Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stylezzz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:31:
[...]

Beetje een edge case he? Het overgrote deel van de nederlandse huishoudens heeft gewoon een cv keteltje hangen.
True, maar je kan ook gewoon een klein IR paneel onder je bureau hangen en ervoor te kiezen dan pas buiten werktijd de CV aan te knallen :)
Thalaron schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:55:
[...]

En hoe valt dat, los van of je dat kunt betalen, uit wanneer je niet op jaar, maar op maandbasis zou moeten gaan salderen? Iets dat een aantal maatschappijen nu dus flikken…

Dus je overschot van b.v. Augustus tegen een teruglever vergoeding van 9 cent per kWh en inkoop in december voor de volle mep?

Ik begrijp dat dit wellicht lastig is om zo 123 uit te rekenen, maar het zou mij niet verbazen dat we meer en meer die richting op gaan.
Eerlijk gezegd reken ik er een beetje op dat tegen half februari (dan loopt mijn huidige jaarcontract af) er weer vaste contracten te krijgen zijn. En anders kan ik nog verlengen bij mijn huidige leverancier Innova.

En anders is de nog kans dat het kabinet ingrijpt óf dat Budget Energie te rechtszaak verliest (wat ik wel verwacht).

Stiekem verwacht ik er zelf niet mee te maken te krijgen dus :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:25:
[...]

en als we het nu ineens niet over de randstad hebben maar over de rest van Nederland? Dan zijn de banen ineens niet meer binnen handbereik. Dus nee, het is echt niet zo dat je in de huidige tijd maar lekker in de buurt kan werken.
Ook dat is geen probleem als de verandering van werkplek genoeg tijd krijgt. Je hebt dan wel het 'probleem' dat iemand uit Tubbergen geen stageplek bij Deloitte kan krijgen. Dat kon vroeger ook niet dus zocht die persoon een baan in de buurt, toen de auto wat meer gemeengoed werd kon je opeens wel vanuit Tubbergen dagelijks naar Amsterdam. Als dat straks niet meer het geval is moet die persoon uit Tubbergen dus een andere baan c.q. studie gaan volgen om geld te kunnen verdienen. Vervolgens gaat Deloitte zich achter de oren krabben waarom ze geen personeel kunnen vinden en openen een vestiging in Almelo of laat dagelijks een 747 vliegen tussen Schiphol en vliegveld Twente. Ik zet mijn geld op het eerste. :P
Dit is uiteraard iets voor de lange termijn (10+ jaar) met daar tussen wat jaren waar vraag en aanbod totaal niet op elkaar aan sluiten.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:48
@jadjong ben je echt zo naief om te denken dat bedrijven zich in een x aantal jaren ineens aan de andere kant van het land gaan vestigen? Waarom is dat de afgelopen jaren dan niet massaal gebeurd (behalve distributiebedrijven) gezien de filedruk etc steeds verder toenam?

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 17-09-2022 15:18 ]

Strava | AP | IP | AW

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
Webgnome schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
@jadjong ben je echt zo naief om te denken dat bedrijven zich in een x aantal jaren ineens aan de andere kant van het land gaan vestigen? Waarom is dat de afgelopen jaren dan niet massaal gebeurd (behalve distributiebedrijven) gezien de filedruk etc steeds verder toenam?
Om even bij deloitte te blijven.... met 15 kantoren in het land is er altijd wel 1 dichtbij.

https://www2.deloitte.com...rlinks/onze-kantoren.html

• jadjong
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
@jadjong ben je echt zo naief om te denken dat bedrijven zich in een x aantal jaren ineens aan de andere kant van het land gaan vestigen?
Jep!
Waarom is dat de afgelopen jaren dan niet massaal gebeurd (behalve distributiebedrijven) gezien de filedruk etc steeds verder toenam?
Omdat voor heel veel mensen het ritje Eindhoven-Utrecht nog te betalen is/was.

Distributiecentra zijn een goed voorbeeld, die werken buitenlandse werknemers voor minimumloon. Dan kan je het paleis op de Dam kopen, maar dat is op zich al #%#$^@ duur en je werknemers kunnen er niet wonen. Weilandje bij Dronten of Rilland is dan voor zowel werknemer als werkgever de goedkoopste optie.

[ Voor 23% gewijzigd door jadjong op 17-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:46

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:56:
[...]

De benzineprijzen zijn alweer een stukje normaler geworden.... ik denk eerder dat je jezelf fors in de vingers snijd als je komende winter thuis gaat werken.
Vind je die echt normaal?
Diesel duurder dan benzine. Diesel rond de 2 euro. Wat zeer fors duurder is dan de normale prijzen zonder dat hier MRB compensatie voor plaats vind.

Benzine ook nog boven de 1.90. Ik vind er nog weinig normaals aan. Je went wellicht aan abnormaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• jadjong
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:41:
[...]

Om even bij deloitte te blijven.... met 15 kantoren in het land is er altijd wel 1 dichtbij.

Was dom voorbeeld. |:( Al is Tubbergen-Arnhem ook nog een uitdaging op de fiets. :P

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:56:
[...]

Vind je die echt normaal?
Diesel duurder dan benzine. Diesel rond de 2 euro. Wat zeer fors duurder is dan de normale prijzen zonder dat hier MRB compensatie voor plaats vind.

Benzine ook nog boven de 1.90. Ik vind er nog weinig normaals aan. Je went wellicht aan abnormaal.
Lees mijn post nog eens goed... een stukje normaler ;) benzine is dus weer een paar kwartjes gedaald vanaf het hoogtepunt. Nee, nog steeds niet goedkoop... maar ik denk dat je in tegenstelling tot je gasrekening niet leegloopt op benzinekosten de komende tijd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik loop vooral leeg op de combinatie van alles wat stijgt. Van benzine tot gas tot zorgverzekering (10 per maand reeds aangekondigd per januari) tot boodschappen en ga maar door.
Het enige wat niet stijgt is het salaris

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Dennis1812 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:08:
Ik loop vooral leeg op de combinatie van alles wat stijgt. Van benzine tot gas tot zorgverzekering (10 per maand reeds aangekondigd per januari) tot boodschappen en ga maar door.
Helemaal mee eens, ik merk het ook. Voorheen was mijn salaris ruim voldoende voor de maandelijkse kosten en hielden we zelfs nog wat over.

Nu moeten we elke maand toeleggen. Gelukkig de afgelopen maanden genoeg buffer aangelegd, maar die gaat nu ook met rasse schreden achteruit.
Nee, maar het minimumloon wel. Dus voor een groot deel van de bevolking zal het enige vorm van compensatie zijn.

Denk niet dat mijn opdrachtgever blij is als ik hem confronteer met een verhoging van mijn uurtarief met 10%.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onze cao zit vast tot halverwege volgend jaar. Dan hebben we weer een kans

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:50
Matis schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:14:
[...]

Helemaal mee eens, ik merk het ook. Voorheen was mijn salaris ruim voldoende voor de maandelijkse kosten en hielden we zelfs nog wat over.

Nu moeten we elke maand toeleggen. Gelukkig de afgelopen maanden genoeg buffer aangelegd, maar die gaat nu ook met rasse schreden achteruit.

[...]

Nee, maar het minimumloon wel. Dus voor een groot deel van de bevolking zal het enige vorm van compensatie zijn.

Denk niet dat mijn opdrachtgever blij is als ik hem confronteer met een verhoging van mijn uurtarief met 10%.
Je opdrachtgever zal zeker niet blij zijn. Maar uiteindelijk heb jij(iedereen) wel een goed argument waarom je tarief naar boven moet nl. de dure energieprijzen.

Het zal er dus toch moeten van komen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:00
Matis schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:14:
Welk groot deel? Van de 25+'ers heeft er 3% minimum loon.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:22
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:15:
Onze cao zit vast tot halverwege volgend jaar. Dan hebben we weer een kans
In de beveiliging hebben ze eea aangepast terwijl de CAO nog niet ten einde was. Verhoging ik 2023 van 12-15% ipv 2,5%

Dus het kán wel, maar lijkt mij zeldzaam.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Matis

Matis

Rubber Rocket

TheBrut3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:34:
Dat klopt, maar er zijn veel meer mensen die nu tussen het minimumloon en "minimumloon + 10%" inzitten en daarmee ook automatisch meedingen in de minimumloonsteiging.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:41
Hier net zo, vooral boodschappen zijn enorm veel duurder geworden lijkt het. Gelukkig zijn er op het moment al cao onderhandelingen aan de gang. Hopelijk komt daar wat goeds uit.

• Webgnome
Dat kun je ook wijzigen natuurlijk. Daar heb je zelf invloed op.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Webgnome schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:19:
[...]

Hoe breek ik persoonlijk een lopende CAO open?

Wisselen van meldkamer levert enkel meer reistijd op. Salaris voor mijn specifieke vak is CAO gebonden en wordt niet van afgeweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:00
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:
Hoe breek ik persoonlijk een lopende CAO open?

Wisselen van meldkamer levert enkel meer reistijd op. Salaris voor mijn specifieke vak is CAO gebonden en wordt niet van afgeweken.
Ja maar iedereen kan natuurlijk accountant worden door het hele land, er zijn immers toch mensen tekort. :+

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

TheBrut3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:29:
[...]

Ja maar iedereen kan natuurlijk accountant worden door het hele land, er zijn immers toch mensen tekort. :+
Ohja er moesten minder mensen in de zorg gaan werken van Ernst Kuipers.

Tijd om de IT in te gaan.

• Webgnome
precies dat. In en paar posts aangetoond dat wat sommige mensen denken dat wel even anders kan toch niet zo makkelijk is..

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan. Als het zo makkelijk was zou iedereen het toch doen? Dan is dr ook geen armoede meer.
Ohja, niet iedereen kan/mag werken he. Of maar een max aantal uur per week. Of een alleenstaande vader/moeder die maar weinig kan werken omdat hij/zij ook nog zorg heeft voor de kinderen.
Los van dat; ik kan bij mijn eigen werkgever of een andere werkgever wel eisen dat ik 1000€ meer er bij krijg, maar niemand die dat doet natuurkijk. En ook heel veel werkgevers gaan het moeilijk krijgen, van broodbakker tot dakpannen fabrikant, dus die letten al op hun uitgaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Fabrikanten van gebakken producten (dakpannen, metselstenen, etc) gooien de boel al dicht of draaien minder productie. Kost teveel om te maken. Woningen bouwen gaat nog een dingetje worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:35:
Fabrikanten van gebakken producten (dakpannen, metselstenen, etc) gooien de boel al dicht of draaien minder productie. Kost teveel om te maken. Woningen bouwen gaat nog een dingetje worden.
Hebben we die nodig dan? Er word toch amper iets verkocht ;)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb de nieuwe tarieven van Greenchoice binnen. Ben daar nu 3 jaar klant en zit op flexibel. Wij gaan €3,40 per kuub betalen. Wij kregen elk jaar €400 terug voor de crisis en betaalden toen €150 per maand.

We zitten nu op €235 en gaan vanaf 1 oktober naar €472….

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
Begreep uit mijn omgeving dat gedurende hun project er 10k bij moest, anders kwamen er geen muren...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Matis schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

Saldering vindt plaats per periode waarover de tarieven gelden.

Bij Greenchoice loopt dat (momenteel) per kwartaal. Het overschot wordt tegen 11 cent per kWh verrekend.

Op 1 oktober start je weer op 0 en wordt de electra twee keer zo duur per kWh (gisteren nieuwe tarieven gekregen).
woohaa, Greenchoice zou toch salderen per jaar, en niet per kwartaal?

Ook..... bizar, jij zit op 57 cent, ik kreeg gisteren m'n nieuwe tarieven, en zit op 1,04 per kwh.....

(mijn 3 jarig contract liep in januari af, en heb toen al nieuwe prijzen gekregen, en toen per 1 juli, en nu dus per 1 oktober, dit is wel een beetje bizar allemaal.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
maartenmoerman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:56:
[...]

Ook..... bizar, jij zit op 57 cent, ik kreeg gisteren m'n nieuwe tarieven, en zit op 1,04 per kwh.....

(mijn 3 jarig contract liep in januari af, en heb toen al nieuwe prijzen gekregen, en toen per 1 juli, en nu dus per 1 oktober, dit is wel een beetje bizar allemaal.....)
Jeetje wat een verschil. Ik zit op 0,35 per 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Laatst online: 20-08 13:41
giantgiantus schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:21:
[...]

Jeetje wat een verschil. Ik zit op 0,35 per 1 oktober.
Ook bij Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Agent47 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:36:
Ik heb de nieuwe tarieven van Greenchoice binnen. Ben daar nu 3 jaar klant en zit op flexibel. Wij gaan €3,40 per kuub betalen. Wij kregen elk jaar €400 terug voor de crisis en betaalden toen €150 per maand.

We zitten nu op €235 en gaan vanaf 1 oktober naar €472….
Wow :| Drie jaar flexibel, of een vast contract gehad voor die tijd?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:32

SomerenV

It's something!

[...]

Heel veel mensen hebben daar geen invloed op. Genoeg die niet gaan staken uit angst eruit gekickt te worden bijvoorbeeld, of die niet gaan staken omdat er simpelweg niet genoeg animo is om wat voor reden dan ook. Als je een bepaalde positie bekleed kun je onderhandelen en dreigen met vertrek, maar enorm veel mensen zitten in een functie waarbij je die optie/macht gewoonweg niet hebt. Stel ik stap naar mijn teamleider of contactpersoon binnen de OR en zeg 'ik wil X procent meer loon' dan zal het niet veel verder komen dan 'nope, loon ligt vast, niet tevreden dan is daar de deur'.

Nou zou ik op zoek kunnen gaan naar ander werk. Ik heb de papieren en de werkervaring, maar werk in de creatieve sector is echt enorm onzeker in tijden van (een mogelijke) recessie. Op dit moment heb ik een contract voor onbepaalde tijd. Ik kán mogelijk ergens anders meer verdienen, maar binnen een onzekere sector en dan begin ik qua contract weer vanaf 0. Dus ga ik voor meer loon maar meer onzekerheid? Of minder loon maar meer zekerheid?

Dus ja, ik heb in zekere zin invloed op wat ik mogelijk kan verdienen, maar het is niet zo simpel als 'doe er maar wat aan' want er zitten al snel wat haken en ogen aan. Ik ga nu niet een sprong in het diepe wagen en een gok nemen zeg maar :+ En dan heb ik nog de luxe dat ik een diploma en aardig wat relevante werkervaring heb binnen de creatieve sector. Heel veel mensen hebben die luxe niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:22
Een met @SomerenV

Ik heb helaas geen luxepositie wat papieren betreft. Wel al vele jaren ervaring binnen mijn vakgebied en hoewel ik daar veel waardering voor krijg, blijkt dat niet in geld uit te drukken te zijn… aldus mijn leidinggevende. Men wilt mij niet kwijt maar kan mij ook niet meer bieden.

Extern diverse sollicitaties gedaan maar ook daar komt blijkbaar enorm veel op af. Al met al lukt vertrekken ook niet zomaar (niet voor meer in ieder geval).

Dan maar intern maar een noodlijdende afdeling… daar kan ik ongeveer 1/3e meer krijgen dan dat ik nu doe. Voor (veel) minder doe ik het dan ook niet. Dat betekend wel van kantoor naar onregelmatig maar voor 750-1000 netto per maand is dat wel de overweging waard. Maar toch… zo makkelijk is het (helaas) niet voor velen

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kennis van me zijn contract loopt af op 1 oktober. Nieuwe tarieven, zie hieronder. Voor hem betekent dit €715/maand. 5000kWh en 1000kuub gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFSAZ9mFjIZei89AGkwG4BdG2CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8l9cCRuMPZZZWj4IHV8HYpf.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit met zijn handen in het haar. Kachel naar 16 en zijn laatste abonnement opzeggen (Netflix). En dit zijn nog tweeverdieners (met een kind van drie jaar). Zorg en servicedesk.

Wat gaan Henk en Ingrid doen? Of alleenstaanden?

Als dit een zware winter wordt met zulke tarieven gaan we echt een rampscenario tegemoet.

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 18-09-2022 05:02 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:55

mwa

maartenmoerman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:56:
[...]

Zo ver ik weet saldeert Greenchoice gewoon per jaar, ten minste ons contract. Misschien voor nieuwe contracten niet meer?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_eLMo_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 04:59:
Kennis van me zijn contract loopt af op 1 oktober. Nieuwe tarieven, zie hieronder. Voor hem betekent dit €715/maand. 5000kWh en 1000kuub gas.

[Afbeelding][]
Deze verhoging vind ik nog wel meevallen, bij veel mensen ligt die nog aanzienlijk hoger.

Hij zou wellicht eens naar zijn verbruik kunnen kijken, met name van stroom verbruikt hij met 5000 kWh wel extreem veel.

Een gezin van 3 verbruikt gemiddeld volgens het Nibud zo'n 3370 kWh per jaar, daar zit hij dus 1600 kWh boven.

Dat meergebruik alleen al is dus ruim 1600 euro op jaarbasis (bij normaaltarief), volgens het plaatje dat je post, oftewel 133 euro per maand.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Hier ook een nieuw termijnbedrag van Greenchoice binnen, na 2 jaar vast al sinds april een variabel contract in ons nul op de meter huis. Is dit jaar van 8,- naar 89,- naar nu 210,- p.m. gegaan.. Het termijnbedrag kan ook niet meer lager ingesteld worden, ik zou namelijk liever het geld zelf apart houden in het geval dat die toko omvalt of indien de overheid rigoreus ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:26
Hier stuurde Oxxio zaterdagavond een aankondiging van de nieuwe tarieven. Welk voorschot ze hierbij bedenken, moet nog blijken. Heb zelf mijn voorschot in de afgelopen maanden stapsgewijs verhoogd van €200 (waarbij ik jaarlijks zo'n €1000 terugkreeg) naar op dit moment €400.

Mijn vrouw en ik werken beiden en hebben 2 kinderen. Zitten qua verdiensten iets onder modaal, maar komen nog redelijk rond. Het voorschot zou nog wel wat omhoog kunnen, maar als ik bedragen van meer dan €1000 per maand zie, houdt het voor ons ook op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzC30Q0A_uGlKRw-B7egYWO5GiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4I7GxON7AXWUKgpR9B5nkMNj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zelf kreeg van Vattenfall afgelopen dinsdag de nieuwe tarieven per 1 oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hdRD1v6JncQw07U1af0igdIsas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4OZEcF9AWAOM2t4eaMgGaOGy.png?f=user_large

Dit is dus inclusief de (maximale) 25 procent loyaliteitskorting (omdat ik er al sinds 2018 zit). Had vaste tarieven, maar die liep per afgelopen 1 mei al af helaas...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:26
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:16:
Ik zelf kreeg van Vattenfall afgelopen dinsdag de nieuwe tarieven per 1 oktober:

[Afbeelding]

Dit is dus inclusief de (maximale) 25 procent loyaliteitskorting (omdat ik er al sinds 2018 zit). Had vaste tarieven, maar die liep per afgelopen 1 mei al af helaas...
Ik krijg de opbouw van de tarieven niet helemaal duidelijk. Zo te zien betaal je minder dan ik, zelfs zonder de 25% korting. Mijn contract bij Oxxio liep in april af. Schijnbaar gaan een half jaar later de prijzen omhoog? En de prijzen die @_eLMo_ wat verder naar boven noemt, liggen nog hoger.

Nou zou het lonen om bij zelfde leverancier te blijven zitten, maar hoe worden deze tarieven bepaald en hoe lang loont dit? Of is dit die termijn van een half jaar? En zou het om die reden kunnen lonen om maandelijks over te stappen (mits die mogelijkheid er is) nu er toch geen vast contract meer loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

KlaasjeNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:34:
[...]

Ik krijg de opbouw van de tarieven niet helemaal duidelijk. Zo te zien betaal je minder dan ik, zelfs zonder de 25% korting. Mijn contract bij Oxxio liep in april af. Schijnbaar gaan een half jaar later de prijzen omhoog? En de prijzen die @_eLMo_ wat verder naar boven noemt, liggen nog hoger.
Wat ik netto betaal (per 1 oktober) is dus € 0.35 cent per kWh voor electriciteit en € 2.02 per kuub gas. Plus natuurlijk de vaste maandelijke kosten voor levering en netbeheer, maar die blijven dus hetzelfde en gaan niet omhoog.

Zonder die korting zou ik voor stroom dus afgerond € 0.44 cent per kWh betalen (de loyaliteits-korting geldt alleen voor electriciteit, niet voor gas).

Per jaar gebruik ik ongeveer 2600 kWh electriciteit, en 94 kuub gas. Gebaseerd op mijn gebruik van vorig jaar, dat is elk jaar net iets lager dan het jaar ervoor, omdat ik behoorlijk probeer te besparen.
Nou zou het lonen om bij zelfde leverancier te blijven zitten, maar hoe worden deze tarieven bepaald en hoe lang loont dit? Of is dit die termijn van een half jaar? En zou het om die reden kunnen lonen om maandelijks over te stappen (mits die mogelijkheid er is) nu er toch geen vast contract meer loopt?
Durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik heb me daar niet in verdiept omdat ik ernstig betwijfel of ik het ergens goedkoper ga vinden op dit moment (want dan ben ik die 25 procent korting natuurlijk wel kwijt).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
stylezzz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:41:
[...]

graag ontopic blijven

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-09-2022 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:10
Klopt, is al een paar maand het geval.

Kijk er niet vreemd van op dat er woningen met een (tijdelijk) zeil als dak opgeleverd zullen worden. Nou ja, die mensen wachten ook al op de omvormer voor de zonnepanelen, de warmtepomp en het wtw-apparaat, dus dit kan er ook nog wel bij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
In het geval dat mensen denken het moeilijk zullen hebben met het betalen van de hoge voorschotfacturen lijkt het mij een goed idee dat ze reeds preventief de energieleverancier schriftelijk verwittigen en vragen naar een afbetalingsplan, meer gespreide betaling in de tijd?

Zeker niet leuk, maar toch iets beter dan de zaak op zijn beloop laten en maar zien waar het schip strand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

Spotmatic

Ken sent me

Sorry, ook al heb ik in augustus 2021 goed gegokt (3-jaars Greenchoice contract van -nu- 116 euro p/m voor een tussenwoning van 1979 met 4 bewoners): ik vind het niet kunnen dat mensen die meer verdienen dan wij en ongetwijfeld in een veel beter geïsoleerd huis wonen zo enorm veel moeten betalen, en ook al praten over afbetalingsregelingen... Ik hoop echt dat de overheid iets op korte termijn kan doen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
ja snap ik. Maar het een sluit het ander niet uit toch?

Het is niet dat je situatie potentieel nog kan verslechteren door preventief een afbetalingsplan te vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
hoevenpe schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:44:
[...]

Begreep uit mijn omgeving dat gedurende hun project er 10k bij moest, anders kwamen er geen muren...
Hier in de omgeving hebben de bouwbedrijven in eerste instantie zich van de goede kant laten zien door alle meerkosten op zich te nemen, ondanks dat ze daar niet toe verplicht werden.
In vrij korte tijd namen de verliezen dusdanig toe dat ze nu wel moeten doorberekenen.
Een paar weken geleden is weer een grote dakpannen fabriek door de hoge gasprijzen stil komen te liggen, dus ze gaan nog problemen krijgen met de huidige bouwen.. :X
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:32:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan. Als het zo makkelijk was zou iedereen het toch doen? Dan is dr ook geen armoede meer.
Ohja, niet iedereen kan/mag werken he. Of maar een max aantal uur per week. Of een alleenstaande vader/moeder die maar weinig kan werken omdat hij/zij ook nog zorg heeft voor de kinderen.
Los van dat; ik kan bij mijn eigen werkgever of een andere werkgever wel eisen dat ik 1000€ meer er bij krijg, maar niemand die dat doet natuurkijk. En ook heel veel werkgevers gaan het moeilijk krijgen, van broodbakker tot dakpannen fabrikant, dus die letten al op hun uitgaven.
Als ik naar mezelf kijk heb ik in het verleden gigantisch pech gehad met werk.
In ben rond 2008 begonnen met werken, precies ten tijde van de crisis.
Hierdoor heb ik bij meerdere bedrijven over de jaren moeten wisselen, want first in, first out, dus te weinig werk en ik kon weer wieberen.
Inmiddels werk ik al een aantal jaar bij mijn huidige werkgever, leuke functie, kort bij huis maar eigenlijk zou ik iets meer moeten verdienen met de functie die ik heb.
Mijn werkgever geeft aan mij absoluut niet kwijt te willen maar simpelweg nu niet de mogelijkheden heeft even een schep geld erbij te doen.

Natuurlijk kan ik dan ergens anders solliciteren, maar mijn verleden heeft ook de andere kant laten zien, en dat wil ik echt niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:19
Wozmro schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:38:
In het geval dat mensen denken het moeilijk zullen hebben met het betalen van de hoge voorschotfacturen lijkt het mij een goed idee dat ze reeds preventief de energieleverancier schriftelijk verwittigen en vragen naar een afbetalingsplan, meer gespreide betaling in de tijd?

Zeker niet leuk, maar toch iets beter dan de zaak op zijn beloop laten en maar zien waar het schip strand?
Voor iemand die zijn energierekening niet kan betalen en in de problemen gaat komen moet je bij de gemeente aankloppen en vind ik dat de gemeente moet bijspringen. We weten niet wat de energiekosten in de nabije toekomst zullen zijn en het kan dus voor een periode nog erger worden.

Het vroegtijdig aan de bel trekken is niet leuk maar essentieel om te voorkomen dat je onbewust in een negatieve spiraal terecht komt en dieper in de schulden komt. Het voordeel is ook dat de gemeente samen met je kan kijken en waar je nog meer op kan besparen waar je zelf niet aan hebt gedacht.

In alle andere situaties is een betalingsregeling bij de energieleverancier zonder rente (ookal is het coulance) uiteindelijk niet kosteloos en zullen andere klanten (en uiteindelijk jezelf) voor deze kosten opdraaien. Bij massa kan zelfs een faillissement van de energieleverancier dreigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 18-09-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123

[Afbeelding]

Dit zijn best aardige tarieven. Alle tarieven die ik afgelopen weken ben tegengekomen voor nieuwe contracten is een veelvoud hiervan.

Wat is de bedoeling van een loyaliteitskorting eigenlijk? Hiermee laat de energieleverancier toch gewoon geld liggen? Of weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gecko123 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:59:
[...]

Dit zijn best aardige tarieven. Alle tarieven die ik afgelopen weken ben tegengekomen voor nieuwe contracten is een veelvoud hiervan.
Klopt. Ik ben er niet blij mee, maar als ik de verhogingen van anderen zie, denk ik dat Vattenfall het eigenlijk nog behoorlijk binnen de perken houdt en ik vrij goed ervanaf kom...
Wat is de bedoeling van een loyaliteitskorting eigenlijk? Hiermee laat de energieleverancier toch gewoon geld liggen? Of weet iemand hoe dit werkt?
Klantenbinding vermoed ik, dus om ervoor te zorgen dat je niet overstapt naar een ander. Hoe langer je bij hen zit, hoe meer korting je krijgt (25 procent is het maximum). Zie https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:41
Wozmro schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:38:

De energierekening in traditionele vorm ís al een afbetalingsplan...
Als je daar langlopende leningen van wilt maken geldt er een andere eisenpakket en wetgeving. De energieleverancier is niet het juiste kanaal daarvoor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Ben benieuwd wanneer de BKR-lobby gaat starten om energieleveranciers op te nemen in hun systemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:12:
Ben benieuwd wanneer de BKR-lobby gaat starten om energieleveranciers op te nemen in hun systemen.
Inderdaad. En laten we de energiemaatschappijen dan een inkomenstoets doen of dat je wel kapitaalkrachtig genoeg bent om een contract aan te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:34:
[...]

De AOW en bijstand stijgt ook 10% vanwege de koppeling met minimumloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Señor Sjon schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:12:
Goed punt.

Toen ik een paar jaar geleden een huis wilde kopen kon ik mij niet herinneren dat mijn hypotheekverstrekker geïnteresseerd was in de energiezuinigheid van het huis. Terwijl dat erg meetelt in de betaalbaarheid van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Gecko123 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:18:
[...]

Goed punt.

Toen ik een paar jaar geleden een huis wilde kopen kon ik mij niet herinneren dat mijn hypotheekverstrekker geïnteresseerd was in de energiezuinigheid van het huis. Terwijl dat erg meetelt in de betaalbaarheid van een huis.
Er zijn wel degelijk hypotheekverstrekkers die aangepaste hypotheken aanbieden op basis van het energielabel van het huis.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ramon schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:37:
[...]

Er zijn wel degelijk hypotheekverstrekkers die aangepaste hypotheken aanbieden op basis van het energielabel van het huis.
Ik bedoel hier met name om je juist te beschermen tegen te hoge woonlasten.

Ik vermoed dat die aangepaste hyptheken er zijn om een hogere hypotheek te krijgen op meer gebaseerd dan alleen je inkomen. Anders kies je die niet denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 18-09-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:01:
[...]

Klopt. Ik ben er niet blij mee, maar als ik de verhogingen van anderen zie, denk ik dat Vattenfall het eigenlijk nog behoorlijk binnen de perken houdt en ik vrij goed ervanaf kom...

[...]

Klantenbinding vermoed ik, dus om ervoor te zorgen dat je niet overstapt naar een ander. Hoe langer je bij hen zit, hoe meer korting je krijgt (25 procent is het maximum). Zie https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/
Om het in perspectief te zetten, hier zijn mijn nieuwe tarieven van mijn variabele Delta tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV20s3pjI2cJKBai9vVPwZKTD9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5e84cJvguTRAfEKI5t30v2kq.jpg?f=user_large
Dus volgens mij is mijn gas iets goedkoper dan jou, en stroom gelijk als jij geen korting zou krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 18-09-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

OMD

[Afbeelding]

Je moet even bij contract kijken in je account. Daar betaal je denk ik iets meer. 0,39. Die overheidsheffing klopt nooit bij Vattenfall.

Als het goed staan de nieuwe prijzen al bij je contract.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

TerraGuy schreef op zondag 18 september 2022 @ 01:42:
[...]

Wow :| Drie jaar flexibel, of een vast contract gehad voor die tijd?
Steeds een jaarcontract

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:52:
[...]

Je moet even bij contract kijken in je account. Daar betaal je denk ik iets meer. 0,39. Die overheidsheffing klopt nooit bij Vattenfall.

Als het goed staan de nieuwe prijzen al bij je contract.
Tnx voor de tip, maar onder Contract zie ik dezelfde tarieven staan als in de screenshot.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:53:
[...]

Tnx voor de tip, maar onder Contract zie ik dezelfde tarieven staan als in de screenshot.
Vaag, ik moet dit betalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W00DFAcXR25mwVUBJp2P8P6A1Y8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xwBu3qI0l3wxUUJVryn70faM.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard heb ik dezelfde brief ontvangen zoals iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 11:59 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Uiteraard had ik dezelfde brief ontvangen zoals iedereen.
Misschien regionale verschillen oid? Anders kan ik het ook niet verklaren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:58:
[...]

Misschien regionale verschillen oid? Anders kan ik het ook niet verklaren.
Geen idee. Het is al sinds jaar en dag een gevecht met Vattenfall waarom de prijs nooit overeen komt. Overheidsheffing klopt nooit. Krijg steeds dezelfde excuus ( al 9 jaar ) dat op het laatste moment de overheidsheffing is verhoogd.

Denk toch maar is dat ik dit extern ga laten toetsen.

Heb jij piek en daltarief? Ik heb enkeltarief

[ Voor 10% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:00:
[...]

Geen idee. Het is al sinds jaar en dag een gevecht met Vattenfall waarom de prijs nooit overeen komt. Overheidsheffing klopt nooit. Krijg steeds dezelfde excuus ( al 9 jaar ) dat op het laatste moment de overheidsheffing is verhoogd.

Denk toch maar is dat ik dit extern ga laten toetsen.
Wat denk je dat dan er niet aan klopt?

Milieu0,03679
ODE0,0305
BTW (21%)0,0141309
TOTAAL0,0814209

(bron)

Afaik was het wenselijk om met 21% te communiceren ipv het tijdelijk verlaagde tarief van 6% 9%.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 18-09-2022 12:20 . Reden: brainfart ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:09:
[...]

Milieu0,03679
ODE0,0305
BTW (21%)0,0141309
TOTAAL0,0814209

(bron)

Afaik was het wenselijk om met 21% te communiceren ipv het tijdelijk verlaagde tarief van 6%.
9%, maar ik snap je punt.

Zo communiceerde Greenchoice met de prijsverhoging afgelopen juli vol trots dat de prijzen nagenoeg gelijk bleven.

Ja, dank je de koekoek. De inclusief btw prijs bleef hetzelfde, maar de verlaging in btw waren ze voor het gemak vergeten te vermelden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Matis Thx, aangepast. Gisteren geklooid met een API die zowel 9% als 21% door elkaar gebruikte én mijn ijkpunt kwam toevallig uit op een verschil dat te verklaren was door te rekenen met 6%.

Het is ook allemaal lastig vergelijken. En als je jaarrekening een kalenderjaar overbrugt dan heb je te maken met verschillende tarieven.
Zo gaan we, geloof ik, 1 januari weer terug naar 21% en is het nog maar de vraag wat de vermindering energiebelasting per kalenderjaar zal zijn. Ik kan mij voorstellen dat dat voor een goed deel van de klanten niet rond te rekenen is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo gaan we, geloof ik, 1 januari weer terug naar 21%
Huh? Er was toch al "uitgelekt" dat met Prinsjesdag aangekondigd ging worden dat die verlaging verlengd wordt tot minimaal 1 juli 2023? Of is dat alweer teruggedraaid ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@wildhagen Dat zou best kunnen, dat heb ik niet gevolgd.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Volgens mij is het alweer van de baan....

https://www.ad.nl/politie...nnen-op-een-rij~ad4344d3/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Ik dacht dat het niveau van NuJij om te huilen was, maar na het lezen van een paar reacties op het AD heb ik het gevoel een herseninfarct te hebben gehad. 8)7

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oei, dat had ik dan weer niet meegekregen. Eerder was er sprake om zowel de energiebelasting als de accijns op brandstof tijdelijk te verlagen tot 1 juli 2023, maar nu is dat kennelijk alleen nog de accijns op brandstof, en gaat de energiebelasting idd weer 15 procent omhoog naar 21 procent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dan gaat de rekening van @OMD van 830 naar 900 en is de leverancier de boosdoener. :+

Maar ik wacht vrolijk de derde dinsdag af. Creatief lezen zijn die journalisten ook een ster in.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vanmiddag top- of toboverleg over de stijgende energieprijzen: https://www.ad.nl/politie...ergierekeningen~ae09e485/

Hier de link naar bndestem zonder reacties :+
https://www.bndestem.nl/p...ergierekeningen~ae09e485/

[ Voor 32% gewijzigd door Matis op 18-09-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:37
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:47:
Vanmiddag top- of toboverleg over de stijgende energieprijzen: https://www.ad.nl/politie...ergierekeningen~ae09e485/

‘Grote groep moet korting energiefactuur krijgen’
Een prijsplafond voor iedereen is prima, een prijsplafond tot xxxx kuub gas of xxxx electriciteit is prima... Maar laat vooral iedereen <100k huishoud inkomen daarvan profiteren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

President schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:14:
Een prijsplafond voor iedereen is prima, een prijsplafond tot xxxx kuub gas of xxxx electriciteit is prima... Maar laat vooral iedereen <100k huishoud inkomen daarvan profiteren...
Ikzelf heb een gasloze woning. Dus verwarm en kook uitsluitend op electriciteit.

Dat weet Greenchoice ook, want neem alleen electriciteit af. Toch presteren ze het iedere maand om me te waarschuwen dat ik veel meer electra verbruik dan een standaard 4-persoons huishouden 8)7

Hoop dat bij een degelijke plafond ook rekening wordt gehouden met all-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:18:
[...]

Ikzelf heb een gasloze woning. Dus verwarm en kook uitsluitend op electriciteit.

Dat weet Greenchoice ook, want neem alleen electriciteit af. Toch presteren ze het iedere maand om me te waarschuwen dat ik veel meer electra verbruik dan een standaard 4-persoons huishouden 8)7

Hoop dat bij een degelijke plafond ook rekening wordt gehouden met all-electric.
Je bent niet verplicht gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af te nemen.
Greenchoice kán het weten, maar mag dat dus eigenlijk niet. Of jij een (actieve) gasaansluiting hebt gaat hun niets aan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Geen flauw idee hoe ze dat zouden moeten doen. Hoe kunnen ze onderscheiden dat jij geen sauna of zwembad hebt? :+

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:29:
Je bent niet verplicht gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af te nemen.
Greenchoice kán het weten, maar mag dat dus eigenlijk niet. Of jij een (actieve) gasaansluiting hebt gaat hun niets aan.
Toch weten ze het wel als ik "probeer" gas aan te vragen op mijn adres. Dan krijg ik de melding dat dat niet kan omdat bij die EAN geen gasmeter gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]
Daar wordt al rekening mee gehouden in de vorm van de salderingsregeling.

Maar voor de mensen die all-electric leven in combinatie met geen teruglevering zou inderdaad ook rekening gehouden moeten worden... Compensatie bij onvoldoende oplevering vind ik wel een ding, want iemand die 3000 opwerkt en 2900 gebruikt heeft uiteindelijk maar 50 euro op jaarbasis wat hij/zij voor de stroomprijs moet betalen. Geloof niet dat er met dergelijk lage bedragen compensatie nodig is.

Niet dat men straks compensatie krijgt voor kwh's die al via saldering betaald krijgt. Of dat ieder huishouden xxx euro korting krijgt terwijl sommige mensen in 2020 een goedkoop contract hebben afgesloten, maar pas hulp boven de 0,40 per kWh of 1,50 per kuub ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Spotmatic schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:30:
Geen flauw idee hoe ze dat zouden moeten doen. Hoe kunnen ze onderscheiden dat jij geen sauna of zwembad hebt? :+
Dat weten ze natuurlijk niet, maar je kunt een kuub gas qua energie terugreken naar kWh. Ongeveer 1 staat tot 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Spotmatic schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:30:
[...]

Tja, electriciteit en gas kan natuurlijk ook gewoon worden omgezet naar all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:30:
[...]

Toch weten ze het wel als ik "probeer" gas aan te vragen op mijn adres. Dan krijg ik de melding dat dat niet kan omdat bij die EAN geen gasmeter gekoppeld is.
Yep. Maar die data opslaan mag niet als je geen klant bent. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:55:
[...]

Oei, dat had ik dan weer niet meegekregen. Eerder was er sprake om zowel de energiebelasting als de accijns op brandstof tijdelijk te verlagen tot 1 juli 2023, maar nu is dat kennelijk alleen nog de accijns op brandstof, en gaat de energiebelasting idd weer 15 procent omhoog naar 21 procent.
De tijdelijke BTW energie op 9% gaat inderdaad weer terug naar 21%. De energiebelasting zou omlaag gaan alleen is nog niet duidelijk met hoeveel en in welke vorm want je hebt het vaste tarief vermindering energiebelasting en een energiebelastingtarief per kWh/kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 07-10 11:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Uiteraard heb ik dezelfde brief ontvangen zoals iedereen.
Vattenval is ook een mooie boevenclub, begin dit jaar liep mijn 1 jaar vast bij ze af, en heb dus nu een variabel. Prima, maar de optie om blijven loont aan te zetten was voor mij niet mogelijk. Want ineens is die optie disabled....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:08
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:30:
[...]

Dat gegevens openbaar zijn, wil niet zeggen dat ze gekoppeld mogen worden.

Denk maar aan de papieren telefoongids: die mag je niet indexeren om een naam bij een telefoonnummer te geven (het "terugzoeken"), terwijl die informatie letterlijk voor je neus ligt.

Gegevens koppelen uit bronnen kan leiden tot ongewenste profilering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:31:
[...]

Daar wordt al rekening mee gehouden in de vorm van de salderingsregeling.

Maar voor de mensen die all-electric leven in combinatie met geen teruglevering zou inderdaad ook rekening gehouden moeten worden... Compensatie bij onvoldoende oplevering vind ik wel een ding, want iemand die 3000 opwerkt en 2900 gebruikt heeft uiteindelijk maar 50 euro op jaarbasis wat hij/zij voor de stroomprijs moet betalen. Geloof niet dat er met dergelijk lage bedragen compensatie nodig is.

Niet dat men straks compensatie krijgt voor kwh's die al via saldering betaald krijgt. Of dat ieder huishouden xxx euro korting krijgt terwijl sommige mensen in 2020 een goedkoop contract hebben afgesloten, maar pas hulp boven de 0,40 per kWh of 1,50 per kuub ofzo?
Ik hoef ook geen compensaties of steun, ook al zou ik er recht op hebben. Hou het maar. Wij redden het hier wel betaalbaar door op tijd maatregelen te hebben genomen.

Wat mij betreft maken ze een laagdrempelig aanvraag systeem van. Leg het initiatief maar bij de aanvrager, dat scheelt wellicht ook al iets qua omvang van de doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:16:
[...]
Wat mij betreft maken ze een laagdrempelig aanvraag systeem van. Leg het initiatief maar bij de aanvrager, dat scheelt wellicht ook al iets qua omvang van de doelgroep.
Genoeg laag opgeleide mensen die niet van de aanvraag af weten of die het niet durven of kunnen. Het lijkt mij toch ook dat de energie leveranciers een beter beeld hebben van welke huishoudens eventuele hulp nodig hebben, al waren er ook 5 jaar geleden al mensen die in de schulden zaten bij de energie leveranciers.

In dat opzicht verwacht ik de komende jaren vooral veel schuldsanering trajecten en kwijtschelding van veel schulden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:02:
Dan gaat de rekening van @OMD van 830 naar 900 en is de leverancier de boosdoener. :+

Maar ik wacht vrolijk de derde dinsdag af. Creatief lezen zijn die journalisten ook een ster in.
Mij hoor je niet klagen. Ons verbruik is 2130kw en 12,7GJ voor een jaar.

Ik betaal 134 euro per maand op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:09:
[...]

Milieu0,03679
ODE0,0305
BTW (21%)0,0141309
TOTAAL0,0814209

(bron)

Afaik was het wenselijk om met 21% te communiceren ipv het tijdelijk verlaagde tarief van 6% 9%.
Andere mensen betalen wel minder. Dat klopt niet. Dus elk rekensommetje is leuk maar het klopt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:33:
[...]

Mij hoor je niet klagen. Ons verbruik is 2130kw en 12,7GJ voor een jaar.

Ik betaal 134 euro per maand op het moment.
Ze hebben je wel vertelt dat dat maar een 'termijn bedrag' (lees: opbouwend voorschot) is op de eindafrekening aan het einde van het 'boekjaar'?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
President schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:20:
[...]

Genoeg laag opgeleide mensen die niet van de aanvraag af weten of die het niet durven of kunnen. Het lijkt mij toch ook dat de energie leveranciers een beter beeld hebben van welke huishoudens eventuele hulp nodig hebben, al waren er ook 5 jaar geleden al mensen die in de schulden zaten bij de energie leveranciers.

In dat opzicht verwacht ik de komende jaren vooral veel schuldsanering trajecten en kwijtschelding van veel schulden...
Energieleveranciers weten, misschien afgezien van hun eigen registraties, niet welke huishoudens hulp nodig hebben en laten we dit vooral zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Gecko123 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:38:
[...]

Energieleveranciers weten, misschien afgezien van hun eigen registraties, niet welke huishoudens hulp nodig hebben en laten we dit vooral zo houden.
De energie leverancier hebben sowieso nu al een lijst met wanbetalers / mensen die achterlopen met betalen... Ik gok dat het grootste deel daarvan toch echt mensen zijn met een lastige financiële situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:34:
[...]

Andere mensen betalen wel minder. Dat klopt niet. Dus elk rekensommetje is leuk maar het klopt nog steeds niet.
Nee hoor, die betalen even veel. @wildhagen betaalt 0,073346 met een BTW tarief van 9% (tot januari).
Netto is dat exact hetzelfde als dat jij betaalt.

Per 1 januari zullen er weer andere tarieven gelden. En over die tarieven betaal je wederom BTW (waarschijnlijk dus 21%).

Maar ik snap je verwarring.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:42:
[...]

Nee hoor, die betalen even veel. @wildhagen betaalt 0,073346 met een BTW tarief van 9% (tot januari).
Netto is dat exact hetzelfde als dat jij betaalt.
Hohoh, dat is wat er onder "Contract" staat, per 1 oktober. Ik denk dat ik, als ik mijn energierekening van oktober krijg (bij Vattenfall meestal rond de 10e van de maand erop) eens héél nauwkeurig ga kijken wat ze daadwerkelijk in rekening brengen.

@Raymond P ik doelde dus op het tarief per kWh dat ze rekenen, niet het BTW-percentage. Dat zal wel kloppen idd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 18-09-2022 15:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

President schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:40:
[...]

De energie leverancier hebben sowieso nu al een lijst met wanbetalers / mensen die achterlopen met betalen... Ik gok dat het grootste deel daarvan toch echt mensen zijn met een lastige financiële situatie...
Ik sta waarschijnlijk ook op die lijst met mensen welke 'in de problemen gaat komen' volgens de rekenmodellen welke de energieleveranciers hanteren :9

Ik krijg en kreeg al gedurende ruim 30 jaar geld terug van (in mijn geval) Essent en heb m'n voorschotbedrag deze keer gedurende een aantal maanden al op '€0,-' staan (sinds de laatste jaarafrekening in Maart dit jaar).

Wel grappig om te zien HOE het maandelijkse termijn bedrag oploopt (en wat m'n uiteindelijk 'te betalen prijs' dus gaat worden).

Ik bén geen 'Bancaire Instelling' en wens dat ook niet te gaan spelen voor een eniergieleverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 15:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:43:
[...]

Hohoh, dat is wat er onder "Contract" staat, per 1 oktober. Ik denk dat ik, als ik mijn energierekening van oktober krijg (bij Vattenfall meestal rond de 10e van de maand erop) eens héél nauwkeurig ga kijken wat ze daadwerkelijk in rekening brengen.
Voor het gemak ga ik er even van uit dat de grote bedrijven niet op die manier belastingfraude zoullen plegen. :+

Vanaf juli hoort er laag toegepast te worden. Dat staat buiten je contract.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:47:

Rutte vond het onderwerp in ieder geval niet belangrijk genoeg om aanwezig te zijn:
Op het ministerie van Financiën in Den Haag wordt op hoog politiek niveau overleg gevoerd over de stijgende energieprijzen. Enkele bewindspersonen en fractievoorzitters van de coalitiepartijen zijn even na 15.00 uur aan het spoedoverleg begonnen.

Premier Rutte en minister Jetten zijn er naar verluidt niet bij. Het overleg is in ieder geval met minister Kaag van Financiën, staatssecretaris Van Rij die over de belastingen gaat en de fractievoorzitters Hermans van de VVD, Paternotte van D66 en Heerma van het CDA. ChristenUnie-leider Segers is niet fysiek aanwezig, maar doet wel mee.
Aldus https://nos.nl/artikel/24...-stijgende-energieprijzen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:46:
[...]
Rutte vond het onderwerp in ieder geval niet belangrijk genoeg om aanwezig te zijn:
[...]
Aldus https://nos.nl/artikel/24...-stijgende-energieprijzen
offtopic:
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat hij naar Londen is afgereisd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Freee!! schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:49:
[...]

offtopic:
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat hij naar Londen is afgereisd.
Dan nog had hij digitaal aan kunnen haken, net zoals Segers dat doet. Maar kennelijk was het voor hem niet belangrijk genoeg ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:55

mwa

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:51:
[...]

Dan nog had hij digitaal aan kunnen haken, net zoals Segers dat doet. Maar kennelijk was het voor hem niet belangrijk genoeg ofzo.
Met een AirPodje in tijdens het bezoeken van uitvaart??
Pagina: 1 ... 9 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic