@Ben(V) hmm, dan toch een setting op je MRC 'gaar'. 15m was er dan nodig om die condensator leeg te laten lopen en die foute state te resetten.

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
Heb een half uurtje gewacht voor de zekerheid, moest toch even wat eten.

Ben blij dat het weer werkt, bedankt voor het meedenken.
Ik schijn dit soort onduidelijke problemen aan te trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 18:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:12
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van de Mitsubishi, ik wordt helemaal blij van wat jullie al bereikt hebben. Ik heb de Asgard er vanmiddag aan gehangen het was een fluitje van een cent! :) Ik heb even alle waarden en dit topic door AI getrokken. Het enige wat ik nu hoef te doen is auto-adaptive en short-cycle preventie aan zetten, vervolgens de baseline opbouwen dat ik wat gevoel krijg bij de waarden. Maar met alle mooie dashboards gaat dat helemaal goedkomen!

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-08 20:51
Sinds laatste update is Asgard spot on als het gaat om de verwachte binnentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzfcZD91nURvqK3Y7iDiHI9ZjaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8RQntAxjIpgIIJzdS8bjjjP.jpg?f=fotoalbum_large @xoror , kudos!

Hij is iets wat uit zijn band; gisteren was een perfecte dag voor koelen, en heb na feedback van de kinderen de min/max moeten aanpassen :)

[ Voor 13% gewijzigd door John.S op 07-08-2026 08:40 ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | 2x Marstek Venus E 3.0

• John.S
Goedemiddag,

Vraagje;

Als ik een dag niet wil koelen, hoe kan ik dan het beste het koelen stoppen icm Asgard? Op de FTC het koelen op “forbidden” zetten? Of Asgard zijn thermostat mode op “off” zetten? (samen met FTC op “forbidden”).

Als ik alleen de FTC op “forbidden” zet, krijg ik feedback vanuit Asgard dat de flow 0.0 is.

@John.S server control aan + prohibit cooling aan zetten (ad-hoc)
Voor planningen moet je met je bandbreedte, stopprijzen of solar only spelen

[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 08-08-2026 13:56 ]

• Ben(V)
Alleen Virtual Thermostat op "Off" zetten werkt ook prima hoor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• John.S
xoror schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:43:
@John.S server control aan + prohibit cooling aan zetten (ad-hoc)
Voor planningen moet je met je bandbreedte, stopprijzen of solar only spelen
Met alleen het koelen uitzetten (server control), gaat ook het DHW op “server stand-by”. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbbkjWqsOYI0W0Z84cY6KRWhbF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rQqhcnAy7lSJTuUljHHziQl.jpg?f=fotoalbum_large

Of is het onderwater alleen van toepassing op het koelen?

• Ben(V)
Als "DHW" naar standby gaat heb je ook "DHW prohibit" aangezet niet alleen "Cooling Off".

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2026 18:54 ]

• John.S
Ben(V) schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:54:
Als "DHW" naar standby gaat heb je ook "DHW prohibit" aangezet niet alleen "Cooling Off".
Nogmaals dubbel gecheckt. Niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh6aRutmGFhUnOqWOiv08rHA7zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7YhD9TRdAjYs132yaKfhdry.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Nog eens geprobeerd en hij blijft bij mij nu ook op stand by staan.
Ik gebruik eigenlijk nooit "Server Control" maar zet alleen Cooling aan en uit via de Virtual thermostat, dan gaat het gewoon vanzelf DHW doen als het nodig is.

En als het niet nodig is staat hij dus op stand by

[ Voor 96% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2026 19:19 ]

• John.S
Ben(V) schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:07:
Zet die DHW prohibit een aan, even wachten en dan weer uit.
Dan start direct een DHW run. Geen idee wat de reden hiervan is.

Is een ongedocumenteerde feature van de ecodan. Als je dhw prohibit aan heb, en daarna uit, dan triggered dat ALTIJD een eco dhw.

Server control werkt altijd. Thermostat off, moet je nog de relay checken wat de state is/was.

• John.S
xoror schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:46:
Is een ongedocumenteerde feature van de ecodan. Als je dhw prohibit aan heb, en daarna uit, dan triggered dat ALTIJD een eco dhw.

Server control werkt altijd. Thermostat off, moet je nog de relay checken wat de state is/was.
Daarmee ga ik er dan vanuit dat alleen de koeling een prohibit heeft gekregen, indien deze ook alleen geselecteerd is. Ondanks dat ook op de FTC lijkt alsof DHW meegenomen is.

We gaan het testen :)

• Leonhannink
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-08 14:34
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort, maar ik wil een wifi module van mitsubishi aansluiten op mijn ecodan warmtepomp en aansluiten op Melcloud. Zo kan ik deze weer aansluiten op mijn dynamisch contract van Frank. De MAC-577IF2-E heeft geen CN105 aansluiting. Ik heb wel een aparte kabel met een CN105 aansluiting, maar wie heeft er voor mij een aansluitschema van deze wifi interface?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGyTDV4f6Bo0L4MO9jrLJP_p4Nk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HB03C34I7OnGq44svC5zRTTs.jpg?f=user_large

• Leonhannink
Of misschien kan het ook anders. Ik heb een Atom s3 lite gekoppeld aan mijn ecodan warmtepomp en dit wordt uitgelezen door HA. Is er een mogelijkheid om dit ook in Melcloud te koppelen?

• Ben(V)
Je kunt HA koppelen met Frank energie daar is een HACS integratie voor in de HACs store van HA.

PS
Als je al een S3 op de CN105 van je Ecodan hebt aangesloten kun je daar niets anders meer op aansluiten en heb je dus ook geen melcloud.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 12-08-2026 13:48 ]

@Leonhannink
https://github.com/gekkek...d#co-existence-slave-port

alleen de oudere PAC-WF010-E is niet ondersteund omdat ik geen test unit had om het te testen. De rest zou gewoon moeten werken. Je hebt iets van een proxy interface nodig. Asgard board kan dat.

Voor Frank energie zit een optie bij dat je schrijf operaties van de slave kan blokkeren >:)

Verder is letterlijk dat kabeltje wat je daar toont en cn105 connector, die kan je gewoon op je warmtepomp direct aansluiten. Je kan alleen niet beide tegelijk als je niet het esp proxy board/Asgard hebt

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 12-08-2026 13:58 ]

• Ben(V)
Hij heeft al een Atom S3 aan zijn Ecodan hangen met koppeling naar HA.
Hij hoeft dus alleen maar de HACS integratie van Frank Energie op z'n HA te installeren en kan die PAC-WF010-E vergeten.

• Leonhannink
Bedankt voor je antwoorden. Frank energie kan via Melcloud mijn warmtepomp bedienen, om daar voor hun voordeel uit te halen en ik krijg daar dan een vergoeding voor. Ik heb Frank energie al wel geinstalleerd in HA. Ik heb dus een werkende melcloud account nodig die Frank dus op afstand kan bedienen. Ik heb dus wel een wifi module liggen maar de 'stekker'pas niet op de CN 105. zie afbeelding. De rode stekker zit aan de wifi module en de witte stekker pas in de CN105. maar ja welk kleur moet op elkaar? Vandaar mijn vraag voor een aansluitschema van deze wifi module MAC-577IF2-E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHANC_Jp_zpciPCpUpWkrAR4kuw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QJQw9UwUVOstqid8SdftgENp.jpg?f=user_large
@Leonhannink Ah nu zie ik het. Die mac-577if2-e lijkt een airco only module te zijn. Ik weet dus niet of hij wel cn105 air to water protocol kan praten (ook al ga je hem goed bedraden).

• John.S
Hoi,

Ik probeer het stukje “monitoring” beter te begrijpen. Waar kijk ik naar? Zijn de waardes gezond.

Tijdens het koelen zie ik onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8VhbjLSBckTn7KPi0NP0PCR2hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAsopKmBk5z3KUHxRHw0PMXX.jpg?f=fotoalbum_large Is er een vuistregel waarmee ik kan begrijpen of alles goed “performed”?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

kimjansen

Nu ff niks...

xoror schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:10:
@kimjansen Moet ik controleren, kom ik later op terug.

@kimjansen Ik heb het even voor je getest met de GPIO2 (dallas)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: 
      number: GPIO2
      inverted: true 
    name: "Dry Contact Test"
    id: dry_contact
    filters:
      - delayed_on: 50ms
      - delayed_off: 50ms
    on_state:
      then:
        - if:
            condition:
              binary_sensor.is_on: dry_contact
            then:
              - logger.log: "DRY CONTACT TEST: GPIO2 State is LOW (Contact CLOSED)"
            else:
              - logger.log: "DRY CONTACT TEST: GPIO2 State is HIGH (Contact OPEN)"
Je kan het gebruiken om de status van een dry contact uit te lezen. Je moet dan de software zelf compilen en dallas deel eruit commenten (yaml) en dan je eigen logica erbij plakken.
Dankjewel voor de check en de suggestie wat te wijzigen. Goed om te horen dat dit met de huidige hardware al kan.

Is dit niet iets wat je als optie op wilt nemen in je eigen release? Dus dat je kunt kiezen tussen een DS18B20 of een droog contact? Ik kan mij zo voorstellen dat jouw product daarmee voor meer mensen plug-and-play kan worden. Alleen moet Asgard dan voor elke keer dat het contact gesloten wordt (instelbaar):

1.) een minimale periode waarbinnen de input 'aan' is, dus na eerste trigger -ookal kort-, en aan bleef -ookal zijn dit pulsen-.

2.) (optioneel) een minimale looptijd aanhouden

3.) (optioneel) een minimale antipendel periode aanhouden

2 en 3 zijn dan afhankelijk van een buffer en/of altijd open zones in te stellen.

Ik wil best betalen voor de oplossing anders volgde ik het niet, maar iets zelf moeten aanpassen etc. gaat me dan iets te ver. En wat ik zei: potentieel kun je hiermee diverse naregelingen ondersteunen en gladstrijken vermoed ik zo.

Speed kills, but beauty lives forever...

@John.S Waar je naar wilt kijken is de liquid pipe(1) vs ambient. Dus je kijkt naar het verschil tussen de intrede verdamper en de buiten lucht. Als dat groot is, dan is je wp hard aan het werk (immers, je onttrekt of geeft veel warmte af).

Bij systemen waar problemen zijn zie je bij normale omstandigheden de liquidpipe temp ver weg zitten van je buiten temp. Bijv hier een voorbeeld, maar in het algemente topic kan je nog meer vinden

@kimjansen Asgard is gemaakt om voor zoveel mogelijk mensen te werken. Jij bent de eerste die hierom vraagt. Als de meerderheid het graag wilt hebben, dan kan ik ernaar kijken, maar ik kan niet voor iedereen alles op maat maken. Dit moet ook onderhouden worden etc.

Wat probeer je eigenlijk op te lossen? Iets van nadraai tijd van je pomp regelen? Als dat zo is, doet dit het misschien al voor je

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

Zjemm

...

@xoror

Even een gedachte, ik heb mn SWW op 50 staan en eens in de 12 of 14 (uit m'n hoofd) een legionella run.
Door deze instelling gaat hij eigenlijk maar heel kort op de compressor verwarmen en vrij snel de rest op het element doen. dat lijkt me inefficient.

zou het in asguard te implementeren zijn dat je op basis van je ingestelde legionella run schema, vlak van te voren het SWW setpoint wat omhoog zet, zodat hij langer op de compressor gaat verwarmen? En dan na de run weer terug

of levert dat niet veel op?

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

ja met HA kan dat soswieso, ik vroeg me af of het interressant is om in asgard te implementeren?

opensecure.nl

@Zjemm Dat zou alleen voor stand alone users zijn, ik had het wel in mijn achterhoofd, maar nog geen tijd gehad, en twijfel of het wel in Asgard moet.

• Zjemm

Zjemm

...

idd. nou kijk maar, het is een idee. je moet er ook maar net tijd en zo voor hebben :)

opensecure.nl

• Ben(V)
Ik heb daar ook een HA script voor gemaakt, maar dat gebruik ik enkel als er geen zonnestroom is.
In de zomer is er toch een overschot aan elektriciteit beschikbaar hier.

Lijkt me niet zo zinvol om dat in Asgard te stoppen, te veel variabelen om rekening mee te houden die voor iedereen anders zijn.

@tromphakvoort Even hier verder.
Ik denk dat jouw trigger door gemiddelde wordt gedaan. Jouw voorbeeld sww was niet door Odin getriggerd namelijk (niet op het hele uur gestart, dan is het meestal niet door Odin gedaan)

Kan je van die run de beide tank temps en operation mode plotten? Dan kunnen we even kijken waarom en onder welke conditie het triggert

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:40
@xoror Hierbij de plot, ik draai inderdaad op mode Large (gemiddelde van de twee sensoren) sinds een tijdje (hebben we het destijds over gehad) maar denk dat die nu te vroeg triggert voor mijn warm water vraag. Weet alleen even niet of ik nu in ECO draai of niet, DHW ECO is aan maar DHW Mode staat op Normal, mogelijk dat hierdoor de WP zo hoog in de toeren loopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwGd4LlIwreOTg9ZsZTQjHqeNrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqjVLe1TvbcSG1xUd2IdCh6b.png?f=fotoalbum_large
@tromphakvoort ook even je dhw settings? zo dat ik kan zien welke drop hij is ingesteld en setpoint

• tromphakvoort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjdpjbUFe7oXIcJ7TBcLgHocEEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NCnZCdL09cg7lGNbHb2plEf5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70UBXklKHj9vtOKChGPi0othhnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/41fwjSDasVtFhcj5fYu15uZo.png?f=fotoalbum_large
@tromphakvoort

ok dus gemiddeld zou dan: ~46 + ~44 = 45 gemiddeld.
dhw setpoint: 52, met drop van 8, dan gaat hij starten bij: 52-8 = 44
Ik gok dat ik die waarden niet goed heb bekeken, maar ws was het gemiddeld 44c.

Je moet denk ik meer drop doen vanwege je gemiddelde. Is er ook een reden dat je 52C dhw setpoint gebruikt? dat is best hoog

• tromphakvoort
@xoror Niet perse, ik heb hem destijds op 52 gezet omdat we soms last hadden van koud water als er bijvoorbeeld twee man achter elkaar doucht. Maar ik denk zomaar met mode Large dat dit niet echt meer zal optreden dus misschien dat 50 of 48 nu ook wel voldoet al. Ga dat wel even testen, ik zal vanmiddag de drop even op 10 graden zetten. Of denk je dat een nog hogere drop kan?
@tromphakvoort ik zou 50c proberen met zelfde met 10c drop (zorg dat hij triggert op 40c oid). en als het goed gaat, kan je naar 49, 48, ... tot het niet meer gaat en dan +1c doen, dan zit je ok denk ik

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-08 08:31

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Komt er voor de Asgard misschien nog ooit een instelling dat de DHW run calender en tijd gestuurd wordt. Deze functie werkt niet op de ftc6. De runs zijn vaak op ongunstige tijdstippen (dynamisch tarief) en ver weg van mijn douche beurten thuis. Dit zou mijn inziens een mooie toevoeging zijn.
@PeterMi Hoe zou dat moeten werken ? Want als je temp onder je drop komt dat gaat hij altijd af. Tenzij je iets van een prohibit erop zet, maar dan heb je kans op koude douche. Maar je moet dan wel met HA aan de slag (of zelf scripten en dan direct Asgard rest api aanspreken). Kom je niet uit met de reguliere week schema? Het nadeel is dat die natuurlijk altijd op het tijdstip start, maar die houdt geen rekening met de prijzen, al kan je erop gokken dat het rond 14:00-15:00 het goedkoopst is.

Ik denk niet dat het in Asgard goed te regelen valt. In Odin zit wel dhw planning icm dynamische prijzen. Ik heb sinds deze maand nu ook dynamisch tarief, en probeer alles op solar te doen. Hij probeert op de goedkope/gratis uren de tank te laden om de dure periode te overbruggen
Voor meer uitleg, zie hier

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-08 08:31

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Ik zou idd willen dat ik standaard om de 3 en 4 dagen kan laden met een weekschema op de goedkope momenten. Dus niet perse echt t dynamische tarief volgen maar 'gokken' op de juiste tijd. Ons douche patroon is super goed voorspelbaar door ons vaste week ritme.

T reguliere weekschema werkt bij ons niet. Als ik programeer dat hij 2x in de week een dhw cyclus moet draaien op een bepaalde tijd doet ie dat gewoon iedere dag (wel op de juiste tijd).

Doe ik misschen wat fout. Zijn er mensen die dit wel werkend hebben gekregen op een ftc6.
ik denk dat je de handleiding even moet naslaan. Je kan met het week schema gewoon instellen welke dag en welke tijd hij start met dhw. Ik meen me te herinneren dat je dat gewoon voor elke dag kan instellen.

@Zjemm https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-08-16.02
Ik had het al een tijdje in mijn achterhoofd om de legionenella setpoint verhoging ook door te voeren voor stand alone users die geen HA hebben. Vanaf deze pre-release zit het erin, test het aub en report issues. Mijn legionella is helaas al afgegaan deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDq5WtVf1fSepx2wSa6ZMoH97-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5AUmUZAnzqenEzH9gvWRaBFZ.png?f=user_large

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:30
xoror schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:07:
@Zjemm https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-08-16.02
Ik had het al een tijdje in mijn achterhoofd om de legionenella setpoint verhoging ook door te voeren voor stand alone users die geen HA hebben. Vanaf deze pre-release zit het erin, test het aub en report issues. Mijn legionella is helaas al afgegaan deze week.

[Afbeelding]
Top. Ik zou dit het liefst automatisch zien gaan via Odin. Dus als Legionella binnen 48 uur nodig is dan zo gunstig mogelijk inplannen icm DHW run. Is zoiets mogelijk?

Een grote ergernis afgelopen jaren als ik probeerde de gunstigste uren te gebruiken dat Legionella doodleuk 's avonds om 20.00 uur tegen €0,45 z'n ding ging doen...

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-08-2026 16:54 ]

staat wel op de planning voor wat er mogelijk is https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/395

We kunnen zelf niet de legionella starten helaas, maar wel rekening houden met. In het andere geval kan je natuurlijk zelf een legionella prevention maken. 60c voor 30m bijv. Maar dat kost wel weer veel tijd. Dus het eerste deel rekening houden met starten we mee.

[ Voor 66% gewijzigd door xoror op 16-08-2026 17:26 ]

• FrensDJ
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:26
bilgy_no1 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Top. Ik zou dit het liefst automatisch zien gaan via Odin. Dus als Legionella binnen 48 uur nodig is dan zo gunstig mogelijk inplannen icm DHW run. Is zoiets mogelijk?

Een grote ergernis afgelopen jaren als ik probeerde de gunstigste uren te gebruiken dat Legionella doodleuk 's avonds om 20.00 uur tegen €0,45 z'n ding ging doen...
Legionella start tijd is in te stellen in de ecodan en door beetje met dagen te gaan spelen (minder of dagen tussen 2 rund) heb ik hem zover dat hij elke donderdag om 13:00 hem gaat doen

• bilgy_no1
FrensDJ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Legionella start tijd is in te stellen in de ecodan en door beetje met dagen te gaan spelen (minder of dagen tussen 2 rund) heb ik hem zover dat hij elke donderdag om 13:00 hem gaat doen
Ik geloof niet dat ik die instelling in de Ecodan ooit heb kunnen vinden. Is dat misschien afhankelijk van het model? Ik las hierboven het antwoord dat je het niet zelf kunt starten.

Mooiste zou wmb zijn dat het vanuit Odin kan worden meegenomen... Maar ik begrijp uit het antwoord van xoror dat dit in eerste instantie alleen is dat de planning rekening houdt met het uitvoeren van de legionella run.
Legionella kan je instellen door long press te doen op die menu knop, dan zijn de settings editable. Kijk even in de handleiding.

Hier start het elke zondag 11.00 bijvoorbeeld. Maar je kan ook een keer per 2 weken etc doen

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:04:
Legionella kan je instellen door long press te doen op die menu knop, dan zijn de settings editable. Kijk even in de handleiding.

Hier start het elke zondag 11.00 bijvoorbeeld. Maar je kan ook een keer per 2 weken etc doen
Thanks. Die maar eens bekijken dan. Ik had het destijds nog gevraagd aan de installateur...
bilgy_no1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Thanks. Die maar eens bekijken dan. Ik had het destijds nog gevraagd aan de installateur...
:o Heeft hij/zij de rest wel goed geïnstalleerd? geen overbodige start/stops etc?

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

:o Heeft hij/zij de rest wel goed geïnstalleerd? geen overbodige start/stops etc?
Daarvoor heb ik nu Asgard en Odin 💪🏻

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-08 15:57
Ik heb vanmorgen de cooling omgezet naar heating. Dat heb ik gedaan op de MRC, maar ik zag zojuist dat in Asgard de modus nog op cooling stond. Zojuist in Asgard ook op heating gezet.
Ik zie nu iets vreemds met de virtual thermostat. Die geeft nu in Asgard de waarde 21,9 aan, terwijl deze in werkelijkheid 23,9 is. In HA staat het wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA2_c8Oni7jnKXCHi8zZfGFZm6o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fdv1AhaDnkYgTRdugubHjtNY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIHvaCMGkKETfyVmoUgltJ4fyKQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qwT4J96AdOIz8bNp39cdOhAo.jpg?f=user_largeWaarom geeft Asgard een verkeerde current temp aan?

• tante Truus
ik zie nu in de historie dat die 21,9 al langere tijd onveranderd is, ik begin te vermoeden sinds de laatste update?

[ Voor 26% gewijzigd door tante Truus op 17-08-2026 19:31 ]

• John.S
tante Truus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:43:
Ik heb vanmorgen de cooling omgezet naar heating. Dat heb ik gedaan op de MRC, maar ik zag zojuist dat in Asgard de modus nog op cooling stond. Zojuist in Asgard ook op heating gezet.
Ik zie nu iets vreemds met de virtual thermostat. Die geeft nu in Asgard de waarde 21,9 aan, terwijl deze in werkelijkheid 23,9 is. In HA staat het wel goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]Waarom geeft Asgard een verkeerde current temp aan?
Er zit nog een automatisering tussen (blue print). Wat zegt de trace?

• tante Truus
John.S, ik weet niet of je vraag begrijp, maar ik heb een Shelly in de woonkamer staan, en die geeft de werkelijke temperatuur door aan de Asgard (althans dat was zo, en nu niet meer).
Wat bedoel je met wat zegt de trace?

• John.S
@tante Truus

Een automatisering zorgt ervoor dat je Shelly temp entiteit zijn waarde overgeeft aan Asgard (Esphome).

Kans bestaat dat Asgard niet (meer) uitgelezen wordt middels Esphome, of de automatisering loopt niet lekker die het plaatsen van de nieuwe waarde (temp) moet verzorgen.

Even het hele proces nogmaals doorlopen hoe je hem ook gekoppeld heb.

• tante Truus
misschien dat dat het is, een aantal andere entiteiten werden niet meer herkend in HA en wellicht dat er zo ook een mismatch is ontstaan met de Shelly. Ik moet alleen weer even uitvogelen hoe ik m destijds gekoppeld/ingesteld heb.
Je hebt ws HA geupdate/aangepast? De sync zou gewoon moeten blijven werken bij mode change. Waarschijnlijk had je het via https://github.com/gekkek..._blueprints/setup_sync.md gedaan.

Wanneer je settings aanpast op de MRC, dan komen deze vanzelf binnen 1-2 minuten door naar je Asgard. Hij zou het gewoon uiteindelijk moeten zien.

• tante Truus
@Xoror, ik heb idd HA aangepast. De reden was dat de nieuwste updates niet meer goed werkten op mijn Synology (geen ondersteuning meer van HA). Dat was gelijktijdig met de nieuwste Asgard firmwarerelease. Ik heb daarom een oude laptop omgebouwd naar linux/HA server en de backup van de oude HA gebruikt op de nieuwe.
Het bleek dat er hier en daar wat entiteiten niet meer klopten, maar omdat de temperatuur wel gewoon goed wordt weergegeven, geen vermoeden gehad dat de koppeling naar Asgard misschien niet meegenomen is. Ik heb gisteren de automatisering en blue print opnieuw ingesteld, en vandaag staat nu ook in Asgard de temp weer goed.
De aanpassing op de kamerthermostaat (dat is toch de MRC?) waren een paar uur later niet door Asgard overgenomen, maar Heat Flow Temperature staat weer voor en Thermostat mode staat op heat. (ik verwacht/hoop dat het nog een paar maanden duurt voordat de verwarming daadwerkelijk aan zal gaan).
De aanpassingen op de MRC komen als room thermostaat waarden door. Ze worden niet in de virtual thermostaat over genomen. Ik had ooit een automation gemaakt voor @_RRM_ die status beide kanten (mrc/wireless <-> virtual thermostat) op synced. Deze zou je kunnen proberen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Sync target temp (Two-Way)
description: Keeps Zone 1 and Virtual Thermostat target temperatures in sync in both directions.
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
    attribute: temperature
    id: "zone_1_changed"
    entity_id: climate.ecodan_heatpump_virtual_thermostat_z1
    id: "virtual_changed"
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp', 'temperature') | float(0) !=
         state_attr('climate.ecodan_heatpump_virtual_thermostat_z1', 'temperature') | float(0) }}
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - action: climate.set_temperature
            target:
            data:
              temperature: "{{ trigger.to_state.attributes.temperature | float(0) }}"
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
Als er dingen niet helemaal werkt, even AI vragen, die kan simpele yaml wel voor je fixen

In het algemeen beter via Asgard doen.

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:14
xoror schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:09:
De aanpassingen op de MRC komen als room thermostaat waarden door. Ze worden niet in de virtual thermostaat over genomen. Ik had ooit een automation gemaakt voor @_RRM_ die status beide kanten (mrc/wireless <-> virtual thermostat) op synced. Deze zou je kunnen proberen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Sync target temp (Two-Way)
description: Keeps Zone 1 and Virtual Thermostat target temperatures in sync in both directions.
mode: single
triggers:
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp', 'temperature') | float(0) !=
         state_attr('climate.ecodan_heatpump_virtual_thermostat_z1', 'temperature') | float(0) }}
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
Als er dingen niet helemaal werkt, even AI vragen, die kan simpele yaml wel voor je fixen

In het algemeen beter via Asgard doen.
@tante Truus gaat als een trein met deze automation. Vrijwel direct synchronisatie.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• tante Truus
_RRM_ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

@tante Truus gaat als een trein met deze automation. Vrijwel direct synchronisatie.
Ik heb de automation toegevoegd, maar nog niet getest. ik zie iig geen foutmeldingen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
Ik heb de PCR-75YA-300 (ERST30D-VM2ED binnen unit en PUHZ-SW75 YAA buiten unit). Ik heb naast mijn batterij en laadpaal nu ook mijn SWW in DAO (energie planner) gezet voor normaal gebruik. Nu sta ik op het punt om de legionellerrun erbij te automatiseren, echter ben ik er niet 100% zeker van waar dit stroomverbruik zit om mijn COP duidelijk te houden. De warmtepomp zit op een 3 fase en een 1 fase aangesloten die ik beide apart extern meet.

1. Op dit moment gebruik ik de COP van ESPHome, echter twijfel ik of ik deze niet beter tegen het echte stroom verbruik kan afzetten, extern gemeten. Iemand ervaringen?
2. Klopt het dat de 1 fase enkel gebruikt wordt voor 1-op-1 verwarming bij de legionelle run? Gekke hier is dat ik bij de legionelle run naar 60 graden ~50min stroom verbruik op de 1 fase zie, maar bij de normale verwarmings run tot 55 graden zie ik de 1 fase ook even pieken (minder dan 1kwh energie verbruik).
3. Misschien domme vraag... maar kan ik niet tot 60 graden verwarmen zonder het 1op1 verwarmings element te gebruiken? Dat zou mijn COP toch ten goede komen, niet?
@The Source
1. via echte meter is beter. Maar dan moet je zowel wp als booster meten.
2. zie bovenstaande punt. Verbruik is logisch, je sw75yaa gebruikt 3 fasen, dus logisch dat je ook die fase hier ziet waar je booster element op zit. De booster is een aparte group, loop je leiding in je kast maar na.
3. de sw75yaa kan wel maar alleen onder ideale omstandigheden, kijk even data book na, daar staat bij performance data tot hoeveel graden hij kan. Maar de 2e vraag is of je dat moet willen, want rond 60c push je hem serieus hard (slijtage).

Hebben hier mensen de pre release met legionella temp verhoging en restore al getest?
~[edit] Ondertussen is mijn Legionella afgegaan, en allemaal goed verlopen via Asgard. Dus voor Asgard bezitters, even vinkje aanzetten in de UI voor legionella tank temp verhoging. Even laatste release updaten

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 23-08-2026 15:48 ]

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror nog niet, zal er binnenkort even tijd voor maken. thnx

opensecure.nl

• Bravertal
Moet ik voor aankomende stookseizoen auto-adaptive aanzetten (en defrosts beperken)? Ik werk nu sinds kort met home assistant. Afgelopen stookseizoen gewoon (standaard Mitsubishi) thermostaat op 20 graden. Maar wil het allemaal wat effectiever hebben. Ik heb een 2-kapper uit 2021 met op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming (zolder wordt niet verwarmd).

Wat zijn jullie ervaringen met auto-adaptive en moet ik nog meer settings aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvFXI29Qmjl72iygIYcAMrWTpo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttCsIyuntbHc6S3XwW7OOETl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bravertal op 25-08-2026 08:23 ]

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Ben(V)
Auto Adaptive is veel zuiniger dan de standaard regeling van de ecodan mcd.

Wat ik wel zou aanraden is een eigen thermometer te gebruiken via de virtual thermostat van de Asgard.
De mcd van de Ecodan zelf heeft een oplossend vermogen van een halve graad en dat regelt echt veel slechter.
Ik gebruik zelf deze:
https://www.sonoff.nl/a-80532623/zigbee-producten/sonoff-zigbee-snzb-02d-temperatuur-en-luchtvochtigheidssensor/#description

Lees dit ook even:
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/blob/main/docs/auto-adaptive.md#getting-started-with-auto-adaptive-control

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:04:
Auto Adaptive is veel zuiniger dan de standaard regeling van de ecodan mcd.
Dat zou ik niet zo stellen. De ingebouwde Mitsubishi ruimtetemperatuurregeling doet het best wel goed. Ik ben het wel met je eens dat de Auto Adaptive van Xoror een wat rustiger regelgedrag geeft en dat is wel fijn. Ik denk dat het verschil in energiegebruik wel echt minimaal is bij mij. Nadeel is er ook, namelijk dat de ruimtetemperatuurregeling tot onder de 25 graden Ta kan regelen en de auto adaptive niet...
Wat ik wel zou aanraden is een eigen thermometer te gebruiken via de virtual thermostat van de Asgard.
De mcd van de Ecodan zelf heeft een oplossend vermogen van een halve graad en dat regelt echt veel slechter.
Ik gebruik zelf deze:
https://www.sonoff.nl/a-80532623/zigbee-producten/sonoff-zigbee-snzb-02d-temperatuur-en-luchtvochtigheidssensor/#description
Ook niet helemaal mee eens. Bij mij werkt het uitstekend met de Mitsubishi PAR draadloze thermostaat. De halve graad onnauwkeurigheid of de hele graad hysterese heb ik in de praktijk geen last van. In de winter draait de warmtepomp gewoon rustig 24/7 en in het voor- en naseizoen draait ie gewoon één run per dag op het juiste moment.

Voordelen van de Mitsubishi PAR:
  • de batterijduur is beter (PAR draait al 3 jaar op het eerste setje batterijen, Sonoff SNZB-02D bij mij ongeveer 6 a 9 maanden per batterij).
  • communicatie is stabieler. PAR heeft nog nooit niet gewerkt, Sonoff is al paar keer in 2 jaar tijd gestopt met zenden (waarbij batterij erin en eruit het oploste).

[ Voor 4% gewijzigd door michaelvo op 25-08-2026 11:14 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

@Bravertal Ik zou gewoon eerst proberen met wat je al hebt liggen, upgraden kan altijd nog.

@Ben(V) @michaelvo
- Auto adaptive kan ook onder 25c regelen, je kan zelf min flow temp instellen, die beperking is al een tijdje weg. Voor nu heb ik even 24c aangehouden, maar is willekeurig en kan ook lager maar vond dat zelf niet zo nuttig.
- ik zelf zou geen oplossingen nemen met batterijen, gewoon bedraad, dat werkt gewoon beste.
- voor AA maakt de overschoot en 0.5c temp resolutie iets minder uit. Al is het voor een groot oppervlakte 0.5c wel veel kWh stoken voordat hij uitgaat. Voor Odin zou ik wel 0.1c resolutie temp sensor aanraden puur omdat die moet zien hoeveel warmte er afgelopen uur is bijgekomen/weggelekt.

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:59:
- Auto adaptive kan ook onder 25c regelen, je kan zelf min flow temp instellen, die beperking is al een tijdje weg. Voor nu heb ik even 24c aangehouden, maar is willekeurig en kan ook lager maar vond dat zelf niet zo nuttig.
Auto adaptive kan inderdaad onder de 25 graden sturen, probleem is dat de FTC er tóch minimaal 25 graden van gaat maken. In ieder geval op FTC6. Zie ook "Minimaal instelbare aanvoertemperatuur 25°C" bij Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Ruimtetemperatuurregeling is de enige manier om ónder de 25 graden Ta te geraken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Dat komt doordat je de MRC activeert om bijv iets in te stellen/bekijken. Dan gaat hij ongeldige grenzen resetten. Maar zolang je er niet aan zit accepteert hij het gewoon en regelt ernaar. Ik zelf gebruik die MRC niet, dus heb daar niet echt last van.

• Ben(V)
Ik heb hier echt een verlaging in verbruik gemeten nadat ik Auto Adaptive heb ingeschakeld.
Ik vermoed dat het voornamelijk te maken heeft met een veel rustiger regeling en het stoppen van het continue pendelen.

Ik vind die halve graad van de mcd helemaal ruk, als ik 20,5o graden wil gaat dat niet maar moet ik 21o instellen wat dan als gevolg heeft dat door de overshoot de kamer af en toe 22o wordt.

De Sonoff draait hier al twee jaar op dezelfde batterijen en hij geeft nog steeds aan dat die batterij 100% vol is.
Ik denk eerder dat je Zigbee netwerk niet goed dekkend is en daardoor raakt de Sonoff zijn verbinding kwijt en tevens kost een slechte Zigbee verbinding ook veel meer batterij vermogen.

@xoror
Zowel in het Asgard Dashboard, de browser interface als in Home Assistant kan ik geen lagere flow instellen dan 24o( niet dat het zinvol zou zijn hoor).
Ik heb wel de laatste versie van Asgard draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2026 12:36 ]

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
Kan de Auto adaptive ook koelen? Ik merk met name met koeling icm vloerverwarming (dus 17-18gr) veel gependel...

• Bravertal
xoror schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:59:
@Bravertal Ik zou gewoon eerst proberen met wat je al hebt liggen, upgraden kan altijd nog.
Dus gewoon de standaard thermostaat aanhouden (dat wil ik eigenlijk ook) en auto-adaptive aanklikken en verder geen omkijken meer naar, toch?

@Ben(V) Zie mijn vorige bericht, ik heb het even voor nu op 24c gezet. Het probleem is met systemen waarbij de MRC in de woonkamer staat, dat mensen eraan zitten, en bij elke MRC activatie reset hij alle grenzen (want officieel mag je maar min 25 instellen bij vaste Ta). Maar als je er niet aan zit dan gaat het prima. Als het nodig is kan ik die 24c nog lager toestaan, maar volgens mij is het niet echt heel nuttig lager.

@morlune Ja hoor, lees vooral even: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

@Bravertal Je moet nog wel wat instellingen doen, op niet-Asgard boardjes moet je wat sync scripts instellen om de ruimte temp door te geven. Zie https://github.com/gekkek...ith-auto-adaptive-control

• michaelvo
  • Nu online
@xoror ik kom echt nooit aan de MRC en bij mij levert hij gewoon Ta 25 graden als auto adaptive 24 graden vraagt. Ik zal het komend stookseizoen een keer laten zien.

• michaelvo
  • Nu online
@Ben(V) ja tuurlijk als auto adaptive ervoor zorgt dat je (veel) minder pendelgedrag hebt dan ga je daar wat winnen aan efficiëntie. Ben het met je eens dat auto adaptive beter omgaat met een grotere range aan installaties. Maar het is zeker niet per definitie veel zuiniger dan de ingebouwde ruimtetemperatuurregeling.

En offtopic, mijn Zigbee netwerk is prima, ik vertrouw eerder de door mij gebruikte knoopcellen niet helemaal. Maar mijn punt was dat je een extra variabele introduceert, zeker als je de PAR al hebt en deze prima werkt.

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:15:
@Bravertal Je moet nog wel wat instellingen doen, op niet-Asgard boardjes moet je wat sync scripts instellen om de ruimte temp door te geven. Zie https://github.com/gekkek...ith-auto-adaptive-control
Dat heb ik nooit gedaan. Ruimte temp krijgt hij toch van de kamerthermostaat als je die selecteert?

• Ben(V)
Zoals ik al zei doet die mcd enkel hele graden en dat vind ik ruk.
En ik heb nog steeds de meegeleverde knoopcel van de Sonoff erin zitten die al meer dan 2 jaar daarop draait.

En je moet toch echt in Home Assistant ooit eens die Sonoff aan de Asgard input gekoppeld hebben anders werkt het niet en blijft hij gewoon op de mrc thermostaat draaien.

• michaelvo
  • Nu online
MCD? Dat ken ik niet. De Mitsubishi PAR draadloze thermostaat doet in ieder geval halve graden.

En ik moet niks, ik heb niet eens een Asgard. En @Bravertal ook niet.

Zo werkt het bij mij iig prima, zonder verder dingen in te stellen of te syncen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN61okk9VGtmg6xj8HnkyFdNUM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/riBhQD7oSdMio5A09HYWoBrM.png?f=user_large

@michaelvo hmm ik heb geen wireless thermostaat en de MRC gebruik ik niet als thermostaat, dan kan het gewoon (de hele temp sync flow gaat dan buiten de MRC om). Misschien als de MRC 'actief' wordt om bijv een temp terug te sturen, dat hij het dan reset. Dat zou goed mogelijk zijn, maar test het even komend seizoen en laat mij weten. Dan zal ik de documentatie ervoor updaten.

Jij hebt verder wireless thermostat, dan heb je impliciet een stop conditie. Bij een MRC als hoofd thermostaat moet je nog wat instellingen doen voor een stop conditie, want hij stopt anders nooit. Dus MRC/room selecteren en stop conditie maken zou voldoende moeten zijn.

@Ben(V) Ik gok dat de meerderheid geen Asgard draait, dus die moeten iets meer werk doen. De controle over demand/hysteresis was een van de redenen dat ik Asgard heb gemaakt. Vooral mensen met alleen een MRC zonder Asgard als hoofd thermostaat moeten wat meer werk doen. Allemaal prima natuurlijk, software is tenslotte gratis/vrij beschikbaar.

In het algemeen denk ik dat er weinig verschil is tussen een goed geconfigureerde ruimte regeling vs auto adaptive. Behalve dat mijn implementatie transparant is, en je kan zien wat hij doet. Alleen kunnen mensen zonder een Mitsubishi thermostaat nooit gebruik maken van de ruimte regeling...

Misschien leuk voor hier: Ik heb die MRC al een keer helemaal uit elkaar gehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIa-jfV8einmvT0PMfzFNeaOgHc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8n7mc3kKR6lZNf5Y5YN3H162.jpg?f=user_large
De th1 temp sensor is een heel fragiel uitsteeksel (ws om warmte van de pcb te voorkomen)

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 25-08-2026 14:30 ]

• Bravertal
michaelvo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:17:
MCD? Dat ken ik niet. De Mitsubishi PAR draadloze thermostaat doet in ieder geval halve graden.

En ik moet niks, ik heb niet eens een Asgard. En @Bravertal ook niet.

Zo werkt het bij mij iig prima, zonder verder dingen in te stellen of te syncen:
[Afbeelding]
Max 27 graden, dus daar krijg je het warm mee? Ik zit in de nieuwbouw en moet dat dan ook kunnen? Ben helemaal nieuw met home assistant en vind het ook wel "spannend", wil geen comfort verlies ervaren (althans de vrouw en dochters niet).

• michaelvo
  • Nu online
Bravertal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

Max 27 graden, dus daar krijg je het warm mee? Ik zit in de nieuwbouw en moet dat dan ook kunnen? Ben helemaal nieuw met home assistant en vind het ook wel "spannend", wil geen comfort verlies ervaren (althans de vrouw en dochters niet).
Ja, maar dat zegt niks over jouw situatie. Zegt weinig over isolatie maar vooral iets over je afgiftesysteem. Kun je voor nu ook prima op 32 graden laten staan, en gewoon monitoren wat hij daarmee doet. Zou wel de setpoint bias gewoon op 0 zetten, zo lang je daar niks mee wil doen.

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste