Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dennis1812 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:40:
[...]

Maar als iedereen een uur later de tv aan zet verschuif je het probleem toch alleen maar?
Niemand wil jou je uurtje tv-kijken afpakken. Het gaat om de piekmomenten in de winter, waarbij iedereen tegelijk in het donker thuiskomt en alle apparaten aanslingert. Dat kost stroom, waarvoor op dat moment geen zon schijnt en geen wind waait, dus gas of kolen verbrand moeten worden, en er dus gewoon weer keiharde Roebels naar ome Vladimir gaan.

De oplossing die men voorstelt, is om mensen te motiveren om die belasting wat meer te verdelen. Bijvoorbeeld door je vaatwasser en wasmachine overdag te laten draaien, in plaats van na het eten. Of misschien in het weekend overdag koken, en 's avonds even opwarmen, in plaats van elke avond een half uur lang een paar kilowatt aan inductie aan te gooien.
CornermanNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:38:
[...]

Wij als samenleving hebben het verkloot, we hebben decennia gestemd op behoud van de status quo. Wij met zijn allen willen de benodigde offers niet brengen.

Nee , het ontslaat je als individu niet van iets doen, maar het moet wel kunnen. Ik heb geen auto , zonnepanelen en isolatie, warmtepomp op bestelling. Dat kan ik, maar heel veel mensen niet.

Die hebben geen enkele mogelijkheid, zitten in een tochtige vochtige sociale huurwoning die al 20 jaar op de nominatie staat om gesloopt te worden.

Niet stoken = gezondheidsproblemen

Geen kilo knaller = geen eten

En dit is niet gechargeerd, iets kunnen doen is een luxe. Opties hebben is een luxe. En die hebben veel mensen niet.

Er zijn veel mensen die iets doen, maar het heeft geen volume , geen snelheid genoeg.

Omdat veel mensen sowieso niet mee kunnen.
En zonder grote ingrepen en doel gerichte grootschalige maatregelen vanuit een overheid gaan we het niet redden.

Al zou iedereen opeens als bij toverslag van het gas afkunnen, minder auto rijden. Geen vlees eten. Het is onvoldoende. Omdat de grote slagen niet worden gemaakt.
Ik stem al een jaar of zestien zo ver mogelijk de andere kant op dan wat nu het pluche bekleedt, maar het lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten. Dan ook maar stoppen met stemmen?

Ja, de overheid moet nu bijspringen bij hen die dat niet kunnen. Toch zie ik hier (Zuid-Holland) steeds meer sociale huurwoningen met zonnepanelen en voorzetgevels, om maar wat te noemen. En zie ik een topic vol dubbelmodaal+ verdienenden die moord en brand schreeuwen als ze hun pandjes verplicht moeten gaan isoleren, of God verhoede, belasting moeten gaan betalen over hun huurinkomsten.

Dus ja, er moet een heleboel veranderen. Meer gelijkheid op de eerste plek, noem het nivelleren als je wil. Consuminderen op de tweede. Werk dichterbij huis zoeken, stoppen met het normaliseren van 30K+ km per jaar. Minder vlees, minder boeren, meer bouwen.

En dit alles gaat natuurlijk veel breder dan de overheid van ons kleine landje, dit is een globale zaak. Wacht maar tot India en China volwassen worden, tegen die tijd hoop ik ten oosten van Utrecht aan Zee te wonen.

[ Voor 55% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2022 22:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
GioStyle schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:44:
@Gecko123

Waar kan jij een kWh kopen voor €0,042?
Ja dat is een groot punt anno vandaag. Maar stel een producent zou daar 10% marge tussen zetten dan nog.

Ik bedenk me intussen ook dat met die prijzen de energievraag exorbitant zal toenemen.

En toch schijnt er per jaar zo'n 18.000 kWh aan zonne-energie op mijn 50 vierkante meter aan dakpannen. Meer dan genoeg potentie dat energieprijzen ooit laag of nihil zullen zijn. Zie hier de huidige problematiek in perspectief misschien.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 13-09-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:45:
[...]

Niemand wil jou je uurtje tv-kijken afpakken. Het gaat om de piekmomenten in de winter, waarbij iedereen tegelijk in het donker thuiskomt en alle apparaten aanslingert. Dat kost stroom, waarvoor op dat moment geen zon schijnt en geen wind waait, dus gas of kolen verbrand moeten worden, en er dus gewoon weer keiharde Roebels naar ome Vladimir gaan.

De oplossing die men voorstelt, is om mensen te motiveren om die belasting wat meer te verdelen. Bijvoorbeeld door je vaatwasser en wasmachine overdag te laten draaien, in plaats van na het eten. Of misschien in het weekend overdag koken, en 's avonds even opwarmen, in plaats van elke avond een half uur lang een paar kilowatt aan inductie aan te gooien.
Vaatwas en wasmachine gaan in de nacht aan. Dan doe ik wat ze willen, mooi ;).
Ik kook wel op gas. Die is voor vlad dus.
Minstens 2x per week op kolen, die zijn niet voor vlad

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Gecko123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:53:
[...]

Ja dat is een groot punt anno vandaag. Maar stel een producent zou daar 10% marge tussen zetten dan nog.

Ik bedenk me intussen ook dat met die prijzen de energievraag exorbitant zal toenemen.

En toch schijnt er per jaar zon 18.000 kWh aan zonne-energie op mijn 50 vierkante meter aan dakpannen. Meer dan genoeg potentie dat energieprijzen laag of nihil horen te zijn zie hier de huidige problematiek waar we ons in bevinden in perspectief misschien.
De prijs van een kWh wordt grotendeels bepaald door de prijs van gas. Raar, maar waar. Zo werkt de elektriciteitsmarkt. Op dit moment is de gasprijs hoger dan andere jaren, waardoor de prijs van elektriciteit ook hoog is.

Betekent ook gelijk dat zonne- en windparken op dit moment leuke winsten opleveren voor de eigenaren/aandeelhouders... Behalve als je een particulier bent met zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 14:48
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:13:
[...]

Sorry, ik snap jouw reactie, conclusie en de upvotes erop niet.

Dus omdat de overheid beslissingen neemt waar je je niet in kunt vinden, en omdat het allemaal toch geen zoden aan de dijk zet, hoef je niks te doen en kun je blijven doorgaan zoals je altijd deed?
De overheid, dat ben je zelf. Een hoop Nederlanders hadden dit land graag anders gezien, maar hebben met lede ogen moeten aanschouwen hoe de meerderheid voor dit beleid heeft gekozen. Keer op keer.

Visieloos, onhoudbaar en vaak ook asociaal gezien de schandalen en hoe hier op wordt gereageerd.

Het siert mensen hierboven te staan en bij principes te blijven maar net zo goed kan ik het begrijpen wanneer men in cynisme vervalt en gewoon voor zichzelf kiest. Zo heeft de maatschappij / de medemens het immers gewild. Als dat dan in je voordeel werkt, waarom niet in je voordeel gebruiken? Hate the game, not the player.

Ja, ik kan de upvotes wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 18:24
President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:03:
https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector

We moeten 10% stroom gaan besparen en volgens de EU moet dat vooral bij de consument gebeuren
https://www.telegraaf.nl/...0-procent-stroom-besparen

Het niet meer op hetzelfde moment de tv aan vind ik prima als dat echt helpt, geen idee hoe men dat wil gaan realiseren? Per provincie een tijdstip? Mja, geloof niet dat je de pieken gaat kunnen voorkomen... Tussen 17u en 22u zijn er nou eenmaal veel mensen thuis...
Precies de reden dat ik er zelf voor heb gekozen om niet ineens van het gas af te gaan, maar het passiever maken van mijn woning alvorens ik van het gas ga. Energie wat je niet nodig hebt kun je namelijk ook niet verbruiken.

Ik geloof persoonlijk ook meer in low-tech ipv warmtepompen en ev’s als strijdwapen voor de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:17:
Ik zou bijvoorbeeld best een grootschalig steunpakket verdeeld zien worden over de echt kansarmere mensen waarmee direct sociale huur wordt geïsoleerd en bijvoorbeeld zonnepanelen en L/L mee worden aangelegd waarvan de opbrengst en besparing direct naar de bewoners gaat. Iets in die trend moet toch realiseerbaar zijn? Die mensen worden dan toch meteen voor de middellange termijn zelfredzamer dan met weer een extra toeslag of subsidie?
Top. Welke mensen gaan het uitvoeren en met welke middelen?
Gecko123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:53:
En toch schijnt er per jaar zo'n 18.000 kWh aan zonne-energie op mijn 50 vierkante meter aan dakpannen. Meer dan genoeg potentie dat energieprijzen ooit laag of nihil zullen zijn. Zie hier de huidige problematiek in perspectief misschien.
Het nadeel is alleen dat wanneer je die kWh's het hardst nodig hebt (als je op een winteravond thuis zit en de auto hangt aan de stekker) dat er dan 0,0 opbrengst is. Het afschaffen van salderen is 'dodelijk' imo. Ik denk dat ze beter in 2026 naar 75% kunnen gaan, in 2028 naar 60% en vanaf 2030 op 50% houden.

Vanaf 2030 begint de tijd zo'n beetje dat de eerste mensen hun panelen weer moeten laten vervangen, maar als salderen dan is afgeschaft is het voor veel mensen ook ineens veel minder aantrekkelijk. Terwijl wanneer het salderen op 50% blijft staan, het ook aantrekkelijk blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10
TheBrut3 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:49:
[...]
Vanaf 2030 begint de tijd zo'n beetje dat de eerste mensen hun panelen weer moeten laten vervangen, maar als salderen dan is afgeschaft is het voor veel mensen ook ineens veel minder aantrekkelijk. Terwijl wanneer het salderen op 50% blijft staan, het ook aantrekkelijk blijft.
Niet alleen dat. Als de energieprijzen en inflatie zo doorgaan zal ook een steeds grotere groep minder tot niet kunnen sparen en daarmee elke investering afwegen. Zo ook een investering in zonnepanelen, zij het nieuw dan wel vervangen. Saldering aanhouden kan mensen dan over de streep trekken.

Sowieso heb ik die keuze van het afbouwen van saldering nooit begrepen. Het enige waar dat toe leidt is energieleveranciers die meer winst gaan maken omdat ze jou terug geleverde KWH voor veel meer verkopen dan dat ze jou betalen. En laat deze energiecrisis nu duidelijk gemaakt hebben dat winst maken over primaire levensbehoeften not done is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
JeroenNietDoen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:19:
[...]
Sowieso heb ik die keuze van het afbouwen van saldering nooit begrepen. Het enige waar dat toe leidt is energieleveranciers die meer winst gaan maken omdat ze jou terug geleverde KWH voor veel meer verkopen dan dat ze jou betalen.
Dit dus inderdaad, door salderen af te schaffen krijgt de energieboer gewoon gratis energie en maximaliseren ze die winst alleen maar meer. Nu krijg je dan nog een vergoeding voor je teruglevering, maar als salderingsregeling wordt afgeschaft krijg je dus. (bij de huidige prijzen zo maar 10x minder)

Daar zit of een dikke lobby achter, of er is nog een verborgen component dat wij niet zien.

Volgens mij loopt de overheid in beide vormen namelijk ook geen belasting mis, want over gesaldeerde stroom of teruggeleverde energie betaal je als energieboer niet meer of minder belasting volgens mij. Als er überhaupt al belasting over betaald wordt.

Aanvulling:
Als bijvoorbeeld balans op het net je doel is kun je als overheid ook gewoon 100% salderen toestaan, en de terugleververgoeding afschaffen of maximaliseren tot een percentage van je jaarlijks verbruik. Dan krijg je ook niet partijen die alleen maar geld aan het verdienen zijn met PV, maar gewoon hun energiebehoefte afdekken. Maar goed zover kijkt de overheid natuurlijk niet vooruit. :+

[ Voor 29% gewijzigd door TIGER1125 op 14-09-2022 07:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

TIGER1125 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:27:
[...]

Dit dus inderdaad, door salderen af te schaffen krijgt de energieboer gewoon gratis energie en maximaliseren ze die winst alleen maar meer. Nu krijg je dan nog een vergoeding voor je teruglevering, maar als salderingsregeling wordt afgeschaft krijg je dus. (bij de huidige prijzen zo maar 10x minder)

Daar zit of een dikke lobby achter, of er is nog een verborgen component dat wij niet zien.

Volgens mij loopt de overheid in beide vormen namelijk ook geen belasting mis, want over gesaldeerde stroom of teruggeleverde energie betaal je als energieboer niet meer of minder belasting volgens mij. Als er überhaupt al belasting over betaald wordt.

Aanvulling:
Als bijvoorbeeld balans op het net je doel is kun je als overheid ook gewoon 100% salderen toestaan, en de terugleververgoeding afschaffen of maximaliseren tot een percentage van je jaarlijks verbruik. Dan krijg je ook niet partijen die alleen maar geld aan het verdienen zijn met PV, maar gewoon hun energiebehoefte afdekken. Maar goed zover kijkt de overheid natuurlijk niet vooruit. :+
Salderen is al een vorm van subsidie, immers de stroom in de zomermaanden moet soms gedumpt worden tegen dumpprijzen wat in de winter niet het geval is. En dat er een dikke lobby achterzit om particulieren te weerhouden om zonnepanelen te installeren is al jaren duidelijk. Aantal jaren gelden was er een opkomst van mensen die PV installeerden, kwam de EU met en import-belasting op chinese zonnepalen. Nádat de hele Europese PV industrie kopje onder was gegaan. Tsja, dat heeft de PV markt, zeker in NL, met een jaar of 5 vertraagd.

De winter is een praktisch probleem, als langdurige opslag nog lang op zich laat wachten. Er zouden makkelijker vergunningen verstrekt moeten worden voor zonnepanelen aan de gevel. Maar looks blijven zelfs met gigantische problemen belangrijk wat absurd is.

Het is overigens een opslag probleem, die de stakeholders ver van zich afhouden. We batelen toch al opslagbelasting, waar zijn die mega-opslagen van stroom? In de vorm van waterstof, accu's of wat dan ook.

De pieken op het net kunnen ook flink gereduceerd worden door een thuisaccu, in de winter zal die dan niet vol zitten met stroom van zonnepanelen, maar wel met stroom van het net tijdens dalen en dat de stroom tijdens pieken eerst uit de accu's wordt gehaald. Maar wie gaat al die accu's betalen? Dat is het probleem. Vroeg of laat moet er gewoon subsidie komen op die thuisaccu's, want grootschalige waterstofopslag zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren in NL. Nederland heeft het geld, de kennis, de infrastructuur, maar de beslissingen lopen gewoon 10 jaar achter.

Ik hoor ook al een tijdje niks meer over de push van energiebedrijven en net bedrijven voor die subsidie op thuisaccu's.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:48:
[...]
Salderen is al een vorm van subsidie, immers de stroom in de zomermaanden moet soms gedumpt worden tegen dumpprijzen wat in de winter niet het geval is.
Wat ik eigenlijk niet snap is dat de energiebedrijven niet in dat gat springen, bijna gratis energie inkopen, opslaan en in de winter weer met dikke winst verkopen. Je hoort eigenlijk maar mondjesmaat over accuprojecten en die zijn dan vooral vanuit een "ideologisch" klimaatdoel of zelfvoorzienend economisch doel ofzo. "fossielvrij, omschakelen etc."
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:48:
[...]
Ik hoor ook al een tijdje niks meer over de push van energiebedrijven en net bedrijven voor die subsidie op thuisaccu's.
Van die partijen uit hoef je dat ook niet te verwachten denk ik, de energiebedrijven maximaliseren hun eigen winst liever, dus die zetten de accu's op hun eigen locaties om pieken en dalen in de productie op te vangen.

Voor wat betreft de netbeheerders zou je dat verwachten, zodat die balans tijdens de terugleverpieken beter beheerst kan worden. Maar ik hoorde onlangs ook dat ze juist zelf experimenteren met accu's in de stations om die pieken op te vangen.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 14-09-2022 08:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:45:

Ik stem al een jaar of zestien zo ver mogelijk de andere kant op dan wat nu het pluche bekleedt, maar het lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten. Dan ook maar stoppen met stemmen?

Ja, de overheid moet nu bijspringen bij hen die dat niet kunnen. Toch zie ik hier (Zuid-Holland) steeds meer sociale huurwoningen met zonnepanelen en voorzetgevels, om maar wat te noemen. En zie ik een topic vol dubbelmodaal+ verdienenden die moord en brand schreeuwen als ze hun pandjes verplicht moeten gaan isoleren, of God verhoede, belasting moeten gaan betalen over hun huurinkomsten.

Dus ja, er moet een heleboel veranderen. Meer gelijkheid op de eerste plek, noem het nivelleren als je wil. Consuminderen op de tweede. Werk dichterbij huis zoeken, stoppen met het normaliseren van 30K+ km per jaar. Minder vlees, minder boeren, meer bouwen.

En dit alles gaat natuurlijk veel breder dan de overheid van ons kleine landje, dit is een globale zaak. Wacht maar tot India en China volwassen worden, tegen die tijd hoop ik ten oosten van Utrecht aan Zee te wonen.
Ik stel nergens dat je moet stoppen met stemmen, zeker niet. Ik probeer ook aan zoveel mogelijk mensen uit te leggen waarom het neo liberale geloof averechts werkt. Maar het zit er na vele decennia gewoon ingesleten het zelfredzaamheidsideaal. En ook jij gaat er in mee.

Mensen moeten volgens jou de keuze maken om minder vlees te eten, minder km's te rijden en minder te consumeren, en zelf zoveel mogelijk verduurzamen. Jij gaat ervan uit dat iedereen die keuze kan maken, en dat is niet zo.

Mijn hele punt is dat dit voor grote groepen niet haalbaar is. Ze kunnen hun gereden km's niet verminderen omdat het ov niet vroeg genoeg rijdt om op tijd op het werk te zijn. Ze kunnen niet dichterbij hun werk gaan wonen omdat ze dan hun sociale netwerk (sociale kapitaal) moeten opgeven. Waar ze afhankelijk van zijn in geval van een calamiteit.

Zie ook het boek Nederland een klein land met verre uithoeken, en het boek Hoe economie de wereld kan redden waarin duidelijk ingegaan wordt op dit soort zaken.

Steeds meer mensen ervaren instabiliteit in bestaanszekerheid, en dat is niet iets van deze crisis maar al sinds 2008 aan de gang toen fors is ingezet op arbeidsmarkt flexibiliteit en loonmatiging (wat ook al voor die tijd een toverwoord was bij onderhandelingen) en verregaande flexibilisering van markten op allerlei terrein. Van woningbouw tot gezondheidszorg.

Aan alle kanten is de afgelopen decennia bestaanszekerheid en toegang tot brede infrastructuur minder geworden. Dus de ruimte voor mensen om iets te kiezen te hebben ook.

Nogmaals kunnen kiezen is een luxe, verhuizen dichter naar je werk is een luxe, een baan in de buurt zoeken in veel gevallen ook. De keuze maken om gezonder en duurzamer te eten ook, want dat is een pak duurder.
De auto voor de fiets inruilen ook, want de baan moet het toelaten. Het huis isoleren en verduurzamen dat moet je ook maar net mogen en kunnen doen. De tijd hebben om met duurzaamheid bezig te zijn is een luxe. Enzovoorts.

Ik zie vooral veel mensen die roeien met de riemen die ze hebben, of vaker niet meer hebben. Dus als mensen een jaar langer de palletkachel aanhebben om geld te besparen en uiteindelijk die warmtepomp te kunnen aanschaffen dan is dat prima te begrijpen. En wat binnen de mogelijkheden van hun zelfredzaamheid zit.

Maar we leven in een wereld waarbij volgens velen iets willen afdoende is om iets te kunnen. En dat is een illusie. Maar we zien en horen alleen de succesverhalen, en de rest ? Die moeten dan maar gewoon harder werken en 'kiezen' om de beste versie van zichzelf te worden.

Maar ook al maken we met zijn allen die goede en gewenste keuzes , en voeren we die ook allemaal uit. Dan nog halen we de doelstellingen niet. Omdat de grote zaken niet met beleid, planmatige uitvoering en tijdig door de overheid worden aangepakt. Omdat we een regering hebben zitten waar (ik zal duidelijker zijn) de meerderheid voor gestemd heeft en die zo lang mogelijk zijn vingers niet wil branden aan het echt oplossen van de problemen en pertinent weigert om op de bestuurdersstoel te gaan zitten. Ik gooi hem er maar weer in een deltaplan voor de klimaat doelstellingen. Een mooi boek omtrent innovatie en het belang van overheden hierbij is Moonshot, waarin duidelijk naar voren komt dat allerlei grote problemen pas worden opgelost als de publieke sector en de private samen aan de slag gaan.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CornermanNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:23:
[...]

Ik stel nergens dat je moet stoppen met stemmen, zeker niet. Ik probeer ook aan zoveel mogelijk mensen uit te leggen waarom het neo liberale geloof averechts werkt. Maar het zit er na vele decennia gewoon ingesleten het zelfredzaamheidsideaal. En ook jij gaat er in mee.

Mensen moeten volgens jou de keuze maken om minder vlees te eten, minder km's te rijden en minder te consumeren, en zelf zoveel mogelijk verduurzamen. Jij gaat ervan uit dat iedereen die keuze kan maken, en dat is niet zo.

Mijn hele punt is dat dit voor grote groepen niet haalbaar is. Ze kunnen hun gereden km's niet verminderen omdat het ov niet vroeg genoeg rijdt om op tijd op het werk te zijn. Ze kunnen niet dichterbij hun werk gaan wonen omdat ze dan hun sociale netwerk (sociale kapitaal) moeten opgeven. Waar ze afhankelijk van zijn in geval van een calamiteit.

Zie ook het boek Nederland een klein land met verre uithoeken, en het boek Hoe economie de wereld kan redden waarin duidelijk ingegaan wordt op dit soort zaken.

Steeds meer mensen ervaren instabiliteit in bestaanszekerheid, en dat is niet iets van deze crisis maar al sinds 2008 aan de gang toen fors is ingezet op arbeidsmarkt flexibiliteit en loonmatiging (wat ook al voor die tijd een toverwoord was bij onderhandelingen) en verregaande flexibilisering van markten op allerlei terrein. Van woningbouw tot gezondheidszorg.

Aan alle kanten is de afgelopen decennia bestaanszekerheid en toegang tot brede infrastructuur minder geworden. Dus de ruimte voor mensen om iets te kiezen te hebben ook.

Nogmaals kunnen kiezen is een luxe, verhuizen dichter naar je werk is een luxe, een baan in de buurt zoeken in veel gevallen ook. De keuze maken om gezonder en duurzamer te eten ook, want dat is een pak duurder.
De auto voor de fiets inruilen ook, want de baan moet het toelaten. Het huis isoleren en verduurzamen dat moet je ook maar net mogen en kunnen doen. De tijd hebben om met duurzaamheid bezig te zijn is een luxe. Enzovoorts.

Ik zie vooral veel mensen die roeien met de riemen die ze hebben, of vaker niet meer hebben. Dus als mensen een jaar langer de palletkachel aanhebben om geld te besparen en uiteindelijk die warmtepomp te kunnen aanschaffen dan is dat prima te begrijpen. En wat binnen de mogelijkheden van hun zelfredzaamheid zit.

Maar we leven in een wereld waarbij volgens velen iets willen afdoende is om iets te kunnen. En dat is een illusie. Maar we zien en horen alleen de succesverhalen, en de rest ? Die moeten dan maar gewoon harder werken en 'kiezen' om de beste versie van zichzelf te worden.

Maar ook al maken we met zijn allen die goede en gewenste keuzes , en voeren we die ook allemaal uit. Dan nog halen we de doelstellingen niet. Omdat de grote zaken niet met beleid, planmatige uitvoering en tijdig door de overheid worden aangepakt. Omdat we een regering hebben zitten waar (ik zal duidelijker zijn) de meerderheid voor gestemd heeft en die zo lang mogelijk zijn vingers niet wil branden aan het echt oplossen van de problemen en pertinent weigert om op de bestuurdersstoel te gaan zitten. Ik gooi hem er maar weer in een deltaplan voor de klimaat doelstellingen. Een mooi boek omtrent innovatie en het belang van overheden hierbij is Moonshot, waarin duidelijk naar voren komt dat allerlei grote problemen pas worden opgelost als de publieke sector en de private samen aan de slag gaan.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik lees vooral een boel apathie en excuses. Kan niet, wil niet, de overheid moet maar of had maar gemoeten.

Ik zeg niet dat iedereen de keuze heeft, en dat elke keuze automatisch leidt tot succes, ik zeg dat "de overheid heeft mij niet aan de hand genomen, maar kan wel geld geven aan grote bedrijven, dus ik blijf lekker hout verbranden" nogal onconstructief is.

Wat stel je dán voor, wachten tot de overheid één masterplan heeft dat de wereldwijde energiecrisis in een klap oplost? Met zo min mogelijk nadelen voor elke burger? Dan kun je nog lang fikkie stoken.

Er zijn naast de grote groepen mensen die sociaal, fysiek en professioneel relatief vastzitten, juist zij die door deze prijsstijgingen onevenredig hard geraakt worden en bescherming nodig hebben, ook legio mensen die wél de middelen hebben om aan zichzelf en de toekomst te werken. Ergens ligt dat omslagpunt, en gaat de onmacht over in onwil. Dat punt is waartegen ik ageer.

Wel crypto? Wel FIRE? Wel een auto (voor een 9-tot-5 kantoorbaan)? Wel vliegvakanties en vlees eten? Maar isoleren is te duur?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 14-09-2022 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
In navolging op dat bericht van de eu qua maximumprijs: https://www.rtlnieuws.nl/...commissie-winsten-afromen

Ik snap sowieso de 10% minder elektriciteitsverbruik niet. Dat staat haaks op waar we in Nederland mee bezig zijn, gas inruilen voor inductie en warmtepomp. Elektrische auto ipv benzine/diesel.

Ik snap dus echt totaal niet waar ze mee bezig zijn. Ik denk eerder dat het elektriciteitsverbruik in Nederland gaat verdubbelen dan verminderen. In andere landen ligt dat misschien iets anders, zeker gezien ze al vaker elektrisch koken, maar ook daar zie ik, met de elektrische auto in het vooruitzicht geen daling.

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 14-09-2022 09:03 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
CodeCaster schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:35:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik lees vooral een boel apathie en excuses. Kan niet, wil niet, de overheid moet maar of had maar gemoeten.

Ik zeg niet dat iedereen de keuze heeft, en dat elke keuze automatisch leidt tot succes, ik zeg dat "de overheid heeft mij niet aan de hand genomen, maar kan wel geld geven aan grote bedrijven, dus ik blijf lekker hout verbranden" nogal onconstructief is.

Wat stel je dán voor, wachten tot de overheid één masterplan heeft dat de wereldwijde energiecrisis in een klap oplost? Met zo min mogelijk nadelen voor elke burger? Dan kun je nog lang fikkie stoken.

Er zijn naast de grote groepen mensen die sociaal, fysiek en professioneel relatief vastzitten, juist zij die door deze prijsstijgingen onevenredig hard geraakt worden en bescherming nodig hebben, ook legio mensen die wél de middelen hebben om aan zichzelf en de toekomst te werken. Ergens ligt dat omslagpunt, en gaat de onmacht over in onwil. Dat punt is waartegen ik ageer.
Nee wachten stel ik niet voor, ik stel slechts dat zonder masterplan en duidelijke doelstellingen vanuit de overheid we niet op tijd gaan zijn en grote groepen niet mee kunnen doen. En er zullen best mensen zijn die uit een recalcitrante houding absoluut willen vasthouden aan hun oude gewoontes, maar dat is een kleine minderheid.

Heel veel mensen doen nu versneld wat ze kunnen en veel mensen die echt het geld hebben, en de tijd en het inzicht zijn al lang bezig of in de afrondende fase. Wat ik in mijn omgeving zie.

Hou je over de mensen die het niet kunnen en daar gaat het om echt grote problemen, en die worden niet opgelost zonder een plan waarbij de overheid op de bestuurdersstoel gaat zitten. De grote push op klimaatgebied moet dus echt vanuit de overheid komen.

De inflatiecrisis is wederom een uitvergroting van de kansenongelijkheid in Nederland. En samenhangend het verschil in vermogen en leencapaciteit om deze uit te zitten, heb je geld genoeg dat kan je en deze crisis ongeschonden uitzitten en tegelijk je transitie inzetten. Dus als straks de spreekwoordelijke zon weer gaat schijnen herstellen deze mensen sneller dan de mensen die geen toegang hebben tot vermogen en leencapaciteit.

Ik snap dat je ageert tegen onwil, maar dat is niet niet wat ik ook niet in dit topic in meerderheid zie. En ook niet in de eerste post van @Verwijderd waar jij op reageerde, zie ik geen onwil.
Ik zie mensen die vanuit hun positie een keuze maken binnen het kader waarin ze te kiezen hebben.

Het valt of staat met de richting die wij als samenleving in willen slaan, en ik begrijp heel goed dat mensen irritatie voelen als ze met hoge energieprijzen worden geconfronteerd en zien dat de overheid niets of te weinig doet aan de grote veroorzakers maar wel een campagne gaat voeren om de kachel lager te zetten.

En ook nog eens omdat het ontstaan is uit een filosofie die instabiliteit heeft veroorzaakt op zoveel terreinen, mensen weten dat misschien ook niet te duiden, maar ze voelen het wel. En dat komt er hard uit met deze energie en inflatiecrisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

TIGER1125 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:54:
[...]

Wat ik eigenlijk niet snap is dat de energiebedrijven niet in dat gat springen, bijna gratis energie inkopen, opslaan en in de winter weer met dikke winst verkopen. Je hoort eigenlijk maar mondjesmaat over accuprojecten en die zijn dan vooral vanuit een "ideologisch" klimaatdoel of zelfvoorzienend economisch doel ofzo. "fossielvrij, omschakelen etc."
Nou twee redenen waarom het voor huishoudens ook nog niet mega interessant is:
1) De investering
2) Terugverdientijd

Maar dat er niet eens een testproject wordt opgezet is mij een raadsel. Er zullen vast genoeg knooppunten in het E-netwerk liggen waar een testaccu al interessant is.
Van die partijen uit hoef je dat ook niet te verwachten denk ik, de energiebedrijven maximaliseren hun eigen winst liever, dus die zetten de accu's op hun eigen locaties om pieken en dalen in de productie op te vangen.

Voor wat betreft de netbeheerders zou je dat verwachten, zodat die balans tijdens de terugleverpieken beter beheerst kan worden. Maar ik hoorde onlangs ook dat ze juist zelf experimenteren met accu's in de stations om die pieken op te vangen.
Daarom zaten die te pushen voor subsidies op thuisaccu's. Of ze hebben er geen zin in vanwege genoemde redenen, of ze willen er gewoon niet aan beginnen (not my business, not my problem). Zeker op grotere schaal zijn de prijzen van LFP accu's gewoon prima.

En als er tzt thuisaccu's op veel plekken zijn verwacht ik wel dat die een virtueel netwerk moeten gaan vormen. Het is de meest logische oplossing, minste verliezen én vooral dat we straks niet weer afhankelijk blijven van enkele grote partijen.

Zodra er een partij opkomt die een lease-accu direct interessant maakt, dan kan het heel snel gaan zonder subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:00:
[...]

1) De investering
2) Terugverdientijd

Maar dat er niet eens een testproject wordt opgezet is mij een raadsel. Er zullen vast genoeg knooppunten in het E-netwerk liggen waar een testaccu al interessant is.
[...]
Eens dat het voor huishoudens financieel nog niet interessant is. Maar er zijn wél tal van test/pilotprojecten uitgevoerd en lopende. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje over de Haarlemmermeer, waar zowel een 'buurtbatterij' als 'huisbatterijen' zijn gerealiseerd. De eerste in Etten-Leur dateert alweer uit 2012.

Dit is gericht op buurt/huis-niveau. Je hebt ook het concept van energie arbitrage op de elektriciteitsmarkt. In een notendop wordt hierbij energie tijdelijk opgeslagen, bij een lage prijs, en vrij gegeven bij een hoge prijs. Kortom, accu's zijn al vrij regulier onderdeel van het netwerk en er zijn tal van testprojecten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

De 'overheid' zoals je denkt dat die bestaat, bestaat mijn inziens niet. Stemmen heeft mijn inziens nagenoeg geen enkele zin, het zegt genoeg dat referenda zijn afgeschaft. Het zijn de grote kapitaalkrachtige multinationals die de dienst uitmaken als het er omgaat. Van de overheid hoef je niks te verwachten, die zijn niet meer dan een industrie voor eigen gewin.

Bijvoorbeeld die 'investering' die naar Lightyear ging laat goed zien dat het om geld en contacten gaat en niet om de innovatie. Want die is er totaal niet bij Lightyear. Én dat het het subsidieren van een ueber-luxe product is waar 99% van de Nederlanders nooit kunnen betalen.

En dan heb ik het nog niet eens over subsidies op niet-duurzame energiebronnen, etc etc. Als je gaat wachten op de overheid om iets op te lossen, dan is het veel en veel te laat. We mogen over 50 jaar van geluk spreken als blijkt dat de opwarming van de aarde een niet al te groot 'lag' effect kent. Want we zijn allang veel te ver doorgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:20:
[...]

De 'overheid' zoals je denkt dat die bestaat, bestaat mijn inziens niet. Stemmen heeft mijn inziens nagenoeg geen enkele zin, het zegt genoeg dat referenda zijn afgeschaft. Het zijn de grote kapitaalkrachtige multinationals die de dienst uitmaken als het er omgaat. Van de overheid hoef je niks te verwachten, die zijn niet meer dan een industrie voor eigen gewin.

Bijvoorbeeld die 'investering' die naar Lightyear ging laat goed zien dat het om geld en contacten gaat en niet om de innovatie. Want die is er totaal niet bij Lightyear. Én dat het het subsidieren van een ueber-luxe product is waar 99% van de Nederlanders nooit kunnen betalen.

En dan heb ik het nog niet eens over subsidies op niet-duurzame energiebronnen, etc etc. Als je gaat wachten op de overheid om iets op te lossen, dan is het veel en veel te laat. We mogen over 50 jaar van geluk spreken als blijkt dat de opwarming van de aarde een niet al te groot 'lag' effect kent. Want we zijn allang veel te ver doorgeschoten.
Dit soort reacties zijn begrijpelijk maar zonder een overheid is er geen maatschappij, we moeten terug naar de realisatie dat de overheid juist een taak heeft in het uitvoeren van lange termijn projecten die de duurzame bestaanszekerheid waarborgen voor een zo groot mogelijk deel van de mensen.

Als we vervallen in , de overheid is waardeloos en je moet toch alles zelf doen, dan ga je in de zelfversterkend weg naar neo liberalisme in zijn zuiverste vorm. Daar hebben we een mooi voorbeeld van aan de andere kant van de Noordzee , waar het begrip eating or heating al heel lang bestaat.

We moeten geen subsidies geven maar projecten opzetten waar de overheid de touwtjes in handen neemt en samen met de private sector een probleem wat onoplosbaar leek door de beperkingen die een private sector nu eenmaal heeft qua kapitaalvoorziening, duur en bemensing te gaan oplossen.

Daar zijn legio voorbeelden van, van de maanlanding in de VS, de radar in de tweede wereld oorlog en de deltawerken in Nederland.

Het past alleen niet in het huidige denkbeeld , daarom om dit soort grote zaken op te lossen is een andere insteek nodig, die begint, hoe wrang ook toch echt in het stemhokje. En zo lang mensen stemmen met een been in het verleden en vasthouden aan het stemmen met een portemonnee die ze niet hebben en op deze manier nooit zullen krijgen, gaat het niet lukken.

Deze energie crisis is simpelweg de uitgestelde liquiditeits crunch die we hebben kunnen afwenden omdat de inflatie met goedkope energie in bedwang kon worden gehouden.En het nog immer sturen op economische groei als welvaartsmeter. In plaats van te sturen op een brede welvaart, waarin gezondheid , welzijn, stabiliteit in bestaan, de leefomgeving zijn meegenomen.

We lopen enorm achter, overigens in de Volkskrant van vandaag een stuk over de nu al nijpende energiearmoede , https://krant.volkskrant....667/articles/1660513/18/1

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:00:
1) De investering
2) Terugverdientijd
Dit is voor mij een reden waarom ik nog niet over ga op zonnepanelen. Bij mij komt het gros dan gericht op het westen (en dan weer meer naar noord dan naar zuid), vanaf half 2 staat daar pas de zon op en als de klok wordt verzet is dat denk ik half 1 in de winter. Wanneer dan het salderen wordt afgebouwd heb ik daar dus nauwelijks wat aan. In de zomer draait de zon na een uur of 8 weer weg achter een grote boom.

Ik hoop dat solid state accu's de betaalbare oplossing worden en zonnepanelen zijn dan misschien ook weer wat verder ontwikkeld. De huidige techniek van accu's aan de buitengevel mij niet echt een fijn gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

CornermanNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dit soort reacties zijn begrijpelijk maar zonder een overheid is er geen maatschappij, we moeten terug naar de realisatie dat de overheid juist een taak heeft in het uitvoeren van lange termijn projecten die de duurzame bestaanszekerheid waarborgen voor een zo groot mogelijk deel van de mensen.

Als we vervallen in , de overheid is waardeloos en je moet toch alles zelf doen, dan ga je in de zelfversterkend weg naar neo liberalisme in zijn zuiverste vorm. Daar hebben we een mooi voorbeeld van aan de andere kant van de Noordzee , waar het begrip eating or heating al heel lang bestaat.
Ik ben het 100% met je eens hoor. De overheid hóórt deze taken uit te voeren, maar hoe de wereld in elkaar zit is dit in 90% van de gevallen niet het geval. Ze doen wat het hardste in hun oren wordt gefluisterd en waar ze zélf het meeste baat bij hebben.
We moeten geen subsidies geven maar projecten opzetten waar de overheid de touwtjes in handen neemt en samen met de private sector een probleem wat onoplosbaar leek door de beperkingen die een private sector nu eenmaal heeft qua kapitaalvoorziening, duur en bemensing te gaan oplossen.

Daar zijn legio voorbeelden van, van de maanlanding in de VS, de radar in de tweede wereld oorlog en de deltawerken in Nederland.
Allemaal voorbeelden die in het nationale belang waren waar niemand onderuit kon. De private sector heeft kapitaal genoeg, alleen niet de incentive om enorm veel geld te verdienen met accu's.
Het past alleen niet in het huidige denkbeeld , daarom om dit soort grote zaken op te lossen is een andere insteek nodig, die begint, hoe wrang ook toch echt in het stemhokje. En zo lang mensen stemmen met een been in het verleden en vasthouden aan het stemmen met een portemonnee die ze niet hebben en op deze manier nooit zullen krijgen, gaat het niet lukken.
Het stemhokje heeft geen enkele invloed op de invloed van de lobbyisten helaas. Alleen als Nederland als één blok iets roept, dan gebeurt er pas iets wat tegen de belangen zou ingaan.
Deze energie crisis is simpelweg de uitgestelde liquiditeits crunch die we hebben kunnen afwenden omdat de inflatie met goedkope energie in bedwang kon worden gehouden.En het nog immer sturen op economische groei als welvaartsmeter. In plaats van te sturen op een brede welvaart, waarin gezondheid , welzijn, stabiliteit in bestaan, de leefomgeving zijn meegenomen.

We lopen enorm achter, overigens in de Volkskrant van vandaag een stuk over de nu al nijpende energiearmoede , https://krant.volkskrant....667/articles/1660513/18/1
Ja ik ben het met je eens nogmaals, maar we hebben als Nederland een gigantische inhaalslag gemaakt met installatie van zonnepanelen de afgelopen 2 jaar. En die hebben we moeten doen omdat lobbys ervoor zorgden dat de zonnepanelen uit China jarenlang onnodig duur moesten zijn. De hele energiecrisis heeft zeer simpele oplossingen, maar vanwege de grote belangen van de grote energiebedrijven gaat dat nooit gebeuren. Klinkt als een hoog 'koekkoek' gehalte, maar dat is wat er feitelijk gebeurd is en blijft gebeuren.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Dat zijn weliswaar valide punten, maar die worden door een veel grotere groep gebruikt dan het werkelijk betreft om maar niet te hoeven veranderen. Ja er zijn gevallen waar het niet kan, maar voor een veel grotere groep zijn het wel degelijk gewoon keuzes in plaats van noodzaak.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Is er eigenlijk al bekend hoe ze die energiebesparing bij huishoudens willen gaan afdwingen? Volgens mij zijn er veel teveel factoren om dat te kunnen doen. Zo hebben wij het afgelopen jaar al rustiger aan gedaan en daar mee echt flink bespaard, maar daar nog een slag over maken is gewoon moeilijk/onmogelijk. Wat als het een koude winter wordt? Dan gaat je verbruik omhoog, of moet je dan in de kou en in het donker zitten? En verwachten ze dan ook echt dat mensen dat gaan doen? (zijn er mensen zo gek om dat te gaan doen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:50
dr.lowtune schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:58:
Is er eigenlijk al bekend hoe ze die energiebesparing bij huishoudens willen gaan afdwingen? Volgens mij zijn er veel teveel factoren om dat te kunnen doen. Zo hebben wij het afgelopen jaar al rustiger aan gedaan en daar mee echt flink bespaard, maar daar nog een slag over maken is gewoon moeilijk/onmogelijk. Wat als het een koude winter wordt? Dan gaat je verbruik omhoog, of moet je dan in de kou en in het donker zitten? En verwachten ze dan ook echt dat mensen dat gaan doen? (zijn er mensen zo gek om dat te gaan doen?)
Waarschijnlijk gaan ze met marges werken. Kijken wat gemiddeld is en dan kijken of mensen daar onder kunnen komen als ze er vet boven zitten. Het zal waarschijnlkijk een gemeentelijke aangelegenheid worden en dus krijg je een pakketje met led lampen en een dekentje of zoiets raars. Dan kan de gemeente zeggen dat ze er wat aan hebben gedaan..
Dennis1812 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:00:
Stroom kunnen ze uitzetten en stoppen met leveren.

Meer dan 10KwH gebruikt vandaag? Klik uit.

(Fictieve getallen)

Slimme meters kunnen ze natuurijk constant uitlezen
Dat gaan ze niet zo snel doen. Is best een beetje een inbreuk op de rechten van je burgers. De regering doet rare dingen maar dit is wel iets the obvious

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 14-09-2022 10:20 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

(Fictieve getallen)

• siggy

siggy

Wait.... what?

TheBrut3 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:53:
[...]

Dit is voor mij een reden waarom ik nog niet over ga op zonnepanelen. Bij mij komt het gros dan gericht op het westen (en dan weer meer naar noord dan naar zuid), vanaf half 2 staat daar pas de zon op en als de klok wordt verzet is dat denk ik half 1 in de winter. Wanneer dan het salderen wordt afgebouwd heb ik daar dus nauwelijks wat aan. In de zomer draait de zon na een uur of 8 weer weg achter een grote boom.

Ik hoop dat solid state accu's de betaalbare oplossing worden en zonnepanelen zijn dan misschien ook weer wat verder ontwikkeld. De huidige techniek van accu's aan de buitengevel mij niet echt een fijn gevoel.
Dan is het voor jou heel specifiek niet interessant vanwege de genoemde redenen. Niet dat zonnepanelen niet rendabel zijn, ze zijn voor jou niet rendabel.

LFP accu's zijn al prima betaalbaar. Solid state zal nog een jaar of 10 duren voordat die commercieel op het niveau zijn van LFP accu's.....

Ik zou me eerder zorgen maken met een Tesla Powerwall dan een LFP accu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:07

Vrijdag

De Zwarte

dr.lowtune schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:58:
Bij mij (Den Haag) doe ik mee aan een pilot van de gemeente. Er komt iemand langs die bij mij mijn ramen gaat opmeten om er van dat folie voor te zetten. Voor zover ik weet kost me dat niks, behalve tijd. Of als ik het laat doen, dan betaal ik een kleine vergoeding. Het is dan wel geen kunststof kozijn en dubbel glas, maar het is beter dan dat superdunne enkel glas met kierende houten kozijnen.

Verder heb ik al dikke verduisterende gordijnen vrijwel overal voor hangen, tochtbanden geplakt en als ik alleen thuis ben gaat de verwarming op maximaal 14 graden. 's Nachts een extra dekbed, en van tevoren even een kruik in bed.
Dat is wel echt mijn limiet trouwens, ik zit dan al met twee truien en en dikke Texelse pantoffels in een slaapzak te werken. Hooguit dat ik even kort zo'n elektrisch kacheltje aanzet. Dit doe ik trouwens altijd al wel, aangezien ik niet zoveel last heb van kou en het snel zelf al warm heb. Het eerste jaar dat ik hier woonde kreeg ik een telefoontje van Eneco. Die begreep niet wat er aan de hand was, want mijn verbruik was zo ontzettend laag :P

Denk dat het wel loont om bij de gemeente te informeren welke steun ze kunnen bieden en in welke vorm. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt, maar je moet er wel om vragen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

(Fictieve getallen)

Volgens mij hebben we net discussies in de politiek gehad dat we mensen in de winter nergens af van mogen sluiten als ze het niet kunnen betalen. Maar dit zou dan wel mogen?

@Webgnome Als die marges te groot zijn, dan schiet het z'n doel ook weer voorbij.

Ik denk dat er gewoon een "dringend beroep" gedaan gaat worden op iedereen. Waarbij een hoop mensen (die hun energierekening kunnen betalen) dat naast zich neer leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
TheBrut3 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:53:
[...]

Ik zit zelf ook op west, maar dankzij salderen is de terugverdientijd ~3 jaar met de prijzen van mijn huidige contract.
8 panelen en omvormer waren €3300 .
Die leveren mij per jaar zo’n 2300kWh. Mijn verbruik is dat ook ongeveer.
Met mijn energieprijs van 45ct/kWh ‘bespaar’ ik per jaar dus 1035€. 3300/1035 ~3,2 jaar..
Voorheen was dat wel ongeveer 7 jaar toen de energieprijs van 20ct/kWh was.
Waarschijnlijk heb ik zelf eind volgend jaar na 4 jaar de kosten eruit.

Als salderen vermindert kijk ik wel verder. Idee is om juist nog meer vol te gooien, en ook op oost mee te gaan pakken en zoveel mogelijk overdag te doen.
In de winter is de opbrengst wel prut, dat klopt. Januari is nog geen 10% van mei.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Vrijdag schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
[...]

Bij mij (Den Haag) doe ik mee aan een pilot van de gemeente. Er komt iemand langs die bij mij mijn ramen gaat opmeten om er van dat folie voor te zetten. Voor zover ik weet kost me dat niks, behalve tijd. Of als ik het laat doen, dan betaal ik een kleine vergoeding. Het is dan wel geen kunststof kozijn en dubbel glas, maar het is beter dan dat superdunne enkel glas met kierende houten kozijnen.

Verder heb ik al dikke verduisterende gordijnen vrijwel overal voor hangen, tochtbanden geplakt en als ik alleen thuis ben gaat de verwarming op maximaal 14 graden.
Dat is wel echt mijn limiet trouwens, ik zit dan al met twee truien en en dikke Texelse pantoffels in een slaapzak te werken. Hooguit dat ik even kort zo'n elektrisch kacheltje aanzet. Dit doe ik trouwens altijd al wel, aangezien ik niet zoveel last heb van kou en het snel zelf al warm heb. Het eerste jaar dat ik hier woonde kreeg ik een telefoontje van Eneco. Die begreep niet wat er aan de hand was, want mijn verbruik was zo ontzettend laag :P

Denk dat het wel loont om bij de gemeente te informeren welke steun ze kunnen bieden en in welke vorm. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt, maar je moet er wel om vragen.
Bij ons in de gemeente was dat ook zo, wij hebben er wat tochtstrips aan overgehouden (en geïnstalleerd ;) ). Maar zoals jij in een slaapzak met pantoffels zit te werken, tja, dat gaat mij gewoon een paar bruggen te ver, al is het alleen maar omdat het dan zo pokke-koud zou zijn in huis dat ik dat mijn kinderen niet aan wil doen (en nee, ze hoeven ook niet 23 graden te spelen/slapen, 19 graden is zat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

dr.lowtune schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:12:
[...]

Bij ons in de gemeente was dat ook zo, wij hebben er wat tochtstrips aan overgehouden (en geïnstalleerd ;) ). Maar zoals jij in een slaapzak met pantoffels zit te werken, tja, dat gaat mij gewoon een paar bruggen te ver, al is het alleen maar omdat het dan zo pokke-koud zou zijn in huis dat ik dat mijn kinderen niet aan wil doen (en nee, ze hoeven ook niet 23 graden te spelen/slapen, 19 graden is zat).
Ik ben co-ouder, en als mijn zoontje bij mij is (om het weekend en vaste dagen maandag t/m woensdag) gaat de verwarming wel naar 18/19 overdag en 's nachts 17 graden :) Daarnaast draagt hij altijd in de winter of als het koeler wordt binnen pantoffeltjes, een zachte joggingbroek en een vestje of truitje. Dat is hij inmiddels al wel gewend, dus dat scheelt. Mocht zijn slaapkamer nu echt heel koud zijn, dan zet ik daar voordat hij naar bed gaat dat straalkacheltje in en doe ik ook een kruik in zijn bed.

Ben trouwens ook wel benieuwd wat mijn verhuurder gaat doen aan verduurzaming. Ik zit nu volgens mij nog steeds in een label G ofzo. Gelukkig wel een CV en geen moederhaard, dat dan weer wel :9

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 14-09-2022 10:20 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:50
dr.lowtune schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
[...]

Volgens mij hebben we net discussies in de politiek gehad dat we mensen in de winter nergens af van mogen sluiten als ze het niet kunnen betalen. Maar dit zou dan wel mogen?

@Webgnome Als die marges te groot zijn, dan schiet het z'n doel ook weer voorbij.

Ik denk dat er gewoon een "dringend beroep" gedaan gaat worden op iedereen. Waarbij een hoop mensen (die hun energierekening kunnen betalen) dat naast zich neer leggen.
Klopt, maar die marges was een wilde gok. Ik denk inderdaad dat het een 'we moeten echt anders doen!' oproep zal worden. Kijk naar hoe corona is aangepakt. Daar ging men ook uit van de eigen verantwoordelijkheid van de maatschappij en dat is ook zo lekker afgelopen 8)

Strava | AP | IP | AW

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10 23:04

(Fictieve getallen)

Los van de vraag of dat in de praktijk wel kan zomaar kan, denk ik dat je met dit soort fratsen alleen maar in de hand werkt dat mensen de meter gaan passeren met levensgevaarlijk gehobby in de meterkast.

Je kan beter zorgen dat mensen onder een bepaald verbruiken WILLEN blijven.

En ze moeten ook fijnmaziger omgaan met piek en dal tarieven want dat dat met die slimme meters nogsteeds tussen x en y tijd op zus en zo dag zit slaat nergens op.
Energievraag fluctueert veel meer en dat kan je alleen maar sturen door mensen te vertellen dat ze 20 procent korting krijgen op hun verbruik op dat moment als ze de wasmachine om 1400 uur aanzetten in plaats van 1800 uur. (cijfers komen uit mijn duim)

[ Voor 14% gewijzigd door Polderviking op 14-09-2022 10:28 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:43
Webgnome schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:23:
[...]

Klopt, maar die marges was een wilde gok. Ik denk inderdaad dat het een 'we moeten echt anders doen!' oproep zal worden. Kijk naar hoe corona is aangepakt. Daar ging men ook uit van de eigen verantwoordelijkheid van de maatschappij en dat is ook zo lekker afgelopen 8)
Huishoudens zijn beschermde afnemers in Nederland. Dat is de allerlaatste groep die gedwongen gaat worden iets te doen.
Wij hebben in Nederland gewoon crisisplannen voor deze situaties die, indien nodig, in werking wordt gesteld.

Neemt niet weg dat er ongetwijfeld weer een leuke reclame geproduceerd zal worden waardoor 'de burger' denkt dat hij heel stout is als er om 19:00 tv gekeken wordt. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
ijdod schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:56:
[...]

Dat zijn weliswaar valide punten, maar die worden door een veel grotere groep gebruikt dan het werkelijk betreft om maar niet te hoeven veranderen. Ja er zijn gevallen waar het niet kan, maar voor een veel grotere groep zijn het wel degelijk gewoon keuzes in plaats van noodzaak.
Dat kan zo zijn , maar dat is geen reden om dan maar geen grote projecten op dit gebied op te zetten. De meeste mensen hebben simpelweg de mogelijkheden tot de oplossing niet zelf in handen.

Dat een vocale groep alles gebruikt om zelf niet te veranderen kan niet de reden zijn om de groep die het niet zelf in de hand heeft dan maar niet te helpen.

Maar dan moet er op veel grotere schaal worden ingezet op de energie transitie, op het niveau van het energie net, de grootverbruikers, duurzame methodes om groei te bepalen.

Het is een veel groter vraagstuk dan of er al dan niet ergens een paar burgers er geen zin in hebben.

Maar we blijven blijkbaar nog steeds teveel in individuele keuzes en zelfredzaamheid denken en realiseren ons dus niet dat het een probleem is van de richting waarop we als samenleving zijn gegaan een paar decennia geleden.

Als wij morgen allemaal van het gas af zijn als burgers , dan nog halen wij de doelen niet.

Zonder gerichte omslag blijven we de komende jaren gedoe houden met prijsstabiliteit, en kost het op lange termijn veel meer.

Alleen al de mensen die deze winter omvallen en in armoede belanden kosten de maatschappij enorm veel geld. En dan zijn we nog geen steek verder op het gebied van de transitie.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Polderviking schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:23:
[...]

Los van de vraag of dat in de praktijk wel kan zomaar kan, denk ik dat je met dit soort fratsen alleen maar in de hand werkt dat mensen de meter gaan passeren met levensgevaarlijk gehobby in de meterkast.

Je kan beter zorgen dat mensen onder een bepaald verbruiken WILLEN blijven.

En ze moeten ook fijnmaziger omgaan met piek en dal tarieven want dat dat met die slimme meters nogsteeds tussen x en y tijd op zus en zo dag zit slaat nergens op.
Energievraag fluctueert veel meer en dat kan je alleen maar sturen door mensen te vertellen dat ze 20 procent korting krijgen op hun verbruik op dat moment als ze de wasmachine om 1400 uur aanzetten in plaats van 1800 uur. (cijfers komen uit mijn duim)
In Engeland bestaat er een prepaid vorm van energie dus zo vreemd is het niet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Raymond P
Osxy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]

In Engeland bestaat er een prepaid vorm van energie dus zo vreemd is het niet.
Die vorm is afaik voornamelijk voor wanbetalers.
In Nederland hebben we 'gewoon' day-ahead: het grote day ahead energie prijzen topic.

@Polderviking
Als je meegaat met vraag/aanbod/kosten dan betekent dat je met geld om moet kunnen gaan. Dat lijkt mij te hoog gegrepen. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

(Fictieve getallen)

Gaat niet werken omdat niet iedereen een slimme meter heeft. Zo zijn er nog genoeg mensen die hun oude Ferraris niet op willen geven (dat gaat sowieso nog een uitdaging worden als ze de saldering willen aanpassen)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 18:19
RodeStabilo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:22:
[...]

Gaat niet werken omdat niet iedereen een slimme meter heeft. Zo zijn er nog genoeg mensen die hun oude Ferraris niet op willen geven (dat gaat sowieso nog een uitdaging worden als ze de saldering willen aanpassen)
Licht offtopic, maar zodra die saldering wordt aangepast, is het echt gedaan met de Ferrarismeter. Of positiever gebracht: die aanpassing van de salderingsregeling wordt pas doorgevoerd als de laatste Ferraris is vervangen...

Punctuality is the politeness of kings

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

dreamscape schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:34:
[...]

Licht offtopic, maar zodra die saldering wordt aangepast, is het echt gedaan met de Ferrarismeter. Of positiever gebracht: die aanpassing van de salderingsregeling wordt pas doorgevoerd als de laatste Ferraris is vervangen...
Hoezo is het dan gedaan?
Juist dan wil je die toch? Want die draait gewoon terug en hebben ze geen idee wat je verbruikt of teruglevering. Enkel een totaal plaatje.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:40:
[...]

Hoezo is het dan gedaan?
Juist dan wil je die toch? Want die draait gewoon terug en hebben ze geen idee wat je verbruikt of teruglevering. Enkel een totaal plaatje.
Ja dat wil je dan inderdaad. maar dan is het wachten op iemand die daar een rechtszaak tegen start want discriminatie als de buurman met z'n Ferraris nog wel 100% kan salderen en iemand anders die wel met z'n tijd is meegegaan niet.
dreamscape schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:34:
[...]

Ik hoop op dat laatste omdat ik vind, dat zeker in deze energiecrisis, niet netjes is om dit door te zetten omdat het 'teveel kost' want dat is de reden van de overheid om het soberder te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door RodeStabilo op 14-09-2022 14:13 ]

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10 23:04
Raymond P schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:05:
[...]
@Polderviking
Als je meegaat met vraag/aanbod/kosten dan betekent dat je met geld om moet kunnen gaan. Dat lijkt mij te hoog gegrepen. ;)
Deze moet je me even uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Polderviking schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:48:
[...]

Deze moet je me even uitleggen.
Je kan naar de historische prijzen kijken bij bijvoorbeeld Easyenergy. Die verschillen iets per seizoen, vooral hoe laat het laag is.

In de zomer is je verbruik ook anders / lager dan in de wintermaanden, de verwarming staat bijvoorbeeld niet aan. Daardoor is de rekening in de zomer (erg) laag en in de winter erg hoog.
Er zijn een heleboel mensen die daar niet mee om kunnen gaan en liever een maandelijks vast bedrag hebben tegen x prijs.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:40:
[...]

Maar als iedereen een uur later de tv aan zet verschuif je het probleem toch alleen maar?
Beter kunnen ze dan paal en perk stellen aan televisiereclames: Die zorgen er alleen maar voor dat er elke dag duizenden televisies per uur een kwartier voor niets energie staan te verbruiken. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• siggy

siggy

Wait.... what?

Nou, de voorgestelde oplossingen zijn wer belachelijk as usual. Ipv elektra loskoppelen van de gasprijs gaan ze het gewoon lekker complex maken en vooral boekhoudkundig, waardoor er dus ook weer boekhoudkundige 'oplossingen' komen voor de bedrijven.

https://www.nu.nl/economi...-winsten-af-te-romen.html

En hoe het prijsplafond moet gaan werken op de private markten is mij een raadsel. Ik denk niet dat bedrijven dat zelf gaan ophoesten.

Misschien toch maar terug dat energiebedrijven genationaliseerd worden. De hele privatisering is ook niet goed geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:19
Stoney3K schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:14:
[...]

Beter kunnen ze dan paal en perk stellen aan televisiereclames: Die zorgen er alleen maar voor dat er elke dag duizenden televisies per uur een kwartier voor niets energie staan te verbruiken. ;)
Nog beter om een veel kleinere televisie te nemen en dichter bij het scherm te gaan zitten. Dan lijkt de kleine net zo groot als de grote van afstand en dat scheelt zeker de helft aan verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:47:
[...]

Nog beter om een veel kleinere televisie te nemen en dichter bij het scherm te gaan zitten. Dan lijkt de kleine net zo groot als de grote van afstand en dat scheelt zeker de helft aan verbruik.
Nope. Hoe groter hoe beter. Verwarmt gelijk de ruimte mee. Scheelt weer stoken ;-)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

aljooge schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:47:
[...]

Dan nog altijd staat die kleine televisie 25% van de tijd helemaal voor niets aan. (Of eigenlijk, voor de omzet van de reclamebureaus.)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• aljooge
jeroenkb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:57:
[...]

Nope. Hoe groter hoe beter. Verwarmt gelijk de ruimte mee. Scheelt weer stoken ;-)
Aan al die extra warmte heb je in de zomer en het grootste gedeelte van het jaar helemaal niets aan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:53:
[...]

Aan al die extra warmte heb je in de zomer en het grootste gedeelte van het jaar helemaal niets aan.
Opslaan in een waterbad. :7

• aljooge
Ik snap werkelijk niet dat die gast 3 duimpjes krijgt. Dan kan je het held huis volplempen met energie onzuinige apparaten omdat het toch wordt omgezet in warmte en je niet hoeft te stoken. Dan heb je niet veel van besparen begrepen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 15:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

aljooge schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:02:
Ik snap werkelijk niet dat die gast 3 duimpjes krijgt. Dan kan je het held huis volplempen met energie onzuinige apparaten omdat het toch wordt omgezet in warmte en je niet hoeft te stoken. Dan heb je niet veel van besparen begrepen.
Heb je al de mogelijkheid overwogen, dat jij niets van sarcasme begrijpt :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Een directeur van een energiebedrijf meldt net tussen neus en lippen door in de Tweede Kamer dat er mogelijk een opzegvergoeding komt bij het wisselen van energiebedrijf. Althans daar zijn ze blijkbaar over in gesprek met de overheid en ACM.

Op dit moment kan een consument in Nederland vrij gemakkelijk wisselen van energiebedrijf zonder daarvoor een vergoeding te hoeven betalen, terwijl dat bij diverse andere contracten zoals bij telefonie wel kan worden overeengekomen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Real
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Real schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:09:
Een directeur van een energiebedrijf meldt net tussen neus en lippen door in de Tweede Kamer dat er mogelijk een opzegvergoeding komt bij het wisselen van energiebedrijf. Althans daar zijn ze blijkbaar over in gesprek met de overheid en ACM.

Op dit moment kan een consument in Nederland vrij gemakkelijk wisselen van energiebedrijf zonder daarvoor een vergoeding te hoeven betalen, terwijl dat bij diverse andere contracten zoals bij telefonie wel kan worden overeengekomen.
Nu bestaat er toch ook gewoon een opzegboete als je een vast contract open breekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:11:
[...]
Nu bestaat er toch ook gewoon een opzegboete als je een vast contract open breekt
Laat ik het beter verwoorden: zonder dat er een kostendekkende vergoeding wordt betaald. 50-125 euro is natuurlijk zo laag dat een energiebedrijf bij dit soort hoge marktprijzen nooit het risico wil lopen op een klant die overstapt.

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:41:

En hoe het prijsplafond moet gaan werken op de private markten is mij een raadsel. Ik denk niet dat bedrijven dat zelf gaan ophoesten.
Dat vraag ik me ook af...een soort plafond van 180 euro en alles wat daar boven komt moeten ze afdragen

Gaan ze het niet gewoon voor 180 verkopen dan i.p.v. voor 220 en later 40 euro terug moeten gaan betalen .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Zojuist gigantisch goed vlammend betoog (had niks op papier, geen tijd en dus uit het hoofd!) van een wethouder in Heerlen die meldt dat er in Heerlen 12% (twaalf) energiearmoede is. Noemt expliciet dat het draait bestaanszekerheid en het concept van winstmaximalisatie op een vrije markt niet werkt.

Die zien we gezien z'n spreekvaardigheid denk ik terug in de landelijke politiek.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Real schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:39:
Zojuist gigantisch goed vlammend betoog (had niks op papier, geen tijd en dus uit het hoofd!) van een wethouder in Heerlen die meldt dat er in Heerlen 12% (twaalf) energiearmoede is. Noemt expliciet dat het draait bestaanszekerheid en het concept van winstmaximalisatie op een vrije markt niet werkt.

Die zien we gezien z'n spreekvaardigheid denk ik terug in de landelijke politiek.
Naam? Ik woon er helaas en de wethouders zijn hier echt waardeloos. Veel woorden, nul acties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
Real schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:22:
[...]

Laat ik het beter verwoorden: zonder dat er een kostendekkende vergoeding wordt betaald. 50-125 euro is natuurlijk zo laag dat een energiebedrijf bij dit soort hoge marktprijzen nooit het risico wil lopen op een klant die overstapt.

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
Ah, laat ik het nog beter verwoorden: een wurgcontract. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

De luchtkwaliteit is al niet geweldig en nu mensen meer hout gaan stoken (ik zit nu al weer in de stank van andere mensen) gaat de luchtkwaliteit sterk achteruit deze winter...... Misschien dat de overheid eens wat actief reageerd en niet alleen maar reactief en te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:42:
[...]
Naam? Ik woon er helaas en de wethouders zijn hier echt waardeloos. Veel woorden, nul acties.
Ik denk deze wethouder:

https://www.heerlen.nl/co...er-casper-gelderblom.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:45
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:46:
De luchtkwaliteit is al niet geweldig en nu mensen meer hout gaan stoken (ik zit nu al weer in de stank van andere mensen) gaat de luchtkwaliteit sterk achteruit deze winter...... Misschien dat de overheid eens wat actief reageerd en niet alleen maar reactief en te laat.
Tenzij er een harde ingreep komt en de energieprijzen per 1 oktober door de overheid gereguleerd gaan worden gaan we sowieso te laat zijn. Alle klimaat/co2/milieuakkoorden ten spijt... maar dan word het aankomende winter alles opstoken wat je kunt vinden in je haard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:46:
Het enige wat nu voor (veel) mensen telt is de winter doorkomen met zo min mogelijk energie. Dat hele klimaat/milieu staat nu even op een laag pitje totdat energie weer betaalbaar is. Dit is nu #1 voor de meeste mensen.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

stylezzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:50:
[...]

Tenzij er een harde ingreep komt en de energieprijzen per 1 oktober door de overheid gereguleerd gaan worden gaan we sowieso te laat zijn. Alle klimaat/co2/milieuakkoorden ten spijt... maar dan word het aankomende winter alles opstoken wat je kunt vinden in je haard.
Oh ik begrijp het hoor. Het probleem is dat de overheid zo'n derglijke plaat voor zijn kop heeft, dat dit dus de consequenties gaan zijn. Fijnstof en luchtkwaliteit in ons natuurovergoten landje, zal op den duur alleen maar nog grotere belasting zijn op de gezondheidszorg, net als corona en de mensen die een prikje weigeren en dan langdurig het zorgstelsel belasten.

Het is continu van crisis naar crisis gaan zonder ook maar iets op te lossen. Als ze het al voor elkaar krijgn om al die winsten af te romen (wat ik ernstig betwijfel), gaan ze dat 1 op 1 stoppen in zonnepanelen voor sociale huurwoningen? Komen er verplichtingen voor woningbouwcorporaties om huizen te verduurzamen en zonnepanelen te installeren? Als ze van die miljarden ook zonnepanelen gaan/laten installeren, kijk, dat zet zoden aan de dijk. Kun je ook nog een trainingsprogramma aan koppelen voor kansarmen want er is een te kort aan installateurs. Komt het geld ook nog in de economie terecht en hebben de kansarmen er dubbel wat aan: lagere energierekening door de zonnepanelen en een baan.

Maar goed, we gaan alleen de 'crisis' van de hoge energierekening 'oplossen' en vooral niet kijken waardoor de hoge energieprijs er is...

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dennahz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:53:
[...]

Het enige wat nu voor (veel) mensen telt is de winter doorkomen met zo min mogelijk energie. Dat hele klimaat/milieu staat nu even op een laag pitje totdat energie weer betaalbaar is. Dit is nu #1 voor de meeste mensen.
Hoe dan? Wat het gemiddelde rijtjeshuis heeft geen houthaard. Denk je dat ze de BBQ binnen gaan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

CodeCaster schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:03:
[...]

Hoe dan? Wat het gemiddelde rijtjeshuis heeft geen houthaard. Denk je dat ze de BBQ binnen gaan zetten?
Zou me niks verbazen tbh :X
Houtkachel of verwarmen met zo'n straalkacheltje (ook stroomzuipers, maar weten zij veel) of helemaal niet meer. Is niet realistisch.

Imo is dit nu weer een hoop bangmakerij en komen ze straks met een "oplossing" waardoor iedereen in 1 klap weer helemaal blij is met dit kabinet ;)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik denk dat we wel gekkere dingen gaan zien deze winter. Zeker op het moment dat de eerste meteoroloog sneeuw of vrieskou in de mond durft te nemen wil je niet weten wat er met de gastarieven gebeurd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
[...]

Oude rijtjeshuizen hadden dat wel. Menig doorzonwoning uit de jaren 60 en 70 had gewoon een haard. Bij verbouwingen zijn die bijna allemaal gesloopt, maar het zou me niets verbazen als er allerlei gekken zijn die het oude rookkanaal (dat ik bij mijn huis heb gesloopt, maar in veel van die huizen nog aanwezig is) gaan gebruiken voor een nieuwe kachel.

In ieder geval voorzie ik een toename in schoorsteenbranden en koolmonixidevergiftigingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:02
dreamscape schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:23:
[...]
In ieder geval voorzie ik een toename in schoorsteenbranden en koolmonixidevergiftigingen...
Om maar te zwijgen van allerlei oude petroleum kacheltjes die van zolder worden gehaald zonder het huis te ventileren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:29:
[...]

Om maar te zwijgen van allerlei oude petroleum kacheltjes die van zolder worden gehaald zonder het huis te ventileren
Ook al zoiets. Ik begreep dat dergelijke kacheltjes (ook de moderne varianten van Zibro) niet aan te slepen zijn. Daarmee stoken zou goedkoper zijn dan stoken met je CV, maar je stookt dan wel alleen maar je woonkamer.

Newsflash: als je in alle andere kamers de radiatoren dichtdraait en alleen in je woonkamer stookt, dan zou je ook bij gebruik van een gasgestookte cv veel goedkoper uit zijn. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Wie gaat deze rekening uiteindelijk betalen?
https://www.nu.nl/politie...-maar-die-storm-komt.html

Gaat de overheid (belastingbetaler) dit doen of is dit verlies?

Ik blijf erbij, massaal zonnepanelen installeren ipv geld gooien naar kerncentrales of het buitenland. En langdurige opslag dmv waterstof. Tijdelijke opslag via accu's.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:39:

Ik blijf erbij, massaal zonnepanelen installeren ipv geld gooien naar kerncentrales of het buitenland. En langdurige opslag dmv waterstof. Tijdelijke opslag via accu's.
Een waterstofinfrastructuur staat ook morgen niet hè.

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 14-09-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
siggy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:39:

De belastingbetaler, want de overheid gaat dit niet doen voor je. We gaan sowieso een recessie in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rockvee2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:44:
[...]

De belastingbetaler, want de overheid gaat dit niet doen voor je. We gaan sowieso een recessie in
Stiekem vraag ik me dan wel af waarom 'de belastingbetaler' in het algemeen zou moeten gaan betalen voor de nú nog op te bouwen schulden van een ander?

Het is nou ook weer niet zo dat dit scenario ineens als donderslag bij heldere hemel op treedt, of toch wel?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:57:
[...]

Stiekem vraag ik me dat wel af waarom 'de belastingbetaler' in het algemeen zou moeten gaan betalen voor de nú nog op te bouwen schulden van een ander?

Het is nou ook weer niet zo dat dit scenario ineens als donderslag bij heldere hemel op treedt, of toch wel?
Als je denkt dat de overheid dit gaat betalen . dan kom je bedrogen uit.. kijk maar eens naar de andere landen. Die stellen prijsplafonds in, zetten een maximum op de gasprijs. Wat doet deze regering ? Niks, ze zeggen schulden over te gaan nemen voor de mensen die in de problemen komen, maar er is nog niet bekend wanneer ze dat doen.

Rob Jetten/Sigrid Kaag willen gewoon hun baan veilig stellen bij een multinational..

De belastingbetaler moet weer bloeden voor de regering en multinationals/grote bedrijven die mogen gewoon hun gang blijven gaan.

Eneco heeft vorig jaar 77% winst gemaakt https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/

Rob Jetten kan makkelijk een energie plafond instellen maar ja. De regering weet alles van je, ze kunnen je vinden als je moet betalen maar als een toeslag kan krijgen moet je van alles en nog wat invullen om misschien een energietoeslag te krijgen + de toeslagenaffaire is nog steeds niet opgelost.

Dus nee, de regering gaat niet helpen...

[ Voor 13% gewijzigd door Rockvee2 op 14-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Stiekem vraag ik me dan wel af waarom 'de belastingbetaler' in het algemeen zou moeten gaan betalen voor de nú nog op te bouwen schulden van een ander?

Jij zag dit allemaal aan komen?

Een hoge gasprijs zag ik wel aankomen, daarom verwarm ik met warmtepompen en heb ik 27 panelen (en dan nog kan door het geintje van BE de energierekening hier ook nog gaan exploderen). Maar in mijn stoutste dromen had ik nooit durven dromen dat de prijzen in zo’n korte tijd zó hoog zouden worden. Mijn buurman betaald momenteel € 1100 per maand! En hij heeft 8 zonnepanelen.

We kunnen het als samenleving toch niet laten gebeuren dat straks een half tot een miljoen huishoudens straks diep in de schulden zitten? Dat alleen al zal desastreus zijn voor de economie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:04:
[...]

Een hoge gasprijs zag ik wel aankomen, daarom verwarm ik met warmtepompen en heb ik 27 panelen (en dan nog kan door het geintje van BE de energierekening hier ook nog gaan exploderen). Maar in mijn stoutste dromen had ik nooit durven dromen dat de prijzen in zo’n korte tijd zó hoog zouden worden. Mijn buurman betaald momenteel € 1100 per maand! En hij heeft 8 zonnepanelen.

We kunnen het als samenleving toch niet laten gebeuren dat straks een half tot een miljoen huishoudens straks diep in de schulden zitten? Dat alleen al zal desastreus zijn voor de economie.
Nederland zal in inderdaad in diepe recessie belanden, je zal veel meer daklozen buiten zien want zoals ik het zie kan ik het ook niet betalen, mijn gasprijs was 1.01 , nu 3.63 EUR . dat is dus 2.63 euro meer.... helaas kan ik in mijn appartement in mijn flat geen palletkachel plaatsen anders wist ik het wel.. ik en vele huishoudens zullen het niet meer trekken... en in het nieuws zal komen dat er meer naar 113 wordt gebeld..

[ Voor 5% gewijzigd door Rockvee2 op 14-09-2022 21:11 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 17:09
@Glashelder hoe kan je buurman nu 1100 euro moeten betalen per maand? Ik ga in oktober naar een variabel tarief bij Vattenfall en als het goed is betaal ik straks (volgens Vattenfall) 240 euro voor 1200m3 en 2500kwh stroom met 7 zonnepanelen. (Anders zou het 340 oid worden).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Met dat eerste deel van je zin heb je misschien gelijk maar met dat tweede deel vrees ik dat je ergens mis rekent. De mensen welke nu gecompenseerd (moeten) gaan worden qua energie-rekening (hoe dan ook) gaan geen Euro aan extra geld (wat ze volgens jou 'besparen') terug de 'economie' in pompen door andere uitgaven te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:49
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:13:
[...]

Sorry, ik snap jouw reactie, conclusie en de upvotes erop niet.

Dus omdat de overheid beslissingen neemt waar je je niet in kunt vinden, en omdat het allemaal toch geen zoden aan de dijk zet, hoef je niks te doen en kun je blijven doorgaan zoals je altijd deed?
Begrijp je dat echt niet? Dat is de menselijke natuur en dat is de reden dat we in de situatie zitten zoals die nu is. Denk je dat de verschillende CEOs van Shell, KLM, BP etc zich persoonlijk verantwoord voelen voor de situatie die zij hebben gecreëerd. Hun argument is vergelijkbaar met verwijderd69 zijn attitude: "De mensen willen het, dus doen we het."

De mensheid kan dit probleem maar op één manier oplossen en dat is door unaniem en op zeer hoog niveau (lees; G20) echt deze problemen aan gaan pakken. Werkt ook maar één groot land niet mee, dan gaat het niet lukken. Met andere woorden: de mensheid is gedoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 14-09-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51

Onbekend

...

Rockvee2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:02:
[...]

Als je denkt dat de overheid dit gaat betalen . dan kom je bedrogen uit.. kijk maar eens naar de andere landen. Die stellen prijsplafonds in, zetten een maximum op de gasprijs.
En wat als de inkoop van energie duurder is dan waarvoor er verkocht kan worden? Ga er maar vanuit dat energiebedrijven niets met verlies gaan verkopen. De enige mogelijkheid is dat dan de overheid bijspringt zodat de energiebedrijven niet zullen omvallen.

Daarnaast is een vast prijsplafond van x bedrag per maand een zeer slecht idee. Rijke mensen die doorgaans grotere huizen hebben en een hoger verbruik hebben, zullen eerder hiervan profiteren dan mensen in een kleine huurwoning die het juist nodig hebben. Ja, die laatste groep heeft ook wel dat zelfde prijsplafond, maar het het is relatief veel t.o. hun inkomen vergeleken met de rijkere groep.

Zelf ben ik wel voor een max. tarief per kWh en per kuub gas, zodat energiebesparing blijft lonen. Mocht de inkoopsprijs hoger worden, zou de overheid dat wel kunnen financieren. Dit is volgens mij goedkoper dan achteraf allerlei mensen moeten helpen die schulden hebben opgebouwd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Rockvee2
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
[...]

En wat als de inkoop van energie duurder is dan waarvoor er verkocht kan worden? Ga er maar vanuit dat energiebedrijven niets met verlies gaan verkopen. De enige mogelijkheid is dat dan de overheid bijspringt zodat de energiebedrijven niet zullen omvallen.

Daarnaast is een vast prijsplafond van x bedrag per maand een zeer slecht idee. Rijke mensen die doorgaans grotere huizen hebben en een hoger verbruik hebben, zullen eerder hiervan profiteren dan mensen in een kleine huurwoning die het juist nodig hebben. Ja, die laatste groep heeft ook wel dat zelfde prijsplafond, maar het het is relatief veel t.o. hun inkomen vergeleken met de rijkere groep.

Zelf ben ik wel voor een max. tarief per kWh en per kuub gas, zodat energiebesparing blijft lonen. Mocht de inkoopsprijs hoger worden, zou de overheid dat wel kunnen financieren. Dit is volgens mij goedkoper dan achteraf allerlei mensen moeten helpen die schulden hebben opgebouwd.
Als de overheid wel energiebedrijven geld geeft om te zorgen dat ze niet omvallen maar andere bedrijven geen geld geven dan is dat concurrentiebedrog (ik kom even niet op het juiste woord).

Ik bedoel inderdaad meer een prijs plafond van max tarief gas/KWH.

Energiebedrijven hebben miljoenen winst gemaakt, daar kunnen ze ook wel een deel in hun reserves stoppen voor slechtere tijden zoals deze. Dat doen burgers ook als ze de mogelijkheid daartoe krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Kan je toevallig aan iets meer data komen? Ik bedoel €1100 per maand aan voorschot, dat is een jaarrekening van >10k.

Praten we hier dan nog over een vrijstaand huis of moeten we meer denken aan een kasteel? Gewoon ter informatie voor de beeldvorming. Ik hoor nu ook wel hier en daar maandbedragen waar je u tegen zegt, maar als ik een beetje doorvraag hebben ze geen flauw idee wat ze verbruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cobb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:10:
@Glashelder hoe kan je buurman nu 1100 euro moeten betalen per maand? Ik ga in oktober naar een variabel tarief bij Vattenfall en als het goed is betaal ik straks (volgens Vattenfall) 240 euro voor 1200m3 en 2500kwh stroom met 7 zonnepanelen. (Anders zou het 340 oid worden).
Tsja, gezin met 5 personen. Ik weet zijn exacte verbruik niet (zie onderin deze reactie) maar ik heb een screenshot van de app van zijn energieleverancier gezien. Daar stond in € 1097 8)7
Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
[...]

Met dat eerste deel van je zin heb je misschien gelijk maar met dat tweede deel vrees ik dat je ergens mis rekent. De mensen welke nu gecompenseerd (moeten) gaan worden qua energie-rekening (hoe dan ook) gaan geen Euro aan extra geld (wat ze 'besparen') terug de 'economie' in pompen door andere uitgaven te doen.
En na deze crisis dan? Als ze afdoende gecompenseerd worden, kunnen deze mensen nog meedoen in de economie tegen die tijd.

Laten we ze massaal stikken, dan zijn er dus straks tot een miljoen huishoudens die zo in de schulden zitten dat ze een bepaalde tijd niet meer meedoen. Dat gaat echt wel economische gevolgen hebben :)
GioStyle schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:22:
[...]

Kan je toevallig aan iets meer data komen? Ik bedoel €1100 per maand aan voorschot, dat is een jaarrekening van >10k.

Praten we hier dan nog over een vrijstaand huis of moeten we meer denken aan een kasteel? Gewoon ter informatie voor de beeldvorming. Ik hoor nu ook wel hier en daar maandbedragen waar je u tegen zegt, maar als ik een beetje doorvraag hebben ze geen flauw idee wat ze verbruiken...
Nee, gewoon een rijtjeshuis met 8 zonnepanelen en een CV ketel. Huis uit begin jaren 90, maar AFAIK nog niet nageisoleerd..

Jaarverbruik gas 1500 m3. Elektra 3528 kWh. Oppervlakte huis 126 m2.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 14-09-2022 21:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Glashelder Denk jij nou écht dat die '1-miljoen' mensen uit jouw voorbeeld het voor deze periode wél goed hadden en dat ze serieus mee draaide in een 'goed economisch klimaat' ?

Ik verbaas me er dan écht over dat er nu pas een paar ogen bij je open gaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:27:
@Glashelder Denk jij nou écht dat die '1-miljoen' mensen uit jouw voorbeeld het voor deze periode wél goed hadden en dat ze serieus mee draaide in een 'goed economisch klimaat' ?

Ik verbaas me er dan écht over dat er nu pas een paar ogen open gaan.
Wat is écht meedraaien?

Is dat boodschappen doen, eens in de zoveel jaren een TV / wasmachine / tweedehands auto kopen dan ja. Die mensen konden tot op heden ‘gewoon’ meedraaien.

Dat laatste reageer ik maar niet op :')

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 14-09-2022 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Wanneer zag jij aankomen dat de prijs x4 ging? En met welke middelen heb jij toen nog je hele huis kunnen isoleren en anders verwarmen?
En verplaats je bij die laatste zin even in een minima gezin dat misschien 500 euro op de spaarrekening heeft.

En houdt ook even rekening met tekorten in apparatuur, materialen én mankracht.

Was het dan nog steeds zo makkelijk voorspelbaar en op te lossen? Of is dat toch enkel wat simpeler omdat je een bak geld ergens tegenaan hebt smijten?

Ja, de belastingbetaler zal dit mee moeten oplossen collectief gezien. De overheid gaat niets doen want dat zijn alleen een stelletje incompetente die er enkel voor t geld en de toekomstbanen zitten.

Ik betaal nu toch ook aan zorg die jij eventueel gaat afnemen? Zodat er zodra jij oud bent nog gediplomeerden zijn om jou te verzorgen? En ik betaal ook zodat jij je behoeften kan doen?
En helaas betaal ik ook zodat er mensen op een pannetje kunnen slaan en roepen dat de aarde plat is en Corona bedacht door mensen met een reptielenstaart. Zo werkt het nou eenmaal.

In de USA laten ze iedereen stikken tenzij rijk en blank. In Nederland hebben we er gelukkig altijd voor gewaakt dat dat niet gebeurd.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennis1812 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:31:
[...]

Wanneer zag jij aankomen dat de prijs x4 ging? En met welke middelen heb jij toen nog je hele huis kunnen isoleren en anders verwarmen?
En verplaats je bij die laatste zin even in een minima gezin dat misschien 500 euro op de spaarrekening heeft.

En houdt ook even rekening met tekorten in apparatuur, materialen én mankracht.

Was het dan nog steeds zo makkelijk voorspelbaar en op te lossen? Of is dat toch enkel wat simpeler omdat je een bak geld ergens tegenaan hebt smijten?

Ja, de belastingbetaler zal dit mee moeten oplossen collectief gezien. De overheid gaat niets doen want dat zijn alleen een stelletje incompetente die er enkel voor t geld en de toekomstbanen zitten.

Ik betaal nu toch ook aan zorg die jij eventueel gaat afnemen? Zodat er zodra jij oud bent nog gediplomeerden zijn om jou te verzorgen? En ik betaal ook zodat jij je behoeften kan doen?
En helaas betaal ik ook zodat er mensen op een pannetje kunnen slaan en roepen dat de aarde plat is en Corona bedacht door mensen met een reptielenstaart. Zo werkt het nou eenmaal.

In de USA laten ze iedereen stikken tenzij rijk en blank. In Nederland hebben we er gelukkig altijd voor gewaakt dat dat niet gebeurd.
Dat geldt andersom niet evenredig hetzelfde?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zeker.

Maar de mensen die nu geholpen gaan worden met energie betalen ook nog inkomstenbelasting en BTW. Die helpen jou ook nog gewoon. Ze kunnen hun abonnement bij belastingdienst.nl niet opzeggen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Rockvee2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:19:
[...]

Als de overheid wel energiebedrijven geld geeft om te zorgen dat ze niet omvallen maar andere bedrijven geen geld geven dan is dat concurrentiebedrog (ik kom even niet op het juiste woord).

Ik bedoel inderdaad meer een prijs plafond van max tarief gas/KWH.

Energiebedrijven hebben miljoenen winst gemaakt, daar kunnen ze ook wel een deel in hun reserves stoppen voor slechtere tijden zoals deze. Dat doen burgers ook als ze de mogelijkheid daartoe krijgen.
Je hebt niet veel aan winst als de spullen die je nieuw moet inkopen veel duurder zijn. Daarom wordt de verkoopprijs ook altijd gebaseerd op de huidige inkoopprijs en niet op de prijs waarvoor je iets ooit hebt ingekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Aangezien het grote raakvlakken heeft met dit topic, specifiek voor ontwikkelingen op de energie markt hebben we Ontwikkelingen turbulente energiemarkt gesloten en zijn een nieuw topic gestart: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Bespreek daar:
  • Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
  • Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
  • Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.
Ook in het nieuwe topic geld dat voor persoonlijk advies of persoonlijke situaties graag dan naar de advies topics, dat topic is voor algemene discussie die voor iedereen nuttig en interessant kan zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:09
Glashelder schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:23:
[...]

Tsja, gezin met 5 personen. Ik weet zijn exacte verbruik niet (zie onderin deze reactie) maar ik heb een screenshot van de app van zijn energieleverancier gezien. Daar stond in € 1097 8)7

[...]

En na deze crisis dan? Als ze afdoende gecompenseerd worden, kunnen deze mensen nog meedoen in de economie tegen die tijd.

Laten we ze massaal stikken, dan zijn er dus straks tot een miljoen huishoudens die zo in de schulden zitten dat ze een bepaalde tijd niet meer meedoen. Dat gaat echt wel economische gevolgen hebben :)

[...]

Nee, gewoon een rijtjeshuis met 8 zonnepanelen en een CV ketel. Huis uit begin jaren 90, maar AFAIK nog niet nageisoleerd..

Jaarverbruik gas 1500 m3. Elektra 3528 kWh. Oppervlakte huis 126 m2.
Ik zit in een jaren 30huis van vergelijkbare afmeting, maar dan vrijstaand. Wel spouw/vloer isolatie en dubbelglas uit 1985.
Zelfde verbruik en mijn voorschot werd door Eneco op 480 gezet(zelf terug gezet naar 380, laagste mogelijkheid).
Zonder zonnepanelen, die stonden voor volgend jaar op de planning.
Als ik nu nog een leverancier kan vinden komen er 10 panelen, airco en hybride warmtepomp.

Die 1100 is wel bizar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Cobb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:10:
Je hebt geluk met Vattenfall (ik ook). Bestaande klanten krijgen een relatief gunstig tarief. Ik dacht iets van 2.1 eur per m3 gas per 1 oktober. Maar als nieuwe klant betaal je vijf euro de m3. Tel daar bij op dat 2500kwh stroom weliswaar gemiddeld is, maar als je een wat groter huis hebt, minder isolatie, meer kids, etc de cijfers er al heel anders uit kunnen zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 17:09
@We Are Borg jaren 70 hoekwoning, matige isolatie en gezin van 5. We hebben al jaren niet meer nodig dan 2500kwh en 12 tot 1400m3 gas.

Ik heb nu de koude muur geïsoleerd aan de binnenzijde, dikker gordijnen gekocht en de CV wat beter ingesteld hopelijk levert dat een leuke besparing op van ons gasverbruik.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cobb schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:37:
@We Are Borg jaren 70 hoekwoning, matige isolatie en gezin van 5. We hebben al jaren niet meer nodig dan 2500kwh en 12 tot 1400m3 gas.

Ik heb nu de koude muur geïsoleerd aan de binnenzijde, dikker gordijnen gekocht en de CV wat beter ingesteld hopelijk levert dat een leuke besparing op van ons gasverbruik.
Vooral dat laatste gaat je waarschijnlijk al een behoorlijke besparing opleveren (y)

De meeste combi ketels staan af-fabriek ingesteld op ±80 graden aanvoertemperatuur (naar de radiatoren) terwijl 60 graden al vaak te veel is én draaien vervolgens ook nog op een 'comfort' stand voor het warme tapwater (de douche/keukenkraan). Dat laatste is vaak écht overbodig gezien de korte leidingen in de NL huizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

CodeCaster schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:47:
[...]

Een waterstofinfrastructuur staat ook morgen niet hè.
Ik heb het ook niet over een landerlijk netwerk van waterstoftransport. Daar waar veel zon- en windenergie wordt opgewekt kan plaatselijk waterstof worden gemaakt, opgeslagen en later terug omgezet worden wanneer elektriciteit nodig is.

Het lijkt wel, en gigantisch veel mensen hebben dit, dat pv en wind meteen 100% alles moeten vervangen 'want anders heeft het geen nut'. Elke verbetering is een stap in de goede richting, maar dankzij de politiek wordt er geen enkele stap gemaakt. Vooral pappen en nethouden en vooral belastinggeld verbranden.

Met een Jetten gaat helemaal niks gebeuren. Die vind zichzelf helemaal gewldig als minister die alleen maar dingen roept en vooral niks voor elkaar krijgt. In het beste geval is het broekzak vestzak en wordt er (as per usual) helemaal niks opgelost. En Jetten vooral heel erg in zijn nopjes zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door siggy op 15-09-2022 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 07:22

Theo

moederbord

Bouke-p schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:26:
[...]

Ik zit in een jaren 30huis van vergelijkbare afmeting, maar dan vrijstaand. Wel spouw/vloer isolatie en dubbelglas uit 1985.
Zelfde verbruik en mijn voorschot werd door Eneco op 480 gezet(zelf terug gezet naar 380, laagste mogelijkheid).
Zonder zonnepanelen, die stonden voor volgend jaar op de planning.
Als ik nu nog een leverancier kan vinden komen er 10 panelen, airco en hybride warmtepomp.

Die 1100 is wel bizar....
1.100 euro wellicht bizar maar helaas niet absurd. Toen ik 7 jaar geleden mijn woning kocht (tegen de randstad, 260k aankoop, goede staat, 140 m2) ) had deze een jaarverbruik van 3.500 m3 aan gas en zo'n 4.500 kWh aan stroom (verkeerd aangelegde MV, vloerverwarmignspompen met energielabel Z die 24/7 draaiden, veel elec installaties die energielabel Z hadden zorgen alleen al voor 2.500 kWh per jaar).
Als ik toen niks had gedaan dan zou ik volgens GasLicht nu ook op zo'n 1.200 euro per maand zitten.

Het ouderlijk huis (150 m2) had tien jaar geleden een energierekening van 250 euro per maand. Inmiddels zijn m'n ouders verhuisd, maar ik hoop oprecht dat de huidige bewoners iets aan verduurzaming gedaan hebben; anders gaan zij ook zomaar naar 1.000+ euro per maand..

Ik ben het wel met je eens dat het gewoon achterlijk is dat iemand zomaar 1.000 euro per maand kwijt is voor energie in een normale woning. Maar helaas is het wel iets dat gewoon makkelijk voor kan komen.

Al is het met zulke tarieven wél lucratief om in de winter op vakantie te gaan; met een gaverbruik van >1 kuub/graaddag en een gasprijs van 4 euro kost een koude wintermaand (0°C buiten gemiddeld) 2.000 euro aan gas in zo'n woning. Voor dat geld is een maand iets huren in een warm land best aantrekkelijk... 8)7

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
77% MEER winst. Is heel wat anders dan 77% winst

Verwijderd

jeroenkb schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:23:
[...]

77% MEER winst. Is heel wat anders dan 77% winst
Precies dat. Sowieso gaat het hier ook nog om 2021, niet 2022. Dit jaar zijn er zoveel meer dingen aan de hand waarin je het amper kunt vergelijken.
Pagina: 1 ... 6 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic