Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Beetje noob vraag
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
/esphome/config/secrets.yaml folder
of in je web gui:
/f/image/ewxOl1xF8tRtbkyvIvbM4hbF.png?f=fotoalbum_large)
Reflashen zou niet moeten hoeven, mag wel maar dan heb je meer bestanden nodig.
Fill in secrets.yaml and copy the ecodan-esphome.yaml to your esphome folder and edit the values (check GPO pins (uart: section), you might need to swap the pins in the config) The secrets.yaml should at least contain the following entries:
gewoon een nieuwe file maken met
1
2
| wifi_ssid: "wifi network id" wifi_password: "wifi password" |
erin.
Maar als je niet zo handig bent, moet je even via home assistent doen (update etc). meer info: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
@Blackraven die preflash dingen starten vanzelf een webserver en wifi AP. Daar kan je inloggen (wifi) en dan je eigen wifi gegevens invullen , dan zal hij vanzelf op je netwerk aanmelden, hoef je geen reflash te doen.
[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 23-08-2024 15:04 ]
Bedankt voor de pointers tot zover, zoals gewoonlijk een steep learning curve.
Nog maar even verder spitten.Deze omleiding wordt niet ondersteund door je Home Assistant-installatie. Het vereist ofwel het Home Assistant OS of de Home Assistant Supervised installatiemethode.
Edit: ah, bedankt, dan knoop ik hem eerst gelijk aan de WP en kijk ik even naar het wifi AP.
De esp stuurt een wifi netwerk uit, waarmee je kan inloggen via het ww = configesp.
Daarna je eigen wifi netwerk invullen en dan zal HA hem automatisch zien.
Opnieuw flashen kan natuurlijk ook maar dan moet je de esphome addon installleren en daar vind je ook secrets (in de rechterbovenhoek)
Mocht je geen esphome hebben dan kan je altijd nog updaten met een bin file (die ik je toestuur eventueel) en dan via OTA via de webserver op http://ecodan-heatpump.local/
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2024 15:07 ]
Ik kan in de webserver http://ecodan-heatpump.local/ niet ontdekken welke versie/commit er nu op draait en ook geen mogelijkheid om OTA iets te updaten, zie ik iets over het hoofd?
Edit: is dit de versie: ESP version 2024.7.3?
[ Voor 9% gewijzigd door Blackraven op 23-08-2024 16:30 ]
Helaas kan je dat niet zien. Maar gezien hoeveel gebruikers er zijn van dit mooie stukje software zou er ondertussen wel iets van mogen komen.Blackraven schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:29:
Dit had ik eerder moeten hebben, werkt erg mooi in vergelijking met de Melcloud integratie voor HA.![]()
Ik kan in de webserver http://ecodan-heatpump.local/ niet ontdekken welke versie/commit er nu op draait en ook geen mogelijkheid om OTA iets te updaten, zie ik iets over het hoofd?
Edit: is dit de versie: ESP version 2024.7.3?
(dev branch / releases / anders)
2024.7.3 is de esphome versie van de computer waarop de esp is geinstalleerd voor je.
Als het 2 dagen geleden verstuurd is heb je de laatste versie
Esphome versie zegt inderdaad niet zoveel.
Heb je deze niet?
![]() |
[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2024 17:12 ]
Ik zie hier alleen alweer een flink aantal nieuwe commits sinds eergisteren:
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/commits/main/
Advies is: als je niets mis, gewoon houden wat je heb
Ik zou persoonlijk dit in een branch gaan doenxoror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:15:
dat zijn voornamelijk HA voorbeelden voor het sommeren van energie. Niet zozeer code changes. (een probeersel, maar die is terug gedraaid.)
Advies is: als je niets mis, gewoon houden wat je heb
Eens! Testen in feature branches en main clean houden.vormulier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
Ik zou persoonlijk dit in een branch gaan doenScheelt een hoop gedoe. En als iemand zijn ESP updated terwijl je een code aan het testen bent in master die niet werkt is ook niet fijn.
Nee, bij mij staat er niks meer na 'Scheme'AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:09:
@Blackraven
Als het 2 dagen geleden verstuurd is heb je de laatste versie![]()
Esphome versie zegt inderdaad niet zoveel.
Heb je deze niet?
[Afbeelding]
Edit: na reboot doet ie helemaal niks meer... straks maar even verder kijken...
[ Voor 6% gewijzigd door Blackraven op 23-08-2024 18:51 ]
Vreemd.
Het staat toch echt in de basiscode
1
2
3
| ota: platform: esphome # password: !secret heatpump_ota_password |
Edit: wacht even ik zie het nu ook na een nieuwe download
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2024 18:59 ]
1
2
3
| web_server: [source ecodan-esphome.yaml:94] Enabling 'ota' is not supported for IDF framework yet. |
esp-idf heeft veel meer voordelen (minder ram, betere wifi, uarts), dus ik neem dit maar een voor lief totdat het supported is. er is sinds .6 ook ota via http request. https://esphome.io/components/ota/http_request.html
dat is misschien ook handig om updates te doen.
config opties zijn ook aangepast sinds 2024.6.0
(https://esphome.io/components/ota/esphome.html streepje erbij)
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 23-08-2024 20:21 ]
:strip_exif()/f/image/qO2z7TLa0t49UwtQ4mWg7IDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: met 'dit' bedoel ik uiteraard de mogelijkheid tot OTA update
[ Voor 6% gewijzigd door Blackraven op 23-08-2024 20:42 ]
als hij verbinding kwijt raakt, start hij die portal weer na bepaalde tijd. ik heb btw dit nog nooit eerder gezien
Wifi signaal 86% -58 dBm, zegt-ie.xoror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:36:
kan het zijn dat je wifi signaal slecht is?
als hij verbinding kwijt raakt, start hij die portal weer na bepaalde tijd. ik heb btw dit nog nooit eerder gezien
Wel eens, maar zoals je in dit topic ziet wordt er ook veel gezamenlijk gedacht en getest… en de basis features zijn al maanden stabiel. Komt vast wel een keerItHurtsWhenIPVP schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:27:
[...]
Eens! Testen in feature branches en main clean houden.
Gedeeltelijk mee eens.Miezie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:15:
[...]
Wel eens, maar zoals je in dit topic ziet wordt er ook veel gezamenlijk gedacht en getest… en de basis features zijn al maanden stabiel. Komt vast wel een keer.
Als ik gistermiddag/avond had gecompiled vanaf GIT had ik een niet werkende pendel-logica in aan mijn warmtepomp hangen.
Een dev- en main branch zou dan toch beter zijn.
Dev bevat al het gezamenlijk gedachtegoed en main een goed werkende versie.
Die logica was een sensor die wat detecteert en verder niets met je warmtepomp doet… dat is even rommelig maar a la… verder moeten we blij zijn dat @xoror lekker bezig is en is het zijn manier van werken. Niks houdt je tegen om te forken en vanaf daar te updaten… config aanpassen en het is geregeld.ItHurtsWhenIPVP schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:21:
[...]
Gedeeltelijk mee eens.
Als ik gistermiddag/avond had gecompiled vanaf GIT had ik een niet werkende pendel-logica in aan mijn warmtepomp hangen.
Een dev- en main branch zou dan toch beter zijn.
Dev bevat al het gezamenlijk gedachtegoed en main een goed werkende versie.
Vandaar het advies om niet te upgraden als er geen features bij zitten die je nodig heb. Na verloop van tijd kan je updaten. Voor grote changes als proxy support zou ik het evt overwegen, maar voor deze kleine features en HA config files zeker niet. Mijn vrije tijd is beperkt (en dit project kost eigenlijk stiekem best veel tijd), en om veel branches bij te houden / mergen / back porten is ook zonde van de tijd.
Maar goed ik zal wel een fork live houden
cooling: [5c-20c]
heating: [20c-60c]
dwh: [40c-60c]
In esphome werkt dit goed, als je van mode wisselt worden de min/max netjes aangepast. In HA echter lijkt het erop dat je de min/max ranges niet kan aanpassen nadat de thermostaat is aangemaakt. Dus voor de zone1 en zone2 climates moet ik de range op 5-60 houden omdat je van cool naar heating kan switchen. Je kan ook een cool_heat mode hanteren, dan heb je links en rechts range, maar die vind ik erg verwarrend.

zie hier voor meer info
Omdat ik deze wijziging niet beide werkingen kan afdwingen (niet zoals met climate introductie, toen kon ik de sliders en climates naast elkaar laten), probeer ik het dan maar even via een feature branch. voor de genen die willen proberen kan je je main yaml veranderen van
1
| - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main |
naar
1
| - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@enfore_climate_range |
Ik heb de boel al dagje draaien en alles werkt goed hier. Even kijken of jullie nog issues vinden (en even kijken hoe deze manier van werken gaat, of het niet teveel tijd kost)
Vanwaar Heating een max van 60? Is dit ivm legionella?xoror schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:36:
Een van de dingen die nog op de todo lijst stonden was het correct afdwingen van de temp ranges bij de climate.
cooling: [5c-20c]
heating: [20c-60c]
dwh: [40c-60c]
In esphome werkt dit goed, als je van mode wisselt worden de min/max netjes aangepast. In HA echter lijkt het erop dat je de min/max ranges niet kan aanpassen nadat de thermostaat is aangemaakt. Dus voor de zone1 en zone2 climates moet ik de range op 5-60 houden omdat je van cool naar heating kan switchen. Je kan ook een cool_heat mode hanteren, dan heb je links en rechts range, maar die vind ik erg verwarrend.
[Afbeelding]
zie hier voor meer info
Omdat ik deze wijziging niet beide werkingen kan afdwingen (niet zoals met climate introductie, toen kon ik de sliders en climates naast elkaar laten), probeer ik het dan maar even via een feature branch. voor de genen die willen proberen kan je je main yaml veranderen van
code:
1 - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
naar
code:
1 - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@enfore_climate_range
Ik heb de boel al dagje draaien en alles werkt goed hier. Even kijken of jullie nog issues vinden (en even kijken hoe deze manier van werken gaat, of het niet teveel tijd kost)
If not zou dezelfde min/max range van 5 - 25 (of 30) voor cooling & heating prima zijn wat mij betreft.
Dan heb je het probleem met verschillende ranges ook opgelost.
Hoe dan ook al een veelbelovende feature. Netjes!
Is een step van 1 i.p.v. 0.5 eenvoudig toe te voegen? In ESPHome is het relatief eenvoudig, maar ik weet niet hoe je eigen code daar verder nog invloed op uit oefent?
Ik zal overigens je commit even bekijken. Mijn C/C++/C# kennis is minimaal, maar ben wel al ruim 10+ jaar werkzaam als programmeur. Wellicht kan ik ergens wat helpen.

temp step van 0.5 is juist heel handig, vooral bij koelen (waar 0.5 al verschil maakt voor condens/min vermogen balans). wil je meer, dan kan je direct aan die thermostaat cirkel slepen. via Ha kan je ook direct een gewenste waarde sturen naar de thermostaat btw
Haha oké in dat geval helemaal prima!xoror schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:38:
er zijn mensen die Ta=55hebben (al dan niet cascaded), niet iedereen heeft een nieuwbouwhuis, en de mitsu laat het toe, dan hou ik dat zo veel mogelijk aan.
temp step van 0.5 is juist heel handig, vooral bij koelen (waar 0.5 al verschil maakt voor condens/min vermogen balans). wil je meer, dan kan je direct aan die thermostaat cirkel slepen. via Ha kan je ook direct een gewenste waarde sturen naar de thermostaat btw
De thermo in de woonkamer werkt alleen met hele getallen, dus ging er van uit dat er niets werd gedaan met decimalen.
Todo: dynamisch sturen op dauwpunt in huis.
Gaaf! Kun je alvast wat delen? Ik wilde hier vanavond ook voor gaan zitten, maar als het al op de plank ligtMiezie schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:12:
Ik heb inmiddels succes met mijn pendel proof koelen. Zal de sample yaml files tzt even in de repo aanbieden. Idem met wat limits voor koelen/verwarmen… maar als die thermostaat condigurabel kan, kan die de prul weer in.
Todo: dynamisch sturen op dauwpunt in huis.
Configurable waardes zijn overigens ook een goed idee. Smart!
Als je de draadloze Mitsu thermostaat hebt zoals hier dan kan je wel de kamer temp instellen en regelen per 0.5 gr. CItHurtsWhenIPVP schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Haha oké in dat geval helemaal prima!
De thermo in de woonkamer werkt alleen met hele getallen, dus ging er van uit dat er niets werd gedaan met decimalen.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Krijg echter allemaal "Niet beschikbaar" statussen. Mis ik iets?
configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml utility_meter: !include energy.yaml template: !include template_sensor.yaml |
/f/image/2875C8tLOyWJvpglerhcaz3D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ItHurtsWhenIPVP op 25-08-2024 17:09 ]
Die heatpump_computed_power_output is trouwens obsolete, kan je weg gooien, de esp doet dat nu al voor je (estimated output). ik zal deze nog even opruimen
De realtime cop kan je alleen gebruiken als je een vermogen meter heb. Je eigen meter sensor hierinplakken: kwh_meter_3_phase_active_power. er staat ook "# if you have a kWh meter" bij.
Dan heb je de actuele COP zien op basis van je energie meter.
Aha vandaar. Hoe zit het dan verder met bijvoorbeeld "thermostat_condensation_room"?xoror schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:33:
template sensor moet je delen uit halen die je kan/wil gebruiken.
Die heatpump_computed_power_output is trouwens obsolete, kan je weg gooien, de esp doet dat nu al voor je (estimated output). ik zal deze nog even opruimen
De realtime cop kan je alleen gebruiken als je een vermogen meter heb. Je eigen meter sensor hierinplakken: kwh_meter_3_phase_active_power. er staat ook "# if you have a kWh meter" bij.
Dan heb je de actuele COP zien op basis van je energie meter.
Deze lijkt alleen climate waardes te gebruiken, maar ook deze laat niks zien.
1
2
| {% set t = state_attr('climate.room' , 'current_temperature')| default(0) | float %} {% set rh = state_attr('climate.room' , 'current_humidity') | default(0) | float %} |
Dus je eigen thermostat moet ondersteund zijn, en temperatuur en luchtvochtigheid rapporteren.
Dit zijn niet de climates van de esp, die doen dat niet, maar de thermostaten die je bijv op elke kamer heb hangen. Hier hangen de uponor's die verbonden zijn met HA, en dan. kan je het uitlezen en de condensatie temp bepalen
De templates zijn echt voorbeelden die je kan toepassen, niet alles is 1 op 1 over copieren
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 25-08-2024 17:47 ]
Ik dacht dat het om esp climates ging. Vandaar de verwarring. Thanks voor de toelichtingxoror schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:46:
rapporteert je eigen climate luchtvochtigheid ? Als die dat doet kan je die pas gebruiken.
code:
1 2 {% set t = state_attr('climate.room' , 'current_temperature')| default(0) | float %} {% set rh = state_attr('climate.room' , 'current_humidity') | default(0) | float %}
Dus je eigen thermostat moet ondersteund zijn, en temperatuur en luchtvochtigheid rapporteren.
Dit zijn niet de climates van de esp, die doen dat niet, maar de thermostaten die je bijv op elke kamer heb hangen. Hier hangen de uponor's die verbonden zijn met HA, en dan. kan je het uitlezen en de condensatie temp bepalen
De templates zijn echt voorbeelden die je kan toepassen, niet alles is 1 op 1 over copieren
Het lijkt hier op: https://esphome.io/components/safe_mode.html
Wat ik wel weet is dat hij bij slecht bereik van je WiFi reboot, en je komt in de safe mode na 10x booten. Je zou even je wifi signaal kunnen kijken in je history of dat het misschien is.
@AUijtdehaag heb jij dit eerder gezien?
[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 28-08-2024 10:49 ]
Bij mij was dat namelijk het geval bij de eerste tests met climates, dat ineens temperatures niet meer door kwamen.
Overigens moet ik nog steeds updaten en wat dingen aanpassen in domoticz, nog geen zin in gehad
Op dit moment draait het goed en werkt de legionella detectie goed. Hiermee zet ik de SWW temp tijdelijk naar 58. Meer heb ik niet nodig in dit seizoen, ik koel met 2 airco's op de dagen dat het nodig is.
[ Voor 23% gewijzigd door Plenkske op 28-08-2024 10:49 ]
Nee niet eerder gezien.xoror schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:45:
Als je herstart (zij knop) werkt het dan weer? Misschien is je atom stuk, ik heb het nog nooit meegemaakt.
Wat ik wel weet is dat hij bij slecht bereik van je WiFi reboot, en je komt in de safe mode na 10x booten. Je zou even je wifi signaal kunnen kijken in je history of dat het misschien is.
@AUijtdehaag heb jij dit eerder gezien?
@Tweakable
Gebruik je IDF of arduino platform?
Je laat dus de ATom aangesloten zitten en upload via webinterface OTA?
Maw als je de atom laat zitten kan het niet in de cn105 connectie zitten, als het na OTA weer werkt.
Misschien een maandagochtend atom, zou ook kunnen.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2024 10:56 ]
Dan geeft ie wat meer info over reboots. Dan zou je kunnen bepalen of het inderdaad 10x reboot was. En evt icm wifi signaal is dat wellicht het issue.
anders is het wellicht een maandagochtend exemplaar.
In de WP heb je toch een soort Faraday cage.
Nee, ik was naar huis aan het reizen. Maar: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/pull/43ItHurtsWhenIPVP schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:31:
[...]
Gaaf! Kun je alvast wat delen? Ik wilde hier vanavond ook voor gaan zitten, maar als het al op de plank ligt
Configurable waardes zijn overigens ook een goed idee. Smart!
Done, en nu connect hij helemaal niet meer met mijn wifi netwerk. Zal hem er weer afhalen en opnieuw instellen. Zal die regel ook uncommenten voor meer info omtrent reboots.xoror schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:45:
Als je herstart (zij knop) werkt het dan weer? Misschien is je atom stuk, ik heb het nog nooit meegemaakt.
Nee helemaal niets meer, alles geeft unavailable, alleen nog bereikbaar via webinterface maar ook daar geen dashboard/data.Plenkske schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:48:
@Tweakable geen enkele data ? Of bepaalde temperatures niet bv ?
IDF or Arduino, geen idee. Ik gebruik de ESPhome add-on in HA.AUijtdehaag schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
@Tweakable
Gebruik je IDF of arduino platform?
Je laat dus de ATom aangesloten zitten en upload via webinterface OTA?
Maw als je de atom laat zitten kan het niet in de cn105 connectie zitten, als het na OTA weer werkt.
Misschien een maandagochtend atom, zou ook kunnen.
Ik laat hem idd aangesloten zitten, gezien ik nog verbinding had en bij de webinterface kon, en upload via OTA, daarna werkte alles weer.
Hangt er al buiten met een langere kabel, zal wifi signaal eens checken als ik hem weer aan de praat heb.vormulier schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:02:
Je Atom buiten de WP hangen zal ook je wifi signaal verbeteren, dan heb je waarschijnlijk wel een langere kabel nodig.
Ik heb net een Mitsubishi warmtepomp laten plaatsten (PUHZ-SW75 YAA + ERST30D-VM2ED), hierbij heb ik de Wifi module MAC-587 IF zodat ik alles via Melcloud kan aansturen en uiteraard de thermostaat.
Daarnaast heb ik ook 4 Mitsubishi airco binnen units (MFZ-KT25VG) en 2 buiten units (MXZ-2F42VF). Deze zijn voorzien van de Wifi modules MAC-587IF-E (4 stuks) zodat ik alles via Melcloud kan aansturen en de IR afstand bedieningen.
Alles heb ik in Homey draaien voor statistiek en (minimale aansturen zoals aircos bij bepaalde temperaturen uitzetten of voorverwarmen). De warmpte pomp heb ik pas een dag
1. Even voor de duidelijkheid. Met de ESP32 module zou ik dus alles lokaal kunnen aansturen, alle (en veel meer) data kunnen lezen en de wifi modules kunnen dumpen?
2. Waar moet deze bij de warmte pomp geplaats worden? In de binnen unit of de buiten unit? En op welke poort?
3. Misschien weet je ook of deze bij de airco's in de binnen of buiten units geplaats dient te worden? En op welke poort?
4. Is er misschien een lijst van welke modellen gesupport worden?
Hier de PCB van de warmtepomp binnen unit, misschien de poort daar zichtbaar op. :
:strip_exif()/f/image/uqzpalM4OsFvoixF0twCICxv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door The Source op 04-09-2024 22:48 ]
2. binnenunit rode CN105 stekker (onder de witte)
3. binnenunits, cn015
4. https://github.com/fonske/MitsubishiCN105ESPHome
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2024 22:53 ]
Dank je voor de snelle antwoorden. Ik ga er eentje bestellen om te proberen bij mijn airco en WP.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:50:
1. ja
2. binnenunit rode CN105 stekker (onder de witte)
3. binnenunits, cn015
4. https://github.com/fonske/MitsubishiCN105ESPHome
Kan deze naast (voorlopig) naast de wifi module gedraaid worden? Of maakt die ook gebruik van de CN105 stekker?
Nee dat gaat niet, die zit inderdaad ook in de CN105.The Source schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:19:
Kan deze naast (voorlopig) naast de wifi module gedraaid worden? Of maakt die ook gebruik van de CN105 stekker?
Ik moet alles nog in HA aan de gang krijgen zodat daar alles in ESPHome toont. (Ik denk even lokaal aansluiten via USB, en moet ik dan iets flashen voor die encryptie key? Als iemand een duidelijk tutorial heeft dan hoor ik het graag.)
Ik wilde vanuit HA met MQTT aan Homey koppelen, echter zie ik dat Homey ook ESP32 support. Daarmee ben ik dus nu de Melcloud app aan het namaken
Melcloud: | Mijn ESP32 versie: |
![]() | ![]() |
Nog heel wat werk nodig, en we zien wel waar het schip strand.
Benieuwd of ik ook alles met advanced flow kan aansturen.
[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 06-09-2024 18:08 ]
webinterface werkt niet meer, device lijkt nog wel online (router).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| INFO ESPHome 2024.8.3 INFO Reading configuration /config/esphome/ecodan.yaml... INFO Generating C++ source... INFO Compiling app... Processing ecodan-heatpump (board: esp32-s3-devkitc-1; framework: arduino; platform: platformio/espressif32@5.4.0) -------------------------------------------------------------------------------- HARDWARE: ESP32S3 240MHz, 320KB RAM, 8MB Flash - toolchain-riscv32-esp @ 8.4.0+2021r2-patch5 - toolchain-xtensa-esp32s3 @ 8.4.0+2021r2-patch5 Dependency Graph |-- AsyncTCP-esphome @ 2.1.3 |-- WiFi @ 2.0.0 |-- FS @ 2.0.0 |-- Update @ 2.0.0 |-- ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.2.2 |-- DNSServer @ 2.0.0 |-- ESPmDNS @ 2.0.0 |-- noise-c @ 0.1.6 Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/api_frame_helper.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/api_pb2.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/api_pb2_service.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/api_server.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/list_entities.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/proto.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/subscribe_state.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/api/user_services.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/captive_portal/captive_portal.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/esp32/gpio.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/esp32/preferences.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/esphome/ota/ota_esphome.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger_esp32.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger_esp8266.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger_host.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger_libretiny.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/logger/logger_rp2040.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/md5/md5.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_component.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_esp32.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_esp8266.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_host.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_libretiny.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/mdns/mdns_rp2040.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/network/util.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend_arduino_esp32.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend_arduino_esp8266.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend_arduino_libretiny.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend_arduino_rp2040.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/ota/ota_backend_esp_idf.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/safe_mode/safe_mode.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/socket/bsd_sockets_impl.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/socket/lwip_raw_tcp_impl.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/socket/lwip_sockets_impl.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/socket/socket.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/web_server_base/web_server_base.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component_esp32_arduino.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component_esp8266.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component_esp_idf.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component_libretiny.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/components/wifi/wifi_component_pico_w.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/application.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/component.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/component_iterator.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/controller.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/entity_base.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/helpers.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/log.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/ring_buffer.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/scheduler.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/string_ref.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/esphome/core/util.cpp.o Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o Linking .pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf RAM: [= ] 12.5% (used 40860 bytes from 327680 bytes) Flash: [===== ] 45.1% (used 827609 bytes from 1835008 bytes) Building .pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.bin Creating esp32s3 image... Successfully created esp32s3 image. esp32_create_combined_bin([".pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.bin"], [".pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf"]) Wrote 0xda260 bytes to file /data/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.factory.bin, ready to flash to offset 0x0 esp32_copy_ota_bin([".pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.bin"], [".pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf"]) ========================= [SUCCESS] Took 66.03 seconds ========================= INFO Successfully compiled program. INFO Connecting to 192.168.1.80 INFO Uploading /data/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.bin (828000 bytes) Uploading: [============================================================] 100% Done... INFO Upload took 6.65 seconds, waiting for result... ERROR Error Update end: Error: Finishing update failed. See the MQTT/USB logs for more information. |
en
ecodan.yaml in ESPHome. Keys en passwords vervangen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| esphome: name: ecodan-heatpump friendly_name: Ecodan esp32: board: esp32-s3-devkitc-1 framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "xx" ota: - platform: esphome password: "xx" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails #ap: # ssid: "Ecodan Fallback Hotspot" # password: "xx" |
iemand tips? Of moet ik al een nieuwe bestellen?
Verder heeft HA ook een app he? heel eenvoudig om alles daar aan te sturen.
Als dat niet werkt, even unpluggen en flashen via usb-c kabeltje.
zie installatie instructies: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp (onder windows heet je usb poort COMx geloof ik, met x een nummer)
[edit]
waarom gebruik je arduino framework ? Je kan het beste de laatste https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml gebruiken.
[ Voor 36% gewijzigd door xoror op 06-09-2024 19:55 ]
Scheelt weer zoeken waarom het niet meer werkt.
@The Source
Je yaml heeft ook weinig inhoud en verwijst niet naar de github code.
Die esp gaat erg stil worden zo.
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2024 20:37 ]
Ben nu via web.esphome.io aan het proberen te flashen. Pff...
Want https://github.com/gekkek...dan-hp?tab=readme-ov-file daar heb ik phyton voor nodig. of een CL ergens en daar moet ik denk ik een docker voor installen?
Ik heb hier de code nog in esphome staan, van de flash bij jou
Gewoon naar esphome kopieren, nieuw device, esp huppelepup GEEN ENCRYPTIE KEY (Skip dus) en dan alles overschrijven met onderste code
Mits je al encryptie hebt geupload want ben je inderdaad verder van huisYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 substitutions: name: ecodan-heatpump friendlyName: Ecodan heatpump # heatpump heating/cooling switch # available modes: HEAT_ROOM_TEMP, HEAT_FLOW_TEMP, HEAT_COMPENSATION_CURVE, COOL_ROOM_TEMP, COOL_FLOW_TEMP default_heating_switch_mode: HEAT_ROOM_TEMP default_cooling_switch_mode: COOL_FLOW_TEMP esphome: name: ${name} friendly_name: ${friendlyName} wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password fast_connect: true power_save_mode: light ap: ssid: "${name}" password: "configesp" ap_timeout: 15s captive_portal: ota: - platform: esphome # password: !secret heatpump_ota_password api: reboot_timeout: 0s # encryption: # key: !secret heatpump_encryption_key # external_components: # - source: # type: local # path: components # components: [ ecodan ] # packages: # base: !include confs/base.yaml # # esp32: !include confs/esp32s3.yaml # esp32.yaml for regular board # zone1: !include confs/zone1.yaml # # disable if you don't want to use zone 2 # # zone2: !include confs/zone2.yaml # # change language labels to -en for English or -nl for Dutch # # substitutions: !include confs/ecodan-labels-nl.yaml # substitutions: !include confs/ecodan-labels-en.yaml # svc: !include confs/server-control.yaml # dbg: !include confs/debug.yaml external_components: - source: github://fonske/esphome-ecodan-hp@main components: [ ecodan ] refresh: always packages: remote_package: url: https://github.com/fonske/esphome-ecodan-hp/ ref: main refresh: always files: [ confs/base.yaml, # required confs/esp32s3.yaml, # confs/esp32.yaml, for regular board confs/zone1.yaml, ## enable if you want to use zone 2 #confs/zone2.yaml, ## enable label language file confs/ecodan-labels-en.yaml, #confs/ecodan-labels-nl.yaml, #confs/ecodan-labels-it.yaml, #confs/ecodan-labels-fr.yaml, confs/server-control.yaml, #confs/debug.yaml, ] # enable logger logger: baud_rate: 0 logs: esp32.preferences: DEBUG sensor: DEBUG text_sensor: DEBUG binary_sensor: DEBUG switch: DEBUG button: DEBUG number: DEBUG climate: DEBUG component: ERROR ecodan.component: ERROR # Enable Web server. web_server: port: 80 ecodan: id: ecodan_instance uart_id: uart_ecodan
Ik maak even gebruik van mijn eigen github, want OTA via webserver werkt niet met het esp-idf platform
- Mijn wifi naam is nog verkeerd: esphome-web-57363c
- Hij laat de juiste webinterface zien, maar krijg geen data. Ook geen debug data.
- Van de binnen unit al keer stroom van de pcb gehaald zodat hij restart maar hielp niet.
[edit] log zegt:
21:37:28 [E] [api:128]
No client connected to API. Rebooting...
21:37:28 [I] [app:125]
Forcing a reboot...
[ Voor 21% gewijzigd door The Source op 06-09-2024 21:37 ]
voor de mensen die hier met de encryptie key werken, kunnen jullie @The Source op gang helpen?
Al even onder configuratie - apparaten en diensten - esphome - ecodan-heatpump weg gehaald met de 3 puntjes?
Bij een herstart van home assistant zal hij dan een nieuw device vinden als de upload gelukt is.
Als je naar http://ecodan-heatpump.local gaat gebeurt er ook niks?
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.Mijn wifi naam is nog verkeerd: esphome-web-57363c
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2024 22:10 ]
/f/image/aKFYxsQA1PrCo6rwESVBsD9X.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de naam van het device in mijn Mesh:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fKIgGkZnMYJJAJZqofeRN5DO.png?f=user_large)
Ik gebruik rechtstreeks het IP. http://ecodan-heatpump.local werkte enkel op mijn mobiel (nu ook niet meer) maar niet op mijn desktop. Dit toont de webinterface met soms de error:
21:37:28 [E] [api:128]
No client connected to API. Rebooting...
21:37:28 [I] [app:125]
Forcing a reboot...
/f/image/EWg2BV6NzzFkcQ9MdRxVcRUZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 06-09-2024 22:13 ]
Lijkt een lege esphome code te zijn.,
Heb je deze erin staan bij ecodan heatpump (de rechter)?
AUijtdehaag in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Waarschijnlijk niet want:
1
2
| api: reboot_timeout: 0s |
en bij jou zie ik api reboot
Beste gewoon die code gebruiken die ik je aangeef
En dan manual install - dan heb je een factory bin
En die uploaden via usb (haal de spanning eraf als je de module verwijderd)
https://web.esphome.io/?dashboard_install
[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2024 22:17 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| INFO ESPHome 2024.8.3 INFO Reading configuration /config/esphome/ecodan.yaml... INFO Updating https://github.com/fonske/esphome-ecodan-hp/@main INFO Updating https://github.com/fonske/esphome-ecodan-hp.git@main WARNING The selected Arduino framework version is not the recommended one. If there are connectivity or build issues please remove the manual version. WARNING The selected Arduino framework version is not the recommended one. If there are connectivity or build issues please remove the manual version. WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models INFO Generating C++ source... INFO Compiling app... Processing ecodan-heatpump (board: esp32-s3-devkitc-1; framework: arduino; platform: platformio/espressif32@5.4.0) -------------------------------------------------------------------------------- HARDWARE: ESP32S3 240MHz, 320KB RAM, 8MB Flash - toolchain-riscv32-esp @ 8.4.0+2021r2-patch5 - toolchain-xtensa-esp32s3 @ 8.4.0+2021r2-patch5 Dependency Graph |-- AsyncTCP-esphome @ 2.1.3 |-- WiFi @ 2.0.0 |-- FS @ 2.0.0 |-- Update @ 2.0.0 |-- ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.2.2 |-- DNSServer @ 2.0.0 |-- ESPmDNS @ 2.0.0 |-- ArduinoJson @ 6.18.5 RAM: [= ] 15.0% (used 49004 bytes from 327680 bytes) Flash: [===== ] 53.8% (used 986641 bytes from 1835008 bytes) ========================= [SUCCESS] Took 10.24 seconds ========================= INFO Successfully compiled program. INFO Resolving IP address of ecodan-heatpump.local ERROR Error resolving IP address of ecodan-heatpump.local. Is it connected to WiFi? ERROR (If this error persists, please set a static IP address: https://esphome.io/components/wifi.html#manual-ips) ERROR Error resolving IP address: Error resolving address with mDNS: Did not respond. Maybe the device is offline., [Errno -5] No address associated with hostname |
Als ik naar het IP ga, dan draait hij gewoon, maar zonder data te tonen.
Lijkt inderdaad iets met de flash fout te zijn. Ik was eerst met web.esphome.io bezig, waardoor ik denk ik die gekke devicenaam heb gekregen.
Je compiled wel maar de code komt er niet in.
Dus even via usb C
(manual install en via esphome web, factory bin file uploaden)
Daarna kan de install weer via wifi
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2024 22:25 ]
Als je nu de prohibits aanzet terwijl server control uitstaat, zal hij het vanzelf gelijk weer uitzetten (de prohibit).
Ik kon helaas de switch niet conditioneel disablen in esphome, maar dit werkt dan ook prima.
/f/image/9FxH0etxaEaKtZQQC70qHo0r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door The Source op 07-09-2024 11:33 ]
je moet je wifi signaal bekijken, als die disconnect gaat hij na x keer over op safe mode.
Je kan proberen een AP dichter bij de wp te plaatsen en/of de atom buiten de unit plaatsen.
Ook is de wifi wat stabieler met esp-idf (zie: https://github.com/gekkek...6#issuecomment-2276658544)
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 07-09-2024 11:53 ]
wifi signaal na andere lokatie:
/f/image/gS7VS9PjsXgCWPPFnGskfAxW.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb veel meer waardes dan ik in Melcloud had en de meeste hebben ook een andere benaming (oa. omdat ik alles in het engels doe, maar Melcloud was in het NL.
- Heeft iemand een duidelijk overzicht van wat welke waardes doen, hoe ze logisch te groeperen en welke het meest van belang zijn om de charten?
[ Voor 17% gewijzigd door The Source op 07-09-2024 20:38 ]
https://github.com/gekkek...sphome-ecodan-hp-firmware
Als je debug.yaml ook enabled, kan je ook de uptime etc zien, dan zie je ook of hij gereboot heeft.
Anders dan wifi icm safe mode weet ik ook even geen andere reden. De volgende keer dat de verbinding weg is, moet je kijken of je een wifi netwerk ziet om de esp te configgen. Dan weet je waarschijnlijk dat hij in safe mode is.
Het zou ook nog een maandagmorgen exemplaar van de atom kunnen zijn, maar eerlijk gezegd ben ik dat nog zelf nooit tegen gekomen, wel vaak wifi issues.
ik zie even geen onderbrekingen in de grafiek, dus dat lijkt het ook niet te zijn. Welke schaal (hoeveel dbm) was het voor/na het verplaatsen van de atom?
Daarna aangezet, maar weer bovenop binnen unit gelegd. Signaal was iets beter dus wellicht de antenne meer richting mijn mesh? Ik weet echter niet waar de antenne zit en elke kan die uitwijst.
2. Daar de unit buiten de binnen unit gehangen. Temp zit nog steeds meestal tussen 40 en 50 in en piek richting 60.
/f/image/mZsfCG80XTmMGhPKNkTryxHi.png?f=fotoalbum_large)
verder is je wifi signaal van rond -80dbm niet zo best, dus dat is het probleem. Het is marginaal beter geworden na herplaatsing, is hij daarna nog uitgevallen ?
Kan het zijn dat de atom niet connect met het dichtsbijzijnde AP ? Je moet hem wellicht pinnen op de betreffende AP.
https://shop.m5stack.com/products/atomic-poe-base-w5500
Is een POE base voor je atom. Moet je wel opletten dat je niet je atom op 2 manieren van stroom gaat voorzien, dat zou wel ens de boel kaboem doen laten gaan.
dan heb je nog wel een POE injector of een POE switch nodig
Nu is @xoror ook bezig met ondersteuning voor dat andere bordje met een vaste ethernet aansluiting zonder POE. Allicht dat dat ook nog wel de moeite waard is..
Wifi kan best lastig troubleshooten zijn..
Toevallig geen ubiquiti unify?
Daar lees ik vaker problemen over icm esp.
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2024 13:29 ]
Ik heb de esp gepinned op een AP en nooit problemen verder.
En eronder.
@The Source
Esp-idf ook al geprobeerd inmiddels?
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2024 15:19 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| [15:25:53][C][ethernet:041]: Setting up Ethernet... [15:25:54][D][esp-idf:000]: I (1084) w5500.mac: version=0 [15:25:54] [15:25:54][D][esp-idf:000]: I (1096) system_api: Base MAC address is not set [15:25:54] [15:25:54][D][esp-idf:000]: I (1096) system_api: read default base MAC address from EFUSE [15:25:54] [15:25:54][D][esp-idf:000]: I (1098) esp_eth.netif.netif_glue: xx [15:25:54] [15:25:54][D][esp-idf:000]: I (1099) esp_eth.netif.netif_glue: ethernet attached to netif [15:25:54] [15:25:57][D][esp-idf:000][sys_evt]: I (4102) esp_netif_handlers: eth ip: 192.168.2.37, mask: 255.255.255.0, gw: 192.168.2.254 [15:25:57] [15:25:57][I][ethernet:247]: Connected via Ethernet! [15:25:57][C][ethernet:492]: IP Address: 192.168.2.37 [15:25:57][C][ethernet:493]: Hostname: 'ecodan-heatpump' [15:25:57][C][ethernet:494]: Subnet: 255.255.255.0 [15:25:57][C][ethernet:495]: Gateway: 192.168.2.254 [15:25:57][C][ethernet:500]: DNS1: 8.8.8.8 [15:25:57][C][ethernet:501]: DNS2: 8.8.4.4 [15:25:57][C][ethernet:513]: MAC Address: xx [15:25:57][C][ethernet:514]: Is Full Duplex: YES [15:25:57][C][ethernet:515]: Link Speed: 100 [15:25:57][C][web_server:100]: Setting up web server... [15:25:57][C][api:025]: Setting up Home Assistant API server... |
/f/image/XZqlFQzcuxBWvugDW7mpiMZ4.png?f=fotoalbum_large)
Esp-idf nog niet geprobeerd, nog aan het stoeien om alles in via Homey in InfluxDB en Grafana te krijgen. De app / plugin die ik daarvoor gebruik geeft allemaal onleesbare lables door, dus human readable maken is veel zoek werk. Hopen dat ze het in de plugin fixen.
Weet ook iemand hoe nauwkeurig de kW meeting is van de Mitsubishi warmtepomp die ik uitlees? De 1 fase daar heb ik een DIN rail zigbee power meter tussen hangen, maar nog niet op de 3 fase kracht. Als ik de waardes die ik via de ESP terug krijg dan hoe ik er geen aparte meter tussen te hangen.
Afgezien van wifi wat zijn de voor- en na-delen van esp-idf vs arduino?
Daarnaast ben ik ook van plan om de atom s3 lite voor mijn Mitsubishi aircos te gebruiken, moet ik daar ook nog ergens rekening mee houden?
[ Voor 11% gewijzigd door The Source op 08-09-2024 18:58 ]
De waarden uit de ecodan zitten er best wel naast, bij mij wel tussen 10%--20%
zie: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/discussions/35
verbeteringen met esp-idf zie: https://github.com/gekkek...6#issuecomment-2276658544
nadeel is dat OTA via website formulier niet meer werkt. Maar je kan nog wel gewoon via esphome updaten, of via home assistent.
Je wifi signaal ziet er nu okay uit, verwacht dat het nu wel okay werkt.
Misschien moet je je verschillende nodes even op verschillende channels zetten door de woning heen, dan krijg je overal logischere connecties van je devices met wifi, ook van je ESP... Want het correleren met eerder internet is toch wel een bijzondere correlatie.The Source schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:55:
Tja, hij zat inderdaad op de verkeerde nodeen in toekomst niet makkelijk te voorkomen, want de node waar op hij zat die verder weg is, krijgt eerder internet dan deze node dichterbij waar hij nu op zit mocht het internet ooit uitvallen. We kennen het probleem nu
Dank je voor het meedenken.
[Afbeelding]
Esp-idf nog niet geprobeerd, nog aan het stoeien om alles in via Homey in InfluxDB en Grafana te krijgen. De app / plugin die ik daarvoor gebruik geeft allemaal onleesbare lables door, dus human readable maken is veel zoek werk. Hopen dat ze het in de plugin fixen.
Weet ook iemand hoe nauwkeurig de kW meeting is van de Mitsubishi warmtepomp die ik uitlees? De 1 fase daar heb ik een DIN rail zigbee power meter tussen hangen, maar nog niet op de 3 fase kracht. Als ik de waardes die ik via de ESP terug krijg dan hoe ik er geen aparte meter tussen te hangen.
Afgezien van wifi wat zijn de voor- en na-delen van esp-idf vs arduino?
Daarnaast ben ik ook van plan om de atom s3 lite voor mijn Mitsubishi aircos te gebruiken, moet ik daar ook nog ergens rekening mee houden?
Je node probleem zal zich dan waarschijnlijk wel oplossen tijdens een reconnect omdat hij de verschillende channels kan bekijken en dan het sterkste signaal kan pakken, dat is lastiger wanneer alles op hetzelfde channel zit. Dit slaagt nu waarschijnlijk niet waardoor hij in safe mode gaat. Dit soort dingen moet je bij Unifi zelf goed tunen...
Wat is verder je usecase? Is Melcloud niet veel prettiger voor je qua werking? En waarom alle data naar InfluxDB en per definitie kloppend? Ik merk bij mezelf juist een pushback in alles willen monitoren van mezelf, het kost veel tijd maar ik doe er niks mee in de praktijk als de boel eenmaal goed draait...
Vroeger met de procon moest ik dit altijd op de Mitsu zelf doen, maar met dit kastje kun je hem dus zo via HA overschakelen op "Curve"
Is het ook mogelijk om de stooklijn via HA aan te passen
Ik zie nu wel wat Ta moet zijn, maar de stooklijn kan ik volgens mij niet aanpassen?
Als je Ta wil aanpassen moet je hem op heatflow zetten. maar dan mis je WAR
overigens zou het schakelen ook met de procon moeten kunnen hoor. ik doe exact hetzelfde.
ik heb flow gemaakt in homey als hij op de verkeerde node connect dat ik een bericht krijgMiezie schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
[...]
Misschien moet je je verschillende nodes even op verschillende channels zetten door de woning heen, dan krijg je overal logischere connecties van je devices met wifi, ook van je ESP... Want het correleren met eerder internet is toch wel een bijzondere correlatie.
Je node probleem zal zich dan waarschijnlijk wel oplossen tijdens een reconnect omdat hij de verschillende channels kan bekijken en dan het sterkste signaal kan pakken, dat is lastiger wanneer alles op hetzelfde channel zit. Dit slaagt nu waarschijnlijk niet waardoor hij in safe mode gaat. Dit soort dingen moet je bij Unifi zelf goed tunen...
Wat is verder je usecase? Is Melcloud niet veel prettiger voor je qua werking? En waarom alle data naar InfluxDB en per definitie kloppend? Ik merk bij mezelf juist een pushback in alles willen monitoren van mezelf, het kost veel tijd maar ik doe er niks mee in de praktijk als de boel eenmaal goed draait...
Mijn usecase: Ik woon net in 1.5 jaar in een huis van 35 jaar oud, dus meten is weten. Daarnaast gaat salderen er in de toekomst af en wil ik zo weinig mogelijk uitgeven aan energie. Dwz of mijn zon panelen productie zelf verbruiken of (afhankelijk van mijn nieuwe energie contract in Dec, wellicht dynamisch) zo goedkoop mogelijk inkopen. Dus alle data van alle sensoren in een externe database omdat de resolutie (detail) van de data na verloop van tijd bij zowel Homey als HA minder wordt. Zodat later eventueel verschillende variabelen tegen elkaar gezet kunnen worden om te kijken hoe flows bv geoptimaliseerd kunnen worden.
Mijn zwembad pomp zet ik aan bij genoeg over productie (1 kW) van zonne panelen op moment van dag dat er genoeg zon voorspeld is, de zwembad warmte pomp gaat daarna pas aan als er weer 2.5 kW wordt terug geleverd en de vooruitzichten goed zijn. Makkelijk als het vol zomer is maar in het najaar en voorjaar met minder zonuren of periodes dan met de flow wel de juiste momenten pakken.
Daar wil ik dus ook deze nieuwe warmte pomp in passen. Ik merk nu dat hij vaak om 6h in de ochtend het water verwarmed, terwijl er in de ochtend meestal maar 1 persoon onder de douche staat, maar in de avond 3 of 4. Dus zoiets wil ik naar het midden van de dag verleggen door een flow. Daarvoor wil ik weten hoeveel energie een verwarmings sessie kost, hoe lang dat duurt om te verwarmen en hoe lang het water warm blijft bij welke omgevings temperaturen. Allemaal idee, nog geen plan haha
Ik heb de documenten van de Smart Grid aansluiting hier liggen, maar moet nog inlezen hoe dat werkt en of het voldoet.
/f/image/WE5vXmyQ7JW3DGX5pjUUAmr8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lb1pyIY4qLVruTU7FfHtwsK0.png?f=fotoalbum_large)
Maak je het jezelf dan niet nodeloos ingewikkeld?The Source schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:20:
[...]
ik heb flow gemaakt in homey als hij op de verkeerde node connect dat ik een bericht krijgDan weten we of het eenmalig was of het een strutureel probleem is.
Mijn usecase: Ik woon net in 1.5 jaar in een huis van 35 jaar oud, dus meten is weten. Daarnaast gaat salderen er in de toekomst af en wil ik zo weinig mogelijk uitgeven aan energie. Dwz of mijn zon panelen productie zelf verbruiken of (afhankelijk van mijn nieuwe energie contract in Dec, wellicht dynamisch) zo goedkoop mogelijk inkopen. Dus alle data van alle sensoren in een externe database omdat de resolutie (detail) van de data na verloop van tijd bij zowel Homey als HA minder wordt. Zodat later eventueel verschillende variabelen tegen elkaar gezet kunnen worden om te kijken hoe flows bv geoptimaliseerd kunnen worden.
Mijn zwembad pomp zet ik aan bij genoeg over productie (1 kW) van zonne panelen op moment van dag dat er genoeg zon voorspeld is, de zwembad warmte pomp gaat daarna pas aan als er weer 2.5 kW wordt terug geleverd en de vooruitzichten goed zijn. Makkelijk als het vol zomer is maar in het najaar en voorjaar met minder zonuren of periodes dan met de flow wel de juiste momenten pakken.
Daar wil ik dus ook deze nieuwe warmte pomp in passen. Ik merk nu dat hij vaak om 6h in de ochtend het water verwarmed, terwijl er in de ochtend meestal maar 1 persoon onder de douche staat, maar in de avond 3 of 4. Dus zoiets wil ik naar het midden van de dag verleggen door een flow. Daarvoor wil ik weten hoeveel energie een verwarmings sessie kost, hoe lang dat duurt om te verwarmen en hoe lang het water warm blijft bij welke omgevings temperaturen. Allemaal idee, nog geen plan haha![]()
Ik heb de documenten van de Smart Grid aansluiting hier liggen, maar moet nog inlezen hoe dat werkt en of het voldoet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enfin:
https://github.com/davidusb-geek/emhass - ik denk dat je met home assistant meer opties hebt dan met Homey, wat zou je met die laatste überhaupt willen?
Die verwarming van SWW kun je al in een tijdschema zetten eventueel… zonder automation… in welke blokken sta je het toe? Stel dat in.
En… wat je uit de data wilt halen staat vast ook ergens in een boekje: het warmteverlies van je boiler. Hoeveelheden benodigde energie om water te verwarmen is ook natuurkunde. De cop beïnvloed de duur en dat is variabel door de buitentemperatuur die je nooit zo exact kan bepalen…
Ik snap je bedoeling, maar ik vraag me af of je er uit haalt wat je er uit zou willen halen. Meten is zeker weten, maar met wat simpele voorspellingen (waar je niet terugkijkt) kun je makkelijk inschatten of je zonneproductie voldoende zal zijn voor je zwembad bijvoorbeeld… en via een api kan je de energieprijzen wel binnen harken (day ahead) voor eventuele negatieve prijzen… maar tegen die tijd is je bad misschien ook wel warm door de zon?
Het minste betaal je vooralsnog door je verbruik vooral te optimaliseren, niet per se door heel fijnmazige data. Dat optimaliseren, daar is de esp voor de warmtepomp heel goed voor :-).
Ps. Die wifi kan je vaker nekken, been there..
En nu ga ik weer on-topic :-).
Maar helaas is HA niet makkelijk voor mij en Homey is een noob oplossing waar ik wel mee overweg kan. Feit is dat ik HA al draai en stap voor stap hopelijk er steeds meer devices in gaan draaien.
- reguliere error code toegevoegd
Heb bij een nieuwbouwwoning een Ecodan er bij gekregen en wou in ieder geval graag uitlezen. Melcloud leek me niks, Procon niet echt makkelijk te vinden. Voor het geld is dit echt een mooie oplossing.
Ben ook voor de M5 uit de suggestie gegaan. Vanavond voor het eerst aangesloten, moet mezelf nog wijs gaan maken wat alles allemaal betekent. Standaard stond m'n installatie op richttemperatuur, maar na het aansluiten merkte ik dat het een en ander anders ingesteld was op de bediening beneden. Vast veel te leren. Hou het topic iig in de gaten!
In ieder geval; ik heb genoeg spullen gekocht om 5x een Grove->PAP-05V-S kabel te maken, eentje zelf gebruikt. De andere 4 zou ik graag aanbieden aan andere forumleden die dit ook willen doen maar zelf geen tijd/zin/gereedschap hebben om ze te maken. Voor een kop koffie en een postzegel wil ik ze opsturen, bij interesse denk ik dat het handig is mij een DM te sturen.
Mooi om te zien dat hiermee melcloud nu niet meer nodig is, was er wel klaar mee met alle downtime issues eerder dit jaar en lage update frequentie van data sinds hun laatste update.
Mijn situatie: Ik stook al jaren op basis van flow temperatuur en dan stuurde ik via melcloud/home Assistant de zone 1 Room temperatuur aan om zo te kunnen verwarmen/ stoppen met verwarmen afhankelijk van min/max temperatuur buiten.
Met als extra voordeel dat de chief hier ook ermee kan omgaan als ik er een keer niet ben en het handmatig zou moeten gebeuren.
Als ik nu de module zo instel met de instelling HEAT_FLOW_TEMP zie ik wel dat ik de room temperatuur kan lezen als sensor, maar daadwerkelijk aanpassen lijkt niet mogelijk. Uiteraard kan ik wel de flow temperatuur aanpassen.
Ik snap alleen niet hoe ik dan wel de warmtepomp zover zou kunnen krijgen om te gaan verwarmen?
Als ik hem instel op HEAT_ROOM_TEMP dan kan ik uiteraard wel de Room temperatuur instellen, maar verwarmt hij ook op WAR ipv zelf ingestelde flow. En dat wil ik liever niet.
alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.
Begrijp ik goed dat je de remote thermostat het setpoint wil aanpassen ? Ik heb de losse aansturing daarvan samen gevoegd met de climates. Dat is nu niet meer mogelijk om die 2 tegelijk te bedienen.
Je zou server control mode kunnen gebruiken om verwarmen prohibit aan en uit te zetten wanneer je wil verwarmen en niet.
Ik het andere geval moet je even terug draaien naar de versie waar beide te bedienen zijn:
in de esphome yaml verander @main naar @8532ea7930050758e81153bb9a53070ca0a7ef2c
Als ik weer wat tijd heb, zal ik eens kijken of hier wat aan gedaan kan worden
Een van de dingen die ik hiermee wilde proberen, was het triggeren van een dagelijkse DHW run op basis van een PV piek (dit is tevens wanneer de WP in de volle zon staat), via HA.
Het irriteerde me dat de WP standaard de DHW run om 7:30 deed (na de temperatuur drops van de ochtend douches) en er vervolgens diezelfde middag een gigantisch PV surplus was. Het was lastig dit betrouwbaar zonder de ESP/Atom te doen dmv alleen de Mitsubishi "Max DHW Temp Drop".
Het is me gelukt om dit via de "Force DHW" te doen, waarbij we een set temperatuur van 42°C hebben die icm ons 300L vat ruim voldoende is voor dagelijks douchen.
Een andere HA automation die ik werkend heb gekregen, is het verhogen van de DHW set temperatuur op de dag van de legionella run (iedere 2 weken). Dit omdat Mitsubishi volgens mij standaard meteen de immersie heater aanzet ipv pas na de max DHW temp van de WP zelf.
Ik heb een echter gemerkt dat een reguliere DHW run een stuk sneller werd dan dat ik was gewend, en las in dit topic dat dit komt omdat de ECO modus wordt uitgeschakeld via "Force DHW".
Dit bracht me tot een post waarin werd aangeraden dit te managen via server control en Prohibit.
Dit heb ik werkend gekregen door:
- Server control altijd aan
- Prohibit DHW aan
- Een lage DHW Max Temp Drop (om ervoor te zorgen dat de dagelijkse DHW run wel draait)
- Triggeren op PV piek moment dmv uitzetten van de Prohibit DHW
Of maak ik een denkfout?
[ Voor 4% gewijzigd door Geniussense op 15-09-2024 18:11 ]
Je bent wel heel snel, het werkt nu exact zoals ik met melcloud kon aansturen.xoror schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:48:
@hennink ik heb een 2e termostaat nu toegevoegd waarmee je de ruimte temp kan instellen. Zo kan je ze weer onafhankelijk van elkaar bedienen.
Dank!
alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.
Dank voor snelle terugkoppeling.xoror schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:18:
In welke verwarmingsmode draai je? En is er demand ? en welke programma zie je bij "operating status", De week schemas worden geloof ik genegeerd, verder zou het gewoon moeten werken als er vraag is.
Blijkt dat ik te ongeduldig was met hoe lang het duurt voor aanslaan/afslaan van de WP op basis van verzetten van de thermostaat (blijkt zo'n 5-10min). Operating control geeft netjes Space Heating weer.
Ook gelijk even getest met server control, dit werkt inderdaad zoals aangegeven en ik kan met DHW op Prohibit dus gewoon normaal verwarmen.
Werkt dus precies zoals ik wilde
- utp netwerk werkt
- de 2 relay switches kan je bedienen
:fill(white):strip_exif()/f/image/DE98MFzlcH5yi75I6zFrB7vC.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 18-09-2024 17:52 ]