Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ze houden ook rekening met een uitstroom van klanten, las ik. Als je veel panelen hebt, zou je ook wel gek zijn als je zou blijven.

Maar als ik het goed begrijp, gaat het nu over het overschot na salderen. Toch? Lijkt me stug dat Eneco daar zo even eenzijdig mee kan stoppen namelijk. In dat geval verandert er voor heel veel mensen waarschijnlijk helemaal niets, omdat ze geen overschot hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:49
Gisteren ook e-mail van Oxxio, terugleververgoeding wordt 9ct en dat is pas van toepassing nadat alle telwerken zijn verrekend ( gesaldeerd) overigens ook met de melding dat je je contact mag opzeggen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Goed dat het juist apart wordt besproken, want een keer benoemen in dat topic was meer dan voldoende geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 18:35
The-Source schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:01:
Gisteren ook e-mail van Oxxio, terugleververgoeding wordt 9ct en dat is pas van toepassing nadat alle telwerken zijn verrekend ( gesaldeerd) overigens ook met de melding dat je je contact mag opzeggen
Dat is eigenlijk ook gewoon Eneco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Dat topic is nogal eens in onderhoud voor het verwijderen van niet van toepassing zijnde berichten en het lijkt mij beter om dan in dit separaat topic over te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, dat is logisch. De huidige situatie bij Eneco is vrij absurd. Ik neem aan dat ze het voor het einde van de winter rechtgetrokken willen hebben zodat in het volgende zonneseizoen de boel weer normaal is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik wilde dus voor 1 juli overstappen van Engie naar Eneco en heb dit toch niet gedaan. Ik zit voorlopig beter bij Engie dan Eneco.

Van de site van Engie:
De stroomprijzen liggen momenteel ook erg hoog. Dit betekent ook een hogere energierekening. Het kabinet heeft daarom besloten om de Nederlandse huishoudens een steuntje in de rug te geven met extra belastingvoordelen. Zo wordt vanaf januari 2022 de energiebelasting voor stroom verlaagd en de teruggave van de energiebelasting wordt verhoogd. En er komen extra maatregelen vanuit de regering.
Voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet ontvang je een terugleververgoeding. De hoogte verschilt. Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat. Ligt het stroomverbruik hoger dan je teruglevert? Dan verrekenen wij dit op de energierekening. Lever je meer terug dan je verbruikt, dan krijg je de terugleververgoeding teruggestort op jouw rekening. Zo kun je dus zelfs geld van ons terugkrijgen in plaats van dat je ons betaalt! Dit heeft een gunstig effect op de terugverdientijd van jouw investering.
Dit had Eneco dus ook een tarief geldende aan het kale leveringstarief, wat voor iedereen een ander bedrag kan zijn. Bij mij is dat momenteel € 0,29306 en dat kwam vanaf € 0,61322 en dat was een halvering.

Eneco geeft aan dat de teruggeleverde stroom in hun ogen waardeloos is en dat strookt toch echt niet met de huidige energieprijzen. Die zijn nog steeds erg hoog.

Ja, zonnestroom komt op het verkeerde moment in het net.....geef dan iedereen een gratis gecombineerde warmtepomp om die stroom om te zetten in koelte in de zomer en winter warmte.

De consumenten bond vraagt de overheid opnieuw om een minimale prijs te geven voor overproductie.

De methode van kale leveringstarief zou dus dat moeten zijn. Vraagt de energie leverancier veel dan betaalt die ook veel voor de teruggeleverde overproductie stroom. Het is haar ondernemers risico.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:27
Het is toch ongekend dat ze dit doen? Eerst klanten harken, en dan loskoppelen. Goedkoop inkopen, duur verkopen. Het kan en mag allemaal, maar wordt tijd dat de overheid gaat ingrijpen. Dit is geen redelijke vergoeding voor stroom die ze duur verkopen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:41:
Eneco geeft aan dat de teruggeleverde stroom in hun ogen waardeloos is en dat strookt toch echt niet met de huidige energieprijzen. Die zijn nog steeds erg hoog.
Niet als je naar de uurtarieven kijkt. Op zonnige middagen is de stroomprijs soms zelfs negatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-04 23:43
Ik heb de mail nog niet binnen dat ze m'n tarieven gaan snijden. Echter zodra die komt zeg ik mijn contract op per 5-9 en ga op zoek naar een nieuwe leverancier. Als ik dan een paar dagen zonder zit heeft Enexis geluk. Ik gun het Eneco in ieder geval niet om voor 9ct mijn energie te kopen, dan heb ik liever een paar dagen niets. Misschien leg ik ook wel 'ff een verlengsnoer naar de buren, mogen die ook een keer gratis de wasmachine aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:03
Is nu de verwachting dat bij iedereen met een Eneco modelcontract alleen de TLV naar beneden gaat en de huidige tarieven wel blijven, of veranderen alle tarieven voor iedereen?
Betekend dit dan ook dat er een afrekening plaats vind op 5 Sep?

ik heb ook nog geen mail, dus blijf het een raadsel vinden hoe het er uit komt te zien en of het verstandig is over te stappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04 19:15
ik snap de haat niet helemaal als je lang gebruikt heb kunnen maken van het hoge tarief. Het was natuurlijk nooit de verwachting dat allemaal mensen met een extra punt alleen maar gaan terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

CarpeVentum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
Het is toch ongekend dat ze dit doen? Eerst klanten harken, en dan loskoppelen. Goedkoop inkopen, duur verkopen. Het kan en mag allemaal, maar wordt tijd dat de overheid gaat ingrijpen. Dit is geen redelijke vergoeding voor stroom die ze duur verkopen.
Was op zich netjes dat ze de TLV gekoppeld hadden aan het normaaltarief.
Echter toen kregen ze imagoschade door het artikel in de AD (winnaars van de energiecrisis) waaruit bleek dat Eneco de zonnepaneelbezitters veel betaalt.

En toen dus terug naar (in hun woorden) een marktconforme TLV.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Niet als je naar de uurtarieven kijkt. Op zonnige middagen is de stroomprijs soms zelfs negatief.
Valt best wel mee, alleen op zonnige zondagen wil het tarief tegenwoordig nog wel eens richting nul gaan. Maar richting de winter gaat dit echt niet meer gebeuren. De rest vd week is de energie gewoon 40cent of nog veel meer, ook op zonnige momenten. 9ct teruglevering is dan gewoon echt absurd weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:26
Er wordt gecommuniceerd dat het gaat gelden voor alle klanten, zullen ze dan echt alle voorwaarden over de kop gooien, ook voor de lopende vaste contracten en dan zeggen; als u het er niet mee eens bent, dan bent u vrij om te vertrekken, dat is toch wel heel raar?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:55
Ik heb een vast contract 1jaar sinds maart nog met TLV van 46c. Is het duidelijk of ze hierin gaan snijden? Lijkt mij haast onmogelijk, maar toch even voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
[...]

Dat hangt van de tijd van het jaar af... Momenteel zit de day ahead prijzen gewoon boven de 45 cent op piekuren en lopen op tot 85 cent. Het is inderdaad een vreemd moment om nu te snijden in de terugleververgoeding, zeker voor modelcontracten. Als ze dat na de winter doen is dat logisch, maar nu is de teruglevering maar beperkt en het gebruik erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:12:
Ik heb een vast contract 1jaar sinds maart nog met TLV van 46c. Is het duidelijk of ze hierin gaan snijden? Lijkt mij haast onmogelijk, maar toch even voor de zekerheid.
Kan zeker. Krijg je de mogelijkheid om je contract meteen te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ben wel benieuwd wanneer de klanten gemaild gaan worden, ik heb nog niets gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:13:
Ben wel benieuwd wanneer de klanten gemaild gaan worden, ik heb nog niets gehoord.
Dat is ook altijd zo stom. De meeste mensen moesten ook in de krant lezen dat welkom energie failliet was bijvoorbeeld. Die mail kwam pas veel later.

Of als KPN of Vodafone zijn tarieven veranderd. Lees je altijd eerst op Tweakers.

[ Voor 10% gewijzigd door alwind op 24-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:08
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:13:
Aan de telefoon zei de medewerker net dat klanten een mail krijgen als het op hun van toepassing is...

Kan dus best dat ze intern nog aan het uitzoeken zijn of ze dit wel kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
Ik heb de mail nog niet binnen dat ze m'n tarieven gaan snijden. Echter zodra die komt zeg ik mijn contract op per 5-9 en ga op zoek naar een nieuwe leverancier. Als ik dan een paar dagen zonder zit heeft Enexis geluk. Ik gun het Eneco in ieder geval niet om voor 9ct mijn energie te kopen, dan heb ik liever een paar dagen niets. Misschien leg ik ook wel 'ff een verlengsnoer naar de buren, mogen die ook een keer gratis de wasmachine aanzetten.
Heb je al gekeken wat je nieuwe maandbedrag gaat worden?

Niemand gaat overstappen, ze hebben je in de tang.

Wij zitten momenteel bij united consumers (variabel) en betalen 220 per maand, sluiten we het contract opnieuw af dan gaat het naar 620 per maand

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
bartijn2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Wij zitten momenteel bij united consumers (variabel) en betalen 220 per maand, sluiten we het contract opnieuw af dan gaat het naar 620 per maand
Volgens hun website 5 euro. Ik lever alleen in december niet terug (en bij goed weer heb ik dan ook overschot) Gas heb ik niet bij UC aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-11-2024
Bizar.
Gaat Eneco veel klanten kosten denk ik.

Wij hebben trouwens nog geen mail gehad (contract met Eneco gaat 3 september in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Blihi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Aan de telefoon zei de medewerker net dat klanten een mail krijgen als het op hun van toepassing is...

Kan dus best dat ze intern nog aan het uitzoeken zijn of ze dit wel kunnen doen.
Ach, het valt bij mij vrij gunstig, 9 september krijg ik mijn SAP en 11 september ga ik naar Tibber voor de teruglevering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
Nostalgist schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:20:
Bizar.
Gaat Eneco veel klanten kosten denk ik.

Wij hebben trouwens nog geen mail gehad (contract met Eneco gaat 3 september in)
Vooral klanten die geld kosten. Het is niet zo dat half Nederland een aanzienlijk overschot heeft met de zonnepanelen. Dat is maar een kleine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:04
Vandaag tussentijdse afrekening gehad van circa 3 maanden. Toch lekker ongeveer €1650,-. Zoveel PV ligt er hier ook niet op het dak..

Ga per 9 september naar een andere leverancier. Had best met een wat mindere TLV genoegen kunnen nemen bij Eneco. Maar van 61 naar 9 ct is te extreem en heeft niets met marktconform te maken..

[ Voor 79% gewijzigd door Noord27 op 24-08-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Vooral klanten die geld kosten. Het is niet zo dat half Nederland een aanzienlijk overschot heeft met de zonnepanelen. Dat is maar een kleine groep.
Eneco gaf aan dat 1/3e van hun klanten gemiddeld 900kWh overschot heeft. Dus dat 20% van hun klanten nu weggaat zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-11-2024
bartijn2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Dan lever je niet terug zoals ik jouw post lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Eneco gaf aan dat 1/3e van hun klanten gemiddeld 900kWh overschot heeft. Dus dat 20% van hun klanten nu weggaat zou zomaar kunnen.
Denk dat van die 1/3 2/3 niet in de gaten heeft dat ze een overschot hebben.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De mensen hier moeten even goed in de gaten houden dat dit niet gaat over salderen, daar veranderd niets aan.

Dit gaat echt alleen over het stuk overschot na het salderen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Nostalgist schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Dan lever je niet terug zoals ik jouw post lees..
Niet meegenomen in de berekening, we hebben sinds 2 weken een warmtepomp, dus denk/hoop dat we dit jaar op 0 uitkomen

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Als ze gewoon hadden gewacht tot februari was er nog een hoop weg gesaldeerd en had het veel minder impact gehad. Met dank aan de media is er nu een hoop onrust en gaan een hoop mensen hun knopen tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 12:31
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:24:
De mensen hier moeten even goed in de gaten houden dat dit niet gaat over salderen, daar veranderd niets aan.

Volgens mij gaat het juist wel over salderen.

Salderen bij Eneco met een modelcontract gaat per tariefperiode. De tariefwijziging zou per 1 juli en 1 januari moeten zijn. Nu de tarieven plots wijzigen verandert dus ook de tariefperiode.

Ik kan vanaf september niet genoeg opwekken tot aan de volgende tariefperiode. De vraag is uiteindelijk hoe gesaldeerd wordt over meerdere tariefperiodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Salderen moet per jaar. Dat mag niet per tariefperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 18:34
alwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:11:
ik snap de haat niet helemaal als je lang gebruikt heb kunnen maken van het hoge tarief. Het was natuurlijk nooit de verwachting dat allemaal mensen met een extra punt alleen maar gaan terug leveren.
Ik snap de haat heel goed. Het is namelijk heel erg mens eigen om iets te zien als 'van jou' of waar je recht op hebt als je het eenmaal hebt. En als het je afgenomen wordt, zelfs al is het om heel begrijpelijke redenen, die je misschien wel maanden of jaren lang aan had kunnen zien komen*, doet dat toch pijn.

* Zolang dat 'je had het aan kunnen zien komen' heel vaag is, en geen duidelijke deadline had, dan is daar ook heel veel voor (of misschien beter: tegen) te zeggen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Blihi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:30:
Salderen moet per jaar. Dat mag niet per tariefperiode.
Salderen gaat over contractperiode als het minder als een jaar is. In mijn specifieke geval dus over ruim 3 maanden. Eneco betaalde mij €550,- per maand.

Kunnen ze best 'lijden' als je meer als €200.000.000,- per jaar winst maakt. Maar liefst 77% meer winst als het jaar er voor..

;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_IIbbKSQdWIXpi2Xzetz2h7pYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOyd3AYLC9amwRBmfhOIkwEG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 24-08-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mijn probleem is niet zozeer het nieuwe tarief, maar wel de termijn van invoeren. Ze moeten dit ruimer van te voren aankondigen zodat je een keuze kunt maken.

Toen ze het contract aangingen konden ze weten dat er mensen zijn die veel meer terugleveren dan verbruiken. De claim dat het om uitzonderlijke omstandigheden gaat is ook niet logisch, want ze zeggen zelf dat ze gewoon gekeken hebben naar de markt en naar wat zij redelijk vinden. Er wordt geen link gelegd met een of andere uitzonderlijke omstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Salderen bij Eneco met een modelcontract gaat per tariefperiode. De tariefwijziging zou per 1 juli en 1 januari moeten zijn. Nu de tarieven plots wijzigen verandert dus ook de tariefperiode.

Ik kan vanaf september niet genoeg opwekken tot aan de volgende tariefperiode. De vraag is uiteindelijk hoe gesaldeerd wordt over meerdere tariefperiodes.
Je saldeert per tariefperiode, dat is logisch. Als je dan over hebt dan wordt dat naar een andere periode overgebracht om zo over van een jaar volledig te salderen. Kom je dan te kort of hou je over dan wordt dat per periode afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi27
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-02 10:55
banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Nee gaat niet over salderen, heb zojuist de mail gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4G03gz4V-1ubv7NqdT05bC4AL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfSORPPE8vocuy7ef38CDOhr.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Was op zich netjes dat ze de TLV gekoppeld hadden aan het normaaltarief.
Echter toen kregen ze imagoschade door het artikel in de AD (winnaars van de energiecrisis) waaruit bleek dat Eneco de zonnepaneelbezitters veel betaalt.

En toen dus terug naar (in hun woorden) een marktconforme TLV.
Dit kan ook alleen maar in Nederland he.. imagoschade omdat een groepje burgers wat af weet te snoepen van de miljardenwinsten van een megabedrijf 8)7 :D

Nee, laten we ons als burgers vooral hard maken om die winsten in de zakken van de aandeelhouders te houden _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Dit kan ook alleen maar in Nederland he.. imagoschade omdat een groepje burgers wat af weet te snoepen van de miljardenwinsten van een megabedrijf 8)7 :D

Nee, laten we ons als burgers vooral hard maken om die winsten in de zakken van de aandeelhouders te houden _O-
En ik maar denken dat op Tweakers vooral nadenkende, informatie verifiërend voor iets te roepen mensen zaten: winst van Eneco was in meest recente jaar 209 miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
hoihoi27 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Nee gaat niet over salderen, heb zojuist de mail gehad.

[Afbeelding]
Nu begrijp ik hier nog niet duidelijk uit hoe ze dit gaan doen.

Alles wat ik aan TLV heb opgebouwd tot 5 september staat voor 61 cent de kwh.
Dit is 1 tariefperiode?
Alles wat ik dus nog opbouw aan TLV na 5 september gaat in de "spaarpot"
Als ik dan in okt, nov dec, niet meer genoeg op wek en ga afnemen dan gaan ze eerst salderen met de spaarpot opgebouwd vanaf 5 september en daarna pas aan de spaarpot TLV die ik daarvoor heb opgebouwd van juli tot 5 september?
Uiteindelijk komt er dan een eindafrekening op 1 januari en alle TLV die dan nog in de spaarpot zit krijg ik tegen 61 cent uitbetaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Supershiva
Tot 5 sept heb je na salderen in deze periode 1000 kWh over
Vanaf 5 sept gebruik je na salderen in deze periode 500 kWh.

Van die 1000 kWh die je tot sept over had pak je 500 kWh voor de periode na sept. De overige 500 kWh krijg je uitbetaald tegen 61 cent.

[ Voor 11% gewijzigd door Ep Woody op 24-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

Supershiva schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Nu begrijp ik hier nog niet duidelijk uit hoe ze dit gaan doen.

Alles wat ik aan TLV heb opgebouwd tot 5 september staat voor 61 cent de kwh.
Dit is 1 tariefperiode?
Alles wat ik dus nog opbouw aan TLV na 5 september gaat in de "spaarpot"
Als ik dan in okt, nov dec, niet meer genoeg op wek en ga afnemen dan gaan ze eerst salderen met de spaarpot opgebouwd vanaf 5 september en daarna pas aan de spaarpot TLV die ik daarvoor heb opgebouwd van juli tot 5 september?
Uiteindelijk komt er dan een eindafrekening op 1 januari en alle TLV die dan nog in de spaarpot zit krijg ik tegen 61 cent uitbetaald?
klopt

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Hier nog geen mail gehad. (sinds 11-8 in een variabel contract na aflopen vast contract en ging toen van 7ct naar 42ct TLV). Situatie hier, paar honder kwh over per jaar. In die zin kost die verlaging me een paar tientjes.
Maar als ik het over de linie bekijk, ergens moet dat salderen ook gecompenseerd worden. Ik denk dat het allemaal minder interessant wordt als de saldering niet van toepassing zou zijn. Dus stel er wordt niet gesaldeerd en je krijgt bijv 80% van het kale leveringstarief voor een kwh (of de marktprijs minus een overhead oid) en je betaalt voor je stroom die je afneemt kale leveringstarief + alle toeslagen/belastingen, dat je dan (nog) minder overhoudt, tenzij je echt heel veel teruglevert. Het salderen maakt eea fuzzy.

Aan de andere kant, door deze constructie en de het afkappen op 9ct, zeg je eigenlijk tegen je klanten; zet die hottub maar een paar graden hoger, sluipverbruik, maak je geen zorgen, zet aircos in om je huis te verwarmen/koelen, de stroom is nagenoeg waardeloos als je teruglevert en als je het gebruikt salderen we het weg. Nou gaat die saldering wel op de schop, maar daar knelt het natuurlijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

En ik maar denken dat op Tweakers vooral nadenkende, informatie verifiërend voor iets te roepen mensen zaten: winst van Eneco was in meest recente jaar 209 miljoen euro.
Sorry, miljoenenwinst dan, moeten we dan maar medelijden met ze hebben omdat Engie wel 3,2 miljard winst boekte?

Niet relevante fout in dit geval IMO. Blijft een enorme hoeveelheid winst.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:19
Zou toch even aanraden het screenshot van @JoKo te bekijken in het andere topic.. Maar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Maar dat is toch nog steeds veel geld voor veel Tweakers. Genoeg mensen met een overschot na salderen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
@Ep Woody @de Peer

tnx voor de uitleg, als het op deze manier wordt verrekend dan blijf ik denk ik wel hangen.
Ik heb geen mega overcapaciteit meer opgebouwd vanaf juli (heb al een keer gecashed toen de tarieven per 1 juli wijzigden) en heb straks al een hele hoop weggesaldeerd tot 1 januari 2023.
Laat ze het kleine beetje wat ik dan nog aan TLV heb maar uitbetalen tegen 61 cent de kwh en dan kijk ik op 1 januari wel of ik overstap naar een andere club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Ja, dat dat niet bij een nu.nl er duidelijk bij stond vond ik nogal stemming makerij.
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Sorry, miljoenenwinst dan, moeten we dan maar medelijden met ze hebben omdat Engie wel 3,2 miljard winst boekte?

Niet relevante fout in dit geval IMO. Blijft een enorme hoeveelheid winst.
Tja ik heb geen medelijden met Eneco. Maar laten we wel wezen, dachten mensen nou echt dat het realistisch was om twee elektriciteitsaansluitingen te hebben? Eentje met laag tarief voor gebruik, en eentje met hoog tarief voor terugleveren?

De enige manier dat zulke terug lever tarieven realistisch zijn, is als je tarieven hebt die per kwartier ofzo veranderen. Maar dan krijg je zulke tarieven dus niet om 3 uur 's middags. Maar om 8 uur 's ochtends als alle verwarmingen aan gaan in februari.

Verder staat het voor Eneco niet geweldig op hun jaaroverzicht als klanten zijn weggegaan, maar als het klanten waren die gewoon netto ontvangers waren van Eneco, dan overleven ze dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
htca schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:04:
Aan de andere kant, door deze constructie en de het afkappen op 9ct, zeg je eigenlijk tegen je klanten; zet die hottub maar een paar graden hoger, sluipverbruik, maak je geen zorgen, zet aircos in om je huis te verwarmen/koelen, de stroom is nagenoeg waardeloos als je teruglevert en als je het gebruikt salderen we het weg. Nou gaat die saldering wel op de schop, maar daar knelt het natuurlijk wel.
Klopt, hier ook echt wel zoiets van laat ik maar wat zuiniger doen aangezien het verbruik gewoon wel 61 cent per kWh kost nu, de was kan prima op de waslijn in plaats van in de droger en de koeling van de warmtepomp is niet heel hard nodig cq levert te weinig op... Door de terugleververgoeding zo te verlagen is die prikkel totaal weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Ik heb een vrij sterk 'eerst zien, dan geloven' gevoel bij dit soort voorbeelden. Staat dit ergens zwart op wit? Voorheen heb ik een afrekening gehad van Oxxio waarin alle teruglevering uit de ene periode werd gesaldeerd met verbruik uit een andere (goedkopere) periode, waarna er in de dure periode dus verbruik over bleef.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Maar dat is toch nog steeds veel geld voor veel Tweakers. Genoeg mensen met een overschot na salderen.
Die zullen nu wel vertrekken, als ze zich een beetje bezig houden met de materie. Volgens mij zijn er tegenwoordig ook mensen die terugleveren op een ander contract dan het contract waar ze op verbruiken. Secundair Allocatiepunt ofzo? Als die toevallig Eneco daarop hebben zitten voor alleen terugleveren, dan wordt dit natuurlijk een heel duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
Heeft iemand een rekensom gezien van de waarde van de stroom.

Martien Visser publiceerde op twitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5lvuqTcHL5apdFXo962Bmdvbqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OFTVbdmPZZ248Q8rrBdKyENu.png?f=user_large

Maar dat is voor de totale opwek.
Ik kan me voorstellen dat de teruglevering een wat lagere waarde heeft (nl. vooral 1100-1500)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-04 20:36

Dark

who tweaked the light?

Lekker hoor, ik moet net uit de media vernemen dat oxxio de TLV ook verlaagd naar 0,09 per 5 september, zonder dat ik hier als klant een bericht over heb gekregen. Ga ik op de oxxio website kijken, mag ik wel overstappen maar dan moet ik wel rekening houden met 9 dagen vertraging, waardoor ik dus eigenlijk 3 dagen over heb om te beslissen. Dat lijkt me nogal kort dag aangezien ik dus nog geen officieel bericht heb gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Jansen90 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Ik heb een vrij sterk 'eerst zien, dan geloven' gevoel bij dit soort voorbeelden. Staat dit ergens zwart op wit? Voorheen heb ik een afrekening gehad van Oxxio waarin alle teruglevering uit de ene periode werd gesaldeerd met verbruik uit een andere (goedkopere) periode, waarna er in de dure periode dus verbruik over bleef.
Eens. En is ook meerdere keren aangehaald hoor. Ook door Eneco bevestigd. Maar goed. Zien ze vanzelf wel dan.. genoeg woorden aan vuil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een wijziging van de TLV zou inderdaad een langere aankondigings termijn moeten herb want nu een maand is te weinig en zo kun je alleen afreken tegen het nieuwe tarief.

Dit is dan een hiaat en verzwakt de positie van de terugleveraar.

Om dit te voorkomen zou je eigenlijk peventief elkemaand moeten gaan veranderen van leverancier. Dat is toch ook niet iets wat wij allemaal willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is natuurlijk maar een gedachtenspinsel, maar ik denk dat de energiebranche zich een beetje aan het voorbereiden is op de "bijdrage" die vanuit de overheid gevraagd gaat worden in het kader van de energiecrisis. En in dat kader, is dit natuurlijk een heel vervelende maar wel begrijpelijke beweging. Ze zoeken naar middelen om energie goedkoper te maken voor de "gedupeerde consument". Nou, tadaaaa.... goedkoper inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Als Eneco inderdaad 2 aparte ''potjes'' gaat maken dan blijf ik wel gewoon. De opwek die ik in sept en oktober nog doe, kan ik dan mooi gebruiken voor de winterperiode. En dan per 1 januari kan ik dan mijn kwhtjes van 12 juli - 5 september uit laten betalen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
@Possible precies dat. Een levertarief van 9 cent vind je nergens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Kan wel zo zijn maar ik zit niet op de energie beurs te handelen.

Ik betaal per maand en de TLV is zelfs per jaar. Het ondernemingsrisico wordt bij de consument gedeponeerd i.p.v. dat het energiebedrijf een goede gemiddelde prijs geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ze per uur gaan meten, dan wordt die thuisaccu misschien eindelijk eens interessant. Paar uurtjes opslaan en 's ochtends heel vroeg tegen hoog tarief leveren. Als je dat dagelijks doet, heb je geen enorme accu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NileZ_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:25:
Als iedereen zijn panelen op hetzelfde tijdstip uitzet, dan is er toch ineens een groot probleem.

Ja ook een groot probleem voor ons zelf maar zelfkastijding is ons niet onbekend, op het moment (inflatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:31:
Als ze per uur gaan meten, dan wordt die thuisaccu misschien eindelijk eens interessant. Paar uurtjes opslaan en 's ochtends heel vroeg tegen hoog tarief leveren. Als je dat dagelijks doet, heb je geen enorme accu nodig.
Het lijkt mij beter om centrale opslag te verzorgen bij de verdeelpunten. De bebouwing is hier toch best dicht en zo krijg je een vlakkere afname....landelijk.

Industrie die 24x7 draait heeft dan een veel grotere opslag nodig en kan overdag stroom opslaan van de wijken waar de opslag voor die wijk volzit.

Waarom zetten wij ons daar niet vol voor in i.p.v. van hopen dat electrische auto's dat ooit gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Het lijkt mij beter om centrale opslag te verzorgen bij de verdeelpunten. De bebouwing is hier toch best dicht en zo krijg je een vlakkere afname....landelijk.

Industrie die 24x7 draait heeft dan een veel grotere opslag nodig en kan overdag stroom opslaan van de wijken waar de opslag voor die wijk volzit.

Waarom zetten wij ons daar niet vol voor in i.p.v. van hopen dat electrische auto's dat ooit gaan doen.
Omdat een netbeheerder geen energie mag leveren, dus externe commerciele partijen zullen dat moeten doen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:09:
[...]

Klopt, hier ook echt wel zoiets van laat ik maar wat zuiniger doen aangezien het verbruik gewoon wel 61 cent per kWh kost nu, de was kan prima op de waslijn in plaats van in de droger en de koeling van de warmtepomp is niet heel hard nodig cq levert te weinig op... Door de terugleververgoeding zo te verlagen is die prikkel totaal weg...
"oh dus ik kan de droger gewoon weer vol aanzetten dan?" was hier idd de opmerking....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:46

Sebazzz

3dp

htca schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

"oh dus ik kan de droger gewoon weer vol aanzetten dan?" was hier idd de opmerking....
Ik grapte al tegen een vriend dat ik uit protest bij zon de electrische kachel in de tuin zet en dan voluit aanzet :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
NileZ_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:25:
Dat is natuurlijk onzin... Als je gaat salderen dan kost die energie je overal evenveel, namelijk de afschrijving van je installatie en het kost je nog steeds de terugleververgoeding die je ergens anders had kunnen krijgen. Dus als er een leverancier is die 60 cent biedt per kWh, kost een kWh je nog altijd 60 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

In ieder geval, degene die ik aan de telefoon had van Eneco zei dat bij het modelcontract al je tarieven per september veranderen. Niet alleen TLV dus. Het kan daadwerkelijk dus wel interessant zijn om elders te shoppen als de normaaltarieven lager zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Toch voor de zekerheid nog even navraag gedaan bij Eneco.. ik hoop dat het goed gaat haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH0O9fsRFHVaNBUgNX3weR9lxu0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/PJDDsiLbPUPBS1PZmQNUjRq4.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWeM8swSfcS6uwKBlxtwrufqxfc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zFG4nNPJUrJ1zlvF9kJ9aTkV.png?f=fotoalbum_small

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 01:36
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Er zijn maar weinig verdeelpunten die overbelast raken door teruglevering. Natuurlijk is het technisch beter om daar een accu te plaatsen. Maar op het grote geheel maakt het niet veel uit.

Buiten die paar overbelaste punten is er gemiddeld genomen een enorm te kort aan PV. Dus het is op dit moment helemaal niet logisch om PV op te slaan omdat alles wat geproduceerd wordt onmiddelijk gebruikt wordt.

Op dit moment is er eigenlijk alleen op zondagmiddag regelmatig een overschot. Maar je gaat geen accu's installeren die maar 1 dag per week werken. Dat verdien je niet terug. Met elektrische auto's zou natuurlijk wel kunnen, maar dan moeten die wel toevallig op zondagmiddag aan de lader hangen en extra accu capaciteit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is natuurlijk onzin... Als je gaat salderen dan kost die energie je overal evenveel, namelijk de afschrijving van je installatie en het kost je nog steeds de terugleververgoeding die je ergens anders had kunnen krijgen. Dus als er een leverancier is die 60 cent biedt per kWh, kost een kWh je nog altijd 60 cent.
Easy tiger het was maar een grapje. Maar het ging meer om het salderen van november en december, als je september en oktober gewoon bij Eneco blijft.

Deel van september mis je sowieso al. En voor velen zijn september en oktober nog teruglever maanden, daarna niet meer.
Met de dreigend streep onder tariefsperiode 2 (5 sept - 31 december) kan het prima lonen om gewoon te blijven zitten en die twee maanden NOV en DEC weg te salderen met sept en okt.

Nu overstappen per direct naar een andere leverancier is niet overal even makkelijk gezien de wachttijd. Engie bijv 30 dagen. Zit je al derde week september. Als dan Engie besluit om in oktober ook ineens te gaan verlagen, zit je met dat probleem.
Dus die gemiste 60 cent die je nu benoemt, klopt, maar bij Eneco weet je vrij zeker dat ze na 5 september niet ineens nog een keer de TLV naar beneden gaan gooien. Dus dan zou je daarmee ook kunnen gaan rekenen en salderen tm 31 december.

Hoeft niet. Kan. Ook sterk afhankelijk van je eigen verbruik en opwek in die maanden.
Er zijn gewoon een aantal scenario's mogelijk.
Nu snel overstappen naar een andere met (nu nog) een hogere TLV is daar ook 1 van. Maar ik verwacht niet dat de anderen het op peil van nu gaan houden. Dan is salderen t/m 31 december niet perse een slechte keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 15:50
Eén geluk dat de energiebedrijven (netbeheerders) geen kosten in rekening brengen voor de uitbreiding van het net en het gebruik van het net , om al die overcapaciteit van de zonnepanelen het net in te sturen. Dan zou per saldo de netto terugleververgoeding nog lager worden. Wellicht komt dit nog! Zou me niks verbazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
fmrama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:
Eén geluk dat de energiebedrijven (netbeheerders) geen kosten in rekening brengen voor de uitbreiding van het net en het gebruik van het net , om al die overcapaciteit van de zonnepanelen het net in te sturen. Dan zou per saldo de netto terugleververgoeding nog lager worden. Wellicht komt dit nog! Zou me niks verbazen!
Er zijn ook zal plekken waarbij terugleveren erg prettig is voor het net, want het verlaagd het gebruik overdag waar voorheen het piekgebruik was. Niet voor niets geldt het dure tarief voor overdag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:12:
het stond in het contract dus nee dat kunnen ze niet zomaar veranderen. en als ze het veranderen kan je nakoming eisen. of je kan direct naar een ander overstappen. maargoed we gaan nu naar de maanden van slechte opbrengst dus dat hoeft nieteens een slecht iets te zijn. Ik heb het zelfde contract ook, we gaan het in de gaten houden. :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik moet toch wel een beetje lachen om dit topic, waar mensen komen klagen dat ze geen honderden (!) euro's meer krijgen voor een investering die zich zo binnen twee jaar terugbetaalt, terwijl iedereen die dat kan, zulke investeringen zou moeten doen om een steentje bij te dragen aan een beter klimaat.

De opmerkingen over "uit protest dan maar overdag de elektrische kachel aan te zetten" verbazen me dan ook weinig. :')

Boos zijn dat je cashcow je wordt ontnomen is logisch, maar iedereen kon toch zien aankomen dat 60+ cent per teruggeleverde kWh geen realistisch tarief voor de lange termijn zou zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2022 12:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ds23man schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Omdat een netbeheerder geen energie mag leveren, dus externe commerciele partijen zullen dat moeten doen.
Dat is iets wat vloeibaar is. Wie het doet is toch niet belangrijk, de gesubsidieerde zonnepanelen leveren kennelijk energie op het verkeerde moment en is het besluit om zonnepanelen als iets opzichzelfstaand te zien is dus kortzichtig. In al die tijd dat de zonnepanelen de daken opgingen had men kun voorsorteren.

Eigenlijk zijn wij begonnen met het vernietigen van kapitaal door onze kortzichtigheid.

Hier kun je ook duidelijk zien dat regeren momenteel, een dag vooruit zien is en er geen lange termijn besef meer is. Ja, als de rechter een uitspraak doet en dan komt de regering waarmee zij de mensen de gordijnen in jaagt.

De netbeheerder zou uiteindelijk verantwoordelijk voor dit moeten worden en zij faciliteren transport en dan ook nog opslag van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Nee dat gaat niet gebeuren. Er staan vaste bedragen voor verzwaring van een aansluiting en bedragen voor capaciteit van de aansluiting (vastrecht). Dat is wettelijk vast gelegd.

Bijvoorbeeld van 1x35A naar 3x25A zit ergens rond de €250,- als kostenpost voor de eindafnemer. Maar ik zie wel eens totaalbedragen van tienduizenden euro's om dit te realiseren (LS verdeelstations nieuwe kabels in de weg, etc..).

No worries!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 19:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Er zijn ook zal plekken waarbij terugleveren erg prettig is voor het net, want het verlaagd het gebruik overdag waar voorheen het piekgebruik was. Niet voor niets geldt het dure tarief voor overdag
De (historische) normaal/daltarief systematiek geldt natuurlijk voor de afname/levering,
als je levert krijg je het eigenlijk met een omgedraaide curve te maken (dynamische uurprijzen). - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

het stond in het contract dus nee dat kunnen ze niet zomaar veranderen. en als ze het veranderen kan je nakoming eisen. of je kan direct naar een ander overstappen. maargoed we gaan nu naar de maanden van slechte opbrengst dus dat hoeft nieteens een slecht iets te zijn. Ik heb het zelfde contract ook, we gaan het in de gaten houden. :)
Welke partij vraagt 46 cent of minder dan? Volgens mij zitten ze er allemaal ruimschoots boven. Vanaf november pas gemiddeld netto terugleveren dus vanaf dan ga ik van mn saldo snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@CodeCaster Kijk de consument wordt niet serieus genomen en velen hebben verschillende tarieven ondanks dat zij bij dezelfde energie leverancier zitten.

Zij worden tegen elkaar uitgespeeld en als wij de zonnepanelen eens gezamenlijk uitschakelen dan laten wij zien dat wij er toe doen en niet alleen melkkoeien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
dunklefaser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

De (historische) normaal/daltarief systematiek geldt natuurlijk voor de afname/levering,
als je levert krijg je het eigenlijk met een omgedraaide curve te maken (dynamische uurprijzen). - YMMV
Hoe valt dan uit te leggen dat normaaltarief hoger is dan daltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 19:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Hoe valt dan uit te leggen dat normaaltarief hoger is dan daltarief?
Don't ask me! Zoals ik schreef: historisch gegroeid en misschien nu achterhaald?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Welke partij vraagt 46 cent of minder dan? Volgens mij zitten ze er allemaal ruimschoots boven. Vanaf november pas gemiddeld netto terugleveren dus vanaf dan ga ik van mn saldo snoepen.
tsja dat moet nog blijken ik kan niet in de toekomst kijken, voorlopig is je contract ook nog geldig he, juist de reden waarom ik niet ben overgestapt naar modelcontracten ;) maar stel dat er een andere komt met een jaar contract en hoge tlv kan je alsnog overstappen om dan eerst negatief te gaan in saldo en dat dan wegsalderen volgend jaar zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
Noord27 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Nee dat gaat niet gebeuren. Er staan vaste bedragen voor verzwaring van een aansluiting en bedragen voor capaciteit van de aansluiting (vastrecht). Dat is wettelijk vast gelegd.

Bijvoorbeeld van 1x35A naar 3x25A zit ergens rond de €250,- als kostenpost voor de eindafnemer. Maar ik zie wel eens totaalbedragen van tienduizenden euro's om dit te realiseren (LS verdeelstations nieuwe kabels in de weg, etc..).

No worries!

;)
Tja, iets wat wettelijk is vastgelegd ! Dat geeft houvast?
Overigens is mij de materie niet onbekend. 30 jaar gewerkt bij….eneco…En er een mooi pensioen aan overgehouden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

tsja dat moet nog blijken ik kan niet in de toekomst kijken, voorlopig is je contract ook nog geldig he, juist de reden waarom ik niet ben overgestapt naar modelcontracten ;) maar stel dat er een andere komt met een jaar contract en hoge tlv kan je alsnog overstappen om dan eerst negatief te gaan in saldo en dat dan wegsalderen volgend jaar zomer.
Exact wat nu gebeurt was de reden dat ik niet van 46c (vast) naar 58c en later 61 variabel ben gegaan. Eneco had begin van het jaar al aangegeven de tarieven van maand tot maand te bekijken om aan te passen.
Al had ik niet verwacht dat bij een doorstijgende prijs de TLV abrupt wordt gedecimeerd, maar dat het over de hele linie zou stijgen. Ik was juist bang dat de prijzen plots weer zouden kunnen dalen en daarmee ook de TLV. Wat nu gebeurt is wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:17

Indoubt

Always be indoubt until sure

????

Je bedoelt dat die 1,4% zonne-energie in Nederland het probleem is?

Als dat al zo is dan is het hooguit heel lokaal.

Bovendien betaal je daar al heel flink voor aan de netbeheerder en dat al decennia lang.

Misschien komt het nog maar dan is dat meer omdat het kan en niet omdat dat nou zo noodzakelijk is. Never waste a crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:32:
Ik moet toch wel een beetje lachen om dit topic, waar mensen komen klagen dat ze geen honderden (!) euro's meer krijgen voor een investering die zich zo binnen twee jaar terugbetaalt, terwijl iedereen die dat kan, zulke investeringen zou moeten doen om een steentje bij te dragen aan een beter klimaat.
Daarom moet de hoge TVL natuurlijk blijven, zodat we ook opwekken voor het huis verderop in de straat.
De opmerkingen over "uit protest dan maar overdag de elektrische kachel aan te zetten" verbazen me dan ook weinig. :')
Smilies laden zeker niet meer in jouw browser :')
Boos zijn dat je cashcow je wordt ontnomen is logisch, maar iedereen kon toch zien aankomen dat 60+ cent per teruggeleverde kWh geen realistisch tarief voor de lange termijn zou zijn?
Waarom niet? Van het kale leveringstarief is al aardig wat centen af, en tegelijkertijd met deze aankondiging betaal je op een modelcontract straks wel €1/kWh (100 cent) voor energie :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sebazzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:51:
[...]
Daarom moet de hoge TVL natuurlijk blijven, zodat we ook opwekken voor het huis verderop in de straat.
Mijn zonnepanelen trekken zich qua opbrengst niet zoveel aan van wat ik daar eventueel voor krijg.
Waarom niet? Van het kale leveringstarief is al aardig wat centen af, en tegelijkertijd met deze aankondiging betaal je op een modelcontract straks wel €1/kWh (100 cent) voor energie :X
Omdat ik niet begrijp waar het geld vandaan komt, anders dan van andere klanten die dat tarief nu betalen, en gesubsidieerd moeten worden door de overheid omdat ze dat niet kunnen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 15:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

padoempats schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Exact wat nu gebeurt was de reden dat ik niet van 46c (vast) naar 58c en later 61 variabel ben gegaan. Eneco had begin van het jaar al aangegeven de tarieven van maand tot maand te bekijken om aan te passen.
Al had ik niet verwacht dat bij een doorstijgende prijs de TLV abrupt wordt gedecimeerd, maar dat het over de hele linie zou stijgen. Ik was juist bang dat de prijzen plots weer zouden kunnen dalen en daarmee ook de TLV. Wat nu gebeurt is wel gek.
Richard in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Zie meteen de reactie eronder. Gelukkig niet gedaan.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik zag in het TVL topic dat de 9 cent voor iedereen gaat gelden. Hoe zit dat dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

????

Je bedoelt dat die 1,4% zonne-energie in Nederland het probleem is?

Als dat al zo is dan is het hooguit heel lokaal.

Bovendien betaal je daar al heel flink voor aan de netbeheerder en dat al decennia lang.

Misschien komt het nog maar dan is dat meer omdat het kan en niet omdat dat nou zo noodzakelijk is. Never waste a crisis.
Zo lokaal is dat niet. Rode gebieden is al een probleem en de oranje twijfelachtig! De oorzaak is natuurlijk.
niet alleen de particulier. Maar zij hebben er wel mee te maken. (Bron solarmagazine)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07mPvCSPb1__rg-fUdDx211vyzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZPauOS4QT4Wgj6fqDZg0Zzt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-04 14:47
Zulke abrupte prijsschokken moeten ze wel verantwoorden vind ik, ze hebben ook een zorgfunctie. Eerst consumenten lokken met een hoog tarief, om het dan voor de winter te verlagen naar een dubbeltje. Het management is vast geschrokken toen er massaal mensen overstapten met 20kWh op het dak. Volgens mij is de prijs die je tussen de middag betaalt voor energie soms negatief, dus dan verdient de energieleverancier helemaal niets met je opgewekte zonnestroom, of heb ik dat mis?

Volgens mij staan de TLV vast, als je een vast contract hebt, maar Eneco kan een uitzondering voor de TLV in de kleine lettertjes hebben staan. Zo te lezen past Eneco per 5 september de voorwaarden aan, dus als je daarvoor een vast contract hebt afgesloten dan gelden de teruglever tarieven van je contract gewoon tot het afloopt.
Heeft u vaste leveringstarieven afgesproken, dan heeft u ook een vaste terugleververgoeding. Deze mag uw leverancier alleen veranderen als het in de algemene voorwaarden staat.
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

[ Voor 9% gewijzigd door TwiSteD1 op 24-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjb4tweakers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-03 17:24
En dat terwijl Eneco op 1 april 2020 de TVL juist wijzigde van 9,2ct per kWh naar het normaaltarief tijdens piekuren. (bron)
Dit riekt dus echt naar het binnenhalen van klanten op basis van mooie beloften om die klant nu knalhard te laten vallen. Het is ook onbegrijpelijk dat er nog steeds een koppeling is van de kWh prijs aan de gasprijs voor stroom die door wind of zon geproduceerd is. Lang geleden is deze koppeling door de overheid bepaald om er voor te zorgen dat groene energie betaalbaar zou zijn. Nu is groene energie juist goedkoper dan stroom o.b.v. gas en is het hoog tijd die koppeling los te laten. Ook zou de "opslag duurzame energie" mijns inziens afgeschaft moeten worden.

[ Voor 0% gewijzigd door wjb4tweakers op 24-08-2022 13:24 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 15:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

Sebazzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zag in het TVL topic dat de 9 cent voor iedereen gaat gelden. Hoe zit dat dan? :)
In de nieuwe voorwaarden CON_ACO_944_2022-08.PDF

staat:
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. De terugleververgoeding die op u van
toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging
ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk
bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding.
Over de
terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie
en energiebelasting vergoed. Loopt de meter achteruit als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik. Dit
betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
Ik ga nu even de voorwaarden zoeken die aan mijn contract hangen en hieronder plaatsen als ze bekend zijn:

In de oude voorwaarden CON2020ACO944.PDF

staat:
Wiij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Richard op 24-08-2022 13:42 . Reden: Zie strikethrough ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-04 09:06
(jarig!)
Ook maar even aan de telefoon, omdat ze via de chat mij geen antwoord konden geven.
Ik heb een oude meter, dus geef alleen een begin en eindstand daar, wat resulteert in een negatieve waarde. Gaat die nu keer het oude tarief of het nieuwe tarief? Of hoe weten ze nu wat voor september is opgeleverd en wat na?
Of kijken ze daar helemaal niet naar en maak ik me druk om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39:
Ook maar even aan de telefoon, omdat ze via de chat mij geen antwoord konden geven.
Ik heb een oude meter, dus geef alleen een begin en eindstand daar, wat resulteert in een negatieve waarde. Gaat die nu keer het oude tarief of het nieuwe tarief? Of hoe weten ze nu wat voor september is opgeleverd en wat na?
Of kijken ze daar helemaal niet naar en maak ik me druk om niets.
Even tussentijds je meterstanden opgeven?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste