@
siggy Daarom moet de bewustwording groter worden, omtrent het hoe en waarom van de situatie waarin we zitten en wat de achterliggende politieke ideologieën zijn die dit extreme marktdenken promoten.
We kunnen en moeten nu zoveel mogelijk in de praktijk gaan oplossen, helaas moeten we dat voor een groot deel nu ook zelf doen, dankzij de ideologie waarop het beleid is gebaseerd. In de ogen van de overheid doen ze precies wat de ideologie voorschrijft en in zekere zin wat de meerderheid van de kiezers wil, ik zeg in zekere zin want velen begrijpen gewoon niet waarop ze stemmen.
En dan bedoel ik niet de populaire punten in de programma's en de kieswijzer. Er moet een omslag in ideologie komen, zonder die omslag is alles wat wij doen als eenvoudige burgers, en ook moeten doen om het hoofd boven water te houden in feite pappen en nathouden.
Om echt uit deze in mijn ogen zelf destructieve circkel te komen moeten we op een hoger niveau stappen zetten. Maar daar is eerst meer pijn voor nodig ben ik bang.
We moeten vooral niet vergeten dat wij als kiezers en burgers in het algemeen een enorme verantwoordelijkheid hebben om goed na te denken in wat voor maatschappij we willen leven. Dat het geen kwestie is van 'het is allemaal de schuld van de overheid' , maar dat we actief moeten worden op het gebied van maatschappelijke vraagstukken. En dan niet alleen in de zin van het goede doen door zonnepanelen, de verwarming minder hoog zetten en minder consumeren , maar echt eens bij onszelf te rade gaan en gaan kijken wat wil ik nu voor fundamentele keuze maken op het gebied van de samenleving.
Ben ik wel gebaat bij al dat individualisme , heeft mij dat daadwerkelijk die beloofde voorspoed gebracht is dat iets waar ik van kan genieten als er steeds meer mensen in armoede vervallen.
Kortom kan de ideologie wel uit in de maatschappij ? Als mensen dit soort vragen voor zichzelf niet gaan beantwoorden of aan het denken gezet worden of uitgelegd krijgen dan gaan we zeer zware tijden tegemoet.
We kunnen niet lijdzaam wachten op 'een regering die het goede doet', want wij zijn degenen die bepalen wie er komen te zitten. En hoe langer hoe meer heb ik het idee dat mensen niet meer begrijpen hoe de democratie in elkaar steekt en hoe de verhoudingen liggen.
Er is misschien een simpel gebrek aan interesse, aan onderwijs op dat gebied , of een te lange periode waarin we veel te weinig besef hebben gehad wat voor rijkdom een democratie eigenlijk is en we vergeten zijn deze met zijn allen te onderhouden. De focus op de korte termijn en daarbij gepaard gaande machtsdynamiek die we met iedere crisis weer in al zijn glorie terugzien.
Het is wellicht veel te filosofisch voor dit topic, maar zo lang we niet beseffen dat deze problemen de uitkomsten zijn van een ideologie kunnen we niets anders doen dan van crisis naar crisis lopen.