Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12
Punt is een beetje, het is filantropie naar de leveranciers van boilers en accu’s. Je kunt het niet buffere of opslaan met een valide business case.

Je zou een zwembad kunnen overwegen allicht…

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook graag doen, maar het is niet zinvol. Een accu ook niet, dat kan je veel beter collectief en groot doen.

Langjarig op de beurs levert meer op dan tweaken op je energierekening.

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 04-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
OK deze Home assistant & ESP rookie hier heeft een start gemaakt met deze mooie oplossing!
Heel veel dank @xoror en ook @AUijtdehaag! _/-\o_

Ik heb een Odroid C4 met 64 GB eMMc
Home assistant OS
ESPHome builder add on erop > blijkt niet nodig

Vervolgens helaas een foutje gemaakt, maar wel kunnen oplossen. Later zag ik dat er hier duidelijke instructies staan.

Dus volg die stappen van de link hierboven, plug de AtomS3 in de CN105 poort en zet je warmtepomp weer op spanning en schakel deze in. Ik had mezelf hierna het bos in gestuurd, maar de juiste stappen zijn volgens mij als volgt: in de ESPHome builder rechtsboven de knop "show", dan "take control". Dan via settings naar "integrations" en daar vind je je de ESPHome met device en alle entities.

@xoror, @AUijtdehaag en @Miezie klopt deze uitleg zo? Voor de volgende Home Assistant en ESP rookie die dit wil gaan gebruiken.

En wat betreft de automations: ik heb als eerste stap de legionella automation van @xoror (uit de TS) met de file editor ge-copy-paste in de file "/homeassistant/automations.yaml".

Werkt dat zo? Of hoort dit ergens anders? > edit: zie aanpassingen hierboven
De UI heeft wat beperkingen voor uitgebreidere automations die ik wil schrijven voor dynamische energieprijzen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SebastiaanPs
Ik dump al mijn (apparaat specifieke) yamls in een directory packages
Ook daar kan je automations in kwijt in een yaml

AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Een (willekeurig) automation voorbeeld vind je hier
https://github.com/fonske...nt_yaml/feedback_sma.yaml

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@SebastiaanPs je heb home assistant builder niet nodig als je deze stappen volgt. Dan krijg je automatisch OTA aangeboden in HA. Dus gewoon vergeten, als ik updates bundel dan krijg je vanzelf een notificatie en kan je updaten. (je kan zelf een firmware builden, maar dan moet je iets willen wat niet standaard is, dus bijv als je wp geen service code kan, zou je dat uit kunnen zetten)

Verder moet je automations.yaml in configuration.yaml opnemen. Zoiets
YAML:
1
automation: !include automations.yaml

Overigens heb ik 59c (legionella) via wp, moet je even kijken of je wp dat trekt, anders iets van 56c doen.

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 06-04-2025 16:21 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online

Nog even een waarschuwing hier:

Er zijn toch mensen die de documentatie niet lezen en de atom gaan aansluiten/verwijderen als het systeem niet spanningsloos is. Doe dit dus niet. De atom kan kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
Ik ben er een tijdje uitgeweest. Is er al een mogelijkheid om het aantal start stops uit te lezen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:56:
Ik ben er een tijdje uitgeweest. Is er al een mogelijkheid om het aantal start stops uit te lezen?
Ja sinds ik service calls heb achterhaald lezen we beperkt data uit de buiten unit (start/stops, fan speed, en wat vloeistof temp)

Laatste update installeren (kan tegenwoordig ook met prebuilt bins https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
xoror schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:16:
@SebastiaanPs je heb home assistant builder niet nodig als je deze stappen volgt. Dan krijg je automatisch OTA aangeboden in HA. Dus gewoon vergeten, als ik updates bundel dan krijg je vanzelf een notificatie en kan je updaten. (je kan zelf een firmware builden, maar dan moet je iets willen wat niet standaard is, dus bijv als je wp geen service code kan, zou je dat uit kunnen zetten)

Verder moet je automations.yaml in configuration.yaml opnemen. Zoiets
YAML:
1
automation: !include automations.yaml

Overigens heb ik 59c (legionella) via wp, moet je even kijken of je wp dat trekt, anders iets van 56c doen.
Thanks. Dus als ik het goed begrijp is de ESPHome builder niet nodig om deze ESP te detecteren en op te nemen in HA?

Wat betreft het legionella setpoint: als mijn warmtepomp het setpoint op de compressor niet haalt, dan ging hij volgens mij altijd op de BUH verder. Dus eigenlijk net zoals met de legionella run.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs correct. Zonder esphome builder wordt hij ook gedetecteerd door HA. Esphome builder is alleen nodig als je zelf van broncode wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Breud schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:56:
Jep.. updaten… en je hebt m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:41:
[...]

Thanks. Dus als ik het goed begrijp is de ESPHome builder niet nodig om deze ESP te detecteren en op te nemen in HA?

Wat betreft het legionella setpoint: als mijn warmtepomp het setpoint op de compressor niet haalt, dan ging hij volgens mij altijd op de BUH verder. Dus eigenlijk net zoals met de legionella run.
Ik zie met de legionellarun mijn boosters nooit aan gaan… ik heb een setting daarvoor aangepast in de FTC. Volgens mij hoef ik het setpoint niet te wijzigen voor het gewenste effect… het duurt alleen wel wat lang allemaal…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
https://github.com/miezie...-hp/tree/main/automations

Zie hier... al mijn automations voor de warmtepomp.

Allemaal te copy/pasten in de automations GUI van home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:24:
OK deze Home assistant & ESP rookie hier heeft een start gemaakt met deze mooie oplossing!
Heel veel dank @xoror en ook @AUijtdehaag! _/-\o_

Ik heb een Odroid C4 met 64 GB eMMc
Home assistant OS
ESPHome builder add on erop > blijkt niet nodig

Vervolgens helaas een foutje gemaakt, maar wel kunnen oplossen. Later zag ik dat er hier duidelijke instructies staan.

Dus volg die stappen van de link hierboven, plug de AtomS3 in de CN105 poort en zet je warmtepomp weer op spanning en schakel deze in. Ik had mezelf hierna het bos in gestuurd, maar de juiste stappen zijn volgens mij als volgt: in de ESPHome builder rechtsboven de knop "show", dan "take control". Dan via settings naar "integrations" en daar vind je je de ESPHome met device en alle entities.

@xoror, @AUijtdehaag en @Miezie klopt deze uitleg zo? Voor de volgende Home Assistant en ESP rookie die dit wil gaan gebruiken.

En wat betreft de automations: ik heb als eerste stap de legionella automation van @xoror (uit de TS) met de file editor ge-copy-paste in de file "/homeassistant/automations.yaml".

Werkt dat zo? Of hoort dit ergens anders? > edit: zie aanpassingen hierboven
De UI heeft wat beperkingen voor uitgebreidere automations die ik wil schrijven voor dynamische energieprijzen.
Als je de ESP in Home Assistant hebt klopt het.

De UI kan prima doen wat je wilt, drie bolletjes rechtsboven en edit in yaml en je kunt yaml tikken.... dat is in het onderhoud uiteindelijk makkelijker. Ook kun je alles via de UI met drag en drop wel voor elkaar krijgen.

Gouden tip: liever 10 automations met diverse triggers dan 1 met alles... is makkelijker onderhouden. Als je het mij vraagt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Miezie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:41:
[...]

Als je de ESP in Home Assistant hebt klopt het.

De UI kan prima doen wat je wilt, drie bolletjes rechtsboven en edit in yaml en je kunt yaml tikken.... dat is in het onderhoud uiteindelijk makkelijker. Ook kun je alles via de UI met drag en drop wel voor elkaar krijgen.

Gouden tip: liever 10 automations met diverse triggers dan 1 met alles... is makkelijker onderhouden. Als je het mij vraagt...
Thanks voor de tips.
@Miezie Wist je dat jij mij over de streep hebt getrokken om voor de AtomS3 met software van @xoror te gaan?
Deze post. En ik had ook vertrouwen door alle ervaringen hier met de SW van @xoror en de hulp van @AUijtdehaag. Dank allemaal! d:)b

Ik heb nu drie soorten automations draaien, werkt allemaal goed:

1. Legionella run setpoint aanpassen (dit deed ik eerst met de hand telkens…)

2. Dagelijks om 13:00u SWW setpoint naar 48 gr, na 1u weer terug naar 40 gr. Drop 8 gr.
Voordelen:
- SWW runs bij hoge Tbuiten, op PV tegen lage dynamische tarieven
- SWW altijd warm genoeg
- nooit een dip door een SWW run tijdens douchen
Heel blij mee!

3. Optimaliseren verbruikskosten bij dynamische tarieven. Mijn regeling lijkt op die van @Miezie zag ik. Prohibit heating tijdens de duurdere en koudere uren, waarbij ik blokkeer obv een Tbuiten moving average (helper) obv een nabij KNMI weerstation.
Volgens dit model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86OpoVJ6VWq6HxklApyn0Oru30I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUhn4ipqV738mkTe0oydiDYC.jpg?f=fotoalbum_large
(geel is verwarmen toestaan, blauw prohibit)
(disclaimer: dit schema moet ik een stookseizoen testen en tweaken, zal vast nog niet optimaal zijn)

Ben benieuwd wat anderen voor oplossingen hebben bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:52

evol

hello world

Werken die automations in het engels ook als ik de ESP in het Nederlands heb ingesteld?
Ik zoek nog naar inzicht wanneer een legionella run nu begint en eindigt maar kan dat niet vinden.
Begrijp ik het goed dat de winst van de automation in het niet gebruiken van het elektrische element in de boiler zit?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 16:02
Ik ben eens begonnen met SWW automations. Mijn setpoint is 50, Current temp 43 graden is, en mijn drop is 5 graden. Dus ik vroeg mij af waarom het water dan niet werd verwarmd. Maar blijkbaar wordt er verwarmd als de Secondairy temp een verschil van 5 graden heeft. Beetje verwarrend, waarom is dat eigenlijk op deze manier weergegeven in de thermostaat?

Edit:
Waar zitten deze 2 sensoren in het vat? Heb een 300 liter versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Geeforce op 07-04-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
evol schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:42:
Werken die automations in het engels ook als ik de ESP in het Nederlands heb ingesteld?
Ik zoek nog naar inzicht wanneer een legionella run nu begint en eindigt maar kan dat niet vinden.
Begrijp ik het goed dat de winst van de automation in het niet gebruiken van het elektrische element in de boiler zit?
Als de sensoren inmiddels standaard qua naamgeving zijn wel. Dan moet ik het misschien even nalopen allemaal, maar dat kan. @xoror zijn ze standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
SebastiaanPs schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:15:
[...]

Thanks voor de tips.
@Miezie Wist je dat jij mij over de streep hebt getrokken om voor de AtomS3 met software van @xoror te gaan?
Deze post. En ik had ook vertrouwen door alle ervaringen hier met de SW van @xoror en de hulp van @AUijtdehaag. Dank allemaal! d:)b

Ik heb nu drie soorten automations draaien, werkt allemaal goed:

1. Legionella run setpoint aanpassen (dit deed ik eerst met de hand telkens…)

2. Dagelijks om 13:00u SWW setpoint naar 48 gr, na 1u weer terug naar 40 gr. Drop 8 gr.
Voordelen:
- SWW runs bij hoge Tbuiten, op PV tegen lage dynamische tarieven
- SWW altijd warm genoeg
- nooit een dip door een SWW run tijdens douchen
Heel blij mee!

3. Optimaliseren verbruikskosten bij dynamische tarieven. Mijn regeling lijkt op die van @Miezie zag ik. Prohibit heating tijdens de duurdere en koudere uren, waarbij ik blokkeer obv een Tbuiten moving average (helper) obv een nabij KNMI weerstation.
Volgens dit model:

[Afbeelding]
(geel is verwarmen toestaan, blauw prohibit)
(disclaimer: dit schema moet ik een stookseizoen testen en tweaken, zal vast nog niet optimaal zijn)

Vind ik nou vet om te horen. Dankje! En jouw schema inspireert mij weer.

Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven en de simplicity qua bemetering ook onderschrijft nu je dit hebt ;). (En anders leer ik weer graag :-)))

Kijk je ook alvast naar het koelen en het automatisch switchen naar die modus? Ik heb het zo uitgedacht dat ik de boel laat koelen tot de eerste aanzet tot pendelen.. dan tijdje uit en paar uur later weer pruttelen als het nog warmpjes is. Alles natuurlijk overdag in de zomer ;).

Verder qua SWW: in november - februari is het beter om het in de nacht te doen. Ik heb die code erin door op de maand te checken.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 07-04-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@evol @Miezie HA gebruikt helaas de vertaalde namen als key. Kijk maar bij de entiteiten als voorbeeld. Je zult dat dus moeten aanpassen. Verder als je op vertaalde nederlandse waarden gaat kijken lukt dat natuurlijk ook niet. Die moet je dus ook aanpassen.

@Geeforce Ik kies de eerste thermistor, omdat vrijwel iedereen dat als sturende heeft. Ik weet niet of ik kan zien welke je heb ingesteld, dus ik weet ook niet of ik automatisch de juiste kan kiezen (uit mijn hoofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 10:32

JT

VETAK y0

Ik heb een functionaliteit waarmee je middels de kalenderfunctionaliteit de werking van je warmtepomp kunt plannen, gebaseerd op de integratie van dit topic: HA-heatpump-planning. Misschien dat sommige mensen er wat aan hebben :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

In de FTC6 heb ik legionella preventie aanstaan. In HA zie ik de preventie temperatuur op 60 graden staan.
Maar als ik dan in de geschiedenis kijk van de SWW temperatuur dan zie ik die in de afgelopen 30 dagen nergens 60 graden worden. Gaat hier iets mis of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
evol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:03:
In de FTC6 heb ik legionella preventie aanstaan. In HA zie ik de preventie temperatuur op 60 graden staan.
Maar als ik dan in de geschiedenis kijk van de SWW temperatuur dan zie ik die in de afgelopen 30 dagen nergens 60 graden worden. Gaat hier iets mis of kijk ik verkeerd?
Dat is inderdaad vreemd, die zou tijdens de legionella run naar 60 gr moeten gaan.
In de controller kun je zien of de legionella protectie aan staat en zo ja, wat de datum, tijd, interval en temp zijn. Daar als eens gekeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_1P7UvjLFBx2LUqfoj55z9Sa8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3xvVw7YwjCNsIOahqBN5CEF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@evol Kan je wat meer data posten tijdens een legionella run, dan kunnen we zien wat die wel of niet doet.

Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81aj9Flc1nseyFhyRY4FGTcPjOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FxyfheH3Zjc0C3N1KqpMAfp.png?f=fotoalbum_large

In ieder geval
- Booster status
- Operating mode

en grafiek met Feed, return en dhw temp ?

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 09-04-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SebastiaanPs schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb nu een en ander planbaar gemaakt met de flow die ik zojuist in een repo heb gezet. Nu ben ik bezig met de voorspelling van zonnestraling op mijn locatie maar dat is lang niet altijd even betrouwbaar, zelfs niet van 3 verschillende providers. Daarnaast is er nog saldering dus verbruik bij zonneschijn heeft nu een lagere prioriteit. Ik denk dat de eerstvolgende stap is om automatisch de goedkoopste uren van de dag te destilleren. Ik denk dan tussen de 2 pieken (in de middag en in de nacht dus). Iets van goedkoopste uur en dan bepalen of het uur ervoor of erna het goedkoopst is voor SWW, voor verwarming gaat het natuurlijk om veel meer uren. Daarna kan ik ook kijken of ik de buitentemperatuur een factor kan laten zijn om mee te bepalen wanneer zaken draaien. Voor nu plannen we het handmatig in; soms douchen we 2 dagen achter elkaar, soms douchen we 2 dagen niet (wassen natuurlijk wel :P ). Als je dan vandaag tot 48 graden verwarmt dan gooi je komende 2 dagen veel energie weg. In de keuken hebben we een Quooker. Ik denk dat het eindresultaat gaat zijn dat je met een knop kunt aangeven of je volgend dagdeel of volgende dag gaat douchen en dat HA dan automatisch de handige uren uitkiest.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 09-04-2025 22:53 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
JT schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:52:
[...]

Ik heb nu een en ander planbaar gemaakt met de flow die ik zojuist in een repo heb gezet. Nu ben ik bezig met de voorspelling van zonnestraling op mijn locatie maar dat is lang niet altijd even betrouwbaar, zelfs niet van 3 verschillende providers. Daarnaast is er nog saldering dus verbruik bij zonneschijn heeft nu een lagere prioriteit. Ik denk dat de eerstvolgende stap is om automatisch de goedkoopste uren van de dag te destilleren. Ik denk dan tussen de 2 pieken (in de middag en in de nacht dus). Iets van goedkoopste uur en dan bepalen of het uur ervoor of erna het goedkoopst is voor SWW, voor verwarming gaat het natuurlijk om veel meer uren. Daarna kan ik ook kijken of ik de buitentemperatuur een factor kan laten zijn om mee te bepalen wanneer zaken draaien. Voor nu plannen we het handmatig in; soms douchen we 2 dagen achter elkaar, soms douchen we 2 dagen niet (wassen natuurlijk wel :P ). Als je dan vandaag tot 48 graden verwarmt dan gooi je komende 2 dagen veel energie weg. In de keuken hebben we een Quooker. Ik denk dat het eindresultaat gaat zijn dat je met een knop kunt aangeven of je volgend dagdeel of volgende dag gaat douchen en dat HA dan automatisch de handige uren uitkiest.
Als ik dit zo lees zou ik toch het comfort wel willen denk ik van “niet nadenken”. En… je moet alles ook de tijd kunnen geven. Kortom: is de globale lijn niet de keuze?

Eigen stroom verbruiken zou ik overigens, ook met salderen, altijd de prio geven. Scheelt je terugleverboete of is voordeliger met dynamisch…

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 09-04-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:44:
@evol Kan je wat meer data posten tijdens een legionella run, dan kunnen we zien wat die wel of niet doet.

Zoiets
[Afbeelding]

In ieder geval
- Booster status
- Operating mode

en grafiek met Feed, return en dhw temp ?
Voor legionella gebruik ik nooit de booster… wat zou dat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie je heb nooit problemen dat je sw75yaa soms de 60c niet haalt zonder booster? Of tot hoeveel graden doe je legionella dan? (hier 60c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:49:
@Miezie je heb nooit problemen dat je sw75yaa soms de 60c niet haalt zonder booster? Of tot hoeveel graden doe je legionella dan? (hier 60c)
Hij komt tot 59,5 en ik zie nu dat ie dan na 2u gewoon stopt. Dat ziet er ook niet per se handig uit… maar een booster is er niet voor nodig. Maar wat zou dan efficiënter zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:13:
[...]

Hij komt tot 59,5 en ik zie nu dat ie dan na 2u gewoon stopt. Dat ziet er ook niet per se handig uit… maar een booster is er niet voor nodig. Maar wat zou dan efficiënter zijn…
Ik kijk niet zo naar SWW/Legionella tbh. Is peanuts vergeleken met verwarmen en koelen.
Je zou tot 59c kunnen doen op de WP en de laatste graad op de booster. Dan ben je meestal wel sneller klaar dan 2u denk ik? (Op mijn systeem draait de booster dan iets van 15 mins voor dat laatste stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb ook eens gekeken naar mijn legionellarun maar ik zie nooit een temp boven de 55 graden. Straks eens controleren.
Miezie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:37:
[...]

Als ik dit zo lees zou ik toch het comfort wel willen denk ik van “niet nadenken”. En… je moet alles ook de tijd kunnen geven. Kortom: is de globale lijn niet de keuze?
Comfort is een keuze. Als je wil dat alles altijd klaar staat qua SWW dan moet het altijd warm zijn met de daarbij optredende verliezen van warmte die uit je reservoir weg lekt. Des te groter het verschil tussen omgevingstemperatuur en watertemperatuur des te sneller er warmte verloren gaat. Het gaat niet om wereldschokkende hoeveelheden, maar dat is een keuze. Momenteel kost het me minder dan een minuut om de prijzen te bekijken en het in te plannen. Met de knoppen zal het 10 seconden zijn ofzo. Een megastap van elke dag de warmtepomp op de FTC instellen, dat is echt waardeloos qua comfort. Zoals het nu kan zit mij niet zo heel dwars.

Wat betreft verwarming, dat wil ik wel helemaal geautomatiseerd krijgen, maar dat gaat nog even tijd kosten. Want daar komen allerlei factoren bij kijken. Niet alleen het weer vandaag maar ook de komende dagen, verlaging van COP bij lagere temps, de nog snellere verlaging wanneer je buitenunit bevriest, zodra saldering eraf is de voorkeur om zonne-energie direct te verbruiken dus zonstralingvoorspelling, bepalen hoeveel uur de warmtepomp moet draaien aan de hand van binnen-en buitentemp enzovoort.

Wat bedoel je dat je alles de tijd moet geven?
Eigen stroom verbruiken zou ik overigens, ook met salderen, altijd de prio geven. Scheelt je terugleverboete of is voordeliger met dynamisch…
Ik heb dynamisch. En juist met saldering maakt het niks uit. De zon schijnt hier momenteel niet zo, deed het gister wel rond deze tijd. Stroomprijs is echter hetzelfde, gister en vandaag begin van de middag rond de 15ct. Gisteren heb ik voor ongeveer 15ct/kwh inclusief belastingen teruggeleverd, vandaag verbruik ik voor hetzelfde bedrag (want belasting wordt tegen elkaar weggestreept). Júist met saldering kan dat nog zonder dat het wat kost, in de toekomst krijg je voor wat je teruglevert geen belasting. Dan krijg ik geen 15ct voor wat ik teruglever maar uit mijn hoofd 1 of 2 cent. De volgende dag reken ik wél belasting af en ben ik dus 13-14 cent duurder uit dan wanneer ik het een dag eerder van mijn eigen zonne-energie had gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 10-04-2025 11:31 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:05:
[...]

Ja sinds ik service calls heb achterhaald lezen we beperkt data uit de buiten unit (start/stops, fan speed, en wat vloeistof temp)

Laatste update installeren (kan tegenwoordig ook met prebuilt bins https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md)
Update gedaan maar ik zien geen nieuwe sensoren in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
JT schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:25:
Ik heb ook eens gekeken naar mijn legionellarun maar ik zie nooit een temp boven de 55 graden. Straks eens controleren.

[...]

Comfort is een keuze. Als je wil dat alles altijd klaar staat qua SWW dan moet het altijd warm zijn met de daarbij optredende verliezen van warmte die uit je reservoir weg lekt. Des te groter het verschil tussen omgevingstemperatuur en watertemperatuur des te sneller er warmte verloren gaat. Het gaat niet om wereldschokkende hoeveelheden, maar dat is een keuze. Momenteel kost het me minder dan een minuut om de prijzen te bekijken en het in te plannen. Met de knoppen zal het 10 seconden zijn ofzo. Een megastap van elke dag de warmtepomp op de FTC instellen, dat is echt waardeloos qua comfort. Zoals het nu kan zit mij niet zo heel dwars.

Wat betreft verwarming, dat wil ik wel helemaal geautomatiseerd krijgen, maar dat gaat nog even tijd kosten. Want daar komen allerlei factoren bij kijken. Niet alleen het weer vandaag maar ook de komende dagen, verlaging van COP bij lagere temps, de nog snellere verlaging wanneer je buitenunit bevriest, zodra saldering eraf is de voorkeur om zonne-energie direct te verbruiken dus zonstralingvoorspelling, bepalen hoeveel uur de warmtepomp moet draaien aan de hand van binnen-en buitentemp enzovoort.

Wat bedoel je dat je alles de tijd moet geven?

[...]

Ik heb dynamisch. En juist met saldering maakt het niks uit. De zon schijnt hier momenteel niet zo, deed het gister wel rond deze tijd. Stroomprijs is echter hetzelfde, gister en vandaag begin van de middag rond de 15ct. Gisteren heb ik voor ongeveer 15ct/kwh inclusief belastingen teruggeleverd, vandaag verbruik ik voor hetzelfde bedrag (want belasting wordt tegen elkaar weggestreept). Júist met saldering kan dat nog zonder dat het wat kost, in de toekomst krijg je voor wat je teruglevert geen belasting. Dan krijg ik geen 15ct voor wat ik teruglever maar uit mijn hoofd 1 of 2 cent. De volgende dag reken ik wél belasting af en ben ik dus 13-14 cent duurder uit dan wanneer ik het een dag eerder van mijn eigen zonne-energie had gedaan.
Dan kijk je m.i. teveel naar de kWh prijs…. Ik koop in de nacht gewoon bijna geen stroom in, door juist zoveel mogelijk op zonnestroom te doen. Wat je niet koopt, kost ook geen geld lijkt me…

Qua comfort: eens. Is een keuze.

En qua de tijd geven: als je de warmtepomp op een strakke stooklijn hebt, heb je de tijd nodig voor verwarmen met de trage afgifte. Dan kan je heel erg sturen op de stroomprijs… maar als je dan juist de globale pieken vermijd en verder een nette stooklijn hanteert met de juiste verlagingen heb je denk ik wat je wilt voor de juiste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:34:
[...]

Update gedaan maar ik zien geen nieuwe sensoren in HA
welke versie laat hij nu zien? heb je een eigen yaml denk ik? dan moet je service code yaml include, zie voorbeeld yaml template. (Ik geloof dat jij esp home builder gebruikte)

https://github.com/gekkek...f/ecodan-esphome.yaml#L52

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 10-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:08:
[...]

Dan kijk je m.i. teveel naar de kWh prijs…. Ik koop in de nacht gewoon bijna geen stroom in, door juist zoveel mogelijk op zonnestroom te doen. Wat je niet koopt, kost ook geen geld lijkt me…
Als ik vandaag een computer verkoop voor 1000 euro en morgen koop ik een voor 1000 euro, dan zit ik onder de streep ook op 0 euro. Net zoals bij verbruik eigen zonnestroom. Ik moet alleen wel zorgen dat ik het niet de volgende dag op een moment koop dat de computer 1300 euro kost. Ik snap niet precies waarom ik teveel naar de prijs kijk als we het over de kosten hebben.
En qua de tijd geven: als je de warmtepomp op een strakke stooklijn hebt, heb je de tijd nodig voor verwarmen met de trage afgifte. Dan kan je heel erg sturen op de stroomprijs… maar als je dan juist de globale pieken vermijd en verder een nette stooklijn hanteert met de juiste verlagingen heb je denk ik wat je wilt voor de juiste prijs.
Zeker, ik schakel ook niet elk uur in en uit. Maar als ik kijk naar de winter dan zou het een sauna zijn als mijn warmtepomp op de laagste watertemperatuur constant zou draaien, watertemperatuur gestuurd (25 graden). Mijn pomp staat ook al zo efficient/traag afgesteld dat ik laatst een opmerking van de buurman kreeg dat hij ook zo een stille unit wil. Dus per definitie kan ik niet 24/7 draaien. Waarom zou ik er dan niet voor kiezen om bijvoorbeeld de goedkoopste 6 uur te pakken van een dag als dat mij 20 graden in huis oplevert? Als ik de Tibberapp mag geloven hebben wij ook zeer weinig stroom verbruikt in de winter, we zaten ver onder de grens van de efficiëntste 20% voor ons type woning.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
JT schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:56:
[...]

Als ik vandaag een computer verkoop voor 1000 euro en morgen koop ik een voor 1000 euro, dan zit ik onder de streep ook op 0 euro. Net zoals bij verbruik eigen zonnestroom. Ik moet alleen wel zorgen dat ik het niet de volgende dag op een moment koop dat de computer 1300 euro kost. Ik snap niet precies waarom ik teveel naar de prijs kijk als we het over de kosten
Omdat de kale stroomprijs, in of verkoop, de dag door varieert… Salderen doe je over de belastingen, niet over die stroomprijs. Als je dan in de nacht bijvoorbeeld stookt is dat onhandig en in de koude periodes moet je vooral de piekuren mijden.

Maar het grootste verschil tussen jouw en mijn manier van denken is dat ik ten alle tijde comfort op 1 zet en er niet dagelijks knopjes voor wil indrukken of de temperatuurdippen in de winter heel groot wil hebben… Los daarvan moeten wij op koude dagen wel 24/7 draaien… :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:37:
[...]

Omdat de kale stroomprijs, in of verkoop, de dag door varieert… Salderen doe je over de belastingen, niet over die stroomprijs. Als je dan in de nacht bijvoorbeeld stookt is dat onhandig en in de koude periodes moet je vooral de piekuren mijden.
Dan denk ik dat we eigenlijk hetzelfde zeggen ;) Want als ik weet dat die computer morgen op elk uur een stukje duurder is dan vandaag dan verkoop ik die niet en gebruik hem vandaag zelf ;)
Maar het grootste verschil tussen jouw en mijn manier van denken is dat ik ten alle tijde comfort op 1 zet en er niet dagelijks knopjes voor wil indrukken of de temperatuurdippen in de winter heel groot wil hebben… Los daarvan moeten wij op koude dagen wel 24/7 draaien… :-)
Ja dat denk ik dan ook, ook al werk ik toe naar maximaal comfort binnen onze voorwaarden. Wij hebben een huis van een paar jaar oud, in de afgelopen winter hebben wij zelden en daling in de nacht gehad als we niet verwarmden van 1,5 graad. Dat is bij jullie meer maak ik op uit je bericht?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:28:
[...]

welke versie laat hij nu zien? heb je een eigen yaml denk ik? dan moet je service code yaml include, zie voorbeeld yaml template. (Ik geloof dat jij esp home builder gebruikte)

https://github.com/gekkek...f/ecodan-esphome.yaml#L52
Top dat werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

xoror schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:44:
Legionella run kan ik niet vinden in de geschiedenis in HA :'(
Hij staat wel aan als ik in de FTC kijk.

Op de FTC zie ik dit bij samenvatting instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IewbhIqeSl3G88PH1iYFpDNZeRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrKCM8WqIcrbwIXiGh3BS8H4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G6K3x9a8QMCJDr2WMr04FvXmW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPiKccBPXebfs7DQunda64ni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3_mRA6-EfQmtSdxFbTQIuXiF7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDgsWXRTvdDfIuxrSRbmsfGu.jpg?f=fotoalbum_tile

En dit bij lezen thermistor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBRe3ENtBEO33FMbrklxi4uR5tI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4dPYgJdb7MU9wjtmKy6Sm1O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCZ2Qdgq_EJPpz9WkANzrM2dras=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKbDRIZkVVZNNCDlUMCSSFqY.jpg?f=fotoalbum_tile

Een uitdraai van de SWW temperatuur van 1 maart tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K6BTvpAzaNcftTBF38RT2kC9hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFBYMECPRRGRkCQRPCzMr9tl.png?f=fotoalbum_large

Mijn installatie voelt vreemd, maar misschien valt het allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
evol schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:23:
[...]

Legionella run kan ik niet vinden in de geschiedenis in HA :'(
Hij staat wel aan als ik in de FTC kijk.

Op de FTC zie ik dit bij samenvatting instelling:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En dit bij lezen thermistor:
[Afbeelding][Afbeelding]

Een uitdraai van de SWW temperatuur van 1 maart tot nu:
[Afbeelding]

Mijn installatie voelt vreemd, maar misschien valt het allemaal mee.
Ik zie in jouw post niet of legionella protectie aan staat. Op de controller menu > SWW > rechts in beeld legionella vinkje aan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

SebastiaanPs schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ik zie in jouw post niet of legionella protectie aan staat. Op de controller menu > SWW > rechts in beeld legionella vinkje aan of niet?
Yep, staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Hmm vreemd inderdaad

Via menu ingedrukt houden > SWW > legionella edit kun je de start tijd en datum zien.
Wanneer is dat?
En dan 15 dagen (jouw interval) terug tellen, wat gebeurde er toen?
Geen prohibit aan staan oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je kan entiteit kiezen en dan zoeken op iets van "Status Bedrijf" voor nl, en dan toevoegen. Dan zie je de data qua time netjes boven elkaar zoals ik het deed. Dan kunnen we ook zien wanneer de legionella draait. Het zelfde doe je voor booster.

Zoek dan ook de de aanvoer en retour temp en dan heb je z;n plaatje als die van mij. Pas de tijd even aan naar het window van de legionella run en dan zie je het mooi uitvergroot.

Dus zoiets moet je maken:
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 10-04-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Volgende legionella run staat voor 13 april 3:00 uur.
15 dagen terug kom ik op 29 maart om 3:00 uur uit, dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0mr9ADQ039gXp7xNUbPK2TULoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CiAhclpOMFekqEDSWBLaTCGZ.png?f=fotoalbum_large

Helaas geen info van de booster meer. Maar ik zal dit vlak na de 13e nog eens bekijken dan.
De 60 graden wordt niet gehaald in elk geval. Bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
waar zijn de aanvoer en return temp ? Het lijkt erop dat je wp tot 55c doet, maar de booster pakt de rest niet op (heb je deze uitstaan ? het zal niet de eerste keer zijn dat ze de schakelaar niet ingeschakeld hebben)

Je moet de booster entiteit bij selecteren

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 11-04-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ6ICrlcPQ_0VneFO_4QHQ4ugUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvK8VjtIiLg2weaVtNNRXPM9.png?f=fotoalbum_large

Bijna 60 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hmm apart dat je geen booster heater data heb terwijl je de andere data wel heb ?!
En waarom wijzigt je data maar eens per uur oid ?

[ Voor 156% gewijzigd door xoror op 11-04-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Status booster heater stond er al bij zie ik, maar die toont niets. Net als booster heater 2, toont ook niets als ik die toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dat is heel raar, heb je zelf de code gecompileerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Ja, via ESPHome Device Builder in HA.
Dit is de yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
substitutions:
  name: ecodan-heatpump
  friendlyName: Ecodan heatpump

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: ${friendlyName}

ota:
  - platform: esphome
#  password: !secret heatpump_ota_password

api:
  reboot_timeout: 0s
#  encryption:
#    key: !secret heatpump_encryption_key

# external_components:
# - source:
#     type: local
#     path: components
#   components: [ ecodan ]

# packages:
#  base: !include confs/base.yaml # 
#  esp32: !include confs/esp32s3-heishamon.yaml # esp32.yaml for regular board
#  zone1: !include confs/zone1.yaml
# # disable if you don't want to use zone 2
# # zone2: !include confs/zone2.yaml
# # change language labels to -en for English or -nl for Dutch
# # substitutions: !include confs/ecodan-labels-nl.yaml
#  substitutions: !include confs/ecodan-labels-en.yaml
#  svc: !include confs/server-control.yaml
#  dbg: !include confs/debug.yaml
#  wifi: !include confs/wifi.yaml

external_components:
  - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
    components: [ ecodan ]
    refresh: always

packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/
    ref: main
    refresh: always
    files: [ 
            confs/base.yaml,        # required
            confs/esp32s3-proxy2.yaml,     # confs/esp32.yaml, for regular board
            confs/zone1.yaml,
            ## enable if you want to use zone 2
            confs/zone2.yaml,
            ## enable label language file
            #confs/ecodan-labels-en.yaml,
            confs/ecodan-labels-nl.yaml,
            #confs/ecodan-labels-it.yaml,
            #confs/ecodan-labels-fr.yaml,
            confs/server-control.yaml,
            #confs/debug.yaml,
            ## enable this to monitor WiFi status with ESP in-built LED
            #confs/status_led.yaml,
            ## enable this to monitor status with custom led colors, uses https://github.com/esphome/esphome/pull/5814
            #confs/status_led_rgb.yaml,
            confs/wifi.yaml
           ]

# enable logger
logger:
  baud_rate: 0
  logs:
    esp32.preferences: DEBUG
    sensor: DEBUG
    text_sensor: DEBUG
    binary_sensor: DEBUG
    switch: DEBUG
    button: DEBUG
    number: DEBUG
    climate: DEBUG
    component: ERROR
    ecodan.component: ERROR

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80
  #version: 3

ecodan:
  id: ecodan_instance
  uart_id: uart_ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
dat ziet er okay uit, dan snap ik hem niet. HA bewaart standaard maar data voor 7 dagen, dus kan het zijn dat je te ver terug kijkt ? Verder is houw resolutie ook nog raar, alsof je default polling oid heb aangepast, maar ik zie dat niet terug in de yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
evol schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:54:
Volgende legionella run staat voor 13 april 3:00 uur.
15 dagen terug kom ik op 29 maart om 3:00 uur uit, dan zie ik dit:

[Afbeelding]

Helaas geen info van de booster meer. Maar ik zal dit vlak na de 13e nog eens bekijken dan.
De 60 graden wordt niet gehaald in elk geval. Bijzonder?
Bijzonder inderdaad. Eens met @xoror dat het lijkt alsof de compressor het doet en de booster het daarna niet verder oppakt.

Stap 1: kijken of de booster wel door het systeem wordt ingeschakeld tijdens een legionella run. Je ziet dan een bliksemtekentje op de controller.

Je kunt je legionella interval even op 1 dag zetten zodat je dit weekend een legionella run krijgt (die heb je nu toch al heel lang niet gehad) en je kunt kijken.

Stap 2: indien de booster wel wordt ingeschakeld maar er gebeurt niks, dan kom je bij de vragen: is de booster correct aangesloten en staan de dip switches goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 19:08
na de update had ik geen contact meer met de esp.
ik liep naar boven, en zag een blauw ledje branden. superhandig! brand nu weer groen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als het goed is, is het eenmalig (met de improv toevoeging). Hierna zal de wifi behouden moeten zijn.
Kunnen jullie ook even nagaan of het refrigerant goed werkt voor jullie systeem ? Hij laat nu bij diagnostic R410A/R32/R290 zien. Maar het lijkt erop dat die laatste 2 niet goed gaan, dus wilde ik even wat data verzamelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:09:
Als het goed is, is het eenmalig (met de improv toevoeging). Hierna zal de wifi behouden moeten zijn.
Kunnen jullie ook even nagaan of het refrigerant goed werkt voor jullie systeem ? Hij laat nu bij diagnostic R410A/R32/R290 zien. Maar het lijkt erop dat die laatste 2 niet goed gaan, dus wilde ik even wat data verzamelen
Bij mij zegt ie R410a maar het is R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
booster heeft een aparte stekker, is deze ingestoken? Bij mij was deze bij oplevering eruit gelaten door installateur. Daardoor heeft in de eerste weken geen correcte legionella gedraaid.

Tevens kun je in de binnen unit even kijken of de zekering voor de booster aanstaat. Die kan ook nog wel eens uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
zijn er hier mensen met R32 of R290 die mijn component van source hebben gecompileerd ?
Zo ja, zou je dan kunnen updaten, en de switch "UART logging" aanzetten en dan het berichtje plakken wat start met

YAML:
1
<<< FC 7B 02 7A 10 C9

En bij zetten of je R32 of R290 heb?

Verder heb ik nog een opmerking over SWW icm server control.
Als je prohibit DHW aan heb, en je zet het uit, dan zal de SWW run altijd starten in de geldende mode (dus ECO als dat is ingesteld). Dit is dus in de basis een switch om een reguliere ECO run te starten. Je hoeft niet moeilijk te doen met temp drops etc. Maar heeft ook als nadeel dus dat de transitie van ON -> OFF altijd sww start in server control. (Dit is functionaliteit vanuit de FTC en ik heb hier geen invloed op)

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 17-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:57

HaTe

haat niet

xoror schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:19:
Verder heb ik nog een opmerking over SWW icm server control.
Als je prohibit DHW aan heb, en je zet het uit, dan zal de SWW run altijd starten in de geldende mode (dus ECO als dat is ingesteld). Dit is dus in de basis een switch om een reguliere ECO run te starten. Je hoeft niet moeilijk te doen met temp drops etc. Maar heeft ook als nadeel dus dat de transitie van ON -> OFF altijd sww start in server control. (Dit is functionaliteit vanuit de FTC en ik heb hier geen invloed op)
Dat is niet wat ik zie!
Ik heb sinds ik SWW verbied tijdens dure uren, dat hij soms willekeurig toch zonder reden een SWW run start. Dit lijkt hij om geen reden te doen, want de temperatuur is dan nog hoog en er is niks wat ik zie dat het trigger. Het lijkt er wel op dat hij op de onderste sensor aanslaat, terwijl de instelling normaal staat ipv groot. Wellicht dat hij in server control mode altijd op de onderste / eerste sensor SWW stuurt?

Wat ook gek is, is dat de thermostaat temperatuur savonds wel naar 20 graden gaat, maar sochtends niet naar 21 graden volgens planning! Dit is met server control uit niet zo. Vergeten dat ik dit vanuit home assistant doe op het moment dat we naar bed gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 17-04-2025 10:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kan je in de history zien of er een transitie is geweest van ON -> OFF. Ik heb dit vanochtend nog net getest.
Server control negeert de week schemas.

Temp drop is 7c, en setpoint is 47c. Dus bij 40c gaat hij pas aan. Ik heb prohibit dhw aan en uit gedaan en de sww run start gewoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEzf8cT09xNQsdN-TawhfU8IBxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NCWVeYUtNqBqU3gleEMqKe8c.png?f=fotoalbum_large

Het is wel zo dat je na elke wijziging iets van 30s voor de zekerheid moet wachten voordat de wp het heeft verwerkt, dus ik weet niet of je heel snel achter elkaar settings doorvoert.

@HaTe heb je logging van z'n geval? wat zijn de prohibit waarden, server control, max temp drop, dhw temp, dwh 2nd temp. Hij zou gewoon moeten werken op de ingestelde sensor hoor. Maar als dwh prohibit is, dan mag hij niet draaien ongeacht wat de sensor doet volgens mij.

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 17-04-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Sinds een paar weken heb ik dagelijks via HA ingesteld dat ik om 1900 de DHW temp naar 42 graden gaat en om 1400 naar 48 gaat. Maar nu heb ik het idee dat dit niet helemaal goed gaat wanneer de lefionellarun loopt. Deze start elke dinsdag om 13.00. Echter heb ik de afgelopen weken op dinsdag het volgende gemerkt.

6 mei. 1300 start de legionella run, maar om 1600 gaat de operation mode naar heating. Dit stopte om 16:25 toen de target temp was behaald.
29 april 1300 start de legionella run, en toen stopte deze om 1600, terwijl het water nog nog maar 57.5 was.
22 april, start om 1300. stopte om 1600, temp DHW 50 graden.
15 april start om 1300, stopt om 1600 DHW 53 graden
8 april, start 1300, stopt net voor 1600, DHW 61graden

Legionella run lijkt max 3 uur te lopen en stop dan. Klopt dat? En waarom wordt de 60 graden niet meer gehaald? Wellicht was dit voor het aansluiten van de cn105 ook al zo, maar dat kan ik dus niet terug zien.

Hoe kan ik handmatig een legionellarun starten? Kan dat via het display op de unit op zolder?
Moet ik wat anders instellen in HA, zodat op dinsdagmiddag het wel goed gaat? Wellicht is de temp altijd te laag om binnen 3 uur 60 graden te halen?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
In je wp kan je instellen hoe lang hij over een legionella mag doen. Standaard is dat iets van 3 uur idd. Een legionella run is niet handmatig te starten anders dan het interval kleiner zetten zodat het morgen start bijv.

Verder is het lastig om te bepalen wat er aan de hand is, je moet z'n plaatje plotten in home assistant (zoals ik hierboven heb gedaan).
Klik op een sensor bijv operation modus, history en ga maar het tijdvak waarbij de legionella run heeft gedraait.

Selecteer vervolgens de volgende entiteiten nog erbij
- aanvoer en retour temp
- dwh setpoint
- dhw current temp
- booster status
- dhw prohibit status

en als je server control gebruiikt ook: die status

Dan kan je zien wat hij aan het doen is en evt uitspraak doen of er iets niet goed is. Heb je verder ook geen conflicterende automations draaien in geval van legionella die je tank temp omhoog zet en herstelt ?

mogelijke redenen waarom je legionella niet werkt
- booster element nooit aangesloten geweest ?
- conflicterende automations

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 07-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Geeforce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 04:23:
Sinds een paar weken heb ik dagelijks via HA ingesteld dat ik om 1900 de DHW temp naar 42 graden gaat en om 1400 naar 48 gaat. Maar nu heb ik het idee dat dit niet helemaal goed gaat wanneer de lefionellarun loopt. Deze start elke dinsdag om 13.00. Echter heb ik de afgelopen weken op dinsdag het volgende gemerkt.

6 mei. 1300 start de legionella run, maar om 1600 gaat de operation mode naar heating. Dit stopte om 16:25 toen de target temp was behaald.
29 april 1300 start de legionella run, en toen stopte deze om 1600, terwijl het water nog nog maar 57.5 was.
22 april, start om 1300. stopte om 1600, temp DHW 50 graden.
15 april start om 1300, stopt om 1600 DHW 53 graden
8 april, start 1300, stopt net voor 1600, DHW 61graden

Legionella run lijkt max 3 uur te lopen en stop dan. Klopt dat? En waarom wordt de 60 graden niet meer gehaald? Wellicht was dit voor het aansluiten van de cn105 ook al zo, maar dat kan ik dus niet terug zien.

Hoe kan ik handmatig een legionellarun starten? Kan dat via het display op de unit op zolder?
Moet ik wat anders instellen in HA, zodat op dinsdagmiddag het wel goed gaat? Wellicht is de temp altijd te laag om binnen 3 uur 60 graden te halen?

Thanks
Goede suggestie van @xoror hierboven.

Tijdens een legionella run gaat de warmtepomp het SWW eerst op de compressor verwarmen tot het setpoint, daarna verder met de BUH. Om 13:00u staat dat setpoint bij jou op 42 graden. Dan is het nog een heel lange weg met de BUH tot 60+ graden, verbaast me niet dat ie dat niet haalt binnen 3 uur.

Oplossing: automation maken waarbij je SWW setpoint naar bijv 57 gr gaat bij starten legionella run. Dan verwarmt je warmtepomp het SWW tot 57 gr op de compressor en daarna het resterende deel met de BUH. Dan moet ie het wel halen in 3 uur tijd. Evt iets verlengen voor de winter met name. Voor prefab automation voor legionella van @xoror zie topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Dank voor de tips. Op basis van deze informatie zie ik een aantal dingen:

- Iets na 1300 is de setpoint al bereikt, gisteren bv 43, waarna de booster direct inschakeld. Zonde van de stroom. Even een automation toegevoegd die de temp van starten legionella naar 58 brengt.
- Confilct met automations? Waarschijnlijk wel, want elke dag gaat om 14:00 de setpoint van 42 naar 48 en om 19:00 wer terug naar 42. Vraag: Moet ik deze automation uitzetten op dinsdag? Of levert door de aanpassing hierboven geen probleem meer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Geeforce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:29:

- Iets na 1300 is de setpoint al bereikt, gisteren bv 43, waarna de booster direct inschakeld. Zonde van de stroom. Even een automation toegevoegd die de temp van starten legionella naar 58 brengt.
- Confilct met automations? Waarschijnlijk wel, want elke dag gaat om 14:00 de setpoint van 42 naar 48 en om 19:00 wer terug naar 42. Vraag: Moet ik deze automation uitzetten op dinsdag? Of levert door de aanpassing hierboven geen probleem meer op?
Met jouw nieuwe automation gaat je setpoint om 13:00u naar 58 gr en om 14:00u naar 48 gr. Waarschijnlijk haalt ie die 58 gr wel binnen 1 uur, maar ideaal is het niet. Evt legionella starttijd vervroegen naar 12:00u. Dan is die verandering naar 48 gr om 14:00u geen probleem want is dan toch al op de BUH bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Top dank, eens kijken hoe het dank gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Geeforce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:29:

Ik snap je 48 vanaf 14:00 tot 19:00 echt niet… je warmtepomp zal max 2u dhw draaien, dus als je em om 13:00 op 48 zet en 15:00 of 16:00 op 42 lijkt het me veel logischer… ik heb dat zelf met 55 graden. Verschil merk ik onder de douche met 48 zegmaar…

Als je dan nog een legionella automation met setpoint 58 op 13:01 zet op de bewuste dag of op de status change op 13:01 ben je er…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Volgende release getagged
- upgraded to esphome https://github.com/esphome/esphome/releases/tag/2025.4.1
- Only query static info once (reduce duplicate queries to heatpump)
- Allow 0c as min DHW target temp. This enables us to 'disable' DHW by setting it to a low value. The display will still show 40c, but internally the heatpump uses the actual value
- Revert refrigerant code (did not work on some units)
- Enable switch to enable logging during runtime, so no need to recompile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:49
Hi All,

Dit topic gaat specifiek over "uitlezen", maar wat mij betreft mag aansturen er ook wel bij.
Sinds een maandje heb ik in mijn woning een Ecodan Warmtepomp, vorige week via @AUijtdehaag een S6 lite eraan gehangen en heb de spulleboel nu in home assistant draaien.

Ik heb een dynamisch energiecontract en ik merkte dat de heating cycles tot nu toe nietecht op optimale momenten plaatsvinden, daar wil ik wat mee spelen

Het idee is nu als volgt:
  • SWW standaard op 47 graden (heb gelezen dat meerdere mensen dit doen, standaard was 55)
  • Mijn heating cycles duren nu (maar zal door het jaar wel veranderen, heb nog geen data) minder dan een uur, dus met de cheapest hours plugin kan ik een force SWW aanzetten tijdens het goedkoopste uurtje, zodat er dan in ieder geval hitte opgebouwd wordt
  • Prohibit voor opwarmen op de duurste uurtjes (door middel van cheapest hours), ik denk dat ik wegkom met de duurste 70% te blokkeren
  • "Veel douchen" switch in Home Assistant bouwen, waarbij de SWW temp naar 55 wordt gezet, zodat er wat meer warm water is
  • Legionella preventie laat ik voor nu nog even wat het is
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en resultaten :) Ik focus nu nog even op m'n SWW, de pomp kan ook koelen via de vloerverarming, maar dat is nog kapot/fout geïnstalleerd, moet de installateur nog komen maken. Context: We wonen met z'n 2en en douchen totaal misschien 25 minuten per dag (douchekop met max 7,8l/min, 200L vat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
@LigeTRy
Ik zou in plaats van “force SWW” de target temperature wijzigen. Dan doet ie de SWW run gewoon in de eco mode, wat zuiniger is en misschien ook beter voor je compressor (persgas minder heet).
Dus in het cheapest hour de SWW setpoint omhoog, aan het eind van het uur weer omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
LigeTRy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:43:
Hi All,

Dit topic gaat specifiek over "uitlezen", maar wat mij betreft mag aansturen er ook wel bij.
Sinds een maandje heb ik in mijn woning een Ecodan Warmtepomp, vorige week via @AUijtdehaag een S6 lite eraan gehangen en heb de spulleboel nu in home assistant draaien.

Ik heb een dynamisch energiecontract en ik merkte dat de heating cycles tot nu toe nietecht op optimale momenten plaatsvinden, daar wil ik wat mee spelen

• SWW standaard op 47 graden (heb gelezen dat meerdere mensen dit doen, standaard was 55)
  • Mijn heating cycles duren nu (maar zal door het jaar wel veranderen, heb nog geen data) minder dan een uur, dus met de cheapest hours plugin kan ik een force SWW aanzetten tijdens het goedkoopste uurtje, zodat er dan in ieder geval hitte opgebouwd wordt
  • Prohibit voor opwarmen op de duurste uurtjes (door middel van cheapest hours), ik denk dat ik wegkom met de duurste 70% te blokkeren
  • "Veel douchen" switch in Home Assistant bouwen, waarbij de SWW temp naar 55 wordt gezet, zodat er wat meer warm water is
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en resultaten :) Ik focus nu nog even op m'n SWW, de pomp kan ook koelen via de vloerverarming, maar dat is nog kapot/fout geïnstalleerd, moet de installateur nog komen maken. Context: We wonen met z'n 2en en douchen totaal misschien 25 minuten per dag (douchekop met max 7,8l/min, 200L vat)
Kijk even hier: https://github.com/miezie...-hp/tree/main/automations

80% van je automations..

Cheapest hours niks mee gedaan hier, globaal is dat om 13:00 en winter in de nacht en de dure uren zijn statistisch ook wel helder… eigen verbruik zonnestroom +10% 👌

Pa. Met die 25 minuten per dag valt ook nog wel wat te winnen qua waterschaarste ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 19-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Sinds de laatste update kan je dwh target op 10c of zelfs 0c zetten, dan zet je effectief ook dhw uit. Als je het nodig heb, verhoog je naar je doel temp en zal hij in eco mode draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:40:
Sinds de laatste update kan je dwh target op 10c of zelfs 0c zetten, dan zet je effectief ook dhw uit. Als je het nodig heb, verhoog je naar je doel temp en zal hij in eco mode draaien.
20 is wel genoeg 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
SebastiaanPs schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:08:
@LigeTRy
Ik zou in plaats van “force SWW” de target temperature wijzigen. Dan doet ie de SWW run gewoon in de eco mode, wat zuiniger is en misschien ook beter voor je compressor (persgas minder heet).
Dus in het cheapest hour de SWW setpoint omhoog, aan het eind van het uur weer omlaag.
Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:57

HaTe

haat niet

LigeTRy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:43:
Hi All,

Wat ik heb gedaan is de boiler temperatuur omrekenen naar een accupercentage. Vervolgens gebuik ik de EV smart charging plugin om op de optimale tijden de verwarmen. Daarnaast zet ik het maximale Setpoint op basis van de prijs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
xoror schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:40:
Ik heb m'n ESP gister opnieuw geïnstalleerd/geüpdatet, maar zodra ik de setpoint onder de 40c zet, wordt ie na 5 minuutjes weer op 40 gezet, zijn er nog andere requirements/safeguards die ik om moet zetten om m laag te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
LigeTRy schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb m'n ESP gister opnieuw geïnstalleerd/geüpdatet, maar zodra ik de setpoint onder de 40c zet, wordt ie na 5 minuutjes weer op 40 gezet, zijn er nog andere requirements/safeguards die ik om moet zetten om m laag te houden?
Je display zal altijd 40 weer geven geloof ik. Maar je dhw setpoint sensor value zou wel de lage waarde moeten behouden? Heb je niet ergens een automation lopen? Voor zover ik weet veranderd hij het niet terug uit zichzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
xoror schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Je display zal altijd 40 weer geven geloof ik. Maar je dhw setpoint sensor value zou wel de lage waarde moeten behouden? Heb je niet ergens een automation lopen? Voor zover ik weet veranderd hij het niet terug uit zichzelf
Nope, die verandert bij mij na een tijdje, ook op onlogische momenten, ik ben net begonnen met automations en heb er maar 1 gebouwd en actief, dat is degene die elk heel uur de prijs beoordeelt en aan de hand daarvan de setpoint set.

Hier zie je dat om 10:55 de setpoint ineens van 20 naar 40 gaat, als de setpoint hoger staat (zoals afgelopen nacht) blijft hij deze op dit punt houden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kq9kE3L3nwWzxpZt91FNIUKVYZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJ6olH5gchBQkioqvqazMKL5.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is dit beter iets voor een github issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
kan je history bekijken of er een logica in zit of het altijd na een bepaalde tijd is?

verder welke FTC en firmware versie draait er op de wp?

Je kan verder debug nu aanzetten in de esp en dan de logs saven naar file, en wanneer het weer voorkomt kan je dat stukje hier -1m ervoor tot +1m erna even posten, dan kan ik zien wat het triggered. Ondertussen test ik even of ik het kan reproduceren met 20c op mijn wp

[ Voor 52% gewijzigd door xoror op 23-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
xoror schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:25:
kan je history bekijken of er een logica in zit of het altijd na een bepaalde tijd is?

verder welke FTC en firmware versie draait er op de wp?

Je kan verder debug nu aanzetten in de esp en dan de logs saven naar file, en wanneer het weer voorkomt kan je dat stukje hier -1m ervoor tot +1m erna even posten, dan kan ik zien wat het triggered. Ondertussen test ik even of ik het kan reproduceren met 20c op mijn wp
op het display (onder samenvatting instellingen) blijft de HWtemp waarde idd op 40c staan. Dit zijn wat gegevens en debug logs

Controller Firmware: 20.01
Controller Version: FTC6

Verder de volgende timestamps:

18:00:00 op 20c gezet door automation, 18:06:46 op 40c gezet door ?? (6 min 36 sec later)
19:22:46 op 20c gezet (handmatig), op 19:36:31 op 40c gezet door ?? (13 min 45 sec later)
09:00:00 op 20c gezet door automation, 09:25:45 op 40c gezet door ?? (25 min 45 sec later)
10:38:13 op 20c gezet (handmatig), op 10:55:41 op 40c gezet door ?? (17 min 18 sec later)
12:10:34 op 20c gezet (handmatig), op 12:25:50 op 40c gezet door ?? (15 min 16 sec later) (in dit blokje ben ik wel door de instellingen op de pomp heen gaan lopen, misschien dat dat iets getriggerd heeft)
12:27:45 op 20c gezet (handmatig) op 12:45:48 op 40c gezet door ?? (18 min 3 sec later) (van deze heb ik de logs gepakt)

Logs van de laatste run (-1m +1m): https://gist.github.com/W...9c03cc8bf459e278bc1182f36

lijkt dat ie netjes op 20 staat, en dan zie ik een climate event, ik weet niet of deze initiated is by Home Assistant of de Ecodan, ik heb nogmaals automations gecheckt, en node red zelfs uitgezet.

Nu meen ik dat ik ergens las dat de waardes niet elke seconde updaten, dus timestamps kunnen ietwat afwijken, maar het geeft iig aan dat nog weinig pijlen op te trekken zijn. Hopelijk zie jij iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zal later bekijken, ondertussen blijft mijnes al 2 uur op 20c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
inmiddels 6 uur geen wijziging. Maar er is nog imand met zelfde probleem.

https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/158

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
Nu je het zegt...in het begin had ik dat ook, ik dacht dat het aan de remote display controller lag die eea overnam.
Ben toen overgestapt naar server control.
alleen toen ik zag dat het display dan niet meer naar behoren werkte, heb ik de server control weer uitgezet.
De set waarde werkt nu wel naar behoren, dacht dat het aan update lag, nooit meer over nagedacht eigenlijk.

Ik heb wel legionella run uitstaan, omdat ik al de sww verwarm naar 57gr = vaker douchen mogelijk.
Sinds gister weer terug naar 55gr, om iets energie te besparen.

Edit: Update 1:
ik dacht, controleer nog even settings in display. die stond uit.
Display aangezet en mijn DHW setpoint gaat ook naar 40 in +/- 10 minuten

Update 2:
Na verwarmen DHW handmatig setpoint naar 28gr gezet
Display ging weer uit.
Display aangezet, en setpoint ging gelijk naar 40gr & Heatpump On werd geactiveerd

[ Voor 24% gewijzigd door tekenbord op 24-05-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
in server control kan je prima alles instellen...
Dat werkt gewoon.

wat ik me kan voorstellen is dat de mrc (display) wanneer hij actief is, misschien controleert of er 'onheldige' waarden zijn en evt worden die 'hersteld'.

uit de logs van @LigeTRy zie ik geen commandos vanuit de esp die de waarde terug zet. Dus het moet van een andere bron komen (MRC/PARxx)

als dat het geval is kan ik er weinig aan doen vrees ik

@tekenbord
Ik heb net via esp de dhw temp op 19.5 gezet en ben rond gaan kijken op de mrc, zelfs in het sww temp menu waar hij 40 laat zien. Maar mijn waarde blijft nog op 19.5 (nu al 5-10 mins)

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 24-05-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
als ik in home-assistant 'heatpump on' uitschakel, gaat mrc display uit, voorheen was dit niet.
Als ik display aanzet, of door menu scroll / temp veranderd gaat DHW setpoint naar 40gr inderdaad.
(nu met server control 'aan' getest)

voor mij geen issues verder, maar wel interessant gegeven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
'heatpum on/off' switch zet de unit op standby, in standby gaat display uit. Heeft altijd al zo gewerkt?
Als je de warmtepomp aan/uit zet worden 'foutieve' waarden reset gok ik, dat is logisch (unit herstart), dan snap ik wel waarom die 40c weer terug komt.

Waarom zou je je warmte pomp in standby zetten? nergens voor nodig en geeft alleen maar onverwachte issues

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 24-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
Mijn verkeerde aanname van de functie.
Gelijk eea aangepast. dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
xoror schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:26:

wat ik me kan voorstellen is dat de mrc (display) wanneer hij actief is, misschien controleert of er 'onheldige' waarden zijn en evt worden die 'hersteld'.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt, ik heb zojuist de waarde een keer naar 25c gezet en het schermpje op de ecodan (ik denk dat je dit bedoelt met mrc) geactiveerd. daarna stond ie weer op 40. Logs upload ik naar het github issue.

Aanname: wanneer er een waarde op de MRC wijzigt (bijvoorbeeld de temp van het water in hele graden of wijzigen van standby/verwarmen etc), wordt deze check gedaan. Dat zou ook meteen verklaren waarom de tijdstippen zo random zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@LigeTRy Het is alleen dat ik gisteren dit ook halve dag open had en daar daalde de huidige sww temp natuurlijk ook, maar dat triggert niets bij mij. Ook in de menu's navigeren triggert niets

edit: in je laatste logs zie ik wederom geen commandos vanaf het moment dat het nog goed was. Dus het wordt extern veroorzaakt. Aangezien jij alleen de MRC heb, zou het daar aan moeten liggen.
Aanname: wanneer er een waarde op de MRC wijzigt (bijvoorbeeld de temp van het water in hele graden of wijzigen van standby/verwarmen etc), wordt deze check gedaan. Dat zou ook meteen verklaren waarom de tijdstippen zo random zijn
Misschien schrijft de MRC dus de "gehele" stand bij elke setting. Omdat hij niet lager dan 40c dhw kan, zou dat het kunnen verklaren.

edit:
Check ik heb het kunnen reproduceren door idd een wijziging te doen op mrc

Heb de change terug gedraaid voor de volgende build. Geeft teveel inconsistenties anders. SWW moet je helaas weer op de 'oude' manier disablen (server control + prohibit)

[ Voor 124% gewijzigd door xoror op 24-05-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GArBfEy1Z7HXEbRvbCB6sOpfSyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h3Pni8qKW4HrEqTJXePz9BfF.png?f=user_large

Vandaag een extra douchebeurtje die ervoor zorgde dat m'n vat zich is gaan vullen (zie temp drop), maar geen heating cycle, weet iemand waardoor dit zou komen? Setpoint op 40c en water nu op 28c, wat lijkt op een disable heat (max temp drop is 5c).

Opzich prima want de stroom is zeer duur nu, maar probeer het te begrijpen :) (server control en prohibit heating staan uit), of zou er onderwater nog een schedule zitten ergens, de weekklok op de MRC staat op de hele week, altijd voor SWW

[ Voor 14% gewijzigd door LigeTRy op 28-05-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
schedule, kan bijna niet anders. Je heb 2 schemas, dus moet je even beide kijken. Plot anders operating mode erbij. Plot ook de prohibit dhw flag erbij voor de zekerheid

Kan ook zijn dat je naar de verkeerde dhw sensor kijkt. Je kan instellen op welke sensor hij triggered

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 28-05-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
xoror schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:58:
schedule, kan bijna niet anders. Je heb 2 schemas, dus moet je even beide kijken. Plot anders operating mode erbij. Plot ook de prohibit dhw flag erbij voor de zekerheid

Kan ook zijn dat je naar de verkeerde dhw sensor kijkt. Je kan instellen op welke sensor hij triggered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ukWPx1x1Kt3dq9OSVrw54v4XT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEEb6egV8jognbCXMjpStvQo.png?f=fotoalbum_large

yuup, andere sensor it is denk ik, ben benieuwd waar zo'n groot verschil uit komt, je zou toch verwachten dat in hetzelfde vat 2 sensoren redelijk dicht bij elkaar zouden zitten. Even wat onderzoek doen, want procon leest en stuurt op 1, maar de ecodan zelf op 2 dan neem ik aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
dat is het hele principe van gelaagdheid (warm water stijgt/blijft boven) en waarom je het vat altijd staand wil hebben en meestal de bovenste sensor wil gebruiken....

De wp bepaalt welke sensor sturend is (in setting van de hoog/laag). De procon/esp/.. doen daar verder niet veel mee. Ik kan over cn105 niet uitlezen welke gekozen is vandaar.

De esp toont altijd de 1e sensor in de climate, kan je aanpassen door opnieuw te compilen, maar is zelden goed/aan te raden omdat het dan veels te snel getriggerd wordt

[ Voor 59% gewijzigd door xoror op 29-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Duidelijk, dan blijft het dus lastig om te bepalen "hoe lang je nog kan douchen" op basis van deze data. Sensor 1 geeft wel aan hoe warm het water is wat je kan tappen, maar de hamvraag is dan, voor hoelang. Idealiter zou je daarop willen sturen, maar we zijn gelimiteerd aan wat de ecodan voor data stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kan je toch eenvoudig bepalen? ga douchen en kijk hoeveel graden je boven sensor daalt? Dan weet je hoe lang je kan douchen tot je op max drop temp komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer89
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 20:56
Sinds enige tijd hebben wij een Ecodan warmtepomp en probeer een ESP32 werkend te krijgen, maar ergens lijkt het te stagneren in de communicatie tussen de ESP en de CN105 connector.

Ik heb de volgende repo gebruikt om de config in ESPhome te krijgen: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/tree/main

Als ik de UART logging inschakel, dan zie ik wel iets van antwoord terugkomen dus het lijkt er op dat ik de juiste GPIO pinnen heb gevonden (ESP32-WROOM bordje, waarop de TX en RX pinnen GPIO1 en 3 zijn). Enige aanknopingspunten van waaruit ik het beste kan gaan troubleshooten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[14:03:24][I][ecodan.component:048]: Serial port message appears invalid, skipping payload...
[14:03:24][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[14:03:24][D][uart_debug:114]: <<< F0 00 00 00 00 00 00 FC E0 00 00
[14:03:28][I][ecodan.component:350]: Attempt to tx CONNECT_CMD!
[14:03:29][D][uart_debug:114]: >>> FC 5A 02 7A 02 CA 01 5D
[14:03:29][I][ecodan.component:048]: Serial port message appears invalid, skipping payload...
[14:03:29][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[14:03:29][D][uart_debug:114]: <<< F0 00 00 00 00 00 00 FC E0 00 00
[14:03:33][I][ecodan.component:350]: Attempt to tx CONNECT_CMD!
[14:03:34][D][uart_debug:114]: >>> FC 5A 02 7A 02 CA 01 5D
[14:03:34][I][ecodan.component:048]: Serial port message appears invalid, skipping payload...
[14:03:34][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[14:03:34][D][uart_debug:114]: <<< F0 00 00 00 00 00 00 FC E0 00 00
[14:03:38][I][ecodan.component:350]: Attempt to tx CONNECT_CMD!
[14:03:39][D][uart_debug:114]: >>> FC 5A 02 7A 02 CA 01 5D
[14:03:39][I][ecodan.component:048]: Serial port message appears invalid, skipping payload...
[14:03:39][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[14:03:39][D][uart_debug:114]: <<< F0 00 00 00 00 00 00 FC E0 00 00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gok dat je verkeerde board heb gekozen. Zou esp32.yaml als uitgangspunt nemen. post anders je main yaml

Volg deze guide
https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 30-05-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer89
Ik ben inderdaad uitgegaan van de esp32.yaml. Voor het gemak heb ik de code even handmatig toegevoegd, zodat ik sneller via ESPHome kon compilen:
https://pastebin.com/p60wLTs0

Ik merk dat de warmtepomp wél ergens op reageert. Ik klikte per ongeluk het vinkje bij server-control aan, en toen sprong de warmtepomp meteen in een andere modus (vraag me niet welke precies, ik zou het boekje erbij moeten pakken om het symbool te ontcijferen 😅). Er lijkt dus in elk geval wel TX-communicatie te zijn.

Edit:
Ik heb ondertussen een atom s3 lite besteld in de hoop dat de gare chinese cloon de boosdoener is.

[ Voor 9% gewijzigd door Slayer89 op 31-05-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Slayer89 sommige boardjes willen ook alleen op bepaalde gpio poorten de tx/Rx doen. Bijv 17/18 worden dan vaak gebruikt. Moet je nakijken of de io poorten die je gebruikt wel kunnen.

Een s3 lite is eenvoudigst, krijg je firmware binaries met OTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
Een vriend van me heeft een huis gebouwd en hij gebruikt als domotica systeem Loxone.

Hij heeft ook een Mitsu warmtepomp en heeft daar een Procon bijgekocht.

Is er ergens een actueel overzicht van alle registers welke hij kan gebruiken :?

Of kan ik ergens zien uit welk register welke sensoren komen van deze CN105 :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer89
xoror schreef op zondag 1 juni 2025 @ 01:27:
@Slayer89 sommige boqrdjes willen ook alleen op bepaalde gpio poorten de tx/Rx doen. Bijv 17/18 worden dan vaak gebruikt. Moet je nakijken of de ionpoorten die je gebruikt wel kunnen.

Een s3 lite is eenvoudigst, krijg je firmware binaries met OTA
Tnx, dat was inderdaad de oplossing. Waarschijnlijk conflicteerde het met serial logging. GPIO17/18 om UART2 te gebruiken was de oplossing. Ach, ik zet de atom s3 mini wel in voor een ander project dan :9
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste