Hoi allemaal,
Ik heb de afgelopen dagen een flink aantal topics zitten lezen en ben blij om te ontdekken dat mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp toch slim aan te sturen is via Home Assistant. En als ik al jullie berichten zo lees zijn er zat opties alleen heb ik (denk ik) één uitdaging...
Voor zover ik begrijp moet ik de
CN105-communicatiepoort op het moederbord van de warmtepomp gebruiken. Alleen... die poort is bij mij al bezet.
Ik heb een
EHST20D, geïnstalleerd door
Morgen Wonen / Homij. Helaas heb ik beide partijen gevraagd hoe de installatie technisch is opgebouwd, maar geen van beiden kon mij vertellen waar deze aansluiting precies voor dient.
Op de CN105-poort zit een
Procon Melco BEMS Mini aangesloten. De kabels die daaruit komen verdwijnen ergens in de kabelgoot en zijn vervolgens niet meer terug te vinden. Ik heb dus geen idee waar deze uiteindelijk op uitkomen.
Momenteel wordt de warmtepomp aangestuurd door twee thermostaten: één in de woonkamer en één in de slaapkamer. Mijn vermoeden is echter dat deze niet via de CN105 communiceren, maar via een andere aansluiting.
Mijn theorie is dat de Procon is aangesloten op een kastje voor een onderhouds of storingsdienst op afstand. Zo'n contract hebben wij zelf niet, maar het zou kunnen dat de hardware tijdens de bouw al preventief is geïnstalleerd. Dat is echter puur een vermoeden.
Heeft iemand hier eerder zo'n configuratie gezien?
En zou het kwaad kunnen om de stekker van de Procon tijdelijk los te halen om te kijken wat er gebeurt? Of loop ik dan het risico dat de warmtepomp in storing gaat of bepaalde functionaliteit verliest?
Ik lees namelijk ook dat ik óf rechtstreeks via de CN105-poort kan communiceren, óf via de Procon zelf met een Home Assistant-integratie. In beide gevallen moet ik dus weten waarvoor deze aansluiting nu wordt gebruikt.
Het uiteindelijke doel is om mijn
Huawei-omvormer,
Anker thuisaccu en de
warmtepomp met elkaar te laten samenwerken. Ik wil de boiler alleen laten opwarmen wanneer er een overschot aan zonne-energie is (uiteraard met behoud van de legionella-cyclus). Op die manier wil ik de boiler als een soort thermische accu gebruiken, zodat overtollige zonnestroom niet wordt teruggeleverd maar als warmte wordt opgeslagen.
Ik ben benieuwd of iemand deze Procon-opstelling herkent of tips heeft hoe ik veilig kan achterhalen waarvoor hij wordt gebruikt, ik heb e-mails uitstaan bij andere partijen maar tot nu toe weinig reactie