Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
'k Zou het zeer toejuichen als er nog meer parameters uitgelezen of ingesteld kunnen worden. Concreet denk ik daarbij aan de mogelijkheid om de bovenste temperatuursensor in het boilervat (heb een binnenunit met een 300l ingebouwd SWW-vat) uit te lezen.
Verder zou ik graag nog iets meer invloed hebben op de compressorfrequentie, maar die kans acht ik heel klein. Je grijpt dan wel behoorlijk in op de aansturing van de WP.
dhw_secondary_temp ?Cranberry schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:41:
De Procon is idd flink in waarde gedaald. Heb er iig twee jaar wel goed gebruik van kunnen maken.
'k Zou het zeer toejuichen als er nog meer parameters uitgelezen of ingesteld kunnen worden. Concreet denk ik daarbij aan de mogelijkheid om de bovenste temperatuursensor in het boilervat (heb een binnenunit met een 300l ingebouwd SWW-vat) uit te lezen.
Verder zou ik graag nog iets meer invloed hebben op de compressorfrequentie, maar die kans acht ik heel klein. Je grijpt dan wel behoorlijk in op de aansturing van de WP.
we lezen 2 dhw temps uit namelijk...
Je kan met de procon ook geen directe invloed uitoefenen op de compressor frequentie.
De procon rapporteert maar één waarde van dhw-tank als je een cilinderunit hebt helaas. Via het scherm zijn wel beide sensoren (THW5A en THW5B) uit te lezenxoror schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:45:
[...]
dhw_secondary_temp ?
we lezen 2 dhw temps uit namelijk...
Als het goed is, komt de print van @AUijtdehaag vandaag of morgen binnen, zodat ik kan testen
Die ken ik idd al
Desondank gebeurt het regelmatig dat de WP pas veel te laat terug gaat moduleren naar waarden <36Hz, waardoor 'ie toch vaak flink over z'n setpoint gaat en soms zelfs uitgaat bij een overshoot van 1,5 gr.
Dit gebeurt ook als 'ie al ruim een halfuur loopt en de Tbuiten 14gr. C is
Ik wil gaan proberen of ik in node red iets kan maken dat de Ta iets verhoogt om te voorkomen dat Ta met 1,5gr wordt overschreden.
Is het jou @martinisoft nog gelukt hier iets mee te doen?martinisoft schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:50:
Oke top, excuus die heb ik over het hoofd gezien.
Dank beide voor de info, dan zal ik me eens verdiepen in de optie om een thermocouple aan te sluiten op het esp bordje zoals voorgesteld door @AUijtdehaag
Binnenkort de unit maar weer eens open maken om te kijken of ik makkelijk bij de bovenste sensor kan komen en er iets bij kan plakken
[ Voor 23% gewijzigd door Cranberry op 30-10-2024 05:13 ]
ja dat zijn die temps, dus als je thermistors geconnect heb krijg je daar je waarden.Cranberry schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:06:
[...]
De procon rapporteert maar één waarde van dhw-tank als je een cilinderunit hebt helaas. Via het scherm zijn wel beide sensoren (THW5A en THW5B) uit te lezen
Als het goed is, komt de print van @AUijtdehaag vandaag of morgen binnen, zodat ik kan testen
HW : Hot Water Temperature * 100 (THW5 or THW5B)
HW2 (secondary) : Hot Water Temperature * 100 (THW5A if installed)
ik dacht dat de procon dit ook al kon, maar kan me vergissen.
@Grolsch daarom zei ik ook 'directe'
Eigenlijk zou je op delta T moeten sturen met vooruitkijken (weer/zoninstraling)
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 30-10-2024 07:21 ]
(gewijzigde GPIO pinnen),, alles werkt prima. MelCloud als slave.
PUZA-SHWM100YAA + ERSF-VM2E. FCT7, firmware versie 08.01
xoror en AUijtdehaag hartelijk dank voor het geleverde werk!
WP: ME PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E + OSO 300 Ltr
Alleen in de UK hebben ze subsidie als je je mecloud data shared, dan kan ik de slave setup begrijpen.
Voor de mensen hier, wat is de meerwaarde van de mecloud als slave voor jullie? (blijkbaar zie ik wat over het hoofd?)
Dat vraag ik me ook af... misschien de iets betrouwbaardere verbruiksdata, maar als je daar omheen werkt kun je volgens mij prima dezelfde grafieken genereren. Voor mij zou het om de heb zijn.xoror schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:49:
Bij nader inzien, lijken best wat gebruikers de proxy te gebruiken. Dat had ik niet verwacht.
Alleen in de UK hebben ze subsidie als je je mecloud data shared, dan kan ik de slave setup begrijpen.
Voor de mensen hier, wat is de meerwaarde van de mecloud als slave voor jullie? (blijkbaar zie ik wat over het hoofd?)
Omdat allemaal in één keer over te zetten, kost me veel tijd. Daarom een parallel setup.
Daarnaast kost het mij enorm veel tijd om alles met scripts te doen. Als er kant-en-klare oplossen zijn, dan ben ik daar wel voor te porren.
@AUijtdehaag vandaag heb ik e.e.a. ontvangen. Tot nu toe werkt het goed. Domoticz leest data uit via de Procon en HA vanuit de ESP. Ze zijn het tot op heden nog helemaal met elkaar eens qua uitgelezen waarden
Melcloud heeft geen meerwaarde, had ik direct bij installatie erbij genomen. Ik doe alles met Domoticz en kijk nu eerst met Home Assistant naar de output. Melcoud kan ik vanaf minn telfom overal bekijken, Home Assistant heb ik nog niet zo ver (ik ben erg traag). Omdat Melcloud er toch ligt kan ik net zo goed als slave gebruiken. Maar Melcloud kan niet in de schaduw staan bij deze oplossing, als ik dus alles zo geconfigureerd heb als ik graag wil hebben zal Melcloud voor mij wel verdwijnen.xoror schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:49:
Bij nader inzien, lijken best wat gebruikers de proxy te gebruiken. Dat had ik niet verwacht.
Je hebt dus niets over het hoofd gezien, heeft geen meerwaarde, is nu alleen nog even een soort van backup.
:strip_exif()/f/image/84nZKeYr7mze4Az3cczcAhwG.png?f=user_large)
Waarom wordt de flow in Hz aangegeven?
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%
ToppieAUijtdehaag schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:35:
@snapo6
Omdat je grafana nog niet goed ingesteld staat.
Even wat proxys op de bus doen en dan kijk ik er naar.
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%
Heeft dit nog nadelen of consequenties die ik niet overzie?
Ben niet thuis namelijk dus kan niet ff iets resetten
Je moet vooral zorgen dat je andere dingen niet prohibit enzo en je weekschema’s zullen niet zoveel doen. Dus je moet alles via de server doen.Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:04:
Kan ik via service control dhw prohibitten of moet ik dan eerst service control enablen?
Heeft dit nog nadelen of consequenties die ik niet overzie?
Ben niet thuis namelijk dus kan niet ff iets resetten
Sorry, maar ik volg je nietMiezie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:09:
[...]
Je moet vooral zorgen dat je andere dingen niet prohibit enzo en je weekschema’s zullen niet zoveel doen. Dus je moet alles via de server doen.
Oh wacht, ja die prohibit moet je server control voor enablen… je moet vervolgens letten op wat ik schreef
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 31-10-2024 19:50 ]
De legionella run blijft werken, de server control/prohibits heeft hier geen invloed op helaas.
Server control kan je ook weer uitzetten via de esp.
@xoror 'k moet toch even terugkomen op de opmerking dat de tweede tempsensor niet uit te lezen is. Ook bij een cilinderunit worden inderdaad de beide temp-sensoren m.b.t. DHW uitgelezen door de ESP. Daar ben ik blij meeCranberry schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:06:
[...]
De procon rapporteert maar één waarde van dhw-tank als je een cilinderunit hebt helaas. Via het scherm zijn wel beide sensoren (THW5A en THW5B) uit te lezen
[...]
In het overzicht van de uit te lezen registers van de Procon komt deze waarde niet voor, maar hij is gelukkig wel uit te lezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 01-11-2024 07:53 ]
Weet iemand of de lage druk koudemiddel zijdig en zuiggas temperatuur uit te lezen zijn?
Groetjes Wouter
maar waar hij eerder dagen achtereen probleemloos bleef draaien treden de re-boots op eigenlijk nadat ik server control heb ge-enabled en de prohibit SWW ingeschakeld.
Met de default logging wordt ik niet wijzer waar de oorzaak zit. Heeft iemand een voorstel op welk nivo log levels te definiëren zodat het duidelijker wordt wat de oorzaak is? Mogelijk stuurt de Ecodan een bericht wat buiten de boundaries ligt waardoor een crash optreedt?
maar dat geeft geen verschil. Heb zelf sterk het gevoel dat het een SW probleem is i.p.v. een HW probleem.
Een andere mogelijkheid is nog de Ecodan een keer helemaal uit en weer aan, het maakt niet meer uit of de
Server control aan of uit staat. Hij trekt zich ook weinig van de Server control / SWW prohibit aan, vanmorgen
was er een SWW Run omdat de temperatuur onder treshold was terwijl de SWW prohibit echt aan stond. Daarna was op
het display van de Ecodan de Server control ge-disabled en ook de SWW prohibit uit.
Er gebeuren dus (voor mij) vreemde zaken.
Maar ik zal een nieuwe Atom er aan hangen, dan ook de Ecodan maar even uit en dan weer even kijken.
reboots zijn verder vrijwel altijd te wijten aan slecht wifi signaal. Bij een reboot schakel ik terug naar svc uit. (wil niet dat het systeem in svc mode blijft, je kan het op geen andere manier uitzetten dan via de esp namelijk)
Wanneer je power cycled moet je de svc switch in HA even uitzetten en weer aan zetten. Dit moet je ws ook doen nadat je atom is herstart. Maar monitor je wifi noise, ws ligt het daar aan. Zoek even in dit topic voor meer info over slechte wifi signaal.
Hier draait de esp al maanden in svc mode zonder ooit te rebooten.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 04-11-2024 23:26 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Als je geen poe gaat gebruiken dan kan het gevoed worden uit de mitsu lijkt me via de groove poort.
https://shop.m5stack.com/...32-ethernet-unit-with-poe
Maar het is een risico om stroom te trekken uit de cn105
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2024 08:58 ]
een heishamon board kan je usen met eth moduleBlackraven schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:20:
Kun je dit eigenlijk ook op een ESP zetten met LAN verbinding?
Het 2e device dient altijd aangesloten te worden volgens mij op de proxy?
Anders blijft bij voorbeeld de datum op 0 staan en nog wat andere uitlezingen op NA
Ik kan wel de WP schakelen naar aan of uit.
Met het 2e device aangesloten is wel alles beschikbaar.
![]() | ![]() |
Ok, dank je. Wifi signaal is continue 96% / 53 dB. Andere Atom geeft geen verschil, Ecodan uit en weer aan ook niet. Gisteravond nog 2x een re-boot, daarna 19 uur zonder problemen en een uur geleden weer een re-boot. Gebruik niet de HA api maar heb mqtt server toegevoegd (topics gaan naar Domoticz en InfluxDb).Heb ook soms op meerdere devices de webpage open staan. Heb ergens gelezen dat de webserver een behoorlijke load kam geven op een ESP Device. Als de ESP dus niet re-boot als de Webserver geen requests krijgt dan is dat misschien ook wel aanwijzing voor een mogelijke oorzaak.xoror schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:23:
Wanneer je de ecodan uit en aanzet, zal server control uit worden gezet. ik lees dat (nog) niet terug omdat je normaal niet de ecodan power cycled.
reboots zijn verder vrijwel altijd te wijten aan slecht wifi signaal. Bij een reboot schakel ik terug naar svc uit. (wil niet dat het systeem in svc mode blijft, je kan het op geen andere manier uitzetten dan via de esp namelijk)
Wanneer je power cycled moet je de svc switch in HA even uitzetten en weer aan zetten. Dit moet je ws ook doen nadat je atom is herstart. Maar monitor je wifi noise, ws ligt het daar aan. Zoek even in dit topic voor meer info over slechte wifi signaal.
Onder api: saat reboot_timeout 0s. Daarmee is volgens mij de genoemde re-boot disabled.AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:47:
@nicowinde
De api heb je wel uit staan dan?
ZIe de warning https://esphome.io/components/mqtt.html
Tenminste zo heb ik het gelezen en op 16 mei heeft xoror naar het probleem gekeken. Ik neem aan dat toen de regel reboot_timeout 0s is toegevoegd. Daarnaast komt de re-boot niet elke 15 minuten.
De warning staat er niet voor niks lijkt me.
De reboot_timeout van 0s zoals ik het begrijp, is om te voorkomen dat hij "standaard" elke 15 minuten reboot als er geen home assistant gevonden kan worden
https://esphome.io/components/api.html
Kan je hem niet gewoon ff uitcommenten met een # ?
Aha. Ik moet nog aan de slag met het bordje dat ik via @AUijtdehaag in huis heb. Maar ik lees nu dit.xoror schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:23:
Wanneer je de ecodan uit en aanzet, zal server control uit worden gezet. ik lees dat (nog) niet terug omdat je normaal niet de ecodan power cycled.
De WiFi op mijn zolder is niet heel stabiel. Ik merk soms dat de Melcloud even de verbinding kwijt is. Nu heb ik wel een plan om dmv een mesh netwerk het bereik door het hele huis te verbeteren.
Kan ik dat beter eerst doen? Mijn plan was om eerst de Atom in te pluggen met daar aan de Melcloud. Zodoende kan ik nog steeds met Melcloud doen wat ik nu doe en kan ik ondertussen met de Atom in HA aan de slag om dat aan de praat te krijgen.
Vraag is dus of het kwaad kan om met een niet heel stabiele wifi dit al direct in te pluggen...
[ Voor 48% gewijzigd door Miezie op 05-11-2024 23:17 ]
API weghalen als je het niet gebruikt. Verder is mqtt exp icm esp-idf, maar je zou het oude framework kunnen proberen. @Plenkske welke config gebruik jij nu uiteindelijk?AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:47:
@nicowinde
De api heb je wel uit staan dan?
ZIe de warning https://esphome.io/components/mqtt.html
je zou ook debug yaml kunnen uncommenten, dan geeft hij laatste reboot reason terug.
api uitgecommentarieerd, geen verschil. Reboot na ca. 3 uur en afgelopen nacht ook nog een keer.AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:09:
@nicowinde
De warning staat er niet voor niks lijkt me.
De reboot_timeout van 0s zoals ik het begrijp, is om te voorkomen dat hij "standaard" elke 15 minuten reboot als er geen home assistant gevonden kan worden
https://esphome.io/components/api.html
Kan je hem niet gewoon ff uitcommenten met een # ?
Zal de aanwijzing van xorror (debug yaml uncommenten) uitvoeren, misschien worden we dan iets wijzer.
Reset reden is Software Reset CPU. In debug mode krijg je ook de heap grootte en loop time gemeldt.xoror schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:43:
[...]
API weghalen als je het niet gebruikt. Verder is mqtt exp icm esp-idf, maar je zou het oude framework kunnen proberen. @Plenkske welke config gebruik jij nu uiteindelijk?
je zou ook debug yaml kunnen uncommenten, dan geeft hij laatste reboot reason terug.
Enkele seconden voor de reset kun je zien dat de heap grootte opeens 1kB kleiner wordt, maar op een
grootte van 195kB is dat marginaal. Maarin de 5 uur dat de ESP liep bleef het continue 196k en vlak voor de reset opeens een dip.
Maar ga nu eens zonder proxy draaien, heb gisteren en vanmorgen bericht op MelCloud gehad dat men problemen heeft en dat de technici bezig zijn met een oplossing (MelCloud is traag en ze moeten iets doen met mqtt). Normaal zou ik er vanuit gaan dat de proxy alleen een doorgeef luik is, maar toch ga ik nu eens zonder proxy draaien en kijken wat er dan gebeurd.
maar ik gok nog op wifi issues hoor. is het mogelijk dat je meerdere AP's heb en dat hij naar de verkeerde gaat?
hoe is wifi vlak voor reboot?
Kersverse gebruiker hierAUijtdehaag schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:08:
@xoror
Het 2e device dient altijd aangesloten te worden volgens mij op de proxy?
Anders blijft bij voorbeeld de datum op 0 staan en nog wat andere uitlezingen op NA
Ik kan wel de WP schakelen naar aan of uit.
Met het 2e device aangesloten is wel alles beschikbaar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik denk dat ik letterlijk dit gedaan heb.
Tierelier
Wifi is 96% / -53 dB vlak voor re-boot. Maar sinds gisteravond opnieuw opgestart zonder proxy en dus zonder Melcloud verbinding nog geen re-boot weer gehad. Dus nu bijna 22 uur zonder re-boot, dat heb ik de laatste week niet gehad.xoror schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:57:
wanneer ik weer wat tijd heb zal ik het slimmer maken en bij inactiviteit van de slave zal de master het na een tijdje overnemen. voor nu moet je de proxy setting comment en in de yaml om zonder proxy te draaien.
maar ik gok nog op wifi issues hoor. is het mogelijk dat je meerdere AP's heb en dat hij naar de verkeerde gaat?
hoe is wifi vlak voor reboot?
Kan ook nog mqtt zijn icm esp-idf (staat een disclaimer op esphome dat het experimentieel is icm esp-idf ). Je zou het kunnen testen met Arduino framework
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 07-11-2024 16:11 ]
Ik wil ook graag mijn warmtepomp uitlezen, heb een AtomS3 gekocht en probeer hem nu met esphome te flashen. Echter loop ik tegen de volgende error aan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| Reading CMake configuration... -- The C compiler identification is GNU 8.4.0 -- The CXX compiler identification is GNU 8.4.0 -- The ASM compiler identification is GNU -- Found assembler: /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/xtensa-esp32s3-elf-gcc -- Check for working C compiler: /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/xtensa-esp32s3-elf-gcc -- Check for working C compiler: /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/xtensa-esp32s3-elf-gcc -- broken -- Configuring incomplete, errors occurred! See also "/data/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/CMakeFiles/CMakeOutput.log". See also "/data/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/CMakeFiles/CMakeError.log". fatal: not a git repository (or any parent up to mount point /) Stopping at filesystem boundary (GIT_DISCOVERY_ACROSS_FILESYSTEM not set). CMake Error at /data/cache/platformio/packages/tool-cmake/share/cmake-3.16/Modules/CMakeTestCCompiler.cmake:60 (message): The C compiler "/data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/xtensa-esp32s3-elf-gcc" is not able to compile a simple test program. It fails with the following output: Change Dir: /data/build/ecodan-heatpump/.pioenvs/ecodan-heatpump/CMakeFiles/CMakeTmp Run Build Command(s):/data/cache/platformio/packages/tool-ninja/ninja cmTC_9e69a && [1/2] Building C object CMakeFiles/cmTC_9e69a.dir/testCCompiler.c.obj [2/2] Linking C executable cmTC_9e69a FAILED: cmTC_9e69a : && /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/xtensa-esp32s3-elf-gcc -mlongcalls CMakeFiles/cmTC_9e69a.dir/testCCompiler.c.obj -o cmTC_9e69a && : /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32s3-elf/8.4.0/../../../../xtensa-esp32s3-elf/bin/ld: /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../libexec/gcc/xtensa-esp32s3-elf/8.4.0/liblto_plugin.so: error loading plugin: /data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../libexec/gcc/xtensa-esp32s3-elf/8.4.0/liblto_plugin.so: cannot open shared object file: No such file or directory collect2: error: ld returned 1 exit status ninja: build stopped: subcommand failed. CMake will not be able to correctly generate this project. Call Stack (most recent call first): /data/cache/platformio/packages/framework-espidf/tools/cmake/project.cmake:381 (__project) CMakeLists.txt:3 (project) |
Ik heb nog niet zoveel ervaring met Esphome, dus misschien doe ik iets basaals fout.
Ik heb de standaard ecodan-esphome.yaml in de esphome map gezet en probeer die te flashen (vanuit homeassistant) maar helaas zonder resultaat.
Edit:
Ik heb de esp nu geflashed via de esphome cmdline voor windows en dit werkt wel. Zal nog eens kijken naar mijn homeassistent setup.
Alvast bedankt
Sinds de update van deze week geeft HA aan (logboek/geschiedenis) dat Ecodan heatpump Booster heater en Ecodan heatpump Immersion heater uitgezet zijn.
Gecontroleerd op de unit zelf, daar staan ze gewoon aan.
Hij geeft alleen aan als het daadwerkelijk aan staat (dus als de heater echt bezig is). Dus bijv aan het einde van de legionella zie je dat de booster aangaat.snapo6 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:55:
@xoror kun je iets zeggen omtrent volgende.
Sinds de update van deze week geeft HA aan (logboek/geschiedenis) dat Ecodan heatpump Booster heater en Ecodan heatpump Immersion heater uitgezet zijn.
Gecontroleerd op de unit zelf, daar staan ze gewoon aan.
dit is altijd al zo geweest
Bij SWW/Legionella horen beide heaters aan te springen maar vlgs het HA overzicht springen deze niet aan.
Dit impliceert dus een fout in de aansluiting.
Waar baseer je dat op? Dat die beiden aan horen te springen?snapo6 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
Bedankt.
Bij SWW/Legionella horen beide heaters aan te springen maar vlgs het HA overzicht springen deze niet aan.
Dit impliceert dus een fout in de aansluiting.
[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 09-11-2024 20:32 ]
Bij r410 modellen gaat de booster na 55-56c aan. (na behalen regulier setpoint dhw neemt de booster het over bij mij)
Op je ftc display zie je wel een icon als de booster aan staat. Die zou overeen moeten komen met wat de esp terug geeft.
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 09-11-2024 21:49 ]
Installateur heeft het zo aangesloten dat beide aanspringen.Miezie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:32:
[...]
Waar baseer je dat op? Dat die beiden aan horen te springen?
In HA moet je dan kunnen achterhalen dat booster aangegaan is. Dat is nu in mijn geval helemaal blank.xoror schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:46:
Bij mij heb ik geen immersion heater aangesloten. Alleen de booster gaat aan.
Bij r410 modellen gaat de booster na 55-56c aan. (na behalen regulier setpoint dhw neemt de booster het over bij mij)
Op je ftc display zie je wel een icon als de booster aan staat. Die zou overeen moeten komen met wat de esp terug geeft.
In het menu staan Booster en Immersion op On.AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:10:
@snapo6
Staan die wel aan in je FTC7 menu?
(in mijn FTC5, extra instellingen, elektrische weerstand (SWW))
Voor morgenavond een legionella run geprogrammeerd voor een close monitoring.
Los van het uitlezen van data, fysieke controle want op het dompelelement gaat een lampje branden als het aanstaat.
Kom er spoedig op terug.xoror schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:51:
heb je iets van een procon om te kijken wat hij report? booster element werkt, dat gebruik ik wekelijks. immersion heater heb ik ook reports van users dat het werkt. dus apart dat het bij jou niet werkt
Nogmaals de werking afgestemd met de installateur en er was babylonische spraakverwaring.xoror schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:51:
heb je iets van een procon om te kijken wat hij report? booster element werkt, dat gebruik ik wekelijks. immersion heater heb ik ook reports van users dat het werkt. dus apart dat het bij jou niet werkt
SWW = water wordt opgewarmd via de compressor
Legionella = water wordt opgewarmd via de compressor tot de setpoint, daarna nemen booster en immersion element het over
Gisteren legionella run gedraaid, na de setpoint is de booster element ingeschakeld en dat werd ook keurig weergegeven in HA en bliksemschicht teken in het display van de binnenunit.
Helaas geen inschakeling van immersion element, lampje van element ging niet branden dus er zit ergens iets niet goed.
Ben in contact met de installateur voor een oplossing.
Ik zet in op een externe boilerxoror schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:44:
Even gekscherend de vraag: waarom heb je immersion element en gebruik je niet gewoon booster element?
Extra snel legionella run afmaken en heb een externe boiler.xoror schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:44:
Even gekscherend de vraag: waarom heb je immersion element en gebruik je niet gewoon booster element?
[ Voor 4% gewijzigd door snapo6 op 14-11-2024 12:40 ]
De installateur is een bekende van hier met verstand van zaken, laat het even aan hem over.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:31:
@snapo6 Wellicht beter hier even een bericht plaatsen, wie weet heeft iemand een idee hoe die wel aangestuurd moet worden.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Wellicht dat een relais niet goed werkt.
Nog wel een vraag:
Ik zag afgelopen week een topic op het Ecodan forum over hoe je zelf kunt checken of er een koudemiddel tekort is. Hier wordt aangeraden om naar de volgende items te kijken:
001 - amperage
004 - discharge temperature
005 - liquid pipe 1 temp th3
009 - Tbuiten
012 - Discharge superheat
016 - frequentie
505 - refrigerant temp th2
506 - return temperature thw2
511 - flow water temp thw1
540 - flow
Deze zijn echter niet allemaal uit te lezen via het esp-bordje. Kan dat überhaupt niet? Of komt dat wellicht nog een keer?
Ik heb de Procon handleiding bekeken en daar staat niet alles in inderdaad. Jammer maar helaas.xoror schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:46:
niet alles is helaas uitleesbaar. Zie procon documentatie. Soms vinden we wel wat undocumented, maar dat is maar een klein deel
Ik ben geen firmware expert, maar het afscannen van de modbus op alle aanwezige registers is niet mogelijk/eenvoudig te realiseren?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/NRZnCZAhG9edQPVJOwlIonYz.webp?f=user_large)
THW5B = DHW Current Temp
THW5A = DHW Secondary Temp
Ja toch?
Tierelier
Op het scherm van het bedienpaneel wordt alleen de "current temp" weergegeven. Tenminste bij mijn FTC6 wel.
Het perfecte antwoord. Dankje!Plenkske schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:13:
@jorisdekloris ja dat klopt, ik heb hetzelfde. De "current temp" zakt sneller in temp, want positie is lager in het vat. Vaak zie je dus in de data dat de current temp lager is, tenzij er net een run is gewest.
Op het scherm van het bedienpaneel wordt alleen de "current temp" weergegeven. Tenminste bij mijn FTC6 wel.
Tierelier
Ook @xoror bedankt voor de ontwikkeling hiervan.
Ik had nog geen ervaring met ESPs (ik ben er pas achter dat ze overal inzitten).
Ik heb de ESPs geprogrammeerd met de ESPHome add-on in Home Assistant.
Ik kreeg de eerste ESP niet helemaal werkend en met de voorgeschreven settings kreeg ik deze meldingen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 15:42:37 [E] [ecodan.component:032] Dropping serial data; header magic mismatch 15:42:37 [E] [ecodan.component:032] Dropping serial data; header magic mismatch 15:42:37 [D] [sensor:094] 'Esp Uptime': Sending state 630.10498 s with 0 decimals of accuracy 15:42:37 [D] [text_sensor:064] 'Status Bedrijf': Sending state 'SWW' 15:42:37 [E] [ecodan.component:032] Dropping serial data; header magic mismatch |
Er kwamen geen waardes binnen in Home Assistant.
Ook op de Melcloud en de Procon geen data.
Daarna met een aangepaste code van @AUijtdehaag waarbij het proxy gedeelte word uitgeschakeld werkte het en kwam de data in Home Assistant binnen. Helaas natuurlijk geen data naar Melcloud of de Procon.
Dit is nu bevestigd met 2x esp en op 2x wp type: PUHZ-W50VHA en EHPT20X-VM2C monobloc FTC5 warmtepomp.
Misschien dat dit nog met een kleine aanpassing werkend gemaakt kan worden.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Hij report wel sww zo te zien, dus ik snap niet helemaal waarom hij niet wil.
Misschien werkt een ftc5 wat anders (en wil die misschien niet op 9600 baud). mijn tester heeft een ftc6
ik geloof alleen dat @AUijtdehaag een ftc5 heeft en daar werkte het wel iig met de procon.
[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 20-11-2024 11:40 ]
@mgroen81 heeft een cylinder binnenunit en ik een gewone binnenunit.
Ook heb ik mijn FTC5 printplaat eens vernieuwd, dus is niet helemaal hetzelfde meer als origineel.
Maar met procon werkt het in ieder geval hier.
Ik kan modbus EN via de Atom uitlezen in proxy mode.
Via beide webservers (RS485 Atom s3 en Proxy Atom s3) heb ik data.
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2024 12:26 ]
Modbus RTU (switch 7 on)
RS-485 Node address is 1 (alleen switch 1 on)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| INFO ESPHome 2024.10.3 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-39cdcc.yaml... INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/@main INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp.git@main WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models INFO Starting log output from 192.168.178.190 using esphome API WARNING Can't connect to ESPHome API for ecodan-heatpump @ 192.168.178.190: Error connecting to [AddrInfo(family=<AddressFamily.AF_INET: 2>, type=<SocketKind.SOCK_STREAM: 1>, proto=6, sockaddr=IPv4Sockaddr(address='192.168.178.190', port=6053))]: [Errno 113] Connect call failed ('192.168.178.190', 6053) (SocketAPIError) INFO Trying to connect to ecodan-heatpump @ 192.168.178.190 in the background INFO Successfully connected to ecodan-heatpump @ 192.168.178.190 in 0.249s INFO Successful handshake with ecodan-heatpump @ 192.168.178.190 in 0.032s [12:16:00][I][app:100]: ESPHome version 2024.10.3 compiled on Nov 19 2024, 15:07:10 [12:16:00][C][wifi:600]: WiFi: [12:16:00][C][wifi:428]: Local MAC: --- [12:16:00][C][wifi:433]: SSID: '---'[redacted] [12:16:00][C][wifi:436]: IP Address: 192.168.178.190 [12:16:00][C][wifi:440]: BSSID: ---[redacted] [12:16:00][C][wifi:441]: Hostname: 'ecodan-heatpump' [12:16:00][C][wifi:443]: Signal strength: -87 dB ▂▄▆█ [12:16:00][C][wifi:447]: Channel: 11 [12:16:00][C][wifi:448]: Subnet: 255.255.255.0 [12:16:00][C][wifi:449]: Gateway: 192.168.178.1 [12:16:00][C][wifi:450]: DNS1: 192.168.178.69 [12:16:00][C][wifi:451]: DNS2: 0.0.0.0 [12:16:00][C][logger:185]: Logger: [12:16:00][C][logger:186]: Level: DEBUG [12:16:00][C][logger:188]: Log Baud Rate: 0 [12:16:00][C][version.text_sensor:021]: Version Text Sensor 'Esp Versie' [12:16:00][C][version.text_sensor:021]: Icon: 'mdi:new-box' [12:16:00][C][internal_temperature:076]: Internal Temperature Sensor 'Esp Interne temperatuur' [12:16:00][C][internal_temperature:076]: Device Class: 'temperature' [12:16:00][C][internal_temperature:076]: State Class: 'measurement' [12:16:00][C][internal_temperature:076]: Unit of Measurement: '°C' [12:16:00][C][internal_temperature:076]: Accuracy Decimals: 1 [12:16:00][C][copy.sensor:015]: Copy Sensor 'WiFi Signaal %' [12:16:00][C][copy.sensor:015]: State Class: 'measurement' [12:16:00][C][copy.sensor:015]: Unit of Measurement: ' %' [12:16:00][C][copy.sensor:015]: Accuracy Decimals: 0 [12:16:00][C][copy.sensor:015]: Icon: 'mdi:wifi' [12:16:00][C][restart.button:017]: Restart Button 'Esp herstart' [12:16:00][C][restart.button:017]: Icon: 'mdi:restart' [12:16:00][C][captive_portal:089]: Captive Portal: [12:16:00][C][web_server:153]: Web Server: [12:16:00][C][web_server:154]: Address: ecodan-heatpump.local:80 [12:16:00][C][mdns:116]: mDNS: [12:16:00][C][mdns:117]: Hostname: ecodan-heatpump [12:16:00][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates: [12:16:00][C][esphome.ota:074]: Address: ecodan-heatpump.local:3232 [12:16:00][C][wifi_signal.sensor:010]: WiFi Signal 'WiFi Signaal dB' [12:16:18][D][sensor:094]: 'Esp Uptime': Sending state 5.50600 s with 0 decimals of accuracy [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal dB': Sending state -91.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal %': Sending state 18.00000 % with 0 decimals of accuracy [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][D][sensor:094]: 'Esp Uptime': Sending state 10.50500 s with 0 decimals of accuracy [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal dB': Sending state -87.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal %': Sending state 26.00000 % with 0 decimals of accuracy [12:16:18][D][api:103]: Accepted 192.168.178.69 [12:16:18][D][api.connection:1446]: Home Assistant 2024.11.2 (192.168.178.69): Connected successfully [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal dB': Sending state -86.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [12:16:18][D][sensor:094]: 'WiFi Signaal %': Sending state 28.00000 % with 0 decimals of accuracy [12:16:19][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:20][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:21][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:21][E][ecodan.component:032]: Dropping serial data; header magic mismatch [12:16:22][D][sensor:094]: 'Esp Uptime': Sending state 25.50500 s with 0 decimals of accuracy |
[ Voor 93% gewijzigd door mgroen81 op 20-11-2024 12:20 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
:strip_exif()/f/image/QdhiLAkScAHbRhb8otfTsrEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook 9600 en adres 1
https://github.com/fonske...-m5stack-atoms3-lite.yaml
Soms duurt het hier even na alles opnieuw aansluiten en spanning op de ME binnenunit, voordat alle data er in komt.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2024 12:45 ]
ik zal van het weekend wat extra logging toevoegen om te kijken wat hij dan wel ziet. dan moet je even een andere branch draaien.
[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 20-11-2024 14:22 ]
Zou het nog de kabellengte kunnen zijn?
ik heb een branch gemaakt met iets meer logging en fallback als de melcloud het niet doet.
https://github.com/gekkek.../tree/proxy_with_fallback
Hij valt dan terug op de esp, maar hopelijk zie ik nu wat meer om te bepalen wat er niet werkt.
Kan je je main yaml het volgende veranderen en testen?
1
2
| external_components: - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main |
naar
1
2
| external_components: - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@proxy_with_fallback |
en kijken hoe het gaat ? Graag logs, hij geeft nu ook aan wat hij ziet, als het 00 is, dan is er toch iets met je bekabeling/connectors oid.
Oproep:
Is er iemand hier die een ongebruikte melcloud wifi adapter heeft die ik evt kan lenen om het probleem van onder andere @mgroen81 te bekijken? Verder wilde ik de timing nog goed krijgen voor 2400 baud.
Dankzij @Blackraven voorzien en kan ik hopelijk alles naspelen
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 25-11-2024 13:04 ]
no worries, ik heb nog een paar lijntjes uitstaan, misschien dat die het nog kunnen testen (maar het probleem is dat die nooit issues hadden)mgroen81 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:36:
@xoror Helaas ben ik niet thuis. Ik had graag de code willen testen en/of de Melcloud adapter naar je gestuurd...
Dat kan ik voor elkaar krijgen als ik de baud 'fout' configureer.
Dus mijn aanname nu is dat jouw melcloud wifi adapter geen 9600 baud aankan/pakt. Misschien oudere versie/software.
Ik heb de code nu ook slimmer gemaakt, hij gaat vanzelf baud swappen na x keer geen sync te krijgen. (alleen nu in de experimentele branch).
dat zie je dit terug in de logs (GPIO nummers ignoren, dit is op een heishamon board)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [18:12:36][E][ecodan.component:033]: Dropping serial data '00', header magic mismatch [18:12:36][E][ecodan.component:103]: Could not get sync byte, swapping baud from '9600' to '2400' for slave... [18:12:36][C][uart.idf:153]: UART 1 was reloaded. [18:12:36][C][uart.idf:159]: UART Bus 1: [18:12:36][C][uart.idf:160]: TX Pin: GPIO8 [18:12:36][C][uart.idf:161]: RX Pin: GPIO9 [18:12:36][C][uart.idf:163]: RX Buffer Size: 256 [18:12:36][C][uart.idf:165]: Baud Rate: 2400 baud [18:12:36][C][uart.idf:166]: Data Bits: 8 [18:12:36][C][uart.idf:167]: Parity: EVEN [18:12:36][C][uart.idf:168]: Stop bits: 1 |
(graag testen wanneer je weer in de gelegenheid bent, en laten weten of het nu opgelost is)
[ Voor 61% gewijzigd door xoror op 24-11-2024 18:36 ]
System on/off?
[ Voor 11% gewijzigd door snapo6 op 26-11-2024 09:28 ]
snelste = force sww, maar dan ignored hij eco modussnapo6 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:25:
Wat is de snelste/beste manier om SWW handmatig op te starten in HA?
beste (behoud van eco mode) = 3 mogelijkheden
1) setpoint van je dwh even omhoog zodat hij boven je max drop komt, en daarna terug zetten. (temp drop is niet instelbaar via cn105, dus daarom op deze manier)
2) zet server control altijd aan, en prohibit dhw aan. zet max temp drop zo laag dat wanneer je de prohibit eraf haalt hij altijd een sww start. Enable/disable dan dwh wanneer je het wil
3) power off/on. Dit triggert ook een sww run. (ik weet niet of vacation mode het ook doet, maar zou je even kunnen proberen)
De "standaard" Mitsu WAR kan alleen met hele graden werken en ik zou graag op halve graden willen werken.
Dus dat de werking op "Verwarmen flow" staat (Vaste TA) maar dat die Ta wordt bepaalt door een stooklijn.
Ik zou dus graag willen dat t/m +3 de Ta 28,5 graad is (dit heb ik proefondervindelijk nodig, lager dan gaat mijn WP in bepaalde situaties pendelen). bij bij 0 graden Ta 30
Dus
Boven 3 = 28,5
+3 = 28,5
+2 = 29
+1 = 29,5
0 = 30
Onder 0 = 30
Ja dit is vrij eenvoudig te doen in HA denk ik. Als ik van de week wat tijd heb zal ik kijken of ik een voorbeeldje van kan makenGrolsch schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:46:
Is het een idee dat er een WAR regelig ingebouwd kan worden?
De "standaard" Mitsu WAR kan alleen met hele graden werken en ik zou graag op halve graden willen werken.
Dus dat de werking op "Verwarmen flow" staat (Vaste TA) maar dat die Ta wordt bepaalt door een stooklijn.
Ik zou dus graag willen dat t/m +3 de Ta 28,5 graad is (dit heb ik proefondervindelijk nodig, lager dan gaat mijn WP in bepaalde situaties pendelen). bij bij 0 graden Ta 30
Dus
Boven 3 = 28,5
+3 = 28,5
+2 = 29
+1 = 29,5
0 = 30
Onder 0 = 30
Misschien werkt het volgende:Grolsch schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:46:
Dus
Boven 3 = 28,5
+3 = 28,5
+2 = 29
+1 = 29,5
0 = 30
Onder 0 = 30
De Mitsu gaat met een ingestelde temp van 19,5 graden en de niet-instelbare hysterese van 1,0 graden starten met verwarmen bij 19,5 graden (of 19,4) en stopt bij 20,5 graden.
Wat nou als je de ingestelde temp simpelweg 0,5 graad omhoog zet naar 20,0. Na een uur weer terug naar 19,5. Dan start ie bij 20,0 en stopt bij 20,5. En heb jij je hysterese van 0,5 graad.
Edit: laat maar ik begreep het verkeerd. Je bedoelt niet de hysterese.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-11-2024 10:34 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Is vrij simpel te doen denk ik, alleen de procedure wel even uitschakelen als defrost bezig is. Omdat dan de buitentemp sensor van de WP niet meer accuraat is
Op de standaard thermostaat van Mitsubishi zit ook een knop om SWW te triggeren. En in de MELCloud app is dit nou net een van de zaken die makkelijk te doen is. Misschien toch ook een MELCloud adapter eraan houden?xoror schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:30:
[...]
snelste = force sww, maar dan ignored hij eco modus
beste (behoud van eco mode) = 3 mogelijkheden
1) setpoint van je dwh even omhoog zodat hij boven je max drop komt, en daarna terug zetten. (temp drop is niet instelbaar via cn105, dus daarom op deze manier)
2) zet server control altijd aan, en prohibit dhw aan. zet max temp drop zo laag dat wanneer je de prohibit eraf haalt hij altijd een sww start. Enable/disable dan dwh wanneer je het wil
3) power off/on. Dit triggert ook een sww run. (ik weet niet of vacation mode het ook doet, maar zou je even kunnen proberen)
Allebei handmatig...
Ja voorbeeldje in HA. op Tb change reageren en Ta instellen (en defrost status weten we idd)Plenkske schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:16:
Staat in principe los van de esphome software toch (het gedeelte wat op de esp staat) ? Dat is iets wat je in HA of Domoticz zelf kan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 26-11-2024 11:09 ]
die doet optie 1, hoef je geen adapter voor bij te houdenbilgy_no1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:39:
[...]
Op de standaard thermostaat van Mitsubishi zit ook een knop om SWW te triggeren. En in de MELCloud app is dit nou net een van de zaken die makkelijk te doen is. Misschien toch ook een MELCloud adapter eraan houden?
Allebei handmatig...
Die doen toch ook gewoon 'Force DHW'? Dit is bij de ESP precies hetzelfde.bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:39:
[...]
Op de standaard thermostaat van Mitsubishi zit ook een knop om SWW te triggeren. En in de MELCloud app is dit nou net een van de zaken die makkelijk te doen is. Misschien toch ook een MELCloud adapter eraan houden?
Allebei handmatig...
'k Ben benieuwd en houd me aanbevolen om te testen!xoror schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:51:
[...]
Ja dit is vrij eenvoudig te doen in HA denk ik. Als ik van de week wat tijd heb zal ik kijken of ik een voorbeeldje van kan maken
Zelf wil ik ook nog iets gaan bouwen op de (voor mij) irritante eigenschap dat de WP heel erg laat is met het terugmoduleren. Deels is dit ook een gevolg van het feit dat ik mijn WP iets te ruim heb gedimensioneerd. Zeker in voor- en najaar loop ik er tegenaan dat de WP als 'ie start (en dus ook na een defrost of na een DHW-run) een tijd op 36Hz gaat draaien, ook als Ta al lang en breed is gehaald. Gevolg is dat de WP bij een overschrijding van Ta met 1,5gr, even stopt en daarna weer start tot 'ie weer tegen de 1,5gr overschrijding aanloopt.
Wat ik wil doen, is een regeling in HA/NodeRed maken, die ervoor zorgt dat Ta iets opgehoogd wordt bij bereiken van Ta+1,5, en dat 'ie hem (stapsgewijs) weer verlaagd naar de waarde volgens een stooklijn.
Je kan de setpoints gewoon in automations triggeren bij een value change van X minuten van de buitentemperatuur (dus als het stabiel een uur gemiddeld 3 graden is, aanpassen) of wat je ook maar verzint.... Maar kan dit ook niet in de configuratie van de stooklijn dat je 28,5 minimaal doet... 30 tops.... en dat je de het lijntje door de FTC zelf laat tekenen? Ik dacht dat ik die optie gezien had ergens....Grolsch schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:46:
Dus
Boven 3 = 28,5
+3 = 28,5
+2 = 29
+1 = 29,5
0 = 30
Onder 0 = 30
- Automatische fallback naar de ESP wanneer de melcloud 2 mins niets doet (je kan dus de melcloud runtime disconnecten en weer later connecten)
- Automatische baud switch (2400 <-> 9600)
- 2400 baud timing zou nu ook goed moeten werken
@mgroen81 Je kan gewoon de main installeren en uitproberen, hopelijk is jouw probleem ook opgelost
@nicowinde Probeer de laatste main eens en kijken of de reboots icm mqtt weg zijn ?
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 26-11-2024 18:20 ]
De laatste 2 weken had ik geen re-boot meer nadat ik de proxy en de Wifi adapter eraf had
gehaald. Het was dus geen mqtt probleem.
Nu loopt Proxy + Wifi Adapter + MQTT (zonder HA api) met de nieuwe main zo'n 18 uur
zonder re-boot. ZIet er goed uit, dank voor alle moeite en tijd die je erin stopt.