Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

Rockvee2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:02:
[...]

Als je denkt dat de overheid dit gaat betalen . dan kom je bedrogen uit.. kijk maar eens naar de andere landen. Die stellen prijsplafonds in, zetten een maximum op de gasprijs. Wat doet deze regering ? Niks, ze zeggen schulden over te gaan nemen voor de mensen die in de problemen komen, maar er is nog niet bekend wanneer ze dat doen.

Rob Jetten/Sigrid Kaag willen gewoon hun baan veilig stellen bij een multinational..

De belastingbetaler moet weer bloeden voor de regering en multinationals/grote bedrijven die mogen gewoon hun gang blijven gaan.

Eneco heeft vorig jaar 77% winst gemaakt https://nieuws.eneco.nl/s...ongekende-omstandigheden/

Rob Jetten kan makkelijk een energie plafond instellen maar ja. De regering weet alles van je, ze kunnen je vinden als je moet betalen maar als een toeslag kan krijgen moet je van alles en nog wat invullen om misschien een energietoeslag te krijgen + de toeslagenaffaire is nog steeds niet opgelost.

Dus nee, de regering gaat niet helpen...
De winst bij Eneco is idd gestegen van 118 miljoen naar 209 miljoen.Op 5.2 miljard euro aan omzet. Ofwel; 4% van de omzet is winst; en dat is een mager, maar wel gezond en stabiel cijfer voor een bedrijf dat gezond wil blijven.

Ze hebben wel 5.6 miljoen 'klantcontracten' (ik gok 3 miljoen klanten gezien de meeste zowel gas en stroom afnemen). Stel ze geven hun complete winst terug aan de klant dan kunnen ze elke klant per maand met 5.80 euro compenseren... Dát is wat er 'gegraaid' wordt, en de marge die ze zouden kunnen missen 'omdat ze lekker hun gang kunnen gaan'. Nog geen zes euro per maand.

Een klein beetje verdiepen in de cijfers voordat je iets roept is wel handig in dit geval, enkel een los cijfer pakken (77%), deze verkeerd interpreteren zorgt heel snel voor verkeerde aannames waarmee je conclusies trekt die meer richting nepnieuws, zwartmaken en stemminimakerij gaan...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Theo Mooi uitgelegd. Dat geroeptoeter krijg je ook een sik van :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
@Theo

Ondertussen hebben ze wel even een half miljard uitgegeven om concurrenten op te kopen of uit te kopen… Zo kan je natuurlijk mooi je winst drukken.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:22
GioStyle schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:24:
@Theo

Ondertussen hebben ze wel even een half miljard uitgegeven om concurrenten op te kopen of uit te kopen… Zo kan je natuurlijk mooi je winst drukken.
Tegenover het uitgeven van geld (of aandelen, of verstrekken van een lening, of andere methode van financiering) staat dan ook de aanschaf van de activa van de concurrent. Op de winst- en verlies hoeft dat geen grote post te zijn.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:31

Agent47

I always close my contracts.

Voor de informatie: wij gebruiken 1050m3 gas en 2400 kwh.
Wij betaalden voor de crisis €150 per maand en kregen jaarlijks €400 terug.
We zitten bij Greenchoice, we betalen momenteel €240 ( juli tot oktober), maar gaan vanaf oktober waarschijnlijk ( in de app is het nieuwe minimale bedrag) van €377 al ingevuld...

Ik moet een bedrag gaan invullen van 377-940...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Die bedragen die ik voorbij zie komen, heeft iedereen een variabel contract? Ik zit bij Essent en ergens in juli zijn mijn tarieven vernieuwd en de E zit op iets van 46 cent meen ik. Gas heb ik uit de grond laten halen, die heb ik niet eens meer.`

Oh ik zie dat ikook variabel contract heb. Wtf...... heb altijd jaarcontract gehad...alsjemenou....

Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh) :
€ 0,44983/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 10.000 kWh) :
€ 0,36263/kWh

Met zonnepanelen maakt het nog niet heel veel uit.... maar toch....

[ Voor 6% gewijzigd door siggy op 15-09-2022 11:57 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

siggy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:55:
Oh ik zie dat ikook variabel contract heb. Wtf...... heb altijd jaarcontract gehad...alsjemenou....
Je jaarcontract is na aflopen automatisch omgezet naar variabel omdat energiebedrijven geen vaste contracten meer aangaan in deze tijden.

Dit dus.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

OMD

Denk dat mensen die al een tijdje bij Vattenfall zitten toch het beste uit zijn nu met variabel. Het is nu nog 0,39 (met blijven loont korting 25%). Ben benieuwd wanneer dit weer omhoog gaat.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ebayzo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:20:
@Theo Mooi uitgelegd. Dat geroeptoeter krijg je ook een sik van :)
Ik krijg er een sik van dat mensen niet inzien hoe kapot de VVD/D66 het land maakt (kijk maar naar Jeugdzorg, GGZ, etc) en dat mensen nog in dit kabinet trappen dat zij de "burger" gaan helpen... zij gaan dat echt niet doen.. alleen de multinationals.

Maar hier op Tweakers worden de lage inkomens weggejaagd, kijk maar naar het lage inkomens topic, daar ging het vooral over hoe moeilijk de hoge inkomens van 55K EUR het hebben... die hebben het zo moeilijk ... die kunnen zich totaal niet inleven in mensen die een lager inkomen hebben.

Veel mensen willen wel sparen maar kunnen het niet. Veel mensen willen zonnepanelen maar zitten in een huurhuis ... leef je eens in in een ander dan een reactie te plaatsen over geroeptoeter, ;)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
siggy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:55:
Die bedragen die ik voorbij zie komen, heeft iedereen een variabel contract? Ik zit bij Essent en ergens in juli zijn mijn tarieven vernieuwd en de E zit op iets van 46 cent meen ik. Gas heb ik uit de grond laten halen, die heb ik niet eens meer.`

Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh) :
€ 0,44983/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 10.000 kWh) :
€ 0,36263/kWh

Met zonnepanelen maakt het nog niet heel veel uit.... maar toch....
Goed om er nu in ieder geval achter te komen ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rockvee2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik krijg er een sik van dat mensen niet inzien hoe kapot de VVD/D66 het land maakt (kijk maar naar Jeugdzorg, GGZ, etc) en dat mensen nog in dit kabinet trappen dat zij de "burger" gaan helpen... zij gaan dat echt niet doen.. alleen de multinationals.

Maar hier op Tweakers worden de lage inkomens weggejaagd, kijk maar naar het lage inkomens topic, daar ging het vooral over hoe moeilijk de hoge inkomens van 55K EUR het hebben... die hebben het zo moeilijk ... die kunnen zich totaal niet inleven in mensen die een lager inkomen hebben.

Veel mensen willen wel sparen maar kunnen het niet. Veel mensen willen zonnepanelen maar zitten in een huurhuis ... leef je eens in in een ander dan een reactie te plaatsen over geroeptoeter, ;)
Tsjah, je zit hier op een forum waar weinig mensen met lage inkomens zitten.
Veel IT'ers op middeninkomen++ etc.

Zelfs mensen die in dat topic doen alsof ze een laag inkomen hebben, zitten andere topics te openen omdat ze niet weten wat ze met 100k aan spaargeld moeten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:13:
Denk dat mensen die al een tijdje bij Vattenfall zitten toch het beste uit zijn nu met variabel. Het is nu nog 0,39 (met blijven loont korting 25%). Ben benieuwd wanneer dit weer omhoog gaat.
Dat zal wel weer januari zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:20:
[...]

Goed om er nu in ieder geval achter te komen ;)
Zeg dat!

Maar goed, heb er weinig aan, vanwege verbouwing woon ik al superklein en ga die ruimte nog na-isoleren van buiten, dak is R6.Van het weekend nog 5-6 zonnepanelen erbij dan moet ik de winter wel redelijk neutraal doorkomen met de LG warmtepomp (lucht-lucht).
[...]

Laat me niet lachen wat betreft jeugdzorg. Daar werken mensen die ziek in hun hoofd zijn. Te veel macht zonder enige controle.

Ik heb 'vroegah' een callcenter job gehad 2 jaar lang. Dat was dus gewoon minimumloon. Netto misschien net 1.100 in de maand. Klein huurappartementje etc etc. Ik kon wel degelijk sparen. Misschien 150-200 euro in de maand. Het is iets. Maar ja, mensen eten graag duur, dikke telefoon, auto moet ook goed uitzien. Etc etc. Jaren gespaard en na heel wat jaren eigen huis kunnen kopen. Sparen, sparen, niet op vakantie gaan, niet uitgaan etc etc. Is geen leuk leven, maar het kan wel. In huurhuizen zou je de eignaar moeten kunnen dwingen te investeren op de een of andere manier. En idealiter dat de huurverhoging navenant is aan de energieverlaging.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
OMD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:13:
Vattenfall gaat in oktober omhoog.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ja dat weet ik, maar ik verwacht in januari wel opnieuw een verhoging.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RodeStabilo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ja dat weet ik, maar ik verwacht in januari wel opnieuw een verhoging.
Het zal helemaal afhangen van de gasprijs etc en wat daar gebeurt qua beperkingen van de koppeling tussen gasprijs en electra prijs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
YakuzA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:15:
[...]

Het zal helemaal afhangen van de gasprijs etc en wat daar gebeurt qua beperkingen van de koppeling tussen gasprijs en electra prijs.
Tja, als je ziet voor hoeveel procent electra middels gas wordt opgewekt, gaat de prijs van electra wel erg flink mee omhoog. Zolang ik kan salderen niet zo'n probleem . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Bijzonder dat huisjesmelkers ook subsidie gaan krijgen ipv een tik op de vingers.....Wel schokkend, dat percentage nog met enkelglas....

https://www.nu.nl/klimaat...sidie-om-te-isoleren.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

siggy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:52:
Bijzonder dat huisjesmelkers ook subsidie gaan krijgen ipv een tik op de vingers.....Wel schokkend, dat percentage nog met enkelglas....

Zo mooi dit:
De Woonbond vindt dat enkelglas moet worden aangemerkt als een gebrek aan de woning. Huurders met enkelglas zouden dan een huurverlaging kunnen afdwingen totdat er dubbel- of tripleglas wordt geplaatst.

Dat vindt De Jonge geen goed idee, omdat het volgens hem de verduurzaming van huurwoningen niet zou versnellen.
Paar jaar geleden ben ik ook al bij de huurcommissie geweest omdat er maar niet adequaat gereageerd werd door mijn verhuurder om het achterstallig onderhoud aan mijn kozijnen bij te houden. Ik kreeg toen huurverlaging en waarempel, ineens kon alles super snel geregeld worden.

Ik denk dat De Jonge gewoon geen zin heeft in klagende collega's en familieleden van het koninklijk huis dat ze inkomstenderving lijden :')

spoiler:
ik heb nog steeds enkelglas en houten kozijnen

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zorgpremie stijgt volgend jaar flink: tientje per maand meer

Nog een duit in het zakje zullen we maar zeggen. Als de andere kosten niet zo gestegen waren viel het effect wel mee, maar nu is dit erg slechte timing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Vrijdag schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:18:
[...]

Zo mooi dit:

[...]

Paar jaar geleden ben ik ook al bij de huurcommissie geweest omdat er maar niet adequaat gereageerd werd door mijn verhuurder om het achterstallig onderhoud aan mijn kozijnen bij te houden. Ik kreeg toen huurverlaging en waarempel, ineens kon alles super snel geregeld worden.

Ik denk dat De Jonge gewoon geen zin heeft in klagende collega's en familieleden van het koninklijk huis dat ze inkomstenderving lijden :')

spoiler:
ik heb nog steeds enkelglas en houten kozijnen
De Jonge vind't dat gewoon zelf. Waarop baseeerd hij zich? Ik vind het altijd lachwekkend dat een minister zonder kennis van zaken (wat ze vrijwel allemaal zijn) eigenhandig zullke beslissingen maakt. Elke vorm van aansporing helpt. Sowieso anno 2020 is enkel glas ronduit belachelijk. Je stookt je gewoon blauw en driedubbelglas is helemaal niet zo duur, alleen installatie is natuurlijk wat onpraktischer :)

Enkelglas is gewoon niet meer van deze tijd, dat moet toch, zeker voor verhuurders, afgedongen moeten kunnen worden. Jij verhuurd, dat kan alleen minimaal met nergielabel C ofzo. En om energielabel C of hoger te krijgen zou je gwoon minimaal dubbelglas moeten hebben. De oplossingen zijn zo eenvoudig, maar de minister heeft inderdaad gewoon geen zin.......

Ter voorbeeld. With PVC draaikiepraam van 1200x1200 mm krijg je al voor 300 euro. Met driedubbelglas!

/edit/
Nu pas je spoiler gezien. huh. Dan snap ik je niet dat het 'toen supersnel geregeld kon worden'. Of zit je nu in een ander huurwoning?

[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 15-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik ben ook voor een huurkorting voor de huurder wanneer er niet verduurzaamd wordt door de verhuurder. Zowel in de vrije sector als sociaal. Dan hebben de verhuurders en woningcorporaties echt wel een drive om te verduurzamen. Ook is er dan geen subsidie nodig van de overheid (ons allemaal dus) voor de verhuurders of extra huurtoeslag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Werkelijk waanzinnige bijdrage op dit moment in de Tweede Kamer over energie en leveringszekerheid.

D66 woordvoerder zegt zojuist vrolijk te zijn 'overvallen' door de hoge energieprijzen. Wordt vervolgens hard toegesproken door oppositie waaronder SP dat het al maanden geleden is aangekondigd, maar onder andere D66 continu maar de bal naar voren heeft geschopt.

Veel politici in de coalitie lijken werkelijk geen flauw idee te hebben van de armoede waar veel huishoudens mee te maken te hebben.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
siggy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:52:

Ronduit schandalig dat het kabinet nu wéér de verhuurders in de watten legt die jaren lang niks hebben gedaan. Je beloont dus de groep verhuurders die zich niet goed hebben gedragen.

Enkelglas moet gewoon een gebrek worden. Net als een lekkend dak. Je hebt namelijk lekkende warmte. Verhuurders die dat niet kunnen betalen hebben hun geld aan de verkeerde dingen uitgegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kijk echt met smart uit naar de komende maanden.. er zullen wat WOB verzoeken ingediend worden verwacht ik.. op dit niveau ‘overvallen’ worden is totaal ongeloofwaardig. Het is gewoon onwil (net zoals bij Schiphol).
Real schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:36:
[...]

Ronduit schandalig dat het kabinet nu wéér de verhuurders in de watten legt die jaren lang niks hebben gedaan. Je beloont dus de groep verhuurders die zich niet goed hebben gedragen.
Yup, en als zonnepanelenbezitter wordt je genaaid door het geklooi met de saldering momenteel. Ook dat wordt gewoon oogluikend toegestaan door de overheid. Stel je voor dat burgers eens profiteren. Nee, alleen Big Corporate mag winst draaien over investeringen. Als zonnepanelenhouder mag je je investeringen beslist niet sneller terugverdienen dan voorzien _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
YakuzA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:24:
[...]

Tsjah, je zit hier op een forum waar weinig mensen met lage inkomens zitten.
Veel IT'ers op middeninkomen++ etc.

Zelfs mensen die in dat topic doen alsof ze een laag inkomen hebben, zitten andere topics te openen omdat ze niet weten wat ze met 100k aan spaargeld moeten.
Een laag inkomen is bijzonder ruk.
Maar een modaal+(+) inkomen is ook gewoon ruk, vergis je daar niet in. :)

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:40:
Yup, en als zonnepanelenbezitter wordt je genaaid door het geklooi met de saldering momenteel. Ook dat wordt gewoon oogluikend toegestaan door de overheid.
Bedoel je dat maandelijks salderen? Het standpunt van de ACM dat de wet 'onduidelijk' zou zijn is volkomen onbegrijpelijk. Het is klip en klaar dat er jaarlijks moet worden afgerekend. Dat heeft de minister namelijk gewoon zelf gezegd jaren geleden in de Eerste Kamer:
De leden van de PVV-fractie informeerden wat de factureringsperiode is op basis waarvan kleinverbruikers hun verbruik kunnen salderen. Leveranciers hanteren een factureringsperiode van één jaar
Kamerstukken I 2013/14, 33493, nr. C, p. 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Blijkbaar zijn ze bij het kabinet toch eens begonnen met onderhandelingen over prijsgrenzen met compensatie voor de leveranciers, verplicht niet afsluiten van huishoudens alsmede extra winsten terug te laten vloeien naar de consumenten.
https://nos.nl/artikel/24...-prijsgrens-ligt-op-tafel

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Real schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:48:
[...]

Bedoel je dat maandelijks salderen? Het standpunt van de ACM dat de wet 'onduidelijk' zou zijn is volkomen onbegrijpelijk. Het is klip en klaar dat er jaarlijks moet worden afgerekend. Dat geeft de minister namelijk gewoon zelf gezegd jaren geleden in de Eerste Kamer:

[...]

Kamerstukken I 2013/14, 33493, nr. C, p. 8
Dat bedoel ik inderdaad.

De overheid kan er ook voor kiezen het eerdere standpunt gewoon te handhaven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:53:
[...]
De overheid kan er ook voor kiezen het eerdere standpunt gewoon te handhaven.
Ik snap dat je het woord gebruikt, maar het antwoord van de minister op de vraag van de PVV is geen 'standpunt' maar onderdeel van de wet, omdat het in de memorie van antwoord staat. Uitlatingen van de regering na het wetgevingstraject daarentegen komen juist geen bijzondere betekenis toe:

Zie ro 3.9.2 in dit arrest van de HR:
Opmerking verdient dat aan uitlatingen van de zijde van de regering anders dan in de totstandkomings-geschiedenis van de desbetreffende wet of wetsbepaling, geen bijzondere betekenis toekomt (...)
https://deeplink.rechtspr...ak?id=ECLI:NL:HR:2016:335

Wat de minister dus antwoord op Kamervragen over salderen is m.i. weinig relevant, anders dan dat we dan weten wat de minister vindt. Als daaraan wel waarde zou moeten worden toegekend, dan zou het hele circus van stemmen in de Tweede en Eerste Kamer tamelijk zinloos worden. Een minster kan dan achteraf de wet zelfstandig anders gaan uitleggen dan het wetsvoorstel en de behandeling waarover gestemd is.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Real schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:07:
[...]

Ik snap dat je het woord gebruikt, maar het antwoord van de minister op de vraag van de PVV is geen 'standpunt' maar onderdeel van de wet, omdat het in de memorie van antwoord staat. Uitlatingen van de regering na het wetgevingstraject daarentegen komen juist geen bijzondere betekenis toe:

Zie ro 3.9.2 in dit arrest van de HR:

[...]

https://deeplink.rechtspr...ak?id=ECLI:NL:HR:2016:335

Wat de minister dus antwoord op Kamervragen over salderen is m.i. weinig relevant, anders dan dat we dan weten wat de minister vindt. Als daaraan wel waarde zou moeten worden toegekend, dan zou het hele circus van stemmen in de Tweede en Eerste Kamer tamelijk zinloos worden. Een minster kan dan achteraf de wet zelfstandig anders gaan uitleggen dan het wetsvoorstel en de behandeling waarover gestemd is.
Bedankt, zo had ik het niet bekeken, ik ben ook geen jurist :p

Ik krijg naar aanleiding hiervan net een berichtje van @mrVroom (die hier zelf helaas nog niet kan reageren) die aangeeft contact te hebben met Henri Bontenbal. Schijnbaar geeft die aan dat hij verwacht dat Jetten met een wetswijziging gaat komen voor het salderen. Dat zou wel uitermate gunstig zijn, maar gezien de overheid aan het ‘onderhandelen’ is over een prijsplafond, moet ik het nog zien allemaal..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:49
[...]

Ik was diegene die klaagde met een inkomen van 55k. En ja, dat is ook steeds moeilijker en lastiger.

Nou niet beginnen met dat ik me zou moeten inleven in een ander en niet weet wat het zou zijn om met minder rond te komen. Ik ben ruim 10jaar korporaal geweest bij de landmacht met rond de 30k per jaar(en dat was op het einde, toen ik soldaat was lag dat heel veel lager)
Met een hoger inkomen ben ik al jaren geleden mn huurhuis uitgejaagd. Gelukkig wel kunnen kopen, maar ook dat is verre van goedkoop.
Dus, met een hoger inkomen zijn de lasten ook gestegen.

Leef jezelf ook eens in een ander zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:42:
[...]

Een laag inkomen is bijzonder ruk.
Maar een modaal+(+) inkomen is ook gewoon ruk, vergis je daar niet in. :)
De meeste lage inkomens willen graag ruilen met de persoon met een middeninkomen + 100k op de rekening.

100k op de rekening is zwaar bizar veel en een bedrag waar de meesten alleen maar van zullen kunnen dromen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26

FreakNL

Well do ya punk?

DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:50:
Blijkbaar zijn ze bij het kabinet toch eens begonnen met onderhandelingen over prijsgrenzen met compensatie voor de leveranciers, verplicht niet afsluiten van huishoudens alsmede extra winsten terug te laten vloeien naar de consumenten.
Het zou ook gewoon helpen als energie een staatsaangelegenheid was.

Ik heb het hier al eerder geschreven, maar de marktwerking is ziek.
FreakNL in "Lage inkomens en De Energierekening"

Ik krijg nu een verlaagd voorschot voorgeschoteld omdat ik EN met toeval een 3-jarig contract heb afgesloten EN ik nog een compensatie krijg. Effectief betaal ik nu minder per KWH dan ooit. Ik zit nu op een maandbedrag van minder dan 90 euro (met 2.5 keer modaal als gezinsinkomen) terwijl andere gezinnen aan de geeuwhonger liggen.

Dat is gewoon niet eerlijk. Maak er een staatsaangelegenheid van en laat iedereen gewoon 2 euro de kuub betalen. De rest pas je bij als overheid. Nu wordt er ook bijgepast maar komt het ook terecht bij de mensen die het niet perse nodig hebben.

Aan de andere kant is het OOK niet eerlijk als ik mijn spaargeld moet gaan verdampen terwijl een ander geholpen wordt. Gelijke monniken, gelijke kappen

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:13:
[...]
Schijnbaar geeft die aan dat hij verwacht dat Jetten met een wetswijziging gaat komen voor het salderen.
Dat hoeft volgens mij dus niet. De wet schrijft al voor dat er jaarlijks gefactureerd moet worden en dat weet het ministerie ook, want die hebben uiteraard dat antwoord in de MvA geschreven.

Hoe dit zit weet ik niet, maar ik vermoed dat er wederom een spelletje wordt gespeeld met consumenten om energiebedrijven maar niet failliet te laten gaan. Het is hetzelfde als de vliegtuigvouchers begin 2020. Die werden ook onrechtmatig gedoogd door de ILT en ACM, omdat de minister een aanwijzing gaf.

Dit kabinet trekt zich niks aan van wet- en regelgeving als dat zo uitkomt. Stikstofprobleem? We verzinnen gewoon een rekenmethode en doen net alsof er geen probleem is. Asielcrisis? We negeren gewoon een EU richtlijn en het is pas illegaal als de rechter dat zegt. En dus ook: maandelijks salderen? We doen net alsof we zijn vergeten dat er per jaar moet worden gefactureerd nadat we dat zelf hebben gezegd in de Eerste Kamer.

De ACM moet gewoon zelfstandig handhaven, maar ze hebben ongetwijfeld weer de opdracht gekregen om het op een laag pitje te zetten. Want toezichthouders en inspecties in Nederland zijn helemaal niet onafhankelijk voor wie dat nog niet doorhad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
Dennis1812 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:21:
[...]

De meeste lage inkomens willen graag ruilen met de persoon met een middeninkomen + 100k op de rekening.

100k op de rekening is zwaar bizar veel en een bedrag waar de meesten alleen maar van zullen kunnen dromen.
De meeste middeninkomens zullen ook geen 100k op de bank hebben.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dat hoop ik niet nee. Maar dat is wel één casus die hier zijn beklag deed.

Dan begrijp je gewoon niet hoe empathie werkt

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bouke-p schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:27:
[...]

De meeste middeninkomens zullen ook geen 100k op de bank hebben.
Dat zal je verbazen.

Ja, in de lage loonklassen spaar je dat niet op, maar ik ken genoeg 2x“middeninkomers” die dat gewoon hebben liggen. Het is ook weer geen miljoen hè… Paar verbouwinkjes en het is op tegenwoordig.

https://hetgeldcollege.nl...er-dan-een-ton-spaargeld/

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2022 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

siggy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:47:
[...]
Ik heb 'vroegah' een callcenter job gehad 2 jaar lang. Dat was dus gewoon minimumloon. Netto misschien net 1.100 in de maand. Klein huurappartementje etc etc. Ik kon wel degelijk sparen. Misschien 150-200 euro in de maand. Het is iets. Maar ja, mensen eten graag duur, dikke telefoon, auto moet ook goed uitzien. Etc etc. Jaren gespaard en na heel wat jaren eigen huis kunnen kopen. Sparen, sparen, niet op vakantie gaan, niet uitgaan etc etc. Is geen leuk leven, maar het kan wel.
Het is nu niet meer vroeger. Goedkope huurhuizen zijn niet te vinden. Zorgverzekering kost al minstens 100 euro per maand. Boodschappen zijn duurder, vervoer kost doorgaans ook honderden per maand. Lonen zijn amper gestegen.

Maar ja. Er zijn mensen die maandelijks 100+ aan Ziggo, Netflix en Disney doneren, maar wel klagen dat ze niet kunnen sparen. En mensen die altijd met de nieuwste Samsung of iPhone rondlopen. En die zó 2K aftikken voor een weekje Center Parks.

Maar ga nou niet doen alsof iedereen die het moeilijk heeft, dat allemaal tegelijk doet.
FreakNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:33:
[...]

Dat zal je verbazen.

Ja, in de lage loonklassen spaar je dat niet op, maar ik ken genoeg 2x“middeninkomers” die dat gewoon hebben liggen. Het is ook weer geen miljoen hè… Paar verbouwinkjes en het is op tegenwoordig.

1,5 miljoen mensen die (gedeeltelijk ook nog eens gezamenlijk) meer dan een ton hebben, dus dat is minder dan 10% van de bevolking. En de mediaan is 13K.

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 15-09-2022 19:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Raymond P
Dennis1812 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:21:
[...]

Uiteraard, het gras is altijd groener aan de overkant.
Met 100k op je spaarrekening bij een modaal inkomen moet je toch behoorlijk lang je best hebben gedaan om geen verkeerde beslissingen te maken.

En tegelijk kan diezelfde 100k erg snel foetsie zijn. Dat is gewoon echt niet zo veel, al lijkt dat wellicht wel zo.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens het CBS waren er in 2014 ruim 750.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan financiële bezittingen hadden. Hieronder vallen bank/spaartegoeden, aandelen en obligaties.
Akkoord, daar zitten aandelen en obligaties bij.

Maar 750.000 huishoudens is best veel, dat zijn echt niet alleen de mensen met “oud” geld.

Ik bevond me in “normale” kringen en ik kan er inderdaad zo 10 aanwijzen die het niet hebben en nooit zullen hebben. Daarentegen kan ik er ook zo 10 aanwijzen waarvan het me niks zou verbazen als ze het hadden. En nog eens 5 waarvan ik weet dat ze het hebben…

Als je allebei een goed loon hebt, niet te duur woont en niet al te rare dingen doet kun je het echt wel bij elkaar harken… Zal wel veranderen de komende tijd met alles wat duurder wordt. Aan de andere kant zal de inflatie ervoor zorgen dat 2 ton straks de nieuwe 1 ton is :+

/edit
Blijkbaar zijn er meer dan 7 miljoen huishoudens, I stand corrected. Ik dacht dat dat er veel minder waren. Dan is die 750.000 huishoudens weer niet zoveel.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2022 19:45 ]

• Bouke-p
FreakNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:33:
[...]

Dat zal je verbazen.

Ik ga dat bijelkaar sparen met m'n 55k per jaar. maargoed, ik ben gescheiden en dus 1 verdiener.
Ik ken eerlijk gezegd niemand in mijn kring die 100k(of 50) op een spaarrekening hebben staan.

Ik zou t wel willen,dan had ik ten minste geld gehad om te kunnen investeren in zonnepanelen etc :x

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien dat die kringen waarin ik me bevind toch niet zo normaal zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:47:
Misschien dat die kringen waarin ik me bevind toch niet zo normaal zijn ;)
Valt wel mee.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

Door terug te tellen vanaf de hoogste inkomens naar 750.000 huishoudens zou de 'armste' groep met 100k aan financiële bezitten rond de 50k inkomen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 15-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik persoonlijk ken ook niemand met zulke bedragen direct beschikbaar.

Wel na verkoop huis (overwaarde). Maar zeker niet als beschikbaar geld om zo uit te kunnen geven.
100k is gewoon echt heel veel geld. Eenieder die daar anders over denkt bevind zich echt in een luxepositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:20:
[...]

Ik was diegene die klaagde met een inkomen van 55k. En ja, dat is ook steeds moeilijker en lastiger.

Nou niet beginnen met dat ik me zou moeten inleven in een ander en niet weet wat het zou zijn om met minder rond te komen. Ik ben ruim 10jaar korporaal geweest bij de landmacht met rond de 30k per jaar(en dat was op het einde, toen ik soldaat was lag dat heel veel lager)
Met een hoger inkomen ben ik al jaren geleden mn huurhuis uitgejaagd. Gelukkig wel kunnen kopen, maar ook dat is verre van goedkoop.
Dus, met een hoger inkomen zijn de lasten ook gestegen.

Leef jezelf ook eens in een ander zou ik zeggen.
Ik heb het ook niet alleen over jou :)

Maar met die 55K als alleen verdiener verdien je het dubbele van iemand met een laag inkomen of zelfs meer dan 2 verdieners per jaar . Ik ken jou hele financiele situatie niet maar als er mensen zijn die wel vaak uit eten gaan, de luxe dingen kopen , etc en dan zeuren dat ze het moeilijk hebben heb ik geen medelijden mee.

Maar ik vermoed dat je een hoop medische kosten heb i.v.m de landmacht waar je in hebt gezeten .

Er zijn zat mensen die graag willen sparen of uitgeven maar die het niet kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rockvee2 op 15-09-2022 19:55 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis1812 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:52:
Ik persoonlijk ken ook niemand met zulke bedragen direct beschikbaar.

Wel na verkoop huis (overwaarde). Maar zeker niet als beschikbaar geld om zo uit te kunnen geven.
100k is gewoon echt heel veel geld. Eenieder die daar anders over denkt bevind zich echt in een luxepositie.
Als het er echt heel weinig waren was de jubelton ook niet zo’n “probleem” geweest…..

Mijn buren hebben het. 100%. Allebei in het hoger onderwijs gezeten en al 11 jaar in een afbetaald huis (wat ze in 20 jaar voor elkaar gekregen hebben). Mijn ouders hebben het ook. Een directe collega ook (maar die gunt zichzelf niks en gaat gewoon in Drenthe op vakantie). En een bevriend stel met 3x modaal die al 18 jaar in een 90m2 appartement van (toen) 100k wonen en in een auto van 10 jaar oud rijden (iets met prioriteiten). Het bestaat heus. En aan die mensen zie je het ook niet af, mijn buurman rijdt op een fiets uit het jaar kruik..

En dan kan ik er nog wel een paar opnoemen waarvan in het sterke vermoeden heb.

Daarentegen kan ik er inderdaad van iedereen waarvan ik het denk of weet ook 10 huishoudens tegenover zetten waarvan ik zeker weet dat ze het niet hebben :)

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2022 20:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Rockvee2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:54:
[...]

Maar met die 55K als alleen verdiener verdien je het dubbele van iemand met een laag inkomen of zelfs meer dan 2 verdieners per jaar.
Dit gelul komt steeds weer voorbij.
Een laag inkomen van 27500 per jaar kan 26000 netto uitgeven. 6% belastingdruk.
Een hoog inkomen van 55000 per jaar kan 38000 uit geven. 31% belastingdruk.
Een stel met ieder 27500 per jaar kan 48000 uit geven. 13% belastingdruk.

Als er kinderen in het spel zijn wordt het nog schever.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 15-09-2022 20:14 ]

• Raymond P
@FreakNL Zo lukt dat inderdaad. :+
Ik vind het iig een flinke prestatie bij dubbel modaal.

Als je graag een grammetje weg snuift in het casino op zaterdag dan heb je enkel vorig jaar kunnen sparen...

Punt is dat om dat bij elkaar te harken je het niet uit moet geven en een deel van dat modaal structureel opzij moet zetten.
Wil je daar in pakweg 10 jaar zijn dan moet je dus grofweg van hetzelfde leven als iemand met een zeer laag inkomen.
Uiteraard wel met een stuk meer gemak en rust aan je hoofd.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

Maar met die 55K als alleen verdiener verdien je het dubbele van iemand met een laag inkomen of zelfs meer dan 2 verdieners per jaar . Ik ken jou hele financiele situatie niet maar als er mensen zijn die wel vaak uit eten gaan, de luxe dingen kopen , etc en dan zeuren dat ze het moeilijk hebben heb ik geen medelijden mee.

Maar ik vermoed dat je een hoop medische kosten heb i.v.m de landmacht waar je in hebt gezeten .

Er zijn zat mensen die graag willen sparen of uitgeven maar die het niet kunnen.
Mensen met lagere inkomens krijgen veel toeslagen. Zelfs 2verdieners met bruto minder houden netto meer over dan iemand met een een enkel hoger salaris.
Lees het onbestaan van het middeninkomen topic eens zou ik zeggen.
Daarnaast is jouw gedachtengang(en die van vele anderen) gewoon tenenkrommend. Middeninkomens verdienen geen medelijden en moeten maar betalen. Nou newsflash! Ook mensen met een middeninkomen komen in de problemen als hun energierekening stijgt van <200 naar >600.

Waarom zou ik een hoop medische kosten hebben omdat ik bij de landmacht heb gezeten? :S

• alexbl69
  • Laatst online: 22:04
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:50:
Maar waarom dan pas weer 'volgend jaar'?

Is niet alsof er nu niemand in de problemen komt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Raymond P
alexbl69 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:17:
[...]

Maar waarom dan pas weer 'volgend jaar'?

Is niet alsof er nu niemand in de problemen komt.
We kunnen van alles bedenken, uitvoeren lukt alleen niet binnen zo'n korte tijd.
Capaciteit/mogelijkheden bij de Belastingdienst is er bijvoorbeeld niet. Het resultaat van de wens om de overheid in te krimpen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bouke-p schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:17:
[...]

Daarnaast is jouw gedachtengang(en die van vele anderen) gewoon tenenkrommend. Middeninkomens verdienen geen medelijden en moeten maar betalen. Nou newsflash! Ook mensen met een middeninkomen komen in de problemen als hun energierekening stijgt van <200 naar >600.
Omgekeerd zou er vanuit de middeninkomens ook wel wat meer empathie mogen zijn met minder bedeelden. Maar de laatste ~20 jaar is het vooral zeiken op uitkeringsgerechtigden geweest. Gratis geld en labbekakken en meer van dat soort kwalificaties. Oh ja, en niet te vergeten faudeurs! Hard aanpakken die hap.

• Bouke-p
dawg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:25:
[...]

Omgekeerd zou er vanuit de middeninkomens ook wel wat meer empathie mogen zijn met minder bedeelden. Maar de laatste ~20 jaar is het vooral zeiken op uitkeringsgerechtigden geweest. Gratis geld en labbekakken en meer van dat soort kwalificaties. Oh ja, en niet te vergeten faudeurs! Hard aanpakken die hap.
Niet vanuit mijn kant, ik vind een goed sociaal vangnet een groot iets.
Maar dat neemt niet weg dat bewuste fraudeurs aangepakt mogen worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:25:
[...]

Ik moet aan het plaatje denken van die ene man met veel koekjes die zegt tegen degene met 1 koekje dat nummer 3 aan tafel zijn koekje wil stelen...

Natuurlijk wordt er geklaagd over uitkeringsgerechtigden want iedereen kent wel een labbekak of fraudeur. Maar niemand hier die het in zijn hoofd haalt om Truus met 3 kleine kinderen die is gedumpt door haar ex en haar ook nog met een flinke schuld heeft achtergelaten te bekritiseren. Of Karel wiens rug op zijn 45e helemaal kapot is door een bedrijfsongeval en écht niet meer kan werken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:06:
Ik ben ook voor een huurkorting voor de huurder wanneer er niet verduurzaamd wordt door de verhuurder. Zowel in de vrije sector als sociaal. Dan hebben de verhuurders en woningcorporaties echt wel een drive om te verduurzamen. Ook is er dan geen subsidie nodig van de overheid (ons allemaal dus) voor de verhuurders of extra huurtoeslag.
Dit dus inderdaad, hoe moeilijk is het om energielabel van een woning zwaar mee te tellen in de huurprijs zodat verhuurders gemotiveerd worden om flink te verduurzamen. Die is in de vrije sector geheel afwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 15-09-2022 20:35 ]

• Raymond P
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:34:
[...]

Dit dus inderdaad, hoe moeilijk is het om energielabel van een woning zwaar mee te tellen in de huurprijs zodat verhuurders gemotiveerd worden om flink te verduurzamen. Die is in de vrije sector geheel afwezig.
In de vrije sector? Best lastig, de huurprijs is (praktisch) vrij te bepalen... ;)

- knip -

• PP_Sound
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:43:
[...]

In de vrije sector? Best lastig, de huurprijs is (praktisch) vrij te bepalen... ;)
Dat kan veranderd worden en is ook hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
[...]

Mensen met lagere inkomens krijgen veel toeslagen. Zelfs 2verdieners met bruto minder houden netto meer over dan iemand met een een enkel hoger salaris.

Waarom zou ik een hoop medische kosten hebben omdat ik bij de landmacht heb gezeten? :S
Ik heb het helemaal niet over dat midden inkomens geen medenlijden moeten hebben.

Heb het over hoge inkomens (meer dan 50K per jaar) .

Als ik eens kijken welke toeslagen lage inkomens kunnen krijgen :

Huurtoeslag : Uw huur mag niet te hoog zijn .Uw huur mag in 2022 niet hoger zijn dan € 763,47. Betaal je dus 800 euro per maand dan krijg je dus geen huurtoeslag

Zorgtoeslag is verschillend maar als je een inkomen heb van laten we zeggen 21K per jaar dan krijg je 84 euro per maand huurtoeslag

Energietoeslag krijg je niet met dat inkomen, kinderbijslag krijg je ook niet als je geen kind heb .

En sinds de toeslagenaffaire zou ik de regering niet meer vertrouwen met de toeslagen die ze geven...

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rockvee2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb het helemaal niet over dat midden inkomens geen medenlijden moeten hebben.

Wat is eigenlijk de definitie van een middeninkomen? De term komt vaak voor maar vaste definities zijn er niet, stellen dat je bij 50k al een hoog inkomen hebt lijkt me een wat lage drempel daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:49:
[...]

Wat is eigenlijk de definitie van een middeninkomen? De term komt vaak voor maar vaste definities zijn er niet, stellen dat je bij 50k al een hoog inkomen hebt lijkt me een wat lage drempel daarvoor.
https://www.loket.nl/kb/wat-is-het-modaal-salaris/

Vanaf 38K heb je een midden inkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rockvee2 op 15-09-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lordy79 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:32:
[...]

Ik moet aan het plaatje denken van die ene man met veel koekjes die zegt tegen degene met 1 koekje dat nummer 3 aan tafel zijn koekje wil stelen...

Natuurlijk wordt er geklaagd over uitkeringsgerechtigden want iedereen kent wel een labbekak of fraudeur. Maar niemand hier die het in zijn hoofd haalt om Truus met 3 kleine kinderen die is gedumpt door haar ex en haar ook nog met een flinke schuld heeft achtergelaten te bekritiseren. Of Karel wiens rug op zijn 45e helemaal kapot is door een bedrijfsongeval en écht niet meer kan werken.
Tja. Zo natuurlijk vind ik dat niet. Dat argument “iedereen kent wel iemand die”, is niet zo geloofwaardig vind ik. Tenzij je iemands achtergrond van haver tot gort kent is dat niets meer dan een slap excuus om te zeiken. Het is vrijwel altijd gebaseerd op aannames en vooroordelen.

“Maar fraudeurs mogen wel aangepakt worden”. Ook zo’n leuke. Met name omdat het meestal in de context van uitkeringsgerechtigden gezegd wordt.

Dat jij (niet persoonlijk) dat “natuurlijk” noemt zegt alles in mijn optiek.

Maar goed. Ik hou het tegenwoordig maar op onwetendheid en domheid, vroeger trok ik me het veel meer aan dan nu. Omdat je vrijwel machteloos bent om er wat aan te veranderen terwijl het wel een groot deel van het beleid vertegenwoordigt waar je vervolgens wel mee te maken hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 15-09-2022 20:55 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

CodeCaster schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:34:
[...]

Het is nu niet meer vroeger. Goedkope huurhuizen zijn niet te vinden. Zorgverzekering kost al minstens 100 euro per maand. Boodschappen zijn duurder, vervoer kost doorgaans ook honderden per maand. Lonen zijn amper gestegen.

Maar ja. Er zijn mensen die maandelijks 100+ aan Ziggo, Netflix en Disney doneren, maar wel klagen dat ze niet kunnen sparen. En mensen die altijd met de nieuwste Samsung of iPhone rondlopen. En die zó 2K aftikken voor een weekje Center Parks.

Maar ga nou niet doen alsof iedereen die het moeilijk heeft, dat allemaal tegelijk doet.

[...]

1,5 miljoen mensen die (gedeeltelijk ook nog eens gezamenlijk) meer dan een ton hebben, dus dat is minder dan 10% van de bevolking. En de mediaan is 13K.
Als je verder leest zie je dat ze ook onroerend goed hebben meegenomen.

Zo wordt ie wel makkelijk

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Het is niet het GEMIDDELDE inkomen maar m.i. wel een middeninkomen.
En 38.000 euro vind ik inderdaad ook wel een middeninkomen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:53:
[...]

Tja. Zo natuurlijk vind ik dat niet.
Ik wel. Wat ik juist wil zeggen is dat het niet eerlijk is om te generaliseren maar natuurlijk (!) gebeurt dat. Niets menselijks is ons vreemd.

De overgrote meerderheid van uitkering-ontvangers krijgen dat volledig terecht. Alleen 'zie' en 'hoor' je die overgrote meerderheid niet. Men ziet alleen die ene fraudeur of die ene labbekak en projecteert dat beeld op ALLE uitkering-ontvangers.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:56:
[...]

Het is niet het GEMIDDELDE inkomen maar m.i. wel een middeninkomen.
En 38.000 euro vind ik inderdaad ook wel een middeninkomen.
Zeker, maar het middeninkomen is niet één nummer, dat is een range waar bijzonder veel interpretaties aan gekoppeld worden, e.g. 30k tot en met 65k, andere bronnen spreken dan weer over 34k tot en met 52k. De term middeninkomens is bijzonder fluide dat het gebruik niet bijzonder handig om bepaalde zaken te stellen.

• Raymond P
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:45:
[...]

Dat kan veranderd worden en is ook hard nodig.
Nou nee. Het is een vrije markt. Als ze willen dat je ook nog ergens anders naartoe kan als je het niet eens bent met hetgeen je aangeboden krijgt dan moet er flink bijgebouwd worden. En dat gaat nu even niet.

Zolang er iemand is die 3k/maand wilt betalen voor een tochtkrotje in Amsterdam moet dat gewoon kunnen.
Je kan die verhuurder niet verplichten minder te vragen zonder de optie te geven het contract te ontbinden, dan valt linea recta de gehele woningmarkt in duigen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lordy79 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:00:
[...]

Ik wel. Wat ik juist wil zeggen is dat het niet eerlijk is om te generaliseren maar natuurlijk (!) gebeurt dat. Niets menselijks is ons vreemd.

De overgrote meerderheid van uitkering-ontvangers krijgen dat volledig terecht. Alleen 'zie' en 'hoor' je die overgrote meerderheid niet. Men ziet alleen die ene fraudeur of die ene labbekak en projecteert dat beeld op ALLE uitkering-ontvangers.
Nee. Men stemt op partijen die dat beeld gretig overnemen of zelfs onderschrijven. Derhalve dat ik al langer pleit voor meer empathie.

Andersom eist men het ook. Zie corona, zie nu.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dat modale inkomen dat ik noem - van 38.000 - is natuurlijk van één persoon. Als je als gezin beide een modaal inkomen binnenharkt heb je al 76.000.
(En een modaal inkomen kun je ook verdienen in 3 dagen per week als je een zeer goed betaalde baan hebt!)

• PP_Sound
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:03:
[...]

Nou nee. Het is een vrije markt. Als ze willen dat je ook nog ergens anders naartoe kan als je het niet eens bent met hetgeen je aangeboden krijgt dan moet er flink bijgebouwd worden. En dat gaat nu even niet.

Zolang er iemand is die 3k/maand wilt betalen voor een tochtkrotje in Amsterdam moet dat gewoon kunnen.
Je kan die verhuurder niet verplichten minder te vragen zonder de optie te geven het contract te ontbinden, dan valt linea recta de gehele woningmarkt in duigen.
Die woningmarkt ligt al in duigen en het is hoog tijd dat er ingegrepen wordt op ongebreideld hoge huren voor tochtige krotten.

• Bouke-p
Rockvee2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:47:
[...]

Als ik eens kijken welke toeslagen lage inkomens kunnen krijgen :

Huurtoeslag : Uw huur mag niet te hoog zijn .Uw huur mag in 2022 niet hoger zijn dan € 763,47. Betaal je dus 800 euro per maand dan krijg je dus geen huurtoeslag

Zorgtoeslag is verschillend maar als je een inkomen heb van laten we zeggen 21K per jaar dan krijg je 84 euro per maand huurtoeslag

Energietoeslag krijg je niet met dat inkomen, kinderbijslag krijg je ook niet als je geen kind heb .

En sinds de toeslagenaffaire zou ik de regering niet meer vertrouwen met de toeslagen die ze geven...
50K per jaar is geen hoog inkomen, maar een middeninkomen.

• Raymond P
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:07:
[...]

Die woningmarkt ligt al in duigen en het is hoog tijd dat er ingegrepen wordt op ongebreideld hoge huren voor tochtige krotten.
Hoe zie je dat voor je dan? Hier geldt namelijk gewoon de wet van vraag en aanbod.
Je kan ingrijpen door nieuwbouw te stimuleren (klimaatdoelen) of isoleren goedkoper te maken (subsidiëren).

Praktisch alle andere oplossingen zal op zeer korte termijn een negatief effect hebben.

Die meneer in een enkel beglaasde studio met uitzicht op het Vondelpark zal vast blij zijn als hij een voorstel huurverhoging krijgt die hij moet accorderen voordat isolering doorgevoerd wordt. :+

- knip -

• PP_Sound
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:25:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Hier geldt namelijk gewoon de wet van vraag en aanbod.
Je kan ingrijpen door nieuwbouw te stimuleren (klimaatdoelen) of isoleren goedkoper te maken (subsidiëren).
Er gelden ook nog steeds regels en wetten voor verhuur en daar kun je in opnemen dat alles hoger dan een energielabel B recht op huurverlaging heeft vanwege een gebrekkig woongenot.

• Raymond P
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:30:
[...]

Er gelden ook nog steeds regels en wetten voor verhuur en daar kun je in opnemen dat alles hoger dan een energielabel B recht op huurverlaging heeft vanwege een gebrekkig woongenot.
Dat zou kunnen, maar is totaal onrealistisch.
De dag na invoering zal elke beschikbare woning in de vrije sector die verlaging ingecalculeerd hebben. Plus een beetje extra om te compenseren voor het elders geleden verlies.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:40:
[...]

Dat zou kunnen, maar is totaal onrealistisch.
De dag na invoering zal elke beschikbare woning in de vrije sector die verlaging ingecalculeerd hebben. Plus een beetje extra om te compenseren voor het elders geleden verlies.
Koppel je er nog een max. prijs aan per vierkante meter en het begint ergens op te lijken.

• Raymond P
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:42:
[...]

Koppel je er nog een max. prijs aan per vierkante meter en het begint ergens op te lijken.
Ahja, duidelijk. De gevels ook maar gelijk verplicht in pasteltinten verven dan.

Dat lijkt mij een goede manier om isolatie geheel te ontmoedigen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:59:
[...]

Ahja, duidelijk. De gevels ook maar gelijk verplicht in pasteltinten verven dan.

Dat lijkt mij een goede manier om isolatie geheel te ontmoedigen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat de vrije markt niet werkt bij schaarste van elementaire zaken.

• Raymond P
@PP_Sound De vrije sector werkt momenteel niet, of slecht, doordat er al een poosje niet voldoende nieuw gebouwd wordt. De schaarste los je niet op met zulke maatregelen, dat maakt investeren erg onaantrekkelijk.

Het plan om subsidie te verstrekken voor isolatie lijkt mij dan ook gewoon realistisch en waarschijnlijk bijzonder effectief.
Ik vraag mij alleen af wie dat isoleren dan gaat doen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:27:
@PP_Sound De vrije sector werkt momenteel niet, of slecht, doordat er al een poosje niet voldoende nieuw gebouwd wordt. De schaarste los je niet op met zulke maatregelen, dat maakt investeren erg onaantrekkelijk.

Het plan om subsidie te verstrekken voor isolatie lijkt mij dan ook gewoon realistisch en waarschijnlijk bijzonder effectief.
Ik vraag mij alleen af wie dat isoleren dan gaat doen.
Goede vraag. Aannemers zijn niet te krijgen. De ellende is dat als je zelf isoleert en alleen materiaal nodig hebt (als je dat al kan krijgen) dat je geen subsidie krijgt.

Ik heb al het nodige gedaan ondanks dat maar er zitten ook grenzen aan aan wat ik kon spenderen aan de woning. Er moest een hoop gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmm, toch een plafond op de energieprijzen voor een deel van de rekening. Ik hoor Diederik Samson bij Nieuwsuur opperen dat er mogelijk gemaximeerd wordt op 1500 kWh omdat dat het gemiddelde gebruik is. Dat is natuurlijk een slecht idee, want dan loont het niet meer om van het gas af te gaan. Een gezin met warmtepomp verbruikt gemiddeld tussen de 5000 en 7000 kWh. Het is daarom beter om voor 50% van het verbruik een prijsplafond te hebben zodat mensen niet gestraft worden voor het gasloos zijn én er nog steeds 50% markttarief betaald wordt zodat er nog steeds een prikkel blijft om te besparen op het verbruik.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
PP_Sound schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:03:
[...]

Het is inmiddels wel duidelijk dat de vrije markt niet werkt bij schaarste van elementaire zaken.
Vraag en aanbod werkt perfect. Alleen de gevolgen daarvan bevalt ons niet, en dat is niet de schuld van de markt. De enige manier om schaarste op te lossen is meer aanbod of minder vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 15-09-2022 22:48 ]

• PP_Sound
  • Niet online
pdukers schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:47:
[...]

Vraag en aanbod werkt perfect. Alleen de gevolgen daarvan bevalt ons niet, en dat is niet de schuld van de markt.
Ja dat ging ook al zo lekker toen videokaarten schaars waren, geweldig die marktwerking, gelukkig is dat slechts luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:02
ari3 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:38:
Hmmm, toch een plafond op de energieprijzen voor een deel van de rekening. Ik hoor Diederik Samson bij Nieuwsuur opperen dat er mogelijk gemaximeerd wordt op 1500 kWh omdat dat het gemiddelde gebruik is. Dat is natuurlijk een slecht idee, want dan loont het niet meer om van het gas af te gaan. Een gezin met warmtepomp verbruikt gemiddeld tussen de 5000 en 7000 kWh. Het is daarom beter om voor 50% van het verbruik een prijsplafond te hebben zodat mensen niet gestraft worden voor het gasloos zijn én er nog steeds 50% markttarief betaald wordt zodat er nog steeds een prikkel blijft om te besparen op het verbruik.
Een plafond op een deel van de energierekening is denk ik op dit moment de meest zinnige oplossing. We hebben vooralsnog ademruimte nodig om in ieder geval de winter door te komen, want alle huizen in Nederland isoleren gaat zeker de komende twee maanden niet lukken.

De alternatieven lijken mij minder, zoals ziektes door vocht en schimmels, de complete vuilstort in de allesbrander of de bbq in huis. Gezinnen die het water aan de lippen hebben zie ik namelijk dergelijke keuzes nog wel maken.

Ook verwacht ik dat er relatief weinig problemen gaan ontstaan bij de gezinnen die nu over een warmtepomp beschikken, want in de praktijk beschikken ze vaak ook over zonnepanelen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ari3 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:38:
1500kWh als gemiddeld verbruik per jaar? Haalt ie m³ en kWh niet door elkaar, het is tenslotte Diederik Samsom.

Testing, one, two ...

• cbr600f4i
  • Laatst online: 06-10 20:38
Ieder jaar weet ik zowel mijn gas- en stroomverbruik te verlagen, het is moeilijk want tegenwoordig kijk ik tv op de iPad ipv de 37" Plasma en in de winter verwarm ik het huis minimaal, net even genoeg om het behaaglijk te hebben op de werkkamer, mijn pc die ik voor het werk gebruik houdt de warmte in het kamertje op peil. Iedere maand, ieder jaar de complimenten in de mail - u heeft minder stroom verbruikt , u heeft minder gas verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXVWmrQWDruMUqjqnSIRLqGXk40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlruFuY5oz3yQWUWBUIYbFwB.png?f=fotoalbum_large

Om dan te zien dat de bedragen met meer dan 100% zijn gestegen.

Ik kan het makkelijk betalen omdat ik elders dingen laat maar ik mag toch hopen dat de overheid eens actie gaat nemen om simpelweg belastingen (ik noem het strafboetes) hierop met 50% te verlagen. Zo simpel is het en lijkt me niet meer dan redelijk.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Ik ben naar op1 aan het kijken, en de CEO van eneco zit daar te verkondigen dat ze dit jaar nog 0,0 winst hebben gemaakt 😎

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:13:
1500kWh als gemiddeld verbruik per jaar?
1500 kWh was voorgesteld plafond waarvoor men een vaste, lage energieprijs zou gaan betalen. Een gemiddeld gezin (zonder warmtepomp) gebruikt 2500 tot 3500 kWh per jaar.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
Mr. Detonator schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:39:
Ik ben naar op1 aan het kijken, en de CEO van eneco zit daar te verkondigen dat ze dit jaar nog 0,0 winst hebben gemaakt
Ze hebben vast hun eigen jaarrekening nog niet opgesteld en hij stelt het zich in dit geval vast graag discreet voor, ipv continu. Dan is er maar 1 dag in het jaar dat ze een berg winst maken en de rest van het jaar beroepen ze zich op 0,0 winst.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ari3 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:43:
[...]
1500 kWh was voorgesteld plafond waarvoor men een vaste, lage energieprijs zou gaan betalen. Een gemiddeld gezin (zonder warmtepomp) gebruikt 2500 tot 3500 kWh per jaar.
Dat is niet wat je schreef. Ik weet wat het gemiddelde verbruik was (voor de ellende allemaal begon), waarmee "vroeger" werd gerekend. Als zegt zo'n gemiddelde ook niet heel erg veel gezien de variateit in woningen en gezinssamenstellingen.

Maar als 1500kWh als bovengrens wordt genomen dan ben ik benieuwd wat deze voor het gas gaat worden? 500m³ tov het "gemiddelde" wat in 2021 nog ~1500m³ zou zijn?

Toch maar even Prinsjesdag afwachten om duidelijkheid te krijgen.

Edit: ik heb nu zelf maar even gekeken, die 1500kWh is ongeveer de helft van het gemiddelde verbruik zegt Samsom zelf, dat lijkt mij ook stukken logischer.

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 16-09-2022 00:28 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Mr. Detonator schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:39:
Ik ben naar op1 aan het kijken, en de CEO van eneco zit daar te verkondigen dat ze dit jaar nog 0,0 winst hebben gemaakt 😎
Dat kan toch. Als je alles uitgeeft blijft er niets over.

De vraag is natuurlijk waaraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Raymond P schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:25:
[...]

Misschien is de vraag naar tochtige huizen te lang te hoog geweest, om zo de prijs op te drijven naar ongeveer twee keer zoveel als ze waard zijn? En de mensen die daar zijn ingetuind, zitten nu op de door peperduur gas veroorzaakte blaren?

En dan wel een visgraatvloer, taatsdeuren en Bulthaupkeuken erin, maar voor zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp was even geen geld meer?

Als je vijf ton neerlegt voor een rijtjeshuis van 120 m2 dat 1500 kuub gas nodig heeft om warm te blijven, doe je iets heel erg verkeerd.
[/generalisatie]

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 15-09-2022 23:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
CodeCaster schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:54:
[...]

Als je vijf ton neerlegt voor een rijtjeshuis van 120 m2 dat 1500 kuub gas nodig heeft om warm te blijven, doe je iets heel erg verkeerd.
[/generalisatie]
hier mag je 7 ton neertellen voor dat matig geisoleerde rijtjeshuis met 1500+ m3 gas. Maar dan woon je wel in Utrecht 😂😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Johan Bogle schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:03:
[...]
hier mag je 7 ton neertellen voor dat matig geisoleerde rijtjeshuis met 1500+ m3 gas. Maar dan woon je wel in Utrecht 😂😜
In Utrecht mag je 6 ton aftikken voor een jaren '30 huis waar niets, maar dan ook niets aan is gedaan... De oorspronkelijke badkamer zit er nog in... Isolatie? Volgens mij bestond er in '30 nog geen isolatie... _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 18:13
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop. Waarom zou iemand met 2* modaal of een ander niet in het plaatje passende situatie ineens geen problemen kunnen hebben in deze tijd?

Nu ga ik even offtopic.

offtopic:
Het zelfde zie ik bij de plaatselijke SP (Arnhem). Die doet maar wat graag aan hokjes denken door mensen in appartementen weg te zetten als arm etc. En vooral aan te geven dat deze mensen het al moeilijk hebben dus bepaalde dingen niet kunnen (lees: niet doen omdat ze al zoveel zorgen hebben). Als je ze daar dan op aanspreekt dan worden ze boos want ze worden aangesproken door de groep waarvan ze zelf vinden dat die het moeilijk heeft. Voorbeeld hier in de praktijk was de afvalcontainers. Bij bepaalde wijken is dat een grote tering zooi geworden. Als je ze dan aanspreekt op ook als je leven een zooi is je nog wel de moeite op kan brengen om dat in ieder geval goed te doen dan heb je het gedaan. Waarom zou het mij en andere in een 'model flat' wel lukken maar al die andere in dezelfde flat niet?

Maar het is makkelijker om van bepaalde standaard situaties uit te gaan zoals ook er van uit gaan dat wanneer je twee keer modaal verdient je niet te zeuren hebt over je energie uitgaven. Dan ga je maar minder uit eten....

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:00
[...]
Maar met die 55K als alleen verdiener verdien je het dubbele van iemand met een laag inkomen of zelfs meer dan 2 verdieners per jaar
Ja, maar hij is wel verplicht een woning te kopen of in de vrij huursector te huren t.o.v. iemand met een laag inkomen met een sociale huurwoning en huurtoeslag. Hij krijgt niet die €1300,- voor de energierekening. Hij krijgt geen enkele toeslag en mag overal de volle pond voor betalen.

Jouw probleem is, net zoals een paar anderen in dit topic, dat je enkel kijkt naar wat er binnenkomt terwijl je moet kijken naar wat er onder de streep overblijft. Middeninkomens tot een gezamenlijk inkomen van 2x modaal raken ook in de problemen. Dat zullen ze zeker niet allemaal zijn nee, maar deze crisis is niet exclusief voor de lage inkomens.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 16-09-2022 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

CodeCaster schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:34:
[...]

In die tijd is het minimumloon met 30% gestegen, toen betaalde ik al 100 euro in de maand voor zorgverzekering (okay wel zorgtoeslag toen) en boodschappen zijn niet met 30% gestegen. Voor die socuale huurwoning was ik ook meer dan 5 jaar ingeschrevn en de enige reden dat ik in aanmerking kwam was omdat het midden in de zomervakantie was en 80% minder reageerden. Kun je nagaan dat mensen vakantie belangrijker vonden dan een huurwoning vinden.

En ja, de huizenmarkt specifiek is slechter geworden. Er zijn altijd mogelijkheden die niet altijd de leukste zijn maar wel kunnen helpen. De overheid, als die al helpt, reageert te traag. Op de overheid wachten, dan verandert er niks...
My point exactly. Het is niet alsof elke persoon die het moeilijk heeft, niks eraan kan doen. Als mensen hier geholpen willen worden, prima, maar roepen zonder wat uit te leggen

Maar goed, we moeten elkaar proberen te helpen ipv zeuren of we wel of niet iets kunnen doen. Misschien een apart topic daarvoor openen. Genoeg ideeen, genoeg mogelijkheden. Misschien hebben mensen gewoon een zetj in de rug nodig om dingen aan te passen zodat het financieel behapbaarder wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 16-09-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:00
Het kabinet doet te weinig voor de steeds grotere groep die in de problemen komt door de extreem hoge energieprijzen, zeggen partijleiders Attje Kuiken (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) in een gezamenlijk interview tegen NU.nl. De oppositiepartijen willen nog dit jaar een prijsplafond voor de energierekening. "Ik hoop dat het kabinet de wanhoopskreten uit de samenleving ook hoort."

"Ik hoor steeds hoe erg kabinetsleden het vinden dat de prijzen zo stijgen. Doe er dan iets aan, anders is het gratis medelijden", zegt Klaver op zijn werkkamer in Den Haag, terwijl hij met zijn hand op de tafel slaat.

Kuiken verzucht: "Mensen komen in de gezondheidsproblemen en mentale problemen. Schuldhulpverleners kunnen hun werk niet eens meer doen."
*knip*
Bron: Nu.nl

Nou ben ik nooit echt fan geweest van Klaver, maar dit zijn stevige woorden van hem. Dat het kabinet fuck all weet, doet en vindt, dat wisten we natuurlijk al. Ik hoop dat ze wat teweeg kunnen gaan brengen maar ik verwacht dat Rutte en Co wel weer een weg er onderuit vinden.

I.v.m copyright s.v.p geen integrale kopie van artikelen, quote bij voorkeur alleen de relevante delen en link het artikel.

[ Voor 72% gewijzigd door defiant op 16-09-2022 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:09:
[...]

Bron: Nu.nl

Nou ben ik nooit echt fan geweest van Klaver, maar dit zijn stevige woorden van hem. Dat het kabinet fuck all weet, doet en vindt, dat wisten we natuurlijk al. Ik hoop dat ze wat teweeg kunnen gaan brengen maar ik verwacht dat Rutte en Co wel weer een weg er onderuit vinden.
Klaver roept altijd leuke dingen, maar als het op het stemmen aankomt, oei, dan wordt ie toch iets voorzichtiger.

Het kabinet kan verdomd weinig doen. Leuk die prijsplafonds, maar dat geld komt niet uit de lucht vallen en dat gaan we straks net zo goed terugbetalen. En ga er maar vanuit dat de dikke gas en olie lobbies gewoon hun werk zitten te doen om de 'schade' voor hen te beperken. Als de hele sector niet geprivatiseerd was, kon er beter worden ingegrepen. Nog redelijk recentelijk ergens in Limburg een netbeheerder (meen ik) verkocht aan REWE. Waarom zou een buitenalnds bedrijf rekening houden met Nederlanders? Dit is o.a. resultaat van de hele privatisering van de markten. En zoiets basics als energie wat iedereen nodig heeft gaat te ver om te privatiseren. Misschien dat er wat geluiden komen om dat terug te draaien.

Mensen zijn te naief, leven voor de lol en kijken niet naar de toekomst. Leven boven hun stand en bij elke tegenslag zijn er problemen. Dan klopt er gewoon iets niet. En over hoeveel Nederlanders hebben we het? 10%, 30%? 50%? Ik wil het heel graag weten. Dat de lagere inkomens een vet problemen met hun energirekening hebbn is duidelijk, daar hoef ik ook niet voor te rekenen als de rekening ineens gelijk is aan de kale huur.

Maar als zelfs mensen met 2x modaal in de problemen komen, dan klopt het gewoon niet. En dan kunnen we hoog en laag zeuren over de overheid, een spiegel is dan echt broodnodig. Mensen die jaren investeren in het verbetren van hun huis, zijn die dan dom geweest. Ik vind het maar dubbel.

[ Voor 12% gewijzigd door siggy op 16-09-2022 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Andere Europese landen hebben gewoon al prijsplafonds ingesteld en komen de consument heel pragmatisch tegemoet. Het is gewoon laks van onze regering om nog steeds niks gedaan te hebben. En dat is ook in Brussel opgevallen.

https://nos.nl/nieuwsuur/...at-met-energiemaatregelen
Veel EU-landen kwamen al eerder op eigen houtje met maatregelen, zoals extra belasting op de hoge winsten die energiebedrijven nu maken. Samsom: "De Nederlandse regering zegt al vanaf voor de zomer dat het eigenlijk te laat is om zulke maatregelen te nemen. Als je dat blijft volhouden wordt het vanzelf waar, dan wordt het vanzelf januari."

Desondanks is Samsom blij dat Nederland nu actie onderneemt. "Als we achterover leunen wordt het alleen maar moeilijker." Een deel van de Nederlandse ideeën komt mogelijk overeen met de Europese plannen, zoals een grens aan de prijs die consumenten betalen voor energie.

Samsom legt uit hoe zo'n prijsplafond kan werken: "De eerste 1500 kilowattuur, het halve jaarlijkse verbruik van een gemiddeld gezin, geef je voor die lagere prijs. Hetzelfde doe je bij gas. Als een gezin daarbovenop nog meer gebruikt, omdat die een elektrische deken, zwembad of een sauna heeft, dan moet dat gezin wat meer betalen."
Hoop wel dat er rekening gehouden wordt met all-electric huishoudens. In dat geval bijvoorbeeld de eerste 3000 kWh voor een lagere prijs.

En nee dat plafond gaat niet ten kosten van verdere verduurzaming. Waar het kabinet iedere keer mee blijft schermen.
Daarnaast wil de Commissie een inkomstenplafond voor producenten van duurzame elektriciteit en kernenergie. Veel van die bedrijven maken nu heel hoge winsten doordat de gasprijs bepalend is voor de prijs van stroom. Het plafond houdt in dat de bedrijven niet meer zullen krijgen dan 180 euro per megawattuur, veel minder dan ze nu vangen.

Sommige deskundigen vrezen dat dit plan investeringen in groene stroom belemmert. "Daar hebben we enigszins mee geworsteld", zegt Samsom. "Maar die bedrijven krijgen nu 360 euro per megawattuur terwijl windparken en zonneparken, natuurlijk met enige variatie, voor minder dan 100 euro per megawattuur produceren. Ik gun die bedrijven alle goeds, maar die overwinsten horen echt aan de consumenten."

"We hebben goed gesproken met de grote investeerders in duurzame energie. Die investeringen remmen we niet met dit plan."

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 7 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic