Als inwoner van het VK wordt ik er helemaal mee doodgegooid (maar mag niet stemmen), maar het zal na het Oekraine-referendum niemand zijn ontgaan dat er in Groot-Brittannie een referendum is over het EU-lidmaatschap.
Zie Wikipedia: European Union Referendum Act 2015 voor de wetgeving, en het gaat allemaal op 23 juni gebeuren. De Britten hebben ervaring met referendums, ze hadden er eentje een paar jaar terug in Schotland of dit onafhankelijk zou mogen worden.
Ik ga de topicstart nog verder aanvullen als ik wat tijd heb, maar hier kan men vast discussieren over dat referendum en de eventuele gevolgen. Hou het netjes, please
De specifieke vraag gaat zijn:
Samenvattend:
- geen minimum opkomst benodigd
- 50%+1 nodig voor de "winst"
- formeel moet het parlement de uitkomst nog ratificeren
- migranten uit andere EU landen die in het VK wonen mogen niet stemmen
Zie Wikipedia: European Union Referendum Act 2015 voor de wetgeving, en het gaat allemaal op 23 juni gebeuren. De Britten hebben ervaring met referendums, ze hadden er eentje een paar jaar terug in Schotland of dit onafhankelijk zou mogen worden.
Ik ga de topicstart nog verder aanvullen als ik wat tijd heb, maar hier kan men vast discussieren over dat referendum en de eventuele gevolgen. Hou het netjes, please
De specifieke vraag gaat zijn:
Van de BBC News website een nuttige pagina met informatie en links naar uitgebreidere informatie: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-32810887.Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?
with the responses to the question to be (to be marked with a single (x)):
[ ] Remain a member of the European Union
[ ] Leave the European Union
Samenvattend:
- geen minimum opkomst benodigd
- 50%+1 nodig voor de "winst"
- formeel moet het parlement de uitkomst nog ratificeren
- migranten uit andere EU landen die in het VK wonen mogen niet stemmen
[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 08-04-2016 18:41 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.