Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:26:
Met een Heishamon board kan ik een esp al in proxy draaien :)
- utp netwerk werkt
- de 2 relay switches kan je bedienen

[Afbeelding]
Wel draadjes verdraaid zie ik. (voordat iemand copy paste doet)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:47:
[...]

Wel draadjes verdraaid zie ik. (voordat iemand copy paste doet)
Dat is expres, de proxy poort op de heishamon heeft een iets andere layout (panasonic connector).
Maar als alles klaar is maak ik wel een schema, de kabel voor de heishamon hebben dus een andere layout.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:20
xoror schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:19:
sinds esp-idf change van 9 aug is niets aangepast. zit ie op de goede AP ?
Ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dat is wel apart, zet anders even debug.yaml aan? Dan kan je zien wat de loop times zijn en ook uptime. Dan zie je of hij echt is rebooted. Laatste tijd alleen wat bugs in climates opgelost, dat zou geen netwerk issues moeten veroorzaken. Mijn esp is ook niet onverwacht herstart (ik monitor the uptimes).

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 21:52
xoror schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:33:
@clandmeter de Z1 en Z2 feed/return temp zijn ws gevonden. ben je in de gelegenheid om het evt te testen ? Ik heb namelijk zelf niet z'n kit.

Even je esp updaten en dan zou het moeten werken. Laat even weten of het allemaal werkt.
Thanks, sorry voor de late reactie, het lijkt te werken, moet nog even uitproberen of de waardes kloppen.

Wat me wel opvalt is dat ik de operation mode van Zone 2 niet kan aanpassen?
Die kunnen namelijk verschillen van elkaar, maar ze moeten natuurlijk wel samen koelen of verwarmen.

• xoror
  • Niet online
clandmeter schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:14:
[...]

Thanks, sorry voor de late reactie, het lijkt te werken, moet nog even uitproberen of de waardes kloppen.

Wat me wel opvalt is dat ik de operation mode van Zone 2 niet kan aanpassen?
Die kunnen namelijk verschillen van elkaar, maar ze moeten natuurlijk wel samen koelen of verwarmen.
Hoe zou dat moeten werken dan? Ik geloof dat dit vanaf ftc6 kan, maar zou niet weten hoe dit werkt als je z1 flow zet en z2 compensation curve?

discussie is hier gevoerd:
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/46

wellicht heb ik een case gemist, overigens doen de andere projecten dit ook (als ze z2 supporten)

• clandmeter
xoror schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:03:
[...]

Hoe zou dat moeten werken dan? Ik geloof dat dit vanaf ftc6 kan, maar zou niet weten hoe dit werkt als je z1 flow zet en z2 compensation curve?

discussie is hier gevoerd:
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/46

wellicht heb ik een case gemist, overigens doen de andere projecten dit ook (als ze z2 supporten)
Ik heb FTC6 van een jaar of twee oud. Ik kan op de mijne dus ook 2 aparte modes instellen.
Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen? de mixing valve zou dan bij een lage Ta van Zone 1 minder koud water moeten bijmengen om de juiste temperatuur in de vloer te krijgen?

In mijn situatie heb een een fancoil voor zone 1 en die staat dan op en Ta van zeg maar 8 graden.
Zone 2 is vloer en zou bijv een Ta van 18 graden hebben, dus zou de mixing valve een stuk minder moeten bijmengen.

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit compensation curve, en vertrouw liever op flow met een externe temperatuur sensor en een HA thermostat entity, en mijn zone 1 staat altijd op flow omdat dit het meest logische is voor een fancoil.

Enige waar ik nu denk ik zelf in deze situatie tegenaan loop is dat ik de modus van Zone 2 niet kan zien. Bij het bedienen van het paneel kan je dus wel 2 verschillende settings hebben maar in HA maar een. Ook bij het switchen van heat naar cool kan het dus voorkomen dat ze verschillen en dat kan je dus niet zien.

mss dat het syncen van de zones een optie kan worden? dan kan iemand kiezen wat ze graag willen.

p.s. Die twee verschilende fotos op het github issue, zou dat kunnen zijn dat dit twee verschillende WP's zijn? 1 met 2 zones en 1 met 1 zone + extra zone kit (dat laatste heb ik zelf).

Thanks so far voor de intergratie!

• xoror
  • Niet online
Op zich kan er een 2e selectie box komen voor zone 2, maar vraag me af hoe het werkt als ik voor z1 heat flow heb, en dan voor zone 2 cool flow. Dat gaat niet werken?

Er is dus een afhankelijkheid tussen de modes, maar wie is dan 'master' zodat de ander zich daarop aanpast?

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03

ThaDude

Hang Loose

Grolsch schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:29:
Het warme weer lijkt afgelopen, dus de WP moet weer ingesteld worden op verwarmen ipv koelen.

Vroeger met de procon moest ik dit altijd op de Mitsu zelf doen, maar met dit kastje kun je hem dus zo via HA overschakelen op "Curve" _/-\o_

Is het ook mogelijk om de stooklijn via HA aan te passen :?

Ik zie nu wel wat Ta moet zijn, maar de stooklijn kan ik volgens mij niet aanpassen?
@Grolsch Je kan natuurlijk wel in HA een automation maken dat je op de gemeten buiten temperatuur zelf de Ta instelt >:) Kortom je eigen Curve maken!

Heb ook maar zo'n ding op de kop getikt bij @AUijtdehaag. Net geflasht ging allemaal goed!
Eerdaags eens klooien. Heb HAOS als vm draaien op proxmox. Merk alleen dat ik nu teveel log. Dus moet daar nog ff mee aan de slag alvorens er nog meer data opgeslagen gaat worden 8) Hij loopt nl vol.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• WesleyPot
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05 18:49
Ik heb sinds vorig jaar een Ecodan warmtepomp en heb een aantal weken geleden ook een ATOM S3 Lite aangesloten op mijn warmtepomp en gekoppeld aan Home assistant. Het werkt goed, ik heb al een aantal grafieken gemaakt ik Grafana.
Ik ben pas net begonnen met Home Assistant en ESPHome en heb daardoor nog niet zoveel kennis, dus ik heb een aantal vragen:

1
Waar kun je server control alleen voor gebruiken? Ik heb het aangezet tijdens de installatie, maar ik ben voorlopig niet van plan om ingewikkelde dingen te regelen dus ik zet het liever uit als ik het niet nodig heb. Ik wil de volgende dingen kunnen doen, heb ik daarvoor server control nodig?
- Automatiseren dat de temperatuur s ‘nachts verlaagd wordt, zodat de warmtepomp zoveel mogelijk overdag verwarmt.
- Legionella temperatuur aanpassen.
- Eventueel voorkomen dat SWW runs s ‘nachts starten en alleen overdag laten starten.

2
Hoe kan in de software op de ESP32 updaten?
Ik heb via HA ESPHome de bin file gemaakt en via USB op de ESP32 geïnstalleerd. De EPS32 is daarna direct gedetecteerd door HA en lijkt niet gekoppeld te zijn aan het device in HA ESPHome waarmee ik de bin file gemaakt heb. Daardoor krijg ik geen updates van de software te zien vermoed ik?
Als ik nu zonder wijzigingen te maken via het device in HA ESPHome de software OTA installeer, zou die dan moeten koppelen en krijg ik dan later te zien dat er updates zijn?
Of kan ik beter Bin files blijven maken die ik via http://ecodan-heatpump.local/ OTA installeer?

3
Bij de eerste installatie heb ik aangegeven dat ik voor verwarmen HEAT_ROOM_TEMP wil gebruiken.
Als ik later wil overstappen naar HEAT_FLOW_TEMP, moet ik dan de software aanpassen en opnieuw op de ESP32 installeren of kan ik dan gewoon de functie Heatpump Operating Mode in Home assistant gebruiken om dit te wijzigen?

• xoror
  • Niet online
je heb server control niet nodig voor al je punten. heel misschien sww in de nacht, maar dat kan je ook eenvoudig oplossen door tijdschema.

ik heb het updaten van de esp beschreven op de github site. firmware installeren zou niet uit moeten maken, onder water gebruiken ze toch het zelfde uiteindelijk.

over punt 3, dat is met de laatste versie afgeschaft (veroorzaakt inconsistenties/problemen als je een andere mode gebruikt dan de standaard ingestelde), je hoeft niet meer mee te geven. Je kan vanuit de thermostat niet meer switchen tussen cool/heat. Dat moet je via operating mode doen.

• clandmeter
xoror schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:47:
Op zich kan er een 2e selectie box komen voor zone 2, maar vraag me af hoe het werkt als ik voor z1 heat flow heb, en dan voor zone 2 cool flow. Dat gaat niet werken?

Er is dus een afhankelijkheid tussen de modes, maar wie is dan 'master' zodat de ander zich daarop aanpast?
Op het bedienpaneel volgt de ene zone de andere wanneer je die van Cooling naar Heating switched, en vice versa. Er is niet echt een master, maar meer een volger.
Zou de integratie niet dezelfde logica volgen als je er een verzet van Cooling naar Heating of vice versa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
clandmeter schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:19:
[...]

Op het bedienpaneel volgt de ene zone de andere wanneer je die van Cooling naar Heating switched, en vice versa. Er is niet echt een master, maar meer een volger.
Zou de integratie niet dezelfde logica volgen als je er een verzet van Cooling naar Heating of vice versa?
Concreet:

Als ik Z2 op cool flow zet, wat wordt er dan op Z1 gezet (stel dat z1 op heat flow staat) ?

[edit]
Ik zie dat de andere zone altijd volgt met een bijbehorende cool/heat flow. Even netjes maken en dan maak ik het zo beschikbaar, dan kan je beide zones instellen

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 19-09-2024 23:13 ]

• Miezie
xoror schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:43:
Dat is wel apart, zet anders even debug.yaml aan? Dan kan je zien wat de loop times zijn en ook uptime. Dan zie je of hij echt is rebooted. Laatste tijd alleen wat bugs in climates opgelost, dat zou geen netwerk issues moeten veroorzaken. Mijn esp is ook niet onverwacht herstart (ik monitor the uptimes).
Het is iets met de mdns in de fritzbox denk ik (wat ie volgens mij ook niet heeft). IP configureren en het werkte weer. In HA zelf had ik geen outage, het zat in esphome.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 19-09-2024 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:13:
[...]

Het is iets met de mdns in de fritzbox denk ik (wat ie volgens mij ook niet heeft). IP configureren en het werkte weer. In HA zelf had ik geen outage, het zat in esphome.
ik zelf doe altijd static ips uitdelen en doe niets met mdns, altijd ip. gaat altijd wel goed.

@clandmeter Rebuild, laatste versie mag je z2 operating mode kiezen indien je zone2 yaml enabled.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 19-09-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clandmeter
xoror schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:20:
[...]

@clandmeter Rebuild, laatste versie mag je z2 operating mode kiezen indien je zone2 yaml enabled.
Nice! het lijkt te werken :)

De ene zone volgt netjes de andere van cool naar heat en vice versa.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 17:07
Viel mij op dat nu de Climate en temperatuur sensor/kaart van Zone1 in ieder geval niet meer kan switchen tussen verwarmen of koelen na het bijwerken naar de nieuwste versie. Ik heb teruggerold naar versie https://github.com/gekkek...1407823c38ef760ddffc7f3a7 in de YAML en nu kan het weer wel. Niet zo super relevant voorlopig, maar vond het wel een fijnere manier van schakelen. Weet niet of het bewust is en of andere er ook tegen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
xoror schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:08:
dat is bewust, ivm inconsistenties en verkeerde mode bij herstart.

zie https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/51
Is het niet netter om die drop-down dan optioneel te maken en de climate compleet. Als je eenmaal stabiel draait switch je toch niet zoveel de soort heating mode? Alleen koelen naar verwarmen en vice versa. Of 1 van de 2 kiezen in de configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dan kan je nog alleen maar tussen 1 cooling en 1 heating switchen.
Als iemand op de ftc controller iets anders instelt hang je ook. (of via andere bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Voor heishamon werkt de proxy nu ook met een echte melcloud wifi adapter. Je kan dus nu ook je oude melcloud adapter zijn werk laten doen. Je hab dan ook de beschikking over wired netwerk en 2 relais switches

Ik ben nog even aan het testen en als alles goed draait, dan merge ik het naar main. Voor degene die dat willen draaien, je heb een heishamon board nodig. Wacht even met bestellen, mogelijk doet @thehog nog een aanpassing zodat je geen pullup weerstand hoeft te solderen (dat is nu wel nodig namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:13
Hoe kom ik erachter of mijn binnenunit ook geschikt is om aan te sluiten? Ik vind in dit topic 2 mensen die. Een "msz" unit hebben aangesloten, maar dat is een andere versie dan dat ik heb. Ik heb een 'msz-ap42vgk'.

• xoror
  • Niet online
@PheraX hardware werkt wel, maar je moet een andere firmware draaien. Deze is alleen voor ecodan warmtepompen

verder heb ik de proxy branch gemerged, deze heeft een tijdje goed gedraaid bij mij en testers en is vanaf nu beschikbaar.

Je kan een heishamon of atom (of andere esp) gebruiken.
schema voor heishamon: https://github.com/gekkek...n/img/heishamon-proxy.png
schema voor atom s3: https://github.com/gekkek...main/img/atoms3-proxy.png

doordat we nu ook ethernet ondersteunen zijn alle wifi settings verhuisd naar een wifi.yaml. Als je een eigen main yaml gebruikt, moet je daarom even de volgende regel toevoegen. De wifi settings kunnen namelijk niet icm de ethernet settings.

https://github.com/gekkek...2/ecodan-esphome.yaml#L62

code:
1
confs/wifi.yaml

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:11:
@PheraX hardware werkt wel, maar je moet een andere firmware draaien. Deze is alleen voor ecodan

code:
1
confs/wifi.yaml
Vergeet de komma niet aan het einde, en ik moest wel de hele build directory cleanen :)

• xoror
  • Niet online
Ah ja als hij niet aan het einde staat idd. Oh ja er zit in deze merge ook idle detection, als hij 2 mins lang niets van de warmtepomp heeft vernomen, gaat hij reconnecten.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
Vanmorgen viel het me op dat toen ik op de controller in de woonkamer de room setpoint omhoog gooide, hij ook het setpoint van m'n DHW veranderde naar 40 (stond op 35 i.v.m. nachtverlaging). Nu zie ik in de manual dat het bereik officieel 40-60 graden is.
Dit gedrag waardeer ik niet zo, ik wil graag m'n DHW sturen op basis van HA.
2 vragen:
Klopt mijn observatie dat je met de ESP de setpoints inderdaad nog verder kunt verlagen dan wat op de controller is toegestaan en zo ja, wat is de range dan?
Als ik hem op server-mode zet voor DHW, houdt hij dan nog wel vast aan de op de controller ingestelde max. temp drop?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Er lijkt geen limiet aan te zitten idd, maar ik (probeer) wel netjes aan 40-60 te houden (vandaar dat deze range ook wordt afgedwongen in de climate, maar je kan natuurlijk de onderliggende functie aanroepen met willekeurige temperaturen ofcourse).

Wanneer je server control aan zet en dhw prohibit zet, werkt de ingestelde temp drop gewoon. Alleen vanwege de prohibit zal de sww niet starten tot deze weer is disabled. Het weekschema wordt verder genegeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 26-09-2024 09:56 ]

• Blackraven
Ik zal binnenkort eens testen met server mode en lagere setpoints dan toegestaan uit de controller.
Maar als-ie 35 graden wel accepteert, betekent dat dat ik tot 25 zou kunnen terugzakken in de nacht.
Dat is prima acceptabel, aangezien m'n sensor onderin het vat zit.
Prohibits gebruik ik liever niet, aangezien m'n wasmachine hotfill is en ik dan het risico op een koude tank loop als de wasmachine 's nachts tijdens een prohibit draait.

• xoror
  • Niet online
Dat je het kan instellen wil niet zeggen of de WP het honereert he? Wellicht krijg je te maken met ongedefinieerd gedrag. Ik zou het niet aanraden. maar hoe hard zakt je vat dan in de nacht ? toch maar max 1 graad oid?

Je sensor onderin is ook niet aanbevolen, mis je alle voordelen van de gelaagheid van je vat.

• Blackraven
Daarom ook een test, je blijft toch een tweaker ;)
Ben wel benieuwd of hij hem dan door laat zakken tot 25°C.
Als de wasmachine 's nachts draait, zakt het vat behoorlijk harder in temperatuur.

De nadelen van de sensor onderin zijn me bekend, ik heb 'm er dan ook bewust geplaatst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
howto toegevoegd voor proxy
https://github.com/gekkek...dan-hp/blob/main/proxy.md

Voor het draaien van de melcloud / procon als slave heeft @AUijtdehaag iets gebruiksvriendelijks bedacht icm de atom s3. Is dit iets waar jullie op zitten te wachten ? (bij voldoende interesse kan hij wat laten maken)
Je hoeft dan alleen de kabeltjes in te pluggen bij wijze van spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y2emifJAAzmZZUxe3fburHBp_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kUVu5HW7tuvWYf7vI30MRX8n.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door xoror op 27-09-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:17:
Dat je het kan instellen wil niet zeggen of de WP het honereert he? Wellicht krijg je te maken met ongedefinieerd gedrag. Ik zou het niet aanraden. maar hoe hard zakt je vat dan in de nacht ? toch maar max 1 graad oid?
Hij honoreert het wel, start netjes op bij een vattemperatuur van 25°C en piept het vat weer naar 35.
Echter gebruik ik de controller ook als kamerthermostaat, zodra daar iets verandert, trek hij het setpoint van DHW ook weer in de range van 40-60. Dus bij een instelling van 35 gaat die terug naar 40.

Nou ja, mooi om te weten dat het kan, maar ik ga toch maar mee met je advies om binnen de 40-60 range te blijven om conflicten/onverwachts gedrag te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18
Na een jaartje met onze Mitsubishi Ecodan PUHZ SW75YAA + ERST30D-VM2ED + Emos aan/uit thermostaat, merk ik dat in periodes met relatief hoge buitentemperaturen de afgifte toch wat te laag is om bij lagere temperaturen zonder pendelen te draaien. Ik wilde echter graag een 3-fasen model ivm direct verbruik van de PV installatie... Een oplossing is het verhogen van de aanvoertemperatuur, wat ik vanuit de COP liever niet doe.

Ik heb de CN105 draaien en de WP geïntegreerd in HA. Zou het mogelijk/wenselijk/nuttig zijn om, bijvoorbeeld op basis van de compressorfrequentie de Ta iets te verhogen? Ik verwacht zo wat langere runs te draaien op grotendeels lagere temperaturen. Na het afslaan van de warmtepomp mag de Ta terug naar de oorspronkelijke lage temperatuur, gevolgd door dezelfde loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@jappas Ik denk dat je vraag beter in het algemene mitsu topic past, maar over het algemeen moet je voldoende afgifte hebben zodat je met een zo laag mogelijke Ta de boel warm kan houden. Het is nu een beetje symptoom bestrijding, immers je gaat Ta verhogen omdat je min vermogen niet kwijt kan.

Je zou z'n vermogen beperk kabel kunnen proberen en evt ook een fake buiten sensor om lagere min vermogen te krijgen.

Dan over de ESP. Je kan de Ta vrij instellen in HA op basis van whatever je wil. Je kan vrijwel elk willekeurig event definiëren en de TA daarop aanpassen.

Ik zelf en gok de meeste hebben hem op WAR staan en laten de curve de Ta bepalen op basis van de buiten temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
paar toevoegingen:

- Controller datum/tijd toegevoegd (vrij waardeloos, maar je het gebruiken om te kijken of je zomer/winter tijd switch moet omzetten :o)
- Controller Firmware toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
voor mensen met FTC6 is de mixing tank temp beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:43

HaTe

haat niet

xoror schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:39:
voor mensen met FTC6 is de mixing tank temp beschikbaar
De meeste mensen zullen deze niet aangesloten hebben denk ik.

Wat mij wel handig lijkt, is om de CV druk uit te kunnen lezen. Deze sensor zit wel op de FTC6.
Is er een kans dat dit ook uit te lezen valt over de CN105?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
HaTe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Wat mij wel handig lijkt, is om de CV druk uit te kunnen lezen. Deze sensor zit wel op de FTC6.
https://library.mitsubish...egister_Tables.pdf#page-1

Zie hem daar niet tussen staan. Dat wordt lastig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-05 07:45
HaTe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

FTC6 (en 7) heeft geen druksensor CV zijdig bij mijn weten ...

Zijn er issues met compilen onder de laatste versie van esphome ? (2024.9.2) ?
Ik krijg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
INFO ESPHome 2024.9.2
INFO Reading configuration /config/esphome/ecodan-esphome.yaml...
INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/@main
INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp.git@main
Failed config

esp32: None
  board: esp32-s3-devkitc-1
  framework: 
    type: arduino
    version: recommended

[sdkconfig_options] is an invalid option for [framework]. Please check the indentation.
    sdkconfig_options: 
      COMPILER_OPTIMIZATION_SIZE: y

[advanced] is an invalid option for [framework]. Please check the indentation.
    advanced: 
      ignore_efuse_mac_crc: False

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Beireken schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

FTC6 (en 7) heeft geen druksensor CV zijdig bij mijn weten ...
Zeker wel hoor. Kijk nog maar eens goed in de servicehandleiidng. De meeste units met FTC6 hebben een druksensor op de CN401 connector.
Het is ook wel mogelijk om de sensor met de esp direct uit te lezen door het voltage te meten, maar natuurlijk mooier om deze info direct uit de FTC te halen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsZxGGMZ0_74kNfeUDMh2qzVKds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLllewlJ22Svkr62NpoB4bSY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 10-10-2024 22:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Beireken ik draai zelf ook 2024.9.2
misschien eerst even cleanen dmv 'esphome clean ecodan-esphome.yaml' doen en nog eens proberen ? Gebruk je verder de laatste ecodan-esphome.yaml ?

@HaTe is de waarde ook ergens uit te kezen dmv code via FTC controller ? Ik heb het niet terug kunnen vinden iig in de procon registers.

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 10-10-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Geen idee. Ik weet niet precies hoe het werkt want heb me er niet in verdiept. Ik weet alleen dat bijvoorbeeld de 2e SWW temperatuursensor wel met de esp is uit te lezen maar niet met de procon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
procon documenteert ook niet altijd alles. Waarom ik wilde weten of je het ergens kan terug zien is omdat ik het dan evt kan zoeken naar de waarde in de ruwe data. Er zijn een paar topics die namelijk FTC6 only zijn, en wellicht zit ie daar tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beireken
xoror schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
@Beireken ik draai zelf ook 2024.9.2
misschien eerst even cleanen dmv 'esphome clean ecodan-esphome.yaml' doen en nog eens proberen ? Gebruk je verder de laatste ecodan-esphome.yaml ?

@HaTe is de waarde ook ergens uit te kezen dmv code via FTC controller ? Ik heb het niet terug kunnen vinden iig in de procon registers.
Dat is een druksensor voor het koeltechnisch circuit, niet cv-zijdig.
Die is toegevoegd sinds de R32 generatie.

CV zijdig is er bij mijn weten geen sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
@xoror Het was inderdaad mijn yaml configuratie :) Blijkbaar mochten er een aantal zaken uit die verplaatst zijn naar esp32s3.yaml .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah ja, ik heb wat zaken moeten verplaatsen om meer board specifieke dingen te supporten (en ook proxy mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Even een vraag van een eenvoudige gebruiker...

Ik stuur m'n Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA/ Mitsubishi Electric ERSF-VM2E aan met de module zoals hier besproken en dat bevalt stukken beter dan Melcloud welk ik in mijn vorige woning had.

Verwarm momenteel middels 'heat flow'.

1) Klopt het dat ik deze via HA alleen uit kan zetten door 'heatpump' uit te schakelen? Nadeel vind ik dan dat de unit dan 'hard' uitgezet wordt en niet langzaam terug moduleert tot nul. Of is er een betere optie om dit te regelen?
2) op het display WP kan ik wel schema's maken maar alleen op basis van ruimte temperatuur. Bij instelling heat flow blokkeert de mogelijkheid om weekprogramma in te stellen (foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JPJDCUjKptYmBJEJ6FE4oke3mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVE25kyb6LuPUlMwPG1vo21v.jpg?f=fotoalbum_large

3) is er een goede verwijzing om DHW te maken in HA bij gebruik dynamisch tarief Zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
borgoe72 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:06:

Ik stuur m'n Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA/ Mitsubishi Electric ERSF-VM2E aan met de module zoals hier besproken en dat bevalt stukken beter dan Melcloud welk ik in mijn vorige woning had.

1) Klopt het dat ik deze via HA alleen uit kan zetten door 'heatpump' uit te schakelen? Nadeel vind ik dan dat de unit dan 'hard' uitgezet wordt en niet langzaam terug moduleert tot nul. Of is er een betere optie om dit te regelen?
2) op het display WP kan ik wel schema's maken maar alleen op basis van ruimte temperatuur. Bij instelling heat flow blokkeert de mogelijkheid om weekprogramma in te stellen (foto).
[Afbeelding]

3) is er een goede verwijzing om DHW te maken in HA bij gebruik dynamisch tarief Zonneplan?
1) 'uitschakelen' doe je door de vraag uit te zetten van je thermostaat. Dit gebeurt vanzelf als je setpoint is bereikt. Je kan ook met tijd schema's werken, dat hij bepaalde tijden alleen moet verwarmen. Dit werkt gewoon als voorheen. Je kan nu alleen veer meer instellen/zien.

Als laatste optie is er server control mode, hiermee doe je de meeste dingen handmatig. Maar dan kan je wel verwarmen/koelen/dhw uitzetten via de esp (prohibit). Week schema wordt in deze mode genegeerd. Dus je moet zelf bepalen wanneer je verwarmen toestaat.

2) Ik zou niet weten waarom je met heatflow geen week programma in kan stellen. Zo te zien heb je ook FTC7. Iemand die er meer mee bekend is ? Ik gebruik week programma icm compensation curve en heat/cool flow op een FTC6. Moet je voor het editen niet die knop zoals bij FTC6 lang ingedruk houden?

3) zie laatste deel punt 1, server control mode is wat je zoekt. Je zet dan dhw op prohibit icm laagst mogelijke temp drop. Op het moment dat het goedkoop is, haal je de prohibit eraf en dan zal dhw lopen. Als het klaar is kan je de prohibit weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
xoror schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

1) 'uitschakelen' doe je door de vraag uit te zetten van je thermostaat. Dit gebeurt vanzelf als je setpoint is bereikt.
Moet je natuurlijk wel een thermostaat hebben.

Ik heb zelf geen thermostaat, heb de binnenunit controller in de woonkamer hangen. Ik verwarm wel het liefste op vaste Ta. Als ik hem wil starten zet ik hem via Domoticz dus op "heat flow", en als ik hem wil stoppen zet ik hem op "heat target" (kamertemp verwarmen) en die target staat laag waardoor die uit gaat.

Ik wil dit nog automatiseren icm andere temp sensoren die ik in huis heb, maar ik moet nog de tijd en zin vinden om eerst alles te updaten. Zowel domoticz als de esp, want ik draai nog een oude versie van het programma waar dit topic over gaat ;)

@xoror een vraagje vooraf over het automatiseren.
Stel ik zet de WP op heat flow, dan zou ik via de automatisering de prohibit erop/eraf kunnen zetten ?
Gaat dan de SWW run gewoon zoals is ingeprogrammeerd in de WP ? Na temp drop X: SWW run starten tot temp bereikt Y.
Ik gebruik geen weekschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske
Ja DHW werkt gewoon volgens temp drop (vandaar dat ik stelde zo laag mogelijk temp drop als je via prohibit wil schakelen). Hij werkt dus zoals voorheen, maar negeert week schema, maar honereert de prohibit flag

flow temp modes zijn gewoon verwarmingsmode, die kan je wel/niet toestaan met zone1/2 heat/cool prohibit switch.

De switches zijn gewoon te bedienen in HA (of esphome). Let op dat je eerst server control mode aan moet doen voordat de switchen werken, ze schakelen anders weer naar auto naar off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Moet je natuurlijk wel een thermostaat hebben.
Klopt, maar je kan ook gewoon een relais shakelen met een zelfgemaakt esphome bordje die een thermostaat simuleert.
Of een Heishamon gebruiken die heeft ook 2 relais.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vormulier schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Klopt, maar je kan ook gewoon een relais shakelen met een zelfgemaakt esphome bordje die een thermostaat simuleert.
Of een Heishamon gebruiken die heeft ook 2 relais.

:)
Of het softwarematig oplossen, zoals ik wil doen. Een relais zal ook ergens een trigger moeten krijgen om te schakelen... kan je net zo goed de prohibit aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Maar dan moet je wel altijd vraag aanzetten. die IN1 ws dan even altijd inschakelen, en daarna via prohibits sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:19:
Maar dan moet je wel altijd vraag aanzetten. die IN1 ws dan even altijd inschakelen, en daarna via prohibits sturen.
Nee dat hoeft niet want dat is standaard al zo. Ik heb op dit moment ook niks in IN1. De binnenunit controller (volgens mij FTC6) hangt in de woonkamer en daardoor kan ik via die ook de kamertemperatuur regeling gebruiken. Ik vind die alleen te veel stroom verbruiken :P

[ Voor 18% gewijzigd door Plenkske op 15-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
is instelbaar, wa is bij jou IN1 open = demand ingesteld. De sensor IN1 kan je even bekijken. Dan is het verder alleen idd prohibits usen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
[quote]xoror schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Hartelijk dank!
Lastig voor een beginner...(excuus)
Denk dat ik nog een oude versie gebruik (5?, esp home versie 6.1) want updaten is me nog niet gelukt.

Hoe ik update:
in esphome kies ik re boven update all. Krijg aan het einde volgende foutmelding;

INFO Upload took 6.93 seconds, waiting for result...
ERROR Error Update end: Error: Finishing update failed. See the MQTT/USB logs for more information.
======= [ERROR] /config/esphome/ecodan-heatpump.yaml =======

======================== [SUMMARY] ========================
- /config/esphome/ecodan-heatpump.yaml: FAILED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik gok dat je dat in HA doet ? Ik heb dat nog niet gebruikt.
ik update altijd via cmd line, zie instructies
https://github.com/gekkek...v-file#build-via-cmd-line

Iemand hier die wel via HA update en @borgoe72 even op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
De nieuwe ESPhome versie geeft het volgende:
INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp.git@main
Failed config

esp32: None

ignore_efuse_mac_crc is not supported on ESP32S3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
beetje jammer dat de recommended config faalt :/
https://esphome.io/components/esp32.html#esp-idf-framework

Aangepast en de boel werkt weer met de laatste esphome
[edit] zo te zien esp idf update met deze esphome release, nice!

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 16-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
borgoe72 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:06:

[Afbeelding]

Dat klopt, in de FTC7 kan je geen tijdschema instelling voor de modus compensatiecurve of flow.
Dat zal misschien in een update terugkomen, maar verwacht dat niet de eerste maanden of langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
dank, afwachten dus....Iemand nog een idee of verwijzing hoe ik de module update? Hangt wireless via esphome in HA . Draai nu versie 5 en esp versie 6.1

Ik lees over server control en vermoed dat mijn versie dat nu niet heeft en ik wel graag de opties zou willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
server control heb ik al een tijdje standaard gemaakt hoor, vanaf 19 juli al. Ws heb je een oudere install dan dat. Verder werk ik (nog) niet met releases, die nummers die je ziet zijn puur esphome nummers ws.

In de latere esphome heb je wel OTA van url, dat is misschien wel iets om te supporten, zodat je zonder afhankelijkheden kan updaten.

Verwacht dit zeker niet op korte termijn hoor, heb te weinig vrije tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
borgoe72 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:15:
dank, afwachten dus....Iemand nog een idee of verwijzing hoe ik de module update? Hangt wireless via esphome in HA . Draai nu versie 5 en esp versie 6.1

Ik lees over server control en vermoed dat mijn versie dat nu niet heeft en ik wel graag de opties zou willen uitproberen.
Als je deze module hebt maakt het niet zo uit eigenlijk.
Ik gebruik tijdschema's via home assistant nu icm. de prohibit via de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 08:06
xoror schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:04:
howto toegevoegd voor proxy
https://github.com/gekkek...dan-hp/blob/main/proxy.md

Voor het draaien van de melcloud / procon als slave heeft @AUijtdehaag iets gebruiksvriendelijks bedacht icm de atom s3. Is dit iets waar jullie op zitten te wachten ? (bij voldoende interesse kan hij wat laten maken)
Je hoeft dan alleen de kabeltjes in te pluggen bij wijze van spreken.

[Afbeelding]
Allereerst credits voor an allen en wel met name @xoror en @AUijtdehaag voor dit project _/-\o_

Voor mij zou het een mooie oplossing zijn. Nu gebruik ik de Procon i.c.m. Domoticz en python-scripts. 'k Zou graag alles parallel opbouwen in HA.

@AUijtdehaag Is het de verwachting dat dit proxy-bord er gaat komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cranberry
Ik verwacht DHL ieder moment met de nieuwe printjes.
En 1 mtr kabeltjes vallen ook binnen deze week.

Dus bij interesse stuur even een DM
Ik sluit hem zelf eerst even aan om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dbbl

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:30
Hi! Wat een fantastisch project. Ik heb een Ecodan warmtepomp (lucht-water) voor de verwarming van mijn huis en SWW. Ik heb ook een dynamisch stroomcontract en zou graag de warmtepomp aan de hand daarvan aansturen. In elk geval de cyclus van het warme water (boilervat van 300L) en voorkomen dat de verwarming aan gaat op de duurste uren. Eventueel ook de legionellacyclus op een goedkoop moment uitvoeren nadat de tank weer is opgewarmd.

Als ik het goed begrijp zou dit met deze oplossing moeten kunnen. Ik heb nu de wifi-adapter erin met Melcloud app om te kunnen uitlezen wat de status is. Handmatig kan ik dan de warmwater cyclus starten. Verwarming stuur ik door op de dure momenten de thermostaat wat lager te zetten. Eventueel kan dan de pelletkachel eventjes aan.

Nou ben ik niet erg elektronisch onderlegd... Ik heb wel een HA-computertje draaien, maar die moet ik weer eens bijwerken en goed aan de praat krijgen. Programmeren is echter nieuw voor mij. Ik wil hier best wat mee pielen, maar dan moet ik wel een redelijke mate van vertrouwen hebben dat alles werkt.

Klinkt het alsof dit iets is dat ik zelf kan doen? Ik heb namelijk bij het bestuderen van de github pagina sterk de indruk van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@bilgy_no1 Ja, dat kan zeker. Ik ben druk bezig met HA en de bijbehorende automatiseringen, dat is niet echt rocket science.
Gaat erg goed, afgelopen zomer met PV overschot de boiler opgestookt.
Nu bezig met optimalisering d.m.v. automatisering voor verwarming. Gisteren m'n eerste test om bij hoge tarieven de WP automatisch op prohibit te zetten, ging goed, hij stond 2 uren uit gisteravond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:30
Blackraven schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:44:
@bilgy_no1 Ja, dat kan zeker. Ik ben druk bezig met HA en de bijbehorende automatiseringen, dat is niet echt rocket science.
Gaat erg goed, afgelopen zomer met PV overschot de boiler opgestookt.
Nu bezig met optimalisering d.m.v. automatisering voor verwarming. Gisteren m'n eerste test om bij hoge tarieven de WP automatisch op prohibit te zetten, ging goed, hij stond 2 uren uit gisteravond ;)
Dat klinkt goed.

Ik heb echter wel een beetje twijfel over mijn skillset om dit te kunnen doen. Ik ga het topic volgen en me er verder in verdiepen. Stap 1 is mijn HA weer up-to-date brengen. Ik had er twee jaar geleden iets mee gedaan, maar daarna een jaar weer terug naar vaste tarieven.

Vereist wel enige studie voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Er staan genoeg voorbeelden op de verschillende HA fora. Ik ben ook niet erg handig met scripts, maar kan redelijk goed knippen/plakken en beetje aanpassen naar eigen m'n eigen sensoren/wensen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gisteren de printjes binnen gekregen en meteen een paar gesoldeerd.
Vandaag eens getest met de proxy code van @xoror
Zowel via de Atom S3 en met de Procon kan ik nu de warmtepomp aan sturen en uitlezen.
Heb zef geen melcloud adapter maar dat lijkt me ook gewoon te werken dan.

Was even gepuzzel met de TX en RX nummers in de code, maar het werkt nu. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d82Fjq51-t9DimUBG8156eGdNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMpbSgyTqNlY7GcjoUEDKbBM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EQVed7fFn0IYNQ6XdIuw0nXk5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DDmwh8J0TqXMwWC9WfK38Rf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E68KvlyXZvwQgTh47mqIZlBrMIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r2w3Cnizsv4InjbQuz5BfNP.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik wacht nog op 1 mtr CN105 kabeltjes, maar als er iemand interesse heeft, DM even.
Edit: kabeltjes zijn binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
met melcloud werkt het ook. Sterker nog, het was met de melcloud adapter ontwikkeld (die deed nog een aparte handshake achtig iets, waardoor het lastiger was)

Maar fijn dat er nu een hele simpele oplossing is, wanneer ik weer wat tijd heb zal ik docs ervoor updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:45
ik heb eindelijk mijn energie meters aan de gang, en dan moet je nog wat dagen wachten voordat je data hebt :)
Gisteren verbruikte mijn warmtepomp 10Khw waar ik een beetje verbaasd over was. Veruit de grootste verbruiker in huis. Nu wist ik dat een warmtepomp veel energie ging verbruiken, maar het is nog niet eens koud :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyJiYPCW987suKuXQpkjgK3ECCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ucQCBSQgQakEtEMDG2lTZufq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgMwdufnqtTd1EH3tXPXlzpXHCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArvRilahabRQ4X22QUNh06Ml.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nu dat mijn vloerverwarming om 7.41 u aangaat, echter is er pas om 9h gratis stroom van de zonnepanelen. De warmtepomp man heeft een paar dagen geleden ingesteld dat overdag vanaf 7.30h de target temp 21 graden is en in de nacht 20 graden.

Ik moet het automatiseren via HA nog uitzoeken (nu heb ik alles in Homey, behalve de Ecodan). Maar wat zou de meeste efficiente (en goedkoopste met behoud van comfort) strategy zijn voor de vloerverwarming?

- Een vast temperatuur en niet naar verwarm momenten kijken?
- Proberen zoveel mogelijk van het bijstoken na 9h te doen zodat er kans op zonne-energie is? Echter zit je dan wellicht in de ochtend wat kouder? Misschien in de middag graagje hoger stoken (22) zodat dit in de nacht niet zoveel zakt?
- Iets anders?

Dus heeft iemand een soortgelijk probleem opgelost? Dus zoveel mogelijk bij zonne energie of goedkope stroom verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@The Source
In de basis:
Ik stook op kamerthermostaat, 21°C overdag 5-22 18°C nacht 22-5 (controller in de woonkamer).
Tapwater standaard op 50°C overdag en 40°C in de nacht, met optimalisatie voor laagste prijs op de dag:
geforceerd naar 50°C en optimalisatie bij overschot zonnestroom > 2kW setpoint naar 60°C.

Nog druk aan het fine-tunen:
Wat prohibits voor verwarming op de dure piekmomenten en setpoint verlaging voor tapwater.
momenteel 10% bovengemiddeld voor tapwater en 25% bovengemiddeld voor verwarming.
Percentages zullen nog wel wat wijzigen op basis van de ervaring. Onderstaand stukje 'if' van HA:
YAML:
1
2
3
4
- condition: numeric_state
  entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur
  attribute: price_percent_to_average
  above: 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 09:07
Ook hier een gebruiker die dit stukje programerring ontdekt heeft waarvoor hats off voor alle ontwiikelaars.
Ben een simpele user en ben nu alle ins en outs aan het ontdekken.

In het kader daarvan heb ik een vraagje omtrent de DHW status in HA overzicht.
Aan de linkerkant wordt aangegeven Set DHW mode is 'Normal' terwijl aan de rechterkant wordt aangegeven dat DHW eco 'Aan' is. De laatste is de juiste setting.

Is dat niet tegenstrijdig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHuYFChJbuS16yNjkojzAwNajSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kCNq2UpdTfxKjNkaacbWzhk.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
The Source schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:53:
ik heb eindelijk mijn energie meters aan de gang, en dan moet je nog wat dagen wachten voordat je data hebt :)
Gisteren verbruikte mijn warmtepomp 10Khw waar ik een beetje verbaasd over was. Veruit de grootste verbruiker in huis. Nu wist ik dat een warmtepomp veel energie ging verbruiken, maar het is nog niet eens koud :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie nu dat mijn vloerverwarming om 7.41 u aangaat, echter is er pas om 9h gratis stroom van de zonnepanelen. De warmtepomp man heeft een paar dagen geleden ingesteld dat overdag vanaf 7.30h de target temp 21 graden is en in de nacht 20 graden.

Ik moet het automatiseren via HA nog uitzoeken (nu heb ik alles in Homey, behalve de Ecodan). Maar wat zou de meeste efficiente (en goedkoopste met behoud van comfort) strategy zijn voor de vloerverwarming?

- Een vast temperatuur en niet naar verwarm momenten kijken?
- Proberen zoveel mogelijk van het bijstoken na 9h te doen zodat er kans op zonne-energie is? Echter zit je dan wellicht in de ochtend wat kouder? Misschien in de middag graagje hoger stoken (22) zodat dit in de nacht niet zoveel zakt?
- Iets anders?

Dus heeft iemand een soortgelijk probleem opgelost? Dus zoveel mogelijk bij zonne energie of goedkope stroom verwarmen?
De kWh’s zullen wel kloppen en misschien is het prima valide in jouw context.

Hier stoken op basis van ruimtetemperatuur met een stooklijn die voor nu van 25-35 graden loopt en ik denk dat dat al een prima afstelling is (calculaties schurkten tegen de 38 graden bij -10 aan en we hebben nog wat geoptimaliseerd in de isolatie).
Temperaturen door de dag heen voor de thermostaat: 1:00 - 19,5 ; 10:00 - 20 ; 14:00 - 20,5

Het warme water staat altijd op 47 met een drop naar 5. Legionella doe ik gewoon.

Persoonlijk maakt het me niet zo uit dat sww in de nacht eventueel draait of de vloerverwarming op duurdere uren. Ik prefereer comfort, bovendien heb je met het draaien op laag vermogen met lange runs je tijd ook gewoon nodig en daarmee verbruik je gewoon het minste. Cop optimalisatie is veel interessanter… daarna de timing, waarbij voornoemd schema welke ik van een andere Tweaker gejat heb het best aardig doet qua draaimomenten.

Voor jouw beeld: ik draai nu al runs van 6/7 uur weg tegen minimaal vermogen. Dan heb je het over 5kwh ofzo. Not worth the timing… ben benieuwd wat het doet in de winter straks 👍

Zit trouwens significant lager in verbruik dan de buren die niet op goede performance gestuurd hebben in de bouw en nu niet actief bezig zijn met de cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
snapo6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:33:
Ook hier een gebruiker die dit stukje programerring ontdekt heeft waarvoor hats off voor alle ontwiikelaars.
Ben een simpele user en ben nu alle ins en outs aan het ontdekken.

In het kader daarvan heb ik een vraagje omtrent de DHW status in HA overzicht.
Aan de linkerkant wordt aangegeven Set DHW mode is 'Normal' terwijl aan de rechterkant wordt aangegeven dat DHW eco 'Aan' is. De laatste is de juiste setting.

Is dat niet tegenstrijdig?

[Afbeelding]
ja. bij jou out of sync. zet de switch even op eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

evol

hello world

Ik gebruik nu Melcloud, maar vind het wel jammer hoe weinig je daar eigenlijk mee kan.

Dit, evt. de proxy oplossing, is wel zeer interessant.
Maar met dit topic volg ik ook ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen en probeer het verschil nog wat te begrijpen.

Deze oplossing lijkt, nu, meer mogelijkheden te bieden voor de Ecodan warmtepomp waar de ander wat minder configuratie/getweak vraagt.
Klopt mijn begrip?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@evol
Voor gebruik in home assistant komt er weinig bij kijken om te configureren omdat alles op esphome is gebaseerd.
Kwestie van je wifi aanmelden via de hotspot en your good to go.
En alles is open source gemaakt door @xoror dus je kan er ook aan bijdragen als je zou willen.
En engels, frans. Italiaans en nederlandse taal verkrijgbaar.

Die andere vergt toch wat meer instellingen en is volledig gesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 09:07
xoror schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:26:
[...]

ja. bij jou out of sync. zet de switch even op eco
Beats me ..... wil ik gaan wijzigen naar Eco staat ie al op Eco!

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
evol schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:30:
Ik gebruik nu Melcloud, maar vind het wel jammer hoe weinig je daar eigenlijk mee kan.

Dit, evt. de proxy oplossing, is wel zeer interessant.
Maar met dit topic volg ik ook ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen en probeer het verschil nog wat te begrijpen.

Deze oplossing lijkt, nu, meer mogelijkheden te bieden voor de Ecodan warmtepomp waar de ander wat minder configuratie/getweak vraagt.
Klopt mijn begrip?
Ik weet niet of je met het andere project via de esp en de melcloud tegelijk wijzigingen kan doen.

Je moet kiezen waar bij je het prettigst voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@snapo6 Digitale kaboutertjes aan het werk geweest vermoed ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
op zich sync hij de selectie box bij change van de status. Ws was je wat ongeduldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Blackraven schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:58:
@The Source
In de basis:
Ik stook op kamerthermostaat, 21°C overdag 5-22 18°C nacht 22-5 (controller in de woonkamer).
Tapwater standaard op 50°C overdag en 40°C in de nacht, met optimalisatie voor laagste prijs op de dag:
geforceerd naar 50°C en optimalisatie bij overschot zonnestroom > 2kW setpoint naar 60°C.

Nog druk aan het fine-tunen:
Wat prohibits voor verwarming op de dure piekmomenten en setpoint verlaging voor tapwater.
momenteel 10% bovengemiddeld voor tapwater en 25% bovengemiddeld voor verwarming.
Percentages zullen nog wel wat wijzigen op basis van de ervaring. Onderstaand stukje 'if' van HA:
YAML:
1
2
3
4
- condition: numeric_state
  entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur
  attribute: price_percent_to_average
  above: 1.1
Hiermee zeg je eigenlijk ik slinger het verwarmen niet aan. Is het echter ook mogelijk om het verbruik te bepalen? Bij mijn warmte pomp van het zwembad heb ik 4 standen, die iets van 1, 1.5, 2, 2.5kW verbruiken. Kan ik dit ook met de Ecodan doen? Of kan ik hiervoor enkel de ECO mode gebruiken, die lijkt het enkel voor SWW is?

Ik zag ook dat je de ventilator langzamer kunt laten draaien om stroom te besparen, door wat kabels ofzo anders aan te sluiten, heeft iemand hier al een schakelaar tussen gebouwd?

Mijn doel is om te verwarmen als er zon is, en als deze minder wordt dan zou je even kunnen terug schakelen naar een langzamere modus zodat het binnen de zonnepanelen opbrengst valt.

Kan ik overigens een SWW of verwarmings start afbreken? Door op stop te drukken? Of de target temp lager te zetten dan de huidige temp? Hoe snel stopt het dan?
Die COP komt die uit het systeem? Want die van mij laat enorm hoge getallen zien. Ik heb er wel een stroom meter aanhangen, echter wordt dat een getal, niet uitgesplit naar verwarmen en sww. Kan ik die geleverde waardes van sww en verwarmen bij elkaar optellen en tegen over mijn totaal stroom verbruik zetten om de echte COP te berekenen? Heeft iemand anders hier voorbeelden van?
Miezie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

De kWh’s zullen wel kloppen en misschien is het prima valide in jouw context.

Hier stoken op basis van ruimtetemperatuur met een stooklijn die voor nu van 25-35 graden loopt en ik denk dat dat al een prima afstelling is (calculaties schurkten tegen de 38 graden bij -10 aan en we hebben nog wat geoptimaliseerd in de isolatie).
Temperaturen door de dag heen voor de thermostaat: 1:00 - 19,5 ; 10:00 - 20 ; 14:00 - 20,5

Het warme water staat altijd op 47 met een drop naar 5. Legionella doe ik gewoon.

Persoonlijk maakt het me niet zo uit dat sww in de nacht eventueel draait of de vloerverwarming op duurdere uren. Ik prefereer comfort, bovendien heb je met het draaien op laag vermogen met lange runs je tijd ook gewoon nodig en daarmee verbruik je gewoon het minste. Cop optimalisatie is veel interessanter… daarna de timing, waarbij voornoemd schema welke ik van een andere Tweaker gejat heb het best aardig doet qua draaimomenten.

Voor jouw beeld: ik draai nu al runs van 6/7 uur weg tegen minimaal vermogen. Dan heb je het over 5kwh ofzo. Not worth the timing… ben benieuwd wat het doet in de winter straks 👍

Zit trouwens significant lager in verbruik dan de buren die niet op goede performance gestuurd hebben in de bouw en nu niet actief bezig zijn met de cop.
Waarom is COP optimalisatie interesanter? Als ik alles binnen mijn gratis opbrengst kan verwarmen (met vaste energie prijs) dan maakt de COP toch niet uit of mis ik iets? Want als ik later op de dag een hogere COP kan bereiken, echter is er geen zon, of de vaatwasser moet aan, vraag: waarom zou ik dan voor energie moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
The Source schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:47:
Waarom is COP optimalisatie interesanter? Als ik alles binnen mijn gratis opbrengst kan verwarmen (met vaste energie prijs) dan maakt de COP toch niet uit of mis ik iets? Want als ik later op de dag een hogere COP kan bereiken, echter is er geen zon, of de vaatwasser moet aan, vraag: waarom zou ik dan voor energie moeten betalen?
Omdat je in de winter te weinig zonnestroom hebt om dit te kunnen doen… en als je op COP stuurt heb je automatisch een lage stroomvraag… ik draai nu (in dit tussenseizoen qua stoken) continue op zo’n 6-700 watt en het laagste vermogen daarmee in runs van een uur of 5-8 en hou daarmee de tent warm. Dat gebeurt grotendeels overdag en daarmee bijna voor nop als de zon schijnt… maar vandaag deed ie dat niet.
Als je niet voor een COP zou gaan, zou je misschien tussen de 4 en 7 uur draaien, maar knal je er zegge een 1000 watt per uur doorheen. You do the math…
Ik zie het hier bij de buren, mijn verbruik scheelt zo 25%. Puur en alleen door lagere aanvoertemperaturen. Dat pak je elke dag, ook als de zon het niet doet voor je…

Zodra je dan zuinig draait kun je aan gridoptimalisatie gaan doen. Eventueel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

Ik zie het hier bij de buren, mijn verbruik scheelt zo 25%. Puur en alleen door lagere aanvoertemperaturen. Dat pak je elke dag, ook als de zon het niet doet voor je…
Hoe ik het zie. Ik stook hier voor het zelfde geld de boel op 21 graden en de buren op 18. Met een beetje afstellen kom je zo verl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
vormulier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Hoe ik het zie. Ik stook hier voor het zelfde geld de boel op 21 graden en de buren op 18. Met een beetje afstellen kom je zo verl
Dat dus…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Miezie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

Omdat je in de winter te weinig zonnestroom hebt om dit te kunnen doen… en als je op COP stuurt heb je automatisch een lage stroomvraag… ik draai nu (in dit tussenseizoen qua stoken) continue op zo’n 6-700 watt en het laagste vermogen daarmee in runs van een uur of 5-8 en hou daarmee de tent warm. Dat gebeurt grotendeels overdag en daarmee bijna voor nop als de zon schijnt… maar vandaag deed ie dat niet.
Als je niet voor een COP zou gaan, zou je misschien tussen de 4 en 7 uur draaien, maar knal je er zegge een 1000 watt per uur doorheen. You do the math…

Zodra je dan zuinig draait kun je aan gridoptimalisatie gaan doen. Eventueel…
Ok goed verhaal, ik ben overtuigd :)
Ik zal starten om zoals je zei 3 temperaturen door de loop van de dag in te stellen. (1:00 - 19,5 ; 10:00 - 20 ; 14:00 - 20,5), bij mij zal hier wel 1 graad boven op komen, iets oudere woning en anders gaat er iemand klagen.

Heb je een paar goede links of tips hoe ik de COP verder kan optimaliseren? (ja ja, beter isoleren, maar dat komt tzt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
The Source schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Ok goed verhaal, ik ben overtuigd :)
Ik zal starten om zoals je zei 3 temperaturen door de loop van de dag in te stellen. (1:00 - 19,5 ; 10:00 - 20 ; 14:00 - 20,5), bij mij zal hier wel 1 graad boven op komen, iets oudere woning en anders gaat er iemand klagen.

Heb je een paar goede links of tips hoe ik de COP verder kan optimaliseren? (ja ja, beter isoleren, maar dat komt tzt).
De aanvoertemperatuur zo laag mogelijk knallen, kijk hiervoor in het grote Mitsubishi topic en de andere warmtepomp topics :). Tevens even kijken hoe de boel geinstalleerd is en daar je keuzes in maken. Have fun! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De eerste proxys gaan verzonden worden.
Vooraadje atoms is weer aangevuld.

Nog een randje om de print en oplossing voor de losse aders gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn5GSLtIipAARO3RrV8yZBEZvL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxOQKLYBOajxtbm1rywRUJju.jpg?f=fotoalbum_large

In de @xoror esphome code kies voor esp32s3-proxy2.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/
    ref: main
    refresh: always
    files: [ 
            confs/base.yaml,        # required
            confs/esp32s3-proxy2.yaml,     # confs/esp32.yaml, for regular board
            confs/zone1.yaml,
            ## enable if you want to use zone 2
            #confs/zone2.yaml,
            ## enable label language file
            #confs/ecodan-labels-en.yaml,
            confs/ecodan-labels-nl.yaml,
            #confs/ecodan-labels-it.yaml,
            #confs/ecodan-labels-fr.yaml,
            confs/server-control.yaml,
            #confs/debug.yaml,
            ## enable this to monitor WiFi status with ESP in-built LED
            confs/status_led.yaml,
            ## enable this to monitor status with custom led colors, uses https://github.com/esphome/esphome/pull/5814
            #confs/status_led_rgb.yaml,
            confs/wifi.yaml
           ]

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:01:
De eerste proxys gaan verzonden worden.
Vooraadje atoms is weer aangevuld.

Nog een randje om de print en oplossing voor de losse aders gemaakt.

[Afbeelding]

In de @xoror esphome code kies voor esp32s3-proxy2.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/
    ref: main
    refresh: always
    files: [ 
            confs/base.yaml,        # required
            confs/esp32s3-proxy2.yaml,     # confs/esp32.yaml, for regular board
            confs/zone1.yaml,
            ## enable if you want to use zone 2
            #confs/zone2.yaml,
            ## enable label language file
            #confs/ecodan-labels-en.yaml,
            confs/ecodan-labels-nl.yaml,
            #confs/ecodan-labels-it.yaml,
            #confs/ecodan-labels-fr.yaml,
            confs/server-control.yaml,
            #confs/debug.yaml,
            ## enable this to monitor WiFi status with ESP in-built LED
            confs/status_led.yaml,
            ## enable this to monitor status with custom led colors, uses https://github.com/esphome/esphome/pull/5814
            #confs/status_led_rgb.yaml,
            confs/wifi.yaml
           ]
Kan hiermee ook meteen de procon uitgelezen worden toevallig? En... heb je dan ook gelijk de software van Xoror er in? :) En kan er dan eventueel ook nog een melcloud ding op? Ik zou alle devices er wel op willen hebben namelijk, gewoon omdat het kan...

Asking for myself ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Miezie
Ik heb de procon er al dagen extra aan hangen (uitgelezen weer met mijn Atom RS485 modbus bordje met tragere procon modbus esphome code erop.)

En ieder bordje test ik even in die opstelling

Maar je bedoelt denk ik OF procon eraan OF melcloud er op aansluiten als extra? Een triootje trekt wellicht teveel stroom via de CN105?
En natuurlijk werkt de code van xoror op de Atom nog gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:17:
@Miezie
Ik heb de procon er al dagen extra aan hangen (uitgelezen weer met mijn Atom RS485 modbus bordje met tragere procon modbus esphome code erop.)

En ieder bordje test ik even in die opstelling

Maar je bedoelt denk ik OF procon eraan OF melcloud er op aansluiten als extra? Een triotje trekt wellicht teveel stroom via de CN105?
En natuurlijk werkt de code van procon van Atom gewoon parallel eraan.
Ik zou de EN wel aanmoedigen ;). Kan je simpelweg die poort nog een keer repliceren? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Miezie
Wordt wel heel spannend dan.
GPIO1 en GPIO2 zijn nu weer vrijgekomen aan de voorkant dus...

Maar ik durf niet eens een ENV IV sensor aan te sluiten op de Atom om een dauwpunt te meten/maken.
Misschien na de winter :+

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:21:
@Miezie
Wordt wel heel spannend dan.
GPIO1 en GPIO2 zijn nu weer vrijgekomen aan de voorkant dus...

Maar ik durf niet eens een ENV IV sensor aan te sluiten op de Atom om een dauwpunt te meten/maken.
Misschien na de winter :+
Dan blijf ik nog steeds met die ongebruikte procon zitten, lol :).

MelCloud lijkt me wel grappig om compleet te zijn, voor de rest is Xoror zijn oplossing geweldig... Wie wil er een procon? Dan koop ik meteen dit nieuwe bordje :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Ik zou de EN wel aanmoedigen ;). Kan je simpelweg die poort nog een keer repliceren? :)
Waarom zou je de data 3 keer willen eigenlijk?
melcloud en ESP is opzich nog wel te begrijpen, maar dan ook nog een procon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
vormulier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Waarom zou je de data 3 keer willen eigenlijk?
melcloud en ESP is opzich nog wel te begrijpen, maar dan ook nog een procon?
Omdat dat ding hier ligt (had ik vooruit gekocht een tijd terug) en toen kwam Xoror voorbij... en hij staat op zich al maanden op marktplaats :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Omdat dat ding hier ligt (had ik vooruit gekocht een tijd terug) en toen kwam Xoror voorbij... en hij staat op zich al maanden op marktplaats :').
Verlies pakken en doorgaan, Hij ligt hier ook al maanden in een doos ongebruikt.
Mijn "uurloon" vs wat het zou opleveren met marktplaats, gebabbel en verzenden is een negatief getal dus vind het wel prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Lol ben bang dat procon moeilijk verhaal wordt om te verkopen... Sorry lol

Misschien lukt het via eBay nog, alhoewel ik ook hoor vanuit de UK dat het een lastig verhaal is geworden (heb al gehoord dat ze voor 35 pound gingen)

Een atom is natuurlijk handiger, en steeds meer mensen komen erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Ik pak mijn verlies, maar Xoror: heb jij er nog wat aan voor je devwerk?
Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste