Djvdb schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:53:
[...]
Lekker een kwh meter van homewizard kopen. Heb je daarnaast gekeken of de dipswitch standen overeenkomen met het vermogen van het backup element? Anders klopt het verbruik ook voor geen meter.
Ga ik doen. Heb wel twee kWh meters nodig: een 1-fase en een 3-fase. Mijn buitenunit heeft een 3 fasen voeding en mijn binnenunit een 1 fase.
Denk dat die 1 fase van de binnenunit alleen de booster heater is? Gezien je een CO2 warmtepomp hebt wordt die denk ik nooit gebruikt?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
@xoror zou het kunnen dat Odin/Asgard de vakantiemodus overschrijft? Ik ben op vakantie maar zie in homewizard duidelijk de SWW runs plaatsvinden ondanks pomp in vakantiemodus…
@usain Even threshold op 0, of prohibit dhw aan. Blijkbaar heeft die gewoon voorrang tijdens holiday mode. Legionella blijft ook altijd doorgaan.
@kimjansen De meeste mensen lezen de kamer temps uit in HA, en aggregeren het tot 1 temp, en sturen die door naar de virtual thermostat. Tijdens het aggregeren kan je met je eigen regels bepalen wanneer er verwarmd wordt. Je wilt niet dat een kleine kamer bijv demand vraagt etc.
De virtual thermostats dienen dan als een instelbare aan/uit thermostaat die de in1/in6 dry contacts aansturen. Allemaal lokaal en geen cloud. Je kan ook de virtual thermostat bypassen door deze op OFF te zetten en zelf via HA in1/in6 aan/uit te zetten, dan heb je 100% controle. Dit is mogelijk omdat de virtual thermostat op OFF staan, dan je de manual switch bedienen in HA
@kimjansen De meeste mensen lezen de kamer temps uit in HA, en aggregeren het tot 1 temp, en sturen die door naar de virtual thermostat. Tijdens het aggregeren kan je met je eigen regels bepalen wanneer er verwarmd wordt. Je wilt niet dat een kleine kamer bijv demand vraagt etc.
De virtual thermostats dienen dan als een instelbare aan/uit thermostaat die de in1/in6 dry contacts aansturen. Allemaal lokaal en geen cloud. Je kan ook de virtual thermostat bypassen door deze op OFF te zetten en zelf via HA in1/in6 aan/uit te zetten, dan heb je 100% controle. Dit is mogelijk omdat de virtual thermostat op OFF staan, dan je de manual switch bedienen in HA
[ Voor 89% gewijzigd door xoror op 30-08-2026 11:35 ]
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
Ik lees de Watts thermostaten uit via een custom integratie in HA.xoror schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:03:
@Breud Hoe had jij thermostaten uitgelezen in HA ? Jij had toch ook Watts ? @xchrisnl heeft hetzelfde namelijk
WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
Had je de gateway daarvoor geinstalleerd?Breud schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:43:
[...]
Ik lees de Watts thermostaten uit via een custom integratie in HA.
Niets geïnstalleerd. Was fairly plug and play met de custom integratie
https://github.com/pwesters/watts_vision
Ik verwacht dat je 1 wifi thermostaat hebt denk ik ? Wij hebben alleen "Domme" Thermostaten van Watts hier. Voor nu een Shelly besteld, nog even wachten tot die binnen is voor ik alles (Asgard + ODIN) ga aansluiten.Breud schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:54:
[...]
Niets geïnstalleerd. Was fairly plug and play met de custom integratie
https://github.com/pwesters/watts_vision
De 10 thermostaten die wij hebben zijn dom, maar we hebben ook een Watts central unit met wifi.
https://www.watts.eu/nl/p...s/central-unit-bt-ct03-rf
Alle thermostaten synchroniseren over RF met deze unit. Die ik vervolgens uitlees in HA
https://www.watts.eu/nl/p...s/central-unit-bt-ct03-rf
Alle thermostaten synchroniseren over RF met deze unit. Die ik vervolgens uitlees in HA
[ Voor 82% gewijzigd door Breud op 30-08-2026 20:31 ]
Ja volgens mij als je maar 1 iets RF hebt, kan je gratis account aanmaken.
@xchrisnl als je nergens een RF unit hebt, is de externe temp sensor het goedkoopst.
@xchrisnl als je nergens een RF unit hebt, is de externe temp sensor het goedkoopst.
Ja alles is bedraad hier geen rf en ook geen centrale wifi gateway helaas. Als het goed is word de shelly morgen geleverd, doen we het lekker op die manier.
Ik begrijp denk ik wel wat je product kan, het ging me er meer over wat het níet kan en dacht een mooie makkelijk te implementeren USP te hebben voor de mensen die een ruimte regeling hebben. Ik kon het tenslotte ook met 2 ouderwetse Finder timertjes 😅. Als het bij mij ergens te koud wordt of het setpoint is vanwege het weekprogramma verhoogd dan moet de verwarming gewoon aan gaan, daar zie ik geen enkele andere oplossing voor die niet ten koste gaat van comfort of de energierekening 😉. Mijn afgiftesysteem inclusief warmtepomp is daar ook prima op ingericht/afgestemd.xoror schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:08:
Maar ik zal het maar even laten voor wat het is...
Speed kills, but beauty lives forever...
Voor de mensen met multi zone en meng ventiel probeer de pre-releases:
Asgard >= 2026.09.03-01
Odin >= 1.0.7-02
Documentation: https://github.com/gekkekoe/heatpump-optimizer
Dan kan je evt 2 zones aansturen, report issues als je ze tegenkomt.
Asgard >= 2026.09.03-01
Odin >= 1.0.7-02
Documentation: https://github.com/gekkekoe/heatpump-optimizer
Dan kan je evt 2 zones aansturen, report issues als je ze tegenkomt.
Bedankt voor de tip, ik heb de temperatuurverhoging uitgezet!xoror schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:40:
@Quitoo ik zou niet teveel micro optimalisaties doen. De hogere dhw tank is ook extra slijtage, ik denk niet dat het waard is eerlijk gezegd.
@Johnny_Hasselt jij heb denk ik een probleem met je stilstand verliezen. Dat hoort niet zo hoog te zijn, de 0.5c/h is al voor een slecht geïsoleerde tank. @Quitoo heeft ook 200L tank en die verliest 0.25C / h. Dat is gebruikelijk voor een geïsoleerde tank. Ik zou dat eerst onderzoeken en wellicht kunnen ze in het algemene topic meer hulp bieden. De AI zegt iig het volgende:
"De reflecterende folie-wrap om de tank werkt waarschijnlijk niet zoals bedoeld. Reflecterende/foil-isolatie heeft een luchtspouw nodig aan de reflecterende zijde om te functioneren — als die folie strak tegen de tankwand is gewikkeld (wat het hier lijkt te zijn), verlies je het grootste deel van de R-waarde. Dit is een veelgemaakte fout bij dit soort naisolatie-wraps; ze werken totaal anders dan massieve PU-schuim of minerale wol."
en
"Mogelijk thermosifon via de primaire leiding tussen Ecodan en tank. De leidingen tussen de warmtepomp-unit en de tank (koper/zwarte mantelbuis, linksonder in beeld) zien er niet volledig geïsoleerd uit over de hele lengte. Als er geen terugslagklep in dat primaire circuit zit, kan warm water via zwaartekracht continu circuleren richting de (koelere) warmtewisselaar van de Ecodan — een klassieke, vaak over het hoofd geziene sluipverlies-route die volledig los staat van de tankisolatie zelf."
Wat ook voorkomt is dat de 3-wegsklep lekt of verkeerd om is geïnstalleerd.
Soms hebben we wat meer verbruik en draait hij savonds een SWW run terwijl er de volgende dag ruim voldoende zon is. Zou het een idee zijn om in dat geval niet helemaal naar target termperatuur te verwarmen, maar naar een lagere temperatuur?
Ik zag dit weekend dat hij een SWW run 2 uur voor mijn legionella run had gedaan waardoor hij 2x vlak achter elkaar ging verwarmen. Zou het een idee zijn om de dag/tijdstip van de legionalla run als input te kunnen geven (of dat hij hem zelf leert) zodat hij daar rekening mee kan houden?
WP: SUZ-SWM40VA + EHST20D-VM2DR1 PV:9360WP
@Quitoo Ik ben al een tijdje bezig met de boel te herschrijven om weer warmte pompen te ondersteunen, en een van de zaken is legionella plannen (groene uren in de grafiek). Het komt eraan... Odin kan dan een soort legionella emuleren. We kunnen helaas het echte legionella niet triggeren, maar iets vergelijkbaars draaien
/f/image/Er46vYCWkbkp0j0V5Ia9JdYY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yu4MUPfv7HunqBtYaBhekX40.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog een stukje erover schrijven maar een beetje weinig tijd voor gehad.
/f/image/Er46vYCWkbkp0j0V5Ia9JdYY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yu4MUPfv7HunqBtYaBhekX40.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog een stukje erover schrijven maar een beetje weinig tijd voor gehad.
@Quitoo
Vlak voor de legionella run SWW draaien is natuurlijk geen enkel probleem, die legionella run wordt dan gewoon korter omdat hij sneller zijn ingesteld temperatuur bereikt.
Sterker nog, het gebeurd regelmatig dat de legionella run helemaal op de booster gaat draaien en dat is het zelfs slim om tevoren een SWW run te doen alleen op de warmtepomp.
Vlak voor de legionella run SWW draaien is natuurlijk geen enkel probleem, die legionella run wordt dan gewoon korter omdat hij sneller zijn ingesteld temperatuur bereikt.
Sterker nog, het gebeurd regelmatig dat de legionella run helemaal op de booster gaat draaien en dat is het zelfs slim om tevoren een SWW run te doen alleen op de warmtepomp.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@Ben(V) Dat snap ik, maar het is zonde om proactief een SWW te plannen, waarna alles afkoelt om vervolgens een uur later weer te gaan draaien. Dan kan hij beter een uurtje wachten en de SWW run starten zodat hij op de legionella tijd tegen de 60 graden is en dit in slechts 1 run kan doen.
@xoror Legionella draait bij mij iedere zondag om 1 uur, lijkt me eenvoudig in te leren en kan gebruikt worden om niet onnodig extra SWW runs te hebben. Ik ben benieuwd naar de nieuwe feature!
@xoror Legionella draait bij mij iedere zondag om 1 uur, lijkt me eenvoudig in te leren en kan gebruikt worden om niet onnodig extra SWW runs te hebben. Ik ben benieuwd naar de nieuwe feature!
WP: SUZ-SWM40VA + EHST20D-VM2DR1 PV:9360WP
Binnen een uur koelt de boiler nauwelijks af.
Als we hier geen warm water gebruiken heeft hij 7 uur nodig om een graad in temperatuur te dalen.
Als we hier geen warm water gebruiken heeft hij 7 uur nodig om een graad in temperatuur te dalen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@Quitoo Afkoelen gaat inderdaad niet zo snel. Ook al voelt het dubbel en is het niet één run de warmte blijft wel even opgeslagen.Ben(V) schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:30:
Binnen een uur koelt de boiler nauwelijks af.
Als je het verbruik van SWW/legionella afzet tegen verwaming dan is bij mij het een relatief klein deel. De winst zal voor mij beperkt blijven. Optimalisering voor verwarmen mag voor mij wat hoger op de lijst blijven staan. (ook al heb ik ook een SWW run in HA staan in de 2 uur voor LPP)
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Bij mij is dhw ook maar 10% van totaal, maar ging mij eigenlijk om de legionella, dat hakt er wel in als hij 3.5 uur even niet kan verwarmen in de winter.
@tromphakvoort kan je deze build https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-09-07.01 testen ? Het blijkt dat bij een cylinder unit de dhw tank temp probes omgekeerd zijn, daardoor triggert de 'bovenste' te snel via Odin. Bij gemiddeld merk je het niet.
@tromphakvoort kan je deze build https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-09-07.01 testen ? Het blijkt dat bij een cylinder unit de dhw tank temp probes omgekeerd zijn, daardoor triggert de 'bovenste' te snel via Odin. Bij gemiddeld merk je het niet.
Ik wil graag, vanuit home assistant, het stroom verbruik monitoren van de Ecodan.
Wat is het verschil tussen deze 3 sensoren? Pump is DHW en output power is verwarmen\koelen?
sensor.ecodan_heatpump_pump_consumption
sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power
sensor.ecodan_heatpump_output_power
Wat is het verschil tussen deze 3 sensoren? Pump is DHW en output power is verwarmen\koelen?
sensor.ecodan_heatpump_pump_consumption : water pomp verbruikLoonen138 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:44:
Ik wil graag, vanuit home assistant, het stroom verbruik monitoren van de Ecodan.
sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power: actueel opgewekt vermogen door mij berekend
sensor.ecodan_heatpump_output_power: getal hierboven, maar dan door de WP geschat
voor consumption wil je kijken naar:
sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption
Dat is het geschatte opgenomen vermogen volgens de WP gedurende de dag. Dat zou je nog op moeten splitsen per mode. In dit topic staan er wel scripts voor.
Maar dat kan soms wel 15% afwijken. Het is wel een goede indicatie. Een echte meter is natuurlijk het beste.
Vandaag iets mafs. Ik schrok enorm van het hoge verbruik vandaag in huis. Bij de warmtepomp zag ik dat de Legionella had gedraaid. Op zich niet raar, maar het viel me op dat de booster daarna nog bijna 3 uur heeft gedraaid daarvoor. Dat heb ik nog niet eerder zo lang gezien.
Ik zie in Asgard nu ook Legionella opties staan. Die heb ik nog niet aangepast. Heeft het wellicht daarmee te maken?
Ik zie overigens in de Monitor nooit echt verbruiksdata en een COP. Moet daar wel bij zeggen dat de Heating en Cooling allebei op Prohibit staan, dus alleen de SWW draait nu.
Ik zie in Asgard nu ook Legionella opties staan. Die heb ik nog niet aangepast. Heeft het wellicht daarmee te maken?
Ik zie overigens in de Monitor nooit echt verbruiksdata en een COP. Moet daar wel bij zeggen dat de Heating en Cooling allebei op Prohibit staan, dus alleen de SWW draait nu.
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-09-2026 22:03 ]
@bilgy_no1
Legionella bij Ecodan is niet so 'slim'. Het bestaat uit 2 delen
1. verwarm t/m huidige dhw setpoint (!)
2. doe de rest t/m legionella setpoint op de booster
Ws zag je 2 hier aan het werk. De feature die je kan aanvinken in Asgard, is om automatisch tot bijv 56 (of wat je ingesteld hebt) te doen en alleen het laatste stukje op de booster.
Ws zag je 2 hier aan het werk. De feature die je kan aanvinken in Asgard, is om automatisch tot bijv 56 (of wat je ingesteld hebt) te doen en alleen het laatste stukje op de booster.
Fijn dat het nu in de Asgard zit.
Kan mijn HA automatisering er weer uit.
Kan mijn HA automatisering er weer uit.
Ja, dat klopt. Maar hij heeft dus zo te zien 3 uur lang de booster gedraaid als ik de grafiek goed begrijp. En daarvoor zie je de spike van het verwarmen met de wp tot de SWW setpoint.xoror schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:48:
@bilgy_no1
Dat het nog 3 uur duurt om met de booster van 50°C naar 60°C te geraken heb ik nog niet eerder gezien.
Maar dat heeft dus niet met die nieuwe instelling te maken? Want als ik jouw uitleg begrijp doet hij dan precies wat er gisteren is gebeurd: eerst met wp verwarmen tot setpoint en daarna met booster tot legionella setpoint.
Het lijkt er wel op dat Odin de SWW goed had ingepland op het goedkope moment, alleen die 3 uur Booster er achteraan werd best wel duur.
Kijk eens naar de "duration of max temp".
Is die misschien op een vage manier op 3 uur komen te staan?
Die kun je alleen in de MRC instellen.
Is die misschien op een vage manier op 3 uur komen te staan?
Die kun je alleen in de MRC instellen.
@bilgy_no1 Nee de nieuwe instelling als je niet expliciet aanzet doet hij niets. De nieuwe instelling voorkomt juist te lange booster run.
Wat ik me net bedacht is dat ik met de laatste Asgard voor cylinder units nu de dhw tank temp had gefixed. Ik pakt de verkeerde als top sensor, maar als je gemiddeld top+bottom gebruikt had je er ook nooit last van.
even mededeling voor Odin gebruikers: bij entsoe gaat het niet helemaal lekker deze week met upgrades. Ik zal proberen voor NL weer een json te maken en zal die hier plaatsen
https://transparency.ents...90-4f53-a4c4-4cad6af81319
Wat ik me net bedacht is dat ik met de laatste Asgard voor cylinder units nu de dhw tank temp had gefixed. Ik pakt de verkeerde als top sensor, maar als je gemiddeld top+bottom gebruikt had je er ook nooit last van.
even mededeling voor Odin gebruikers: bij entsoe gaat het niet helemaal lekker deze week met upgrades. Ik zal proberen voor NL weer een json te maken en zal die hier plaatsen
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 09-09-2026 12:54 ]
Ik zie uit de boiler 1 draad van temp. sensor naar de binnenunit lopen. Die ziet op ongeveer 2/3 hoogte. Er is nog een poort op ongeveer 1/3, maar daar is geen draad aangesloten.xoror schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:14:
@bilgy_no1 Nee de nieuwe instelling als je niet expliciet aanzet doet hij niets. De nieuwe instelling voorkomt juist te lange booster run.
In Asgard zie ik nu 57,5°C staan bij "SWW Huidige temperatuur". Via Home Assistant lees ik ook uit "SWW 2e temp sensor" met als waarde 25.0°C.
Kan het zijn dat bij de Legionella gisteren deze twee waarden zijn gemiddeld en daardoor zo lang de booster werd gebruikt?
Voor de gewone SWW run heb ik dit probleem niet geconstateerd. In Asgard bij Settings staat ook gewoon die 57,5°C. En die staat na SWW gewoon op 52°C (setpoint 50°C + een kleine overshoot).
Ik zie nu een update staan bij Odin. Als ik die doe, dan instellen op 1 temp sensor en dan de bovenste?
Hmm dan heb je een losse dhw tank, dan ging dat altijd al goed. Heb je legionella setting op Top of average staan? Maar die change is alleen voor cylinder units. Jij moet Top instellen, want jij hebt geen 2e sensor aangesloten
Kijk tot hoever hij op de compressor heeft verwarmd, komt dat overeen met je dhw setpoint? Dan is het een reguliere legionella run. Dat heeft altijd zo gewerkt. Asgard/Odin kan ook geen legionella run triggeren helaas.
van 52c -> 60c kost wel een goed aantal uren. Als er dan ook iemand tijdens doucht of en bad neemt, dan duurt dat alleen nog maar langer...
Kijk tot hoever hij op de compressor heeft verwarmd, komt dat overeen met je dhw setpoint? Dan is het een reguliere legionella run. Dat heeft altijd zo gewerkt. Asgard/Odin kan ook geen legionella run triggeren helaas.
van 52c -> 60c kost wel een goed aantal uren. Als er dan ook iemand tijdens doucht of en bad neemt, dan duurt dat alleen nog maar langer...
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 09-09-2026 14:51 ]
Ja het is een losse DHW tank inderdaad van 300L. Op de grafiek zie ik dat hij met de compressor is verwarmd tot:xoror schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:48:
Hmm dan heb je een losse dhw tank, dan ging dat altijd al goed. Heb je legionella setting op Top of average staan? Maar die change is alleen voor cylinder units. Jij moet Top instellen, want jij hebt geen 2e sensor aangesloten
- Feed: 57,5
- Return: 49,0
- DHW setpoint is 50° meestal na een DHW run is het 52° als die klaar is.
- Daarna in een gestage lijn opgewarmd tot 63,0° Feed en 61,5° Return. Dit duurde dus 3 uur op de Booster.
Die Legionella setting is in de binnenunit toch? Ik zal dat morgen even nakijken.
Moet je anders even vorige legionella runs nakijken en vergelijken. Want van 50-52 -> naar 60c duurt meestal wel een tijdje.
Ik heb maar een 200L boiler, maar op de booster duurt het hier maar een uur om van 45o naar 60o te komen.
De booster trekt wel 2kW als hij daarmee bezig is.
Ik zou toch maar eens kijken of die 3 uur niet de instelling is dat hij de boiler op legionella temperatuur moet houden.
Ik zou toch maar eens kijken of die 3 uur niet de instelling is dat hij de boiler op legionella temperatuur moet houden.
Ja dat heb ik eerder inderdaad ook niet zo lang gezien. Ik heb helaas geen data van eerdere runs opgeslagen om te vergelijken.Ben(V) schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:59:
Ik heb maar een 200L boiler, maar op de booster duurt het hier maar een uur om van 45o naar 60o te komen.
Maar ik heb ook niet in dat menu zitten pielen en dat verandert niet uit zichzelf... Maar ik check het wel eventjes. In elk geval ben ik blij dat hij niet vanavond om 19h45 begon...
Ik heb het hier een keer gehad dat instellingen uit zichzelf weg waren, kreeg pas terug toen ik de Ecodan een tijdje helemaal uitgezet had (dus uit en dan van de spanning af) voor de boel weer normaal werkte.
Dus ik kijk nergens meer van op.
Dus ik kijk nergens meer van op.
Ik heb vanmiddag mijn Asgard gekregen en aangesloten, ziet er echt super uit! Heb de virtuele thermostaat gebruikt, die stuurt de WP keurig aan als ik aanpas via het dashboard.
Ik probeer nu de settemp van Z1 aan te passen via een CURL commando, als ik post gaat dat goed, als ik vervolgens via GET opvraag krijg ik ook de nieuwe waarde, maar de Asgard doet er niets mee. Is ook niet in het dashboard zichtbaar dat er iets wijzigt.
Wat doe ik fout?
Ik probeer nu de settemp van Z1 aan te passen via een CURL commando, als ik post gaat dat goed, als ik vervolgens via GET opvraag krijg ik ook de nieuwe waarde, maar de Asgard doet er niets mee. Is ook niet in het dashboard zichtbaar dat er iets wijzigt.
Wat doe ik fout?
[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 12-09-2026 20:49 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
@hesselbeertje Welk commando stuur je? Ik vermoed dat je de virtual thermostat nog moet vertellen welke bron hij moet gebruiken. Ik gok dat je punt 2 https://github.com/gekkek.../main/asgard/sa-config.md moet instellen?
Voor de sensor gebruik ik (nu nog even) de Mitsu thermostaat. Digitale sensor komt er nog aan. Maar het gaat mij om het wijzigen van het setpoint.xoror schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:55:
@hesselbeertje Welk commando stuur je? Ik vermoed dat je de virtual thermostat nog moet vertellen welke bron hij moet gebruiken. Ik gok dat je punt 2 https://github.com/gekkek.../main/asgard/sa-config.md moet instellen?
Ik stuur bijvoorbeeld curl -X POST "http://ecodan-heatpump.local/number/Virtual%20Thermostat%20Input%20z1/set?value=21.5" -d ""
Als ik daarna curl -X GET "http://ecodan-heatpump.local/number/Virtual%20Thermostat%20Input%20z1" stuur, krijg ik ook steeds de daarvoor ingestelde waarde terug.
Echter, het setpoint van de Virtual Thermostat doet er niets mee.
Of begrijp ik verkeerd? Met deze opdrachten zou je toch het setpoint aan moeten kunnen passen?
[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 12-09-2026 21:00 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
die post is voor "current" dus je temp sensor. Je digitale sensor koppel je daar aan. Dat is je huidige zone temp.
Als je setpoint (dus gewenste zone temp) wilt instellen, dan moet je de z1 climate aansturen.
Als je setpoint (dus gewenste zone temp) wilt instellen, dan moet je de z1 climate aansturen.
code:
Zie esphome hoe je alles kan instellen, ik had alleen voorbeelden gegeven om de temperatuur sensor te linken. Je moet niet current_temerature direct via de climates gaan zetten, maar altijd via die input velden zoals in het voorbeeld
1
2
3
4
| curl -X POST "http://ecodan-heatpump.local/climate/Virtual%20Thermostat%20z1/set?target_temperature=21.5" -d "" # haal alle attributen op curl -X GET "http://ecodan-heatpump.local/climate/Virtual%20Thermostat%20z1" |
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 12-09-2026 21:09 ]
Ah dank je, dat werkt inderdaad!xoror schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:08:
die post is voor "current" dus je temp sensor. Je digitale sensor koppel je daar aan. Dat is je huidige zone temp.
Als je setpoint (dus gewenste zone temp) wilt instellen, dan moet je de z1 climate aansturen.code:Zie esphome hoe je alles kan instellen, ik had alleen voorbeelden gegeven om de temperatuur sensor te linken
1 2 3 4 curl -X POST "http://ecodan-heatpump.local/climate/Virtual%20Thermostat%20z1/set?target_temperature=21.5" -d "" # haal alle attributen op curl -X GET "http://ecodan-heatpump.local/climate/Virtual%20Thermostat%20z1"
Ik ga er nog maar eens even verder mee puzzelen. Dank voor je snelle hulp!
Ik krijg voor vandaag geen nieuwe prijzen binnen vanuit Entso-e. Als ik hem overzet naar energy charts blijft Odin een melding geven dat hij geen API key heeft voor Entso-e (want Energy charts is actief), en zie hem vervolgens niet zoeken naar Energy charts. Hebben meerdere nog last van de Entso-e storing en dit Odin gedrag ?
Na even gewacht te hebben, en Entso-e teruggezet te hebben als bron.. zie ik hem wel zoeken naar Energy charts… echter een 404.
Beide bronnen werken nu niet. Entso-e is te verklaren. Energy charts echter nog niet voor mij (geeft een 404 terug).
Na even gewacht te hebben, en Entso-e teruggezet te hebben als bron.. zie ik hem wel zoeken naar Energy charts… echter een 404.
Beide bronnen werken nu niet. Entso-e is te verklaren. Energy charts echter nog niet voor mij (geeft een 404 terug).
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
| W (209900896) [2026-09-13 06:46:39.423] FETCH: ENTSO-E: host=external-api.tp.entsoe.eu low count (0). Payload: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <Acknowledgement_MarketDocument xmlns="urn:iec62325.351:tc57wg16:451-1:acknowledgementdocument:7:0"> <mRID>2d42bc14-bf1a-4</mRIDE (209900916) [2026-09-13 06:46:39.446] FETCH: ENTSO-E: both hosts failed for BZN=NL W (209900926) [2026-09-13 06:46:39.455] FETCH: ENTSO-E retry failed — trying Energy-Charts fallback I (209900936) [2026-09-13 06:46:39.464] FETCH: Energy-Charts URL: https://api.energy-charts.info/price?bzn=NL&start=2026-09-13&end=2026-09-14 I (209902146) [2026-09-13 06:46:40.668] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated E (209902686) [2026-09-13 06:46:41.213] FETCH: Energy-Charts fetch failed! HTTP status: 404 |
[ Voor 62% gewijzigd door John.S op 13-09-2026 07:21 ]
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | 2x Marstek Venus E 3.0
@John.S Onafhankelijk van wat je kiest, proberen we altijd ook de andere optie als de gekozen optie faalt. Etnso-e is bezig met een migratie en dat lijkt niet lekker te gaan.
Energy charts haalt ook uiteindelijk data bij de 'bron' Entso-e, dus die gaat ook geen data geven...
Je kan als je geen prijzen hebt, even deze workaround gebruiken: https://github.com/gekkekoe/heatpump-optimizer/issues/1
Energy charts haalt ook uiteindelijk data bij de 'bron' Entso-e, dus die gaat ook geen data geven...
Je kan als je geen prijzen hebt, even deze workaround gebruiken: https://github.com/gekkekoe/heatpump-optimizer/issues/1
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 13-09-2026 08:57 ]
@xoror bedankt voor de uitleg! Vanuit EVCC maak ik ook gebruik van Energy charts, en die heeft wel data gekregen, maar ook niet voor alles zie ik nu (feed in niet).xoror schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:48:
@John.S Onafhankelijk van wat je kiest, proberen we altijd ook de andere optie als de gekozen optie faalt. Etnso-e is bezig met een migratie en dat lijkt niet lekker te gaan.
@xoror is het misschien een idee om epexprijzen.nl als optie toe te voegen? Die lijkt een andere bron te hebben, want die hebben in het algemeen geen issues wanneer entso-e dat wel heeft. Dan heb je daadwerkelijk een fallback en ook nog per energieleverancier.
@John.S Ik moet uitzoeken of dat mag van de voorwaarden. Vaak is dat niet toegestaan. Of tegen exorbitante kosten (nordpool)
"De brondata komt van ENTSO-e en wordt verkregen via https://transparency.entsoe.eu/."
;-)
"De brondata komt van ENTSO-e en wordt verkregen via https://transparency.entsoe.eu/."
;-)
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 13-09-2026 10:47 ]
Sinds gisteren draait Asgard hier op een Mitsubishi Ecodan PUZ-SWM100YAA met ERST30F-YM9EE boiler, FTC-regelaar en twee kringen. Tweezone-programmatuur, kring 2 geeft nu eindelijk kloppende waarden. Dank daarvoor.
Paar vragen:
Paar vragen:
- Mijn buitenvoeler hangt in de zon en leest daardoor structureel een graad of zeven te hoog. In Home Assistant heb ik wel een betrouwbare buitentemperatuur uit het weerbericht. Kan ik die van buitenaf aan Asgard doorgeven, zoals dat met de kamertemperatuur kan via de virtuele thermostaat? Ik vind geen instelpunt voor de buitentemperatuur. Zo niet: hoe gevoelig zijn auto-adaptief en ODIN voor een afwijking van die orde?
- Vandaag zet mijn eigen sturing bij verwarmen de werkstand op Verwarmen Ruimte. Werkt auto-adaptief in die stand, of moet dat Verwarmen Flow zijn?
- Bij koelen laat ik de watertemperatuur meeschuiven met het dauwpunt in huis. Zo blijft het koelen draaien op een drukkende dag in plaats van stil te vallen. Asgard kent het vocht binnen niet. Als ik de minimale aanvoertemperatuur koelen vanuit Home Assistant laat meeschuiven met het dauwpunt, respecteert auto-adaptief die ondergrens dan altijd? Of stuurt ze in bepaalde gevallen toch lager?
[ Voor 32% gewijzigd door Udouble op 13-09-2026 11:33 ]
Dan snap ik wel dat ze zo nu en dan wat uitdaging in het schalen hebben… veel lijkt afhankelijk van henxoror schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:44:
@John.S Ik moet uitzoeken of dat mag van de voorwaarden. Vaak is dat niet toegestaan. Of tegen exorbitante kosten (nordpool)
;-)
@Udouble Welkom!
- auto adaptive koelen: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356
- De ruimte regeling is een mitsubishi regeling, daar werkt mijn auto adaptive niet mee. Het moet dus echt cool flow zijn
- Auto adaptive heeft vrij weinig last van de buiten temp sensor. Het enige moment waar je last van hebt, is bij defrost, maar daar onthou ik wat de temp was. Mijn auto adaptive werkt op ruimte temperatuur. Odin kijkt naar actuele weer op je gps locatie, dus dat is niet van toepassing. Niet te druk om maken dus, mijn unit staat ook vol in de zon.
- auto adaptive koelen: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356
- De ruimte regeling is een mitsubishi regeling, daar werkt mijn auto adaptive niet mee. Het moet dus echt cool flow zijn
- Auto adaptive heeft vrij weinig last van de buiten temp sensor. Het enige moment waar je last van hebt, is bij defrost, maar daar onthou ik wat de temp was. Mijn auto adaptive werkt op ruimte temperatuur. Odin kijkt naar actuele weer op je gps locatie, dus dat is niet van toepassing. Niet te druk om maken dus, mijn unit staat ook vol in de zon.
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 13-09-2026 12:02 ]
Update over de komende Odin:
- Ik heb de legionella emulatie getest op mijn R410a unit en het lijkt best redelijk te werken.
- trigger was om 13.00 (was goedkoopste punt gisteren, omdat legionella gisteren moest plaats vinden)
- tank temp werd van 40c naar 61c gebracht, en stond meer dan 15 m op tenminste 60c. Dus de emulatie lijkt te werken. Straks kan je kiezen tussen de legionella van het systeem als mijn eigen. Het voordeel is dat we nu weten hoeveel tijd wegvalt voor de legionella in de planning.
- Ik had verwacht dat hij de booster wel nodig zou hebben, maar hij heeft het alleen op de compressor gedaan
/f/image/mMy5UVt4LS4bWd8Aijcy1Pui.png?f=fotoalbum_large)
- Ik heb de legionella emulatie getest op mijn R410a unit en het lijkt best redelijk te werken.
- trigger was om 13.00 (was goedkoopste punt gisteren, omdat legionella gisteren moest plaats vinden)
- tank temp werd van 40c naar 61c gebracht, en stond meer dan 15 m op tenminste 60c. Dus de emulatie lijkt te werken. Straks kan je kiezen tussen de legionella van het systeem als mijn eigen. Het voordeel is dat we nu weten hoeveel tijd wegvalt voor de legionella in de planning.
- Ik had verwacht dat hij de booster wel nodig zou hebben, maar hij heeft het alleen op de compressor gedaan
/f/image/mMy5UVt4LS4bWd8Aijcy1Pui.png?f=fotoalbum_large)
Klinkt heel goed. Zou het misschien ook kunnen als optie: gebruik het element vanaf temperatuur x ? Daarmee voorkom je ook een stuk slijtage op de compressor.xoror schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:15:
Update over de komende Odin:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@John.S We hebben geen invloed op de booster, en ik ben aan het uitzoeken of het echt wel zo slecht is als we denken: xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wat meer info gepost over Odin 2.0
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/408
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/408
Vandaag iets wat ik niet kan verklaren. Waarom start mijn WP met verwarmen met Auto Adaptive als de target 2 graden lager is dan de kamer temperatuur?
- Begon beetje dezelfde tijd toen mijn PAR-WT60R-E error 3 gaf. Denk batterijen leeg, dus die zijn aan het opladen. Thermostaat is dus disconnected. Error J1 op de FTC7.
- Ik draai de esp32s3-proxy2-z1-en-2026-09-08-01
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
@ReseT Ik stuur demand niet aan als je geen virtual thermostats gebruikt.
Je wireless thermostaat ligt eruit, ik weet niet wat het systeem dan doet. Ws valt hij terug op de MRC, maar who knows.
Je wireless thermostaat ligt eruit, ik weet niet wat het systeem dan doet. Ws valt hij terug op de MRC, maar who knows.
Bedoel je met MRC de FTC7 of de PAC?
Ik denk dat ik je howto niet snap. Met als de MRC (mitsu remote controller) niet de PAC (een mitsu wireless thermostat) is, dacht ik ook deze stappen te kunnen skippen.
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/blob/main/docs/auto-adaptive.md#step-2-set-up-the-temperature-feedback-loop
Waar haalt esphome de temp feedback loop op en wat zou dan room temperature source moeten zijn?
Mijn huidige atomations halen de PAC temperature op en synct ze met: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
Opvallend is dat de PAC ook geen feedback geeft dat de WP in heating mode staat.
Nu ook de operating mode heat target temperature gezet, dat gaf weer controle over het systeem.
Ik denk dat ik je howto niet snap. Met als de MRC (mitsu remote controller) niet de PAC (een mitsu wireless thermostat) is, dacht ik ook deze stappen te kunnen skippen.
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/blob/main/docs/auto-adaptive.md#step-2-set-up-the-temperature-feedback-loop
Waar haalt esphome de temp feedback loop op en wat zou dan room temperature source moeten zijn?
Mijn huidige atomations halen de PAC temperature op en synct ze met: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
Opvallend is dat de PAC ook geen feedback geeft dat de WP in heating mode staat.
Nu ook de operating mode heat target temperature gezet, dat gaf weer controle over het systeem.
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
feedback loop is puur voor AA om te weten wat je ruimte temp is. Als je geen virtual thermostat gebruikt, dan bepaalt de FTC demand. Dus zonder virtual thermostat is de FTC verantwoordelijk voor het demand signaal.
Als je een wireless thermostat heb geïnstalleerd, dan zorgt die voor demand. Als die weg valt weet ik niet wat er dan gekozen wordt. MRC = hoofd bediening, dat scherm wat meestal op je binnen unit zit. Daar zit ook een temp sensor in.
Bij target temp (AA regeling van mitsu) gebruikt hij MRC of wireless. Ws valt hij dan terug op je MRC. Misschien staat er wat over in de documentatie.
Als je een wireless thermostat heb geïnstalleerd, dan zorgt die voor demand. Als die weg valt weet ik niet wat er dan gekozen wordt. MRC = hoofd bediening, dat scherm wat meestal op je binnen unit zit. Daar zit ook een temp sensor in.
Bij target temp (AA regeling van mitsu) gebruikt hij MRC of wireless. Ws valt hij dan terug op je MRC. Misschien staat er wat over in de documentatie.
/f/image/m5rpAPdFrYFv0SifqKd1yd4c.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QQEI6zbhFsKhkmhySzhIbsca.png?f=fotoalbum_large)