Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:56
Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39:
Ook maar even aan de telefoon, omdat ze via de chat mij geen antwoord konden geven.
Ik heb een oude meter, dus geef alleen een begin en eindstand daar, wat resulteert in een negatieve waarde. Gaat die nu keer het oude tarief of het nieuwe tarief? Of hoe weten ze nu wat voor september is opgeleverd en wat na?
Of kijken ze daar helemaal niet naar en maak ik me druk om niets.
Dat is een heel goede vraag en waarschijnlijk moet je gewoon je meterstanden doorgeven op die datum. Ik zou sowieso een logboek bijhouden in die paar dagen van je meterstanden, zodat je altijd kunt laten zien wat ze zijn.

Voor zover ik begrijp gaat het nieuwe tarief per 5 september in en krijg je dus in de afrekening straks verschillende tariefblokken. Ook las ik ergens dat je een meterstandkaart krijgt om je meterstanden door te geven.

Ik ben zelf maar gewoon weg gegaan. Dan heb je dat gezeur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:43
@caspervc en @Blihi , ik ga inderdaad als ik thuis kom de meterstanden noteren en op de foto zetten etc. Dat voor de komende dagen even doen en eventueel ook doorgeven op de website (als dat kan).
Maar dan nog ben ik wel benieuwd wat ze doen, want via de chat durfde ze geen antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:42
Nostalgist schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:20:
Bizar.
Gaat Eneco veel klanten kosten denk ik.

Wij hebben trouwens nog geen mail gehad (contract met Eneco gaat 3 september in)
Valt wel mee alleen de klanten die altijd een fors overschot hebben.
Kun je eigen teruggeleverde energie opmaken voordat de jaarafrekening komt is er niks aan de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 13:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
En dan ook nog alleen diegene die zich daarvan bewust zijn en echt op zoek zijn naar de beste deal. Er zijn ook een hoop mensen die helemaal nooit omkijken naar die panelen of de stroomrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

mr_evil08 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Valt wel mee alleen de klanten die altijd een fors overschot hebben.
Kun je eigen teruggeleverde energie opmaken voordat de jaarafrekening komt is er niks aan de hand.
+ de mensen die denken dat het over saldering gaat

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:44:
@caspervc en @Blihi , ik ga inderdaad als ik thuis kom de meterstanden noteren en op de foto zetten etc. Dat voor de komende dagen even doen en eventueel ook doorgeven op de website (als dat kan).
Maar dan nog ben ik wel benieuwd wat ze doen, want via de chat durfde ze geen antwoord te geven.
Gesproken via de telefoon en ik moet mijn meterstanden doorgeven via het contactformulier (kon nu niet via de App oid?). En dan rekenen ze tot 5 september tegen het oude tarief en erna tegen het nieuwe tarief.
Die laatste maanden zal ik toch niet meer opleveren dan dat ik verbruik, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-07 11:51
*knip*, de discussie over salderen is hier off-topic

Verder zit ik bij Vandebron en krijg ik +- 11ct TLV, dus ik zit niet perse heel lekker (heb wel erg gunstige tarieven en ik heb nog geen idee van mijn productie dus ga nog nergens heen).

Wat ik overigens ook niet begrijp is hoe Eneco denkt dat 9ct per kwh markt conform is, bedoelen ze hiermee een marktconforme TLV of een marktconforme vergoeding voor het genereren van stroom?

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pannekoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Wat ik overigens ook niet begrijp is hoe Eneco denkt dat 9ct per kwh markt conform is, bedoelen ze hiermee een marktconforme TLV of een marktconforme vergoeding voor het genereren van stroom?
Ze geven aan dat het een marktconforme prijs is voor het moment (11:00-15:00u) waarop de zonne energie wordt opgewerkt aangezien er dan regelmatig betaald moet worden om energie te leveren.

Quote vanuit nu.nl:
Woordvoerder Rianne de Voogt zegt in gesprek met de krant dat het nieuwe tarief "marktconform" is. Ze legt uit dat Eneco heeft gekeken naar "wat de stroom opbrengt als we het binnenkrijgen".

Op veel dagen gebeurt dat tussen 11.00 en 15.00 uur, wanneer het aanbod van zonnestroom het grootst is. De stroomprijs is in die uren juist laag, "of zelfs negatief", besluit De Voogt.

[ Voor 29% gewijzigd door Avvd op 24-08-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Alleen hadden ze dat ook maanden geleden kunnen bedenken.

Het wordt simpelweg tijd dat er vanuit Den Haag regels komen over minimale (en maximale) terugleververgoeding. Nu moet het "redelijk" zijn, zonder dat iemand dat gespecificeerd heeft. Niet gespecificeerd betekent dat het niet te controleren of af te dwingen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 11:17
De politiek schreeuwt moord en brand, maar eigenlijk is dit "gewoon" marktwerking, wat het kabinet wil. Als je het geheel bekijkt is het helemaal niet handig dat iedereen om 13:00 's middags tegelijk al zijn zonnestroom op het net dumpt. Ik zou het niet verkeerd vinden als Jetten met een verplichting + subsidie van een thuisbatterij komt voor huishoudens die meer dan 8 kWh produceren. Die stroom kun je dan op tijden terugleveren wanneer het veel opbrengt. Op zich zorgt de afbouw van het salderen er ook wel voor dat meer mensen een powerwall kopen, maar het is ook goed om de pieken en dalen te verminderen. Nu worden de gascentrales 's avonds allemaal aangezet om de piek op te vangen. Gelukkig heeft het kabinet een goede visie en plan voor het komende decennia. /s

Eneco zegt dat het stimuleren van zonnepanelen niet meer nodig is en dat ze daarom de TLV verlagen. Iedereen weet natuurlijk dat dat niet de reden is, maar omdat het ze veel geld kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:50
Blihi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:

Het wordt simpelweg tijd dat er vanuit Den Haag regels komen over minimale (en maximale) terugleververgoeding. Nu moet het "redelijk" zijn, zonder dat iemand dat gespecificeerd heeft. Niet gespecificeerd betekent dat het niet te controleren of af te dwingen is.
Technisch gezien is iedereen teruglevert een ondernemer (daarom mag je ook de BTW terugvragen). Er is geen enkele reden om minimum vergoedingen te gaan regelen voor ondernemers.

We zitten nu in een rare tijd. Maar dat betekent niet dat als iemand met PV een jaartje wat minder verdient de overheid meteen met regels moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-07 11:51
phicoh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Technisch gezien is iedereen teruglevert een ondernemer (daarom mag je ook de BTW terugvragen). Er is geen enkele reden om minimum vergoedingen te gaan regelen voor ondernemers.
oke, akkoord. Maar dan moet ik mijn stroom ook aan de markt kunnen aanbieden, en die kans heb ik nu niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
TwiSteD1 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
De politiek schreeuwt moord en brand, maar eigenlijk is dit "gewoon" marktwerking, wat het kabinet wil. Als je het geheel bekijkt is het helemaal niet handig dat iedereen om 13:00 's middags tegelijk al zijn zonnestroom op het net dumpt.

Eneco zegt dat het stimuleren van zonnepanelen niet meer nodig is en dat ze daarom de TLV verlagen. Iedereen weet natuurlijk dat dat niet de reden is, maar omdat het ze veel geld kost.
Het is heel goed als iedereen z'n zonnestroom direct op het net dumpt. We hebben in Nederland nog steeds een te kort aan PV. Nu PV opslaan in accu's (behalve in die paar plekken waar de spanning te hoog oploopt) is volstrekt niet efficient.

Eneco gaf bij terugleveren meer dan de day-ahead prijzen. Dat was niet logisch. Nu zijn ze op een of andere manier doorgeschoten naar de andere kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Mijn zonnepanelen trekken zich qua opbrengst niet zoveel aan van wat ik daar eventueel voor krijg.

[...]

Omdat ik niet begrijp waar het geld vandaan komt, anders dan van andere klanten die dat tarief nu betalen, en gesubsidieerd moeten worden door de overheid omdat ze dat niet kunnen.
Mwah, Eneco heeft nog genoeg geld liggen hoor: https://jaarverslag2021.eneco.nl/Eneco-Jaarverslag-2021.pdf

Sla even de duurzaamheids en diversiteitsbullshit over, en scroll naar pagina 5.
572 miljoen EBITDA is helemaal niet slecht, noch een netto winst van 118 naar 209 miljoen in één jaar.

Niet doen alsof de energiebedrijven zielig zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 15:49
pannekoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

oke, akkoord. Maar dan moet ik mijn stroom ook aan de markt kunnen aanbieden, en die kans heb ik nu niet
Ben jij een betrouwbare leverancier dan, kun je leveren wanneer ik nodig heb? Of schijnt de zon dan nier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik denk eigenlijk dat energieleveranciers, en Eneco in het bijzonder, nu alvast aan het vooruitkijken zijn naar het afschaffen van de salderingsregeling. De lage terugleververgoeding heeft nu alleen effect op mensen die (veel) meer terugleveren dan ze afnemen en voor die mensen - en daaronder vallen natuurlijk heel veel mensen in dit topic, inclusief ikzelf - proberen ze te beargumenteren dat 9ct/kWh uur een 'redelijke' vergoeding is. Heel veel mensen wekken echter, op jaarbasis, ongeveer evenveel op als ze vebruiken. Met een vergoeding van, zeg, 80% van het kale levertararief wordt de pijn van het afschaffen van de salderingsregeling en de hoge energieprijzen ook voor hen behoorlijk gedempt; maar als de vergoeding maar 9ct/kWh is en de afnameprijs 80ct/kWh, dan gaan energieleveranciers flink verdienen aan zonnepanelen.

Met nieuwe zonnepanelen en een verwachte overproductie per jaar van ruim 2000kWh zit ik zelf sinds iets meer dan een maand bij Eneco met een TLV van 61ct/kWh. Ik heb nog geen bericht gehad over veranderende tarieven. Als/zodra dat bericht komt, ga ik eerst maar klagen bij Eneco over de bait-and-switch tactiek. Onder de aanname dat dat niets oplevert, is het voor mij het meest efficient om nog te blijven zitten bij Eneco tot mijn saldo vanaf 5 september op ongeveer 0kWh uitkomt. Ik verwacht dat dat ergens begin januari zal zijn (als het verbruik in november/december/januari de overproductie van september/oktober heeft opgesoupeerd) en dan nog een keer aan het einde van maart (als de overproductie van maart het verbuik januari/februari helemaal heeft gecompenseerd). Op één van die twee momenten switch ik naar de leverancier die dan de beste TLV heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
pannekoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Dat kan prima. Je hebt de vrije keuze aan welke energieleverancier je levert.

Als je een tweede meter laat installeren dan kan je een losse leverancier (eigenlijk afnemer) kiezen voor terugleveren onafhankelijk van de leverancier die stroom levert.

Mogelijkheden genoeg. De Nederlandse markt voor elektriciteit heeft heel veel verschillende aanbieders. Keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Magdirag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:38:
Ik denk eigenlijk dat energieleveranciers, en Eneco in het bijzonder, nu alvast aan het vooruitkijken zijn naar het afschaffen van de salderingsregeling. De lage terugleververgoeding heeft nu alleen effect op mensen die (veel) meer terugleveren dan ze afnemen en voor die mensen - en daaronder vallen natuurlijk heel veel mensen in dit topic, inclusief ikzelf - proberen ze te beargumenteren dat 9ct/kWh uur een 'redelijke' vergoeding is. Heel veel mensen wekken echter, op jaarbasis, ongeveer evenveel op als ze vebruiken. Met een vergoeding van, zeg, 80% van het kale levertararief wordt de pijn van het afschaffen van de salderingsregeling en de hoge energieprijzen ook voor hen behoorlijk gedempt; maar als de vergoeding maar 9ct/kWh is en de afnameprijs 80ct/kWh, dan gaan energieleveranciers flink verdienen aan zonnepanelen.
We hebben nu natuurlijk een rare tijd. Aan de ene kant dat bijna alle energieleveranciers eigenlijk geen nieuwe klanten willen. Aan de ander kant dat de terugleveringsvergoeding niet echt leeft bij de meeste mensen.

Als de salderingregeling afgebouwd wordt, en prijzen weer wat stabieler worden, dan zullen energieleveranciers ook op terugleveringsvergoeding gaan concurreren.

Als grote partijen dan rare prijzen hebben, dan komen er wel wat kleinere partijen met een beter aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:31
Ik vermoed dat Eneco is wakker geschud door het lijstje van de consumentenbond, daar bleken ze ineens het braafste jongetje van de klas. Zie https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik ga een airco aanschaffen om te verwarmen deze winter. Op jaarbasis is mijn overschot dan minimaal, dus ik heb besloten om Eneco te verlaten zodat ik nog even ~1000 kWh kan cashen van de periode juli tot en met 5 september.

Ik ga voor een variabel contract bij Vandebron. Aangezien ze netjes op jaarbasis salderen gaat dat wel goed komen. Het alternatief is om bij Eneco te blijven en te starten met een spaarpotje van ~1000 kWh, maar dat vind ik ook zonde. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 12:24
En waarom is dat zonde om nu 1000 kWh op te wekken die je in oktober, november en december wellicht wel nodig hebt ?

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 24-08-2022 15:04 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De huidige spotprijzen voor stroom liegen er niet om: € 611/MWh
(https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/)
(Honi Soit Qui Mal Y Pense)

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2022 15:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

De stroomprijs is 'hoog', goed voor het bedrijf die dat mag leveren. Zij kopen dat in op een dagmarkt waar de prijzen zelfs tijdens de dag zelf kunnen veranderen.

Bedrijf trek ENORM veel klanten aan die ook stroom kunnen terugleveren en die krijgen voor de teruggeleverde stroom een afgesproken prijs terug die bij deze leverancier de kale stroomprijs is.
De klant betaalt al apart voor het netwerk waarover de stroom loopt en het bedrijf is spekkoper....totdat zij er achter komt dat zij een te hoge prijs aan de klant vragen voor de stroom geleverd door hun terug bijt.

Doordat zij de stroom zo duur verkochten was ook klant niet dom, die kreeg immers ook een 'dure' prijs voor haar/zijn stroom terug.

Probleem is niet de teruglevering, het werkelijke probleem is de te hoge energieprijs.

Het is net als de overstap premies die je krijgt als je overstapte naar een andere aanbieder. Het lijkt leuk maar het zijn altijd sigaren uit eigen doos.

Nu hebben die klanten geen zin om die sigaar te gaan aansteken en roken, en gaan weg bij die energie leverancier zodra dat mogelijk is. Gevolg een enorme uitbetaling van tegoeden in een korte periode. Kan het bedrijf dit aan en dan vooral het gevolg van veel minder maandelijkse betalingen door klanten?
Die zijn immers naar het volgende bedrijf gegaan om daar een nog een redelijke TLV te krijgen (sprinkhanen gedrag).

Gokken mag, maar dan niet in een markt waar klanten zitten die ook vaak onwetend van dit gestunt(el) ineens veel minder terug krijgen voor hun teruggeleverde stroom dan verwacht. Terwijl er al zo'n enorme onzekerheid is in de energie markt.

Tijd om dit eens en voor altijd goed te regelen. Vergoedingen voor teruggeleverde stroom moet redelijk zijn want het is iets wat de overheid van ons verlangt en waar velen ook geld in hebben gestopt om stroom te kunnen terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Possible schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:04:
En waarom is dat zonde om nu 1000 kWh op te wekken die je in oktober, november en december wellicht wel nodig hebt ?
Omdat dit potje 61 cent per kWh oplevert. Als ik blijf dan gok ik dat Eneco mijn restant vergoed tegen een lager tarief. Dan kan ik beter het potje verkopen en vanaf nu netjes salderen op jaarbasis.

Salderen op jaarbasis kan ook bij Eneco, alleen zit ik al bij Eneco. Een tussentijdse nota lost het probleem niet op. Bij intern overstappen is ook maar de vraag of het goed gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door banaliteit op 24-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 10:40

Sebazzz

3dp

Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Gesproken via de telefoon en ik moet mijn meterstanden doorgeven via het contactformulier (kon nu niet via de App oid?). En dan rekenen ze tot 5 september tegen het oude tarief en erna tegen het nieuwe tarief.
Die laatste maanden zal ik toch niet meer opleveren dan dat ik verbruik, dus prima.
Wat is "het contactformulier"?

Ik kreeg te horen dat ik een verzoek tot opgeven van meterstanden zou krijgen. |:(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjb4tweakers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-03 17:24
banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:01:
Ik ga een airco aanschaffen om te verwarmen deze winter. Op jaarbasis is mijn overschot dan minimaal, dus ik heb besloten om Eneco te verlaten zodat ik nog even ~1000 kWh kan cashen van de periode juli tot en met 5 september.

Ik ga voor een variabel contract bij Vandebron. Aangezien ze netjes op jaarbasis salderen gaat dat wel goed komen. Het alternatief is om bij Eneco te blijven en te starten met een spaarpotje van ~1000 kWh, maar dat vind ik ook zonde. Of zie ik iets over het hoofd?
Ook Eneco zal netjes op jaarbasis salderen, die afbouw van de salderingsregeling zal 1 januari 2025 starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik verwacht er geen inhoudelijke reactie door de regering voordat de nieuwe energiewet wordt behandelt (in december?).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Mwah, Eneco heeft nog genoeg geld liggen hoor: https://jaarverslag2021.eneco.nl/Eneco-Jaarverslag-2021.pdf

Sla even de duurzaamheids en diversiteitsbullshit over, en scroll naar pagina 5.
572 miljoen EBITDA is helemaal niet slecht, noch een netto winst van 118 naar 209 miljoen in één jaar.

Niet doen alsof de energiebedrijven zielig zijn.
Ik noem niemand zielig. Ik heb al eerder gevraagd wie die 60+ cent moet ophoesten, en volgens mij zijn dat de klanten die het op dat moment voor dat tarief inkopen. En dat zijn dus de mensen waar ons belastinggeld nu heen gaat, in de vorm van subsidies en kortingen.

Dus het zijn wéér de rijken (die in één klap € 10K+ op hun eigen dak kunnen leggen, omdat ze dat geld én een dak hebben), die op deze manier gemeenschapsgeld in hun zakken kunnen laten stromen.

Als iedereen nou niet naar Eneco was gegaan enkel en alleen om de teruglevering te maximaliseren, maar gewoon bij hun vaste leveranciers gebleven met 6-20 cent, wie was er dan slechter af geweest? Volgens mij niemand, want je hebt nog steeds gratis stroom én vangt wat geld voor je teveel aan opbrengst.

Voel je je met zoveel panelen en zo'n tarief dan echt zo'n ontzettende Robin Hood die de grote boze energiemaatschappij eens even hun euro's afhandig maakt, of voel je je gewoon goed omdat er 500-1500 euro PER MAAND jouw kant opkomt?

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2022 15:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

@CodeCaster Volgens mij verliezen de energiemaatschappijen meer aan degenen zoals mijn schoonvader die net voor de prijsverhogingen een driejarig energiecontract hebben afgesloten tegen lage tarieven...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sebazzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:26:
@CodeCaster Volgens mij verliezen de energiemaatschappijen meer aan degenen zoals mijn schoonvader die net voor de prijsverhogingen een driejarig energiecontract hebben afgesloten tegen lage tarieven...
Dat is een vermoeden - kan je zoiets a.d.h.v. een (praktijk) voorbeeld ook onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 21:59
CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:23:
[...]
Voel je je met zoveel panelen en zo'n tarief dan echt zo'n ontzettende Robin Hood die de grote boze energiemaatschappij eens even hun euro's afhandig maakt, of voel je je gewoon goed omdat er 500-1500 euro PER MAAND jouw kant opkomt?
Nou, in verhouding met Eneco die dus 'ff 500% winst maakt op mijn geleverde energie ben ik volgens mij eerder gewoon de verliezer. Dat er meer verliezers zijn, true. De verhouding tussen levertarief en TLV moet in balans zijn, zodat zonnepaneelbezitter, energiemaatschappij en huishouden zonder zonnepaneel alle drie naar verhouding verdienen/betalen. De verhouding is nu gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sebazzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:26:
In principe niet, want daarvoor hebben ze zelf ook weer langetermijncontracten afgesloten. Misschien nu wel als ze die langetermijncontracten bij Gazprom hadden lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik noem niemand zielig. Ik heb al eerder gevraagd wie die 60+ cent moet ophoesten, en volgens mij zijn dat de klanten die het op dat moment voor dat tarief inkopen. En dat zijn dus de mensen waar ons belastinggeld nu heen gaat, in de vorm van subsidies en kortingen.

Dus het zijn wéér de rijken (die in één klap € 10K+ op hun eigen dak kunnen leggen, omdat ze dat geld én een dak hebben), die op deze manier gemeenschapsgeld in hun zakken kunnen laten stromen.

Als iedereen nou niet naar Eneco was gegaan enkel en alleen om de teruglevering te maximaliseren, maar gewoon bij hun vaste leveranciers gebleven met 6-20 cent, wie was er dan slechter af geweest? Volgens mij niemand, want je hebt nog steeds gratis stroom én vangt wat geld voor je teveel aan opbrengst.

Wat een onzin. Eneco is gewoon een bedrijf met een meer dan gezonde winstmarge.

Geen idee waarom je gelijk met termen als "weer de rijken", gemeenschapsgeld etc aankomt. Want volgens mij betalen we ook met z'n alleen voor dat gemeenschapsgeld. Tenminste, ik mag iedere maand afdragen voor de collectieve voorzieningen. Als je nu al "rijk" bent met een dak boven je hoofd en misschien 5K aan panelen, dan hebben we weer een mooi geval te pakken van men tegen elkaar opzetten, terwijl de échte misdadigers buiten schot blijven. Wat verdiende de topman van Eneco dit jaar denk je? Waarschijnlijk iets meer dan de gemiddelde Tweakers met zonnepanelen.

*Overigens verneem ik graag van je waar ik kan aankloppen voor 500-1000 euro per maand, dat haal ik namelijk bij lange na niet ;)

Overigens zelf bij Engie met een vast contract, dus deze hele shitshow gaat aan mij voorbij, maar het maakt Enenco wel een uiterst onbetrouwbare partij.

Hadden ze daar maar iets langer nagedacht dan hun neus lang is, en een dergelijk initiatief opgestart:
https://electrek.co/2022/...et-4000-tesla-powerwalls/

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 09:43
Ik heb sinds 21-7 een modelcontract bij Eneco. Maar heb het nieuws over de TLV nog niet persoonlijk van Eneco te horen gekregen. Dus nog even afwachten met overstappen want ik wil het eerst zwart op wit zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Niet als je naar de uurtarieven kijkt. Op zonnige middagen is de stroomprijs soms zelfs negatief.
En toch vragen ze meer dan een euro per kWh in die 'negatieve' periode...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fOuBRmB_h57y7L5yjaLlfOuAwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FmzlyVUiGG5hU1v42DzmO4AN.png?f=user_large
vanderv schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:12:
Er wordt gecommuniceerd dat het gaat gelden voor alle klanten, zullen ze dan echt alle voorwaarden over de kop gooien, ook voor de lopende vaste contracten en dan zeggen; als u het er niet mee eens bent, dan bent u vrij om te vertrekken, dat is toch wel heel raar?
Zo worden ook mensen geruimd met goedkope langjarige contracten die nog doorlopen (ook voor hen kan dit erg nadelig uitpakken). En dan moet je nagaan dat er al stemmen opgingen om de opzegboete te verhogen om te voorkomen dat men de boete op de koop toe zou nemen bij dalende prijzen.
BarryH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:15:
Heeft iemand een rekensom gezien van de waarde van de stroom.

Martien Visser publiceerde op twitter:
[Afbeelding]

Maar dat is voor de totale opwek.
Ik kan me voorstellen dat de teruglevering een wat lagere waarde heeft (nl. vooral 1100-1500)
Het zijn natuurlijk communicerende vaten en heeft nog een groot deel pre-oorlog erin. Zo kan je ook beargumenten dat ze nooit een euro per kWh kunnen vragen.
Blihi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:

Die waren er tot dit jaar begreep ik dat de vergoeding redelijk moest zijn en ik dacht dat dat bepaald was op 70%. Niet ~10-20%.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Nou, in verhouding met Eneco die dus 'ff 500% winst maakt op mijn geleverde energie ben ik volgens mij eerder gewoon de verliezer. Dat er meer verliezers zijn, true. De verhouding tussen levertarief en TLV moet in balans zijn, zodat zonnepaneelbezitter, energiemaatschappij en huishouden zonder zonnepaneel alle drie naar verhouding verdienen/betalen. De verhouding is nu gewoon weg.
Wat verlies je dan, en wat heb jij met die verhouding te maken?

Je investeert in panelen omdat je je energierekening omlaag wil krijgen en omdat je je best wil doen voor een beter milieu.

Al het andere (zoals die dingen binnen afzienbare tijd terugverdienen) is bijzaak. Dat door absurd hoge TLV die TVT van zeven jaar keldert naar anderhalf jaar, prima, leuk voor zolang het duurt.

Wat ik vooral meen te lezen is verontwaardiging van mensen die hieraan honderden euro's per maand verdienden, en die winst nu ineens zien verdampen.

Zolang er mensen zijn die 60+ cent per kWh betalen en daarvoor subsidie/korting krijgen omdat dat onevenredig hoog is, vind ik niet dat er aan de andere kant mensen moeten zijn die die 60 cent op hun rekening gestort krijgen.

Of dat nou mensen bij Eneco zijn of mensen met (veel) te veel panelen op hun dak, staat daar los van.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:00
CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:37:

...

Wat ik vooral meen te lezen is verontwaardiging van mensen die hieraan honderden euro's per maand verdienden, en die winst nu ineens zien verdampen.
Je zou bijna denken dat mensen iets wat ze een tijd lang krijgen, en vervolgens niet meer, als 'verlies' zien, dan wel voelen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...

Nu ook op de voorpagina. Deze drie energiebedrijven horen allemaal bij de Eneco Group.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
Sebazzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Wat is "het contactformulier"?

Ik kreeg te horen dat ik een verzoek tot opgeven van meterstanden zou krijgen. |:(
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

Ik ga niet wachten tot een verzoek, maar dat zelf doorsturen. En ik heb vast nog wel ergens een emailadres waar ik dit ook naar toe kan mailen. En als ik het ook nog via de app kan doorsturen, doe ik dat ook nog ;).
[...]

Je investeert in panelen omdat je je energierekening omlaag wil krijgen en omdat je je best wil doen voor een beter milieu.

Al het andere (zoals die dingen binnen afzienbare tijd terugverdienen) is bijzaak. Dat door absurd hoge TLV die TVT van zeven jaar keldert naar anderhalf jaar, prima, leuk voor zolang het duurt.

Zolang er mensen zijn die 60+ cent per kWh betalen en daarvoor subsidie/korting krijgen omdat dat onevenredig hoog is, vind ik niet dat er aan de andere kant mensen moeten zijn die die 60 cent op hun rekening gestort krijgen.

Of dat nou mensen bij Eneco zijn of mensen met (veel) te veel panelen op hun dak, staat daar los van.
Zit wat in. Het échte terugverdienen is gewoon dat je maandelijks niet x honderd euro betaald voor stroom, maar een stuk minder omdat je eigen opgewekte stroom hebt. Het is leuk meegenomen dat je voor meer teruggeleverde stroom een centje krijgt, alleen moeten ze dat dan wel over de periode doen vanaf 5 september. Dat is waar ik benieuwd naar ben, maar voor zover ik nu contact heb gehad gaan ze dat ook doen.
Dus idd, jammer van de laatste maanden 9 cent, maar mooi meegenomen van alle maanden op 60 cent.

[ Voor 59% gewijzigd door Krilo_89 op 24-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mocht het interessant zijn voor dit topic: ik kreeg op 15 augustus een mailtje van Vattenfall.
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh. Dit betekent dat u meer geld ontvangt voor de elektriciteit die u netto aan ons teruglevert. In Mijn Vattenfall en op uw volgende jaarafrekening of eindafrekening ziet u dat terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Ik lees allerlei commentaar op de verandering van het teruglevertarief van Eneco maar niemand lijkt te moeite te hebben genomen om eens echt op te zoeken wat er nu precies gaat gebeuren.

Na wat te hebben rondgekeken op de site van Eneco kom ik tot de conclusie dat het helemaal niet zo dramatisch is als wordt geroepen.

Bestaande vaste contracten blijven zo als ze zijn tot hun einddatum.
Voor variabele contracten wordt het teruglevertarief aangepast maar alleen voor het NETTO overschot na saldering op JAARBASIS.

Dus alleen netto terugleveranciers worden geraakt en dat is eerlijk gezegt niet onredelijk omdat dat overschot wordt gebouwd in de momenten dat er veel wordt opgewekt en de markttarieven ook laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
hanev001 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:58:
Ik lees allerlei commentaar op de verandering van het teruglevertarief van Eneco maar niemand lijkt te moeite te hebben genomen om eens echt op te zoeken wat er nu precies gaat gebeuren.

Na wat te hebben rondgekeken op de site van Eneco kom ik tot de conclusie dat het helemaal niet zo dramatisch is als wordt geroepen.

Voor variabele contracten wordt het teruglevertarief aangepast maar alleen voor het NETTO overschot na saldering op JAARBASIS.

Dus alleen netto terugleveranciers worden geraakt en dat is eerlijk gezegt niet onredelijk omdat dat overschot wordt gebouwd in de momenten dat er veel wordt opgewekt en de markttarieven ook laag zijn.
Ik heb een jaarcontract en het wordt wel degelijk aangepast voor mij.
Wel is het zo dat het alleen mensen raakt die sowieso al genoeg zonnepanelen hebben en dus niet krom liggen voor de energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43
Interessant, dat is precies de 61 cent (huidige) terugleververgoeding van Eneco....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Natuurlijk is dat wel onredelijk. Veel mensen met een netto overschot hebben voor Eneco gekozen juist omdat die terugleververgoeding daar hoog is. Dat wordt nu eenzijdig door Eneco aangepast zonder dat daar een reden voor is die ze op 1 juli, bij het reguliere moment waarop de tarieven aangepast worden, niet hadden kunnen weten.

Nu is een terugleververgoeding van het kale leveringstarief inderdaad erg hoog, maar als Eneco dat wil bieden om klanten te krijgen, dan kan dat. Maar om dat dan terug te draaien is helemaal gewoon bait-and-switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb een jaarcontract en het wordt wel degelijk aangepast voor mij.
Wel is het zo dat het alleen mensen raakt die sowieso al genoeg zonnepanelen hebben en dus niet krom liggen voor de energiekosten.
Weet je zeker dat je een contract hebt met vaste tarieven? Want ik heb een 3jarig contract met vaste tarievem dat loopt tot 01-07-2023 en voor mij wordt er niets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
hanev001 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:58:

Hoe weet je dat bestaande contracten gehandhaafd blijven? Zoals nu de berichtgeving is, geldt dit voor iedereen. Ze verliezen er niks aan om die klanten te schofferen, die betalen altijd meer bij een nieuw contract namelijk. En ondanks alle opwek blijft het uurtarief hoog. Veel hoger dan wat hun klanten terugleveren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het gaat waarschijnlijk om de "Cash-Flow", d.w.z. dat wat nominaal/effectief binnenstroomt aan geld (de "kaspositie"). DE LIQUIDITEIT?
Ik heb geen relevante opleiding (natuurschetenwapper hier) maar dit lijkt me een mogelijke verklaring.
Met de nog steeds stijgende (inkoop)prijzen voor stroom (en gas) hebben de "cowboys"
gewoon geen rekening gehouden. - Just my € 2 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
[...]

Denk jij nu echt dat doordat Eneco de vergoeding voor terugleveren sterk verlaagt dat de tarieven voor de andere klanten ineens flink omlaag gaan?

Ik denk het niet namelijk.

Ik denk dat dat gewoon in de zakken van de aandeelhouders van Eneco verdwijnt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
hanev001 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Weet je zeker dat je een contract hebt met vaste tarieven? Want ik heb een 3jarig contract met vaste tarievem dat loopt tot 01-07-2023 en voor mij wordt er niets aangepast.
Omdat ik gebeld en gechat heb met ze en ze aangaven dat mijn TLV inderdaad naar 9 cent gaat. Mijn 'product' is Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar. Dat lijkt me een vast contract voor 1 jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dunklefaser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Ik verwacht er geen inhoudelijke reactie door de regering voordat de nieuwe energiewet wordt behandelt (in december?).
ik eigenlijk wel, het is namelijk een manier voor politiekepartijen om lekker goedkoop te scoren. we gaan het zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Señor Sjon schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Hoe weet je dat bestaande contracten gehandhaafd blijven? Zoals nu de berichtgeving is, geldt dit voor iedereen. Ze verliezen er niks aan om die klanten te schofferen, die betalen altijd meer bij een nieuw contract namelijk. En ondanks alle opwek blijft het uurtarief hoog. Veel hoger dan wat hun klanten terugleveren.

[Twitter]
Nog een keer op de site van Eneco gekeken en die is sinds ik een paar uur geleden mijn info had opgezocht blijkbaar aangepast. De vermelding dat bestaande contracten niet worden aangepast is verdwenen. Ik trek de opmerking daarover dan ook terug.

De mop voor mij persoonlijk is dat het teruglevertarief op mijn contract lager is dan het nieuwe tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Omdat ik gebeld en gechat heb met ze en ze aangaven dat mijn TLV inderdaad naar 9 cent gaat. Mijn 'product' is Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar. Dat lijkt me een vast contract voor 1 jaar toch?
Ik zou maar de kleine lettertjes (contractvoorwarden) in duiken, bij mij staat dat ze de terugleververgoeding tussentijds mogen aanpassen en dat dit geen reden is om het 3-jarig contract zonder boete etc. op te zeggen.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

ik eigenlijk wel, het is namelijk een manier voor politiekepartijen om lekker goedkoop te scoren. we gaan het zien. :)
De "reactie" van ? (Question Mark "Rutte") zal dan wel "multi-interpretabel" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Heb je je contract (en geldende voorwaarde) erop nagelezen? in mijn 1 jarig contract zie ik geen mogelijkheid om het te verlagen. (ook geen bericht gehad dat het gaat gebeuren) ze worden nu overspoeld met mensen die geen mailtjes hebben gehad en allemaal vragen stellen, wellicht gewoon een foutje.

eneco stuurt alles op in de bevestigingsmail die je ooit hebt gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 2pietjuh2
[...]

Er is verlies omdat Eneco de levertarieven verhoogt naar 90ct. Ze pakken dus giga marges. Geen probleem dat de TLV daalt, mijn hele berekening gaat daar ook vanuit. Maar ik vind het te gek voor woorden dat ik mijn stroom voor 9ct zou moeten leveren terwijl mijn buurman zonder panelen die energie voor een euro mag terugkopen (incl belastingen). Mijn verontwaardiging gaat dus over de absurde winsten die Eneco probeert te pakken ten koste van consumenten. Als de tarieven van het modelcontract naar 30ct gaan, bij tlv van 9ct hoor je mij niet klagen, dan is het "marktconform".

Als levertarief en TLV aan elkaar gekoppeld zouden worden, zou er voor de energiemaatschappijen een incentive zijn de prijzen te laten dalen. Dat doen ze nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@dunklefaser & @twain4me , ik stuur gewoon mijn domme meterstand op op 4 september en dan zie ik het wel aan het einde van mijn contract.
Ik kan er weinig aan veranderen wat ze doen, behalve aantonen wat ik het teruggeleverd tot 5 september. Maar aan de telefoon gaf ze aan dat het gewoon naar 9 cent gaat op 5 september.

Die voorwaarden en wat ze allemaal wel/niet mogen doen, daar geloof ik niet meer in. Ik heb al failliet gaande leveranciers gehad, veranderende tarieven etc. En je doet er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Dat is iets wat vloeibaar is. Wie het doet is toch niet belangrijk, de gesubsidieerde zonnepanelen leveren kennelijk energie op het verkeerde moment en is het besluit om zonnepanelen als iets opzichzelfstaand te zien is dus kortzichtig. In al die tijd dat de zonnepanelen de daken opgingen had men kun voorsorteren.

Eigenlijk zijn wij begonnen met het vernietigen van kapitaal door onze kortzichtigheid.

Hier kun je ook duidelijk zien dat regeren momenteel, een dag vooruit zien is en er geen lange termijn besef meer is. Ja, als de rechter een uitspraak doet en dan komt de regering waarmee zij de mensen de gordijnen in jaagt.

De netbeheerder zou uiteindelijk verantwoordelijk voor dit moeten worden en zij faciliteren transport en dan ook nog opslag van energie.
Zo vloeibaar is dat niet, in het verleden hebben we keiharde knip gemaakt tussen netbeheer en leverantie. En de thuisaccu's zijn pas het afgelopen jaar volwassen geworden, hoe moet de politiek daar rekening mee houden?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:31:
@dunklefaser & @twain4me , ik stuur gewoon mijn domme meterstand op op 4 september en dan zie ik het wel aan het einde van mijn contract.
Ik kan er weinig aan veranderen wat ze doen, behalve aantonen wat ik het teruggeleverd tot 5 september. Maar aan de telefoon gaf ze aan dat het gewoon naar 9 cent gaat op 5 september.

Die voorwaarden en wat ze allemaal wel/niet mogen doen, daar geloof ik niet meer in. Ik heb al failliet gaande leveranciers gehad, veranderende tarieven etc. En je doet er niets aan.
Er moet natuurlijk wel een grond zijn waarop men tarieven gaat veranderen. dus die mogelijkheid moet in het contract zitten.
let trouwens wel op dat je met dat insturen niet direct om een tussentijdse afrekening vraagt. dan kan je waarschijnlijk de telefoon in klimmen om salderen goed te laten verlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:55
Gaan de levertarieven voor bestaande klanten ook wijzigen of is het puur de terugleververgoeding?

[ Voor 13% gewijzigd door GioStyle op 24-08-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ds23man schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Zo vloeibaar is dat niet, in het verleden hebben we keiharde knip gemaakt tussen netbeheer en leverantie. En de thuisaccu's zijn pas het afgelopen jaar volwassen geworden, hoe moet de politiek daar rekening mee houden?
De thuisaccu is onbetaalbaar. Duizenden euro's.

Hoe de politiek het kon weten, zij hebben zelf een peilstok in de vorm van de gegunde subsidies. Elke installatie moet verder worden aangemeld met al hun gegevens. Als zij het dan nog niet kunnen zien dan moet je wel echt stekeblind zijn, of toch gewoon dom.

Opslag is geen leverantie. De netbeheerder biedt een buffermogelijkheid aan die de totale stabiliteit van het net vergroot. De energie leveranciers kunnen hier stroom in stoppen en weer uithalen. De netbeheerder rekent af met hun de investering voor de opslag. Zij zijn geen leverancier net zo min de kabel waardoor de stroom loopt.

De klant geeft al geld uit voor transport en ik denk dat je maar weinig klanten kunt vinden die zeggen dat een stabieler netwerk en stabielere prijsvorming niet in hun voordeel is. En ook bereid zijn om daar nog extra voor te betalen nu het geval is.

De energie leverancier zullen zo minder verdienen op de stroom markt door goedkoop in te kopen en weer duur te verkopen. Het zijn nutsbedrijven en zijn er zijn er voor hun klanten en niet voor de bonus van de directeur en aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

). Mijn verontwaardiging gaat dus over de absurde winsten die Eneco probeert te pakken ten koste van consumenten.
Op 5,2 mrd omzet 222 mio winst maken. Is 4,2% winst. Niets absurd aan. Vind het zelfs aan de lage kant voor een gezond bedrijf

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenkb op 24-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als "achtergrondinfo" over de huidige stroomprijs (vandaag - inkoop stroombeurs APEX):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQQNk58OITvp5MwSHB4qCZnwxCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9N8KJ4s3vaIuFUKSwcsPwC9.jpg?f=fotoalbum_large
Ook de "futures" voor de komende weken zijn relatief hoog (casino scenario?)
ik gok er op dat diverse energieleveranciers verkeerd gegokt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Op 5,2 mrd omzet 222 mio winst maken. Is 4,2% winst. Niets absurd aan. Vind het zelfs aan de lage kant voor een gezond bedrijf
Op de beurs betalen ze 50+ct, dat is 5x zoveel als bij de consument. Dus ze maken absurde winsten over energie die ze inkopen bij consumenten. Dat die winst in de rest vd organisatie verdampt is hun probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Op de beurs betalen ze 50+ct, dat is 5x zoveel als bij de consument. Dus ze maken absurde winsten over energie die ze inkopen bij consumenten. Dat die winst in de rest vd organisatie verdampt is hun probleem.
Oh, dus elk bedrijf moet spullen verkopen zonder kosten te maken?

Echt schandalig dat een brood van 100 gram 2 euro moet kosten. Op de vrije markt kost een ton graan 100 euro. Kun je wel 10.000 broden van maken.

8)7 8)7 8)7

Wordt weer lekker vanuit de onderbuik gepost en niet vanuit de hersenpan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 2pietjuh2
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Echt schandalig dat een brood van 100 gram 2 euro moet kosten. Op de vrije markt kost een ton graan 100 euro. Kun je wel 10.000 broden van maken.

8)7 8)7 8)7

ehm, anderhalf jaar geleden kostte energie ~3ct inkoop voor de leverancier, en was het levertarief 13ct. Beetje belasting en dan kwam je op 22ct uit. Toen konden ze hun bedrijfsvoering betalen met 10ct marge. Ze mogen van mij prima winst maken, maar waarom moet ik het normaal vinden dat een energiemaatschappij bij mij stroom wil kopen voor 9ct om het vervolgens voor 90ct te verkopen?
Dit heeft niets met bulk te maken, maar alles met winst pakken omdat het kan en de ACM toch niets kan zonder nieuwe wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 21:21
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:24:
De mensen hier moeten even goed in de gaten houden dat dit niet gaat over salderen, daar veranderd niets aan.

Dit gaat echt alleen over het stuk overschot na het salderen.
En is dat overschot per jaar, per maand, per dag of nog een andere periode?
Want in de zomermaanden heb ik wel een overschot, en lever ik meer terug dan dat ik afneem. Maar in de wintermaanden niet.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:55
Big Mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

En is dat overschot per jaar, per maand, per dag of nog een andere periode?
Want in de zomermaanden heb ik wel een overschot, en lever ik meer terug dan dat ik afneem. Maar in de wintermaanden niet.
Eneco saldeert per tariefperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

De thuisaccu is onbetaalbaar. Duizenden euro's.

Hoe de politiek het kon weten, zij hebben zelf een peilstok in de vorm van de gegunde subsidies. Elke installatie moet verder worden aangemeld met al hun gegevens. Als zij het dan nog niet kunnen zien dan moet je wel echt stekeblind zijn, of toch gewoon dom.

Opslag is geen leverantie. De netbeheerder biedt een buffermogelijkheid aan die de totale stabiliteit van het net vergroot. De energie leveranciers kunnen hier stroom in stoppen en weer uithalen. De netbeheerder rekent af met hun de investering voor de opslag. Zij zijn geen leverancier net zo min de kabel waardoor de stroom loopt.

De klant geeft al geld uit voor transport en ik denk dat je maar weinig klanten kunt vinden die zeggen dat een stabieler netwerk en stabielere prijsvorming niet in hun voordeel is. En ook bereid zijn om daar nog extra voor te betalen nu het geval is.

De energie leverancier zullen zo minder verdienen op de stroom markt door goedkoop in te kopen en weer duur te verkopen. Het zijn nutsbedrijven en zijn er zijn er voor hun klanten en niet voor de bonus van de directeur en aandeelhouders.
Volgens mij moeten accu's pas recent aangemeld worden en vallen ze niet onder een subsidieregeling. Verder valt grootschalige accu opslag onder het transportkosten regime: levering transportkosten (opladen), teruglevering geen (ontladen). De netbeheerders hebben allang aangegeven dat zij door de regelgeving ( die Europees is) in dit verhaal geen rol kunnen/mogen spelen. Ook niet als tussenliggende partij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

8)7 8)7 8)7

Nou, het lijkt eerder alsof jij uit de onderbuik post.

De operationele winst die ze uit particulieren halen is behoorlijk hoog.

Dat ze verder nog allemaal bedrijven overnemen voor toekomstige cashflow en andere investeringen doen drukt de netto winst maar ze halen flink geld op bij de particuliere klanten. Volgens mij had ik die cijfers al eens opgezocht en gepost.

An sich is daar best nog wat voor te zeggen dat er geïnvesteerd wordt in toekomstige groene capaciteit, laadpalen etc. maar in tijden dat er een deel van de bevolking straks in de kou zit omdat ze hun rekening niet meer kunnen betalen mag dit echt wel anders. Bovendien hoef je dan niet iemand anders zijn groen investering teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 20:57
Ik zit op een variabel contract bij Eneco, maar heb hier nog steeds geen email over gehad.

Zijn er hier mensen die de mail al wel gehad hebben, of die op een andere manier door Eneco zelf hierover zijn ingelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Dit heeft niets met bulk te maken, maar alles met winst pakken omdat het kan en de ACM toch niets kan zonder nieuwe wetgeving.
En dat heb jij niet gedaan de afgelopen periode toen de TLV omhoog schoot?

Of heb je aangegeven dat je de oude 7 cent voldoende was?

Pas als volgend jaar zou blijken dat ze op 5,2 mrd omzet 5 mrd winst maken, gaat jouw verhaal een beetje op. Misschien maken ze op een hoop contracten ook nog verlies. Inschatting gemaakt op de termijn markt. Onverwacht veel klanten erbij door hoge TLV en dan kan het verlies snel omhoog gaan.

En daarbij is jouw zonnepaneel Kwh gewoon niet hetzelfde als een gas Kwh. Probeer maar eens in de nacht een Kwh te verkopen aan Eneco van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Nou, het lijkt eerder alsof jij uit de onderbuik post.

De operationele winst die ze uit particulieren halen is behoorlijk hoog.
dit echt wel anders. Bovendien hoef je dan niet iemand anders zijn groen investering teniet te doen.
Te snel gereageerd.

Kan best dat de brutomarge aan de hoge kant is. Maar als ze niet aan vergroening doen en investeren gaan we daar over een paar jaar weer over klagen.

We zitten in een uitzonderlijke noodsituatie. Dan is er maar 1 partij die moet ingrijpen. Dat is de overheid.

[ Voor 43% gewijzigd door jeroenkb op 24-08-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Wist niet dat de cijfers uit het jaarverslag halen onderbuik posten was.

Veel plezier verder met jullie frustratie uiten. Gaat helaas toch niets aan de uitkomst veranderen.
Cijfers uit het jaarverslag zijn niet zo relevant want die zeggen namelijk niets over de huidige situatie. Die zeggen iets over de situatie waarin TLV gelijk is aan levertarief. Daar konden ze blijkbaar prima winst maken.
Nu is de situatie anders, namelijk (officieel weet ik het nog niet eens!) klanten op zeer korte termijn aangegeven dat ze 85% minder gaan betalen, terwijl ze aan de andere kant voor meer gaan verkopen. Dat is meer machtsmisbruik - je kan namelijk als "leverancier" niet weigeren, niet zelf een contract maken etc. Gezien de marge die ze 2 jaar geleden nodig hadden is het dus operationeel ook echt niet te verklaren.
Dat ze teveel klanten hebben aan getrokken zal best. Dat noem ik ondernemersrisico. Ze kunnen nieuwe klanten gewoon een ander tarief bieden.
Gezien dat ze dit ook bij hun dochterbedrijven doen is dit gewoon beleid. Winst maximaliseren omdat het kan.
NB ik switch gewoon doodleuk naar de volgende partij. Heb in mijn terugverdien tabel rekening gehouden met een TLV van 9ct. Dus deze actie valt nog binnen mijn "ondernemers risico". Maar gezien de huidige marktprijzen die ik voor gas moet betalen is het wel uiterst vreemd.

edit, ah. je hebt je post iets aangepast. 100% eens: de overheid moet hier ingrijpen en consumenten beschermen. Zowel de consument met zonnepanelen, die moet op een normale manier z'n zonnepanelen kunnen terugverdienen en marktconforme prijs krijgen voor z'n energie, als de consument zonder zonnepanelen. Die moet een betaalbare energierekening houden.

[ Voor 10% gewijzigd door 2pietjuh2 op 24-08-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Krilo_89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:31:

Dan mag je hopen dat ze wat met de door jou aangeleverde stand gaan doen. Ik had hetzelfde probleem bij de tariefwijziging van 1 juli. Netjes de stand doorgegeven, en toen ik uiteindelijk een paar weken later overstapte ging men uit van de beginstand en de eindstand, en had het schattingsalgoritme in mijn nadeel de energie verdeeld tussen hoge en lage TLV. Het was de helpdesk niet aan het verstand te krijgen dat dat niet goed was en ik heb het uiteindelijk maar opgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kamervragen van de SP over deze move van Eneco
https://www.tweedekamer.n...2022Z15733&did=2022D32912

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat is er zo moeilijk aan om even een pdfje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

civspeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:11:
Ik zit op een variabel contract bij Eneco, maar heb hier nog steeds geen email over gehad.

Zijn er hier mensen die de mail al wel gehad hebben, of die op een andere manier door Eneco zelf hierover zijn ingelicht?
Ja en dat is al tientallen keren gepost vandaag in dit topic of het TLV-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feye1
  • Laatst online: 21-01 23:38
Eneco wordt nu aan de schandpaal genageld. Deels terecht natuurlijk, maar Essent blijft buiten schot met constant 5.5 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
De politiek schreeuwt moord en brand, maar eigenlijk is dit "gewoon" marktwerking, wat het kabinet wil. Als je het geheel bekijkt is het helemaal niet handig dat iedereen om 13:00 's middags tegelijk al zijn zonnestroom op het net dumpt. Ik zou het niet verkeerd vinden als Jetten met een verplichting + subsidie van een thuisbatterij komt voor huishoudens die meer dan 8 kWh produceren. Die stroom kun je dan op tijden terugleveren wanneer het veel opbrengt. Op zich zorgt de afbouw van het salderen er ook wel voor dat meer mensen een powerwall kopen, maar het is ook goed om de pieken en dalen te verminderen. Nu worden de gascentrales 's avonds allemaal aangezet om de piek op te vangen. Gelukkig heeft het kabinet een goede visie en plan voor het komende decennia. /s

8 kWh? Daar zit ik soms al in een half uur op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Winst maximaliseren omdat het kan.
NB ik switch gewoon doodleuk naar de volgende partij. Heb in mijn terugverdien tabel rekening gehouden met een TLV van 9ct. Dus deze actie valt nog binnen mijn "ondernemers risico". Maar gezien de huidige marktprijzen die ik voor gas moet betalen is het wel uiterst vreemd.
Maar dat geldt toch ook voor jou, winstmaximalisatie?

Ik neem aan dat je rondshopt om het hoogste TLV te krijgen? Misschien wel de reden dat je naar Eneco bent gegaan. En nu weer weggaat?

"we" hebben met zijn allen besloten (lees Den Haag: VVD) dat we de energiemarkt wilden liberaliseren.
Zie hier het resultaat.

Is ook al eerder langsgekomen in ander topic: In NL is de energiemarkt het meest geliberaliseerd van de EU en we hebben ook de hoogste tarieven. Zou best wel eens wat correlatie tussen kunnen zitten.

Ik kan het alleen de spelers niet kwalijk nemen; die volgen de spelregels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37
feye1 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:49:
Eneco wordt nu aan de schandpaal genageld. Deels terecht natuurlijk, maar Essent blijft buiten schot met constant 5.5 ct.
Fair point. Mijn leverancier (EnergieDirect) heeft een TLV van €0,05. Ik weet dat ik geen overschot heb, dus het maakt mij niets uit, maar ook bij ED zit een factor 10 verschil tussen kale leveringstarief en TLV.

Er moet wel snel wetgeving komen die de definitie van 'redelijke terugleververgoeding' scherper stelt. (bijvoorbeeld minimaal 50% van kale levertarief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

feye1 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:49:
tsja die zijn tenminste consequent ;-)
we houden niet van draaiers. Dan ben je onbetrouwbaar, zeker als je dan ook nog beweert dat de 9 cent marktconform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

Eenzijdig aanpassen en je mag gratis overstappen. Een beetje raar, de consumenten die zomaar overstappen moeten een overstapboete betalen bij vaste contracten en zij kunnen dit zomaar doen IN HUN VOORDEEL. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
stfn345 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Fair point. Mijn leverancier (EnergieDirect) heeft een TLV van €0,05. Ik weet dat ik geen overschot heb, dus het maakt mij niets uit, maar ook bij ED zit een factor 10 verschil tussen kale leveringstarief en TLV.

Er moet wel snel wetgeving komen die de definitie van 'redelijke terugleververgoeding' scherper stelt. (bijvoorbeeld minimaal 50% van kale levertarief)
Tijd voor dynamische prijzen. Dan kan ook heel dat salderen ophouden.
De bulk van je overproductie van zonnepanelen zal waarschijnlijk plaatsvinden als de dynamische stroomprijs laag/nul/negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:55
Eneco opgezegd per vandaag. Over een paar dagen weg. Ik wil uit principe niet eens bij zo,n partij blijven die zo met zijn of haar klanten omgaat. Te triest voor woorden. Voor mij een onbetrouwbare partij. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Oxxio gaat ook mee in wat Eneco doet… ze gaan nu record winsten maken..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feye1
  • Laatst online: 21-01 23:38
Jelmer93 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:42:
Oxxio gaat ook mee in wat Eneco doet… ze gaan nu record winsten maken..
Oxxio = Eneco.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:53
Greenchoice geeft 11,8 cent excl btw. Ok! Als je wat over hebt. De energiebedrijven vragen je niet om je hele dak vol te leggen. Ik heb altijd voor ogen gehouden mijn eigen verbruik te dekken. En dat lukt aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:21:
in mijn 1 jarig contract zie ik geen mogelijkheid om het te verlagen. (ook geen bericht gehad dat het gaat gebeuren)
Inderdaad. Dat contract heb ik ook en alleen bij wijzigingen vanuit de overheid kunnen ze iets wijzigen. Dat is de enige mogelijkheid die in de voorwaarden/contract staan.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 24-08-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ds23man schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Volgens mij moeten accu's pas recent aangemeld worden en vallen ze niet onder een subsidieregeling. Verder valt grootschalige accu opslag onder het transportkosten regime: levering transportkosten (opladen), teruglevering geen (ontladen). De netbeheerders hebben allang aangegeven dat zij door de regelgeving ( die Europees is) in dit verhaal geen rol kunnen/mogen spelen. Ook niet als tussenliggende partij.
Ik zie zo ook geen verband tussen de registratie van thuis accu's en die domheid van de overheid. Ik had het over de populariteit van zonnepanelen.

Dat zij geen geen rol kunnen spelen hierin is ronduit schandelijk. Kop in het zand hopen dat er straks toch nog wat over is, maakt het uit want van de EU niet mag.

Ooit was de zegswijze, "de maatschappij zijn wij zelf", tegenwoordig, "wees een eiland met veel hongerige haaien er omheen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Ik zie zo ook geen verband tussen de registratie van thuis accu's en die domheid van de overheid. Ik had het over de populariteit van zonnepanelen.

Dat zij geen geen rol kunnen spelen hierin is ronduit schandelijk. Kop in het zand hopen dat er straks toch nog wat over is, maakt het uit want van de EU niet mag.

Ooit was de zegswijze, "de maatschappij zijn wij zelf", tegenwoordig, "wees een eiland met veel hongerige haaien er omheen".
Zijn de uitwassen van de liberalisering van de energiemarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

8)7 8)7 8)7

Ern brood moet tussen de 480 en 530 gram droge stof bevatten. Een brood zou dan in jouw geval gemiddeld iets meer dan 10 Euro kosten. Gelukkig zijn wij daar nog niet aangekomen.

Als ik stroom koop dan betaal ik veel en veel meer dan als zelf lever. Wat in mijn hersenpan zit en net het opblaas zwembad is gehopt geeft dan wel aan dat dat niet goed is. Mijn onderbuik houdt zich dan wel bezig met met veroberde brood. Dank U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

Ern brood moet tussen de 480 en 530 gram droge stof bevatten. Een brood zou dan in jouw geval gemiddeld iets meer dan 10 Euro kosten. Gelukkig zijn wij daar nog niet aangekomen.

Als ik stroom koop dan betaal ik veel en veel meer dan als zelf lever. Wat in mijn hersenpan zit en net het opblaas zwembad is gehopt geeft dan wel aan dat dat niet goed is. Mijn onderbuik houdt zich dan wel bezig met met veroberde brood. Dank U.
Mijn post geeft over de reactie van een andere Tweaker die van mening was dat het schandalig was dat Eneco bedrijfskosten in de prijs van zijn Kwh durfde te stoppen.

Wat je zwembad er mee te maken heeft weet ik verder niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nlmobile schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:19:
Eenzijdig aanpassen en je mag gratis overstappen. Een beetje raar, de consumenten die zomaar overstappen moeten een overstapboete betalen bij vaste contracten en zij kunnen dit zomaar doen IN HUN VOORDEEL. 8)7
Dat is geen eenzijdig aanpassen het kan gewoon volgens het contract wat men heeft getekend en dus op voorhand mee akkoord is. Beetje geval high risk, high reward. iedereen is echt zelf met de mogelijkheid akkoord gegaan.

Het geen wat in mij opkomt is met name Cry me a river.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Wat je zwembad er mee te maken heeft weet ik verder niet..
dat is voor al die krokodillen tranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:44
atomix9 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:40:
Eneco opgezegd per vandaag. Over een paar dagen weg. Ik wil uit principe niet eens bij zo,n partij blijven die zo met zijn of haar klanten omgaat. Te triest voor woorden. Voor mij een onbetrouwbare partij. :(
En over een aantal weken doen de andere aanbieders hetzelfde en blijkt onder aan de streep dat Eneco dan toch de betere voorwaarden heeft….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Tja, uiteindelijk bestaat terugleveren wel maar weet ik niet in hoeverre het wettelijk een 'recht' is om oneindig te mogen leveren aan het net. Dat iemand bijvoorbeeld 300kwh over heeft na saldering snap ik, maar iemand die 3.000kwh heeft die heeft gewoon teveel panelen liggen voor het eigen gebruik... Snap dat die persoon zoveel mogelijk winst wil maken, maar begrijp ook dat bedirjven overdag in de zomermaanden hier niet op zitten te wachten.

Salderen is in dat opzicht ideaal voor de consument, ik weet niet zo goed of een energie leverancier/producent in de zomer zoveel minder kwijt is aan kosten? Bijvoorbeeld een kerncentrale: die moet in de winter voor bijvoorbeeld 100% draaien voor de energie behoefte, maar in de zomer maar voor 50%. Dalen de kosten per kWh dan ook 50% in de zomer? Of draait de kerncentrale dan 'verlies' met zo'n lage productie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:18:
Tja, uiteindelijk bestaat terugleveren wel maar weet ik niet in hoeverre het wettelijk een 'recht' is om oneindig te mogen leveren aan het net. Dat iemand bijvoorbeeld 300kwh over heeft na saldering snap ik, maar iemand die 3.000kwh heeft die heeft gewoon teveel panelen liggen voor het eigen gebruik... Snap dat die persoon zoveel mogelijk winst wil maken, maar begrijp ook dat bedirjven overdag in de zomermaanden hier niet op zitten te wachten.

Salderen is in dat opzicht ideaal voor de consument, ik weet niet zo goed of een energie leverancier/producent in de zomer zoveel minder kwijt is aan kosten? Bijvoorbeeld een kerncentrale: die moet in de winter voor bijvoorbeeld 100% draaien voor de energie behoefte, maar in de zomer maar voor 50%. Dalen de kosten per kWh dan ook 50% in de zomer? Of draait de kerncentrale dan 'verlies' met zo'n lage productie?
Terugleveren is een recht ja. Wettelijk vastgelegd. En voornemen is dus om ook in de wet vast te leggen dat die 80 procent is van het kale normaaltarief.

Veel panelen leggen doe je niet om zoveel mogelijk winst te maken maar om zoveel mogelijk op te wekken en dus zo veel mogelijk van je eigen verbruik af te dekken.

Jij denkt nog in jaaropbrengsten. Straks gaat het om real time opwek en verbruik.

Precies genoeg voor 'eigen gebruik' zoals jij het bedoeld is al meer dan 5 jaar achterhaald en wordt hier op tweakers altijd afgeraden.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

President schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:18:

Ja, die kerncentrale draait dan gewoon met verlies. Al het personeel dient gewoon op het werk te verschijnen ivm de veiligheid en de andere beveiligingsmaatregelen zoals extern toezicht gaan gewoon door.

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste