Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Hoe krijg je de energie monitoring per uur voorelkaar?The Source schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:53:
ik heb eindelijk mijn energie meters aan de gang, en dan moet je nog wat dagen wachten voordat je data hebt![]()
Gisteren verbruikte mijn warmtepomp 10Khw waar ik een beetje verbaasd over was. Veruit de grootste verbruiker in huis. Nu wist ik dat een warmtepomp veel energie ging verbruiken, maar het is nog niet eens koud![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie nu dat mijn vloerverwarming om 7.41 u aangaat, echter is er pas om 9h gratis stroom van de zonnepanelen. De warmtepomp man heeft een paar dagen geleden ingesteld dat overdag vanaf 7.30h de target temp 21 graden is en in de nacht 20 graden.
Ik moet het automatiseren via HA nog uitzoeken (nu heb ik alles in Homey, behalve de Ecodan). Maar wat zou de meeste efficiente (en goedkoopste met behoud van comfort) strategy zijn voor de vloerverwarming?
- Een vast temperatuur en niet naar verwarm momenten kijken?
- Proberen zoveel mogelijk van het bijstoken na 9h te doen zodat er kans op zonne-energie is? Echter zit je dan wellicht in de ochtend wat kouder? Misschien in de middag graagje hoger stoken (22) zodat dit in de nacht niet zoveel zakt?
- Iets anders?
Dus heeft iemand een soortgelijk probleem opgelost? Dus zoveel mogelijk bij zonne energie of goedkope stroom verwarmen?
Ik heb een 2 zigbee meters in de meterkast.Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:27:
[...]
Hoe krijg je de energie monitoring per uur voorelkaar?
Die lees ik uit via Home Assistent.
Een fase:
/f/image/gHibRedA5lGRFAm4u7acWrdZ.png?f=fotoalbum_large)
drie fase:
:strip_exif()/f/image/NsCGkR7nqK4Aft8skgy6z3CH.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Lol, daar kan geen 3-fase WTP op worden aangesloten!Blackraven schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:21:
@Jay-v bijv. https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/ i.c.m. Zigbee en HA
@The Source thanks, welke 3 fase zigbee module is dat? Ik heb weinig plek op mijn din-rail dus dit lijk een mooie oplossing. Edit ik zie het al, spm02 wordt onder verschillende merken verkocht. Ik ga eens opzoek.
[ Voor 10% gewijzigd door Jay-v op 27-11-2024 14:42 ]
https://nl.aliexpress.com...s9NL&gatewayAdapt=glo2nldJay-v schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:40:
[...]
Lol, daar kan geen 3-fase WTP op worden aangesloten!
@The Source thanks, welke 3 fase zigbee module is dat? Ik heb weinig plek op mijn din-rail dus dit lijk een mooie oplossing. Edit ik zie het al, spm02 wordt onder verschillende merken verkocht. Ik ga eens opzoek.
Ik had er 50 voor betaald.
Overigens vertelde iemand mij dat dit in NL niet toegestaan is in de meterkast... of niet op deze manier omdat ik ze er zelf tussen had gezet.
@The Source Ik heb zelf m'n vraagtekens bij de manier waarop je het voltage nu aftakt, dus ik vermoed dat daarop gedoeld wordt.
Je hebt nu meerdere en verschillende diameters draad in je automaat onder dezelfde klem. Daar zou ik aftakblokjes voor gebruiken.
@Jay-v Uiteraard was de link bedoeld voor de andere losse apparaten die inzichtelijk waren in HA.
Als je gewoon de boel netjes wilt doen koop je zo iets als dit:The Source schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:44:
[...]
https://nl.aliexpress.com...s9NL&gatewayAdapt=glo2nld
Ik had er 50 voor betaald.
Overigens vertelde iemand mij dat dit in NL niet toegestaan is in de meterkast... of niet op deze manier omdat ik ze er zelf tussen had gezet.
https://www.sandervunderi...le=40940b6964003331393499
Hier zijn ook 1-fase varianten van. (Deze meters kan je doorlussen aan elkaar via modbus) en van hier via esphome naar home assistant.
Er zijn ook ABB meters met modbus mocht je waarde hechten aan het merkje.
Hier hangen ook gewoon heel netjes 3 modbus mid gekeurde meters in de meterkast aan elkaar via 1 esphome device naar home assistant.
/f/image/lu4VPp0g8PMBRuOEeFjspZ1h.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 30-11-2024 11:43 ]
Vraagje; is naast het aantal uren dat de warmtepomp heeft gedraaid het ook mogelijk om het aantal start/stops van de WP uit te lezen?
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
je hebt wel de operating hours kunnen uitlezen.xoror schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:56:
Dat is voor zover ik weet alleen mogelijk via de FTC controller via de codes. Die data lijkt niet beschikbaar over de cn105
Lijkt me dat het aantal start/stops toch ook ergens mogelijk is?
Normaliter heb je dezelfde uitleesmogelijkheden als met een procon
https://library.mitsubish...egister_Tables.pdf#page-1
En wat "extra" die zelf gevonden zijn volgens mij.
Het aantal keer dat de frequentie naar 0 gaat is natuurlijk wel te programmeren in esphome met een global variabele die onthouden wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2024 09:22 ]
maar even serieus, lees even topic na, alleen data die beschikbaar is via procon modbus registers zijn te achterhalen, de rest is een bonus. Runtime is via procon beschikbaar start/stops niet.
@AUijtdehaag Dan heb je alleen start/stops vanaf nu. Daar moet je nog je huidige teller uit de FTC bij optellen. Maar in HA kan je die overgang vrij eenvoudig tellen (al eerder besproken in topic)
[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 07-12-2024 09:38 ]
Even een "action" (voorheen service genaamd) erin programmeren, waarbij je zelf de teller kan instellen naar beginstand via home assistant.
Ideeen genoeg maar ook andere dingen te doen ;-)
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2024 09:31 ]
Zorgen dat de code in esphome komt en dan zelf even flashen.
https://github.com/fonske...ting.md#flash-it-yourself
Edit: en laat even weten of het gelukt is ter controle van de tekst
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2024 14:04 ]
Er is dan geen reden om de proxy te gebruiken hoor omdat je al een tijdje zonder melcoud draait heb je blijkbaar geen afhankelijkheden.windvanger schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:00:
Ik gebruik nu een tijdje de Atom S3 proxy en ben erg tevreden. Ik heb in deze thread gezocht en op de Github pagina, maar hoe kan ik de proxy updaten?
De proxy code heb ik voornamelijk gemaakt voor de britten, die kregen geld voor melcloud data sharen. Wij hebben dat niet, en dan is melcoud toegevoegde waarde vrijwel 0
Of ja, sommige installateurs verlenen ondersteuning mbv melcloud dan is het ook nog wel handig.
[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 07-12-2024 14:26 ]
Bij Tibber kan het interessant zijn… maar dat is voor een beperkte set aan modellenxoror schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:17:
[...]
Er is dan geen reden om de proxy te gebruiken hoor omdat je al een tijdje zonder melcoud draait heb je blijkbaar geen afhankelijkheden.
De proxy code heb ik voornamelijk gemaakt voor de britten, die kregen geld voor melcloud data sharen. Wij hebben dat niet, en dan is melcoud toegevoegde waarde vrijwel 0
Of ja, sommige installateurs verlenen ondersteuning mbv melcloud dan is het ook nog wel handig.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
de thermostaten worden nu onafhankelijk van elkaar gevisualiseerd (zone1 en zone2 thermostaten kunnen verschillende states hebben)
Vervolgvraag: hoe krijg ik m'n Ecodan van server mode af met de controller?
Power on/off werkt ook, ben wel benieuwd waarom die offline is btw
[ Voor 43% gewijzigd door xoror op 09-12-2024 14:17 ]
Eerst maar eens kijken wat er met de ESP is dan...
Dan is svc nog actief. Even wp uit, esp eruit, wp weer aan, dan zou het bolletje zeker weg moeten zijn.Blackraven schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:20:
Ok, wereldbolletje blijft wel in beeld staan op de controller, maar hij lijkt nu inderdaad terug te vallen op kamerthermostaat.
Eerst maar eens kijken wat er met de ESP is dan...
Zal kijken of ik ESP Home aan de praat krijg i.c.m. USB-C, maar ik ben geen software held...
@xoror Wereldbolletjes zijn vanzelf verdwenen na een kwartiertje, geduld is een schone zaak
Misschien even verwijderen in home assistant onder apparaten en devices - esphome
en kijken of hij dan weer op popt.
Maar opnieuw flashen kan ook.
Is het de proxy versie?
https://github.com/fonske...ting.md#flash-it-yourself
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2024 14:36 ]
Nou ja, maar weer even opnieuw instellen dan.
Thanks voor het meedenken
Edit: Yes, weer online
[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 09-12-2024 14:55 ]
Hij gaat naar AP mode als wifi zoveel keer slecht is geweest.
[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 09-12-2024 14:53 ]
Misschien toch het houdertje eens even vastschroeven op een wat hogere positie.
Ben je mss nog toegekomen aan het maken van een opzet hiervoor?xoror schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:51:
[...]
Ja dit is vrij eenvoudig te doen in HA denk ik. Als ik van de week wat tijd heb zal ik kijken of ik een voorbeeldje van kan maken
Nee helaas, deze week ws ook nietCranberry schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:08:
[...]
Ben je mss nog toegekomen aan het maken van een opzet hiervoor?
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 10-12-2024 08:59 ]
Ik heb de laatste main er op gezet.xoror schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:52:
Met dank aan @AUijtdehaag en @Blackraven heb ik het proxy deel wat kunnen verbeteren
- Automatische fallback naar de ESP wanneer de melcloud 2 mins niets doet (je kan dus de melcloud runtime disconnecten en weer later connecten)
- Automatische baud switch (2400 <-> 9600)
- 2400 baud timing zou nu ook goed moeten werken
@mgroen81 Je kan gewoon de main installeren en uitproberen, hopelijk is jouw probleem ook opgelost
@nicowinde Probeer de laatste main eens en kijken of de reboots icm mqtt weg zijn ?
Edit: Procon werkt nu maar Melcloud adapter nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door mgroen81 op 10-12-2024 15:33 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Ik wil graag een automation maken die het SWW boiler temp setpoint hoger zet als de buitentemperatuur hoger is dan de verwachting van de komende x dagen. Zo hoop ik een hogere COP te halen.
Zelfde voor het verwarmen in huis door bijvoorbeeld de wamtepomp op prohibit te zetten voor de koudste 50% oid van de dag.
Is er iemand die al eens zoiets gedaan heeft?
[edit]
Protocol is wel erg afwijkend en kost teveel moeite voor een paar installaties. Helaas voorlopig geen support voor PAC-WF010-E
[ Voor 29% gewijzigd door xoror op 11-12-2024 12:26 ]
Helper Template sensors maken en die als trigger gebruiken voor automations. Zou ik doen…pimNH schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:49:
Misschien is t meer een Homeassistant vraag, maar is het mogelijk om berekeningen te doen in automations?
Ik wil graag een automation maken die het SWW boiler temp setpoint hoger zet als de buitentemperatuur hoger is dan de verwachting van de komende x dagen. Zo hoop ik een hogere COP te halen.
Zelfde voor het verwarmen in huis door bijvoorbeeld de wamtepomp op prohibit te zetten voor de koudste 50% oid van de dag.
Is er iemand die al eens zoiets gedaan heeft?
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
- enable python scripts in HA (https://www.home-assistant.io/integrations/python_script/)
* python_script: toevoegen in configuration.yaml
* sub folder "python_scripts" maken waar configuration.yaml in staat
* maak get_flow_temp.py aan in de subfolder met de onderstaande inhoud
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| temp_table = [ (0, 30), (1, 29.5), (2, 29), (3, 28.5) ] outside_temp = data.get("outside_temp") target_temp = temp_table[0][1] for i in range(len(temp_table)): if outside_temp > temp_table[i][0]: target_temp = temp_table[i][1] else: target_temp = (target_temp + temp_table[min(len(temp_table)-1, i)][1]) / 2 # round to nearest 0.5c target_temp = round(target_temp * 2) / 2 break output['new_flow_temp'] = target_temp |
Maak nu een entry in automations.yaml aan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| # WAR automations - id: HeatpumpAdjustFlowSetpointForOutsideTemp alias: Set flow temp depending on outside temperature trigger: - trigger: state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp condition: - condition: template value_template: > {{ not (states('binary_sensor.ecodan_heatpump_defrost') | default(false) ) and states('select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode') == state_attr('select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode', 'options')[1] }} action: - action: python_script.get_flow_temp response_variable: get_flow_temp_output data: outside_temp: "{{ (states('sensor.ecodan_heatpump_outside_temp') | float(0)) }}" - action: climate.set_temperature data: entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate temperature: "{{ get_flow_temp_output['new_flow_temp'] }}" |
reboot (echte reboot, geen quick reload, anders werken de python scripts niet).
Nu reageert de trigger HeatpumpAdjustFlowSetpointForOutsideTemp op wijzigingen van outside temp. We doen dit alleen als hij niet aan het defrosten is en in heat flow staat.
Als aan deze condities zijn voldaan, dan roept hij een python script aan, die rekent de nieuwe flow temp uit en geeft dat weer door aan de climate. (ps: in de python scripts kan je geen imports gebruiken, dus bisect_left/right werken niet)
Het is even een opzet, maar je kan hem dan verder fine tunen.
@Grolsch @Cranberry
- Wanneer we server control mode aanzetten, worden de huidige prohibits overgezet, je hoeft dan niet handmatig te klooien
- De svc waarden worden nu ook terug gelezen, als het ooit via een andere bron geupdate kan worden (het terug lezen kan tot 30s duren)
- Default zet ik SVC niet meer uit bij reboot, je moet dat dan zelf doen met de schakelaar. Bij disconnect van de cn105 gaat svc mode nog steeds na een tijdje vanzelf weg
* Als je geen svc gebruikt heeft het geen zin om deze update te pakken
[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 18-12-2024 10:45 ]
Met MRC prohibit kan je prohibits/restricties zetten op je WP. De volgende restricties zijn er mogelijk:
1
2
3
4
5
| DISABLED = 0x0, // uit FUNCTION = 0x04, // functions uitgeschakeld TEMPERATURE = 0x10, // temp settings uitgeschakeld RUNNING_MODE = 0x20, // operating mode veranderingen uitgeschakeld SYSTEM_ON_OFF = 0x40 // systeem aan/uit uitgeschakeld |
Default disabled, maar hij laat de status byte nu wel default zien. Ik wilde even kijken wat deze byte is bij mensen met SUZ units met *** service code resultaat. Dus als iemand z'n unit heb, graag draaien en output van MRC status byte hier posten.
* Voordat mensen vragen wat FUNCTION is, dat weet ik ook niet precies, en hoop dat het die *** code restrictie is die je dan evt kan clearen
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 18-12-2024 14:43 ]
Je weet dat je deprecated spul in je build gemeld krijgt?xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:09:
Nog een update gepushed, deze voegt experimentele MRC prohibit handling toe.
Met MRC prohibit kan je prohibits/restricties zetten op je WP. De volgende restricties zijn er mogelijk:
code:
1 2 3 4 5 DISABLED = 0x0, // uit FUNCTION = 0x04, // functions uitgeschakeld TEMPERATURE = 0x10, // temp settings uitgeschakeld RUNNING_MODE = 0x20, // operating mode veranderingen uitgeschakeld SYSTEM_ON_OFF = 0x40 // systeem aan/uit uitgeschakeld
Default disabled, maar hij laat de status byte nu wel default zien. Ik wilde even kijken wat deze byte is bij mensen met SUZ units met *** service code resultaat. Dus als iemand z'n unit heb, graag draaien en output van MRC status byte hier posten.
* Voordat mensen vragen wat FUNCTION is, dat weet ik ook niet precies, en hoop dat het die *** code restrictie is die je dan evt kan clearen
komt door nieuwe esphome 2024.12.0Miezie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:48:
[...]
Je weet dat je deprecated spul in je build gemeld krijgt?
Wordt vanzelf gefixed als esphome het fixed.
MRC = Main Remote Controller, dus je hoofdbediening van de FTC?xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:09:
code:
1 2 3 4 5 DISABLED = 0x0, // uit FUNCTION = 0x04, // functions uitgeschakeld TEMPERATURE = 0x10, // temp settings uitgeschakeld RUNNING_MODE = 0x20, // operating mode veranderingen uitgeschakeld SYSTEM_ON_OFF = 0x40 // systeem aan/uit uitgeschakeld
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 19-12-2024 12:00 ]
Ik heb jouw esp-oplossing niet, maar kan je wel vertellen dat functiecode 3 / register 36 (dat is neem ik aan dezelfde waarde die jij ook uitleest?) bij mijn SUZ-SWM80VA icm Procon altijd 0 teruggeeft.xoror schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:09:
Nee, ik kan daar geen dingen uit de buitenunit (alles < 100?) mee uitlezen (frequentie, compressor-starts etc).
@ocaj je leest wel address 36, modicon address 40037 uit right? (Holding Register (Analogue Output))
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 20-12-2024 09:40 ]
Ik moest wel even zoeken welke yaml ik moest gebruiken voor mijn niet-S3 Atom Lite. Achteraf vrij logisch dat het esp32lite.yaml moest zijn. Misschien is het handig om een kolom met de te gebruiken board yaml toe te voegen in de tabel met supported hardware. Ik kan daar eventueel wel een pull requestje voor maken.
Ja, functie code 3, address 36 = modicon address 40037.xoror schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:10:
oh dat is jammer, had gehoopt dat het die function prohibit was. Thnx voor het nakijken.
@ocaj je leest wel address 36, modicon address 40037 uit right? (Holding Register (Analogue Output))
(ik lees hem toevallig al jaren uit, want ik lees een aantal blokken modbusregisters uit via mijn script, omdat ik het idee hebt dan uitlezen in blokken sneller gaat dan per individueel register. Deze waarde zit mooi verstopt tussen een aantal andere)
Heeft iemand hier nog een oude remote thermostat + wireless receiver (die je niet meer gebruikt) die ik even kan lenen? Gaat om z'n ding die je in de CNRF poort kan stoppen. Ben even aan het kijken of we er een esp32 oplossing voor kunnen maken.
Zodat het automatisch terug kan vallen naar de "domme" stand als home assistant eruit ligt.
Je kan gewoon de esp benaderen via http://ip of http://ecodan-heatpump.local/ en bedienen? (Je kan hem daar dus ook altijd uitzetten)
Ik sta niet echt te springen om specifieke HA functionaliteiten op te nemen in de esp. Als je dit wil, kan je dat met externe programmas doen.
[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 23-12-2024 13:41 ]
Nee dat snap ik haha, ik wil in mijn huis alles zo maken dat als home assistant eruit ligt alles gewoon manueel of op de oude manier weer werkt. Dit heb ik nu voor elkaar met de lampen, alleen de warmtepomp nog niet.xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
Maar dat HA eruit ligt wil toch niet zeggen dat de ESP niet meer werkt![]()
Je kan gewoon de esp benaderen via http://ip of http://ecodan-heatpump.local/ en bedienen? (Je kan hem daar dus ook altijd uitzetten)
Het idee is dat op het moment dat ik er plotseling niet meer ben, mijn vriendin alleen de stekker uit de server hoeft te trekken en alles weer dom werkt.
En op dit moment is het dus zo dat die warmtepomp dan vaststaat op server control mode met prohibits, en als die dat er automatisch af kan halen dan blijft alles gewoon werken.
Als bijkomend voordeel hoef ik dan ook niet allemaal zaken uit te gaan halen op mijn werk mocht Home Assistant een keer crashen.
Ik snap dat je dit niet wilt opnemen in je ESP config. Maar ik zou hem zelf wel in mijn base.yaml willen toevoegen, kom er alleen niet uit.
Ik heb het volgende, en de binary_sensor gaat goed naar OFF wanneer home assistant uit staat, maar hij zet de prohibit niet uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| binary_sensor: - platform: status name: "${friendlyName} Connected to HA" id: ha_connection_status on_state: - if: condition: for: time: 10sec condition: binary_sensor.is_off: ha_connection_status then: - switch.turn_off: heatpump_switch_server_control_mode - logger.log: "Home Assistant unreachable, turning off control" |
[ Voor 26% gewijzigd door sembeek op 23-12-2024 13:44 ]
Nee sorry, de server control gaat niet uit en de prohibits ook niet.Alleen de binary_sensor van de HA verbinding.xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:48:
dat ziet er goed uit, de prohibits zouden vanzelf volgen als server control uitstaat. moet je even 1 mins wachten. Je ziet de switch van server control uitgaan toch?
anders via template publish proberen?
https://github.com/gekkek...confs/server-control.yaml
en als je alleen een debug mag logged in de then, zie je die dan wel?
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 23-12-2024 13:56 ]
Ik heb het zo voor elkaar gekregen:xoror schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:54:
moet er nog niet iets van action bij zoals https://github.com/gekkek...tomations/legionella.yaml
anders via template publish proberen?
https://github.com/gekkek...confs/server-control.yaml
en als je alleen een debug mag logged in de then, zie je die dan wel?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| binary_sensor: - platform: status name: "${friendlyName} Connected to HA" id: ha_connection_status filters: - delayed_off: 10s on_state: - if: condition: - binary_sensor.is_off: ha_connection_status then: - switch.turn_off: heatpump_switch_server_control_mode |
Lijkt nu top te werken!
Dankjewel voor je snelle antwoorden!!!
[ Voor 15% gewijzigd door sembeek op 23-12-2024 14:28 ]
Wat zijn de juiste troubleshoot stappen?
Tierelier
Gaat er een ledje branden als je op de bovenste knop drukt van de Atom?
Dan is hij misschien enkel via wifi verbroken?
Je zou de zijkant van de Atom ook even kort in kunnen drukken, dat is een esp reboot.
Als dan nog niks werkt even eruit halen (spanningsloos) en opnieuw flashen via esphome /esphome web usb
Voor de proxy staat hier wel een omschrijving
https://github.com/gekkek...ting.md#flash-it-yourself
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2024 12:43 ]
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/91
@jorisdekloris Esphome gaat in soort AP mode als het netwerk een x aantal keren slecht is geweest. Je kan dan inloggen op de AP en wifi gegevens invullen. Je zou even historische Wifi signaal even kunnen bekijken, grote kans dat die niet super was/is.
Makkelijkste oplossing is een AP in de buurt zetten. Maar misschien moeten we ook boardjes ondersteunen met ethernet oid voor zulke gevallen?
Ik maak er eerst altijd manual een bin file van via de ESPHome builder interface (in HA)
En dan via esphome web upload ik de image via usb
Ik ben voor mijn andere projectjes de ap_timout op 30s aan het zetten.
Misschien helpt dat (ik weet het ook niet zeker)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password fast_connect: true power_save_mode: light ap: ssid: "${name}" password: "configesp" ap_timeout: 15s |
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2024 13:21 ]
Tierelier
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 27-12-2024 13:35 ]
Ik vraag me af wat hij doet als we de AP mode fallback disablenAUijtdehaag schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:04:
@xoror
Ik maak er eerst altijd manual een bin file van via de ESPHome builder interface (in HA)
En dan via esphome web upload ik de image via usb
Ik ben voor mijn andere projectjes de ap_timout op 30s aan het zetten.
Misschien helpt dat (ik weet het ook niet zeker)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password fast_connect: true power_save_mode: light ap: ssid: "${name}" password: "configesp" ap_timeout: 15s
Het is de fallback, dus ik weet dan niet of hij de initieele AP mode disabled, ik gok van niet. Misschien is dat dan ook nog een idee, slechte wifi accepten. We zouden de 2e button kunnen configgen om AP mode te starten, hmm dat is best elegant bedenk ik me zoap_timeout (Optional, Time): The time after which to enable the configured fallback hotspot. Can be disabled by setting this to 0s, which requires manually starting the AP by other means (eg: from a button press). Defaults to 1min.
Reset knop aan de bovenkant is ook vrij overbodig, dat knopje aan de zijkant doet hetzelfde
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 27-12-2024 18:28 ]
Stekkertje eruit en weer erin en nu draait hij weer. Waar kan ik zien wat de temp van het bordje is dan?AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:06:
@jorisdekloris
Als hij heet blijft stuur ik wel een andere op want dat is niet zo goed denk ik.
Tierelier
Een esp32 is normaal gesproken rated voor -40c tot 105c. Ik denk dat je atom gaar is, ik zou hem uitpluggen, en niet meer gebruiken. Of iig even testen via usb power en kijken wat temp is.
[ Voor 55% gewijzigd door xoror op 27-12-2024 19:02 ]
Dit is niet meer nodig, ik kan nu praten als remote thermostatxoror schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:04:
Oproep:
Heeft iemand hier nog een oude remote thermostat + wireless receiver (die je niet meer gebruikt) die ik even kan lenen? Gaat om z'n ding die je in de CNRF poort kan stoppen. Ben even aan het kijken of we er een esp32 oplossing voor kunnen maken.
Binnenkort meer atoms bestellen bij @AUijtdehaag want binnenkort kan je willekeurige thermostaat voordoen als remote thermostat
/f/image/Z60WKI5XYmORHzahzlXTe7lS.png?f=fotoalbum_large)
Retour hoger dan aanvoer?
Aannemer heeft het hier best vreemd aangelegd of ik begrijp het allemaal nog niet zo goed, dat kan ook
Zone 1 is de verdieping met thermostaat per kamer. Vandaar de 0 graden bij de ruimte temp vermoed ik. Flow setpoint van 39 graden lijkt ook niet echt juist.
Zone 2 is de begane grond.
Move along people. Nothing to see here.
Of dit was tijdens een defrost.
Kan je een foto maken van alle thermistor (service menu) waarden en vergelijken met de esp?
Als het goed is kan je THW6, THW7, THW8, THW9 zien, die komen resp overeen met Zone 1 aanvoer, Zone 1 retour, Zone 2 aanvour, Zone 3 retour
ATTENTIE
Ik heb te horen gekregen dat sommige uitgeleverde atom s3 van de afgelopen 2 maanden misschien defect zijn. Er lijkt een slechte batch uitgeleverd te zijn. Ze worden dan heel warm. Het is verstandig om de esp32 temperatuur te bekijken. Die moet niet structureel boven 60c-70c uit komen.Het makkelijkst is om in HA even op de esp32 temp sensor te klikken en dan history, en dan iets van een week terug kijken. Zie je dat hij constant boven 60c-70c zit, even uit pluggen/testen en evt om ruilen.Test de temperatuur door je atom uit de unit te halen en via usbc in te pluggen en dan de temperatuur in de gaten houden (dit kan via HA of http://<esp_home_ip>). Dit om effecten van warme ruimtes uit te sluiten. Ik weet niet hoe vaak het voorkomt, maar better safe than sorry.
Het is zo dat de esp32 rated zijn voor temps tussen -40c-105c. Dus de bovengenoemde ranges zijn nog niet direct zorgelijk, maar zit je rond de 100c, dan is er iets niet goed.
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 31-12-2024 12:25 ]
Zal dus ook wel wat met airflow rondom de Atom te maken hebben, nu ik dit zo zie ga ik de Atom toch eens anders positioneren om te kijken of dat dat structureel helpt. Hij hangt al wel buiten de unit maar tussen de zijkant van de unit en de muur.
Mijn unit hangt gewoon in de binnen unit
/f/image/aIqCzXprxZP1MC0EE6dMbz1k.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 77% gewijzigd door xoror op 31-12-2024 12:12 ]
In hoeverre is het verstandig tijdens hun bezoek de ESP ingeplugd te hebben zitten? Om geen gedoe met garantie etc te krijgen
Ik heb een foto gemaakt maar daarbij was THW6 groter dan 7 en 8 en 9 waren gelijk dus dat was niet veelzeggend helaas. Wel gelijk aan wat ik in HA zie ook.xoror schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:37:
Het lijkt wel of hij de stekkers verkeerd om ingestopt heeft
Of dit was tijdens een defrost.
Kan je een foto maken van alle thermistor (service menu) waarden en vergelijken met de esp?
Als het goed is kan je THW6, THW7, THW8, THW9 zien, die komen resp overeen met Zone 1 aanvoer, Zone 1 retour, Zone 2 aanvour, Zone 3 retour
Nu net kijk ik weer en zie ik in HA dat zone 1 aanvoer kleiner is dan de zone 1 retour en ik zie dit ook terug in het service menu bij THW6 en 7...
Ik hou het nog even in de gaten, maar ik zie dus regelmatig dat de retour groter is dan de aanvoer terwijl er geen defrost actief is. Is dit te verklaren?
Move along people. Nothing to see here.
Ja stekkers zijn verkeerd om aangesloten. Even snel gekeken bij alklimaevol schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:46:
[...]
Ik heb een foto gemaakt maar daarbij was THW6 groter dan 7 en 8 en 9 waren gelijk dus dat was niet veelzeggend helaas. Wel gelijk aan wat ik in HA zie ook.
Nu net kijk ik weer en zie ik in HA dat zone 1 aanvoer kleiner is dan de zone 1 retour en ik zie dit ook terug in het service menu bij THW6 en 7...
Ik hou het nog even in de gaten, maar ik zie dus regelmatig dat de retour groter is dan de aanvoer terwijl er geen defrost actief is. Is dit te verklaren?
Even zelf je installateur laten fixenmenu>>service>>wachtwoord invoeren>>informatie werking. Veel gebruikte request codes zijn:
...
Aanvoer temperatuur Zone 1 (THW6): ID 509 (°C)
Retour temperatuur Zone 1 (THW7): ID 512 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 2 (THW8): ID 513 (°C)
Retour temperatuur Zone 2 (THW9): ID 514 (°C)
Aanvoer temperatuur ketel (THWB1): ID 515 (°C)
Software versie binnen-unit: ID 190
[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 02-01-2025 00:04 ]
Hoe doet de nieuwe live dag teller voor opgewekte energie bij jullie?
Mijn resultaten gisteren:
estimation 118.68 kWh
heatpump 117.5 + 1.65 kWh
meer achtergrond info: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-11708482
Zal ‘m ff in de grafiekjes zetten, dan weten we het zo. Zal wel zo ongeveer kloppenxoror schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:54:
voor de mensen met de laatste firmware:
Hoe doet de nieuwe live dag teller voor opgewekte energie bij jullie?
Mijn resultaten gisteren:
estimation 118.68 kWh
heatpump 117.5 + 1.65 kWh
meer achtergrond info: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-11708482
Done: optisch wel in orde
[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 02-01-2025 16:46 ]
:strip_exif()/f/image/8PE04HRRhgKgl47CrOF91i6i.png?f=user_large)
Eens kijken hoe dat gaat
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 03-01-2025 11:35 ]
Verder ook de bovenstaande fit van de water constante meegenomen die wel mooi bleek te werken.
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 05-01-2025 11:51 ]
Je kan dit eenvoudig kijken in HA bij automations, en dan de automation die het naar 48 zet, en dan traces bekijken. De oude automation is nog wat naïef, ik heb een nieuwere die wat slimmer is, maar nog even vandaag de legionella run doorlopen.
Die zou alleen moeten triggeren als je naar een legionella gaat en van een legionella af gaat. De oude triggerde wat vaker
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 05-01-2025 13:03 ]
Als het goed is niet meer. Het gebeurde vanochtend, maar mijn legionella is ergens in de week altijd.xoror schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:01:
heb je mijn automations gebruikt voor dhw/legionella ? Die doet het, de firmware zou dat niet moeten doen.
Je kan dit eenvoudig kijken in HA bij automations, en dan de automation die het naar 48 zet, en dan traces bekijken.
Het terugzetten wordt getriggered als state change binnenkomt. Als je nieuwe firmware flashed krijgt die eerst unknown en dan de echte status, mogelijk dat die het getriggerd heeft. Maar check je trace history. De nieuwe automation had ik van de week al geupload, maar hij lijkt beter te werken, triggert niet meer onnodig.Miezie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:03:
[...]
Als het goed is niet meer. Het gebeurde vanochtend, maar mijn legionella is ergens in de week altijd.
Anders zou het misschien kunnen door de climate, maar die doet eigenlijk niets uit zichzelf, dus dat is wel apart
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 05-01-2025 13:06 ]
Ik zie geen specifieke triggers. Automations waren er ook al uit… bijzonderxoror schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Het terugzetten wordt getriggered als state change binnenkomt. Als je nieuwe firmware flashed krijgt die eerst unknown en dan de echte status, mogelijk dat die het getriggerd heeft. Maar check je trace history. De nieuwe automation had ik van de week al geupload, maar hij lijkt beter te werken, triggert niet meer onnodig.
Anders zou het misschien kunnen door de climate, maar die doet eigenlijk niets uit zichzelf, dus dat is wel apart
hmmmm als je het kan reproduceren graagMiezie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Ik zie geen specifieke triggers. Automations waren er ook al uit… bijzonder.
Ik heb het nog niet gezien hier (en ik flash echt vaak mijn firmware voor tests)
edit:
Ik kan denk ik 1 scenario bedenken waarbij het voorkomt
1) je climate staat op 48c
2a) je update je firmware en reboot
2b) tijdens het rebooten heeft iets/iemand bijv via de ftc het setpoint aangepast
3) de esp is opgestart en leest de opgeslagen waarden terug en probeert die te herstellen, en ziet verschil met huidige waarde waardoor hij het probeert terug te zetten
Maar het is een erg onwaarschijnlijk scenario, omdat het updaten binnen een paar seconden is gedaan. Het terug lezen van de huidige status duurt iets van max 21s.
[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 05-01-2025 13:19 ]
is deze unit te gebruiken met de hardware ESP code? Ik zal via AUijtdehaag de hardware bestellen. Ik gebruik geen Wifi/Melcloud en heb daar ook geen behoefte aan.
Kan ik dan ook de gewenste temp via HA instellen, wat ik nu via de thermostaat (PAR-WT50R-E) doe? Zodat ik mijn eigen dag/week programma's kan maken.
Je kan ook switchen naar de FTC controller, en dan kan je temp gewoon instellen via de esp32
Ik begrijp nu dat die vraag 2 ledig is.
Dus een PAR-WT50R-E past op de 2e ingang en een CN105 naar CN105 past op de 2e ingang en dan naar de FTC bord CNRF
Maakt het er niet duidelijker op. Maar ik wacht ff af naar wat komen gaat
[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2025 19:24 ]
FTC controller? Zou je dat kunnen toelichten?xoror schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:08:
Ja gaat werken. Wat betreft remote thermostat, daar ben ik bijna klaar mee zodat je een esp32 kan gebruiken om 8 remote thermostats te simuleren. Dan kan het wat je wil.
Je kan ook switchen naar de FTC controller, en dan kan je temp gewoon instellen via de esp32
Edit: de proxy kabel aanschaffen, met daarbij de Wifi Melcloud adapter?
[ Voor 8% gewijzigd door Geeforce op 05-01-2025 19:23 ]