• Gottr00
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-07 15:53
@xoror de runtime is. 7515 uur en op de ecodan heb ik de volgende handelingen gedaan. De uren komen overeen met Asgard aantal uur. Alleen de starts dus niet. Ik snap niet waar dit verschil vandaan komt.

1: druk lang op de menu knop (ronde knop linksonder)2: druk 5 keer op de knop onder het pijltje naar rechts zodat "Service" wordt getoond3: druk op de ronde knop met een vinkje "\/" zodat "Invoeren paswoord" wordt getoond4: druk nogmaals op het vinkje want het standaard paswoord is "0000"5: druk nu een aantal keren op pijltje naar beneden totdat "Informatie werking" wordt getoond6: druk op het vinkje zodat je informatie kunt gaan opvragen aan de buiten unit7: Bijvoorbeeld "Compressor-Number of operation times" is code 003   Ga met het pijltje naar rechts naar de meest recht "0" en druk dan 3 keer op de + 8: druk op het vinkje om de informatie op te vragen. 9: even wachten en een getal wordt getoond. Vermenigvuldig dit met 100 en je hebt het aantal Compressor operation times10: de code voor het aantal uren (Compressor-Accumulated operating time) is 002. Vermenigvuldig dit getal met 10 voor het totaal aantal uren.
@Gottr00 Ah dat verklaart een hoop. Ja Asgard gebruikt dezelfde service codes om het uit te lezen. Als je met de hand uitleest, moet je even "service codes enabled" uit zetten. Anders krijg je soms random antwoorden. Hij mixed resultaten door elkaar. De switch ervoor staat op de esphome pagina (http://esp-ip zonder dashboard). De Ecodan snapt het niet zo goed als jij via het menu service code opvraagt en ondertussen doet Asgard dat ook :)

Je moet ook altijd het service menu sluiten als je klaar bent. Anders gaan ook je dagelijkse energie tellingen niet goed.

Dan over je data, dat is wel verontrustend (maar hopelijk is het gewoon verkeerde data). 7.515 draai uren met 93.300 starts is niet gezond. Hoe oud is je installatie ? Ter vergelijking die van mij is ruim 5 jaar, en ik heb 10.300 starts bij 19.462 draaiuren.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 21-07-2026 20:24 ]

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• Gottr00
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-07 15:53
@ xoror mijn installatie is nog geen 3 jaar en de data kloppen. Ik heb recentelijk onderhoud laten plegen en hieruit bleek dat de bouwer/ installateur bij oplevering mijn installatie onjuist heeft ingesteld. Ik heb de bouwer deze week aansprakelijk gesteld voor de fout ingestelde warmtepomp. Wordt een juridische strijd.
Oef, balen.

Heb je nu de correcte cijfers in Asgard gekregen? Als het nog niet goed gaat, zou je UART logging aan kunnen doen, en dan je browser op de logging tab staan. Record iets van 10m, en download de logs, en mail die naar mij. Mogelijk gaat er toch wat fout ergens.

[ Voor 62% gewijzigd door xoror op 21-07-2026 21:34 ]

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-08 12:26
RemyNouweland schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Mijn theorie is dat de Procon is aangesloten op een kastje voor een onderhouds of storingsdienst op afstand. Zo'n contract hebben wij zelf niet, maar het zou kunnen dat de hardware tijdens de bouw al preventief is geïnstalleerd. Dat is echter puur een vermoeden.

Heeft iemand hier eerder zo'n configuratie gezien?

[...]

Ik ben benieuwd of iemand deze Procon-opstelling herkent of tips heeft hoe ik veilig kan achterhalen waarvoor hij wordt gebruikt, ik heb e-mails uitstaan bij andere partijen maar tot nu toe weinig reactie :(
Ik heb een dergelijke opstelling in mijn huis, ook van Homij. De Procon zit aangesloten op een Raspberry Pi waar inderdaad monitoring software op draait. Daar zitten tevens ook aansluitingen voor de WTW, kWh meter, omvormer en P1 poort op aangesloten.

Ik heb wel een service contract en heb inmiddels het één en ander losgekoppeld (warmtepomp nog niet, maar dat wordt de volgende). Ze controleren helemaal niks, bij iedere service beurt wordt het ook niet opgemerkt dat er geen gegevens beschikbaar zijn. Dus het is allemaal maar een wassen neus.

Naar mijn idee kan je dus gewoon loskoppelen of de Procon op de slave poort aansluiten. Ik zou wel noteren hoe het oorspronkelijk aangesloten was, dan kan je altijd nog terug naar origineel.

Signature

Op de slave poort werkt de procon gewoon als voorheen. Dus je kan dan ook mee luisteren. Maar als het toch niets doet kan je de procon beter op marktplaats verkopen, brengt nog wat op :*)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 15:11
RemyNouweland schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:19:
Hoi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen een flink aantal topics zitten lezen en ben blij om te ontdekken dat mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp toch slim aan te sturen is via Home Assistant. En als ik al jullie berichten zo lees zijn er zat opties alleen heb ik (denk ik) één uitdaging...

Voor zover ik begrijp moet ik de CN105-communicatiepoort op het moederbord van de warmtepomp gebruiken. Alleen... die poort is bij mij al bezet.

[Afbeelding]

Ik heb een EHST20D, geïnstalleerd door Morgen Wonen / Homij. Helaas heb ik beide partijen gevraagd hoe de installatie technisch is opgebouwd, maar geen van beiden kon mij vertellen waar deze aansluiting precies voor dient.

Op de CN105-poort zit een Procon Melco BEMS Mini aangesloten. De kabels die daaruit komen verdwijnen ergens in de kabelgoot en zijn vervolgens niet meer terug te vinden. Ik heb dus geen idee waar deze uiteindelijk op uitkomen.

[Afbeelding]

Momenteel wordt de warmtepomp aangestuurd door twee thermostaten: één in de woonkamer en één in de slaapkamer. Mijn vermoeden is echter dat deze niet via de CN105 communiceren, maar via een andere aansluiting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn theorie is dat de Procon is aangesloten op een kastje voor een onderhouds of storingsdienst op afstand. Zo'n contract hebben wij zelf niet, maar het zou kunnen dat de hardware tijdens de bouw al preventief is geïnstalleerd. Dat is echter puur een vermoeden.

Heeft iemand hier eerder zo'n configuratie gezien?

En zou het kwaad kunnen om de stekker van de Procon tijdelijk los te halen om te kijken wat er gebeurt? Of loop ik dan het risico dat de warmtepomp in storing gaat of bepaalde functionaliteit verliest?

Ik lees namelijk ook dat ik óf rechtstreeks via de CN105-poort kan communiceren, óf via de Procon zelf met een Home Assistant-integratie. In beide gevallen moet ik dus weten waarvoor deze aansluiting nu wordt gebruikt.

Het uiteindelijke doel is om mijn Huawei-omvormer, Anker thuisaccu en de warmtepomp met elkaar te laten samenwerken. Ik wil de boiler alleen laten opwarmen wanneer er een overschot aan zonne-energie is (uiteraard met behoud van de legionella-cyclus). Op die manier wil ik de boiler als een soort thermische accu gebruiken, zodat overtollige zonnestroom niet wordt teruggeleverd maar als warmte wordt opgeslagen.

Ik ben benieuwd of iemand deze Procon-opstelling herkent of tips heeft hoe ik veilig kan achterhalen waarvoor hij wordt gebruikt, ik heb e-mails uitstaan bij andere partijen maar tot nu toe weinig reactie :(
Hier ook een installatie van "Morgen Wonen / Homij" en die "Melcom Bems mini" zat gekoppeld aan een BeNext internet gateway(in de meterkast) en aan de Huawei omvormer van de zonnepanelen.
Die hele installatie is volgens mij een standaard af fabriek installatie, bij de bouw werd een hele kast inclusief de Econdan en de WTW unit(Zender Comfortair standaard) naar binnen getakeld.
De boel is standaard geschikt gemaakt voor remote beheer door een derde partij, maar als je daar geen contract voor hebt, dan doet dat alles gewoon helemaal niets.

Ik heb die Melcom een tijdje aan de Asgard gekoppeld gehad maar dat ding doet dus echt helemaal niets en die BeNext ook niet.
Ik heb inmiddels al een tijdje die Melcom afgekoppeld en enkel de Asgard aangesloten, dat werkt nog steeds helemaal prima.

Volgende stap is de BeNext van de spanning halen en de Solar aansluiting bij de Benext afkoppelen en aan HA server koppelen (RS484 --> USB).
En dan nog de WTW unit die via een RS323 poort aan de BeNext gekoppeld is ook verhuizen naar de HA server (RS232 --> USB).

Die Honeywell zit bij mij ook in de slaap kamer en stuurt motoren van de vloerverwarming van de bovenverdieping en staat helemaal los van de Ecodan, dat is gewoon een naregeling van het warme(koude) water.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HeJ
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-08 14:47

HeJ

Kan ik bij Asgard / Odin verwarmen / coolen uitzetten, en alleen WW genereren?
HeJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:54:
Prohibit heating en cooling aan

• Ben(V)
HeJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:54:
Of gewoon de "Virtual thermostat" op "Off" zetten als je de "Server Control" niet gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mike20
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 15:08
Wie kan en wil mij hier antwoord op geven?

​Ik heb een nieuwe Ecodan warmtepomp staan en wil deze graag uitlezen. Is het mogelijk om dit alleen uit te lezen, zonder dat er vanuit de ESP automatisch aanpassingen worden gedaan?

​Het gaat mij voor nu puur om het monitoren. De warmtepomp is ingeregeld en de instellingen staan goed. Ik wil voorkomen dat er bij het aansluiten zomaar dingen worden aangepast of gereset, want van de exacte instellingen in de pomp weet ik zelf nog weinig.

​Om dit te realiseren heb ik het volgende besteld:
  • ​ESP32 WROOM-32
  • ​Logic Level Converter
  • ​Kabel en connector voor de CN105-poort
​Als alles binnen is, ga ik het solderen en me verdiepen in het programmeren van de ESP32. Ik ga ervan uit dat ik hiervoor de GitHub van Gekke Koe moet gebruiken?

​Als er nog tips zijn of dingen waar ik extra op moet letten, hoor ik het heel graag.

Dingen wat ik weet zijn,bij het aansluiten spanningsloos werken.

Als de esp vast loopt rebooten na die tijd moet er via de usb aansluiting extra stroom gevoed worden,als dit de oplossing is kan er een spannings regelaar bij geplaatst worden.

Tussentijds lees ik rustig verder in dit topic!
Had je niet beter een Atom S3 lite kunnen kopen? Dan hoef je alleen kabeltje te maken.
De WP levert (ruim) voldoende stroom voor de esp.

• Ben(V)
Of nog veel beter gewoon een kant en klare Asgard kopen, kan prima voor alleen monitoring gebruikt worden.

Wordt geleverd inclusief kabels en software

[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2026 12:07 ]

Voor de mensen die de predictive cycle prevention gebruiken: https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-07-24.02

Hij werkt nu ook voor het koelen. Ik heb nu een andere experimentele implementatie gekozen. Het blijkt dat de vorige implementatie soms compressor stops mist vanwege de timer. De nieuwe methode houdt je flow setpoint binnen +/- 1c van de actual flow temp (uiteraard binnen de grenzen van je ingestelde min/max). We reageren nu op elke feed temp change. Probeer het even uit en laat weten of het goed werkt. Dit werkt voor zowel AA als stand alone buiten AA om. @Grolsch

Verder is de lockout aangepast. Voor mensen met een buffer tank kunnen nu de 'flow control' gebruiken als lockout ipv server control. Het verschil is dat je water pomp nu tijdens de lockout bijft draaien. Je kan dus zo effectief je buffer tank tijdens een lockout leeg trekken. Deze feature is alleen voor mensen met buffer tanks dus, anders moet je de default server control blijven gebruiken. Ik heb zelf geen buffer tank, dus laat vooral weten of het goed werkt, ik heb wat meer testers nodig.

• Munsterman97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-08 15:56
Hey ik heb een vraag hierover.

Ik heb een Asgard, wil een Sonoff gaan gebruiken en dit via HA. Selecteer ik dan als source: Asgard virtual thermostat of Home Assistant?
Step 1 — Configure Auto Adaptive
  1. Set Auto Adaptive: Room Temp Source to the source Auto Adaptive should read the room temperature from:
    • Asgard Virtual Thermostat — uses the R1/R2 relay signal and its room temperature (requires R1/R2 wired).
    • Home Assistant / REST API — a value you push from Home Assistant (use this if R1/R2 is not wired). See Link Room Temperature.
    • Room Thermostat — the Mitsubishi MRC or wireless thermostat.
  2. If you chose Asgard Virtual Thermostat, set Virtual Thermostat: Temp Sensor Source:
    • Virtual Thermostat Input — temperature pushed via the REST API or the Home Assistant blueprint below.
    • DS18x20 — a wired Dallas sensor on the Asgard One Wire header.
    • MRC — the sensor in the main display. Note the low resolution (0.5 °C); use only if you have no other sensor.
@Munsterman97
Als je de virtual thermostat gebruikt dan:

1) Virtual Thermostat
2) Virtual Thermostat Input

Gebruik je geen R1/R2 dan HA/rest api voor optie 1. optie 2 is dan niet van belang

de temp sensor kan je eenvoudig linken via : https://github.com/gekkek..._blueprints/setup_sync.md

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 24-07-2026 16:50 ]

• Munsterman97
Dank. Ik heb nu R1 aangesloten op IN1 en de dipswitch overgehaald. Verder de temperatuur vanaf de Sonoff thermostaat geschreven naar Z1 current temp. aantal vragen:
  1. Room feedback Z1 is niet gelijk aan Z1 current temp. hoort dat?
  2. Wat is verschil tussen return temp en zone 1 return temp?
  3. Hoe kan het dat feed en return temp lager staan dan mijn ingestelde min flow temp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snyhlQ4VPF53_MX5AUVEV9aOthc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sRbR1uW19NQSfw4rGpa0bOyz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Munsterman97 op 25-07-2026 12:42 ]

@Munsterman97
1. nee, controleer of de sync werkt. Je kan de sync handmatig draaien in HA. De feedback hoort gelijk aan de current te zijn als de sync goed werkt.

2. return temp is de primaire return temp. Bij systemen met zone 1 en zone 2 hebben nog extra feed/return temp. Als je enkelzone hebt, dan zijn die niet van belang

3. min flow temp geldt alleen in cool flow en alleen als je mijn AA gebruikt. Als je cool target temp gebruikt, dan heeft Asgard daar geen controle over.

We zetten zelf nooit lager dan dat in (kan je controleren in de flow climate. Het system kan er wel voor kiezen om iets lager te gaan zitten tot 1.5c, dan slaat het af. Vandaar dat ik in mijn voorbeelden +1.5 graden doe boven de dauw temperatuur. Zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

• FrensDJ
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-08 14:35
hey @xoror
vandaag ging de koeling weer eens aan en nu in predictive boost met asgard-z1-en-2026-07-24.01
maar nu zag ik dat ik in de ha 2 waarden mis
number.ecodan_heatpump_short_cycle_high_delta_duration
number.ecodan_heatpump_short_cycle_high_delta_threshold

deze uit ha halen of hebben ze een andere naam gekregen?
@FrensDJ Deze zijn niet meer in gebruik. De experimentele versie volgt nu de temp on change, en niet meer qua timer of delta. Hij houdt hem binnen +/- 1c. Zie xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32". Als de nieuwe methode goed werkt kan je ze verwijderen, kan zijn dat de nieuwe methode slecht werkt bij mensen en dan moet ik het terug draaien. Dus even afwachten

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 25-07-2026 12:54 ]

• Munsterman97
xoror schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:42:
@Munsterman97

3. min flow temp geldt alleen in cool flow en alleen als je mijn AA gebruikt. Als je cool target temp gebruikt, dan heeft Asgard daar geen controle over.

We zetten zelf nooit lager dan dat in (kan je controleren in de flow climate. Het system kan er wel voor kiezen om iets lager te gaan zitten tot 1.5c, dan slaat het af. Vandaar dat ik in mijn voorbeelden +1.5 graden doe boven de dauw temperatuur. Zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356
Dat is wel bijzonder. Gebeurt wel bij mij, volgensmij staan de instellingen OK!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1Jc1CMfUPkpUD62cMg4xS_JoAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v1VgqO1QnsO98PrQKlrdPuXZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKj0fGEnD4JiruxsilOU7DmJILY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERTou7Gdv22OFrPabU8w4kQ9.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld logs:

20:37:53--- Connected to EventStream ---

20:37:56[D][auto_adaptive:626]: [*] Auto-adaptive cycle: independent_zone_temps=1 has_cooling=1 cold_factor=0.00 min_delta=2.00 max_delta=6.50

20:37:56[D][auto_adaptive:391]: Z1 src=2 room=21.0 target=19.5 flow=16.0 flow_rate=16.0 outside=25.0 bias=0.0 H=0 C=1

20:37:56[D][auto_adaptive:491]: Z1 target_delta=5.80 cold_factor=0.00 dyn_min=2.00 eff_range=2.00 error_factor=0.84 boost=1.00 linear=0, use_solver=0

20:37:56[D][auto_adaptive:311]: Z1 COOLING: calc=13.2°C (return 19.0 - delta 5.8)

20:42:56[D][auto_adaptive:626]: [*] Auto-adaptive cycle: independent_zone_temps=1 has_cooling=1 cold_factor=0.00 min_delta=2.00 max_delta=6.50

20:42:56[D][auto_adaptive:391]: Z1 src=2 room=21.0 target=19.5 flow=16.0 flow_rate=16.0 outside=25.0 bias=0.0 H=0 C=1

20:42:56[D][auto_adaptive:491]: Z1 target_delta=5.80 cold_factor=0.00 dyn_min=2.00 eff_range=2.00 error_factor=0.84 boost=1.00 linear=0, use_solver=0

20:42:56[D][auto_adaptive:311]: Z1 COOLING: calc=13.2°C (return 19.0 - delta 5.8)

Verder heb ik een verschil hiertussen. Terwijl er slechts 1 zone in gebruik is. Wel met buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25WJszKR4LBy9fFOncuf4ejrqCY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Da8quaPYehSzjr8Si3OEpeHc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8440Mw3u5nSjF578fxjmrJ6mj5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kpfk1GwvUBuQLMxAVi2BvrHB.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Munsterman97 op 25-07-2026 23:00 ]

Bij een buffervat werkt dat anders. Ws is dit je setup:

wp <-(feed, return)-> buffervat <-(z1 feed, z1 return)-> zone 1
AA stuurt dan je z1 aan. Die is met 16.5c netjes 0.5c onder wat je vraagt?

Ik mis de daadwerkelijke cmd die de temp zet. Je moet ook de stukjes ertussen posten, Maar aan de z1 flow climate te zien is die netjes beperkt tot 17c.

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 25-07-2026 23:30 ]

• Munsterman97
Dank voor je snelle antwoord!

Dat verklaart een hoop. De monitor feed en return temp is dus niet waar hij bij mijn systeem op stuurt.

Dan werkt AA al heel lekker zo de eerste dag. Knap stuk software!

Hieronder de volledige logs die ik krijg uit de standalone logs:

23:42:10--- Connected to EventStream ---

23:42:56[D][auto_adaptive:626]: [*] Auto-adaptive cycle: independent_zone_temps=1 has_cooling=1 cold_factor=0.00 min_delta=2.00 max_delta=6.50

23:42:56[D][auto_adaptive:391]: Z1 src=2 room=20.7 target=19.5 flow=16.0 flow_rate=16.0 outside=19.0 bias=0.0 H=0 C=1

23:42:56[D][auto_adaptive:491]: Z1 target_delta=4.92 cold_factor=0.00 dyn_min=2.00 eff_range=2.00 error_factor=0.65 boost=1.00 linear=0, use_solver=0

23:42:56[D][auto_adaptive:311]: Z1 COOLING: calc=14.1°C (return 19.0 - delta 4.9)

23:47:56[D][auto_adaptive:626]: [*] Auto-adaptive cycle: independent_zone_temps=1 has_cooling=1 cold_factor=0.00 min_delta=2.00 max_delta=6.50

23:47:56[D][auto_adaptive:391]: Z1 src=2 room=20.7 target=19.5 flow=15.5 flow_rate=16.0 outside=19.0 bias=0.0 H=0 C=1

23:47:56[D][auto_adaptive:491]: Z1 target_delta=4.92 cold_factor=0.00 dyn_min=2.00 eff_range=2.00 error_factor=0.65 boost=1.00 linear=0, use_solver=0

23:47:56[D][auto_adaptive:311]: Z1 COOLING: calc=14.1°C (return 19.0 - delta 4.9)
Indirect wel, die sturen je buffer tank aan. Je z1 tapt dan weer daarvan.

Ik zie geen set cmd omdat die alleen wordt gezet als de temp is gewijzigd, maar die is ws de hele tijd 17c.

Wat je even moet checken is of ze netjes de leidingen van je binnen unit naar de buffer tank geisoleerd hebben. Want die kunnen onder je dauw punt zitten. (volg dus de leiding van je buffer tank richting de binnen unit)

Omdat het verwarrend is gebleken, heb ik de Asgard UI wat getweaked in de laatste pre-release:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8CNIToxqbnS8M_BINeQMnv8wLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGkqqcmHLXRfIeIxQTg3lboC.png?f=fotoalbum_large

- Wanneer Use Room Thermostat uit staat, wordt deze ook disabled als AA temperature source. Andersom ook (dus virtual thermostat wordt disabled als je wel de room thermostat gebruikt). De HA/REST API optie blijft altijd beschikbaar zodat je evt een andere temperatuur sensor voor de AA berekening kan gebruiken
- De temperatuur waarde die wordt gebruikt voor AA, wordt nu ook in de UI getoond
- voor predictive cycle prevention zijn de extra params komen te vervallen

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 26-07-2026 11:32 ]

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:42
Goedemiddag, zojuist ben ik begonnen met het installeren van Asgard. Alles werkt, behalve het toevoegen van ESPhome aan Homeassistant.

Vermoedelijk heeft het te maken met een mDNS issue binnen mijn netwerk (is toegestaan binnen mijn netwerk, ook over de vlans).

Dit krijg ik terug in HA:

2026-07-26 12:12:08.753 WARNING (MainThread) [aioesphomeapi.reconnect_logic] Can't connect to ESPHome API for ecodan-heatpump @ 192.168.xx.xx: Timeout waiting for HelloResponse, ConnectResponse after 30.0s (TimeoutAPIError)

2026-07-26 12:12:08.778 WARNING (MainThread) [aioesphomeapi.connection] ecodan-heatpump @ 192.168.xx.xx: Connection error occurred: ecodan-heatpump @ 192.168.xx.xx: Connection lost

Kan iemand mij misschien de goede richting op helpen?

Toevoeging: Asgard versie: asgard-z1-en-2026-07-20.03

Groetjes,
John

[ Voor 5% gewijzigd door John.S op 26-07-2026 13:01 ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | 2x Marstek Venus E 3.0

@John.S Je kan hem ook handmatig toevoegen.
Doe dit in HA:

Settings > Devices & Services > ESPHome

Druk dan op de Add device button, en vul het ip adres van Asgard in, druk dan submit. Werkt dat dan wel ? Dat zou buiten mDNS om moeten gaan.

Controleer of ze elkaar kunnen bereiken, in HA, kan je een terminal openen en de Asgard IP proberen te pingen

• John.S
xoror schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:04:
@John.S Je kan hem ook handmatig toevoegen.
Doe dit in HA:

Settings > Devices & Services > ESPHome

Druk dan op de Add device button, en vul het ip adres van Asgard in, druk dan submit. Werkt dat dan wel ? Dat zou buiten mDNS om moeten gaan.

Controleer of ze elkaar kunnen bereiken, in HA, kan je een terminal openen en de Asgard IP proberen te pingen
Zelfde probleem via "add device button". Er worden geen entiteiten toegevoegd, alleen Asgard als apparaat.

Pingen vanuit HA naar Asgard is geen issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWxrw1UbuxJRaFZahvoUBSiBOWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBDqhFJazNWWqek17NkpeNvH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door John.S op 26-07-2026 13:18 ]

@John.S Draai je laatste HA ? Zou je dat evt kunnen proberen? Ik neem aan dat http://asgard-ip/dashboard gewoon allemaal werkt?

• John.S
xoror schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:20:
@John.S Draai je laatste HA ? Zou je dat evt kunnen proberen? Ik neem aan dat http://asgard-ip/dashboard gewoon allemaal werkt?
Ik ga alles even updaten. Zit nog niet op de laatste HA. Verder is het dashboard zonder issues te bereiken.

John.S schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Ik ga alles even updaten. Zit nog niet op de laatste HA. Verder is het dashboard zonder issues te bereiken.
je zou telnet asgard-ip 6053 nog kunnen testen vanuit HA terminal, misschien is dat verkeer niet allowed.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 26-07-2026 13:23 ]

• John.S
John.S schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Opgelost. Het was de versie van HA die te ver achterliep. Heb nu netjes een Sonoff temp sensor draaien als virtuele thermostaat :)

Het is eigenlijk altijd backwards compatible. Hebben ze (esphome) weer wat stuk gemaakt met HA native protocol

• Johnny_Hasselt
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-08 06:05
Ik heb vandaag aan mijn stroom installatie gewerkt, dus hoofdzekering af voor meerdere uren.

Na terug opzetten is de warmtepomp beginnen met Heating, de hardware relays spring op... Krijg die niet afgezet behalve als ik de volledige WP afzet of prohibited heating....

De hardware relays Z1 blijft actief....

Is dit iets wat standaard is na een stroomuitval?

J
@Johnny_Hasselt hmm nee. We restoren de state voordat de stroom uit ging. Als de stroom voor meerdere uren af gaat, dan gaan de Ecodan settings denk ik verloren op de warmte pomp. Ik denk de-sync tussen werkelijk en wat Asgard denkt.

Op welke mode herstart hij ? Niet waarop hij stond ws? De in1 moet ook worden hersteld na reboot.

De relay blijft actief omdat je virtual thermostat ws demand heeft. Je kan die evt op off zetten, en dan zou je de relay moeten kunnen bedienen.

Maar misschien wat logs zou wat duidelijkheid geven. (mag per mail)

@Johnny_Hasselt installeer https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-07-26.02
Als je in die versie de thermostat off zet, dan kan je de manual relay bedienen. Na een optimization call kan je het evt weer aanzetten, en dan moet het weer normaal werken. Ik ben nog aan het kijken hoe dit kan voorkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 26-07-2026 17:04 ]

• Johnny_Hasselt
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-08 06:05
xoror schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:45:
@Johnny_Hasselt hmm nee. We restoren de state voordat de stroom uit ging. Als de stroom voor meerdere uren af gaat, dan gaan de Ecodan settings denk ik verloren op de warmte pomp. Ik denk de-sync tussen werkelijk en wat Asgard denkt.

Op welke mode herstart hij ? Niet waarop hij stond ws? De in1 moet ook worden hersteld na reboot.

De relay blijft actief omdat je virtual thermostat ws demand heeft. Je kan die evt op off zetten, en dan zou je de relay moeten kunnen bedienen.

Maar misschien wat logs zou wat duidelijkheid geven. (mag per mail)

@Johnny_Hasselt installeer https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-07-26.02
Als je in die versie de thermostat off zet, dan kan je de manual relay bedienen. Na een optimization call kan je het evt weer aanzetten, en dan moet het weer normaal werken. Ik ben nog aan het kijken hoe dit kan voorkomen.
Hij starte normaal op, exact na 5 min ging de Z1 hardware aan.... Nu is hij automatisch terug op uit geschakeld.... Zoals je zei, mss omdat de stroom voor meerdere uren afstond, ook op Asgard en Odin dat het systeem effe wat tijd nodig had om te synchroniseren....

Hopelijk is dat de reden... En ik zal ma van mijne stroom afblijven nu :)
@Johnny_Hasselt Ja +/- 5m na reboot doet Asgard altijd zelf een optimization call, en bij de volgende auto adaptive loop voert hij dan actie uit. Als de settings niet goed staan (de-sync) kan je wat vreemde dingen krijgen. (Een Asgard reboot triggert dus altijd een Optimization call ongeacht de tijd).

De save/restore settings zitten nu ook in Odin vanaf 1.0.6-02.
Verder zou hij nu binnen de gratis uren, outputs met betere COP meer moeten belonen. Dan zie je dat hij iets lager vermogen doet, maar over meer uren uitsmeert.

• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
@xoror Onlangs heb je met een update ingebouwd dat je bij de room temperatures grafieken, onder de asgard\solver tablad, nu ook een kleine grafiek bovenin ziet wanneer die DHW\cooling\heat heeft uitgevoerd, super fijn!!!

Kan je mogelijk ook inbouwen wat de reden is als die geen planning heeft voor cooling\heat door bijvoorbeeld de stop price instelling bij odin?
En ik denk als je toekomstige planning mogelijk kunt visualiseren, in dezelfde grafiek (i.p.v. bij de tijd) dat je het nog beter kunt visualiseren wat die uiteindelijk van plan is te doen.

Soms ben ik aan het zoeken waarom odin niks heeft gepland maar dat komt dan bijvoorbeeld door de stop price instelling.

P.s. Stel iemand heeft een idee, gewoon hier in het topic posten of liever op een andere manier?
@Loonen138 hier of op github, mag allemaal, doe ik niet zo moeilijk over.

Over beslissingen visualiseren ben ik al een tijdje aan het tobben. Dat is lastiger gezegd dan gedaan. Het hangt van veel factoren af:
Stop vanwege stop prijs, straf, toekomstige oververhitting/koeling, past niet qua min vermogen, etc.

Ik ben nog op zoek, maar aan de andere kant, als ik te veel exposed, ben ik weer de hele dag aan het uitleggen. Dus dat is de balans die ik een beetje zoek zeg maar. Ben nog aan het twijfelen erover.

In the other news:
Morgen wordt het warm, en Odin maakt er dit van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND4yzL7FqLfH4goX-BdkjUYsyU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jelxTxpNl38ZWjM3UnUcN6r3.png?f=fotoalbum_large

Dit schema is gevoelsmatig ook 'tegenstrijdig'. Want je zou verwachten dat hij in de nacht wat mag koelen. Alleen heeft hij dit plan gevonden omdat het 0 euro kost en we binnen de bandbreedte blijven :+

Je kan met de kwh penalty dit sturen, maar naar mate het morgen warmer wordt, zal hij meer kW gaan koelen. Ik verwacht wel dat ik buiten de band ga komen morgen (want vanwege min flow kunnen we niet zo hard als de planning koelen). Ik twijfel ook of dit het juiste plan is of toch vanavond centen spenderen om te bufferen.

Daarmee wil ik aangeven dat meerdere wegen zijn, en dat hij soms minder intuïtieve (maar goedkopere) planningen kiest.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Geïnstalleerd esp32s3 proxy z1 2026-07-28.01

DHW op ftc7 op een timer tussen 1430 - 1700 aan, elke dag.

Server Control aan voor handmatig starten met koelen. Heating/Cooling prohibit aan, DHW prohibit uit.

Uiteindelijk is de DHW om 2am gestart doordat deze de minimale temperatuur heeft bereikt.

Het lijkt erop dat wanneer server control aan staat, met DHW prohibit uit, dat de DHW schedule van ftc7 genegeerd wordt? Wat mis ik of doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFxAQO9k183NNMBPX9E-ckY4b9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8aKH2ufSKepcuwsYdo1Hf64f.png?f=user_large

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• John.S
Mijn geplande kamertemperatuur is onrealistisch. Kan dit komen doordat hij nog moet leren (is nog geen week actief en nog niet hoeven koelen)? Is het verstandig om hier zelf de avarage room temp eerst aan te passen als startpunt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOnURAAsczrOn5sw5HKrbDsdsnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQ8A9Q9WswH7sEROeLmgxK8T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door John.S op 29-07-2026 07:05 ]

@ReseT Ja, je mist het search knopje... :D
Dit is al vaker voorbij gekomen bijv hier

@John.S Als er nog geen data is en je wilt gaan koelen, moet je even een learned heat loss 'schatten'. https://github.com/gekkek...wk--manual-starting-value Dan heeft hij een idee hoe je huis reageert. Dit leert hij in de winter als je gaat verwarmen.

Wat betreft de predicted en actual temps. De actual temp is wat er echt gemeten is door je sensor. Vanuit dat startpunt kijkt hij o.a. dmv het weer en je heatloss wat de temp gaat worden. Je passive solar gain speelt daar ook een rol in, die zal ook nog niet zijn ingeleerd. Je kan met die waarde spelen en run optimization drukken om te kijken wat ongeveer klopt. Die waarde wordt wel vanzelf geleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfCvX67bTOa0Xt_eSEQsW_LeXf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bhi8dbsWF4cMXDsGojPXiPS.png?f=fotoalbum_large

Die stijging in de middag is vanwege passive solar gain en buiten temp. Bij mij verwacht hij ook een stijging in kamer temp in de middag (dit is met koeling aan). (passive solar factor: 0.01)

Via @usain nog een drift issue gevonden van de hl x tm waarde. Voor de mensen bij wie de voorspelling fout is, lees even: https://github.com/gekkekoe/heatpump-optimizer/issues/2 en installeer de laatste Asgard pre-release

• John.S
xoror schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:07:
@ReseT Ja, je mist het search knopje... :D
Dit is al vaker voorbij gekomen bijv hier

@John.S Als er nog geen data is en je wilt gaan koelen, moet je even een learned heat loss 'schatten'. https://github.com/gekkek...wk--manual-starting-value Dan heeft hij een idee hoe je huis reageert. Dit leert hij in de winter als je gaat verwarmen.

Wat betreft de predicted en actual temps. De actual temp is wat er echt gemeten is door je sensor. Vanuit dat startpunt kijkt hij o.a. dmv het weer en je heatloss wat de temp gaat worden. Je passive solar gain speelt daar ook een rol in, die zal ook nog niet zijn ingeleerd. Je kan met die waarde spelen en run optimization drukken om te kijken wat ongeveer klopt. Die waarde wordt wel vanzelf geleerd

[Afbeelding]

Die stijging in de middag is vanwege passive solar gain en buiten temp. Bij mij verwacht hij ook een stijging in kamer temp in de middag (dit is met koeling aan). (passive solar factor: 0.01)
Hij heeft van mij al een schatting gekregen (factor 0.10, goed geïsoleerd nieuwbouw).

Zal even afwachten hoe hij het de komende dagen verder inschat.

• Ben(V)
@xoror
De Asgard geeft bij mij een "unknown" voor "Accumulated Compressor Starts".
Een idee hoe dat komt?

Ik gebruik de laatste versie van jouw software (asgard-z1-en-2026-07-28.01)

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2026 11:26 ]

@Ben(V) hij haalt dat 1x per uur op wellicht bij reboot net gemist, Als het na een uur nog niet goed staat, kijk of je hoofdbediening MRC weer terug staat in het hoofd menu, want service codes werken niet als je MRC in het service menu zit. Als laatste halen we geen service code op als er een melcloud/procon aan hangt.

@Loonen138 Installeer laatste pre-release van Asgard + Odin daar zit nu decision reason visualisatie in. Als ik teveel vragen over ga krijgen haal ik het weer weg :+ Hier staat verder de uitleg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0IYoO0mq3G-uwwKcIBv0GCUMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvtPLiR8anKX5xe8JAZj9HXt.png?f=fotoalbum_large
Aanbevolen voor alle Odin gebruikers, krijg je een beetje meer inzicht waarom hij dingen doet.

Verder layout een beetje netter gemaakt, zaken collapsable gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOMUZSK6aFqmibSqhUn38SlsscU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfZUAkv9R4bQYP78eZc2x7yo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elPIO3VQ0DdE9y-17YeSxIB2Uio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82polTIzAlMS4LPGz7ZqvpRq.png?f=fotoalbum_large

ps: er zijn altijd meerdere oorzaken die tot een beslissing leiden, maar ik toon nu alleen de hoofd-oorzaak.

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 30-07-2026 12:45 ]

• Ben(V)
xoror schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:37:
@Ben(V) hij haalt dat 1x per uur op wellicht bij reboot net gemist, Als het na een uur nog niet goed staat, kijk of je hoofdbediening MRC weer terug staat in het hoofd menu, want service codes werken niet als je MRC in het service menu zit. Als laatste halen we geen service code op als er een melcloud/procon aan hangt.
De Asgard is voor het laatst gereboot toen ik de laatste firmware installeerde(28 -7) en daarna niet meer.
Ik gebruik enkel de "Virtual Termostat" en niet de MRC.
De "Procon Bems mini" die erop zat heb ik al een tijd terug eraf gehaald want die deed toch niets.

@Ben(V) als je http://asgard-ip gaat en dan reboot doet, komt de compressor start dan niet ? Dat haalt hij namelijk als een van de eerste dingen op.

Wat je verder kan doen is op dezelfde ip debug UART aanzetten, en kijk of je berichten ziet beginnend met:
> FC 42 02 7A 10 A3

Als je die niet ziet, dan werken de service codes niet. Dus even achterhalen of de unit ze wel stuurt maar geen antwoord krijgt.

• Ben(V)
Als ik de uart log aanzet dan krijg ik dit:
[13:19:51] [D][uart_debug:113]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8B

[13:19:51] [D][uart_debug:113]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6B

[13:19:52] [D][uart_debug:113]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8B

[13:19:52] [D][uart_debug:113]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6B

[13:19:53] [D][uart_debug:113]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8B

[13:19:53] [D][uart_debug:113]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6B

[13:19:54] [D][uart_debug:113]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8B

[13:19:54] [D][uart_debug:113]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6B

[13:19:55] [D][uart_debug:113]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8B
Blijkbaar krijgt hij wel iets binnen of interpreteer ik dat verkeerd?
Kan het ergens in een verkeerde naamgeving in HA zitten?

PS
Hoe kan ik op die pagina een reboot forceren?

[ Voor 108% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2026 13:38 ]

@Ben(V) http://asgard-ip, daar zit een restart esp knop op de pagina als het goed is, daar mee kan je reboot forceren.

• Ben(V)
Die reboot werkte pas toen ik de pagina een refresh gaf, zal wel een browser issue zijn.

Maar bij "Accumulated Compressor Starts" staat nog steeds "NA" en geen waarde.
Zou het de firmware van mijn Ecodan zijn?

Hmm nee, zou je op die page service code uit kunnen zetten via de switch. en dan via je MRC code 003 opvragen? krijg je daar wel antwoord? (bij informatie werking)

Dit heeft toch wel gewerkt bij jou toch? Want bepaalde SUZ geven deze info niet terug, en dan gaat het niet werken natuurlijk.

• Ben(V)
Geen idee of het ooit gewerkt heeft, keek er vandaag voor het eerst naar.
Ik heb een SUZ-SWM40VA, dus goede kans dat de data dus gewoon niet binnenkomt.
edit:
Getest op de MRC, daar geeft hij alleen *** terug dus blijkbaar is het niet mogelijk te zien.
De info is op mijn unit blijkbaar niet aanwezig, bedank voor de hulp

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2026 14:24 ]

• John.S
Zojuist zag ik dat de flow temperatuur (18 c) onder de min cool flow is gekomen (19,5 c). Zou hij niet moeten stoppen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccl7rxETZYf_a8igw7HBPUKa7JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dfb36hpS17fMBvtGBDlVItJk.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
laat maar het klopt! Ik keek naar de feed. Setpoint stond netjes op 19,5 c (met de 1,5 verhoging in het script verwerkt). Ging perfect dus.

[ Voor 13% gewijzigd door John.S op 31-07-2026 12:04 ]

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-08 09:32
Bij mij geven alle (op 10 na) entiteiten van Ecodan heatpump in HA sinds kort een foutmelding.

Ik denk dat dat komt door een release van ESP home (iemand anders heeft daar ook al iets over gepost). Bij mij nog niet oplosbaar omdat ik met een Core versie van HA op een Synology ds418 werk, en die is nog niet vernieuwd. De nieuwe release van de Zonneplan integratie werkt ook niet, ik vermoed dezelfde oorzaak.

De directe sites van asgard en odin doen het wel gewoon.
post eens de error?

Je kan (Asgard) even downgraden naar de vorige versie.

Vervelend dat het niet backwards compatible is, meestal is dat wel zo

[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 31-07-2026 19:21 ]

• tante Truus
Ik heb ooit jouw dashboard geimporteerd. De entiteiten op de dashboards (die eerst dus wel waardes gaven) geven nu aan: entiteit niet gevonden.

In ESP home staan er ook nog maar slechts 10 entiteiten, de andere kan hij niet meer zien of vinden:

DHW Climate

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

DHW Mode

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

ESP Restart

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

ESP Version

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Estimated COP

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Firmware Update

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Raw Heat Produced (kWh)

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Short-Cycle: Predictive Boost Active

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Solver IP Address

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

UART Logging

Ecodan heatpump

Energie

ESPHome

Onze inmiddels ik weet alles AI in google vertelde me dat dat een gevolg is van de nieuwe ESPhome release en mijn verouderde core versie van ha. Het is niet onoverkomelijk, maar natuurlijk wel wenselijk dat ook in ha het wel werkt. Ik denk niet dat het aan de asgard ligt, mede omdat de nieuwste zonneplan integratie ook niet werkt
Ja ik weet dat een te oude HA niet werkt. Ik moet mee naar de laatste, anders kunnen mensen niet builden, en uiteindelijk breekt Asgard vanwege te oude esphome.

Moet je kijken of je HA kan upgraden op een of andere manier.

• tante Truus
Die nieuwere versie van HA voor mijn synology zal tzt wel komen. Ik gebruik HA nu voornamelijk nog voor monitoring, heb een paar automatiseringen (een zelfgebouwde watermeter en aansturing beregening met goedkope ESP8266 die dus ook ESPhome gebruiken) en die nog wel werken.

• tante Truus
En als ik teveel hinder ondervind, kan ik altijd een nieuwere server kopen die wel de nieuwste HA versies draait (achteraf gezien, wist ik veel, had ik een andere NAS moeten kopen).
Even naar een versie ervoor of die daarvoor tot je HA is geupdate

• John.S
Ik heb nu twee dagen dat Odin een tweede DHW run start. Dit terwijl het water nog 45 C is (staat op 47 graden, waarbij hij 10 graden mag zakken; plus nog 10 graden voor Odin voor het plannen van een efficiënte tijd). Wat is de logica achter een tweede run op een dag? Gisteren ging hij van 47 naar 47 graden..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDVItYDhuM_vhFU0-GP1jduGQAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOmlHJD2yL9fUCZ3R1Jxyf4T.jpg?f=fotoalbum_large

@John.S hmm dat lijkt niet te kloppen. Je prediction is ook off zo te zien. Ik heb de laatste drift fix nu officieel released. Zou je kunnen tonen wat je hl x tm product nu is? ik gok dat die is afgegleden. Je kan naar de laatste versie en dan iets van een waarde tussen 100-150 instellen (al zou hij het nu weer goed moeten leren).

Dan over dhw: voor de logica moet ik even je parameters zien, en als je misschien logging rond dat tijdstip hebt, graag.

Met de dhw threshold stuur je wanneer hij mag gaan kijken. Zie https://github.com/gekkek...-optimizer#dhw-scheduling

• John.S
xoror schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:31:
@John.S hmm dat lijkt niet te kloppen. Je prediction is ook off zo te zien. Ik heb de laatste drift fix nu officieel released. Zou je kunnen tonen wat je hl x tm product nu is? ik gok dat die is afgegleden. Je kan naar de laatste versie en dan iets van een waarde tussen 100-150 instellen (al zou hij het nu weer goed moeten leren).

Dan over dhw: voor de logica moet ik even je parameters zien, en als je misschien logging rond dat tijdstip hebt, graag.

Met de dhw threshold stuur je wanneer hij mag gaan kijken. Zie https://github.com/gekkek...-optimizer#dhw-scheduling
Odin zit op de laatste versie (Asgard kan nog naar de laatste beta).

HL x tm zit op 79,66.

Zal straks even aan de slag gaan met parameters en of ik nog logging heb.

@John.S je mag die rustig naar 100 brengen.

Als ik de params + logging heb, dan kan ik er wat zinnigs over zeggen.

• John.S
=== NEW OPTIMIZATION REQUEST ===
I (331629143) [2026-08-03 17:53:56.192] PHYSICS: HL: 0.100 kW/K (manually seeded, no heating data yet)
I (331629153) [2026-08-03 17:53:56.197] PHYSICS: Load ratio: 0.28 (COOL avg output 4.18 kW over 5.7 h, range 2.7-8.0 kW)
W (331629163) [2026-08-03 17:53:56.210] OPTIMIZER: Extreme temp range (20.8C). Scaling step size to 0.069 to fit 300 states.
I (331629173) [2026-08-03 17:53:56.219] OPTIMIZER: Required memory: 117600 bytes for 14700 nodes.
I (331629183) [2026-08-03 17:53:56.230] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=45.0°C, Trigger=52.0°C, Hard Min=37.0°C.
I (331629193) [2026-08-03 17:53:56.237] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 18 chosen (score=0.167)
I (331629313) [2026-08-03 17:53:56.355] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 18: recover=2.0°C, 0.54 kWh elec, 0.0000 EUR
I (331629313) [2026-08-03 17:53:56.356] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (331629313) [2026-08-03 17:53:56.361] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7127852 bytes
I (331629323) [2026-08-03 17:53:56.369] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7126216 bytes
I (331629333) [2026-08-03 17:53:56.377] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6923620 bytes
I (331629343) [2026-08-03 17:53:56.385] ODIN_SERVER: ======================
I (331629343) [2026-08-03 17:53:56.392] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 13.51 kWh, Prod: 57.95 kWh, Solar: 13.51 kWh, Cost: ~€0.00
I (331629363) [2026-08-03 17:53:56.403] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (150 ms) | states=131 | nodes=25314/531991 (95% pruned) ===
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iwMwqrAWO5aW2Uj29D_RKS-YFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLJih0yI659UF6LB2CsjUkBi.jpg?f=fotoalbum_large@xoror

[ Voor 11% gewijzigd door John.S op 03-08-2026 19:11 ]

@John.S Ik denk dat ik hem zie.
Je hebt het niet gepost, maar als het goed is heb je als dhw threshold 15c ingevuld? Want trigger temp (52c) = hard min (37c) + dhw threshold

Als je trigger temp > huidige tank temp (45c om 17:55), dan gaat hij een punt zoeken om het in te plannen. Ws is 18:00 vanwege beschikbare pv het goedkoopste punt tot je tank temp onder 37 komt. We schatten 0.5c water verlies per uur. Als je dus geen PV hebt, dan had hij het na 23:00 moeten inplannen.

Als het goed is heb ik dat ook zo in de manual uitgelegd. Dus het is 'correct' gedrag. Ws wil je iets van 7c threshold. Dan gaat hij vanaf 37+7 = 44c zoeken naar een punt.

Ik weet niet hoe groot je tank is, maar ws is er flink gedoucht tussen 15:00-18:00, waardoor de tank afgekoeld is tot 45c (volgens de log). Met 47c setpoint zit je meestal op 48 a 48.5c na dhw. Dus er is '3.5c' verbruikt.

Wat me opvalt, ik zie geen planning voor het koelen, ik zou blauwe uren in de x-as verwachten. Het zou er zo uit moeten zien (ik heb het even rood ingekleurd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iEtXdJRVmCOn2h-sh-2nTJajwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVoVTH8OkTs5G1L8IePRSNGH.png?f=fotoalbum_large

• John.S
@xoror ,

Klopt helemaal. Er zit een 15 graden threshold aan vast! Ik heb de documentatie verkeerd geïnterpreteerd (nu snap ik waar die 52c vandaan komt…).

Er zit een interne 300L vat in, en het bad is gebruikt.

Verder valt bij mij de planning weg, en moet ik wat bewegen in de grafiek om het weer te zien (iPhone 15). Op mijn pc heb ik nergens last van.

Bedankt voor het duiden van de logica! Ik pas de threshold aan.

@John.S Ah, op een mobiel beelden we maar per 2 uur af, anders is het te krap. Verder worden achtergrond apps suspended, dus die krijgen geen data binnen. Als je dus kijkt even refreshen vanaf je mobiel als hij een lange tijd inactief was.

We zijn overigens sinds deze maand ook over op zonneplan, dus ook nu echt aan een dynamische contract :) Even gespeeld met de stop prijs, als ik 0.25 euro invul krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wtdAez1vPDDfHwDEDsOj8f5Ih4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o00KowTB5wEYXVfJVD44SM91.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1bs9w8r0-gFMA8Yi0thu4y8D4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TUpcJyiRLgCWciTnOfHcr3f.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat hij netjes 17:00 skipped omdat tarief (0.33 eur) + solar kwh prijs > 0.25 is. Om 18:00 (0.35 eur) en 19:00 (0.37 eur) is het weer lager, en dan resumed hij weer. je ziet nu ook netjes de stop reden ('stop price'). We zitten ook buiten de bandbreedte, en de stop prijs heeft dus voorrang. @Loonen138

• Ben(V)
@xoror
Vanmorgen de Asgard geupdate naar de laatste firmware.
Vanmiddag begon hij met de legionella run, maar na de legionella run ging hij niet meer koelen en bleef hij uit.
Op de mrc gekeken en die gaf aan dat hij de ruimte temperatuur aan het regelen was naar 25 graden, kon hem wel lager zetten om het koelen weer te starten.

De flow control sturing van de auto adaptive setting van de asgard doet het niet meer.
Heb de ecodan al een keer uit en aangezet maar dat maakt niets uit.
Enig idee wat het is?

@Ben(V) Als de flow setpoint nog te hoog staat om te koelen kan je dat krijgen

Hoe hoog staat die? Asgard doet bij koelen als het goed is die temp niet meer volgen waardoor dit niet moet voorkomen.

Zet iig terug op fixed flow ipv ruimte regeling. Wat je daarna kan proberen (na 5m) als alles weer goed werkt is Asgard rebooten. Kijk dan na reboot of de operating mode dan nog goed staat.

Mogelijk is die storage corrupt bij jou geraakt. Het lijkt erop dat hij de verkeerde mode heeft restored.

Overigens wijzig Asgard uit zichzelf nooit naar een andere mode. Als hij op koelen voor legionella stond, moet hij daar ook weer op springen. Kan je evt in HA history van operating mode kijken wanneer hij naar ruimte regeling is gesprongen? Dat moet wel iets van een automation zijn denk ik

[ Voor 66% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 16:05 ]

• Ben(V)
Hij staat op "Cool Flow Temperature" maar de mrc reageert daar niet op en blijft op ruimteregeling staan.

Bedoel je met de flow setpoint de "Auto-Adaptive: Min. Cooling Flow Temperature z1", die staat nu op 18,8
edit:
De Asgard zegt nu:
16:13:24[D][auto_adaptive:303]
code:
1
Z1 COOLING: calc=15.5°C (return 22.0 - delta 6.5)
16:13:24[D][auto_adaptive:157]
code:
1
CMD: Set Dependent Cool Flow -> 18.8°C (21.0°C)
16:13:31[W][ecodan.component:320]
code:
1
Service request code 5 aborted after 10 retries without valid dat

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 16:18 ]

@Ben(V) oh dat is apart. Schakel eens van cool flow temp naar ruimte regeling, en daarna (2m wachten) weer naar cool flow temp ? Wat zegt de log als je de wijziging doet ? Refresh je esphome page ook als je daar zit, zeker na reboot.

btw, je kan service code request uit doen bij jou, tenzij je fan speed wel ziet. Er komt geen data terug van zaken die we opvragen

[ Voor 50% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 16:24 ]

• Ben(V)
Blijft gewoon niets doen.
Dit is de log
16:22:01 [I] [short_cycle:272] Compressor STOP detected

16:22:27 [D] [auto_adaptive:117] Passive thermal window started: room=23.80C

16:23:25 [D] [auto_adaptive:583] Zone 1 not in fixed flow mode. Exiting.

16:25:04 [I] [short_cycle:280] Compressor START detected

16:25:04 [D] [auto_adaptive:285] Compressor start: triggering auto-adaptive loop.

16:25:04 [D] [auto_adaptive:583] Zone 1 not in fixed flow mode. Exiting.

16:25:27 [W] [auto_adaptive:066] Flow limited to 18.8°C (Zone Min Limit), calculated_flow: 7.0

16:25:27 [D] [auto_adaptive:224] Free heating/cooling window invalid: delta_T=11.0K, hours=0.0

16:25:35 [W] [auto_adaptive:066] Flow limited to 18.8°C (Zone Min Limit), calculated_flow: 7.0

16:25:57 [W] [auto_adaptive:066] Flow limited to 18.8°C (Zone Min Limit), calculated_flow: 7.0

16:26:26 [I] [short_cycle:272] Compressor STOP detected

16:26:26 [I] [short_cycle:311] Lockout active. Expiration timestamp set to: 1785865229

16:26:27 [D] [auto_adaptive:117] Passive thermal window started: room=23.80C

16:28:24 [D] [auto_adaptive:618] [*] Auto-adaptive cycle: independent_zone_temps=0 has_cooling=1 cold_factor=0.00 min_delta=2.00 max_delta=6.50 multizone_status=0 operation=3

16:28:25 [D] [auto_adaptive:383] Z1 src=2 room=23.8 target=21.0 flow=21.5 flow_rate=0.0 outside=34.0 bias=0.0 H=0 C=1

16:28:25 [D] [auto_adaptive:483] Z1 target_delta=6.50 cold_factor=0.00 dyn_min=2.00 eff_range=2.00 error_factor=1.00 boost=1.00 linear=0, use_solver=0

16:28:25 [D] [auto_adaptive:303] Z1 COOLING: calc=16.0°C (return 22.5 - delta 6.5)

@Ben(V) refresh je UI eens? misschien is die de-synced. Doe je de instellingen in HA of stand-alone dashboard? probeer de settings via de stand-alone door te voeren als dat niet het geval was

[ Voor 55% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 16:38 ]

• Ben(V)
Maakt geen verschil.

Hij communiceert wel met de ecodan, als ik bijvoorbeeld de "service control" aanzet zie ik dat gewoon op de MRC verschijnen.

[ Voor 78% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 16:40 ]

Ik zie het commando ook niet gestuurd worden in de log. in Asgard kan je nu save settings doen, zou je dat kunnen doen en naar mij kunnen doorsturen?

Je doet de settings via HA of de standalone dashboard? Als je vanaf je MRC de mode naar cool flow instelt, wijzigt hij het dan mee ? (hoort hij wel doen)

Als laatste kan je de OTA pakken naar de vorige release, kijk of dat wel werkt?

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 16:46 ]

• Ben(V)
In de MRC kan ik alleen kiezen tussen "heating", "cooling" en "compensation curve".

je kan toch daar vaste aanvoer temp koeling kiezen ?

• Ben(V)
Nee die is blijkbaar weg, kan alleen voor heating en dan is de min temp 20 graden.

Hoe kan ik je de settings file sturen?

[ Voor 74% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 16:53 ]

Ben je in server control (lockout?) probeer die eens uit te zetten (clear knop). Zou niets uit moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFcjlJzpLoG5wHxz3VXk-EXzDhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkz8YDtQJeupXEP5HWfl42mv.png?f=fotoalbum_large

Asgard kan niets doen om te zorgen dat die opties verdwijnen, dus ik gok dat ze er nog wel zitten

Je kan settings via pm in [code] block pasten

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 16:56 ]

• Ben(V)
[code]

{

"_type": "asgard_dashboard_settings",

"_version": 1,

"_saved_at": "2026-08-04T14:43:52.238Z",

"_firmware_version": "asgard-z1-en-2026-07-30.01",

"settings": {

"auto_adaptive_setpoint_bias": 0,

"maximum_heating_flow_temp": 35,

"minimum_heating_flow_temp": 25,

"cooling_smart_start_z1": 22,

"minimum_cooling_flow_z1": 18.8,

"temperature_feedback_z1": 21.9,

"auto_adaptive_control_enabled": 1,

"defrost_risk_handling_enabled": 0,

"smart_boost_enabled": 0,

"predictive_short_cycle_control_enabled": 0,

"heating_system_type": 0,

"room_temp_source_z1": 2,

"room_temp_source_z2": 0,

"operating_mode_z1": 4,

"operating_mode_z2": 0,

"temp_sensor_source_z1": 0,

"temp_sensor_source_z2": 0,

"ui_use_room_z1": 0,

"ui_use_room_z2": 0,

"virtual_climate_z1_mode": "cool",

"virtual_climate_z2_mode": "off",

"virtual_climate_z1_setpoint": 21,

"thermostat_hysteresis_z1": 0.1,

"heatpump_climate_z1_setpoint": 21.5,

"flow_climate_z1_setpoint": 18.79,

"force_dhw": 0,

"sw_regular_dhw": 0,

"dhw_setpoint": 45,

"dhw_start_threshold": 0,

"solver_dhw_mode": 0,

"use_dynamic_cost_solver": 0,

"show_solver_tab_enabled": 0,

"solver_ip_address": "",

"raw_heat_produced": 0,

"raw_elec_consumed": 0,

"raw_runtime_hours": 0,

"raw_avg_outside_temp": 16.04,

"raw_avg_room_temp": 20.02,

"raw_cool_produced": 10.05,

"raw_cool_elec_consumed": 1.964,

"raw_cool_runtime_hours": 5.029,

"raw_cool_avg_outside_temp": 28.13,

"raw_cool_avg_room_temp": 21.36,

"raw_delta_room_temp": 2.708,

"raw_hl_tm_product": 213.4,

"raw_solar_factor": 0.015,

"battery_soc_kwh": 0,

"battery_max_discharge_kw": 3,

"power_mode": 1,

"service_codes_enabled": 0,

"holiday_mode": 0,

"server_control_enabled": 0,

"server_control_prohibit_dhw": 0,

"server_control_prohibit_z1_heating": 0,

"server_control_prohibit_z1_cooling": 0,

"server_control_prohibit_z2_heating": 0,

"server_control_prohibit_z2_cooling": 0,

"lockout_strategy": 0,

"lockout_duration": 1,

"minimum_compressor_on_time": 5

}

}

[/code}

• Ben(V)
En ineens werkt de boel weer.

je had niet toevallig systeem menu open op je MRC ? dus nog in service menu oid?

• Ben(V)
Was te optimistisch, keek verkeerd.
Hij werkt nog steeds alleen in "cooling room temperature" en "cooling flow" zit niet in het menu van de mrc meer.

Zou de ecodan van de spanning halen en zo een herstart forceren helpen?

Maar dan moet je even kijken of je per ongeluk dip switch uit heb gezet voor cooling ?
Want Asgard kan dit niet doen zeg maar modes verbergen/disablen

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 17:14 ]

• Ben(V)
Hij koelt nog prima alleen niet via flow control

Dat is heel apart. Even spanningsloos maken ?

• Ben(V)
ga ik doen

• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
xoror schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:13:

Je ziet dat hij netjes 17:00 skipped omdat tarief (0.33 eur) + solar kwh prijs > 0.25 is. Om 18:00 (0.35 eur) en 19:00 (0.37 eur) is het weer lager, en dan resumed hij weer. je ziet nu ook netjes de stop reden ('stop price'). We zitten ook buiten de bandbreedte, en de stop prijs heeft dus voorrang. @Loonen138
Bij mij ziet het er ook goed uit met de stop price op 0,35 eur in de grafieken, goed bezig!

Asgard verwacht alleen dat de koeling meer doet dan in werkelijkheid het geval is, heb vanochtend dus even de HL x TM Product van 58 naar 110 gezet, vandaag\morgen ziet de verwachting er al iets beter uit. Asgard\Odin heeft nog geen verwarming gezien dus daarom verwacht ik dat het nog niet helemaal klopt met de werkelijkheid en dat ik dus even geduld moet hebben tot die meer data heeft om een beter reëel beeld te geven.

's Ochtends doe ik vaak (als de buitentemperatuur het toelaat) even de schuifpui 30 minuten open om wat frisse koude lucht binnen te krijgen. Neemt Asgard\Odin ook die data mee in de berekeningen want dat kan voor scheve verhoudingen zorgen of niet? Zoiets valt niet te voorkomen lijkt mij?

Ik ga er namelijk ook vanuit dat asgard het morgen niet krijgt gekoeld van 22,5 naar 21 graden.
Geen idee hoe de code erachter werkt maar het lijkt mij dat koelen veel minder doet met de temperatuur in de ruimte dan verwarmen? Of ligt het dus aan de HL x TM data?
Daarnaast valt het mij ook op dat asgard meer energy consumption verwacht dan in werkelijkheid gebeurt, misschien dat dit nog invloed heeft waarom die meer verwachting van de koeling?

Gister;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pqmZQb7Bo6xw80zY3vPUbJXoFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0gkHJNQ3rieweFwAcfib6OE.png?f=fotoalbum_large

Vandaag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6OjCOVDSS9XvPEspPHYzVPJuQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5vvckHhwO9dJiXGHfLEIHxv.png?f=fotoalbum_large

Morgen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PcDJ5hcjWjCpboMun1vRLULePY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXb4v78qBpPO4KTJhSSMGIEF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Loonen138 op 04-08-2026 17:19 ]

@Ben(V) Ik heb zo ook geen idee, misschien bug in ecodan firmware. Je zou ook Asgard tijdelijk kunnen ontkoppelen

@Loonen138 met de laatste Asgard firmware zou de hl x tm product niet meer moeten driften. Maar je moet hem even helpen idd als die al is afgegleden.

Odin kijkt naar de waarden om xx:55, dus als het raam open effect heeft gehad, dan ziet hij een iets lagere kamer temp om xx:55

Bij het koelen zijn we gebonden aan min cool flow. Dus Odin wil dan 15c koelen, maar het kan maar met 17c bijv. Odin plant dan het volgende uur met 17c min flow, maar je loopt altijd achter de feiten aan. Dat kan je zien bij jouw, de consumption bars, de werkelijke liggen onder het geschatte. Maw, hij heeft niet kunnen doen wat er nodig was.

Koelen is minder effectief dan verwarmen, dat is sowieso waar. Je moet het zien als een goede demping op de temp stijging. En als hij echt zijn gang kan gang (dus geen condens bewaking) dan kan je wel wat meer. Op deze dagen met hoge lucht vochtigheid en temp is het gewoon lastig. Op deze dagen moet je gewoon de kosten 'accepteren' en door laten koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 17:25 ]

• Ben(V)
@xoror
Die spanning eraf veranderde niets, nog steeds geen flow control.

Haalt die ecodan z'n configuratie niet van die SD kaart en kan daarop iets verandert zijn (corrupt geraakt).

Betwijfel het of het aan de Asgard ligt, maar kan het proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 17:26 ]

@Ben(V) Dat weet ik niet, volgens mij staat op de SD alleen log data. De settings worden bewaard dmv een condensator "batterij". Ik denk dat je even 5m uit moet laten.

Maar test ook zonder Asgard, ik denk niet dat het uitmaakt, maar even uitsluiten. Check voor SW2-4, staat die op on?

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 17:34 ]

• Ben(V)
Zonder Asgard geen verschil.
Ga hem zo een kwartier uitzetten, kijken of dat wat doet maar ik vrees van niet.

@Ben(V) ff uitsluiten, maar je krijgt dus dat huisje met ijsvlokje erin niet right?

Ik weet wel dat de suz bij bepaalde buiten temp geen sww doet op de compressor, maar via de booster. Maar weet niet of er zoiets vergelijkbaars is voor cooling. Misschien dat ze in het algemene ecodan topic daar meer over weten, zou je na 15m, als het nog steeds niet werkt kunnen vragen

• Ben(V)
Jawel want hij koelt prima, alleen niet op flow maar op ruimte temperatuur.

Tja het is wel erg heet buiten vandaag, maar denk niet dat het ermee te maken heeft want koelen doet hij prima.
Ga ik daar ook eens vragen als hij het straks nog steeds niet doet.

Ik ben ook wel puzzled dat je die hele mode mist op je MRC

@Ben(V) Zou je straks als het nog niet werkt, met Asgard prohibit heating en cooling aan doen. En dan mode wijzigen naar bijv cool target of heat curve. Werkt dat wel ? Even uitsluiten dat de mode change via Asgard op een of andere manier stuk is bij jou

[ Voor 68% gewijzigd door xoror op 04-08-2026 18:03 ]

• Ben(V)
En de boel werkt weer normaal.
Schiet mij maar lek!

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste