Software
Op https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp staat de open source implementatie van esphome voor de Ecodan warmtepompen. Je kan daarmee je warmte pomp monitoren en bedienen vanuit home assistant (Als je Asgard PCB draait, kan je de warmtepomp ook bedienen via een lokale web interface)Hardware
De integratie draait op een microcontroller. Hier vindt je meer info daarover.Standalone mode (geen HA nodig)
Asgard kan ook werken zonder HA. Je kan alle besturing doen met 1 dag historische data./f/image/4lOi2zbkfGBSHpdJRVCB7W7n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TkLVqlS4PiDMqU7AMQI9Iscd.png?f=fotoalbum_large)
Het is nu ook mogelijk on de melcloud wifi adapter als slave te gebruiken
Dit kan handig zijn wanneer je installateur nog bij melcloud moet, maar je toch alles lokaal via de esp wil regelen. voor meer info zie https://github.com/gekkek...p/blob/main/docs/proxy.mdDisclaimer
Gebruik is uiteraard op eigen risico en ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid. Het is een project wat ik in mijn vrije tijd doe, en niets voor vraag. Uiteraard gebruik ik het zelf ook.Belangrijk!
Maak de unit altijd spanningsloos als je de unit in of uit wil pluggen. Dit geldt ook voor de slave units op de slave poort./f/image/Yn6VxHE44C8aroexEaBxDKeY.png?f=fotoalbum_large)
Home Assistant automations
Op github staan voorbeelden staan van automationsHier is nog een instructie film hoe je het dashboard kan toevoegen in HA
[ Voor 193% gewijzigd door xoror op 02-10-2026 10:42 ]
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
:strip_exif()/f/image/FyDbAQKuaTi6iAoEVNs04wDu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QGBjPmIiILJorfho3BhuQayG.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4hpfcfNecGtkGJMcTar2XL6u.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QAqHABxVS0G0hstIetwif9XC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TFI9dcZZimh7aLT4iM5LvX1U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yjuMWPJNNVDKnMuPXF4jUfgG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MFYoMZn7WUCG4Dh565DV4zz2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2UBi9dm46DX8HACsKDFbPzD6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8oJcjzAxF0TAJUBZZbYokBeU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jfPlrpbpomCvoo6PJmSe0yeN.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/McbVrv7IfTIPP5DibxjQ86Oa.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MgaFdZVtmY26grxqzd7mVjKj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6lIsTrl2un009TAc4ieiGFa1.png?f=fotoalbum_large)