Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ricvee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:22:
yaml is aangepast.
git pull wat?
git pull op de repo om even alles op te halen, je heb nu een optimizer.h nodig die kan ik helaas niet remote linken

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank gebruikt nog de oude melcloud. Support voor home komt snel… en ik kan dus even niet slim verwarmen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
@Miezie
Ik ben wel benieuwd hoe het werkt en of het interessant is om mee te doen. Ik heb ook Frank maar geen Melcloud. Als je wat ervaringen hebt, altijd leuk om te delen.

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

barcomoon schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:51:
@Miezie
Ik ben wel benieuwd hoe het werkt en of het interessant is om mee te doen. Ik heb ook Frank maar geen Melcloud. Als je wat ervaringen hebt, altijd leuk om te delen.
Eerst wachten op de integratie met Melcloud home 😅

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:55:
@Miezie waarom installeer je niet de oude?
Dat kan de nieuwe wifi adapter niet :)

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:58:
[...]

Dat kan de nieuwe wifi adapter niet :)
https://alklima.nl/librar....pdf?timestamp=1753952435

ik zie het, wat een naaistreek. Dan zal de oude wel echt binnenkort weg zijn.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:06

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

De laatste dagen steeds aan/uit gedrag, soms 5 min verwarmen, dan weer uit en soms 1 min uit en gelijk weer aan. Heb ongetwijfeld iets verkeerd staan of de melcloud is zich ermee aan het bemoeien? (misschien moet die maar eens heel snel met pensioen).

Verwarmen Flow - en heb de simulator gevolgd, Gentle, en toch zie ik continue aan/uit schakel gedrag. Server control heb ik uit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOyj8VxsUe5V7HkFzePfbzfGqik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cr3bHGy5MuntndO6gKilaJvv.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• xoror
  • Niet online
@peterpijpelink Iets meer info graag, zo is het lastig te diagnosen. Ik gok op een afgifte (te weinig open) probleem. Afgelopen dagen zijn de temperaturen vrij hoog, en je WP is dan heel efficient (maw min vermorgen is wat hoger)

- multi zone?
- post klein stuk waarin hij een keer of 2 a 3 pendelt met: feed temp, return temp, flow rate, estimated output power
- parallel buffer tank aanwezig ?
- setpoint kamer, huidige kamer temp plot. Alles goed ingesteld met feedback (indien externe thermostaat)

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 15-11-2025 10:35 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:26:
@peterpijpelink Iets meer info graag, zo is het lastig te diagnosen. Ik gok op een afgifte (te weinig open) probleem.

- multi zone?
- post klein stuk waarin hij een keer of 2 a 3 pendelt met: feed temp, return temp, flow rate, estimated output power
- parallel buffer tank aanwezig ?
- setpoint kamer, huidige kamer temp plot. Alles goed ingesteld met feedback (indien externe thermostaat)
Nee geen multi zone
Nee geen parallel buffer tank, alleen 2x SWW (300/220L)
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_flow_setpoint_waarde staat op 30
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_ruimte_setpoint_waarde op 21
number.ecodan_heatpump_auto_adaptief_setpoint_bias staat op 0
sensor.ecodan_heatpump_z1_aanvoer_temp op 25
sensor.ecodan_heatpump_z1_retour_temp op 25

geen externe thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4isXf2kUCdHavvHv98MqvKhVOK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLwx4DQVKodNSXUt0kSU79vD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J52EKC8pvrhW2mDlO4owb3v83f0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7sp4FFWv8IPLIDVluqe4kkal.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcB8K5J750o90f0aYNmM8I_uzpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGysaeGgixeX8dHjL0PrLc5F.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• xoror
  • Niet online
Dat ziet er vreselijk uit. Je output 4,4kW. Heb je genoeg afgifte open ?
Je moet even zoals ik vroeg inzoomen op 2 a 3 pendel acties, daar wil ik de aanvoer/retour zien in grafiek.
Dus sensor.ecodan_heatpump_feed_temp, sensor.ecodan_heatpump_return_temp in grafiek tijdens 2 a 3 pendel acties, inzoomen. Plot ook operation mode. zoiets dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeF2r9CzE8Yn6R_W9WsaVc63loY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZ3Nfs3FwkSaRkDJKLs82fpc.png?f=fotoalbum_large

op http://esp_ip geeft hij ook logs, post daar ook even een paar entries van, even controleren of ik niets geks zie

Verder hoe is het met de afgifte, staat alles open of is een deel dicht via na regeling ? Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?

Probeer anders even vaste Ta, en auto adaptive uit (ik gok dat dit niets uit maak, maar even uitsluiten)

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 15-11-2025 11:07 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:
Dat ziet er vreselijk uit. Je output 4,4kW. Heb je genoeg afgifte open ?
Je moet even zoals ik vroeg inzoomen op 2 a 3 pendel acties, daar wil ik de aanvoer/retour zien in grafiek.
Dus sensor.ecodan_heatpump_feed_temp, sensor.ecodan_heatpump_return_temp in grafiek tijdens 2 a 3 pendel acties, inzoomen. Plot ook operation mode. zoiets dus

Verder hoe is het met de afgifte, staat alles open of is een deel dicht via na regeling ? Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?

Probeer anders even vaste Ta, en auto adaptive uit (ik gok dat dit niets uit maak, maar even uitsluiten)
Vloerverwarming +/- 40m2 en 4x ltv radiator beneden (2x Jaga), 1e verdieping 4 radiatoren, 2e verdieping alles dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIHmmBI5ccC83A1VCDP4H6Qa_YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZ6tbB9BloMhjmXPhXTnHpYs.png?f=fotoalbum_large

Verder staan de radiatoren open en geven ook warmte af. Deze meet ik extern met zigbee meter op de buitenkant radiator. En de vloerverwarming meet ik op de verdeler en aanvoer/retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJNEfXrRkQSbWSrJnJbE9szmCfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFBkvXzMCwP6xsoasj1T9Id5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcOUkJsP5nzRmjFAVNZW-xVeddI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TmDWG4YJxmT60MJfatZIG7XI.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
Je retour stijgt vrij rap net als de Ta, lijkt alsof er niet genoeg wordt afgegeven. Setpoint is 30c, maar ik zie volgens mij boost. heb je predictive cycle prevention aan ? Dan wordt hij geboost omdat je anders gaat pendelen. Van 29c naar 31c, is grote indicatie op te weinig afgifte vs min vermogen. Zet predictive boosting uit, maar dan gaat hij pendelen op min vermogen. Je moet dus wat aan je afgifte doen. Je kan nu ook met wat hoger temp stoken.

Doe als test even AA uit, en stook met Ta = 31, of 31.5 net zo lang tot het niet meer pendelt. Of probeer hybrid*. Maar als je beneden en boven al open heb en niet meer wil openen, dan zul je in flow temp omhoog moeten.

Heb je wat log entries dan kan je precies zien wat er gaande is.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ja predictive cycle prevention staat aan. De log staat in pm.

Ik zal hybrid* eens proberen. Dank!

• xoror
  • Niet online
Je heb gewoon te weinig afgifte voor het profiel wat je gekozen heb, je zult naar een hoger profiel moeten of de laatste verdieping ook openen.

Je moet in de simulator kijken met welk profiel je nu aan 31-32c Ta zit, die heb je nodig ws.

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:29
xoror schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:32:
@ricvee Nee, gewoon flashen de ota via web interface
Zojuist gedaan. Hij zei dat het succesvol was, maar ik kan hem niet meer pingen op het vastgezette adres.

Mis ik nog ergens een stap?

[ Voor 5% gewijzigd door ricvee op 16-11-2025 12:16 ]

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
@ricvee gok dat wifi instellingen weg zijn, omdat je nu naar mijn OTA bent gegaan. (als je zelf compiled dan geef je ze mee in secrets.yaml, maar nu gebruik je generiek, dus moet je even 1x instellen)

Als het goed is zie je een wifi hotspot waar je wifi kan invullen, en dan zal hij weer moeten werken.

Als het niet werkt, doe dan factory install https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 16-11-2025 12:19 ]

• ricvee
xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:19:
@ricvee gok dat wifi instellingen weg zijn, omdat je nu naar mijn OTA bent gegaan. (als je zelf compiled dan geef je ze mee in secrets.yaml, maar nu gebruik je generiek, dus moet je even 1x instellen)
Dat was het idd! Bedankt!

• ricvee
Web interface is weer terug, maar dit staat in het log-scherm:
12:28:23 [W] [ecodan.component:128]

No reply received from the heatpump in the last 2 minutes, going to reconnect...

• xoror
  • Niet online
heb je proxy image gebruikt? want je gebruikt nog de pcb

• ricvee
Pffffff, dat was een beetje dom van me!
Bedankt weer, hij loopt nu weer als vanouds.

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:44:
Pffffff, dat was een beetje dom van me!
Bedankt weer, hij loopt nu weer als vanouds.
Hahaha. ja zit er aan te denken om msg te updaten met 'did you install the correct firmware proxy/non-proxy?'

mooi dat het werkt, heb je tenminste snellere refreshrates en hoef je nooit meer zelf te klooien met compilatie

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:55:
[...]

Hahaha. ja zit er aan te denken om msg te updaten met 'did you install the correct firmware proxy/non-proxy?'

mooi dat het werkt, heb je tenminste snellere refreshrates en hoef je nooit meer zelf te klooien met compilatie
Valt me op dat ik met de proxy het aantal starts en de fan speed niet meer doorkrijg ;).

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:15:
[...]

Valt me op dat ik met de proxy het aantal starts en de fan speed niet meer doorkrijg ;).
Dat klopt in proxy zijn we passief, en vragen we geen services codes op. Weet niet of melcloud in de war raakt als we die cmds tussendoor doen namelijk

• ricvee
Ik krijg gelukkig het aantal starts en de fan speed nog steeds gewoon door.

• ricvee
Das waar

• xoror
  • Niet online
@Miezie Alhoewel ik denk dat het wel werkend gemaakt kan worden. Ik kan de melcloud 5s even blokkeren, want zo duur zijn de service calls per stuk namelijk

Als iedereen op Frank zit dan misschien keer naar kijken :p

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 16:48
Ik probeer de wifi settings te veranderen maar ik krijg dit niet voor elkaar via: https://web.esphome.io/?dashboard_install
Heeft iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• xoror
  • Niet online
mgroen81 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:47:
Ik probeer de wifi settings te veranderen maar ik krijg dit niet voor elkaar via: https://web.esphome.io/?dashboard_install
Heeft iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?
Welke settings ? het werkt alleen in google chrome he?
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 16:48
Ik wil de AP veranderen.
Oh het werkte eerder in altijd in Edge. Edge staat ook vermeld in DOCS. Ik ga een andere browser proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door mgroen81 op 16-11-2025 14:52 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:12:
@Miezie Alhoewel ik denk dat het wel werkend gemaakt kan worden. Ik kan de melcloud 5s even blokkeren, want zo duur zijn de service calls per stuk namelijk

Elke 5 minuten 5s die call doen ofzo of enkel als de pomp z’n werk doet elk uur ofzo. Meer dan genoeg…

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:12:

Vraag me af wat Melcloud nu nog voor meerwaarde heeft met de esp. Heb in de esp al 100x meerwaarde gezien dan ooit in al die jaren met melcloud. Denk er aan om binnenkort melcloud af te koppelen. Maar wil altijd overal een backup hebben, moch HA eens serieus onderuit gaan.

• xoror
  • Niet online
mgroen81 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:51:
Ik wil de AP veranderen.
Oh het werkte eerder in altijd in Edge. Edge staat ook vermeld in DOCS. Ik ga een andere browser proberen.
Edge werkt ook idd, je kan helaas niet resetten. Makkelijkst is even afkoppelen en aansluiten en een factory firmware flashen, dan kan je alles instellen.

@Miezie De call is het probleem niet, maar melcloud initieert alles, dan moet ik muten voor 5s om de master rol op de cn105 over te nemen. Dat is een beetje gedoe

@peterpijpelink Verkoop melcloud en koop een atom s3 als backup ?! Van melcloud home (die nieuwe) wordt je ook niet heel vrolijk van

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 16-11-2025 15:00 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

peterpijpelink schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:56:
[...]

Vraag me af wat Melcloud nu nog voor meerwaarde heeft met de esp. Heb in de esp al 100x meerwaarde gezien dan ooit in al die jaren met melcloud. Denk er aan om binnenkort melcloud af te koppelen. Maar wil altijd overal een backup hebben, moch HA eens serieus onderuit gaan.
Dan kan je beter de backup van home assistant goed inregelen dan vertrouwen op een cloud dienst…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:57:
[...]

Edge werkt ook idd, je kan helaas niet resetten. Makkelijkst is even afkoppelen en aansluiten en een factory firmware flashen, dan kan je alles instellen.

@Miezie De call is het probleem niet, maar melcloud initieert alles, dan moet ik muten voor 5s om de master rol op de cn105 over te nemen. Dat is een beetje gedoe
Ah ja, dan zal je denk ik ook elke keer een mail krijgen over een outage. Gezellig :).

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Miezie schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:57:
[...]

Dan kan je beter de backup van home assistant goed inregelen dan vertrouwen op een cloud dienst…
eh ja, snapshot van de vm iedere 4 uur, Time Machine vanuit HA naar nas, backup naar onedrive, Synology en sync naar Hetzner Nextcloud. Backups kan je nooit genoeg hebben idd. Maar meer als hardware ineens dood gaat doen, dat is iets wat zomaar een paar dagen kan duren.

• xoror
  • Niet online
@Miezie Ja precies, al denk ik dat ik hem wel 5s kan blokkeren. Hij retried and spammed de bus als hij geen antwoord krijgt, en geeft het na 1 minuut. op. Dus ik gok dat het wel moet lukken, maar goed even kijken of we nog veel proxy users hebben, want ik had het idee dat het een uitstervend ras was/is.

Die outage, kan ik trouwens afvangen ;P ik weet welke bit hij daarvoor zet, dus dat zou ik zelf ook kunnen faken

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 16-11-2025 15:02 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:57:
[...]
@peterpijpelink Verkoop melcloud en koop een atom s3 als backup ?! Van melcloud home (die nieuwe) wordt je ook niet heel vrolijk van
Begreep dat die home eindelijk is wat ze al jaren beloven, de huidige app van melcloud is gericht op bedrijven en bedrijfsomgevingen. Ik was er klaar mee toen ze energieverbruik uit gingen zetten voor consumenten terwijl het wel gewoon beschikbaar is. Dus ja, binnenkort afkoppelen en dan in de lade.

• xoror
  • Niet online
melcloud home heeft heel veel minder data, echt gereduceerd tot basic data.

@Miezie @peterpijpelink Zo heb ik dus een odroid m1s als backup voor HA, die zo te switchen is als de huidige odroid dood is.

[ Voor 46% gewijzigd door xoror op 16-11-2025 17:53 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:05:
@Miezie @peterpijpelink Zo heb ik dus een odroid m1s als backup voor HA, die zo te switchen is als de huidige odroid dood is.
Ik maak me niet zo druk over een uitval, backup is geregeld. Vervangende hardware zo gehaald.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:24
@xoror Als ik de AA onder en boven begrenzing beide op 50 zet voor Z1, wordt dat effectief de vaste aanvoertemp toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Quitoo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-11 22:08
Hallo, ik heb een vergelijkbaar verschijnsel als peperpijpelink wat ik niet helemaal begrijp. De temperatuur van mijn warmtepomp fluctueerde behoorlijk. Na het uitzetten van de short cycle prevention is het fluctueren opgehouden, maar is ook mijn warmtepomp uitgegaan (lijkt me niet de bedoeling met deze buitentemperatuur).

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Kan ik short cycle prevention beter uitlaten als het voor problemen zorgt of moet ik het anders instellen?

Wat gegevens:
- Setpoint bias: 0.0
- Profiel: underfloor heating (nieuwbouwhuis van 2 jaar oud)
- Outside temp: 2C
- Target setpoint: 21C
- Huidige temperatuur binnen: 20,8C

**EDIT: ik zie nu dat om stipt 8 uur de temperatuur setpoint terug was gezet naar 8C (niks terug te zien in de logs :'( ), dat verklaarde het 1 en ander. Enig idee hoe het kan dat hij juist gaat fluctueren als de short cycle prevention aan staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u0S41l66yvAFXUJaGg4m35z2s8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xw15LI47U8IgolFtC06qGRfS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Quitoo op 17-11-2025 21:49 ]

• xoror
  • Niet online
@Quitoo Dat is een afgifte probleem. Hij boost omdat je tegen pendel grens aan zit. Dus wp kan zijn min vermogen niet kwijt. Als je het uitzet pendelt hij. Je moet wel zorgen dat voldoende afgifte heb.

Dus zorgen dat alle groepen open laten. Na-regeling uit, of zodaning inrichten dat beneden altijd open is (grootse zone) en je min vermogen kan opnemen.

Wat is je flow rate verder en plot evt een grafiek van de estimated output
Wat voor thermostaat gebruik je? en hoe heb je de feedback loop (Stap 2+3 ingeregeld)
plot ook binary_sensor.ecodan_heatpump_short_cycle_predictive_boost_active dan kan je zien dat hij de Ta heeft verhoogd.

De esp zet nooit uit zichzelf setpoint van kamer, dus iets anders heeft dat gedaan. Heb je wellicht thermostaat off gedaan ?

Dus wat voor unit heb je, en hoe is het ingeregeld. Wat draaide je hiervoor ? Want dan had je dit probleem ook.

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 17-11-2025 22:15 ]

• Quitoo
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb enkel vloerverwarming op de begane grond (1 zone) en draaide hiervoor de compensatieregeling van Mitsubishi zonder problemen. Volgens mij staat alles open.

Verder heb ik alleen een domme bedraade thermostaat die aan mn warmtepomp heb gekoppeld. Ik heb ook de ESP thermostaat gekoppeld, maar gebruik die niet, enkel een vaste setting via HA. De temperatuursensor gebruik ik via HA (stap2+3) en lijkt netjes te updaten.

Flow rate en ouput ziet er zo uit. cyclus lijkt weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNMQOfWhKuNEvOz8QcLUeKclF4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nqaHpjlA1rrrqvN3L1TnxuSa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Quitoo op 17-11-2025 22:26 ]

• xoror
  • Niet online
Kan je die volgende 2 sensoren ook plotten ? (je heb wel de feedback source op HA/rest gezet right?)
number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_setpoint_value

Ik heb idee dat hij niet goed ingesteld staat

edit: heb je nieuwe afbeelding bekeken en ik denk dat ik zie waarom hij pendelt.
installeer deze laatste pre-release (kies de juiste ota en flash hem via http://esp ip)
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-17.05

Hij pendelt omdat de Ta >= 2.0c graden boven setpoint komt. Dan gaat hij stoppen. In de laatste release zit hier een bewaking op. Ik snap alleen niet waarom hij blijft klimmen met vloer verwarming, maar als je die bovenste 2 sensoren kan posten kan ik meer zien

[ Voor 48% gewijzigd door xoror op 17-11-2025 22:34 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:25:
Kan je die volgende 2 sensoren ook plotten ? (je heb wel de feedback source op HA/rest gezet right?)
number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_setpoint_value

Ik heb idee dat hij niet goed ingesteld staat

edit: heb je nieuwe afbeelding bekeken en ik denk dat ik zie waarom hij pendelt.
installeer deze laatste pre-release (kies de juiste ota en flash hem via http://esp ip)
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-17.05

Hij pendelt omdat de Ta >= 2.0c graden boven setpoint komt. Dan gaat hij stoppen. In de laatste release zit hier een bewaking op. Ik snap alleen niet waarom hij blijft klimmen met vloer verwarming, maar als je die bovenste 2 sensoren kan posten kan ik meer zien
bij mij hielp testen met setpoint bias en mijn danfos pomp voor de vloerverwarming van Auto Adapt naar vol vermogen te zetten. Verder pompsnelheid op 5. Ben nu nog aan testen en afstellen. Leer een hoop van @xoror :)

• xoror
  • Niet online
Hij heeft een ander issue, zijn Ta stijgt zonder te stabiliseren tot 2c boven setpoint, dan stopt de compressor vanzelf. Daar heb ik wat voor gemaakt in de laatste pre-release, maar moet even begrijpen waarom hij blijft stijgen. Dat kan eigenlijk alleen als stap 2 en 3 niet goed zijn gok ik.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

is het een idee dat we een yaml kaart maken met alle sensoren en waardes die je wilt zien? Dan kan je sneller diagnose stellen. Kaart maken in engels en Nederlandse versie van de esp.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-11 22:11
@xoror even benieuwd wat jij nu verbruikt met de koudere dagen. Gisteren was mijn verbruik 11,5kWh elektra.

Waar zat jij op?

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:04:
@xoror even benieuwd wat jij nu verbruikt met de koudere dagen. Gisteren was mijn verbruik 11,5kWh elektra.

Waar zat jij op?
19.69 verbruik bij 103 opgewekt Ben de laatste 2 dagen gewoon door aan het verwarmen in de nacht. Is niet echt nodig, maar wel comfort (en was defrost aan testen)

AA heeft de boel strak op 22c gehouden. Hoeveel had je opgewekt? Nog AA gebruikt of vaste Ta?

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 07:31 ]

• Breud
je bedoelt geen nachtverlaging meer?

ik heb ook geen nachtverlaging. Gebruik AA met delta T methode nu. Ik vind de aanvoer wel wat aan de lage kant nu (26,5), maar ik zal de simulatie even nalopen om te kijken of het klopt.

ik heb gisteren 52,72 opgewekt bij een verbruik van 11,07. Dag COP van 4.76

• xoror
  • Niet online
@Breud Ja, verschil is denk ik dat jij 21.5 stookt en ik 22.
COP is vrij vergelijkbaar dus. Probeer de laatste pre-release (release ik ergens vandaag, die doet iets. hogere temp omdat we niet meer afronden op halve graden. De ruimte regeling doet dat ook niet, en hij kan er prima mee omgaan (al paar dagen gedraaid hier).

Maar blijft het huis warm? Dat is eigenlijk het belangrijkst. De Ta is grotendeels bepaald door return temp en in mindere mater error en buiten temp.

Je kan tijdens run even bijsturen met +0.1 a 0.2 bias, als je het te koud vind.
Probeer anders https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-17.05

• Quitoo
@xoror Zover ik kan zien lijkt alles goed ingesteld, zie je iets raars? Ik heb hem geupdate naar de laatste versie, even kijken vandaag of dit helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT1qqyUdH1UjpO8JhRMaHp9a82M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2zoAfb3MeCZ13KZTlWnLYwr.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JWJRp-C5qdIJ8qFOXl-jkEIjnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wu9TPvrefn9bdKy6SN5Ld2DD.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Quitoo is nog steeds pendelen. Is dit met de laatste build ? Ik zou verwachten dat het stopt
Settings zien goed uit. Ik begrijp nog niet zo goed waarom hij de Ta zo laat oplopen

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 08:34 ]

• Quitoo
Nee, deze heb ik zojuist geïnstalleerd. Zal over een paar uurtjes even kijken hoe het loopt

• xoror
  • Niet online
Quitoo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:35:
Nee, deze heb ik zojuist geïnstalleerd. Zal over een paar uurtjes even kijken hoe het loopt
Als je http://esp_ip gaat, zie je ook logging, zou je die kunnen copy pasten en hier plakken voor een uur ?
Dus na 1 uur even copy pasten :)

Je flow rate is wel wat aan de lage kant voor vloerverwarming, staat de pomp al op stand 5? Welke buiten en binnen unit heb je?

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 08:38 ]

• Breud
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:30:
@Breud Ja, verschil is denk ik dat jij 21.5 stookt en ik 22.

Maar blijft het huis warm? Dat is eigenlijk het belangrijkst. De Ta is grotendeels bepaald door return temp en in mindere mater error en buiten temp.

Je kan tijdens run even bijsturen met +0.1 a 0.2 bias, als je het te koud vind.
Probeer anders https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-17.05
bijna een dubbel verbruik voor een halve graden extra. Ik laat 't lekker op 21,5. In ieder geval tot mijn vrouw begint te klagen :)

ik doe op dit moment nog niets met de bias. Zit daar bepaalde logica achter wanneer te gebruiken en kunnen we dat met een automation evt. sturen? Ik wacht wel even op je nieuwe major release en trek hem dan wel automatisch home assistant binnen.

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:03:
Je kan ook vrij eenvoudig een switch/knop in HA maken die setpoint 1min naar 55c gooit, en daarna weer terug.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
boost_warmwater:
  alias: "Boost Warmwater"
  icon: "mdi:water-boiler-plus" 
variables:
    old_setpoint: "{{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_dhw_climate', 'temperature') }}"

sequence:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        temperature: 55
      target:
        entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate
    - delay:
        minutes: 2
      data:
        temperature: "{{ old_setpoint }}"
      target:

Deze knop kan je dan eenvoudig in HA op een bepaalde tijd laten indrukken. (en ook handmatig triggeren)

En anders het week schema 'feature' gebruiken, zodra hij in het venster komt gaat sww aan.
@xoror Heb je nog een tip hoe ik deze makkelijk kan overnemen? Zodat ik mijn Automation 'Set forceer sww' kan vervangen.

Ik loop nu tegen deze error aan:

Configuration error
Cannot read properties of undefined (reading 'startsWith')

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• xoror
  • Niet online
@Breud Lees punt 4. https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14934276 Je moet het zien als een soort virtuele setpoint override. Een hele simpele switch om te sturen. Maar als AA goed werkt gewoon zijn ding laten doen. Dit is meer als je dynamisch tarief heb en daarop wil inspelen (of zoals nu je net te fris vindt en handmatig even harder laten werken)

Over dat verbruik, ja dit jaar doe ik meer op comfort, want ik had afgelopen jaar 1500 kWh overschot, en daar krijg ik vrijwel niets voor terug. Nu ik nog een jaar kosteloos salderen heb, ga ik zoveel mogelijk opmaken, dus lekker comfort mode stoken zeg maar :+

• xoror
  • Niet online
StephanS1984 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:41:
[...]

@xoror Heb je nog een tip hoe ik deze makkelijk kan overnemen? Zodat ik mijn Automation 'Set forceer sww' kan vervangen.

Ik loop nu tegen deze error aan:

Configuration error
Cannot read properties of undefined (reading 'startsWith')
settings > automations and scenes / script
dan create script en erin plakken ??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
mode: restart
sequence:
  - variables:
      old_setpoint: "{{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_dhw_climate', 'temperature') }}"
    target:
    data:
  - delay:
      hours: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    target:
    data:

daarna moet je script triggeren via button of andere automation
script.boost_warmwater

via knopje wordt het zoiets
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: button
name: Boost Warmwater
icon: mdi:water-boiler-plus
tap_action:
  action: call-service
  service: script.boost_warmwater
show_state: false

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:11:
[...]

settings > automations and scenes / script
dan create script en erin plakken ??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
mode: restart
sequence:
  - variables:
    target:
    data:
  - delay:
      hours: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    target:
    data:

daarna moet je script triggeren via button of andere automation
script.boost_warmwater

via knopje wordt het zoiets
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: button
name: Boost Warmwater
icon: mdi:water-boiler-plus
tap_action:
  action: call-service
  service: script.boost_warmwater
show_state: false
Top, dat werkt. bedankt!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• xoror
  • Niet online
Nieuwe release getagged met wat defrost verbeteringen (net op tijd voor komende defrosts)
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2025-11-18.01
- Merge short cycle into auto adaptive yaml. (update your `ecodan-esphome.yaml`.
- AA: Allow different heating min/max flow limits for z1/z2
- Predictive: Make high delta T threshold configurable [1 - 3] in steps of 0.5c
- Experimental: Allow 0.1c resolution in climate and AA flow setpoints. (The official AA also does 0.1c during AA)
- Fix incorrect last_defrost_time init value, causes incorrect defrost handling
- AA: Allow defrost mitigation to be turned off (default on)
- AA: Limit max step down step size to 1.0c (was: 1.5c), Also monitor on change feed temp to ensure limits are enforced
- AA: When we are nearing setpoint (0.5c), lower effect of cold factor

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 11:41 ]

• Breud
ik zal deze installeren, maar wat wordt bedoeld met de eerste regel:

Merge short cycle into auto adaptive yaml. (update your ecodan-esphome.yaml. Also add the optimizer to the component list.

overigens is het vandaag goed koud in Meerssen. Dagverbruik staat al op 10kWh :)

• xoror
  • Niet online
@Breud die opmerking is alleen voor mensen die zelf compileren. Dus van jou niet meer van toepassing.
hier staat de teller ook op 10.26kWh

• ricvee
@xoror Over de updates: krijg ik daar een melding over in HA?
Of moet ik OTA updaten vanuit de webinterface vd ESP?

• xoror
  • Niet online
@ricvee ik heb niets voor gemaakt op de esp zelf, in HA kan je als het goed is de update applyen
komt vanzelf, even geduld of refresh

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:37

Zjemm

...

die Auto-Adaptive: Defrost Mitigation, staat default op ON
maar als je geen AA gebruikt moet die op off neem ik aan

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
Als er Auto-adaptive voor staat is het meestal alleen voor AA mode.
Heeft geen effect als je niet gebruikt. (want we verminderen daar morgen tot min delta T van profiel als we defrost weer zitten). De min delta T werkt niet in andere mode

• Quitoo
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:37:
[...]

Als je http://esp_ip gaat, zie je ook logging, zou je die kunnen copy pasten en hier plakken voor een uur ?
Dus na 1 uur even copy pasten :)

Je flow rate is wel wat aan de lage kant voor vloerverwarming, staat de pomp al op stand 5? Welke buiten en binnen unit heb je?
Pompsnelheid staat op 5 inderdaad (nooit iets aan veranderd). Ik heb de logs toegevoegd, het lijkt nu wel stabiel te werken met de update van vanmorgen en de aanvoertemperatuur is ook een stuk hoger wat goed is aangezien mijn kamertemperatuur flink aan het zakken was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IWR2P81D6vSy-OIQ8L8fxjtbc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSfV5ah2j4DK9CqZXyJCNnSB.png?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
11:59:33    [I] [short_cycle:821]   
Compressor STOP detected
11:59:33    [D] [short_cycle:770]   
Running compressor stop logic...
12:00:29    [D] [auto_adaptive:373] 
System is busy (DHW, Defrost, or Lockout). Exiting.
12:01:44    [D] [auto_adaptive:834] 
Compressor start: triggering auto-adaptive loop.
12:01:44    [D] [auto_adaptive:373] 
System is busy (DHW, Defrost, or Lockout). Exiting.
12:09:54    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 30.50°C to prevent compressor stop! (Delta 1.10°C below actual feed temp), original calc: 30.40°C
12:09:54    [D] [auto_adaptive:121] 
CMD: Set Dependent Heat Flow -> 30.5°C (30.4°C)
12:10:27    [D] [auto_adaptive:438] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.25, min delta T: 2.69, max delta T: 6.00
12:10:27    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.3, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.0, Outside=5.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
12:10:27    [D] [auto_adaptive:332] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 31.40°C (Return: 26.5, Scaled  delta T: 4.98, error factor: 0.69, linear: 0, boost: 0.0)
12:10:27    [D] [auto_adaptive:121] 
CMD: Set Dependent Heat Flow -> 31.4°C (30.5°C)
12:20:27    [D] [auto_adaptive:438] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.25, min delta T: 2.69, max delta T: 6.00
12:20:27    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.4, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.5, Outside=5.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
12:20:27    [D] [auto_adaptive:332] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 31.80°C (Return: 27.0, Scaled  delta T: 4.83, error factor: 0.65, linear: 0, boost: 0.0)
12:20:27    [D] [auto_adaptive:121] 
CMD: Set Dependent Heat Flow -> 31.8°C (31.4°C)
12:30:28    [D] [auto_adaptive:438] 
12:30:28    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.4, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.0, Outside=5.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
12:30:28    [D] [auto_adaptive:332] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 31.80°C (Return: 27.0, Scaled  delta T: 4.83, error factor: 0.65, linear: 0, boost: 0.0)
12:40:27    [D] [auto_adaptive:438] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.20, min delta T: 2.60, max delta T: 6.00
12:40:28    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.4, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.0, Outside=6.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
12:40:28    [D] [auto_adaptive:332] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 31.80°C (Return: 27.0, Scaled  delta T: 4.80, error factor: 0.65, linear: 0, boost: 0.0)
12:50:27    [D] [auto_adaptive:438] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.20, min delta T: 2.60, max delta T: 6.00
12:50:27    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.4, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.5, Outside=6.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
12:50:27    [D] [auto_adaptive:332] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 31.80°C (Return: 27.0, Scaled  delta T: 4.80, error factor: 0.65, linear: 0, boost: 0.0)
13:00:27    [D] [auto_adaptive:438] 
13:00:27    [D] [auto_adaptive:258] 
Processing Zone 1: Room=20.4, Target=21.0, Actual Feedtemp: 29.0, Outside=6.0, Bias=0.7, heating: 1, cooling: 0
13:00:27    [D] [auto_adaptive:332] 

• xoror
  • Niet online
@Quitoo Regeling is nog wel wat nerveus, maar dat komt omdat je nu steeds gered wordt door de bewaking: (actual flow - requested flow) <= 1. De rode lijn is wat wij instellen (ziet er goed stabiel uit), je wp is wat nerveus voor mijn gevoel.

Welke unit heb je? Want hij je zit op 2kW te out putten, dat is echt heel laag. Dat is het probleem denk ik, je bent tegen min vermogen aan het draaien, de WP kiest dan vanzelf hogere TA om warmte kwijt te kunnen.

Je zou ook eens kunnen kijken of UFH* profile (dus lineair) beter werkt. Kijk of je dan strakkere lijn krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 13:32 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Zojuist de update uitgevoerd vanuit HA, in HA lijkt alles te werken, de webbrowser reageert niet, blanco pagina. Safari en chrome getest. ESP is wel up en op goede ssid. Meer mensen zien dit?

• xoror
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:27:
Zojuist de update uitgevoerd vanuit HA, in HA lijkt alles te werken, de webbrowser reageert niet, blanco pagina. Safari en chrome getest. ESP is wel up en op goede ssid. Meer mensen zien dit?
Apart hij doet het hier ook niet, Ik gok dat het met cloudflare te maken heeft, maar ik snap niet waarom de webserver naar cloudflare moet tbh, misschien update check oid. Dit werkte vanochtend prima namelijk

edit: hmm ja is cloudflare, hij doet een call naar esphome.io voor wat js. das ook wel bagger

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 14:35 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:36
Vraagje, nu de xoror sw voor cn105 nog even op zich laat wachten probeer is deze sw op de cn105 te plaatsen,
https://github.com/F1p/Mi...-Protocol-Decode/releases
https://github.com/F1p/Mi...AN_Bridge_Gen2_v6.5.0.bin

Na flashen en updaten wifi gaat de led van blauw naar groen en daarna naar geel/wit en heb ik geen enkele communicatie meer met de cn105. Wat gaat hier mis?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• xoror
  • Niet online
@corsat Je kan het hem zelf vragen https://github.com/F1p/Mi...otocol-Decode/discussions

oranje wit is geen MQTT verbinding, je heb mqtt nodig.
Maar je kan het even 10 a 15m laten draaien, als je data in je melcloud ziet dan weet je dat het werkt. En dan moet je mqtt installeren in HA.

Dus je kan al testen of het werkt.
Je kan ook telnet ip doen voor debug

[ Voor 57% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 15:37 ]

• Nakedape22o2
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:45
@xoror Welke instelling (auto_adapt:140) boost/limit nu eigenlijk de flow temperatuur? de calc_flow daalt al een uur, maar H/C blijft 34.50...
afgifte is tot nu toe nooit een probleem geweest; nog geen short cycle ingreep gehad

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
15:17:51    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 34.50°C to prevent compressor stop! (Delta 1.30°C below actual feed temp), original calc: 34.20°C
15:17:52    [D] [auto_adaptive:121] 
CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.5°C (34.2°C)
15:27:48    [D] [auto_adaptive:448] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.20, min delta T: 6.00, max delta T: 6.00
15:27:48    [D] [auto_adaptive:259] 
Processing Zone 1: Room=20.0, Target=20.0, Actual Feedtemp: 35.5, Return temp: 30.5, Outside=6.0, Bias=0.0, heating: 1, cooling: 0
15:27:48    [D] [auto_adaptive:281] 
Effective delta T: 2.25, Effective cold factor: 0.00, dynamic min delta T: 2.25, max delta T: 6.00, error factor: 0.00, linear profile: 1
15:27:48    [D] [auto_adaptive:330] 
Z1 HEATING (boost adjustment): boost: 1.5°C, calcluated_flow: 32.70°C, actual_flow: 35.50°C
15:27:48    [D] [auto_adaptive:343] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 34.20°C (boost: 1.5)
15:27:48    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 34.50°C to prevent compressor stop! (Delta 1.30°C below actual feed temp), original calc: 34.20°C
15:37:48    [D] [auto_adaptive:448] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.20, min delta T: 6.00, max delta T: 6.00
15:37:48    [D] [auto_adaptive:259] 
Processing Zone 1: Room=20.0, Target=20.0, Actual Feedtemp: 35.5, Return temp: 30.5, Outside=6.0, Bias=0.0, heating: 1, cooling: 0
15:37:48    [D] [auto_adaptive:281] 
Effective delta T: 2.25, Effective cold factor: 0.00, dynamic min delta T: 2.25, max delta T: 6.00, error factor: 0.00, linear profile: 1
15:37:48    [D] [auto_adaptive:330] 
Z1 HEATING (boost adjustment): boost: 1.5°C, calcluated_flow: 32.70°C, actual_flow: 35.50°C
15:37:48    [D] [auto_adaptive:343] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 34.20°C (boost: 1.5)
15:37:48    [W] [auto_adaptive:140] 
15:47:48    [D] [auto_adaptive:448] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.25, min delta T: 6.00, max delta T: 6.00
15:47:48    [D] [auto_adaptive:259] 
Processing Zone 1: Room=20.0, Target=20.0, Actual Feedtemp: 35.5, Return temp: 31.0, Outside=5.0, Bias=0.0, heating: 1, cooling: 0
15:47:48    [D] [auto_adaptive:281] 
15:47:48    [D] [auto_adaptive:343] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 33.20°C (boost: 0.0)
15:47:48    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 34.50°C to prevent compressor stop! (Delta 2.30°C below actual feed temp), original calc: 33.20°C
15:57:48    [D] [auto_adaptive:448] 
[*] Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1, cold factor: 0.25, min delta T: 6.00, max delta T: 6.00
15:57:48    [D] [auto_adaptive:259] 
Processing Zone 1: Room=20.0, Target=20.0, Actual Feedtemp: 35.5, Return temp: 30.5, Outside=5.0, Bias=0.0, heating: 1, cooling: 0
15:57:48    [D] [auto_adaptive:281] 
15:57:48    [D] [auto_adaptive:343] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 32.70°C (boost: 0.0)
15:57:48    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 34.50°C to prevent compressor stop! (Delta 2.80°C below actual feed temp), original calc: 32.70°C
16:07:48    [D] [auto_adaptive:448] 
16:07:48    [D] [auto_adaptive:259] 
Processing Zone 1: Room=20.0, Target=20.0, Actual Feedtemp: 35.5, Return temp: 30.5, Outside=5.0, Bias=0.0, heating: 1, cooling: 0
16:07:48    [D] [auto_adaptive:281] 
16:07:48    [D] [auto_adaptive:343] 
Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 32.70°C (boost: 0.0)
16:07:48    [W] [auto_adaptive:140] 
Flow limited to 34.50°C to prevent compressor stop! (Delta 2.80°C below actual feed temp), original calc: 32.70°C

• xoror
  • Niet online
@Nakedape22o2 Je wordt overeind gehouden door de bewaking van: (actual flow - requested flow) <= 1
Als die > 1.5c komt dan krijg je een compressor stop.

De calculated flow is 2 a 3 graden onder wat hij zelf hanteert zo te zien. Je heb of een profiel te laag gekozen of je naregeling is aan het klooien zodat je te weinig afgifte heb. Dit is een redmiddel om de flow buiten de compressor stop grenzen te houden

Sommige units kunnen wel delta van 1.5c, maar ik het generiek gehouden op 1c. Dat is veiliger. Je kan beter niet op het randje zitten.

Controleer estimated output, flow, kijk of er groepen dicht zijn. Check of de estimated output bij deze temp bij je min vermogen zit.

• Nakedape22o2
@xoror Dank voor je reactie.
Ik heb geen naregeling. Het min vermogen bij A2 zou 3.2 kW zijn en het est. output nu 7,5kW.

Ik zal een hoger profiel kiezen en testen.

Dank

• xoror
  • Niet online
@Nakedape22o2 hmm welke flow rate ?
7.5 is te hoog voor min vermogen. Het punt is dat je 32.7 instelt, maar hij (de FTC) hanteert zelf 34.5, dwz hij wil niet naar 32.5. Meestal heeft niet genoeg warmte afname als oorzaak.

Is dat min vermogen bij Ta=35?

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 16:36 ]

• xoror
  • Niet online
Is dit net na een SWW run oid ? Dat het warme water nog daalt?
@Nakedape22o2 Ik wacht ik zie het denk ik al. Heb je toevallig wireless thermostat?
Je setpoint is al gehaald, en hij verwarmd nog door. Ws is de kamer op temp en kan niet genoeg opnemen.

Hij had hier af moeten slaan.

[ Voor 64% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 16:39 ]

• Nakedape22o2
@xoror HA geeft 24 a 25l/min aan en de 2e pomp (na buffervat) staat op max en doet momenteel vergelijkbaar. Ik stel overigens zelf niks in, alleen de gewenste ruimtetemperatuur, maar eens dat dT van 5 nu te hoog zou moeten zijn. Vandaar dat ik even check.

Mogelijk vergis ik me in min vermogen, maar volgens onderstaande is het bij A2W35 inderdaad 3.2kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fK3vCOKos2MO0dKpMa6OkbtuR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WHz0lEbXy4TVNTkalKek3UJ7.png?f=fotoalbum_large

Nee, vandaag geen SWW run gehad.

Ja klopt, ik heb de wireless van Mitsubishi zelf en merkte inderdaad op dat hij door blijft warmen bij het bereiken van het setpoint

[ Voor 10% gewijzigd door Nakedape22o2 op 18-11-2025 16:42 ]

• xoror
  • Niet online
@Nakedape22o2 Het probleem is ws je thermostaat.
Als bij dicht bij of over setpoint zijn, gaan we terug naar min delta T van het profiel met het idee dat de kamer al op temp is en heel langzaam aan verwarmen tot de thermostaat uitspringt.

Maar die @#@%# wireless thermostaten stoppen pas bij +1c. Je kan een bias van +1c instellen om dat te compenseren.

Normaal stopt je verwarming pas bij setpoint +1c of niet ?
In dat geval kan je het huidige profiel aanhouden en met +1c bias werken. Dan gaat hij doorverwarmen tot setpoint + 1c

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 16:45 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:36
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:19:
@corsat Je kan het hem zelf vragen https://github.com/F1p/Mi...otocol-Decode/discussions

oranje wit is geen MQTT verbinding, je heb mqtt nodig.
Maar je kan het even 10 a 15m laten draaien, als je data in je melcloud ziet dan weet je dat het werkt. En dan moet je mqtt installeren in HA.

Dus je kan al testen of het werkt.
Je kan ook telnet ip doen voor debug
ok, maar wat bedoel je data zien in melcloud? Melcloud moet gewoon werken terwijl CN105 oranje wit kleurt. mqtt is al geactiveerd in HA dus wat moet er daarna gebeuren of krijg ik alle functionaliteiten via Melcloud?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Nakedape22o2
@xoror Dit is het eerste seizoen dat ik de WP gebruik, maar daar leek het de afgelopen tijd wel op.
ik zal een bias van +1 zetten en even kijken wat dat doet
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:44:
@Nakedape22o2 Het probleem is ws je thermostaat.
Als bij dicht bij of over setpoint zijn, gaan we terug naar min delta T van het profiel met het idee dat de kamer al op temp is en heel langzaam aan verwarmen tot de thermostaat uitspringt.

Maar die @#@%# wireless thermostaten stoppen pas bij +1c. Je kan een bias van +1c instellen om dat te compenseren.

Normaal stopt je verwarming pas bij setpoint +1c of niet ?
In dat geval kan je het huidige profiel aanhouden en met +1c bias werken. Dan gaat hij doorverwarmen tot setpoint + 1c

• xoror
  • Niet online
@corsat Als je de adapter gewoon aanhangt en inplugged ook al is hij geel oranje, laat hem dan 10m draaien.

Als de proxy werkt (en dat willen we testen), dan krijg je in je melcloud app data na minuut of 10. Dan weet je dat de proxy werkt. Verder moet je de mqtt inlog gegevens invullen ergens, gok http://esp_ip moet je wel wat in kunnen vullen

@Nakedape22o2 Ja dan verleg je het setpoint naar z'n echte, en zal hij doorverwarmen, en niet op min vermogen. Want dat geeft je problemen hier, je moet meer toevoegen.
Nadeel van de bias is dat je nu wel grotere error introduceert (waardoor hij aan het begin harder gaat verwarmen)

Maar goed dat je nu wordt opgevangen die die bewaking, anders was het instant compressor stop :(

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 18-11-2025 16:54 ]

• Nakedape22o2
Ah ja, misschien jouw 'slow morning start' dan maar activeren en na 12u de bias naar +1 zetten...
en een andere thermostaat overwegen :|

thnx
[b]

@Nakedape22o2 Ja dan verleg je het setpoint naar z'n echte, en zal hij doorverwarmen, en niet op min vermogen. Want dat geeft je problemen hier, je moet meer toevoegen.
Nadeel van de bias is dat je nu wel grotere error introduceert (waardoor hij aan het begin harder gaat verwarmen)

Maar goed dat je nu wordt opgevangen die die bewaking, anders was het instant compressor stop :(

• xoror
  • Niet online
@Nakedape22o2 Probeer even met +1 bias evt met 1 profiel lager om dat te dempen, een van de smooth step profielen.

Ik zal even kijken of ik wat slims kan maken voor die overshoots. Normaal is het geen ramp, maar omdat je kamer op temp is, kan die niet zoveel warmte opnemen, en is min delta T niet voldoende. Je kan ook gewoon huidige blijven draaien en vertrouwen op de bewaking, die zorgt wel dat je min bepaalde Ta moet instellen zodat de wp niet afslaat.

Je kan ook setpoint op 19.5 instellen, effectief is dat 20.5 en dan 0.5 bias.

• Nakedape22o2
@xoror Check, ga ik zo doen
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:05:
@Nakedape22o2 Probeer even met +1 bias evt met 1 profiel lager om dat te dempen, een van de smooth step profielen.

Je kan ook setpoint op 19.5 instellen, effectief is dat 21.5 en dan 0.5 bias.

• Quitoo
xoror schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:18:
@Quitoo Regeling is nog wel wat nerveus, maar dat komt omdat je nu steeds gered wordt door de bewaking: (actual flow - requested flow) <= 1. De rode lijn is wat wij instellen (ziet er goed stabiel uit), je wp is wat nerveus voor mijn gevoel.

Welke unit heb je? Want hij je zit op 2kW te out putten, dat is echt heel laag. Dat is het probleem denk ik, je bent tegen min vermogen aan het draaien, de WP kiest dan vanzelf hogere TA om warmte kwijt te kunnen.

Je zou ook eens kunnen kijken of UFH* profile (dus lineair) beter werkt. Kijk of je dan strakkere lijn krijgt.
Ik heb wat willekeurige data bekeken van de vorige winter en daar zat ik ook continu tussen de 1 en 2,5 kW output, dus dat verbaast me niet zoveel. Ik heb hem nu op UHF* gezet, even kijken wat dat voor verschil maakt.
Ik heb deze ecodan staan:
Buitenunit: SUZ-SWM40VA
Binnenunit: EHST20D-VM2DR1.UK

• xoror
  • Niet online
Quitoo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb wat willekeurige data bekeken van de vorige winter en daar zat ik ook continu tussen de 1 en 2,5 kW output, dus dat verbaast me niet zoveel. Ik heb hem nu op UHF* gezet, even kijken wat dat voor verschil maakt.
Ik heb deze ecodan staan:
Buitenunit: SUZ-SWM40VA
Binnenunit: EHST20D-VM2DR1.UK
Als dat ervoor ook zo was, dan zou ik het lekker zo laten. Maar proberen kan altijd, moet je kijken of dat wat beter gaat

• Zjemm

Zjemm

...

ik kan nu met de software van @xoror ook zien of er defrosts plaats vinden, nice. tot nu toe zijn de defrosts vrij kort ( paar minuten)
wat me opvalt is dat de compressor stopt tijdens defrosten.
doet de ecodan het defrosten electrisch? of met restwermte? ik zou verwachten dat de compressor net als bij koelen gebruikt word. kan je dat ook ergens uit ophalen uit de ESP?

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Je kan toch inzoomen ? Bij mij draait de compressor nog tot z'n 50% van het cyclus
zie voorbeeld https://github.com/gekkek...iscussioncomment-15011305

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror oh ja idd, ik zie het..... compressor loopt een tijdje door. dat zie je idd alleen als je inzoomed. Thnx

[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 19-11-2025 11:05 ]

opensecure.nl

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Wat een verschil die AA regeling zeg. Had eerst per ongeluk nog ruimteregeling aanstaan en vond dat de warmtepomp zijn onrustige gedrag maar lang vasthield en toen viel op dat ik de Operating Mode niet op Flow Temperature had gezet. Het uurtje erna draait zo ontzettend veel rustiger en stiller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lKmD7GnZZppHyL29-ENx0zbCDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1lKNCnnbXuPhX9LxbqUItMb1.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Takkeding hmm waarom vraagt mitsu RR zoveel vermogen
wat is je kamer setpoint vs huidige kamer temp ?

• Takkeding
  • Nu online
Toen 21 ruimtetemperatuur en 21,5 was de doeltemperatuur. Puur om 'm even aan te zetten en te kijken of hij rustiger zou lopen dan met ruimteregeling.

Dat onrustige lopen doet 'ie al vanaf dag 1 en de installateur vind dat normaal. Uiteraard meerdere keren aangehaald bij ze maar ze argumenteren dat hun WP thuis ook zo loopt dus het is normaal...

Meestal geen punt, maar nu met defrosts lijkt 'ie echt compleet ontregeld. Vorig jaar heb ik de flow temp gewoon op 25 graden gezet 24/7 zodat de WP 's avonds niet ontzettend veel herrie maakt. Heb nog wel wat andere vage issues ook, zoals gebrek aan energiemeting, maar de ESP lost een hoop op.

• xoror
  • Niet online
esp geeft best een bruikbare energie schatting, de estimated en reported totals.
Er zit verder nu ingebouwde defrost regeling in, als het goed is schakelt hij terug naar laagste min delta T van je profiel als hij een defrost heeft gedaan en temp is tusen -2 en 3.

RR kan absoluut wel goed draaien hoor, ik gok dat de settings niet lekker staan voor je woning.
Maar hij wil ook veel te hard als je huis al bijna op temp is.

• Takkeding
  • Nu online
De COP metingen van je dashboard doen niets bij mij, maar die kan ik ook op het controlepaneeltje van de WP niet uitlezen. Dat is ook een probleem van mij. Vorig jaar ook al de standaard settings vanuit de installateur aangepast, die hadden ingesteld dat de VV tot 50 graden mocht stoken... Dat teruggebracht naar 35 graden scheelde ook al veel. Van de ESP doen de Reported Consumption en Estimated Produced wel wat data genereren die ik weer gebruik.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste