Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Volgende project voor mij is dashticz schermpjes. Ik heb nu zo veel in domoticz zitten, dat de standaard dashboards niet meer overzichtelijk zijnxoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:41:
[...]
ah mooi, dat ziet er overigens gewoon uit als een (lelijke) slider
Er gaat iets nog niet helemaal goed met die Climate.
Het lijkt er op dat er op bepaalde sensors geen updates meer komen, na het één keer aanpassen van DHW Climate. De DHW Climate zelf (niet zichtbaar op deze screenshot) heeft ook geen update meer gehad.
/f/image/BJQbt2SgSziws450qp306cno.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 30-05-2024 16:30 ]
Ik gok dat hij 'slim' is en ziet dat de thermostat off is. als je in esphome de thermostat op heat zet, komen updates dan wel door?Plenkske schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:30:
@xoror
Er gaat iets nog niet helemaal goed met die Climate.
Het lijkt er op dat er op bepaalde sensors geen updates meer komen, na het één keer aanpassen van DHW Climate. De DHW Climate zelf (niet zichtbaar op deze screenshot) heeft ook geen update meer gehad.
[Afbeelding]
Geprobeerd. Maar alleen de dhw climate krijgt 1x een update naar de oude waarde van 55 graden. De rest veranderd niet.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:45:
[...]
Ik gok dat hij 'slim' is en ziet dat de thermostat off is. als je in esphome de thermostat op heat zet, komen updates dan wel door?
de onderliggende xx_value veld bevat de waarde, en die zal updates sturen. alhoewel ik verwacht dat hij wel de current temp krijgt en die ook wel moet updaten...
Ja, ik vind het vooral vreemd dat ineens feed, return, dhw_current en dhw_secundary gestopt zijn met updaten.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:14:
het climate control component stuurt zelf geen update, het is alleen besturing denk ik.
de onderliggende xx_value veld bevat de waarde, en die zal updates sturen. alhoewel ik verwacht dat hij wel de current temp krijgt en die ook wel moet updaten...
Ik zal kijken of ik dat straks kan bekijken, die log, bij het aanpassen van de climates.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:24:
oh maar dat is wel raar, die hebben niets te maken met climate. als je geen climate wijzigt dan blijft alles werken ? misschien moet je log meekijken wat er evt fout gaat. misschien crashed de boel
De rode waardes kloppen niet, de groene wel.
:strip_exif()/f/image/chIkn1s0c7DEy4BSDUtqGWeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Current is de huidige dhw temp, in jouw voorbeeld 55 graden.
de secondary temp sensor kan je niet instellen, dat wordt gewoon uitgelezen (als je 2 sensor probes in je sww vat heb). blijkbaar is die 55.5 graden. De dwh wordt gestuurd door de DHW current temp.
Nee, die zijn incorrect. Sinds vanochtend niet veranderd.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:28:
Rood lijkt me wel correct hoor.
Current is de huidige dhw temp, in jouw voorbeeld 55 graden.
de secondary temp sensor kan je niet instellen, dat wordt gewoon uitgelezen (als je 2 sensor probes in je sww vat heb). blijkbaar is die 55.5 graden. De dwh wordt gestuurd door de DHW current temp.
Secundary heb ik idd in mijn vat, maar dus ook incorrect.
Edit:
Sinds ik vanochtend de eerste keer de dhw climate aanpaste zijn die niet meer ge-update. Samen met feed en return temp.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 30-05-2024 19:44 ]
probeer te rebooten, komen de waarden dan wel binnen?
Reboot gedaan, de waardes van defrost, water pump etc. komen eenmalig binnen lijkt het.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:58:
als het in esphome niet wordt geupdate dan gaat het nooit naar je domoticz natuurlijk.
probeer te rebooten, komen de waarden dan wel binnen?
Maar de temperaturen blijven in esphome op NA staan en komen dus ook niet binnen.
Ik ga nu even met de vorige versie proberen.
edit:
Met de vorige versie (dus zonder de climates) komen de waardes weer binnen, en blijven ze ook binnen komen.
Hmm.. wat kan ik nu nog testen dan ? Weer opnieuw compilen met climates ?
[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 30-05-2024 21:11 ]
pip install -U esphome
voor het builden. ik snap niet waarom climate update blokt, dat is heel raar
Gedaanxoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:14:
ja evt esphome updaten.
pip install -U esphome
voor het builden. ik snap niet waarom climate update blokt, dat is heel raar
Na het builden en uploaden blijven de volgende waardes in esphome op NA (ook na een tijdje wachten):
Boiler Flow Temp NA
Boiler Return Temp NA
DHW Current Temp NA
DHW Secondary Temp NA
Feed Temp NA
Return Temp NA
anders even schoon code nog keer ophalen. ik heb vandaag nog testjes gedaan en alle waarden komen gewoon door hier
Nee, ik pas tot nu toe alleen yamls aan.xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:49:
heb je wat aan broncode gewijzigd ? deze topics DHW_TEMPERATURE_STATE_A en DHW_TEMPERATURE_STATE_B komen niet meer binnen aan de vars te zien.
anders even schoon code nog keer ophalen. ik heb vandaag nog testjes gedaan en alle waarden komen gewoon door hier
Ik zal dat morgen proberen.
Ik had een backup van de yamls (voor de climate changes).xoror schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:00:
lijkt erop dat antwoord van wp niet binnenkomt, dat zou niets met de climates te maken moeten hebben. Maar test ook een build voor dat ik die climates erin heb gezet, of comment al die climates eruit om uit te sluiten dat dat het is.
En daarmee werkt dus alles.
Uitcommenten lijkt mij precies t zelfde.
voor degene die updates kwijtraken, draai even oudere versie. heeft ws mee te maken dat jullie wp niet binnen 30s temps report. De thermostats staan nu per 30s, je zou kunnen testen met 60 of zelfs hoger.
ik begrijp nog niet goed waarom sommige wps zo langzaam zijn met antwoorden.
het zijn er 3, een voor room temp, een voor flow temp en een voor dhw temp
het zijn degene die ook issue hadden met langzaam reageren van de wp. ik begrijp nog niet waarom dat is, zelfde FTC enzo
ook lastig omdat ik niet zelf kan zien dat het stuk gaat voor die units. Ik snap ook nog niet helemaal waarom de updates niet meer komen als de climate faalt, lijkt alsof hij die sensoren uitzet. is niet logisch
[ Voor 106% gewijzigd door xoror op 02-06-2024 00:18 ]
Zojusit even wat tests gedaan. De hele build map verwijderd zodat alles opnieuw opgehaalt werd.xoror schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:44:
in de zone1 yaml en base. zoek naar climate:
het zijn er 3, een voor room temp, een voor flow temp en een voor dhw temp
het zijn degene die ook issue hadden met langzaam reageren van de wp. ik begrijp nog niet waarom dat is, zelfde FTC enzo
ook lastig omdat ik niet zelf kan zien dat het stuk gaat voor die units. Ik snap ook nog niet helemaal waarom de updates niet meer komen als de climate faalt, lijkt alsof hij die sensoren uitzet. is niet logisch
Daarna heb ik bij die climates deze aangepast:
min_idle_time: 60s
Daarna een tijdje laten draaien.
Ik heb nooit eerder last gehad van "langzaam reageren". Tenminste, niet dat ik weet.
Wat mij nu opviel in de log: ik zag wel zone 1 flow climate en zone 1 climate voorbij komen. Maar DHW climate niet.
Ik heb die DHW climate dus even gecomment in de yaml om te kijken wat er dan gebeurt.
Helaas helpt dat niet.
Kan ik nog iets testen ?
Ik heb nu weer even een backup van de yamls teruggezet (dat is dus volledig zonder climates). Binnen 10sec na opstarten heeft hij de waardes weer die met de climates NA blijven.
heb je yaml aangepast dat hij lokale files pakt? default haalt hij ze van GitHub...
moet moet die GitHub sectie commenten (46-67) en deel erboven uncommenten (28-44)
[ Voor 83% gewijzigd door xoror op 02-06-2024 17:04 ]
Uiteraard heb ik dat aangepast.xoror schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:59:
probeer eens 120s
heb je yaml aangepast dat hij lokale files pakt? default haalt hij ze van GitHub...
moet moet die GitHub sectie commenten (46-67) en deel erboven uncommenten (28-44)
Ik zal later nog 120s neerzetten maar ik geef het weinig kans eigenlijk.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
wat ik wel af en toe heb (en misschien jij ook vanwege reset settings), is dat mijn flash geheugen vol/corrupt is. moet je even in log meekijken of je errors ziet. dan kan hij geen settings saven/restoren. zie https://esphome.io/guides...not-restored-after-reboot maar dat is omdat ik heel veel flash, normaal heb je daar geen last van. je device wel esp32s3 meegeven ipv esp32 als je die cmds doet
tot nu toe wat issues met niet updaten van waarden, alleen beetje lastig dat ik het niet zelf voor elkaar krijg om het fout te laten gaan
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 04-06-2024 09:21 ]
Nieuwe test gedaan met de climates. Bij DHW en zone 1 flow + room het volgende ingesteld:
min_idle_time: 120s
Even de log in de gaten gehouden na de reboot, en ik zie alle waardes voorbij komen die dat voorheen niet deden. Die voorheen dus NA bleven.
Ik weet niet of het logisch is, maar ze kwamen al binnen de 120s gewoon binnen en werden ook sneller dan 120s herhaald.
Dus vraag me niet waarom, maar het lijkt nu te werken.
Ik houd het nog wel een tijdje in de gaten, niet te vroeg juichen
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 04-06-2024 12:03 ]
Maar als ik de log bekijk lijkt hij helemaal niets met die 120s te doen ? Tenminste, ik zie de verschillende waardes veel vaker binnenkomen dan 1x per 2 minuten.xoror schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:59:
ja heeft met reactietijd, trage wp's doen er lang over. die van mij is binnen 15s al klaar namelijk. begrijp alleen nog niet waarom hij stopt als je niet op tijd bent
(edit)
Ik zie dat hij ongeveer elke 18 seconden een hele set aan waardes heeft gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 04-06-2024 12:05 ]
Heb even op DHW Current Temp gelet: 18 seconden ertussenxoror schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:06:
gaat om waarden die worden gebruikt door de thermostat, die moet je even kijken wat de tussentijd is
Ik laat het even zo, aangezien het nu werkt
Hmm ik zie nu dat hij sinds 18:24 dezelfde sensoren als laatst niet meer heeft geupdate.xoror schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:20:
ja top laat weten wat de results zijn. het heeft daarmee te maken namelijk
Als ik de log in de gaten houd zie ik ook DHW Climate niet meer voorbij komen.
Mijn volgende test is dus: de zone1 climates laten staan, de DHW climate weg. Kijken wat er dan gebeurt.
Om 19:11 besluit DHW climate ineens een update te doen, en dus ook al die temp waardes zijn om 19:11 geupdate.
Edit:
En dat is tot nu toe ook de laatste update geweest. Ik ga die andere test nog doen dus.
[ Voor 26% gewijzigd door Plenkske op 04-06-2024 20:26 ]
De waardes die "vastlopen" hadden sinds gisteren 19:11 niet meer geupdate.
Ik heb nog tests gedaan:
- DHW Climate weg, de climates in zone1 laten staan. Hielp niet. De waardes kwamen nog steeds niet.
- zone1 climates weggehaald, DHW Climate omgebouwd tot een "bang_bang" climate. Ik kreeg bij deze het setten van de dhw setpoint value niet werkend.
Ik heb nu dus weer een backup teruggezet.
Als je nog iets weet wat ik kan testen dan hoor ik het wel.
[ Voor 88% gewijzigd door xoror op 05-06-2024 18:32 ]
* je kan heating en cool switch gebruiken in the climate, maar ik heb dat voor mijn gebruik gemapped (dus cool -> cool flow, en heat -> compensation). Je moet yaml aanpassen als je dat anders wil. Of gewoon via de reguliere selectie box (operating mode) selecteren, en dan gaat het vanzelf goed.
* het duurt even paar seconden voor hij de begin waarden heeft
* ik kijk het even een weekje oid aan, en als het goed werkt, gaan de sliders eruit voor de temp setters.
* de custom climate controls nemen ook updates over wanneer je elders de setpoints aanpast.
[ Voor 46% gewijzigd door xoror op 15-06-2024 11:23 ]
@Plenkske de laatste versie van vandaag kan je proberen, daar zijn de standaard thermostats vervangen met een zelf gemaakte climate component die geen sensor afhankelijkheden heeft. Hij leest de data direct uit van mijn status object. Het zou denk ik jouw probleem moeten oplossen
[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 15-06-2024 23:39 ]
Optional: configure cooling/heating action in zone1.yaml and zone2.yaml to match your preference. Default thermostat heating switch is mapped to compensation curve and cooling to cool flow. Avaliable modes: esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_ROOM_TEMP, esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_FLOW_TEMP, esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_COMPENSATION_CURVE, esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_ROOM_TEMP, esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_FLOW_TEMP
Nou probeer ik dat met een extend, maar daar krijg ik errors. Hoe had je dit voor ogen? Vast mijn gebrek aan kennis wat me hier parten speelt
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zal de climates binnenkort testen.xoror schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:51:
Ik heb de standaard climates eruit gehaald, die gaven teveel issues. Ik heb zelf een climate component gemaakt die rekening houdt met de modus. Dus voor flow modes zet hij de juiste flow temp en voor room modes zet hij ook de juiste temp.
* je kan heating en cool switch gebruiken in the climate, maar ik heb dat voor mijn gebruik gemapped (dus cool -> cool flow, en heat -> compensation). Je moet yaml aanpassen als je dat anders wil. Of gewoon via de reguliere selectie box (operating mode) selecteren, en dan gaat het vanzelf goed.
* ik kijk het even een weekje oid aan, en als het goed werkt, gaan de sliders eruit voor de temp setters.
* de custom climate controls nemen ook updates over wanneer je elders de setpoints aanpast.
Paar vragen voor de zekerheid:
1. Als je de switch in de climate niet gebruikt, maar alleen temperatuur instelt, gaat het dan ook gewoon goed ?
2. Worden updates die je evt doet op de FTC control unit (schermpje) ook overgenomen in de climate ?
invullen in zone1.yaml, bij de switch functions. je moet wel de code lokaal downloaden en van local compilen.
dit doe je door de ecodan-esphome.yaml te editen, L46-L68 te commenten, en L28-L44 te uncommenten.
dus stel je wil heating switch mappen naar room temp en cool switch naar cool flow, dan verander je
1
2
3
4
| heating_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_COMPENSATION_CURVE)); cooling_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_FLOW_TEMP)); |
naar
1
2
3
4
| heating_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_ROOM_TEMP)); cooling_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_FLOW_TEMP)); |
Het gaat dus erom dat je de goede param/mode meegeeft in de set_hp_mode functie.
Overigens hoef dit niet, als je de mode switch gewoon gebruikt uit de normale selectie box, maar kan handig zijn als je alleen climates gebruikt.
@Plenkske
ik heb al bevestiging dat updates weer werken bij andere user. Het zijn echt die standaard climates die problemen geven.,
1) ja, dat gaat goed. De climate is aware welke mode geselecteerd is. Ik denk dat je de switch nooit hoeft te gebruiken, maar vond wel handig dus, daarom in gezet. In compensation curve mode zal de climate niets doen qua waarde. Misschien moet ik hem off doen in die mode (maar ja wil wel aangeven dat hij aan het heaten is)
2) Ja, de eigen gemaakte climates lezen waarden terug van andere bronnen (dus van FTC scherm bijv). Een van de hoofdredenen om custom climate zelf te schrijven was om dit netjes af te handelen. Wel is het zo dat ivm timing, hij gedurende 60s geen waarden terugleest wanneer je een climate waarde heb ingesteld (dit om te voorkomen dat de waarde die nog niet is geupdate in de WP, weer terug wordt gezet). Maar over het algemeen merk je er niets van. Even wachten en dan worden values overgenomen (ook initieele waarden)
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 17-06-2024 12:57 ]
Dan trek ik de hele zone configuratie wel even naar de hoofd yaml voor nu en maak ik denk ik even een PR om het configurabel te makenxoror schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:49:
@Miezie
invullen in zone1.yaml, bij de switch functions. je moet wel de code lokaal downloaden en van local compilen.
dit doe je door de ecodan-esphome.yaml te editen, L46-L68 te commenten, en L28-L44 te uncommenten.
dus stel je wil heating switch mappen naar room temp en cool switch naar cool flow, dan verander je
code:
1 2 3 4 heating_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_COMPENSATION_CURVE)); cooling_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_FLOW_TEMP));
naar
code:
1 2 3 4 heating_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::HEAT_ROOM_TEMP)); cooling_switch_func: |- id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(esphome::ecodan::Status::HpMode::COOL_FLOW_TEMP));
Het gaat dus erom dat je de goede param/mode meegeeft in de set_hp_mode functie.
Overigens hoef dit niet, als je de mode switch gewoon gebruikt uit de normale selectie box, maar kan handig zijn als je alleen climates gebruikt.
zone config wil ik graag apart houden. je kan toch gewoon code uit checken paar regels commenten, en lokaal je zone1.yaml editen en builden ?
Zou goed kunnen, maar kun je de heat en cool modes niet een geconcateneerde string maken waarbij de config uit een variable haalt die in de zone files staat, maar die je ook kan overriden in de main.yaml? Eén keer instellen en klaar... tenzij je in huis gaat switchen tussen vaste TA, comp. curve, target.. Maar dat is dan aan de gebruiker.xoror schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:50:
let op dat dit voor jezelf alleen is, ik ga dit niet mergen in main. Main heeft de settings zoals ik die gebruik (en ik denk dat de meeste zullen gebruiken)
zone config wil ik graag apart houden. je kan toch gewoon code uit checken paar regels commenten, en lokaal je zone1.yaml editen en builden ?
Test maar even voor jezelf of het goed werkt, als er veel mensen om vragen zal ik dat erin doen.
In home assistant zelf ben ik het met je eens, maar je hebt ook de mogelijkheid om in home assistant dan weer te exposen naar homekit (bijvoorbeeld) en dan gaat het hele component daarheen. Een interventie via een automation werkt dan prima, maar het is denk ik dan juist schoner om het te configureren in de begin yaml. Juist omdat je die verschillende operation modes hebt van de thermostaat.xoror schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:02:
De meeste mensen zullen nooit aan de switch zitten, maar alleen via de reguliere selectie box de mode switchen gok ik.
Test maar even voor jezelf of het goed werkt, als er veel mensen om vragen zal ik dat erin doen.
Eenmaal ingesteld is het fire en forget (eens), maar juist die eerste opzet is het dan wel weer handig. Persoonlijk vind ik de climate component in de dagelijkse operatie weer veel fijner. Een template climate entity aanmaken kan ook, maar dan heeft deze vanuit ESPHome voor HA gebruikers weer weinig zin (en blijf je dichter bij de standaard operatie...).
Keuzes alom dus als je het mij vraagt
Maar even sectie toevoegen aan je ecodan-esphome.yaml, zie github
1
2
3
| # OTA: ota: platform: esphome |
benodigd...
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2024 17:43 ]
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 21-06-2024 12:56 ]
Ik heb nog geen tijd gehad om te testen, maar zodra ik dat heb gedaan laat ik het wel weten.
Mooi werk. Klein probleem waar ik tegenaan loop is dat het niet mogelijk is alleen de heating/cooling uit te zetten via het climate component. Deze veranderd dan even later weer terug naar de huidige stand. Kan dat kloppen? De hele WP uit werkt wel gewoon, maar zou de boiler aan willen laten.xoror schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:51:
Ik heb de standaard climates eruit gehaald, die gaven teveel issues. Ik heb zelf een climate component gemaakt die rekening houdt met de modus. Dus voor flow modes zet hij de juiste flow temp en voor room modes zet hij ook de juiste temp.
Dat klopt, uit zetten doet niets omdat dit geen echte climate is die je aan/uit kan doen. de uit optie is ook helaas vereist, anders had ik hem wel weggehaald.Jazzle schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:15:
[...]
Mooi werk. Klein probleem waar ik tegenaan loop is dat het niet mogelijk is alleen de heating/cooling uit te zetten via het climate component. Deze veranderd dan even later weer terug naar de huidige stand. Kan dat kloppen? De hele WP uit werkt wel gewoon, maar zou de boiler aan willen laten.
Je kan de wp niet zomaar uitzetten. de wp status wordt na max 60s weer terug gezet. (je zou in elke mode kunnen kijken waar je evt de thermostaat op kan zetten zodat het uitgaat, maar dat is lastig voor mensen met externe thermostaat, daar heb ik geen controle over)
Je zou je thermostaat die de wp vraag aanstuurt zelf kunnen instellen zodat de vraag stopt.
Aha, helder!xoror schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:41:
[...]
Dat klopt, uit zetten doet niets omdat dit geen echte climate is die je aan/uit kan doen. de uit optie is ook helaas vereist, anders had ik hem wel weggehaald.
Je kan de wp niet zomaar uitzetten. de wp status wordt na max 60s weer terug gezet. (je zou in elke mode kunnen kijken waar je evt de thermostaat op kan zetten zodat het uitgaat, maar dat is lastig voor mensen met externe thermostaat, daar heb ik geen controle over)
Je zou je thermostaat die de wp vraag aanstuurt zelf kunnen instellen zodat de vraag stopt.
Ik gebruik een Netatmo thermostaat die ik alleen kan gebruiken om te koelen door de mogelijkheid om de polariteit te wisselen. Dan is uitschakelen simpeler op de WP zelf. Even naar de WP toe lopen en verwarmen/koelen uitzetten is ook prima voor die paar keer per jaar.
Dank!
Uitzetten als de prohibits aanzetten bedoel je? die kan je door middel van de server control wel bedienen. Maar dan verlies je alle programma's. Het is een soort harde manual mode die je kan enablen, niet aan te raden als je niet precies weet wat je doet.Jazzle schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Aha, helder!
Ik gebruik een Netatmo thermostaat die ik alleen kan gebruiken om te koelen door de mogelijkheid om de polariteit te wisselen. Dan is uitschakelen simpeler op de WP zelf. Even naar de WP toe lopen en verwarmen/koelen uitzetten is ook prima voor die paar keer per jaar.
Dank!
Je kan je netatmo thermostaat dus ook een nieuwe doel temp meegeven zodat hij een stop signaal geeft aan de wp, dan komt de esp thermostaat vanzelf op idle te staan, hoef je niet naar de wp te lopen.
nog een andere mogelijkheid is om een zomer en winter schema te maken. In de zomer doe je alleen koelen en mag je niet verwarmen bijv. Als je dan in de thermostaat koelen -> verwarmen doet stopt de WP vanzelf. Voor de winter kan je andersom doen.
[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 28-06-2024 11:56 ]
/f/image/WvFKW31EyQFBRfzjIyGYTmMd.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij toont de thermostaat niet helemaal de juiste gegevens bij koelen?
Situatie:
- thermostaat staat op 24 graden
- ruimte temperatuur is 23 graden
Hoe moet ik deze thermostaat gebruiken als ik met 18 graden water wil koelen als meer dan 24 graden in de woonkamer is?
Settings in de yaml:
1
2
| default_heating_switch_mode: HEAT_COMPENSATION_CURVE default_cooling_switch_mode: COOL_FLOW_TEMP |
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
de thermostats voor flow zijn gewoon een eenvoudige manier om temp in te stellen met wat extra bonus info. meer moet/kan je niet achter zoeken. De bonus info bij flow modes is de setpoint, zodat je kan zien dat de wp het daadwerkelijk verwerkt heeft. In mijn geval met mijn IN1 thermostaat heb ik niets aan de room temp die in de ecodan zit.
Bij room temp (heat/cool) is de bonus info de ecodan thermostat waarde, maar eigenlijk denk ik dat je hier liever de huidige TA wil zien.
Misschien handig om dit configureerbaar te maken? Flow temp is wat mij betreft niet relevant zolang er geen condensatie op treed :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
1
2
3
4
| # heatpump heating/cooling switch # available modes: HEAT_ROOM_TEMP, HEAT_FLOW_TEMP, HEAT_COMPENSATION_CURVE, COOL_ROOM_TEMP, COOL_FLOW_TEMP default_heating_switch_mode: HEAT_COMPENSATION_CURVE default_cooling_switch_mode: COOL_ROOM_TEMP |
Dan zie je de ingestelde temp + thermostaat waarde. Het enige nadeel is dat de WP dan de Ta zelf bepaalt. The climats geven ook aan wanneer er verwarmd/gekoeld wordt (rood/blauw). Dus ik weet niet of het heel veel toevoegt om daar configureerbare data te tonen.
De warmtepomp zelf de flow temperatuur laten regelen lijkt me geen goed idee, zeker omdat ik een 10kw heb die iets te groot bemeten is. Daarbij werkt de ruimte thermostaat ook nog eens niet met de huidige setup omdat die niet op IN1 zit maar op zone 1.
Zou handig zijn een 2e climate component te hebben die wel op temperatuur van de zone stuurt. Deze sluiten elkaar niet uit toch?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Voor de credits moest ik bij @xoror zijn, begreep ik. Super werk. Ontzettend plug-and-play. Complimenten.
[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 11-07-2024 20:59 ]
Hier same, Enige wat ik zo 123 mis is een losse state van de WPZatarraNL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:57:
Zojuist de vooringeinstalleerde ESP32 van @AUijtdehaag geinstalleerd op mijn nieuwe Ecodan. Werkt perfect out of the box in Home Assistant.
Voor de credits moest ik bij @xoror zijn, begreep ik. Super werk. Ontzettend plug-and-play. Complimenten.
(stop, dhv, verwarmen/koelen)
Er is wel een dhw climate en zone 1 climate met een state, maar dat zijn 2 losse states die aan de climate verbonden zijn. Dan mis je dus eigenlijk wanneer je WP wat doet op welk tijdstip.
Dit zit wel in de procom modbus esph:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - platform: modbus_controller modbus_controller_id: ${name} id: operating_mode name: "${name} ${operating_mode}" icon: mdi:message-question-outline address: 26 register_type: holding bitmask: 0 raw_encode: HEXBYTES lambda: |- uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0); switch (value) { case 0: return std::string("${stop}"); case 1: return std::string("${hot_water}"); case 2: return std::string("${heating}"); case 3: return std::string("${cooling}"); case 5: return std::string("${freeze_stat}"); case 6: return std::string("${legionella}"); default: return std::to_string(value); } return x; |
Zou een mooie toevoeging zijn om te kunnen zien hoelang je wp op elke state gestaan heeft.
@vormulier "Operation Mode" doet precies wat jij zoekt...
https://github.com/gekkek...ents/ecodan/status.h#L176
@roelzadh zal kijken of dat 2e deel ook eenvoudig configureerbaar te maken is (als er meer vraag naar is), ik gok van niet, omdat je daar willekeurig iets in kan zetten. En dan moet je een soort lijstje maken waar mensen uit kunnen kiezen.
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 12-07-2024 09:01 ]
Thanks! Indderdaad precies wat ik zocht, Dat ik daar overheen gekeken hebxoror schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 06:42:
mooi dat het bevalt.
@vormulier "Operation Mode" doet precies wat jij zoekt...
https://github.com/gekkek...ents/ecodan/status.h#L176

Heb zelfde ontvangen. Ik krijg het echter niet geïnstalleerd. ben enorm aan het prutsen want ben ook niet bekend met ESP home ed.ZatarraNL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:57:
Zojuist de vooringeinstalleerde ESP32 van @AUijtdehaag geinstalleerd op mijn nieuwe Ecodan. Werkt perfect out of the box in Home Assistant.
Wat ik heb gedaan; module geplugd op de com poort en zie t wireless netwerk verschijnen op m'n telefoon.
Als ik naar ESPhome in HA ga maak ik een new device aan en noem deze ecodan-heatpump. Vervolgens kies ik voor wireless en er begint van alles te installeren. Succesfully compiled program. Vervolgens geeft hij een error bij: resolving IP adress of ecodan-heatpump.local
Daar loop ik dus vast. HA (ESP home ziet het device dus niet). Enige keer als ik het zie is als ik met mijn telefoon nabij de module kom en wireless netwerk zoek.
Weet ook niet wat ik bij secrets YAML in moet vullen; hotspot met ww dat meegeleverd is of m'n wifi credentials?
Persoonlijk geef ik de devices ook een statisch IP adres:borgoe72 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:35:
[...]
Als ik naar ESPhome in HA ga maak ik een new device aan en noem deze ecodan-heatpump. Vervolgens kies ik voor wireless en er begint van alles te installeren. Succesfully compiled program. Vervolgens geeft hij een error bij: resolving IP adress of ecodan-heatpump.local
1
2
3
4
5
| wifi: ssid: !secret lot_wifi_ssid password: !secret lot_wifi_password fast_connect: on use_address: 192.168.X.X |
Je hebt last van dat je MDNS op je netwerk niet helemaal lekker loopt op een oft andere manier / reden. Dis is hier mee opgelost.
Deze secrets mag je zelf bepalen. Zolang je ze maar onthoud, je hebt eigenlijk alleen de wifi password en eventueel je api key nodig.Weet ook niet wat ik bij secrets YAML in moet vullen; hotspot met ww dat meegeleverd is of m'n wifi credentials?
Ik heb mijn laptop aangemeld bij de wifi van de module. Vervolgens Firefox geopend en naar het aanmeldscherm gegaan. Daar de wifi van mijn huis ingevoerd. Dan meld de module zich vervolgens aan bij de huis-wifi. De integratie esphome had ik al geactiveerd in home assistant, dus hij zag de module direct toen deze zich op de wifi had aangemeld. Niks nodig met yaml.borgoe72 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:35:
[...]
Heb zelfde ontvangen. Ik krijg het echter niet geïnstalleerd. ben enorm aan het prutsen want ben ook niet bekend met ESP home ed.
Wat ik heb gedaan; module geplugd op de com poort en zie t wireless netwerk verschijnen op m'n telefoon.
Daar loop ik dus vast. HA (ESP home ziet het device dus niet). Enige keer als ik het zie is als ik met mijn telefoon nabij de module kom en wireless netwerk zoek.
Weet ook niet wat ik bij secrets YAML in moet vullen; hotspot met ww dat meegeleverd is of m'n wifi credentials?
Mijn ubiquiti zorgt ervoor dat het ip adres fixed blijft.
gewoon het numerieke adres gebruiken, dat werkt altijd.
als je zelf geen firmware heb gemaakt moet je eerst aanmelden op het standaard wifi van de esp (in de buurt met je phone of laptop), daar kan je hem op je thuisnetwerk laten connecten, en dan moet ie werken.
wanneer je zelf een firmware maakt moet je wifi credentials instellen in secrets.yaml, dan connect hij automatisch en je hoeft dan niets te configureren. zie GitHub voor instructies.
[ Voor 52% gewijzigd door xoror op 12-07-2024 19:29 ]
Zelfde subnet is wel belangrijk.. anders werkt je mdns niet en moet je via IP werkenxoror schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:24:
ik deel via dhcp vaste adressen uit en dan ziet HA het vanzelf (zelfde subnet), anders kan je via op handmatig toevoegen.
Dank,ZatarraNL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:14:
[...]
Ik heb mijn laptop aangemeld bij de wifi van de module. Vervolgens Firefox geopend en naar het aanmeldscherm gegaan. Daar de wifi van mijn huis ingevoerd. Dan meld de module zich vervolgens aan bij de huis-wifi. De integratie esphome had ik al geactiveerd in home assistant, dus hij zag de module direct toen deze zich op de wifi had aangemeld. Niks nodig met yaml.
Mijn ubiquiti zorgt ervoor dat het ip adres fixed blijft.
het lukt wel om aan te melden op module door deze in wifi netwerk te kiezen. Naar welk aanmeldscherm op je laptop ga je dan vervolgens?
[ Voor 6% gewijzigd door borgoe72 op 12-07-2024 19:55 ]
nadat je wifi heb ingesteld moet je de esp herstarten, hij zal daarna op je wifi netwerk aanmelden en zou HA hem vanzelf zien. anders handmatig esphome in HA toevoegen met het ip van je esp.borgoe72 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:54:
[...]
Dank,
het lukt wel om aan te melden op module door deze in wifi netwerk te kiezen. Naar welk aanmeldscherm op je laptop ga je dan vervolgens?
als je het op adres weet je kan ook http://ip doen. je komt dan op het de esphome pagina van de module. hier kan je ook alles doen, maar via HA is handiger.
De esp32 mooi weggestopt onderin de airco.
:strip_exif()/f/image/Ot0EGufj6CADzlM44q6dhtzO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Lief Adje op 15-07-2024 09:16 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Welke firmware doel je op?xoror schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:46:
vraagje: bouwen jullie eigen firmware? of is dat te lastig? is er behoefte aan prebuild firmware releases via GitHub?
Als er een update is dan gaat dat hier via esphome zelf. Niet echt behoefte om 7 github paginas in de gaten te houden voor firmware
Ik als ik change post op github, ziet esphome via HA dat vanzelf ? Vraag me af hoe dat gaat als ik een breaking change doe op de main yamlvormulier schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:14:
[...]
Welke firmware doel je op?
Als er een update is dan gaat dat hier via esphome zelf. Niet echt behoefte om 7 github paginas in de gaten te houden voor firmware
Nee dat gebeurt alleen als ik op update druk dan haalt hij de laatste code op.xoror schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Ik als ik change post op github, ziet esphome via HA dat vanzelf ? Vraag me af hoe dat gaat als ik een breaking change doe op de main yaml
Dus alle breaking changes blijven bij jou hangen tot dat er een esphome update is waarna iedereen eens op update klikt
Maar allicht moet je gaan testen in een test branch en pas mergen met master als je er zeker van bent dat het werkt
Klopt, maar als je esphome update dan blijft je device die aan esphome hangt gewoon werken.xoror schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:20:
breaking wil zeggen nieuwe settings, dus je oude config is mogelijk niet compatible.
Ga je dan je device updaten dan loop je potentieel tegen een probleem aan.
Maar de 'user settings' die het probleem zijn los je niet op met de firmware de gebruiker moet dan zijn YAML aanpassen.
Maar dat zou toch geen probleem moeten geven ?xoror schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:56:
Ik ga namelijk server control mode default enablen
Als je dit een user setting maakt die default op false staat, en kan overschreven worden naar true in je user yaml dan moet dat geen "breaking" change zijn
https://github.com/gekkek...5/ecodan-esphome.yaml#L72
die regel ga ik enablen by default. op zich geen ramp als je nog oude config used, maar dan mis je de server control mode. (zijn stuk of 6 switches)
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 17-07-2024 13:15 ]
Die kan je gewoon pushen naar de master branch, heeft totaal geen invloed op bestaande gebruikers.xoror schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:14:
denk niet dat het zo simpel is:
https://github.com/gekkek...5/ecodan-esphome.yaml#L72
die regel ga ik enablen by default. op zich geen ramp als je nog oude config used, maar dan mis je de server control mode. (zijn stuk of 6 switches)
Persoonlijk mis ik die 6 swithces niet. Maar allicht automate ik nog te weinig met de WP.
Edit: temperatuur loopt pas op na een paar uur, van ca 36 eerst naar 53 na een paar uur
[ Voor 25% gewijzigd door Lief Adje op 18-07-2024 19:34 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Met 2024.6 hij hier zo:Lief Adje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:27:
Ik heb de update naar esphome 2024.7 gedaan, het valt me op dat de M5stack S3 nu vrij warm wordt (52 a 53c) is dat bij meer mensen zo?
Edit: temperatuur loopt pas op na een paar uur, van ca 36 eerst naar 53 na een paar uur
/f/image/rFNO1OPfEbcKAMGCbz79QfmR.png?f=fotoalbum_large)
Let wel hij hangt bij mij aan de buitenkant van de WP en niet in de WP. Dat kan allicht ook wel een paar graden schelen.
Ik zit nog op 2024.6, maar zal het even in de gaten houden bij de volgende rebuild. Bij mij zit hij gewoon in de unit, en tijdens een legionella run loopt de temp op naar z'n 52 graden om daarna naar rond 39 te dalen.
inmiddels ook geupgrade naar 2024.7 maar temp blijft stabiel rond 39 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 19-07-2024 18:09 ]
Nu had ik volgens mij met de procon meer sensoren beschikbaar. Is er een lijst van welke sensoren we missen of welke we nu extra hebben?
Bijv, ik heb een 2 zone systeem, en ik zou graag de TA en TR van beide zones willen zien.
Voorbeeld van procon:
1
2
3
4
| Flow Temperature – Zone 1 (signed) 66 42 30067 sensor Return Temperature – Zone 1 (signed) 68 44 30069 sensor Flow Temperature – Zone 2 (signed) 70 46 30071 sensor Return Temperature – Zone 2 (signed) 72 48 30073 sensor |
Ik vroeg me ook af of het nu bijv wel mogelijk was om de compensation curve bij te stellen met +/- net zoals op het bedien paneel? Dit kon niet met de procon maar dacht dat dit wel kon met de wifi optie van melcloud, maar ik kan het mis hebben want dat is al weer zo lang geleden dat ik die gebruikt heb.
Andere vraag, waarom wordt de esphome config voorbeeld gemanaged via the cmdline en niet via de webinterface van esphome?
En bedankt voor deze oplossing, ziet er allemaal netjes uit!
- er is geen lijst van de vershillen. De Ta/Tr wordt volgens mij gemeten bij de WP, dus die is voor z1 en z2 gelijk ? Volgens mij kan je niet een andere Ta voor Z1 en Z2 tegelijk hanteren (beide gelijktijdig actief).
- compensation +/- is voor zover ik weet niet mogelijk. Het paneel spreekt denk ik ook een andere protocol. Je kan daar prohibit instellen buiten de server control mode om. Dat is ook niet mogelijk over cn105. Dus er zijn helaas meer verschillen. Als het met melcloud kan zou ik dat wel willen weten, want dan kan je de commando afluisteren.
- voor wat betreft managen van esp: Niet iedereen gebruikt HA. Maar misschien wel handig om te beschrijven hoe het in HA kan. Zelf vind ik via cmd line veel eenvoudiger, maar kan me voorstellen dat dat anders is voor de meesten.