Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Blackraven schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:46:
@xoror Ben de AA wat aan het testen deze week, Heb de Z1 "number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_max_heating_flow_temperature" op 55 graden gezet, maar nu zie ik dat hij op AA de temp voor Z1 op 56 heeft gezet, enig idee hoe dat kan?
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-15075318
Ws is SWW bewzig ? dan probeert hij de compressor stop zo tegen te gaan bij overgang. hij past hem vanzelf weer aan in AA

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-12 13:36
Nee, geen SWW, maar hij loopt inderdaad waarschijnlijk tegen een stop aan, vat is volledig doorgeladen en mengklep voor afgifte staat ook bijna op volledige terugmenging (mixing valve step 2 bij de afgifte) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpvrkWl8dts6Byd2fa_KjdwIyJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0yO3zc1WPtVPEhVDZy0lAoEe.png?f=user_large
Edit: moet het plaatje nog wat aanpassen voor m'n buffer, dit is voor een externe boiler, maar klopt schematisch anders dan de lijnkleuring wel aardig.

[ Voor 16% gewijzigd door Blackraven op 09-12-2025 14:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
@Blackraven tot 5m na je sww mag hij iets afwijken van je max, om de sww drop op te vangen.
Daarna kan hij tijdelijk wat hoger draaien als je tegen pendel aan zit, ik zou dat eigenlijk hard moeten afdwingen, maar dan krijg je de pendel dus

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12 22:34
Allereerst complimenten voor dit project. Fantastisch dat het uberhaupt kan en nog beter hoe makkelijk alles te maken is.

Ik heb de thermostaat en de hp esp aangesloten en alles werkt, maar 1 ding valt me op:

ik update via home assistant de current temp van room thermostaat 1 netjes op basis van een temperatuur sensor in mijn kamer. Wat ik echt niet zie is dat die gemeten temperatuur ook overgenomen wordt door de warmtepomp. Enig idee wat dat kan zijn? Ik heb een FTC7 overigens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5ZTiWyS37VfmR830k1wVRQAr_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mp2eplKlRmJ84e1E7qqU64Xf.png?f=fotoalbum_large

• Blackraven
@jorritsmit Als jij die niet fysiek aan je FTC gekoppeld hebt, dan weet de FTC dat ook niet.
Daarom kun je er nog wel op sturen met de ESP middels AA / Home Assistant, maar de temp. meting gaat dus niet via de FTC printplaat.
Ik heb zelf ook 0,0 als referentiewaarde omdat ik geen kamerthermostaat op Z1 heb, sturing gaat op flow temperatuur via Home Assistant en in jouw geval op basis van de ruimte referentiewaarde die je terugkrijgt.

• xoror
  • Niet online
@jorritsmit @Blackraven Het is nog niet helemaal duidelijk dat hij AA wil draaien. Dus misschien even uitleggen wat je wil doen? Ben je met CNRF bezig of AA of misschien beide?

Via CNRF als je het goed heb ingesteld zie je ook de current temp

• jorritsmit
@xoror @Blackraven Mijn bedoeling was eerst de auto adaptive van de pomp zelf te gebruiken en heb de cnrf esp dus ook aangesloten. Deze esp laat de juiste current temp zien maar de warmtepomp neemt deze dus niet over.

Ik moet zeggen dat ik ondertussen wat meer aan het lezen ben en denk ik uiteindelijk jouw AA ga gebruiken (vooral omdat ik ook nog mijn convectoren mee wil nemen in dat algoritme), maar zou het toch wel mooi vinden als de current temp op de warmtepomp ook werkt.

Ik heb dus niks op in1 aansloten inderdaad

• xoror
  • Niet online
@jorritsmit Als je het goed gedaan heb dan zie je current temp via cnrf ook terug op de cn105 esp

https://github.com/gekkek...adme-ov-file#installation

2e stap gedaan?

• jorritsmit
xoror schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:35:
@jorritsmit Als je het goed gedaan heb dan zie je current temp via cnrf ook terug op de cn105 esp

https://github.com/gekkek...adme-ov-file#installation

2e stap gedaan?
Ja en nee want denk het wel, maar ik heb geen initial settings, maar gewoon settings (misschien door de ftc7?) of moet ik de frc resetten?

• xoror
  • Niet online
jorritsmit schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ja en nee want denk het wel, maar ik heb geen initial settings, maar gewoon settings (misschien door de ftc7?) of moet ik de frc resetten?
Als ik de pdf goed begrijp van ftc7, dan:
Settings > Room sensors > z1/z2 programme

• jorritsmit
Ok thanks. Resetten werkte ook maar waarschijnlijk had ik hier nog th1 ipv rc1 gekozen ja

• jorritsmit
Nog een vraag: ik las dat de ecodans voor legionella preventie boven het dhw setpoint alleen maar verwarmen met het booster element, maar ik zag dat er vannacht legionella preventie werd gedraaid en mijn compressor aanging. Wil dat zeggen dat in de nieuwe units dit veranderd/verbeterd is?

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12 19:42
jorritsmit schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:47:
Nog een vraag: ik las dat de ecodans voor legionella preventie boven het dhw setpoint alleen maar verwarmen met het booster element, maar ik zag dat er vannacht legionella preventie werd gedraaid en mijn compressor aanging. Wil dat zeggen dat in de nieuwe units dit veranderd/verbeterd is?
Hij start waarschijnlijk wel eerst de wp om dhw op te warmen tot setpoint en gaat daarna verder met het booster element.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• jorritsmit
mgroen81 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:11:
[...]

Hij start waarschijnlijk wel eerst de wp om dhw op te warmen tot setpoint en gaat daarna verder met het booster element.
Nee dus, de compressor heeft de hele 1 uur en 10 minuten aangestaan en de begin temperatuur was al boven het setpoint van 50 graden

• mrincredible007
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-12 22:57
Ik gebruik sinds meer dan een maand een Atom van @AUijtdehaag (proxy variant). Eerst een tijdje met een Melcloud er aan gekoppeld, maar deze heb ik er al een tijdje geleden afgehaald. Ik heb wel bijna wekelijks het probleem dat de communicatie tussen Home Assistant en de Atom wegvalt. Meestal is de Atom helemaal niet meer te bereiken, in één geval leek de Atom nog te draaien maar kon die niet meer communiceren met de unit. In alle gevallen lost het loskoppelen en terug aankoppelen van de Atom het probleem op. Is er nog iemand met een gelijkaardig problemen?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:23

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mrincredible007 schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:44:
Ik gebruik sinds meer dan een maand een Atom van @AUijtdehaag (proxy variant). Eerst een tijdje met een Melcloud er aan gekoppeld, maar deze heb ik er al een tijdje geleden afgehaald. Ik heb wel bijna wekelijks het probleem dat de communicatie tussen Home Assistant en de Atom wegvalt. Meestal is de Atom helemaal niet meer te bereiken, in één geval leek de Atom nog te draaien maar kon die niet meer communiceren met de unit. In alle gevallen lost het loskoppelen en terug aankoppelen van de Atom het probleem op. Is er nog iemand met een gelijkaardig problemen?
Zoek eens op wifi in dit topic ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12 19:01

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb sinds kort een nieuwbouw huis, met een ecodan warmtepomp , ik ben geintresseerd hierin.
Via de VA ad kun je dat ding kopen , dat snap ik nog, maar hoe connect je dit in je HA?
Gaat dit via WIFI of moet dat kastje fysiek bij de HA machine kunnen?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:27
CrankyGamerOG schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:14:
Ik heb sinds kort een nieuwbouw huis, met een ecodan warmtepomp , ik ben geintresseerd hierin.
Via de VA ad kun je dat ding kopen , dat snap ik nog, maar hoe connect je dit in je HA?
Gaat dit via WIFI of moet dat kastje fysiek bij de HA machine kunnen?
De esp zit met een bijgeleverd kabeltje aan de binnenunit, verbindt met home assistant via wifi. Zie verder de GitHub van @xoror , link in de TS

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CrankyGamerOG
Nadat je de module SPANNINGSLOOS hebt aangesloten op de CN105 connector en de WP weer onder spanning hebt gezet, verbind je de module via een wifi hotspot en vult daar je eigen wifi gegevens in en dan vind je hem onder instellingen - apparaten - esphome

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2025 10:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:10
Dat ik geen superheat heb klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8nF1MMMYZGHaF_1m99AV5ot7Qw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KYPTOlEEtFGeslj2uN6B3sgO.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

AUijtdehaag schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:22:
@CrankyGamerOG
Nadat je de module SPANNINGSLOOS hebt aangesloten op de CN105 connector en de WP weer onder spanning hebt gezet, verbind je de module via een wifi hotspot en vult daar je eigen wifi gegevens in en dan vind je hem onder instellingen - apparaten - esphome
Ik heb dus net even gekeken , mijn binnenunit zit in een kast ingebouwd, zit deze CN105 aan de voor of achterkant van deze unit?
Als hij aan de voorkant zit, hoe krijg ik de plaat aan de voorkant eraf dan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CrankyGamerOG
Voorkant heeft een paar schroefjes aan de onderkant
Draai die eruit en dan kan je de voorplaat iets omhoog kantelen en optillen

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

AUijtdehaag schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:12:
@CrankyGamerOG
Voorkant heeft een paar schroefjes aan de onderkant
Draai die eruit en dan kan je de voorplaat iets omhoog kantelen en optillen
thnx

• mrincredible007
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-12 22:57
@Miezie Wifi had ik niet direct gelinkt aan dit probleem, thx! Ik heb een access point op maar een paar meter van de module hangen, maar een kleine verplaatsing van de linkerkant naar de rechterkant van de unit heeft de signaalsterkte wel verhoogd van 65% naar 95%. Hopelijk lost dit het op!

• nicowinde
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-12 18:00
jorritsmit schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:47:
Legionella bij mij ook zonder booster, gaat volledig op compressor. Ik heb een FTC7 en een PUZ-SHWM100YAA.

WP: ME PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E + OSO 300 Ltr

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

evol

hello world

nicowinde schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:43:
[...]

Legionella bij mij ook zonder booster, gaat volledig op compressor. Ik heb een FTC7 en een PUZ-SHWM100YAA.
Haalt deze dan ook echt de 60 graden in de geschiedenis van de temp weergave? Bij mij staat de legionella op 60 graden, maar zie dat deze dat nooit haalt. Booster zie ik ook niets doen. Water wordt maximaal 58 graden.
Vraag/zorg staat ook uit bij de aannemer.

[ Voor 3% gewijzigd door evol op 14-12-2025 23:03 ]

Move along people. Nothing to see here.

• jorritsmit
evol schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:03:
[...]

Haalt deze dan ook echt de 60 graden in de geschiedenis van de temp weergave? Bij mij staat de legionella op 60 graden, maar zie dat deze dat nooit haalt. Booster zie ik ook niets doen. Water wordt maximaal 58 graden.
Vraag/zorg staat ook uit bij de aannemer.
Ja bij mij wel, heb hetzelfde model

• SebastiaanPs
nicowinde schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:43:
[...]

De PUZ SWM modellen halen een hogere Ta dan de SUZ en PUHZ modellen. Daardoor kan jij legionellarun volledig op de compressor uitvoeren. Zie: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen". Dit gaat eigenlijk niet over de ESP en hoort in het andere topic.

[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2025 06:27 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
New release
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-12-17.01
- upgrade to esphome [2025.12.0](https://github.com/esphome/esphome/releases/tag/2025.12.0)
- AA: Added smart boost to increase comfort. See documentation https://github.com/gekkek...tive.md#smart-boost-logic . Default off.
Met de Smart boost zou je de bias minder nodig hebben. Hij zal de temp verhogen als hij geen wijziging ziet na een bepaalde tijd verwarmen.

zie https://github.com/gekkek...iscussioncomment-15279244

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 17-12-2025 14:31 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ding ontvangen (Dank!) en aangesloten, ik zie hem ook op mijn netwerk, en als ik IP benader krijg ik ook mooi alles te zien (beetje overwhelmed :D) maar hoe voeg ik hem nou precies toe in HA?

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-12-2025 16:12 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CrankyGamerOG
Even kijken bij configuratie - apparaten en diensten -esphome
Daar zou die moeten staan als hij op hetzelfde netwerk zit als je HA

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:38:
@CrankyGamerOG
Even kijken bij configuratie - apparaten en diensten -esphome
Daar zou die moeten staan als hij op hetzelfde netwerk zit als je HA
Daar zit hij niet, ik zal de HA op dat vlan erbij duwen :)
Mijn HA zit in het netwerk waar de WIFI op zit...... dus ik heb even geen idee waarom ik hem dan niet zie in HA
Edit : Na HA een schop te hebben gegeven zie ik de Ecodan wel in HA.

[ Voor 22% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-12-2025 18:33 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CrankyGamerOG
Je hebt geen moeilijke tekens in je wifi sidd of ww staan?
Zitten de ip adressen wel in dezelfde iprange?

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2025 18:28 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:27:
@CrankyGamerOG
Je hebt geen moeilijke tekens in je wifi sidd of ww staan?
Zitten de ip adressen wel in dezelfde iprange?
Ik heb HA een schop gegeven, hij ziet hem nu wel haha, problem solved thnx.

Andere vraag, niet dat jij dat specifiek weet, maar wellicht wel, of iemand anders.
Ik heb op 4 kamers totaal een thermostaat (woonkamer, slaapkamer 1, 2 en 3), in de warmtepomp zie ik maar 1 zone, klopt dat wel? Ik zou met mijn beperkte kennis, 4 zones verwachten?

Of is het voor de ecodan 1 zone, en doet de vloerverwarming de rest?

Of moet ik "gewoon" 4x een thermostat aanmaken, want dat is wat ik lees, maar dan nog snap ik het niet helemaal, hoe weet ik dan wat room1 , room 2, etc is? Of is mijn verwachting verkeerd en kan ik hier helemaal niet mijn temperatuur per kamer regelen?
Heb je misschien een voorbeeld? @AUijtdehaag

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-12-2025 21:23 ]

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtGDYqpzzoT5P8wBCoy6RTzV5kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YXMSEICuuFTMqUOq3kccHsj.png?f=fotoalbum_large

Mijn allereerste pcb gemaakt, en gelukkig werkte hij gewoon ;-) Is onder andere voor Vrekkie :) stay tuned.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Zjemm

...

@xoror ziet er mooi uit, waar is het specifiek voor?

opensecure.nl

• SebastiaanPs
Zjemm schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:54:
@xoror ziet er mooi uit, waar is het specifiek voor?
Lees even die Vrekkie link

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Zjemm

...

Oh haha, ik dacht dat je een user refereerde :P

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Over het algemeen een proxy pcb met tenminste 2 relay aansluitingen om de in1/in6 te bedienen, dus je neemt de thermostaat functie over zodat je zonder prohibits verwarming aan/uit kan zetten. Dit is nodig als de optimizer ziet dat je beter nu even je verwarming een paar uurtjes uit kan zetten.

Veel gebruikers hebben een mrc als thermostaat, en een server control prohibit maakt die onbruikbaar, dus niet zo vriendelijk.

Maar de volgende revisie zal meer poorten hebben, en dat is dan de gene die ik volgens planning ga gebruiken

• xoror
  • Niet online
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-12-21.01
pre-release voor de mensen die smart boost gebruiken, met deze pre-release laat hij de boost rustig symetrisch aflopen (decay) tot de reguliere Ta.

* Meer info over smart boost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ToAzZgGD5xC6OMyo1tK-185Hdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qH9VNCYcy5Rx0cgVMyE3WMKP.png?f=fotoalbum_large
Verder vordert de 2e revisie van de pcb ook goed...

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlWCSTBGbs_3pwZvWBwdkW6lEcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp53mAvatwzFDAQ5tWUIvoO4.jpg?f=fotoalbum_large

@xoror Klopt het dat deze niet beschikbaar zijn bij de SUZ modellen? Draai nu in proxy maar vanochtend even de wifi adapter eraf getrokken en toen verschenen de fan speed en compressor starts wel maar deze 4 sensoren niet.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• xoror
  • Niet online
@Djvdb dat klopt, die krijg je alleen gratis als je latere ftc7 heb.
De service calls kosten veel tijd (als in wachten op antwoord van de slome ftc) en blokkeren andere communicatie, dus ik kan daar niet teveel van doen, vandaar dat de 'minder belangrijke' achterwege zijn gelaten.

op de main page staat het wel min of meer: "These features are not available in proxy, since we are observing only. Newer FTC7 will report the Outdoor unit thermistors."

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 21-12-2025 11:58 ]

• Djvdb
  • Laatst online: 11:52
xoror schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:57:
@Djvdb dat klopt, die krijg je alleen gratis als je latere ftc7 heb.
De service calls kosten veel tijd (als in wachten op antwoord van de slome ftc) en blokkeren andere communicatie, dus ik kan daar niet teveel van doen, vandaar dat de 'minder belangrijke' achterwege zijn gelaten.

op de main page staat het wel min of meer: "These features are not available in proxy, since we are observing only. Newer FTC7 will report the Outdoor unit thermistors."
Hmm mijn unit is vorige week geïnstalleerd en de productie datum is van september. Zou verwachten dat ik dan de laatste ftc7 heb.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• xoror
  • Niet online
@Djvdb Jij heb een suz, kan zijn dat die dat niet rapporteren hoor, van wat ik gezien heb geven de latere het wel terug, maar misschien is dat wel alleen icm bepaalde buiten units.

• evol
  • Nu online

evol

hello world

Na advies om de legionella settings aan te passen, is het gelukt een run te hebben waarbij de 60 graden bereikt wordt. Nu gekeken hoe dat bereikt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpTOjMmtNzUbL9imETNi1TGd9n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PR1xB55LEcd9oYGsif0ITsX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHTfwMZDsmLmZr2rmxv5VHtxfcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbGtp2pLYEiuNWwCGYWTEpUD.png?f=fotoalbum_large

Is het normaal dat de booster het al zo snel overneemt?

• xoror
  • Niet online
@evol de booster neemt het over wanneer je setpoint is bereikt van sww. Zo te zien staat hij bij jou op rond de 50c.

De meesten zullen een automation hebben die het setpoint verhoogd tijdens sww
zoiets https://github.com/gekkek...tomations/legionella.yaml

• evol
  • Nu online

evol

hello world

xoror schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:59:
@evol de booster neemt het over wanneer je setpoint is bereikt van sww. Zo te zien staat hij bij jou op rond de 50c.

De meesten zullen een automation hebben die het setpoint verhoogd tijdens sww
zoiets https://github.com/gekkek...tomations/legionella.yaml
Goede uitleg, dank je! Setpoint staat inderdaad op 50 graden. Ik ga eens naar die automation kijken.

• melvink1994
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 24-12 14:06
Goedemorgen,

Zijn er nog meer mensen die dit ESP board gebruiken om het energieverbruik te monitoren? Ik krijg maar op 1 moment van de dag (23:00 - tijd WP staat niet goed) een update van het energieverbruik. Deze waarde is volgens mij van de dag ervoor. Enkel is de nieuwe waarde ook direct een waarde die ik niet gelijk kan verklaren.

Is er ook een mogelijkheid om het verbruik meerdere malen per dag uit te lezen? Beginnend bij 0kWh en oplopend tot het uiteindelijke verbruik van die dag? Het energiedashboard van HA gaat er nu niet goed mee om waardoor deze onjuiste waardes laat zien.

Onderstaand een afbeelding van een weekverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wEm-driIaZYwecccyv1JJVvlrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FOv8y90pdLobGPubt6dejrgh.png?f=fotoalbum_large

• michaelvo
  • Laatst online: 09:32
melvink1994 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:12:
Is er ook een mogelijkheid om het verbruik meerdere malen per dag uit te lezen? Beginnend bij 0kWh en oplopend tot het uiteindelijke verbruik van die dag?
Ja, gebruik sensor.ecodan_heatpump_gerapporteerde_opgenomen_vermogen_per_dag. Die doet precies wat jij wil.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Blackraven
michaelvo schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:41:
[...]

Ja, gebruik sensor.ecodan_heatpump_gerapporteerde_opgenomen_vermogen_per_dag. Die doet precies wat jij wil.
Is dat in het Engels: sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption ?
Die blijft bij mij op 0 staan...

• melvink1994
michaelvo schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:41:
[...]

Ik zie 63 verschillende entiteiten maar helaas niet de sensor die jij beschrijft. Enig idee hoe ik die naar voren kan krijgen?

• melvink1994
xoror schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:52:
@Blackraven ftc6+ only helaas, ftc5 heeft die data niet
Die van mij is een FTC6!

• xoror
  • Niet online
Afhankelijk van je taal heet ie anders, maar dan heb je hem echt wel, moet je even alle kWh sensoren nalopen, een ervan is hem ;-)

• melvink1994
xoror schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:15:
[...]

Afhankelijk van je taal heet ie anders, maar dan heb je hem echt wel, moet je even alle kWh sensoren nalopen, een ervan is hem ;-)
Inderdaad! Dit is mij nog nooit opgevallen. Bij mij heten ze:

sensor.ecodan_heatpump_afgegeven_vermogen
sensor.ecodan_heatpump_geschatte_afgegeven_vermogen

Enig idee welke van de twee het daadwerkelijke verbruik van de warmtepomp is?

• xoror
  • Niet online
michaelvo in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32" die heb je dan nodig
sensor.ecodan_heatpump_afgegeven_vermogen (gerapporteerd door wp, heel slecht)
sensor.ecodan_heatpump_geschatte_afgegeven_vermogen (realtime berekend, stukken beter)

• melvink1994
xoror schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:29:
michaelvo in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32" die heb je dan nodig
sensor.ecodan_heatpump_geschatte_afgegeven_vermogen (realtime berekend, stukken beter)
Thnx,

Ik zie alleen dat mijn P1 meter op dit moment +/- 1700W verbruikt van het net. Terwijl dat beide sensoren tussen de 8 en 9kW weergeven. Hoe zou dit kunnen komen?

• xoror
  • Niet online
opgenomen vs afgegeven?

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 22-12-2025 13:01 ]

• Blackraven
Ik vermoed dat de factor ertussen COP heet... :+

Ben trouwens erg onder de indruk van je AA, gisteren met zonnetje erbij pakte hij de overshoot heel mooi op.

[ Voor 23% gewijzigd door Blackraven op 22-12-2025 13:08 ]

• michaelvo
@melvink1994 Je moet echt degene hebben die ik noemde, met FTC6 moet ie er gewoon zijn. Zoek (filter) anders even bij Developer tools - States naar 'gerapporteerde'....

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• melvink1994
Blackraven schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:07:
[...]

Ik vermoed dat de factor ertussen COP heet... :+

Ben trouwens erg onder de indruk van je AA, gisteren met zonnetje erbij pakte hij de overshoot heel mooi op.
Dat zal het zijn XD. Daarom was ik ook op zoek naar een sensor van het actuele verbruik van de warmtepomp. Dat zijn deze dus ook niet. De sensor de @michaelvo aangaf kan ik echt niet vinden helaas.

• michaelvo
xoror schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:29:
Bij mij is die eerste niet zo slecht hoor. Sterker nog, hij is eigenlijk altijd gelijk aan de tweede die je noemt, met een afronding naar beneden (dus 4,8 kW wordt 4,0 kW). En defrosts neemt de eerste niet mee. Ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09Yzh-qP4mDe3j6L9NMk2h4uYDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEJtxWGUdbbrc0NyeG4Pnf2i.png?f=fotoalbum_large

• melvink1994
michaelvo schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:36:
@melvink1994 Je moet echt degene hebben die ik noemde, met FTC6 moet ie er gewoon zijn. Zoek (filter) anders even bij Developer tools - States naar 'gerapporteerde'....
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qce_uoT4prJrnpdC_338U7VYXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTotYdC13NEp8TaBQFlO4N5o.png?f=fotoalbum_large

• michaelvo
Nee zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5-Pcm5atYAyb9zk7rP2BH91-xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFrVu0VwHnIEox0sFdlfBLYi.png?f=fotoalbum_large

• melvink1994
Helaas, zie enkel de afgegeven vermogens naar boven komen. In de webinterface van het ESP board zie ik ook geen waarde die er op lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtcnV-d27Ob8RTdarOaLAZaSHzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ie0JQ9B4eL3RaEFtyknELrvi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ7Km0l5vrGBajgydCmWJMe5Q38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFMlZhbwwrUee8FiCQXrNDoM.png?f=fotoalbum_large

• Blackraven
@melvink1994 Zie je hem ook niet terug onder instellingen -> Integraties -> ESPHome -> Ecodan en dan onder de lijst van sensoren?
Bijbhorend icoontje om snel visueel te zoeken 8) https://pictogrammers.com...ransmission-tower-export/

• melvink1994
Blackraven schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:00:
@melvink1994 Zie je hem ook niet terug onder instellingen -> Integraties -> ESPHome -> Ecodan en dan onder de lijst van sensoren?
Bijbhorend icoontje om snel visueel te zoeken 8) https://pictogrammers.com...ransmission-tower-export/
Zie hier de 63 entiteiten die ik beschikbaar heb:

Naam
Entiteits-ID
Integratie
Ruimte
Status
Ecodan heatpump Aanvoer temp
sensor.ecodan_heatpump_aanvoer_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Afgegeven vermogen
sensor.ecodan_heatpump_afgegeven_vermogen
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Bedrijfsuren
sensor.ecodan_heatpump_bedrijfsuren
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Boiler aanvoer temp
sensor.ecodan_heatpump_boiler_aanvoer_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Boiler retour temp
sensor.ecodan_heatpump_boiler_retour_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Buiten temp
sensor.ecodan_heatpump_buiten_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Controller versie
sensor.ecodan_heatpump_controller_versie
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump DHW Thermostaat
climate.ecodan_heatpump_dhw_thermostaat
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp herstart
button.ecodan_heatpump_esp_herstart
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp Interne temperatuur
sensor.ecodan_heatpump_esp_interne_temperatuur
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp IP
sensor.ecodan_heatpump_esp_ip
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp SSID
sensor.ecodan_heatpump_esp_ssid
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp Uptime
sensor.ecodan_heatpump_esp_uptime
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Esp Versie
sensor.ecodan_heatpump_esp_versie
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Flow waarde
sensor.ecodan_heatpump_flow_waarde
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Gekozen werking mode
select.ecodan_heatpump_gekozen_werking_mode
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Geschatte afgegeven vermogen
sensor.ecodan_heatpump_geschatte_afgegeven_vermogen
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Koelen cop
sensor.ecodan_heatpump_koelen_cop
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Koelen geleverd
sensor.ecodan_heatpump_koelen_geleverd
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Koelen verbruikt
sensor.ecodan_heatpump_koelen_verbruikt
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Koelmiddel condensatie temp
sensor.ecodan_heatpump_koelmiddel_condensatie_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Koelmiddel temp
sensor.ecodan_heatpump_koelmiddel_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Kompressor frequentie
sensor.ecodan_heatpump_kompressor_frequentie
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Legionella preventie temp
sensor.ecodan_heatpump_legionella_preventie_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Retour temp
sensor.ecodan_heatpump_retour_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set forceer sww
switch.ecodan_heatpump_set_forceer_sww
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set Led helderheid
number.ecodan_heatpump_set_led_helderheid
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set Led schakelaar
switch.ecodan_heatpump_set_led_schakelaar
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set SWW modus
select.ecodan_heatpump_set_sww_modus
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set vakantie modus
switch.ecodan_heatpump_set_vakantie_modus
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Set warmtepomp Aan/uit
switch.ecodan_heatpump_set_warmtepomp_aan_uit
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status 3-weg klep
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_3_weg_klep
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status Bedrijf
sensor.ecodan_heatpump_status_bedrijf
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status booster heater
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_booster_heater
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status defrost
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_defrost
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status externe heater
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_externe_heater
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status In1 thermostaat
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_in1_thermostaat
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status In5 buiten thermostaat
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_in5_buiten_thermostaat
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status In6 thermostaat 2
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_in6_thermostaat_2
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status SWW geforceerd
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_sww_geforceerd
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status SWW verboden
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_sww_verboden
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status vakantie
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_vakantie
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status water pomp
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_water_pomp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status zone 1 verboden koelen
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_zone_1_verboden_koelen
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Status zone 1 verboden verwarmen
binary_sensor.ecodan_heatpump_status_zone_1_verboden_verwarmen
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW 2e temp sensor
sensor.ecodan_heatpump_sww_2e_temp_sensor
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW cop
sensor.ecodan_heatpump_sww_cop
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW Eco
binary_sensor.ecodan_heatpump_sww_eco
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW geleverd
sensor.ecodan_heatpump_sww_geleverd
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW huidige temp
sensor.ecodan_heatpump_sww_huidige_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW max temp hysterese
sensor.ecodan_heatpump_sww_max_temp_hysterese
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW setpoint waarde
sensor.ecodan_heatpump_sww_setpoint_waarde
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump SWW verbruikt
sensor.ecodan_heatpump_sww_verbruikt
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Verwarmen cop
sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_cop
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Verwarmen geleverd
sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_geleverd
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Verwarmen verbruikt
sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_verbruikt
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Verwarmings bron
sensor.ecodan_heatpump_verwarmings_bron
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump WiFi Signaal %
sensor.ecodan_heatpump_wifi_signaal
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump WiFi Signaal dB
sensor.ecodan_heatpump_wifi_signaal_db
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Zone 1 flow setpoint waarde
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_flow_setpoint_waarde
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Zone 1 ruimte setpoint waarde
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_ruimte_setpoint_waarde
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Zone 1 ruimte temp
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_ruimte_temp
ESPHome
Technische Ruimte

Ecodan heatpump Zone 1 Thermostaat
climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat
ESPHome
Technische Ruimte

[ Voor 16% gewijzigd door melvink1994 op 22-12-2025 14:06 ]

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
Beiden staan in de lijst

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• Blackraven
@melvink1994 Ik heb er 87, waarvan ~7 (natte vinger) voor Z2 zijn...
Ik denk dat er bij jou iets mist.

• melvink1994
Blackraven schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:41:
@melvink1994 Ik heb er 87, waarvan ~7 (natte vinger) voor Z2 zijn...
Ik denk dat er bij jou iets mist.
Dat vermoed ik ook haha, nu rest alleen de vraag. Hoe krijg ik mijn sensoren compleet :) .

Ik wil wel even zeggen dat iedereen hier super snel reageert en erg behulpzaam is!

• Blackraven
@melvink1994 Ik weet niet of je pre-build gebruikt, want daar heb ik geen verstand van hoe je die naar de laatste versie brengt, zo te zien gisteren nieuwe release.
Ik bouw nl. zelf i.v.m. Z2.

• xoror
  • Niet online
flash anders even laatste ota overheen, lijkt niet goed jouw firmware

• melvink1994
xoror schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:58:
flash anders even laatste ota overheen, lijkt niet goed jouw firmware
Bedankt voor de tip! Heb de meest recente OTA geïnstalleerd en nu heb ik de sensor wel! Bedankt voor jullie hulp

• xoror
  • Niet online
Zijn er al mensen die de nieuwe AA smart boost aan hebben gezet ?
Kan je dan zonder bias werken ? Vooral nu het kouder wordt zie ik dat hij boost op setpoint te halen. De temp zakt in de nacht ook minder weg, natuurlijk wel tegen iets meer verbruik.
[09:47:25.236][D][auto_adaptive:421]: • Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.50, min delta T: 2.00, max delta T: 6.50
[09:47:25.237][D][auto_adaptive:212]: Processing Zone 1: Room=21.6, Target=22.0, Actual Feedtemp: 28.5, Return temp: 25.0, Outside: 5.0, Bias: 0.0, heating: 1, cooling: 0
[09:47:25.241][D][auto_adaptive:232]: Effective delta T: 3.52, cold factor: 0.50, dynamic min delta T: 3.00, error factor: 0.10, smart boost: 1.43, linear profile: 0
[09:47:25.243][D][auto_adaptive:305]: Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 28.50°C (boost: 0.0)

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:40
xoror schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:52:
Zijn er al mensen die de nieuwe AA smart boost aan hebebn gezet ?
Kan je dan zonder bias werken ? Vooral nu het kouder wordt zie ik dat hij boost op setpoint te halen. De temp zakt in de nacht ook minder weg, natuurlijk wel tegen iets meer verbruik.

[...]
Ja, ik heb dit ook aangezet. Het werkt goed bij mij, heeft al een paar keer de TA verhoogd.
Ik gebruik bias nu alleen (zet hem op -1.0) met een automation om wanneer hij 0.1 graad onder setpoint zit hem iets eerder af te remmen, zodat hij niet te ver over het setpoint heen gaat en daardoor dus niet onnodig afslaat.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• Blackraven

[...]
Net even update gedraaid, zag je instructies voor AA, ik denk dat ik even iets over het hoofd gezien heb: Ik gebruik de MRC als bron voor Z2 kamertemperatuur.
Ik heb "select.ecodan_heatpump_auto_adaptive_room_temperature_source" op Room Thermostat staan.
Moet ik dan "number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z2" nog met een automation de feedback van de MRC voeden?

• xoror
  • Niet online
@Blackraven nee, als je mrc gebruikt en op room thermostat heb staan lees ik die direct uit.

• jorritsmit
Vraagje: doe nog iets (/ kan) met de pomp snelheid / pomp setting (constant curve, prop pressure, const pressure) in en auto adaptive mode? Of zet je alleen de flow setpoint? Ik vraag het omdat ik bezig ben mijn convectoren in te regelen die op dezelfde zone zitten en niet hydraulisch geschieden zijn, en probeer een beetje uit te denken wat er gebeurd als ze ineens allemaal dicht of open gaan met mijn vloerverwarming

• xoror
  • Niet online
Ik kan helaas de pomp snelheid niet instellen. Met de komst van FTC7 is er wel iets meer mogelijk, je kan soort "water flow control" instellen. Hij past de pomp stand aan te passen tijdens een run. Zie voor meer info https://github.com/F1p/Mi...col-Decode/discussions/27

In AA zetten ik alleen de flow setpoint.

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rSSbXKu3tOCQAshgAYKBtrT5WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2a28Qnr1tZAmwTcuB3oLpln.png?f=fotoalbum_large

spannend! even wat offertes opgevraagd voor wat engineering samples, uiteindelijk nog een DS18B20 (temp sensor) toegevoegd.

• xoror
  • Niet online
Het is eindelijk wat kouder en kan het heatloss model van Vrekkie testen.
Het draait hier nu in schaduw mode om te tunen...
Hij voorspelt dit voor vandaag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[00:05:01.527][I][auto_adaptive:087]: Initiating Vrekkie Solver on Core 0...
[00:05:01.529][I][auto_adaptive:154]: Solver Params: Loss=0.260, COP=5.3, Mass=4.5, Solar=11.2kWp
[00:05:01.533][I][solver:244][SolverTask]: Vrekkie Solver started on Core 0. Base Setpoint: 22.0 C
[00:05:01.535][I][solver:259][SolverTask]: Dynamic Penalty Ref: 66.45
[00:05:01.638][I][solver:468][SolverTask]: Vrekkie Stats: Cost=2.11 (Save 0.18 / 7.7%) | Grid=30.98 kWh (Total=46.01) | AvgCOP=3.45
[00:05:01.638][I][solver:475][SolverTask]: Solver completed in 99 ms
[00:05:01.639][I][solver:477][SolverTask]: -------------------------------------------------------------------------------------
[00:05:01.640][I][solver:480][SolverTask]: [H00] B: -0.25 | O:-1.70 | P:  58.19| S: 0.00| E: 2.54| G: 2.54| COP:3.35
[00:05:01.658][I][solver:480][SolverTask]: [H01] B: -0.05 | O:-2.20 | P:  52.49| S: 0.00| E: 2.06| G: 2.06| COP:3.48
[00:05:01.659][I][solver:480][SolverTask]: [H02] B: -0.05 | O:-2.70 | P:  52.42| S: 0.00| E: 1.82| G: 1.82| COP:3.53
[00:05:01.678][I][solver:480][SolverTask]: [H03] B: -0.05 | O:-3.10 | P:  49.51| S: 0.00| E: 1.87| G: 1.87| COP:3.48
[00:05:01.679][I][solver:480][SolverTask]: [H04] B: -0.05 | O:-3.40 | P:  48.05| S: 0.00| E: 1.91| G: 1.91| COP:3.45
[00:05:01.699][I][solver:480][SolverTask]: [H05] B: -0.05 | O:-3.60 | P:  46.89| S: 0.00| E: 1.94| G: 1.94| COP:3.43
[00:05:01.699][I][solver:480][SolverTask]: [H06] B: +0.25 | O:-3.80 | P:  45.00| S: 0.00| E: 2.50| G: 2.50| COP:3.24
[00:05:01.720][I][solver:480][SolverTask]: [H07] B: +0.30 | O:-4.00 | P:  50.85| S: 0.00| E: 2.11| G: 2.11| COP:3.35
[00:05:01.720][I][solver:480][SolverTask]: [H08] B: -0.05 | O:-4.10 | P:  60.65| S: 0.04| E: 1.48| G: 1.43| COP:3.55
[00:05:01.750][I][solver:480][SolverTask]: [H09] B: -0.45 | O:-4.10 | P:  63.74| S: 1.12| E: 1.37| G: 0.25| COP:3.59
[00:05:01.753][I][solver:480][SolverTask]: [H10] B: -0.25 | O:-3.70 | P:  50.58| S: 2.24| E: 2.26| G: 0.02| COP:3.32
[00:05:01.753][I][solver:480][SolverTask]: [H11] B: +0.25 | O:-3.10 | P:  44.54| S: 3.14| E: 2.74| G: 0.00| COP:3.21
[00:05:01.756][I][solver:480][SolverTask]: [H12] B: +0.75 | O:-2.60 | P:  44.97| S: 3.36| E: 2.70| G: 0.00| COP:3.25
[00:05:01.772][I][solver:480][SolverTask]: [H13] B: +1.25 | O:-1.90 | P:  44.19| S: 3.14| E: 2.64| G: 0.00| COP:3.31
[00:05:01.774][I][solver:480][SolverTask]: [H14] B: +1.50 | O:-1.60 | P:  61.65| S: 2.24| E: 2.20| G: 0.00| COP:3.47
[00:05:01.793][I][solver:480][SolverTask]: [H15] B: +1.10 | O:-1.60 | P:  83.00| S: 1.12| E: 1.22| G: 0.10| COP:3.84
[00:05:01.803][I][solver:480][SolverTask]: [H16] B: +0.65 | O:-1.90 | P:  88.84| S: 0.22| E: 1.15| G: 0.93| COP:3.84
[00:05:01.813][I][solver:480][SolverTask]: [H17] B: +0.20 | O:-2.20 | P:  93.75| S: 0.00| E: 1.15| G: 1.15| COP:3.82
[00:05:01.818][I][solver:480][SolverTask]: [H18] B: -0.05 | O:-2.30 | P:  94.27| S: 0.00| E: 1.41| G: 1.41| COP:3.71
[00:05:01.833][I][solver:480][SolverTask]: [H19] B: -0.05 | O:-2.40 | P:  92.14| S: 0.00| E: 1.78| G: 1.78| COP:3.56
[00:05:01.834][I][solver:480][SolverTask]: [H20] B: -0.05 | O:-2.60 | P:  91.19| S: 0.00| E: 1.80| G: 1.80| COP:3.54
[00:05:01.853][I][solver:480][SolverTask]: [H21] B: -0.05 | O:-2.80 | P:  91.95| S: 0.00| E: 1.83| G: 1.83| COP:3.52
[00:05:01.853][I][solver:480][SolverTask]: [H22] B: -0.10 | O:-2.90 | P:  95.05| S: 0.00| E: 1.76| G: 1.76| COP:3.54
[00:05:01.865][I][solver:480][SolverTask]: [H23] B: -0.15 | O:-3.00 | P:  90.98| S: 0.00| E: 1.77| G: 1.77| COP:3.53
[00:05:01.875][I][solver:484][SolverTask]: -------------------------------------------------------------------------------------

E: kWh nodig
G: kWh van het net
S: geschatte beschikbare solar
P: kost prijs megawatt
O: buiten temp
B: even voor nu negeren, dat wordt een bias / Ta straks die hij gaat instellen

Hij verwacht dat ik 46kWh nodig ga hebben, waarvan 31kWh van de grid. Het lijkt erop dat hij gelijk gaat krijgen zit nu op 21kWh verbruik al na 10 uur punt (komt redelijk overeen met zijn voorspelling), en zonnetje komt nu door. Hij verwacht tussen 10-15 vrijwel alles op solar te kunnen doen. Hij heeft gezien wat mijn echte heat loss is en COP van de vorige dag. Dus hij verwacht dat ik vandaag op 3.45COP ga stoken gemiddeld, zou zo maar eens kunnen 8)

edit: dag stats zijn binnen
Verbruik 44.59kWh en er was 19.5kWh 'gratis' zonnestroom beschikbaar. Het voorspelde verbruik lijkt dan goed te kloppen. (Kleine mismatch kwam door SWW, waardoor een uur niet verwarmd kon worden). Voor de zonnepanelen opbrengst gebruik ik een vrij grove benadering, moet kijken of dat voldoende is.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 26-12-2025 00:16 ]

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:40
Wel grappig dat de TA niet zo veel zegt over het uiteindelijke verbruik.
Ik was er eerder altijd erg alert op om de TA zo laag mogelijk te houden.
Maar nu met deze AA draait de WP op aanvoertemperaturen tussen 40 en 45 graden, en had ik gisteren een verbruik van 27 kWh kom ws vandaag ergens uit tussen 35 en 40 kWh. COP tussen de 3,5 en 4.
En dat met hoofdzakelijk radiatoren ( met ventilatoren)en een temperatuur van 21,5 graden in de woonkamer, en 20 graden in de keuken met vloerverwarming. 19 graden in de slaapkamers, en 22 in de badkamer.
Dikke prima dus!
Temperatuur en comfort in huis is hoger, en het verbruik is iets lager dan voorgaande jaren toen ik met WAR draaide.

[ Voor 15% gewijzigd door ricvee op 25-12-2025 14:50 ]

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
@ricvee Ta zegt wel wat, maar alleen icm de Tr, gaat om de delta T en flow.
Daarom zeg ik ook niet te krampachtig doen met lage Ta. Is het comfort goed en verbruik ok, dan niet te moeilijk doen.

Hier overigens ook 28kWh gisteren verstookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O6U1aIcYmt4T6QFooZfojjHFEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e3HIf8IoIWaqc1OI7KXb78h1.png?f=fotoalbum_large

Hier: VV icm Ta= +/- 30, Maar hij heeft wel door gestookt op bijna vol vermogen (delta T rond 5c wel).
Met Vrekkie had hij wat slimmer kunnen doen door in de nacht temp te laten zakken en nu met de zon vol door te stoken. Maar ja Vrekkie draait nu alleen nog als schaduw, maar had hier wel pluspunten gescoord.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 25-12-2025 14:52 ]

• michaelvo
Ongetwijfeld dat vrekkie veel slimmer gaat zijn dan wij ons voor mogelijk kunnen houden, maar mijn simpele setup doet het eigenlijk ook perfect het hele jaar al:
  • 19,0 graden
  • +0,5 graden tussen 9u en 21u
  • +0,5 graden als er meer dan 1kW van de zonnepanelen afkomt
  • -0,5 graden op de 4 duurste uren van de dag
Dit in combinatie met de ruimtetemperatuur regeling en de PAR thermostaat zorgt ervoor dat hij voornamelijk overdag draait, wat extra warmte erin pompt als de zon schijnt, op de duurste uren uit staat, tenzij het echt heel koud is dan blijft ie gewoon de hele dag door draaien.

• xoror
  • Niet online
Als het goed werkt niets meer aan doen. Dit is optioneel voor mensen met dynamische contracten. Het speelt al iets meer in het buitenland dan hier.

Voor NL:
Ivm afschaffen van saldering en aanwezigheid van dynamische tarieven wil je optimaliseren voor energie kosten. Dan moet je iets anders stoken afhankelijk van zon en energie prijzen.

Het zijn wat andere eisen dan alleen comfort, je moet nu ook kosten meewegen. Je geeft dan een temperatuur band breedte waarin hij mag bewegen (dus wat vind je acceptabel aan temperatuur, en hij probeert je er binnen te houden met de laagste kosten)
Als je vloerverwarming heb kan het lonen om toch in de avond wat warmte te bufferen en erop te teren overdag bijv. Doordat ik het warmte verlies bepaald heb aan de hand van de vorige dagen, kan je redelijk goed schatten hoeveel je moet toevoegen / laten interen om binnen de band breedte te blijven. En dan is het een rekensom welk schema de laagste kosten geeft.

Verder focus ik dan op gebruiksgemak, gewoon instellen (zonne panelen, en andere settings) en niet meer naar omkijken (behalve kosten beetje controleren)

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 27-12-2025 10:32 ]

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17

ThaDude

Hang Loose

[...]
Ik heb hem gedownload en AA smart boost aangezet. Ik heb juist dat temperatuur blijft hangen in huis. Dus top functie! _/-\o_

Kan ik zien dat die heeft gewerkt afgelopen dagen?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:12:
Als het goed werkt niets meer aan doen. Dit is optioneel voor mensen met dynamische contracten. Het speelt al iets meer in het buitenland dan hier.

Voor NL:
Ivm afschaffen van saldering en aanwezigheid van dynamische tarieven wil je optimaliseren voor energie kosten. Dan moet je iets anders stoken afhankelijk van zon en energie prijzen.

Het zijn wat andere eisen dan alleen comfort, je moet nu ook kosten meewegen. Je geeft dan een temperatuur band breedte waarin hij mag bewegen (dus wat vind je acceptabel aan temperatuur, en hij probeert je er binnen te houden met de laagste kosten)
Als je vloerverwarming heb kan het lonen om toch in de avond wat warmte te bufferen en erop te teren overdag bijv. Doordat ik het warmte verlies bepaald heb aan de hand van de vorige dagen, kan je redelijk goed schatten hoeveel je moet toevoegen / laten interen om binnen de band breedte te blijven. En dan is het een rekensom welk schema de laagste kosten geeft.

Verder focus ik dan op gebruiksgemak, gewoon instellen (zonne panelen, en andere settings) en niet meer naar omkijken (behalve kosten beetje controleren)
Zou dit ook interessant zijn voor mensen zonder dynamisch contract, dan op basis van dal/piek uren?

Je zou kunnen rekenen of het tijdens daluren goedkoper is om s nachts te bufferen (lagere cop, maar goedkopere prijs)

Overigens werkt de regeling op dit moment top! Heb er weinig omkijken nu. Woning is altijd lekker warm.
Begint saai te worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Breud op 28-12-2025 06:39 ]

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• xoror
  • Niet online
@Breud goed om te horen, de bias heb je nog nodig met de smart boost ?

Wat betreft de optimizer, ja je kan het zonder dynamische tarieven doen, dan zijn het gewoon fixed prijzen. Maar dan houdt hij je binnen de bandbreedte en zal rekening houden met zon (en evt zonnepanelen). Ik weet niet hoeveel dat toevoegt, maar het kan zeker.

Als je daluren weet, dan moet je dat invoeren aan prijzen, dan is het exact gelijk aan dynamische tarieven natuurlijk.

@ThaDude in de logging zie je iets van smart boost factor, dan weet je dat hij actief is. Je merkt het ook dat hij hogere Ta kiest dan gebruikelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door xoror op 28-12-2025 09:51 ]

• Breud
  • Nu online
Ik heb nog wel een bias aan staan, maar die zou er misschien in theorie wel af kunnen. Het is nu eigenlijk lekker op comfor verwarmen.

Ik heb deze maand nog geen 300kWh elektra voor verwarmen verbruikt. December 2024 zat ik ruim over de 500kwh. Nu is deze december wel vrij warm geweest

• xoror
  • Niet online
@Breud ik zit bijna op 500 kWh :+ voor verwarmen deze maaand. Dat kwam eigenlijk allemaal door die 4 dagen rond kerst, toen ging er wel ruim 40kWh per dag doorheen.

Ik had daar wel wat kunnen besparen door in avond niet te verwarmen en overdag met de zon bij te trekken. Maar ik zit dus met een vergelijkbaar aantal kWh als vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnuroAtiFYMFPoh9VmrAEmIkgNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aZGp98GOiqXvxCEEJgfNqH12.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door xoror op 28-12-2025 10:44 ]

• Breud
  • Nu online
Nog meer bevestiging dat ik lekker door kan stoken op comfort

Ik heb die pieken van +40kwh niet gehad Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpmjmdrC8N3aRm6r_NwvM0K5gQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaUchK43mF4n94MciedZl0zU.jpg?f=fotoalbum_large

• barcomoon
  • Laatst online: 09:16
Vergelijkbaar patroon hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqj8nv3KS4aFfqiWeUwvoEdMczs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hORjsSqYf2atnY7LvcRwODcc.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft prima comfortabel zo. Paar dagen continue gestookt toen het echt koud was. Voor de rest kleine nachtverlaging (0.5-1).

Tot nu toe 313 kWh verstookt met 1714 kWh opbrengst in December. Met name eerste helft was best warm natuurlijk maar ook nu prima COPs.

[ Voor 11% gewijzigd door barcomoon op 28-12-2025 17:48 ]

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• Breud
  • Nu online
Voor eerst sinds lang heb ik er vandaag weer eens moeite mee om het huis op temperatuur te houden. Setpoint op 21,5 en de temperatuur is weggezakt naar 20,9.

Dagverbruik op 24kWh zover. En inmiddels al 24 defrosts gemeten vandaag(!). Hier is vandaag koud en grijs zonder enige zon instraling. Mss toch de bias op zulke dagen nog wat meer omhoog. Staat nu op 0,6

• xoror
  • Niet online
@Breud smart boost proberen. Die verhoogt je data T range tot 1.5x (voor UFH), als je temp binnen een uur niet stijgt of zelfs daalt. Standaard is max delta T 6.5c voor UFH. Met de smart boost kan dat dus 1.5*6.5 = 9.75 worden. Hij zal dan geleidelijk iets hogere temp vanzelf kiezen als de kamer temp gedurende een bepaalde tijd niet omhoog beweegt.

Maar defrost weer is gewoon naar voor de WP. Overigens hier wel prima op temp, 21.8c alweer.

Op zulke dagen moet je dus eigenlijk de dag van te voren even hoger stoken. Ik zit nu op 19kWh, en 16 defrost maar allemaal voor 12 uur, daarna geen defrost meer.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:34
Het is misschien niet helemaal iets voor dit forum maar ik ben een brave Homey gebruiker en wil (mede om de ecodan uit te lezen) beginnen met HA. Ik heb een NAS dus wilde die daar eigenlijk voor gebruiken. Maar waar moet ik beginnen?

• xoror
  • Niet online
Bouwertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:43:
Het is misschien niet helemaal iets voor dit forum maar ik ben een brave Homey gebruiker en wil (mede om de ecodan uit te lezen) beginnen met HA. Ik heb een NAS dus wilde die daar eigenlijk voor gebruiken. Maar waar moet ik beginnen?
https://www.home-assistant.io/installation/
Het kan vaak ook op de nas, maar beter een pi/odroid m1s/hardware van de link oid nemen.

• SebastiaanPs
Bouwertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:43:
Ik had geen ervaring met HA maar ben dit jaar gestart met een Odroid (hierboven ook al door @xoror genoemd en ook door @AUijtdehaag aangeraden). Ik heb een Odroid C4 met 64 GB eMMc. Hier besteld, Home Assistant staat er dan al op: https://www.sossolutions.nl/odroid-c4-home-assistant-kit
Het grote nadeel van de Raspberry Pi's is het geheugen wat uiteindelijk sterft, zo had ik begrepen.

Edit: de tip van @xoror hieronder is goedkoper en heeft ook 64 GB eMMc onboard.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-12-2025 22:12 ]

• xoror
  • Niet online
Ik zou deze nemen https://www.odroid.nl/M1S-8GB (heb hem zelf ook)

8GB ram, 64GB eMMC. betere deal.
https://www.odroid.nl/M1S-HA-8GB (HA preinstalled) voor iets meer

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 29-12-2025 22:17 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zelfs een odroid c5
Maar bij gebrek aan HA image staat er corelec op. Heerlijke mediaplayer

• xoror
  • Niet online
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-12-30.01
Voor mensen met proxy hardware maar die hun melcloud/procon hebben verkocht, kunnen jullie deze firmware even testen? Hij wacht dan niet meer 90s voordat hij naar stand alone mode schakelt. Scheelt toch weer 90s, en je krijgt direct data.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste