KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
@HielkeJ tenzij het heel koud was bij jou zou je niet zoveel defrost moeten hebben afgelopen nacht.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
In Fryslan was er mist en kou… nu nog.xoror schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:58:
@Miezie eh ja dat bedoelde ik.
@HielkeJ tenzij het heel koud was bij jou zou je niet zoveel defrost moeten hebben afgelopen nacht.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Vorig jaar regelde ik inderdaad alles nog per ruimte. Is dat toch een betere oplossing?Miezie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:50:
[...]
Je ziet nu vooral logische defrosts. Was je gewend hiervoor ruimteregeling te draaien? Doet dat eerst een tijdje, dan kun je prima de TA uit de data halen waar je aan moet denken. Met deze temperaturen een graad erbij in een nacht is een te hoge TA.
xoror schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:14:
@HielkeJ Je heb zo te zien delta T van 5c nodig vanwege je flow. Je moet dan hybrid of hybrid* profiel proberen.
Overigens had ik gister nacht geen defrosts. Wat voor een compressor frequentie gebruikte te wp ?
/f/image/exwkbKadSVt11wogK9HbqmYs.png?f=fotoalbum_large)
Vannacht was het tussen de 4 graden om 23:00 uur en -0,5 graad om 3:20 en daarna de hele tijd rond het vriespunt.
Ik zal eens kijken wat hij doet met het hybrid* profiel. Het stroomverbruik van vannacht vond ik trouwens wel pittig.
Want dat is delta T van 7, en bij 14 l/m is dat: (14/60 * 7 * 4.18) 6.18kW. Je had een suz 6 of 8 ?
Je moet dat rustig opbouwen, maar een hybrid of hybrid* zou rustiger moeten werken.
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 26-11-2025 14:36 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Je stroomvebruik was best logisch, je was je huis aan het verwarmen ipv warm houden met defrosts. Op zich draaide het best ok als ik het zo zie.HielkeJ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:17:
[...]
Vorig jaar regelde ik inderdaad alles nog per ruimte. Is dat toch een betere oplossing?
[...]
[Afbeelding]
Vannacht was het tussen de 4 graden om 23:00 uur en -0,5 graad om 3:20 en daarna de hele tijd rond het vriespunt.
Ik zal eens kijken wat hij doet met het hybrid* profiel. Het stroomverbruik van vannacht vond ik trouwens wel pittig.
[Afbeelding]
Ik merk wel onderstaande op en snap niet goed waarom: rond 22u en 01u gaat ook de operation mode kort naar ‘off’ vlak na een defrost.
Om 22u lijkt dit geen extra stop te zijn, maar om 01u stopt hij een keer onnodig. (Er was de hele nacht gewoon vraag)
Dit gebeurde niet bij elke defrost vannacht, en heb dit bij vorige week tijdens het defrost weer ook niet gezien.
Herkent iemand dit?
Edit: zojuist opnieuw 2 minuten naar ‘off’
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 08:12 ]
/f/image/53BeTIbqEBtSFxA8FU7ivihk.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder eentje die niet resulteerde in mode = off.
/f/image/L0f8TtmQvGEXmFbhoUlgQmyU.png?f=fotoalbum_large)
xoror schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:10:
@Nakedape22o2 jouw unit doet te wild Ta omhoog na defrost, waardoor de werkelijke Ta >= 1.5c komt tov gevraagde Ta. Dan stopt de compressor, maar we zouden dit af moeten vangen. Heb he wat kogs tijdens de stop na defrost? En anders inzoomen 5m voor en na zo'n stop. Toon defrost en compressor sensor
[ Voor 40% gewijzigd door Nakedape22o2 op 27-11-2025 09:02 ]
Kan je dus die plaatjes nog een keer ipnieuw doen ?
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 08:58 ]
@Nakedape22o2 Wat is het verschil in temp bij z'n compressor stop? je kan met je muis erover gaan. om 6:30 wil ik het zien
[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 10:02 ]
/f/image/C346iKKgHn8FNX2OLHJDbyXc.png?f=fotoalbum_large)
@Nakedape22o2 Wat is het verschil in temp bij z'n compressor stop? je kan met je muis erover gaan. om 6:30 wil ik het zien
[/quote]
Wat is de delta bij het punt ervoor ? (blauwe lijn)
@Nakedape22o2 installeer https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-27.01 als de build klaar is, dan hou ik de limiten op 0.5c ipv 1.0c, dat zou het op moeten lossen voor die wild bewegende suz units.
[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 10:37 ]
Zelfde dT bij het eerste punt ervoor[b]xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Wat is de delta bij het punt ervoor ? (blauwe lijn)
dT lijkt weer 5,5 te zijn
Logging heb ik gemist
[ Voor 8% gewijzigd door Nakedape22o2 op 27-11-2025 12:23 ]
Maar de suz doet gekke dingen na defrost, wat wilder en daardoor schiet je soms erboven. Ik weet niet of daar wel wat aan te doen valt. Wat we zetten setpoint op iets van 27-28, en hij gaat vrolijk naar 32....
[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 12:28 ]
Ik zie het inderdaad. Toch heb ik dit gedrag (modus naar off) niet gezien bij het defrost weer van vorig weekend. Adviseer je om de defrost mitigation uit te zetten?xoror schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:24:
Maar de suz doet gekke dingen na defrost, wat wilder en daardoor schiet je soms erboven. Ik weet niet of daar wel wat aan te doen valt. Wat we zetten setpoint op iets van 27-28, en hij gaat vrolijk naar 32....
Lijken de suz vaker te doen
Aah... oops. excuus. Dan is dT 0,5C zodra de compressor stopt en vlak daarvoor 1,5xoror schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:33:
nee gaat om delta tussen feed temp en h/c setpoint
Hij wordt wel gecorrigeerd, na 30s, je ziet hem omhoog gaan. maar is toch te laat. Dus kan helaas niets hieraan doen voor jouw unit.
[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 27-11-2025 12:43 ]
Dat zijn wel hele dunne leidingen. Hier vertrekt het met 32mm en takt daarna af naar 26mm. Dat zou de lage flow wel kunnen verklarenHielkeJ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:41:
[...]
Wat bedoel je met nageregeld? Ik heb ze nu allemaal open gezet en de flow is rond de 14 liter per minuut. Als ik bij de eerste knik meet voor de verdeler, dan lijkt het zo'n 18mm te zijn. Naar de verschillende groepen is het 15/16mm.
WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
Dat is wel een heel groot verschil. Helaas niet iets waar ik eenvoudig iets aan kan doen. Al moet ik zeggen dat het met de Hybrid* instelling best redelijk werkt.Breud schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:50:
[...]
Dat zijn wel hele dunne leidingen. Hier vertrekt het met 32mm en takt daarna af naar 26mm. Dat zou de lage flow wel kunnen verklaren
Hoe vang je die extra compressor stop eigenlijk software matig af?xoror schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:58:
Nieuwe pre-release
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-25.05
Hier zit de SWW -> verwarmen verbetering in om de onnodige compressor stop te voorkomen (houdt nu ook rekening met demand)
Als er geen gekke dingen naar voren komen wordt dit de volgende release.
Als het uberhaupt mogelijk is, waarom zou mitsubishi het niet standaard in hun eigen software op nemen om de compressor stop te voorkomen?
Zou het wellicht hardware technisch nodig zijn en maken we wellicht meer stuk door de stop software matig te voorkomen? @xoror
Kijk naar hoe ik de flow setpoint mee laat lopen na een tijdje: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-15075318
Je zal het ook zien op je eigen install als het goed is.
@disheaver Op je main display zie je daar iets van Z1/Z2 ? Maak anders foto van je dipswitch dan kan ik het ook zien. Je kan z2 altijd installeren, dan heb je evt overbodige sensors. En aan de hand van je dipswitch sensor kan ik wel zien wat je heb en kan je daarna de correcte overheen flashen.
[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 29-11-2025 14:56 ]
xoror schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:54:
@disheaver Op je main display zie je daar iets van Z1/Z2 ? Maak anders foto van je dipswitch dan kan ik het ook zien. Je kan z2 altijd installeren, dan heb je evt overbodige sensors. En aan de hand van je dipswitch sensor kan ik wel zien wat je heb en kan je daarna de correcte overheen flashen.
:strip_exif()/f/image/3atXI14XL1pb9v41oMgPa8rK.jpg?f=fotoalbum_large)
Switch 2-7 en 3-6 staan uit, dus 1 zone?
Nu wil ik er eens mee werken, maar ik zie dat die sensor bij mij 0 data heeft. Enig idee waar ik zou moeten beginnen met kijken waar dat aan ligt? Ik neem aan dat dit een simpele berekening is van actuele afgifte / actueel verbruik?xoror schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:19:
@JT Je esp als je die werkend heb, komt al met een 'realtime' verbruiksmeter die best redelijk is. Werkt vanaf FTC6 en hoger.
[Afbeelding]
Geel = homewizard kwh meter, blauw = berekend vanuit de warmtepomp
Verder krijg je ook redelijk COP schattingen kado:
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
'realtime' op basis van ftc of hoger
- sensor.ecodan_heatpump_estimated_cop
'realtime' dag teller
- sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption
- sensor.ecodan_heatpump_estimated_total_daily_energy_produced
Zal nog eens dubbelchecken, dank.xoror schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:12:
heb je wel een ftc6 of later? Over welke sensor heb je het btw? Je heb sensoren en COP voor de afgelopen dag.
'realtime' op basis van ftc of hoger
- sensor.ecodan_heatpump_estimated_cop
'realtime' dag teller
- sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption
- sensor.ecodan_heatpump_estimated_total_daily_energy_produced
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ik heb de afgelopen week het proberen op te lossen, maar kom er nog steeds niet uit.xoror schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:36:
Waarschijnlijk zit je tegen je min vermogen aan, het is wat warmer dus je wp is efficienter gok ik.
De predictive cycle prevention lost dit op, maar als je dat uitzet, dan moet je zorgen dat je voldoende afgifte heb. Waarschijnlijk was je kamer rond 19.00 bijna op temp ?
Short cycle prevention is alleen wanneer je al een short cycle heb gehad, dan wordt je even in pauze gezet zodat je vloer kan afkoelen.
Het zijn allemaal symptomen van te weinig afgifte. Dat de boel met predictive cycle prevention nerveus werkt is omdat hij continu bijstelt om de pendel te voorkomen.
Je moet dus een va de volegnde dingen doen
1) afgifte vergroten
2) als 1 niet kan, de Ta verhogen
lees https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14747717
en eigenlijik alle tips en tricks
- Afgifte verhogen is niet mogelijk; ik heb 1 zone (begane grond) en het huis is op temperatuur
- Ik heb de pompsnelheid omlaag gezet van 5 naar 4 naar 3 (12 --> 9 --> 6 L/min) om zo het verschil tussen aanvoer/afvoer temperatuur te vergroten en daarmee de Ta te verhogen. Bij lage buiten temperatuur buiten leek dat te helpen
- Toen 2 dagen terug de kamertemperatuur boven setpoint kwam ging hij short cyclen, waarna de woonkamer weer af ging koelen. Ik heb geprobeerd de settings van short cycle prevention aan te passen, maar zonder echt resultaat
- Het enige wat uiteindelijk hielp was de predictive short cycling uit te zetten, toen hield het direct op en draaide alles stabiel
- Mijn verbruik is slechts 380W, op koude dagen ongeveer het dubbele. COP hangt ergens rond de 2.8, wat vrij laag lijkt, maar was vorig jaar vergelijkbaar
Wat zou ik verder nog kunnen proberen? Als ik de pompsnelheid bijvoorbeeld nog verder verlaag blijft er nog maar 3 L/min over.
WP: SUZ-SWM40VA + EHST20D-VM2DR1 PV:9360WP
- pomp snelheid zou ik op hoogste laten. Hoe meer flow hoe meer vermogen je kan afgeven bij zelfde dT.
- Draai je de laatste versie? Daar zit een 'feature' in dat wanneer je overshoot heb hij terug gaat naar min delta T van je profiel. Welk profiel heb je gekozen?
- dat de predictive prevention uit -> goed draaien, wil zeggen dat je de high delta T wat hoger kan instellen. Maar het probleem is dat je Ta te laag is voor min vermogen (daarom boost hij). Dus probeer een profiel hoger. Het ligt echt aan het zachte weer, want vrijdag werkte alles goed, dus je moet bij zacht weer wat hoger gaan zitten met de aanvoer.
- Je COP is drama met die short cycles moet je oplossen. Is je COP nog steeds 2.8 aan het einde van de grafiek?
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 30-11-2025 15:25 ]
- Mijn gedacht was dat als ik de pompsnelheid lager zou zetten hij zijn warmte beter kwijt kon (minder flow = minder warmte) en dat het daarmee stabieler zou zijn. Klopt dat niet?
- Ik draai de laatste versie van gisteren
- de high delta treshhold stond op 2C, heb hem nu op 3 gezet
- Profiel is underfloor, ik heb hem nu op underfloor* gezet
- COP is steady 2.75 nu hij stabiel draait (26Hz, 375W in, 1044W out). Toen hij afgelopen week stabiel draaide met predictive cycling aan was de COP slechts tussen 2.2 en 2.6 (40Hz, 600W in, 1250-1550W out). Waar zou dit aan kunnen liggen?
Je kan het beste inzoomen vlak voor z'n pendel, en kijken bij hoeveel delta er zit tussen setpoint h/c en feed temp vlak voor hij stopt, dan weet je dat je high delta T daar onder moet zitten.
Vermogen = flow/60 * (aanvoer - retour) * 4.18.
* Dus flow omhoog bij zelfde dT -> meer vermogen
* Hogere Ta (dus dT) bij zelfde flow -> meer vermogen
Plot eens sensor.ecodan_heatpump_estimated_cop ?
Als je nog steeds issues heb dan kan je https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-25.05 proberen, dus de versie ervoor. Ik denk dat het terug schakelen naar min vermogen van het profiel niet goed werkt voor jouw unit wanneer je boven setpoint zit. Moet ik daar even misschien switch voor maken
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 30-11-2025 16:04 ]
Als ik het goed zie zit er max 1 graden tussen setpoint en feed temp voordat hij na 1:20 min (20:02), voordat de compressor om 20:03 uit gaat.
COP
/f/image/YNxcDAxpYMwOjp4KEYUQMShg.png?f=fotoalbum_large)
Pendel zoom
De delta voor 20:04 lijkt mij ook maar 1.5c, dus de high delta T moet echt op 1c staan en niet 2 of 3
[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 30-11-2025 16:24 ]
Hij wilt maar niet de temperatuur updaten, en ook de automation weigert behalve als ik hem handmatig activeer.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: SyncTemperatureToAdaptiveController
alias: Sync Room Temp to Auto-Adaptive Controller
description: "Ensures the heat pump's feedback value matches the livingroom current temp"
trigger:
- platform: template
value_template: >-
{{ state_attr('sensor.livingroom_temperature', 'current_temperature') | float(0) !=
states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1') | float(0) }}
condition: []
action:
- service: number.set_value
target:
entity_id: >-
number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
data:
value: "{{ state_attr('sensor.livingroom_temperature', 'current_temperature') | float(0) }}"
mode: single |
:strip_exif()/f/image/7o6IUChJbiMd3mFIvQH6Kdi6.png?f=user_large)
Wat doe ik fout? Hij leest netjes de sensor, maar er vervolgens iets mee doen ho maar. Als ik de float aanpas dan veranderd wel de waarde van de ESP.
[ Voor 74% gewijzigd door TerminalNL op 30-11-2025 21:31 ]
- COP: realtime 2.6 (estimate 2.75)
- input power: 377 naar 477W
- output power: 1040 naar 1250W
- Setpoint: 27.4 naar 28.4
- toevoer: stabiel 27
- Return: van 24/24.5 naar 25
Ik heb high delta T op 1c gezet, predictive cycling staat ook weer aan en hij pendelt nog niet (maar ook geen boost gezien). Moet ook de short cycle duration op 1min staan gezien de tijd dat het duurde voor de compressor om uit te gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Quitoo op 30-11-2025 16:55 ]
@Quitoo Ik heb even data book bij gepakt voor jouw unit, maar de COP hoort echt veel hoger te zijn.
/f/image/fnXs3qJ1bhwjFwx4Dugb9eHm.png?f=fotoalbum_large)
Bij Ta = 25, Tb = 7 zou je COP 5.74 moeten zijn
Bij Ta = 35, Tb = 7 zou je COP 5.03 moeten zijn
Jij haalt nu amper COP van 3, daar klopt dus ergens iets niet. Ik gok dat je een probleem heb in je installatie. Vraag in main topic hoe je dat best kan diagnosen, ik gok dat je koelmiddel probleem heb.
zie jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Kan je van een run grafiek maken met die data ?
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_liquid_pipe_1_temp
- sensor.ecodan_heatpump_discharge_temp
- binary_sensor.ecodan_heatpump_defrost
- sensor.ecodan_heatpump_feed_temp
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 01-12-2025 09:49 ]
Nou hij wijzigt netjes gelijk de temperatuur als ik hem handmatig activeer, naar 0 graden zoals in de float staat. Updaten naar de temperatuur van de netatmo doet die helaas niet, ondanks dat de temperatuur wijzigd. Ik ga nog wel even verder zoeken…xoror schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:41:
@TerminalNL Handleiding doet gewoon goed hoor. hij update alleen bij temp wijzigingen. Ik weet dat het pas geleden nog is gebruikt, dus is gewoon goed. Die warnings in vscode moet je niet teveel op letten, kijk anders in de editor zelf bij het editen van de automation
[ Voor 8% gewijzigd door TerminalNL op 01-12-2025 10:53 ]
dit deel dus
1
2
| {{ state_attr('sensor.livingroom_temperature', 'current_temperature') | float(0) != states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1') | float(0) }} |
Ik heb zelf dit in mijn yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - id: SyncSetpointToAdaptiveController alias: Sync Room Temp to Auto-Adaptive Controller description: Ensures the heat pump's feedback value matches the kantoor current temp triggers: - value_template: "{{ state_attr('climate.kantoor', 'current_temperature') | float(0) != states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1') | float(0) }}" trigger: template conditions: [] actions: - target: entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1 data: value: "{{ state_attr('climate.kantoor', 'current_temperature') | float(0) }}" action: number.set_value mode: single |
HA past je code altijd een beetje aan als je het erin plakt, maar moet je even goed vergelijken. hmm misschien ben ik ergens de quotes kwijt geraakt
Ik had hiervoor een regeling bedacht die bij gematigde temperaturen altijd het Ta Setpoint 0,5 graden onder de werkelijke Ta hield. Daardoor liep de wp altijd op de laagst mogelijke Ta.
Ongeveer 3 graden lager dan wat ie nu doet. Nu stopt ie dus ook regelmatig omdat de kamer temp te hoog oploopt. (Dit gebeurt nu 4x per dag)
Kan ik nog wat aanpassen waardoor die lager in Ta gaat lopen? Dan scheelt dat nog behoorlijk in cop.
Ik heb nu UFH geselecteerd aangezien die het best lijkt te reageren.
De hoofd verwarming van de woonkamer is een Jaga met fans maar in de garage en badkamer is vloerverwarming dus er toch behoorlijk wat buffer in het systeem.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Daar zit in de laatste versie een terug schakeling naar min delta T van profiel als je over setpoint bent.
min delta T is dan 2c. Je Ta is dan retour + 2.
Werkt direct/perfect!
[ Voor 32% gewijzigd door mgroen81 op 01-12-2025 11:41 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Maar het werkt nu weer zoals ik zou willen.
Heel erg bedankt weer!!!
@xoror Heel erg bedankt voor het advies en de referentie, ik ben bang dat ik de monteur er naar moet gaan laten kijken als ik het zo zie. De eerste 2 sensoren staan helaas op unknown, dus ik heb geen enkele data beschikbaar in het verleden ook helaas. Enig idee of ik daar iets aan kan doen? SW = FTC6 en sensoren staan enabled.xoror schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:41:
@TerminalNL Handleiding doet gewoon goed hoor. hij update alleen bij temp wijzigingen. Ik weet dat het pas geleden nog is gebruikt, dus is gewoon goed. Die warnings in vscode moet je niet teveel op letten, kijk anders in de editor zelf bij het editen van de automation
@Quitoo Ik heb even data book bij gepakt voor jouw unit, maar de COP hoort echt veel hoger te zijn.
[Afbeelding]
Bij Ta = 25, Tb = 7 zou je COP 5.74 moeten zijn
Bij Ta = 35, Tb = 7 zou je COP 5.03 moeten zijn
Jij haalt nu amper COP van 3, daar klopt dus ergens iets niet. Ik gok dat je een probleem heb in je installatie. Vraag in main topic hoe je dat best kan diagnosen, ik gok dat je koelmiddel probleem heb.
zie jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Kan je van een run grafiek maken met die data ?
- binary_sensor.ecodan_heatpump_defrost
- sensor.ecodan_heatpump_feed_temp
Ik gebruik UFH*.
Op dit moment draait het perfect bij mij. Spint door de dag heen vanaf TA 34 naar TA 38 (of zelfs 39).
Delta T is meestal tussen 2.5 en 4.
Ja, ik heb in de woonkamer "normale" radiatoren (met fans).
Indien setpoint bereikt verlaagt hij keurig het setpoint, zodat hij niet meer overshoot genereerd dan mijn hysterese van 0.3.
Ik verhoog elke 3 uur het setpoint met 0.5 (van 6:00 19.5 tot 18:00 21.5) Dit om de error niet te groot te laten worden.
Hij kiest vaak een hogere TA dan ik vroeger met WAR deed, maar ik heb meer comfort tegen een betere COP (boven 4) en minder stroomverbruik.
Kortom: grote klasse!
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Als het een Netatmo is kan ik misschien even helpen, heb dit recent (twee weken geleden) ook actief gekregen.TerminalNL schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:52:
[...]
Nou hij wijzigt netjes gelijk de temperatuur als ik hem handmatig activeer, naar 0 graden zoals in de float staat. Updaten naar de temperatuur van de netatmo doet die helaas niet, ondanks dat de temperatuur wijzigd. Ik ga nog wel even verder zoeken…
Mijn YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: SyncTemperatureToAdaptiveController
alias: Sync Room Temp to Auto-Adaptive Controller
description: Ensures the heat pump's feedback value matches the Netatmo current
temp
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- climate.netatmo_smart_thermostat
attribute: current_temperature
conditions: []
actions:
- target:
entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
data:
value: '{{ state_attr(''climate.netatmo_smart_thermostat'', ''current_temperature'')
| float(0) }}'
action: number.set_value
mode: single
- id: SyncSetpointToAdaptiveController
alias: Sync Room Setpoint to Auto-Adaptive Controller
triggers:
- trigger: state
entity_id: climate.netatmo_smart_thermostat
attribute: temperature
conditions: []
actions:
- action: climate.set_temperature
target:
entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
data:
temperature: '{{ (state_attr(''climate.netatmo_smart_thermostat'', ''temperature'')
* 2) | round(0) / 2.0 | float }}' |
Ik denk dat ik ook wat input/output aangepast heb bij Automations, in de basis heb ik wel @xoror zijn code gebruikt. SyncSetpoint werkt ook, maar gebruik ik momenteel niet (uitgeschakelde Automation, je past inderdaad de gewenste temperatuur voor AA niet zoveel aan).
Die resulteert in dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| /data/packages/224a9af1/confs/zone1.yaml: In lambda function:
/data/packages/224a9af1/confs/zone1.yaml:138:92: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
138 | id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(index.value()), esphome::ecodan::SetZone::ZONE_1);
| ^~~~~~~
/data/packages/224a9af1/confs/zone2.yaml: In lambda function:
/data/packages/224a9af1/confs/zone2.yaml:147:92: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
147 | id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(index.value()), esphome::ecodan::SetZone::ZONE_2);
| ^~~~~~~
*** [.pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o] Error 1 |
Kan wat ik wil niet en moet ik het offline doen?
Move along people. Nothing to see here.
Haha, ja, het werkend krijgen was toen al een uitdaging dus nee ik weet niet exact wat ik doe.xoror schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:43:
Als je zelf compiled, moet je de main yaml in de gaten houden. Ik doe geen moeite meer om die backwards compatible te houden nu wel binaries hebben. Als je zelf compiled ga ik vanuit dat je weet wat je doet.
Dan moet ik hem toch maar een keertje flashen denk ik zodat ik de binaries kan gebruiken.
Move along people. Nothing to see here.
update je cnrf, de eerste keer zal hij nog terug vallen naar default 20c, daarna moet hij onthouden. Moet iig niet meer naar 8c gaan.Quitoo schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:42:
[...]
Ik had gisteren weer dat de thermostaat naar 8 graden ging n en het gebeurde precies wanneer de Ecodan thermostaat firmware update. Kan het wellicht een bug zijn in de thermostat software?
[Afbeelding]
Heb al clean build files gedaan, maar dat werkt ook niet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| INFO ESPHome 2025.10.2
...
HARDWARE: ESP32S3 240MHz, 320KB RAM, 8MB Flash
- framework-espidf @ 3.50402.0 (5.4.2)
- tool-cmake @ 3.30.2
- tool-esp-rom-elfs @ 2024.10.11
- tool-esptoolpy @ 5.0.2
- tool-mklittlefs @ 3.2.0
- tool-ninja @ 1.13.1
- tool-scons @ 4.40801.0 (4.8.1)
- toolchain-xtensa-esp-elf @ 14.2.0+20241119
Reading CMake configuration...
Dependency Graph
|-- ArduinoJson @ 7.4.2
...
src/esphome/components/ecodan/climate.cpp: In member function 'virtual esphome::climate::ClimateTraits esphome::ecodan::EcodanClimate::traits()':
src/esphome/components/ecodan/climate.cpp:175:39: error: 'CLIMATE_SUPPORTS_ACTION' is not a member of 'esphome::climate'
175 | auto flag = esphome::climate::CLIMATE_SUPPORTS_ACTION;
| ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/esphome/components/ecodan/climate.cpp:177:45: error: 'CLIMATE_SUPPORTS_CURRENT_TEMPERATURE' is not a member of 'esphome::climate'
177 | flag = flag | esphome::climate::CLIMATE_SUPPORTS_CURRENT_TEMPERATURE;
| ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/esphome/components/ecodan/climate.cpp:179:16: error: 'class esphome::climate::ClimateTraits' has no member named 'add_feature_flags'
179 | traits.add_feature_flags(flag);
| ^~~~~~~~~~~~~~~~~
*** [.pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ecodan/climate.cpp.o] Error 1
========================= [FAILED] Took 81.74 seconds ========================= |
M'n ecodan-esphome.yaml is ook niet anders dan in het verleden met Z2, ethernet en 'mdns uit' als extra.
Laatste keer op 11/11 gecompiled (ook 2025.10.2), n.a.v. AA.
Iemand nog ideëen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Compilen ging goed nu, maar nu nog geen succes, nu een of andere OTA error.
1
| ERROR All specified devices ['OTA'] could not be resolved. Is the device connected to the network? |
Lijkt er op dat ecodan-heatpump.local niet geresolved wordt, kan de webserver via de url ook niet benaderen, via ip adres gaat vlekkeloos.
Gaat nog niet helemaal lekker hier op m'n lokale netwerk met (m)dns, geloof ik.
Voor nu opgelost door de fixed IP in te geven in de ecodan-esphome.yaml:
1
2
3
4
5
6
| # Voor bedraad (in mijn geval): ethernet: use_address: 192.168.0.xxx # Voor draadloos (standaard): wifi: use_address: 192.168.0.xxx |
Uiteraard je ESP wel een overeenkomstige Fixed IP van 192.168.0.xxx toekennen vanuit je router.
[ Voor 5% gewijzigd door Blackraven op 03-12-2025 10:50 ]
Als je zelf compiled heb je de ota.yaml niet nodig (je gaat nooit naar mijn binaries kunnen updaten namelijk), kan je weg laten. Ik heb ota ook niet default aan in de main yaml. Had je mdns alweer enabled? Misschien zijn die reboot issues nu wel weg.
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 11:00 ]
Kan nog wel compilen, maar hij komt steeds met dezelfde foutmelding als hierboven aangegeven, dus wegschrijven lukt niet over het netwerk.
Webserver is wel gewoon benaderbaar via IP en in HA draait ie ook vrolijk mee.
Zal m'n router eerst even een schop geven...
De ota bin staat in .esphome/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.ota.bin na het compilen, die kan je ook handmatig uploaden via http://esp ip
[ Voor 61% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 12:02 ]
Waar kan het aan liggen dat deze sensoren op unknown staan? Kan ik daar wat aan doen?
ook deze staan op unknown:
- sensor.ecodan_heatpump_accumulated_compressor_starts
- sensor.ecodan_heatpump_discharge_superheat_temp
- sensor.ecodan_heatpump_fan_speed
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_compressor_surface_temp
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_heatsink_temp
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_heatsink_temp
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_suction_pipe_temp
- sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_two_phase_pipe_temp
- sensor.ecodan_heatpump_subcooling_temp
Sinds de laatste versie heb ik ook een nieuw probleem; tijdens het verwarmen van de boiler krijg ik telkens een defrost, ook al is daar geen enkele reden voor. Buiten deze momenten heb ik geen defrosts gehad de afgelopen dagen
[ Voor 24% gewijzigd door Quitoo op 03-12-2025 12:29 ]
Sommige SUZ rapporteren (verstoppen?) die data, dus zijn die niet op te halen naast proxy.These features are not available in proxy, since we are observing only. Newer FTC7 will report the Outdoor unit thermistors.
Dit zijn echt allemaal signalen voor koelmiddel problemen. Ik heb 0 invloed tijdens een sww run. Bij sww vraag je natuurlijk veel meer van je WP dan verwarmen, het is niet meer dan logisch dat je het hier eerder ziet. Maar je heb echt een probleem in je installatie dus
[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 12:42 ]
Ah, weer wat geleerd, handig voor een volgende keer.xoror schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:59:
esphome upload --devive ip <je configuratie yaml> ?
De ota bin staat in .esphome/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.ota.bin na het compilen, die kan je ook handmatig uploaden via http://esp ip
Ondertussen vermoed ik dat het aan een combinatie van OTA dingetjes lag, deels verkeerde settings bij mij, deels omdat ESPHome wat dingen veranderd heeft.
ESPHome veranderingen YAML-config: in line 115 staat een #, maar die line default naar true, dus dat doet niks als line 12 enabled is.
Dan moet 'ota: false' gezet worden, of line 12 disabled.
Ben niet zo goed in uitleggen, maar ter info:
https://esphome.io/compon...from-legacy-configuration
mdns nu weer aangezet, ik kan nu ook weer via de url naar de webserver.
Kijken hoe lang ik deze keer zonder reboots volhoud.
Edit: Helaas, paar uur zonder reboots, mdns maar weer uit.
November data
- verwarmen geproduceerd 2130 kWh (wp gerapporteerd)
- verwamen verbruik 382 kWh (homewizard)
COP verwarmen : 2130/382 = 5.6
Ik ben dik tevreden met kamer setpoint op 22c icm AA.
SWW COP = 142/40 = 3.6
De wp noteert 445 kWh verbruik voor verwarmen, dus die zit deze maand er wel flink naast. Idle verbruik is maar 9.73 kWh. Hij zit er dan 445 - 382 - 9.7 = 53.3 kWh naast, wat 13,5% afwijking is over een maand.
[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 03-12-2025 17:07 ]
Mijn november data:xoror schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:45:
@Breud
November data
- verwarmen geproduceerd 2130 kWh (wp gerapporteerd)
- verwamen verbruik 382 kWh (homewizard)
COP verwarmen : 2130/382 = 5.6
Ik ben dik tevreden met kamer setpoint op 22c icm AA.
SWW COP = 142/40 = 3.6
De wp noteert 445 kWh verbruik voor verwarmen, dus die zit deze maand er wel flink naast. Idle verbruik is maar 9.73 kWh. Hij zit er dan 445 - 382 - 9.7 = 53.3 kWh naast, wat 13,5% afwijking is over een maand.
- verwarming productie: 1328 kWh
- verwarming verbruik: 249,16 kWh
COP verwarmen: 5,6
Ik ben ook zeer tevreden over afgelopen maand. Qua COP hebben we hetzelfde gedraaid
Mijn setpoint was woonkamer 21,5.
November was de eerste maand dat ik ook meet gegevens had van 2024.
November 2024 was productie 1626 kWh bij een verbruik van 316 kWh. COP van 5,1.
Merk dat de kleinere WP, plus het aanpakken van tochtproblemen in huis en de AA regeling zijn vruchten afwer
- verwarming productie: 1635,3
- verwarming verbruik: 295,6
COP: 5,5
Sinds een week of twee is het hier ook niet meer nodig om aanpassingen te doen aan de sturing. Het is mooi stabiel nu. Dus de efficiëntie gaat nog wel iets omhoog denk ik in de komende periode.
Profiel in gebruik is UFH* met defrost mitigation aan. Alleen als het erg koud is geef ik wat extra setpoint bias via een automatisering. Ik draai nu met een basis setpoint van 19.5 en een middagverhoging naar 20 en een nachtverlaging naar 19. Dat maakt dat er in de nacht (tussen 22:00-06:00) vrijwel geen warmtevraag is, ook niet toen het kouder was. Temperatuur loopt nu gedurende de dag heel rustig op naar setpoint en blijft daar op door de min delta T. Voor ons meer dan warm genoeg!
Ook zeer cool om te zien dat de SWW run niet meer een compressor stop geeft. Op sommige dagen is er maar 1 compressor start nodig voor de gehele dag.
Zeer blij mee, wordt bijna saai…
Op termijn zijn er nog wat verbeteringen mogelijk in de afgifte op de slaapkamers en zolder. De oude radiatoren draaien daar nu nog mee op zelfde TA als VV beneden en dat is prima om de kou er uit te hebben. In de verwarmde garage heb ik sinds drie weken twee Jaga convectoren hangen met fans en dat werkt heel goed. Dat gaan we op termijn ook boven doen. Zou moeten helpen om de totale efficiëntie nog wat omhoog te krijgen.
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Met het oog op volgend jaar, even kijken of ik nog wat slims kan bedenken om de setpoint bias te laten sturen met dynamische tarieven. Dan kunnen we net zoveel als de commerciële aanbieders zoals havenwise (we kunnen eigenlijk al veel meer, omdat zij alleen maar basis dingen kunnen doen)
Maar omdat je dan afhankelijk bent van tarieven, weer, simulaties kan/wil je dat voorspellende deel niet op de esp denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 09:24 ]
- verwarmen geproduceerd 1819 kWh (wp gerapporteerd)
- verwamen verbruik 381 kWh (homewizard)
COP verwarmen : 1819/381 = 4.77
Ik ben dik tevreden met kamer setpoint 's avonds op 21.5C icm AA, en het draait pas sinds de laatste versie echt goed.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Voordeel is wel dat ik altijd een warme buffer heb en op extreme prijzen zoals gistermiddag daaruit kan blijven doortokkelen. Defrost-mania is nu ook niet meer voelbaar in huis.
Dus comfort omhoog, financiëel -even los van de investering- nagenoeg hetzelfde.
Maar als je inderdaad iets rustiger kunt doorstoken bij hogere prijzen scheelt toch weer wat.
Als jij op de ESP een manier verzint om de tarieven te voeden vanuit een ander systeem (bijvoorbeeld HA) dan maak je het platform- en bronafhankelijk. Kortingsurencontractendingen heb je tegenwoordig ook.xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:19:
Mooie COPS iedereen, moet je tegen de lijst van tomexergie houden kijken of we het een beetje goed doen tegen de handmatige stokers
Met het oog op volgend jaar, even kijken of ik nog wat slims kan bedenken om de setpoint bias te laten sturen met dynamische tarieven. Dan kunnen we net zoveel als de commerciële aanbieders zoals havenwise (we kunnen eigenlijk al veel meer, omdat zij alleen maar basis dingen kunnen doen)
Maar omdat je dan afhankelijk bent van tarieven, weer, simulaties kan/wil je dat voorspellende deel niet op de esp denk ik.
En als je kjikt naar Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO heb je al een tool binnen HA om de temp offset te bepalen op basis van dynamische prijzen. Zit alleen ook al een verwarmingscurve in verwerkt, misschien dat je dat creatief kan omzeilen. Of gebruik de achterliggende code als inspiratie.Miezie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:34:
[...]
Als jij op de ESP een manier verzint om de tarieven te voeden vanuit een ander systeem (bijvoorbeeld HA) dan maak je het platform- en bronafhankelijk. Kortingsurencontractendingen heb je tegenwoordig ook.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Die is wel makkelijk te integreren naar setpoint bias, maar die solver zelf draaien is wel weer uitdaging voor de meesten als ik het zo zie.
@Bravo Dat ziet er in de basis hetzelfde uit als emhass
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 11:00 ]
Emhass en DAO doen in de basis hetzelfde. Alleen is het mij nog nooit gelukt om een bruikbaar resultaat te krijgen uit Emhass, dat is mij met DAO wel gelukt.xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:49:
@Miezie Dat is het idee met de setpoint bias, dat is de manier om te reageren op events. We zijn al onafhankelijk. Ik zit even te kijken naar een extern iets (HA?) die dat bij elkaar raapt maar je moet nog wel iets slims mee doen. Zoiets als https://github.com/davidusb-geek/emhass
Die is wel makkelijk te integreren naar setpoint bias, maar die solver zelf draaien is wel weer uitdaging voor de meesten als ik het zo zie.
@Bravo Dat ziet er in de basis hetzelfde uit als emhass
Nadeel is dat DAO zelf al een WP optimalisatie doet, waarbij ook de warmtevraag is meegenomen op basis van een graaddagenmodel. Dat deel is voor deze oplossing niet nodig, de auto adaptive voorziet daar al in. Simpelweg geen warmtevraag invoeren resulteert ook in een setpoint bias van 0, dus die hack helpt ook niet.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Maar moet nog even wat huiswerk doen dank iig voor de tip.
Rest is niet relevant.
Nu het volgende, hij pendelt als een malle.
is dit gewoon het inleren, of gaat er iets fout?
Instellingen zijn op vloerverwarming, er zitten wel radiatoren boven die actief gebruikt worden maar hier hangen heatboosters onder die zichzelf regelen op temperatuur. geen kleppen of iets.
Voor UFH gaat hij ook vrij hard, plot ook je huidige feedback z1 temp. Ik neem aan dat deze waarde nu goed doorkomt ? Ik denk ook defrost recovery aan het werk te zien namelijk
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 20:53 ]
Ik wil de cloud vermijden, dus ik zat te denken aan een 'simpele' solver die kan draaien op de esp metMiezie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:31:
Keep it simple xoror, je kunt max 1 dag vooruit kijken, je hebt een maximaal aantal tarieven per kwartier beschikbaar... verzin daar een algoritme omheen op de esp en zorg dat je een dataset van de tarieven krijgt.
Rest is niet relevant.
- energy prijzen van komende 24h
- weersverwachting voor de komende 24h
- zon instraling voor komende 24h
Deze data maken we aan in HA, en leest de ESP alleen uit.
Als je AA draait kan ik afleiden wat je typische vermogen is, en ook wat je warmte verlies is en COP bij bepaalde temp. Daarmee kan ik wel bepalen hoeveel ik moet verwarmen en hoe lang, dus zelfde principe als de boven genoemde solvers, maar iets simpeler. Alleen zijn mijn input data veel betrouwbaarder omdat ik ze direct bereken ipv schatten (ik weet hoeveel er is verwarmd (productie, COP, temps) de afgelopen 7 dagen).
Met een relatieve simpele solver kan ik op de esp wel de 90-95% optimale oplossing vinden. Plus dat ik hem kan smoothen zodat de wp het 'makkelijk' kan verteren. Dan is de oplossing schat ik wel weer superieur aan een externe solver die niet zoveel van het interne systeem weet.
Is ook wel best wat werk weer als je alles bij elkaar op tel
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:51:
Post eens je defrost sensors erbij, want ik heb het idee dat dit defrosts zijn.
Voor UFH gaat hij ook vrij hard, plot ook je huidige feedback z1 temp. Ik neem aan dat deze waarde nu goed doorkomt ? Ik denk ook defrost recovery aan het werk te zien namelijk
/f/image/b3EouDWFvaER2mG5SWn6qnUX.png?f=fotoalbum_large)
Geen defrost, zou ook wat gek zijn gezien de buiten temperatuur.
/f/image/vrgizlaeGaqjC4GeDBleukYV.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat die vind dat die zijn warmte niet kwijt kan.
Nu is de setup hier niet ideaal, maar normaal moet ik met deze temperaturen aardige runs kunnen maken op 31/32 graden aanvoer.
Je bent ook over setpoint, dan gaat hij terug naat min delta T. Hij kan dat vermogen niet kwijt in je huidige status. Vloer of ruimte is op temp en kan dat lagere output niet opnemen.
Hoeveel overshoot zit er op je thermostaat? corrigeer dat aan bias, dan zal hij wat hogere TA hanteren
@peterpijpelink Sww is maar 15% van het verbruik hier, geen nut om dat te optimizen vs verwarmen
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 04-12-2025 23:35 ]
Wat ik zo gek vind is dat die normaal echt prima op een lagere aanvoer kan draaien zonder problemen.xoror schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:25:
De flow adjust zijn directe compressor stop preventies. Dat je zoveel ziet wil zeggen dat je wp een hogere temp instelt dan jij vraagt. Maw, min vermogen issue.
Je bent ook over setpoint, dan gaat hij terug naat min delta T. Hij kan dat vermogen niet kwijt in je huidige status. Vloer of ruimte is op temp en kan dat lagere output niet opnemen.
Hoeveel overshoot zit er op je thermostaat? corrigeer dat aan bias, dan zal hij wat hogere TA hanteren
@peterpijpelink Sww is maar 15% van het verbruik hier, geen nut om dat te optimizen vs verwarmen
Zie hier beneden de grafiek, het mooie stuk is omdat ik hem op een vaste aanvoer temp heb gezet en de adaptive regeling uit.
/f/image/OTWhtSDUJPojeUmdp5Cz6j47.png?f=fotoalbum_large)
Is de gevoeligheid aan te passen van het steeds een .5 graad omhoog drukken om jusit dat pendelen te voorkomen?
[ Voor 4% gewijzigd door TerminalNL op 05-12-2025 18:48 ]
Maar waarom draai je hem dan niet op 33c setpoint. Want blijkbaar wil je wp dat. En an maakt het niets uit dat je 31.5 instelt, het maakt uit wat er echt wordt gedraaid. Kies dan AA met UFH* of profiel hoger. Wil je echt lagere Ta, dan moet je flow omhoog of meer afgifte. Want op je draait gewoon Ta = 33 natuurlijk nu.
De gevoeligheid is > 1c, die is niet aanpasbaar.
De setpoint bias was altijd al opgezet zodat je een optionele solver erboven kan draaien.
Het is een solver die het goedkoopste verwarmingsschema berekent op basis van de dynamische energie prijzen, weersvoorspelling, zon instraling en de karakteristieken van de woning (deze kan ik afleiden als je AA een paar dagen heb gedraaid).
Kun je die karakteristieke ook als sensoren presenteren… met en zonder AA?xoror schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:38:
Ik ben al een tijdje op de achtergrond bezig geweest met mijn "Vrekkie Solver". Hier is wat meer info gepost over deze nieuwe feature https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/241
De setpoint bias was altijd al opgezet zodat je een optionele solver erboven kan draaien.
Het is een solver die het goedkoopste verwarmingsschema berekent op basis van de dynamische energie prijzen, weersvoorspelling, zon instraling en de karakteristieken van de woning (deze kan ik afleiden als je AA een paar dagen heb gedraaid).
Dan zijn we echt in de buurt van appels met appels vergelijken aan het komen
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-15075318Blackraven schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:46:
@xoror Ben de AA wat aan het testen deze week, Heb de Z1 "number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_max_heating_flow_temperature" op 55 graden gezet, maar nu zie ik dat hij op AA de temp voor Z1 op 56 heeft gezet, enig idee hoe dat kan?
Ws is SWW bewzig ? dan probeert hij de compressor stop zo tegen te gaan bij overgang. hij past hem vanzelf weer aan in AA
:strip_exif()/f/image/0yO3zc1WPtVPEhVDZy0lAoEe.png?f=user_large)
Edit: moet het plaatje nog wat aanpassen voor m'n buffer, dit is voor een externe boiler, maar klopt schematisch anders dan de lijnkleuring wel aardig.
[ Voor 16% gewijzigd door Blackraven op 09-12-2025 14:20 ]
Daarna kan hij tijdelijk wat hoger draaien als je tegen pendel aan zit, ik zou dat eigenlijk hard moeten afdwingen, maar dan krijg je de pendel dus
/f/image/AkyzJ2FshylxQtMzrbzzdh58.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A45vkCWxDWKNNJYi5m3nPAA3.png?f=fotoalbum_large)