bilgy_no1 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Hi @
xoror allereerst mijn complimenten voor het werk dat je hier in stopt!
Ik heb de volgende set: PYHZ-SW75YAA met ERSD-VM2D en MAC-587 IF-E Melcloud adapter. In de woonkamer staat de ME draadloze thermostaat.
@bilgy_no1 Dat zijn een hoop vragen, ik zal ze proberen 1 voor 1 te beantwoorden
Het werkt met je set, want anders werkt het ook niet bij mij (heb exact hetzelfde op de wireless thermostaat na). Wat betreft melcloud de meesten doen die na een weekje op marktplaats zetten omdat het overbodig wordt. Maar je kan hem prima tegelijk draaien als slave. De wireless thermostaten werken, maar je moet even rekening mee houden dat de resolutie van de mitsu wireless thermostaat 0.5c is, en hij een overshoot van 1c heeft. @
_RRM_ kan je misschien wat meer over vertellen, hij gebruikt dat ook. Ik zelf gebruik een 0.1c temp sensor voor wat meer controle.
Ik ben geen held met Home Assistant en daarom geïnteresseerd in de Asgard + Odin combi. De warmtepomp staat nu uit, omdat de boiler moet worden vervangen; ideaal moment dus om iets in te pluggen... Voor ik overga tot bestellen, nog wat vragen:
- Werkt Asgard + Odin icm mijn hardware?
- Ik zie dat Odin nog niet beschikbaar is om te bestellen. Heb je al een verwachte release datum?
Odin software is zo goed as klaar. Omdat het een consumer eind-product (geen DIY vergeleken met Asgard) is moet ik bepaalde emissie testen laten uitvoeren in een lab. Dat kost tijd (en veel geld). Maar het moet, anders mag ik het niet verkopen.
- Als ik nu Asgard bestel, kan ik Odin later nog makkelijk toevoegen? Is dat een kwestie van inpluggen op Asgard? Is er dan nog plek voor Melcloud en werkt die ook nog (bijv om Vakantiemodus op afstand aan te zetten als ik dat ben vergeten voor vertrek)?
Ja dat doen de meesten. Het is gewoon een usb-dongle die je in je netwerk zet en ze zullen elkaar herkennen. Melcloud kan je gewoon ernaast draaien, maar je kan vpn thuis aanzetten, zo kan je altijd naar huis inloggen en vakantie modus aan/uit zetten ? Ook veiliger als je prive (bank) zaken wil doen op vakantie. Kijk naar Wireguard of tailscale, erg eenvoudig tegenwoordig.
- Klopt mijn aanname dat lokale controle betekent dat je op hetzelfde WiFi netwerk moet zitten met laptop of mobiel?
Odin en Asgard moeten met elkaar kunnen praten over je LAN. Dus die 2 moeten op hetzelfde netwerk zitten. Je kan een IOT netwerk voor de apparaten maken bijv die gescheiden is van je eigen netwerk
- Als ik nog niet integreer in HA is er een web UI om alles in te stellen, nietwaar?
Ja er is een stand alone web server waar je de meeste dingen (alle belangrijke dingen) kan instellen. Voor Odin is het trouwens de enige manier van aansturen, want de grafieken en planning komen van de lokale webserver. Omdat Asgard op een microcontroller draait, houdt Asgard alleen 1 dag history aan
- Heb ik nog iets anders nodig om dit goed te laten werken? Ik snap de 'virtual thermostat' niet helemaal. Wordt die berekend obv temperatuur bij uit en terug? Worden kabeltjes naar IN1/IN6 meegeleverd?
In de huidige opzet heb ik iets nodig om met Odin geforceerd pauzes in te plannen, Ook al zegt je thermostaat wat anders. Dit is belangrijk ivm bufferen op de goedkope momenten. De enige gebruiksvriendelijke manier omdat te doen is via de virtuele thermostaat. Daarmee kan Odin de warmtepomp aan/uit zetten wanneer dat volgens het schema moet. In jouw geval als jij de wireless thermostaten wil behouden, sluit je toch in1 aan, en kies als source je thermostaat. Je krijgt nu ook een variabele hysteresis die je kan instellen. Omdat niet iedereen de virtuele thermostaten gebruikt heb ik er standaard geen kabels bij gedaan. Maar gewoon installatie kabel voldoet, of als je een utp kabeltje heb liggen, kan je dat gebruiken. Dat heb ik ook in gebruik. Ik raad altijd aan om een 0.1c resolutie temp sensor te gebruiken.
- Odin zou PV opbrengst meewegen. Is dit puur virtueel of wordt dit werkelijk van de omvormer meegenomen (evt met een smart meter)? Ik heb een Zonneplan omvormer.
Odin heeft geen koppeling met je omvormer. Hoe het werkt is dat je opgeeft hoeveel Wattpiek je hebt bij welke orientatie. Odin schat dan hoeveel kWh wordt opgewekt per uur. Dit gebruikt hij om dhw te plannen, gratis te bufferen, of te koelen. Odin moet met de schatting werken omdat hij 48h vooruit plant. Hij zal dus bijv nu verwarmen uitstellen als het over 2 uur gratis zon/goedkoper is. Ik heb vaak gezien dat hij bijv een dag van tevoren aanzag dat het koud zou worden en de dag ervoor al ging verwarmen in de goedkope uren.
- Mijn belangrijkste doelen zijn: optimaliseren efficiency, kosten optimaliseren met dynamische stroom incl DHW run (zit nu bij Zonneplan). Liefst ook zoveel mogelijk voorkomen van defrosts en geluid beperken.
Nogmaals veel dank. Ik heb de vragen hier gepost omdat ze (denk ik) wellicht ook bij andere geïnteresseerden leven. Als je het liever via dm beantwoord ben ik ook erg dankbaar.
Odin doet vrijwel alles wat je wenst met een paar opmerkingen:
- Odin let minder op COP, het rekent het goedkoopste schema uit. Waar mogelijk moduleert hij voor efficiency, maar prijs is hoofd driver.
- Defrost heeft met weer te maken, is niets aan te doen.
- Met Odin kan je max input of max output per uur instellen. Dus als je in de nacht max 4kW output wil, kan je dat instellen. Hij zal dan je wp rond dat vermogen aanroepen (ik kan het niet exact afdwingen omdat de wp gewoon soms 0.5 of 1c boven het setpoint kiest). Voor landen met grid penalties, kan je ook input kW limiet definieren
- DHW probeert hij op de goedkoopste moment van de dag in te plannen, hij weet ook dat hij dat uur later/ervoor moet compenseren. Maar als je een kleine tank heb en je veel dhw usage heb kan het voorkomen dat hij wat eerder afgaat.
- Asgard moet je wat installatie werk doen afhankelijk van welke features je nodig hebt
@
barcomoon is een van de testers op dit forum, misschien kan hij wat ervaringen delen.