Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

Mfpower

In dubio

Silvos schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:07:
[...]

Ik zeg niet dat je geen kinderen moet nemen, ik zeg dat je er zelf bij bent als je daar een besluit over neemt. Als je daar een besluit over neemt dan zou je bijvoorbeeld politieke, ecologische en inderdaad ook je persoonlijke economische omstandigheden kunnen meewegen. Dit is iets wat net zo goed geldt voor rijke mensen lijkt me want ook als je veel geld hebt kun je jouw kinderen vermoedelijk niet volledig afschermen van de enorme maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Het lijkt me niet dat een dergelijk opmerking die in essentie te interpreteren valt als 'gebruik je gezonde verstand' kan worden opgevat als een vernederende oplossing?

Daarnaast is het gewoon inmiddels de maatschappelijke realiteit in Nederland dat als je weinig geld hebt dat je keuzes moet maken en dat beperkt zich echt niet enkel tot het nemen van kinderen maar bijvoorbeeld ook tot toegankelijkheid tot de rechtspraak. Dat is echter zoals gezegd de maatschappelijke realiteit en niet mijn persoonlijke mening of de door mij voorgestelde oplossing. Je zou wellicht kunnen stellen dat sommige beleidskeuzes van de overheid vernederend zijn voor minder bedeelde groepen maar mij lijkt dat dit benoemd moet kunnen worden in dit topic omdat het een van de oorzaken is van de energie- en inflatiecrisis.
Laat me raden, jij hebt het vast goed voor elkaar?
Zoals ik al eerder schreef:
Mfpower schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:32:
Af en toe is dit topic weer een schoolvoorbeeld in hoog en droog vertellen hoe een ander zo sober mogelijk zijn leven in moet richten en anders niet zeuren, terwijl de gemiddelde tweaker in z’n leasebak op kosten van de zaak met amper kosten EUropa kan doorscheuren.
En dan ook nog het stemhokje erbij halen. Ik heb nooit op de huidige regering gestemd hoor, had ik maar zoveel invloed.

Iets met empathie? Zinnen met “had je maar” aub achterwege laten. Voegt niets toe, stigmatiseert alleen maar. En ja natuurlijk mag alleen 3x modaal aan kinderen beginnen ….

Mythes:
Succes is een keuze
Armoede overkomt je niet
Iedereen is in alle omstandigheden in staat goede keuzes te maken en zich te verdiepen in de huidige situatie en dit te begrijpen
Je hebt altijd invloed op je omstandigheden
De marktwerking zorgt dat de kwaliteit omhoog en de prijzen omlaag gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 15:10

Mfpower

In dubio

In ander nieuws: https://www.nu.nl/tech/62...rouderde-it-systemen.html

De verouderde it systemen zorgen ervoor dat de overheid niet snel actie kan ondernemen om de inflatie te dempen.

Ik heb hier geen woorden voor en het is tijd om weer out of the box te denken hierover. Misschien maar weer aangifte op papier doen oid maar ik vind dat je dit niet als excuus kunt gebruiken om niets te doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mfpower schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:47:

De verouderde it systemen zorgen ervoor dat de overheid niet snel actie kan ondernemen om de inflatie te dempen.

Ik heb hier geen woorden voor en het is tijd om weer out of the box te denken hierover. Misschien maar weer aangifte op papier doen oid maar ik vind dat je dit niet als excuus kunt gebruiken om niets te doen.
Dat is gewoon een drogreden. Als een bank of vliegtuigmaatschappij op omvallen staat kan de overheid binnen enkele dagen miljarden regelen. Zelfde geldt voor noodhulp aan andere landen. Kan zomaar spontaan geregeld worden. Nederlandse burgers moeten gaan beseffen dat de overheid in haar huidige vorm niet opkomt voor de burgers, maar meer voor zich zelf en allerlei andere belangen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we stoppen over de discussie 'je had maar geen kinderen moeten nemen', in welke vorm/reden dan ook? Mijn nekharen gaan hier echt van overeind staan :( :r . Daar heeft elk mens gewoon recht op, hoe rijk of arm je ook bent. Net als het niet uit moet maken of je een donkere huiskleur hebt of blank bent. Gelukkig hebben we in NL ook systemen hier wat dat voor 'iedereen' ook mogelijk maakt, kinderopvang toeslag, kinderbijslag etc. etc. (al blijkt dat niet meer voor iedereen voldoende te zijn, wat verschrikkelijk is).
Los van het recht er op hebben, het is gewoon iets wat bij de mens 'hoort' en behoefte aan is. Het is een natuur ding, geen financieel ding. Als we deze belangrijkste behoefte (ik denk voor 99,9% van de bevolking) van mensen gaan afpakken, dan is het einde zoek. Voorplanten moet geen elite ding worden.
Wat mij betreft word dit topic een Zero Tolerance topic.

Edit: ik ga niet in op mensen die kinderen maar zien als hobby, alsof het een object is net als een TV of Gameconsole. Dan heb je het gewoon niet begrepen hoe het leven werkt en sta je te ver van de werkelijkheid af.
En natuurlijk bedoel ik niet dat je maar ongelimiteerd kinderen moet krijgen, maar ieder mens heeft het recht op het stichten van een 'normaal' gezin. Daar hebben 99,9% van de mensen gewoon behoefte aan.
Ik ga verder nergens op reageren, mijn punt was dat dit gewoon niet een discussie mag zijn en daarom maar een ZT regel moet worden. Het moet tenslotte een menselijke discussie zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:12:
[...]

Natuurlijk is het er, maar ga eens naar ad.nl

Was energie vorige week nog iets wat bovenaan de website te vinden is, nu zie je er amper artikelen over... Ergens logisch, want er lijken ook weinig ontwikkelingen te zijn in tegenstelling tot de Oekraïne oorlog een aantal maanden geleden.

Dat is meer het ding: ook hebben we het bij het koffie apparaat allemaal al gehad over de energie prijzen, de inflatie en de kans op een economische crisis. Dan hebben we ook nog corona wat de komende maanden vast ook weer onderdeel gaat worden in het dagelijkse leven.

Maar goed, volgens mij moeten we vooral afwachten op (de dag voor) Prinsjesdag?
Vestig daar nou maar niet teveel hoop op. Rutte heeft al aangegeven ook volgend jaar niet iedereen te kunnen helpen en is al aan het voorsorteren op de onvrede die wat ze wel gaan doen gaat brengen.

Dan weet je al wat er gaat komen:
Dit jaar: niets
Volgend jaar: niet genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Silvos schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:07:
[...]

Ik zeg niet dat je geen kinderen moet nemen, ik zeg dat je er zelf bij bent als je daar een besluit over neemt. Als je daar een besluit over neemt dan zou je bijvoorbeeld politieke, ecologische en inderdaad ook je persoonlijke economische omstandigheden kunnen meewegen. Dit is iets wat net zo goed geldt voor rijke mensen lijkt me want ook als je veel geld hebt kun je jouw kinderen vermoedelijk niet volledig afschermen van de enorme maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Het lijkt me niet dat een dergelijk opmerking die in essentie te interpreteren valt als 'gebruik je gezonde verstand' kan worden opgevat als een vernederende oplossing?

Daarnaast is het gewoon inmiddels de maatschappelijke realiteit in Nederland dat als je weinig geld hebt dat je keuzes moet maken en dat beperkt zich echt niet enkel tot het nemen van kinderen maar bijvoorbeeld ook tot toegankelijkheid tot de rechtspraak. Dat is echter zoals gezegd de maatschappelijke realiteit en niet mijn persoonlijke mening of de door mij voorgestelde oplossing. Je zou wellicht kunnen stellen dat sommige beleidskeuzes van de overheid vernederend zijn voor minder bedeelde groepen maar mij lijkt dat dit benoemd moet kunnen worden in dit topic omdat het een van de oorzaken is van de energie- en inflatiecrisis.
Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om te zorgen voor een klimaat waarin iedereen een menswaardig bestaan kan leiden. Dan betekent, dat als het "krijgen" van kinderen (kinderen neem je niet, die krijg je) een discussiepunt wordt voor "arme" mensen, dat je als overheid je allergrootste verantwoordelijkheid niet genomen hebt. Dat is ultiem falen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33

Hoe lang horen we dit nu al? Alles duurt lang of niets kan nu vanwege verouderde IT systemen...

Ik zal je eens een out-of the-box oplossing geven: Vervang die rommel nou gewoon eens voor een systeem waar je wel flexibel mee kunt zijn. Of vervang het voor meerdere losse modules, welke je op een later moment koppelt aan een overkoepelend systeem waar alles dan in samen kan komen.

Duurt misschien 10 jaar maar dan heb je over 10 jaar eindelijk een oplossing, in plaats van over 10 jaar hetzelfde riedeltje af te spelen bij de Belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Webgnome schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:43:
[...]

Heel ernstig dit maar de woorden van Kaag zijn gewoon de waarheid. We worden met z'n allen stuk armer en het wordt allemaal lastiger. Wat dit kabinet echter nalaat is om voor haar burgers te zorgen. Kijk naar de koopkrachtig reparaties die pas volgend jaar kunnen plaatsen vinden. Dat is het echte probleem. Maar ja het is makkelijker om eens lekker te ranten tegen een bepaald persoon in de regering..
.
Er vindt al tientallen jaren een gigantische financiële transactie plaats. Waarbij geld van het publiek zich verplaatst naar het grote kapitaal. Dat is heel bewust beleid. Zie nu ook een Vattenfall die absurde winst maakt.

Dat gas duurder wordt is geen keuze, maar hoe je de rekening verdeeld wél. Dat is overigens breder dan enkel de gascrisis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

TIGER1125 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:17:
[...]

Hoe lang horen we dit nu al? Alles duurt lang of niets kan nu vanwege verouderde IT systemen...

Ik zal je eens een out-of the-box oplossing geven: Vervang die rommel nou gewoon eens voor een systeem waar je wel flexibel mee kunt zijn. Of vervang het voor meerdere losse modules, welke je op een later moment koppelt aan een overkoepelend systeem waar alles dan in samen kan komen.

Duurt misschien 10 jaar maar dan heb je over 10 jaar eindelijk een oplossing, in plaats van over 10 jaar hetzelfde riedeltje af te spelen bij de Belastingdienst.
Dit sprookje doet het goed. Het is niet transparant voor de burger. Je kunt er zelfs een stempeltje "geheim" op zetten en inmiddels kun je in het uiterste geval Rian van Rijbroek nog de schuld geven ook.

Die IT systemen zijn ook wel rot, want daar hebben ze bij de overheid gewoon geen kaas van gegeten. Daarom heeft Rian nu zoveel overheid "in de tang". Maar dat is inderdaad niet de beperking. De beperking zit in de wil. Die is er onvoldoende bij de zittende coalitie. Ze doen een steeds grotere plas, maar alles bleef onder water nog steeds zoals het was.

En ik had graag gewild dat ik het helemaal mis zou hebben, maar helaas weet ik vanuit mijn dagelijkse bezigheden dat die "IT systemen" helemaal geen enkele rem zijn bij het vormen van beleid. Dat er daarna door die systemen vanalles misgaat in uitvoering en het jaren duurt voor dat allemaal weer op orde is, dat is een heel ander verhaal. Maar het wordt gewoon stelselmatig als smoesje gebruikt, want het is allemaal niet transparant en dus toch niet te controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:11:
Zullen we stoppen over de discussie 'je had maar geen kinderen moeten nemen', in welke vorm/reden dan ook? Mijn nekharen gaan hier echt van overeind staan :( :r . Daar heeft elk mens gewoon recht op, hoe rijk of arm je ook bent. Net als het niet uit moet maken of je een donkere huiskleur hebt of blank bent. Gelukkig hebben we in NL ook systemen hier wat dat voor 'iedereen' ook mogelijk maakt, kinderopvang toeslag, kinderbijslag etc. etc. (al blijkt dat niet meer voor iedereen voldoende te zijn, wat verschrikkelijk is).
Los van het recht er op hebben, het is gewoon iets wat bij de mens 'hoort' en behoefte aan is. Het is een natuur ding, geen financieel ding. Als we deze belangrijkste behoefte (ik denk voor 99,9% van de bevolking) van mensen gaan afpakken, dan is het einde zoek. Voorplanten moet geen elite ding worden.
Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2022 10:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:11:
Waar trek je dan de grens? Als iemand 10 kinderen heeft en niet genoeg geld heeft voor een huis dat groot genoeg is, schoolgeld en eten. Moeten deze kosten dan maar op de maatschappij worden afgewenteld? Wat mij betreft mag het best ontmoedigt worden om (veel) kinderen te nemen. We zijn simpelweg met teveel mensen op deze aardbol, dus we moeten absoluut niet als doel hebben om bevolkingsgroei te stimuleren. Toch zijn er veel toeslagen en regelingen voor kinderen in Nederland.

Wat misschien al zou helpen is als je bijvoorbeeld alleen kinderbijslag krijgt voor het eerste kind of de eerste twee kinderen. Maar zie dat er maar eens door te krijgen bij de christelijke partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dan moet je dat zeker doen. En als we dat willen veranderen, dan zullen we op zijn allerminst moeten gaan peuteren aan universele mensenrechten. Vooral bij de huidige coalitie zullen er genoeg zitten die dat zouden willen, maar ook wel weten dat ze dan hun hand echt fors overspelen. Dat gaat namelijk niet "alleen wat Europese kritiek" opleveren. :)

Ik vind enkel de suggestie al respectloos tegenover "het leven" in zijn algemeenheid. Ik gun dat soort mensen een even groot respect voor hun kinderen, als ze zelf tonen tegenover de kinderen van anderen waarvan ze vinden dat ze er niet hadden moeten zijn. Ik vraag me af of de term "narcisme" hier de lading nog dekt.

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Blijft een mijnenveld deze discussie.

Tuurlijk is het een recht om kinderen te krijgen. Maar een (toekomstig) kind heeft ook rechten.

Blijf dan maar denken aan een artikel over zwakbegaafde moeder waar de kinderbescherming klaar stond om het kind uit huis te plaatsen zodra het geboren was en de moeder dan maar weer zwanger raakte.

En gezien die rechten van kinderen zou je zeer zeker je economische situatie mee moeten laten wegen in je beslissing

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2022 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Azer schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:34:
[...]

Waar trek je dan de grens? Als iemand 10 kinderen heeft en niet genoeg geld heeft voor een huis dat groot genoeg is, schoolgeld en eten. Moeten deze kosten dan maar op de maatschappij worden afgewenteld? Wat mij betreft mag het best ontmoedigt worden om (veel) kinderen te nemen. We zijn simpelweg met teveel mensen op deze aardbol, dus we moeten absoluut niet als doel hebben om bevolkingsgroei te stimuleren. Toch zijn er veel toeslagen en regelingen voor kinderen in Nederland.

Wat misschien al zou helpen is als je bijvoorbeeld alleen kinderbijslag krijgt voor het eerste kind of de eerste twee kinderen. Maar zie dat er maar eens door te krijgen bij de christelijke partijen.
Ja, die 10 kinderen gaan later allemaal werken (of op een andere manier bijdragen) en de schatkist vullen. Vervolgens kan de overheid die inkomsten weer naar boven sluizen. Zo werkt dat. Kinderen kosten eerst geld en leveren daarna een veelvoud op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:35:
[...]

En als we dat willen veranderen, dan zullen we op zijn allerminst moeten gaan peuteren aan universele mensenrechten.
Wat volgens mij veel verwarring schept is de perceptie dat universele mensenrechten ook betekent absolute mensenrechten. En dat is gewoon niet waar.

Misschien moet er dan ook een charter komen met universele mensenplichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik vraag me af of de term "narcisme" hier de lading nog dekt.
die discussie hoeft hier niet.

[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:39:
[...]

Wat volgens mij veel verwarring schept is de perceptie dat universele mensenrechten ook betekent absolute mensenrechten. En dat is gewoon niet waar.

Misschien moet er dan ook een charter komen met universele mensenplichten
Ze zijn niet absoluut. Maar dan kom je op een individueel niveau terecht, waarin een rechter bijvoorbeeld akkoord gaat met "verplichte sterilisatie" van iemand die dermate veel lichamelijke en/of psychische beperkingen heeft, dat diegene nooit in staat zal zijn om ook maar 10 minuten voor een kind te kunnen zorgen. Dat heeft niets met geld te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ze zijn niet absoluut. Maar dan kom je op een individueel niveau terecht, waarin een rechter bijvoorbeeld akkoord gaat met "verplichte sterilisatie" van iemand die dermate veel lichamelijke en/of psychische beperkingen heeft, dat diegene nooit in staat zal zijn om ook maar 10 minuten voor een kind te kunnen zorgen. Dat heeft niets met geld te maken.
Ik denk toch wel dat er een correlatie is tussen voldoende geld hebben en de mate waarin personen voor zichzelf (en anderen) kunnen zorgen.

Ik denk bij voorbeeld dat het merendeel van de laaggeletterden / laag opgeleide mensen waarschijnlijk niet bij de grootverdieners zitten, maar oververtegenwoordigd zijn aan de onderkant van de samenleving.

Heel cru gezegd: alleen liefde voor je kinderen hebben is gewoon niet genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 11-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:37:
[...]

Ja, die 10 kinderen gaan later allemaal werken (of op een andere manier bijdragen) en de schatkist vullen. Vervolgens kan de overheid die inkomsten weer naar boven sluizen. Zo werkt dat. Kinderen kosten eerst geld en leveren daarna een veelvoud op.
Nee hoor, zoals eerder aangegeven is succes geen keuze maar puur geluk en omstandigheden. Als je als kind niet eens kan eten , laat staan fatsoenlijk van onderwijs genieten dan ben je bij voorbaat kansloos. Is geen goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:37:
[...]

Als je vanuit een financieel oogpunt kijkt naar het bovenstaande dan is dat inderdaad een logische redenering. Als je kijkt naar wat voor gevolgen bevolkingsgroei heeft op onze planeet en wat voor voedsel en huisvestingsproblemen we hiermee creeeren, dan is bevolkingsgroei volgens mij een heel slecht idee. Prima om kinderen te nemen, maar grote gezinnen moeten we echt ontmoedigen als we iedereen een goede toekomst willen kunnen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

Dido

heforshe

GioStyle schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:03:
Dat is stiekem wel de insteek die je moet hebben wil je overleven. Gewoon je leven leiden, maar het net iets beter doen dan de gemiddelde Nederlander...
Het jammere is natuurlijk dat dat keihard faalt als iedereen dat inderdaad doet (dat is hoe gemiddelden werken). En daarmee is het een hele slechte oplossing, of liever, helemaal geen oplossing. Ja, eventjes, op de korte termijn, voor een beperkte groep. Sluit wel lekker aan bij de huidige werkwijze in Den Haag.
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:22:
En ik had graag gewild dat ik het helemaal mis zou hebben, maar helaas weet ik vanuit mijn dagelijkse bezigheden dat die "IT systemen" helemaal geen enkele rem zijn bij het vormen van beleid. Dat er daarna door die systemen vanalles misgaat in uitvoering en het jaren duurt voor dat allemaal weer op orde is, dat is een heel ander verhaal. Maar het wordt gewoon stelselmatig als smoesje gebruikt, want het is allemaal niet transparant en dus toch niet te controleren.
Noem me cynisch, maar het gevoel bekruipt me wel eens dat het systeem van gebrek aan transparantie, de ellenlange aanbestedingstrajecten en de gebrekkige implementatie van IT-projecten juist in stand worden gehouden om zich achter te kunnen verschuilen.
Als voorbeeldje, er wordt een wetswijziging doorgevoerd die in alle opzichten zorgt voor een enorme administratieve vereenvoudiging. De verantwoordleijke ZBO geeft aan dat het bestaande systeem die wijziging niet aankan en vraagt om geld voor een nieuw syteem. Er wordt een plaatje bijgetekend van het IT-equivalent van een gloednieuwe sportwagen. Niemand in het besluitvormigsproces die opmerkt dat de nieuwe wetgeving juist op een ouwe fiets kan, natuurlijk.
Den Haag vindt de sportwagen wel geil, gooit een flinke zak geld over de muur. Met die zak geld worden dure "experts" aangetrokken die de sprtwagen wel even zullen gaan bouwen. Meer dan twee jaar nadat de wetgeving is ingegaan mag de sportwagen volgens de regels nog steeds niet de weg op want er ontbreken nog wat dingen zoals richtingaanwijzers en achteruitkijkspiegels, en de uitstoot ligt boven de wettelijke normen.
De interne fietsenmakers van de ZBO hebben twee jaar gelden de sportwagen "in beheer" gekregen, werken zich sinds die tijd een slag in de rondte om om de gebreken heen te werken (veelal door middel van het inzetten van de legacy-systemen die vervangen hadden moeten worden) en er moeten nog heel wat extra zakken geld bij.

Conclusie van de leek: zie je wel? De overheid is nog steeds incapabel om een simpel IT-project succesvol te implementeren.
Conclusie van beleidsambtenaren: zie je wel? IT-systemen bij de overheid zijn duur, traag, verouderd en niet flexibel. Ze staan veranderingen dus in de weg.

Cui bono? Wie profiteert er van dergelijk mismanagement? Iedereen wiens baan het is om dit "systeem" in stand te houden, en iedereen die bij tijd en wijle een excuus kan gebruiken om zijn of haar eigen onkunde te verbloemen.
En helaas, degenen die er wat aan kunnen veranderen zitten in die twee groepen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:51
jeroenkb schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:36:
[...]

Blijft een mijnenveld deze discussie.

Tuurlijk is het een recht om kinderen te krijgen. Maar een (toekomstig) kind heeft ook rechten.

Blijf dan maar denken aan een artikel over zwakbegaafde moeder waar de kinderbescherming klaar stond om het kind uit huis te plaatsen zodra het geboren was en de moeder dan maar weer zwanger raakte.

En gezien die rechten van kinderen zou je zeer zeker je economische situatie mee moeten laten wegen in je beslissing
Als mensen onzeker zijn over de toekomst dan worden er meer kinderen geboren. Was hier in Europa zo een kleine 100 jaar geleden, is in Afrika zo,...

Het enige wat daar tegen helpt is solidair de basisvoorzieningen op orde houden: huis, voeding, onderwijs.

Daarvan wegkijken en er omheen fietsen met een poging tot het opstellen van regeltjes lijkt mij een heel gevaarlijke weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:52
Ja.
Werkelijk. Wat een vergelijk.

En de enige die egoïstisch is ben jij. Jij hebt een leven, waarbij je diensten geniet die door anderen (die ooit kinderen waren) worden geleverd.

Later als jij oud bent komt er een moment dat je ook hulp nodig hebt. Dat moet dan geleverd worden door kinderen van anderen.

Vind dit een werkelijk ongelooflijk standpunt.

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2022 10:59 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:02
TIGER1125 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:17:

Daarvoor zijn al een aantal pogingen gedaan. Cap Gemini/Ordina/de gebruikelijke leveranciers van "warm vlees" (zie de Zembla documentaire hier en een artikel van de Groene hier.

Daar hebben een aantal deelnemers aan dit topic vast weer een paar jaar een leasebak van gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:17:
Als mensen onzeker zijn over de toekomst dan worden er meer kinderen geboren. Was hier in Europa zo een kleine 100 jaar geleden, is in Afrika zo,...
Waar doel je nou op met een kleine honderd jaar geleden in Europa? De roaring 20's? Of de crisisjaren-30? Geen van die twee heeft tot een babyboom geleid vziw. Het plotseling terugkomen van toekomstperspectief in 1945 daarentegen... maar dat is exact het tegengestelde van wat je beschrijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Klaar met steeds kinderen erbij trekken. Het is niks meer dan discussieverstoring alsmede verkapte victim blaming.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 20:12

@TIGER1125 @Verwijderd
Een collega van mij is kortstondig gaan werken bij de belastingdienst i.v.m. een uitwisseling zodat onze dienst kon helpen met het 'anders denken ' etc. Hij is echter na 2 maanden weer snel afgehaakt. Volgens hem is het niet te doen en werkt de Bd met wel 700!!! Aan elkaar geknoopte programma's en systemen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
Het is echt geen energie crisis of alleen een Nederlands probleem.

Denk zelf eerder dat er een Europees kantelpunt is bereikt, Als je de hoeveelheid valuta zo ongeveer verdubbeld in de laatste 10 jaar (EURO/ECB, eurozone m3 money supply) dan komt er een moment waarop je "valuta" minder waard wordt en zal je dus meer van die valuta moeten gaan betalen voor producten.

Bij de meeste mensen is het salaris de laatste 10 jaar niet verdubbeld dus ontstaat er een probleem.
Aangezien dit geld niet bij onze burgers terecht is gekomen is het elders terechtgekomen ( >schulden opkopen van zwakkere probleem landen)

Door bepaalde landen "proberen" te helpen is nu dus de hele euro zone uitgehold, als je kijkt naar de meeste van die landen heeft het echter amper geholpen (zie het oplopen van de Target 2 balansen...)

Vond toen al en nu nog steeds dat het uitstel van executie was voor die landen, de boemerang komt nu keihard terug en ik denk dat het ergste nog moet gaan komen... ten koste van de EU burgers uiteraard.

Snap niet dat onze Duitse boekhouder dat niet heeft zien aankomen ze hebben immers ervaring> Weimarrepubliek.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, dat kan wel kloppen. Maar wat is er mogelijk als alternatief?

Ieder land terug naar zijn eigen munt lijkt mij toch ook geen oplossing? Zie brexit (x1000).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:19
Mfpower schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:40:
[...]

Laat me raden, jij hebt het vast goed voor elkaar?
Zoals ik al eerder schreef:

[...]

En dan ook nog het stemhokje erbij halen. Ik heb nooit op de huidige regering gestemd hoor, had ik maar zoveel invloed.

Iets met empathie? Zinnen met “had je maar” aub achterwege laten. Voegt niets toe, stigmatiseert alleen maar. En ja natuurlijk mag alleen 3x modaal aan kinderen beginnen ….

Mythes:
Succes is een keuze
Armoede overkomt je niet
Iedereen is in alle omstandigheden in staat goede keuzes te maken en zich te verdiepen in de huidige situatie en dit te begrijpen
Je hebt altijd invloed op je omstandigheden
De marktwerking zorgt dat de kwaliteit omhoog en de prijzen omlaag gaan
Ben het met je eens dat de meeste wel goede keuzes kunnen maken, maar tegen grillen en onzekerheid van politiek(wetten/regels) kun je niet tegenop.
Dat wil zeggen juiste keuzes op dat moment, en achteraf kun je nadenken of het goed of niet uitgepakt heeft.

Ik zie straks nog dat ze onze pensioenen verkopen aan het buitenland.(1500 miljard en is best leuk)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:02:

Ieder land terug naar zijn eigen munt lijkt mij toch ook geen oplossing? Zie brexit (x1000).
Iets wat wel vaker geopperd wordt: een aparte euro voor Noord (de euro) en voor zuid (de pleuro).

Zuid kan dan naar hartelust de munt devalueren indien nodig (zoals ze in het verleden plenty keren gedaan hebben).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Glashelder schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:24:
[...]

Iets wat wel vaker geopperd wordt: een aparte euro voor Noord (de euro) en voor zuid (de pleuro).

Zuid kan dan naar hartelust de munt devalueren indien nodig (zoals ze in het verleden plenty keren gedaan hebben).
_O-

Dit kan je toch niet menen? Als de EU 2 valuta’s gaat invoeren betekent dat direct het einde van de EU.

Doe dan maar lekker ieder land zijn eigen munt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
En wat dan als die sterke euro zodanig in waarde stijgt dat er moeilijkheden ontstaan om te exporteren? Dan verhuizen bedrijven naar een land met zwakke euro (hoeft niet ver te zijn).

Opdelen brengt ons geen stap verder. Het is een naïef, simplistisch, populistisch idee.

Dergelijke sentimenten spelen trouwens ook op nationaal vlak, zelfs in een klein land als België. En in andere landen ook. Zo kan je bezig blijven met opdelen tot aan rijk dorpje/arm dorpje toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:19
Grootste fout van EU was dat ze perse landen willen toelaten die er gewoon niet goed voor stonden en andere idealen hebben. EU wilt hetzelfde als Amerika doen met 52 staten echter die hebben wel meningen maar uiteindelijk beslist er maar 1.

Hier heb je zoveel lidstaten en zo wel mensen die een mening hebben. Zwakkere Broeders en zusters hadden nooit toegelaten moeten worden ,voor ze zaken op orde hadden en zware clausule dat ze niet meer gaan doen.

Waarom denk je dat ze Engeland hard hebben aangepakt na exit? Stel andere hebben het zelfde idee dan valt het uit elkaar. En niet onwaarschijnlijk stel Engeland kan floreren na de Brexit ( daarom doet eu moeilijk door hoge kosten etc)

Handelen hebben we altijd gedaan inelkaar valuta maar of we door de euro veel beter van zijn geworden (burgers)

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
Is er een land dat geen inflatie heeft op het moment? Volgens mij is het veel te makkelijk om de gebruikelijke boogeyman (Euro) de schuld te geven. Een fors deel van de inflatie die we in NL hebben hebben we in NL veroorzaakt (zoals wonen, gaswinning), en een ander fors deel komt van buiten de EU (Corona en invasie Ukraine).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ph4ge schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:46:
Is er een land dat geen inflatie heeft op het moment? Volgens mij is het veel te makkelijk om de gebruikelijke boogeyman (Euro) de schuld te geven. Een fors deel van de inflatie die we in NL hebben hebben we in NL veroorzaakt (zoals wonen, gaswinning), en een ander fors deel komt van buiten de EU (Corona en invasie Ukraine).
Een land zonder inflatie is een heel bijzonder beest. Inflatie is volkomen normaal. Toen Nedelrand in de jaren '90 op een gegeven moment op ongeveer 0% inflate zat bij een normale economische groei van 3 a 4% was dat reden voor de toenmalige FED om de president van DNB te vragen hoe hij dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen had.

Veel mensen zijn in de jaren '90 zo gewend geraakt aan een absurd lage inflatie, dat ze, toen er weer normale inflatie kwam na invoering van de euro, de schuld aan de euro gaven dat alles duurder werd. Maar nog steeds lachen mensen die de jaren '70 en '80 werkend hebben meegemaakt zich kapot om de inflatiepaniek en "hoge" hypotheekrentes van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:37

The Zep Man

🏴‍☠️

Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:17:
Je verwart een aantal zaken. De correlatie die je noemt is niet gericht op toekomstzekerheid, maar op welvaart. Als de welvaart laag is en men neemt aan dat die laag blijft, dan neemt men meer kinderen. Daar is nu geen sprake van. Ondanks de (gehanteerde definitie van) armoede is de welvaart hoog. De kans op dakloos zijn of honger lijden is in Nederland nog steeds laag.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:27:
En wat dan als die sterke euro zodanig in waarde stijgt dat er moeilijkheden ontstaan om te exporteren? Dan verhuizen bedrijven naar een land met zwakke euro (hoeft niet ver te zijn).

Opdelen brengt ons geen stap verder. Het is een naïef, simplistisch, populistisch idee.
Hetzelfde valt te zeggen over één Europa met één munt. We hebben het nu, en wat heeft het ons gebracht? Één faillissement (Griekenland) en een enorme inflatie die voor een deel te danken is aan de enorme hoeveelheid geld die is bijgedrukt onder het ECB bewind van de heer Draghi :) En waarom? Omdat zuidelijke landen failliet gegaan waren aan een hogere rente.

Door het beleid van deze ECB zijn de pensioenen van vele Nederlanders al tien jaar niet geïndexeerd, ondanks dat de beurskoersen geëxplodeerd zijn in die tijd.

Ik ben overigens geen econoom, en ik gok jullie ook niet, maar er zijn best economen te vinden die van mening zijn dat een opsplitsing onvermijdelijk is. Ik zou het ook niet weten, maar op zich valt er best wat voor te zeggen denk ik. Simpelweg afzetten als populistisch vind ik veel te simpel. De Euro in de huidige staat met de huidige deelnemers heeft wel gewoon serieuze nadelen, en niet alleen voor de noordelijke landen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:49

Roozzz

Plus ultra

Offens1490 schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:44:
[...]

Waarom denk je dat ze Engeland hard hebben aangepakt na exit? Stel andere hebben het zelfde idee dan valt het uit elkaar. En niet onwaarschijnlijk stel Engeland kan floreren na de Brexit ( daarom doet eu moeilijk door hoge kosten etc)
Hard aangepakt? Je bedoelt dat de Britten graag wel de lusten wilden van de EU maar niet de lasten, en Europa hier niet in meeging? :+

De Britten wilden geen onderdeel meer van de EU zijn, dat betekent dat je daarmee gewoon een derde land bent. Voor derde landen gelden domweg regels. Kan je niet leuk vinden, maar is wel degelijk het geval. Dat is niet de EU die moeilijk doet, dat is het logische gevolg van hun keuze (wat ze vooraf prima wisten). Zie het als het opzeggen van je lidmaatschap bij de sportschool. Heb je dan recht op gebruik van apparatuur en de sauna omdat je in het verleden lid bent geweest? Ik denk dat men hard gaat lachen.

Dan laat ik nog even buiten beschouwing hoe men zich opstelde in het ontbindingsproces. Ik denk dat de EU zich in deze ten alle tijden constructief en procesmatig hebben opgesteld met oog op de toekomstige relatie. Daar kunnen we de Britten niet van betichten. Dat was meer opportunistisch korte termijn denken en sturen op (met name interne) beeldvorming. En klaarblijkelijk werkte het: "hard aangepakt" :X

Wees welkom in de Brexit topics voor de onderbouwing en eindeloze achtergronden:
Brexit en de Britse politiek
Brexit en de Britse politiek: Deel 2. Eindspel of Reboot?
Brexit en de Britse politiek: Deel 3, Brexit happened

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 12-09-2022 09:02 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
Glashelder schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:04:
Hetzelfde valt te zeggen over één Europa met één munt. We hebben het nu, en wat heeft het ons gebracht? Één faillissement (Griekenland) en een enorme inflatie die voor een deel te danken is aan de enorme hoeveelheid geld die is bijgedrukt onder het ECB bewind van de heer Draghi :) En waarom? Omdat zuidelijke landen failliet gegaan waren aan een hogere rente.
Heb jij echt de ilusie dat we ander beleid hadden gehanteerd? In Amerika is ook geen ander beleid, ook daar moest geld bijgedrukt worden.

Laten we ook niet vergeten dat Nederland juist enorme private schulden hebben, die lage rentes waren voor ons ook nodig.
Door het beleid van deze ECB zijn de pensioenen van vele Nederlanders al tien jaar niet geïndexeerd, ondanks dat de beurskoersen geëxplodeerd zijn in die tijd.
Haha, dat is een mooie. Die beurskoersen waren juist zo hoog omdat dat de rentes laag waren en er geld werd bijgepompt. 8)7

Het gebrek aan indexering komt puur door Nederlands beleid, kort gezegd was en is er gewoon te weinig geld in kas, en wordt er veel te weinig aangevuld door jongeren, voor de mooie pensioenen die we uitbetalen. Een vervelende correctie die het gevolg was van te mooie pensioenbeloftes en niet van de Euro.
Ik ben overigens geen econoom, en ik gok jullie ook niet, maar er zijn best economen te vinden die van mening zijn dat een opsplitsing onvermijdelijk is.
Als je ergens geen verstand van hebt moet je heel voorzichtig zijn met confirmation bias, alleen maar op zoek te gaan naar experts die je (ongefundeerde) mening ondersteunen. De experts die denken dat de Euro zn langste tijd heeft gehad zijn vooral conservatieve Engelse (en Amerikaanse) economen die daar belang bij hebben.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 09:03
we verwachten in AWM gedegen bronnen, samen met een onderbouwing waarom iets relevant is. Deze linkdump voldoet aan beide wensen niet

[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 11:18 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik denk dat het ook helemaal geen verkeerd idee is om kritisch te kijken naar het succes van de EU en serieus te gaan beoordelen of we (als gehele EU) daarmee willen doorgaan. Misschien niet stoppen met de EU als geheel, maar het wel in een andere vorm gieten.

Het probleem daarmee is wel een beetje dat de hele 'Europese Unie' meer op ideologische gronden is ontstaan als het ideaalbeeld van 'één verenigd Europa' en er nooit echt heel serieus en kritisch gekeken is naar de uitvoerbaarheid daarvan, vooral op economisch vlak. Daardoor krijg je dus situaties zoals in Griekenland.

Probleem is wel dat je zoiets op een objectieve en onpartijdige manier moet doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:49

Roozzz

Plus ultra

GRAD85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:32:
we verwachten in AWM gedegen bronnen, samen met een onderbouwing waarom iets relevant is. Deze linkdump voldoet aan beide wensen niet
Misschien kan je wat highlights delen uit dit stukje clickbait? Nu is het niets meer dan een ordinaire linkdump en uit principe kijk ik dit soort zut niet.

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 11:18 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:44
Roozzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:48:
[...]

Misschien kan je wat highlights delen uit dit stukje clickbait? Nu is het niets meer dan een ordinaire linkdump en uit principe kijk ik dit soort zut niet.
Lol plus het is gepost door de bekende hardcore FVD wappie. Die Kafa heeft nogal wat op zijn kerfstok hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:57
GRAD85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:32:
Een van de dingen is dat van de 20 miljard kuub die Nederland produceert al 17 miljard reeds is verkocht aan het buitenland en dat de gasprijs in Nederland een stuk lager had kunnen zijn als we dat voor eigen gebruik zouden aanwenden en dat deze contracten geheim zijn zodat we geen idee hebben aan wie en voor welke prijs dit wordt verkocht.

Nu kan ik mij voorstellen dat een groot deel daarvan sowieso langdurige contracten waren die in de knel kwamen door het sluiten van Groningen maar als het inderdaad nieuwe contracten zijn lijkt me dat wel scheef maar goed het zal wel naar de hoogste bieder gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 11:18 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 09:03
Amdwarrior schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:01:
[...]

Lol plus het is gepost door de bekende hardcore FVD wappie. Die Kafa heeft nogal wat op zijn kerfstok hangen.
Wat maakt het uit door wie het gepost is ?

Het gaat om de vragen die Omtzigt stelt en waar hij geen antwoord op krijgt,aan wie word het Nederlands gas verkocht en voor hoeveel.

Waarom geheime contracten ?

En we winnen 19,1 miljard kuub en verkopen daarvan nog eens 17,5 miljard kuub per jaar aan andere landen 8)7 8)7

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
GRAD85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:15:
[...]

Wat maakt het uit door wie het gepost is ?

Het gaat om de vragen die Omtzigt stelt en waar hij geen antwoord op krijgt,aan wie word het Nederlands gas verkocht en voor hoeveel.

Waarom geheime contracten ?

En we winnen 19,1 miljard kuub en verkopen daarvan nog eens 17,5 miljard kuub per jaar aan andere landen 8)7 8)7
Volgens mij zijn er in de jaren 70 voor een appel en een ei zeer langdurige contracten met italie en dat soort landen afgesloten

niet alleen financieren we hun staatsschulden, zijn ze debet aan onze inflatie geven we ze ook nog eens goedkoop gas. het zou me verbazen als die prijzen nu ineens marktconform zijn.

Lekker gewerkt destijds.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 12-09-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
RodeStabilo schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:17:
[...]

Volgens mij zijn er in de jaren 70 voor een appel en een ei zeer langdurige contracten met italie en dat soort landen afgesloten

niet alleen financieren we hun staatsschulden, zijn ze debet aan onze inflatie geven we ze ook nog eens goedkoop gas. het zou me verbazen als die prijzen nu ineens marktconform zijn.

Lekker gewerkt destijds.
Ik mag toch hopen dat er in die contracten wel exit-clausules zijn ingebouwd. Ook in de jaren zeventig moeten we hebben geweten dat het Groningse gas eindig zou zijn.

Overigens is het natuurlijk weer ridicuul dat een kamerlid geen inzicht krijgt als hij daar om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49

Spotmatic

Ken sent me

ErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:33:
[...]
Overigens is het natuurlijk weer ridicuul dat een kamerlid geen inzicht krijgt als hij daar om vraagt.
Is het voor een bedrijf als de NAM (voor 50% eigendom van Shell en 50% van ExxonMobil; beide niet Nederlands) wettelijk verplicht om inzage te geven in contracten?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
ErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:33:
[...]

Ik mag toch hopen dat er in die contracten wel exit-clausules zijn ingebouwd. Ook in de jaren zeventig moeten we hebben geweten dat het Groningse gas eindig zou zijn.

offtopic:
Ik zou je willen aanraden om bijvoorbeeld het boek 'Gas' van Emiel Hakkenes te gaan lezen. Je zal achter overslaan van verbazing. Er is zoveel mis gegaan in dat dossier. Ik geef meteen toe, dit boek is niet de beste bron ( misschien hier en daar wat gekleurd ) maar het geeft een goed over hoe naïef de overheid heeft gehandeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 12-09-2022 10:51 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Spotmatic schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:38:
[...]

Is het voor een bedrijf als de NAM (voor 50% eigendom van Shell en 50% van ExxonMobil; beide niet Nederlands) wettelijk verplicht om inzage te geven in contracten?
Geen idee, maar op een bepaald moment gaat het landsbelang zwaarder wegen dan de rechten van private ondernemingen. Wettelijk is daar vast wel een mouw aan te passen.

@Webgnome mezelf kennende ga ik dat niet doen. Je gaat me toch niet vertellen dat Nederland inderdaad heeft getekend om tot in het oneindige gas te blijven leveren tegen vaste, lage tarieven? In dat geval kunnen we wellicht bij de rechter aanvechten dat de tekenende partijen duidelijk handelsonbekwaam/niet goed bij hun hoofd waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
fast-server schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:34:
Het is echt geen energie crisis of alleen een Nederlands probleem.

Denk zelf eerder dat er een Europees kantelpunt is bereikt, Als je de hoeveelheid valuta zo ongeveer verdubbeld in de laatste 10 jaar (EURO/ECB, eurozone m3 money supply) dan komt er een moment waarop je "valuta" minder waard wordt en zal je dus meer van die valuta moeten gaan betalen voor producten.
Ik denk wel degelijk dat we een energiecrisis hebben zonder goedkoop gas van Rusland.

Tegelijkertijd denk ik niet dat Poetin deze stap had kunnen zetten, als Europa niet zo dom was geweest om de afgelopen 10 jaar dit monetaire beleid aan te houden (en al onze eigen energiebronnen uit te schakelen). Hij maakt optimaal gebruik van een perfect storm die we geheel zelf hebben gecreerd (wel afschalen, niet voldoende in wind/zon/kern geïnvesteerd).
Vond toen al en nu nog steeds dat het uitstel van executie was voor die landen, de boemerang komt nu keihard terug en ik denk dat het ergste nog moet gaan komen... ten koste van de EU burgers uiteraard.

Snap niet dat onze Duitse boekhouder dat niet heeft zien aankomen ze hebben immers ervaring> Weimarrepubliek.
Volledig mee eens.
Wozmro schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:02:

Je kan prima een munt-unie hebben zonder dat je de geldkraan wagenwijd openzet. Ja, dan had dat wel effect gehad op het herstel van Italië en Griekenland, en ja, dan waren er wellicht bedrijven op hun gat gegaan tijdens de coronacrisis...

Er zijn heel veel economen die, zeker de afgelopen 5 jaar, voor een scenario als dit hebben gewaarschuwd.
Echter, we hebben een ECB dat zonder enige toekomstvisie beleid opstelt, een groep die niet-democratisch gekozen word, en beslissingen maakt zonder invloed van de burger op op z'n minst betwistbare cijferbasis. Dat begon met drastische gevolgen voor wie een koopwoning zocht, en nu raakt het de gehele economie, waar nog eens een energieproblematiek bovenop komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 11:05 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Amdwarrior schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:01:
[...]

We hebben onze volledige financiën in handen gelegd van een met schulden overladen ECB, ons gas is blijkbaar verpatst aan de laagste bieder.

Maar jij maakt je druk over wie dit filmpje post?

Het ergste aan dit hele verhaal is nog wel dat dit bijna niet wordt opgepikt door de reguliere media, en dat de vragen (uiteraard zou ik bijna zeggen) niet beantwoord worden.

Dit is toch een eerste klas schande?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 15:27

crisp

Devver

Pixelated

Kamervragen worden zelden ter plekke beantwoord. Ik zie op deze site dat Omtzigt op 15 augustus vragen van deze strekking heeft ingedient maar daar (nog) geen antwoorden op zijn gekomen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfisti
  • Nu online

Alfisti

So macht Reisen Spaß

crisp schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:25:
Kamervragen worden zelden ter plekke beantwoord. Ik zie op deze site dat Omtzigt op 15 augustus vragen van deze strekking heeft ingedient maar daar (nog) geen antwoorden op zijn gekomen.
Antwoorden: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D34319

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
Ze hadden Groningen net zo goed lek kunnen boren en leeg laten lopen. De gas baten zijn verkwanseld, zeker de laatste 10 / 15 jaar en zeker na 2012 had er gewoon een goed plan op tafel moeten komen om ons nationaal belang zo goed mogelijk te verzekeren. Ik werk zelf voor de overheid en als ik iemand een paar honderd euro toeken moet ik dat met goede redenen omkleden en er zijn allerlei safeguards bedacht dat iemand er niet zomaar met dat geld vandoor kan gaan, als ik dan kijk hoe scheef er is omgegaan en nog steeds wordt omgegaan met miljarden in de gas winning...onbegrijpelijk.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:24
Ministers Carola Schouten (Armoedebeleid) en Rob Jetten (Energie) praten vrijdag opnieuw met de energieleveranciers over de torenhoge energiekosten. Concreet gaat het gesprek over de ideeën die de ministers en bedrijven hebben, over hoe voorkomen moet worden dat mensen worden afgesloten van gas en elektra.

Wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, maken de ministeries nog niet bekend. Volgens ingewijden wordt onder meer gekeken of ook aan mensen die om een betalingsregeling hebben gevraagd, de garantie kan worden gegeven dat zij niet van gas en elektra worden afgesloten.

Een ander idee is om het 'shoppen' tussen energieleveranciers te ontmoedigen.
https://www.rtlnieuws.nl/...arola-schouten-rob-jetten

Wauw, oke. Dus in plaats van dat je je actief inzet om het probleem bij de bron (de torenhoge prijzen per m³ en KwH) aan te pakken, ga je om tafel zitten om te kijken hoe mensen het geld alsnog kunnen ophoesten, al dan niet met betalingsregelingen? :N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:33:
[...]

Wauw, oke. Dus in plaats van dat je je actief inzet om het probleem bij de bron (de torenhoge prijzen per m³ en KwH) aan te pakken, ga je om tafel zitten om te kijken hoe mensen het geld alsnog kunnen ophoesten, al dan niet met betalingsregelingen? :N
hadden we iets anders verwacht?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 19:59
ErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:54:
Geen idee, maar op een bepaald moment gaat het landsbelang zwaarder wegen dan de rechten van private ondernemingen. Wettelijk is daar vast wel een mouw aan te passen.
Welk landsbelang? Nieuwsgierige aagjes van informatie voorzien is voor mij nou niet bepaald een landsbelang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Maarreh, dit snap ik niet:
Een ander idee is om het 'shoppen' tussen energieleveranciers te ontmoedigen.
Dat is toch het hele idee van marktwerking? Zoeken naar een betere aanbieder? En dat andere aanbieders dan gaan denken "oh shit, klanten lopen naar de concurrent, ik moet betere service en lagere prijzen hanteren!'

Ik bedoel, ik lees dit als een hint om kartelvorming toe te staan, zodat men niet kan (proberen) te vluchten naar een andere aanbieder. Of dat verstandig is met die cowboys is een ander verhaal natuurlijk.
Dat brengt risico's voor leveranciers mee, omdat ze niet weten hoeveel gas en elektra ze moeten inkopen. Om over te gaan op langere contracten is er voor hen meer zekerheid en hoeven zij een minder hoge risico-opslag in hun tarieven te verwerken.
Oké, maar is dat niet gewoon een ondernemersrisico? Wat is de gedachte hierachter nou? Verplicht minimaal X jaar variabele prijzen contracten en boetes op overstappen? Zodat de aanbieders meer zekerheid hebben? Dus als de aanbodkant van de markt het moeilijk heeft, moet het voor de consument maar ongunstig uitpakken?
Want dat zet de deur open naar bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Die willen ook graag een constante stroom aan klanten/inkomen. Als er aan het eind van het jaar het hele overstapcircus kan worden tegengegaan, is het voor hen ook wel fijn. Dan hoeven ze niet meer zo (vaak) te onderhandelen over het X aantal medicijnen/behandelingen in te kopen.

Nu heb ik niet het flauwste vermoeden dat als overstappen bij welke dienstverlener dan ook zal resulteren in lagere prijzen. Want als de klanten toch niet weg mogen/kunnen door eventuele boeteclausules, wat is dan de incentive om de prijs te verlagen?

Ben ik te cynisch? Allemaal gebaseerd op mijn onderbuik trouwens, dus ontleen hier geen rechten aan :P

[ Voor 39% gewijzigd door Vrijdag op 12-09-2022 14:23 . Reden: Sorry voor de vraagtekenoverload :P ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:04
[...]

Ook een mooie zin uit dit artikel:
Jetten zei toen dat het kabinet wil bijspringen als de leveranciers niet zelfstandig kunnen voorkomen dat mensen worden afgesloten. Eventuele maatregelen hoeven wat hem betreft niet te wachten tot Prinsjesdag.

Niet wachten tot Prinsjesdag... Al maanden en zeker de voorbije weken niks anders gehoord. En dan is het haast zover en dan hoeft er opeens niet meer gewacht te worden tot Prinsjesdag. Geef die man een kalender, dat is over een week! Laat me niet lachen zeg...
Lijkt me waarschijnlijker dat er dan nog niet eens iets concreets is afgesproken. En waarom zou in tijden van crisis een zelfverklaard moment in het jaar de enige goede manier zijn om iets kenbaar te maken aan de samenleving. Tijdens de coronacrisis hebben we ook niet gewacht tot Prinsjesdag om te bespreken of er wel budget was voor de vaccins.

[ Voor 10% gewijzigd door marcelcee op 12-09-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10 23:52
[...]

En dan ook nog eens het shoppen tussen leveranciers willen ontmoedigen. Oftewel, het component marktwerking en concurrentie er uit slopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:42
Energie privatiseren zodat de vrije markt de winsten kan opstrijken en vervolgens de vrije marktwerking tegengaan door overstappen de verhinderen? Zijn jullie bezig met een Belgenmop?
Alhoewel er hier in België ook wordt geroepen om dit in te voeren (voornamelijk door de firma's die de voorbije jaren enorm veel geld hebben verdiend en hun lobbyisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
offtopic:
* Webgnome vraagt zich af of dat mensen die voor privatiseren van nuts bedrijven wel eens naar het buitenland gekeken hebben. Daar is het namelijk ook een successstory.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Webgnome schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:41:
offtopic:
* Webgnome vraagt zich af of dat mensen die voor privatiseren van nuts bedrijven wel eens naar het buitenland gekeken hebben. Daar is het namelijk ook een successstory.
Ja, het waterbedrijf in het VK is ook een leuk voorbeeld. De riolen lozen nu deels ongezuiverd in de rivieren en in zee. Gelukkig is er wel wat uitgekeerd aan de aandeelhouders. investering waren niet nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Webgnome schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:35:
[...]
hadden we iets anders verwacht?
Je zou toch hopen/verwachten/denken dat in Den Haag het besef begint door te dringen dat dit probleem niet weg gaat door het maar bij anderen (met name de burger) over de schutting te blijven kieperen?

Ja, ik weet het... beetje naïef. De enige reden dat Schouten en Jetten dit doen is dat men het blikje weer een stukje verder kan trappen met als smoes 'we zijn in gesprek met de sector, laten we nog even wachten om te kijken wat hier uit komt'.

Het is toch werkelijk godgeklaagd? En dan weer die betalingsregeling. Zouden ze daadwerkelijk niet begrijpen dat een betalingsregeling totaal zinloos is als het maandbedrag hoog is en blijft?

Waarschijnlijk zijn die 2 (en de rest van het kabinet) zo losgezongen van de werkelijkheid dat ze het echt niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om even advocaat van de duivel te spelen: ik zou wel voorstander zijn van het afschaffen van de mogelijkheid om tussentijds onder een energiecontract uit te komen. Dat kan vrijwel nergens, behalve bij energie. Door die mogelijkheid bieden energiemaatschappijen geen vaste contracten meer aan.

Als die mogelijkheid geschrapt wordt, dan kan je gewoon weer een jaarcontract nemen. Ja, dat is dan evengoed duur, maar het kan net zo goed zijn dat gas tegen december 6 euro of meer per m3 kost (afhankelijk van wat Europa gaat doen uiteraard).

Maar goed, ik heb makkelijk praten, want ik heb een batterij zonnepanelen en gebruik nauwelijks gas, dus ik heb voornamelijk belang bij vaste contracten, omdat leveranciers dan geen gekke dingen met salderen kunnen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
Glashelder schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:12:
Om even advocaat van de duivel te spelen: ik zou wel voorstander zijn van het afschaffen van de mogelijkheid om tussentijds onder een energiecontract uit te komen. Dat kan vrijwel nergens, behalve bij energie. Door die mogelijkheid bieden energiemaatschappijen geen vaste contracten meer aan.

Als die mogelijkheid geschrapt wordt, dan kan je gewoon weer een jaarcontract nemen. Ja, dat is dan evengoed duur, maar het kan net zo goed zijn dat gas tegen december 6 euro of meer per m3 kost (afhankelijk van wat Europa gaat doen uiteraard).

Maar goed, ik heb makkelijk praten, want ik heb een batterij zonnepanelen en gebruik nauwelijks gas, dus ik heb voornamelijk belang bij vaste contracten, omdat leveranciers dan geen gekke dingen met salderen kunnen doen :+
Helemaal mee eens. Het moet daarnaast altijd mogelijk zijn om een jaarcontract voor energie af te kunnen sluiten. Nu weet je als consument totaal niet waar je aan toe bent.

In Duitsland schijnen jaarcontracten de standaard te zijn en komt variabel weer minder voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Gecko123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:22:
[...]

Helemaal mee eens. Het moet daarnaast altijd mogelijk zijn om een jaarcontract voor energie af te kunnen sluiten. Nu weet je als consument totaal niet waar je aan toe bent.

In Duitsland schijnen jaarcontracten de standaard te zijn en komt variabel weer minder voor.
Dat was hier natuurlijk ook zo totdat de energiemaatschappijen ophielden met het aan te bieden.

In Duitsland kost een kWh ook maar 27 cent, we hebben hier in NL zo ongeveer de hoogste prijzen van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:22
[...]

Niet alleen dat. Ook willen ze de opstapboetes verhogen zodat mensen niet meer zomaar kunnen switchen van leverancier.
ACM controleert alleen of energiemaatschappijen geen oneerlijke vergoedingen doorberekenen naar de klanten en het verschil tussen inkoop en verkoop dus niet te hoog is. ,,Dat is hier niet aan de hand. De leverancier moet hoog inkopen en deze kosten mogen doorberekend worden naar de klant.” Dat bestaande klanten minder betalen mag ook. ,,Bestaande klanten kunnen ‘korting’ krijgen, omdat voor hen de energie al ingekocht tegen een lager bedrag.”

,,De overheid kan maatregelen treffen door bijvoorbeeld subsidie of een grens te stellen op de energieprijs. Maar daar gaan wij niet over”, aldus de woordvoerder van ACM. Kerkhof legt uit dat er al wel gesprekken gaande zijn om de overstapboete te verhogen. ,,Dat geeft energiemaatschappijen meer zekerheid, waardoor ze de tarieven misschien weer naar beneden kunnen bijstellen.”
Webgnome schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:41:
offtopic:
De grap is veelal dat degene die het eerste dit invoerde, zijn nutsbedrijven overgekocht zag worden door buitenlandse entiteiten. Bv het Zweedse staatsbedrijf Vattenfall die Nuon overnam. Dus de energiemarkt is geliberaliseerd, maar toch deels in handen van een (buitenlandse) staat.

Eneco c.s. kan voor België veel lagere tarieven aanbieden, dus krijg het idee dat energiemaatschappijen gewoon pushen zover ze kunnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
Cobb schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:08:
Ze hadden Groningen net zo goed lek kunnen boren en leeg laten lopen. De gas baten zijn verkwanseld, zeker de laatste 10 / 15 jaar en zeker na 2012 had er gewoon een goed plan op tafel moeten komen om ons nationaal belang zo goed mogelijk te verzekeren. Ik werk zelf voor de overheid en als ik iemand een paar honderd euro toeken moet ik dat met goede redenen omkleden en er zijn allerlei safeguards bedacht dat iemand er niet zomaar met dat geld vandoor kan gaan, als ik dan kijk hoe scheef er is omgegaan en nog steeds wordt omgegaan met miljarden in de gas winning...onbegrijpelijk.
Hoe bedoel je verkwanseld?

Ondanks de hoge gasprijs vullen we momenteel onze gasbergingen en hebben we een verwacht plusje van 10 miljard euro op gas op de begroting dit jaar.
https://dvhn.nl/drenthe/H...iljard-euro-27884998.html

In totaal dus een economische meevaller van meer dan 1100 euro per inwoner. Wat ons een buitengewoon goede positie geeft in deze crisis in vergelijking met andere landen. Als we het gas niet hadden gehad waren we vast slechter af geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 12-09-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Ik ben trouwens benieuwd hoeveel mensen er nu zijn met aflopende contracten, hetzij lange termijn 3 en 5 jaar en kortere 1 jaar, al bericht hebben gehad over de nieuwe tarieven. Sommigen bij Eneco lopen er nu wel uit weet ik uit mijn omgeving maar hebben nog niets gezien of gehoord.

Dat het variabel gaat worden is uiteraard duidelijk, maar tegen welke prijs. Ik ben overigens benieuwd of er na prinsjesdag een soort strategisch energie beleid gaat komen als extra speerpunt in plaats van alleen weer wat proberen te repareren op de koopkracht.

Want dan blijven we in rondjes draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
CornermanNL schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:38:
een soort strategisch energie beleid
Hahaha. :X

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
knip

[ Voor 98% gewijzigd door anandus op 12-09-2022 16:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:32:
[...]

We hebben hier in NL zo ongeveer de hoogste prijzen van Europa.
Op basis van welke bron concludeer je dit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Komt van dit item op GeenStijl, en daarom nog enige hoop dat dit niet echt is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PFGFCEWeOU8Wxe7sk5cca3MH_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IpExwy9Za5o01YpNolXMAs5Y.png?f=fotoalbum_large

Willen ze een revolutie uitlokken :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@anandus Ik zou eerder willen zeggen dat ze eindelijk wakker zijn geworden bij Rutte IV, maar wederom een onbegrijpelijk complexe oplossing kiezen waarvan je zou moeten weten dat het een puinzooi zal worden...

Wat is namelijk "echt betalingsproblemen? Hoe bewijs je dit? Moet je dit perfect op gecertificeerd papier aanleveren met alle zegels en handtekeningen in orde omdat anders je aanvraag word geweigerd vanwege een "vormfout"? Geld het niet boven een bepaalde energieconsumptie die als exorbitant beschouwd word? Waar baseer je die waarden op?

Dit is gewoon weer eens een papieren werkelijkheid die je van een Kabinet Rutte mag verwachten...
Je kan ook zeggen dat je een maximum verkoopprijs instelt voor de verkoop aan huishoudens. De energiemaatschappijen maken dan verlies en daarmee kan je dan aan de slag. Stel bijvoorbeeld een tijdelijke 100% winstbelasting in voor energiebedrijven (om misbruik te vermijden) en in ruil mogen ze die verliezen doorschuiven aan de overheid. Die leent dan het bedrag en spreid het uit over 30 jaar. Verdampt een flink deel min of meer in inflatie. En zo ruïneer je ook niet de mensen die wel wat spaargeld hebben...

Uiteindelijk is dit ook, alweer, het abject falen van Rutte. Ja we sluiten de velden in Groningen, en terecht.
Maar uiteraard is er geen seconde nagedacht over een echt alternatief. Het idee om maar te gaan kopen uit Rusland was vanaf dag een bizar naïef en incompetent (alleen al vanwege klimaatverandering) en nu is de gemiddelde burger wederom het kind van de rekening van dit "beleid". Want als er ruim tien jaar geleden was ingezet op echte alternatieven, dan was de pijn nu veel minder erg geweest..

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Señor Sjon schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:36:
[...]

Niet alleen dat. Ook willen ze de opstapboetes verhogen zodat mensen niet meer zomaar kunnen switchen van leverancier.
Ik weet nog niet hoe ik dit moet rijmen. Dit lijkt er eerder op alsof ze de burger nog meer willen vastpinnen dan dat ze nu al zijn. Ik vraag me echt af welk idee hier achter zit, ik kan me in ieder geval geen gustig scenario voor de bevolking bedenken.

Tenzij dat niet de bedoeling is natuurlijk, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gasprijs is de afgelopen weken wel weer behoorlijk gedaald (van 340 piek naar <200 EUR/MWh)
Als dit zo doorzet is de schade hopelijk nog te overzien voor veel mensen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10 23:04
Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen

Wel eerst al je spaargeld verbranden.
En als je dan in de greppel ligt komen ze je helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:50

Agent47

I always close my contracts.

Polderviking schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:14:

Wou net zeggen. Heb je net 50k gespaard en mag je dat er eerst tegenaan gaan gooien vs iemand die al niks heeft die meteen hulp krijgt. 8)7 |:(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Iemand met spaargeld heeft toch geen hulp nodig? :? of begrijp ik je niet goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:28

mwa

Wat is dit nou weer voor oplossing?? Dus met andere woorden, je rekeningen niet betalen, niet reageren op aanmaningen en dan neemt de overheid je schuld over. Als je dit van te voren weet…
En de personen die netjes zijn/haar dure energierekening betaald is dus “de Sjaak”.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69

Echt weer een Haagse oplossing. Veel woorden, weinig geen daden.

En welke instantie gaat dit regelen dan? De telefoon wordt nu al nergens meer opgenomen.

Ze halen zich een vracht werk op de hals terwijl je nu al weet dat er slechts een fractie van de benodigde arbeidskrachten beschikbaar zijn.

En dan uit het artikel: "Snelheid is belangrijker dan zorgvuldigheid". Een nieuw toeslagenschandaal in de dop dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Ook een mooie quote
Snelheid is belangrijker dan zorgvuldigheid, is de redenering
Dat is nogal een statement, de olietanker heeft de kade al tijden zien liggen en nu we eenmaal zo dichtbij zijn gekomen dat effectief bijsturen onmogelijk wordt is snelheid belangrijker dan zorgvuldigheid. Niets doen is ook iets doen, en dat is in dit geval zeker niet positief geweest.

Maar goed, alles staat en valt met wat de regeling inhoudt, het is goed dat er eindelijk iets gedaan gaat worden en dat het verwijzen naar prinsjesdag en 2023 nu toch maar eens ophoudt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
Luuk schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:19:
[...]

Het is toch niet eerlijk dat iemand die gespaard heeft dat spaargeld eerst moet aanwenden terwijl iemand die niks gespaard heeft en al z'n geld heeft uitgegeven de rekening bij de overheid in kan leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:50

Agent47

I always close my contracts.

[...]

User boven me zegt het al goed.

[ Voor 45% gewijzigd door Agent47 op 12-09-2022 17:22 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Agent47 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:22:
[...]

Nee maar je leeft volgens mij ook met een doel voor dat sparen. Stel je spaart voor een boot, daar spaar je jaren voor met een modaal inkomen. Mensen die al vergoedingen en subsidies krijgen, die kunnen dat niet zo snel als een modaal inkomen. Maar die krijgen al subsidies etc. Dus omdat jij modaal verdient en altijd belasting betaald, nooit een tegemoetkoming hebt gezien, mag je gaan dokken?
Ik spaar voor nieuwe kozijnen met HR+ (of whatever plussen) maar dat is dus niet relevant.

Kan beter een dodge ram van kopen blijkbaar 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cobb
Schulden overnemen, dat kan je toch niet geloven dit....zorg er nu eens voor dat de tarieven omlaag gaan, dan hoeven er geen schulden voor worden opgebouwd. Scheelt heel wat zelfmoorden in Nederland.
Het besef dat starters nergens terecht kunnen voor een normale energie prijs komt met ook eindelijk eens bovendrijven in de kranten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 16:00

Lordy79

Vastberaden

[...]

Leuk als je 10.000-25.000 euro met moeite gespaard hebt en jij niet en anderen wel geholpen worden.
En ja er zijn ook mensen met honderdmiljoenmiljard aan spaargeld maar daar gaat het nu even niet over.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

alexbl69 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:21:
[...]

Het is toch niet eerlijk dat iemand die gespaard heeft dat spaargeld eerst moet aanwenden terwijl iemand die niks gespaard heeft en al z'n geld heeft uitgegeven de rekening bij de overheid in kan leveren?
Wel als je überhaupt niet eens in de positie was om spaargeld op te sparen. ;)
Maar dan alsnog. Dit is een maatschappelijk probleem, veroorzaakt door wanbeleid. Er had vijf jaar geleden ook gekozen kunnen worden om leveringscontracten af te sluiten voor Amerikaans schaliegas, maar ja, dat was iets duurder dus moest het van de Russen gekocht worden. Want dat was zo veilig en verstandig...

Hier moet je gezamenlijk iets aan doen om de gigantische economische alsmede persoonlijke schade te beperken. Verder moet nu eindelijk het onvermijdelijke besluit genomen worden om zo snel mogelijk van het gas af te gaan. Want met de huidige prijzen is elk argument van "ja maar het is te duur om te stoppen met fossiele brandstoffen" nog lachwekkender dan het altijd al was...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10 23:04
[...]

Dit is het zoveelste voorbeeld van de hele werkende middenmoot van Nederland die loeihard genegeerd wordt.

Waarom komt er pas hulp als de schade al geleden is en je aan de grond zit? Dat is toch veel te laat?

En het moet ook wel een beetje zinvol blijven om allerlei verantwoordelijkheden op me te blijven nemen voor een beter inkomen anders ga ik voor het minimum wel gewoon ergens pleintjes aanvegen en een veel rustiger leven hebben omdat ik dan niet gebeld kan worden in het holst van de nacht omdat er ergens een server kucht.

[ Voor 28% gewijzigd door Polderviking op 12-09-2022 17:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:30:
[...]

Wel als je überhaupt niet eens in de positie was om spaargeld op te sparen. ;)
Ja dan wel. Maar er zijn TALLOZE mensen die op vliegvakantie gaan, niet sparen en nu het handje moeten ophouden t.o.v. een groep mensen die wél een buffer aanhoudt en wellicht geen hulp krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lordy79 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:34:
[...]

Ja dan wel. Maar er zijn TALLOZE mensen die op vliegvakantie gaan, niet sparen en nu het handje moeten ophouden t.o.v. een groep mensen die wél een buffer aanhoudt en wellicht geen hulp krijgt.
Die discussie gaan we niet nog een keer voeren, alsjeblieft. ;)
Maar mijn punt is juist dat deze maatregelen geen rekening houden met situatie. En dat gaat ook niet lukken, dus waarom probeer je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:36:
[...]

Die discussie gaan we niet nog een keer voeren, alsjeblieft. ;)
Best maar ik wil het wel gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:49
Het positieve: ik hoorde op de radio dat het alleen mensen betreft die dit jaar een nieuw energiecontract hebben afgesloten!

Dus geen 'winst' voor mensen die vorig jaar een 5-jaren contract hebben afgesloten, zoals de energie teruggave wel 'winst' was.

Nadeel is dat de middeninkomens dus echt de lul zijn nu, die moeten de volle pont betalen. En de mensen die nu uit het ouderlijk huis gaan, auch.. op uw inkomen kunt u een huis van 250.000 kopen, maar op basis van een nieuw energiecontract mag u maximaal 150.000 van de bank lenen...

[ Voor 21% gewijzigd door President op 12-09-2022 17:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dat was idd ook mijn eerste gedacht. Daarna "gereedschap voor sturing van algemeen gedrag" waar Virtuozzo al jaren terug over schreef. Dat dit zo een waardeloze oplossing is komt niet uit de lucht vallen, is gewoon beleid, ergens moet gedacht worden dat schulden opbouwen meer gewenst is dan te voorkomen (cap op gasprijs consumenten). Eigenlijk ben ik niet eens verbaasd, eerder teleurgesteld dat we dit beleid kiezen/hebben gekozen.

[ Voor 9% gewijzigd door Norjee op 12-09-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Norjee schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:45:
[...]

Dat was idd ook mijn eerste gedacht. Daarna "gereedschap voor sturing van algemeen gedrag" waar Virtuozzo al jaren terug over schreef. Dat dit zo een waardeloze oplossing is komt niet uit de lucht vallen, is gewoon beleid, ergens moet gedacht worden dat schulden opbouwen meer gewenst is dan te voorkomen (cap op gasprijs consumenten). Eigenlijk ben ik niet eens verbaasd, eerder teleurgesteld dat we dit beleid kiezen/hebben gekozen.
Een cap op de gasprijs is leuk maar wie gaat dat verschil betalen dan, de overheid in eerste instantie een daarna alsnog de burger. Het opkopen van schulden is niet ideaal maar uiteindelijk goedkoper voor de maatschappij dan burgers failliet te laten gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
Soldaatje schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:53:
[...]

Een cap op de gasprijs is leuk maar wie gaat dat verschil betalen dan, de overheid in eerste instantie een daarna alsnog de burger. Het opkopen van schulden is niet ideaal maar uiteindelijk goedkoper voor de maatschappij dan burgers failliet te laten gaan.
Die burger schuld maakt ze niet uit. Als de multinational energie reuzen maar niet omvallen. Want die worden eigenlijk gered in dit plan. Anders vallen ze om door de massa wanbetalers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

cvs79 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:56:
[...]

Die burger schuld maakt ze niet uit. Als de multinational energie reuzen maar niet omvallen. Want die worden eigenlijk gered in dit plan. Anders vallen ze om door de massa wanbetalers
Kom eens met een bron over het omvallen van energie reuzen?

Pagina: 1 ... 3 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic