Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:43
@President

Als je als energieleverancier je levertarieven omhoog gooit en de terugleververgoeding omlaag onder het mom van 'dat is marktconform', dan is het pure winstoptimalisatie. Niets meer, niets minder.

Feit is nu dat mijn kWh slechts €0,09 waard is, terwijl de buurman hem mag overkopen voor €1+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:58
Bijna geen consument leest de contracten echt helemaal door. En als ze het al doen , begrijpt niemand ze , en wat dan nog. De meeste energie bedrijven (of marketing clubs doorgaand voor energie bedrijf) hanteren dezelfde voorwaarden.

Stelregel , de consument al het risico wij alle winst.

Oplossing? Regelgeving. Maar ja we konden het allemaal heel goed zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En ook al leg je een kerncentrale stil, zal die nog langdurig stroom verbruiken voor de koeling:

https://www.hoogspanningsnet.com/

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:34:
Bijna geen consument leest de contracten echt helemaal door. En als ze het al doen , begrijpt niemand ze , en wat dan nog. De meeste energie bedrijven (of marketing clubs doorgaand voor energie bedrijf) hanteren dezelfde voorwaarden.

Stelregel , de consument al het risico wij alle winst.

Oplossing? Regelgeving. Maar ja we konden het allemaal heel goed zelf.
Laten we nou niet net doen alsof er geen regelgeving is, we hebben de electriciteitswet en het ACM dat er 'bovenop' zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CornermanNL
Wat heeft dat wat je schrijft specifiek met de terugleververgoeding van Eneco
of überhaupt met de terugleververgoeding te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2022 20:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Voor de meesten wel bekend is dat een modelcontract moet voldoen aan een set regels die is opgeteld door de overheid. Onderstaand een passage daar uit. Op ons modelcontract is van toepassing: De algemelne voorwaarden en de modelcontract voorwaarden. Eneco heeft een derde set voorwaarden toegevoegd genaamd "voorwaarden overzicht", en juist deze set is de boosdoener. Uit onderstaand blijkt dat deze laatste voorwaarden niet toegestaan is, en dus hetgeen geldt wat in het contract staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL1T4GOxjObX7cn1vhi7tT-LISI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufhWi3w1qItVJwKzUBXRdZAu.png?f=fotoalbum_large

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Wolly schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Laten we nou niet net doen alsof er geen regelgeving is, we hebben de electriciteitswet en het ACM dat er 'bovenop' zit.
Er is te weinig regelgeving voor dit soort zaken.
Dus er kan eenzijdig vanuit de sterke partij veel te veel veranderd worden ten nadele van de zwakkere partij.

En een set waardeloze regels handhaven is net zo goed als niet handhaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
dunklefaser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:37:
@CornermanNL
Wat heeft dat wat je schrijft specifiek met de terugleververgoeding van Eneco
of überhaupt met de terugleververgoeding te maken?
Niet specifiek inderdaad , maar het laat ruimte om risico te laten landen bij de zwakkere partij , in dit geval heb je als consument een investering gedaan en naïef als je was er van uitgegaan dat er een faire vergoeding wordt afgerekend.

Nu kan een Eneco gewoon zijn winst marge opschroeven. En daar kan de consument niets aan doen , of in ieder geval te weinig.

En dus moeten er regels zijn die de zwakkere partij beschermen tegen dit soort praktijken, immers die kan geen kant op met zijn stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Mijn post geeft over de reactie van een andere Tweaker die van mening was dat het schandalig was dat Eneco bedrijfskosten in de prijs van zijn Kwh durfde te stoppen.

Wat je zwembad er mee te maken heeft weet ik verder niet..
Dat was in in een onderwerp op de frontpage. Daar mocht het brein lekker in badderen terwijl het lichaam boodschappen deed.....sorry, nu is het vast nog onduidelijker.

Wij als klant stoppen toch ook de kosten van de zonnepaneel installatie in prijs die wij verwachten van de afnemer. Alleen heeft hier de afnemer alle touwtjes in handen en kan de klant/(terug)leverancier alleen met de voeten stemmen....maar dan wel binnen de afzetting blijvende want staat erg zwak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

President schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:18:
Tja, uiteindelijk bestaat terugleveren wel maar weet ik niet in hoeverre het wettelijk een 'recht' is om oneindig te mogen leveren aan het net. Dat iemand bijvoorbeeld 300kwh over heeft na saldering snap ik, maar iemand die 3.000kwh heeft die heeft gewoon teveel panelen liggen voor het eigen gebruik... Snap dat die persoon zoveel mogelijk winst wil maken, maar begrijp ook dat bedirjven overdag in de zomermaanden hier niet op zitten te wachten.

Salderen is in dat opzicht ideaal voor de consument, ik weet niet zo goed of een energie leverancier/producent in de zomer zoveel minder kwijt is aan kosten? Bijvoorbeeld een kerncentrale: die moet in de winter voor bijvoorbeeld 100% draaien voor de energie behoefte, maar in de zomer maar voor 50%. Dalen de kosten per kWh dan ook 50% in de zomer? Of draait de kerncentrale dan 'verlies' met zo'n lage productie?
Waarom zou het belangrijk zijn als iemand meer panelen heeft liggen dan voor eigen gebruik? Tot eigen verbruik salderen, daarboven een terugleververgoeding ( die redelijk moet zijn)

10% van onze energie komt uit hernieuwbare bron. Het grootste deel daarvan is Biomassa waarvan je de duurzaamheid ter discussie kan stellen als je er bossen voor moet kappen.

Slechts 1,4% is zonneenergie.

De hele salderingsregeling en redelijke terugleververgoeding zijn in het leven geroepen om die 1,4% te doen stijgen door burgers zelf te laten investeren van hun spaarcenten.

En dat helpen we nu collectief om zeep.

Als eneco zegt dat de 9 cent marktconform is dan moeten ze het niet voor 100 cent aan de buurman verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Waarom zou het belangrijk zijn als iemand meer panelen heeft liggen dan voor eigen gebruik? Tot eigen verbruik salderen, daarboven een terugleververgoeding ( die redelijk moet zijn)

10% van onze energie komt uit hernieuwbare bron. Het grootste deel daarvan is Biomassa waarvan je de duurzaamheid ter discussie kan stellen als je er bossen voor moet kappen.

Slechts 1,4% is zonneenergie.

De hele salderingsregeling en redelijke terugleververgoeding zijn in het leven geroepen om die 1,4% te doen stijgen door burgers zelf te laten investeren van hun spaarcenten.

En dat helpen we nu collectief om zeep.

Als eneco zegt dat de 9 cent marktconform is dan moeten ze het niet voor 100 cent aan de buurman verkopen.
Als iemand 4.000 kWh gebruikt en 6.000 kWh opwekt dan krijgt hij een vergoeding voor die 2.000 kWh. Uiteindelijk maakt die iemand dus gratis gebruik van het hele stroom netwerk, zonder daar uiteindelijk iets voor te betalen... Dat kan technisch en financieel gezien toch ook niet? Als iedereen dan morgen zonnepanelen zou hebben, hoe wordt het geheel dan betaalt? Waar worden de medewerkers van Eneco dan van betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
@President netwerk is aparte kostenpost
Daarnaast is er nog een vaste kosten component in de leveranciers prijs

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
President schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Uiteindelijk maakt die iemand dus gratis gebruik van het hele stroom netwerk, zonder daar uiteindelijk iets voor te betalen...
Nee, want vastrecht betaal je altijd als je een actieve aansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Als iemand 4.000 kWh gebruikt en 6.000 kWh opwekt dan krijgt hij een vergoeding voor die 2.000 kWh. Uiteindelijk maakt die iemand dus gratis gebruik van het hele stroom netwerk, zonder daar uiteindelijk iets voor te betalen... Dat kan technisch en financieel gezien toch ook niet? Als iedereen dan morgen zonnepanelen zou hebben, hoe wordt het geheel dan betaalt? Waar worden de medewerkers van Eneco dan van betaald?
Gratis gebruik van het elektriciteitsnetwerk? Dat is niet waar, je betaalt immers netbeheerderskosten.

Je neemt een contract af bij een energieleverancier. Deze rekent standaard maandelijks vaste leveringskosten. Daar worden de medewerkers van bijvoorbeeld Eneco mee betaalt... Lijkt me logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Yep, je maakt gebruik van het stroomnetwerk en daar betaal je ook voor.

Of is er een ander netwerk voor terugleveren dan voor gebruiken?

Als je bang bent dat morgen iedereen zonnepanelen heeft dan kun je gerust zijn. dat gaat ook de komende decennia nog niet gebeuren en zonnepanelen gaan nooit onze gehele energiebehoefte voldoen. Het blijft, helaas, voorlopig nog marginaal en er moet van alles uit de kast getrokken worden om het te laten stijgen.

En dat stijgen is belangrijk want elke kg/kuub/barrel fossiele brandstof die niet hoeft te worden verbrand om elektriciteit te maken vanwege zonnepanelen is er weer één.

We mogen blij zijn als we over 10 jaar 10% solar hebben en dan nog: De salderingsregeling wordt in 10 jaar afgebouwt (of sneller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
Wat ik me dan afvraag. Is de markt zo kapot dat er niemand duikt in de spread van 0,09-1 of heeft Eneco toch een punt dat 9 cent marktconform is. Als ik zie dat er op een dag als vandaag wanneer de zon schijnt toch sportprijzen van boven de 50 cent zie dan lijkt me daar gouden handel in te zitten. Inkopen voor 9 en verkopen voor 50. Als je dan ook nog nagaat dat er in de donkere maanden waarschijnlijk nog duurdere kwh te verkopen zijn dan is dat helemaal winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

chielsen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:54:
Wat ik me dan afvraag. Is de markt zo kapot dat er niemand duikt in de spread van 0,09-1 of heeft Eneco toch een punt dat 9 cent marktconform is. Als ik zie dat er op een dag als vandaag wanneer de zon schijnt toch sportprijzen van boven de 50 cent zie dan lijkt me daar gouden handel in te zitten. Inkopen voor 9 en verkopen voor 50. Als je dan ook nog nagaat dat er in de donkere maanden waarschijnlijk nog duurdere kwh te verkopen zijn dan is dat helemaal winst.
Er zijn er een aantal die dat doen. Innova, UC, and engie zijn leuke alternatieven

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 22:00 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:20
President schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:18:
Tja, uiteindelijk bestaat terugleveren wel maar weet ik niet in hoeverre het wettelijk een 'recht' is om oneindig te mogen leveren aan het net. Dat iemand bijvoorbeeld 300kwh over heeft na saldering snap ik, maar iemand die 3.000kwh heeft die heeft gewoon teveel panelen liggen voor het eigen gebruik... Snap dat die persoon zoveel mogelijk winst wil maken, maar begrijp ook dat bedirjven overdag in de zomermaanden hier niet op zitten te wachten.

Salderen is in dat opzicht ideaal voor de consument, ik weet niet zo goed of een energie leverancier/producent in de zomer zoveel minder kwijt is aan kosten? Bijvoorbeeld een kerncentrale: die moet in de winter voor bijvoorbeeld 100% draaien voor de energie behoefte, maar in de zomer maar voor 50%. Dalen de kosten per kWh dan ook 50% in de zomer? Of draait de kerncentrale dan 'verlies' met zo'n lage productie?
Aangezien niet iedereen een geschikt dak heeft lijkt het me heel wenselijk dat de daken die wel geschikt zijn zoveel mogelijk energie opwekken zodat we zo min mogelijk fossiele brandstoffen hoeven te verstoken. Juist die daken waar 5 van de 15 mogelijke panelen liggen vind ik een slechte zaak. Dat je daar de infrastructuur op moet aanpassen lijkt me logisch. Maar dat moet je toch wanneer je heel Nederland klimaat neutraal van energie wil voorzien...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 21:51
sdk1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

.... Dat je daar de infrastructuur op moet aanpassen lijkt me logisch. Maar dat moet je toch wanneer je heel Nederland klimaat neutraal van energie wil voorzien...
Blijf het toch bijzonder vinden dat ieder normaal denkend persoon dit kan verzinnen maar dat we ondanks dat we weet ik hoeveel jaar verder zijn er nu problemen zijn dat het netwerk niet voldoende capaciteit heeft.
Wat hadden ze dan gedacht als iedereen elektrisch moet gaan rijden en aan de warmtepomp moet, dat de vraag naar stroom gelijk zou blijven ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JurienW schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Blijf het toch bijzonder vinden dat ieder normaal denkend persoon dit kan verzinnen maar dat we ondanks dat we weet ik hoeveel jaar verder zijn er nu problemen zijn dat het netwerk niet voldoende capaciteit heeft.
Wat hadden ze dan gedacht als iedereen elektrisch moet gaan rijden en aan de warmtepomp moet, dat de vraag naar stroom gelijk zou blijven ??
Personen die dat verzinnen worden natuurlijk niet gehinderd door enige vorm van technische kennis :)

Er is waarschijnlijk gedacht dat het niet zo snel zou gaan en netbeheerders dat vanzelf aanpassen, echter gaan die niet ZO snel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rol-Co schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Personen die dat verzinnen worden natuurlijk niet gehinderd door enige vorm van technische kennis :)

Er is waarschijnlijk gedacht dat het niet zo snel zou gaan en netbeheerders dat vanzelf aanpassen, echter gaan die niet ZO snel.
De netbeheerders wilden wel.

Het is de overheid die heel veel investeringsvoorstellen heeft lopen blokkeren. Netbeheerders hebben een beperkte investeringsruimte en voor meer moet de overheid toestemming geven. De overheid als aandeelhouder pakt de dividend, dus je kan wel raden wat de overheid gekozen heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

De netbeheerders wilden wel.

Het is de overheid die heel veel investeringsvoorstellen heeft lopen blokkeren. Netbeheerders hebben een beperkte investeringsruimte en voor meer moet de overheid toestemming geven. De overheid als aandeelhouder pakt de dividend, dus je kan wel raden wat de overheid gekozen heeft.
Dat is correct.Echter maar een deel van het verhaal. Wat er moet gebeuren is , onder andere, ook een politiek besluit. Moet er meer gefocust worden op grootindustriele grootverbruikers met hogere spanningen of juist meer op woningen en meer van dit soort aanverwante vraagstukken. De besluiteloosheid van de politiek is hier jarenlang een hindernis in geweest

• maximilian0017
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Nevermind...

[ Voor 93% gewijzigd door maximilian0017 op 25-08-2022 04:45 . Reden: Ander topic gevonden die beter aansluit. ]

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52
Blijkbaar is de manieer waarop we met strool om gaan gewoon niet goed.

De meeste producten die verkocht worden, worden op voorraad gehouden voor bijvoorbeeld een week tijd. Dit lijkt bij stroom dus helemaal niet te gebeuren. Alles wat opgewekt word, word direct het netwerk in gepompt. Niet onlogisch aangezien je een energiecentrale niet snel kan still leggen als het opwekken even niet nodig is.
De overheid moet gaan regelen dat er met buffers gewerkt word door energiecentrales zodat stroom niet direct het netwerk ingepompt word, maar later kan worden vrijgegeven als het wel nodig is.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar lijkt me zeker niet onmogelijk. Ze zouden het dan in andere energie moeten omzetten, zoals misschien warmte of waterstof. Warmte zou misschien een goede optie kunnen zijn zodat ze later minder gas of kolen nodig hebben om stoom op te wekken.

• snameroc
  • Laatst online: 10-05 22:42
Beetje onrealistische opmerking, als het zo makkelijk was? Heb je er wel eens een half uurtje aan gerekend?

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Wij als klant stoppen toch ook de kosten van de zonnepaneel installatie in prijs die wij verwachten van de afnemer.
Ik zal wel bij de hele kleine minderheid horen die zonnepanelen op het dak gelegd heeft omdat ik graag duurzame energie wil.

Niet om een business case rond te krijgen en paar honderd / duizend euro per jaar te verdienen. Dat doe ik wel op andere manieren.

Anoniem: 39993

chielsen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:54:
De markt zit op dit moment "met angst en beven" te wachten op de overheid die een "niet vrijblijvende bijdrage" van de energiebranche gaat "eisen" om de energiecrisis te dempen. Mensen met een overschot aan zonnestroom lijken gewoon een deel van die rekening te gaan ontvangen. Levertarieven verhogen is geen "bijdrage" om de energiecrisis te dempen.

Maar het is en blijft natuurlijk de coalitie die die mooie woorden nu uitkraamt. Ik verwacht eigenlijk niet, dat deze spierballentaal ook maar iets op gaat leveren, want VVD. Ze zeggen nu een substantiële bijdrage te gaan vragen van iedereen die "goed heeft geboerd" in de verschillende crisispuinhopen, maar ik ben bang dat VVD en D66 straks concluderen dat ze geen grondslagen en handvatten hebben en dat het dus niet kan. :)

Ze moeten alleen nog even het beeld hooghouden tot maart, want verkiezingen voor Eerste Kamer. Ik vermoed ook, dat dat mede bepalend is voor het feit dat men krampachtig vasthoudt dit jaar niets meer te kunnen doen (ondanks miljarden extra belastinginkomsten uit de inflatie, de overheid boert het beste momenteel). Ze willen AL het zoet bewaren voor zo kort mogelijk voor die verkiezingen. Alles wat je in november doet, is in februari al lang weer vergeten en ingehaald door de werkelijkheid. Dit zoet moet de huidige coalitie "redden" in de Eerste Kamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-08-2022 07:31 ]

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52
snameroc schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:30:
Beetje onrealistische opmerking, als het zo makkelijk was? Heb je er wel eens een half uurtje aan gerekend?
Wat ik terug kan vinden kost het 50kwh om 1kg waterstof te produceren. Als elektriciteit 0,09 cent kost/opbrengt dan ben je 4,5 euro kwijt. 1kg waterstof is 10 euro waard, maar laten we daar 7 euro van maken, door het gestegen aanbod. Dan lijkt me dat daar wel degelijk wat mee te doen is.

Daarnaast moeten we ook nog wat voor het milieu doen en misschien kan de overheid wat investeren om dit op gang te krijgen. Mogelijk kunnen we dan nog een paar boeren behouden.

Daarnaast zorgt dit er voor dat terugleveren meer waard blijft omdat er minder overschot is en het voor consumenten interessant blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door -NRG- op 25-08-2022 07:43 ]

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:17:
Dat is correct.Echter maar een deel van het verhaal. Wat er moet gebeuren is , onder andere, ook een politiek besluit. Moet er meer gefocust worden op grootindustriele grootverbruikers met hogere spanningen of juist meer op woningen en meer van dit soort aanverwante vraagstukken. De besluiteloosheid van de politiek is hier jarenlang een hindernis in geweest.
Een thuisaccu heb je al voor een paar duizend euro, inclusief installatie. Als eigenaar van een koophuis kun je dat ook zelf beslissen, lijkt me. Daar is geen politiek besluit voor nodig. Bijkomend voordeel is, als iedereen dit doet, het stroomnet ontlast wordt.

• snameroc
  • Laatst online: 10-05 22:42
Dan moet je daar wel een fabriekje voor hebben en dat kost ook geld en tijd om dat te bouwen en operationeel te houden. Los van alles wordt er met man en macht aan gewerkt. En een jaar geleden was het gewoon niet rendabel. Nee een mening is een maar doen is iets anders. Ik zou zeggen begin een ondernemeng en ga water stof maken. Nog los van het feit dat daar infra structuur voor nodig is.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jeroenkb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:24:
[...]

Ik zal wel bij de hele kleine minderheid horen die zonnepanelen op het dak gelegd heeft omdat ik graag duurzame energie wil.

Niet om een business case rond te krijgen en paar honderd / duizend euro per jaar te verdienen. Dat doe ik wel op andere manieren.
Nee hoor, dat hebben wij daarom ook gedaan. Stukje afkoop van het geweten om het huis koel te houden in de zomer en voor het elektraverbruik van de jacuzzi :+
grun93 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Een thuisaccu heb je al voor een paar duizend euro, inclusief installatie. Als eigenaar van een koophuis kun je dat ook zelf beslissen, lijkt me. Daar is geen politiek besluit voor nodig. Bijkomend voordeel is, als iedereen dit doet, het stroomnet ontlast wordt.
Als iedereen dit doet dan hebben we niet genoeg grondstoffen meer voor alle elektrische auto's :)

Ik vind die thuisaccu's maar niks. Beter wachten we op V2G. Dan heb je gelijk een accu met wat serieuze capaciteit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:03
Al mensen met een mail van Eneco? Probeer te peilen of ze mij met een jaarcontract overslaan of niet :)

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:21
padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:22:
Al mensen met een mail van Eneco? Probeer te peilen of ze mij met een jaarcontract overslaan of niet :)
Hier variabel, nog geen enkel bericht.

• Wolly
  • Niet online
-NRG- schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:32:
[...]

Wat ik terug kan vinden kost het 50kwh om 1kg waterstof te produceren. Als elektriciteit 0,09 cent kost/opbrengt dan ben je 4,5 euro kwijt. 1kg waterstof is 10 euro waard, maar laten we daar 7 euro van maken, door het gestegen aanbod. Dan lijkt me dat daar wel degelijk wat mee te doen is.
Je vergeet de andere helft.
Om één kilogram waterstofgas te maken heb je ongeveer 50 kWh aan elektriciteit nodig. Daarnaast is er energie nodig om het geproduceerde gas onder hoge druk op te slaan. Grofweg kan je stellen dat er ongeveer 2x zoveel energie nodig is als dat er in 1 kg waterstofgas is opgeslagen.

Dus om 1 kg waterstofgas met een energetische inhoud van 33 kWh te produceren heb je 66 kWh aan elektriciteit nodig
https://www.ecoburen.nl/site/energietransitie-waterstofgas

Ga je de andere kant op, van waterstof naar electriciteit dan verlies je 40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:17
-NRG- schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:32:
[...]

Wat ik terug kan vinden kost het 50kwh om 1kg waterstof te produceren. Als elektriciteit 0,09 cent kost/opbrengt dan ben je 4,5 euro kwijt.
Als elektriciteit 0,09 cent kost dan ben je 45 cent kwijt en geen 4,50 euro ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Indoubt

Indoubt

grun93 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Ja mooi, maar voorlopig zinloos. Ik heb nog niet eens panelen en daarna zijn er nog heel veel andere zaken die voorrang hebben op verduurzamingsvlak. Nieuwe kozijnen en HR++ of +++ zijn zo'n 35k€ en dat is dan nog maar van de projecten. Ik heb wel dubbel glas maar het is uit 1970 dus niet het beste.

Die thuisbatterij gaat er voorlopig nog niet komen.

Bovendien gaat het voorbij aan waar dit topic over gaat.

Anoniem: 39993

Thuisaccu's zijn volgens veel installateurs nog wel een probleem in NL hoor. Mijn ouders wonen in de grensstreek bij België. Vader heeft laatst zonnepanelen laten plaatsen op het garagedak en heeft toen gelijk geïnformeerd naar mogelijkheden voor een kleine thuisaccu om meer eigen opgewekte stroom te kunnen gebruiken in plaats van terugleveren. De partij die uiteindelijk de zonnepanelen geplaatst heeft (geen thuisaccu, want allemaal maar moeilijk, lastig... mag wel... mag niet....) is actief in zowel Nederland als België. Volgens hen plaatsen ze vooral thuisaccu's in België en eigenlijk helemaal niet in NL vanwege regelgeving.

En op zich ook te begrijpen: thuisaccu's zijn een aantasting voor het toekomstige verdienmodel (einde salderen) voor de commerciële energietoko's. Als dat nu te snel ontwikkelt, lopen die geld mis.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-08-2022 08:44 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:22:
Ik heb een vast jaar contract maar ik heb de mail ontvangen en de TLV gaat gewoon omlaag naar 9 cent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:27:
[...]Mensen met een overschot aan zonnestroom lijken gewoon een deel van die rekening te gaan ontvangen.
En dat vind ik ook niet meer dan terecht. Zolang er 100% saldering is en we nu in deze bijzondere tijd zitten, is het prima dat de mensen met zonnepanelen (die geld hebben) op die manier ook gewoon bijdragen aan de moeilijke situatie momenteel. Het kost deze mensen niks, dus ik zie het ook niet als een deel van de rekening krijgen. wel inkomsten mislopen.

Prima initiatief, hopelijk wordt de 100% saldering nog een aantal jaar verlengd in combinatie met lage terugleververgoeding.

En ja, ik heb zelf ook panelen. En ja, ik heb ook een overschot. Maar nee, ik wil geen winst maken. Door de saldering verdien ik die panelen vanzelf terug binnen de economische levensduur (wat ik ook wel belangrijk vind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 09:51
cj1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:57:
@mathijshooi TS wijziging:

[...]

is nu doorgehaald. Omdat met Eneco's verlaging van de TLV en de verdere stijging van de uurprijzen,

per uur de TLV afrekenen meer kan opleveren.

PS1 Jammer dat de VVD, SP en CU niet door hebben dat de toekomstige wijziging van de energiewet helemaal geen hogere TLV in petto heeft door onlangs aan het wetsvoorstel toegevoegde bovengrens van 10 cent. Wel mooi dat zelfs de VVD actie eist per 1 januari 2023.
PS2 Voor nu is het wenselijk als Eneco de wijziging voor bestaande modelcontractklanten moet terugdraaien zodat de lagere TLV pas in gaat per 1 januari 2023.
PS3 Ook jammer dat de krant een voorbeeld aanhaalt dat de buurman voor 5 keer meer de stroom moet inkopen. Per 5 september wil Eneco stroom voor 10 keer meer verkopen dan inkopen.
Is er al inmiddels reactie vanuit Eneco zelf gekomen? Aangezien ze veel klanten nu verliezen vanwege de drastische TLV verlaging. Lijkt mij dat als je klantenbestand gaat teruglopen je graag zo snel mogelijk met een oplossing gaat komen naar buiten toe. Zowel hier op Tweakers als op Twitter zie je opzeggingen voorbij komen. Leest Eneco mee met dit topic?

Veel mensen gaan nu impulsieve beslissingen nemen vanwege de TLV wat ook wel begrijpelijk is aangezien er heel veel geïnvesteerd hebben in zonnepanelen en het zo snel mogelijk willen terugverdienen. Het is immers opgedrongen vanuit de overheid om duurzaam te worden. Met de huidige energieprijzen kun je niet meer zonder. Bij quitte spelen dat je dus evenveel opwekt als verbruikt maakt het niet uit bij welke leverancier je zit. Maar heb je extra panelen genomen zodat je meer terug levert dan is de TLV zeer belangrijk.

Ik heb wel gelezen op de website van Eneco dat ze in 2021 zeer veel winst hebben gemaakt. De winst na belastingen eindigde dit jaar op €209 miljoen, een verbetering met 77% ten opzichte van vorig jaar (2020: €118 miljoen).

Mag ik hieruit concluderen dat Eneco een boevenbende is geworden door de TLV per 5 september terug te brengen naar 0,09 cent?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 13:53
Draconian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Is er al inmiddels reactie vanuit Eneco zelf gekomen? Aangezien ze veel klanten nu verliezen vanwege de drastische TLV verlaging.
Dat zijn de paar klanten de ze denk ik liever kwijt zijn.
Ik zie nu mensen soms wakker worden ja. Maar mijn ervaring online en ook reallife om mij heen is:
- dat niemand enig id ervan had, dat je met panelen moet kijken naar tlv en dat je daar "iets mee kunt"
- al niemand enig benul had wat de gasprijs was deze maanden als iemand uit contract loopt

Zoals met veel dingen: no one cares. Nu het in het nieuws komt zal het iets meer aandacht krijgen, maar dan nog, energie, overstappen, tlv? Nooit mee bezig geweest zegt men dan. Soms wel triest magoed.

[ Voor 44% gewijzigd door PCJR op 25-08-2022 10:55 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
President schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

En dat vind ik ook niet meer dan terecht. Zolang er 100% saldering is en we nu in deze bijzondere tijd zitten, is het prima dat de mensen met zonnepanelen (die geld hebben) op die manier ook gewoon bijdragen aan de moeilijke situatie momenteel.
Mensen met zonnepanelen hebben geld? Hmmmm, ik heb ervoor gespaard, ik rijd een auto van 15 jaar en ik ben 2 jaar niet op vakantie geweest.

Ik wilde graag zonnepanelen en heb prioriteiten gesteld, ik heb dingen gelaten.

Ik vind het kort door de bocht dat mensen met zonnepanelen geld hebben.

Mijn buren hebben ze niet, maken elk jaar een verre reis en rijden nieuwe auto's. Zij maken andere keuzes.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Volgens mij heb ik overal gelezen dat Eneco saldeert per tariefperiode. Is dit ook zo als je een 1 jaar vast contract hebt?

Dan zou er dus een streep onder de tlv komen net als bij de modelcontracten, en kan ik in de wintermaanden als mijn lucht/lucht warmtepomp is geïnstalleerd blijven hangen tot ik alles heb weggesaldeerd ivm geen overschot in november/december/januari

[ Voor 50% gewijzigd door Penait1 op 25-08-2022 08:56 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 14:03
Avvd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Ik heb een vast jaar contract maar ik heb de mail ontvangen en de TLV gaat gewoon omlaag naar 9 cent.
Ik weet niet of het uitmaakt voor je, maar als het goed is ligt het tarief voor een jaar vast. Dit mag dus niet zomaar.

Overigens heb ik helemaal geen mails gehad en ik heb een modelcontract (nog even dan, want 3 september ga ik weg)

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 21:51
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Dat is correct.Echter maar een deel van het verhaal. Wat er moet gebeuren is , onder andere, ook een politiek besluit. Moet er meer gefocust worden op grootindustriele grootverbruikers met hogere spanningen of juist meer op woningen en meer van dit soort aanverwante vraagstukken. De besluiteloosheid van de politiek is hier jarenlang een hindernis in geweest
Precies dat dus, maar ze willen ons wel over een aantal jaar allemaal nog meer stroom laten verbruiken en minder gas.
Netbeheerders zullen nog jaren nodig hebben om het net op orde te krijgen maar in die tijd moeten we allemaal van het gas. Snap gewoon iet hoe ze dat voor zich zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Bravertal schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Mensen met zonnepanelen hebben geld? Hmmmm, ik heb ervoor gespaard, ik rijd een auto van 15 jaar en ik ben 2 jaar niet op vakantie geweest.

Ik wilde graag zonnepanelen en heb prioriteiten gesteld, ik heb dingen gelaten.

Ik vind het kort door de bocht dat mensen met zonnepanelen geld hebben.

Mijn buren hebben ze niet, maken elk jaar een verre reis en rijden nieuwe auto's. Zij maken andere keuzes.
Hier een auto van 18 jaar oud, maar wel gasloos en 31kWp. Dat had inderdaad ook een mooie nieuwe mercedes kunnen zijn, maar ik ben super blij dat het dat niet is geworden...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:54
[...]

En dat vind ik ook niet meer dan terecht. Zolang er 100% saldering is en we nu in deze bijzondere tijd zitten, is het prima dat de mensen met zonnepanelen (die geld hebben) op die manier ook gewoon bijdragen aan de moeilijke situatie momenteel. Het kost deze mensen niks, dus ik zie het ook niet als een deel van de rekening krijgen. wel inkomsten mislopen.

Prima initiatief, hopelijk wordt de 100% saldering nog een aantal jaar verlengd in combinatie met lage terugleververgoeding.

En ja, ik heb zelf ook panelen. En ja, ik heb ook een overschot. Maar nee, ik wil geen winst maken. Door de saldering verdien ik die panelen vanzelf terug binnen de economische levensduur (wat ik ook wel belangrijk vind)
Ik vind het juist niet terecht dat die winst weer bij de grote partijen in de zak gaat zoals Eneco. Dan vind ik 9 cent vergoeding niet echt marktconform. Daarnaast betaal je ook gewoon voor het net.

[ Voor 4% gewijzigd door kurkie op 25-08-2022 09:06 ]

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:28
Is er al een partij die dit bij de rechter gaat toetsen? Met spotprijzen die veel hoger liggen zal het wel erg lastig worden om 9 cent als redelijk te verdedigen?

• Indoubt

Indoubt

JurienW schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Precies dat dus, maar ze willen ons wel over een aantal jaar allemaal nog meer stroom laten verbruiken en minder gas.
Netbeheerders zullen nog jaren nodig hebben om het net op orde te krijgen maar in die tijd moeten we allemaal van het gas. Snap gewoon iet hoe ze dat voor zich zien.
Het wordt een heel andere en off-topic discussie inderdaad maar de kennis en kunde van onze wetgevers lijkt te zijn gekrompen. Enerzijds door versplintering misschien maar ook door politiek opportunisme en machtspolitiek.

Ik zou graag willen dat er meer capabele mensen in de 2e kamer zaten met meer verstand van besturen en die meer inhoudelijk zich met wetgeving bezig houden als de vormdiscussies die je nu af en toe ziet en de populariteitscontesten die je nu af en toe ziet.

Een mens mag blijven hopen.

Dan nog hebben we de hoogste prijzen van Europa. Waarom? Hoe we daar zijn gekomen is een lang en politiek verhaal.

• President
  • Nu online
kurkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik vind het juist niet terecht dat die winst weer bij de grote partijen in de zak gaat zoals Eneco. Prijs op de energiemarkt is nu rond de 500 a 600 euro per MWh, dus 50 a 60 cent per kWh. Dan vind ik 9 cent vergoeding niet echt marktconform. Daarnaast betaal je ook gewoon voor het net.
Gezien energie een levensbehoefte is zou de winst van energie leveranciers wel beperkt mogen worden inderdaad

• Indoubt

Indoubt

Srednier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Hier een auto van 18 jaar oud, maar wel gasloos en 31kWp. Dat had inderdaad ook een mooie nieuwe mercedes kunnen zijn, maar ik ben super blij dat het dat niet is geworden...
Bij mij gaat ook nieuwe panelen en andere maatregelen voor vakanties en nieuwe auto's . Ik rijdt niet heel veel en heb ook een oudje. Het is wat het is.

Een nieuwere tweedehands gaat er vast wel komen maar Ik wiL eErst paNeLen!!!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Als we de energiemarkt vrij laten zullen de grote verschillen in TLV ook tot het verleden horen. Er zullen op een gegeven moment door de concurrentie marktconforme tarieven komen. Ook zullen de terugleveraars klant gaan worden bij degene die het meest gaat bieden. De markt gaat echt wel een keer werken. Nu is er even onbalans.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03
[...]

Tuurlijk kost me dit wel geld.

Ik heb 2 jaar geleden zonnepanelen genomen met een behoorlijk overschot aan capaciteit, hele dak ligt vol.
Bij de aanschaf van deze panelen heb ik een berekening gemaakt.
In mijn berekening voor het gezinshuishoudboekje heb ik rekening gehouden dat ik met de TLV dit ik zou krijgen de gasrekening die ik af neem van dezelfde energieboer kan betalen.

Dit alles gebaseerd op de 2 jaar geleden geldende "spelregels"
Als de energieboeren dan nu ineens gaan beginnen met salderen per tariefperiode / maand / half jaar weet ik veel wat ze straks verzinnen, per 3 dagen? en dan ook nog de TLV flink snoeien dan trek ik als gewone burger wéér aan het kortste eind en die luilebollen in Den Haag doen er geen fl*kker aan.

Als ik nu in verhouding geen klap meer terug krijg aan TLV dan kost me dit veel geld in de maand want ik moet flink gaan bijleggen om de gasrekening aan diezelfde energieboer te kunnen betalen.
Onder aan de streep hou ik dus per maand minder over om aan leuke dingen uit te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Supershiva op 25-08-2022 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Supershiva schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Tuurlijk kost me dit wel geld.

Ik heb 2 jaar geleden zonnepanelen genomen met een behoorlijk overschot aan capaciteit, hele dak ligt vol.
Bij de aanschaf van deze panelen heb ik een berekening gemaakt.
In mijn berekening voor het gezinshuishoudboekje heb ik rekening gehouden dat ik met de TLV dit ik zou krijgen de gasrekening die ik af neem van dezelfde energieboer kan betalen.

Dit alles gebaseerd op de 2 jaar geleden geldende "spelregels"
Als de energieboeren dan nu ineens gaan beginnen met salderen per tariefperiode / maand / half jaar weet ik veel wat ze straks verzinnen, per 3 dagen? en dan ook nog de TLV flink snoeien dan trek ik als gewone burger wéér aan het kortste eind en die luilebollen in Den Haag doen er geen fl*kker aan.

Als ik nu in verhouding geen klap meer terug krijg aan TLV dan kost me dit veel geld in de maand want ik moet flink gaan bijleggen om de gasrekening aan diezelfde energieboer te kunnen betalen.
Onder aan de streep hou ik dus per maand minder over om aan leuke dingen uit te geven.
Tja, ik zie een overschot als een manier om geld te verdienen... Zoals een bedrijf wat geld verdient... En bij bedrijfsvoering horen risico's...

• ds23man

ds23man

Eenum

kurkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik vind het juist niet terecht dat die winst weer bij de grote partijen in de zak gaat zoals Eneco. Dan vind ik 9 cent vergoeding niet echt marktconform. Daarnaast betaal je ook gewoon voor het net.
Veel gemaakte denkfout: je betaald transportkosten voor het afnemen van stroom, niet voor het leveren.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

Ik weet niet of het uitmaakt voor je, maar als het goed is ligt het tarief voor een jaar vast. Dit mag dus niet zomaar.

Overigens heb ik helemaal geen mails gehad en ik heb een modelcontract (nog even dan, want 3 september ga ik weg)
Het lijkt er op dat ze het wel mogen maar ik moet de kleine letters er nog even op naslaan. In de winter verwacht ik netto niks terug televeren, de afname zit nu nog op 26 cent. Ik ga in februari/maart weer even opnieuw kijken hoe het er voor staat.

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:54
ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Veel gemaakte denkfout: je betaald transportkosten voor het afnemen van stroom, niet voor het leveren.
Maar daar heeft Eneco toch niets mee te maken. Of betalen zij Liander voor de Kwh's die ik teruglever.

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03
President schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Tja, ik zie een overschot als een manier om geld te verdienen... Zoals een bedrijf wat geld verdient... En bij bedrijfsvoering horen risico's...
en zo heeft iedereen zijn eigen beweegredenen om zonnepanelen aan te schaffen.
Dat is zeker zo.

De een doet het om te besparen op de energierekening, dat was voor ons destijds de motivatie.
Jij doet het om extra te verdienen

en zo zal iemand anders wel weer een andere reden hebben :)

• ds23man

ds23man

Eenum

Janpietertje89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:05:
Is er al een partij die dit bij de rechter gaat toetsen? Met spotprijzen die veel hoger liggen zal het wel erg lastig worden om 9 cent als redelijk te verdedigen?
Denk dat Eneco dit voor de rechter niet lang vol gaat houden gezien het TNO rapport wat als leidraad voor de afbouw saldering gebruikt wordt:

https://www.google.nl/url...Vaw3GE3ET7NQkjTe-kDDPZBZo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Nu online
Supershiva schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

en zo heeft iedereen zijn eigen beweegredenen om zonnepanelen aan te schaffen.
Dat is zeker zo.

De een doet het om te besparen op de energierekening, dat was voor ons destijds de motivatie.
Jij doet het om extra te verdienen

en zo zal iemand anders wel weer een andere reden hebben :)
dan hebben jullie toch dezelfde motivatie? Besparen op de energierekening is toch gewoon een bestemming voor het geld watje verdient met je panelen...

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:03
2pietjuh2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

dan hebben jullie toch dezelfde motivatie? Besparen op de energierekening is toch gewoon een bestemming voor het geld watje verdient met je panelen...
Exact, zonnepanelen = geld verdienen wat verrekend wordt met uitgaves. Besparen is minder uitgeven. Nu is het gewoon een kruispost.

Om de crisis te beteugelen het te halen bij mensen met zonnepanelen is wat gek. Je zou kunnen stellen dat het overgrote deel geld in de min staat omdat de investering nog niet is terugverdiend.

LordSinclair schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Als elektriciteit 0,09 cent kost dan ben je 45 cent kwijt en geen 4,50 euro ;)
50 * 0,09 = 4,50
50 * 0,009 = 0,45

Simpel.

• ds23man

ds23man

Eenum

kurkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Maar daar heeft Eneco toch niets mee te maken. Of betalen zij Liander voor de Kwh's die ik teruglever.
Een ander die jouw kWhtjes verbruikt betaald daar transportkosten over. Om de discussie zuiver te houden moet je naar de kale tarieven kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
2pietjuh2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

99,9% doet het voor het geld, inclusief @President. Dan kan ie wel mooi praten ‘ik hoef geen winst’ te maken, maar ondertussen doet ie het wel. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31
Ik zit zelf bij Oxxio, een dochter van Eneco. Ondertussen heb ik op hun website gezien (met dank aan got) dat ook zij naar de 9 cent tlv gaan. Het aparte is dat ik, net als andere hier daar dus nog niks van heb gehoord van Oxxio. gezien de tekst op de website van de ACM: moeten ze dit minimaal 30 dagen van te voren persoonlijk aankondigen, dat gaan ze dus niet meer redden voor 5 september.

Wijzigingen in de tarieven
Ieder jaar én vier weken voordat u uw tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas aan kleinverbruikers wijzigt, moet u een overzicht van de nieuwe tarieven sturen aan de ACM. Echter, de ACM maakt een uitzondering op deze regel. De nieuwe tarieven zijn niet in alle gevallen vier weken van tevoren volledig bekend. U mag daarom tariefwijzigingen uiterlijk op de ingangsdatum van de nieuwe tarieven indienen.

Daarnaast dient u tariefwijzigingen altijd minimaal 30 dagen van tevoren tijdig en persoonlijk naar uw afnemers te communiceren.

Ik was eigenlijk wel van plan ze aan de geldende afspraken te gaan houden.

jeroenkb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:24:
[...]

Dat nobel. De anderen zijn nobel en tegelijker tijd kijken of zij de investering ook terug kunnen verdienen. Een aanmoediging om nul op de meter te krijgen en als meezit ook nog wat energie kunnen delen met de buren.

De buren betalen voor mijn overschot 68 cent en ik krijg daar 9 cent voor. Mijn excellente stroom schijnt ineens een krakkemikkig iets te zijn dat er maar een fooi voor gegeven wordt. Terwijl dezelfde stroom binnenshuis het prima doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gerardus1956 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:09:
Als we de energiemarkt vrij laten zullen de grote verschillen in TLV ook tot het verleden horen. Er zullen op een gegeven moment door de concurrentie marktconforme tarieven komen. Ook zullen de terugleveraars klant gaan worden bij degene die het meest gaat bieden. De markt gaat echt wel een keer werken. Nu is er even onbalans.
Ik ben bang dat dat experiment al bewezen heeft dat winstbejag in een nutsvoorziening niet werkt.

lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:27:

.
Ik was eigenlijk wel van plan ze aan de geldende afspraken te gaan houden.
Het natuurijk zo zijn dat zij dit instappen doen en het voor jou ook later ingaat. Eerst maar een kijken hoe de klanten reageren.

Veel klanten hebben ook gas bij hun zitten en die neemt de kant ook mee naar een andere aanbieder. Gas, zijn Gouden Eieren voor hun.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:17
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

50 * 0,09 = 4,50
50 * 0,009 = 0,45

Simpel.
Precies wat ik zeg, er wordt 0,09 cent, dus 0,009 euro vernoemd in het eerste bericht. Dus 0,45 euro totaal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

De anderen zijn nobel en tegelijker tijd kijken of zij de investering ook terug kunnen verdienen.
Er is een verschil tussen je investering terugverdienen en verdienen op je investering.

Even snel van internet:
setje van 15 panelen + omvormer 6000Wp doet 6000 euro. Gooi er nog een omvormer bij voor vervanging na 10 jaar. totaal 7500 investering.

Zeg dat 6000Wp 4000Kwh per jaar oplevert en de installatie 20 jaar mee gaat:

7500:20:4000= 9 cent per Kwh.

Dus om je investering terug te verdienen is 9 cent voldoende. Al het meerdere is een verdienmodel.

Is iemand zijn goed recht maar op dat moment ben je wat mij betreft 'ondernemer' en dan loop je ondernemersrisico.

LordSinclair schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Precies wat ik zeg, er wordt 0,09 cent, dus 0,009 euro vernoemd in het eerste bericht. Dus 0,45 euro totaal.
You're evil! ;-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:08
Ik vraag me af, hier op Tweakers wordt al langer geroepen dat je het 'dak vol moet leggen'. Nu Eneco naar 9ct gaat, wordt dan het advies ineens 'eigen verbruik afdekken'?
Lijkt mij niet, het 'dak vol leggen' werd al gezegd voor die hoge TLV.

Waarom doet iedereen dan nu ineens zo moeilijk over die verlaging? Dat je terugverdientijd nu een jaartje meer is? Dat je geen directe vette winst uit je zonnepanelen kunt halen?
Als je dit geweten had, 9ct, had je dan minder panelen laten leggen? (Volgens mij hebben de meesten de panelen langer liggen dan de 61ct actief werd en toen was de TLV ook al laag.)
Dus eigenlijk snap ik de ophef niet helemaal.

Tuurlijk is het niet reëel dat het maar 9ct is tov het levertarief.
Maar een beetje lopen klagen dat je verdienmodel in een keer heel weinig oplevert... volgens mij moeten de meesten hier nog gewoon werken voor de kost en is een beetje meer of minder opbrengst van de zonnepanelen vooral leuk voor de extra's. Luxe probleem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
jeroenkb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:39:
Er is een verschil tussen je investering terugverdienen en verdienen op je investering.

Even snel van internet:
setje van 15 panelen + omvormer 6000Wp doet 6000 euro. Gooi er nog een omvormer bij voor vervanging na 10 jaar. totaal 7500 investering.

Dus om je investering terug te verdienen is 9 cent voldoende. Al het meerdere is een verdienmodel.

Is iemand zijn goed recht maar op dat moment ben je wat mij betreft 'ondernemer' en dan loop je ondernemersrisico.
Het grootste deel van het terugverdienen is momenteel nog het salderen, dus juist wel tegen (ergens zo tussen de) 50 en 80ct (afhankelijk van waar je zit).
En dus is die terugverdientijd sowieso al een heel stuk lager.

• GioStyle
Truus01 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:43:
Ik vraag me af, hier op Tweakers wordt al langer geroepen dat je het 'dak vol moet leggen'. Nu Eneco naar 9ct gaat, wordt dan het advies ineens 'eigen verbruik afdekken'?

Waarom doet iedereen dan nu ineens zo moeilijk over die verlaging? Dat je terugverdientijd nu een jaartje meer is? Dat je geen directe vette winst uit je zonnepanelen kunt halen?
Als je dit geweten had, 9ct, had je dan minder panelen laten leggen? (Volgens mij hebben de meesten de panelen langer liggen dan de 61ct actief werd en toen was de TLV ook al laag.)

Maar een beetje lopen klagen dat je verdienmodel in een keer heel weinig oplevert... volgens mij moeten de meesten hier nog gewoon werken voor de kost en is een beetje meer of minder opbrengst van de zonnepanelen vooral leuk voor de extra's. Luxe probleem dus.
Als je genoeg zonnepanelen hebt om je eigen verbruik te dekken en denkt volledig te kunnen salderen, dan heb je het mis. Kijk maar naar BE, die momenteel maandelijks saldeert. Kijk naar Eneco, die saldeert per tariefperiode. Mijn verwachte verbruik voor de periode 05/09 - 31/12 is netto 100 kWh. Ik zal dus in die periode niet volledig kunnen salderen, terwijl ik een overschot hebt van 2000kWh op jaarbasis.

• 2pietjuh2
  • Nu online
[...]
Je bent hier net zo ondernemer als dat een deliveroo bezorger ZZP'er is. Je kan geen kant op, dat is schijn.
Een investering die zich in 20 jaar tot 0, zonder correctie voor rente terugbetaalt gaat natuurlijk niemand doen. Waarom mag een energiemaatschappij wel winst maken op een energiecentrale maar een consument niet?
Als stroom verkocht wordt voor 80ct, is het niet onredelijk dat iemand die de stroom produceert daar minstens de helft van krijgt.
Zelfde discussie loopt nu natuurlijk over de boeren, in NL die worden ook door supermarkten uitgeknepen om tegen bodemprijzen te leveren. Marktwerking is leuk, maar niet als je als producent je eigen prijzen niet kan bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:49:
Als je genoeg zonnepanelen hebt om je eigen verbruik te dekken en denkt volledig te kunnen salderen, dan heb je het mis. Kijk maar naar BE, die momenteel maandelijks saldeert. Kijk naar Eneco, die saldeert per tariefperiode. Mijn verwachte verbruik voor de periode 05/09 - 31/12 is netto 100 kWh. Ik zal dus in die periode niet volledig kunnen salderen, terwijl ik een overschot hebt van 2000kWh op jaarbasis.
Dat is een (bekende) discussie in het topic salderen. Ook over de afbouw.

En ook of Eneco wel of niet saldeerd per tariefsperiode, want er is nog altijd geen bewijs dat ze het niet gewoon netjes over een jaar doen, zoals ze wel beweren.

Maar je mist mijn punt.
Mijn punt is dat hier, op GoT, al 'eeuwen' geroepen wordt 'dak vol leggen'. En dat was al voor een hoge TLV en zal nu nog altijd blijven, ondanks dat je maar 9ct krijgt voor je overschot.
Dat is mijn punt. Het advies hier is nooit geweest om (veel) winst te maken op je overschot, maar toch nog altijd wel het advies om je dak vol te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 25-08-2022 09:52 ]

• Wolly
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Eneco saldeert per tariefperiode? Bedoel je dat je op 1-1-23 weer met een nulstand begint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Truus01 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is een (bekende) discussie in het topic salderen. Ook over de afbouw.
Maar je mist mijn punt.
Mijn punt is dat hier, op GoT, al 'eeuwen' geroepen wordt 'dak vol leggen'. En dat was al voor een hoge TLV en zal nu nog altijd blijven, ondanks dat je maar 9ct krijgt voor je overschot.
Dat is mijn punt. Het advies hier is nooit geweest om (veel) winst te maken op je overschot, maar toch nog altijd wel het advies om je dak vol te leggen.
Ja, ik ben één van die personen. Omdat een zonnepaneel altijd meer oplevert ten opzichte van een dakpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:55
Ik kreeg gisteren door Eneco iig wel (telefonisch) bevestigd dat zij het salderen per jaar blijven hanteren, ondanks dat vaste contracten nu allemaal (na afloop) overgaan naar variabele tarieven. Dat had dubbelpech kunnen zijn voor Eneco klanten (bijv. per maand/kwartaal salderen).

Truus01 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:43:

Eneco maakte gebruik van de gretigheid van mensen en zetten daarom de prijs erg hoog. Engie bijvoorbeeld vraagt de helft van wat Eneco vraagt. Ik zit nu nog steeds bij Engie omdat ik vemoedde dat er stront aan de knikker zat bij Eneco.

Inderdaad de knikker ligt midden een een koevla.

Het probleem is ver de non communicatie van Eneco hierover. De termijnen maken het reageren op de verandering een haastklus.

Ingangsdatum 5 september en de stont raakte de ventilator een paar dagen geleden.

• Truus01
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:52:
Eneco saldeert per tariefperiode? Bedoel je dat je op 1-1-23 weer met een nulstand begint?
Dat wordt geroepen, maar Eneco zelf beweert nog vooral dat ze gewoon netjes per jaar salderen. Zo staat het ook in hun contract en op hun site.
Op één derdelijns (?) Eneco-medewerker tegen één Tweaker na.

Meer is her en der, oa het salderen topic en ik meen ook het zero tolerance TLV topic te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb eigenlijk niet zo'n probleem met die 9 cent. Waar ik wel een problemen mee heb is dat ze zich niet aan hun eigen voorwaarde of de voorwaarde zoals beschreven door de ACM houden:
- Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar (de marktomstandigheden zijn nauwelijks veranderd sinds ik mijn contract afsloot)
- Wijzigingen dienen 30 dagen vooraf en persoonlijk worden aangekondigd
Aan beide voorwaarde wordt niet voldaan.

En misschien nog wel het belangrijkste, ze verkopen deze stroom vervolgens voor de hoofdprijs. Als ze "mijn" stroom voor 9 cent doorschuiven aan een minima dan zie ik per direct af van mijn terugleververgoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 25-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:08
LordSinclair schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Als je het doet, doe het dan goed. 0,09ct is nog altijd. 0,0009 euro, dus 4,5ct in totaal :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Je bent hier net zo ondernemer als dat een deliveroo bezorger ZZP'er is. Je kan geen kant op, dat is schijn.
Een investering die zich in 20 jaar tot 0, zonder correctie voor rente terugbetaalt gaat natuurlijk niemand doen. Waarom mag een energiemaatschappij wel winst maken op een energiecentrale maar een consument niet?
Als stroom verkocht wordt voor 80ct, is het niet onredelijk dat iemand die de stroom produceert daar minstens de helft van krijgt.
Zelfde discussie loopt nu natuurlijk over de boeren, in NL die worden ook door supermarkten uitgeknepen om tegen bodemprijzen te leveren. Marktwerking is leuk, maar niet als je als producent je eigen prijzen niet kan bepalen.
Ik investeer niet in mijn zonnepanelen. Ik heb ze neergelegd om duurzaam te zijn. En met saldering en TLV is dat kostenneutraal voor mij. Meer dan voldoende.

Redelijkheid is een morele vraag en helaas in de huidige politieke constellatie in NL een onbekend woord. In ieder geval kent vrije marktwerking niet echt redelijkheid. En of je je nu schijnondernemer vind of niet? Volgens de wet ben je ondernemer aangezien je elektriciteit levert (en daarom ook BTW terug krijgt). En helaas hebben wij niet het 06 nummer van Mark om even een SMS-je te sturen.

• jeroenkb
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:55:

En misschien nog wel het belangrijkste, ze verkopen deze stroom vervolgens voor de hoofdprijs. Als ze "mijn" stroom voor 9 cent doorschuiven aan een minima dan zie ik per direct af van mijn terugleververgoeding.
Ik blijf dit niet snappen...

Elk product heeft een kostprijs die lager is dan de verkoopprijs.

Gemiddelde Iphone doet zo'n 200 dollar aan kostprijs en gaat voor 1400 dollar de deur uit.

Maar nu mensen ineens onderdeel zijn van de prijsketen hebben ze er moeite mee?

Er is geen wet op winstmaximalisatie; hebben we als mensheid geprobeerd in de USSR. Niet zo succesvol.

lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:55:

De echte minima hebben vaak al 600 plus 200 Euro van de gemeente ontvangen. Er is natuurlijk wel nog heel veel mensen die dit ook goed kunnen gebruiken en geen recht hadden op die 800 Euro.

De overheid denkt altijd in rechte raakvlakken en niet glijdende overgangen. Dan vissen mensen achter het netals ze net een Euro teveel hebben.

• Truus01
Voor degenen die echt flinke opwek hebben. Of die, die zich misschien samen willen pakken in een coöperatie of zo, misschien kun je je wel aansluiten bij Van Ons, of andere van dat soort partijen, of zelf een energiemaatschappij beginnen. Wellicht kun je dan wel een eerlijke/hogere prijs krijgen voor je zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

s0ulmaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Als je het doet, doe het dan goed. 0,09ct is nog altijd. 0,0009 euro, dus 4,5ct in totaal :X
You're evil too. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

De echte minima hebben vaak al 600 plus 200 Euro van de gemeente ontvangen. Er is natuurlijk wel nog heel veel mensen die dit ook goed kunnen gebruiken en geen recht hadden op die 800 Euro.

De overheid denkt altijd in rechte raakvlakken en niet glijdende overgangen. Dan vissen mensen achter het netals ze net een Euro teveel hebben.
En voor de echte minima is die €800 (en dadelijk nog €500) ook maar een druppel op de gloeiende plaat.
Niet voor niks dat de Voedselbanken steeds meer aanmeldingen krijgen. Dat de overheid die maar eens subsidieerde. (Maar dat is een losstaand issue.)

• Wolly
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Wel iets meer.
De eenmalige energietoeslag is in juli 2022 verhoogd van € 800 naar € 1.300.
https://www.rijksoverheid...0%E2%82%AC%20500%20krijgt.

• lithoijen
jeroenkb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Ik blijf dit niet snappen...

Elk product heeft een kostprijs die lager is dan de verkoopprijs.

Gemiddelde Iphone doet zo'n 200 dollar aan kostprijs en gaat voor 1400 dollar de deur uit.

Maar nu mensen ineens onderdeel zijn van de prijsketen hebben ze er moeite mee?

Er is geen wet op winstmaximalisatie; hebben we als mensheid geprobeerd in de USSR. Niet zo succesvol.
Als Apple een onderaannemer uitknijpt tegen eerder gemaakte afspraken in ten behoeve van hun winst maximalisatie dan vind ik dat net zo goed compleet fout. Als Apple veel geld verdient met een goed product en zich aan alle gemaakte afspraken houd dan is dat wat mij betreft prima.

Als een energiebedrijf de prijzen tussentijds aanpast met als argument: veranderende marktcondities dan moeten ze consequent zijn en ook de leverprijzen verlagen. Nog beter is gewoon het contract uitzitten en de prijzen aanpassen in januarie zoals het contract hun de mogelijkheid bied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Als Apple een onderaannemer uitknijpt tegen eerder gemaakte afspraken in ten behoeve van hun winst maximalisatie dan vind ik dat net zo goed compleet fout. Als Apple veel geld verdient met een goed product en zich aan alle gemaakte afspraken houd dan is dat wat mij betreft prima.

Als een energiebedrijf de prijzen tussentijds aanpast met als argument: veranderende marktcondities dan moeten ze consequent zijn en ook de leverprijzen verlagen. Nog beter is gewoon het contract uitzitten en de prijzen aanpassen in januarie zoals het contract hun de mogelijkheid bied.
Don't hate the player, hate the game.

Waarom moet bijvoorbeeld de leverende leverancier dezelfde ziijn als de ontvangende leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Even snel van internet:

Leuk!!

je mag bij mij panelen komen leggen voor dat eurootje per watpiek en voor 10 van mijn buren ook.

wanneer kom je het dak inmeten?

• jeroenkb
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Dan neem ik aan dat je geen Apple producten hebt gezien alle berichtgeving over de arbeidsomstandigheden bij o.a. Foxcon

• jeroenkb
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Leuk!!

je mag bij mij panelen komen leggen voor dat eurootje per watpiek en voor 10 van mijn buren ook.

wanneer kom je het dak inmeten?
8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ik vermoed dat iedereen hier boter op zijn hoofd heeft als het gaat om profiteren van 'uitbuiting' in deze wereld. Al onze luxegoederen komen uit Chinese sweatshop, Afrikaanse kindermijnen etc etc etc.

Misschien wel goed dat 'we' nu eens voelen hoe het eens om aan de andere kant van de kapitalistische medaille te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@Wolly Ik heb er moeite mee dat men de spelregels denkt aan te kunnen passen tijdens het spel, daar heb ik moeite mee.

@jeroenkb Ik heb inderdaad geen apple producten, wel andere in China geproduceerde spullen waar het echt niet veel beter geregeld is met de arbeidsomstandigheden. Daar ben ik overigens niet blij mee, maar soms is het lastig om daar helemaal aan te ontkomen (geen goed excuus ik weet het).
Wat ik wel kan proberen te doen is de partij (Oxxio) met wie ik een contract heb verzoeken om zich aan dit contract te houden.

Mijn inziens zou onze overheid zo snel mogelijk het regelboek moeten updaten en handhaven zodat het weer aansluit bij de huidige realiteit. Daar hoeft van mij geen tlv van 70 cent in te staan, maar de consument, zowel de netto energie verbruiker als de netto terug leveranciers moeten tot een zekere hoogte wel beschermt worden tegen de grille van sommige aanbieders. Net zoals dit in andere markten ook gebeurd.

Duidelijkheid is ook voor de energie leveranciers fijn, nu wordt de markt verpest door een paar piraten (budget energie) die de grenzen opzoeken en mijn inziens er overheen gaan. Fatsoenlijke leveranciers moeten nu bijna wel mee in deze race to the bottom.

[ Voor 38% gewijzigd door lithoijen op 25-08-2022 10:23 ]

Ik schreeft "al ontvangen" en 500 extra zit nog ergens in de pijplijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:28
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Dat nobel. De anderen zijn nobel en tegelijker tijd kijken of zij de investering ook terug kunnen verdienen. Een aanmoediging om nul op de meter te krijgen en als meezit ook nog wat energie kunnen delen met de buren.

De buren betalen voor mijn overschot 68 cent en ik krijg daar 9 cent voor. Mijn excellente stroom schijnt ineens een krakkemikkig iets te zijn dat er maar een fooi voor gegeven wordt. Terwijl dezelfde stroom binnenshuis het prima doet.
Daarover gesproken, waarom geen kabeltje naar de buren trekken met een schakelaar om voor hun even de volledige stroomrekening te salderen tegen 80% van hun tarief? :)
Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste