Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Virtuozzo schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:28:
[...]
And Now for Something Completely Different, Yet Brutally Relevant:
Gevolgen Brexit voor EU veel ernstiger dan voor Britten. Interview bij het NRC met de Nederlands-Brits-Amerikaanse econoom Willem Buiter.
Hij vertelt wel dat het slechter uit gaat pakken voor de EU maar onderbouwd dit verder niet."Maar de EU zal achterblijven als mondiaal irrelevante politieke speler, verzwakt en gekrompen.” Zo’n EU kan geen aanspraak meer maken op, bijvoorbeeld, leidende posities binnen het Internationaal Monetair Fonds en de OESO. „Dat is slecht nieuws voor iedereen. Want we hebben op het continent nog steeds goede ideeën. Over privacybescherming. Over het milieu. En over slimme verzorgingsstaten.”
Het is wel een goede analyse van de huidige toestand in de wereld. Met zijn aanbeveling kan ik het ook eens zijn:
Wat kunnen we doen?
„We hebben een veel overtuigender herverdeling van inkomen en vermogen nodig. We moeten ophouden de jongeren voor alles op te laten draaien. We moeten levenslang beroepsonderwijs optuigen. Een gemeenschappelijk Europees immigratiebeleid. Een beleid om degenen die binnen zijn, ook daadwerkelijk te laten integreren. Het is nodig om gettovorming en marginalisering te voorkomen. Dat kost allemaal tijd, geld en moeite.”
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Het eerste referendum was een simpele keuze. In of uit de Eu. Uitkomst ongeveer 51 om 49
Enfin, meerderheid beslist.
Regering gaat ermee aan de slag en komt erachter dat er 50 Shades of Brexit zijn en dat heel veel wat er met Brexit beloofd is in de praktijk neerkomt op de Quest for the Holly Grail (Monty Pyton) of de zoektocht naar een paarse eenhoorn
Na veel overleg van een Engels parlement en regering welke hopeloos verdeeld zijn tegenover een voor de verandering eensgezind Europa komt er een voorstel uit waarin de EU uitlegt hoe men uit elkaar kan gaan conform de rode richtlijnen van de Engelse eisen. Welke wij beter weten dan de andere kant.
In het parlement wordt dat voorstel afgewezen omdat men niet zelf kan zeggen wij willen niet verder onderhandelen met de Eu maar blijven eeuwig aan elkaar vast.
Theresa gaat terug naar de EU voor verdere onderhandelingen. Wij beloven om op schrift te zetten dat het onze intentie is om deze overgangssituatie zo kort mogelijk te houden. Beloven dat men er uit kan is prematuur daar men zelf geen idee heeft waar heen te gaan.
Nu komt er een spoeddebat over het uitstellen van de stemming naar komend jaar omdat het parlement eindelijk durft te zeggen verder uitstel is zinloos daar de klok doortikt.
Politiek is dit erg daar niemand behalve wat kleine oppositie partijen kleur durven te bekennen en toegeven waar we nu zitten is zover verwijderd van waar er voor gestemd is dat er eigenlijk een nieuw besluit genomen moet worden. Alleen de Tories en de Labour kunnen dat niet toegeven want de eerste die capituleerd krijgt het verwijt om de wil van het volk niet te respecteren.
Het is dat we het hier serieus over de toekomst van het verenigd Koninkrijk hebben want een Griekse tragedie is hier niets bij
Ik hoop dat zijn analyse beter is dan zijn kennis van Australie. Hij claimt namelijkd at dit een van de 4 landen is die niet gevoelig is voor "het populisme, deels ook met autoritaire kanten, nationalisme, anti-immigratiesentiment."Virtuozzo schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:28:
Gevolgen Brexit voor EU veel ernstiger dan voor Britten. Interview bij het NRC met de Nederlands-Brits-Amerikaanse econoom Willem Buiter.
Australie is bijna nog erger dan het VK in de anti-immigratie acties van de regering, de grootste blaaskaken zitten daar in de regering en men is ongebreideld blank-nationalistisch autoritair. Nieuw-Zeeland en Australie zijn echt de omgekeerde wereld van elkaar wat dat betreft.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Met alle respect - ik denk dat je post op een UK forum meer impact heeft. En grappig genoeg is het juist een soort van Griekse Tragedie - history keeps repeating itself. . .D-dark schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:36:
Hoe moet ik dit simpel en kort samenvatten.
<>
Het is dat we het hier serieus over de toekomst van het verenigd Koninkrijk hebben want een Griekse tragedie is hier niets bij
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
TLDR : natuurlijk is het nadeliger voor de EU27 dan de UK - De EU27 hebben nog enige geloofwaardigheid te verliezen waar de UK die nu niet meer heeftVirtuozzo schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:28:
<>
Gevolgen Brexit voor EU veel ernstiger dan voor Britten. Interview bij het NRC met de Nederlands-Brits-Amerikaanse econoom Willem Buiter.<>
Deze had ik gemist en op zich een goede analyse van de beste man, ware het niet dat ik het niet met hem eens ben dat alles zonder brexit of met (komt hij ook niet helemaal uit lijkt me) beter is.
Ja de EU heeft wat problemen, de US ook, laten we het eens over Latijns Amerika hebben haha.
Weer een mooi de pijnlijke vinger op een zere plek leggen artikel. waar je uiteindelijk niets mee opschiet behalve opportunisten meer aandacht geven.
edit: oops excuus voor de dubbele post
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Idem dito met Japan, alleen dan niet echt blank natuurlijk. Als blanke westerling wordt je nog wel redelijk als mens behandeld, soms, maar verder ben je best wel fucked.gambieter schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:40:
[...]
Ik hoop dat zijn analyse beter is dan zijn kennis van Australie. Hij claimt namelijkd at dit een van de 4 landen is die niet gevoelig is voor "het populisme, deels ook met autoritaire kanten, nationalisme, anti-immigratiesentiment."
Australie is bijna nog erger dan het VK in de anti-immigratie acties van de regering, de grootste blaaskaken zitten daar in de regering en men is ongebreideld blank-nationalistisch autoritair. Nieuw-Zeeland en Australie zijn echt de omgekeerde wereld van elkaar wat dat betreft.
En Canada heeft weinig migranten? Ehm.... According to the 2016 census, the country's largest self-reported ethnic origin is Canadian (accounting for 32% of the population),[b] followed by English (18.3%), Scottish (13.9%), French (13.6%), Irish (13.4%), German (9.6%), Chinese (5.1%), Italian (4.6%), First Nations (4.4%), Indian (4.0%), and Ukrainian (3.9%). en wat verderop kan je lezen dat 22% van de mensen uit een "zichtbare minderheid" komt, aka: Ze zijn wel heel bruin/geel voor een Canadees. Heul weinig migranten ja
Statistiek is niet mijn goeiste vak, maar als ik dit erbij leg zou ik zeggen dat procentueel gezien Canada 2x zoveel zichtbare minderheid bevat dan Nederland
Maarja, dat krijg je zodra economen beginnen te praten over politiek en sociale dingen, en als ze zich dan ook nog "bezorgde burger" noemen kun je je borst al helemaal natmaken

[ Voor 8% gewijzigd door RobinHood op 18-12-2018 02:00 ]
People as things, that’s where it starts.
Moet je voor de aardigheid eens naar Japan kijken, sommige rechts populisten zien dat zelfs als hun ideaal. Ze maken nu wel wat aanpassingen, maar dat is eigenlijk puur noodgedwongen: Japan may loosen immigration rules for blue-collar workers. In beginsel een heel ander soort nationalisme dan in Europa, maar dan wel met min of meer hetzelfde resultaat.gambieter schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:40:
[...]
Ik hoop dat zijn analyse beter is dan zijn kennis van Australie. Hij claimt namelijkd at dit een van de 4 landen is die niet gevoelig is voor "het populisme, deels ook met autoritaire kanten, nationalisme, anti-immigratiesentiment."
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Tribits schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 02:26:
Moet je voor de aardigheid eens naar Japan kijken, sommige rechts populisten zien dat zelfs als hun ideaal. Ze maken nu wel wat aanpassingen, maar dat is eigenlijk puur noodgedwongen: Japan may loosen immigration rules for blue-collar workers. In beginsel een heel ander soort nationalisme dan in Europa, maar dan wel met min of meer hetzelfde resultaat.
Ah, dank beiden. Weet niets van Japan af, dus kan er ook geen commentaar over leverenRobinHood schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 01:57:
Idem dito met Japan, alleen dan niet echt blank natuurlijk. Als blanke westerling wordt je nog wel redelijk als
mens behandeld, soms, maar verder ben je best wel fucked.
(het is toch geen land wat op mijn radar voor emigratie staat, NZ zou ik nog wel overwegen
[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 18-12-2018 02:30 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Migratie is de sleutel in de hedendaagse politiek, het is niet voor niets dat de enige rode lijn die echt hard lijkt het beëindigen van FoM is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tegelijk is de Aziatische gemeenschap daar echt gigantisch. Ben in Vancouver geweest, en daar is in enorme gedeeltes Chinees de standaard taal. In sommige gebieden werden advertenties zowel in Engels als Chinees gedaan, maar dus ook plaatsen waar alleen Chinees werd gebruikt. Dat wordt vast niet gedaan omdat ze daar allemaal Engels op native niveau spreken.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:59:
Volgens mij is het verband vooral dat het landen zijn waar je als buitenstaander erg moeilijk binnenkomt, zowel geografisch als door beleid. Ik ken iemand die naar Canada is geëmigreerd en die moest allemaal testen maken, gezondheid laten controleren, aan taal- en opleidingseisen voldoen etc.
Migratie is de sleutel in de hedendaagse politiek, het is niet voor niets dat de enige rode lijn die echt hard lijkt het beëindigen van FoM is.
Ik weet niet zeker of dit al eerder gepost is, maar een interessante long Read over de verscheidene misconcepties in de UK over de brexit. Negen lessen die geleerd moeten worden over de nieuwe positie van de UK tov de EU, de rol van derde land, met weinig tot geen uitzonderingen. Excuses als het dubbel is, dit topic gaat soms bijzonder hard.
Ik ken de Australische situatie niet zo goed, maar in hoeverre is dat niet een situatie die al veel langer het geval is en daarmee meer geaccepteerd is door de 'oorspronkelijke' bevolking?
(in het geval van Australië is dat laatste historisch gezien dubieus besef ik me)
De huidige regering is wel heel actief in het weren van nieuwe migranten, het 'Australische model' heeft als voorbeeld gediend voor de deals met Turkije en Libië.
Vancouver is Canadahoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:16:
@Sissors
Ik ken de Australische situatie niet zo goed, maar in hoeverre is dat niet een situatie die al veel langer het geval is en daarmee meer geaccepteerd is door de 'oorspronkelijke' bevolking?
(in het geval van Australië is dat laatste historisch gezien dubieus besef ik me)
De huidige regering is wel heel actief in het weren van nieuwe migranten, het 'Australische model' heeft als voorbeeld gediend voor de deals met Turkije en Libië.
OMG, heb koffie nodig...
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Maar het vreemde is dat May geen hardcore Brexiteer is.. ze stemde immers remain..franssie schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:43:
Wat @Bundin schrijft is gewoon correct vanuit het Brexit perspectief.
Dat wij het anders zien dan May & Co is dan wel zo en daar kunnen wel lang over kletsen maar ... dat verandert haar perspectief niet. Zij ziet (ben ik bang) het echt zo.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Kun je nagaan hoe desperate ze is om in het centrum van de macht te blijven.ToolkiT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:46:
[...]
Maar het vreemde is dat May geen hardcore Brexiteer is.. ze stemde immers remain..

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik ken de situatie in Canada niet, maar in Australia wel.. heb er 4 jaar gewoont..hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:16:
@Sissors
Daar zijn er best veel wel xenofobish, of beter gezegd rasistisch.. Blanke migranten zijn ok (niet gek want de blanke leiders zijn immers nakomelingen van britten/ieren, maar aziaten en semieten (aka WOGs) worden door sommigen openlijk met de nek aan gekeken en openlijk gediscrimineerd..
In Sydney is een vrij grote libaneze population, en daar zijn de zelfde issues mee als de jonge marokanen in NL.. met verschil dat ze meer in eigen wijken wonen.. geen oficieele appartheid, maar men leeft wel behoorlijk gescheiden.. china town, greek 'town', italian 'town', lebanese 'town' etc..
Gelukkig ook veel progressieve mensen, maar de openlijke opmerkingen die ik gehoord heb zijn veel erger dan in Europa..
<edit>
Nu ik er over nadenk, aan de andere kant krijg een figuur als Wikipedia: Pauline Hanson geen poot aan de grond daar.. misschien werd daar op gedoelt..
<edit2> maar die gelijke(re) inkomens verdeling in Aus heeft hij volgens mij ook mis.. er zijn een paar heel rijke lui, en veel heel lage inkomens.. net als de UK.. maar wel met verschil dat je in Oz makkelijk van groep naar groep kan hoppen..
[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 18-12-2018 09:59 ]
Dat past dan toch prima in het plaatje? Ze ziet de uitslag van het referendum als een door de bevolking meegegeven opdracht en probeert daar het beste van te maken. De huidige situatie is te verklaren door een "liever ik als gematigd ex-remainer aan het roer dan BJ die alles overboord kiept om punten te scoren bij de hardliners".ToolkiT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:46:
[...]
Maar het vreemde is dat May geen hardcore Brexiteer is.. ze stemde immers remain..
Zo denk ik er ook over, maar niet iedereen..men gaat er (begrijpelijk) vanuit dat ze brexiteer was..Bundin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:13:
[...]
Dat past dan toch prima in het plaatje? Ze ziet de uitslag van het referendum als een door de bevolking meegegeven opdracht en probeert daar het beste van te maken. De huidige situatie is te verklaren door een "liever ik als gematigd ex-remainer aan het roer dan BJ die alles overboord kiept om punten te scoren bij de hardliners".
Wat haar masterplan is vraag ik me telkens af.. hasr deal om erger te voorkomen? Aansturen op no deal om dan 'noodgedwingen' een stemming veroorzaken waar intrekken art 50 de enige redelijke optie is?? Ik weet het niet meer.
Of is ze inmiddels zo gebrainwashed dat ze zelf in een (harde, nodeal) brexit geloofd??
Those, like Jeremy Hunt, who glorify a no–deal #Brexit are totally irresponsible. It is not the job of politicians to make the people they lead poorer, remove opportunities, rights & make lives more uncertain. There is no such thing as a "managed no deal". https://t.co/f1sPT4R2KS
— Guy Verhofstadt (@guyverhofstadt) 18 december 2018
https://www.theguardian.c...-5c18e1cae4b09fd3d62b3199
EU leaders worried by prospect of UK preparing properly for no deal, claims Duncan Smith
On Sky’s All Out Politics, Iain Duncan Smith, the Conservative Brexiter and former party leader, was asked about the Guy Verhofstadt tweet. (See 11.55am.) When it was put to him that EU figures like Verhofstadt thought the UK was engaged in an act of self harm, he replied:
I think they are actually reacting in worry now. The truth is, you cannot have a plan A if you don’t have a plan B. Negotiation always requires that the other side believe that you will do something if this fails. And they haven’t believed that.
What they need to understand is that the UK has a plan to leave should they not agree a deal.
He also claimed that in the German Chancellery people have war-gamed Brexit, “and they have come to the conclusion that the UK is almost certain to sign the agreement because they didn’t think they [the UK] were serious about having any plans for leaving without a deal.” Duncan Smith said, in the last week, the Germans had begun to change their assessment.
They’ve begun to realise this may well be an option. That’s why Guy Verhofstadt is making such a fuss about it - because he didn’t believe it, and now he does.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Anoniem: 116604
'Joh, je huis gaat zometeen écht in lichterlaaie op. Blus die tyfusbrand in je keuken nou toch eens?!' (Ik ben nog niet gek? Hoe kan iemand zó stom zijn?!)
en
'Ja, ach, onze keuken staat in de fik. Kan gebeuren. Niks aan het handje, hoor, dat huis kan wel wat hebben. We weten écht, eerlijk wat we doen. Blussen doen we straks nog. Maak je toch niet zo dik, slecht voor je hart.'
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 18-12-2018 14:10 ]

Kort geheugen hebben die Britten toch hoor. We lopen al heel de tijd te roepen dat zo'n no-deal brexit slecht is voor ALLE partijen. Alleen gaat het voor de Britten veel meer pijn doen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
May is geen gematigd persoon, maar een hardcore xenofoob waar het einde van Freedom of Movement het allerhoogste doel is.Bundin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:13:
Dat past dan toch prima in het plaatje? Ze ziet de uitslag van het referendum als een door de bevolking meegegeven opdracht en probeert daar het beste van te maken. De huidige situatie is te verklaren door een "liever ik als gematigd ex-remainer aan het roer dan BJ die alles overboord kiept om punten te scoren bij de hardliners".
https://www.theguardian.c...ping-up-plans-for-no-deal
Speaking after the meeting, the Brexit secretary, Stephen Barclay, said the default option was for the UK to leave without any exit arrangement in place unless MPs backed the deal.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
En dat voor een Remain stemmer... Met die classificatie zou ik verwachten dat ze overtuigd pro-Brexit zou zijn geweest vanaf het begin. Of valt het nog wel mee met de hardcoreness?gambieter schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:27:
[...]
May is geen gematigd persoon, maar een hardcore xenofoob waar het einde van Freedom of Movement het allerhoogste doel is.
Eigen Partij Eerst.Bundin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:06:
[...]
En dat voor een Remain stemmer... Met die classificatie zou ik verwachten dat ze overtuigd pro-Brexit zou zijn geweest vanaf het begin. Of valt het nog wel mee met de hardcoreness?
De valstrik van partijpolitiek en fractiediscipline, een hellend, glibberig, vlak.
Wat nu volgt is een herhaling van de tactiek van "we gaan over de klippen, dan nemen we mee wat we kunnen - of geef die taart". Duidelijk teken daarbij is het resoluut afwijzen van het plan voor no-deal maar afkopen van EU voor twee jaar transitie.
Zero-sum. Koste wat kost.
[ Voor 25% gewijzigd door Virtuozzo op 18-12-2018 17:20 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
No-deal Brexit plans put 3,500 troops on standby
Cabinet says contingency plans must now be implemented across government
Downing Street said it would send advice on preparing for no-deal to all UK businesses and suggested they should begin implementing their own contingency plans as they saw fit.
Citizens will be informed how to prepare through a “range of channels” that could include TV adverts and social media. Ministers agreed to allocate money from a £2bn contingency fund to departments such as the Home Office and the Department for Environment, Food and Rural Affairs. HMRC will prepare a 100-page pack for all UK businesses on preparing for no-deal, and will send out about 80,000 emails to businesses.
Nee. In die periode was het beter om Remain te zijn voor haar carriere en was ze Home Secretary, en kon ze al los gaan op die vervelende buitenlanders met de Hostile Environment, ze kreeg haar shot al.Bundin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:06:
En dat voor een Remain stemmer... Met die classificatie zou ik verwachten dat ze overtuigd pro-Brexit zou zijn geweest vanaf het begin. Of valt het nog wel mee met de hardcoreness?
Niet alle pro-Brexit mensen zijn mondschuimende xenofoben (het zijn er wel veel), net zoals er ook zat tuig on de Remain stemmer rondloopt.
[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 18-12-2018 17:25 ]
Heel serieus is het nog steeds niet, de voorbereiding. Men gaat nu plannen ontwikkelen, met prioriteit voor informatievoorziening.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:18:
De regering in het VK lijkt 100 dagen voor het vertrek zich eindelijk serieus voor te bereiden op 'no deal':
[...]
Zaken die er al lang en breed hadden moeten zijn.
Waar men zich op richt komt vrij vertaald neer op Panama aan de Thames. Belastingverlagingen voor groot-zakelijke en financiële sectoren, subsidies voor industriële economische activiteit en sectoren van logistiek vanaf specifieke schalen van omzet. Groot = toppie, MKB = jammer dan. Verwijderen van toetsingen en kaders van regulering en kwaliteitscontrole, ga zo door.
De focus ligt op het terugwinnen van steun van de economische segmenten die na de draft druk zijn gaan uitoefenen. No deal? No worries. Je krijgt goedkoop alles waar je mee kan schransen. Maak niets uit als dit weer momentum geeft van austerity, MKB? Who cares.
Zoals een Brits voormalig stafmedewerker dat omschreef: "draaiboek Psy Ops, versie Gordon Gekko".
Binnenkort ook trouwens voormalig Brits, deze persoon. Ook weer frappant.
[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 18-12-2018 17:28 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Maar is 'no deal' wel of niet waar de regering daar nu op inzet? Het klinkt deze keer wel serieuzer.Virtuozzo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:25:
Heel serieus is het nog steeds niet, de voorbereiding. Men gaat nu plannen ontwikkelen, met prioriteit voor informatievoorziening.
'Signapore on steroids' dus...
Japan on steroids, als historisch basismodel (met flinke scheut van Ludwig Erhard), maar dan met leading role voor de City (weer zo'n historische verwijzing daar, naar het Bizonal Economic Council model, maar dan intern, geen externe krachten).hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:29:
[...]
Maar is 'no deal' nu wel of niet waar de regering daar op inzet? Het klinkt deze keer wel serieuzer.
'Signapore on steroids' dus...
Er is subtiel maar ingrijpend verschil tussen presentatie en wat naar buiten lekt. De presentatie is die van voorbereiding op wat misschien onvermijdbaar is. Maar zowel de bewuste als overige lekken geven opvallend hard aan dat er bewust wordt ingezet op een extreme-case.
Ter illustratie, er is in dit alles van een dominant idee, dat van het genoemde draaiboek om een taart te krijgen om vervolgens meer taart te krijgen omdat de tegenpartij verloren heeft.
Opnieuw: dit is een zero-sum toepassing van internationale betrekkingen. Er zal menig diplomaat of functionaris op het continent vanavond heel stil aan en hoofdschuddend aan het diner zitten. Het kabinet heeft vandaag heel wat ruimte voor communicatie weggenomen.
Zero sum game: in game theory and economic theory, a zero-sum game is a mathematical representation of a situation in which each participant's gain or loss of utility is exactly balanced by the losses or gains of the utility of the other participants.
Pas dit toe op politiek, geopolitiek, economie, maatschappij.
Leestip: Prosperity Through Competition
[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 18-12-2018 17:47 ]
In welk opzicht moet ik dat zien? Verbazing hoe dom ze zijn of heeft Ian Duncan Smith ergens een punt hoe wereldvreemd de man ook mag overkomen en hoe onzinnig zijn fittie met Verhofstadt vandaag ook leek:Virtuozzo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:35:
Opnieuw: dit is een zero-sum toepassing van internationale betrekkingen. Er zal menig diplomaat of functionaris op het continent vanavond heel stil aan en hoofdschuddend aan het diner zitten.
I think they are actually reacting in worry now. The truth is, you cannot have a plan A if you don’t have a plan B. Negotiation always requires that the other side believe that you will do something if this fails. And they haven’t believed that. What they need to understand is that the UK has a plan to leave should they not agree a deal.
Mijn gevoel zegt me dat de EU morgen heel harde (en in tegenstelling tot de VK wel goed voorbereide) 'no deal' planning activeert. Op zo'n moment is er ook eigenlijk geen weg terug meer, zelfs als de Britten op het allerlaatste moment zich bedenken.
Doel je nu op de het inperken van de beloningen voor bankiers of op het in de Britse pers opvallend breed uitgemeten 'vaasje van Rutte'?Het kabinet heeft vandaag heel wat ruimte voor communicatie weggenomen.

Vat het allemaal wel mooi samen. Die gaat de nieuwe startpost in
https://twitter.com/johnny_global/status/1075072778519396352
https://twitter.com/MagriTiger/status/1075098549241683968
[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 18-12-2018 19:52 ]
A'dam PVOutput
Dat is ook wat de politiek zegt: no deal-> no divorse bill..ericplan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:50:
Nu #nodealbrexit trending is op Twitter in Londen is het opvallend om te lezen dat meerdere mensen denken dat bij een “no deal” de betalingsverplichting aan de EU vervalt.
https://twitter.com/johnny_global/status/1075072778519396352
https://twitter.com/MagriTiger/status/1075098549241683968
https://www.standard.co.u...up-pressure-a3934541.html
https://news.sky.com/stor...no-deal-scenario-11495906
Of dat wettelijk ook zo is, is de vraag..
Nonsensical line goes here <---
Lijkt me niet, maar voor zoveel zaken geldt: 'gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen'.ToolkiT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:04:
Men zal uiteindelijk toch ook naar het grotere belang moeten kijken, op een desastreuze handelsoorlog om een paar miljard zit niemand te wachten...
Precies.. dat vrees ik ook.. de deur kan dan bot dicht gaan..hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:09:
[...]
Lijkt me niet, maar voor zoveel zaken geldt: 'gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen'.
Men zal uiteindelijk toch ook naar het grotere belang moeten kijken, op een desastreuze handelsoorlog om een paar miljard zit niemand te wachten...
Hoe kan Engeland in hemelsnaam een handelsoorlog desastreus voor de EU maken? Da's alsof ik een handelsoorlog verklaar aan Aholdhoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:09:
[...]
Lijkt me niet, maar voor zoveel zaken geldt: 'gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen'.
Ik wens dat land echt heel veel plezier als ze import uit de EU duur maken, waar gaan ze het namelijk dan vandaan halen?
Reken maar dat als ze echt alle financiële teugels laten vieren het ook voor ons hier best vervelend kan worden...RobinHood schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:15:
Hoe kan Engeland in hemelsnaam een handelsoorlog desastreus voor de EU maken? Da's alsof ik een handelsoorlog verklaar aan Ahold
Ik neem aan dat als ze dat doen, de EU de import tarieven vanuit het VK zo hoog maakt dat europesche bedrijven daar echt niet gaan zittenhoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:16:
[...]
Reken maar dat als ze echt alle financiële teugels laten vieren het ook voor ons hier best vervelend kan worden...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Goed begin op de vrije markt door op dag 1 duidelijk te maken niet je financiele verplichtingen na te willen leven. Die divorsebill is namelijk toch echt het afbetalen van de verplichtingen die de EU namens de UK moest aangaan.ToolkiT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:04:
[...]
Dat is ook wat de politiek zegt: no deal-> no divorse bill..
https://www.standard.co.u...up-pressure-a3934541.html
https://news.sky.com/stor...no-deal-scenario-11495906
Want?hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:16:
[...]
Reken maar dat als ze echt alle financiële teugels laten vieren het ook voor ons hier best vervelend kan worden...
De laatste keer dat ik het controleerde was het een eiland, da's sowieso al een probleem voor aanvoer van spullen. Daarnaast ligt het toch wel heel erg ver van alles af, behalve Europa, waardoor meuk importeren uit zeg de VS niet bepaald goedkoop is. Wat ook niet helpt is dat het weinig natuurlijke grondstoffen heeft, het land kan zichzelf niet voeden.
Als de exportkraan van de EU naar het VK dichtgedraaid wordt is dat inderdaad onhandig voor onze boeren, maar de boycot van Rusland hebben ze ook overleefd. Maar de Engelsen hebben toch best wel een probleem.
Zelfs al zijn we niet zo onmenselijk dat we het land op de knieën dwingen door het te laten uithongeren, dan gaat de EU gewoon dwarsliggen bij de WTO, en krijgt Engeland niet hun broodnodige handelsverdrag met de EU totdat ze over de brug komen. Broodnodig? Ja, want de EU is grootste handelspartner, dat gat is niet zomaar, en al helemaal niet voor hetzelfde geld, op te vullen met landen aan de andere kant van de wereld.
Waarom denk je dat GB hierin ook maar iets te zeggen heeft? Ze hebben de Brexit ook keihard verloren, dus waarom zouden ze dit wel winnen? Ze zullen het vast proberen, maar de EU laat niet over zich heenlopen, dat is de afgelopen maanden toch wel duidelijk geworden?
En dan heb je dus een heel smerige handelsoorlog...SnowDude schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:20:
[...]
Ik neem aan dat als ze dat doen, de EU de import tarieven vanuit het VK zo hoog maakt dat europesche bedrijven daar echt niet gaan zitten
Winstbelasting minimaliseren, ongeremd kapitalisme, geen/weinig regelgeving, minimaliseren beperkingen, dividendbelasting iemand? Dit is de werkelijke reden van Brexit, niets meer niets minder.
Die 39 miljard is niet het probleem, dat zijn kruimels. Pick your battles...
@RobinHood
Jij denkt alleen in fysieke handel, dat is inderdaad waar de EU het voordeel heeft. De financiële dienstverlening/miljarden aan dubieuze producten is waar ze serieus pijn kunnen doen.
[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 18-12-2018 20:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze zaten niet in de eurozone dus volgens mij is er van hen niets opgekocht. Net als ze geen cent bijgedragen hebben aan het redden van o.a. de Grieken.YakuzA schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:32:
Ik vroeg me af, moet het opkoopfonds van staatsschulden van de eu ook meteen alles van de Uk in de markt zetten als ze geen onderdeel van de eu meer zijn?
Reden dus om dat niet op het toneel te doen. Maar gewoon, zoals al meer dan een jaar, rustig stap voor stap. Met toevoeging van politiek statement, dat staat echter los van toneel, theater en de praktische uitwerking en voorbereiding.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:56:
Mijn gevoel zegt me dat de EU morgen heel harde (en in tegenstelling tot de VK wel goed voorbereide) 'no deal' planning activeert. Op zo'n moment is er ook eigenlijk geen weg terug meer, zelfs als de Britten op het allerlaatste moment zich bedenken.
Ik wijs op het zero sum perspectief. Krijgen we niet wat we willen, dan slaan we door.[...]
Doel je nu op de het inperken van de beloningen voor bankiers of op het in de Britse pers opvallend breed uitgemeten 'vaasje van Rutte'?
Niet de juiste arena van confrontatie / escalatie.RobinHood schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:15:
[...]
Hoe kan Engeland in hemelsnaam een handelsoorlog desastreus voor de EU maken? Da's alsof ik een handelsoorlog verklaar aan Ahold![]()
Ik wens dat land echt heel veel plezier als ze import uit de EU duur maken, waar gaan ze het namelijk dan vandaan halen?
Een VK wat niet conformeert aan concepten van deelname in systemen van handel, maar ongeacht prijs in/voor eigen land inzet op positie daarbuiten, is terdege in staat om heel veel schade te berokkenen aan landen die wel deelnemen in systemen van handel. Denk aan concepten als fair play, level play, fiscal transparancy - ga zo door.
Eenvoudig gesteld, een VK wat over de klippen gaat en bereid is om libertarisch te keer te gaan kan Europa heel veel kosten. Tot op zekere hoogte kan een EU haar lidstaten daarin beschermen, maar dat is een proces waar escalatie de katalysator is.
Om het even scherp te stellen, het lijkt Nederlandse media te ontgaan, in Duitsland / Frankrijk is men er scherper op, maar de focus van planning van maatregelen van het Britse kabinet ligt saillant specifieke op wat ze aangewezen hebben als kernsectoren. Het Britse MKB valt daar bijvoorbeeld volledig buiten. De financiële sector daarentegen is een primary partner.
De partijpolitiek is heel eenvoudig bereid om gebruik te maken van problematiek dan wel het scheppen van problematiek. Ongeacht kosten.
Dit is inherent aan partijpolitiek, waarom zou het in het VK anders zijn ...
[ Voor 44% gewijzigd door Virtuozzo op 18-12-2018 20:46 ]
Ik mag hopen dat dat is om logistieke problemen op te lossen, en niet om op harde wijze met eventuele tegenstanders af te rekenen...staat helaas niet duidelijk in het artikel.
Onrust en faciliteren van bottlenecks bij eventuele aanwezigheid daarvan.Amphiebietje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:44:
VK wil leger inzetten om met problemen rondom Brexit af te rekenen bij "No deal"
Ik mag hopen dat dat is om logistieke problemen op te lossen, en niet om op harde wijze met eventuele tegenstanders af te rekenen...staat helaas niet duidelijk in het artikel.
Ingrijpen bij rellen? Als t echt ontspoord en t een vechtscheiding wordt waarbij de grenzen echt dichtgaan (wat ik me niet voor kan stellen) dan gaan er vrij vlot mensen ver in de shit zakken en dat leidt geheid tot rellenAmphiebietje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:44:
VK wil leger inzetten om met problemen rondom Brexit af te rekenen bij "No deal"
Als je nu het bedrijfsleven volledig informeert van alle voorbereidingen en kosten die ze moeten maken om klaar te zijn voor 'no deal' ga je al deels de hoek om. Stel dat op het allerlaatste moment de Britten alsnog terugkrabbelen dan hebben de Nederlandse en andere bedrijven in de EU veel kosten gemaakt die ze nergens kunnen terugvorderen.Virtuozzo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:39:
Reden dus om dat niet op het toneel te doen. Maar gewoon, zoals al meer dan een jaar, rustig stap voor stap. Met toevoeging van politiek statement, dat staat echter los van toneel, theater en de praktische uitwerking en voorbereiding.
Idd esm is een eurogroep ding en niet een eu ding. Had em niet helemaal duidelijk op het netvlies.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:33:
[...]
Ze zaten niet in de eurozone dus volgens mij is er van hen niets opgekocht. Net als ze geen cent bijgedragen hebben aan het redden van o.a. de Grieken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ondernemersrisico. Daarom dat wij dus al flinke tijd bezig zijn met informatievoorziening en overleg over alle niveau's heen. Toegegeven, Nederland loopt wat achter in dat opzicht, ook in relatie tot voorbereidingen door ondernemers zelf - eigen keuzes. Elders loopt het prima. Er zijn Europese lidstaten die al anderhalf jaar heel gericht faciliteren in transitie. Soms vanuit overheid, soms vanuit bedrijfsleven.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:00:
[...]
Als je nu het bedrijfsleven volledig informeert van alle voorbereidingen en kosten die ze moeten maken om klaar te zijn voor 'no deal' ga je al deels de hoek om. Stel dat op het allerlaatste moment de Britten alsnog terugkrabbelen dan hebben de Nederlandse en andere bedrijven in de EU veel kosten gemaakt die ze nergens kunnen terugvorderen.
Brexit deal hinges on final bid to win over DUP, say senior Tories
Many Tory MPs will fall into line if Northern Irish party can accept deal, say party sources
May made great play of a renewed relationship with the DUP when she addressed the 1922 Committee of backbench Tory MPs last week, telling them she had made mistakes and allowed the relationship to “drift” but that she and Arlene Foster, the DUP leader, were now on “one page”.
The view is similar in Brussels and Dublin. One senior EU source said May’s chances of getting talks reopened in Brussels were doomed until she could communicate to EU negotiators exactly what the DUP will accept in terms of assurances over the Irish backstop. “There is no point in giving any assurances or reopening negotiations if there is no chance of getting a deal approved in the house,” the source said. “She has to go back and find out what the DUP will accept. If that is no backstop then we are in no deal, if it is not, then we can talk.”
One former cabinet minister, who has been highly critical of May, said they believed the prime minister may be within “20 or 30 votes” of getting her deal through parliament, depending on whether she could regain the support of the DUP. This would bring on board all but the most hardline Conservative Brexiters. They also said the Irish taoiseach, Leo Varadkar, could break the impasse with some minor concessions, suggesting he had to budge about 5% to get the deal across the line. “That’s all he needs to do.”
Extremisten van status quo met slachtofferperspectief weten zich altijd op dat soort posities te richten.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:54:
Als dit klopt dan is het wel interessant dat zowel Londen als Brussel blijkbaar beide de DUP als sleutel zien, vergelijkbaar met de SGP die heel de eurozone gijzelt:
[...]
Er zijn andere sleutels geweest, stuk voor stuk zijn die niet eens richting de deur gegaan. Dit is iets waar trouwens ook Corbyn best indringend op mag worden aangesproken. Er is al meer dan een jaar opvallende ruimte voor Labour om via verschillende invalshoeken momentum en beheersing van richting over te nemen, zowel direct als indirect, zowel via omwegen als via procedures.
DUP als sleutel, ja en nee. Voor May is de DUP geen sleutel, maar hefboom geweest. Er in geduwd, en zo zat het vast.
Voor een EU is een DUP ook slechts in theorie een sleutel. In die zin, niet toepasbaar zonder pijnlijke escalaties te riskeren.
Ik zou de DUP echter niet als SGP bestempelen. De DUP is veel duurder. Vergeet ook even niet, Britse politiek is anders dan hier. Deze stunt, is onderdeel van die sport daar. Zie deze informatie niet los van het Brits politieke gedrag.
[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 18-12-2018 22:03 ]
Anders geformuleerd: is dit artikel een realistisch scenario wat we de komende weken nog kunnen verwachten (lees: Varadkar die 5% toegeeft om de Ierse grens open te houden) of is dit een mooi voorbeeld van Brits wensdenken?Virtuozzo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:00:
Voor een EU is een DUP ook slechts in theorie een sleutel. In die zin, niet toepasbaar zonder pijnlijke escalaties te riskeren.
Brits spel.hoevenpe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:09:
[...]
Anders geformuleerd: is dit artikel een realistisch scenario wat we de komende weken nog kunnen verwachten (lees: Varadkar die 5% toegeeft om de Ierse grens open te houden) of is dit een mooi voorbeeld van Brits wensdenken?
Dat hele EU-gebeuren zit vol met instinkers. Ik ben in een grijs verleden bezig geweest voor de Council of Europe (https://www.coe.int/en/web/portal/home). Als je dat vertaalt zou je denken dat dat de Europese Raad is, maar dat is het niet (https://www.consilium.europa.eu/en/european-council/).YakuzA schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:02:
[...]
Idd esm is een eurogroep ding en niet een eu ding. Had em niet helemaal duidelijk op het netvlies.
Dat zijn dus drie raden in Europa die totaal verschillende dingen doen.In 1949 richtten Europese landen daarom de Raad van Europa op. Dit orgaan is géén onderdeel van de Europese Unie en moet niet verward worden met de Raad van de Europese Unie of de Europese Raad.
'Mijn' club, de Raad van Europa, heeft 47 leden, de Raad van de Europese Unie heeft er maar 27 26 en eentje op zoek naar de uitgang.
De Raad van Europa gaat vooral over onderlinge verdragen, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens trots voorop. De Raad van de Europese Unie gaat over gezamenlijke wetgeving en budgetten. De Europese Raad is het borrelclubje van EU regeringsleiders, met een halfjaarlijks pokeravondje.
Ik snap dat veel mensen het niet snappen.

I don't like facts. They have a liberal bias.
En toch hoop ik dat de Britse overheid dat wel zou snappenburne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:06:
[...]
Dat hele EU-gebeuren zit vol met instinkers. Ik ben in een grijs verleden bezig geweest voor de Council of Europe (https://www.coe.int/en/web/portal/home). Als je dat vertaalt zou je denken dat dat de Europese Raad is, maar dat is het niet (https://www.consilium.europa.eu/en/european-council/).
[...]
Dat zijn dus drie raden in Europa die totaal verschillende dingen doen.
'Mijn' club, de Raad van Europa, heeft 47 leden, de Raad van de Europese Unie heeft er maar 27 26 en eentje op zoek naar de uitgang.
De Raad van Europa gaat vooral over onderlinge verdragen, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens trots voorop. De Raad van de Europese Unie gaat over gezamenlijke wetgeving en budgetten. De Europese Raad is het borrelclubje van EU regeringsleiders, met een halfjaarlijks pokeravondje.
Ik snap dat veel mensen het niet snappen.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ze begrijpen het. Ze leggen het naast zich neer.j-phone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:16:
[...]
En toch hoop ik dat de Britse overheid dat wel zou snappen
Brexit en de Britse politiek: Deel 2. Eindspel of Reboot?
Dit topic is gesloten.
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.
Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.
Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.