CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:29:
[...]
Ik vraag waarom er nu niks meer aan gedaan kan of hoeft te worden.
Het antwoord van jullie beiden, zwaar geparafraseerd, is: "omdat de overheid het verkloot heeft door via het neoliberalisme de teugels van het kapitalisme te laten vieren, en zo megacorporaties de wereld te laten verkrachten en ze, samen met hun rijke bestuurders, onevenredige belastingvoordelen te geven om zo steun af te laten brokkelen van hen die dat juist nodig hebben".
Daar ben ik het overigens volledig mee eens, maar het is geen antwoord op mijn vraag. We hebben allemaal meningen over wat er in het verleden anders had gekund waardoor we er nu misschien iets beter bij hadden gezeten, maar dan nog hoef je niet nu niks te doen omdat het allemaal geen zin meer heeft.
Niemand zegt dat iedereen het maar zelf moet oplossen. Ik zeg wel dat iedereen moet doen wat die kan. Al is het maar de thermostaat een paar graden lager zetten, minder vlees eten, of afstand doen van die heilige koe en weer eens wat meer gaan fietsen.
"Ja maar dorp", nee, niks uitzonderingen waardoor het voor jou niet geldt zodat jij niks hoeft te doen.
Wij als samenleving hebben het verkloot, we hebben decennia gestemd op behoud van de status quo. Wij met zijn allen willen de benodigde offers niet brengen.
Nee , het ontslaat je als individu niet van iets doen, maar het moet wel kunnen. Ik heb geen auto , zonnepanelen en isolatie, warmtepomp op bestelling. Dat kan ik, maar heel veel mensen niet.
Die hebben geen enkele mogelijkheid, zitten in een tochtige vochtige sociale huurwoning die al 20 jaar op de nominatie staat om gesloopt te worden.
Niet stoken = gezondheidsproblemen
Geen kilo knaller = geen eten
En dit is niet gechargeerd, iets kunnen doen is een luxe. Opties hebben is een luxe. En die hebben veel mensen niet.
Er zijn veel mensen die iets doen, maar het heeft geen volume , geen snelheid genoeg.
Omdat veel mensen sowieso niet mee kunnen.
En zonder grote ingrepen en doel gerichte grootschalige maatregelen vanuit een overheid gaan we het niet redden.
Al zou iedereen opeens als bij toverslag van het gas afkunnen, minder auto rijden. Geen vlees eten. Het is onvoldoende. Omdat de grote slagen niet worden gemaakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
CornermanNL op 13-09-2022 22:40
]