Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mwa schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:53:
[...]

Met een AirPodje in tijdens het bezoeken van uitvaart??
Je bedoelt die uitvaart die morgen pas is, terwijl het overleg op dit moment gaande is?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:54:
[...]

Je bedoelt die uitvaart die morgen pas is, terwijl het overleg op dit moment gaande is?
Mág die man ook nog een privé leven hebben?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:46:
[...]

Rutte vond het onderwerp in ieder geval niet belangrijk genoeg om aanwezig te zijn:

[...]

Aldus https://nos.nl/artikel/24...-stijgende-energieprijzen
Het is toch ook absurd dat ze hier met spoed op een zondag, vlak voor de uitvaart van Queen Elizabeth, voor samen gaan komen?

Natuurlijk is er een probleem en moet dit snel opgelost, maar dit had prima aankomende woensdag op de agenda kunnen staan om maar wat te noemen. Op een normale tijd en met de benodigde bewindslieden aan tafel.

Echt Nederland, je zag dit tijdens de Corona crisis ook. Er wordt nergens vooruitgedacht of ook maar een splinter aan beleid bedacht en uitgevoerd. Alles moet ah-hoc, met spoed en met incomplete gezelschappen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:54:
[...]

Ehm... hij is premier van een land in tijd van meerdere crisissen tegelijkertijd. Dat lijkt me een iets hogere prioriteit dan een prive-leven.

En de wél aanwezige ministers en fractievoorzitters hebben volgens jou geen recht op privé leven ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Drardollan schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:55:
[...]
Het is toch ook absurd dat ze hier met spoed op een zondag, vlak voor de uitvaart van Queen Elizabeth, voor samen gaan komen?
Normaal gesproken wel.
Natuurlijk is er een probleem en moet dit snel opgelost, maar dit had prima aankomende woensdag op de agenda kunnen staan om maar wat te noemen.
Dus niet, dat is na Prinsjesdag.
Op een normale tijd en met de benodigde bewindslieden aan tafel.

Echt Nederland, je zag dit tijdens de Corona crisis ook. Er wordt nergens vooruitgedacht of ook maar een splinter aan beleid bedacht en uitgevoerd. Alles moet ah-hoc, met spoed en met incomplete gezelschappen.
Dit is al veel langer aan de gang (ongeveer sinds Balkenende I).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:56:
[...]

Ehm... hij is premier van een land in tijd van meerdere crisissen tegelijkertijd. Dat lijkt me een iets hogere prioriteit dan een prive-leven.

En de wél aanwezige ministers en fractievoorzitters hebben volgens jou geen recht op privé leven ofzo?
Sorry hoor, maar dit is toch geen crisis als in dat er vandaag iets moet gebeuren anders gaan we morgen massaal dood?

Overigens is niemand erbij gebaat als we mensen 24/7 laten werken tot ze zelf dood neervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:56:
[...]

Dan kan én mag die man, als Premier zijnde, ook taken gewoon delegeren naar anderen.... Het is écht niet zo dat nu alles 'stil staat' alsof dat Tita Tovenaar met z'n vingers geknipt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Drardollan schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:57:
[...]

Sorry hoor, maar dit is toch geen crisis als in dat er vandaag iets moet gebeuren anders gaan we morgen massaal dood?
Wordt anders krap he? Dinsdag is het prinsjesdag, morgen is die uitvaart. Wanneer had je het overleg willen doen, als de maatregel tijdens Prinsjesdag moet worden aangekondigd?
Overigens is niemand erbij gebaat als we mensen 24/7 laten werken tot ze zelf dood neervallen.
Volgens mij is het premierschap niet iets wat je part-time er even bij doet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:58:
[...]
Mark Rutte wel, die is ook nog steeds docent maatschappijleer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Freee!! schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:57:
[...]
Dus niet, dat is na Prinsjesdag.
Pak je vrijdag. Kom op hoor, dit loopt al maanden. Een week meer of minder maakt niks uit in deze. Zorgvuldigheid en de juiste beslissingen zijn belangrijker dan 1 week sneller.
Dit is al veel langer aan de gang (ongeveer sinds Balkenende I).
Klopt, we werken hier al jaren naartoe. Maar voor mij was Corona daarin wel een dieptepunt, toen moest alles ad-hoc. Deels overigens door de situatie, daar kon men weinig aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Wordt anders krap he? Dinsdag is het prinsjesdag, morgen is die uitvaart. Wanneer had je het overleg willen doen, als de maatregel tijdens Prinsjesdag moet worden aangekondigd?

[...]

Een Full-Time baan in NL is geloof ik iets van 37 uur/week? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Pak je vrijdag, prima toch.

Als er iets met Prinsjesdag aangekondigd had moeten worden in deze dan had dat al veel eerder klaar geweest.
Ah, dus dan moet iemand 24x7 werken. Je denkt zeker ook dat Zelensky al 8 maanden niet geslapen heeft?

Er zit nogal wat tussen part-time (even nog los van wat doe term precies inhoudt) en 24x7 jezelf kapot maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:15
Kunnen we stoppen met deze topic vervuiling? Lekker boeiend dat Rutte er niet bij is, alleen de inhoud is relevant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
President schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:05:
Kunnen we stoppen met deze topic vervuiling? Lekker boeiend dat Rutte er niet bij is, alleen de inhoud is relevant
Het is uiterst relevant voor de inhoud, want door de afwezigheid van bepaalde personen zal er helemaal geen inhoud zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

President schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:05:
Het is juist wel relevant, want hij kan nu zeggen dat hij nooit ingestemd heeft met een eventueel akkoord, omdat hij er niet bij was. Of de wel aanwezigen kunnen stellen dat ze geen beslissing kunnen nemen omdat de premier er niet bij is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

Freee!! schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:59:
[...]

Mark Rutte wel, die is ook nog steeds docent maatschappijleer.
En wat leert hij de maatschappij?

Ik zie een heel ander verhaal als wat hij waarschijnlijk voor de klas verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:15
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:09:
[...]

Het is juist wel relevant, want hij kan nu zeggen dat hij nooit ingestemd heeft met een eventueel akkoord, omdat hij er niet bij was. Of de wel aanwezigen kunnen stellen dat ze geen beslissing kunnen nemen omdat de premier er niet bij is.
Tja, ik lees
Catshuis
De verwachting van Haagse bronnen is dat het overleg aan het einde van de middag afgelopen zal zijn. Morgenochtend is er dan overleg gepland op het Catshuis, om definitieve besluiten te nemen over wat er vanmiddag wordt besproken.
Kan aan mij liggen, maar vandaag zouden er sowieso geen beslissingen genomen of een akkoord gesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

President schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:30:
[...]

Tja, ik lees

[...]

Kan aan mij liggen, maar vandaag zouden er sowieso geen beslissingen genomen of een akkoord gesloten...
Morgen is het ook twijfelachtig of er écht besluiten genomen worden, want je weet nu al dat Rutte er dan ook niet bij zal zijn. Iets met een uitvaart in Londen zeg maar. Dus het blijft relevant.

En niet alleen rutte, maar ook de minister die (o.a.) Energie in zijn portefeuille heeft (Jetten) is er niet bij. Dat zowel de hoofdverantwoordelijke minister, als de premier er niet bij is vind ik toch wel tekenend voor de lage prioriteit die deze problematiek in Den Haag kennelijk heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:42:
[...]

Nee hoor, die betalen even veel. @wildhagen betaalt 0,073346 met een BTW tarief van 9% (tot januari).
Netto is dat exact hetzelfde als dat jij betaalt.

Per 1 januari zullen er weer andere tarieven gelden. En over die tarieven betaal je wederom BTW (waarschijnlijk dus 21%).

Maar ik snap je verwarring.
Maar waarom staat er bij hem 0,35 in het contract en bij mij 0,39. Als jij dat kan verklaren dan moet je dat even gaan vertellen aan Vattenfall. Die snappen het namelijk niet. De brieven zijn identiek.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:35:
[...]

Ze hebben je wel vertelt dat dat maar een 'termijn bedrag' (lees: opbouwend voorschot) is op de eindafrekening aan het einde van het 'boekjaar'?
Ik snap je niet. Ik betaal 134 euro per maand voorschot. Termijn bedrag calculator geeft aan dat ik dan ongeveer 50 tot 100 euro terugkrijg aan het einde van het jaar.
Ik betaalde een jaar geleden 90 euro dus voor mij is het ongeveer een 50% verhoging. Denk dat je in de war bent met andere mensen die veel meer verbruiken en moeten betalen. Wij gebruiken maar 2150kwh en nog geen 13gj. Dat is omgerekend zo een 400m3 gas.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:37:
[...]

Ik snap je niet. Ik betaal 134 euro per maand voorschot. Termijn bedrag calculator geeft aan dat ik dan ongeveer 50 tot 100 euro terugkrijg aan het einde van het jaar.
Ik betaalde een jaar geleden 90 euro dus voor mij is het ongeveer een 50% verhoging. Denk dat je in de war bent met andere mensen die veel meer verbruiken en moeten betalen. Wij gebruiken maar 2150kwh en nog geen 13gj. Dat is omgerekend zo een 400m3 gas.
Dan heb jij waarschijnlijk een (kleine) goed geisolleerde woning én/of veel eigen zonnepanelen ter beschikking?

13GJ aan verbruik klinkt echter alsof je óók afhankelijk bent van een zogenaamd 'Warmtenet' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:41
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:34:
[...]

Maar waarom staat er bij hem 0,35 in het contract en bij mij 0,39. Als jij dat kan verklaren dan moet je dat even gaan vertellen aan Vattenfall. Die snappen het namelijk niet. De brieven zijn identiek.
Ik heb geen contracten gezien. Enkel een tarieven overzicht van @wildhagen en een screenshot van de app van jou.

Jouw prijs: 0.391786
Wildhagen: 0.352931
excl BTW: 0,32379

Het verschil zit 'm in de communicatie. Bij @wildhagen zie je 9% en bij jou dus 21%.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:43:
[...]

Dan heb jij waarschijnlijk een (kleine) goed geisolleerde woning én/of veel eigen zonnepanelen ter beschikking?

13GJ aan verbruik klinkt echter alsof je óók afhankelijk bent van een zogenaamd 'Warmtenet' ?
5 kamer appartement 135m2. Wij maken gebruik van stadsverwarming, dat is op dit moment een stuk gunstiger dan gas. Geen zonnepanelen of wat dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:59:
[...]

5 kamer appartement 135m2. Wij maken gebruik van stadsverwarming, dat is op dit moment een stuk gunstiger dan gas. Geen zonnepanelen of wat dan ook.
Zou die stadsverwarming misschien ook érgens "gestookt" moeten worden? Waarschijnlijk ergens door middel van een 'bron' welke gas of steenkolen (Biomassa?) gebruikt om warmte te genereren en zo stoom te maken waarmee elektriciteit opgewekt wordt. Het 'restproduct' in de vorm van warm water wordt nu aan je verkocht als 'goedkope' warmte...... Aan de 'Bron' gebruiken ze nú echter wel duur gas / steenkool / BioMassa.

De koppeling van 'warmtenetten' aan de 'Gasprijs' is er niet voor niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:04:
[...]

Zou die stadsverwarming misschien ook érgens "gestookt" moeten worden? Waarschijnlijk ergens door middel van een 'bron' welke gas of steenkolen (Biomassa?) gebruikt om warmte te genereren en zo stoom te maken waarmee elektriciteit opgewekt wordt. Het 'restproduct' in de vorm van warm water wordt nu aan je verkocht als 'goedkope' warmte...... Aan de 'Bron' gebruiken ze nú echter wel duur gas / steenkool / BioMassa.

Ja dat klopt allemaal wat je zegt maar dan nog gebruiken we niet meer dan 400m3 omgerekend. Wij zijn een laag verbruiker. Wij hoeven niet veel te betalen. Daar ging het om.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:50
Disclaimer; Geen idee of dit plaatje 100% klopt, maar het is wel schrikken dat het verschil zo enorm groot is!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxAkPw6GHsGU23zbdtoFNJcoaxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VZ7cS475e9b835XPFf3atOO.jpg?f=fotoalbum_large

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:15
Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:04:
[...]

Tarieven worden jaarlijks vastgesteld op 1 januari. Tot en met 31/12 weet je precies wat je tarief per GJ is.

Afgelopen jaar ging het tarief met 80% omhoog. Gaat leuk worden het komend jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 18-09-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kol Nedra schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:36:
Disclaimer; Geen idee of dit plaatje 100% klopt, maar het is wel schrikken dat het verschil zo enorm groot is!
[Afbeelding]
Heb je ook een bron van dat plaatje? (persoonlijk denk ik dat het momenteel 'redelijk' overeen komt met de werkelijkheid, overigens).
GioStyle schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:38:
[...]

Tarieven worden jaarlijks vastgesteld op 1 januari. Tot en met 31/12 weet je precies wat je tarief per GJ is.

Afgelopen jaar ging het tarief met 80% omhoog. Gaat leuk worden het komend jaar.
Daarom hoop ik ook maar dat @OMD zichzelf inmiddels niet 'RIJK' aan het rekenen is geslagen vanwege het verplichte gebruik van een 'WarmteNet'.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[Afbeelding]
Mooi plaatje. Iets dergelijks heb ik al eerder geschreven. We zitten wel op een grote gasbel maar de gasprijs is hier in Nederland het hoogste.

Dat is niet vanwege de natuurlijke resources, de omringende landen hebben geen gasbel zoals in Nederland.

Frankrijk heeft dan nog kernenergie in behoorlijke mate, dus dat daar de behoefte wat minder is kan ik me voorstellen.

Ik heb sterk de indruk dat dit gewoon beleid is. Er is ook niet echt een wens om er iets aan te doen, in ieder geval niet structureel. Een tijdelijk pleister plakken lijkt misschien te gaan gebeuren, we gaan het dinsdag horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-10 15:00
Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:54:
[...]

Zijn land staat in de fik, dus nee nu even niet 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vlassie1980 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:53:
[...]

Zijn land staat in de fik, dus nee nu even niet 🤣
Wáár dan? En dat meen ik écht serieus!!

Er wordt geroepen dat er een (energie) 'Crisis' is maar ondertussen staat Schiphol vol met NL vakantiegangers die niet kunnen vertrekken omdat de KLM inmiddels 45 vluchten per dag minder gaat uitvoeren om zo Schiphol te kunnen ontzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor Duitsland klopt het al niet, daar gemiddeld nu 37 cent per kWh voor gas, omgerekend ca. 3,50-3,70 euro per m3. Dat scheelt rond 10% met Nederland. Aangetekend dat Duitsland nu nog 19% BTW rekent over gas, Nederland nu 9%. Vanaf 1 oktober gaat bij onze oosterburen de BTW op energie ook omlaag, naar het lage tarief van 7%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Will_M Er zijn wel duidelijke signalen. Zoals ondervoede kinderen die van de honger plat gaan op school.

Maar inderdaad, er zijn nog steeds lagen in de bevolking die kunnen vliegen. Of wellicht al geboekt hadden.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:57:
[...]

Er wordt geroepen dat er een (energie) 'Crisis' is maar ondertussen staat Schiphol vol met NL vakantiegangers die niet kunnen vertrekken omdat de KLM inmiddels 45 vluchten per dag minder gaat uitvoeren om zo Schiphol te kunnen ontzien?
Dan nog, er wordt nog steeds zo'n 30% minder gevlogen als in 2019. Dat jij rijen ziet heeft niet zo zeer met de aantallen te maken maar met de chaos die er is ontstaan /gecreerd.

Dat er vluchten worden geschrapt is niet vanwege de aantallen, in 2019 waren de aantallen veel groter. Als je er een puinhoop van maakt kun je ook die lagere aantallen niet verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:00:
@Will_M Er zijn wel duidelijke signalen. Zoals ondervoede kinderen die van de honger plat gaan op school.

Maar inderdaad, er zijn nog steeds lagen in de bevolking die kunnen vliegen. Of wellicht al geboekt hadden.
Dat zijn geen 'duidelijkere' signalen maar eerder 'andere' signalen. De gezinnen waarvan de kinderen nú op scholen pas een (vaak op basis van een particulier initiatief gesponsord) ontbijt krijgen hadden het al járen hiervoor, en dus eerder, echt moeilijk om de maandelijkse eindjes (op een verkeerde manier?) aan elkaar te kunnen knopen.

Die signalen vallen bij velen nú ineens pas op nadat ze 'zelf' ook wat moeten (mogen?) gaan inleveren 8)
Indoubt schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:08:
[...]

Dan nog, er wordt nog steeds zo'n 30% minder gevlogen als in 2019. Dat jij rijen ziet heeft niet zo zeer met de aantallen te maken maar met de chaos die er is ontstaan /gecreerd.
Je weet ook dat die '45' lege vliegtuigen per dag van de KLM (in dit geval) wel gewoon leeg vertrekken vanop Schiphol om zo d'r 'retourvlucht' te kunnen gaan halen?

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 18:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:07
Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:00:

Echt zonder eten naar school is altijd een keuze denk ik. Rijst en dergelijke kosten echt niets. Vanzelfsprekend is rijst ook schrijnend, maar dit soort verhalen van zonder eten naar school helpen denk ik niet. Dit wijst meer op sociale problemen in dat gezin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Will_M en @giantgiantus Natuurlijk, het is een lang lopend probleem. Maar als de onderste laag van de bevolking het nu écht niet meer recht gebreid krijgt is dat imho wel een goed signaal dat er 'iets' de maatschappij flink raakt.

Hoogovens die stil liggen, kunstmestproductie die gestopt is, bouwmaterialen die al een tijdje niet te betalen zijn als je er iets abstract naar wilt kijken. Bijzonder zorgwekkend op lange termijn.
Bij het fout of niet tijdig handelen gaat wat er nu op de stoep ligt nog een hele tijd duren.

Maw: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de personen die nu op het vliegveld staan volgend jaar ook nog op vakantie kunnen.

edit: Dit staat wel los van wat ze nu nog ff snel voor Prinsjesdag willen verzinnen/toveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 18-09-2022 18:26 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:56
wildhagen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:51:
[...]

Dan nog had hij digitaal aan kunnen haken, net zoals Segers dat doet. Maar kennelijk was het voor hem niet belangrijk genoeg ofzo.
Het is irritanter dat Jetten er niet bij is. Want volgens mij gaat hij er direct over. Rutte niet...

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

giantgiantus schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:10:
[...]
Rijst en dergelijke kosten echt niets.
Ik ben bang, dat dat je nog hard tegen zal vallen. Rijst zelf kost misschien niet zoveel, maar rijst zelf is geen voeding, alleen vulling (tenzij je de veel duurdere vliesrijst neemt, die alleen in detailhandelsverpakking te krijgen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Freee!! schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:30:
[...]

Ik ben bang, dat dat je nog hard tegen zal vallen. Rijst zelf kost misschien niet zoveel, maar rijst zelf is geen voeding, alleen vulling (tenzij je de veel duurdere vliesrijst neemt, die alleen in detailhandelsverpakking te krijgen is).
Met 200 gram rijst ga je echt niet van je stokje hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:50
op alleen rijst kun je niet leven, rijst zorgt er wel voor dat je darmen genoeg vezels binnenkrijgt en dat je daar geen last van gaat krijgen. maar je mist dan nog erg veel voedingsstoffen...
voordeel rijst dat het jaren houdbaar blijft, dus dit kun je goed hamsteren

[ Voor 16% gewijzigd door Kol Nedra op 18-09-2022 18:34 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kol Nedra schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:34:
op alleen rijst kun je niet leven, rijst zorgt er wel voor dat je darmen genoeg vezels binnenkrijgt en dat je daar geen last van gaat krijgen. maar je mist dan nog erg veel voedingsstoffen...
Vandaar dat die (helaas vaak particuliere) initiatieven om een ontbijt op (basis) scholen te verstrekken gewoon érg goed en brood-nodig zijn. Beter zou het zijn als de ouders van die kinderen middels een 'minimum loon / uitkering de kinderen gewoon naar school zouden laten gaan mét een goede bodem (en dus een goed ontbijt).

Helaas verdwijnt dat geld wat benodigd is voor een goed ontbijt vaak al elders doordat er andere zaken zijn die geld kosten.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:51

FreakNL

Well do ya punk?

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:57:
[...]

Er zijn serieus mensen die nu in de problemen komen

Er zijn serieus mensen die gewoon nog op vakantie kunnen.

Is het lastig om te begrijpen dat dit naast elkaar kan bestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:44:
[...]

Naast elkaar of mét elkaar.... Een wereld van verschil 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:44:
[...]

Er zijn ook mensen die beiden hebben. Vooral als je met je energietoeslag een vakantie betaald hebt :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 06:51

FreakNL

Well do ya punk?

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:45:
[...]

Naast elkaar of mét elkaar.... Een wereld van verschil 8)
Beetje flauw, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt?

Dat de bovenlaag op Schiphol in de rij staat wil niet zeggen dat er in de onderlaag geen problemen zijn..

Ik hoop dan ook dat je 1e post niet serieus was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Kol Nedra schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:34:
Zelfs die vezels zitten niet of nauwelijks in witte rijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:47:
[...]

Beetje flauw, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt?

Dat de bovenlaag op Schiphol in de rij staat wil niet zeggen dat er in de onderlaag geen problemen zijn..

Ik hoop dan ook dat je 1e post niet serieus was....
M'n eerste post op Tweakers, m'n eerste post in dit topic óf m'n eerste post welke jij las in dit topic en waar je op reageerde?

Moet ik gokken, of..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:41:
[...]

Heb je ook een bron van dat plaatje? (persoonlijk denk ik dat het momenteel 'redelijk' overeen komt met de werkelijkheid, overigens).

[...]

Daarom hoop ik ook maar dat @OMD zichzelf inmiddels niet 'RIJK' aan het rekenen is geslagen vanwege het verplichte gebruik van een 'WarmteNet'.
Dan nog, stel het wordt 3x zo duur. Ik gebruik 13gj. Nu kost het 35 euro per gj. Laten we zeggen dat het 125 euro gaat kosten (dat is echt onmogelijk) dan is het 1170 per jaar extra. Dat zou betekenen een 100 euro per maand extra. Dat is dus prima te overzien. Maar dit gaat het nooit kosten.

Met het modelcontract van Vattenfall zou ik 277 euro betalen per maand als ik mijn gebruik invul. Ik betaal echter bij lange na niet het modelcontract en betaal maar 0,39 per kWh en 35 euro per gj. Dat is 50 cent per kWh minder. Dat is 1000 euro in mijn geval in een jaar.

Vooralsnog gaan de prijzen per gj niet omhoog per 1 oktober. Wellicht per 1 januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55xVIbC8yLv6FY2HcMAPIQd4OB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20A855D8q5FtUFYbvn5jDqsM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:18:
[...]

Ikzelf heb een gasloze woning. Dus verwarm en kook uitsluitend op electriciteit.

Dat weet Greenchoice ook, want neem alleen electriciteit af. Toch presteren ze het iedere maand om me te waarschuwen dat ik veel meer electra verbruik dan een standaard 4-persoons huishouden 8)7

Hoop dat bij een degelijke plafond ook rekening wordt gehouden met all-electric.
Aan electrisch is al heel wat gesleuteld met prijsverlaging e.d. En als je een gasloze woning hebt, zal de stijging in absolute zin toch ook wel meevallen lijkt me?

Gas mag wel wat gedaan worden. Want daar zat volgens mij het grootste pijnpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:50:
[...]

Dan nog, stel het wordt 3x zo duur. Ik gebruik 13gj. Nu kost het 35 euro per gj. Laten we zeggen dat het 125 euro gaat kosten (dat is echt onmogelijk) dan is het 1170 per jaar extra. Dat zou betekenen een 100 euro per maand extra. Dat is dus prima te overzien. Maar dit gaat het nooit kosten.

Met het modelcontract van Vattenfall zou ik 277 euro betalen per maand als ik mijn gebruik invul. Ik betaal echter bij lange na niet het modelcontract en betaal maar 0,39 per kWh en 35 euro per gj. Dat is 50 cent per kWh minder. Dat is 1000 euro in mijn geval in een jaar.

Vooralsnog gaan de prijzen per gj niet omhoog per 1 oktober. Wellicht per 1 januari.

[Afbeelding]
Ik verwacht een GJ prijs van tussen de €100 en €150, dus maak je borst maar nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:55

mwa

GioStyle schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:57:
[...]

Ik verwacht een GJ prijs van tussen de €100 en €150, dus maak je borst maar nat.
Geef je mij gelijk de voetbal uitslagen van volgende week door? Dan vul ik de Toto gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

GioStyle schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:57:
[...]

Bron?

Dan nog, ik ging uit van 135 euro. Die 15 euro verschil met 150 gaat me niet failliet maken hoor. Dus dat borst natmaken valt wel mee.

Met 150 euro per gj betekent dus dat mensen met stadsverwarming veel meer betalen dan mensen met gas. Het zit gekoppeld aan de gas prijs dus dat zou niet moeten kunnen.

Wij betalen nu ongeveer 1,09 per m3 omgerekend. Klanten van Vattenfall gaan naar 2,02. Ik verwacht dus geen 100 en 150 euro maar wie zal het zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50
Waah schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:52:
[...]

Aan electrisch is al heel wat gesleuteld met prijsverlaging e.d. En als je een gasloze woning hebt, zal de stijging in absolute zin toch ook wel meevallen lijkt me?

Gas mag wel wat gedaan worden. Want daar zat volgens mij het grootste pijnpunten.
Je hebt ook nog huurwoning met een elektrische CV welke dus helemaal niet zo efficient is als een warmtepomp. Hier zouden ze dus echt wel even naar mogen kijken. Misschien is een flink korting percentage op de eerste 2500 EURO aan energierekening nog wel een beter principe. Dan maakt het dus niet uit of je gas of electra verbruikt en trigger je mensen nog wel om te bezuinigen of isoleren.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TimDJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:10:
[...]

Je hebt ook nog huurwoning met een elektrische CV welke dus helemaal niet zo efficient is als een warmtepomp. Hier zouden ze dus echt wel even naar mogen kijken. Misschien is een flink korting percentage op de eerste 2500 EURO aan energierekening nog wel een beter principe. Dan maakt het dus niet uit of je gas of electra verbruikt en trigger je mensen nog wel om te bezuinigen of isoleren.
Zie hier de 'ellende' welke je alleen al met een zogenaamd 'prijs-plafond' voor een product als energie zijnde als proefballonetje de lucht in werpt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mwa schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:01:
[...]

Geef je mij gelijk de voetbal uitslagen van volgende week door? Dan vul ik de Toto gelijk in.
De warmtenet prijzen zijn gewoon 1:1 gekoppeld aan gas.
1 GJ warmte = 31m3 gas. De huidige gasprijs zit rond de 3.5 euro*. Iets tussen de 100 en 150 euro lijkt mij aannemelijk.

*)Afhankelijk van het plan wat dinsdag gepresenteerd wordt en hoe zwaar gas gesubsidieerd zal worden kan je dus gewoon grof rekenen. (Edit: daarbovenop wacht de energiemarkt met spanning op Europese stappen. Een nieuwe prijsexplosie is iig goed mogelijk)

@OMD 16 GJ is dan ook een laag verbruik. Mooi dat je het kan betalen. :)
Mijn broertje verbruikt ruim 4 keer zo veel. (maar zal er ook niet wakker van liggen)

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 18-09-2022 19:27 ]

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
mwa schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:01:
[...]

Ja hoor, Ajax gaat winnen van Go Ahead Eagles. Wil je de rest ook horen?
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:04:
[...]

Bron?

Dan nog, ik ging uit van 135 euro. Die 15 euro verschil met 150 gaat me niet failliet maken hoor. Dus dat borst natmaken valt wel mee.

Met 150 euro per gj betekent dus dat mensen met stadsverwarming veel meer betalen dan mensen met gas. Het zit gekoppeld aan de gas prijs dus dat zou niet moeten kunnen.

Wij betalen nu ongeveer 1,09 per m3 omgerekend. Klanten van Vattenfall gaan naar 2,02. Ik verwacht dus geen 100 en 150 euro maar wie zal het zeggen.
De ACM stelde de maximale warmteprijs voor 2022 vast op € 53,95 per GJ. Dat is meer dan een verdubbeling van het maximale tarief. In 2021 was de maximale prijs nog € 25,51.

De maximum tarieven worden bepaald door een bepaalde formule waarbij de gasprijzen een behoorlijke aandeel in hebben...
De jaarlijkse gebruiksafhankelijke kosten voor de levering van gas stelt de ACM vast op basis van het gewogen gemiddelde van de voor één jaar vaste tarieven die gasleveranciers bekendmaken. Deze bepaalt de ACM aan de hand van de overeenkomsten tussen leverancier en verbruiker voor het standaardproduct voor één jaar met vaste prijs op basis van het G1 tarief van de tien grootste Nederlandse gasleveranciers, voor het jaar 2022.
En voor 2022 zijn er amper vaste gascontracten te krijgen... Wat denk je dat dat met de prijs gaat doen?

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 18-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:19:
[...]

1 GJ warmte = 31m3 gas. De huidige gasprijs zit rond de 3.5 euro*. Iets tussen de 100 en 150 euro lijkt mij aannemelijk.

*)Afhankelijk van het plan wat dinsdag gepresenteerd wordt en hoe zwaar gas gesubsidieerd zal worden kan je dus gewoon grof rekenen. (Edit: daarbovenop wacht de energiemarkt met spanning op Europese stappen. Een nieuwe prijsexplosie is iig goed mogelijk)

@OMD 16 GJ is dan ook een laag verbruik. Mooi dat je het kan betalen. :)
Mijn broertje verbruikt ruim 4 keer zo veel. (maar zal er ook niet wakker van liggen)
De gasprijs is geen 3,5 euro bij Vattenfall variabel contract. Schiet dan niet op als je dat maar blijft zeggen.

Ik gebruik ook geen 16gj, ook nergens genoemd.

@GioStyle
Ik betaal toch geen 54 euro per gj of wel? Ik betaal 35. Vattenfall heeft niet de maximale prijs per gj (tot op heden)

Prima als het 175 euro per gj wordt, ik zie het wel. Dan betaal ik als enige Nederlander meer dan 5,5 euro per m3 aan gas.

[ Voor 12% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
De koppeling aan gasprijzen voor het zetten van de max prijs + de neiging van deze monopolisten om ook voor de max te gaan. Ik denk dat de range €100-150 precies goed ingeschat is. We gaan het over een paar maandjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:32:
[...]

De gasprijs is geen 3,5 euro bij Vattenfall variabel contract. Schiet dan niet op als je dat maar blijft zeggen.

@GioStyle
Ik betaal toch geen 54 euro per gj of wel? Ik betaal 35. Vattenfall heeft niet de maximale prijs per gj (tot op heden)
Wat is de gasprijs dan bij Vattenfall volgens jou?

Als ik nu kijk is die 4,188€ per kuub gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Wilke schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:35:
[...]

De koppeling aan gasprijzen voor het zetten van de max prijs + de neiging van deze monopolisten om ook voor de max te gaan. Ik denk dat de range €100-150 precies goed ingeschat is. We gaan het over een paar maandjes zien.
Maar dat is dus niet waar. Vattenfall kon er voor kiezen het maximale tarief dit jaar al in te voeren voor warmtenet. Dit hebben ze echter niet gedaan. In plaats van 54 euro is het verhoogd naar 39(met 21%) en nu 35 met 9%

Stroom idem dito. 0,39 cent per 1 oktober in plaats van vee hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Indoubt schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:36:
[...]

Wat is de gasprijs dan bij Vattenfall volgens jou?

Als ik nu kijk is die 4,188€ per kuub gas
Dat is modelcontract. Die prijzen worden niet gehanteerd als je al klant bent. Paar pagina’s terug iemand die de tarieven deelt. Die gaat per 1 oktober 2,02 betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:32:
[...]

@GioStyle
Een variabel contract bij Vattenfall is irrelevant, daar wordt niet naar gekeken bij het bepalen van de prijs.
Als nieuwe klant kan je immers al een behoorlijke tijd geen variabel contract afsluiten.

Je gebruikt 13GJ schrijf je, kleine typo van mij. Shit happens, mea culpa, orinokko pasta.
Dat is iig nog lager dan wat er gemiddeld gebruikt wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:39:
[...]

Een variabel contract bij Vattenfall is irrelevant, daar wordt niet naar gekeken bij het bepalen van de prijs.
Als nieuwe klant kan je immers al een behoorlijke tijd geen variabel contract afsluiten.

Je gebruikt 13GJ schrijf je, kleine typo van mij. Shit happens, mea culpa, orinokko pasta.
Dat is iig nog lager dan wat er gemiddeld gebruikt wordt.
Wacht even. Dus ik heb het de hele tijd over mijn situatie maar je schrijft dat die irrelevant is? Que?

Een variabel contract is juist wel relevant! Mensen die al tijden bij Vattenfall zitten betalen veel
Minder dan andere contract houders.

Nieuwe klant is irrelevant. Was niet van toepassing over waar het hier over ging.

Over het algemeen gaan mensen NIET het modelcontract betalen. Die zijn er eigenlijk alleen om nieuwe klanten af te schrikken omdat de leveranciers geen stroom en gas willen inkopen.

Ik verwacht een forse stijging per 1 januari’s maar zeker geen 4,18 per m3 voor bestaande klanten.

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 18-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:41:
[...]

Wacht even. Dus ik heb het de hele tijd over mijn situatie maar je schrijft dat die irrelevant is? Que?

Een variabel contract is juist wel relevant! Mensen die al tijden bij Vattenfall zitten betalen veel
Minder dan andere contract houders.
Voor jou persoonlijk is het natuurlijk relevant. En ik vind je verbruik werkelijk netjes.

Echter, de voor jou vooruit ingekochte energie in 2021 is waardoor die prijzen relatief laag konden liggen.
Wat in 2022 vooruit gekocht kon worden voor 2023 lag niet zo laag.

Voor het bepalen van de maximumtarieven wordt er niet gekeken naar jouw/een variabel contract maar naar nieuw af te sluiten contracten.

Die twee variabelen bepalen in grote lijnen hoeveel een GJ bij Vattenfall jou in 2023 gaat kosten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:50:
[...]

Voor jou persoonlijk is het natuurlijk relevant. En ik vind je verbruik werkelijk netjes.

Echter, de voor jou vooruit ingekochte energie in 2021 is waardoor die prijzen relatief laag konden liggen.
Wat in 2022 vooruit gekocht kon worden voor 2023 lag niet zo laag.

Voor het bepalen van de maximumtarieven wordt er niet gekeken naar jouw/een variabel contract maar naar nieuw af te sluiten contracten.

Die twee variabelen bepalen in grote lijnen hoeveel een GJ bij Vattenfall jou in 2023 gaat kosten.
Gekke is, wij doen er echt niets voor. Grote tv(‘s), game pc, audio apparatuur. Verwarming zetten we aan wanneer we willen en douchen elke dag. Ik gok op een goed geïsoleerd appartement en stokende buren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:22
maartenmoerman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:56:
[...]

woohaa, Greenchoice zou toch salderen per jaar, en niet per kwartaal?

Ook..... bizar, jij zit op 57 cent, ik kreeg gisteren m'n nieuwe tarieven, en zit op 1,04 per kwh.....

(mijn 3 jarig contract liep in januari af, en heb toen al nieuwe prijzen gekregen, en toen per 1 juli, en nu dus per 1 oktober, dit is wel een beetje bizar allemaal.....)
Hier ook 1,04, net binnen. @Matis heeft een leuke deal te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:06
TimDJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:10:
[...]
Misschien is een flink korting percentage op de eerste 2500 EURO aan energierekening nog wel een beter principe.
Ik wou zeggen dat €2500 te hoog is, maar daar kom ik volgend jaar wel boven uit, vrees ik.
De tarieven voor komend jaar gaan (bij mij) maal 3 tov afgelopen jaren.
Gas per/m3Electra per/kWh
2021€ 0,75402€ 0,22073
2022€ 0,95873€ 0,26134
Komend jaar€ 2,7117€ 0,6091

Mijn verbruik ligt vergelijkbaar met type woning en samenstelling huishouden.
Dus als ik reken met 1900kWh en 1425m3 kom ik op €5021,46 uit. wow. :/ -O-
Gelukkig heb ik voldoende financiële reserves. Maar gezinnen die meer verbruiken en dus al meer kwijt waren aan energiekosten, gaan een zwaar jaar tegemoet.

Een prijs plafond zal weinig helpen. Of die is dusdanig laag dat het de energiebedrijven schaadt, of je krijgt alsnog dat de prijs een factor 2 hoger zal zijn.
Wilke schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:35:
[...]
Ik denk dat de range €100-150 precies goed ingeschat is. We gaan het over een paar maandjes zien.
Raymond P schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:19:
[...]
Als ik het met mijn tarief bereken, dan zou het op €84 uitkomen.
Momenteel zou je veilig kunnen concluderen dat je bijna 3 keer zoveel gaat betalen als afgelopen jaar. En dat het hopelijk meevalt en het bij 2 blijft.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
OMD schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:52:
[...]

Gekke is, wij doen er echt niets voor. Grote tv(‘s), game pc, audio apparatuur. Verwarming zetten we aan wanneer we willen en douchen elke dag. Ik gok op een goed geïsoleerd appartement en stokende buren :P
Hier is het verbruik qua warmte 20GJ per jaar en elektra -2000kWh per jaar. De totale kosten voor energie is dit jaar bij ons: €0. Ik durf dit niet hardop te zeggen op mijn werk tegen mijn collega's... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Eerste 2500 euro begrijp ik omdat het makkelijk uitvoerbaar is...

Maar waarom krijg ik kortingen terwijl ik €0,15 en €0,79 voor resp electra en gas betaal de komende 2,5 jaar? Dat slaat toch nergens op?

Ik zou meer zien in een soort subsidie zoals kinderopvangtoeslag.

Betaal je meer dan X per kwh/m3? Dan vraag je het aan. Het rijk vraagt de gegevens op bij een centraal punt en de energieleveranciers geven de cobtractprijzen van die mensen door.

Hoe hoger de kwh/m3 prijs, hoe meer subsidie je krijgt.

Zo krijgen mensen met een laag contract niets.
Mensen met een wat duurder contract een kleine bijdrage
En mensen met een duur contract meer compensatie. Waarbij het niet nadelig moet zijn om een goedkoper contract te hebben natuurlijk ivm misbruik.

Best lastig. Maar met de computersystemen van tegenwoordig lijkt het me niet onmogelijk. Je kan het vooraf aanvragen dus maandelijkse uitbetaling kan meteen om de voorschotkosten te kunnen betalen. En je kan het achteraf als Overheid terugvorderen/bij storten als er een fout is gemaakt wanneer mensen hun eigen kwh/m3 prijs invullen.

Ik weet het, veul te links voor de VVD... En te ingewikkeld, al begrijp ik nog altijd niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Ik geef eerlijk toe ik heb niet het hele topic hiervoor gelezen.

Maar nu de overheid met een prijsplafond komt(januari 2022 prijzen) vraag ik mij af of dat ook voor vaste contracten gaat gelden. Ik heb 3 jaar greenchoice vast gezet in juli en dan kom ik hoger uit dan de prijzen van januari 2022. Denken jullie dat dit ook voor vaste contracten gaat zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:19

Mfpower

In dubio

Onze EV is natuurlijk precies de sauna of jacuzzi waar de overheid het over heeft. Dat was mijn bijdrage aan de betere wereld maar vanaf 1 januari komt er weer een auto op dinosap, dat is namelijk een stuk goedkoper en praktischer. Het was een leuk experiment voor twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

sgouman schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:30:

Maar nu de overheid met een prijsplafond komt(januari 2022 prijzen) vraag ik mij af of dat ook voor vaste contracten gaat gelden. Ik heb 3 jaar greenchoice vast gezet in juli en dan kom ik hoger uit dan de prijzen van januari 2022. Denken jullie dat dit ook voor vaste contracten gaat zijn?
Vast is vast, me dunkt.

Maar ik denk ook dat dat plafond gaat gelden voor (nieuwe) vaste contracten.

Ik heb geen idee wat ik in januari van dit jaar betaalde, maar volgens mij is die deal niet zo goed. Helemaal niet als straks de BTW weer naar 21% gaat.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
[...]

Vast is vast, me dunkt.

Maar ik denk ook dat dat plafond gaat gelden voor (nieuwe) vaste contracten.

Ik heb geen idee wat ik in januari van dit jaar betaalde, maar volgens mij is die deal niet zo goed. Helemaal niet als straks de BTW weer naar 21% gaat.
Vast is vast behalve als het slecht uitkomt voor de leverancier is wel gebleken afgelopen maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:26
Ik ben wel benieuwd welke energieprijzen we gaan betalen met het prijsplafond. Als ik mij niet vergis, lag de prijs van energie in januari van dit jaar al 350% hoger dan een jaar eerder. Het klinkt dan mooi dat de prijs van januari 2022 de max wordt, maar als ik mij niet vergis heeft de overgrote meerderheid van de bevolking vaste contracten, lang- of kortlopend. Al die contracten zijn met de prijzen van 2021 of eerder afgesloten, dus ook met het prijsplafond gaan we "opeens" honderden euro's meer betalen en zullen flink wat huishoudens in de problemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
KlaasjeNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:
Ik ben wel benieuwd welke energieprijzen we gaan betalen met het prijsplafond. Als ik mij niet vergis, lag de prijs van energie in januari van dit jaar al 350% hoger dan een jaar eerder. Het klinkt dan mooi dat de prijs van januari 2022 de max wordt, maar als ik mij niet vergis heeft de overgrote meerderheid van de bevolking vaste contracten, lang- of kortlopend. Al die contracten zijn met de prijzen van 2021 of eerder afgesloten, dus ook met het prijsplafond gaan we "opeens" honderden euro's meer betalen en zullen flink wat huishoudens in de problemen komen.
Maar een prijsplafond wilt toch niet zeggen dat de huidige contracten naar die prijs gaan. Dus de mensen die in 2021 hebben afgesloten hebben toch geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Wat is momenteel nu het voorstel? Ben wel benieuwd wat dit betekent ook voor stadswarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

KlaasjeNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:
Volgens mij zag ik laatst een nieuwsbericht dat het aantal vaste contracten beneden de 40% was gedaald. Dit omdat er veel vaste contracten zijn afgelopen en een nieuw vast contract vaak een veel hogere prijs had als een variabel contract. Voor zover vaste contracten nog werden aangeboden dan, veel leveranciers zijn daarmee opgehouden. Die 40% is al even geleden, ik heb recent geen berichtgeving daarover gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Laatst online: 23:26
sgouman schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:00:
[...]

Maar een prijsplafond wilt toch niet zeggen dat de huidige contracten naar die prijs gaan. Dus de mensen die in 2021 hebben afgesloten hebben toch geen problemen.
Ik bedoel met name de huishoudens van wie het contract dit jaar afloopt/is afgelopen of gaat aflopen. De laatste contracten tegen lagere prijzen zijn tegen het najaar vorig jaar afgesloten. Dat betekent dat alle betaalbare eenjarige contracten afgelopen zijn of binnenkort aflopen en ik verwacht dat dat een behoorlijke groep is die dus, ook met de maximum prijs, opeens veel meer gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Mfpower schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
Onze EV is natuurlijk precies de sauna of jacuzzi waar de overheid het over heeft. Dat was mijn bijdrage aan de betere wereld maar vanaf 1 januari komt er weer een auto op dinosap, dat is namelijk een stuk goedkoper en praktischer. Het was een leuk experiment voor twee jaar.
Niet een laadpaal in de buurt met een schappelijk maximumtarief?

Ik heb een EV in bestelling staan en heb zo'n 1500 kWh aan overschot die eerst mijn 180 m3 gas moet compenseren en de rest mag in de auto. Totdat we in de plus komen, dan ga ik een van de laadpalen hier in de wijk gebruiken.

Of was EV je enige bijdrage aan 'de betere wereld' en heb je niet ook een voorraadje zonnepanelen op je dak gelegd?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

dreamscape schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:
[...]

Niet een laadpaal in de buurt met een schappelijk maximumtarief?

Ik heb een EV in bestelling staan en heb zo'n 1500 kWh aan overschot die eerst mijn 180 m3 gas moet compenseren en de rest mag in de auto. Totdat we in de plus komen, dan ga ik een van de laadpalen hier in de wijk gebruiken.

Of was EV je enige bijdrage aan 'de betere wereld' en heb je niet ook een voorraadje zonnepanelen op je dak gelegd?
Het is een beetje sarcastisch want om eerlijk te zijn heb ik de auto genomen voor de lagere kosten maar de range anxiety ben ik na 2 jaar nog niet kwijt. Er is een paal in de straat maar die is het toneel van burenruzies en laadpaalklevers; als ik niet thuis kan laden vanwege de prijs betaal ik zelfs liever meer voor benzine dan dat ik moet laden en de paal is bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:13:
[...]

Het is een beetje sarcastisch want om eerlijk te zijn heb ik de auto genomen voor de lagere kosten maar de range anxiety ben ik na 2 jaar nog niet kwijt. Er is een paal in de straat maar die is het toneel van burenruzies en laadpaalklevers; als ik niet thuis kan laden vanwege de prijs betaal ik zelfs liever meer voor benzine dan dat ik moet laden en de paal is bezet.
Beetje off-topic. Maar welke EV heb je? Ik rij midden in winter zonder enig probleem met EV naar Spanje in 1 dag. Laden doe ik meestal op werk en af en toe thuis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Laatst online: 08-10 19:00
dreamscape schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:
[...]

Niet iedereen kan zo maar zijn dak vol leggen. Als jij mijn woonstichting even kunt overhalen dat ik ze wel zelf mag plaatsen of dat hun het dak vol komen leggen graag.

Ik blijf me echt verbazen hoe veel mensen hier vanuit hun ivoren toren ( of nieuwbouw 0 op de meter woning..) blijven roepen dat je maar even het dak moet vol leggen, moet isoleren of over moet gaan op een warmtepomp. Het merendeel van de mensen heeft niet direct die mogelijkheid.
Ik wil met alle liefde mijn matig geïsoleerde jaren 90 woning willen verbeteren, maar een laadpaal mogen plaatsen was al een flinke discussie. De aanvraag om panelen te plaatsen werd simpelweg weg gelachen. Sta je dan met je goede wil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
giantgiantus schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:15:
[...]

Beetje off-topic. Maar welke EV heb je? Ik rij midden in winter zonder enig probleem met EV naar Spanje in 1 dag. Laden doe ik meestal op werk en af en toe thuis.
Beetje maar.
Met m'n dieseltje doe ik Spanje op 1 tank in een kleine 11 uurtjes, met comfort. Tanken doe ik meestal bij het tankstation. :+

Lange afstanden waar je omheen kan plannen zijn toch niet de issue die aangehaald wordt. Als je op je werk geen 'vaste' plek hebt is het opladen imho al snel een vervelend iets. Helemaal als je thuis >70ct/kwh mag betalen en bij 'de buurtpaal' je buurman al in je nek staat te hijgen als je uitstapt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:00
TerminalNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:18:
[...]

Niet iedereen kan zo maar zijn dak vol leggen. Als jij mijn woonstichting even kunt overhalen dat ik ze wel zelf mag plaatsen of dat hun het dak vol komen leggen graag.

Ik blijf me echt verbazen hoe veel mensen hier vanuit hun ivoren toren ( of nieuwbouw 0 op de meter woning..) blijven roepen dat je maar even het dak moet vol leggen, moet isoleren of over moet gaan op een warmtepomp. Het merendeel van de mensen heeft niet direct die mogelijkheid.
En die mensen die de mogelijkheid wel hebben zul tot een bepaald bedrag er vaak voor gaan kiezen om voorlopig op hun geld te gaan zitten om eventuele gaten straks te kunnen opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
TerminalNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:18:
Ik deed de aanname dat iemand die prive een EV aanschaft en hem thuis kan opladen, een eigen oprit en waarschijnlijk ook een koopwoning zou hebben. Je hebt gelijk dat ik daar niet zomaar van uit kan gaan.

Mijn opmerking was niet in het algemeen, maar een reactie op één specifieke casus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:44:
En die mensen die de mogelijkheid wel hebben zul tot een bepaald bedrag er vaak voor gaan kiezen om voorlopig op hun geld te gaan zitten om eventuele gaten straks te kunnen opvullen.
Als je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te installeren (koopwoning, dakruimte en spaargeld dat niet rendeert) en dat nu nog steeds niet doet omdat je geld wilt overhouden voor je energienota, dan ben je niet goed wijs. Tenzij er andere gaten gedicht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dreamscape schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:50:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te installeren (koopwoning, dakruimte en spaargeld dat niet rendeert) en dat nu nog steeds niet doet omdat je geld wilt overhouden voor je energienota, dan ben je niet goed wijs. Tenzij er andere gaten gedicht moeten worden.
Als je nú panelen gaat/laat leggen dat leveren die 'krengen' de komende maanden inderdaad niet veel meer op. Ze gaan later met de huidige kWh prijs wél snel renderen.... Maar dat zien veel mensen niet als zijnde voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Laatst online: 08-10 19:00
dreamscape schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
[...]

Ik deed de aanname dat iemand die prive een EV aanschaft en hem thuis kan opladen, een eigen oprit en waarschijnlijk ook een koopwoning zou hebben. Je hebt gelijk dat ik daar niet zomaar van uit kan gaan.

Mijn opmerking was niet in het algemeen, maar een reactie op één specifieke casus.
Het was ook niet alleen direct op jou reactie bedoeld, ik lees dezelfde soort meningen continu hier in dit topic.
Ergens snap ik de gedachtengang wel, en het zal in veel gevallen ook wel opgaan maar er zijn heel veel tussen gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:54:
Als je nú panelen gaat/laat leggen dat leveren die 'krengen' de komende maanden inderdaad niet veel meer op. Ze gaan later met de huidige kWh prijs wél snel renderen.... Maar dat zien veel mensen niet als zijnde voordeel.
Ik heb met m'n stomme kop begin juli de oude panelen à 2350 Wp van het dak gehaald en vrijdag komen pas de nieuwe à 5000 Wp er op....

Met de kennis van nu had ik ze maar wat graag in oktober gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:59
KlaasjeNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:
[...]

Ik bedoel met name de huishoudens van wie het contract dit jaar afloopt/is afgelopen of gaat aflopen. De laatste contracten tegen lagere prijzen zijn tegen het najaar vorig jaar afgesloten. Dat betekent dat alle betaalbare eenjarige contracten afgelopen zijn of binnenkort aflopen en ik verwacht dat dat een behoorlijke groep is die dus, ook met de maximum prijs, opeens veel meer gaat betalen.
Dat de meeste meer gaan betalen staat vast. Dat kan de overheid ook niet in zijn geheel oplossen. Net zoals dat de boodschappen duurder zijn geworden. De eerste ± 3300 kWh zou tegen ± 40 cent gaan en de eerste ±1500 m3 tegen ± EUR 1,75 gaan. Wij zitten zelf op een 1100 m3 en ons stroom zal zo op de 3500 kWh zitten. Daarnaast nog 4000kWh voor de (lease) auto maar die krijg ik gewoon vergoed.

Ik heb een contract dat eind deze maand stopt. Voor ons zal het dan ongeveer x2 gaan als dit plan door gaat. Waarbij we nu ook al compensatie in de huidige tarieven hebben. Op zich zou ik het best een net plan vinden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:03:
[...]

Met de kennis van nu had ik ze maar wat graag in oktober gelegd.
er afgehaald? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ja, oude er af en dan de nieuwe er op. Dan had ik deze zomer in ieder geval nog een mooie opbrengst op basis van die 2350 Wp kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Matis schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:08:
[...]

Ja, oude er af en dan de nieuwe er op. Dan had ik deze zomer in ieder geval nog een mooie opbrengst op basis van die 2350 Wp kunnen halen.
Dat had je een slordige 400kW/h in de 'plus' kunnen zetten, inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ben benieuwd wat er gaat komen. Mijn contract loopt op 3 november af.

Zit nu op 22 cent electra en 1,07 gas

Schade gaat dan ook nog wel mee vallen

Verbruik - 200 kWh en gas ongeveer op 700m3

Typo m3 natturlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Peter F op 18-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Peter F schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:10:
Ben benieuwd wat er gaat komen. Mijn contract loopt op 3 november af.

Zit nu op 22 cent electra en 1,07 gas

Schade gaat dan ook nog wel mee vallen

Verbruik - 200 kWh en gas ongeveer op 700m2
Gas bij je zal toch wel op iets van m3 berekend gaan worden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Het grote probleem van zonnepanelen zoals wij dit nu doen in NL is dat we het individualiseren. Ik heb PV maar niet heel veel (zat bij de bouw van ons huis). Principieel ben ik geen voorstander van de individualisering hiervan. Ik wil geen PV. Ik wil (groene) energie, en ik wil dat dat collectief geregeld wordt. Ik wil dat dat via een nutsvoorziening gaat die zich ook druk maakt over opslag, saldering etc. Een collectiviteit dus!

Vanaf dag 1 heb ik ingezien dat saldering een (financieel) onhoudbare wassen neus is, en als dat er af gaat dat je dan ook nog eens als individueel huishouden moet gaan nadenken over opslag. Wat met een thuisbatterij niet economisch is, laat staan goed voor het milieu. Vanuit een collectief / sociaal gedachtengoed ben ik er ook niet voor dat de not-haves eigenlijk effectief de saldering van de zonnepanelen (en vaak ook de subsidies d.mv. duurder maken van gas, goedkoper van elektra) betalen. Door deze individualisering zie ik in mijn omgeving dat mensen die heel veel terugleveren aan het net nu maar een jacuzzi hebben gekocht omdat ze zo weinig terugkrijgen voor teruglevering. Dat krijg je als je het individueel maakt. Ik stel liever mijn dak ter beschikking aan een energiemaatschappij, om tegen een kleine of geen vergoeding (via wet geregeld?) zonnepanelen op mijn dak te leggen die zij beheren en ook zorgen maken over de opslag. Aangezien zo'n leverancier dan een hele wijk of zelfs stad kan doen wordt het misschien ook kosten-effectiever en is opslag het probleem van zo'n aanbieder en wellicht ook beter op te lossen.

Nu is het zo dat de mensen die het geld of mogelijkheden hebben nu alle baten van hun investeringen op een individueel niveau terugverdienen terwijl er heel veel zijn die dat niet kunnen, maar die betalen daar indirect wel voor. Door geld of door een ongunstig dak, of noem maar op. Ook worden eigenaren niet "geprikkeld" om het beste te doen voor het collectief, slechts het best voor hun portemonnee of luxe (zie voorbeeld jacuzzi). Deze "toevalligheid" van of PV uitkan moet imho in het collectief zitten. Energie is nou eenmaal nuts, laten we dat ook zo oplossen met solidariteit voor iedereen, niet slechts diegenen die het kunnen betalen.

Edit:
Hetzelfde geldt voor die liberalisering van de energiemarkt. De tweedeling van mensen die het inzicht (of geluk) hadden om lang vast te zetten en nu dus spekkoper zijn, waardoor het kabinet nu niet makkelijk of eenduidig kan ingrijpen. Er moet een duidelijke visie of sturing zijn op hoe die tranisitie eruit moet zien. Nu wordt alles vanuit financiële prikkels gedaan welke gewoon voor een grote groep niet werken. Speculeren op energie is net als speculeren op de woningmarkt in mijn ogen uit den boze. We hebben het nodig. Het is nuts. Hier hoort een overheid gewoon voor te zorgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 18-09-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
sgouman schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:30:

Neem aan dat bestaande contracten niet opengebroken worden tenzij dit met de korting op de energiebelasting gaat werken.

Je kan altijd onder je contract uit, opzeg vergoeding is wettelijk vastgelegd en is voor 2,5 jaar volgens mij 100 euro per aansluiting

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 18:52
Inspired schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:05:
[...]

Dat de meeste meer gaan betalen staat vast. Dat kan de overheid ook niet in zijn geheel oplossen. Net zoals dat de boodschappen duurder zijn geworden. De eerste ± 3300 kWh zou tegen ± 40 cent gaan en de eerste ±1500 m3 tegen ± EUR 1,75 gaan. Wij zitten zelf op een 1100 m3 en ons stroom zal zo op de 3500 kWh zitten. Daarnaast nog 4000kWh voor de (lease) auto maar die krijg ik gewoon vergoed.

Ik heb een contract dat eind deze maand stopt. Voor ons zal het dan ongeveer x2 gaan als dit plan door gaat. Waarbij we nu ook al compensatie in de huidige tarieven hebben. Op zich zou ik het best een net plan vinden.
Dat zou ongeveer qua prijzen zijn wat ik in april/mei nog als vast contract bij coolblue heb afgesloten voor 1 jaar. Vond het toen duur, maar zekerheid (en eventueel altijd afkoopbaar) en ik had er al niet veel fiducie in dat het gedoe heel snel over zou gaan en alleen maar erger ging worden.

Al zou ik me kunnen voorstellen dat het aantal kWh en m3 wat lager wordt gesteld om toch nog enige prikkel te hebben voor iedereen tot energiebesparing, dat het gemiddelde huishouden nog een deel extra zelf moet zien te besparen.

Maar goed wat toen ogenschijnlijk duur leek, is nu wellicht inderdaad nog net "redelijk" en haalbaar voor de rest om het voorlopig uit te zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:09:
Dat had je een slordige 400kW/h in de 'plus' kunnen zetten, inderdaad :P
Vorig jaar in diezelfde periode ongeveer 700 kWh opgewekt.
Dat had dit jaar nog meer kunnen zijn vanwege het hogere aantal zonuren.

Maar door een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden zijn ze er vrijdag pas. Als het dan goed genoeg weer is...

Pagina: 1 ... 10 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic