Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:09:
[...]

Dan zou Eneco dit jaar dus verlies moeten draaien of op zijn minst quitte moeten spelen als ze de prijsstijgingen bij willen houden.

Draaien ze nog steeds winst, dan betekent het dat de inkoopprijs minder hard stijgt en ze dus gewoon van de situatie misbruik maken om meer marge te kunnen pakken.
Die 200 miljoen winst kun je niet zomaar naar kijken, dan moet je ook in ogenschouw nemen dat ze 3 miljard aan assets hebben toegevoegd.

Nu willen we zeker ook dat energiemaatschappijen investeren in productiefaciliteiten maar dit is wel een beetje uitzonderlijk. Met het aankopen van assets kun je de winst drukken. Afhankelijk van het soort moet je dat op een bepaalde manier doen.

Naar de winst kijken heeft in zo'n geval geen zin. Als even een windpark kopen van een ander en die cash aftikken heb je minder winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nutral schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:54:
Het zou me niet verbazen als die mensen de vaste contracten aan het subsidieren zijn. Misschien zijn de vaste contracten ook iets wat moet stoppen met dit soort schommelingen.
Onderbuik :)

De energie voor lopende contracten is -soms letterlijk jaren- eerder ingekocht voor de toenmalige prijzen. Dat is hoe energiecontracten werken. Er ís al voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
aljooge schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:43:
[...]

Als die 2.5 miljoen uit het artikel niet meer rond kan komen en elke maand tekort zou komen, dan hebben we het over een gigantisch bedrag om dit volledig te compenseren. Als ik bij die groep uitga van een gemiddeld tekort van 400 euro per persoon per maand, dan zou dit de staat 1 miljard per maand kosten en 12 miljard per jaar. Dat is veel geld, maar als het hierbij bleef, dan is dit misschien nog net te behappen, Maar er is een probleem: als je die 2.5 miljoen volledig compenseert, gaat de vraag naar gas en elektriciteit niet naar beneden, oftewel de prijs van gas/elektra gaat nog verder omhoog. Waardoor het tekort van die 2.5 miljoen oploopt naar een veel hoger bedrag en bovendien, door deze stijging er een nieuwe groep bijkomt die ook tekort gaat komen. Je zult dan opnieuw moeten compenseren, waardoor de maandelijkse kosten, geen 1 miljard gaan bedragen, maar 1,5 of misschien wel 2. Waardoor de energieprijzen nog verder gaan stijgen enzovoort. Dit zou het faillissement van het land kunnen betekenen.

Volgens mij is het interen op vermogen een oplossing om ervoor te zorgen dat het land op korte termijn niet in die negatieve spiraal komt en aan de andere kant die 2.5 miljoen mensen niet vanwege de schulden op straat wordt gezet.
Veel te simpel, waarschijnlijk wel heel erg de manier waarop er in NL naar wordt gekeken, maar ik zou het meer als verdelingskwestie zien. Er is geen enkele goede reden dat de gas prijs zo exorbitant stijgt, dat is voor het grootste deel speculatie, en die winsten komen ergens terecht, de kosten ook. Het is een keuze dat de verdeling is consument betaald, overheid compenseert, energiehandel/bedrijven incasseert. Als consument heb je geen invloed, als land misschien wat meer, maar als je een EU blok vormt moet er meer mogelijk zijn.

En om nog maar niet te spreken dat in NL (oude cijfers 2021, inmiddels is er een tijdelijke btw verlaging) de consumentenprijs van het gas het dubbele is van de niet consument prijs door heffingen. Wat toch zeker ruimte geeft voor compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

aljooge schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:43:
[...]

Volgens mij is het interen op vermogen een oplossing om ervoor te zorgen dat het land op korte termijn niet in die negatieve spiraal komt en aan de andere kant die 2.5 miljoen mensen niet vanwege de schulden op straat wordt gezet.
Precies, dus de energiemaatschappijen mogen best wel eens interen op vermogen, zodat er niet miljoenen mensen met schulden op straat komen te zitten. Waar de ándere burgers dan weer de portemonnee voor mogen trekken.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Vrijdag schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:20:
[...]

Precies, dus de energiemaatschappijen mogen best wel eens interen op vermogen, zodat er niet miljoenen mensen met schulden op straat komen te zitten. Waar de ándere burgers dan weer de portemonnee voor mogen trekken.
"We worden allemaal een stukje armer" aldus Kaag.

Geldt natuurlijk niet voor beursgenoteerde ondernemingen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10 23:04
Don Quijote schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:32:
Het trieste is dat het zoveel makkelijker en beter kan. Ofwel een maximum tarief per kWh en M3, gefinancierd door de energiebedrijven aangevuld met overheid waar nodig. Ofwel, om die prikkel tot zuinig doen te versterken, een bepaalde basis verbruik voor een “sociaal” tarief (zeg 1500m3, 3000kWh) alles daarboven voor de marktprijs. Zo voorzie je in een sociaal minimum, blijft de prikkel daar voor verduurzaming, hoef je geen complex systeem op te tuigen, voorkom je dat mensen eerst de rekening niet meer kunnen betalen voordat je ze helpt, en geef je geen opening tot fraude….

Of we doen dit gedrocht. Man o man.
En het is ook niet nieuw dit.
Mijn vriendin komt uit Mexico en daar is dat systeem al zo oud als de weg naar rome en ik begrijp er eigenlijk geen reet van dat we dat systeem niet allang hebben hier want dat is een ontzettende vergroeningsprikkel.

Eerste x gebruik gaat voor een bodemtarief en daarna ga je betalen.
Zo loont het heel direct om die airco toch maar even uit te laten en mensen die een hele villa verwarmen en zo met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken qua gebruik gaan dat bekostigen... of ook veel minder gaan gebruiken. In beide gevallen win je zonder de hele middenstand uit te hollen door gewoon überhaupt leven onbetaalbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
Goldman Sachs voorziet een halvering van de gasprijzen. Zegt dat de EU heeft gezorgd voor een demand destruction door de maatregelen.

Dus wie weet komt alles nog enigzins goed en krijgen we de tijd om eventueel financiële problemen op te lossen. Want het is in feite gewoon een liquiditeit probleem op hele korte termijn. Krijgen mensen meer tijd dan is het probleem ook minder groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:27:
[...]

"We worden allemaal een stukje armer" aldus Kaag.

Geldt natuurlijk niet voor beursgenoteerde ondernemingen...
We worden inderdaad niet allemaal een stukje armer, stel je kan deze periode uitzitten en tegelijk investeren in verduurzaming van de woning dan wordt je na deze eerste energiecrisis snel een pak rijker.
Zeker als je de verduurzaming ook nog eens tegen prima rente tarief kan lenen.

Zit je in een huurhuis dan is het probleem al veel groter, heb je een laag inkomen dan gaat het nog eens 2 keer zo hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
Glashelder schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:12:
[...]

Hoeveel van die mensen zullen zich daadwerkelijk met dit issue bezig houden? Van die 110.000 mensen zijn er vast zo'n 109.500 die hier niets mee van doen hebben. Die 110.000 zegt dus helemaal niks.

Misschien kan je beter inhoudelijk reageren? Ik vind de houding van Nederland ten opzichte van andere Europese landen uiterst opmerkelijk te noemen.
De overheid heeft heus wel door dat er een recessie aanstaande is. Er zijn zowel maatregelen aan de kostenkant als aan de inkomenskant genomen. Dus doen alsof de overheid niets doet is niet waar.

Op dit moment is er een enorme vraag en een gebrekkig aanbod in goederen en arbeid waardoor een enorme inflatiedruk ontstaat. Door nu de belasting verder te verlagen verhoog je de druk alleen maar verder doordat niet iedereen op dit moment kampt met een hoge energierekening. Dus alles wordt hierdoor duurder dus ook alle andere rekeningen van een huishouden.

Ik heb het eerder al eens gezegd maar we zullen moeten besparen, een hoge prijs lager maken helpt daarbij niet. Tegelijkertijd moeten we mensen niet in de problemen laten komen dus aan de onderkant toeslagen verhogen is voor nu een goede oplossing totdat we een knop hebben bijv een inkomensafhankelijke landelijke energiekostentoeslag gefinancierd uit gasbaten.

In de basis moeten we de economie redden en daar alle benodigde maatregelen voor nemen. Maar onze economie is afhankelijk van de landen met wie wij handelen dus is een Europese oplossing voor goedkopere energie beter maar watvoor maatregelen het gaan worden weten we nu nog niet maar zodra de EU er uit is kan het denk ik snel gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 13-09-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Energiemaatschappijen hebben mega toevalswinsten gedraaid dat moet terug naar bedrijven en huishoudens maar tegelijkertijd is het een kans en moeten we investeren in de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:51
Kol Nedra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:42:
We hebben hier thuis het nodige al voorbereid:
-warmtekruiken en dikke dekens paraat
-extra geïsoleerd; nieuwe kozijnen met HR++
-houtkachel besteld en wordt over 4 weken geplaatst
-mentaal ook voorbereid, kinderen en vrouw bewust dat de temperatuur rond de 14-16 graden gaat worden; douchen nu enkel op sportschool/werk, de kinderen samen in bad of tegelijk kort douchen.
Ik kan (gelukkig) niet in je portemonnee kijken, maar heb je het echt zo slecht dan?
Je hebt immers ook extra geïsoleerd, dus je leefklimaat binnen zal al beter zijn?
En ik hoop dat je erg jonge kinderen hebt, want constant samen douchen lijkt me niet echt wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:19
alexbl69 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:22:
[...]

Het beangstigende gevoel begint me te bekruipen dat het misschien geen overdrijving is.

Het gaat echt heel erg hard nu. Het regent de afgelopen dagen (en vanochtend weer) verhogingen om me heen. M'n vriendin is vorige maand van €140 naar €200 gegaan, vanochtend kreeg ze bericht dat geadviseerd wordt haar voorschot naar €275 te verhogen. Dat is een verdubbeling in ruim een maand tijd.

Ze beseffen zich in Den Haag blijkbaar niet in welke snelkookpan we momenteel zitten. Dat 'plan' van gisteren stelt natuurlijk helemaal niks voor, is enkel een manier om weer eens tijd te winnen. Ondertussen laat Rutte niks van zich horen en is de VVD alleen maar bezig te waarschuwen voor de 'gevaren van woke'.

De beste methode lijkt me dat - zodra dat 'overheidsloket' open gaat - elk huishouden in Nederland zich direct op de eerste dag aanmeldt. Dan is dit plan direct niet uitvoerbaar en zullen ze met wat anders moeten komen.
Nou inderdaad, laat dat 'beetje' in 'we worden allemaal een beetje armer maar gerust weg.

Essent wil dat ik mijn termijnbedrag van € 450,- verhoog naar € 878,- ! Dat is meer als een derde van mijn salaris !! Toen ik nog een vast contract had betaalde ik 'maar' € 289,- Dit wordt onhoudbaar.

En ja, we hebben vloerisolatie laten plaatsen dit jaar (TonZon, moet nog afgemaakt worden, want de balken waren te nat). Ook komt er binnenkort iemand langs voor een offerte voor zonnepanelen, en zijn we aan het rondkijken voor kunstof met HR+++ glas om het oude dubbelglas uit 1980 te vervangen.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:36

Agent47

I always close my contracts.

Let Maar op: gaan mensen zich inschrijven bij de sportschool om daar te douchen, is goedkoper dan thuis douchen.

Zul je zien dat sportscholen een verbod op douchen gaan instellen van 17:00-22:00 of iets in die richting.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
Agent47 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:14:
Let Maar op: gaan mensen zich inschrijven bij de sportschool om daar te douchen, is goedkoper dan thuis douchen.

Zul je zien dat sportscholen een verbod op douchen gaan instellen van 17:00-22:00 of iets in die richting.
Ik heb berekend dat ik ongeveer 10 keer kan douchen per kuub als ik een beetje zuinig aan doe.

Vraag me af of dat zo'n vaart gaat lopen want zo'n sportschool abonnement is een euro of 20. En je kan er inderdaad op wachten dat ze je toegang ontzeggen als je daar niet daadwerkelijk gaat sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI

Ik ben er ergens ook wel een beetje bang voor, al zal het bij de sportschool waar ik bij zit ook weer niet zoveel vaart lopen, de abonnementen beginnen geloof ik bij €45,- en lopen tot €57,-.
Daar kan je toch behoorlijk wat thuis van douchen, buiten het feit dat het je de nodige reistijd scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Kol Nedra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:42:
We hebben hier thuis het nodige al voorbereid:
-warmtekruiken en dikke dekens paraat
-extra geïsoleerd; nieuwe kozijnen met HR++
-houtkachel besteld en wordt over 4 weken geplaatst
-mentaal ook voorbereid, kinderen en vrouw bewust dat de temperatuur rond de 14-16 graden gaat worden; douchen nu enkel op sportschool/werk, de kinderen samen in bad of tegelijk kort douchen.
Dit zijn wel flinke maatregelen. Ik vind 18 graden al koud. Met douchen kun je overigens al flink besparen door de hoeveelheid te verlagen. Een water besparende douchekop en een zo zacht mogelijke straal (en eventueel temperatuur) scheelt al meer dan de helft. Check zelf maar de gasmeter vooraf en na een douchebeurt. Zelf zit ik op 25 liter gas voor een douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:39
FabianGTI schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:09:
[...]

Ik kan (gelukkig) niet in je portemonnee kijken, maar heb je het echt zo slecht dan?
Je hebt immers ook extra geïsoleerd, dus je leefklimaat binnen zal al beter zijn?
En ik hoop dat je erg jonge kinderen hebt, want constant samen douchen lijkt me niet echt wenselijk.
slecht hebben we niet, maar vind het zonde om er geld aan uit te geven, is heel wat anders...
en hoe meer geld je overhoud, hoe meer aandelen en crypto ik kan kopen 😉
betaal jij graag €600 per maand aan warmte?

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Polderviking schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:17:
[...]

Ik heb berekend dat ik ongeveer 10 keer kan douchen per kuub als ik een beetje zuinig aan doe.

Vraag me af of dat zo'n vaart gaat lopen want zo'n sportschool abonnement is een euro of 20. En je kan er inderdaad op wachten dat ze je toegang ontzeggen als je daar niet daadwerkelijk gaat sporten.
Ligt er natuurlijk aan. Concepten als trainmore waar je per keer een euro korting krijgt.
30 dagen per maand, tarief van 42 euro per maand. effectief dus 12 euro per maand voor douchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Napo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:58:
[...]

Ligt er natuurlijk aan. Concepten als trainmore waar je per keer een euro korting krijgt.
30 dagen per maand, tarief van 42 euro per maand. effectief dus 12 euro per maand voor douchen :+
Bij Fit For Free waar ik zat moet je altijd een muntje halen.
Formeel zit het douchen zelfs niet in je abonnement volgens mij, al gaven ze me altijd wel gewoon dat muntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben in de coronatijd gestopt met mijn favoriete sport: waterpolo.

Ik was aan het twijfelen om weer te beginnen, maar ik hoor van het bestuur angstige berichten over de hoogte van de badhuur. Verreweg de grootste kostenpost van de zwemvereniging. Een binnenzwembad op temperatuur houden kost nu eenmaal de nodige energie en die wordt met de dag duurder.

https://www.rtlnieuws.nl/...sbaan-nocnsf-tarieven-gas

De contributies behoorden voor de energiecrisis al tot de hoogste van alle sporten en dat terwijl ze (naar mijn mening) het meest gevoelig zijn voor de energieprijzen.

Naast huishoudens zullen dus zeker diverse sportverenigingen en zwembaden het zwaar gaan krijgen de komende periode. Er gaan ongetwijfeld een hoop sluiten.

De omvang van de energiecrisis is enorm en het besef is er nog veel te weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 13-09-2022 15:01 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De eerste zijn er al

Sportverenigingen in de knel door hoge energieprijzen: ‘Er zijn clubs die hun leden verbieden te douchen’

Premium artikel, zelf geen toegang, maar de titel dekt de lading denk ik aardig.

En al die houtkachels... is dat niet enorm vervuilend voor het milieu danwel vervelend voor omwonenden? vergeef me mijn onwetendheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kol Nedra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:51:
[...]

slecht hebben we niet, maar vind het zonde om er geld aan uit te geven, is heel wat anders...
Als je aandelen en crypto hebt doe ik voorzichtig de aanname dat je prima de middelen hebt om niet tegen je gezin hoeft te zeggen dat ze kou hoeven te lijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33
RodeStabilo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:04:
[...]

Als je aandelen en crypto hebt doe ik voorzichtig de aanname dat je prima de middelen hebt om niet tegen je gezin hoeft te zeggen dat ze kou hoeven te lijden.
Heb je de koers niet gezien? :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:00

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Je gezin in de kou laten zitten maar wel crypto kopen? Je hebt je prioriteiten op orde hoor ik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Voor wat betreft al die douchesuggesties: volgens verschillende sites kost 5 minuten douchen 0,2 kuub gas. Laat mensen nu 10 minuten douchen voor 0,4 kuub. Eurootje.

Dan ga je dus, uitgaande van dagelijks 10 minuten douchen, 12 kuub per persoon per maand verstoken voor sanitair warmwater. Dan heb je nog een vriendin voor wie de koude kraan te koud is om de handen te wassen, dus laat het 15 kuub zijn voor sanitair warmwater.

Ga je dan serieus voor 30 euro per maand aan douchen (want kom op, wie betaalt er nu echt 4 euro per m3?) een sportschoolabonnement nemen, en daarvoor het ongemak van het dagelijks omrijden nemen?

Het is een leuk gedachtenexperiment, maar volgens mij niet zo reëel. Ook een uurtje zwemmen kost al zo'n € 6,50, dus rendabel is het al helemaal niet.

Een woonhuis met cv warm stoken kost vele kubieke meters gas per dag, laten we het over realistische zaken blijven hebben. Volgens mij zien sommigen hier de rijen voor de douche van de sportschool al voor zich, zich niet realiserend dat een abo daarop ook al 30+ per maand kost...

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2022 15:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:03:
[...]

En al die houtkachels... is dat niet enorm vervuilend voor het milieu danwel vervelend voor omwonenden? vergeef me mijn onwetendheid.
Voor het milieu (de directe leefomgeving) kán het vervuilend zijn; er komt bij houtverbranding in de praktijk altijd wel wat roet en dergelijke vrij. De hoeveelheid is afhankelijk van hoe goed men kan stoken.

Voor het klimaat (CO2) is het in theorie een gesloten cyclus. Mijn ouders stoken ook veel hout in de haard en dat komt (voornamelijk) uit eigen tuin en naastgelegen bossen. Daar groeien ook nieuwe bomen op. Op die manier is de cyclus rond en hoeft het niet extra belastend te zijn.

Vooral belangrijk is dus het stoken van goed hout met een goede techniek (zoveel als mogelijk volledige verbranding, zo weinig mogelijk rook).

Het probleem is dat Jan en Alleman nu hout gaan stoken. Al het afval dat ze kunnen vinden proppen ze in de kachel. Tezamen met nat hout, etc. Ja, dan gaan er gauw mensen klagen.

Maar geef de mensen eens ongelijk;
- op houtstook betaal je geen energiebelasting;
- een stère hout (los gestort) kost ongeveer 80 a 90 euro;
- de energiewaarde is, afhankelijk van de houtsoort, ongeveer 5.700 MJ;
- de gas-equivalent hiervan kost ongeveer 146 kuub gas, met de huidige prijzen (€ 4,18 bij Vattenfall bijvoorbeeld) dus ruim 600 euro.

Een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
-tom-562 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:07:
[...]

Je gezin in de kou laten zitten maar wel crypto kopen? Je hebt je prioriteiten op orde hoor ik
dus jij bent wel bereid om €600 uit te geven aan alleen warmte? ieder zijn ding natuurlijk..... mijn vrouw vind het.overigens ook prima dat we gaan bezuinigen erop.
we hebben airco in slaapkamer, dus we kunnen bij echte kou met zijn allen in de slaapkamer wonen zodat er maar klein gedeelte van het huis warm en leefbaar hoeft zijn.....
en antwoord van erboven: juist slim om aandelen en crypto te kopen voor een vermogende toekomst 😌

nothing stops this train

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Je prioriteiten niet op orde dus, geeft niet, maar ook weer niet nodig om dan hier te melden dat je allemaal besparende maatregelen 'moet' treffen. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kol Nedra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:19:
[...]

dus jij bent wel bereid om €600 uit te geven aan alleen warmte? ieder zijn ding natuurlijk..... mijn vrouw vind het.overigens ook prima dat we gaan bezuinigen erop.
we hebben airco in slaapkamer, dus we kunnen bij echte kou met zijn allen in de slaapkamer wonen zodat er maar klein gedeelte van het huis warm en leefbaar hoeft zijn.....
en antwoord van erboven: juist slim om aandelen en crypto te kopen voor een vermogende toekomst 😌
Ja, leuke herinneringen voor je kinderen 'Vroeger moesten we met z'n allen in de kou zitten, en soms mochten we met z'n allen op de slaapkamer. Maar papa had wel crypto gekocht wat later verdampt is!'.
Als je hierop moet besparen heb je je prioriteiten niet op orde. Dan maar wat minder vermogen voor later.
Ik gun mijn kinderen liever een comfortabel leven als dat ik wat extra vermogen op bouw voor later. Want zeg nou zelf, die 600 euro (als dat uberhaupt al zo is), is echt niet permanent ofzo. Dan heb je het over 1 winter o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 13-09-2022 15:32 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

Een dergelijk verwijtende toon hoeft hier ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2022 21:21 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Ben blij dat ik jou persoonlijk niet ken. Ik had je aangemeld bij een instantie. Beetje eigen geld investeren en je kinderen in de kou laten zitten. Al moet ik €800 betalen, als ik dat kan dan betaal ik dat. Ik laat m’n kinderen geen kou lijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 13-09-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:15:
(want kom op, wie betaalt er nu echt 4 euro per m3?)
Mijn termijnbedrag is net door Vrijopnaam op toch op 470 euro gezet. En eigenlijk willen ze 600 hebben om aan het eind van het jaar op 0 uit te komen met de huidige cijfers.

Da's voor een kleine 3500kwh / 600m3 voorspeld verbruik.

(en ja heb idd al gezien dat ik beter kan switchen als dat zo blijft want zelfs Vattenfall is momenteel 30 euro per maand goedkoper voor ditzelfde verbruik)

[ Voor 18% gewijzigd door Polderviking op 13-09-2022 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zullen we het niet overdrijven mensen?

14-16 graden is niet extreem koud. 60 jaar geleden was dat normaal, en buiten de woonkamer was het nog veel kouder. Daar gaat niemand dood aan.

Wat dat betreft zijn we als westerse wereld echt extreem verwend, blijkt ook hier maar weer.

Ik vind het juist een goede zaak om energie te besparen. Hier gaat de kachel naar 18 graden. Lager durf ik niet aan, omdat ik dan vrees dat mijn aquarium het verschil gaat wegstoken wat ik met de warmtepomp bespaar :) Die laatste is uiteraard stukken zuiniger dan het aquarium.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Glashelder schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:35:

14-16 graden is niet extreem koud. 60 jaar geleden was dat normaal, en buiten de woonkamer was het nog veel kouder. Daar gaat niemand dood aan.
Ga eens even fietsen. Douchen met warm water is zeker ook een luxe?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Glashelder schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:35:

Wat dat betreft zijn we als westerse wereld echt extreem verwend, blijkt ook hier maar weer.

Ik vind het juist een goede zaak om energie te besparen. Hier gaat de kachel naar 18 graden. Lager durf ik niet aan, omdat ik dan vrees dat mijn aquarium het verschil gaat wegstoken wat ik met de warmtepomp bespaar :) Die laatste is uiteraard stukken zuiniger dan het aquarium.
Eerst begin je over westerse wereld die extreem verwend is maar zelf doe je de kachel niet lager dan 18 vanwege je aquarium. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Agent47 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:37:
[...]

Eerst begin je over westerse wereld die extreem verwend is maar zelf doe je de kachel niet lager dan 18 vanwege je aquarium. 8)7
Ik leef toch ook in deze westerse wereld :?

En ja.. wat heeft het voor zin als ik mijn theromostaat nog lager zet en dat vervolgens het aquarium het verschil (of meer) extra gaat verbruiken? Dan is het toch logisch om een sweet spot te zoeken voor energiebesparing?

Of moet ik even voor 2000 euro aan vissen door de plee spoelen? 8)7
Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:36:
[...]

Ga eens even fietsen. Douchen met warm water is zeker ook een luxe?
Wat een extremisme hier..

Maar ik zie het wel weer, energiebesparing in dit land gaat zo echt niks worden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Weet je wat pas energie bespaart, geen aquarium met 2000 euro aan vissen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-tom-562 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:41:
Dat is nu eenmaal een situatie waar ik nu mee moet dealen :p

Fabriceren van katten en hondenvoer kost ook de nodige energie. Vissen eten relatief gezien dan weer heel weinig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

JanHenk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:19:
[...]

Voor het milieu (de directe leefomgeving) kán het vervuilend zijn; er komt bij houtverbranding in de praktijk altijd wel wat roet en dergelijke vrij. De hoeveelheid is afhankelijk van hoe goed men kan stoken.

Voor het klimaat (CO2) is het in theorie een gesloten cyclus. Mijn ouders stoken ook veel hout in de haard en dat komt (voornamelijk) uit eigen tuin en naastgelegen bossen. Daar groeien ook nieuwe bomen op. Op die manier is de cyclus rond en hoeft het niet extra belastend te zijn.

Vooral belangrijk is dus het stoken van goed hout met een goede techniek (zoveel als mogelijk volledige verbranding, zo weinig mogelijk rook).

Het probleem is dat Jan en Alleman nu hout gaan stoken. Al het afval dat ze kunnen vinden proppen ze in de kachel. Tezamen met nat hout, etc. Ja, dan gaan er gauw mensen klagen.

Maar geef de mensen eens ongelijk;
- op houtstook betaal je geen energiebelasting;
- een stère hout (los gestort) kost ongeveer 80 a 90 euro;
- de energiewaarde is, afhankelijk van de houtsoort, ongeveer 5.700 MJ;
- de gas-equivalent hiervan kost ongeveer 146 kuub gas, met de huidige prijzen (€ 4,18 bij Vattenfall bijvoorbeeld) dus ruim 600 euro.

Een enorm verschil.
Het is toch gewoon biomassa en biomassa is het grootste aandeel in onze duurzame energie.

Fout stoken levert veel problemen op. Ik ken mensen met een hoogrendements houtkachel die schoon droog goed hout stoken en dan ruik je niets. Heeft mij ook verbaasd maar als je het goed doet kan dat dus gewoon. Die hebben zich er overigens wel in verdiept en een uitermate goede houtkachel met heel hoog rendement etc.

Ik weet niet wat een sterre is maar volgens mij is de prijs per 1,8 kuub kwaliteits stookhouthout al naar 700€. Als je het niet al hebt liggen hoef je er nu niet meer aan te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

-tom-562 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:41:
Maar wat moet je dan eten als het voedsel nog duurder wordt.

Ik vindt het ene geniaal idee. Verse vis op voorraad

Edit: Een familielid van mij doet inderdaad zijn aquarium weg om die reden. Kosten waren erg hoog voor verwarming en constant draaiende pompen met de huidige prijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 13-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polderviking
Ik ben iemand die rustig in een t-shirt naar buiten loopt terwijl er gewoon een pak sneeuw ligt dus aan weerstand hebben voor kou ligt het niet maar stilzitten in 14 graden is echt wel gewoon stevig fris hoor.
Ook met dikke kleding aan.

Wij stoken niet hoger dan 16 en dat vind ik echt wel de absolute ondergrens van behagelijkheid als je gewoon dikke winterkleding aan trekt.
Daarbuiten moet je echt wel dingen doen als jassen aanhouden.
En je moet ook waken voor vochtproblemen als je helemaal sparta gaat en de CV echt helemaal gaat afschakelen.

Vroeger, toen je nog gewoon hout in je open haard mocht gooien, was het echt niet zo koud in je primaire vertrek...

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 13-09-2022 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:18

The Zep Man

🏴‍☠️

Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:47:
[...]

Maar wat moet je dan eten als het voedsel nog duurder wordt.

Ik vindt het ene geniaal idee. Verse vis op voorraad
Waarschijnlijk kost het minder om grootschalig gekweekte vis te kopen. :+
Polderviking schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:49:
Wij stoken niet hoger dan 16 en dat vind ik echt wel de absolute ondergrens van behagelijkheid als je gewoon dikke winterkleding aan trekt.
Daarbuiten moet je echt wel dingen doen als jassen aanhouden.
En je moet ook waken voor vochtproblemen als je helemaal sparta gaat en de CV echt helemaal gaat afschakelen.
Minimumtemperatuur om vochtproblemen te voorkomen is 6-12 graden. Je kan dus aardig terugschakelen, zeker als je langdurig niet thuis bent. Wel moet je voldoende ventileren.
Vroeger, toen je nog gewoon hout in je open haard mocht gooien, was het echt niet zo koud in je primaire vertrek...
Dus voor iedereen met een houtkachel:
Stoken op hout als je primair verblijft in het hoofdvertrek, en een elektrisch radiatorkacheltje als je langdurig verblijft in een ander vertrek. Alleen de delen van het huis verwarmen waar je (langdurig) verblijft, op het moment dat je daar bent.

[ Voor 64% gewijzigd door The Zep Man op 13-09-2022 15:59 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

Polderviking schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:49:
[...]

Ik ben iemand die rustig in een t-shirt naar buiten loopt terwijl er gewoon een pak sneeuw ligt dus aan weerstand hebben voor kou ligt het niet maar stilzitten in 14 graden is echt wel gewoon stevig fris hoor.
Ook met dikke kleding aan.

Vochtprobleem maak ik mij ook wel zorgen over. Verleden winter niet gestookt in de slaapkamer. Dat is prima onder een stevig dekbed maar ik ben er wel achter gekomen dat de leren schoenen in de kast daar last van hadden. Daar zat toch vochtschimmel op. Ik moet dus wel oppassen met de luchtvochtigheid en daar evt wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33
Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:52:
[...]

Vochtprobleem maak ik mij ook wel zorgen over. Verleden winter niet gestookt in de slaapkamer. Dat is prima onder een stevig dekbed maar ik ben er wel achter gekomen dat de leren schoenen in de kast daar last van hadden. Daar zat toch vochtschimmel op. Ik moet dus wel oppassen met de luchtvochtigheid en daar evt wat aan doen.
Ik stook sowieso nooit in een slaapkamer, en kan me niet herinneren dat we dat deden toen ik nog thuis woonde. Ik vind het juist verschrikkelijk als het warm is in de slaapkamer. Maar als je er echt schade aan spullen van krijgt, dan moet het wel echt koud geworden zijn. Hoe koud wordt het dan wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:44:
[...]

Ik weet niet wat een sterre is maar volgens mij is de prijs per 1,8 kuub kwaliteits stookhouthout al naar 700€. Als je het niet al hebt liggen hoef je er nu niet meer aan te beginnen.
Een stère is een soort maat voor een kuub hout, maar dan inclusief alle 'lucht'. Aan massief hout is er dan meestal zo'n 0,65 a 0,7 m³ hout.

Kost dat serieus al 700 euro? Mijn ouders hebben ruim 30 stère (gestapeld en gedroogd) aan hout op voorraad liggen maar dat komt dus grotendeels uit eigen tuin en is zelf gezaagd, gekloofd en gestapeld. Dat zou een goudmijn zijn.

Volgens een bevriende hovenier zijn de prijzen wel gestegen (ik was wellicht wat te optimistisch), maar het is nog geen 150 euro. Als er wat beschikbaar is. Is dan wel vers hout en los gestort, dus zelf stapelen en drogen. Ook verschillende soorten door elkaar.

Als je bereid bent om zelf de handjes wat uit de mouwen te steken, kun je dus (nog steeds) een stuk goedkoper stoken dan op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:18

The Zep Man

🏴‍☠️

dehardstyler schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:54:
Ik stook sowieso nooit in een slaapkamer, en kan me niet herinneren dat we dat deden toen ik nog thuis woonde. Ik vind het juist verschrikkelijk als het warm is in de slaapkamer. Maar als je er echt schade aan spullen van krijgt, dan moet het wel echt koud geworden zijn. Hoe koud wordt het dan wel niet?
Zoals eerder genoemd is temperatuur niet enkel belangrijk. Ventilatie is dat ook. Laat nu net ventilatie in een gesloten kledingkast vaak niet bestaan.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Temperaturen van minimaal 6-12 graden zoals op die CoolBlue site lijken mij dan veel te laag. De kans dat in hoeken schimmel ontstaat wordt dan echt veel te groot. Ik zou echt niet onder de ~14 graden gaan eerlijk gezegd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
psy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:09:
Temperaturen van minimaal 6-12 graden zoals op die CoolBlue site lijken mij dan veel te laag. De kans dat in hoeken schimmel ontstaat wordt dan echt veel te groot. Ik zou echt niet onder de ~14 graden gaan eerlijk gezegd.
onder de 14 graden is idd niet verstandig ivm vocht... ook verstandig is het om toch de ramen open te zetten voor ventilatie 15 minuten per dag...

nothing stops this train

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:20
[...]

Ik zie nu een kleine dip, ik zou vanavond gewoon koude soep met brood eten zodat je meer crypto kopen kunt. Denk wel aan de vermogende toekomst!

[ Voor 10% gewijzigd door Joyous-P op 13-09-2022 16:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:46:
[...]

hellend vlak drogredering helpt niet in een discussie als deze
Laat ik het dan zo stellen; niet meer winst mogen maken dan voorgaande jaren. De Max. Winst bevriezen en de Max. Prijs bevriezen op historisch gemiddelde van de afgelopen 3-5 jaar. Idem voor eventueel uit te keren bonussen etc.

Meer = afromen. Verlies maken is compenseren of nationaliseren.

Het is een crisis… geen grabbelfestijn voor aandeelhouders.

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 13:00 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:13
Gecko123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:07:
Energiemaatschappijen hebben mega toevalswinsten gedraaid dat moet terug naar bedrijven en huishoudens maar tegelijkertijd is het een kans en moeten we investeren in de energietransitie.
Heb je dan ook de cijfers van alle energiemaatschappijen en de mega winsten? Volgens mij ligt het er maar net aan in welke markt ze precies zitten. De olieboeren hebben dikke winsten gemaakt en de uitbaters van zonnepanelen en kernenergie hebben ook redelijk gedraaid. Echter de kolen- en gascentrales kosten momenteel geld voor die energiemaatschappijen, dus krijgen die dan steun als ze verlies draaien? En geldt dat voor de overige maatschappijen ook wanneer ze verlies draaien? Verder heb je nog de dozenschuivers, de maatschappijen welke enkel inkopen en verkopen, maar zelf niets opwekken. Deze maken waarschijnlijk ook geen dikke winsten en er zijn er afgelopen jaar al een paar omgevallen.

Overigens zijn energiemaatschappijen zelf ook aan het investeren in de energietransitie. Eneco heeft veel geld gestoken in windmolens en steekt daar nog veel geld in, Shell is bezig met de waterstoffabrieken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:19
TheBrut3 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:25:
Overigens zijn energiemaatschappijen zelf ook aan het investeren in de energietransitie. Eneco heeft veel geld gestoken in windmolens en steekt daar nog veel geld in, Shell is bezig met de waterstoffabrieken.
Shell geeft meer geld uit aan marketing die ons doet geloven dat ze bezig zijn met de energietransitie dan aan die energietransitie zelf.

Los van het feit dat overstap naar waterstof niet per se heel goed is, maar het is inderdaad wel een 'transitie'. Net zoals dat allerlei mensen nu 50 jaar teruggaan in de tijd en weer op hout gaan stoken. Ook dat is 'energietransitie'.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:10
dreamscape schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:27:
[...]

Shell geeft meer geld uit aan marketing die ons doet geloven dat ze bezig zijn met de energietransitie dan aan die energietransitie zelf.

Los van het feit dat overstap naar waterstof niet per se heel goed is, maar het is inderdaad wel een 'transitie'. Net zoals dat allerlei mensen nu 50 jaar teruggaan in de tijd en weer op hout gaan stoken. Ook dat is 'energietransitie'.
Yep, mijn achterburen hebben het 'geluk' een haard in huis te hebben. Kortom, daar is de hele achtertuin al als een soort houtopslag ingezet. Warm zullen ze het hebben deze winter.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
stylezzz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:35:
[...]

Yep, mijn achterburen hebben het 'geluk' een haard in huis te hebben. Kortom, daar is de hele achtertuin al als een soort houtopslag ingezet. Warm zullen ze het hebben deze winter.... :)
Dan hoop ik voor je dat de wind doorgaans de goede kant uit staat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
dreamscape schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:41:
[...]

Dan hoop ik voor je dat de wind doorgaans de goede kant uit staat... ;)
Redelijk. Wrang is dat 'ik' gebonden ben aan stadsverwarming en waarschijnlijk van 100 naar 500 euro in de maand ga qua 'stoken' vanaf 1 januari met de huidige gasprijs. En dat terwijl er maar 5% gas word gebruikt om de warmte tot aan de huizen te krijgen..... Kortom, ik zal veel op de koffie gaan bij de achterburen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
stylezzz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:35:
[...]

Mijn ouders ook (en ik zelf in mijn vorige huis ook en ja, ik mis die kachel :/ ).
De hele zwik is vorig jaar winter gemonteerd (nieuwe haard + schoorsteen en isolatie), en de tuin ligt (uit het zicht) vol met hout. :P

Ze stoken vrijwel elke dag in de winter wanneer het weer het toelaat, dus niet bij windstil of mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
Ik heb alvast gedaan wat ik mijn inziens kan/over heb voor eventuele prijsstijgingen…

Intern gesolliciteerd op een andere functie (van kantoor naar onregelmatig werken) waarbij ik ergens tussen de €500-1000 netto meer zal gaan vangen per maand.

Solliciteren is in dit geval meer een formaliteit (nood is hoog en ik heb dat werk voorheen gedaan). Ik denk dat ik, zodra dat rond is, maar eens ga shoppen voor een extra airco/warmtepomp voor de verwarming.

Ik zit tot 2024 goed… zolang Pure Energie niet raar gaat doen tenminste… maar voor het geval dat het dan nog speelt…

Niet dat de stijgende prijzen de enige reden is, maar dat speelt zeker 50% mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 13-09-2022 16:49 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Don Quijote schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:32:
Het trieste is dat het zoveel makkelijker en beter kan. Ofwel een maximum tarief per kWh en M3, gefinancierd door de energiebedrijven aangevuld met overheid waar nodig. Ofwel, om die prikkel tot zuinig doen te versterken, een bepaalde basis verbruik voor een “sociaal” tarief (zeg 1500m3, 3000kWh) alles daarboven voor de marktprijs. Zo voorzie je in een sociaal minimum, blijft de prikkel daar voor verduurzaming, hoef je geen complex systeem op te tuigen, voorkom je dat mensen eerst de rekening niet meer kunnen betalen voordat je ze helpt, en geef je geen opening tot fraude….

Of we doen dit gedrocht. Man o man.
Zo eenvoudig is het allemaal niet. Waar denk je dat het extra geld heen gaat dat de overheid aanvult? jawel, naar diezelfde energiebedrijven. Partijen als Engie, RWE en Vattenfall zijn niet alleen energieleveranciers, maar ook energieproducenten en handelaren.

Die 'basis' die hadden we al, dat was de teruggaaf energiebelasting. Die was oorspronkelijk gebaseerd op dat 800 kWh behoorde tot de primaire levensbehoefte en niet belast moest worden. En aangezien bij de introductie hiervan belasting meer dan 75% van het tarief uit maakte, was dat een logische keuze.

Er wordt hier nog wel eens vergeten dat het meer dan 10 jaar heeft geduurd om een goede stabiele energiemarkt op te tuigen die door de ontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden veel dynamischer is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Energiemaatschappijen hebben op papier enorme winsten, maar liquiditeit is echt wel een probleem. Door de volatiele markten moet men ook meer geld neerleggen als borg. We praten hier over miljarden tot tientallen miljarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:44:
[...]
Fout stoken levert veel problemen op. Ik ken mensen met een hoogrendements houtkachel die schoon droog goed hout stoken en dan ruik je niets. Heeft mij ook verbaasd maar als je het goed doet kan dat dus gewoon. Die hebben zich er overigens wel in verdiept en een uitermate goede houtkachel met heel hoog rendement etc.
Houtkachels of pelletketels, hoe goed ook, hebben aanzienlijk meer fijnstof dan een aardgasgestookte ketel. De enige manier om dat op hetzelfde niveau te krijgen zijn scrubbers en die zijn er alleen op industrieel formaat.

Fijnstof is een serieus probleem in Nederland en de ruim 1 miljoen houtkachels spelen daar een belangrijke rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:52:
[...]
Meer ventileren, zeker in de slaapkamer. Een menselijk lichaam produceert heel veel vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:09
https://www.ad.nl/buitenl...puzzel-opgelost~a3fd7b36/

Uhh, de hele energie crisis lijkt opgelost als ik het artikel zo lees? Ondanks de grotere vraag worden weer prijzen als vorige winter verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 22:11

The Third Man

The Third Jellyfish

President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:10:
Uhh, de hele energie crisis lijkt opgelost als ik het artikel zo lees? Ondanks de grotere vraag worden weer prijzen als vorige winter verwacht?
De verwachting is het meest voor de hand liggende scenario, niet een garantie dat het allemaal zo gaat gebeuren. En als de boel zo kritisch is betekent het dus ook dat een kleine bijkomstigheid gelijk grote problemen kan veroorzaken. Ik zou dus nog lang niet van een oplossing spreken, slechts dat het er voor nu, qua energieprijzen niet slecht uit ziet (maar 'niet slecht' is nog lang niet 'goed'). Dat neemt trouwens ook niet weg dat in de industrie al een hoop verbruikers zijn weggevallen is omdat de energieprijzen nu te hoog zijn voor hun verdienmodel. Los van de specifieke energiemarkt gaan we dat alsnog in onze economieën merken.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 13-09-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
stylezzz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:43:
[...]

Redelijk. Wrang is dat 'ik' gebonden ben aan stadsverwarming en waarschijnlijk van 100 naar 500 euro in de maand ga qua 'stoken' vanaf 1 januari met de huidige gasprijs. En dat terwijl er maar 5% gas word gebruikt om de warmte tot aan de huizen te krijgen..... Kortom, ik zal veel op de koffie gaan bij de achterburen. ;)
als je goede vrienden hebt of goede buren kun je bijv ook delen: de ene dag bij jullie thuis en de andere dag bij hun.... soort huispoolen (carpoolen) 🥲

nothing stops this train

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ja tis wat al die burgers die op hout gaan stoken.

Maar dan had de regering het gas maar niet zo duur moeten laten worden.

Ik stook liever een stuk 'schoner' op gas, graag zelfs. Maar als me dat 6 bankjes in de maand gaat kosten dan stook ik mijn huis warm op houtpellets.

Wil je als regering het klimaat en het milieu redden? Zorg dan maar dat ik voor 5k mijn huis kan isoleren en een warmtepomp kan plaatsen.

Zo simpel ist.

Overigens verwacht ik dat onze regering dat niet gaat doen, maar dat ze dan wel pellet/hout stoken gaan verbieden.

Maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:24:
Wil je als regering het klimaat en het milieu redden? Zorg dan maar dat ik voor 5k mijn huis kan isoleren en een warmtepomp kan plaatsen.
Ook zonder warmtepomp is het slim om te isoleren. Dan heb je veel minder van dat dure gas nodig. Hoef je niet naar de 'regering' te wijzen, want dat kun je gewoon zelf regelen. Blijkbaar heb je er 5K voor klaarliggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Zo simpel ist.
Dit is natuurlijk wel één van de problemen die ons tot deze situatie gebracht hebben, afwachten tot de overheid iets doet en dan ook verwachten dat de overheid het betaalt. Het is niet de regering of de overheid die het klimaat/het milieu wil redden maar het is de samenleving die dat wil doen. Tot op heden worden er mondjesmaat regeling gemaakt om dat te faciliteren maar alsnog is de bewoner aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:40:
[...]

Ook zonder warmtepomp is het slim om te isoleren. Dan heb je veel minder van dat dure gas nodig. Hoef je niet naar de 'regering' te wijzen, want dat kun je gewoon zelf regelen. Blijkbaar heb je er 5K voor klaarliggen.
Meh. Ik neem de gok en wacht nog wel even een jaartje, hopen dat de gekte dan wat over is gewaaid en je niet het 5 voudige betaald voor een rol steenwol en wat vurenhouten latjes, omdat iedereen en zijn moeder de isolatie van de isolatie van zijn isolatie isoleert.

Ondertussen stook ik dan met alle liefde een beetje meer voor onze lieve heer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De Europese Commissie gaat ingrijpen op de energiemarkt.
-Producenten van groene energie krijgen nog maximaal €180 per MWh.
-Oliebedrijven zoals Shell krijgen te maken met een extra 33% winstbelasting.
-Het doel is de energieprijs verlagen alsmede de extra winsten te gebruiken voor compensatie aan burgers en bedrijven.

https://nos.nl/artikel/24...roducenten-naar-consument

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2022 18:08 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:45:
[...]

Dit is natuurlijk wel één van de problemen die ons tot deze situatie gebracht hebben, afwachten tot de overheid iets doet en dan ook verwachten dat de overheid het betaalt. Het is niet de regering of de overheid die het klimaat/het milieu wil redden maar het is de samenleving die dat wil doen. Tot op heden worden er mondjesmaat regeling gemaakt om dat te faciliteren maar alsnog is de bewoner aan zet.
Ik ben anders niet op deze aarde gezet om de wereld te redden.

Als de regering de BTW op gigantisch gestegen prijzen met alle liefde ontvangt, nuts bedrijven kan privatiseren, grote multinationals kan ontzien van belastingen en voordeeltjes kan geven, dan kunnen ze ook prima duurzame installaties voordeliger maken.

Maar als jij het bij mij in de schoenen wilt schuiven dan mag dat natuurlijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:59:
[...]

Ik ben anders niet op deze aarde gezet om de wereld te redden.

Als de regering de BTW op gigantisch gestegen prijzen met alle liefde ontvangt, nuts bedrijven kan privatiseren, grote multinationals kan ontzien van belastingen en voordeeltjes kan geven, dan kunnen ze ook prima duurzame installaties voordeliger maken.

Maar als jij het bij mij in de schoenen wilt schuiven dan mag dat natuurlijk ook.
Nee, dat ben je omdat je ouders zich een paar minuten verveelden, maar zoveel energie hebben ze in die tijd niet verstookt noch opgewekt, dus dat heeft met dit onderwerp verder weinig te maken.

Je hebt blijkbaar genoeg subsidie genoten om de meest vervuilende oplossing van allemaal in huis te nemen, namelijk een pelletkachel, en vindt nu verdere verduurzaming het probleem van de overheid?

Waarom boeit het milieu jou pas iets wanneer het je niets of weinig kost? Je hebt geen kinderen, en voor wie na jou komt: succes ermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:16:
[...]

Nee, dat ben je omdat je ouders zich een paar minuten verveelden, maar zoveel energie hebben ze in die tijd niet verstookt noch opgewekt, dus dat heeft met dit onderwerp verder weinig te maken.

Je hebt blijkbaar genoeg subsidie genoten om de meest vervuilende oplossing van allemaal in huis te nemen, namelijk een pelletkachel, en vindt nu verdere verduurzaming het probleem van de overheid?

Waarom boeit het milieu jou pas iets wanneer het je niets of weinig kost? Je hebt geen kinderen, en voor wie na jou komt: succes ermee?
Oh nee hoor, heb ook voor een dakje met zonnepanelen gekozen.

En ja, ik vind de prijzen voor duurzame installaties behoorlijk absurd. Jij niet dan? Ik heb helaas geen baan waarmee ik een ton in een jaar binnenhark en zulks makkelijk kan missen.

Als je wilt dat mensen meer doen dan zou de beste oplossing toch zijn om zulke techniek betaalbaar te maken, in plaats van een elite markt? Of ben ik nu gek :)

En ja, 2 prachtige kinderen, al zeg ik het zelf. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:26:
[...]

Oh nee hoor, heb ook voor een dakje met zonnepanelen gekozen.

En ja, ik vind de prijzen voor duurzame installaties behoorlijk absurd. Jij niet dan? Ik heb helaas geen baan waarmee ik een ton in een jaar binnenhark en zulks makkelijk kan missen.

Als je wilt dat mensen meer doen dan zou de beste oplossing toch zijn om zulke techniek betaalbaar te maken, in plaats van een elite markt? Of ben ik nu gek :)

En ja, 2 prachtige kinderen, al zeg ik het zelf. ;)
Ik vind het zeker duur, het volgende dat aan mijn huis moet gebeuren is een warmtepomp, boilervat en liefst vloerverwarming, bij elkaar duizenden en duizenden euro's.

Ik snap alleen niet hoe je komt van "het is duur" naar "dus de overheid moet het betalen". De wereld is in rap tempo onbewoonbaar aan het worden, en alles wat de overheid uitgeeft, wordt uiteindelijk betaald door haar burgers...

Als je dan nog steeds lekker slaapt als er bossen voor jou worden omgekapt, het verpulverde hout vervolgens op de boot hierheen wordt gezet, en jij de rook van het verbranden daarvan weer over je eigen leefomgeving uitstoot... Dan vraag ik me inderdaad af of het je nou echt om de toekomst gaat of alleen om je portemonnee.

Natuurlijk weet ik niet wat voor jou mogelijk is qua financiën, en dat maakt ook niet uit. Uiteraard mag de boel gesubsidieerd worden, graag zelfs, maar dat wordt het ook al. Drie keer raden wat subsidies met de prijzen doen. En dan nog wordt het niet voor iedereen bereikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Ja tis wat al die burgers die op hout gaan stoken.

Maar dan had de regering het gas maar niet zo duur moeten laten worden.

Ik stook liever een stuk 'schoner' op gas, graag zelfs. Maar als me dat 6 bankjes in de maand gaat kosten dan stook ik mijn huis warm op houtpellets.

Zo simpel ist.

Overigens verwacht ik dat onze regering dat niet gaat doen, maar dat ze dan wel pellet/hout stoken gaan verbieden.

Maar dat zien we dan wel weer.
Tsjah, ik doe ook graag mee met een 'groener' initiatief als stadsverwarming. 95% van mijn warmte is restwarmte van de amercentrale in geertruidenberg wat nog met 5% gas word opgestookt totdat het bij mij in de voordeur zit. Toch zijn we collectief voor de leeuwen gegooid door vriendje jetten dat het echt niet mogelijk was om dit jaar die tarieven los te koppelen van de gastarieven.... bedankt man, ik gok dat het volgend jaar ook niet gaat lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:55:
De Europese Commissie gaat ingrijpen op de energiemarkt.
-Producenten van groene energie krijgen nog maximaal €180 per MWh.
-Oliebedrijven zoals Shell krijgen te maken met een extra 33% winstbelasting.
-Het doel is de energieprijs verlagen alsmede de extra winsten te gebruiken voor compensatie aan burgers en bedrijven.

https://nos.nl/artikel/24...roducenten-naar-consument
Oei... een extra winstbelasting. Daar gaan de tarieven weer. De aandeelhouders zullen toch beschermt moeten worden....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:33:
[...]

Ik vind het zeker duur, het volgende dat aan mijn huis moet gebeuren is een warmtepomp, boilervat en liefst vloerverwarming, bij elkaar duizenden en duizenden euro's.

Ik snap alleen niet hoe je komt van "het is duur" naar "dus de overheid moet het betalen". De wereld is in rap tempo onbewoonbaar aan het worden, en alles wat de overheid uitgeeft, wordt uiteindelijk betaald door haar burgers...

Als je dan nog steeds lekker slaapt als er bossen voor jou worden omgekapt, het verpulverde hout vervolgens op de boot hierheen wordt gezet, en jij de rook van het verbranden daarvan weer over je eigen leefomgeving uitstoot... Dan vraag ik me inderdaad af of het je nou echt om de toekomst gaat of alleen om je portemonnee.

Natuurlijk weet ik niet wat voor jou mogelijk is qua financiën, en dat maakt ook niet uit. Uiteraard mag de boel gesubsidieerd worden, graag zelfs, maar dat wordt het ook al. Drie keer raden wat subsidies met de prijzen doen. En dan nog wordt het niet voor iedereen bereikbaar.
Ik heb niet de illusie dat wanneer mijn huis compleet energie neutraal is, deze wereld ineens gered zal worden van decennia lang onverantwoorde globale economische groei. Je weet wel, die economische groei die ook hoog in het vaandel staat bij ons huidige neo liberalistische bewind. Ook al helpt natuurlijk ieder beetje, ons Nederlands huishoudens verbruik is echt behoorlijk minimaal. Slechts 13% van het landelijke verbruik meen ik me te herinneren.

Als je vervolgens kijkt naar de wereld als geheel, dan spreken we daarmee nog niet eens over een spreekwoordelijke druppel op de vulkaanuitbarsting.

En wetende dat mijn woonkamer aankomende winter in ieder geval aangenaam warm zal zijn voor mij en mijn gezin, betaalbaar, met die gedachte slaap ik inderdaad heerlijk. Maar ik ben dan ook echt een klimaat psychopaat zonder enige vorm van empathie voor mijn directe omgeving.

Dat die investering in persoonlijke duurzaamheid door de regering bij de mensen zelf is gelegd vind jij gewoon volkomen acceptabel? Ik vind dat eigenlijk behoorlijk frapant. Ondertussen mag je wel voor 100 euro de halve wereld over vliegen en je co2 voetafdruk zonder pardon bij moeder natuur in het gezicht swaffelen. Gewoon zonder doel als tussenstop zelfs, want daarmee hoeft er minder subsidie naar Schiphol om Schiphol kunstmatig enigsinds overeind te houden.

Deze regering kan prima grote multinationals uitbailen en ongekende belasting voordelen geven waarvan de rekening ook uiteindelijk gewoon bij de burger komt, maar als het aankomt op verduurzaming van persoonlijke situaties dan is het 'red uw burgerlijke reet'?

Ik vind daar persoonlijk wel wat van, maar ach, wie ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:26:
[...]

Dat die investering in persoonlijke duurzaamheid door de regering bij de mensen zelf is gelegd vind jij gewoon volkomen acceptabel? Ik vind dat eigenlijk behoorlijk frapant.
Door de regering...

De volksvertegenwoordigers kiezen we als inwoners van dit land toch samen, wij kiezen daarmee (in)direct er voor om bepaalde doelstellingen te hebben en de kosten daarvan ergens neer te leggen. Linksom of rechtsom komen de kosten van de verduurzaming toch wel bij de maatschappij te liggen, ook de overheid kan geen gratis geld creeeren.

De overheid en de regering buiten je beinvloedingssfeer plaatsen is een redelijke dooddoener die realtief vaak aan wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Napo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:34:

De overheid en de regering buiten je beinvloedingssfeer plaatsen is een redelijke dooddoener die realtief vaak aan wordt gehaald.
U bent nog nooit benadeeld door de overheid?

Want, als de richting vooruit is en de overheid zegt tegen u dat u linksaf moet, dan gaat u linksaf, of het wettelijk of onwettelijk gaat.

Dus ja, je hebt als burger geen invloed.

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 13-09-2022 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dergelijke "anecdotes" die neerkomen op verwijten naar anderen, zijn hier niet welkom.

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2022 21:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:34:
[...]

Door de regering...

De volksvertegenwoordigers kiezen we als inwoners van dit land toch samen, wij kiezen daarmee (in)direct er voor om bepaalde doelstellingen te hebben en de kosten daarvan ergens neer te leggen. Linksom of rechtsom komen de kosten van de verduurzaming toch wel bij de maatschappij te liggen, ook de overheid kan geen gratis geld creeeren.

Is dat zo? Ik kan me namelijk niet herinneren op een partij binnen de huidige coalitie gestemd te hebben.

De regering kan inderdaad geen gratis geld creëren, maar het zou wel veel socialer besteed kunnen worden. Nu betalen wij voornamelijk subsidies en steunpakketten zodat grote bedrijven bonussen kunnen blijven uitdelen, en in Nederland blijven zodat onze fijne economie toch door kan blijven groeien.

Nee, besteed het maar wat socialer. En dan heb ik het echt niet over mijn eigen situatie, maar over die duizenden zo niet tienduizenden Nederlanders die wel echt in de shit komen.

Maar ik zal het hier verder bij laten en dit topic niet verder vervuilen. Volgend jaar een hopelijk een L/L laten plaatsen met het geld wat ik bespaar, mede door de pelletkachel.

Dan kan ik volgend jaar ook duurzamer verwarmen en hopelijk nog wat meepraten over hoe fijn het voelt om deze wereld te redden voor mijn nageslacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:51:
[...]
Nu betalen wij voornamelijk subsidies en steunpakketten zodat grote bedrijven bonussen kunnen blijven uitdelen, en in Nederland blijven zodat onze fijne economie toch door kan blijven groeien.
Waarschijnlijk een vraag die niet beantwoord gaat worden maar laat eens zien dan? Laat eens zien dat belastinggeld voornamelijk naar subsidies en steunpakketten voor grote bedrijven gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
graag niet op reageren

[ Voor 93% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-09-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:13
President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:10:
https://www.ad.nl/buitenl...puzzel-opgelost~a3fd7b36/

Eerst zien dan geloven. Vandaag is de prijs van gas gewoon weer 6% gestegen, zonder echte aanleiding volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Nu online

Indoubt

dehardstyler schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:54:
[...]

12 graden. Het gaat wel met een dik dekbed maar je moet oppassen dat je niet bevriest aan de douchevloer, die wordt flink kouder, ongeisoleerd granieto op een dun laagje stampbeton uit 1953 of zo. Ik kan er vrijwel niet bij door de kruipruimte, anders had ik er al iets aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:54:
[...]

Waarschijnlijk een vraag die niet beantwoord gaat worden maar laat eens zien dan? Laat eens zien dat belastinggeld voornamelijk naar subsidies en steunpakketten voor grote bedrijven gaat.
Toegegeven, die informatie heb ik niet. Een groot deel zal ook al best wel vrij sociaal besteed worden in de vorm van sociale zekerheid.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen anti overheidswappie die alles wat met regering te maken heeft per direct alleen maar slecht vindt. Maar in plaats van die eeuwige subsidie pot en complex en inefficiënt toeslagen/belastingstelsel kun je toch veel directer verduurzamen?

Toen corona kwam werden er enorme steunpakketten uit de kast getrokken voor bedrijven en ondernemers. En natuurlijk was dat toen ook goed, en noodzakelijk. Zoiets moet met de huidige crisis toch ook kunnen?

Ik zou bijvoorbeeld best een grootschalig steunpakket verdeeld zien worden over de echt kansarmere mensen waarmee direct sociale huur wordt geïsoleerd en bijvoorbeeld zonnepanelen en L/L mee worden aangelegd waarvan de opbrengst en besparing direct naar de bewoners gaat. Iets in die trend moet toch realiseerbaar zijn? Die mensen worden dan toch meteen voor de middellange termijn zelfredzamer dan met weer een extra toeslag of subsidie?

Het zal wel niet zo makkelijk in elkaar steken helaas, maar het huidige beleid win je ook geen oorlog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:17:
Ik zou bijvoorbeeld best een grootschalig steunpakket verdeeld zien worden over de echt kansarmere mensen waarmee direct sociale huur wordt geïsoleerd en bijvoorbeeld zonnepanelen en L/L mee worden aangelegd waarvan de opbrengst en besparing direct naar de bewoners gaat. Iets in die trend moet toch realiseerbaar zijn? Die mensen worden dan toch meteen voor de middellange termijn zelfredzamer dan met weer een extra toeslag of subsidie?

Het zal wel niet zo makkelijk in elkaar steken helaas, maar het huidige beleid win je ook geen oorlog mee.
Probleem is een beetje dat de grondstoffen om die energietransitie voor kansarme te bewerkstelligen ongeveer net zo schaars zijn als aardgas en de prijs ook x4 is gegaan. Iets wat je zelf een paar posts geleden aankaartte....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
We laten de grote stappen achterwege , want dan maken we invloedrijke lobby clubs boos.

En de burger moet zo snel mogelijk zo min mogelijk energie gebruiken.

Maar ondertussen is er amper geïnvesteerd in het electriciteitsnet, gaat Schiphol vrolijk uitbreiden en zijn we als land nog een prima plek om vooral nergens in de wereld belasting te hoeven betalen.

Onder andere het Quaterese overheidsfonds maakt daar gretig gebruik van. Die rijk geworden zijn met fossiele brandstoffen.

Hopen er maar op dat techniek de uitstoot van de boeren gaat verminderen.

Nergens meent de overheid enig voortouw , ze zetten een stip op de horizon en hopen maar dat de markt het uitzoekt.

Vandaag op teletekst , het planbureau (what’s in a name) : klimaatdoel 2030 ver weg.

Klopt er is namelijk geen enkel plan, ik heb het vaker genoemd , maak een deltaplan voor de energie transitie.

Zorg dat de maatschappij in zijn geheel , overheid, burgers, bedrijven keihard en gericht aan de slag gaan.

Want met alleen warmtepomp en wat zonnepanelen op daken bij mensen met een koophuis gaan we het niet redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:26:
[...]

Ik heb niet de illusie dat wanneer mijn huis compleet energie neutraal is, deze wereld ineens gered zal worden van decennia lang onverantwoorde globale economische groei. Je weet wel, die economische groei die ook hoog in het vaandel staat bij ons huidige neo liberalistische bewind. Ook al helpt natuurlijk ieder beetje, ons Nederlands huishoudens verbruik is echt behoorlijk minimaal. Slechts 13% van het landelijke verbruik meen ik me te herinneren.

Als je vervolgens kijkt naar de wereld als geheel, dan spreken we daarmee nog niet eens over een spreekwoordelijke druppel op de vulkaanuitbarsting.

En wetende dat mijn woonkamer aankomende winter in ieder geval aangenaam warm zal zijn voor mij en mijn gezin, betaalbaar, met die gedachte slaap ik inderdaad heerlijk. Maar ik ben dan ook echt een klimaat psychopaat zonder enige vorm van empathie voor mijn directe omgeving.

Dat die investering in persoonlijke duurzaamheid door de regering bij de mensen zelf is gelegd vind jij gewoon volkomen acceptabel? Ik vind dat eigenlijk behoorlijk frapant. Ondertussen mag je wel voor 100 euro de halve wereld over vliegen en je co2 voetafdruk zonder pardon bij moeder natuur in het gezicht swaffelen. Gewoon zonder doel als tussenstop zelfs, want daarmee hoeft er minder subsidie naar Schiphol om Schiphol kunstmatig enigsinds overeind te houden.

Deze regering kan prima grote multinationals uitbailen en ongekende belasting voordelen geven waarvan de rekening ook uiteindelijk gewoon bij de burger komt, maar als het aankomt op verduurzaming van persoonlijke situaties dan is het 'red uw burgerlijke reet'?

Ik vind daar persoonlijk wel wat van, maar ach, wie ben ik.
Sorry, ik snap jouw reactie, conclusie en de upvotes erop niet.

Dus omdat de overheid beslissingen neemt waar je je niet in kunt vinden, en omdat het allemaal toch geen zoden aan de dijk zet, hoef je niks te doen en kun je blijven doorgaan zoals je altijd deed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

Mfpower

In dubio

CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:13:
[...]

Dus omdat de overheid beslissingen neemt waar je je niet in kunt vinden, en omdat het allemaal toch geen zoden aan de dijk zet, hoef je niks te doen en kun je blijven doorgaan zoals je altijd deed?
Hoe spijtig ook, dat is een van de conclusies van speltheorie. Het hele klimaatvraagstuk is een prisoners dilemma. Zolang niet iedereen meedoet gaat het niet lukken en kun je het beste voor jezelf zorgen. Het schip blijft dan wel zinken helaas, maar als eenling kun je dat niet voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:13:
[...]

Het zit in het huidige politieke en maatschappelijke denken , de neo liberale geloofsovertuiging is te groot. Daarmee kan je grote maatschappelijke problemen waar een grote gezamenlijke daadkracht en werkelijk uitvoeren van plannen voor nodig is simpelweg niet voor elkaar krijgen.

Niemand kan het in zijn eentje , maar we geloven daar wel in , dat iedereen het alleen kan. Van het zichzelf opwerken naar een betere positie tot het oplossen van klimaat problemen.

Veel mensen kunnen zelf echt niets doen , ze zitten in een huurwoning, hebben dus geen mogelijkheid tot het zelf installeren van een warmtepomp of zonnepanelen.

Dan is er een grote groep die daar überhaupt geen geld voor heeft.

Al had de overheid 20 jaar geleden alleen maar het startsein gegeven voor het aanpassen van de voorraad sociale huurwoningen en een forse extra investering gedaan in technisch onderwijs dan hadden we er nu al veel beter op gestaan.

Dat was nog niet genoeg geweest, maar dat had in ieder geval een doordachte en goede start geweest.

Maar men koos ervoor (de kiezer) om de status quo te handhaven en op een magische marktoplossing te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector

We moeten 10% stroom gaan besparen en volgens de EU moet dat vooral bij de consument gebeuren
https://www.telegraaf.nl/...0-procent-stroom-besparen

Het niet meer op hetzelfde moment de tv aan vind ik prima als dat echt helpt, geen idee hoe men dat wil gaan realiseren? Per provincie een tijdstip? Mja, geloof niet dat je de pieken gaat kunnen voorkomen... Tussen 17u en 22u zijn er nou eenmaal veel mensen thuis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

One oke niet meer tegelijk tv kijken. Prachtig plan.

Gaan de kassen voor teelt van bijvoorbeeld sierbloemen ook dicht en in openbare gebouwen alle niet gebruikte apparatuur uit?

Nee? Dan ga ik gewoon een serie kijken of live tv tussen 19.00 en 21.00.

Zou niet weten wanneer ik dat anders moet doen op mijn led tv. Ivm werk en slapen.

Kachel moet al uit. Nu ook de energie zuinige apparatuur nog uit. Mag ik nog een lamp aan bij verschonen van mijn kinderen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dennis1812 op 13-09-2022 22:23 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hoezo verplicht besparen? We leven toch in een vrijemarkteconomie...

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 13-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CornermanNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:53:
[...]

Het zit in het huidige politieke en maatschappelijke denken , de neo liberale geloofsovertuiging is te groot. Daarmee kan je grote maatschappelijke problemen waar een grote gezamenlijke daadkracht en werkelijk uitvoeren van plannen voor nodig is simpelweg niet voor elkaar krijgen.

Niemand kan het in zijn eentje , maar we geloven daar wel in , dat iedereen het alleen kan. Van het zichzelf opwerken naar een betere positie tot het oplossen van klimaat problemen.

Veel mensen kunnen zelf echt niets doen , ze zitten in een huurwoning, hebben dus geen mogelijkheid tot het zelf installeren van een warmtepomp of zonnepanelen.

Dan is er een grote groep die daar überhaupt geen geld voor heeft.

Al had de overheid 20 jaar geleden alleen maar het startsein gegeven voor het aanpassen van de voorraad sociale huurwoningen en een forse extra investering gedaan in technisch onderwijs dan hadden we er nu al veel beter op gestaan.

Dat was nog niet genoeg geweest, maar dat had in ieder geval een doordachte en goede start geweest.

Maar men koos ervoor (de kiezer) om de status quo te handhaven en op een magische marktoplossing te wachten.
Ik vraag waarom er nu niks meer aan gedaan kan of hoeft te worden.

Het antwoord van jullie beiden, zwaar geparafraseerd, is: "omdat de overheid het verkloot heeft door via het neoliberalisme de teugels van het kapitalisme te laten vieren, en zo megacorporaties de wereld te laten verkrachten en ze, samen met hun rijke bestuurders, onevenredige belastingvoordelen te geven om zo steun af te laten brokkelen van hen die dat juist nodig hebben".

Daar ben ik het overigens volledig mee eens, maar het is geen antwoord op mijn vraag. We hebben allemaal meningen over wat er in het verleden anders had gekund waardoor we er nu misschien iets beter bij hadden gezeten, maar dan nog hoef je niet nu niks te doen omdat het allemaal geen zin meer heeft.

Niemand zegt dat iedereen het maar zelf moet oplossen. Ik zeg wel dat iedereen moet doen wat die kan. Al is het maar de thermostaat een paar graden lager zetten, minder vlees eten, of afstand doen van die heilige koe en weer eens wat meer gaan fietsen.

"Ja maar dorp", nee, niks uitzonderingen waardoor het voor jou niet geldt zodat jij niks hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:02
President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:03:

We moeten 10% stroom gaan besparen en volgens de EU moet dat vooral bij de consument gebeuren

Het niet meer op hetzelfde moment de tv aan vind ik prima als dat echt helpt, geen idee hoe men dat wil gaan realiseren? Per provincie een tijdstip? Mja, geloof niet dat je de pieken gaat kunnen voorkomen... Tussen 17u en 22u zijn er nou eenmaal veel mensen thuis...
Telegraaf linken én dat artikel niet goed lezen is klaarblijkelijk ook een kunst. :9

Voor zover ik begrepen heb is de vraag aan lidstaten om in totaal 10% minder te verbruiken. Voor elke kWh die jij kan betalen zal er een knakker ergens in Europa zitten die dat niet kan. Hetzelfde geldt voor bedrijven.
Het zal dus ongetwijfeld wel los lopen, morgen is er vast meer duidelijk (en vooral duidelijker geschreven).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:03:

Waarom pak je het minst relevante woord uit die hele paragraaf en trek je het in het belachelijke? Ook om niets te hoeven doen, omdat het absurd is? Dit is wat er staat:
Tijdens piekuren moet [de besparing] minimaal 5 procent worden. Zo’n moment is er aan het begin van de avond. We komen dan massaal thuis van werk en slurpen energie door allemaal tegelijk televisies en wasmachines aan te zetten en te kokkerellen.

Dat is volgens de Brusselse energiedeskundigen een moment dat er extra gas nodig is om centrales meer stroom te laten produceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:29:
[...]

Ik vraag waarom er nu niks meer aan gedaan kan of hoeft te worden.

Het antwoord van jullie beiden, zwaar geparafraseerd, is: "omdat de overheid het verkloot heeft door via het neoliberalisme de teugels van het kapitalisme te laten vieren, en zo megacorporaties de wereld te laten verkrachten en ze, samen met hun rijke bestuurders, onevenredige belastingvoordelen te geven om zo steun af te laten brokkelen van hen die dat juist nodig hebben".

Daar ben ik het overigens volledig mee eens, maar het is geen antwoord op mijn vraag. We hebben allemaal meningen over wat er in het verleden anders had gekund waardoor we er nu misschien iets beter bij hadden gezeten, maar dan nog hoef je niet nu niks te doen omdat het allemaal geen zin meer heeft.

Niemand zegt dat iedereen het maar zelf moet oplossen. Ik zeg wel dat iedereen moet doen wat die kan. Al is het maar de thermostaat een paar graden lager zetten, minder vlees eten, of afstand doen van die heilige koe en weer eens wat meer gaan fietsen.

"Ja maar dorp", nee, niks uitzonderingen waardoor het voor jou niet geldt zodat jij niks hoeft te doen.
Wij als samenleving hebben het verkloot, we hebben decennia gestemd op behoud van de status quo. Wij met zijn allen willen de benodigde offers niet brengen.

Nee , het ontslaat je als individu niet van iets doen, maar het moet wel kunnen. Ik heb geen auto , zonnepanelen en isolatie, warmtepomp op bestelling. Dat kan ik, maar heel veel mensen niet.

Die hebben geen enkele mogelijkheid, zitten in een tochtige vochtige sociale huurwoning die al 20 jaar op de nominatie staat om gesloopt te worden.

Niet stoken = gezondheidsproblemen

Geen kilo knaller = geen eten

En dit is niet gechargeerd, iets kunnen doen is een luxe. Opties hebben is een luxe. En die hebben veel mensen niet.

Er zijn veel mensen die iets doen, maar het heeft geen volume , geen snelheid genoeg.

Omdat veel mensen sowieso niet mee kunnen.
En zonder grote ingrepen en doel gerichte grootschalige maatregelen vanuit een overheid gaan we het niet redden.

Al zou iedereen opeens als bij toverslag van het gas afkunnen, minder auto rijden. Geen vlees eten. Het is onvoldoende. Omdat de grote slagen niet worden gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door CornermanNL op 13-09-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:32:
[...]

Waarom pak je het minst relevante woord uit die hele paragraaf en trek je het in het belachelijke? Ook om niets te hoeven doen, omdat het absurd is? Dit is wat er staat:

[...]
Maar als iedereen een uur later de tv aan zet verschuif je het probleem toch alleen maar?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ik heb mij voorgenomen om mijn woning niet verder te isoleren. Ik gebruik momenteel 700m3 gas gemiddeld per jaar wat neer komt op 700*10=7.000 kWh aan warmte. 7000/3 COP eventueel toekomstige warmtepomp is 2.333 kWh benodigde elektriciteit. Maal 4,2 cent huidige kostprijs voor een kWh duurzame elektriciteit. Is 98 euro per jaar zonder overheidsbelasting.

Mis ik hier iets? (behalve stukje netbeheer en een stukje energie-opslag)

Worden we op deze manier economisch door ons belastingstelsel niet volledig om de tuin geleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Gecko123

Waar kan jij een kWh kopen voor €0,042?
Pagina: 1 ... 5 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic