Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
Miezie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Ik zie geen specifieke triggers. Automations waren er ook al uit… bijzonder :).
ik heb ook iets soortgelijks. Ik heb een automation met trigger op een state change van de ecodan operation mode. HA stuurt een berichtje naar mijn telefoon als deze wijzigt.

Zo nu en dan als de operation mode op modus Space Heating is, dan wordt dezelfde operation mode nogmaals getriggered. Zoals gisteren om 19:00 uur gebeurde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8sM_unRCNhau5KnMn550qGqS1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6YvK8bSqDGjlDhCRrSgS1sm.png?f=fotoalbum_large

De automation ziet dit als een state change en triggert de automation

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geeforce schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:18:
[...]

FTC controller? Zou je dat kunnen toelichten?

Edit: de proxy kabel aanschaffen, met daarbij de Wifi Melcloud adapter?
Nee gewoon atom + kabeltje, meer heb je niet nodig als je geen melcloud nodig heb (is niet echt reden om melcloud aan te houden)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:23

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Geeforce schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:18:
[...]

FTC controller? Zou je dat kunnen toelichten?

Edit: de proxy kabel aanschaffen, met daarbij de Wifi Melcloud adapter?
Niet nodig. Gewoon die esp bestellen en gaan met die banaan. Wel even zorgen dat je wifi bij de warmtepomp stabiel is.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:28:
[...]

ik heb ook iets soortgelijks. Ik heb een automation met trigger op een state change van de ecodan operation mode. HA stuurt een berichtje naar mijn telefoon als deze wijzigt.

Zo nu en dan als de operation mode op modus Space Heating is, dan wordt dezelfde operation mode nogmaals getriggered. Zoals gisteren om 19:00 uur gebeurde:

[Afbeelding]

De automation ziet dit als een state change en triggert de automation
Was je verbinding even weg gevallen ? Moet je even inzoomen op de grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nee, op de grens is niets te zijn van 'unavailable' of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Voor mensen met mono block en glycol + water mix, kan je nu zelf een heat constant overriden ipv mijn functie voor puur water. Dit doe je in de main config door bijv het volgende te definieren

code:
1
2
3
4
5
ecodan:
  id: ecodan_instance
  uart_id: uart_ecodan
# uncomment line below and adjust the heat constant if your system uses a water + glycol mixture
#  specific_heat_constant_override: 3.9

voor meer achtergrond info zie: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:45:
nee, op de grens is niets te zijn van 'unavailable' of iets dergelijks.
Heb je toevallig de state change trace mog ? Dan kan je zien FROM en TO. Als ik het zelfde publisch zou hij geen change moeten publishen. heel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:12:
[...]

hmmmm als je het kan reproduceren graag :P
Ik heb het nog niet gezien hier (en ik flash echt vaak mijn firmware voor tests)

edit:
Ik kan denk ik 1 scenario bedenken waarbij het voorkomt
1) je climate staat op 48c
2a) je update je firmware en reboot
2b) tijdens het rebooten heeft iets/iemand bijv via de ftc het setpoint aangepast
3) de esp is opgestart en leest de opgeslagen waarden terug en probeert die te herstellen, en ziet verschil met huidige waarde waardoor hij het probeert terug te zetten

Maar het is een erg onwaarschijnlijk scenario, omdat het updaten binnen een paar seconden is gedaan. Het terug lezen van de huidige status duurt iets van max 21s.
Ik heb geen automations meer. Die heb ik recent weggegooid met weer dhw naar 55 graden zetten (en volgens mij is het ook niet nodig als je op de ftc afdwingt geen element te gebruiken..). Ik kan het reproduceren door een recompile en upload naar de Atom toe.
De climate sensor gaat dan weer naar 48 en ook dhw setpoint.
Er zijn geen events in HA.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Ik heb geen automations meer. Die heb ik recent weggegooid met weer dhw naar 55 graden zetten (en volgens mij is het ook niet nodig als je op de ftc afdwingt geen element te gebruiken..). Ik kan het reproduceren door een recompile en upload naar de Atom toe.
De climate sensor gaat dan weer naar 48 en ook dhw setpoint.
Er zijn geen events in HA.
Kan je de output van
esphome logs --device je_ip ecodan-esphome.yaml
naar mij sturen? Of hier plakken, wil even zien wat hij doet, of het aan het restoren ligt. 48c is ook apart omdat ik niets hard coded heb, dus ik gok op een opgeslagen waarde die hij wil restoren

Mijn sww setpoint staat op 47c, en die blijft daar netjes op staan bij recompile/update

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 05-01-2025 20:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:05:
@Breud Ik zou hem uitpluggen om discussies te voorkomen :)
De complimenten van Alklima voor deze oplossing. Ze hadden hem ook al bij andere installaties gezien en waren daar heel tevreden over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Breud
Heb je ze ook verteld waar ze ze kunnen bestellen? :*)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:42:
[...]

De complimenten van Alklima voor deze oplossing. Ze hadden hem ook al bij andere installaties gezien en waren daar heel tevreden over :)
LOL Wacht maar tot hun mijn CNRF esp32 af is, dan gaat dat ten koste van hun remote thermostats haha.
*Ik ben beschikbaar voor opdrachten hoor hahaha

Hebben ze jouw issue wel kunnen oplossen ? Dit al gezien ? Maargoed je heb nog garantie, dus eerst die lui laten oplossen

@AUijtdehaag _O-

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 07-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:47:
[...]

LOL Wacht maar tot hun mijn CNRF esp32 af is, dan gaat dat ten koste van hun remote thermostats haha.

Hebben ze jouw issue wel kunnen oplossen ? Dit al gezien ? Maargoed je heb nog garantie, dus eerst die lui laten oplossen

@AUijtdehaag _O-
Hoe klein wordt dat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Breud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Goedzo, leveranciers hebben een andere attitude vaak dan installateurs en aannemers. Niet aan mogen raken is flauwekul, het is gewoon van jou…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:47:
[...]

@AUijtdehaag _O-
Die dipswitch dingen is wel heel grappig ;). Bij mijn omvormer voor de zonnepanelen is het een firmware kwestie… das nog wat meer te beschermen dan dit ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zijn hier mensen met installs vanaf 2024 (want dan kan je de jaar overzichten van dit jaar en vorig jaar kijken) of die hun verbruik / opbrengst van melcloud hebben opgeslagen? Ik denk dat ik de lifetime produced energy heb gevonden, maar heb even meer data punten nodig

- Ik heb verder de MRC weggehaald, dat was niet zoals verwacht
- ik heb de dip switches nu bij de diagnostics toegevoegd, hoef je kast niet te openen als je dip switches wil bekijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Esoyt3l1f9_S8NMD9d3ssV9jHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eyOxsgr84VACUBdM7tjnCfBu.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 10-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
@xoror
Ik heb wel m'n maandelijke/jaarlijkse verbruik en productie kWh vanaf de controller bijgehouden, telt dat ook?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Als je aantal vanaf het begin heb, dan telt dat zeker. Ben je een beetje handig met compileren en debug aanzetten en uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
@xoror ik beschik ook over gegevens over heel 2024. Het verbruik wordt bepaald door S0-port van een kWh-meter die is aangesloten op de WP.
De WP heeft uiteraard cijfers over de productie van verwarming en SWW en vanuit een Kamstrup-meter heb ik de productiecijfers van alleen de verwarming (excl. defrosts).
Heb weinig ervaring met compileren en debug aanzetten en uitlezen, maar red me vaak wel. Ben van de categorie 'monkey see, monkey do', waarbij ik wel enig benul heb van wat ik doe ;)
'k Help je graag als je daar wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror Dat is helaas niet m'n sterkste punt, ik ben nu al blij dat ik via de GUI van ESPHome m'n ESP kan bijwerken... :$
Maar goed, als je het stap voor stap uitschrijft, kom ik vast een heel eind. Heb win/linux duel-boot draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Cranberry @Blackraven no worries, ik heb denk ik al genoeg testers gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 20:52
Vandaag de atom van @AUijtdehaag ontvangen. Kan ik iedereen aanrijden, netjes verpakt en snel verzonden.

Deze is reeds voorzien van een code, dus kon hem via hotspot snel in mijn netwerk hangen. Op dit moment enkel nog aangesloten via USB kable, dus nog niet aan de WP. Device werd direct gevonden door HA.

Echter hoe krijg ik hem nu ook in ESP Home builder? Zie bv geen Adopt optie. Betreft de reeds geinstalleerde versie die van Gekke Koe?

Edit:
Ik heb zelf de boel met ESP home builder maar van scratch gebuild. Just to be sure:

Voor de Atom S3 mini, heb ik de code van https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml 1 op 1 overgemomen. Dus hier hoeven geen aanpassingen te worden uitgevoerd? Zie daar meerdere regels in commentaar, vandaar de vraag.

Heb hem nog niet aan de WP hangen. Hopelijk morgen even tijd voor.

[ Voor 31% gewijzigd door Geeforce op 11-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Geeforce Geen idee, ik gebruik alleen cmd like old skool. Misschien dat iemand hier het wel weet.

Net update gedaan, ik heb de energy teller gevonden die de wp gebruikt. Dus je kan nu realtime mee kijken naar het verbruik volgens de warmte pomp !

Hmm esphome kan niet eenvoudig kWh per dag aggregeren op delta values, voor nu kan je even in HA een utility meter definieren die dagelijks realtime geeft. Ik zoek nog even naar een mooie oplossing om dit in esphome te doen. Eerste dag zal niet goed zijn, maar daarna zou het ok moeten zijn

YAML:
1
2
3
4
5
6
utility_heatpump_daily_total_consumed:
  unique_id: utility_heatpump_daily_total_consumed
  source: sensor.ecodan_heatpump_total_energy_consumed
  name: Heatpump Daily Energy Consumption
  cycle: daily
  delta_values: false

[ Voor 52% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:58
Help, mijn vloerverwarming doet het niet. (voor probleem zie hier: The Source in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

Snelle vraag, kan het zijn als server control aanstaat (en alles wat daaraan hangt) dat de thermostaat zegt verwarmen, maar deze dit niet doet (compressor draait niet, etc). In mijn histrory is dat een van de verschillen misschien per ongeluk aangeklikt? Hij gaf daarvoor wel een error E1 10452 zoals je ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-LVSm0O0j9_jry9Qvs4y3keykE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJW5klorUMeNRM4EoBzMjrCS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 12-01-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
The Source schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:16:
Help, mijn vloerverwarming doet het niet. (voor probleem zie hier: The Source in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

Snelle vraag, kan het zijn als server control aanstaat (en alles wat daaraan hangt) dat de thermostaat zegt verwarmen, maar deze dit niet doet (compressor draait niet, etc). In mijn histrory is dat een van de verschillen misschien per ongeluk aangeklikt? Hij gaf daarvoor wel een error E1 10452 zoals je ziet.

[Afbeelding]
Nee, tenzij je prohibit verwarmen heb aanstaan. Je kan SVC uitzetten en kijken, maar dat is het niet. Kan je error code bij de FTC uitlezen? Er zat een bug in de error code uitlezen. Had die recent pas opgelost. Maar E1 is remote thermostat error, batterij leeg oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Dank voor de snelle reactie, zie screenshot, alle prohibits bleken aan te staan.
Nu server control uitgezet, aangezien dat nooit heeft aangestaan ben aan het kijken of verwarmen nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Heel apart dat die zomaar aanstaan. Iets moet dat aangezet hebben. Even updaten naar laatste versie voor de zekerheid? Het veroorzaakt ook voor zover ik weet geen errors (dagelijks in gebruik hier)

Enige wat ik voor kan stellen is dat iemand (je kiddos?) die switches aan hebben gezet oid. Je kan bij upgraden ook SVC weglaten door SVC.yaml te commenten als je het niet gebruikt.

Error code checken op ftc en batterij misschien vervangen. Misschien zet die het aan bij lege batterij. Maar ik kan me dat niet voorstellen

[ Voor 71% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Bij war en Ta kan ik alleen met hele graden werken.
In de gui van de esp kan ik de vaste Ta met halve graden werken.

Ik zou graag een automation willen maken in HA om op basis van buiten temperatuur een vaste Ta in te stellen (WAR simulatie) waar ik op halve graden kan instellen.

Ik ben alleen nog geen functie in HA tegen gekomen om de Ta in te stellen. Zie ik het misschiej over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Breud
TA kan je toch via climate aansturen
YAML:
1
2
3
4
5
action: climate.set_temperature
target:
  entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate
data:
  temperature: 31.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:07:
Bij war en Ta kan ik alleen met hele graden werken.
In de gui van de esp kan ik de vaste Ta met halve graden werken.

Ik zou graag een automation willen maken in HA om op basis van buiten temperatuur een vaste Ta in te stellen (WAR simulatie) waar ik op halve graden kan instellen.

Ik ben alleen nog geen functie in HA tegen gekomen om de Ta in te stellen. Zie ik het misschiej over het hoofd?
Je kan de climate gewoon vanuit HA temp sturen op halve graad ? Hier stel ik de dwh climate in op bepaalde temp, maar dat mag gewoon halve graad zijn ofcourse.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: HeatpumpLegionellaStartBoilerSetpoint
  alias: Set boiler setpoint to 59 when starting legionella run
  trigger:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
    to: Legionella Prevention
  conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.ecodan_heatpump_dhw_setpoint_value
    below: 59
  action:
  - action: climate.set_temperature
    data:
      entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate
      temperature: 59

Ik had ook een voorbeeldje gemaakt van WAR maar dan zelf besturen voor @Grolsch
zie: xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Zaterdag 11 Jan:
  • 12:30 De foutcode E1 10452 Dat is hetzelfde moment dat ik binnen kwam en een lege kartonnen doos op de vloerverwarming verdeler liet vallen. Daar loopt ook de thermostaat kabel.
  • 17.26 De warmtepomp lijkt uitgegaan volgens de log.
  • 23:14 Ik kom thuis, het is 18 graden, thermostaat zegt verwarmen (naar 22) maar doet niets. Ik zet via HA de warmtepomp uit en weer aan.
  • 00:02: Verwarmen lijkt niet te werken dus ik trigger SWW run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0idKDjG2pwqfdfIvLAXH69tTLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRM6f0j8mr1DzG7aG9zW83GC.png?f=fotoalbum_large

De FTC error codes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUGB2hPlaIlC_J-5bufrOQ9RxNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D53yLgAjDQqQ8Fbr82tB0MFP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAl0r34znarRLx5y6Zg_uSprZ-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCNgjaNzzm2ngvAdHxFmiPnj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6liwqoOgqKiND4fv4mm8YdiYSuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqLycpXuR8qZzOocmdhL1O8c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door The Source op 12-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@The Source lijkt toch een communicatie fout met je remote thermostat . Ah je heb een doos op de kabel laten vallen, dat klinkt logisch dan. Misschien is ergens iets losgeraakt of kabel beschadigd. De fout komt daarna nog een paar keer terug, dus zou toch even bekabeling nalopen

Batterij gechecked? Voor de duidelijkheid, de ESP kan deze error niet veroorzaken, we zitten nog >:) niet op de CNRF connector

Zou even updaten naar laatste versie, dan krijg je wel de correcte error codes volgende keer

E1 hoort E4 te zijn, foutje in oude code

[ Voor 85% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik check temp. 616 graden :)
Error P1 op de display.
Error log geeft P1 8101 aan.
Kabel is niet beschadigd, wel even opnieuw alles aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn4wdaYXO2UYUb_WmEPrTckMTMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPDzKCeILxFN9KPSzN1vwmdv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door The Source op 12-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
https://les.mitsubishiele...tallers/error-code-lookup
P1 is thermistor fout, dus er is echt kabeltje los of niet goed. Maar die P1 heb je al op 9/3 een keer gehad
Mooi dat display en de esp nu dezelfde error weergeven

@The Source svc is nu niet aangegaan right ?

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 12-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:11:
https://les.mitsubishiele...tallers/error-code-lookup
P1 is thermistor fout, dus er is echt kabeltje los of niet goed. Maar die P1 heb je al op 9/3 een keer gehad
Mooi dat display en de esp nu dezelfde error weergeven

@The Source svc is nu niet aangegaan right ?
Firmware update gedaan, draai nu Firmware: 2024.12.2
Nee, server control is niet aangegaan.
Dus mogelijk heb ik dat per ongeluk aangeklikt, ik zat op mijn mobiel, dikke vingers :)

Maar ja, er komt dus een helemaal bij elkaar wat allemaal de fout veroorzaakt kan hebben.
Ik ga voorlopig uit van dat er iets met de kabel is en hou dat in de gaten. Dank voor alle help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@xoror

Heb jij ook deze melding bij het compolen van de ato ?

code:
1
2
/config/.esphome/platformio/packages/framework-espidf/components/driver/deprecated/driver/rmt.h:18:2: warning: #warning "The legacy RMT driver is deprecated, please use driver/rmt_tx.h and/or driver/rmt_rx.h" [-Wcpp]
   18 | #warning "The legacy RMT driver is deprecated, please use driver/rmt_tx.h and/or driver/rmt_rx.h"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vormulier schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:03:
@xoror

Heb jij ook deze melding bij het compolen van de ato ?

code:
1
2
/config/.esphome/platformio/packages/framework-espidf/components/driver/deprecated/driver/rmt.h:18:2: warning: #warning "The legacy RMT driver is deprecated, please use driver/rmt_tx.h and/or driver/rmt_rx.h" [-Wcpp]
   18 | #warning "The legacy RMT driver is deprecated, please use driver/rmt_tx.h and/or driver/rmt_rx.h"
Ja is in esphome, ze zijn ermee bezig. Daar kan ik niet zoveel aan doen legacy driver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@The Source inmiddels weer reguliere temps? Zat er ergens kabeltje los? Wat ook wel zorgelijk is, is dat je die P1 error 24/9/3 ook al 2x had, misschien was je hardware altijd niet goed aangesloten of gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Temp is nu 19 graden, dus het gaat de goede kant op.
Ik heb bij de aansluiting de kabel losgemaakt en beter vast gezet, maar ik laat het even zo (mits het blijft werken) tot over een paar maanden. Met deze temperaturen wil ik niet gaan klooien zodat ik misschien nog langer in de kou zit :)

Die datum is de aansluit datum door een officiele installateur.
Overigens zijn dat wel amateurs en veel problemen door gehad. Uiteindelijk een verzekeringszaak geworden van over 12k voor kapotte vloerverwarming in de badkamer, en andere schade. Zodoende poste ik deze ochtend omdat ik liever niet dat die amateurs garantie komen geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Geeforce schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:34:
Vandaag de atom van @AUijtdehaag ontvangen. Kan ik iedereen aanrijden, netjes verpakt en snel verzonden.

Deze is reeds voorzien van een code, dus kon hem via hotspot snel in mijn netwerk hangen. Op dit moment enkel nog aangesloten via USB kable, dus nog niet aan de WP. Device werd direct gevonden door HA.

Echter hoe krijg ik hem nu ook in ESP Home builder? Zie bv geen Adopt optie. Betreft de reeds geinstalleerde versie die van Gekke Koe?

Edit:
Ik heb zelf de boel met ESP home builder maar van scratch gebuild. Just to be sure:

Voor de Atom S3 mini, heb ik de code van https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml 1 op 1 overgemomen. Dus hier hoeven geen aanpassingen te worden uitgevoerd? Zie daar meerdere regels in commentaar, vandaar de vraag.

Heb hem nog niet aan de WP hangen. Hopelijk morgen even tijd voor.
Ja, werkt gewoon zo, out of the box bij mij voor de Atom S3 mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik ben van plan om de polling snelheid van 1s naar 0.5s te brengen. Dan kan ik de flow, feed temps en defrost state vaker ophalen.

Nu is dat 1x per 22s. Dat gaat naar 1x per 3s. Dan kan je in meer detail bekijken en wordt de estimate output kW beter. Misschien de frequentie ook vaker ophalen, maar dan wordt het 1x per 4s.

Ik ben nu even aan het tests draaien en hier gaat alles goed. @Plenkske Ik geloof dat jij een wat langzaam reagerende ftc had? Zou je even tegen de tijd dat je upgrade op kunnen letten hoe het bij jou gaat? Collega project werkt zelfs met 400ms, dus ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:18:
@Plenkske Ik geloof dat jij een wat langzaam reagerende ftc had? Zou je even tegen de tijd dat je upgrade op kunnen letten hoe het bij jou gaat?
Ik had er destijds last van toen de eerste climate implementaties nog niet goed werkte. Had als gevolg dat vele temp waardes niet binnen kwamen. Jij dacht dat het door die snelheid kwam, maar het was iets anders. Wat precies weet ik niet meer.

Maar ik zal erop letten zodra ik update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Ik had er destijds last van toen de eerste climate implementaties nog niet goed werkte. Had als gevolg dat vele temp waardes niet binnen kwamen. Jij dacht dat het door die snelheid kwam, maar het was iets anders. Wat precies weet ik niet meer.

Maar ik zal erop letten zodra ik update.
Update is gepushed. Laat maar weten of je issues ziet (ik verwacht het niet, maar je weet maar nooit).

Uiteindelijk volgende settings geworden:
- Ik haal nu max elke 2s flow, feed/return temp, compressor frequency en defrost state op
- De rest wordt max 1x per halve min opgehaald (rest van de info is van minder belang en verandert niet zo snel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror ik heb nog geen idee wanneer ik het kan gaan updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik haal de update binnen. Kom met meer tijd ook nog even op dat SWW verhaal terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Even een vraag, als ik de esp voor de eerste keer aan de WP hang, dan neemt hij de instellingen uit de WP over? Of worden er ook instellingen in de WP gedaan omdat deze in HA zo staan ingesteld bij een default Build!flash?

WT is dat server control gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:48:
Ik haal de update binnen. Kom met meer tijd ook nog even op dat SWW verhaal terug…
Weer 48c? heel raar.

@Geeforce als het goed is worden de settings bewaard. over server control moet je even terug zoeken in dit topic. Maar je kan daarmee prohibits zetten op bepaalde acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Nog steeds, maar ik moet even de fora doorakkeren voordat ik jou er mee opzadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:18:
[...]

Nog steeds, maar ik moet even de fora doorakkeren voordat ik jou er mee opzadel.
Ik restore de opgeslagen waarde, maar dan wil dat zeggen dat hij niet de climate states bij jou overschrijft (bij wijzigingen). Misschien is die corrupt geraakt en met je die even eenmalig clearen

zie je wat errors in de logs over NVS flash oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:26:
[...]

Ik restore de opgeslagen waarde, maar dan wil dat zeggen dat hij niet de climate states bij jou overschrijft (bij wijzigingen). Misschien is die corrupt geraakt en met je die even eenmalig clearen

zie je wat errors in de logs over NVS flash oid?
Hoe doe ik een clear? Die logs ga ik even uitvlooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Hoe doe ik een clear? Die logs ga ik even uitvlooien.
https://esphome.io/guides...not-restored-after-reboot
Maar dan moet je je esp even uit de wp halen en aan een computer hangen met esptool en clearen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:33:
[...]

https://esphome.io/guides...not-restored-after-reboot
Maar dan moet je je esp even uit de wp halen en aan een computer hangen met esptool en clearen.
Ga ik even doen, ik heb het namelijk ook met de geconfigureerde server control en prohibits viel me op. Als dit het blijkt te zijn, wat kun je er dan aan doen? :)

Ik heb server control netjes aan staan en weggeautomatiseerd voor het koelen... vandaar dat het me opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
NVS clearen zodat hij netjes de waarden kan wegschrijven, zie link voor instructies (ws heb je een S3 variant en moet je --chip esp32s3 gebruiken)

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 14-01-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
xoror schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Update is gepushed. Laat maar weten of je issues ziet (ik verwacht het niet, maar je weet maar nooit).

Uiteindelijk volgende settings geworden:
- Ik haal nu max elke 2s flow, feed/return temp, compressor frequency en defrost state op
- De rest wordt max 1x per halve min opgehaald (rest van de info is van minder belang en verandert niet zo snel)
Net tijdens de lunch even bijgewerkt en valt direct op dat de Atom ook een stuk koeler blijft nu, heb er niet aan gezeten maar wel apart. Is nu toch 9 graden koeler dan voor de update. Polling werkt hier iig ook gewoon goed, zie de compressor een paar keer een dipje hebben naar 26hz waarna die na 2 seconden weer op 30hz zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
ik ben niet zo bekend met github en esp boardjes. Hoe update ik de code die erop draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Ik heb 'm zelf in ESPHome gehangen en dat maakt het erg simpel. Gewoon update of install knopje kiezen en dan worden de nieuwste bestanden door ESPHome gecompiled en naar het ESP bordje gepushed.

@xoror doet het volgens mij altijd via command line, zo staat het ook op zijn github pagina uitgelegd: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp

Maar als je al HomeAssistant hebt draaien maakt de ESPHome add-on het erg gemakkelijk: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Je kunt ook de installatie voor de proxy versie volgen, dan komt hij ook in HA te hangen en kun je updates zeer eenvoudig uitvoeren. Let op dat je dus niet de proxy yaml bestanden pakt, maar de gewone.

Dus deze https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml moet je pakken en plakken.

Instructie:
https://github.com/gekkek.../main/proxy_connecting.md

!!! ESP even ALLEEN met een usb kabel aan je PC/Laptop hangen !!! Nooit USB en de andere kabel tegelijk aan je WP hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Geeforce op 15-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Takkeding schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Net tijdens de lunch even bijgewerkt en valt direct op dat de Atom ook een stuk koeler blijft nu, heb er niet aan gezeten maar wel apart. Is nu toch 9 graden koeler dan voor de update. Polling werkt hier iig ook gewoon goed, zie de compressor een paar keer een dipje hebben naar 26hz waarna die na 2 seconden weer op 30hz zit.
Ik heb overbodige logging level naar error gezet, dat is het ws. hij moet nu wel harder werken :) (2x zoveel communicatie)

hmm veel gedoe over updaten, eens kijken of ik ota gewoon kan doen, dan kan je gewoon op knopje drukken om te updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennieboy112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:30
@xoror is het ook mogelijk om de legionella starttijd te wijzigen en uit te lezen van de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
glennieboy112 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:24:
@xoror is het ook mogelijk om de legionella starttijd te wijzigen en uit te lezen van de boiler?
Nee voor zover ik weet is dat niet mogelijk over cn105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
xoror schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb overbodige logging level naar error gezet, dat is het ws. hij moet nu wel harder werken :) (2x zoveel communicatie)

hmm veel gedoe over updaten, eens kijken of ik ota gewoon kan doen, dan kan je gewoon op knopje drukken om te updaten
De meeste logging had ik zelf ook al op "error" gezet, ik vond het zelf overbodig om dat op "debug" te laten staan zodra het stabiel draaide :P Wat het is geen idee maar wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Takkeding schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:54:
[...]

De meeste logging had ik zelf ook al op "error" gezet, ik vond het zelf overbodig om dat op "debug" te laten staan zodra het stabiel draaide :P Wat het is geen idee maar wel blij mee.
oh maar dan wil ik het wel weten :)
Hoeveel graden voor en na update? Zie je verschil in loop times? Het zou meer moeten doen. Ik heb ook de thermostats een lager update frequentie gegeven. hmm ik zie hier geen verschil in temps.

Toevallig nog iets gewijzigd aan je config? En je draait een atom S3? Enige keer dat ik zo'n temp drop zag was toen ik een hele tijd terug overging van Arduino naar esp-idf. Maar gok dat jij al tijden op esp-idf draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
xoror schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:16:
[...]

oh maar dan wil ik het wel weten :)
Hoeveel graden voor en na update? Zie je verschil in loop times? Het zou meer moeten doen. Ik heb ook de thermostats een lager update frequentie gegeven. hmm ik zie hier geen verschil in temps.

Toevallig nog iets gewijzigd aan je config? En je draait een atom S3? Enige keer dat ik zo'n temp drop zag was toen ik een hele tijd terug overging van Arduino naar esp-idf. Maar gok dat jij al tijden op esp-idf draait.
Hoe bedoel je loop times? Wat betreft graden verschil, dat is toch 16 graden. Om 12u de update gepushed en vlak erna al een stuk koeler, waarna de warmtepomp ook stopte met warmtebedrijf omdat de temperatuur bereikt was en het nog wat verder zakte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvywS60J22H2MTz5_3b1YAHeP_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0DL0HG7JfHN94JxYqxMs0Vo.png?f=fotoalbum_large

Verder is de enige wijziging die ik in de config heb staan de server-control.yaml uitgecomment en de default_heating_switch_mode op HEAT_ROOM_TEMP en default_cooling_switch_mode COOL_FLOW_TEMP. Dat zal het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hmm je gebruikt een hele oude config template, die default dingen zijn al een tijdje geleden weggehaald. Moet je even kijken of je nog wat mist van de nieuwere template. mogelijk draaide je hiervoor Arduino. Had je op de esp pagina een firmware upload knop voor de upgrade?

is je wifi signaal ook beter geworden na upgrade?

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 16-01-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
de template heeft twee output berekeningen, te weten:

- Output Power (afgerond op hele getallen)
- Estimated Output Power (3 decimalen, waarbij ik tijdens of vlak na een defrost een negatief vermogen zie)

Wat is het verschil tussen de twee en welke kan het beste gebruikt worden voor het berekenen van de momentane COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud
De output op hele getal is een schatting van de WP.

Het geschatte vermogen is de waarde uit de formule: flow / 60 * delta T * 4.2
Die 4.2 varieert een klein beetje afhankelijk van de buiten temp. Zie wat berichten terug over het fitten van die data.

Moment COP is altijd een beetje tricky, maar ik gebruik de geschatte. Op hele kW is onnauwkeurig en telt defrost niet mee. Wanneer het vermogen negatief is geef ik dan COP 0 terug. Is niet helemaal zuiver maar prima als realtime indicatie. Zal mijn script later posten (template sensor)

De dag COP met het totaal van de estimated daily output / dagelijks werkelijk opgenomen vermogen is wel eerlijk. Maar zal afwijken van de WP als er defrost zijn

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "heatpump_cop"
    unique_id: "heatpump_cop"
    unit_of_measurement: ""
    state: >-
      {% set pout = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | default(0) | float %}
      {% set pin = states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | default(0) | float %}
      {% set cop = 0 if (pin < 100 or pout == 0) else ((1000*pout) / pin) | default(0) | float %}
      {{ 0 if (cop > 9 or cop < 0) else cop | float | round(2) }}

Ik filter ook de cop spikes uit die je af en toe krijgt als het systeem in de 'overgang' zit. Je zou de negatieve COP ook gewoon kunnen toestaan verder, maar dat is een keuze. Ook filter ik vermogens onder 100W uit, dat is standby verbruik

[ Voor 76% gewijzigd door xoror op 17-01-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set q_dot = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | float(0) %}
{% set p_elec = states('sensor.kwh_meter_3_phase_power') | float(0) %}
{% set defrost = states('binary_sensor.ecodan_heatpump_defrost') == 'on' %}
{% set thermostat = states('binary_sensor.ecodan_heatpump_in1_thermostat') %}
{% set valid_mode = thermostat in ['on'] %}

{{ 0 if defrost or not valid_mode or q_dot <= 0 else (q_dot / p_elec * 1000) | round(2) }}

Dit is de code die ik momenteel gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:41:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set q_dot = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | float(0) %}
{% set p_elec = states('sensor.kwh_meter_3_phase_power') | float(0) %}
{% set defrost = states('binary_sensor.ecodan_heatpump_defrost') == 'on' %}
{% set thermostat = states('binary_sensor.ecodan_heatpump_in1_thermostat') %}
{% set valid_mode = thermostat in ['on'] %}

{{ 0 if defrost or not valid_mode or q_dot <= 0 else (q_dot / p_elec * 1000) | round(2) }}

Dit is de code die ik momenteel gebruik
Ja werkt prima zo. Met in1 filter je ook idle verbruik uit. Je kan nog wel wat spikes hebben. Zo ziet het er bij mij uit afgelopen nacht. Perfect storm omstandigheden voor defrost. Dichte mist en 0 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaYwtleSRzrtEsdR2nRUqQ2U7XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uO5eSUFvB01TtE6FeOSbfFHJ.png?f=fotoalbum_large

Je kan ook redelijk de volgende defrost voorspellen door te letten op de inkakkende COP.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 17-01-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Mijn esp lag er vannacht uit. Dus ik kan helaas niet vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Slechte Wifi signaal ? Want de esp hoort er nooit uit te liggen. Ik ben ook met grafana aan het spelen en dan kan je het nog beter zien de relatie van inkakkende COP en defrost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pirQ7wwWMGB-0nChRGdUxMNo3W4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGM5zZ4HMSncrViekCRQeGLi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:55:
Slechte Wifi signaal ? Want de esp hoort er nooit uit te liggen. Ik ben ook met grafana aan het spelen en dan kan je het nog beter zien de relatie van inkakkende COP en defrost
[Afbeelding]
waarschijnlijk wifi probleem ja, wifi signaal is niet zo sterk in de technische ruimte ondanks dat de ESP buiten de warmtepomp hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:09:
[...]

waarschijnlijk wifi probleem ja, wifi signaal is niet zo sterk in de technische ruimte ondanks dat de ESP buiten de warmtepomp hangt.
Ja is altijd hetzelfde verhaal :( Als je kans heb om een extra AP daar te zetten ga je er veel plezier van hebben. Of anders heishamon board gebruiken met ethernet (maar als als je toch utp daar heb is een extra AP handiger voor al je andere slimme meters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Breud schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Heb je hem al eens geüpdate? Ik had begin vorige maand precies hetzelfde, nu na een update is het wifi signaal een stuk sterker en valt-ie -tot dusver- niet meer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
Blackraven schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Heb je hem al eens geüpdate? Ik had begin vorige maand precies hetzelfde, nu na een update is het wifi signaal een stuk sterker en valt-ie -tot dusver- niet meer weg.
Dat is idd ook mijn ervaring _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dan zaten jullie nog op het arduino framework (best wel lang geleden aangepast maar @AUijtdehaag had nog een tijdje default arduino gedaan ivm OTA via web interface. Dat is helaas nog niet mogelijk via esp-idf. Dus via cmd line, esphome of HA oid updaten).
Zie hier mijn bevindingen na upgrade naar esp-idf: https://github.com/gekkek...6#issuecomment-2276658544 (lagere temps, beter wifi signaal)

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 17-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Nee moet nog updaten. Eegens dit weekend denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Over dat updaten:

Daar heb ik nog over nagedacht, maar het probleem met mijn software is dat je het in zoveel configuraties kan draaien. Dus is het wat lastig om kant en klare firmware bins te maken. Nu kan je wel voor standaard atom s3 en atom proxy s3 maken maar dan heb ik het volgende probleem.

Hoe gaat gebruikers het updaten, want esp-idf heeft geen OTA meer via web ;-) (je moet wat opofferen voor betere wifi). En dan moeten users toch gaan klooien met esptool of flashen via usb. Dus ik denk dat ik beter een tutorial kan maken voor esphome of vanuit HA updaten, dan kan je je eigen configs aanhouden en op de update knop drukken zeg maar. Nadeel van dit is dat sommige Pi's of computers waar dit op draait de binary niet kunnen builden ivm resources. Ik zal eens kijken hoe mijn odroid m1s (aanrader overigens voor het draaien van HA) het trekt (zal wel goed moeten gaan met 8GB ram).

Pre build firmware kan pas als die web OTA er weer is voor esp-idf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske en mensen die de MQTT interface zonder HA gebruiken, even niet upgraden. Dankzij @nicowinde achter gekomen dat we nu afhankelijk zijn van HA vanwege de daily energy sensors. Die moet ik ff aanpassen en optioneel maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:45:
Over dat updaten:

Daar heb ik nog over nagedacht, maar het probleem met mijn software is dat je het in zoveel configuraties kan draaien. Dus is het wat lastig om kant en klare firmware bins te maken. Nu kan je wel voor standaard atom s3 en atom proxy s3 maken maar dan heb ik het volgende probleem.

Hoe gaat gebruikers het updaten, want esp-idf heeft geen OTA meer via web ;-) (je moet wat opofferen voor betere wifi). En dan moeten users toch gaan klooien met esptool of flashen via usb. Dus ik denk dat ik beter een tutorial kan maken voor esphome of vanuit HA updaten, dan kan je je eigen configs aanhouden en op de update knop drukken zeg maar. Nadeel van dit is dat sommige Pi's of computers waar dit op draait de binary niet kunnen builden ivm resources. Ik zal eens kijken hoe mijn odroid m1s (aanrader overigens voor het draaien van HA) het trekt (zal wel goed moeten gaan met 8GB ram).

Pre build firmware kan pas als die web OTA er weer is voor esp-idf.
Ik ben ook geen held qua compilen enzo, maar met de esphome web gui werkt het updaten best eenvoudig en toch nog OTA.
De web-interface op de esp staat nu ook uit, aangezien ik die toch niet gebruik.
De log output komt via de esphome web gui wel op m'n scherm, mocht ik het nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske @nicowinde
De HA time source dependency is vervangen door sntp. MQTT gebruikers kunnen dus ook upgraden.

Verder heb ik de realtime dagelijks opgenomen energie beschikbaar gemaakt. De continu doortellende teller is nu verborgen. Bij reboot van de esp begint hij met 0 te tellen. De eerste dag zal het totaal niet kloppen, maar daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Goed bezig @xoror , vanwege privé omstandigheden nog geen tijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nicowinde
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-09 23:09
Dank je, gecompileerd, ota update en het draait allemaal prima.
Dus zonder de HA api, met MQTT en de proxy.

WP: ME PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E + OSO 300 Ltr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Bij het compilen met de laatste versie van esphome, zag ik de volgende waarschuwing:

WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models

Geen idee of dit er bij eerdere versies ook al stond, maar toch even benieuwd naar deze warning. Ik gebruik de S3 atom die hier te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Ik loop een beetje vast met updaten.
Ik heb esphome tool draaien op HA (via Nas virtual vm).

Als ik esp board via usbc aan de laptop verbind krijg ik niet de bestaande config te zien die momenteel draait. Of heb ik nu een verkeerde verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik zou verwachten dat je alleen 1e keer via usb moet flashen. daarna over het netwerk. Iemand die @Breud kan helpen? Ik gebruik die GUI nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb even gekeken naar die esphome builder.

Doe de volgende stappen:
1) voeg een nieuwe device toe, doe gewoon next, next etc (maakt niet zoveel uit want we gaan de inhoud toch replacen). Stel je wifi netwerk etc in, als het goed is maakt hij de secrets.yaml voor je
2) open de yaml file en plak de inhoud van de volgende file erin
https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml
3) kijk of je wat extras nodig heb aan opties
4) controleer of je in /<ha_config_dir>/esphome een secrets.yaml heb, anders aanmaken en zie mijn github page om je wifi credentials daarin op te nemen.

Daarna kan je gewoon direct OTA doen. Hoef je niet meer te koppelen aan usb.
@AUijtdehaag heb je default nog iets van een OTA password ingesteld ? Zo nee dan moet het bovenstaande gewoon werken. Zal er nog wel een howto voor maken

De volgende keer kan je gewoon install/update knop drukken in esphome builder voor de update.

@Breud

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 18-01-2025 23:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror @Breud
Ik heb een kleine NL manual gemaakt voor de Atom S3 lite en esphome flashen.
https://github.com/fonske...ms3_lite_connecting_nl.md

Nee ik gebruik geen OTA passwords

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:09:
@xoror @Breud
Ik heb een kleine NL manual gemaakt voor de Atom S3 lite en esphome flashen.
https://github.com/fonske...ms3_lite_connecting_nl.md

Nee ik gebruik geen OTA passwords
Handig, scheelt mij weer type werk :)

Overigens kan je de eerste keer ook zonder usb denk ik doen als je maar een firmware heb draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Dat zou dan toch al de 2e keer zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja, ging er even vanuit dat de meeste via jou kopen en dan dus eigenlijk altijd 2e flash doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:34:
Ik heb even gekeken naar die esphome builder.

Doe de volgende stappen:
1) voeg een nieuwe device toe, doe gewoon next, next etc (maakt niet zoveel uit want we gaan de inhoud toch replacen). Stel je wifi netwerk etc in, als het goed is maakt hij de secrets.yaml voor je
2) open de yaml file en plak de inhoud van de volgende file erin
https://github.com/gekkek.../main/ecodan-esphome.yaml
3) kijk of je wat extras nodig heb aan opties
4) controleer of je in /<ha_config_dir>/esphome een secrets.yaml heb, anders aanmaken en zie mijn github page om je wifi credentials daarin op te nemen.

Daarna kan je gewoon direct OTA doen. Hoef je niet meer te koppelen aan usb.
@AUijtdehaag heb je default nog iets van een OTA password ingesteld ? Zo nee dan moet het bovenstaande gewoon werken. Zal er nog wel een howto voor maken

De volgende keer kan je gewoon install/update knop drukken in esphome builder voor de update.

@Breud
als ik jouw beschrijving zo lees dan is door een soort van 'eerste installatie'. Toen ik de ESP van @AUijtdehaag kocht stond alles al voorgeprogrammeerd en was het plug&play om het werkend te krijgen.

Je zou dan toch zeggen dat ik in ESPhome de reeds bestaande code moet kunnen terugvinden, voordat ik deze overschrijf met de laatste update van github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hij heeft gewoon de default yaml gebruikt. Daarom zeg ik ook dat je die erin kan plakken en daarna ota over netwerk flashen. Dat is zeker niet een eerste install.

Maar je moet wel even een esp device in de builder krijgen, en die stappen lijken op 1e install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Breud schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:10:
[...]

als ik jouw beschrijving zo lees dan is door een soort van 'eerste installatie'. Toen ik de ESP van @AUijtdehaag kocht stond alles al voorgeprogrammeerd en was het plug&play om het werkend te krijgen.

Je zou dan toch zeggen dat ik in ESPhome de reeds bestaande code moet kunnen terugvinden, voordat ik deze overschrijf met de laatste update van github?
Nee het is niet mogelijk om van een running ESP de yaml code in ESPHome te krijgen. Je moet of de stappen zoals beschreven door @xoror of @AUijtdehaag volgen of, zelf de yaml van de github pakken en deze handmatig op het systeem zetten, meestal in ../config/esphome/ecodan-heatpump.yaml

Niet getest, maar volgens mij verschijnt het device dan in ESP home builder en zou je vanaf daar verder kunnen. Ik ben alleen een beetje bang dat het met het resolven niet goed zou kunnen gaan en dus kan hij niet op naam gevonden worden bij het IP adres. Maar als alles default is, dus ook ou of the box van atom..... just try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dat heb ik dus gisteren voor jullie uitgeprobeerd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zoals @Geeforce beschrijft kan je ook gewoon de ecodan-heatpump.yaml kopieren (samba drive? Addon File-editor?) van github naar je eigen esphome directory van je HA installatie
Enige wat je nog moet doen is de wifi secrets in esphome builder zetten onder secret of secret.yaml

Zolang de name in de esphome code gelijk is zal het meestal wel overeen komen en ziet hij hem als online
Bestandsnaam zelf maakt weinig uit.
Enige verschillen kunnen zitten in de keuze die je maakt in de yaml. Zoals engels of nederlands etc.

Ik heb reeds > 250 devices geflashed dus zou het goed moeten gaan

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
klopt die ui doet niets anders dan die files daar zetten

je kan met de Visual Studio plugin ook files editen, of via terminal :)

[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 19-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror Het viel me op dat ik sinds 11/1 (toen de ESP een update gegeven) geen DHW consumed en Heat consumed meer heb, en dus ook geen bijbehorende DHW/Heat COP's. Produced kWh's doen het nog wel.
Is er iets veranderd in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:35:
@xoror Het viel me op dat ik sinds 11/1 (toen de ESP een update gegeven) geen DHW consumed en Heat consumed meer heb, en dus ook geen bijbehorende DHW/Heat COP's. Produced kWh's doen het nog wel.
Is er iets veranderd in de tussentijd?
Die lees ik rechtstreeks uit de wp, daar is niets aan gewijzigd (behalve sneller ophalen). Zie je het ook niet meer in je FTC controller ?

hmm zou het kunnen dat de timing te snel is voor jouw unit en dat je bepaalde berichten mist. Jij had FTC5 + atom s3 toch?

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Als ik een setting wijzig via de esp, bijvoorbeerd aanvoer temp ta dan krijg ik via de procon hele hoge/lage waardes van de aanvoer/retour/buiten temperaturen. Is dit een bekend probleem?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste