Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:23

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:22:
@clandmeter
eft managen van esp: Niet iedereen gebruikt HA. Maar misschien wel handig om te beschrijven hoe het in HA kan. Zelf vind ik via cmd line veel eenvoudiger, maar kan me voorstellen dat dat anders is voor de meesten.
Je zet 1 keer de main.yaml goed in ESPhome en je hoeft er niks meer aan te doen of je past het aan naar behoefte... voor een generieke oplossing zou ik me er niet druk om maken voor nu denk ik. Ik druk al weken alleen maar op update...

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:04
xoror schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:22:
@clandmeter
- er is geen lijst van de vershillen. De Ta/Tr wordt volgens mij gemeten bij de WP, dus die is voor z1 en z2 gelijk ? Volgens mij kan je niet een andere Ta voor Z1 en Z2 tegelijk hanteren (beide gelijktijdig actief).
- compensation +/- is voor zover ik weet niet mogelijk. Het paneel spreekt denk ik ook een andere protocol. Je kan daar prohibit instellen buiten de server control mode om. Dat is ook niet mogelijk over cn105. Dus er zijn helaas meer verschillen. Als het met melcloud kan zou ik dat wel willen weten, want dan kan je de commando afluisteren.
- voor wat betreft managen van esp: Niet iedereen gebruikt HA. Maar misschien wel handig om te beschrijven hoe het in HA kan. Zelf vind ik via cmd line veel eenvoudiger, maar kan me voorstellen dat dat anders is voor de meesten.
Geen lijst noted, maar mss wel handig om eens een vergelijk te maken. Alles wat je mist moet denk ik ook mogelijk zijn met een esp32. De namen die je nu gebruikt heb je zelf verzonnen? dus niet uit de procon documentatie gehaald? Ik neem aan dat die sensoren hetzelfde zijn. Kan anders wel een sheet maken met procon sensoren/switches en daarlangs dan de esp32 equivalent noteren (met jou hulp).

Ik heb een 2 zone kit welke zijn eigen PTC (oid) sensoren heeft, dus ik heb 3x TA TR
WP Main flow TA en TR
Zone kit zone 1 TA en TR
Zone kit zone 2 TA en TR

Die +/- ga ik eens nakijken in melcloud als ik wat minder lui ben.

Heb niet eens aan gedacht dat je esphome zonder HA kon gebruiken. Maar voor de HA klanten denk ik dat in het algemeen de webif meeste gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het project is niet gemaakt met de procon impl als basis maar met https://github.com/rbroker/ecodan-ha-local als basis. Ondertussen is vrijwel alles al aangepast (maar dat terzijde). De sensors zijn hetzelfde. Ik denk dat ik alleen niet de foutcodes heb gedaan, voor de rest zitten de meeste dingen in (anders had @AUijtdehaag wel lopen klagen). Ik heb de procon inmiddels verkocht, dus reverse engineeren is wat lastiger geworden :o

Maar die 3x Ta/Tr zijn toch altijd het zelfde? je Wp kan niet tegelijk Ta=18 voor zone1, Ta=20 voor zone2 doen? Want dan zou hij volgens mij alles dubbel (compressor etc) uitgevoerd moeten hebben om dat tegelijk voor elkaar te krijgen?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:04
Dat kan zeker wel, de zone kit heeft een bypass welke zo ingesteld wordt dat de juiste hoeveelheid koud water met een zone vermengd word. Hierdoor kan je 2 verschillende TA en TR krijgen.
Het zou trouwens wel zo kunnen zijn dat zone1 altijd de main flow volgd maar alleen zone 2 bijgemengd wordt om de temperatuur te verhogen. Zone 2 is bij mij vloerverwarming en zone 1 is fancoil unit welke op een zeer lage temperatuur draait welke niet geschikt is om direct de vloer in te sturen.

Kan ik helpen met het ontcijferen van die codes?

PS @AUijtdehaag heeft geen zonekit dus die zal daar nooit om klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De performance wordt bepaald door zone1 gok ik dan. Is dat niet vreselijk inefficiënt om koud water bij te mengen (die je met moeite omhoog heb gebracht?)

Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden. Anders moet je even een build draaien met packet logging aan, en dan op de tijdstippen waar de Ta/Tr wijzigt de dumps naar mij sturen om te bekijken. Maar dat is wel tijdsintensief.

Als je die zone2 info nodig heb, moet je even de procon blijven gebruiken in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Was esphome even aan het updaten en kwam deze tegen:

code:
1
WARNING The selected Arduino framework version is not the recommended one. If there are connectivity or build issues please remove the manual version.

Nu heb ik geen problemen met het maken / uploaden maar allicht is het iets wat ooit eens gefixed kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@vormulier
Heeft met de ESP temperatuur sensor te maken.
Voor die dient de laatste (arduino) versie gebruikt te worden en krijg je die waarschuwing.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2024 14:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
afgelopen tijd een aantal fixes/verbeteringen doorgevoerd:

- Frans nu ook beschikbaar als taal
- RefrigerantLiquidTemperature kan negatief zijn, soms zie je waarden > 649c. dit is nu opgelost
- De operating statussen zijn nu numeriek, waardoor een volledige vertaling mogelijk is
- Server control mode default aanwezig. In deze modus kan je handmatig alles regelen. Je kan prohibits zetten op dhw, cooling, heating. Maar alle programmas van je wp zijn uitgeschakeld, dus je moet alles zelf triggeren. *Niet gebruiken als je niet precies weet wat je doet*. Deze mode is vooral handig als je zelf sww-tijd wil bepalen (bij goedkope stroom bijv, of overvloed aan zon). Hetzelfde is van toepassing op koelen/verwarmen

[ Voor 43% gewijzigd door xoror op 05-08-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monium
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 17:14
xoror schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:59:
Maar alle programmas van je wp zijn uitgeschakeld, dus je moet alles zelf triggeren.
Welke programma’s zijn precies allemaal uitgeschakeld?

In de gebruikershandleiding wordt niet direct de term programma’s gebruikt (behalve voor het klok icoon maar voor de rest geen verder gebruik van het woord programma).

Na het lezen van verschillende topics en de handleiding lijken hier SWW, legionella preventie, de weekklok en vakantie regeling onder te vallen. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Legionella heb ik niet getest erop, maar dat is altijd wel een apart programma wat overal doorheen gaat. Zou me niet verbazen als deze wel blijft werken.

de programma's die uit staan zijn voorzien van het server control icoon (op je display)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Hi Xoror, bedankt voor al je moeite die je in dit project steekt!

Ik vroeg mij af of jullie ook last hebben van een WP die de hele tijd door pendelt, hoe lossen jullie dit op?

- Koelvloeistof zo hoog mogelijk zetten?
- of juist laag houden maar dan alleen om het uur laten koelen? of alleen op de goedkoopste uren?

Staat de koeling bij andere tweakers op 'Koeling Flow' of 'Koeling ruimte'?
Ik merk dat er bij flow de WP minder hard werkt maar veel pendelt, en dat er bij 'ruimte' dat de vloer echt heel koud aanvoelt.

Tussen 9~12:00 stond hij op koeling-flow, in de middag stond hij op koeling-ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FqfSTv0ksdAPekG4yU49GpJLho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBIqr1wLzEV6dvDBOxEwGNI3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-GatQlJdoChY_3prnvTbu8qIRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17dWiOPpWbOfslo8NxAFLM0x.png?f=fotoalbum_large

Voor nu heb ik de WP staan op koelen ruimte, maar zet ik de gehele pomp uit wanneer de uurtarief hoger is dan 70% van die dag. e.g prijs p/kwh is vandaag van 0 tot 100c, dan gaat hij in de uren dat hij 0~70c is aan, voor de rest staat hij uit. Weet niet of dit schadelijk is, maar het is igg beter dan om de paar minuten schakelen.

Omdat ik de modbus oplossing heb zonder server control (atom s3 coming soon via AUijtdehaag), kon ik de werking modus nog niet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@haraldstoll

Voor dit soort vragen kan je beter hier terecht:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@haraldstoll ik heb het hier proberen uit te leggen: xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Je moet eigenlijk voor het koelen altijd cool flow gebruiken, nooit de room variant omdat hij dan een te lage Ta gaat hanteren waar je geen controle over heb met condens als gevolg.

Maar voor koelen heb je gewoon veel vloer oppervlakte nodig, anders wordt het een pendel feest. je moet kijken hoe je het min vermogen kwijt kan, bij koelen is dat ivm condens lastiger dan bij verwarmen.

Server control gaat je probleem niet oplossen, het geeft alleen mogelijkheden om dingen zelf aan en uit te zetten, maar je probleem met te weinig afgifte is er nog steeds.

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 07-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Er is een grote change geweest waardoor wifi wat beter is en minder geheugen wordt gebruikt. zie https://github.com/gekkek...6#issuecomment-2276658544

Dit is ter voorbereiding om heishamon board + proxy naar melclod/procon te ondersteunen.

De main yaml is wel iets aangepast, de pin settings is nu verhuiusd naar de esp32 yamls.
Mocht deze versie niet werken, dan kan je in de main yaml tijdelijk wijzen naar de oude versie door
code:
1
2
3
4
external_components:
  - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
    components: [ ecodan ]
    refresh: always

te vervangen met
code:
1
2
3
4
external_components:
  - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@206b7f974ed03900fb7b75c26e377c1eb344c8a4
    components: [ ecodan ]
    refresh: always

Het heeft hier al een tijd goed gedraaid, maar je weet maar nooit met sommige slome boards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Het zijn weer flinke updates.
Dit is ter voorbereiding om heishamon board + proxy naar melclod/procon te ondersteunen.
Ik zie dat de eerste (en die kende ik nog niet) voor panasonic is ? en een compleet ander bord met veel meer toeters en bellen. hoe had je dit in gedachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Heishamon heeft een proxy poort op zitten waar je evt een procon of melcloud aan kan laten hangen (voor je installateur). we zijn dan een proxy voor de procon/melcoud adapter. Moet nog uitproberen of melcloud/procon er tegen kan als er iemand anders ook cmd gaat sturen ;-) Zo kan je toch meer doen maar bijv garantie of support blijven houden van je installateur.

heishamon heeft ook een eth poort, dus dat is voor mensen met slechte wifi.
Als laatste heeft het 2 relais poorten, daar kan je ook leuke dingen mee doen. waterpomp bijv bedienen etc (een en ander is mogelijk via IN12 (Smart Grid Stop request)).
dit is allemaal optioneel of course, atom blijft werken alleen zonder al deze extras. Als bonus omdat we van de threads zijn afgestapt, zijn de esp8226 boards nu ook supported

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 09-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ah, Opzich wel een leuk bordje, momenteel zelf 8 relais op een 2e esp hangen voor de wp.

Maar word je repo niet te groot / onoverzichtelijk door dit bordje er ook in te stoppen ?

De procon heeft modbus dus dat zal wel goed moeten komen want ik ben daarvandaan overgestapt op de atom direct. (al kan je monteur dan nog steeds zeggen je kloot met de WP via modbus van de procon IPV direct op de cn105 poort dus is het wel een beetje....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
heishamon v5 is gewoon esp32s3 (zelfde als atoms3 chip) alleen pin layout is iets anders, maar dat is gewoon config file. Je krijgt wat extra switches erbij voor heishamon. Je moet gewoon zien als paar extra optionele dingen erbij. eth support is als het goed is gewoon configgen via esphome.

wat bedien je met die 8 relais btw?

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 09-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ah oke, op die manier :)

De reden is dat mijn woning heeft/had een master/master vloer verwarming, deze heb ik omgezet naar master/slave.

Maar omdat ik geen zin had in:
1: geen lege dozen in de muren wou hebben waar ooit eerst een thermostaat zat.
2: als ik ooit verhuis dit niet wil terug bouwen omdat de mensen na mij totaal niet technish zijn

Als oplossing naar elke thermostaat netwerk kabel getrokken zodat ik hier ooit eventueel iets met poe of iets anders kan ophangen.

en vanuit de vloer verdeler een netwerk kabel naar de wp. Waar op zijn beurt dus dit hangt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsKIKjjQ6C1_SvHa5qSKcDc0xh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IWxqs4vpWCet442Ge6TUal7L.png?f=fotoalbum_large

1: weiger input van alle thermostaten (staat altijd aan voor master/slave, maar valt terug op master/master bij stroomuitval van de esp)
2: Zet de WP aan / uit (ongeacht NR1) handig voor koelen / verwarmen in blokken en automatiseringen op temperatuur in je woning
3/4/5: zet alle thermostaten op nachtverlaging (een per verdieping)
6/7/8: open de vloer verdelers op de verdiepingen (een per verdieping)

De laatste 6 gebruik ik eigenlijk niet, meer een experiment want ik had aders over, voor als je maar 2 verdiepingen aan wil of iets anders.

onnodig werk? jazeker! maar het heeft me een paar maanden zoet gehouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik heb ook master/master maar dmv HA master/slave ge-emuleerd. kan je je thermostaten uitlezen en bedienen in HA? Dan is een software oplossing veel eenvoudiger. ik heb de uponor smatrix met bijbehorende thermostaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Helaas niet, het zijn moehlenhoff oem thermostaten waar je eigenlijk niks mee kan.

Er zit wel een arduino in deze thermostaten, en iets van een programmeer header maar verder dan dat heb ik er eigenlijk niet naar gekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi4Anbyuwt0BFhrvf929hcZdR54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCcYyAyGQCS8yAsJYhFaqx9A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWkBQ6gE9ZGuo4G0yogoi3jADYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qq8iBOTty1EgAue3kyxtUaRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XonN4NkJTfyIS6Skx_k1QfaI_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrixm6Ntr9YqgXGGiyfQwilS.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben wel opzoek naar iets om ze te vervangen, maar heb nog niet de juiste thermostaat gevonden. Zelf bouw zou kunnen maar dat is een project die me nog iets te groot is. voor 30 euro kun je wel een wifi / zigbee alie special kopen maar daar zit 99/100 geen koel ingang op alleen een hitte uitgang.

Dus het zelf eentje maken is bijna een must...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
bij mij zijn ze verbonden aan de controller die de motortjes aanstuurt. en die controller is te koppelen aan HA waardoor je de thermostats ook kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ja dat had mooi geweest, maar helaas is dat hiet niet mogelijk. Volgens mij hebben ze niet eens en moderne variant er van.. of het moet zo duur zijn dat het gewoon de moeite niet waard is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31
Als het goed is zit de atom nu ook in mijn brievenbus :)

Als ik terug ben van vakantie ga ik ermee bezig

Gebruik al jaren de procon maar soms moet je wat anders proberen

eigenlijk is dit een bookmark :+

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 17-08-2024 11:05 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@clandmeter de Z1 en Z2 feed/return temp zijn ws gevonden. ben je in de gelegenheid om het evt te testen ? Ik heb namelijk zelf niet z'n kit.

Even je esp updaten en dan zou het moeten werken. Laat even weten of het allemaal werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 19-08-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zijn er mensen bij wie THWB1/THWB2 is aangesloten ? Die overlappen met de Z1/Z2 aanvoer/retour temps, ws zijn die THWB1/THWB2 incorrect, maar heb even een tester nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kan ik straks met dit kastje ook schakelen tussen flow temp / WAR / Heating / Cooling?

Of moet ik dat via de controller van de Mitsu zelf blijven doen (zoals nu met de Procon) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:01:
Kan ik straks met dit kastje ook schakelen tussen flow temp / WAR / Heating / Cooling?

Of moet ik dat via de controller van de Mitsu zelf blijven doen (zoals nu met de Procon) ?
Je heb de procon niet meer nodig (ik heb ook geen procon meer). je kan met de esp schakelen.
Dit kan via esphome of via home assistant (de meesten gebruiken dit). Voor domoticz moet je even @Plenkske vragen, die gebruikt het icm mqtt koppeling vanuit esphome.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 20-08-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

En thumbs up voor @xoror om actief alle feedback ook op te pakken. Zit alleen nu nog wel met die ongebruikte procon 😂

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:01:

In essentie is dit ding superieur aan de procon of de melcloud koppeling als je het mij vraagt. Ondanks dat er misschien wat features missen.
Qua gebruiksgemak is melcloud misschien handig, maar voor de gemiddelde gebruiker hier ben je beter af met deze oplossing en het is nog beter voor je privacy ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:32:
En thumbs up voor @xoror om actief alle feedback ook op te pakken. Zit alleen nu nog wel met die ongebruikte procon 😂
Dat had ik dus (op tijd) voorzien :)

Welke features missen jullie nog tov melcloud/procon? Misschien dat ik nog wat handige dingen over het hoofd zie.

We kunnen met de esp meer dan procon/melcloud (server control mode waarin je alles handmatig kan regelen). Daarnaast reken ik ook de COP uit, dan hoef je dit niet meer te doen. Ook de estimate power output is wel handig (op basis van flow, frequentie, ta, tr). In de automation folder zitten ook de scripts die ik gebruik voor legionella run etc.

Overigens heb ik een heishamon board om mee te spelen, en er zitten 2 relais op. Iets van fake buiten temp sensor daarmee aansturen is misschien ook wel heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakable
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 09:24
xoror schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Welke features missen jullie nog tov melcloud/procon? Misschien dat ik nog wat handige dingen over het hoofd zie.
Niet zozeer tov Melcloud maar ik zoek nog wel een makkelijke manier om te verwarmen/koelen tijdens de goedkopere momenten gedurende de dag (dynamisch contract). De toekomstige prijzen heb ik al beschikbaar in een sensor in HA. Ik heb overigens geen flauw idee of dit uiteindelijk voordeliger is of niet, wellicht is er al iemand die dit doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Tweakable schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Niet zozeer tov Melcloud maar ik zoek nog wel een makkelijke manier om te verwarmen/koelen tijdens de goedkopere momenten gedurende de dag (dynamisch contract). De toekomstige prijzen heb ik al beschikbaar in een sensor in HA. Ik heb overigens geen flauw idee of dit uiteindelijk voordeliger is of niet, wellicht is er al iemand die dit doet?
Via HA (als je een beetje handig bent):
- server control aan zetten (let op: alle programmas zijn dan uitgeschakeld).
- alle prohibits aanzetten (dus alles disablen (dhw, verwarmen, koelen)

Op de tijden dat je wil vervarmen/dhw haal je de prohibit af van de betreffende operatie (dhw, verwarmen, koelen). Als je via HA de tijden een dag van te voren heb kan je eenvoudig de prohitis aan/uit zetten op de gewenste tijden.

Ik heb nog geen dynamisch contract, anders had ik dat wel even gemaakt. Ik was nog op tijd voor z'n mooie greenchoice contract zonder terug lever kosten. Dus komende 2 jaar hoef ik niet moeilijk te doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tweakable schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Je houdt denk ik meer over door je koelen/verwarmen te optimaliseren qua ta en cop. Warm water zou je wat mee kunnen doen… en bij koelen het pendelen voorkomen is ook wel handig.

Ik denk dat je uiteindelijk meer starts en stops onnodig er tegenaan gooit als je naar energietarieven kijkt. Al zou je wel kunnen optimaliseren op prijsverloop door de dag heen… die tendens is vrij stabiel. Heb je geen esp voor nodig overigens: een dagschema in de Mitsubishi thermostaat kan dat ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@xoror hij draait, en dikke duim omhoog, ik zie aanzienlijk meer dan met de Procon, een aantal vragen

Wat is het verschil tussen afgegeven vermogen en geschat afgegeven vermogen :?
Wat is Boiler aanvoer temp en Boiler retour temp :? Bij boiler krijg ik het id dat het over SWW gaat. Maar volgens mij zijn dit de extra sensoren bedoelt voor een buffervat.

Wat is status IN5 buitenthermostaat :?

Natuurlijke alle credits ook voor @AUijtdehaag en zijn hulp hierin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:04:
@xoror hij draait, en dikke duim omhoog, ik zie aanzienlijk meer dan met de Procon, een aantal vragen

Wat is het verschil tussen afgegeven vermogen en geschat afgegeven vermogen :?
Wat is Boiler aanvoer temp en Boiler retour temp :? Bij boiler krijg ik het id dat het over SWW gaat. Maar volgens mij zijn dit de extra sensoren bedoelt voor een buffervat.

Wat is status IN5 buitenthermostaat :?

Natuurlijke alle credits ook voor @AUijtdehaag en zijn hulp hierin :)
geschat is vermogen uitgerekend aan de hand van de formule:
ComputedOutputPower = FlowRate/60.0 * abs(HpFeedTemperature - HpReturnTemperature) * 4.18f;
en die andere is wat de mitsu rapporteert (geheel getal).

boiler aanvoer en retour was den ik fout voor vandaag (is gecorrigeerd), het gaat om de sensoren die ingeplugged zijn op THWB1/THWB2. Heb jij die toevallig aangesloten ? Zo ja, graag even laatste update van vandaag binnen halen, en kijken of deze nu correct zijn. De term boiler heb ik maar overgenomen van de documentatie, maar ik denk dat het idd niet om sww gaat.

Laatste versie leest ook THW6,7,8,9 uit, maar dan moet je zone kit hebben geinstalleerd.

In5 is outdoor thermostat ingang, volgens docs:
3) External input settings
• Select which heat source to run when IN4 or IN5 external input signal is received.
• If Boiler is selected, boiler will start running by receiving external input signals.
Ik lees het alvast uit, maar heb het zelf niet in gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 20-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
xoror schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

geschat is vermogen uitgerekend aan de hand van de formule:
ComputedOutputPower = FlowRate/60.0 * abs(HpFeedTemperature - HpReturnTemperature) * 4.18f;
en die andere is wat de mitsu rapporteert (geheel getal).

boiler aanvoer en retour was den ik fout voor vandaag (is gecorrigeerd), het gaat om de sensoren die ingeplugged zijn op THWB1/THWB2. Heb jij die toevallig aangesloten ? Zo ja, graag even laatste update van vandaag binnen halen, en kijken of deze nu correct zijn. De term boiler heb ik maar overgenomen van de documentatie, maar ik denk dat het idd niet om sww gaat.

Laatste versie leest ook THW6,7,8,9 uit, maar dan moet je zone kit hebben geinstalleerd.

In5 is outdoor thermostat ingang, volgens docs:
3) External input settings
• Select which heat source to run when IN4 or IN5 external input signal is received.
• If Boiler is selected, boiler will start running by receiving external input signals.
Ik lees het alvast uit, maar heb het zelf niet in gebruik.
Die THWB1/THWB2 sensoren zijn voor de buffer, en niet voor de boiler.
Tenminste in mijn hoofd is een boiler een SWW vat met schoon douchewater.

Ik heb ze er 7 jaar geleden wel tussen gehad, maar gaf bij mij alleen maar problemen dus ik heb ze er tussenuit gehaald, en kan dus helaas niet voor je testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
als je deze bijv bekijkt: https://www.mitsubishi-le...iles/BT79L647H01_next.pdf
is gewoon verarming maar ze praten over boiler, dus wel een beetje verwarrend.

wat betreft de THWB1/THWB2, is ook niet zo belangrijk, weinig mensen gebruiken het. De sensoren die niet zijn aangesloten, rapporteren btw altijd 25c.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 20-08-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:37:
als je deze bijv bekijkt: https://www.mitsubishi-le...iles/BT79L647H01_next.pdf
is gewoon verarming maar ze praten over boiler, dus wel een beetje verwarrend.

wat betreft de THWB1/THWB2, is ook niet zo belangrijk, weinig mensen gebruiken het. De sensoren die niet zijn aangesloten, rapporteren btw altijd 25c.
Goed om te weten ;). Dan kan ik ze verbergen in HA ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zat net wat te denken:
Koelen en pendelen is een probleem.

Pendelen detecteer je door een compressor die 0hz geeft.

We kunnen de prohibits schakelen.

Kunnen we de esp niet een prohibit laten geven bij koelen als hij pendelen detecteert? En dan na een configurabel tijdsinterval of gezette tijd weer de prohibit er af?
Een volgende config optie zou dan nog zijn: welke temperatuur mag de prohibit er af (bijv thermostaat op 25).

Zou ik wel een vette feature vinden die echt waarde toevoegt… en wat eigenlijk Mitsubishi zelf al zou moeten doen. Het is een mega toevoeging voor de thermostaat config die er ook al bij zit. Veilig koelen :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 20-08-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nee, dat is helaas niet mogelijk. prohibits kan je alleen in server control besturen, daar kan het wel. Maar ik weet niet of je je regeling afhankelijk wil laten zijn van HA.

Wat relatief eenvoudig te doen is, is pendelen detecteren, en dan 30 mins vacation mode doen. Daarna nog een keer proberen.
frequentie = 0 alleen detectren is niet voldoende, hij kan ook even switchen naar sww, dan zie je ook. Moet dus ws in combinatie met operation mode.

ik ben wel met de gedachten aan het spelen om een soort script taal te introduceren om regelingen te programmeren (vooral handig in server control mode), dan draait alles op de esp. zoiets als heishamon rules, maar dat iets anders. Aan de andere kant, wat probeer je dan op te lossen. Issue blijft min vermogen/te weinig vv.

Maar je kan beter met de fake sensoren aan de slag om lager min vermogen te krijgen. Vaak zit mijn min vermogen op 4.3kW. Dat zou iets van 3kW kunnen zijn als de wp de laagste frequentie vrijgeeft (dat doet ie op basis van buiten temp)

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 20-08-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:24:
nee, dat is helaas niet mogelijk. prohibits kan je alleen in server control besturen, daar kan het wel. Maar ik weet niet of je je regeling afhankelijk wil laten zijn van HA.

Wat relatief eenvoudig te doen is, is pendelen detecteren, en dan 30 mins vacation mode doen. Daarna nog een keer proberen.
frequentie = 0 alleen detectren is niet voldoende, hij kan ook even switchen naar sww, dan zie je ook. Moet dus ws in combinatie met operation mode.

ik ben wel met de gedachten aan het spelen om een soort script taal te introduceren om regelingen te programmeren (vooral handig in server control mode), dan draait alles op de esp. zoiets als heishamon rules, maar dat iets anders. Aan de andere kant, wat probeer je dan op te lossen. Issue blijft min vermogen/te weinig vv.

Maar je kan beter met de fake sensoren aan de slag om lager min vermogen te krijgen. Vaak zit mijn min vermogen op 4.3kW. Dat zou iets van 3kW kunnen zijn als de wp de laagste frequentie vrijgeeft (dat doet ie op basis van buiten temp)
Ik zou het juist op de esp op willen lossen en niet in HA.

Ik moet me van de winter maar eens in die fake dingen verder verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
het is vooral nuttig voor koeling...
bij 38c geloof ik geeft hij de laagste frequenties vrij. Je kan bij koelen niet onbeperkt de Ta verlagen ivm condens. Zoek op "fake ntc" oid in het mitsu topic, dan vind je de posts zo.

Bij verwarming speelt het veel minder, daar kan je bijna altijd wel temp verhogen om vermogen kwijt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb er even over nagedacht, hoe zouden we het best pendelen kunnen detecteren?
Ik dacht zoiets van:
- operating mode in koelen/verwarmen
- meer dan 2 (3?) start/stops in de afgelopen 5 mins ?

Ik zou als eerste stap een binaire sensor kunnen raisen als de esp dit ziet, en dan kan je bijv een notificatie naar je telefoon sturen (of even 30 mins holiday mode inschakelen).

Zou z'n sensor nuttig zijn voor de gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Denk het wel, merkte hier op een gegeven moment ook op dat de WP pendelde tijdens koelen en had toen in HA aangegeven maar iedere keer als de compressor naar 0Hz terugschakelt een notificatie te krijgen, dan had ik dat vlug zat door als ik 3-4 notificaties kreeg en zette ik de flow temp tijdelijk op 25 graden. Dan is jouw oplossing veel netter op te aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
bij mij pendelt hij nauwelijks, dus ik heb even wat data van jullie nodig. Hoeveel tijd zit er tussen het moment dat hij stopt en weer opstart voor de volgende cycle?

btw: flow op 25 zetten gaat toch nog minder helpen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik schakel bij @Grolsch met een relaisbordje naar fake 38
Relaisbordje maakt de schakeling naar verschillende weerstanden zodat de mitsu denkt dat het 38 graden buiten is.

Op verzoek nu tijdens status koelen. (voorheen op buitentemperatuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P_cMRIbyIa9EzZO9qdcPxk7RMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZeRMin9h0OSPVymE3tK5J70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag ik was van plan dit optioneel te maken via de een van relais op de heishamon, zodat je geen apart board nodig heb voor fake 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Met fake 14 is er nog iets, maar wellicht weet @Grolsch dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
dat is voor verwarmen geloof ik, maar denk dat dat veel minder een issue is. ik ben ook nog een n00b met de relais, volgens mij heb ik maar 2 keuzes? originele sensor waarde of fake 38 waarde kan je dan wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja klopt met verwarmen, hij wilde het tussen 4 en 20 graden buitentemperatuur op fake 14
Onder de 4 graden, de echte mitsu sensor waarde.
Buitentemperatuur meting komt van netatmo af, omdat de mitsu buitensensor natuurlijk mee veranderd bij fake 14 of fake 38

Die externe buitentemperatuur waarde zou je dan in kunnen bouwen in de esp als een "service" aanroepen vanuit home assistant wellicht. Elke x seconden de temperatuur waarde schrijven zoals bij MHI-AC-CTRL
Bij geen waarde binnen 1 minuut, de normale mitsu sensor gebruiken.

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
daar moet ik over nadenken, wil liever geen externe afhankelijkheden, maar doordat we de temp faken weet ik natuurlijk de echte temp ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Het berekenen van pendelen zal denk ik met een HA helper / automation beter werken.

Deze kan je triggeren op een status change. Nog steeds best een externe afhankelijkheid, maar ik zou niet weten hoe je dit zo elegant mogelijk in een lambda krijgt op je ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
Ik zou dit soort dingen inderdaad niet in de esp doen, maar in je home domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik ben natuurlijk niet beperkt tot de lambda's. de lambda's zijn maar klein onderdeel van het component.
op de esp kan ik natuurlijk willekeurige c++ code draaien. Dus het is vrij eenvoudig om het volgende te doen:
- lijst van tijdstippen van elke stop bijhouden
- bij elke stop wordt een entry toegevoegd
- entries die ouder zijn dan 5 mins worden verwijderd

tijdens de esploop hoef ik alleen maar te kijken of het lijstje meer dan 2 elementen heeft, dan kan ik denk een binary sensor cycling_detected op true zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Juist, dus als
code:
1
sensor.mitsubishi_atom_operation_mode == running (koelen / verwarmen)

en
code:
1
sensor.mitsubishi_atom_compressor_frequency == 0

Dan heb je een entry te pakken die dan weer een "pendel" functie triggert

Zou dan niet ouder dan 5 min verwijderen maar het gemiddelde nemen van de laatste 3 stops, als die minder is als 5 dan == pendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:26:
bij mij pendelt hij nauwelijks, dus ik heb even wat data van jullie nodig. Hoeveel tijd zit er tussen het moment dat hij stopt en weer opstart voor de volgende cycle?

btw: flow op 25 zetten gaat toch nog minder helpen ? :)
Wat context is handig om die 25 te snappen, ik koel vrijwel altijd met een flow van 18-19. Zodra de flow op 25 staat springt om de paar minuten de waterpomp even kort aan wanneer de temperatuur sensor boven een bepaalde temperatuur komt, als de waterpomp een paar tellen heeft gedraaid zakt de temperatuur al genoeg dat de buitenunit nog niet aanspringt. Zo voorkom ik dat de buitenunit dus aanspringt. Enige nadeel is dat de waterpomp wel wat water circuleert waardoor waardoor het in theorie denk ik sneller opwarmt binnen.

Als ik de unit van koelen naar verwarmen en terug naar koelen schakel dan staat de ruimtethermostaten op standaard 25 graden en koelt mijn 1ste verdieping niet en daar nog niet de tijd in gestoken om die standaard waarde aan te passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:13:
Ik heb er even over nagedacht, hoe zouden we het best pendelen kunnen detecteren?
Ik dacht zoiets van:
- operating mode in koelen/verwarmen
- meer dan 2 (3?) start/stops in de afgelopen 5 mins ?

Ik zou als eerste stap een binaire sensor kunnen raisen als de esp dit ziet, en dan kan je bijv een notificatie naar je telefoon sturen (of even 30 mins holiday mode inschakelen).

Zou z'n sensor nuttig zijn voor de gebruikers?
Als ik weer thuis ben van vakantie maak ik wel even wat requirements met data voor je. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:08:
ik ben natuurlijk niet beperkt tot de lambda's. de lambda's zijn maar klein onderdeel van het component.
op de esp kan ik natuurlijk willekeurige c++ code draaien. Dus het is vrij eenvoudig om het volgende te doen:
- lijst van tijdstippen van elke stop bijhouden
- bij elke stop wordt een entry toegevoegd
- entries die ouder zijn dan 5 mins worden verwijderd

tijdens de esploop hoef ik alleen maar te kijken of het lijstje meer dan 2 elementen heeft, dan kan ik denk een binary sensor cycling_detected op true zetten.
Klinkt solid. Ik zou dit inderdaad ook in C++ gewoon oplossen. Daarom dacht ik er ook aan. Alleen mijn C++ kennis is van 20 jaar geleden…

Omdat het zo mooi generiek te herkennen is, is juist de ESP de juiste plek. Dan werkt het vervolgens op alle platformen en is het aan de gebruiker om er wat mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@alberthakvoort vanwege het herschrijven naar uart, esp-idf en alles op de esphome way gedaan, werkt de boel nu ook op een esp8226. Het houdt niet over, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:33:
@xoror
Met fake 14 is er nog iets, maar wellicht weet @Grolsch dat beter.
De regeling die ik heb is vrij specifiek voor mijn type WP (Een zubadan SHW112YHA).
Die heeft namelijk het probleem dat lagere frequenties (<30) pas worden vrijgegeven bij bepaalde buitentemperaturen.

Bij verwarmen is dit +13 graden volgens mij, daarom heb ik een weerstand die 14 graden aangeeft.
Bij koelen is dit +35 graden volgens mij, daarom heb ik een weerstand die 38 graden aangeeft.

Vervolgens heeft @AUijtdehaag het als volgt ingesteld.

T-buiten <4 (of 3) graden = Real Mitsu temp
T-buiten +4 = Fake 14 graden sensor
Status = koelen = Fake 38 graden sensor

Dit is natuurlijk wel een beetje "kloten" met de fabrieksinstellingen, en dit is zeker niet aan te raden voor alle gebruikers.

De nieuwe mitsu modellen (*AA varianten) hebben hier namelijk al geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat is nog wel een leuke toevoeging zou vinden is de COP gegevens per maand, daarvoor moet ik nu elke maand naar de Mitsu heenlopen en foto's maken en zelf delen door elkaar (verbruik + opgewekt).

Zoiets moet te doen zijn toch :? Op het display van de Mitsu kan ik het ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Grolsch schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:25:
Wat is nog wel een leuke toevoeging zou vinden is de COP gegevens per maand, daarvoor moet ik nu elke maand naar de Mitsu heenlopen en foto's maken en zelf delen door elkaar (verbruik + opgewekt).

Zoiets moet te doen zijn toch :? Op het display van de Mitsu kan ik het ook zien.
Ik heb een keer de stappen in het procon topic gevolgd om de verbruiken elke dag uit te lezen en te bewaren. Vervolgens heb je de cops ook wel. Die kun je dan naar believen bijhouden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De genen die vaak last hebben van pendelen, kunnen jullie laatste update ophalen en de "Cycling detected" sensor bekijken of die het een beetje goed detecteert ?

- Als er in de laatste 5 mins 3 stops zijn geweest dan wordt die actief. Het aantal stops is even een beetje tweaken en ws ook tijdvenster van 5 mins

@Grolsch je kan in HA met utility meter wel dagelijks optellen, en dan die aan je energy dashboard koppelen. Maar die getallen zijn niet zo heel nauwkeurig. Heb je geen energie meter aan hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 21-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Hebben de dagelijkse cop getallen een state_class: measurement ?
Dan kunnen ze in het energy dashboard van home assistant wellicht om zo de maandelijkse getalletjes te zien? (zelf maandtotaal nog delen door de dagen)

Ik zie geleverd en verbruikt van de verwarmen / koelen en SWW wel aanwezig bij apparaten. in het energydashboard.
Ik zie daar echter negatieve getallen in het energydashboard van verbruikt? (net gister gestart met nieuwe install hoor dus misschien ligt het daar aan)

Inmiddels realtime cop bij @Grolsch erin gezet dmv youless, ecodan heatpump flow en delta T (abs(aanvoer-retour)) met nodered flow

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb daarvoor wat voorbeelden die ik zelf gebruik:
https://github.com/gekkek...ions/template-sensor.yaml
voor realtime cop doe ik ecodan_heatpump_estimated_output_power (hoef je zelf niet meer uit te rekenen) delen door actueel verbruik van de meter.

Voor die energy velden moet je geloof ik een utility meter maken geloof ik

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 21-08-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Heb de software hier inmiddels ook draaien. Bedankt @xoror voor de effort!

In het kader van missende features; is het mogelijk om de foutmelding status (als deze actief is) uit te lezen? Deze kon ik wel zien in de procon variant, maar kom ik hier niet tegen.
Pendelen is ook nog een ding, maar ik zie hierboven al wat mooie berichten voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de error codes heb ik ook al gevonden zie https://github.com/gekkek...col.md#0x03---error-codes

Ik heb het alleen nog niet uitgelezen. Krijg je er vaak codes uit dan ? Leek me iets wat je typisch 1x per jaar met de installateur bekijkt in de unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:33:
De genen die vaak last hebben van pendelen, kunnen jullie laatste update ophalen en de "Cycling detected" sensor bekijken of die het een beetje goed detecteert ?

- Als er in de laatste 5 mins 3 stops zijn geweest dan wordt die actief. Het aantal stops is even een beetje tweaken en ws ook tijdvenster van 5 mins

@Grolsch je kan in HA met utility meter wel dagelijks optellen, en dan die aan je energy dashboard koppelen. Maar die getallen zijn niet zo heel nauwkeurig. Heb je geen energie meter aan hangen?
heatpump/src/esphome/components/ecodan/response.cpp:12: undefined reference to `esphome::ecodan::EcodanHeatpump::clear_obsoleted_cycle_detection_entries()'
collect2: error: ld returned 1 exit status
*** [.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf] Error 1

Compileert niet ;). Zodra het lukt ga ik een koelrun doen. Welke States kan de sensor krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
even clean proberen ? denk dat er nog wat rommel aanwezig is.
en esphome ook even gelijk updaten. Als je lokaal compileert (dus niet tegen de online github files) met je eerst iets van git pull doen.

code:
1
2
3
4
pip install -U esphome
esphome clean ecodan-esphome.yaml
esphome compile ecodan-esphome.yaml
esphome upload --device <ip> ecodan-esphome.yaml

het is een binaire sensor, dus on/off alleen (en Unknown als het systeem net is opgestart)

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 21-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik ga het testen. De clean was het inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:17:
de error codes heb ik ook al gevonden zie https://github.com/gekkek...col.md#0x03---error-codes

Ik heb het alleen nog niet uitgelezen. Krijg je er vaak codes uit dan ? Leek me iets wat je typisch 1x per jaar met de installateur bekijkt in de unit
Nee tot nu toe niet, maar vind het handig om een fout status te kunnen doorgeven zodra ik een monteur moet laten langskomen mochten er issues zijn.

Ik zal morgen ook even de nieuwste versie compilen en uploaden ivm pendelstatus.
Is het trouwens niet makkelijker om te kijken of de werking modus van koelen naar stop veranderd? Dat zou een indicatie moeten zijn dat het pendelen is begonnen right? Of denk ik dan te makkelijk :p

[ Voor 13% gewijzigd door ItHurtsWhenIPVP op 21-08-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
voor iedereen die maandelijkse getallen wil. copieer/paste deze file https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml

in dezelfde folder als configuration.yaml, en in configuration.yaml voeg dan deze regel toe:
code:
1
utility_meter: !include energy.yaml

herstart (echte herstarten, niet quick reload) en de tellers zijn beschikbaar. Je kan ook een template sensor maken die de produced/consumed doet voor avg COP.

hij leest de waarde pas uit bij een wijziging, dus bij de volgende dag overgang begint hij te tellen, en zou dan netjes per maand cyclen

@Grolsch @AUijtdehaag

• Grolsch
xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:09:
voor iedereen die maandelijkse getallen wil. copieer/paste deze file https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml

in dezelfde folder als configuration.yaml, en in configuration.yaml voeg dan deze regel toe:
code:
1
utility_meter: !include energy.yaml

herstart (echte herstarten, niet quick reload) en de tellers zijn beschikbaar. Je kan ook een template sensor maken die de produced/consumed doet voor avg COP.

hij leest de waarde pas uit bij een wijziging, dus bij de volgende dag overgang begint hij te tellen, en zou dan netjes per maand cyclen

@Grolsch @AUijtdehaag
Tnx _/-\o_

Dit klinkt voor mij als abracadabra, maar als @AUijtdehaag is ontwaakt uit zijn welverdiende slaap snapt hij dit wel denk ik ;)

• xoror
  • Niet online
@Grolsch ik heb de sw75yaa, maar bij koelen kom ik bijna nooit op min vermogen. meestal rond 4-4.3 kW. het zou iets van 3 kunnen zijn. hij wil vaak ook krampachtig aan delta T van 3 aanhouden. misschien is het mijn firmware, maar 2x Hz zie ik niet vaak bij ta <= 18. soms bij ta = 19. heb dus niet het idee dat het opgelost is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:43:
@Grolsch ik heb de sw75yaa, maar bij koelen kom ik bijna nooit op min vermogen. meestal rond 4-4.3 kW. het zou iets van 3 kunnen zijn. hij wil vaak ook krampachtig aan delta T van 3 aanhouden. misschien is het mijn firmware, maar 2x Hz zie ik niet vaak bij ta <= 18. soms bij ta = 19. heb dus niet het idee dat het opgelost is
De FTC heeft geen weet van dT en hij regelt daar zeker niet op. Hij stuurt op Ta, en dT is het resultaat van een bepaalde minimale frequentie en een bepaalde flow.

Als jij de "sweetspot" wil achterhalen moet je experimenteren met verschillende temperaturen van de buitensensor.

Dit zou met een potmeter kunnen, maar ook een ouderwetste föhn kan helpen, zie test hieronder (foto's zijn helaas offline)

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:33:

Volgens de ISSO 72 moet de compressor minimaal 10 minuten onafgebroken draaien. Zou je een start/stop korter dan 10 minuten kunnen uitprogrammeren? Dan doet de rest er eigenlijk niet meer zo toe. ;)

Vooralsnog loopt de test soepel! Het gedrag wat ik bij pendelen nu zie is het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFdm98GeRk9S0fQ_XvjJNTON99w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxYn5gjGeAAKZNlWr5UIk5kb.png?f=fotoalbum_large

Korte runs van net geen minuut in een tijdspanne van om de 3 minuten… de runs van een minuut is geen gegeven. De tijdspanne wel. Dus als je een start en een stop kan loggen en die valideert tegen 10 minuten voldoe je aan de definitie.

Gezien het gedrag van de warmtepomp kun je ook stellen dat wanneer frequency 0 is hij gelijk gaat pendelen. Ik heb nog niet anders gezien dan dat. Daar is dan eigenlijk geen sensor voor nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Miezie op 22-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ah top, ja 5 mins is net te kort, 10min it is. update en test of de sensor nu goed doet?
ik denk dat 2 events ook wel voldoende is, dacht dat 3 moest, maar zal dat ook naar 2 zetten

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 10:47 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:45:
ah top, ja 5 mins is net te kort, 10min it is. update en test of de sensor nu goed doet?
Doe dan ook de 3 stops maar naar 2 ;). Dan zijn we er.

Snelle denker heeft het alweer voor mekaar ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 22-08-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
al gedaan.

overigens als iemand weet hoe je het makkelijk in HA kan doen, heeft dat wel een kleine voorkeur. Je komt alleen in de knoei omdat je per stop ook de tijd moet weten. Alleen tellen van de stops is niet voldoende denk ik.

[ Voor 91% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 11:06 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vraagje: die switch voor de warmtepomp aan/uit… als ik die uit zet, doet hij dan ook geen DHW runs meer? Zal vast in de categorie “domme vragen” vallen…

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:47:
al gedaan.

overigens als iemand weet hoe je het makkelijk in HA kan doen, heeft dat wel een kleine voorkeur. Je komt alleen in de knoei omdat je per stop ook de tijd moet weten. Alleen tellen van de stops is niet voldoende denk ik.
Klopt. Ik zie ‘m niet op aan springen qua detected nu. Wat mij betreft gooien we ‘m d’r uit. Tenzij jij weet wat je in de code fout ziet gaan?

• xoror
  • Niet online
als je hem uitzet, is hetzelfde als je de FTC controller uitzet op het display. dus sww doet het dan ook niet meer.

dan zit er denk ik nog een bugje in, had alleen getest met 'neppe' data,

kan je history uitzetten met frequentie en operation mode ? ws doet die net wat anders dan ik verwacht.

zoiets maar dan alleen voor 2 sensoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA36cLqL2EY4qwdhrMRwurJKpOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmfEhqkeOIdklZiXRhyPVnns.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 12:21 ]

• ItHurtsWhenIPVP
Ander vraagje:
De Zone 1 Thermostaat staat ingesteld met waardes van een min value van 5 en een max van 60 met een step van 0.5.

Is dit logisch?
Ik zou values van een min van 5, een max van +/- 30 en een step van 1 (is op de thermostaat in de woonkamer ook in steps van 1) logischer vinden.
Of is er een reden dat deze values gekozen zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door ItHurtsWhenIPVP op 22-08-2024 12:25 ]

• xoror
  • Niet online
thermostaat is generiek, wordt ook voor je sww tank gebruikt, daar wil je wel meer dan 30 graden kunnen instellen (al kan ik de limieten wel aanpassen nadat ik weet of het voor een sww tank is of niet denk ik)

[ Voor 29% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 12:48 ]

• ItHurtsWhenIPVP
xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:27:
thermostaat is generiek, wordt ook voor je sww tank gebruikt, daar wil je wel meer dan 30 graden kunnen instellen (al kan ik de limieten wel aanpassen nadat ik weet of het voor een sww tank is of niet denk ik)
Is in dat geval een thermostaat unit niet overkill voor een sww waarde? Een slider o.i.d. zou wat mij betreft net zo goed werken. Dan kan de generieke thermostaat ook anders ingesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @AUijtdehaag plak in je template sensor deel ('sensor:' moet je evt weglaten als het er al in staat)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# monthly cop
sensor:
  - unique_id: heatpump_monthly_heating_cop
    unit_of_measurement: ""
    state: >-
      {% set consumed = states('sensor.monthly_heating_consumed') | default(0) | float %}
      {% set produced = states('sensor.monthly_heating_produced') | default(0) | float %}
      {{ 0 if (consumedd == 0 or produced == 0) else (produced / consumed) | float | round(2) }}
  - unique_id: heatpump_monthly_cool_cop
      {% set consumed = states('sensor.monthly_cool_consumed') | default(0) | float %}
      {% set produced = states('sensor.monthly_cool_produced') | default(0) | float %}
      {{ 0 if (consumedd == 0 or produced == 0) else (produced / consumed) | float | round(2) }}
  - unique_id: heatpump_monthly_dhw_cop
      {% set consumed = states('sensor.monthly_dhw_consumed') | default(0) | float %}
      {% set produced = states('sensor.monthly_dhw_produced') | default(0) | float %}

[ Voor 191% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 22:04 ]

• ItHurtsWhenIPVP
xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:01:
@Grolsch @AUijtdehaag plak in je template sensor deel ('sensor:' moet je evt weglaten als het er al in staat)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# monthly cop
sensor:
      {% set consumed = states('sensor.monthly_heating_consumed') | default(0) | float %}
      {% set produced = states('sensor.monthly_heating_produced') | default(0) | float %}
      {% set consumed = states('sensor.monthly_cool_consumed') | default(0) | float %}
      {% set produced = states('sensor.monthly_cool_produced') | default(0) | float %}
Dubbelcheck: ik zie een set consumed die later als consumedd (dubbel d) gebruikt is. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Thanx @xoror

Ik had al iets in het nl gemaakt inderdaad met jouw voorbeelden
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
utility_meter:
  ecodan_heatpump_maandelijks_koelen_verbruikt:
    unique_id: utility_maandelijks_koelen_verbruikt
    source: sensor.ecodan_heatpump_koelen_verbruikt
    name: Maandelijks koelen verbruikt
    cycle: monthly
    delta_values: true
  ecodan_heatpump_maandelijks_koelen_geleverd:
    unique_id: utility_maandelijks_koelen_geleverd
    source: sensor.ecodan_heatpump_koelen_geleverd
    name: Maandelijks koelen geleverd

ecodan_heatpump_maandelijks_verwarmen_verbruikt:
    unique_id: utility_maandelijks_verwarmen_verbruikt
    source: sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_verbruikt
    name: Maandelijks verwarmen verbruikt
  ecodan_heatpump_maandelijks_verwarmen_geleverd:
    unique_id: utility_maandelijks_verwarmen_geleverd
    source: sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_geleverd
    name: Maandelijks verwarmen geleverd

ecodan_heatpump_maandelijks_sww_verbruikt:
    unique_id: utility_maandelijks_sww_verbruikt
    source: sensor.ecodan_heatpump_sww_verbruikt
    name: Maandelijks SWW verbruikt
  ecodan_heatpump_maandelijks_sww_geleverd:
    unique_id: utility_maandelijks_sww_geleverd
    source: sensor.ecodan_heatpump_sww_geleverd
    name: Maandelijks SWW geleverd

template:
  - sensor:
      - name: Maandelijks koelen cop
        unique_id: maandelijks_koelen_cop
          {% set eout = states('ecodan_heatpump_maandelijks_koelen_geleverd') | default(0) | float %}
          {% set ein = states('ecodan_heatpump_maandelijks_koelen_verbruikt') | default(0) | float %}
          {{ 0 if (eout == 0 or ein == 0) else (eout / ein) | float | round(2) }}

- name: Maandelijks verwarmen cop
        unique_id: maandelijks_verwarmen_cop
          {% set eout = states('ecodan_heatpump_maandelijks_verwarmen_geleverd') | default(0) | float %}
          {% set ein = states('ecodan_heatpump_maandelijks_verwarmen_verbruikt') | default(0) | float %}

- name: Maandelijks SWW cop
        unique_id: maandelijks_sww_cop
          {% set eout = states('ecodan_heatpump_maandelijks_sww_geleverd') | default(0) | float %}
          {% set ein = states('ecodan_heatpump_maandelijks_sww_verbruikt') | default(0) | float %}

• xoror
  • Niet online
nee goed gezien, is foutje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:
      {{ 0 if (consumed == 0 or produced == 0) else (produced / consumed) | float | round(2) }}
      {{ 0 if (consumed == 0 or produced == 0) else (produced / consumed) | float | round(2) }}

Het lijkt nog een beetje fout te gaan als je de esp herstart, dat leest de utility meter het dubbel uit op een of andere manier

moet iets van availability meegeven aan de dagelijkse cop, anders heb je hier last van: https://community.home-as...er-restart-of-ha/316502/2

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 22-08-2024 22:21 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:15:
nee goed gezien, is foutje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:

Het lijkt nog een beetje fout te gaan als je de esp herstart, dat leest de utility meter het dubbel uit op een of andere manier

moet iets van availability meegeven aan de dagelijkse cop, anders heb je hier last van: https://community.home-as...er-restart-of-ha/316502/2
Niet alleen bij herstart ;). Het getal wordt 1x per dag bepaald (0:00:00) over de dag ervoor. Moet vast iets voor te verzinnen zijn om geen updates te triggeren?

• xoror
  • Niet online
het is wel op te lossen dmv total increasing counter. Voordeel is dat je die nu ook in je energy dashboard kan stoppen.

zie updated
https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
https://github.com/gekkek...ions/template-sensor.yaml

bij restart blijft de teller nu netjes hetzelfde. Even paar dagen aankijken

[edit]
lijkt niet helemaal goed te werken als ik https://github.com/home-assistant/core/issues/77801 nadoe.
bij elke quick reload telt hij het er weer bij, ws komt dit door delta values = true, maar er lijkt een state tussen te komen waardoor hij het ziet als een wijziging.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 23-08-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Vannacht na een tijdje eindelijk aan het pendelen geslagen en helaas lijkt in mijn geval de 10 minuten timer ook te kort voor je sensor om het door te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3KPL_sGIwqI8ImjbgeTsdg_v8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A63dCfFVk2YJooZrJV8Z9nax.png?f=fotoalbum_large

Tussen iedere stop zit minimaal 3 minuten, maar ik denk dat wat @Miezie al benoemde het simpeler is om in HA te zeggen als mode cooling & frequentie is 0hz dan is pendelen actief dus doe daar wat acties op. Al vraag ik mij wel af hoe dat zit met die korte stop na 12 uur draaien, die kan ik zo vlug in de HA logs niet meer boven water halen hoe lang dat de compressor in zo'n geval is gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Issue was dat wanneer de compressor uit gaat, hij operating mode ook op off zet. En ik voeg alleen toe als het cool/heat bezig is. Maar is teveel gedoe idd, en heb dat weer eruit gehaald, wellicht beter in HA doen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:21:
Issue was dat wanneer de compressor uit gaat, hij operating mode ook op off zet. En ik voeg alleen toe als het cool/heat bezig is. Maar is teveel gedoe idd, en heb dat weer eruit gehaald, wellicht beter in HA doen dan maar.
Dan is de oplossing vrij eenvoudig:
Die 0hz en de off als trigger… een variabele in de start van je cool… validatie op cool… met server control een prohibit er in knallen. 👍

Mijn HA is dermate stabiel dat die afhankelijkheid geen probleem is… en een atom als reserve kost je de kop ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je kan ook even vakantie modus aanzetten ipv server control ;-)
Of een schema maken voor koelen, en verwarmen verbieden, in geval van pendel schakel je naar het verwarmingsprogramma (aangezien die niet is toegestaan is het zelfde effect als een prohibit). Zo blijf je sww nog werken.

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 23-08-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:05:
je kan ook even vakantie modus aanzetten ipv server control ;-)
Of een schema maken voor koelen, en verwarmen verbieden, in geval van pendel schakel je naar het verwarmingsprogramma (aangezien die niet is toegestaan is het zelfde effect als een prohibit). Zo blijf je sww nog werken.
Ja, die prohibit op verwarmen is wel nodig. Anders gaat ie stiekem toch even 5 minuutjes draaien…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wanneer de warmtepomp stopt ivm aanstaande pendel gebeurt het volgende:
Selected operating mode: cool flow temperature -> verandert niet
Operation mode: off (komt van Space Cooling naar Off)
Flow rate: 0 l/m (naloop niet nodig)
Compressor frequency: van X Hz naar 0 Hz

Vanochtend had ik tussendoor een SWW run, dit gebeurt er dan:
Operation mode: Heating Water (komt van Space Cooling naar Heating Water, geen Off tussendoor)
Flow rate: loopt door

Bij stop SWW:
Operation mode: Space Cooling (komt van Heating Water naar Space Cooling, geen Off tussendoor)
Flow rate: loopt door

Dus als je de status change van Space Cooling naar Off als trigger pakt in een automation kun je de cooling onderbreken om het pendelen niet eens te laten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
bij mij heb ik het gisteren geforceerd en dan zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmvrRQqi4gegAzT9eqXUT_z6TuI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iyLM6bvsrEyo7RIJJ2C0CUZB.png?f=user_large

Die window is best wel krap, ik had de detectie op frequentie update. Maar in HA zou het wel goed moeten gaan. bij mij gaat freq naar 0, en dan pass de status naar off. Nu denk ik dat dit komt doordat ik elke seconde een update vraag, het komt alleen out of order binnen dus je kan denk ik niet zo veel waarde aan hechten.

makkelijkst is denk ik:
- maak een sensor die die overgang detecteert. Dus prev freq != 0, new freq = 0. Als je wil kan je nog kijken naar wat extra attributen
- https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/ een teller via statistics component, met
code:
1
2
    max_age:
      minutes: 10

kan je dan aantal keer tellen in afgelopen 10 mins, en dan triggeren als dat > =2 is. zie voorbeeld met count_on

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 23-08-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Je kan in HA de status change van Space Cooling naar Off heel specifiek als trigger pakken en dan een automation aftrappen. Hoe lang of kort die in de basis ook is… Bij mij is het nagenoeg standaard dat dan de pendel begint, want hij kan zijn vermogen niet meer kwijt…

Ik ga het met de server control doen. @xoror je noemde bij server control expliciet de sww run, maar als ik geen prohibit op DHW zet, doet het het toch gewoon conform verwachting?

Want dan maak ik het koelen gewoon fool proof door het volgens een vast patroon aan te zetten (om de 3 uur gewoon aan en wachten tot de pendel en dan prohibit) en op naar de volgende cycle waar ik de prohibit weer vrij geef… Dan kan de thermostaat zowel in HA als HomeKit als aan de muur bedient worden om het koelen aan te zetten en regelt HA wel wanneer hij wel of niet daadwerkelijk het koude water laat stromen…

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste