Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Blackraven even nog een updaten en kijken of je het wel ziet? Anders is de timing misschien te aggressief voor sommige units en moet ik die evt verlagen. Zie je wel je hardware config ? dus welke ftc board je heb in de esp ? Die cmd komt daarna namelijk. Ik zie trouwens dat je 11/1 heb geupdate, maar dan had je nog de oude manier van ophalen. Daar is niets aan gewijzigd. Dus ik zou zeggen probeer even nog een keer update met alle laatste wijzigingen.

Andere gebruikers met FTC5, jullie krijgen de dag verbruik en opgeleverd wel ? @AUijtdehaag ?

@mgroen81 hmm nee, maar kan je de temp controleren op de FTC want als het daar goed staat dan doet de procon vertaling misschien iets niet lekker, Welke temp zie je dan in procon? Gebruik je verder https://github.com/fonske/Mitsubishi_procon dit om je procon uit te lezen?

[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 16:47 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@xoror je estimated tellertjes resetten bij mij niet om 0:00 ;), bugje?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
@xoror je estimated tellertjes resetten bij mij niet om 0:00 ;), bugje?
Apart, hier wel getest en resetten netjes. Voor de volledigheid, er is maar 1 estimated teller toch? (dag opbrengst). De andere is daily reported. Die reset ook niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jsVae53LWTI5M9a4k-7eWWrv98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNZJE7gvJeXxx07yKwdJAmNJ.png?f=fotoalbum_large

die oranje lijn is input, wordt gereset bij het flashen, ik had wat test gedaan vandaag :)

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
xoror schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Die lees ik rechtstreeks uit de wp, daar is niets aan gewijzigd (behalve sneller ophalen). Zie je het ook niet meer in je FTC controller ?

hmm zou het kunnen dat de timing te snel is voor jouw unit en dat je bepaalde berichten mist. Jij had FTC5 + atom s3 toch?
Ja, klopt FTC5 met Atom S3 lite. Is het een idee dat je de timing een aanpasbare optie in de config yaml maakt?
Op de controller kan ik de opgenomen waardes nog wel gewoon uitlezen en als ik doorklik ook nog uitgesplitst in SWW/Verw.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ja, klopt FTC5 met Atom S3 lite. Is het een idee dat je de timing een aanpasbare optie in de config yaml maakt?
Op de controller kan ik de opgenomen waardes nog wel gewoon uitlezen en als ik doorklik ook nog uitgesplitst in SWW/Verw.
Update nog een keer naar laatste versie ? Het is raar dat hij in het volgende cyclus ook wegvalt, dus mogelijk is iets specifieks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror Ik zal ook even de reset die hier eerder aangehaald is even uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
We halen zeg maar alle data in een bepaalde volgorde op. Als je wat data mist in het huidige cyclus, komt die er de volgende keer bij. Maar omdat je altijd bepaalde dingen mist, gok ik dat er misschien iets anders aan de hand is bij jou. Verder nog geen klachten gehad van andere FTC5 gebruikers.

Als het niet werkt, zal ik je PM instructies sturen om het weer te herstellen na 1s lokaal om te kijken of dat het is. En dan moeten we idd denken aan configureerbare polling tijd voor wat langzamere units.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
Hoe wordt het afgegeven vermogen in esphome berekend? Het afgegeven vermogen schiet continu van 0 naar 5 kw en weer terug afgelopen 24 uur. Is dit een teken van pendelen?

Of kan dit gedrag verklaard worden door de vele defrosts deze dagen?

[ Voor 17% gewijzigd door Rien43 op 20-01-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vermogen = flow/60 * Ta - Tr * 4.2
post een grafiek, grote kans dat het defrost zijn met dit weer. Er is een defrost status die geeft aan wanneer er een defrost bezig is.

Pendelen zie je wanneer het vermogen daalt richting min vermogen. Maar je kan heel eenvoudig zien in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx2O9D7d6oJu0iqDUyzSVYM9-Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/615BiyQggMWFmaSMfJq6qeR4.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn defrost. (kan je zien aan defrost indicator)

[ Voor 58% gewijzigd door xoror op 20-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
@xoror Het uitlezen en besturing van de wp met de Procon gaat nog steeds via modbus adapter en met het NodeRed script van AUijtdehaag. Alleen nu aangesloten op de proxy natuurlijk.
Ik moet al mijn automatiseringen nog ombouwen naar de uitlezing via esp dan kan ik de Procon als backup gaan gebruiken.

Ik wilde het probleem reproduceren maar het lijkt niet altijd te gebeuren.
Maar als er een vreemde waarde wordt weergegeven dan gaat bijvoorbeeld de kamer temp naar 0 en de ta en retour naar een uiterste hoge waarde. De waardes zijn na 30 sec weer normaal.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dus als je iets anders aanpast, gaan de temp en retour raar doen. Het klinkt alsof er een issue is met signed/unsigned interpretatie oid.

We lezen en schrijven hetzelfde protocol, dus het is wat raar dat de procon hier zo op reageert. Dat het na 30s weer okay is, is ook wel apart. Klinkt alsof de verbinding even weg is. Kloppen de rest van de gegevens nog?

Als je bijv op de FTC controller iets aanpast, krijg je dan ook het probleem?

Is het recentelijk of had je dit altijd al? en wanneer heb je voor het laatst de software geupdate?

@mgroen81

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 21-01-2025 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
@xoror Als ik iets aanpas op de FTC controller merk ik niets. Werkt zoals het hoort.
Als ik via de nieuwe ESP de SP aanpas lijkt soms te storen op de Proxy/Procon waardes.
Het viel me nu pas op aangezien ik de de nieuwe ESP functies eigenlijk nog niet veel gebruikt/getest had.

Het NodeRed script zal wel weer de juiste waardes ophalen
Ik heb net de ESP voorziet van de laatste update. Maar die er opstond was waarschijnlijk je vorige versie. Kan nooit heel oud geweest zijn.
Ik ga het wat meer testen. Kijken of het nog eens gebeurd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@mgroen81 als de esp wel de goede getallen weergeeft, is dat heel merkwaardig, we lezen namelijk hetzelfde bericht als de procon.

btw, met groot is iets van 655.35 graden of in die orde van grootte?

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 21-01-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:39:
We halen zeg maar alle data in een bepaalde volgorde op. Als je wat data mist in het huidige cyclus, komt die er de volgende keer bij. Maar omdat je altijd bepaalde dingen mist, gok ik dat er misschien iets anders aan de hand is bij jou. Verder nog geen klachten gehad van andere FTC5 gebruikers.

Als het niet werkt, zal ik je PM instructies sturen om het weer te herstellen na 1s lokaal om te kijken of dat het is. En dan moeten we idd denken aan configureerbare polling tijd voor wat langzamere units.
Ik kon de ESP gisteravond niet vinden als /dev/ttyUSB*
vanavond nog maar eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Ik kon de ESP gisteravond niet vinden als /dev/ttyUSB*
vanavond nog maar eens een poging wagen.
Usbc aansluitingen heten /dev/ttyACM* onder Linux. Op de mac heten ze weer /dev/tty.usb* (iets van usbmodem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror aha, weer wat geleerd, dan zal ie daar wel gestaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven

Staat ook in de instructies hoor, maar die van de mac moet ik nog even toevoegen.

Overigens heb ik de polling rate nu gemaakt dat hij te overriden is (nog niet gepushed), maar liever 1 rate voor iedereen. Ik gok dat bij jou iets anders aan de hand is. Van collega ftc5 users hoor ik dat ze tot 350ms kunnen gaan. Maar misschien zijn er verschillende ftc5 revisies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Op de een of andere manier is de reset van dhw setpoint weer verdwenen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV4QgMrUSgeT_d95fTRQtuwnRAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdMU12xFy9QH5Xa8UG1WNT0q.jpg?f=fotoalbum_large
Dit bedoel ik met het foutieve resetgedrag. FTC6 op FW18.01.

Het is een combi van clean, build en deploy en dagelijkse resets... maar het belangrijkste is dat het op 0:00 niet gebeurd ;)

De outputpower zit er voor de vorm bij, maar goed om te zien dat defrosten gewoon werkt zonder loops he ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 21-01-2025 09:27 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie ik lees de tijd uit via sntp, enige wat ik kan bedenken is dat die van jou in een verkeerde timezone staat. Want hij reset wel maar dagelijks om 15.00 lijkt het.

Ben je een beetje handig met builden ? Je kan even proberen de timezone te overriden in je main.

https://esphome.io/components/time/sntp.html

dus iets van
YAML:
1
2
3
time:
  - platform: sntp
    timezone: Europe/Amsterdam

plakken nadat base.yaml wordt ge-include.

dus zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
time:
  - platform: sntp
    timezone: Europe/Amsterdam

ecodan:
  id: ecodan_instance
  uart_id: uart_ecodan

Hij lijkt ook de timezone van de build machine over te nemen als je niets specified, dus grote kans dat je build machine in de verkeerde timezone staat. Die goedzetten fixed het ook ws.

De reported kwh heb ik zelf gemaakt, maar die resetten op zelfde tijden als de estimated. Maw ze kijken beide naar dezelfde tijd, die lijkt bij jou niet goed te staan. Voorheen gebruikte ik de home assistant time, maar dan heb je een harde afhankelijkheid naar home assistant, en werkt het niet voor mensen zonder HA.

Kan je in esp builder je logs nakijken welke timezone wordt gekozen ?

[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 21-01-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 21:02
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:02:
@windvanger
Zorgen dat de code in esphome komt en dan zelf even flashen.
https://github.com/fonske...ting.md#flash-it-yourself

Edit: en laat even weten of het gelukt is ter controle van de tekst ;)
De stappen in deze uitleg zijn helder. Ik moest alleen even opletten bij de taal. Heb alles in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Die lees ik rechtstreeks uit de wp, daar is niets aan gewijzigd (behalve sneller ophalen). Zie je het ook niet meer in je FTC controller ?

hmm zou het kunnen dat de timing te snel is voor jouw unit en dat je bepaalde berichten mist. Jij had FTC5 + atom s3 toch?
Het lijkt toch aan de S0 koppeling tussen m'n meter en de ecodan te liggen. Heb toen ook m'n modbus aangesloten, dus zal de bedrading even nakijken.
Edit: de ecodan geeft 200kWh en de meter in HA 300 kWh, dus ik vermoed tot 11/1 200 en van 11/1 tot nu 300 kWh...
Edit 2: cumulatief van de meter is 500, en bedrading is nog goed, dus zo te zien heeft de modbus m'n S0 om zeep geholpen...

[ Voor 17% gewijzigd door Blackraven op 21-01-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven phew (for me, balen voor jou), nu heb ik alleen configureerbare polling interval voor niets gemaakt haha

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 21-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 20:52
Blackraven schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Het lijkt toch aan de S0 koppeling tussen m'n meter en de ecodan te liggen. Heb toen ook m'n modbus aangesloten, dus zal de bedrading even nakijken.
Edit: de ecodan geeft 200kWh en de meter in HA 300 kWh, dus ik vermoed tot 11/1 200 en van 11/1 tot nu 300 kWh...
Edit 2: cumulatief van de meter is 500, en bedrading is nog goed, dus zo te zien heeft de modbus m'n S0 om zeep geholpen...
@Blackraven Even nieuwsgiering, omdat ik het verder ook niet tegenkom in dit topic, wat is S0?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even headsup. Niet updaten naar 2025.1.3, die versie is gaar. De history is dan helemaal stuk. Mocht je al geupgrade hebben, even downgraden via

Bash:
1
ha core update --version 2025.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Geeforce schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:00:
[...]

@Blackraven Even nieuwsgiering, omdat ik het verder ook niet tegenkom in dit topic, wat is S0?
S0 is een pulskabel, daarmee kun je de kWh's vanaf de meter aan de binnenunit doorgeven.
Hij geeft 1 puls per x kWh, dus eigenlijk de bedrade versie van het puls-ledje voorop de meter.
Hoort ook eigenlijk meer in het normale ecodan topic ;)
Maar blijkbaar kan m'n meter niet beide tegelijk (modbus en S0) of heb ik iets stuk gemaakt...
Binnenkort maar eens kijken hoe ik die puls kan detecteren met een multimeter, staat niet heel hoog op het lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
@Blackraven ik laat de Ecodan ook d.m.v. S0 weten wat 'ie verbruikt. Heel af en toe heb ik er last van dat de WP ook geen verbruik meer rapporteert. Ik heb niet nagemeten of het komt omdat m'n kWh-meter geen pulse meer geeft, of dat de WP z'n 'oren dicht heeft'.
In dat geval moet ik m'n WP even helemaal spanningsloos maken en dan gaat het weer heel lang goed.
Mss voor jou een tip als je dat nog niet hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Bedankt voor de tip, maar dat lijkt niet te werken.
Eergisteren de boel namelijk nog spanningsloos gehad toen ik de ESP losgehaald had, maar gisteren en vandaag na middernacht ook geen nieuwe totalen. Ik vermoed dat de nieuwe modbus kabel wellicht wat interfereert met de S0 kabel, zal de mantels eens aarden om te zien of dat wat oplost en kijken of ik de S0-pulse zelf kan detecteren.
Edit, ik kan natuurlijk prima zelf een template sensor maken voor de COP:
spoiler: momentane COP:
2.12
:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH1KuaBHGLqhnaA8-VGnIG9jCMY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UwyuXB1fRId28oBfvP3VQcUK.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Blackraven op 22-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Maar de totalen in je FTC scherm zullen dan ook ontbreken right ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:16:
@Blackraven Maar de totalen in je FTC scherm zullen dan ook ontbreken right ?
Die blijven inderdaad steken op de cumulatieven tot ~10/1, dus dat blijft op ~200kWh hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
headsup hier, ik heb de remote thermostat repo publiekelijk gemaakt
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-remote-thermostat

Er moeten nog wel wat dingen worden getest, maar voor degene die erop zitten te wachten kan je het uit proberen. Je kan dan met een esp een remote thermostat emuleren :) Elke sensor kan je dan als remote thermostat gebruiken. Tevens kan je dan ook ruimte regeling doen nu je een 'remote thermostat' heb.

De hardware is gelijk aan het reguliere project. Dus gewoon atoms3 + kabeltje
Het is nog wel wat experimenteel

Wat kan doet het allemaal:
- Temperatuur die je voor een zone zet via de cn105 worden vanzelf doorgegeven aan de remote thermostat in die zone
- Temperatuur (huidige temperatuur alsmede nieuwe setpoint voor de zone) die je in je remote thermostat instelt, wordt doorgegeven naar de CN105

@nighthunter Volgens mij zat jij hier op te wachten.

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 22-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:35:
headsup hier, ik heb de remote thermostat repo publiekelijk gemaakt
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-remote-thermostat

Er moeten nog wel wat dingen worden getest, maar voor degene die erop zitten te wachten kan je het uit proberen. Je kan dan met een esp een remote thermostat emuleren :) Elke sensor kan je dan als remote thermostat gebruiken. Tevens kan je dan ook ruimte regeling doen nu je een 'remote thermostat' heb.

De hardware is gelijk aan het reguliere project. Dus gewoon atoms3 + kabeltje
Het is nog wel wat experimenteel

Wat kan doet het allemaal:
- Temperatuur die je voor een zone zet via de cn105 worden vanzelf doorgegeven aan de remote thermostat in die zone
- Temperatuur (huidige temperatuur alsmede nieuwe setpoint voor de zone) die je in je remote thermostat instelt, wordt doorgegeven naar de CN105

@nighthunter Volgens mij zat jij hier op te wachten.
Goed bezig _/-\o_ ! Ik heb https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp helemaal werkend en super tevreden over. Is het mogelijk om de remote thermostaat te combineren met de functionaliteiten van esphome-ecodan-hp (ofwel het kunnen uitlezen van de wp)?

Ik wil wellicht mijn Netatmo enkel als temperatuursensor gebruiken en kijken of ruimteregeling wat voor mij is, waarbij ik door middel van Home Assistant de temperatuur doorgeef aan de warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Rien43 op 22-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Rien43 is gewoon transparant, het werkt gewoon alsof het een echte PARXX is.
Je kan het voorlopig nog niet draaien van 1 esp, want je heb 2 pluggen nodig (CNRF + CN105).
Misschien doe ik nog iets voor het proxy board, dat je die daarvoor kan inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:39:
Je kan het voorlopig nog niet draaien van 1 esp, want je heb 2 pluggen nodig (CNRF + CN105).
Misschien doe ik nog iets voor het proxy board, dat je die daarvoor kan inzetten
Ik wil wellicht mijn Netatmo enkel als temperatuursensor gebruiken en kijken of ruimteregeling wat voor mij is, waarbij ik door middel van Home Assistant de temperatuur doorgeef aan de warmtepomp.

Bovenstaande is (nog) niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Rien43 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Bovenstaande is (nog) niet mogelijk?
Daar heb je dus mijn nieuwe projectje voor :) die doet wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Daar heb je dus mijn nieuwe projectje voor :) die doet wat je wil
Wat moet ik bij @AUijtdehaag regelen om er wat mee te spelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je heb een atoms3 + kabeltje nodig.
ik heb nu ook 2 atoms in mijn hydrobox. 1 op de cn105 en 1 op de cnrf

@Miezie je heb toch al een PAR ? dan heb je niet echt nodig tenzij je een andere thermostaat wil koppelen als ruimte thermostaat

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 22-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:08:
Je heb een atoms3 + kabeltje nodig.
ik heb nu ook 2 atoms in mijn hydrobox. 1 op de cn105 en 1 op de cnrf

@Miezie je heb toch al een PAR ? dan heb je niet echt nodig tenzij je een andere thermostaat wil koppelen als ruimte thermostaat
ik heb een FTC6 in de woonkamer hangen. Ik zie hier een usecase voor het koelen, volgens mij kan je met een PAR koelen op ruimtetemperatuur met vaste TA als ik het goed heb?
En als ik elegant de hysterese kan aanpakken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
xoror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:39:
Wat bedoel je met draaien van 1 esp? Ik heb de atom 3 + kabeltje. Heb ik een ander kabeltje nodig die ik ook op de cnrf moet aansluiten om via home assistant + netatmo de ruimteregeling op de wp te kunnen gebruiken? Of ben jij nog bezig om dit softwarematig in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Rien43 Je heb zowieso iets van hardware nodig. ook software. Ook als het op 1 esp gaat heb je nog iets van het proxy board nodig. Dat is nog voor in de toekomst (en ook niet zeker of dat nog komt, dit is en blijft een hobby project.)

Maar eerste versie kan je het beste op een extra atom S3 + kabeltje draaien zoals ik hierboven heb beschreven heb om 2 atoms3 in mijn hydrobox zitten

@Miezie Ah juist. Ik heb koelen nog niet getest, dat komt met het koelseizoen. Maar zou gewoon moeten werken denk ik.

Algemeen: Dit is een eerste release, dus het is handig als je zelf wat handig bent. Het draait inmiddels hier de hele dag stabiel. Lees verder de instructies van mijn pages, daar staat beschreven hoe je het kan koppelen. Voorlopig heb je voor de remote thermostat HA nodig. (ik weet dat je op esphome ook direct een api call kan doen, maar HA is eenvoudiger voor de massa)

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 22-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:20
@xoror Ik ben benieuwd! Zodra ik de benodigde hardware binnen heb ga ik ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie Laat even weten hoe het is gelopen. Ik heb gisteren nog wat dingen gefixed en mogelijk moet je even laatste firmware flashen. Kan je gelijk nalopen of ik wat mist in de omschrijving. Want ik merk dat veel dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, dat niet zijn voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Ik heb de hardware nog niet binnen maar ben vast begonnen met het voorbereiden van mijn HA omgeving op de Pi. Ik merkte dat de commandline installatie van ESPHome niet goed werkt* (bij mij) maar deze manier wel: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html Dan zit je natuurlijk wel weer in een grafische interface, maar vooralsnog lijkt het te werken. Dus ik zie wel hoe ver ik kom of waar het schip strandt.

*Wat werkt er dan niet? Na lang gepruttel braakt hij een aantal foutmeldingen uit zoals: ERROR: Failed building wheel for openstep-plist

en
running build_ext
building 'openstep_plist.parser' extension
creating build/temp.linux-aarch64-cpython-312/src/openstep_plist
g++ -fno-strict-overflow -Wsign-compare -DNDEBUG -g -O3 -Wall -fPIC -DCYTHON_TRACE_NOGIL=1 -I/root/venv/include -I/usr/include/python3.12 -c src/openstep_plist/parser.cpp -o build/temp.linux-aarch64-cpython-312/src/openstep_plist/parser.o -std=c++11
error: command 'g++' failed: No such file or directory
[end of output]

note: This error originates from a subprocess, and is likely not a problem with pip.
ERROR: Failed building wheel for openstep-plist
Successfully built esptool platformio
Failed to build unicodedata2 openstep-plist
ERROR: ERROR: Failed to build installable wheels for some pyproject.toml based projects (unicodedata2, openstep-plist)

Dus kan de build ook niet vanuit de command line: esphome compile ecodan-esphome.yaml (esphome commando wordt niet gekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie Ah, ik heb geen windows :o
Heb je pip3 install wheel stap gedaan ? Oh wacht die stap failed onder windows, wazig even kijken of ik wat kan vinden

https://github.com/esphome/issues/issues/6558
Gok dat je te nieuwe python heb geinstalleerd op windows. Op windows moet je blijkbaar houden bij 3.12

[ Voor 65% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:56:
@Wouterie Ah, ik heb geen windows :o
Heb je pip3 install wheel stap gedaan ? Oh wacht die stap failed onder windows, wazig even kijken of ik wat kan vinden

https://github.com/esphome/issues/issues/6558
Gok dat je te nieuwe python heb geinstalleerd op windows. Op windows moet je blijkbaar houden bij 3.12
Nee, dit is op de Pi met het HA image erop. Ik vind Windows best prima, maar dit soort dingen probeer ik er niet eens op.

OS Version: Home Assistant OS 14.1
Home Assistant Core: 2025.1.3

[ Voor 7% gewijzigd door Wouterie op 23-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie Welke Pi heb je? Bij beperkte ram wil ie nog wel eens bokken. Het buiten verbruikt ook wel wat storage, maar dan zou ik een andere error verwachten. Ik zelf gebruik een Odroid m1s (aanrader btw) voor HA, daar werkt het prima (8GB ram).

Ik doe de development op Mac en Linux en eigenlijk nooit issues mee. Maar windows zou gewoon ook moeten werken hoor, genoeg mensen die het gebruiken.

Python v3.13.x lijkt de boosdoener in algemeen. Welke python heb je op de Pi? Want als je kan builden via de UI is er verder niets mis met de Pi. Ws verkeerde python via cmd line.

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Pi4 2GB RAM waarvan 60% nog vrij, met een SSD van 256 GB eraan waar de installatie op draait.

Ik denk dat het alleen in de terminal mis gaat, ik moet de web interface nog proberen en daar verschijnt de ecodan-remote-thermostat-esphome wel, maar natuurlijk nog off-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie heb je die confs/thermostat-room.yaml stap nog moeten doen om die file lokaal te copieren ? Volgens mij moet je dat wel doen, en werkt remote templating niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:20:
@Wouterie heb je die confs/thermostat-room.yaml stap nog moeten doen om die file lokaal te copieren ? Volgens mij moet je dat wel doen, en werkt remote templating niet
Oh wacht, heb je de instructies geupdate? Ik loop er nog even doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb op beide repos de wifi instellingen aangepast
- Hij reboot niet meer als de wifi wegvalt, en dus ook niet meer naar AP na een x aantal keer rebooten
- Wifi power save is uitgezet (temp ging na een tijd +10c omhoog, niet z'n goed idee)

Voor de mensen met wifi issues, even updaten en uitproberen of het beter gaaat

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Klopt het dat het niet mogelijk is om de setpoint bij een vaste Ta in te stellen via esp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Rien43 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:26:
Klopt het dat het niet mogelijk is om de setpoint bij een vaste Ta in te stellen via esp?
Zone 1 climate kan je ervoor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Zone 1 climate kan je ervoor gebruiken
Ik zie deze optie niet bij de automatisering in home assistant. Zou het onderstaande actie moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qED-jWBNdUS2XXVsz4xaz5yPyww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dgA6hJK3YIo6bryICDY8TdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
er moet een set temp action bij staan. Ik ben geen UI persoon, misschien dat iemand anders het weet? Ik edit de yaml altijd direct.

in https://github.com/gekkek...tomations/legionella.yaml staan voorbeelden voor de DHW climate. Dus zoiets

YAML:
1
2
3
4
action: climate.set_temperature
data:
  entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate
  temperature: 26.5

Boven de set hvac zou wel iets van set temp of target temp moeten staan. Net even gekeken

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
xoror schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:51:
er moet een set temp action bij staan. Ik ben geen UI persoon, misschien dat iemand anders het weet? Ik edit de yaml altijd direct.

in https://github.com/gekkek...tomations/legionella.yaml staan voorbeelden voor de DHW climate. Dus zoiets

YAML:
1
2
3
4
action: climate.set_temperature
data:
  entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate
  temperature: 26.5
Volgens mij heb ik 'm gevonden (zie onderstaande screenshots). Echter met deze entiteit kan ik de zone 1 ruimte aanpassen maar niet de setpoint van zone 1 flow setpoint waarde (in dit geval 26 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR8twSvuwIS_QfjeriMmAlAuBn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4q6Nx3LahTUDEoW8BSLsr6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awCaX5_0_Gp2X4M3ZCMnTOHGHCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKjVWZ526ONM0gawDiVGGC6D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZDsDyeTegLMJDFFtb5mcevKTRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93dSP760bvVjkco3oQusO1B4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
er is een climate voor ruimte temp en een voor de flow temp (NL vertaling is denk ik "zone1 thermostaat"). Kies de juiste

Moet dat eigenlijk een keer renamen naar
Flow temp climate
Room temp climate

[ Voor 48% gewijzigd door xoror op 23-01-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Rien43 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Volgens mij heb ik 'm gevonden (zie onderstaande screenshots). Echter met deze entiteit kan ik de zone 1 ruimte aanpassen maar niet de setpoint van zone 1 flow setpoint waarde (in dit geval 26 graden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ze in het engels, daar is temperature voor ruimteregeling, dus 'kamerthermostaat' en climate is voor de flow temperatuur (Taanvoer).
Om de instellingen bruikbaar te kunnen wijzigen moet je wel de operation mode van de warmtepomp op de bijbehorende stand hebben staan. (ik had laatst de gewenste kamertemperatuur op 21 ingesteld, maar de WP stond nog op operating mode "heat-flow temperature" (vaste Ta), dus dat ging niet helemaal lekker met een Ta van 21gr. 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:05:
Even headsup. Niet updaten naar 2025.1.3, die versie is gaar. De history is dan helemaal stuk. Mocht je al geupgrade hebben, even downgraden via

Bash:
1
ha core update --version 2025.1.2
2025.1.4 is okay om te gebruiken, daar werkt de history weer.

@Blackraven Ja, ooit nog nagedacht om de climates te verbergen aan de hand van de operating mode. Maar ja dan kan je op de achtergrond geen temps meer instellen.

In het begin had ik geen climate voor de ruimte, dacht dat niemand die nodig had. Die is erbij gekomen en ws ff onhandige naam gekozen omdat de eerste al gekozen was. Je kan het lastig renamen nu omdat HA de name gebruikt als Id, en dan breekt het automations van mensen.

@Miezie nog verder gekomen met de timezones? Ik gok dat wanneer je hem goed zet op de machine waarmee je build de boel wel goed gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:31:
[...]

@Blackraven Ja, ooit nog nagedacht om de climates te verbergen aan de hand van de operating mode. Maar ja dan kan je op de achtergrond geen temps meer instellen.

In het begin had ik geen climate voor de ruimte, dacht dat niemand die nodig had. Die is erbij gekomen en ws ff onhandige naam gekozen omdat de eerste al gekozen was. Je kan het lastig renamen nu omdat HA de name gebruikt als Id, en dan breekt het automations van mensen.

@Miezie nog verder gekomen met de timezones? Ik gok dat wanneer je hem goed zet op de machine waarmee je build de boel wel goed gaat draaien.
Is op zich prima zo hoor, zo vaak wissel ik eigenlijk niet van verwarmingsmodus en als je maar snapt welke waarde bij welke modus hoort, is het ook niet zo ingewikkeld. Proefondervindelijk wordt het steeds duidelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Nog niet opgepakt anders dan kijken naar de time zone van home assistant en het os. Die staan op gmt+1.

Ik zal de configuratie even aanpassen en een build doen. Dit weekend ergens en dan hoor je het. Als dat zo is, is het standaard wel een goed idee, pak je meteen elk mogelijk time zone issue mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie Daar stond het op, HA als source, alleen heb je het probleem dat er ook users zijn die mqtt gebruiken. Ik zou het kunnen omdraaien, default HA, en mqtt moeten dan sntp configureren. Maar als sntp voor iedereen goed werkt, heeft dat wel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Het draait inmiddels gecompileerd, morgen hebben we de uitkomst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@xoror wat betekent dit: 13:57:32 [E] [esp32.preferences:145]
Error saving 4 preferences to flash. Last error=ESP_ERR_NVS_NOT_ENOUGH_SPACE for key=1681351942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie Ja je NVS is corrupt, die stappen uitvoeren die ik een tijd geleden gepost had. Dit verklaart ook het terugzetten van de 48c. Mogelijk dat hij daarom ook niet tijd kan syncen en persisteren oid. Ik zou dus die stappen een keer uitvoeren, dan is die 48c ook weg.

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 24-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Zo, ik heb de hardware binnen, de Atom S3 Lite geïnstalleerd en op het netwerk... Maar ik krijg mijn thermostaat niet gekoppeld. De entity van mijn thermostaat is: climate.thuis (geeft netjes 19,5 graden aan) maar de entity climate.ecodan_thermostat_room_1 geeft 8 graden weer. Ook mysterieus op zichzelf... Weet jij waar ik nou precies kan aangeven dat hij die thermostaat moet gebruiken die ik graag wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie even updaten naar laatste versie, dan werken de heating modus etc ook correct.

Over het koppelen:
- kan je je config even plakken? Of alleen het deel waar je thermostaat definieert in de yaml.

Voor de installatie moet je de stappen doorlopen bij "installation" op github. Wanneer dat allemaal goed is ingesteld en je het heb getest via developer tools/set_climate_temperature_room_x
kan je je thermostaat echt koppelen.

Dit doe je dus door een event te definieren op je thermostaat dat hij dan als action set_climate_temperature_room_x aanroept om de temperatuur door te geven. Je kan het ook periodiek doen via een timer, maar het mooiste is omdat on change te doen van je thermostaat.

Dus trigger op on change state en dan temp doorgeven

ziets (je wil ws ook checken of temp echt is veranderd, en en dan pas doorgeven, en x vervangen met het juiste nummertje):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: SyncTemperatureToRemoteThermostat
  alias: Sync temp to remote thermostat
  trigger:
    - trigger: state
      entity_id:
        - climate.kantoor
  conditions:
    - condition: template
      value_template: "{{ trigger.from_state.attributes.current_temperature != trigger.to_state.attributes.current_temperature }}"
  actions:
    - action: esphome.ecodan_thermostat_set_climate_temperature_room_0
      data:
        temperature: "{{ state_attr('climate.kantoor' , 'current_temperature') }}"

* misschien is het service.set_climate_temperature_room_x, maar moet je even proberen.

Meer info: https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 25-01-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Euhm... waar in welke YAML definieer ik de thermostaat? thermostat-room.yaml is ongewijzigd. De warmtepomp knippert nu trouwens met J1, dus dat gaat lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hmm die j1 is communicatie error, ik zit nu niet achter pc. De yaml moet je include in je main.

Het is handig om een aparte yaml te maken en die te includen

Je heb stroom uit gedaan en dip goed gezet?
Ik heb al 3 dagen draaien zonder issues.

Zal later stap voor stap beschrijven
Ben je toevallig ftc5 user?

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 25-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror ik ga er vanavond mee verder, eerst even op de thee bij de schoonouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie
Ik heb de instructies aangepast met stappen plan om een andere climate te linken
zie https://github.com/gekkek...ostat/blob/main/README.md

[ Voor 76% gewijzigd door xoror op 25-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
En hier hangt de S3 nu ook aan de WP. Nog even een vraag, wat is het verschil tussen deze:

Zone 1 Climate
Zone 1 Temperature

Beide geven dezelfde temperatuur aan. Welke moet ik gebruiken om de temp te wijzigen? Die dus overeenkomt met de thermostaat in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zone 1 climate: verander flow temps (dus aanvoer temperaturen)
Zone 1 temperature: verander ruimte temperatuur (indien van toepassing)

Dus afhankelijk van mode, als je de ruimte temp set dat moet je de laatste climate hebben.
Gebruik je vaste TA (heating/cooling) dan moet je de eerste climate gebruiken

@Geeforce De temperature climate komt overeen met hoe hij is ingesteld op je WP. Dus je FTC controller (th1) of remote thermostat

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 26-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Blackraven schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:48:
Bedankt voor de tip, maar dat lijkt niet te werken.
Eergisteren de boel namelijk nog spanningsloos gehad toen ik de ESP losgehaald had, maar gisteren en vandaag na middernacht ook geen nieuwe totalen. Ik vermoed dat de nieuwe modbus kabel wellicht wat interfereert met de S0 kabel, zal de mantels eens aarden om te zien of dat wat oplost en kijken of ik de S0-pulse zelf kan detecteren.
Edit, ik kan natuurlijk prima zelf een template sensor maken voor de COP:
spoiler: momentane COP:
2.12
:
[Afbeelding]
Blijkbaar had ik de S0 kabel geknakt. :X
Nu werkt alles weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:10
@xoror

Zou jij in jou config van de esphome een sensor willen maken die de "state" van de "defrost" "on" gaat "counten" per dag en dan weer reset na 24:00?

Bonus als je de "temp" tijdens de "defrost" mee kan pakken voor historische gegevens in HA.

Dus dan zou de sensor als view zo iets moeten zijn:

Defrosts today: 4x

Zeg maar zo iets, zover ik het begrijp.

https://github.com/syssi/esphome-total-count

Krijg het gewoon zelf niet voor elkaar om een card hiervoor te maken en lijkt me sowieso handige informatie om te hebben voor iedereen.

Als ik nu domme dingen heb gezegd, sorry alvast.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bschnitz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:45:
@xoror

Zou jij in jou config van de esphome een sensor willen maken die de "state" van de "defrost" "on" gaat "counten" per dag en dan weer reset na 24:00?

Bonus als je de "temp" tijdens de "defrost" mee kan pakken voor historische gegevens in HA.

Dus dan zou de sensor als view zo iets moeten zijn:

Defrosts today: 4x

Zeg maar zo iets, zover ik het begrijp.

https://github.com/syssi/esphome-total-count

Krijg het gewoon zelf niet voor elkaar om een card hiervoor te maken en lijkt me sowieso handige informatie om te hebben voor iedereen.

Als ik nu domme dingen heb gezegd, sorry alvast.
Zo’n teller kan je prima zelf maken met een template sensor… wat zou de informatie toevoegen? M.i. niks, een defrost moet gewoon…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz wat @Miezie idd zegt, die kan je zelf beter in HA maken, hier zit niet iedereen op te wachten.

Ik kan beter mijn tijd steken in bijv realtime COP uitrekenen voor >= FTC6 users zonder energie meter bijv. Maar ja ik moet ook ff weer wat betaald werk vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Miezie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Zo’n teller kan je prima zelf maken met een template sensor… wat zou de informatie toevoegen? M.i. niks, een defrost moet gewoon…
Template sensor in HA dan? Ik wist niet dat ik zelf neppe sensors kon maken...

Zal eens kijken. Zoals ik zeg via cards lukte het me niet.

Ik heb 0 code kennis, ik heb HA en de ESP van xoror sinds een paar dagen en alles is nieuw voor me. Ben al blij dat ik vandaag dat kreng geupdate kreeg. 3 uur mee bezig geweest om dat uit te vogelen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik zou even wat filmpjes kijken voor HA, het kan zoveel...
Je kan ook je WTW koppelen en bedienen :P

Over het algemeen zijn tellingen raportage dingen, die moet je in een reporting tool oid doen. De esp is meer een registratie tool. Sommige dingen zoals realtime vermogen zijn handig voor iedereen, en dan voeg ik dat toe. Maar ik kan niet voor iedereen zijn/haar sensor request toevoegen, dan wordt het z'n bloatware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterie
xoror schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:04:
@Bschnitz wat @Miezie idd zegt, die kan je zelf beter in HA maken, hier zit niet iedereen op te wachten.

Ik kan beter mijn tijd steken in bijv realtime COP uitrekenen voor >= FTC6 users zonder energie meter bijv. Maar ja ik moet ook ff weer wat betaald werk vinden :+
Ik zal Mitsubishi tippen dat je nog wel wat ideeën hebt voor hun Melcloud app ;) Die gasten hebben geld zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
xoror schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:04:

Die zou ook top zijn ja 🙏

Toevallig naar gekeken en mijn meterkast is vol 🤐

Het zijn 2x 1 fase, voor binnen en buiten deel, zou ik toch echt ook nog eens een extra meterkast bij moeten kopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterie
Met dank aan @xoror ben ik een stuk wijzer geworden en is het gelukt om de thermostaat voor de Ruimte Regeling te kunnen gebruiken. Ik zet hieronder mijn bevindingen uiteen en hoop dat anderen hiermee ook aan de slag kunnen.

Installatie van Home Assistant op Raspberry Pi 4

Voorbereiding van de Raspberry Pi
Download het officiële Home Assistant image en schrijf dit naar de microSD-kaart met behulp van software zoals Balena Etcher.
Plaats de microSD-kaart in de Raspberry Pi en sluit deze aan op de voeding en het netwerk. Volg de installatie-instructies op het scherm om Home Assistant te configureren.

Eerste Configuratie

Log in op Home Assistant via een webbrowser en voltooi de eerste configuratiestappen. Maak een account aan en stel basisinstellingen in.
Installatie van ESPHome
Toevoegen van ESPHome aan Home Assistant
Navigeer in Home Assistant naar de Add-on Store. Zoek naar ESPHome en installeer de add-on. Start de add-on na installatie. Kijk voor meer informatie hier: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Configuratie van ESPHome

Basisconfiguratie
Ga naar https://github.com/gekkek...mote-thermostat/tree/main
Je kunt de benodigde hardware zelf bestellen, maar via Tweakers wordt het ook aangeboden. Kijk vooral even bij Vraag & Aanbod bij de advertenties van @AUijtdehaag AUijtdehaag.

Download ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml en de YAMLs uit de Confs map.
Navigeer met een filebrowser naar homeassistant\ESPHome en plaats daar de ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml en maak daar een map aan met de naam Confs. Plaats daar de bestanden uit de Confs map.
Vervolgens open je of maak je de secrets.yaml in de ESPHome map en voeg daar de volgende regels aan toe en pas dit aan naar jouw omstandigheden:
wifi_ssid: "wifi network id"
wifi_password: "wifi password"

In de ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml kun je het aantal thermostaten aanpassen. Standaard wordt er één thermostaat gebruikt, maar dat is daar aan te passen.

Flashen van de Firmware
Verbind je microcontroler met de Pi via een USB-kabel. Gebruik ESPHome om de firmware te flashen naar de microcontroller. Gebruik hiervoor de Install knop en selecteer je ESP controller.
Na het flashen kan het microcontroller worden verbonden met Home Assistant via WiFi. Installeer de microcontroller op de CNRF poort van de binnenunit en zet dipswitch 1-8 op On. Let op dat je de binnenunit stroomloos maakt voor je hieraan begint!
Zet de binnenunit weer aan en er verschijnt een wizard waar je moet kiezen voor Room-RCx om de ESP te kunnen gebruiken.
Als het goed is zie je nu de status van de thermostaat in de ESPHome Builder webinterface staan op Online.

Koppelen van de thermostaat
Eerst moet ESPHome in staat worden gesteld om acties uit te voeren. Navigeer in Home Assistant naar Intergraties, klik daar op ESPHome en in het volgende scherm klik je achter je thermostaat op Configure en vink je aan dat het apparaat acties mag uitvoeren.
Maak een script waarmee de thermostaat wordt gekoppeld aan de ESP, in /homeassistant/automations.yaml zoals dit voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
      entity_id:
        - climate.kantoor
  conditions:
      value_template: "{{ trigger.from_state.attributes.current_temperature != trigger.to_state.attributes.current_temperature }}"
  actions:
      data:

Vul in plaats van "climate.kantoor" hier je eigen thermostaat in.
Vergeet niet de automations.yaml toe te voegen aan de configurations.yaml door deze regel daar toe te voegen: automation: !include automations.yaml

Herstart HomeAssistant.

Testen
Ga in Home Assistant naar de ESPHome Builder interface. Zoek de ecodan thermostaat en klik op visit. Je ziet daar de Current en Target temperatuur staan. De Current is de waarde die wordt doorgegeven vanuit de automation.yaml maar je kunt er ook een waarde naartoe sturen om te testen of het werkt.
Ga hiervoor naar Developer Tools in Home Assistant. Ga naar Actions (UI modus) en vul onder actie dit in: ESPHome: ecodan_thermostat_set_climate_temperature_room_0
Vul bij temperature een waarde in die op dat moment logisch is om mee te testen, bijvoorbeeld 25. Voer de actie uit en kijk of de Current wordt aangepast naar die waarde.
Als dat niet zo is dan staat er waarschijnlijk iets niet goed in de automation.yaml. Loop vooral de informatie die hier staat goed door: https://github.com/gekkek...mote-thermostat/tree/main

Geregeld wordt er een update uitgebracht. Die is te installeren door op de Update knop te klikken in de webinterface van ESPHome Builder in Home Assistant. De Pi kan er lang over doen om de update te installeren aangezien het nogal wat rekenwerk vereist. Mocht het systeem echt vastlopen dan kun je het stroomloos maken, herstarten en opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Wouterie Dank voor het opschrijven. Mooi dat het nu goed werkt, altijd wel wat issues bij een eerste user. Dank voor al het beta testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
Wouterie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:32:
Met dank aan @xoror ben ik een stuk wijzer geworden en is het gelukt om de thermostaat voor de Ruimte Regeling te kunnen gebruiken. Ik zet hieronder mijn bevindingen uiteen en hoop dat anderen hiermee ook aan de slag kunnen.

Installatie van Home Assistant op Raspberry Pi 4

Voorbereiding van de Raspberry Pi
Download het officiële Home Assistant image en schrijf dit naar de microSD-kaart met behulp van software zoals Balena Etcher.
Plaats de microSD-kaart in de Raspberry Pi en sluit deze aan op de voeding en het netwerk. Volg de installatie-instructies op het scherm om Home Assistant te configureren.

Eerste Configuratie

Log in op Home Assistant via een webbrowser en voltooi de eerste configuratiestappen. Maak een account aan en stel basisinstellingen in.
Installatie van ESPHome
Toevoegen van ESPHome aan Home Assistant
Navigeer in Home Assistant naar de Add-on Store. Zoek naar ESPHome en installeer de add-on. Start de add-on na installatie. Kijk voor meer informatie hier: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Configuratie van ESPHome

Basisconfiguratie
Ga naar https://github.com/gekkek...mote-thermostat/tree/main
Je kunt de benodigde hardware zelf bestellen, maar via Tweakers wordt het ook aangeboden. Kijk vooral even bij Vraag & Aanbod bij de advertenties van @AUijtdehaag AUijtdehaag.

Download ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml en de YAMLs uit de Confs map.
Navigeer met een filebrowser naar homeassistant\ESPHome en plaats daar de ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml en maak daar een map aan met de naam Confs. Plaats daar de bestanden uit de Confs map.
Vervolgens open je of maak je de secrets.yaml in de ESPHome map en voeg daar de volgende regels aan toe en pas dit aan naar jouw omstandigheden:
wifi_ssid: "wifi network id"
wifi_password: "wifi password"

In de ecodan-remote-thermostat-esphome.yaml kun je het aantal thermostaten aanpassen. Standaard wordt er één thermostaat gebruikt, maar dat is daar aan te passen.

Flashen van de Firmware
Verbind je microcontroler met de Pi via een USB-kabel. Gebruik ESPHome om de firmware te flashen naar de microcontroller. Gebruik hiervoor de Install knop en selecteer je ESP controller.
Na het flashen kan het microcontroller worden verbonden met Home Assistant via WiFi. Installeer de microcontroller op de CNRF poort van de binnenunit en zet dipswitch 1-8 op On. Let op dat je de binnenunit stroomloos maakt voor je hieraan begint!
Zet de binnenunit weer aan en er verschijnt een wizard waar je moet kiezen voor Room-RCx om de ESP te kunnen gebruiken.
Als het goed is zie je nu de status van de thermostaat in de ESPHome Builder webinterface staan op Online.

Koppelen van de thermostaat
Eerst moet ESPHome in staat worden gesteld om acties uit te voeren. Navigeer in Home Assistant naar Intergraties, klik daar op ESPHome en in het volgende scherm klik je achter je thermostaat op Configure en vink je aan dat het apparaat acties mag uitvoeren.
Maak een script waarmee de thermostaat wordt gekoppeld aan de ESP, in /homeassistant/automations.yaml zoals dit voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
      entity_id:
        - climate.kantoor
  conditions:
  actions:
      data:

Vul in plaats van "climate.kantoor" hier je eigen thermostaat in.
Vergeet niet de automations.yaml toe te voegen aan de configurations.yaml door deze regel daar toe te voegen: automation: !include automations.yaml

Herstart HomeAssistant.

Testen
Ga in Home Assistant naar de ESPHome Builder interface. Zoek de ecodan thermostaat en klik op visit. Je ziet daar de Current en Target temperatuur staan. De Current is de waarde die wordt doorgegeven vanuit de automation.yaml maar je kunt er ook een waarde naartoe sturen om te testen of het werkt.
Ga hiervoor naar Developer Tools in Home Assistant. Ga naar Actions (UI modus) en vul onder actie dit in: ESPHome: ecodan_thermostat_set_climate_temperature_room_0
Vul bij temperature een waarde in die op dat moment logisch is om mee te testen, bijvoorbeeld 25. Voer de actie uit en kijk of de Current wordt aangepast naar die waarde.
Als dat niet zo is dan staat er waarschijnlijk iets niet goed in de automation.yaml. Loop vooral de informatie die hier staat goed door: https://github.com/gekkek...mote-thermostat/tree/main

Geregeld wordt er een update uitgebracht. Die is te installeren door op de Update knop te klikken in de webinterface van ESPHome Builder in Home Assistant. De Pi kan er lang over doen om de update te installeren aangezien het nogal wat rekenwerk vereist. Mocht het systeem echt vastlopen dan kun je het stroomloos maken, herstarten en opnieuw proberen.
Dank! Ik heb deze even gebookmarked.

Ik heb de controller wel al thuis liggen, maar ik ben niet heel erg vaardig met het Home Assistant en yaml etc. daarom nog een beetje huiverig om dit hartje winter allemaal te experimenteren. Ik moet ook sowieso nog de wifi in het huis fixen. Basisstation staat op de begane grond en de binnenunit staat 3 trappen hoger; signaal is daar niet al te best.

Ik lees ondertussen wel mee hier en hoop zo alvast wat meer kennis op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@bilgy_no1 Geen dank! Veel van dit was voor mij ook redelijk nieuw. Automations doorgrond ik nog steeds niet helemaal, dus in veel gevallen is het code kopiëren, kijken wat het doet en aanpassen tot het werkt.

Je kunt overigens het leeuwendeel uitvoeren en testen zonder dat je de controller op de binnenunit aansluit. Wifi en stroom via USB is voldoende om te zien of het werkt. Dat had ik, achteraf gezien, eerder moeten bedenken ;) Goed voor de lichaamsbeweging zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik maar denken dat HA meest gebruiksvriendelijke stukje software was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Tja... er zijn heel veel out-of-the-box oplossingen voor HA die echt heel simpel werken. ESPHome is net een stukje geavanceerder en dat vereist wat lees- en denkwerk. Kan ook geen kwaad hoor! Worden die hersentjes ook nog eens gebruikt. ;) Ik vond eigenlijk het toevoegen van de warmtepomp via de Melcloud webinterface met de developer tools toch echt een uitdaging. Maar ook dat is gelukt. En ook die automation had ik keurig gekopieerd en geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:01
xoror schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:08:
Ik ben zelf nog steeds tevreden met Domoticz. Vorige week ook eindelijk ge-update en dat ging heel soepel.
Het is maar net wat je gewent bent denk ik, en waar je skills/interesses liggen.
Ik ga denk ik deze week er dan ook eindelijk aan toe komen om mijn esp te updaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:08:
Nee joh, dat is het helemaal niet... en dat komt door de fratsen die we er mee uit willen halen :). Maar wees gerust: melcloud en HA of melcloud en Domoticz slaat net zo goed nergens op in die zin ;).

Punt is alleen: dat vergeten gebruikers die er wat langer mee werken gemakkelijk en mensen die net in de domotica duiken hebben een enorm kennisgat... cocktail voor succes.

Zo moet ik ook nog aan de gang met mijn issue en dat is deels gevoed door luiheid, maar ook door het stukje kennis dat ik even moet opdoen om het zootje goed te flashen. Komt vanzelf een keer :).

Komt nog een ander project bij me boven, iets met mijn Duco ventilatie... Je kan die rommel heel goed via REST uiltezen, dat kan generiek en eenduidig, maar dat is vaak voor de minder onderlegde gebruiker heel lastig... even los van of er dan benul is van wat er mee bereikt kan worden. Er wordt dan al vrij snel geroepen om een officieel component, want dan is het makkelijker... Terwijl je officiele componenten gebruikt (REST gebeuren) om te doen waar die componenten voor bedoeld zijn met een interface die er voor bedoeld is.... Dan ga ik linkaf de vangrail in met mijn hoofd: ik zie het nut van dat officiele component niet en ik snap niet dat mensen niet even de moeite nemen om het REST gebeuren te gaan begrijpen met de code samples... voor dat officiele component heb ik namelijk geen tijd.

It's all in the game :).

[ Voor 35% gewijzigd door Miezie op 27-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Update:

Voor ftc6+ users is er nu de 'realtime' COP als sensor. Deze rekent de COP uit op basis van het geschatte vermogen (elke 30s gesampled) en de interne opgenomen vermogen teller. Na elke start duurt het een paar mins (+- 5) voor je een COP krijgt. Het komt best aardig in de buurt van de COP die ik uitreken op basis van een kWh meter.

[edit]
Bij mij duurt het ongeveer 5 mins, maar het het kan wat langer duren als je wp wat minder verbruikt. Even geduld en de COP komt vanzelf naar voren

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 28-01-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
@xoror Is wilde zojuist een update builden, maar deze loopt vast: Eerder updates gaven geen problemen.

Linking .pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf
/data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32s3-elf/12.2.0/../../../../xtensa-esp32s3-elf/bin/ld: .pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o:(.literal._Z5setupv+0x35c): undefined reference to `_ZTVN7esphome9template_14TemplateSensorE'
/data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32s3-elf/12.2.0/../../../../xtensa-esp32s3-elf/bin/ld: .pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o:(.literal._Z5setupv+0x360): undefined reference to `_ZTVN7esphome9template_14TemplateSensorE'
/data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32s3-elf/12.2.0/../../../../xtensa-esp32s3-elf/bin/ld: .pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o:(.literal._Z5setupv+0xcf0): undefined reference to `_ZN7esphome9template_14TemplateSensor12set_templateEOSt8functionIFNS_8optionalIfEEvEE'
/data/cache/platformio/packages/toolchain-xtensa-esp32s3/bin/../lib/gcc/xtensa-esp32s3-elf/12.2.0/../../../../xtensa-esp32s3-elf/bin/ld: .pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o: in function `_Z5setupv':
/data/packages/224a9af1/confs/base.yaml:415: undefined reference to `_ZN7esphome9template_14TemplateSensor12set_templateEOSt8functionIFNS_8optionalIfEEvEE'
collect2: error: ld returned 1 exit status
*** [.pioenvs/ecodan-heatpump/firmware.elf] Error 1
========================= [FAILED] Took 39.50 seconds =========================

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
even clean build doen (is als het goed is knopje voor), soms ruimt hij het niet goed op

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 28-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
xoror schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:30:
even clean build doen (is als het goed is knopje voor), soms ruimt hij het niet goed op
Thanks. Dat heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror
Zojuist de esp dan eindelijk ge-update.

Github zip gedownload, yaml aangepast (voor oa mqtt).
Daarna epshome ge-update. En compile gedaan. Hij moest alsnog een heleboel downloaden/installeren en het compilen duurde ook best lang. Uiteindelijk wel gelukt.

Uploaden via ip-adres ging helemaal goed.
In domoticz gaat het nog niet helemaal goed.
Hij krijgt nu érg vaak de berichten binnen (blijft continue doorlopen met vanalles), dat vind de rpi3 CPU niet zo fijn (45% terwijl ik voorheen rond de 14% zat). Waar stond het voorheen op zodat ik die polling interval goed kan zetten ?

De climates komen ook nog niet goed binnen in Domoticz. Al weet ik niet of dit heel erg is.
Ik zie ze wel staan in de devices, dus wellicht werkt het gewoon. Dat check ik dalijk dan.

2025-01-28 15:37:11.175 Error: MQTT LW_WP: Climate device invalid/unknown mode received! (ESPclimatedhw_climate: heat)
2025-01-28 15:37:11.796 Error: MQTT LW_WP: Climate device invalid/unknown mode received! (ESPclimatezone_1_climate: heat)
2025-01-28 15:37:13.049 Error: MQTT LW_WP: Climate device invalid/unknown mode received! (ESPclimatezone_1_temperature: heat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske https://github.com/gekkek...1/ecodan-esphome.yaml#L91

Je kan de polling interval overriden. Maar de climates heb je die een paar mins gegeven, die moeten even op gang komen

Als het goed is kan je gewoon alleen compilen met de main template. Daar zou je alles moeten kunnen overriden, dan hoef je niet alles te downloaden

De pins kan je dan volgens mij nog een keer redefinen naar de board yaml include (zou je even kunnen proberen)

@nicowinde Hoe hij jij het voor domoticz geinstalleerd? Bij jou draaide alles toch zonder problemen met default settings.

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 28-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:51:
@Plenkske https://github.com/gekkek...1/ecodan-esphome.yaml#L91

Je kan de polling interval overriden. Maar de climates heb je die een paar mins gegeven, die moeten even op gang komen

Als het goed is kan je gewoon alleen compilen met de main template. Daar zou je alles moeten kunnen overriden, dan hoef je niet alles te downloaden
Aan de hand van dit bericht: xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Stond het vroeger dus op 22 seconden ?
Ik ga hem dan maar serieus verhogen tov de standaard, omdat ik niet zo vaak die details nodig heb. Ik heb liever dat alles rustig blijft draaien ;)

Betreft het compilen, dat zal vanaf nu wel sneller gaan ja, eerste keer helemaal vers duurt gewoon lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:51:

De pins kan je dan volgens mij nog een keer redefinen naar de board yaml include (zou je even kunnen proberen)
Pins had ik al aangepast ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske Nee zeker niet. Het stond vroeger standaard op 1s. Nu 0.5s. Omdat ik elke halve sec flow/feed/return temp op haal voor een betere schatting van het vermogen.

We halen iets van 20 states topics op, dus elke data komt 1x elke ~20s aan de beurt, maar zeker niet polling van 20s.

Als je hem nu op 1000ms zet, dan draai je effectief 2x zo sloom als de nieuwe default. Elke sec wordt er data opgehaald, maar doordat we nu vaker flow/feed/return data ophalen komt elke topic pas 2 * (polling in sec) * 20 seconden aan de beurt. Ik snap alleen niet zo goed waarom jij timing issues heb, andere ftc5 users hebben geen problemen.

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 28-01-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:56:
@Plenkske Nee zeker niet. Het stond vroeger standaard op 1s. Nu 0.5s. Omdat ik elke halve sec flow/feed/return temp op haal voor een betere schatting van het vermogen.

We halen iets van 20 states topics op, dus elke data komt 1x elke ~20s aan de beurt, maar zeker niet polling van 20s.

Als je hem nu op 1000ms zet, dan draai je effectief 2x zo sloom als de nieuwe default. Elke sec wordt er data opgehaald, maar doordat we nu vaker flow/feed/return data ophalen komt elke topic pas 2 * (polling in sec) * 20 seconden aan de beurt. Ik snap alleen niet zo goed waarom jij timing issues heb, andere ftc5 users hebben geen problemen.
Zoals eerder gezegt, ik heb helemaal geen timing issue.

Bij de default zag ik net simpelweg dat hij domoticz helemaal vol spamde, continue.
Ik ga hem nu eens op 2000 (2 sec dus) zetten, kijken wat er gebeurt. 20 sec is inderdaad niet best zie ik :D

[ Voor 196% gewijzigd door Plenkske op 28-01-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske Ah hij kan die stroom niet aan oid ? :o Je kan in HA throttle definieren, weet niet of zoiets ook in domoticz aanwezig is. Ik denk dat je moet zoeken in een waarden 500 - 1500, even kijken wat een stroom produced die domoticz aan kan. 1000 zou dus dezelfde stroom aan msg moeten genereren als voorheen.

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 28-01-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror De rpi3 kan dat niet helemaal aan nee.
Ik heb hem nu dus op 2000 gezet. Die polling interval.
Als ik nu in de log naar feed temp zoek zie je deze tijden:

2025-01-28 16:08:14.687 MQTT LW_WP: Temp/THR128/138, THC138 (Feed Temp)
2025-01-28 16:08:22.674 MQTT LW_WP: Temp/THR128/138, THC138 (Feed Temp)
2025-01-28 16:08:30.684 MQTT LW_WP: Temp/THR128/138, THC138 (Feed Temp)
2025-01-28 16:08:38.676 MQTT LW_WP: Temp/THR128/138, THC138 (Feed Temp)
2025-01-28 16:08:46.684 MQTT LW_WP: Temp/THR128/138, THC138 (Feed Temp)

Dat is dus best vaak. Wat mij betreft mag dat wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Feed temp, Return temp en flow zijn nu speciale data. Die haal ik elke polling interval op voor betere schatting van het vermogen

dus
loop 1: feed/return temp
loop 2: flow
loop 3: 1e reguliere data

loop 4: feed/return temp
loop 5: flow
loop 6: 2e reguliere data
....

Het is dus logisch om de feed/return en flow vaak te zien.

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste