Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Wat vind jij goed geoptimaliseerd?Miezie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:29:
Voor je een thermostaat koopt raad ik je aan eerst goed te lezen in het ecodan topic of je installatie voor koelen goed geoptimaliseerd is. Daarna kun je je ook afvragen of je de investering voor koelen het waard vindt… met een warmtepomp koelen is maar beperkt succesvol.
Ik heb bijvoorbeeld besloten die thermostaat te laten voor wat het is, na uitgebreid monitoren en kijken hoe nodig het nou eigenlijk echt is… de zonwering doet hier dermate veel en spuien bij hitte ook, dat we maar 5 dagen effectief gekoeld hebben en dan ook nog maar korte blokken (want het werd in huis niet warmer dan 23,5 graad).
Ik heb een nieuwbouwhuis, dus isolatie is goed. beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren di per ruimte te schakelen zijn.
als ik een installateur vraag of alles goed ingesteld staat zeggen ze allemaal, yes is prima. waar ik de cop toch nog wat laag vind als ik sommige hier op het forum hoor. maar goed, in de winter word deze dan ook gewoon op 21 gezet door vrouwlief.
en nu met koelen, dat is maar 1 enkele stand. daar is niet veel aan te optimaliseren, behalve dat ik nu dus een oplossing zoek icm ESP of een thermostaat
als ik trouwens een theromostaat aan sluit (bedraad) kan ik de ESP dan ook nog aansluiten? zijn dat verschillende poorten?
en stel ik zou via ESP de temperatuur instellen, hoe gaat de thermostaat daar dan mee om? zit dat elkaar niet in de weg, of update die zn waarde gewoon?
[ Voor 9% gewijzigd door Zjemm op 03-09-2025 14:02 ]
De entity-ID's hebben nu de MAC van m'n nieuwe ESP. Ondanks dat ik het apparaat al heb hernoemd naar "Ecodan heatpump" (dus de laatste 6 cijfers van het MAC weggehaald), werkt de bulk rename entity-ID's daarna niet.
Iemand nog een idee, anders wordt het 110 stuks met de hand hernoemen?
voorheen met de oude ESP(Wifi) heetten de sensoren: sensor.ecodan_heatpump_etc.
Met de nieuwe ESP(LAN): sensor.ecodan_heatpump_963f78_etc.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
die mac suffix overriden op false onderin het bericht
of bij toevoegen van device in ha, de prefix direct afhalen (moment dat je naam moet geven), volgens mij gaat dat ook goed (ow dat werkte dus niet? had je oude wifi nog actief?)
Hmm geeft wel veel issues die mac change. En eigenlijk zijn alleen mensen zoals ik met meerdere esp's die er last van hebben. Misschien draai ik het dan om, default geen mac, en als je wil zelf overriden.
Dat is wat gebruiksvriendelijker. Is terug gedraaid, builds draaien.
@AUijtdehaag je hoeft dus niet meer zelf die override op false te zetten.
edit: builds zijn klaar.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1
[ Voor 89% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 15:08 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Thanks, ik loop nu alleen tegen een mDNS issue aan, hij wil de firmware naar ecodan-heatpump.local uploaden maar dat kan ie niet resolven op één of andere manier; kun je ook een fixed ip adres ingeven?xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:06:
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/166
die max suffix overriden op false onderin het bericht
of bij toevoegen van device in ha, de prefix direct afhalen (moment dat je naam moet geven), volgens mij gaat dat ook goed (ow dat werkte dus niet? had je oude wifi nog actief?)
Hmm geeft wel veel issues die mac change. En eigenlijk zijn alleen mensen zoals ik met meerdere esp's die er last van hebben. Misschien draai ik het dan om, default geen mac, en als je wil zelf overriden.
Dat is wat gebruiksvriendelijker. Is terug gedraaid, builds draaien.
@AUijtdehaag je hoeft dus niet meer zelf die override op false te zetten.
edit: builds zijn klaar.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1
Edit: al opgelost: vanuit de router een fixed ip en client name opgegeven, blijkbaar plakte hij de suffix ook aan de client name.
En hij wil nu wel de entity-ID's hernoemen
Gewoon ip toekennen vanuit je router op basis van MAC en dan is je esp ip altijd bekend.
De atom base utp werkt verder prima toch? Voor mensen die slechte WiFi hebben, is dit ook een oplossing
[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 15:05 ]
Gebruik een USB datakabel i.p.v. laadkabel bij de eerste keer flashen
Bij aansluiten op de WP deed hij het in eerste instantie niet, even gereset aan de zijkant van de ESP en klaar.
Voor AtomS3 Lite met de Atomic PoE Base - W5500 Ethernet (PoE dus NIET gebruiken):
Onderstaande toegevoegd aan m'n config op basis van je tips:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| ethernet: ##if enabled, disable line 71: confs/wifi.yaml type: W5500 clk_pin: GPIO5 cs_pin: GPIO6 miso_pin: GPIO7 mosi_pin: GPIO8 text_sensor: - platform: ethernet_info ip_address: name: ${esp_ip} icon: mdi:ip |
de FTC die bij de WP word geleverd meet de kamer temperatuur toch? dat is niet is wat in de binnenunit word gemeten neem ik kan.
zou de virtuele thermostaat die temperatuur niet op kunnen pakken? dan heb je geen externe sensor meer nodig. in de practijk zal de ESP bij de binnenunit hangen, dus dan moet je nog een sensor ergens plaatsten die weer de temp doorgeeft aan de ESP, toch?
FTC=Flow Temperature Controller
MRC=Main Remote Controller
De FTC is de printplaat in je unit, de MRC is waar je display en de knopjes op zitten, deze meet ook de ruimtetemperatuur. Dus als je hem op je binnenunit laat hangen, de ruimtetemp. waar je binnenunit staat.
Je kunt prima een virtuele externe thermostaat maken.
Ik heb de MRC in de woonkamer, vanwege bedieningsgemak en weergave woonkamertemp.
De ESP bij de binnenunit inderdaad.
Als je puur op stooklijn of vaste Ta stookt, hoef je niet per se een kamertemp. meting, maar blijft wel handig.
maar de vraag is hetzelfde. die heeft een temp sensor, kan die temperatuur niet op de een of andere manier ook met de ESP uitgelezen worden?
Je heb dan nog steeds een extra esp nodig om te praten via CNRF, plus dat je vanaf die poort geen mrc temp kan uitlezen (alleen cn105). Dus je moet via de main esp doorsturen naar de CNRF esp. Maar dan ben je te moeilijk aan het doen denk ik.
Ze kunnen niet direct met elkaar praten helaas. Kan alleen via netwerk, maar dan heb je alweer een afhankelijkheid op netwerk betrouwbaarheid geïntroduceerd.
als je de ESP gebruikt om koelen in en uit te schakelen op basis van een ruimte temp sensor. waarom dan niet een sensor gebruiken die er al is. maar dat gaat dus niet, of niet makkelijk.
maar dan heb je dus een sensor nodig die er een beetje netjes uitziet, (dus geen kale printplaat) en die kan communiceren over het netwerk met de ESP
Ik heb de oude bedrading van de voormalige CV thermostaat gebruikt voor de MRC.
Weet niet hoe jouw bereikbaarheid daartoe is, 2 signaaldraden is genoeg.
Dan laat ik de ESP via HA een prohibit uitvoeren op het moment dat de MRC een bepaalde temp. overschrijdt, als de stooklijn toch onverwacht iets te hoog doordendert. Maar zoiets kan voor koeling uiteraard ook.
Er zijn genoeg termpnsensors die via netwerk kan benaderen. Maar je heb dan HA nodig om die door te sturen naar de cnrf esp, die moet ook weer praten met de cn105 esp.
Maar als je HA heb kan je zoiets doen als @Blackraven, en hoef je niet moeilijk te doen. Maar dan ben je wel afhankelijk van HA, en dat wilde je niet. Dus moet je de naar de standaard oplossingen kijken
De reden om een software thermostaat te gebruiken is de ruimteregeling. Normaal alleen mogelijk met de (dure) mitsu remote thermostaat
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 16:49 ]
Dan hoef je helemaal niets na te regelen, daarom probeer ik het liefst op de ruimteregeling te draaien.
(of bedoelde je meerdere ruimtes?)
Voor koelen wat hij wil, heb je nog steeds iets van vraag generatie nodig.
Voor multi zone moet je inderdaad dan nog iets verzinnen met aan/uit thermostaten, of gewoon mee laten draaien op de referentieruimte waar de MRC hangt.
wat bedoel je precies?Blackraven schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
@Zjemm Dat is exact wat ik doe.
Ik heb de oude bedrading van de voormalige CV thermostaat gebruikt voor de MRC.
Weet niet hoe jouw bereikbaarheid daartoe is, 2 signaaldraden is genoeg.
Dan laat ik de ESP via HA een prohibit uitvoeren op het moment dat de MRC een bepaalde temp. overschrijdt, als de stooklijn toch onverwacht iets te hoog doordendert. Maar zoiets kan voor koeling uiteraard ook.
ik heb geen oude CV gehad hier, en had dus alleen de MRC in de woonkamer die bekabelt is aangesloten op de binnenunit
@xoror hoe zit dan dan eigenlijk met die twee oplossingen. je hebt de
esphome-ecodan-hp
en de virtuele thermostaat.
draai je die beiden apart op twee van die atom s3 lite? of draai je alleen de een of de ander? (ik dacht begrepen te hebben dat je ze beide nodig hebt als je temperatuur wilt sturen via de virtuele thermostaat) stel ik wil gewoon alleen op basis van een tempsensor het koelen aan of uit zetten
[ Voor 5% gewijzigd door Zjemm op 03-09-2025 17:32 ]
Dat je flow klopt, de TA zo laag mogelijk staat, je COP netjes is, je maximale afgifte voor koelen hebt, etc.Zjemm schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:33:
[...]
Wat vind jij goed geoptimaliseerd?
Ik heb een nieuwbouwhuis, dus isolatie is goed. beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren di per ruimte te schakelen zijn.
als ik een installateur vraag of alles goed ingesteld staat zeggen ze allemaal, yes is prima. waar ik de cop toch nog wat laag vind als ik sommige hier op het forum hoor. maar goed, in de winter word deze dan ook gewoon op 21 gezet door vrouwlief.
en nu met koelen, dat is maar 1 enkele stand. daar is niet veel aan te optimaliseren, behalve dat ik nu dus een oplossing zoek icm ESP of een thermostaat
als ik trouwens een theromostaat aan sluit (bedraad) kan ik de ESP dan ook nog aansluiten? zijn dat verschillende poorten?
en stel ik zou via ESP de temperatuur instellen, hoe gaat de thermostaat daar dan mee om? zit dat elkaar niet in de weg, of update die zn waarde gewoon?
Alles waar je installateurs normaliter nou net niet om geven…
Mijn vrouw vindt er ook vanalles van, maar ze weet dat ze niks hoeft te doen… die weet niet eens hoe de thermostaat werkt zegmaar en heeft het ook nooit koud :-).
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 03-09-2025 17:43 ]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Maar, je moet de esp voeren met temp waarden van je sensoren, dat gaat nu via HA. Dus je heb HA nodig.
Maar als je HA heb, kan je beter de reguliere esphome-ecodan-hp nemen (omdat de mrc al in de woonkamer hangt) en doen wat @Blackraven doet (dus de MRC kamer temp monitoren, en cool prohibit aanzetten als het moet stoppen).
Je ontkomt dus via mijn oplossingen niet aan HA. Je wil liever geen HA, dus moet je met de standaard oplossingen verder gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 17:52 ]
Edit: werkt koelen eigenlijk ook op ruimteregeling? Ik gebruik het zelf niet...
[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 03-09-2025 18:42 ]
Het werkt prima, die ruimteregeling, alleen koel je onder het dauwpunt... en daarmee kan je het dus niet gebruiken. Tenzij je LT-radiatoren geschikt voor condenserend koelen hebt en alleen die open hebt in koelbedrijf.Blackraven schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:35:
@Zjemm voor de ruimte waar je MRC hangt kun je gewoon de ruimteregeling gebruiken, dan bepaalt de ecodan zelf de aanvoer temp. En stopt hij met verwarmen of koelen als je thermostaat setpoint is bereikt. Heb je ook niets extra's nodig. Aan je verhaal te horen, stuur je nu nog op aanvoer temp?
Edit: werkt koelen eigenlijk ook op ruimteregeling? Ik gebruik het zelf niet...
thnx voor je uitleg. ik snap dat het met HA makkelijk word. en wellicht ga ik toch overstag, ik probeer wel altijd wat vrije loop te nemen in opties, dus bewandel vaak alle weggetjes om tot een soort conclusie te komen.xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:46:
Als je alleen thermostaat wil gebruiken voor koelen/verwarmen is alleen het remote thermostat project voldoende. Dus 1 esp. Doel temperatuur stel je dan in op je MRC als het goed is.
Maar, je moet de esp voeren met temp waarden van je sensoren, dat gaat nu via HA. Dus je heb HA nodig.
Maar als je HA heb, kan je beter de reguliere esphome-ecodan-hp nemen (omdat de mrc al in de woonkamer hangt) en doen wat @Blackraven doet (dus de MRC kamer temp monitoren, en cool prohibit aanzetten als het moet stoppen).
Je ontkomt dus via mijn oplossingen niet aan HA. Je wil liever geen HA, dus moet je met de standaard oplossingen verder gaan.
je geeft aan, als ik je goed begrepen heb, dat enkel de thermostaat software voldoende is, maar die heeft HA nodig voor de temperatuur. (ik ga uit van de ruimte temperatuur, want dat is het meest logish op op te sturen met koelen)
er zullen toch wel meer manieren zijn om die temperatuur naar de ESP te voeden dan alleen HA? vandaar dat ik er over begin
Kan/moet ik dan zelf via OTA Update iets nieuws erop knallen?
Sorry, ik heb HA nog steeds niet draaien, nog niet aan toegekomen
PS: best gaar dat je met de Ecodan niet out-of-the-box ruimteregeling kan gebruiken voor koelen én daarbij een minimale water-temperatuur kunt instellen. En daarnaast dat je hem niet kan vertellen dat hij minimaal een uur o.i.d. tussen verschillende runs moet doen als hij z'n minimum vermogen niet meer kwijt kan (anti-pendel)
[ Voor 42% gewijzigd door woekele op 03-09-2025 22:02 ]
@woekele Ik update altijd vanuit HA, maar volgens de documentatie moet je ergens een knop zien om te updaten. Heeft verder geen haast, kan je wel keer updaten in HA.
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 04-09-2025 09:27 ]
@xoror Speelt dit nog?xoror schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:14:ATTENTIE:
voor de mensen die versie hhttps://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2025-08-20.3
hebben geïnstalleerd, update aub naar
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-08-22.1
De update wordt vanzelf aangeboden. Er zit een probleem in esphome 2025.8.0/esp-idf combinatie. Voor de mensen die zelf compileren, fix je esphome op 2025.7.5
Bash:
1 pip install esphome==2025.7.5
Je kan anders een probleem krijgen dat de esp geen verbinding kan maken met je WP. Todat esphome/esp-idf het hebben opgelost is het raadzaam om op 2025.7.5 te blijven. De officiële builds zullen voorlopig 2025.7.5 blijven gebruiken.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
ja, je kan na een tijdje geen data uitlezen met die release
thnx, ik ga denk ik gewoon ff een ESP in huis halen en mee spelen, dan kom ik wel er achter wat wel en niet kanxoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:47:
@Zjemm Je kan esphome via de native api benaderen. Dan moet je even docs inlezen en direct de api aanspreken, de actions zijn dan ook exposed. Ik heb verder ook een rest api gemaakt waar je direct GET/POST op kan doen. zie https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1 . Je kan dus direct thermostaten die http calls kunnen doen linken. Volgens mijn doen de shelly's dat, en er zijn vast meer.
@woekele Ik update altijd vanuit HA, maar volgens de documentatie moet je ergens een knop zien om te updaten. Heeft verder geen haast, kan je wel keer updaten in HA.
Moet ik hem dan eerst resetten of zo, en hoe moet dat?
1) hem afgooien van je wifi netwerk, of even je wifi re-namen zodat hij niet kan connecten. Hij zal dan vanzelf terugvallen naar hotspot mode waar je het opnieuw kan instellenricvee schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:31:
Hoe kan ik de esp gaan connecten met een andere wifi SSID?
Moet ik hem dan eerst resetten of zo, en hoe moet dat?
2) esp uit de binnen unit verwijderen en een factory firmware flashen over usb.
Super, het is gelukt!xoror schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:39:
[...]
1) hem afgooien van je wifi netwerk, of even je wifi re-namen zodat hij niet kan connecten. Hij zal dan vanzelf terugvallen naar hotspot mode waar je het opnieuw kan instellen
2) esp uit de binnen unit verwijderen en een factory firmware flashen over usb.
Puur even ter lering en vermaak. Ik heb nu de atom s3 lite met deze daarop: esphome-ecodan-hp
werkt goed en heb via de web interface zone 2 kunnen toevoegen door de juist bin erop te flashen.
esphome-ecodan-hp - kan aansturen en uitlezen, werkt het beste met HA
de termostaat versie werkt op een andere poort en kan bijvoorbeeld de ruimte temparatuur niet uitlezen, maar wel aansturen op basis van externe temperatuur.
als ik zelf wat code probeer te produceren voor esphome-ecodan-hp, zou ik dan met onderstaande niet ongeveer kunnen bereiken wat ik wil.... zonder HA, maar dus ook zonder extra sensoren. ?
schiet er gerust op...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| climate: - platform: ecodan id: climate_zone_2_temperatuur # overige config zoals in je esphome-ecodan-hp cool_prohibit: true # houdt de ingebouwde limiter aan sensor: - platform: ecodan id: sensor_zone_2_ruimte_temp # dit is de MRC-ruimtetemperatuur interval: - interval: 10s then: - lambda: |- float temp = id(sensor_zone_2_ruimte_temp).state; static bool cooling_on = false; // Hysterese waarden instellen float upper = 24.0; // boven deze temp start koelen float lower = 23.0; // onder deze temp stopt koelen // Check of cool_prohibit actief is bool prohibit = id(climate_zone_2_temperatuur).get_cool_prohibit(); if (!cooling_on && temp > upper && !prohibit) { cooling_on = true; id(climate_zone_2_temperatuur).turn_on(); ESP_LOGD("zone2", "Koeling AAN, temp=%.1f", temp); } else if (cooling_on && (temp < lower || prohibit)) { cooling_on = false; id(climate_zone_2_temperatuur).turn_off(); ESP_LOGD("zone2", "Koeling UIT, temp=%.1f, prohibit=%d", temp, prohibit); } |
Want als je al ruimte thermostaten heb, dan kan je toch gewoon setpoint instellen en dan zal de koeling vanzelf stoppen?
Als je geen thermostaten heb, kan je dus de remote thermostat installeren op de cnrf poort en die voeden met de ruiimte temp. De thermostaat in de remote thermostat kan je de setpoint instellen. Deze geven we door aan de wp, en die weet dan wanneer een en ander moet afslaan.
In koeling mode niet, dan staat de koeling volgens mij altijd aan op basis van water temperatuur
Dus ongeacht wat de kamer voor temperatuur heeft staat die aan
Staat de koeling temp op 18 of hoger dan heb je al gauw pendelen
Lager werkt het best goed, heb je langere runs. Maar koeling gaat altijd door
Op basis van een thermostaat zou koeling aan en uit moeten schakelen
Alleen de esp met thermostaat software weet niet wat de temperatuur is
als ik de virtuele thermostaat erop heb.
Dus ik zat te denken om het dus niet met de thermostaat software te doen
Dan weet je de temperatuur wel want die kan die uitlezen alleen moet je dan de slimmigheid zelf bouwen omdat het geen thermostaat is
Heel simpel, ik wil koelen als de kamer te warm is en anders niet, daarbij pendelen voorkomen
Ik heb geen externe thermostaat en geen HA
Ik wil kijken of ik dat met een of twee esp’s kan doen aan de hand van jouw software
En een beetje experimenteren daarmee is gewoon leuk
Dat je een 'software' thermostaat erbij krijgt bij de z2 firmwares wil niet zoveel zeggen met esphome-ecodan-hp. Als je maar 1 thermostaat heb (dus de MRC) doet de zone 2 thermostaat niet zoveel. Je kan alleen setpoint instellen voor zone 2 (maar heeft alleen zin als daar ook daadwerkelijk een thermostaat hangt (al dan niet virtueel))
De esp op de CNRF poort synced met de wp wat het setpoint moet zijn. Je kan het setpoint via de wp OF via de esp op de CNRF instellen.
Je moet alleen zelf de temperatuur voeden. De wp kan dan beslissen om het koelen te stoppen als je onder je setpoint komt. Wat je wil kan dus wel en heb je in principe alleen het remote thermostat project nodig. Koppel hier via de REST api een temp sensor aan, en je bent klaar. Setpoint kan je via de MRC OF via http://esp_ip instellen (zonder HA).
maar via die weg kan je toch ook temp en koel/verwarming instellen? of zit daar de kronkel in mn hoofd
daarom mijn bovenstaande voorbeeld, dan heb je de ruimte temp al via de mrc. en ga je dus in de esphome-ecodan-hp iets bouwen wat de temp checkt en koelen aan uit zet
anders idd een losse temp sensors vinden die deze door kan geven aan de ESP met thermostaat software daarop. dan zou ik misschien gewoon een andere atom s3 lite met temp sensor nemen, en dan via netwerk laten communiceren.
misschien via zoiets toevoegen aan de virtuele thermostaat:
sensor:
- platform: remote
id: living_room_temp
entity_id: sensor.woonkamer_temp
internal: true
overigens moet ik wel zeggen dat die ESP output er heel netjes en overzichtelijk uitziet via jou software, thnx
geeft veel mooier overzicht dan via de WP zelf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| Name State Actions Aanvoer temp 46.5 °C Afgegeven vermogen 0.000 kW Bedrijfsuren 7022 h Boiler aanvoer temp 25.0 °C Boiler retour temp 25.0 °C Buiten temp 16 °C Buitenunit Compressor Oppervlakte temperatuur NA Buitenunit Tweefasenbuistemperatuur 16.0 °C Buitenunit Vloeistofleiding 1 18.0 °C Buitenunit aanzuig leiding temperatuur NA Buitenunit koellichaam temperatuur NA Compressor OFF Compressor Starts 30300 Compressor frequentie 0.00 Hz Controller Datum 2025-09-09 Controller Firmware 18.01 Controller versie FTC6 DHW Thermostaat IDLE Current: 44.5, Target: 50.0 40.0 60.0 Mode: Dip Switch 1 (8-1) 00110110 Dip Switch 2 (8-1) 11101101 Dip Switch 3 (8-1) 01010000 Dip Switch 4 (8-1) 00000000 Dip Switch 5 (8-1) 00100110 Dip Switch 6 (8-1) 00000000 Discharge Superheat temperatuur NA Flow waarde 0 L/min Fout code No error Gekozen werking mode Verwarmen Curve Gerapporteerde opgenomen vermogen (Per dag) 0.7 kWh Geschatte COP 0.00 Geschatte afgegeven vermogen 0.000 kW Geschatte afgegeven vermogen (Per dag) 1.371 kWh Koelen cop 3.13 Koelen geleverd 8.86 kWh Koelen verbruikt 2.83 kWh Koelmiddel condensatie temp 40.6 °C Koelmiddel fout code Normal Koelmiddel temp 29.0 °C Legionella preventie temp 60.0 °C Mixing Tank Temp 25.0 °C Mixing Valve Stap 0 Mixing Valve Status 0 Multizonestatus Inactief Ontladingstemperatuur 45.0 °C Retour temp 47.5 °C SWW 2e temp sensor 48.0 °C SWW Eco ON SWW cop 2.98 SWW geleverd 6.31 kWh SWW huidige temp 44.5 °C SWW max temp hysterese 8.0 °C SWW setpoint waarde 50.0 °C SWW verbruikt 2.12 kWh Set SWW modus Eco Set forceer sww OFF Set vakantie modus OFF Set warmtepomp Aan/uit ON Status 3-weg klep OFF Status 3-weg klep 2 OFF Status Bedrijf Uit Status In1 thermostaat ON Status In5 buiten thermostaat OFF Status In6 thermostaat 2 OFF Status SWW geforceerd OFF Status SWW verboden OFF Status booster heater OFF Status booster heater 2 OFF Status defrost OFF Status externe heater OFF Status vakantie OFF Status water pomp OFF Status water pomp 2 OFF Status water pomp 3 OFF Status zone 1 verboden koelen OFF Status zone 1 verboden verwarmen OFF Status zone 2 verboden koelen OFF Status zone 2 verboden verwarmen OFF Subcooling temperatuur NA UART Logging OFF Ventilatorsnelheid 0 RPM Verwarmen cop 2.34 Verwarmen geleverd 3.65 kWh Verwarmen verbruikt 1.56 kWh Verwarmings bron warmtepomp Z1 Aanvoer temp 30.0 °C Z1 Retour temp 35.5 °C Z2 Aanvoer temp 27.0 °C Z2 Retour temp 34.5 °C Zone 1 Thermostaat IDLE Current: 26.0, Target: 26.0 5.0 60.0 Mode: Zone 1 flow setpoint waarde 26.0 °C Zone 1 ruimte setpoint waarde 18.0 °C Zone 1 ruimte temp 22.0 °C Zone 1 temperatuur IDLE Current: 22.0, Target: 18.0 8.0 28.0 Mode: Zone 2 Thermostaat IDLE Current: 34.5, Target: 34.5 5.0 60.0 Mode: Zone 2 flow setpoint waarde 34.5 °C Zone 2 ruimte setpoint waarde 18.0 °C Zone 2 ruimte temp 22.0 °C Zone 2 temperatuur IDLE Current: 22.0, Target: 18.0 8.0 28.0 Mode: server control - enable/disable OFF server control - prohibit DHW OFF server control - zone 1 prohibit cooling OFF server control - zone 1 prohibit heating OFF server control - zone 2 prohibit cooling OFF server control - zone 2 prohibit heating OFF z2 Gekozen werking mode Verwarmen Ruimte Scheme |
[ Voor 129% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 09:04 ]
Je heb 2 zones maar alleen 1 thermostaat ? Je gaat dan de route nemen die @Blackraven ook doet, maar dan zonder HA.
Ja dan kan je zoiets doen om het uit te zetten. Daar kan je de server control voor gebruiken. Via de cn105 kan je de flow temp zetten.
De eenvoudige oplossing is het remote thermostat project. Dan zet je de wp in koelen op 18c bijv, en laat je aan/uit regeling lopen via de remote thermostat.
btw:

Hoe oud is je installatie (gezien je bedrijfsuren niet zo heel oud) ? 30300 is veel als je een recente installatie heb. Die van mij staat op 8900 starts (bij 15952 bedrijfsuren) na 4 jaar.Compressor Starts 30300
Bedrijfsuren 7022 h
Dan zit ik op ~11 draaiuren per dag gemiddeld bij 6 start stops.
De start/stops zijn al een beetje aan de hoge kant, maar dat komt doordat ik na het eerste jaar pas begreep hoe het werkte. Bij jou lijkt het een pendelfestijn ?!
[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 10:32 ]
Ik gebruik deze hieronder op basis van de buitenlucht temp. als ik op WAR draai.xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:56:
@Zjemm
Je heb 2 zones maar alleen 1 thermostaat ? Je gaat dan de route nemen die @Blackraven ook doet, maar dan zonder HA.
Ja dan kan je zoiets doen om het uit te zetten. Daar kan je de server control voor gebruiken. Via de cn105 kan je de flow temp zetten.
De eenvoudige oplossing is het remote thermostat project. Dan ze je de wp in koelen op 18c bijv, en laat je aan/uit regeling lopen via de remote thermostat.
btw:![]()
![]()
[...]
Hoe oud is je installatie? 30300 is veel als je een recente installatie heb.
Maar je kunt uiteraard ook de kamertemp. gebruiken van de MRC.
Edit: ik zie dat hij nog op Z1 staatYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 alias: Verwarming - WAR uit description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 below: 18 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: 18 conditions: [] actions: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp above: 18 then: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating else: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating mode: single
Accumulated compressor starts: 9600.0
Operating runtime: 15.574 h
Eventuele overdosis start/stops is aan defrosts te wijten.
[ Voor 4% gewijzigd door Blackraven op 09-09-2025 10:32 ]
ja de MRC in de woonkamer en boven per kamer een wandbediening, of die aan de WP gekoppeld zijn weet ik niet, wat ik weet is dat ze de leiding open en dicht zetten op de verdeler aan de hand van op de temperatuur bereikt is of niet ( stand 1 / 6) met koelen moet ik op stand 1 staan anders werkt koelen nietxoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:56:
@Zjemm
De eenvoudige oplossing is het remote thermostat project. Dan zet je de wp in koelen op 18c bijv, en laat je aan/uit regeling lopen via de remote thermostat.
btw:![]()
![]()
[...]
Hoe oud is je installatie (gezien je bedrijfsuren niet zo heel oud) ? 30300 is veel als je een recente installatie heb. Die van mij staat op 8900 starts (bij 15952 bedrijfsuren) na 4 jaar.
Dan zit ik op ~11 draaiuren per dag gemiddeld bij 6 start stops.
De start/stops zijn al een beetje aan de hoge kant, maar dat komt doordat ik na het eerste jaar pas begreep hoe het werkte. Bij jou lijkt het een pendelfestijn ?!
Ik moet denk ik iets van een disable switch inbouwen voor de service code. Dat je die even uit kan zetten als je handmatig codes uitvraagt. Nu kom ik achter dat de MRC anders het verkeerde antwoord kan geven (als ook een van mijn requests tussendoor komt).
ik ga die 30300 toch ook even voorleggen aan de monteur, allemaal leuk en aardig dat die zeggen zo is het goed
In het ideale geval heb je:
- 1 start om verwarming/koelen te starten
- 1 stop/start om verwarming/koelen te stoppen en sww te doen
- 1 stop/start om sww te stoppen en verwarming/koeling weer te starten
- 1 stop einde dag oid
Dus ideaal heb je 4 starts per dag
ik kan natuurlijk moeilijk zien wanneer die wat doet....wat ik weet dat als ik buiten ben in de zomer, ik hem wel eens hoor stoppen en later weer starten....
maar als je hem op koelen of verwarmen zet als leek, dan verwacht je toch op zijn minst dat die dat redelijhk normaal doet in een nieuwbouw woning
kijken wat voor inzicht ik daaruit ga krijgen
ik HA zie ik in feite hetzelfde als in we webuit van de ESP, hoe ga ik dan bijvoorbeeld het pendelen detecteren?
ik heb in elk geval alle sensors aangevinkt zodat daar nu grafieken van geplot worden
[ Voor 49% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 13:46 ]
Hetzelfde, je kan in HA alleen veel makkelijker even terug kijken naar gisteren of vorige week. Pendelen zie je als je WP elke 15 min aan en uit blijft gaan. Je thermostaat (of vaste TA) genereert een vraag, maar het afgiftesysteem kan het minimale vermogen niet kwijt en om te voorkomen dat de TA te ver af wijkt van het setpoint stopt hij er mee bij een overshoot van 1,5°C, omhet 15 min later weer te proberen. Je moet dus naar je TA kijken, die moet gelijk zijn aan de setpoint. Zit je er bij verwarmen boven of bij koelen onder, dan heb je te weinig afgifte Dit kan je oplossen door meer zones/radiatoren open te zetten, hogere flow of bij verwarmen hogere TA en bij koelen lagere TA (let op condensatie).Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:13:
goed ik zal HA installeren op mn esx lab en die esp daar aan koppelen
kijken wat voor inzicht ik daaruit ga krijgen
ik HA zie ik in feite hetzelfde als in we webuit van de ESP, hoe ga ik dan bijvoorbeeld het pendelen detecteren?
HA rules natuurlijk, maar als je met spoed even wilt kijken waar het pendelen door komt, dan kan je ook de SD-card tool gebruiken (zie TS in algemene Mitsu topic). Monteurs van de importeur Alklima gebruiken die tool ook om problemen op te lossen en je hebt data van de afgelopen 6 maanden. Werkt niet zo fijn en goed als de oplossing van @xoror, maar het is wel snel en simpel.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
nog een verschil wat me niet helemaal helder is:
bij koelen kan ik beide zones de temperatuur opgeven.
bij verwarmen kan ik ruimte temperatuur opgeven voor zone 2 bijvoorbeeld (dat is beneden) en zone 1 staat dan of op flow of op curve.
bij flow kan ik niet lager dan 20 voor zone 1
bij curve is het +1 +2 +3 enz of -1 -2 -3 enz.
wat ik wel gemerkt heb is dat bij +2 boven (zone 1) eerder warm word dan standaard op 0
er word wel gesproken over de stooklijn, maar doet dat er wat toe als je op ruimte temperatuur verwarmt? of juist op flow?
als ik de compensatie curve bekijk (dat is de stooklijn?) dan zie ik twee grafiekjes op de MRC (zone 1 en zone2 )
beiden van 40 naar - 30
bij de een een wat steilere lijn dan de ander
ik zal koelen even aanzetten om te kijken wat er gebeurd.... want nu staat koelen uit en gebeurd er niets... en verwarmen ook niet natuurlijk
[ Voor 23% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 14:17 ]
Het instellen weet ik niet, want ik heb geen 2 zones. Misschien dat iemand anders met ervaring je daar mee kan helpen in het algemene Mitsu topic, met deze vragen gaan we namelijk een beetje off topic op het gebied van ESP..Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:04:
thnx, ik heb HA al draaien. dus nu is het wachten op data.
nog een verschil wat me niet helemaal helder is:
bij koelen kan ik beide zones de temperatuur opgeven.
bij verwarmen kan ik ruimte temperatuur opgeven voor zone 2 bijvoorbeeld (dat is beneden) en zone 1 staat dan of op flow of op curve.
bij flow kan ik niet lager dan 20 voor zone 1
bij curve is het +1 +2 +3 enz of -1 -2 -3 enz.
wat ik wel gemerkt heb is dat bij +2 boven (zone 1) eerder warm word dan standaard op 0
er word wel gesproken over de stooklijn, maar doet dat er wat toe als je op ruimte temperatuur verwarmt? of juist op flow?
als ik de compensatie curve bekijk (dat is de stooklijn?) dan zie ik twee grafiekjes op de MRC (zone 1 en zone2 )
beiden van 40 naar - 30
bij de een een wat steilere lijn dan de ander
Bij flow wil je eigenlijk niet lager dan 25°C omdat je bij dergelijke lage temperaturen weinig afgifte hebt tov de temperatuur in huis: resultaat is gigantisch pendelen. Kijk maar eens op WTH calculator. Bij een ruimtetemperatuur van 20°C, een Ta van 25, Tr van 22°C (delta van 3 graden met Ta is niet gek bij vloerverwarming) heb je maar een afgifte van 17 watt/m2. Met een minimaal vermogen van 2,9kW (PUHZ-SW75YAA) bij verwarmen moet er dan continue 170m2 vloer open staan om het minimum vermogen kwijt te kunnen. Bij koelen is het nog veel erger (hoger minimum vermogen en slechtere afgifte omdat de koude lucht niet vanzelf opstijgt, maar op je vloer blijft liggen en gaat isoleren). Als je wilt koelen dan niet bij flow een Ta van 20°C selecteren, maar op koelen zetten en een Ta van 17 of 18°C (de WP werkt omgekeerd tijdens koelen en dat krijg je niet voor elkaar door bij verwarmen een lage Ta te kiezen).
Bij flow volgt hij geen vaste Ta, maar de Ta curve die is ingesteld. Door te plussen of minnen verschuif je die curve omhoog of omlaag: +2 is dus een Ta van +2 tov de curve en dan wordt het sneller warm inderdaad.
Voor zover ik weet wordt de curve alleen gebruikt als je de WP op curve zet. In de andere twee modi wordt de curve genegeerd. De compensatie curve de weersafhankelijke stooklijn. Deze winter even uitzoeken of die goed staat (to hoog is slecht voor het rendement). Andrehj heeft daar een post over gemaakt hoe je dat moet doen in het algemene Mitsu topic.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Bij het koelen wil je op vaste flow temp koelen (bijv 18c). Maar jij heb 2 zones en ook vloerverwarming en radiatoren gemixed. Dus ws heb je iets van een mengverdeler
Voor het pendelen detecteren, plot je frequentie, operating mode, aanvoer, retour, flow rate uit over de tijd. Je ziet heel snel dipjes in je frequentie, dat is het pendel gedrag. Met de andere data kan je uitrekenen (of je plot de estimated output power) wat hij afgeeft en of dat dicht bij het min vermogen is van je WP. waarschijnlijk wel.
Je moet dan kijken waarom je afgifte dat min vermogen niet kan opnemen. (vermogen = flowrate / 60 * (aanvoer - retour temp) * 4.2)
Je heb 2 draaiknoppen om het vermogen hoger te krijgen om het pendelen te voorkomen
flow rate (dmv pomp snelheid instellen)
aanvoer temp (verlagen -> meer vermogen)
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 14:41 ]
![]() | ![]() | ![]() |
flow is 20/21 L/m
[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 14:47 ]
De z1 (25c) en z2 (32c) aanvoer temp zijn eigenaardig hoog voor koelen. Met welke flow temp ben je nu aan het koelen ? (Welke operating mode draait er nu?)
@Miezie hij heeft alleen de MRC in de woonkamer hangen, verder geen thermostaten.
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 14:50 ]
Aan/uit en paar standen in de slaapkamers…xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:49:
flow rate is goed, maar ik zie je compressor frequentie vrij snel al richting de 20hz gaan. Weet niet elke binnen/buiten unit je heb, maar bij deze temp zijn dat bijna de min frequenties. Hij zal zo wel stoppen.
De z1 (25c) en z2 (32c) aanvoer temp zijn eigenaardig hoog voor koelen. Met welke flow temp ben je nu aan het koelen ? (Welke operating mode draait er nu?)
@Miezie hij heeft alleen de MRC in de woonkamer hangen, verder geen thermostaten.
Als ze allemaal een trigger mogen geven en je een kleine afgifte hebt in zowel koelen als verwarmen ben je gewoon ver van huis en heb je zomaar al die pendelarij…
Je installateur bellen…Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:57:
PUHZ-SW75YAA / ERST30D-VM2EDR1
koelstand staat op 18 voor beide zones.
die z1 en z2 aanvoer temp was toen koelen nog uit stond... inmiddels is dat veel lager
[Afbeelding]
@Miezie hoe kan ik dat achterhalen? die master slave vraag?
overigens is het wel zo dat we boven OF alles aan hebben per kamer, of alles uit. maar dat is wel een handmatige actie
hij maakt nu een goede run, omdat natuurlijk net alles aangezet is... dus ik ben benieuwd wat ie wannacht gaat doen
[ Voor 68% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 15:06 ]
De vraag is dan alleen of die thermostaat ook regelt dat de warmtepomp aan de slag gaat…Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:02:
ja per kamer kan je koeling vragen, want per kamer gaat de flow naar de radiator open als je de wandbediening aan zet op de koel stand
Ik kan ook overal koeling vragen, maar of het gebeurt bepaalt enkel de ftc in de woonkamer…
Tip: als je dit wilt begrijpen/oplossen/accepteren verdiep je dan eerst in types regelingen en daarna in de basis van hoe je dit doet met een warmtepomp en breng in kaart wat je zelf hebt.
@Miezie volgens mij heeft ie dus alleen 1 thermostaat. De zone2 kunnen daardoor geen vraag genereren. Maar ws heeft ie wel iets van meng verdeler. Maar als ie iets van thermostaat kranen heeft op de radiatoren, kunnen die natuurlijk de boel dichtgooien.
@Zjemm ?? je heb dus wel iets van bediening met motoren? Hoe werkt dat dan zonder thermostaat ?? Maar dat is ws je probleem, je wil nooit zones sluiten met het koelen, maar eigenlijk altijd alles open houden (behalve natte ruimtes).
Je flow temps zijn ook vrij hoog voor idle. Dat is raar, ik zou niet verwachten dat je vloer zo warm is met deze temps.
Confortabel is het, maar zuinig en efficiënt en zoals de boel bedoelt is is wat anders…
het zijn van die JAGA stradahybrid lage temperatuur confectoren.
op de convector zelf zit ook nog een bedieneing voor de fans
@xoror , ik hou daarom ook zelf die radiatoren via de wand bediening aan.... dus als de koeleing aan staat...staat alles open
@Miezie ik denk ook dat die confectoren niet mega veel afgifte hebben.... koeler word het wel hoor op die kamers.. dat wel
[ Voor 26% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 15:18 ]
De esp werkt prima, het functioneren van je ecodan kan beter… en dat zit em in de regeling en de afgifte.
wacht even op wat meer data
EDIT
het is nu al zichtbaar (zie andere topic)
[ Voor 17% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 15:50 ]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier al een tijdje over nadenk, om een soort auto adaptive te maken voor zowel verwarmen als koelen met ondergrens ivm condens. Het enige waar ik tegen aanloop is de temperatuur feedback van de ruimte, die is voor elke gebruiker anders. Maar dit zou oplosbaar zijn zoals in het remote thermostat is gedaan, of default de ruimte temp gebruiken (of iig laten kiezen).
Je zou dan in fixed flow (heating/cooling) de auto adaptive kunnen aanzetten, hij gaan dan leren en dan zelf de Ta instellen. Is dus gewoon aan/uit te zetten met een switch.
Pendelen kan ik ook vrij eenvoudig detecteren hiermee en op reageren.
Nu gaat dit wel wat tijd kosten en ik zit te kijken hoe ik dit in de tijd ga bekostigen. Maar eigenlijk de grootste vraag is, zitten mensen hierop te wachten?
(en hoe zou ik evt wat van de tijd die ik erin moet stoppen kunnen terug verdienen?)
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 22:54 ]
Het is waarschijnlijk met wat templates goed te regelen voor iedereen met home assistant. Dat is minder complex dan inbouwen in een esp. Heb je al bedacht waar je de relatieve luchtvochtigheid vandaan komt?
Komt er ook nog bij dat het risico op condens blijft… elke ruimte heeft een andere luchtvochtigheid en temperatuur… dat ga je nooit robuust recht breien. Sprekend voor mijzelf moet ik dan ook nog een automatische afsluiter regelen voor de badkamer, omdat die ruimte sowieso gaat condenseren.
Ik denk dat je er meer werk van krijgt dan je lief is… niet zozeer of het wel of niet kan, wel in de afdeling nazorg..
Ook nog onder en bovengrenzen ingevoegd als iemand er met z’n tengels aan zit… en alle thermostaten in huis voor de naregeling zijn ook beveiligd.
Zou niet zo goed weten waarom je dat in een esp zou willen…
[ Voor 18% gewijzigd door Miezie op 09-09-2025 23:13 ]
Voor de luchtvochtigheid moet je voor je eigen woning een ondergrens invullen van bijv 18c zeg maar.
Bij detecteren van van pendelen kan ik operations voor half a uurtje suspenden.
Hier op het forum willen we nog wel tweaken, maar je heb veel users die er niet te veel mee bezig willen zijn.
zowieso wil ik met instelbare bandbreedte werken, bij sommigen mag de Ta bijv niet hoger dan 35c bijv zijn.
Maar het is even peilen, als niemand op zit te wachten dan gaan we geen tijd in steken.
ESP is buiten de binnenunit.
Eigen SSID met access point in zelfde ruimte, vast channel.
Soms gaat het meer dan 24 uur goed, maar vandaag niet (zie afbeelding)
Ik heb de proxy-hardware versie die ik zelf moet compileren/uploaden. (Melcloud is inmiddels weg)
/f/image/0cKAglE487F65UdxWUpxHvcQ.png?f=fotoalbum_large)
Waar zou het aan kunnen liggen?
Wifi. Haal de esp eens uit de unit? Of had je dat al?ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:
Mijn ESP herstart steeds. Wifi is goed en stabiel tussen 90 en 98%.
Ik heb de proxy-hardware versie die ik zelf moet compileren/uploaden. (Melcloud is inmiddels weg)[Afbeelding]
Maar wifi percentage is niet zo representatief, plot eens de dbm?
Heb je de esp gepinned op de dichtstbijzijnde accesspoint? Want de esp willen nog wel eens graag migreren naar een die veel verder weg zit

Herstarts zijn eigenlijk altijd wifi/AP problemen. Je kan ook utp gebruiken als je geen accesspoint in de buurt heb
De ESP is idd gepinned op het access point met een eigen aparte SSID.
dbm kan ik straks naar kijken.
De esp geeft herstart reden, wat zegt hij bij reset reason ?
Waar vind ik dat?
Ergens zie je wel reset reason bij diagnostics
Heb je toevallig Ubiquiti netwerk? En staat iets van auto balance etc aan?
-53 dBm geeft ie nu in de webinterface.
Niets te vinden over een reset reason. Ik kan sowieso geen diagnostics vinden in de webinterface
Of moet ik daar de UART Logging voor aanzetten?
[ Voor 133% gewijzigd door ricvee op 10-09-2025 17:47 ]
Welke esphome versie gebruik je?ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:
Mijn ESP herstart steeds. Wifi is goed en stabiel tussen 90 en 98%.
Ik heb de proxy-hardware versie die ik zelf moet compileren/uploaden. (Melcloud is inmiddels weg)[Afbeelding]
Ik had ook klachten met een atom S3 lite + rs485 bordje met soms een reset.
Reset reason geeft dan; Reset: task watchdog
Dat was met ESPhome (2025.8.2) en ESP-IDF (5.4.2)
Ik vond dit met googel
https://github.com/esphome/esphome/issues/10542
Maar heeft er denk ik niks mee van doen.
Met de laaste versie 2025.8.4 is de reset hier niet meer voorgekomen
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:26 ]
xoror schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:14:ATTENTIE:
voor de mensen die versie hhttps://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2025-08-20.3
hebben geïnstalleerd, update aub naar
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-08-22.1
De update wordt vanzelf aangeboden. Er zit een probleem in esphome 2025.8.0/esp-idf combinatie. Voor de mensen die zelf compileren, fix je esphome op 2025.7.5
Bash:
1 pip install esphome==2025.7.5
Je kan anders een probleem krijgen dat de esp geen verbinding kan maken met je WP. Todat esphome/esp-idf het hebben opgelost is het raadzaam om op 2025.7.5 te blijven. De officiële builds zullen voorlopig 2025.7.5 blijven gebruiken.
updaten naar de laatste esphome (vanaf 2025.8.3) en deze aanzetten
https://github.com/gekkek...n/ecodan-esphome.yaml#L74
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:33 ]
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?
yup (iets meer debug dan nodig, maar gaat alleen om de reset reason.)ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:29:
#confs/debug.yaml,
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:30 ]
Klopt deze dan wel?
confs/esp32s3.yaml, # confs/esp32.yaml, for regular board
Ik gebruik nu deze:
confs/esp32s3-proxy2.yaml,
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171
En dan die debug mode altijd standaard aan laten staan?AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:39:
@ricvee
Proxy code aanhouden idd.
De "gewone" gebruikt ander GPIO dan de proxy
Wat bedoel je met: als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota?xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:23:
Geen esphome > 2025.7.5 installeren, ga je problemen mee krijgen. Als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota.
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171
Ik heb begrepen dat ik hem altijd zelf moet compileren en uploaden, of klopt die aanname niet en moet ik mijn "handleiding" aanpassen of staat dit ergens al beschreven?
Lastige…xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:51:
@SebastiaanPs heeft het volgende gepost in het andere topic: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier al een tijdje over nadenk, om een soort auto adaptive te maken voor zowel verwarmen als koelen met ondergrens ivm condens. Het enige waar ik tegen aanloop is de temperatuur feedback van de ruimte, die is voor elke gebruiker anders. Maar dit zou oplosbaar zijn zoals in het remote thermostat is gedaan, of default de ruimte temp gebruiken (of iig laten kiezen).
Je zou dan in fixed flow (heating/cooling) de auto adaptive kunnen aanzetten, hij gaan dan leren en dan zelf de Ta instellen. Is dus gewoon aan/uit te zetten met een switch.
Pendelen kan ik ook vrij eenvoudig detecteren hiermee en op reageren.
Nu gaat dit wel wat tijd kosten en ik zit te kijken hoe ik dit in de tijd ga bekostigen. Maar eigenlijk de grootste vraag is, zitten mensen hierop te wachten?
(en hoe zou ik evt wat van de tijd die ik erin moet stoppen kunnen terug verdienen?)
Ik ben zelf geen developer zoals jij en kan niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost.
Als ik een paar dingen zou moeten bedenken:
1. Verwarmen met ruimteregeling: hysterese reduceren naar 0.5 gr in plaats van 1.0 gr. als Tbinnen setpoint met 0.5 gr wordt overschreden, dan setpoint gedurende 10 min met 1.0 gr te verlagen zodat verwarmen stopt.
2. Anti pendel feature: detecteren pendelen door combi afschakelen verwarmen/koelen + overschrijden Ta setpoint met minimaal 1.0 gr. In dat geval prohibit heating/cooling gedurende x min.
3. Condensbeveiliging: mbv dauwpunt (of bij meerdere sensoren: hoogste dauwpunt) zorgen dat koelen wordt gestopt/verboden als (Ta - dauwpunt) kleiner of gelijk aan 0.5 gr is.
Zomaar een paar ideeen. Maar nogmaals: ik weet niet hoeveel werk zo’n feature is en of je daar zin in hebt.
Het is denk ik wel een illusie dat je dan minder vragen zou krijgen
Daarvoor misschien beter naar één van de fora verwijzen (Tweakers, OpenEnergyMonitor community) zodat de rest er ook van kan leren?
Als wij iets kunnen betekenen dan moet je het vooral zeggen hè. Ik zat bijv eens te denken aan een soort legenda bij alle entities in je ESP project, als je daar vaak vragen over krijgt.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5
@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.
Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
zelf uploaden ga je rebooten. Dus de eerste volgende reset reden is dan ota reboot. Je moet dan wachten tot de wifi reboot zeg maar dan heb je de echte reden.
Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5
@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota
[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 10-09-2025 20:39 ]
yes 5.3.2 heeft het probleem niet. Maar ik geloof dat 2025.8.x niet helemaal compatible ermee is. Ik zou gewoon 2025.7.5 aanhouden.AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:36:
@xoror
Ik ben even aan het testen met esp-idf version: 5.3.2 ipv recommended.
Wordt vervolgd
Edit: compile failed met fouten helaas
Condensatie wil ik in eerste versie modelleren door min Ta. (iedere ruimte is anders, dus bijna niet te doen. beter aan user vragen welke Ta nog werkt)
Als je van alle ruimtes de luchtvochtigheid heb, dan kan je het mooi regelen. Wellicht optioneel, dus Min Ta tenzij vochtsensor en beschikbaar zijn
In eerste instantie stuur ik op halve graden idd. Ik vrees dat ik niet minder vragen ga krijgen, ook al is het vinkje aanzetten en gewenste ruimte temp op geven. Er zijn veel rand gevallen (defrost?, overrun. etc etc)
Hoe langer ik over nadenk, hoe minder zin ik erin heb
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:05 ]
[ Voor 81% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:49 ]
Ik heb meerdere projectjes lopen met Atoms en in oudere esphome versies blijven hangen is dan niet handig
Iedereen loopt te updaten en dan kan je het 100x uitleggen
En ik werd ook op dit probleem gewezen (met de marstek rs485 atom code)
AUijtdehaag in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Dat is toen opgelost om van 2025.8.2 naar 2025.8.4 te gaan (geen idee of het daarvoor al speelde)
Wellicht komt het weer terug maar dat is afwachten
Voor mij werkt dit gewoon en kan ik weer esphome updaten.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 21:58 ]
je moet wachten tot esp idf 5.4.3 oid het gefixed heeft en dan kan je de restrictie weer opheffen.
Ik zou even op 7.5 blijven tot deze rommel is opgelost. Esphome heeft ook dit niet goed gedaan, ze hadden moeten downgraden, want er zijn zoveel issues met uart op die release.
Ik zit ook telkens weer users te helpen met kapotte installs omdat esphomebuilder altijd de laatste versies pakt.
Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:38:
[...]
Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota
Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..
[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 00:04 ]
Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?Miezie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:03:
[...]
Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…
Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.
PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.
/f/image/lkEl6K6fFqjI0nXtVNkMTxhM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ricvee op 11-09-2025 08:49 ]
Ik heb een ram stabiel netwerk waarbij er wel overlap is, maar hij optimized keurig op de verschillende frequenties. IOT devices op wifi heb ik bijna niet. Soms zit de Miele afzuigkap wat moeilijk te doen met de kookplaat… dan gaat ie niet automatisch aan.ricvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:45:
[...]
Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.
PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.[Afbeelding]
Geen scheiding tussen 2.4 en 5ghz. Dat vind ik zo irritant :-). De clients op de mesh bepalen maar wat ze leuk vinden, dat hoeft de Fritz apparatuur niet te doen.
Heb je ook een Fritz modem? Ik heb alles van Fritz en dan hoef je nergens een vinkje te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 10:34 ]