Brexit en de Britse politiek Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 109 Laatste
Acties:
  • 416.506 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Als inwoner van het VK wordt ik er helemaal mee doodgegooid (maar mag niet stemmen), maar het zal na het Oekraine-referendum niemand zijn ontgaan dat er in Groot-Brittannie een referendum is over het EU-lidmaatschap.

Zie Wikipedia: European Union Referendum Act 2015 voor de wetgeving, en het gaat allemaal op 23 juni gebeuren. De Britten hebben ervaring met referendums, ze hadden er eentje een paar jaar terug in Schotland of dit onafhankelijk zou mogen worden.

Ik ga de topicstart nog verder aanvullen als ik wat tijd heb, maar hier kan men vast discussieren over dat referendum en de eventuele gevolgen. Hou het netjes, please :)

De specifieke vraag gaat zijn:
Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?

with the responses to the question to be (to be marked with a single (x)):

[ ] Remain a member of the European Union
[ ] Leave the European Union
Van de BBC News website een nuttige pagina met informatie en links naar uitgebreidere informatie: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-32810887.

Samenvattend:
- geen minimum opkomst benodigd
- 50%+1 nodig voor de "winst"
- formeel moet het parlement de uitkomst nog ratificeren
- migranten uit andere EU landen die in het VK wonen mogen niet stemmen

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 08-04-2016 18:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mij lijkt het knap dom als ze vóór zouden stemmen. Brengen ze hun economie een enorme optater toe, en het belang van Londen als financieel centrum zal ook fors afnemen. De meeste grote financiele instellingen hebben immers al aangekondigd te zullen vertrekken uit de UK bij een Brexit, net als een hoop grote hoofdkantoren van bedrijven,

Als ze hun eigen economie een megadreun 30 jaar terug in de tijd willen geven moeten ze vooral vóór een Brexit stemmen....

My € 0.02 iig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb de topictitel even aangepast (modknopjes FTW :+ ), "voorstemmen" kan ook betekenen dat ze in de EU blijven. De vraag staat in de OP, ik stel voor dat we het over Britin/Brexit hebben, maar sta open voor andere namen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

gambieter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:50:
Ik heb de topictitel even aangepast (modknopjes FTW :+ ), "voorstemmen" kan ook betekenen dat ze in de EU blijven. De vraag staat in de OP, ik stel voor dat we het over Britin/Brexit hebben, maar sta open voor andere namen ;)
Verstandige keuze en economische zelfmoord? :+

Ik vraag mij eigenlijk af wat nou de grootste/het belangrijkste/het meest realistische argument voor een Brexit is. Natuurlijk, ik denk dat veel Britten, vooral de wat ouderen, nog wel geloven in "Brittania rules the waves", en daarom denken dat als ze weer 100% soeverein zijn [want ja, je moet je toch wel een beetje aan EU-regeltjes houden] weer een echt rijk hebben, maar, dat werkte misschien 100 jaar geleden, nu niet meer.

Economisch gezien kan ik geen enkel voordeel bedenken, tenzij ze allerlei handelsverdragen aangaan met de EU om zo maar geen hoge import/export kosten te moeten betalen.
wildhagen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:45:

Als ze hun eigen economie een megadreun 30 jaar terug in de tijd willen geven moeten ze vooral vóór een Brexit stemmen....
Was dat geen Thatcher-Tijd? Meer dan genoeg mensen vinden dat zij economisch gezien een prima koers had, als je daarmee gaat dreigen weet je zeker dat ze uit de EU willen :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:07
Kan een Brexit ook de Schotse onafhankelijkheid met zich meebrengen? Ik zie regelmatig dit soort artikels opduiken: link.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
RobinHood schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:01:
[...]

Economisch gezien kan ik geen enkel voordeel bedenken, tenzij ze allerlei handelsverdragen aangaan met de EU om zo maar geen hoge import/export kosten te moeten betalen.
Denk dat dit niet echt een probleem zal zijn aangezien de Duitsers en Fransen veel producten verkopen aan het VK, deze zullen een vrij goederen handels verdrag er wel door drukken.

Financieel zal het een ander verhaal worden aangezien financiële instellingen in het VK (door de gunstige belastingregeling ) in eens geen vrije toegang meer hebben tot de Europese markt. hier gaan gegarandeerd "klappen" vallen.

Vergeet niet dat de meeste Tory aanhangers en de pensionados graag uit de EU willen, ik acht de kans zelf groot dat het een Brexit gaat worden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 16:17
Mocht GB de EU verlaten dan zie ik het gebeuren dat er binnen 15 jaar diverse landen zullen volgen.
En dat dan in de jaren erna een nieuw verbond word opgericht tussen de GB en deze landen, een soort van EU maar dan minder regels en meer kwaliteit boven kwantiteit.

De leegloop met betrekking tot bedrijven die in GB gevestigd zijn is niet zo zwaar als sommige mensen beweren. Ja er zullen bedrijven vertrekken maar diverse bedrijven hebben al aangegeven gewoon in Londen te blijven.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat bij een Brexit de EU een apart verdrag gaat sluiten met GB.
Zodat ze wel nog veel voordelen hebben die alleen EU leden hebben alhoewel ze geen lid meer zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Deadsy op 08-04-2016 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 09:45

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Cameron heeft recent nog die 'deal' met de EU bereikt over bepaalde hervormingen die hij/GB graag wilde om in de EU te blijven. Die deal betekende dat Cameron t.a.v. het referendum gaat pleiten tegen een Brexit. Afwachten geblazen...

Feit is wel dat het niet goed is voor Nederland en niet goed is voor de EU als ze vertrekken.

Voor Nederland met name omdat GB en NL vaak op één lijn zitten wat betreft bijv economische investeringen en landbouwbeleid. GB als bondgenoot daarin kun je wel gebruiken tegenover Frankrijk die maar blijft pleiten voor miljarden aan landbouwsubsidies zodat de eigen grote agrarische sector lekker kan profiteren. Die miljarden kunnen beter naar innovatie gaan...
RobinHood schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:01:
[...]
Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:19:
Daarnaast kan ik me voorstellen dat bij een Brexit de EU een apart verdrag gaat sluiten met GB.
Zodat ze wel nog veel voordelen hebben die alleen EU leden hebben alhoewel ze geen lid meer zijn.
Zo gaat dat ook inderdaad. Kijk naar Zwitersland. Die hebben eigenlijk de facto heel veel EU regels gewoon overgenomen, alleen uiteraard niet als ondertekenaar van de EU-verdragen waar al die regels in staan, maar als soevereine staat hebben ze met de EU allerlei individuele verdragen gesloten waar die regels in vermeld staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Koekiemonsterr op 08-04-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Als het VK een zelfde regeling kan treffen (wel de lusten maar niet de lasten) dan zie ik hier ook een model voor de rest van west Europa.

Als dit goed gaat is het dan zo erg dat er geen Europese Unie meer is?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:41
Tja, dan stapt iedereen uit de EU, wil niemand de lasten meer. Wie gaat die dan op zich nemen? Niemand. Als ze uit de EU gaan dan hebben ze misschien minder nadelen maar het gaat ook voordelen kosten.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Koekiemonsterr schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:20:
[...]

[...]

Zo gaat dat ook inderdaad. Kijk naar Zwitersland. Die hebben eigenlijk de facto heel veel EU regels gewoon overgenomen, alleen uiteraard niet als ondertekenaar van de EU-verdragen waar al die regels in staan, maar als soevereine staat hebben ze met de EU allerlei individuele verdragen gesloten waar die regels in vermeld staan.
Maar vergeet niet dat de EU vrij makkelijk al die verdragen kan stoppen als Zwitserland stout is, en een van die verdragen breekt. Dat probleem kwam een paar jaar terug naar voren toen Zwitserland iets had besloten in een referendum wat tegen een EU verdrag in gaat.

GB gaat waarschijnlijk datzelfde probleem krijgen. waardoor ze alsnog de nodige lasten hebben.

Begrijpelijk ook wel, wel de lusten en niet de lasten, daarmee is niet samen te werken.

Dus, stel ze gaan dat doen, verdragen sluiten, waar ook bepaalde lasten bij zitten, wat veranderd er dan effectief? Vergeet ook niet dat GB niet bepaald in een onderhandelpositie zit, ik weet haast zeker dat zij afhankelijker van de EU zijn dan de EU van hen. Wij zitten immers niet op een eiland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De Voordelen zullen juist voor de welvarende noordelijke landen zijn en ten nadele van de armere zuidelijke landen.

Technisch veranderd er dus niet zoveel (het Noorden heeft immers een goedkope euro door het zuiden).
De gevolgen hiervan zien we al jaren...

Als dit gebeurd is het ook einde Euro, dit zouden de Zuidelijke landen niet erg vinden aangezien ze dan weer kunnen devalueren om weer competitief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
RobinHood schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:28:
[...]

Maar vergeet niet dat de EU vrij makkelijk al die verdragen kan stoppen als Zwitserland stout is, en een van die verdragen breekt. Dat probleem kwam een paar jaar terug naar voren toen Zwitserland iets had besloten in een referendum wat tegen een EU verdrag in gaat.

GB gaat waarschijnlijk datzelfde probleem krijgen. waardoor ze alsnog de nodige lasten hebben.
GB zal die problemen minder snel krijgen dan Zwitserland, simpelweg omdat GB belangrijker is voor de EU.

De EU zal denk ik vooral bang zijn dat wanneer GB weg gaat dat andere landen dan opeens zouden kunnen gaan nadenken om het ook te doen. Haal na GB nog een paar welvarende landen weg en wat blijft er dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:28:
[...]

<> Wij zitten immers niet op een eiland ;)
Dat zien zij toch anders. Een oud collega van me had een Engelse vriendin en eens op de veerbot in de mist sprak zij "The Continent looks kind of isolated" ...
Zo ook met de aankondiging van de tunnel, al die Frans auto's met gele lampen hier, wat moet dat worden. Dat ze zelf links rijden, zodat je je rechterhand vrij hebt om een zwaard te pakken en met je paard de bosjes links afdekt tegen overvallers, waren ze vergeten - ze hebben echt een heel ander beeld van ROW (Rest Of World) zoals zij dat zeggen, en ja dat is daar een gewone afkorting. Ze zijn daar misschien nog wel erger in dan Amerikanen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Als er een Brexit komt dan verwacht ik dat Frankrijk het volgende land is, Fransen zijn erg nationalistisch (net als de Britten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Denk eens aan de EU banken die bij een exit van GB ineens tientallen of waarschijnlijker honderden miljarden euro's moeten gaan herfinancieren omdat ze de schuldpapieren van de UK niet meer als onderpand (of hoe heet dat) mogen gebruiken. Begint het gelazer van een paar jaar terug weer van voren af aan ben ik bang. Maar ach, dat hebben 'we' ook overleeft. :/

De Britten zijn natuurlijk altijd al minder verweven met de EU dan de andere lidstaten, ze hebben min of meer een status aparte met al die afspraken en zaken waar ze niet aan meedoen. Dus het is waarschijnlijk makkelijker om zich los te weken dan de overige EU landen. Maar goed, het gaat dan aan beide kanten pijn doen, dat is wel zeker.

Maar goed, heb er verder geen zicht op en ook niet de behoefte aan om mij erg te gaan verdiepen in deze materie. Lees wat er op de nieuwssites langskomt en op basis daarvan (maar mogelijk is dat ernstig EU gekleurd) lijken de Britten wel gek om eruit te stappen.

Ik wens ze in ieder geval een referendum toe waar men met het verstand kiest ipv met de onderbuik zoals hier afgelopen week.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

fast-server schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:42:
Als er een Brexit komt dan verwacht ik dat Frankrijk het volgende land is, Fransen zijn erg nationalistisch (net als de Britten)
Dan komt er een Friesche Zone :+ Van Amsterdam tot Ijsland en gaan we weer 80 jaar oorlog voeren met de knoflooklanden. Nee dat zie ik de Fransen niet zo snel doen, die weten heel goed wat er dan gebeurd (dat is ook de reden dat ze Strassbourg niet willen opgeven naast Brussel).

Bastien schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:44:
Denk eens aan de EU banken die bij een exit van GB ineens tientallen of waarschijnlijker honderden miljarden euro's moeten gaan herfinancieren omdat ze de schuldpapieren van de UK niet meer als onderpand (of hoe heet dat) mogen gebruiken. Begint het gelazer van een paar jaar terug weer van voren af aan ben ik bang. Maar ach, dat hebben 'we' ook overleeft. :/<>
Dat is vooral een UK probleem omdat hun papier dan gewoon weinig meer waard is en ze de rente (fors?) zullen moeten verhogen. De EU banken verkopen hun papier gewoon op tijd en kopen ander papier van solide wel EU landen, dat lukt prima.

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 08-04-2016 17:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Denk eens aan de EU banken die bij een exit van GB ineens tientallen of waarschijnlijker honderden miljarden euro's moeten gaan herfinancieren omdat ze de schuldpapieren van de UK niet meer als onderpand (of hoe heet dat) mogen gebruiken. Begint het gelazer van een paar jaar terug weer van voren af aan ben ik bang. Maar ach, dat hebben 'we' ook overleeft. :/
Ik denk dat precies dit 1 van de dingen is waarover in het geval van een Brexit aparte afspraken komen waardoor de banken dit niet hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:33:
[...]

GB zal die problemen minder snel krijgen dan Zwitserland, simpelweg omdat GB belangrijker is voor de EU.

De EU zal denk ik vooral bang zijn dat wanneer GB weg gaat dat andere landen dan opeens zouden kunnen gaan nadenken om het ook te doen. Haal na GB nog een paar welvarende landen weg en wat blijft er dan over?
Maar die welvarende landen, Nederland, Duitsland, Belgie, Frankrijk [hoewel, welvarend?] etc. hebben echt wel baat bij een unie. Nederland [en Belgie] omdat wij een doorvoerland zijn, Duitsland en Frankrijk zijn weer meer van de industrie, en dat moeten ze makkelijk kunnen verkopen en kunnen vervoeren. En daarvoor hebben ze doorvoerlanden nodig.

Het verlies van GB zal inderdaad een gevoelige tik zijn voor de EU, en natuurlijk zullen de populisten krijsen dat hun land er ook uit moet, maar ik zie de EU niet instorten eerlijk gezegd.

En het blijft toch gokken voor GB. Eer handelsverdragen er zijn, ben je wel even zoet, tot die tijd is het een lastige en dure grap. En hun bluf kan natuurlijk ook in hun gezicht ontploffen als de EU inderdaad vind dat GB teveel de lusten wilt, en niet de lasten. Ik zie een handelsverdrag dan echt nog wel stranden, en je hebt dan natuurlijk een makkelijke zondebok: die maffe Britten natuurlijk.
franssie schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:42:
[...]

Dat zien zij toch anders. Een oud collega van me had een Engelse vriendin en eens op de veerbot in de mist sprak zij "The Continent looks kind of isolated" ...
Zo ook met de aankondiging van de tunnel, al die Frans auto's met gele lampen hier, wat moet dat worden. Dat ze zelf links rijden zodat je je rechterhand vrij hebt om een zwaard te pakken en met je paard de bosjes links afdekt tegen overvallers ze vergeten - ze hebben echt een heel ander beeld van ROW (Rest Of World) zoals zij dat zeggen, en ja dat is daar een gewone afkorting. Ze zijn daar misschien nog wel erger in dan Amerikanen.
Dat bedoel ik met het "Brittania rules the waves", ik heb inderdaad het gevoel dat veel Engelsen/Britten het idee hebben dat ze nog heel wat voorstellen in de wereld, oppermachtig zijn en de EU echt wel naar Cameron gaat luisteren, maar zelf vind ik dat vooral komisch :+ Als ze uit de EU gaan hebben ze die handelsverdragen echt hard nodig, anders zullen ze echt wel een probleem hebben.

Maar, wat willen ze nou eigenlijk echt bereiken? Gaat het alleen maar om meer "vrijheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik wens ze in ieder geval een referendum toe waar men met het verstand kiest ipv met de onderbuik zoals hier afgelopen week.
Dat kun je dus wel vergeten. Het is nog veel erger dan in Nederland, met WC-papiervodjes van kranten als The Sun, Daily Mail en de Murdoch familie. Politici als Boris Johnson die het als een springplank voor premier-ambities gebruiken, etc.

Het gaat ook problemen geven met Schotland dat perse in de EU wil zijn, en die heeft de olievelden. Maar Mr Brain kan best wel eens gaan verliezen van Mrs Underbelly.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 08-04-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat precies dit 1 van de dingen is waarover in het geval van een Brexit aparte afspraken komen waardoor de banken dit niet hoeven.
Dat denk ik niet want waarom voor de UK een uitzondering maken en voor andere landen niet? Al zou het wel weer een berucht EU compromis zijn natuurlijk. :+
gambieter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:47:
[...]

Dat kun je dus wel vergeten. Het is nog veel erger dan in Nederland, met WC-papiervodjes van kranten als The Sun, Daily Mail en de Murdoch familie. Politici als Boris Johnson die het als een springplank voor premier-ambities gebruiken, etc.
Jammer maar klinkt niet raar inderdaad.

Is dit trouwens een bindend referendum? En wat zijn de criteria ervoor?

[ Voor 36% gewijzigd door Bastien op 08-04-2016 17:49 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:43

Arrogant

S.F.W.

Tegen Brexit is met verstand en voor Brexit is met onderbuik.
Mooi, dan kan dit topic ook weer dicht. :+

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bastien schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:48:
[...]
Dat denk ik niet want waarom voor de UK een uitzondering maken en voor andere landen niet? Al zou het wel weer een berucht EU compromis zijn natuurlijk. :+
<>
Stemt U voor of tegen het UK associatie verdrag :+

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 08-04-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Bastien schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:48:
Is dit trouwens een bindend referendum?
Ja, het is bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
RobinHood schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:47:
[...]

Maar die welvarende landen, Nederland, Duitsland, Belgie, Frankrijk [hoewel, welvarend?] etc. hebben echt wel baat bij een unie. Nederland [en Belgie] omdat wij een doorvoerland zijn, Duitsland en Frankrijk zijn weer meer van de industrie, en dat moeten ze makkelijk kunnen verkopen en kunnen vervoeren. En daarvoor hebben ze doorvoerlanden nodig.

Het verlies van GB zal inderdaad een gevoelige tik zijn voor de EU, en natuurlijk zullen de populisten krijsen dat hun land er ook uit moet, maar ik zie de EU niet instorten eerlijk gezegd.
Instorten zal het ook niet zo snel, maar het zou op den duur wel eens het landschap kunnen veranderen. Dat de EU zelf het beleid flink zal veranderen of op den duur dragende landen zou kunnen verliezen.
En het blijft toch gokken voor GB. Eer handelsverdragen er zijn, ben je wel even zoet, tot die tijd is het een lastige en dure grap. En hun bluf kan natuurlijk ook in hun gezicht ontploffen als de EU inderdaad vind dat GB teveel de lusten wilt, en niet de lasten. Ik zie een handelsverdrag dan echt nog wel stranden, en je hebt dan natuurlijk een makkelijke zondebok: die maffe Britten natuurlijk.

Maar, wat willen ze nou eigenlijk echt bereiken? Gaat het alleen maar om meer "vrijheid"?
natuurlijk duurt het een tijdje voor een dergelijk verdrag op tafel ligt. Maar het is ook weer niet zo alsof ze de dag na het referendum geen lid van de EU meer zijn.
Mocht men kiezen voor een Brexit dan zal daar ook flink wat tijd overheen gaan voordat dit rond is.
In die tijd zal men dan gaan onderhandelen over hoe men verder gaat.

En gaat het alleen maar om meer vrijheid?
Eigen baas zijn en niet continu naar de EU moeten luisteren is iets wat in veel andere landen ook een rol speelt.
Daarnaast zijn ze in GB geen fan van het uitbreidingsbeleid van de EU.

@Bastien
Echt? Er worden al flink wat grote uitzonderingen gemaakt voor GB, dus het zou inderdaad niet raar zijn als ze dat blijven doen.
Daarnaast is GB groot en economisch zeer belangrijk, dus dan ben je snel bereid om uitzonderingen te maken wanneer je er zelf ook voordeel bij hebt.
En als ze die uitzonderingen niet maken dan zal de schade echt niet alleen in GB voelbaar zijn maar ook in de rest van Europa. Dat wil de EU echt wel voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Deadsy op 08-04-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Om dan even een parallel te trekken, is er een opkomst drempel (ik neem aan van wel bij een bindend referendum) al heeft dat altijd ook het risico van strategische niet stemmers in zich, of is stemmen gewoon verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Er zijn nogal wat nationalisten in engeland die zich zo brits mogelijk proberen te voelen en daarom tegen de EU zijn. Het gaat dus niet alleen om economische kwesties maar ook om nationalisme en tot welke groep men zich wil rekenen. Ookal zijn er wellicht grote economische bezwaren aan een brexit, dan nog willen misschien veel engelsen uit de EU, gewoon omdat ze zo nationalistisch zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
@franssie: Dit is wel een goed overzicht: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-32810887

Daar staat ook:
Will it simply be the case of all votes being counted to give two totals?
Yes, is the answer to this question from William from West Sussex. All the votes will be counted and then added up, with a straight majority needed to provide the result. In answer to some other people's questions, there is no minimum turnout needed. So if, for the sake of argument, only three people voted on the day, if two of them voted to leave, that would be the result.
50%+1 nodig, geen minimum opkomst vereist.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 08-04-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Salvatron schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:23:
Er zijn nogal wat nationalisten in engeland die zich zo brits mogelijk proberen te voelen en daarom tegen de EU zijn. Het gaat dus niet alleen om economische kwesties maar ook om nationalisme en tot welke groep men zich wil rekenen. Ookal zijn er wellicht grote economische bezwaren aan een brexit, dan nog willen misschien veel engelsen uit de EU, gewoon omdat ze zo nationalistisch zijn.
Volgens mij zijn er weinig andere redenen dan nationalisme en onvrede met de EU om uit de EU te stappen, dus dit is een beetje een open deur :p
Ik kan met beide uitslagen leven, maar ben dan ook geen Brit. Bij een Britin verandert er weinig en gaat niemand er op achteruit: Geen slecht vooruitzicht. Bij een Brexit zit het er in dat het land financiëel een smak maakt, en kunnen we hier vanuit NL observeren wat de effecten zijn van het alles zelfstandig op proberen te lossen. Experimenteren op grote schaal :+
gambieter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:24:
@franssie: Dit is wel een goed overzicht: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-32810887

Daar staat ook:

[...]

En terecht. Zo onderstreep je het belang om te stemmen en is elke niet-stem een stem voor de winnende partij. Dit Breferendum (BrEUferendum?) is wat dat betreft een stuk fairer dan ons onzinreferendum: Beide partijen móeten naar de stembus en geen strategisch stemgedrag.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:24:

Daar staat ook:

[...]

Net even snel ge-eye-balled en dat is een goed stuk. Ik stel voor om het als link (en misschien een paar quotes over de wetgeving bij een BRexit etc) in de OP/TS te zetten als je er tijd voor hebt (gewoon in het Engels) want het beantwoord een hoop vragen zoals die van mij. Goed stuk
offtopic:
jammer dat NOS/NPO dat soort stukken niet maakt, dan heb je nog iets aan je staatsomroep als deed NRC wel een poging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109640

Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:57:
[...]

Instorten zal het ook niet zo snel, maar het zou op den duur wel eens het landschap kunnen veranderen. Dat de EU zelf het beleid flink zal veranderen of op den duur dragende landen zou kunnen verliezen.

[...]

natuurlijk duurt het een tijdje voor een dergelijk verdrag op tafel ligt. Maar het is ook weer niet zo alsof ze de dag na het referendum geen lid van de EU meer zijn.
Mocht men kiezen voor een Brexit dan zal daar ook flink wat tijd overheen gaan voordat dit rond is.

En gaat het alleen maar om meer vrijheid?
Eigen baas zijn en niet continu naar de EU moeten luisteren is iets wat in veel andere landen ook een rol speelt.
Daarnaast zijn ze in GB geen fan van het uitbreidingsbeleid van de EU.

@Bastien
Echt? Er worden al flink wat grote uitzonderingen gemaakt voor GB, dus het zou inderdaad niet raar zijn als ze dat blijven doen.
Daarnaast is GB groot en economisch zeer belangrijk, dus dan ben je snel bereid om uitzonderingen te maken wanneer je er zelf ook voordeel bij hebt.
En als ze die uitzonderingen niet maken dan zal de schade echt niet alleen in GB voelbaar zijn maar ook in de rest van Europa. Dat wil de EU echt wel voorkomen.
uitzonderingen maken doet de das om bij EU.
Het is erin of eruit en niet een of andere speciale status!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:37:
Net even snel ge-eye-balled en dat is een goed stuk. Ik stel voor om het als link (en misschien een paar quotes over de wetgeving bij een BRexit etc) in de OP/TS te zetten als je er tijd voor hebt (gewoon in het Engels) want et beantwoord een hoop vragen zoals die van mij. Goed stuk
Done, met een paar hoofdpunten er uit gehaald en vertaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 109640 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:41:
[...]

Die speciale status heeft de UK al, hier een samenvatting (in het eerste hoofdstuk).
https://www.gov.uk/govern...es_No1_Web_Accessible.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Anoniem: 109640 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:41:
[...]

Is een kwestie van voor en nadelen.
De uitzonderingen die de GB heeft leveren meer op dan ze kosten en sommige landen zijn er echt wel jaloers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd1 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:55:
[...]

Die speciale status heeft de UK al, hier een samenvatting (in het eerste hoofdstuk).
https://www.gov.uk/govern...es_No1_Web_Accessible.pdf
Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:03:
[...]

Is een kwestie van voor en nadelen.
De uitzonderingen die de GB heeft leveren meer op dan ze kosten en sommige landen zijn er echt wel jaloers op.
Wist ik al voor mij gaat erom dat er gewoon lijn moet worden getrokken, en voor mij is het of je bent zwanger of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fast-server schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:42:
Er is wel een groot verschil. De Fransen zien de EU als iets wat Frankrijk belangrijker maakt omdat ze zelf (samen met de Duitsers) aan het stuur zitten. Dat gevoel missen de Britten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54

defiant

Moderator General Chat
Het meest opmerkelijke vind ik nog wel dat migratie blijkbaar een van de belangrijkste redenen is voor mensen om voor een brexit te stemmen, terwijl de UK's eigen beleid daar voor het grootste gedeelte debat aan is. Maar goed, soortgelijke reflexen zie je ook op 'het continent'.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
defiant schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:55:
Het meest opmerkelijke vind ik nog wel dat migratie blijkbaar een van de belangrijkste redenen is voor mensen om voor een brexit te stemmen, terwijl de UK's eigen beleid daar voor het grootste gedeelte debat aan is. Maar goed, soortgelijke reflexen zie je ook op 'het continent'.
Pas opmerkelijk is als er problemen ontstaan ze genegeerd worden door de politiek en vervolgens beteuterd kijken als ze bij de eerste de beste verkiezingen/referendum worden afgerekend door 'het volk'. Soortgelijke reflexen zie je ook bij de politieke elite op 'het continent'. Of in de VS, zuid Amerika, Afrika, Azie, Australie.. eigenlijk overal wel, daar waar politiek en bevolking elkaar kwijt zijn.

De BBC voerde een onderzoek uit naar de samenstelling van de samenleving en die past totaal niet meer bij het politieke establishment. Wellicht verklaart dat een beetje de beweging die in de UK plaatsvindt.

Nu woon ik er niet, dus kan niet uit de eerste hand spreken - wellicht ziet TS hier ontwikkelingen?

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-04-2016 09:49 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04
defiant schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:55:
Ik vraag me ook af wat voor restrictiever immigratie-beleid Britten verwachten, eenmaal buiten de EU.
Ze zitten al volkomen buiten Schengen en bepalen hun eigen immigratiebeleid. Britse immigratie dienst werkt op Franse bodem voor de 1e schifting; al wat de Britten wensten op dit gebied is ingewilligd.
Eventuele wrevel over de huidige economische onderklasse van (illegale) immigranten kan dan wel indirect geventileerd worden middels het referendum, maar daar kan de EU weinig worden verweten.

[ Voor 3% gewijzigd door Baserk op 09-04-2016 09:53 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Arrogant schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:49:
Tegen Brexit is met verstand en voor Brexit is met onderbuik.
Mooi, dan kan dit topic ook weer dicht. :+
*knip*

Ik heb ooit uit volle overtuiging voor de EU grondwet gestemd (een ja dus), en de uitslag was nee, maar toen een paar jaar later een paar woordjes gewijzigd werden (dan is het immers "anders") en er gewoon sneaky (en ondemocratisch) door geramd werd ben ik steeds EU-kritischer geworden. Inmiddels is de EU verworden tot een ondemocratisch moloch waar vriendjespolitiek hoogtij viert, en de "gewone burger" zijn kop moet houden en alles moet slikken. Soevereiniteit is failliet, en Merkel beslist de hoeveelheid kansarmen die je moet importeren. Nee, laat de EU (en dus niet Europa) maar lekker afbrokkelen tot een staat van handelsakkoorden en politiesamenwerking e.d. Het werkt niet.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kunnen we eindelijk dat hele Calimero gedrag stoppen van de nee-stemmers van het Oekraïne referendum? Of op zijn minst in dat topic houden, het wordt een beetje saai imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sissors schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:30:
Kunnen we eindelijk dat hele Calimero gedrag stoppen van de nee-stemmers van het Oekraïne referendum? Of op zijn minst in dat topic houden, het wordt een beetje saai imo.
Je kan geen inhoudelijke discussie voeren over het brexit referendum zonder ten minste de mismatch tussen de EU/politiek en 'het volk' te kunnen bespreken. Iets anders is struisvogel-gedrag. Men voelt zich in sterk afnemende mate gerepresenteerd door de EU. Misschien is representatieve democratie wel niet meer van deze tijd? Zijn deze referenda het begin van een meer Zwitsers model? Iets dat ik toejuich. Het is niet voor niets dat de ooit gevestigde middenpartijen (PvdA en CDA) met meerderheden van zetels nu margepartijen zijn geworden.

*knip* je bent wel erg hardleers. Je gaat niet de kans krijgen om ook hier de discussie te verpesten

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gambieter schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:47:
[...]

Dat kun je dus wel vergeten. Het is nog veel erger dan in Nederland, met WC-papiervodjes van kranten als The Sun, Daily Mail en de Murdoch familie.
The Sun is al een Murdoch krant. Buiten de Sun heeft Murdoch maar een andere krant The (Sunday) Times met ongeveer zes procent van de verkoop (12 voor de Sunday Times). Je hebt ook nog een pro-EU krant als The Independent van Russische miljardair Alexander Lebedev als je over sinistere buitenlandse invloeden begint.
Politici als Boris Johnson die het als een springplank voor premier-ambities gebruiken, etc.
Misschien is Johnson wel oprecht tegen het verdrag. Waarom zouden alle tegenstanders stiekem andere motivaties moeten hebben terwijl de voorstanders wel open en oprecht zijn over hun redenen ?
Het gaat ook problemen geven met Schotland dat perse in de EU wil zijn, en die heeft de olievelden. Maar Mr Brain kan best wel eens gaan verliezen van Mrs Underbelly.
En weer wordt ook maar de mogelijkheid van een rationele keuze tegen de EU genegeerd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bartjuh schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:43:
[...]

Je kan geen inhoudelijke discussie voeren over het brexit referendum zonder ten minste de mismatch tussen de EU/politiek en 'het volk' te kunnen bespreken. Iets anders is struisvogel-gedrag. Men voelt zich in sterk afnemende mate gerepresenteerd door de EU. Misschien is representatieve democratie wel niet meer van deze tijd? ...
De democratische structuur van de EU moet inderdaad danig onder handen worden genomen, en daarvoor zullen de deelstaten ook invloed moeten inleveren. Maar zonder gezamenlijke Europese identiteit en verbondenheid gaat dat niet lukken of niet werken. Het lijkt het er echter op dat het vooralsnog, zeker in stresssituaties, lastig is de nationale identiteit te ontstijgen, nationalisme is echter in mijn ogen gewoon een te beperkte ideologie voor de huidige wereld, de wereld is er te klein voor geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
IJzerlijm schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:50:
[...]
En weer wordt ook maar de mogelijkheid van een rationele keuze tegen de EU genegeerd.
Waar zit dan de ratio volgens jou?
De UK hoeft zich niet naar het EU-menu te schikken, ze eten al 'A la carte'; geen €, geen Schengen, minimale financiële bijdrage, volledig eigen immigratie wetgeving, etc.
Welke EU-wetgeving die op de UK van toepassing is, zie jij als zo rationeel bezwaarlijk ten opzichte van het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Modbreak:Ik zie dat een paar van de usual suspects ook hier beginnen met discussieverpestende opmerkingen. Dat kunnen ze beter achterwege laten, want na het NL-referendum topic is er weinig geduld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Baserk schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:36:
[...]

Waar zit dan de ratio volgens jou?
De UK hoeft zich niet naar het EU-menu te schikken, ze eten al 'A la carte'; geen €, geen Schengen, minimale financiële bijdrage, volledig eigen immigratie wetgeving, etc.
Welke EU-wetgeving die op de UK van toepassing is, zie jij als zo rationeel bezwaarlijk ten opzichte van het geheel?
Het VK is nog altijd een netto betaler. Net zo als Nederland. In het verleden was dit zelfs zo erg dat alle landen nu een extra bijdrage betalen om het VK te ontzien.

Probleem met de hele netto/bruto betalers discussie is natuurlijk dat het wat lastig meten is. De kosten komen uit de belastingpot en dat kan je makkelijk tellen. De opbrengsten moet je vertalen in economische groei(mogelijkheden) en dat is een ingewikkeld plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
De rebate is onder premier Thatcher geregeld in 1984.
De UK wordt dus al 32 jaar 'ontzien'.
Waar ze bruto £18 mrd. zouden moeten bijdragen, is dat met de rebate/korting van £5 mrd. nog maar £13 mrd.
Via de EU krijgen ze weer zo'n £4.5 mrd. terug.
Er blijft netto dus £8.5 mrd. over. Klik.

[ Voor 4% gewijzigd door Baserk op 09-04-2016 16:35 . Reden: tiepvaud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
IJzerlijm schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:50:
The Sun is al een Murdoch krant. Buiten de Sun heeft Murdoch maar een andere krant The (Sunday) Times met ongeveer zes procent van de verkoop (12 voor de Sunday Times). Je hebt ook nog een pro-EU krant als The Independent van Russische miljardair Alexander Lebedev als je over sinistere buitenlandse invloeden begint.
Murdoch heeft wel wat meer nieuwskanalen in handen... (en politici).
Misschien is Johnson wel oprecht tegen het verdrag. Waarom zouden alle tegenstanders stiekem andere motivaties moeten hebben terwijl de voorstanders wel open en oprecht zijn over hun redenen ?
Laten we de man voor zichzelf spreken, een overzichtje uit een krant die bekend anti-EU is: http://www.dailymail.co.u...ike-shopping-trolley.html

Zelfs de Tories zeggen het: www.independent.co.uk/new...-says-david-a6890016.html

Dus nee, probeer nou niet alsof het allemaal oprecht is. Boris is een ambitieuze politicus, nuff said. Het was ook wel heerlijk hypocriet dat hij zelf zijn positie als London Mayor gebruikte om overal campagne te voeren, maar zijn staf een muilkorf omdeed, en dat was een foutje en echt niet zo bedoeld (oeps, ze hebben het door, damage control).

Boris Johnson is een politicus die allereerst aan zijn eigen carriere denkt. Blijkbaar ben je daarover verbaasd.
Het probleem is dat het Brexit-kamp geen feiten of cijfers overlegd, maar alleen beloften van hoe het beter zal worden. De rest van de campagne is behoorlijk op het niveau van de Geenstijl FUD bij het Nederlandse referendum, inspelend op angsten en emoties. Natuurlijk speelt ook het pro-EU kamp in op emoties, maar heeft tenminste de data die laten zien wat er verloren kan gaan worden. Better the devil you know vs beloften van carriere-bewuste politici die zeggen wat voor prachtigs de toekomst gaat worden buiten de EU.

Het onderwerp is gewoon veel te gecompliceerd om tot een simpel ja/nee te worden gereduceerd.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:27:
De democratische structuur van de EU moet inderdaad danig onder handen worden genomen, en daarvoor zullen de deelstaten ook invloed moeten inleveren. Maar zonder gezamenlijke Europese identiteit en verbondenheid gaat dat niet lukken of niet werken. Het lijkt het er echter op dat het vooralsnog, zeker in stresssituaties, lastig is de nationale identiteit te ontstijgen, nationalisme is echter in mijn ogen gewoon een te beperkte ideologie voor de huidige wereld, de wereld is er te klein voor geworden.
Het is imho belangrijk te beseffen dat veel van de problemen in de huidige wereld niet veroorzaakt zijn door nationalisme maar door globalisme, kijk naar de effecten van wereldwijd kapitalisme, vrij verkeer van kapitaal en personen en de vaak zeer wisselvallige gevolgen daarvan op lokale economieën. Als er morgen een verenigde staten van Europa zou zijn en iedereen zou zich Europeaan voelen, dan hebben we nog precies dezelfde problemen: ongelijkheid, werkeloosheid, migratie, disfunctionerende politiek, lobbyende bedrijven, etc. Kijk naar Amerika en je ziet het hebben van 1 identiteit op geen enkele manier een garantie dat het land zich niet tot op het bot toe kan verdelen en verscheuren.

Kortom, de huidige ontwikkelingen qua destabilisatie in de westerse wereld is voornamelijke een gevolg van falend globalisme. In plaats van nationalisme te bestrijden zou je globalisering moeten repareren, maar ik heb ernstige twijfels of het in huidige vorm überhaupt levensvatbaar is langere termijn.

Want een belangrijk punt hierin is dat complexe samenlevingen, wat met globalisering dus eigenlijk nu Europa en steeds meer ook de gehele wereld is, steeds meer tijd en energie vergen om te functioneren en te groeien, of zoals Joseph Tainter zegt:
According to Tainter's Collapse of Complex Societies, societies become more complex as they try to solve problems. Social complexity can be recognized by numerous differentiated and specialised social and economic roles and many mechanisms through which they are coordinated, and by reliance on symbolic and abstract communication, and the existence of a class of information producers and analysts who are not involved in primary resource production. Such complexity requires a substantial "energy" subsidy (meaning the consumption of resources, or other forms of wealth).
[...]
However, as the [Roman] Empire grew, the cost of maintaining communications, garrisons, civil government, etc. grew with it. Eventually, this cost grew so great that any new challenges such as invasions and crop failures could not be solved by the acquisition of more territory.
Het is niet moeilijk om parallellen te trekken, je ziet dat veel problemen tegenwoordig al niet meer opgelost worden. Kijk bijvoorbeeld naar sociale problemen (ongelijkheid, ouderenzorg, integratie, onderwijs,etc), economische problemen (werkeloosheid, gebrek aan investeringen), structurele problemen (infrastructuur, defensie, grensbewaking) en het voorkomen en oplossen van externalties (klimaat, milieu).

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

defiant schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:07:
[...]

Het is imho belangrijk te beseffen dat veel van de problemen in de huidige wereld niet veroorzaakt zijn door nationalisme maar door globalisme, kijk naar de effecten van wereldwijd kapitalisme, vrij verkeer van kapitaal en personen en de vaak zeer wisselvallige gevolgen daarvan op lokale economieën.............................
Of je kan het ook zo stellen, dat de UK zelf heeft gefaald met haar economische beleid en dat mensen dat afschuiven op de EU..

Trouwens weet iemand of bij dit Brits referendum eisen zijn gesteld of is het een simpele meeste stemmen gelden process?

Want nu ik eraan denk, is dit wel een mooi voorbeeld voor Ierland om juist voor te stemmen zodat zich kunnen afscheiden van Engeland. Dus ja misbruik maken van het referendum om hun eigen identiteit te herstellen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Ze doen een erg traditioneel proces, geen minimum, 50%+1 wint. Best opmerkelijk, gezien de normale clusterfuck van verkiezingen in het VK.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 109640 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:23:
Of je kan het ook zo stellen, dat de UK zelf heeft gefaald met haar economische beleid en dat mensen dat afschuiven op de EU..
Net zoals, uitzonderingen daargelaten, de rest van Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
ijdod schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:31:
Ze doen een erg traditioneel proces, geen minimum, 50%+1 wint. Best opmerkelijk, gezien de normale clusterfuck van verkiezingen in het VK.
Ze doen wel aan wat manipulatie, hoor. Bij het Schotse referendum waren het alle Britse inwoners van Schotland (dus niet alleen Schotten, maar ook Engelsen) omdat men een Nee wilde, nu zijn alle Europeanen zoals ikzelf uitgesloten ondanks dat het mij wel aangaat en ik hier mijn belastingen betaal.
Het is imho belangrijk te beseffen dat veel van de problemen in de huidige wereld niet veroorzaakt zijn door nationalisme maar door globalisme
Beiden spelen een rol in Europa. Als je globalisme al als oorzaak wilt zien, dan is nationalisme de katalysator die de fall-out heel veel negatiever maakt. Het is een zeer makkelijk te bespelen emotie en helaas ook erg misbruikt door politici a la Wilders, Le Pen, etc.
Kijk naar Amerika en je ziet het hebben van 1 identiteit op geen enkele manier een garantie dat het land zich niet tot op het bot toe kan verdelen en verscheuren.
Maar toch voelt iedereen zich Amerikaan. Net als in families wordt elke interne onenigheid een vete, maar tegenover buitenstaanders blijft men een verenigd front. In Europa gedragen veel landen en politici zich juist als de kleuters die weg willen lopen als ze hun zin niet krijgen, en zitten ze alleen in de familie om er voordeel uit te halen.

De VS is organisch gegroeid en als een verdediging tegen krachten van buiten, de EU is niet organisch gegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:40:
[...]

Ze doen wel aan wat manipulatie, hoor. Bij het Schotse referendum waren het alle Britse inwoners van Schotland (dus niet alleen Schotten, maar ook Engelsen) omdat men een Nee wilde, nu zijn alle Europeanen zoals ikzelf uitgesloten ondanks dat het mij wel aangaat en ik hier mijn belastingen betaal.

[...]

Beiden spelen een rol in Europa. Als je globalisme al als oorzaak wilt zien, dan is nationalisme de katalysator die de fall-out heel veel negatiever maakt. Het is een zeer makkelijk te bespelen emotie en helaas ook erg misbruikt door politici a la Wilders, Le Pen, etc.

[...]

Maar toch voelt iedereen zich Amerikaan. Net als in families wordt elke interne onenigheid een vete, maar tegenover buitenstaanders blijft men een verenigd front. In Europa gedragen veel landen en politici zich juist als de kleuters die weg willen lopen als ze hun zin niet krijgen, en zitten ze alleen in de familie om er voordeel uit te halen.

De VS is organisch gegroeid en als een verdediging tegen krachten van buiten, de EU is niet organisch gegroeid.
Uhm, mag je dan wel stemmen op de gewone verkiezingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
klaw schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:44:
Uhm, mag je dan wel stemmen op de gewone verkiezingen?
Gemeenteraad wel, nationaal nee. Maar als ze consequent waren geweest hadden alleen Schotten mogen stemmen in het Schotse referendum, maar daar waren het opeens alle inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:47:
[...]

Gemeenteraad wel, nationaal nee. Maar als ze consequent waren geweest hadden alleen Schotten mogen stemmen in het Schotse referendum, maar daar waren het opeens alle inwoners.
Maar daarom noemen ze Engeland toch ook het Verenigd Koninkrijk, want stel als Noord-Holland zou willen afscheiden van Nederland en alleen Noord-holland zou er over mogen stemmen. dan is het toch een beetje dubieus omdat we 1 land vormen momenteel.

Natuurlijk is de vergelijking een beetje scheef omdat er wezenlijk verschil zit tussen de identiteit van een Schot/Engeland en een Noord-hollander/Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Anoniem: 109640 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:07:
Maar daarom noemen ze Engeland toch ook het Verenigd Koninkrijk, want stel als Noord-Holland zou willen afscheiden van Nederland en alleen Noord-holland zou er over mogen stemmen. dan is het toch een beetje dubieus omdat we 1 land vormen momenteel.
Je leest niet goed. Alle Britse inwoners van Schotland mochten stemmen, niet alle Britten. Maar Schotland heeft een eigen parlement, en als ze consequent waren geweest hadden alleen zij die stemgerechtigd voor het Schotse parlement zijn, mogen stemmen over de onafhankelijkheid, of nu alle inwoners van het VK.

Niets is frustrerender als je wel alle onzin en FUD tot vervelens toe moet aanhoren en dan nog niet eens mogen stemmen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:14:
[...]

Je leest niet goed. Alle Britse inwoners van Schotland mochten stemmen, niet alle Britten. Maar Schotland heeft een eigen parlement, en als ze consequent waren geweest hadden alleen zij die stemgerechtigd voor het Schotse parlement zijn, mogen stemmen over de onafhankelijkheid, of nu alle inwoners van het VK.

Niets is frustrerender als je wel alle onzin en FUD tot vervelens toe moet aanhoren en dan nog niet eens mogen stemmen :X
Hehe dat is inderdaad dubieus.
Maar misschien gaat dat binnenkort veranderen als de schoten Ja stemmen, en dan een eigen referendum organiseren want dan hebben ze een goed excuus om uit te stappen uit de VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 109640 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:23:
[...]

Hehe dat is inderdaad dubieus.
Maar misschien gaat dat binnenkort veranderen als de schoten Ja stemmen, en dan een eigen referendum organiseren want dan hebben ze een goed excuus om uit te stappen uit de VK.
Die kans is zeer groot. In mijn Schotse familie/omgeving zijn er maar weinig die voor een brexit zijn.

Hoe worden de stemmen eigenlijk geteld? Schotland heeft een stuk minder inwoners dan Engeland.
Worden alle stemmen in de UK bij elkaar gegooid?

Edit: Interessant stukje over de positie van Scotland in dit vraagstuk: http://on.ft.com/1TNSlSQ
Laat maar, betaalmuur...

[ Voor 25% gewijzigd door fm77 op 09-04-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:21:
Dus nee, probeer nou niet alsof het allemaal oprecht is.
Dit artikel uit 1995 laat zien hoe Boris als journalist ook al veel horrorverhalen over Brussel de wereld in hielp. Zou me dus niets verbazen als zijn euroscepsis oprecht is. http://www.independent.co...ts-mythmaker-1592828.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:33:
Dit artikel uit 1995 laat zien hoe Boris als journalist ook al veel horrorverhalen over Brussel de wereld in hielp. Zou me dus niets verbazen als zijn euroscepsis oprecht is. http://www.independent.co...ts-mythmaker-1592828.html
Dat laat juist zien dat Boris een politieke windvaan is; zijn mening is wat het beste past in het carrierepad, en dat was als journalist door eurosceptisch te zijn in een eurosceptische krant. Niet vreemd bij politici, alleen op een wat onbeschaamder opportunistisch niveau. Als er nu iets zou gebeuren waardoor anti-EU opeens slecht is voor die carriere, dan heeft Boris opeens een goddelijk visioen en loopt over... ;)

Jo Johnson, het jongere broertje van Boris is pro-EU en dus gaat de familie Johnson altijd een winnaar hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:21:
[...]

Murdoch heeft wel wat meer nieuwskanalen in handen... (en politici).
En Jacques Santer, de weggestuurde president van de Europese Commissie zit in de raad van bestuur bij de RTL groep die geleid wordt door Thomas Rabe die zijn carriere begon bij de Europese Commissie. Dat werpt toch wel een ander beeld op dat tenenkrommend slechte item woensdagavond bij RTL Boulevard waar lachend al het mislukken van het referendum werd gevierd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:41:
[...]

Dat laat juist zien dat Boris een politieke windvaan is; zijn mening is wat het beste past in het carrierepad, en dat was als journalist door eurosceptisch te zijn in een eurosceptische krant. Niet vreemd bij politici, alleen op een wat onbeschaamder opportunistisch niveau. Als er nu iets zou gebeuren waardoor anti-EU opeens slecht is voor die carriere, dan heeft Boris opeens een goddelijk visioen en loopt over... ;)
Het lijkt me dat hij politiek niet veel draagvlak/ geloofwaardigheid meer zal hebben als het VK tegen een Brexit stemt, behalve bij een partij als UKIP dan misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
Verwijderd1 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:33:
[...]

Haha, ik moest aan een QI fragment denken, heb hem even opgezocht;

Geinige video met wat voorbeelden waar men geheel onterecht boos is op de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:52:
Het lijkt me dat hij politiek niet veel draagvlak/ geloofwaardigheid meer zal hebben als het VK tegen een Brexit stemt, behalve bij een partij als UKIP dan misschien.
Dat zal heel erg meevallen. De Tories hebben net als Labour grote vleugels in de partij die behoorlijk van mening verschillen, en men kan zich niet veroorloven dat de partij gesplitst wordt. Net als Labour nu met Corbyn een extreem-linkse leider heeft maar nog steeds een New Labour (Tory-wannabee) rechtervleugel :)

Het zal wel een terugslag zijn voor zijn premier-ambities, maar Boris heeft zich nooit veel aangetrokken van blunders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Gambieter, leeft er een nostalgisch idee over 'Splendid Isolation' of is dat niet relevant? Wordt het in debat benoemd?
Edward Stanley [...], 1866, when he was foreign minister;
It is the duty of the Government of this country, placed as it is with regard to geographical position, to keep itself upon terms of goodwill with all surrounding nations, but not to entangle itself with any single or monopolising alliance with any one of them; above all to endeavour not to interfere needlessly and vexatiously with the internal affairs of any foreign country. klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Baserk schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:58:
Gambieter, leeft er een nostalgisch idee over 'Splendid Isolation' of is dat niet relevant? Wordt het in debat benoemd?
Misschien meer bij de oudere generaties, maar ik merk het niet erg bij de jongere mensen. Maar ik begeef me niet vaak in de Tory Heartlands.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
[...]

Het is imho belangrijk te beseffen dat veel van de problemen in de huidige wereld niet veroorzaakt zijn door nationalisme maar door globalisme, kijk naar de effecten van wereldwijd kapitalisme, vrij verkeer van kapitaal en personen en de vaak zeer wisselvallige gevolgen daarvan op lokale economieën. ...
Kortom, de huidige ontwikkelingen qua destabilisatie in de westerse wereld is voornamelijke een gevolg van falend globalisme. In plaats van nationalisme te bestrijden zou je globalisering moeten repareren, maar ik heb ernstige twijfels of het in huidige vorm überhaupt levensvatbaar is langere termijn.

Want een belangrijk punt hierin is dat complexe samenlevingen, wat met globalisering dus eigenlijk nu Europa en steeds meer ook de gehele wereld is, steeds meer tijd en energie vergen om te functioneren en te groeien, of zoals Joseph Tainter zegt:

[...]

Het is niet moeilijk om parallellen te trekken, je ziet dat veel problemen tegenwoordig al niet meer opgelost worden. Kijk bijvoorbeeld naar sociale problemen (ongelijkheid, ouderenzorg, integratie, onderwijs,etc), economische problemen (werkeloosheid, gebrek aan investeringen), structurele problemen (infrastructuur, defensie, grensbewaking) en het voorkomen en oplossen van externalties (klimaat, milieu).
Ik bedoel helemaal niet alleen dat problemen worden veroorzaakt door nationalisme, maar eigenlijk vooral dat nationalisme niet bijdraagt aan de oplossing of die zelfs verstoort. Allerlei problemen kunnen (wellicht) alleen op supra-nationale schaal worden aangepakt, nationalisme, wat vaak juist weer oplaait in stress-situaties, werkt daarbij eigenlijk alleen vertstorend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

*knip* probeer het nog eens, maar dan zonder de drama en de generalisaties.

[ Voor 87% gewijzigd door gambieter op 09-04-2016 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
gambieter schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:14:
Alle Britse inwoners van Schotland mochten stemmen, niet alle Britten. Maar Schotland heeft een eigen parlement, en als ze consequent waren geweest hadden alleen zij die stemgerechtigd voor het Schotse parlement zijn, mogen stemmen over de onafhankelijkheid.
Subtiel verschil. Het fundament van het Verenigd Koninkrijk is de Unie van Engeland en Schotland, op basis van gelijken. Die Unie ontbinden is iets anders dan dat het VK uit een Unie van 28 stapt die ze zelf niet gesticht hebben.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Deadsy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:57:
[...]
Maar dat onderhandelen zal wel met het uitgangspunt zijn dat GB met hun rug tegen de muur staat.

Als de bevolking kiest voor een Brexit dan kan je daarna niet als politici nog 10 jaar gaan onderhandelen hoe dat vorm te geven, dan gaat de bevolking morren dat hun stem niet gehoord is.

Als BR-politicus zal je bij een Brexit toch zo snel mogelijk dat moeten realiseren terwijl de EU kan vast blijven houden aan de eisen, want de EU hoeft geen haast te hebben en dingen toe te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-eu-referendum-35921610 is wel interessant over de onderhandeling voor het geval er tot een Brexit wordt besloten. Vanaf de aankondiging aan de EC heeft men twee jaar volgens het Lissabon verdrag. Enige precedent is de 1985 EG terugtrekking door Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Gomez12 schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:03:
[...]

Maar dat onderhandelen zal wel met het uitgangspunt zijn dat GB met hun rug tegen de muur staat.

Als de bevolking kiest voor een Brexit dan kan je daarna niet als politici nog 10 jaar gaan onderhandelen hoe dat vorm te geven, dan gaat de bevolking morren dat hun stem niet gehoord is.

Als BR-politicus zal je bij een Brexit toch zo snel mogelijk dat moeten realiseren terwijl de EU kan vast blijven houden aan de eisen, want de EU hoeft geen haast te hebben en dingen toe te geven.
Minimaal een jaar en twee jaar kan ik me ook wel voorstellen.
En ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de Britten tegen de muur zullen staan bij de onderhandelingen.
Als de EU graag genoeg wil onderhandelen dan is het de EU die tegen de muur staat, of beide.

Want het is nu al zo dat er flink wat uitzonderingen zijn voor GB, dus dan is het logisch dat de EU heel graag wil dat de Britten betrokken blijven bij de EU zelfs bij een Brexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
(bah eerst de hele post posten en niet in stukjes :/)

Ik moest denken aan een documantaire van Adam Curtis;
Eerst gebruikte Churchil het verleden van Groot Britannië om de populatie te motiveren om de tweede wereld oorlog te winnen. Hierbij gebruikte hij het glorieuze verleden van het Britse Rijk.

Later gebruikte Thatcher hetzelfde idee om gekozen te worden (Make Britain great again, ja de geschiedenis herhaalt zich) en probeerde te hervormen.
Maar als gevolg hiervan, heeft dit idee ook weer veel problemen opgeleverd.

http://www.bbc.co.uk/blog...17-3d4f-993c-f7da873bfe04
Filmpje staat onderaan de pagina.

Maar in het kort:
"Britain is a country haunted by its past. It is possessed by the memory of a golden age; a time long ago when this country was the most powerful on earth.

This is a film about what happens when politicians summon up that romantic vision. For a moment, it gives them immense power, but then they discover they have invoked forces they cannot control. The price they pay is to become imprisoned by their dream. They and the British people find themselves trapped by their history."

Ik denk dat sommige Britten hier nu ook nog aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Deadsy schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:13:
[...]
Want het is nu al zo dat er flink wat uitzonderingen zijn voor GB, dus dan is het logisch dat de EU heel graag wil dat de Britten betrokken blijven bij de EU zelfs bij een Brexit.
Juist vanwege die uitzonderingen zou ik (als ik EU was) mijn rug helemaal recht houden en zeggen : We hadden jullie allerlei uitzonderingen gegeven, maar zelfs daarmee wilden jullie nog weg. Als jullie denken nu nog meer uitzonderingen te gaan krijgen dan is het einde zoek. Dus boem-klats-bang dit zijn de eisen en daar gaan we niet vanaf wijken.

Als de EU hierin niet zijn rug rechthoudt krijg je dus de situatie dat als Wilders aan de macht komt en echt wegwil uit de EU, dat dan het beste is : Dreigen, dreigen, dreigen om uitzonderingen te krijgen.
Daarna alsnog weggaan zodat je nog meer uitzonderingen bovenop de eerdere uitzonderingen kan krijgen.

Dat is nou niet echt een weg die je wilt promoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Misschien wat interessant achtergrond materiaal, de UK zit namelijk met wat structurele economische problemen, die ook nu weer boven komen drijven:
UK productivity falls by most since financial crisis (FT dus titel anders even in google gooien).
There are a number of theories about why UK productivity has been so poor, including the possibility that employers have not invested in labour-saving technology because workers have been cheap.
Dat zie je ook terug in dit artikel:
The return of the hand car wash and the UK’s productivity puzzle
The hand car wash also shows something else – the shift towards a grey, informal economy – again something more associated with developing countries. Car washes should be subject to local authority licensing and planning. But councils struggle to bring them into line, as people take the opportunity to set them up on any piece of land, or in disused petrol stations by a main road.

Then there is the small matter of taxes. Many hand car washes are part of the cash-in-hand economy, where there is no record of the VAT, national insurance and tax that is being paid and passed on. And, inevitably in a country concerned with migration, there are suggestions that some of those working in your hand car wash are illegal or even trafficked workers.

Hand car washes are taking the economy backwards. They are part of the low-wage, low-productivity trap. Their proliferation in the UK shouldn’t be seen as merely a quirk of people’s preference for them over the machine wash. And they shed interesting light on Britain’s productivity puzzle.
Vroeger was het natuurlijk zo dat een enorme reserve aan goedkope arbeid een stimulering kon zijn voor de economie, maar met werk wat deze mensen tegenwoordig doen ben je niet competitief op gebieden waar economische groei plaats vindt. M.a.w. een economie gaat niet groeien doordat mensen goedkoper hun auto kunnen wassen door een paar mensen in het grijze circuit. Dit grijze circuit kan blijven bestaan vanwege de zeer lakse houding en dus eigenlijk dus officieel beleid van de Britse regering, wat aansluit op m'n vorige punt van migratie.

Een hoop economische problemen zijn dus 'home-grown' en daar gaat een brexit niet tegen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

defiant schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:40:
Misschien wat interessant achtergrond materiaal, de UK zit namelijk met wat structurele economische problemen, die ook nu weer boven komen drijven:
UK productivity falls by most since financial crisis (FT dus titel anders even in google gooien).
[...]

Dat zie je ook terug in dit artikel:
The return of the hand car wash and the UK’s productivity puzzle
[...]

Vroeger was het natuurlijk zo dat een enorme reserve aan goedkope arbeid een stimulering kon zijn voor de economie, maar met werk wat deze mensen tegenwoordig doen ben je niet competitief op gebieden waar economische groei plaats vindt. M.a.w. een economie gaat niet groeien doordat mensen goedkoper hun auto kunnen wassen door een paar mensen in het grijze circuit. Dit grijze circuit kan blijven bestaan vanwege de zeer lakse houding en dus eigenlijk dus officieel beleid van de Britse regering, wat aansluit op m'n vorige punt van migratie.

Een hoop economische problemen zijn dus 'home-grown' en daar gaat een brexit niet tegen helpen.
Goed stuk wel.

Het probleem is imo een symptoom van een groter, eigenlijk globaal, probleem. En dat is het probleem van teveel mensen die te weinig kunnen, i.c.m. de trend naar technologische werkloosheid. De in economische zin, in de nieuwe economie, echt nuttige mensen zijn veelal te vinden in de hoek van hbo-wo equivalent informatici en technici. Wat is het percentage van de wereldbevolking met een dergelijke achtergrond? Hooguit een paar procent van de wereldbevolking. Wat moeten de andere mensen gaan doen? Het enige dat zij kunnen: concurreren met simpel werk.

Dat is ook de reden dat ik voor zeer strenge immigratie ben; we kunnen het overgrote deel van de mensen die over de Balkan hierheen komen lopen simpelweg niet aan 'eerlijk' werk helpen, 'a decent job' (of niet aan het werk zonder anderen weer te ontslaan). We hebben al grootse problemen in Europa met hele steden vol met kansarme mensen (het huis dat onder water staat), moeten we nu echt meer problemen hierheen halen (de kraan open zetten)? Ik ben niet tegen immigratie an sich, maar dan moet je het slim doen. Een hoog opgeleide Indische techneut is wmb meer dan welkom.

De bevolking, en zeker het laaggeschoolde deel, ziet dit al vele tientallen jaren met leden ogen aan. Zij zien de concurrentie op de arbeidsmarkt toenemen, de wijken veranderen, de lonen omlaag gaan, etc. En nu culmineert het complete gebrek aan enige vorm van inzicht en compassie met deze groep door de regerende elite zich in een anti-establishment tegen-stem op referenda, en een uitholling van het politieke midden door heel Europa. De politiek is verbaast. "We moeten het beter uitleggen", "Het is de schuld van het populisme", "Pro-establishment is verstand, tegen is de onderbuik". Nog steeds worden de verkeerde analyses gedaan.

Ik ben daarom benieuwd wat het Britse EU referendum gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Bartjuh schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:24:
Nog steeds worden de verkeerde analyses gedaan.
Je ziet het schoorvoetend wel gebeuren, maar het besef is nog veel te traag. Maar dan begint het probleem pas, aangezien mogelijke oplossingen die gunstig zijn voor de groep die nu benadeeld wordt ingaat tegenover het bestaande gedachtegoed over economische, sociale en maatschappelijke orde. De oplossingen zullen dus waarschijnlijk niet vanuit de gevestigde orde/elite komen, wat de kans op meer instabiliteit alleen maar vergroot. Interessante tijden, alleen niet in positieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Goed stuk wel.

Het probleem is imo een symptoom van een groter, eigenlijk globaal, probleem. En dat is het probleem van teveel mensen die te weinig kunnen, i.c.m. de trend naar technologische werkloosheid. De in economische zin, in de nieuwe economie, echt nuttige mensen zijn veelal te vinden in de hoek van hbo-wo equivalent informatici en technici. Wat is het percentage van de wereldbevolking met een dergelijke achtergrond? Hooguit een paar procent van de wereldbevolking. Wat moeten de andere mensen gaan doen? Het enige dat zij kunnen: concurreren met simpel werk.

Dat is ook de reden dat ik voor zeer strenge immigratie ben; we kunnen het overgrote deel van de mensen die over de Balkan hierheen komen lopen simpelweg niet aan 'eerlijk' werk helpen, 'a decent job' (of niet aan het werk zonder anderen weer te ontslaan). We hebben al grootse problemen in Europa met hele steden vol met kansarme mensen (het huis dat onder water staat), moeten we nu echt meer problemen hierheen halen (de kraan open zetten)? Ik ben niet tegen immigratie an sich, maar dan moet je het slim doen. Een hoog opgeleide Indische techneut is wmb meer dan welkom.

De bevolking, en zeker het laaggeschoolde deel, ziet dit al vele tientallen jaren met leden ogen aan. Zij zien de concurrentie op de arbeidsmarkt toenemen, de wijken veranderen, de lonen omlaag gaan, etc. En nu culmineert het complete gebrek aan enige vorm van inzicht en compassie met deze groep door de regerende elite zich in een anti-establishment tegen-stem op referenda, en een uitholling van het politieke midden door heel Europa. De politiek is verbaast. "We moeten het beter uitleggen", "Het is de schuld van het populisme", "Pro-establishment is verstand, tegen is de onderbuik". Nog steeds worden de verkeerde analyses gedaan.
Nu ja, onderschat een ding niet, (te) vaak wordt aangenomen dat er reeds aanpassingen gedaan zijn ten aanzien van komende verschuivingen. Een van de concepten die tegenwoordig vrijwel altijd opduiken wanneer er discussies ontstaan rond deze onderwerpen is dat van platformeconomie als magische oplossing (gekoppeld aan ideologisch geïnspireerde aanname dat ieder mens altijd zijn eigen potentieel zal maximaliseren). Heel simpel gesteld: het is makkelijk om overzicht te krijgen, maar er zijn weinig stimuli daartoe aanwezig. Er zijn meer redenen om niet door aannames heen te prikken aanwezig.
[...]

Ik ben daarom benieuwd wat het Britse EU referendum gaat brengen.
Een Brexit. Al vraag ik me wel af in hoeverre het voor impact echt relevant is. Als ik kijk naar eigen omgeving, dan is voor cohesie en functionaliteit van een EU er een groter zwaartepunt van continentale aard dan iets anders. In dat opzicht heeft het Nederlandse referendum een grotere impact op perceptie. Misschien klinkt dat vreemd, echter op dit moment is het zwaartepunt Duitsland, waar die impact direct inwerkt op het gevoel van alleen staan. Dit is echt niet te onderschatten. Het is niet voor niets dat Schaüble weer aan het paraderen is met zijn thesis van het "kern-Europa".

Zelfs scenario's van een Brits aanblijven met aanpassingen voor meer nauwe samenwerking en balans draagt risico's, tenslotte is de driepoot de meest instabiele constructie die je kan hebben in welke politiek dan ook.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
http://www.telegraaf.nl/d..._voor_grote_schade__.html
Toch blijven we bijna dagelijks dit soort berichten krijgen. Ik denk niet dat je de publieke opinie zo mee gaat krijgen. Ik weet niet hoe de Engelsman denkt over de financiële sector, maar ik denk buiten The City niet zo rooskleurig?

Yay/nay is mij om het even, eerlijk gezegd denk ik dat er niet veel zal veranderen. Ze zitten al op hun eigen eiland, hebben nog steeds een eigen munt, etc.

Qua historie: kijk voor de grap eens een aantal James Bond films door de jaren heen. Begon in de jaren '60 tot nu. Zelfs daar zie je al de verschuiving van zogeheten wereldmacht tot afgedreven Waddeneiland. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:22:
http://www.telegraaf.nl/d..._voor_grote_schade__.html
Toch blijven we bijna dagelijks dit soort berichten krijgen. Ik denk niet dat je de publieke opinie zo mee gaat krijgen. Ik weet niet hoe de Engelsman denkt over de financiële sector, maar ik denk buiten The City niet zo rooskleurig?

Yay/nay is mij om het even, eerlijk gezegd denk ik dat er niet veel zal veranderen. Ze zitten al op hun eigen eiland, hebben nog steeds een eigen munt, etc.
Probleem is dat ook objectieve informatie als propaganda wordt afgeschilderd. Daar gaat de kiezer niet uitkomen, en de kans op een intellectuele afweging wordt zo erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Je wordt overvoerd met berichten waar continu een bepaalde belanghebbende achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als een grote economie als de Britse over zo'n stap nadenkt zorgt dat per definitie voor schade. Je hoeft geen belanghebbende te zijn om dat te snappen en het is de taak van het IMF om zulke zaken te benoemen. Op lange termijn komt het allemaal (grotendeels) wel weer goed, ongeacht de uitkomst, maar het proces zelf zorgt voor onzekerheid en dus schade.

Maar het is een fact of life dat zulke periodes van onzekerheid zich voordoen. Nu is het een referendum maar het kan ook tienduizend andere oorzaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:14:
Daar gaat de kiezer niet uitkomen, en de kans op een intellectuele afweging wordt zo erg klein.
Die kans is er sowieso niet. De kiezer wordt gevraagd om te kiezen tussen een zekerheid (alles laten zoals het is) en een onzekerheid. Er is immers nog niks te zeggen over de situatie na een Brexit. Misschien sleept de Britse regering er een prachtige deal met de EU uit en floreert het land daarna als nooit tevoren, of misschien krijgen ze niks voor elkaar en zakken ze weg in een diepe recessie.

Iets soortgelijks had je bij het Schotse onafhankelijkheidsreferendum. Daar beloofden voorstanders ook allerlei voordelen die eerst nog maar uitonderhandeld moesten worden, en dreigden tegenstanders met allerlei problemen die zich met een goeie exit-deal misschien helemaal niet voor zouden doen.

Uiteindelijk is een rationele keus eigenlijk helemaal niet mogelijk, tenzij je zo gebeten bent op een exit dat de consequenties (positief of negatief) er helemaal niks meer toe doen, maar ook dat is niet rationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Hier een Brexit poll-index:
http://whatukthinks.org/eu/opinion-polls/poll-of-polls/

Verrast me dat het nooit ver van de 50-50 zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:02

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind dat als die Britten in de EU willen blijven dat ze dan ook gelijk de Euro moeten invoeren, lid van Schengen moeten worden, rechts moeten gaan rijden en het metrieke stelsel moeten invoeren... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Brent schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:57:
Hier een Brexit poll-index:
http://whatukthinks.org/eu/opinion-polls/poll-of-polls/

Verrast me dat het nooit ver van de 50-50 zit.
Hier nog één: https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/ Deze gaat terug tot 2010.

Er zitten opvallende polls tussen zoals die in mei 2013 waar 50% tegen opeens 38% tegen wordt 10 dagen later. Frappant is dat yougov (overheid?) sinds de aankondiging van het referendum in 2013 vrijwel altijd Brexin pollt, terwijl het daarvoor Brexit was. Sowieso schieten die polls alle kanten op, terwijl de polls bij nieuwsberichten steevast richting de 60-70% Brexit gaan.

Nog wel een leuke: http://www.theweek.co.uk/...ting-public-like-children
Waar hebben we dat eerder gehoord? :+

[ Voor 45% gewijzigd door Señor Sjon op 19-04-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 760543

Economisch zal het geen goed idee zijn om uit de EU te stappen. Het zal alleen al het vertrouwen van veel landen/partijen schaden. Ik heb een vriend uit Engeland die hier in Nederland aan het werk is. Wat zal een brexit voor hem betekenen? Moet hij dan het land uit na een visum van een jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:18

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 760543 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:39:
Ik heb een vriend uit Engeland die hier in Nederland aan het werk is. Wat zal een brexit voor hem betekenen? Moet hij dan het land uit na een visum van een jaar?
Tenzij er speciale verdragen komen zal hij gewoon een werkvergunning moeten aanvragen.

De Britten zullen natuurlijk maar wat graag specifieke verdragen voor personen- en goederenverkeer afsluiten met de EU mocht er een Brexit komen, maar ik kan me goed voorstellen dat men vanuit de EU weinig zin heeft in Britten die er eerst uitstappen en daarna gaan cherrypicken in de verdragen waar ze wel trek in hebben.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:02

Fiber

Beaches are for storming.

Als ze nou eens uit de EU stappen maar dan wel in Schengen stappen...

En straks stappen de Britten uit de EU, maar stappen de Schotten uit het VK om zich vrolijk weer bij de EU aan te sluiten...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die overtuigd worden door argumenten dat een brexit minder geld betekent:

http://www.euronews.com/2...from-uk-finance-minister/

Zelfs al zou de britse economie wat minder goed draaien na een brexit, zullen de engelsen wellicht liever minder geld in de beurs hebben dan bij de EU horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

Ryan1981

Je ne sais pas

Als ik het zo gok gaan we dezelfde uitslag krijgen als schotland, kortom geen brexit. Ben wel benieuwd, er bestaat een kans dat mijn vriendin terug wil naar engeland (zij is engelse) en vraag me dan af of dat dan lastiger wordt als er een brexit komt. Zou de brexit iets te maken hebben met de vluchtelingensituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fiber schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:46:
Als ze nou eens uit de EU stappen maar dan wel in Schengen stappen...

<>
Ze kunnen en konden nooit in Schengen, dat is een verdrag over dichte buiten en open binnengrenzen. Die eilanden hebben geen aaneengesloten grenzen met het EU continent. Met de trein zou het misschien kunnen.
En metrisch zijn ze grotendeels ook al dacht ik, alleen Noord Amerika en Noord Korea moeten nog om voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 760543

Ik kwam dit artikel tegen. Toch wel shocking wat een brexit kan betekenen voor obligatiehouders of producenten maar ook consumenten. https://www.spasimo.nl/14042016/brexit-referendum-obligatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
franssie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:33:
...

Ze kunnen en konden nooit in Schengen, dat is een verdrag over dichte buiten en open binnengrenzen. Die eilanden hebben geen aaneengesloten grenzen met het EU continent. ...
Hoe doen IJsland en Malta dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 760543 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:47:
Ik kwam dit artikel tegen. Toch wel shocking wat een brexit kan betekenen voor obligatiehouders of producenten maar ook consumenten. https://www.spasimo.nl/14042016/brexit-referendum-obligatie/
Niet veel anders dan de dagelijkse ruis die langs komt. Ik wacht nog op het eerste bericht dat het licht uit gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:18

Rannasha

Does not compute.

franssie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:33:
[...]

Ze kunnen en konden nooit in Schengen, dat is een verdrag over dichte buiten en open binnengrenzen. Die eilanden hebben geen aaneengesloten grenzen met het EU continent. Met de trein zou het misschien kunnen.
Schengen heeft niet bijzonder veel te maken met het al dan niet hebben van aaneengesloten grenzen. Een eiland kan prima onderdeel zijn van Schengen. Wat er dan gebeurt is dat je alle transporten (schepen en vliegtuigen) die uit een Schengen-land komen gewoon doorlaat, terwijl de rest langs de paspoortcontrole moet.

Dat zie je nu ook al op vliegvelden in Schengen-landen. Passagiers van vluchten vanuit andere Schengen-landen worden direct naar de bagage-hal geleid, de rest moet eerst langs de paspoortcontrole.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:05:
Niet veel anders dan de dagelijkse ruis die langs komt. Ik wacht nog op het eerste bericht dat het licht uit gaat. :+
De parallelen met het Nederlandse referendum en de twee groepen zijn inderdaad wel mooi te trekken. Het Britin/JA kamp doet teveel aan doemdenken door overextrapolatie van de beschikbare data en heeft als woordvoerders mensen zonder enig charisma, het Brexit/NEE kamp bespeelt de onderbuik (in dit geval patriottisme), en heeft het soort woordvoerders wat bepaalde stromingen in de bevolking blijkbaar "charismatisch" vinden (Farage, Johnson, a la Wilders, Le Pen) en die het meer opportunistisch voor eigen gewin doen.

Het onderwerp zelf of de gevolgen maakt het de Brexit/Britin woordvoerders minder uit, ze willen winnen. En verder blijft men zichzelf ad nauseam herhalen, welles/nietes roepen. Het lijkt wel een topic over het referendum of Zwarte Piet hier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 20-04-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Rannasha schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:34:
Dat zie je nu ook al op vliegvelden in Schengen-landen. Passagiers van vluchten vanuit andere Schengen-landen worden direct naar de bagage-hal geleid, de rest moet eerst langs de paspoortcontrole.
Wat wel een beetje vreemd is want je ID-kaart wordt nog steeds gecontroleerd op schengenvliegvelden.
gambieter schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:37:
het soort woordvoerders wat bepaalde stromingen in de bevolking blijkbaar "charismatisch" vinden (Farage, Johnson, a la Wilders, Le Pen)
Niet alleen "charismatisch", maar ook "eerlijk", "welbespraakt" en "intelligent".

Pagina: 1 2 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.

Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.

Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.