Niemand wil jou je uurtje tv-kijken afpakken. Het gaat om de piekmomenten in de winter, waarbij iedereen tegelijk in het donker thuiskomt en alle apparaten aanslingert. Dat kost stroom, waarvoor op dat moment geen zon schijnt en geen wind waait, dus gas of kolen verbrand moeten worden, en er dus gewoon weer keiharde Roebels naar ome Vladimir gaan.Dennis1812 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:40:
[...]
Maar als iedereen een uur later de tv aan zet verschuif je het probleem toch alleen maar?
De oplossing die men voorstelt, is om mensen te motiveren om die belasting wat meer te verdelen. Bijvoorbeeld door je vaatwasser en wasmachine overdag te laten draaien, in plaats van na het eten. Of misschien in het weekend overdag koken, en 's avonds even opwarmen, in plaats van elke avond een half uur lang een paar kilowatt aan inductie aan te gooien.
Ik stem al een jaar of zestien zo ver mogelijk de andere kant op dan wat nu het pluche bekleedt, maar het lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten. Dan ook maar stoppen met stemmen?CornermanNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:38:
[...]
Wij als samenleving hebben het verkloot, we hebben decennia gestemd op behoud van de status quo. Wij met zijn allen willen de benodigde offers niet brengen.
Nee , het ontslaat je als individu niet van iets doen, maar het moet wel kunnen. Ik heb geen auto , zonnepanelen en isolatie, warmtepomp op bestelling. Dat kan ik, maar heel veel mensen niet.
Die hebben geen enkele mogelijkheid, zitten in een tochtige vochtige sociale huurwoning die al 20 jaar op de nominatie staat om gesloopt te worden.
Niet stoken = gezondheidsproblemen
Geen kilo knaller = geen eten
En dit is niet gechargeerd, iets kunnen doen is een luxe. Opties hebben is een luxe. En die hebben veel mensen niet.
Er zijn veel mensen die iets doen, maar het heeft geen volume , geen snelheid genoeg.
Omdat veel mensen sowieso niet mee kunnen.
En zonder grote ingrepen en doel gerichte grootschalige maatregelen vanuit een overheid gaan we het niet redden.
Al zou iedereen opeens als bij toverslag van het gas afkunnen, minder auto rijden. Geen vlees eten. Het is onvoldoende. Omdat de grote slagen niet worden gemaakt.
Ja, de overheid moet nu bijspringen bij hen die dat niet kunnen. Toch zie ik hier (Zuid-Holland) steeds meer sociale huurwoningen met zonnepanelen en voorzetgevels, om maar wat te noemen. En zie ik een topic vol dubbelmodaal+ verdienenden die moord en brand schreeuwen als ze hun pandjes verplicht moeten gaan isoleren, of God verhoede, belasting moeten gaan betalen over hun huurinkomsten.
Dus ja, er moet een heleboel veranderen. Meer gelijkheid op de eerste plek, noem het nivelleren als je wil. Consuminderen op de tweede. Werk dichterbij huis zoeken, stoppen met het normaliseren van 30K+ km per jaar. Minder vlees, minder boeren, meer bouwen.
En dit alles gaat natuurlijk veel breder dan de overheid van ons kleine landje, dit is een globale zaak. Wacht maar tot India en China volwassen worden, tegen die tijd hoop ik ten oosten van Utrecht aan Zee te wonen.
[ Voor 55% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2022 22:55 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...