoonlijke economische omstandigheden kunnen meewegen. Dit is iets wat net zo goed geldt voor rijke mensen lijkt me want ook als je veel geld hebt kun je jouw kinderen vermoedelijk niet volledig afschermen van de enorme maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Het lijkt me niet dat een dergelijk opmerking die in essentie te interpreteren valt als 'gebruik je gezonde verstand' kan worden opgevat als een vernederende oplossing?Dennis1812 schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:02:
Weer iemand die maar zegt, neem gewoon geen kinderen als je geen geld hebt
Lees de TW eens.
Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
Daarnaast is het gewoon inmiddels de maatschappelijke realiteit in Nederland dat als je weinig geld hebt dat je keuzes moet maken en dat beperkt zich echt niet enkel tot het nemen van kinderen maar bijvoorbeeld ook tot toegankelijkheid tot de rechtspraak. Dat is echter zoals gezegd de maatschappelijke realiteit en niet mijn persoonlijke mening of de door mij voorgestelde oplossing. Je zou wellicht kunnen stellen dat sommige beleidskeuzes van de overheid vernederend zijn voor minder bedeelde groepen maar mij lijkt dat dit benoemd moet kunnen worden in dit topic omdat het een van de oorzaken is van de energie- en inflatiecrisis.
[ Voor 27% gewijzigd door Silvos op 11-09-2022 02:28 ]
Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
- Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Individuele problemen en oplossingen, dit topic gaat maatschappijbrede problemen.
- Buitenlandse politiek, dit topic gaat specifiek over hoe Nederland omgaat met de crisis qua beleid.
- De oorlog in Oekraïne, hievoor hebben een compleet themaforum: Themaforum: oorlog in Oekraïne
- Geopolitieke en technische achtergronden over energie: hiervoor hebben we Energie - crisis & actualiteit
- De stikstof crisis, hiervoor hebben we: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
- De energiemarkt ontwikkeling qua prijzen, leveranciers, geopolitiek en andere achtergronden: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
- Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
- Geen rants.
- Geen meme's/plaatjes.
- Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
- Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic