Als er dan toch met geld gesmeten gaat worden, waarom wachten totdat je miljoenen mensen éérst naar de bedelstaf jaagt en dán pas met wat pleisters komt? Het is dan niet alleen de energierekening die onbetaalbaar is, maar ook huisvesting (huur/hypotheek), voedsel, communicatie, transport en verder alle andere zaken die we redelijk voor lief nemen in een modern, westers, welvarend land.
Natuurlijk kan je vereisen dat men eerst alle non-primaire levensbehoeften wegstreept en zoveel mogelijk eigendommen verkoopt. Dat bij wijze van spreken alleen maar wat meubels en een miniem stapeltje kleding mag worden aangehouden voordat staatssteun wordt gegeven. En dat elke cent verantwoord moet worden. Ja, dat is enigszins zoals het in de bijstand aan toe gaat, maar wil je echt miljoenen mensen daar heen hebben? Enkel om de inkomsten en winsten van energiemaatschappijen te kunnen blijven garanderen? Want dat is het gewoon. Geld weghalen bij de burger, om al die arme bedrijven maar niet om te laten vallen.
Een miljoen huishoudens (werd hier genoemd, weet niet hoe accuraat dat is) aan het staatsinfuus, samen met een toch al steeds grotere economische onderklasse. Gooi daar nog een aankomende coronagolf, een influx van asielzoekers en stikstofproblematiek met het uitkopen van boeren bij. Dat lijkt me een "samen'leving waar het voor een enorm groot deel van de inwoners bijzonder onprettig leven is.
Kaag zei "iedereen wordt een beetje armer". Dat is je reinste lariekoek, de armen en lage middenklasse worden armer. Daarboven kan het veel makkelijker worden opgevangen. Of als je de afgelopen jaren hebt kunnen verduurzamen (en daar dus het geld en de mogelijkheden voor hebt gehad). En grote bedrijven (dus niet het mkb) horen blijkbaar niet bij die "iedereen".
Mijn oplossing? Ik heb geen gedegen kennis van macro economische vraagstukken. Er zijn hele ministeries en hele knappe koppen die zich daar bezig mee (zouden moeten) houden. Mijn bierviltjes oplossing is dan ook net zo simpel als dat ik zelf ben:
Cap op de maximale energieprijs, gebaseerd op een percentage. De energiemaatschappijen kloppen zich al jaren op de borst dat door midden van slimme meters en allerlei systemen ze precies kunnen bijhouden hoeveel de consument verbruikt. Laat ze dat dan inzetten, want nu word datzelfde mechanisme gebruikt om de prijs ongelimiteerd te verhogen. "Wij hebben die data niet" is immers geen excuus.
Hebben ze dan een jaar ofzo geen of minder winst? Dan is dat heel jammer maar het is gewoon een bedrijfsrisico. Een Eneco of Essent zal echt niet omvallen van een tijdje slechtere cijfers, daar zijn ze veel te groot voor.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!