Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
@mister_muller Zou je een screenshot van de berekening van je eindrekening willen posten (zoals ik hierboven gedaan heb?). Dus met de perioden, opbrengsten en de gehanteerde tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-05 17:31
Dorus12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Die 61 cent snap ik maar waarom maar 40 cent van 1-1 tot 1-7 ?
Zonder ander bericht blijft die 61 cent toch aktueel.
Op 29-11-2022 mail gehad met nieuwe tarieven.
Je nieuwe tarieven per 1 januari 2023*
✓ Het variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,63175 (normaal tarief) per kWh
.
En de regel TLV is normaal tarief min 21% btw en belasting, dan kom ik uit op iets 40 cent..
De 61 cent is natuurlijk nog mooier.
Regels kunnen niet zo maar veranderen, maar bedragen iedere " termijn".
Ps Geen melding gehad van 9 sept actie.

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 28-03-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bij mij hebben ze (zie hierboven) blijkbaar over de periode juli tot september de overlevering verrekend met een tarief van vanaf (september?) in ging (over dat tarief was ik ook niet geinformeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Stefke schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:38:
1,5u aan de lijn gehangen. OP een gegeven moment had ik iemand van sales die zei dat ik gelijk had en dat ik 0,58 moet krijgen. Hij heeft het uitgelegd aan iemand van de "notas", "twee keer, en duidelijk gevraagd of ze het begrepen had" en verbond me toen direct door.
"Nota's" ging weer overleggen (een half uur totale stilte op de lijn... :?) en kwam terug dat het "verschil zit in BTW"

Ja maar, hoe ga je van 0,58 naar 0,36 als de BTW van 21 naar 9% gaat? Stuur mij een uitleg. "Gaan we doen"

(*) ik heb nooit bericht ontvangen van tariefswijzigingen rond juli/aug/sep, net als dat ik nooit bericht heb ontvangen van de "TLV > 0,09"

Niks ontvangen.

Morgen nog eens bellen, dan maar weer een klacht.
Beste aardige lieve Stefke.
Ik weet waar jouw 36 cent vandaan komt ipv de 58 cent.
Jij was beloont met lager tarief als" vaste" klant.
Je had een model contract met 58 cent.
Na juli 2022 werd jouw tarieven aan gepast naar beneden ..omdat je vaste klant bent( volgens hun).

Vele hadden dit al besproken op dit forum. ik heb toen gelijk de volgende contructie toegepast ... oude contract opzeggen..en de volgende dag een nieuwe aanvragen.
Ik kreeg toen de nieuwe ( hogere) tarieven.

De TLV in € volgt uit de berekening "normaal tarief min belasting en btw".

Dus als jouw normaal tarief zakt ...zakt ook je TLV.

Mocht je geen mail hebben gehad dat jij als vaste klant je tarieven per 1-7-22 of 1-1-23 wijzigen ... klagen. ( niet hier... lol ).

Vandaar ook mijn berekening dat ik na 1 jan 2023 met 40 cent als TLV reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:34
Dus ik ontvang zojuist een mail "Nieuws over de terugleververgoeding van Eneco". Afgelopen zomer ben ik van vast naar variabel gegaan. In september bleek dat mijn terugleververgoeding was teruggezet zonder te informeren. Met succes heb ik daartegen bezwaar gemaakt en ik ontving in december een email:
We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden. Het kan even duren voordat het juiste tarief van de terugleververgoeding verwerkt is onze systemen. Ter compensatie ontvangt u 50,00 euro voor het ongemak.
Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over.
Echter in de mail van vandaag, eerst een bericht over de terugleververgoeding tijdens het vaste contract vanaf 1/4/2020:
De terugleververgoeding wordt voor de duur van je vaste prijs contract vanaf 1 april 2020 teruggezet naar € 0,092 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Indien inderdaad blijkt dat je een te lage terugleververgoeding hebt ontvangen, dan krijg je binnen drie maanden een correctienota met het te ontvangen bedrag. Je hoeft hier zelf niets voor te doen
-> mijn vaste contract was een terugleververgoeding van 0.07 per kWh....

Daarna over het huidige contract:
Per 5 september 2022 is de terugleververgoeding voor jou gewijzigd naar € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Gedurende je contract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven kan de terugleververgoeding opnieuw wijzigen. Hiervoor gelden geen vaste wijzigingsdata. In dat geval stellen we je hiervan weer op tijd en persoonlijk op de hoogte.
Dat nogal contrasteert met de mail van december. Contact via de chat leerde dat de laatste mail nog niet in het systeem staat. "U krijgt binnenkort meer informatie". Maar het lijkt me sterk dat ze afgehandelde contracten nog eens gaan herzien en dat ze nu toch per 5/9 die 9 ct weer kunnen hanteren. TBC....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
htca schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:06:
Dus ik ontvang zojuist een mail "Nieuws over de terugleververgoeding van Eneco". Afgelopen zomer ben ik van vast naar variabel gegaan. In september bleek dat mijn terugleververgoeding was teruggezet zonder te informeren. Met succes heb ik daartegen bezwaar gemaakt en ik ontving in december een email:

[...]

Echter in de mail van vandaag, eerst een bericht over de terugleververgoeding tijdens het vaste contract vanaf 1/4/2020:

[...]

-> mijn vaste contract was een terugleververgoeding van 0.07 per kWh....

Daarna over het huidige contract:

[...]

Dat nogal contrasteert met de mail van december. Contact via de chat leerde dat de laatste mail nog niet in het systeem staat. "U krijgt binnenkort meer informatie". Maar het lijkt me sterk dat ze afgehandelde contracten nog eens gaan herzien en dat ze nu toch per 5/9 die 9 ct weer kunnen hanteren. TBC....
toon volledige bericht
Dan werken er meer dan 1 werknemer voor jouw ;-).
Model contract is wat anders dan variabel.
Ik ken iemand die vast had a 0,07 en naar variabel ging en per 5 sep 0,09 kreeg...

Dus wat had jij aan TLV onder vast ? en wat was dan de regel cq tarief normaal kWh. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nog geen mail (variabel contract) Als het goed is heb ik meerdere tlv tarieven afgelopen periode. Wordt interessant salderen.

Voor zover ik weet: eerst normaal tarief salderen en daarna de duurste stroom obv tarief excl prijsplafond.
Iemand een idee wat er gebeurt bij hogere tlv dan lev, welk tarief wordt dan gebruikt voor tlv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-05 17:49

Esumontere

Floep, banaan.

Zojuist ook de mail ontvangen (modelcontract). Ben benieuwd of het goed gaat met de jaarafrekening in mei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:49
Stefke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:40:
@mister_muller Zou je een screenshot van de berekening van je eindrekening willen posten (zoals ik hierboven gedaan heb?). Dus met de perioden, opbrengsten en de gehanteerde tarieven.
Jazeker wil ik dat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qgkm9MbXBnGkkxjpimrOdQdBGWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRnLYAfi6aAmPqm9zuWiCL1H.png?f=user_small

Overigens hadden ze op dezelfde factuur onderstaande staan. Waarmee wel gerekend werd met 61cent/kWh wat het wel bijzonder maakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUXPvST8PHjQGxUW9xQHVAxpuBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2YZ0RO11q4Rwb047SocTpkY.png?f=user_small

Edit: O ja, ik heb een meterwissel gehad voor de oplettende kijker ;)

Vervolgens klacht ingediend dat ik niet geinformeerd ben en daarom het oorspronkelijke tarief dien te ontvangen. Na 5 dagen kreeg ik onderstaand bericht en 2 dagen later stond dit op de rekening. Tussendoor kwam er nog wel een officiele bevestiging van het bedrag in een Eneco format maar zonder berekening of verdere toelichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ewl9A7hjpDvm2Zp3d-avjJuRaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNgU51KRv1hZFJIRyb28hKbe.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@mister_muller Die 61, is dat dan excl. of incl. BTW en belasting? (m.a.w. wat was toen je afnametarief? ook 61?)

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 28-03-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 06:49
@Stefke exclusief btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 20:43

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-04 08:56
Esumontere schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:48:
Zojuist ook de mail ontvangen (modelcontract). Ben benieuwd of het goed gaat met de jaarafrekening in mei!
Hier nog steeds geen mail gehad (modelcontract).

M’n ma heeft wel een mail gehad over de tlv, maar die heeft niet eens zonnepanelen. :’)

Erg ondoorzichtig weer allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hier ook de mail ontvangen. Ik was nog gebleven tot mijn saldo weer positief was, maar zoals het er nu naar uitziet kunnen we uitzitten tot 1 juli en daarna shoppen?

Overigens had ik van eneco nog nooit bericht gekregen dat de TLV ging veranderen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 19:57
xoror schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:04:
hier ook de mail ontvangen. Ik was nog gebleven tot mijn saldo weer positief was, maar zoals het er nu naar uitziet kunnen we uitzitten tot 1 juli en daarna shoppen?
Daar lijkt het wel op.
Dit verhaal heeft trouwens vanochtend ook de (solar) pers gehaald:
https://solarmagazine.nl/...atie-terugleververgoeding

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zelf stroom opwekken met zonnepanelen doe je voor het milieu én voor je portemonnee. Want wat je zelf opwekt, betaal je niet aan ons. En wek je in een verbruiksjaar méér stroom op dan je van ons afneemt? Dan krijg je voor de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet een terugleververgoeding.    

Op 5 september 2022 hebben we een wijziging doorgevoerd in ons Voorwaardenoverzicht waarmee de terugleververgoeding is aangepast naar € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Omdat je een modelcontract hebt, hadden wij deze wijziging niet vóór 1 januari 2023 mogen doorvoeren. Eerder is door ons per 1 april 2020 de terugleververgoeding ook aangepast, naar een tarief ter grootte van het normaaltarief, exclusief overheidsheffingen en btw. Omdat je ten tijde van deze wijziging een contract had met vaste looptijd en vaste leveringstarieven, hadden we ook deze aanpassing niet mogen doen. Hierdoor kan het zijn dat je in deze periodes onterecht een lagere terugleververgoeding hebt ontvangen dan waar je recht op had. Onze excuses hiervoor. Hieronder lees je wat dit betekent voor jouw persoonlijke situatie.
Je terugleververgoeding tijdens je vaste prijs contract vanaf 1 april 2020

De terugleververgoeding wordt voor de duur van je vaste prijs contract vanaf 1 april 2020 teruggezet naar € 0,092 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Het eventuele verschil betalen we terug. Je ontvangt binnen drie maanden na dit bericht een correctienota waarop het te ontvangen bedrag staat vermeld. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Je terugleververgoeding tijdens je huidige contract voor onbepaalde tijd

Als je recht hebt op een compensatie, dan ontvang je het bedrag binnen drie maanden na je jaarnota in augustus 2023. Vanaf dat moment weten we namelijk precies hoeveel stroom je hebt opgewekt en verbruikt.
Gedurende je modelcontract kan de terugleververgoeding opnieuw wijzigen. Dat kan ook op andere data dan 1 januari of 1 juli. In dat geval stellen we je hiervan op tijd en persoonlijk op de hoogte.
toon volledige bericht
Overigens is mijn mail dan weer wat net wat anders. Ik had toen een model contract lopen. In mijn geval willen ze TLV al per 1 april 2020 terug zetten naar 9ct? 8)7

Ik was pas sinds juli 2022 klant, dus lijkt met niet dat ze prijzen kunnen terug draaien. Het lijkt alsof 2023 ipv 2020 had moeten staan.

[edit] zie ook dat anderen exact deze mail hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:32

H-W

Ik kreeg deze mail ook van Eneco. Ik ben er klant met 2 adressen, één met zonnepanelen en één zonder. Toch kreeg ik voor dat laatste adres ook een mail over de foutieve terugleververgoeding. Benieuwd hoe ze dat willen doen ... en ik heb ook maar even de app geïnstalleerd zodat ik alles wat beter in de gaten kan houden. Blijkt volgens de app dat ik nog flink geld terug zal krijgen aan het einde van het jaar. Even afwachten maar, heeft misschien iets te maken met het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
xoror schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Overigens is mijn mail dan weer wat net wat anders. Ik had toen een model contract lopen. In mijn geval willen ze TLV al per 1 april 2020 terug zetten naar 9ct? 8)7

Ik was pas sinds juli 2022 klant, dus lijkt met niet dat ze prijzen kunnen terug draaien. Het lijkt alsof 2023 ipv 2020 had moeten staan.

[edit] zie ook dat anderen exact deze mail hebben ontvangen.
Op andere adres ook de melding terug zetten naar 9 cent van af 1 april 2020..pff

Ik weet het niet maar misschien is er iemand grappig. 1APRIL ... kikker in je bil. 🤣😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
Ik heb de minder grappige, wel financieel aantrekkelijker, variant:
Omdat we jou niet tijdig hebben geïnformeerd, verandert er voor jou tot 1 mei 2023 niets. De terugleververgoeding van € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw, geldt vanaf 1 mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:09
Vendetta_X schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:30:
Ik heb de minder grappige, wel financieel aantrekkelijker, variant:

[...]
Ik heb vandaag exact dezelfde e-mail gekregen: vanaf 1 mei 2023 9 cent terugleververgoeding.

Komende week maar even oriënteren naar een alternatief vanaf die datum.
(Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Nu lijkt het er op dat behalve die van 5 Sept 2022 er nog meer wijzigingen worden terug gedraait.
Die van rond April 2020. (ging van 9 naar 17 cent).Die ook terug gedraait !!!!
Eerder is door ons per 1 april 2020 de terugleververgoeding ook aangepast, naar een tarief ter grootte van het normaaltarief, exclusief overheidsheffingen en btw. Omdat je ten tijde van deze laatste wijziging een contract had met vaste looptijd en vaste leveringstarieven, hadden we deze aanpassing niet mogen doen.
Op 5 september 2022 hebben we een wijziging doorgevoerd in ons Voorwaardenoverzicht waarmee onze terugleververgoeding is aangepast naar € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Je bent hierover in augustus 2022 geïnformeerd.
Oef twee wijzigingen.

Dus conclusie van Eneeco
De terugleververgoeding wordt voor de duur van je vaste prijs contract vanaf 1 april 2020 teruggezet naar € 0,092 per kWh
En volgens eind afrekening Jan 2023 hadden we 17 cent tot 5 sept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SCBry43HVSyhnws5fRisjrED6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACfsFJXB5kHTPaooawjj0xM7.jpg?f=fotoalbum_large

MOETEN we dan dan nog terug betalen ?? ;w ;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:19
Op zich vind ik het netjes dat ze (Eneco/Oxxio) dit verhaal rechtzetten. Had het eigenlijk al sneller verwacht en begrijp nog steeds niet waarom ze dat vorige zomer zo knullig hebben gedaan.
Waar ik niet over te spreken ben, is dat Oxxio meteen ook mededeelt dat de tlv bij mijn modelontract nu ook tussendoor mag veranderen. Dat lijkt me dus echt niet passen bij de geest van het modelcontract met alleen een aanpassing per 1 januari of 1 juli van de tarieven. Het modelcontract heb ik gekozen om in ieder geval duidelijkheid te hebben gedurende dat half jaar. Omdat ik netto teruglever is dat dus volledig van tafel, want je hangt dan weer helemaal aan hun salderingsmethode. Dan moet ik toch maar weer gaan shoppen voor 1 juli.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-05 11:18
Daar gaan we weer……
Modelcontract sinds juli 2022.
Ook ik heb de email gehad met dezelfde strekking. Nu met het verhaal dat er nieuwe voorwaarden van kracht zouden zijn geweest per 5 sept en dan een hyperlink naar nieuwe voorwaarden die van 02-2023 zijn??
Dus “ omdat we niet geinformeerd hebben rond 5 sept naar de voorwaarden van feb 2023” ?

Maargoed….. die situatie is niet veel anders als toen rond 5 sept. Volgens de voor mij geldende voorwaarden mogen deze voorwaarden niet aangepast worden (art. 7.5) toen niet, en nu dus ook niet. Dus ook nu blijf ik van mening dat de tlv gelijk blijft aan kale levertarief (art. 3).
Had toen ook al een zaak aangespannen bij de geschillencommissie, 1 week voor de zittingsdatum een schikking getroffen met Eneco dat alles zou blijven zoals het was. Denk dat ik de zaak moet gaan heropenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ze zoeken naar uitweg om onder de hoge TLV uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:21
Ik heb gisteren bericht gekregen dat de TLV (61 cent) blijft zoals deze is tot juli '23.
Dan begint het nieuwe energiejaar voor mij en zal het 9 cent worden.
Ik heb een modelcontract afgesloten in juli '22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Dorus12 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:35:
Ik heb gisteren bericht gekregen dat de TLV (61 cent) blijft zoals deze is tot juli '23.
Dan begint het nieuwe energiejaar voor mij en zal het 9 cent worden.
Ik heb een modelcontract afgesloten in juli '22.
Modelcontract is voor onbepaalde tijd. Er is dus geen ‘nieuw’ contractjaar tenzij je zelf natuurlijk om een gewoon contract van 1 jaar hebt gevraagd.
Ik begrijp dat jij een vaste TLV had afgesproken van 61ct, netjes! Veruit de meeste van ons hebben een TLV gelijk aan kale levertarief normaal.
Bij mij is het kale levertarief per 01-01 goedkoper geworden en daarmee uiteraard ook minder TLV ( van 61 naar 45). Houd voor mij wel in dat de TLV dus niet zomaar naar 9ct kan, toen niet, nu niet en in de toekomst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Modelcontract is voor onbepaalde tijd. Er is dus geen ‘nieuw’ contractjaar tenzij je zelf natuurlijk om een gewoon contract van 1 jaar hebt gevraagd.

Bij mij is het kale levertarief per 01-01 goedkoper geworden en daarmee uiteraard ook minder TLV ( van 61 naar 45). Houd voor mij wel in dat de TLV dus niet zomaar naar 9ct kan, toen niet, nu niet en in de toekomst niet.
Klopt er is geen nieuw contractjaar daarom schreef ik ook energiejaar (jaarrekening).
Het moment van de uitbetaling.
Ze kunnen natuurlijk altijd de voorwaarden wijzigen bij een modelcontract (bv. TLV) zolang ze zich maar houden aan hun eigen regels.
Maar ik heb nu dus bericht gehad dat die 61 cent in ieder geval blijft tot mijn energiejaar om is.
Ik ga in mei eens kijken waar ik het beste naartoe kan gaan zodat de opzegging op tijd bij ze aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
En hoe kom je erbij dat ze altijd de voorwaarden mogen veranderen?? Dat mogen ze dus niet!
Lees even je voorwaarden art 7.5.
En daarmee dus ook niet de TLV aanpassen, art.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:41:
En hoe kom je erbij dat ze altijd de voorwaarden mogen veranderen?? Dat mogen ze dus niet!
Lees even je voorwaarden art 7.5.
En daarmee dus ook niet de TLV aanpassen, art.3
Dit staat er bij mij:
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10 dagen voor ingangsdatum.
Volgens mij is de wetgeving zo dat algemene voorwaarden mogen worden gewijzigd, waarbij de consument tijdig moet worden geïnformeerd èn de overeenkomst (kosteloos) mag opzeggen.

Aanvankelijk hadden ze daar niet aan voldaan op 5 sept. 2022. Dat erkennen ze nu ook en sturen nu deze wijziging alsnog. (sommigen 1 mei, 1 juni of 1 juli)
Ik denk dat minstens 1 maand voor ingang wijziging van algemene voorwaarden, “tijdig informeren” is.

Als jij andere informatie/inzicht hierop hebt, ben ik benieuwd! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Precies dat staat er bij ook.

We hebben het hier niet over algemene voorwaarden maar over het voorwaardenoverzicht.
Of de algemene voorwaarden mogen veranderen staat hier dus niet ter discussie.

Blijft dus de vraag over: Welke wettelijke regeling of besluit van de overheid heeft dan plaatsgevonden waardoor het voorwaardenoverzicht aangepast mag worden?
Juist, geen enkele!
Dus blijft het voorwaardenoverzicht ongewijzigd van kracht en daarmee dus ook art. 3.

Benieuwd of mijn visie hierop klopt🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Er zijn ook voor modelcontracten veranderingen van de voorwaarden mogelijk.
Anders zou dat betekenen dat als men eenmaal een modelcontract heeft dat voor het leven zou zijn.
Mijn inziens is een verandering van de voorwaarde (welke dan ook) mogelijk mits men dat vooraf duidelijk communiceerd met de klant.
Daarmee krijg je de keuze of instemmen of opzeggen.
En aan de comminicatie vanuit eneco ontbrak het in ieder geval bij mij tot gisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:21:
Precies dat staat er bij ook.

We hebben het hier niet over algemene voorwaarden maar over het voorwaardenoverzicht.
Of de algemene voorwaarden mogen veranderen staat hier dus niet ter discussie.

Blijft dus de vraag over: Welke wettelijke regeling of besluit van de overheid heeft dan plaatsgevonden waardoor het voorwaardenoverzicht aangepast mag worden?
Juist, geen enkele!
Dus blijft het voorwaardenoverzicht ongewijzigd van kracht en daarmee dus ook art. 3.

Benieuwd of mijn visie hierop klopt🧐
Ik denk dat je een semantische discussie over “algemene voorwaarden” vs “voorwaardenoverzicht” juridisch echt zinloos is.

Voorwaarden mogen door een leverancier gewijzigd worden als aan de volgende eisen wordt voldaan:
- tijdig en volledig informeren
- recht op kosteloos overeenkomst opzeggen.

Maakt het naampje van de voorwaarden niet uit.

Voor meer informatie:
https://www.acm.nl/nl/ond...nten/algemene-voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
H. Lal schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Ik denk dat je een semantische discussie over “algemene voorwaarden” vs “voorwaardenoverzicht” juridisch echt zinloos is.

Voorwaarden mogen door een leverancier gewijzigd worden als aan de volgende eisen wordt voldaan:
- tijdig en volledig informeren
- recht op kosteloos overeenkomst opzeggen.

Maakt het naampje van de voorwaarden niet uit.

Voor meer informatie:
Niet helemaal mee eens. Bij je modelcontract zitten 2 voorwaarden.
-algemene voorwaarden
-voorwaardenoverzicht
De 1ste zou mss aangepast mogen worden
De 2de kan niet zomaar veranderen, als dat wel zou kunnen heeft die dus totaal geen waarde en kan net zogoed niks afspreken.
Maargoed, ieder een eigen mening😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Niet helemaal mee eens. Bij je modelcontract zitten 2 voorwaarden.
-algemene voorwaarden
-voorwaardenoverzicht
De 1ste zou mss aangepast mogen worden
De 2de kan niet zomaar veranderen, als dat wel zou kunnen heeft die dus totaal geen waarde en kan net zogoed niks afspreken.
Maargoed, ieder een eigen mening😁
Ik dacht dat je een juridisch geitenpaadje had om de huidige voorwaarde van terugleververgoeding (kale levertarief) te continueren. Helaas zie ik je die niet geven.

Eneco maakt nu handig gebruik van het vacuüm in wetgeving (en interpretatie daarvan), om elektra zeer laag in te kopen (lage tlv) en hoog te verkopen ((model)contracten met hoge elektraprijzen).

Tot de nieuwe wetgeving van kracht wordt (mbt afbouwen salderen en minimum terugleververgoeding) zijn zonnepaneel bezitters overgeleverd aan de grillen van energieleveranciers ipv de marktwaarde van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
H. Lal schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ik dacht dat je een juridisch geitenpaadje had om de huidige voorwaarde van terugleververgoeding (kale levertarief) te continueren. Helaas zie ik je die niet geven.

Eneco maakt nu handig gebruik van het vacuüm in wetgeving (en interpretatie daarvan), om elektra zeer laag in te kopen (lage tlv) en hoog te verkopen ((model)contracten met hoge elektraprijzen).

Tot de nieuwe wetgeving van kracht wordt (mbt afbouwen salderen en minimum terugleververgoeding) zijn zonnepaneel bezitters overgeleverd aan de grillen van energieleveranciers ipv de marktwaarde van elektra.
Heb ik al eerder gegeven, ik blijf bij mijn mening dat het voorwaardenoverzicht niet aangepast kan worden omdat Eneco dat zo graag wil.😠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Heb ik al eerder gegeven, ik blijf bij mijn mening dat het voorwaardenoverzicht niet aangepast kan worden omdat Eneco dat zo graag wil.😠
ACM zegt:
Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn vaak de kleine lettertjes bij een koop of dienst. Er zijn allerlei namen voor, bijvoorbeeld: betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, bezorgregeling, servicevoorwaarden, leveringsvoorwaarden of reparatievoorwaarden. Voor de wet zijn dit allemaal ‘algemene voorwaarden’.
Daarbij zeggen ze over het wijzigen van deze “voorwaarden”:
Levert u doorlopend producten of diensten? En wilt u tussentijds uw algemene voorwaarden wijzigen? Dat mag alleen als u voldoet aan alle 3 de volgende voorwaarden.
Bij afsluiting van het abonnement moet al in de voorwaarden staan dat u ze tussentijds mag veranderen.
De verandering moet redelijk zijn. U mag bijvoorbeeld niet de prijs verhogen binnen 3 maanden nadat het abonnement is afgesloten. En u mag door de wijziging niet iets heel anders gaan leveren dan eerst afgesproken, zonder dat de consument mag opzeggen. Bijvoorbeeld opeens een heel ander lesprogramma op uw sportschool, of een vegetarische maaltijdbox in plaats van een maaltijdbox met vlees.
U moet de nieuwe voorwaarden naar de consument sturen. Een advertentie in de krant, of een kort berichtje aan u dat er iets verandert, is niet genoeg.
Voldoet u niet aan alle 3 de voorwaarden? Dan mag u de algemene voorwaarden niet wijzigen. Doet u dat toch? Dan heeft de consument het recht de gewijzigde algemene voorwaarden ongeldig te maken.
Nogmaals de link voor de volledigheid:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Ik heb de link gezien en gelezen.
Denk dat wij elk onze eigen mening hebben.
Jij hebt het over algemene voorwaarden en ja die zitten ook bij het modelcontract.
Ik heb het over het voorwaardenoverzicht, is iets totaal anders.

Daarnaast staat in je laatste quot:

Bij afsluiting van het abonnement moet al in de voorwaarden staan dat u ze tussentijds mag veranderen.

Staat ook niet in het voorwaardenoverzicht.
Vandaar dat ik bij mijn mening blijf.

Ps, No hard feelings😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:42:
Ik heb de link gezien en gelezen.
Denk dat wij elk onze eigen mening hebben.
Jij hebt het over algemene voorwaarden en ja die zitten ook bij het modelcontract.
Ik heb het over het voorwaardenoverzicht, is iets totaal anders.

Daarnaast staat in je laatste quot:

Staat ook niet in het voorwaardenoverzicht.
Vandaar dat ik bij mijn mening blijf.

Ps, No hard feelings😊
Lees dan (het door jou aangehaalde) artikel 7.5 er nog maar eens:
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10 dagen voor ingangsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Ja precies, dat dus!
Staat er dus niet, lees zelf maar😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Aadjuh_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:49:
Ja precies, dat dus!
Staat er dus niet, lees zelf maar😂
Ik heb met je te doen, man. Slachtoffer van matig onderwijs in “begrijpend lezen”.

Er staat:
Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet.
Dus Eneco maakt als volgt gebruik van deze bepaling:
Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven wijzigen, volgens een bestaande wettelijke regeling.
Namelijk het mogen wijzigen van voorwaarden (als aan die 3 door ACM genoemde randvoorwaarden wordt voldaan).

Maar zoals je al zei: het is mooi geweest, ik kan je niet tot nieuwe inzichten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Inderdaad, mooi geweest.
Als Eneco niet aanpast dan weten we over enkele maanden wie er gelijk had.

Fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik heb ook zo'n zelfde mail gehad van Eneco. Dus tot 1 juli nog de oude vergoeding. En mijn tarief is nog steeds vrij hoog, dus dat is mooi. Het tarief verschilt zo te zien per persoon afhankelijk van wanneer je contract is afgesloten en wanneer het voor het laatst gewijzigd is.

Rond 1 juli dus tijd om eens rond te kijken of er op dat moment nog een partij meer betaalt dan de 9 cent van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je hebt wel zonnepanelen en wekt zelf meer stroom op dan je verbruikt over een jaar (terugleververgoeding)

Voor alle stroom die je in een verbruiksjaar zelf meer opwekt dan verbruikt, krijg je een terugleververgoeding. Die vergoeding is gelijk aan je huidige normaaltarief, zonder overheidsheffingen en btw. Omdat we jou niet tijdig hebben geïnformeerd, verandert er voor jou tot 1 juli 2023 niets. De terugleververgoeding van € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw, geldt vanaf 1 juli 2023.

Ontvang je tussen 5 september 2022 en 1 juli 2023 een terugleververgoeding? Dan kan het zijn dat je onterecht een lagere terugleververgoeding hebt ontvangen dan waar je recht op hebt. Als dit het geval is, compenseren we dit natuurlijk en ontvang je het bedrag (na verrekening met eventuele openstaande bedragen) binnen drie maanden na je jaarnota in augustus 2023. Vanaf dat moment weten we namelijk precies hoeveel stroom je hebt opgewekt en verbruikt.

Gedurende je modelcontract kan de terugleververgoeding opnieuw wijzigen. Dat kan ook op andere data dan 1 januari of 1 juli. In dat geval stellen we je hiervan op tijd en persoonlijk op de hoogte.
Kijk, net weer mail gehad. Dit lijkt me verder wel correct. Dus per 1 juli even shoppen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Nu word het nog gekker. excuus van Eneeco.
Excuus. Door een vergissing heb je onlangs een onjuiste e-mail ontvangen, hierbij ontvang je de juiste e-mail.
Onze excuses hiervoor. Maar we hebben goed nieuws. Omdat het voor jou voordeliger is wordt voor de duur van je vaste prijs contract je terugleververgoeding vanaf 1 april 2020 teruggezet naar € 0,092 per kWh, 
Dus TLV van 17 cent naar 9 cent is voor ons voordeliger...
Misschien iemand overwerkt daar ?

De regels hebben ze gewijzigd.
1 April 2020 naar :een tarief ter grootte van het normaaltarief, exclusief overheidsheffingen en btw. 
5 Sept 2022 naar : vast 9 cent.
( wat voor 1 april 2020 de regel was weet ik niet..moet dat nog uitzoeken).

Dus als ik het zo begrijp..... dwingen ze mij ... toch naar de 9 cent ..door 2x een wijziging terug te draaien. iets met een boemerang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Zou het kunnen dat jij een 17 cent vast tarief inclusief belastingen etc hebt? Dan kan dat exclusief belasting minder dan 9 cent zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljfsipke
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 22:39
X21r schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:11:
De regels hebben ze gewijzigd.
1 April 2020 naar :een tarief ter grootte van het normaaltarief, exclusief overheidsheffingen en btw. 
5 Sept 2022 naar : vast 9 cent.
( wat voor 1 april 2020 de regel was weet ik niet..moet dat nog uitzoeken).

Dus als ik het zo begrijp..... dwingen ze mij ... toch naar de 9 cent ..door 2x een wijziging terug te draaien. iets met een boemerang...
Hier ook die mail ontvangen met deze wijzigingen. Alleen lijkt Eneco over het hoofd te zien dat wij in 2021 een contact hebben gesloten met een TLV thv normaaltarief ex overheidsheffingen en btw.

In de e-mail met contractbevestiging hebben zij die voorwaarden bevestigd. Succes met het terugdraaien van die voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
Ljfsipke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:10:
[...]

Hier ook die mail ontvangen met deze wijzigingen. Alleen lijkt Eneco over het hoofd te zien dat wij in 2021 een contact hebben gesloten met een TLV thv normaaltarief ex overheidsheffingen en btw.

In de e-mail met contractbevestiging hebben zij die voorwaarden bevestigd. Succes met het terugdraaien van die voorwaarden.
Ben ik toch niet de enigste die er ook zo over denk👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
NTS schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:22:
Zou het kunnen dat jij een 17 cent vast tarief inclusief belastingen etc hebt? Dan kan dat exclusief belasting minder dan 9 cent zijn?
Neen echt 17 cent gehad zie afrekening onder aan.
https://gathering.tweaker...message/74921398#74921398

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 06:45
_O-

Hier moet de backoffice van Eneco nog gaan uitleggen waarom er een jaarnota is opgesteld van 9,5 maanden, terwijl op de website heel duidelijk stond: "Wij salderen per contractjaar. Niet per kalenderjaar. Dat zijn wij verplicht. Na een periode van 12 maanden kijken we hoeveel stroom je hebt afgenomen en hoeveel stroom je hebt terug geleverd. De verrekening ervan zie je terug op je jaarnota."

En ja, ik zeg dat het stond op de website, want de website is onlangs vernieuwd, zie ik. Maakt niet uit, want ik heb toch even mooi een screenshot gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:04
Deze vraag paste beter in andere topic, dus verplaatst. excuses

[ Voor 91% gewijzigd door Hansieo op 03-04-2023 08:47 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 08:07

Nikeo

Jawelles

Waarom heb ik nu weer een andere mail dan jullie 8)7

Ik ben klant geworden op 2 augustus (ingang per 19 september '22) Hollandse wind & zon modelcontract variabel. In het contract staat die 61 cent tlv vanaf 19 sept.

Sowieso ben ik nooit geïnformeerd over de lagere tlv. Ik wist het heus via het nieuws en dit forum maar wat een janboel. Heeft het zin om hier tegen te protesteren? Rond half april speel ik gelijk wbt zonneopwek vs verbruik vanaf die 19 sept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG8JXUigSXbpjWuRb2NIyEDwDzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmIOcUbX5buaW32AXxiU46OD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Nikeo op 02-04-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theburninglink
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 14:59
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:08:
Inmiddels ben ik over naar Engie, en gisteren kreeg ik de afrekning van Eneco (contract sinds juni 2022). 2 weken geleden heeft Eneco bevestigd dat ik tot nader bericht de oude TLV zou krijgen.

[Afbeelding]

Als ik mijn verbruik van 1-6-22 tot en met vandaag neem dan kom ik op ongeveer -2200kWh uit. Mijn contract startte echter medio juni - en eindigde 16-2-2023 - dus die -2007 zal wel ongeveer kloppen; lees ik het nou goed dat ze mijn totale teruglevering binnen de periode tot 5-9 laten vallen (terwijl ik in dec/jan een behoorlijk verbruik had ivm all-electric en wat bouwactiviteiten) waardoor ik per saldo het hoge TLV-tarief krijg? Het oogt wat vreemd dat ik tussen 1-1 en 16-2 0kWh verbruik had.

Dan snap ik alleen die 36ct weer even niet; is dat excl BTW en belastingen de 58ct die in mijn contract stond als TLV-vergoeding?

[Afbeelding]
Ik zit in precies dezelfde situatie als jij, deze maand is mijn contract bij Engie ingegaan en heb ik de eindnota van Eneco gekregen. Ook met een TLV van 36ct per 01-07.
Ik had al contact met een "klantexpert" i.v.m. een lopende klacht over het niet informeren van de TLV, hier heb ik ook reactie op gehad dat dit nog verrekend wordt maar ook hier wordt met 36ct gerekend.
Persoonlijke berekening
Op basis van uw eindnota heb ik een persoonlijke berekening gemaakt. Uit onze gegevens blijkt dat u:
• voor de periode 5 september 2022 tot 1 april 2023 voor 182 kWh € 0,09 heeft ontvangen

De compensatie bereken wij over 182 kWh, dit is de teruglevering over de periode vanaf 5 september 2022 tot einddatum van uw stroomcontract. Hierover hebben wij u per kWh € 0,09 betaald, maar u had over deze periode per kWh 0,36073 moeten ontvangen. Daarom compenseren wij u € 49,27. ( € 0,36073 – €0,09* 182 = € 49,27)
Ik heb direct gereageerd met de vraag hoe ze bij die 36ct komen, maar ik heb nog geen reactie mogen ontvangen.

'I reject your reality and substitute my own'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Top, Hoor graag als je wat meer weet.. Ik heb nog geen contact opgenomen na mijn lange telefoontje van vorige week, dat komt komende week wel weer een keer

Ik werd vandaag wel gebeld door Eneco met een "goed aanbod" om klant te worden n.a.v. mijn opzegging; ik gaf aan dat ik weg was gegaan vanwege het gedoe met de TLV en dat als hij dat probleem niet kon oplossen ik niet geinteresseerd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theburninglink
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 14:59
Ah, mijn tarief is op 01-07 gewijzigd. Maar ik kan de mail niet terugvinden in mijn inbox. Waarschijnlijk ben ik dan per brief geïnformeerd, al staat me er oprecht niks van bij.
De terugleververgoeding was altijd uw kale leveringstarief. Bij het aangaan van uw contract was dat € 0,58556. U had bij ons een modelcontract. De tarieven van een modelcontract veranderen in januari en juli. Op 17 juni 2022 hebben wij u geïnformeerd dat de tarieven omlaag gingen. In de bijlage treft u dit bericht nogmaals aan.
Uw kale leveringstarief werd per 1 juli 2022 € 0,36073, dit werd dus ook uw terugleververgoeding.

'I reject your reality and substitute my own'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
theburninglink schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:52:

De tarieven van een modelcontract veranderen in januari en juli. Op 17 juni 2022 hebben wij u geïnformeerd dat de tarieven omlaag gingen
[...]
Weer een nieuwe afwijkende melding van Eneeco.

Ik zou zeggen. geen 30 dagen van te voren gemeld dus deze wijziging ( verlaging) accepteer ik niet. ik blijf bij 0,58..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Nikeo schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:16:

Ik ben klant geworden op 2 augustus (ingang per 19 september '22) Hollandse wind & zon modelcontract variabel. In het contract staat die 61 cent tlv vanaf 19 sept.

Sowieso ben ik nooit geïnformeerd over de lagere tlv. Ik wist het heus via het nieuws en dit forum maar wat een janboel. Heeft het zin om hier tegen te protesteren? Rond half april speel ik gelijk wbt zonneopwek vs verbruik vanaf die 19 sept.

[Afbeelding]
Wanneer heb je deze mail binnengekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

civspeler schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:59:
[...]

Wanneer heb je deze mail binnengekregen?
30 maart om 16:34. Bezwaarmail is de deur uit. Paar uur later een gemiste oproep van Eneco. Nog niks gehoord verder. Ze hebben niet opnieuw gebeld. Doe het ook liever via mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
Nikeo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:27:
[...]

30 maart om 16:34. Bezwaarmail is de deur uit. Paar uur later een gemiste oproep van Eneco. Nog niks gehoord verder. Ze hebben niet opnieuw gebeld. Doe het ook liever via mail
Raar verhaal weer. Als ze je destijds al eerder geïnformeerd hebben, dan hadden ze dat nu niet opnieuw hoeven doen. :') Blijkbaar zijn ze ook niet erg zeker van hun zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Laatst online: 04-05 17:49

Esumontere

Floep, banaan.

De jaarrekening ontvangen, en uiteraard is die incorrect! Ondanks alle emails dat ze netjes volgens afgesproken tarief zouden betalen is mijn teruglevering sinds 5 sep 2022 afgerekend met 9 ct/kWh. Dus maar weer een email gestuurd met hun eigen email in de bijlage. Mochten ze moeilijk doen dat gaat de rechtsbijstand ingeschakeld worden. Gelukkig ga ik weg bij die boevenbende per 23 mei.

EDIT: Contact gehad via de chat met Eneco, kennelijk geven ze zichzelf 3 maanden de tijd ná het verkrijgen van de jaarnota om daar een correctie op te sturen. Stond in de email die ik op 28 maart heb ontvangen, zo blijkt. Het is kennelijk te moeilijk om het in 1 keer goed te doen...

[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 10-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 23:12
@Esumontere bij de jaarrekening die ik vorige week ontving, precies hetzelfde.
Eind maart heb ik een mail gehad, waarin is aangegeven dat men mij niet heeft geïnformeerd over de TLV-wijzging per 5 september en dat daarom tot 1 juli er voor mij niets verandert.
Het kan idd tot 3 maanden duren voordat er een correctie op de jaarnota komt.

Wat me verder nog dwars zit, is hoe de saldering wordt aangepakt.
Mijn modelcontract ging op 1 mei vorig jaar in. Het resultaat is als volgt:

Peri Begindatum Einddatum kWh TLV
1 01/05/2022 01/07/2022 -2010 € 0,59
2 01/07/2022 05/09/2022 -2168 € 0,36
3 05/09/2022 01/01/2023 723 € 0,09
4 01/01/2023 01/04/2023 1167 € 0,09
5 01/04/2023 29/04/2023 -376 € 0,09

Het nettoverbruik vanuit periode 3 en 4 wordt eerst weggestreept tegen de netto teruglevering van periode 1.
Ik meen hier een keer gelezen te hebben dat eerst wordt weggestreept vanaf eind naar begin.

Met de persoon aan de telefoon kwam ik niet verder. De eerste mensen die sprak, kon ik sowieso niet duidelijk maken wat mijn probleem is en de andere kwam niet verder dan 'ja meneer, zo werkt het systeem'.
Iemand hier nog ervaringen mee?

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 10-05-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Nikeo schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:16:
...
Ik heb inmiddels bericht terug. Een overwinning maar details wbt de belofte staan er niet in. Daar moet ik dan maar weer even achteraan maar het begin is er. Ik vertrouw het namelijk nog niet. Er zal wel gegoocheld worden met periodes of zo. Maar bij 2500-3000 kWh terugleveren voor 9 cent of 63 cent maakt het wel de moeite.
Teruglevertarief
Omdat we u niet tijdig hebben geïnformeerd, is er tot 1 mei 2023 niks veranderd. De terugleververgoeding van € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw, geldt vanaf 1 mei 2023. Als u tussen 5 september 2022 en 1 mei 2023 een terugleververgoeding heeft ontvangen, dan kan het zijn dat u onterecht een lagere terugleververgoeding heeft ontvangen dan waar u recht op heeft. Als dit het geval is, compenseren we dit natuurlijk en ontvangt u het bedrag ,na verrekening met eventuele openstaande bedragen, binnen drie maanden na de jaarnota in september 2023. Vanaf dat moment weten we namelijk precies hoeveel stroom u heeft opgewekt en verbruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Nikeo op 27-05-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:23
Hier een onverwacht meevallertje. Ik had een jaarcontract met ca. 46 ct/kWh TLV dat eindigde op 15-3. Op 16-3 ben ik overgegaan naar Engie (modelcontract).
Kort na de overstap de eindafrekening, waarbij het overschot van hele jaar netjes is afgerekend tegen 46 ct/kWh. En voor die ene dag kreeg ik 9 ct/kWh voor het overschot. Dat was wel een hele zonnige dag dus jammer dat ik net die ene dag maar 9 ct kreeg, maar al met al was de 'schade' maar een paar euro. En bovendien eigen schuld, had ik het contract bij Engie maar een dag eerder moeten laten ingaan.

Krijg ik deze week onverwachts een mail van Eneco met een factuur waarbij ik nog een paar euro ontvang. Zonder verdere specifactie van aantal kWh of tarief, alleen een omschrijving 'Compensatie terugleververgoeding 15-3-2023 tot 16-3 2023'.

Leuk en vriendelijk bedankt, maar waarom???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Out.of.Control schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:35:

Krijg ik deze week onverwachts een mail van Eneco met een factuur waarbij ik nog een paar euro ontvang. Zonder verdere specifactie van aantal kWh of tarief, alleen een omschrijving 'Compensatie terugleververgoeding 15-3-2023 tot 16-3 2023'.

Leuk en vriendelijk bedankt, maar waarom???
Omdat ze bij ENECO al bijna 10 maanden
" Out of Control " zijn :)F

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Vorige week heb ik m'n compensatienota binnengehad. Het was een kale nota, zonder verdere toelichting, erg ondoorzichtig. En om eerlijk te zijn had ik meer compensatie verwacht, maar dat was waarschijnlijk wishful thinking. :')

Zojuist heb ik het zelf allemaal even in een sheet gegooid, en het klopte perfect. Toch netjes van Eneco dat ze het zo hebben afgehandeld, al hadden ze natuurlijk ook eigenlijk weinig keus.

M'n vakantie van vorige maand is in elk geval weer terugverdiend! :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik ben bezig met een verkeerde eindnota van iemand. Hoe krijgen jullie de compensatienota. De klachtenservice is een drama namelijk :'(

[ Voor 95% gewijzigd door Dre op 13-07-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:43:
Ik ben bezig met een verkeerde eindnota van iemand. Hoe krijgen jullie de compensatienota. De klachtenservice is een drama namelijk :'(
Uit de email van Eneco:
Ontvang je tussen 5 september 2022 en 1 juli 2023 een terugleververgoeding? Dan kan het zijn dat je onterecht een lagere terugleververgoeding hebt ontvangen dan waar je recht op hebt. Als dit het geval is, compenseren we dit natuurlijk en ontvang je het bedrag (na verrekening met eventuele openstaande bedragen) binnen drie maanden na je jaarnota in juli 2023. Vanaf dat moment weten we namelijk precies hoeveel stroom je hebt opgewekt en verbruikt.
Ze zullen dus binnen 3 maanden zelf met een correctie komen. Daar wacht ik nu zelf ook op nadat ik de eindnota al heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 08:50
Fest schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:02:
Ze zullen dus binnen 3 maanden zelf met een correctie komen. Daar wacht ik nu zelf ook op nadat ik de eindnota al heb gehad.
Dan zou ik toch even mailen/chatten/bellen en aangeven dat je een verkeerde afrekening hebt en of het klopt dat ze bezig zijn met de correctie en die binnen 3 maanden krijgt. Dan heb je in ieder geval iets meer duidelijkheid dan alleen afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
Truus01 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Dan zou ik toch even mailen/chatten/bellen en aangeven dat je een verkeerde afrekening hebt en of het klopt dat ze bezig zijn met de correctie en die binnen 3 maanden krijgt. Dan heb je in ieder geval iets meer duidelijkheid dan alleen afwachten.
Dit, inderdaad.

Ik heb destijds via de chat navraag gedaan. Je kunt er dan ook voor kiezen om een afschrift van de chat via de mail te krijgen. Dan heb je eventuele bevestiging en toezeggingen meteen op schrift. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door civspeler op 25-07-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Big surprise. Nog meer geld!

Omschrijving
Terugleveringsvergoeding (BTW VRIJ) compensatie terugleververgoeding van 2023-04-01 tot 2023-07-01
€ -534,08
Totaalbedrag op deze nota € -534,08
U krijgt terug: ¤€534,08

Ik begrijp niet waarom.... Maar stort maar.

[ Voor 12% gewijzigd door Gieliovd520 op 08-08-2023 06:47 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Gieliovd520 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 06:46:
Big surprise. Nog meer geld!

Omschrijving
Terugleveringsvergoeding (BTW VRIJ) compensatie terugleververgoeding van 2023-04-01 tot 2023-07-01
€ -534,08
Totaalbedrag op deze nota € -534,08
U krijgt terug: ¤€534,08

Ik begrijp niet waarom.... Maar stort maar.
Hier ook. Terwijl de jaarnota ook tot 1-7 liep. :+

Hopelijk staat het er snel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hier ook een correctie nota ontvangen, alleen klopt deze bij mij niet (te weinig ontvangen) Controleer dus goed of deze wel correct is. Eneco gaat het nu uitzoeken en kan het 10 weken duren voordat ik reactie heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Ben ieder geval blij dat ik ook in de pen geklommen ben toen ze plots met die vreemde daling in TLV kwamen niet (tijdig) communiceerden etc, Ik leverde vorig jaar geloof ik 1500-2000 terug en daar heb ik straks €950 voor gekregen. Ik teken ervoor.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-05 10:47
Hier ook tijdens mijn vakantie een eenmalige vergoeding gekregen. 2 nota's.
Voor de periode 5-9-2022 tot 31-12-2022 is keurig €0,52425 per kWh vergoed, maar periode 1-1-2023 tot 1-7-2023 kom ik uit op €0,36 per kWh. Zou toch ook €0,52425 moeten zijn?

• civspeler
SCO89 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:53:
Hier ook tijdens mijn vakantie een eenmalige vergoeding gekregen. 2 nota's.
Voor de periode 5-9-2022 tot 31-12-2022 is keurig €0,52425 per kWh vergoed, maar periode 1-1-2023 tot 1-7-2023 kom ik uit op €0,36 per kWh. Zou toch ook €0,52425 moeten zijn?
Niet per se. Waarom denk je dat?

Bij veel (variabele) contracten verandert het kale levertarief per 01-07 van elk jaar. En dan verandert je TLV dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-05 18:42
Wie kan mij weg wijs en advies geven . Het gaat om terugleververgoeding van na 5 september 2022. Eneco doet hier erg moeilijk over.

Mail van 9 oktober 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkDd9aOdJs7UwRcA_qLdZoLA3Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxNZJ8R4qaBRZ7IRc92x5eZz.png?f=fotoalbum_large

Mail van 13 oktober 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1LcgEQWkw0cuzZ_DQWRSrx7h_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXaiixr8XZHYBQd4G5bGDp31.png?f=user_large

Na een reactie van mij op de mail van 9 oktober 2023 kwam van Eneco deze mail op 10 oktober 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmYwR3N2qaM_tav6SDmRxMqL-ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZOeuKlVc8Mu2ePDQzLcmUgx.png?f=fotoalbum_large

Wat moet ik hier mee? Alles "lijkt" toch zo klaar als een klontje?

En waarvoor heb ik informatie en ondersteuning nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
als je de 2 mails in de tijdlijn goed zet klopt het toch?

edit: ik zie het, 2022. Ik heb niks gezegd

[ Voor 28% gewijzigd door ron322 op 12-10-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
M.B.te L. schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:57:
Wie kan mij weg wijs en advies geven . Het gaat om terugleververgoeding van na 5 september 2022. Eneco doet hier erg moeilijk over.
Wat bijzonder zeg. Eneco heeft de Consumentenbond eerder laten weten dat bij een vast contract hun terugleververgoeding wel degelijk ook vast staat.
https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contract:
"Van de 31 onderzochte energieleveranciers, hanteert het merendeel bij een vast contract zowel voor geleverde als teruggeleverde stroom vaste prijzen. Een paar leveranciers zijn daar minder duidelijk over. Zo staat in de productvoorwaarden van Delta energie dat het bedrijf de hoogte van de terugleververgoeding kan aanpassen. En ook klanten van Eneco kregen eerder te horen dat de tarieven voor teruglevering konden wijzigen gedurende de looptijd van het contract. Een fout, aldus Eneco. Beide leveranciers hebben aan de Consumentenbond laten weten dat ook bij hen vast echt vast is."

Misschien ook maar even dit artikel als reminder naar de klantenservice van Eneco sturen, en cc naar de Consumentenbond.

Ik zou ook niet weten waarom ze telefonisch contact moeten hebben. Zou kunnen dat ze 'uit coulance' iets willen regelen wat ze weer niet zwart-op-wit willen hebben voor andere klanten. Maar ze moeten het inderdaad gewoon regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 12-10-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vorig jaar waren een aantal in dit forum, waaronder ikzelf, hier mee bezig. Wat bij ons hielp was een klacht in te dienen en eventueel naar de geschillencommissie te gaan voor 50 euro. Uiteindelijk is het niet zover gekomen en is alles netjes verrekend met 50 euro voor het ongemak. Als je terugzoekt vind je concrete voorbeelden.

Misschien is dit voor jou nu ook nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Laatst online: 03-05 13:19

Mail van 9 oktober 2023:

[Afbeelding]

Mail van 13 oktober 2022:

[Afbeelding]

Na een reactie van mij op de mail van 9 oktober 2023 kwam van Eneco deze mail op 10 oktober 2023:

[Afbeelding]

Wat moet ik hier mee? Alles "lijkt" toch zo klaar als een klontje?

En waarvoor heb ik informatie en ondersteuning nodig?
toon volledige bericht
Ik ben benieuwd. Wij zouden in oktober ook nog een correctie ontvangen, tot op heden hebben we nog niets van Eneco hierover gehoord. Als ik dit zo lees verwacht ik dat ik weer in de pen mag klimmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
@TalkingCarrot

Nog even ter informatie. Laatste bericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACkG-EtKC_sYzbIfNjnCwzOK7MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK4y12h0Awo4urvJQ3olZRc2.jpg?f=fotoalbum_large

Met een beetje mazzel is de correctie er binnen het jaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

M.B.te L. schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:45:
@TalkingCarrot

[Afbeelding]

Vergeet niet de rentevergoeding en inflatiecorrectie te vragen :)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
M.B.te L. schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:45:
@TalkingCarrot

[Afbeelding]

Ik wacht nog op een antwoord op mijn ticket :-p. Ach, wat ik het vat zit verzuurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik wacht nu al meer dan 3 maanden op compensatie voor de 9 eurocent waarvan Eneco mij niet geinformeerd heeft. En een kennis van mij ook al hetzelfde probleem. Zijn er mensen die al wel compensatie gekregen hebben, en welke stappen hebben jullie daarvoor moeten ondernemen. (Einddatum contract 1 juli 2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
2 september jaarnota 10 oktober compensatie TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodanh
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:01
Ik heb vorige week mijn eindnota ontvangen met de 0.09 TLV tot 1 Juli 2023.

Ik heb de mail met eindnota doorgestuurd naar de klantenservice dat ik daar niet mee eens. Met de mededeling dat ze mij vorig jaar een email hebben gestuurd dat er niks aan de TLV verandert tot 1 Juli 2023 omdat ze mij niet tijdig hadden geinformeerd.
Eneco belde snel terug dat ik gelijk heb en dat ze mij gaan compenseren. Blijkbaar hebben ze meerdere klachten hierover gehad en is het nu duidelijk wat ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Maar Eneco blijft zich als een ezel > 2 x aan dezelfde steen stoten |:(
Maarja , Rotterdammers hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Dre schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:42:
Ik wacht nu al meer dan 3 maanden op compensatie voor de 9 eurocent waarvan Eneco mij niet geinformeerd heeft. En een kennis van mij ook al hetzelfde probleem. Zijn er mensen die al wel compensatie gekregen hebben, en welke stappen hebben jullie daarvoor moeten ondernemen. (Einddatum contract 1 juli 2023).
Sinds mijn vorige reactie een maand verder en tot op heden niets gehoord. Klantenservice van Eneco helpt goed en ik heb nu een vast contact persoon, maar intern blijkt het nogal een puinhoop te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier ook een vast contactpersoon. Maar totaal onbereikbaar en beloofd terug te bellen, maar gebeurt niet :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
@TalkingCarrot @Dre @Dodanh

De correctie nota is binnen. De zaak is keurig opgelost. Het heeft alleen een hele tijd geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

M.B.te L. schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:43:
@TalkingCarrot @Dre @Dodanh

De correctie nota is binnen. De zaak is keurig opgelost. Het heeft alleen een hele tijd geduurd.
Hoe lang ben je bezig geweest. En wie was je contactpersoon bij Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Eneco blijft hoog en laag beweren dat ze maar € 0,09 uit kunnen keren. Een andere medewerker zegt dat ik helemaal geen terugleververgoeding gekregen heb op de eindnota omdat de zonnepanelen niet aangemeld zijn. Deze medewerker had een onbegrijpelijke uitleg over de post "Terugleveringsvergoeding (BTW VRIJ)" ( 8)7 :+ ) in de eindnota. Een andere medewerker beweert geen e-mail terug te kunnen vinden met de tekst:
Op 5 september 2022 hebben we een wijziging doorgevoerd in ons Voorwaardenoverzicht waarmee de terugleververgoeding is aangepast naar € 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw. Dit hebben we je toen niet laten weten, waarvoor onze excuses. Of deze wijziging iets voor jou betekent, lees je hieronder.
(Dus dat die € 0,09 per kWh niet voor mij geldt)

Ervaring met de klantenservice is dat ze overal wel een antwoord op hebben, dus ze lullen een ondeskundig iemand makkelijk onder de tafel. Als het te heet onder de voeten wordt dan wordt de verbinding verbroken. Of doorverbonden met de verkeerde afdeling.

Nu kan ik wel een aangetekende brief gaan sturen waarna mijn klacht vast op een andere afdeling komt te liggen en het opgelost wordt. Maar de wijze waarop de klantenservice vol overtuiging beweert dat de eindnota correct is verbaast mij. Ben ik de enige (N=2 weet ik uit mijn omgeving) met dit probleem. Gaat om een ferrarismeters met 1 telwerk waarbij de energieopwekker niet is aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dre schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:49:
Eneco blijft hoog en laag beweren dat ze maar € 0,09 uit kunnen keren. Een andere medewerker zegt dat ik helemaal geen terugleververgoeding gekregen heb op de eindnota omdat de zonnepanelen niet aangemeld zijn. Deze medewerker had een onbegrijpelijke uitleg over de post "Terugleveringsvergoeding (BTW VRIJ)" ( 8)7 :+ ) in de eindnota. Een andere medewerker beweert geen e-mail terug te kunnen vinden met de tekst:

[...]

(Dus dat die € 0,09 per kWh niet voor mij geldt)

Ervaring met de klantenservice is dat ze overal wel een antwoord op hebben, dus ze lullen een ondeskundig iemand makkelijk onder de tafel. Als het te heet onder de voeten wordt dan wordt de verbinding verbroken. Of doorverbonden met de verkeerde afdeling.

Nu kan ik wel een aangetekende brief gaan sturen waarna mijn klacht vast op een andere afdeling komt te liggen en het opgelost wordt. Maar de wijze waarop de klantenservice vol overtuiging beweert dat de eindnota correct is verbaast mij. Ben ik de enige (N=2 weet ik uit mijn omgeving) met dit probleem. Gaat om een ferrarismeters met 1 telwerk waarbij de energieopwekker niet is aangemeld.
toon volledige bericht
En waarom niet aangemeld? Is toch verplicht tegenwoordig volgens mij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• civspeler
klump4u schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:12:
[...]

En waarom niet aangemeld? Is toch verplicht tegenwoordig volgens mij.
Is volgens mij niet verplicht. Maar is wel een noodzakelijke voorwaarde om tlv te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Jaja,

Sinds 24 oktober 3 maanden verder en nog steeds 0 reactie vanuit Eneco. Het enige wat ze hebben aangegeven is dat ze mijn klacht in behandeling nemen, wat 3 maanden kan duren.

Daarom vandaag officieel de ingebrekestelling eruit gestuurd, met als uiterlijk termijn van reactie volgende week vrijdag en uiterlijk termijn van de gecorrigeerde nota op 31 januari incl. eventuele gemaakte juridische kosten als ze dit niet tijdig afhandelen.

Als ik vrijdag niets hoor gaat die door naar mijn jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

TalkingCarrot schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:32:
Jaja,

Sinds 24 oktober 3 maanden verder en nog steeds 0 reactie vanuit Eneco. Het enige wat ze hebben aangegeven is dat ze mijn klacht in behandeling nemen, wat 3 maanden kan duren.

Daarom vandaag officieel de ingebrekestelling eruit gestuurd, met als uiterlijk termijn van reactie volgende week vrijdag en uiterlijk termijn van de gecorrigeerde nota op 31 januari incl. eventuele gemaakte juridische kosten als ze dit niet tijdig afhandelen.

Als ik vrijdag niets hoor gaat die door naar mijn jurist.
Ik had redelijk veel succes met een voorbeeldbrief van de ACM:
https://www.consuwijzer.n...ht-aan-energieleverancier
Brief gewoon sturen als PDF naar e-mailadres ( enecozakelijk@eneco.com ?)

Je komt dan voorbij het eerstelijns callcenter, want die lijken haast geïnstrueerd om klanten af te poeieren. Hangen de telefoon op als ze geen zin hebben om je vraag te beantwoorden. Verbinden je door met een collega die het ook allemaal niet weet. Of verbreken de verbinding waardoor je weer een half uur in de wacht moet staan. Sluiten de chat af als ze geen zin hebben. Er lijkt geen tweedelijns callcenter te zijn of ze mogen je daar niet mee doorverbinden.

De brief zou ik wel iets aanpassen. En noem een einddatum (deadline) waarop je verwacht je geld terug te ontvangen en dat je anders verdere stappen gaat ondernemen. Een redelijk termijn lijkt me 3 weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 23-01-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel geld Eneco verdient door verkeerde nota's te sturen en mensen af te wimpelen. Er zullen best veel mensen zijn die het erbij laten zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Dre schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:27:
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel geld Eneco verdient door verkeerde nota's te sturen en mensen af te wimpelen. Er zullen best veel mensen zijn die het erbij laten zitten :/
We hebben ondertussen de correctienota ontvangen. Na het aanschrijven was het binnen een week opgelost.

Echter, de correctie klopt niet. Naar mijn eigen berekening mist er €250,- omdat Eneco met niet verklaarbare cijfers rekent, terwijl ik (met mijn oude meter) netjes op de aangegeven dagen de meterstanden heb doorgegeven.

Kortom, Excel uitgewerkt, screenshot gemaakt en klachtdossier is weer geopend. Ben benieuwd of ik iets fout doe, of dat Eneco enorm aan het prutsen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:33
Eneco maakt nog steeds een bende van de jaarrekening. Hier is-ie net binnengekomen en over het hele jaar braaf 9ct terugleververgoeding.

Nergens de hoge terugleververgoeding van het eerste kwartaal 2023 (ong) waarvoor ze nog een mail hadden gestuurd dat de hogere terugleververgoeding langer door zou lopen tot eind april, omdat Eneco de verlaging van dat tarief niet tijdig had aangekondigd. Was meen ik iets van 60ct terugleververgoeding.

Aangezien de PV hier een beetje is overgedimensioneerd (ahum) heb ik in die periode letterlijk honderden kWh's teruggeleverd. Zeker in april was de opbrengst gewoon hoog.

Dus alle Tweakers die klant zijn bij Eneco, let op je jaarrekening!
Ik ga in ieder geval protest aantekenen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-03 09:20
Hoi allemaal,
Even een vraagje. Mijn ouders hebben Eneco en zonnepanelen. Echter op de app is het verbruik altijd +- 1 kWh hoger als de terug levering. Dit is bij een dag met 9kWh of een dag met 23kWh terug levering. Weet iemand hoe dit werkt of wat hier aan de hand is. Dit voelt namelijk alsof ze het er gewoon om doen en dat klopt van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Je ouders zijn onbedoeld goed in eigen gebruik?
Klinkt als verkeerd meten of verkeerd interpreteren van gegevens.
Als verbruik niet op hetzelfde moment is als terugleveren kan je beide hoog hebben. Maar constant 1 verschil duidt op wat anders.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste