Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Truus01 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Dat wordt geroepen, maar Eneco zelf beweert nog vooral dat ze gewoon netjes per jaar salderen. Zo staat het ook in hun contract en op hun site.
Op één derdelijns (?) Eneco-medewerker tegen één Tweaker na.

Meer is her en der, oa het salderen topic en ik meen ook het zero tolerance TLV topic te vinden.
Ik heb dit bij het afsluiten van mijn contract bij Eneco, zo'n twee maanden geleden, expliciet nagevraagd. Eneco saldeert eerst per tariefsperiode. Dan, als er op een tariefsperiode afname overblijft en op een andere teruglevering, dan wordt dit nog een keer met elkaar verrekent. De prijs die je betaalt (als je afname over hebt) of de terugleververgoeding dit je terugkrijgt (als er teruglevering overblijft) is dan de prijs/vergoeding van de periode waarin het overblijft.

Wat ik niet weet is wat er gebeurt als je in twee periodes teruglevering overhebt en in één afname; welk van de twee periodes waarin teruglevering over is wordt dan (als eerste) gebruikt om de afname mee te verrekenen? Met het terugbrengen van de TLV naar 9ct/kWh kan dat nu van enorm belang worden, omdat dit een 'extra' verandering is en dus voor een extra tariefsperiode zorgt en omdat de verandering in TLV zo groot is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:16:
@Wolly Ik heb er moeite mee dat men de spelregels denkt aan te kunnen passen tijdens het spel, daar heb ik moeite mee.
Eneco is van mening dat zij de regels volgt (neem ik aan), dus dan is het zaak om aan te tonen dat dat niet het geval is en er melding van te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:21
@Wolly En dat ben ik dan ook zeker van plan (ik heb al eerder een melding aangemaakt bij de ACM). Puntje is wel dat ik officieel nog niks heb gehoord over een wijziging van de tarieven. Dat wou ik toch even afwachten.

Verwijderd

Janpietertje89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Daarover gesproken, waarom geen kabeltje naar de buren trekken met een schakelaar om voor hun even de volledige stroomrekening te salderen tegen 80% van hun tarief? :)
Al mijn buren hebben ook al zonnepanelen. Ik had overigens al in andere discussie gesproken overern lokaal stroomnet naast het stroom net van de netbeheerder.
Stroom wordt lokaal gebruikt en het overschot gaat centraal het andere net in en dat dan via de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:29
sdk1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:31:
Aangezien niet iedereen een geschikt dak heeft lijkt het me heel wenselijk dat de daken die wel geschikt zijn zoveel mogelijk energie opwekken zodat we zo min mogelijk fossiele brandstoffen hoeven te verstoken. Juist die daken waar 5 van de 15 mogelijke panelen liggen vind ik een slechte zaak. Dat je daar de infrastructuur op moet aanpassen lijkt me logisch. Maar dat moet je toch wanneer je heel Nederland klimaat neutraal van energie wil voorzien...
Ja, maar begin dan met de infrastructuur. Nu al het dak vol te stouwen met panelen heeft geen zin, als iedereen dat doet krijg je de stroom niet getransporteerd, in sommige delen van NL is het net nu al overbelast. Vandaar mijn pleidooi voor thuisaccu's.

Zelfs als de overheid vandaag een besluit durft te nemen en fondsen beschikbaar stelt, dan duurt het nog vele jaren voor de infrastructuur echt berekend is op meer stroom. De tussentijd wordt verspild met geneuzel over bestemmingsplannen, boeren die geen mast in hun weiland willen, burgers die klagen over horizonvervuiling, straling, gezoem van de kabels, veiligheid enzovoort. Die klachten worden natuurlijk allemaal afgewezen, waarna er nog 1 a 2 beroepsmogelijkheden zijn, dan ben je jaren verder voordat er eindelijk begonnen kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
lithoijen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:25:
@Wolly En dat ben ik dan ook zeker van plan (ik heb al eerder een melding aangemaakt bij de ACM). Puntje is wel dat ik officieel nog niks heb gehoord over een wijziging van de tarieven. Dat wou ik toch even afwachten.
Dat is ook de enige manier, ik wacht ook op die mail. Tot ik die heb gehad zit ik gewoon op 61ct. Je kunt niet iets bestrijden wat er niet is...

Overigens, puntje er bij, volgens de criteria van een modelcontract mogen er alleen "modelcontractvoorwaarden" en "algemene voorwaarden" hangen aan het contract. Deze voorwaarden moeten ook voldoen aan vastgestelde eisen. Daarbij is Eneco niet toegestaan om nog een derde set voorwaarden er aan te hangen. Die 3e set is nu net de set die ze gewijzigd hebben. Als je het mij vraagt is die set gewoon ongeldig en geldt gewoon de TLV in het contract

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@grun93, nou en, als je de stroom niet afgezet krijgt word alsnog meer stroom direct gebruikt. Liever overproductie dan onderproductie.

• Wolly
  • Niet online
Uiteindelijk is het natuurlijk een slimme move van Eneco. Juist in deze tijd waarin miljoenen mensen het water aan de lippen staat zal de sympathie voor de mensen die er juist aan verdienen laag zijn.

Het draagvlak zal dus klein zijn om juist nu te gaan pleiten voor een hogere TLV. Komt nog bij dat we aan de vooravond staan van een gewijzigde wet waarin saldering opnieuw wordt afgekaderd. Met de gewijzigde situatie op de wereld is een installatie enorm snel teugverdiend tegenover de oude situatie, de acties van Eneco (en ook Budgetenergie) kunnen meehelpen om het momentum te pakken om saldering en/of TLV nog meer te beperken.

Het is te hopen dat er nog mensen (politici?) zijn die iets verder kijken dan hun neus en zich ook eens gaan afvragen of het wel de bedoeling is dat een leverancier met een persbericht kosteloos de contracten eenzijdig kan wijzigen terwijl een consument hier altijd een afkoopboete voor moet betalen. Of dat er alleen maar variabele contracten zijn zodra de markt beweegt. Is dat hoe we voortaan afspraken met elkaar maken, het recht van de sterkste geldt?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:28
grun93 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Ja, maar begin dan met de infrastructuur. Nu al het dak vol te stouwen met panelen heeft geen zin, als iedereen dat doet krijg je de stroom niet getransporteerd, in sommige delen van NL is het net nu al overbelast. Vandaar mijn pleidooi voor thuisaccu's.
Maar heeft een accu wel nut. Jetten heeft gesproken over 80% terugkrijgen na salderen.

Als ik het goed begrijp heb ik dan toch geen accu nodig om een energierekening van 0 euro te krijgen.

Voorbeeld:
Ik verbruik 6.000 kWh per jaar (1.800 kWh direct verbruik) á €1,- per kWh, oftewel €4.200 en wek 9.000 kWh op en dit lever ik allemaal terug á 0,60 (is dat ongeveer 80% vh leveringstarief ex belastingen?) per kwh

Dan heb ik toch geen accu nodig of zie ik iets verkeerds?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 25-08-2022 10:46 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• grun93
Ep Woody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:33:
@grun93, nou en, als je de stroom niet afgezet krijgt word alsnog meer stroom direct gebruikt. Liever overproductie dan onderproductie.
Door wie wordt mijn overproductie dan direct gebruikt? Niet door mezelf, ik ga niet onnodig elektrische apparaten aanzetten omdat het toch niks kost? En als ik het niet ben, dan moet mijn stroom via het net getransporteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
grun93 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Door wie wordt mijn overproductie dan direct gebruikt? Niet door mezelf, ik ga niet onnodig elektrische apparaten aanzetten omdat het toch niks kost? En als ik het niet ben, dan moet mijn stroom via het net getransporteerd worden.
Dit is puur vanuit energiegebruik bekeken, de economische kant is in dit geval niet relevant.

Als er veel te veel productie is, gaan er omvormers uit totdat er een goede balans is, maar dat is in de zomer het geval. In de winter als er weinig productie is en veel verbruik is meer productie alleen maar beter waardoor het directe verbruik omhoog gaat. Hoe meer panelen er liggen, hoe meer stroom in de winter rechtstreeks vanaf het dak kan komen en niet door gas/kolen/kerncentrales opgewekt hoeven te worden.

In december lever ik 2 kWh terug van mijn opwek van 70 kWh. Daar kan dus best wel wat bij...

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 25-08-2022 10:53 ]

• grun93
OK dan, zo had ik het nog niet bekeken.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:35:
Uiteindelijk is het natuurlijk een slimme move van Eneco. Juist in deze tijd waarin miljoenen mensen het water aan de lippen staat zal de sympathie voor de mensen die er juist aan verdienen laag zijn.

Het draagvlak zal dus klein zijn om juist nu te gaan pleiten voor een hogere TLV. Komt nog bij dat we aan de vooravond staan van een gewijzigde wet waarin saldering opnieuw wordt afgekaderd. Met de gewijzigde situatie op de wereld is een installatie enorm snel teugverdiend tegenover de oude situatie, de acties van Eneco (en ook Budgetenergie) kunnen meehelpen om het momentum te pakken om saldering en/of TLV nog meer te beperken.

Het is te hopen dat er nog mensen (politici?) zijn die iets verder kijken dan hun neus en zich ook eens gaan afvragen of het wel de bedoeling is dat een leverancier met een persbericht kosteloos de contracten eenzijdig kan wijzigen terwijl een consument hier altijd een afkoopboete voor moet betalen. Of dat er alleen maar variabele contracten zijn zodra de markt beweegt. Is dat hoe we voortaan afspraken met elkaar maken, het recht van de sterkste geldt?
Je bedoelt een soort Russische propaganda straegie/firehose of falsehoods creëren door de energiemaatschappijen om de winst verder op te schroeven?

Alles voor de publieke opinie. Met zeer hoge energieprijzen in Nederland die inmiddels echt helemaal in de top van Europa zitten en een teruglververgeding van nog 10% van je levertarief gaat dat uitstekend

En dan doen of het normaal is.

edit: fireshoes moet zijn firehose

[ Voor 1% gewijzigd door Indoubt op 25-08-2022 11:17 . Reden: spelfout ]

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Je bedoelt een soort Russische propaganda straegie/fireshoes of falsehoods creëren door de energiemaatschappijen om de winst verder op te schroeven?

Alles voor de publieke opinie. Met zeer hoge energieprijzen in Nederland die inmiddels echt helemaal in de top van Europa zitten en een teruglververgeding van nog 10% van je levertarief gaat dat uitstekend

En dan doen of het normaal is.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met Russische propaganda of fireshoes :? Maar dat de hoge prijzen nu eenmaal er zijn is een gegeven, wat je dan ziet is dat het aan alle kanten begint te wringen.

Volop in het nieuws zijn inmiddels de 1,3 (?) miljoen huishoudens die straks geen geld meer hebben, dan is er toch geen beter moment om ´de profiteurs´ te korten gezien vanuit een partij die daar baat bij heeft?

Een politieke partij die nu all-in gaat om de mensen die geld verdienen met zonnepanelen te verdedigen zie ik in dit politieke klimaat niet zo snel opstaan.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
BarryH schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:15:
Heeft iemand een rekensom gezien van de waarde van de stroom.

Martien Visser publiceerde op twitter:
[Afbeelding]

Maar dat is voor de totale opwek.
Ik kan me voorstellen dat de teruglevering een wat lagere waarde heeft (nl. vooral 1100-1500)
Nog even zelf erover nagedacht:
1/ consumenten nemen wat meer stroom af in de ochtend (0700-0900) en avond (1800-2300). Dat zijn ook de dure uren. Stel +10% tov gemiddeld
2/ consumenten met PV hebben een eigenverbruik van ca. 30%, ook juist tijdens deze uren volledig eigen gebruik.

Dus het sommetje zal iets zijn als:
gem. consumentenkostprijs 110%
waarde zonnestroom 86%
waarde teruglevering (die later gesaldeerd wordt) 70%
waarde teruglevering (die later vergoed moet worden, want meer dan levering) 70%
Echter: de saldering verplicht leveranciers het volle tarief te betalen. Dus wat ze "teveel" betalen moeten ze compenseren bij de netto teruglevering..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Alles is al in kannen en kruiken, ook de 80% TLV. Wetsvoorstel ligt nu bij de Raad van State en wordt daarna versneld door de 2e en 1e kamer gejast. Geen coalitiepartij die daar nog aan gaat sleutelen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:19:
Alles is al in kannen en kruiken, ook de 80% TLV. Wetsvoorstel ligt nu bij de Raad van State en wordt daarna versneld door de 2e en 1e kamer gejast. Geen coalitiepartij die daar nog aan gaat sleutelen.
Is dat 80% zonder beperking of zit er een mogelijk in om via een amvb o.i.d, er een maximum op te zetten, bijv. iets als 9 cent waar TNO voor pleit?

• Ep Woody
phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Is dat 80% zonder beperking of zit er een mogelijk in om via een amvb o.i.d, er een maximum op te zetten, bijv. iets als 9 cent waar TNO voor pleit?
En is het dan een maximum TLV of een maximum aan de minimale TLV? Dus max 9 cent als TLV of de verplichte minimale TLV is maximaal 9 cent. Effectief wint de terugleveraar er op dit moment dus nog niets mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met Russische propaganda of fireshoes :? Maar dat de hoge prijzen nu eenmaal er zijn is een gegeven, wat je dan ziet is dat het aan alle kanten begint te wringen.

Volop in het nieuws zijn inmiddels de 1,3 (?) miljoen huishoudens die straks geen geld meer hebben, dan is er toch geen beter moment om ´de profiteurs´ te korten gezien vanuit een partij die daar baat bij heeft?

Een politieke partij die nu all-in gaat om de mensen die geld verdienen met zonnepanelen te verdedigen zie ik in dit politieke klimaat niet zo snel opstaan.
De hoge prijzen in Nederland hebben een reden. We zijn het meest Angelsaksisch ingestelde/georiënteerde land in West Europa. Dat betekend dat marktwerking hier als heilig wordt gezien. Vooral op het gebied van nutsvoorzieningen en basisvoorzieningen is dat nogal dubieus.

Het heeft vaak op den duur hoge prijzen tot gevolg en belabberde investeringen. Als voorbeeld kun je kijken naar de waterbedrijven in het VK, totaal inadequaat, duur en tientallen miljarden uitgekeerd aan aandeelhouders.

Die hoge prijzen die die 1,3 miljoen huishoudens moeten betalen zijn er niet vanwege de mensen met zonnepanelen op hun dak. De oorzaken zijn meervoudig maar dat we in Nederland de hoogste prijzen hebben voor energie spreekt boekdelen. De winsten bij de meeste energiemaatschappijen zijn flink gestegen in het eerste halfjaar en de staat der Nederlanden harkt ook flink meer binnen.

Dus de profiteurs zijn bekend maar dat is niet de groep die jij aangeeft.

Dat er hier een aantal mensen flinke solarinstallaties heeft is een vertekenend beeld van het grote geheel. Die leveren nog geen 0,01% van de Nederlandse energievraag en zijn dus voor het grote geheel totaal onbelangrijk.

Van de 1,4% solar is er slechts een deel particulier. Laat het de helft zijn, dan praat je over minder dan 0,7%.

En die groep is volgens jou de boosdoener? 8)7

• ds23man

ds23man

Eenum

phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

"U heeft ook aangegeven dat het op termijn wenselijk is dat meer
marktwerking ontstaat en dat een kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en
tegen welke prijs diegene de zelf geproduceerde en ingevoede elektriciteit wil
verkopen. Vaststelling van de minimumvergoeding bij algemene maatregel
van bestuur biedt de mogelijkheid om geleidelijk meer marktwerking in de
tarieven voor ingevoede elektriciteit te introduceren. Daardoor krijgen de
energieleveranciers de gelegenheid om concurrentiemodellen te ontwikkelen
voor invoeding zonder dat dat voor grote schokeffecten zorgt in de
consumententarieven en de businessmodellen voor investeringen in
zonnepanelen. Wij adviseren u om in de brief aan de TK te schetsen dat u
deze minimumvergoeding geleidelijk wilt verlagen om marktwerking te
bevorderen, waarbij u de terugverdientijden in het oog houdt."

Bron:

https://www.google.nl/url...Vaw3GE3ET7NQkjTe-kDDPZBZo

Gaat om een AMVB die gekoppeld wordt aan de terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Een hoge TLV was (en is) gewoon een marketing instrument. Voor de meeste consumenten is die vergoeding totaal irrelevant, omdat ze na salderen onder de streep verbruiker zijn.

Dan is er een kleine groep die twee keer per jaar ook echt van aanbieder wisselt. In de winter zo goedkoop mogelijk salderen en dan in de zomer zo duur mogelijk terugleveren. Dat zal een heel klein groepje mensen zijn die hier heel bewust mee bezig is.

De nog kleinere groep die ook in de winter netto producent is, is altijd op zoek naar de hoogste TLV. Daar horen overigens ook de mensen bij met een tweede allocatiepunt.

De laatste twee groepen zijn gewend aan continu overstappen en zullen dat nu dus ook doen. Ik vind persoonlijk alleen de aankondiging veel te laat. Heel veel mensen hier hebben nog geen mail gehad, terwijl tariefwijzigingen eigenlijk 30 dagen van te voren doorgegeven moeten worden.

Wat dat betreft doet Innova dat nu slimmer. Ze bieden een jaarcontract met hoge TLV. De aanname is dat mensen zich blind staren op die TLV en vergeten dat ze in de winter eerst een negatief saldo (in kWh) opbouwen wat in het voorjaar weer gesaldeerd moet worden.

Dat contract van Innova is dus eigenlijk alleen interessant voor de derde groep, degene die ook gedurende de winter meer opwekken dan ze zelf gebruiken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• phicoh
Ep Woody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

En is het dan een maximum TLV of een maximum aan de minimale TLV? Dus max 9 cent als TLV of de verplichte minimale TLV is maximaal 9 cent. Effectief wint de terugleveraar er op dit moment dus nog niets mee...
Dit zijn plannen die er vanuit gaan dat de huidige crisis over 2 jaar voorbij is (dat is de aanname van TNO). Dus het gaat om een maximum aan het minimum. Een echt maximum zou de handelingsvrijheid van bedrijven nodeloos aan banden leggen. Er zijn onder de kleine leveranciers ook heel veel bedrijven, etc.

Ik denk niet dat de terugleveraar geholpen wordt door de plannen van de overheid. Met een uitzondering. Er komt nog een peilmoment (eind 2024, of begin 2025). Als de aannames van TNO dan fout blijken te zijn kan er nog wat aangepast worden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-10 22:44

de Peer

under peer review

President schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Tja, ik zie een overschot als een manier om geld te verdienen... Zoals een bedrijf wat geld verdient... En bij bedrijfsvoering horen risico's...
Dat is omdat je het niet begrijpt. Waarom bekijk je het over een 1 jaar periode? En niet per dag?
'overschot' is gerelateerd aan jaarverbruik en salderen, puur administratief. Dat is er straks niet meer. Net zoals 'nul op de meter' straks niet meer bestaat.

Denk even zonder salderingsregeling. Iedereen heeft dan regelmatig overschot gedurende de dag, en een tekort in de avond.

Hoe meer zonnepanelen je hebt, hoe meer je zelf kunt afdekken en hoe beter/sneller je bijvoorbeeld je elektrische auto kunt opladen. En je kunt dan in de winter ook (ietsje meer) zelfvoorzienend zijn.

Met veel panelen geeft een bewolkte dag ook een prima opbrengst.

Als je een investering doet, doe je die voor de komende 20 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 11:52 ]

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

De hoge prijzen in Nederland hebben een reden. We zijn het meest Angelsaksisch ingestelde/georiënteerde land in West Europa. Dat betekend dat marktwerking hier als heilig wordt gezien. Vooral op het gebied van nutsvoorzieningen en basisvoorzieningen is dat nogal dubieus.

Het heeft vaak op den duur hoge prijzen tot gevolg en belabberde investeringen. Als voorbeeld kun je kijken naar de waterbedrijven in het VK, totaal inadequaat, duur en tientallen miljarden uitgekeerd aan aandeelhouders.

Die hoge prijzen die die 1,3 miljoen huishoudens moeten betalen zijn er niet vanwege de mensen met zonnepanelen op hun dak. De oorzaken zijn meervoudig maar dat we in Nederland de hoogste prijzen hebben voor energie spreekt boekdelen. De winsten bij de meeste energiemaatschappijen zijn flink gestegen in het eerste halfjaar en de staat der Nederlanden harkt ook flink meer binnen.

Dus de profiteurs zijn bekend maar dat is niet de groep die jij aangeeft.

Dat er hier een aantal mensen flinke solarinstallaties heeft is een vertekenend beeld van het grote geheel. Die leveren nog geen 0,01% van de Nederlandse energievraag en zijn dus voor het grote geheel totaal onbelangrijk.

Van de 1,4% solar is er slechts een deel particulier. Laat het de helft zijn, dan praat je over minder dan 0,7%.

En die groep is volgens jou de boosdoener? 8)7
Nee, ik zeg niet dat de zonnepanelen groep de boosdoener is. Integendeel, jouw betoog snijdt een hoop hout.

De groep is echter wel gemakkelijk in een hoek te drukken omdat zij 'verdienen' aan de crisis en zeer dichtbij de mensen staan die dat niet doen. "Mijn buurman krijgt geld toe en ik betaal 4x zoveel", dat idee.

En door dat frame, wat Eneco nu gebruikt maar wat je ook in de krant (zie quote hieronder) ziet staan, zeg ik dat het nu vanuit Eneco bezien wel de juiste tijd is om deze taiefswijziging te doen.
Volgens hoogleraar integratie van zonne-energie Wilfried van Sark ( Universiteit Utrecht) wordt het besluit van de Eneco Groep een beetje opgeklopt: “Het gaat om het teveel aan stroom dat je op jaarbasis opwekt. En de meeste mensen hebben op het dak liggen wat ze nodig hebben. Consumenten die wel meer opwekken dan ze zelf nodig hebben krijgen nu minder, maar dat gaat dus om een relatief kleine groep.”

Van Sark vraagt zich bovendien af of het nog nodig is om mensen warm te krijgen voor de aanschaf van zonnepanelen: “In mijn optiek zijn er in deze markt, waarin je als consument een terugverdientijd hebt van drie tot vier jaar vanwege de sterk gestegen elektriciteitsprijzen, geen stimulerende maatregelen nodig.”/q]
https://www.trouw.nl/econ...ding-zonnestroom~b813590f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bravertal schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Maar heeft een accu wel nut. Jetten heeft gesproken over 80% terugkrijgen na salderen.

Als ik het goed begrijp heb ik dan toch geen accu nodig om een energierekening van 0 euro te krijgen.

Voorbeeld:
Ik verbruik 6.000 kWh per jaar (1.800 kWh direct verbruik) á €1,- per kWh, oftewel €4.200 en wek 9.000 kWh op en dit lever ik allemaal terug á 0,60 (is dat ongeveer 80% vh leveringstarief ex belastingen?) per kwh

JETTEN is maar in één ding goed, 'jetten' (vliegen)....ok, ik moet toegeven dat toch nog wat anders is, nl. anderen de maat nemen dat zij ook jetten.

Ik verwacht helemaal niets positiefs meer van het zooitje wat zich regering noemt.

Een accu is voor de consument vreselijk duur en je zou dan inderdaad in dit voorbeeld 40 cent extra zijn. Ik betaal bij Engie 30 cent wat dan nog maar 13 cent extra opbrengst zijn.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:59
NileZ_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:57:
Sta op dit moment in de wacht bij de ACM 😇
Hoe kan een energiebedrijf nog failliet gaan. Reken gewoon vanaf morgen ineens €100/kWh en tlv €0,00. Alle oplettende klanten verlies je dan wel, maar ze zitten wel nog 30 dagen aan je vast.

Zo extreem is de wijziging van Eneco nog niet, maar wanneer grijpt de ACM in?

Verwijderd

President schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

En dat vind ik ook niet meer dan terecht. Zolang er 100% saldering is en we nu in deze bijzondere tijd zitten, is het prima dat de mensen met zonnepanelen (die geld hebben) op die manier ook gewoon bijdragen aan de moeilijke situatie momenteel. Het kost deze mensen niks, dus ik zie het ook niet als een deel van de rekening krijgen. wel inkomsten mislopen.

Prima initiatief, hopelijk wordt de 100% saldering nog een aantal jaar verlengd in combinatie met lage terugleververgoeding.

En ja, ik heb zelf ook panelen. En ja, ik heb ook een overschot. Maar nee, ik wil geen winst maken. Door de saldering verdien ik die panelen vanzelf terug binnen de economische levensduur (wat ik ook wel belangrijk vind)
Ik vind het lastig om hier "prima" aan te hangen, maar ik snap waar het vandaan komt. Ik vind het vooral jammer dat we niet in staat lijken te zijn om hier meer uit te halen. Ik kan alleen maar gissen naar verdere "redenen" om deze afslag te nemen. Naast de politieke ontwikkelingen rond de energiecrisis, zou het mij ook niet verbazen dat netbeheerders -> energieleveranciers op zoek zijn naar manieren om de opbrengst van zonnepanelen meer te spreiden over aansluitingen en zo het eigen verbruik te bevorderen en de belasting op het net te verminderen. Ik kan me voorstellen dat het voor "het net" veel beter zou zijn als iedereen bijvoorbeeld 4 panelen zou hebben, in plaats van dat 20% 20 panelen heeft en 80% 0 panelen. Ik ken overigens ook mensen met een bizar aantal panelen, die nu waarschijnlijk lichtelijk zenuwachtig beginnen te worden. (Nou zijn het vaak gelukkig wel de mensen die zoiets ook wel weer overleven, vaak de wat beter bedeelden dus.) Persoonlijk ben ik eigenlijk heel blij met mijn keuze om "solar" nog heel even te laten zitten in ons "nieuwe" huis. Ik heb eigenlijk nog nooit 1 zonnepaneel gehad en met onze redelijk recente verhuizing heb ik daar ook geen spijt van.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 12:15 ]

• phicoh
ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:32:
Gaat om een AMVB die gekoppeld wordt aan de terugverdientijd.
Dat betekent dat ze net zo goed het minimum volgend jaar op 0 kunnen zetten. Een AMVB heeft niet veel zekerheid.

• ds23man

ds23man

Eenum

phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Dat betekent dat ze net zo goed het minimum volgend jaar op 0 kunnen zetten. Een AMVB heeft niet veel zekerheid.
Dat valt wel mee, zoals aangegeven wordt er naar de terugverdientijd gekeken over een langere periode. Elk jaar het percentage veranderen levert rechtsongelijkheid op met de nodige rechtszaken. En als je TLV op nul zet koopt geen hond nog een zonnepaneel.....

• phicoh
ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Dat valt wel mee, zoals aangegeven wordt er naar de terugverdientijd gekeken over een langere periode. Elk jaar het percentage veranderen levert rechtsongelijkheid op met de nodige rechtszaken. En als je TLV op nul zet koopt geen hond nog een zonnepaneel.....
Het is vrijwel onmogelijk om een rechtzaak te voeren tegen een AMVB. De terugverdientijd is wat er nu gezegd wordt. Dat kan over een paar jaar net zo goed marktwerking worden en het niet verstoren van de markt voor elektriciteit. Met een AMVB kan je alle kanten op. Pas als het in de wet verankerd is (zoals de huidige salderingsregeling) kan je er op vertrouwen (hoewel schrappen van de termijn 'jaar' van de salderingsregeling misschien ook een lege dop maakt, we zullen het zien).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NileZ_
  • Laatst online: 02-10 20:39
Ik heb net met de ACM gebeld (principe kwestie) omtrent Eneco maar ook het salderen in zn algemeenheid.
Oproep was eigenlijk dat zoveel mogelijk mensen dit ook doen zodat ze er ook daadwerkelijk wat mee kunnen doen.

Mijn klacht ging specifiek over de 9/10 dagen die Eneco hanteert om klanten in te lichten over de wijziging. Zeker gezien in de praktijk je niet makkelijk binnen 30 dagen naar een ander kunt overstappen.
Ook de wijze van salderen bij een groot aantal maatschappijen kwam ter sprake en die zijn ze allemaal aan het bundelen.

Voor wie zich geroepen voelt, indienen die klacht.

Wat betreft UC, medewerker heeft mij geverifieerd dat ze niet eerder kunnen leveren. Tenzij het gaat om een verhuizing. Ook dit wisten we al, maar het zou echt niet mogelijk zijn..

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

En door dat frame, wat Eneco nu gebruikt maar wat je ook in de krant (zie quote hieronder) ziet staan, zeg ik dat het nu vanuit Eneco bezien wel de juiste tijd is om deze taiefswijziging te doen.

[...]
Die quote slaat natuurlijk nergens op, als ik 1200kwh verbruik en 4000WP op m'n dak heb liggen ga ik dat never nooit in 3-4 jaar terugverdienen met een terugleververgoeding van 9 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

NileZ_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:48:
Ik heb net met de ACM gebeld (principe kwestie) omtrent Eneco maar ook het salderen in zn algemeenheid.
Oproep was eigenlijk dat zoveel mogelijk mensen dit ook doen zodat ze er ook daadwerkelijk wat mee kunnen doen.

Mijn klacht ging specifiek over de 9/10 dagen die Eneco hanteert om klanten in te lichten over de wijziging. Zeker gezien in de praktijk je niet makkelijk binnen 30 dagen naar een ander kunt overstappen.
Ook de wijze van salderen bij een groot aantal maatschappijen kwam ter sprake en die zijn ze allemaal aan het bundelen.

Voor wie zich geroepen voelt, indienen die klacht.

Wat betreft UC, medewerker heeft mij geverifieerd dat ze niet eerder kunnen leveren. Tenzij het gaat om een verhuizing. Ook dit wisten we al, maar het zou echt niet mogelijk zijn..
Ik heb via het formulier ook een klacht ingediend bij de ACM.

Echter, ik vraag me eerlijk gezegd af hoe boeiend die wijziging nu nog is. Ik heb zo'n sinds mei een modelcontract bij Eneco, sta zo'n 2000 kWh in de plus. Maar in sept-dec produceer je toch vrijwel niks, waardoor je saldeert wat nog steeds gunstiger is dan terugleveren... En in januari beginnen we weer opnieuw. Daarnaast neem ik aan dat de stroom die ik in juni heb teruggeleverd voor 58 cent/kWh ook tegen die prijs wordt verrekend door Eneco.

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-03 15:48

• Wolly
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Die quote slaat natuurlijk nergens op, als ik 1200kwh verbruik en 4000WP op m'n dak heb liggen ga ik dat never nooit in 3-4 jaar terugverdienen met een terugleververgoeding van 9 cent.
1200* 60 cent per jaar + 2800*9 cent per jaar = 972 euro per jaar.

Je gaat het dus net niet halen.

Verwijderd

Leuk...erzit gewoon ern schakelaar vlak bij de omvormer. Je raad het nooit, die kan uit. Een extra schakelkaar in de meterkast en voor het gemak zit er een sticker erbij geplakt met PV erop.

Om met dat ding dan kan het Perzisch tapijt gewoon blijven liggen. Wil je weer leveren dan de dchaelaar in de tegenovergestelde bewegen totdat je een klik hoort. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:38
Ik heb Eneco aan de lijn gehad. De laatste e-mails gaan vandaag de deur uit. Maar ik ga er op vooruit. Lol.
Ik heb een contract van drie jaar die pas volgende jaar eindigt. Ik zat al heel laag met inkoop dus met de TLV van 5 september ga ik het dubbele terugkrijgen _/-\o_ :D

Gas neem ik af voor 74 cent dus deze winter zit ik nog goed met de CV >:)

Ik zie volgend jaar zomer wel weer als het contact van 3 jaar is afgelopen.

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10 10:45
Wat is dit voor een bezopen advies ? Dan heb je toch echt een zonnesteek! 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
@fmrama Bekijk ook eens de andere artikelen op Nieuwspaal :+

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
grun93 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Zelfs als de overheid vandaag een besluit durft te nemen en fondsen beschikbaar stelt, dan duurt het nog vele jaren voor de infrastructuur echt berekend is op meer stroom. De tussentijd wordt verspild met geneuzel over bestemmingsplannen, boeren die geen mast in hun weiland willen, burgers die klagen over horizonvervuiling, straling, gezoem van de kabels, veiligheid enzovoort. Die klachten worden natuurlijk allemaal afgewezen, waarna er nog 1 a 2 beroepsmogelijkheden zijn, dan ben je jaren verder voordat er eindelijk begonnen kan worden.
Tja dat is een kip/ei discussie. Maar in geval van zonnepanelen is dat een wat te extreem standpunt. Immers
het probleem waarbij de omvormer afschakelt is tijdens piekuren. In al die andere uren heb je nog altijd meer panelen nodig. Zo wek ik rond de middag zo'n 6000W op, maar om 17:00 neemt dit af naar een paar honderd W. Hoe meer panelen er zijn, des te groter het deel van de dag waarbij de zonne-energie voldoende is.

Overigens is het probleem van afschakelen minder aannemelijk wanneer je een 3-fase omvormer gebruikt. Die 6000W van mij is dan effectief nog 2000W per fase. Wellicht kan de overheid daar nog wat doen (lees een 3-fase aansluiting en omvormer verplicht stellen bij zonnepanelen).

Verder kun je tot zekere hoogte als consument zelf ook nog enige invloed uitoefenen. Recent was er nog een voorbeeld van een nieuwbouwwijk die niet werd aangesloten en op een aggregaat draait. Alle huizen hadden panelen en die terug geleverde stroom ging rechtstreeks een verwarmingselement in. Dat kun je zelf ook doen; de stroom verbruiken tijdens piek. Denk aan een elektrische auto of wasmachine, maar desnoods door met een smart plug een 2000W kachel aan te gooien :X .

Dus nee ik zie geen reden om de groei van zonnepanelen te remmen. Problemen ga je altijd krijgen bij een transitie, kwestie van pragmatisch oplossen.

(maar we raken onderhand offtopic, excuses)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik over ga naar Engie, ik zit nu nog in de bedenkperiode.

Ik zou dan vanaf 22 september over gaan voor electra. Dat betekent dat ik tussen 22 september en 1 januari nog in theorie 600kWh kan opwekken, op basis van de zonneberekeningen. Ik heb geen historische data want ik heb de panelen pas sinds 30 mei, maar ik weet dat ik ongeveer 300kWh/maand verbruikt heb tussen februari en juni - afhankelijk van de opwekking kom ik dan 282kWh tekort. Dat zal dus puur neerkomen op hoeveel zon de panelen nog krijgen gedurende de winter tot januari. Bij niet overstappen saldeer je natuurlijk gewoon weg tot de huidige meterstand.
fmrama schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Wat is dit voor een bezopen advies ? Dan heb je toch echt een zonnesteek! 8)7
Nieuwspaal is satire ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
JurienW schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Blijf het toch bijzonder vinden dat ieder normaal denkend persoon dit kan verzinnen maar dat we ondanks dat we weet ik hoeveel jaar verder zijn er nu problemen zijn dat het netwerk niet voldoende capaciteit heeft.
Wat hadden ze dan gedacht als iedereen elektrisch moet gaan rijden en aan de warmtepomp moet, dat de vraag naar stroom gelijk zou blijven ??
Dat is eigenlijk het gevolg van beleid. Tijdens de privatisering zijn de bedrijven gesplitst. Je hebt de producenten die ook aan consumenten leveren (terwijl dit een hele andere tak van sport is) en los daarvan de infra partijen. Eigenlijk vergelijkbaar met pro-rail vs de NS. Daar zie je vergelijkbare problemen. Het is voor zo'n infra partij niet echt rendabel, of zelfs onmogelijk, om proactief te gaan investeren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• phicoh
sdk1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is eigenlijk het gevolg van beleid. Tijdens de privatisering zijn de bedrijven gesplitst. Je hebt de producenten die ook aan consumenten leveren (terwijl dit een hele andere tak van sport is) en los daarvan de infra partijen. Eigenlijk vergelijkbaar met pro-rail vs de NS. Daar zie je vergelijkbare problemen. Het is voor zo'n infra partij niet echt rendabel, of zelfs onmogelijk, om proactief te gaan investeren.
Je kan het ook anders zien. Als een netbeheerder mag investeren dan moet er ook een redelijk rendement zijn op de investering. En dat wordt weer doorberekend in de prijzen die door de netbeheerders in rekening gebracht worden.

Dus door investeringen uit te stellen blijven prijzen laag en dat is op korte termijn goed voor industrie. Op lange termijn zit er een ander kabinet.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
oke, hoop boze Tweakers hier, lol. dat snappen we wel.
dit is niet leuk.

maar ik duik dus maar eens in mijn contract van eneco en daar vind ik deze:
3. Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt deze
stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt, levert
u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom dan
u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net. De
door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op
jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U mag
bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te kunnen
salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl hebben
aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar.
Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste
leveringskosten).
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief
telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
en deze:
10. Verder mogen wij de tarieven wijzigen:
a. als de netbeheerder de tarieven wijzigt;
b. als de gasprofielen veranderen;
c. vanwege een overheidsmaatregel.
Als u vanwege deze wijzigingen uw contract met een vaste looptijd
opzegt, dan kunt u een opzegboete krijgen.
dan is mijn simpele conclusie, de TLV wijzigen dat kan niet met mijn vast contract voor een jaar.
dat kan pas volgend jaar?

verweer eneco: panelen zijn niet aangemeld, dan had er een andere clausule in gestaan.
(ja ze zijn een aantal keer aangemeld, maar die administratie is bagger en mijn panelen zijn al oud heel oud.)
contract is echt afgesloten met vermelding zonnepanelen, dit is ruim besproken met het afsluiten.
(heb een SJV van 1kWh, hoe doe je dat zonder zonnepanelen,lol )

en dan kan ik toch geen andere conclusie komen dat ze toch niet het contract zo maar kunnen aanpassen.
heb toch echt een ander contract als aangemelde panelen mensen?
aangemeld of niet, ik heb een contract met een duidelijk verhaal dat ze volgens mij maar gewoon uit te voeren hebben. :?

(wat een bagger weer. lol zo als al jaren eigenlijk.
niks nieuws onder de zon voor mij om eerlijk te zijn. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 11:40
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Nee, ik zeg niet dat de zonnepanelen groep de boosdoener is. Integendeel, jouw betoog snijdt een hoop hout.

De groep is echter wel gemakkelijk in een hoek te drukken omdat zij 'verdienen' aan de crisis en zeer dichtbij de mensen staan die dat niet doen. "Mijn buurman krijgt geld toe en ik betaal 4x zoveel", dat idee.

[...]
"Mijn buurman krijgt geld toe en ik betaal 4x zoveel erbij"

Bovenstaande quote is typisch wat je op het domme Nu/nl spam forum terug kan vinden. Mensen gaan helemaal voorbij aan het feit wat er aan geld geïnvesteerd is, je proeft eerder nog jaloezie.

Er wordt in Nederland veel gekletst dat we iets aan het klimaat moeten doen, dat we 'n veel te droge zomer hebben maar ik ken er genoeg die geld en eigen dak beschikbaar hebben en nog steeds te gierig zijn om effectief iets te doen, wel veel praten.. praten en nog's praten over klimaat issues jawel dat wel!

Terug on topic,
Budget/nl heeft Tlv aangepast maar wel correct aan 'n bepaalde termijn omst 1juli. Eneco graait eerst 'n boel klanten in met een hoge Tlv om vervolgens 1.5 maand later en dan binnen 10 dagen termijn ieder weer een schop te geven, dat is nogal 'n asociaal verschil hoor.

Zoals anderen hier ga ik ook 'n acm klacht indienen zodra die Eneco email bevestiging komt, asociaal gedrag moet niet getolereerd worden en ik wens idg 'n fatsoenlijke opzegtermijn om rustig over te stappen naar 'n concurrent. ;)

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
Blihi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

nog even dan, want 3 september ga ik weg)
Waarheen?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
Truus01 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is een (bekende) discussie in het topic salderen. Ook over de afbouw.

En ook of Eneco wel of niet saldeerd per tariefsperiode, want er is nog altijd geen bewijs dat ze het niet gewoon netjes over een jaar doen, zoals ze wel beweren.

Maar je mist mijn punt.
Mijn punt is dat hier, op GoT, al 'eeuwen' geroepen wordt 'dak vol leggen'. En dat was al voor een hoge TLV en zal nu nog altijd blijven, ondanks dat je maar 9ct krijgt voor je overschot.
Dat is mijn punt. Het advies hier is nooit geweest om (veel) winst te maken op je overschot, maar toch nog altijd wel het advies om je dak vol te leggen.
Dat hele winst maken met panelen is pas begonnen toen hier vorig jaar de prijzen zijn gaan springen. Het is 10jaar 20cnt afname geweest en 5-8 cent? tlv. Dat was niet rendabel om daarmee nou te zeggen pleur dan maar meer panelen op je dak. De terugverdientijd (dat vind iedereen zo boeiend) werd dan veel te lang.
Maar nu een kwh 90 cnt kost en het tlv 70 cnt, dan ziet het plaatje er anders uit + steeds meer warmtepompen, airco en elektrische auto's etc. is steeds meer het advies gekomen van dak helemaal vol incl gevel en kelder volplakken aan de binnenkant :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Eneco maakte gebruik van de gretigheid van mensen en zetten daarom de prijs erg hoog. Engie bijvoorbeeld vraagt de helft van wat Eneco vraagt. Ik zit nu nog steeds bij Engie omdat ik vemoedde dat er stront aan de knikker zat bij Eneco.

Inderdaad de knikker ligt midden een een koevla.

Het probleem is ver de non communicatie van Eneco hierover. De termijnen maken het reageren op de verandering een haastklus.

Ingangsdatum 5 september en de stont raakte de ventilator een paar dagen geleden.
Geen problemen met Eneco tot dus ver. 2500 euro bijna op de rekening gekregen en volgende maand naar UC/Innova met nog hoger tlv. Ik hoor niemand klagen. Enkel over de manier van doen en t principe, true case

• PCJR
Daar kopen vele enkel drank en peuken van. Zelf gehoord :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Bravertal schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Voorbeeld:

Je hebt dan logischerwijs 20% meer grid feed in nodig, dan dat je inkoopt toch...

• PCJR
Blihi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:35:

Dat contract van Innova is dus eigenlijk alleen interessant voor de derde groep, degene die ook gedurende de winter meer opwekken dan ze zelf gebruiken.
Vind ik niet, als je nu iets van zekerheid wilt voor 2023, dan pak je Innova met 71 cnt tlv. Dan saldeerr is de winter met voorjaar23, en hebt dan nog tot t einde om netjes te verdienen aan 71 cnt.
Dat is ook voor groep 2 (en3?). De mensen die er gewoon elk x maand of half jaar naar kijken.

Ikzelf denk ook aan VanOns, om daar in de winter, netto afname maanden, naartoe te gaan voor 36cnt tarief afname. En dan voorjaar23 asap naar hoge tlv zodra ik meer geef dan afneem. Beste businesscase denk ik. Backup-plan: als hoge tlv er niet is in voorjaar23, blijven hangen totdat salderen=0 en dan pas overstappen.

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Je hebt dan logischerwijs 20% meer grid feed in nodig, dan dat je inkoopt toch...
Vergeet niet dat het netwerk ook verliezen heeft. Dat kan zo oplopen naar een 10%.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:22:
Al mensen met een mail van Eneco? Probeer te peilen of ze mij met een jaarcontract overslaan of niet :)
Ook jaarcontract maar zojuist de mail gekregen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• PCJR
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Een accu is voor de consument vreselijk duur
Als je t zelf doet valt t mee. Heb mijn lifepo4 zelf gemaakt, 6kwh ofzo voor 1200 euro incl bms. Sofar omvormer erbij en klaar. Kon in vorige winter hele dag doorkomen op 1 uur laden in de nacht (Frank; goedkoop uurtarief) en een beetje solar in de middag.
Echter is Van Ons nu met 36cnt stuk goedkoper dan de dyna prijzen op t moment, dus de accu kan ik komende winter beter uitlaten denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Als je t zelf doet valt t mee. Heb mijn lifepo4 zelf gemaakt, 6kwh ofzo voor 1200 euro incl bms. Sofar omvormer erbij en klaar. Kon in vorige winter hele dag doorkomen op 1 uur laden in de nacht (Frank; goedkoop uurtarief) en een beetje solar in de middag.
Echter is Van Ons nu met 36cnt stuk goedkoper dan de dyna prijzen op t moment, dus de accu kan ik komende winter beter uitlaten denk ik zo.
Dat is ook waar ik een beetje aan zit te denken. Je wil als consument eigenlijk gewoon zelf bepalen wanneer je inkoopt en verkoopt. Prima als ze mijn tussen 11 en 15 uur opgewekte stroom hypothetisch gezien alleen voor een negatieve prijs willen afnemen. Dan lever ik hem wel om 4 uur in de ochtend met 30% (?) verlies door opslag. 70% van de opwek tegen relatief hoog tarief is veel meer dan 100% van de opwek tegen 0 of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Dat is ook waar ik een beetje aan zit te denken. Je wil als consument eigenlijk gewoon zelf bepalen wanneer je inkoopt en verkoopt. Prima als ze mijn tussen 11 en 15 uur opgewekte stroom hypothetisch gezien alleen voor een negatieve prijs willen afnemen. Dan lever ik hem wel om 4 uur in de ochtend met 30% (?) verlies door opslag. 70% van de opwek tegen relatief hoog tarief is veel meer dan 100% van de opwek tegen 0 of minder.
Denk je nou echt dat 99,9% van de consumenten hier mee bezig is? 99,95 % heeft niet eens in de gaten dat de omvormer uitschakelt bij te hoge netspanning.

• ArnoRenders
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01-2023
Adviseren jullie om voor Gas nog bij eneco te blijven of zijn er betere opties?

• PCJR
ArnoRenders schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:25:
Al eens bij Engie/UC/Innova/VanOns gekeken?

Verwijderd

ds23man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Denk je nou echt dat 99,9% van de consumenten hier mee bezig is? 99,95 % heeft niet eens in de gaten dat de omvormer uitschakelt bij te hoge netspanning.
Nou, de energiemarkt is in rap tempo op weg naar "pay-per-use" tegen uurprijzen. Vaste prijzen en voorwaarden zijn inmiddels niet vast meer en de ene na de andere speculerende energietoko valt om, waardoor van contractzekerheid voor veel mensen steeds minder sprake is. Dan beweeg je je dus langzaam richting een "spot trading" markt. Als mensen het effect van "hier niet aan meedoen" op hun maandelijkse kosten gaan zien, dan zullen velen zich toch achter de oren gaan krabben.

Ik vind het lastig om hier echt iets van te vinden, maar mijn onderbuik heeft de afgelopen jaren altijd opgespeeld bij vraagstukken over zonnepanelen. Na onze verhuizing in 2010 veel tijd en geld gestoken in het opleuken van onze woning (we kwamen uit een appartement). In principe hadden we vanaf 2016 wel ruimte gehad om te investeren in zonnepanelen, maar niet ingestapt vanwege "langzaam opkomende verhuiswensen". In 2020 huis verkocht en we zijn nu volop bezig met het volgende huis. Al eens zitten rekenen aan een te verwachten terugverdientijd en dat kwam al stukken beter uit dan in 2016. Dat optimistische gevoel heeft nu een duw gekregen. Er gebeurt teveel. Dat brengt risico en ik heb nog genoeg dingen liggen waar ik mee verder kan. Ik denk dat ik maar eens leuk ga beginnen met een "stekkersetje" van 3 of 4 panelen op de schuur. Geen arbeidskosten, toch een beginnetje.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 15:44 ]

• PCJR
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Nou, de energiemarkt is in rap tempo op weg naar "pay-per-use" tegen uurprijzen. Vaste prijzen en voorwaarden zijn inmiddels niet vast meer en de ene na de andere speculerende energietoko valt om, waardoor van contractzekerheid voor veel mensen steeds minder sprake is. Dan beweeg je je dus langzaam richting een "spot trading" markt. Als mensen het effect van "hier niet aan meedoen" op hun maandelijkse kosten gaan zien, dan zullen velen zich toch achter de oren gaan krabben.

Ik vind het lastig om hier echt iets van te vinden, maar mijn onderbuik heeft de afgelopen jaren altijd opgespeeld bij vraagstukken over zonnepanelen. Na onze verhuizing in 2010 veel tijd en geld gestoken in het opleuken van onze woning (we kwamen uit een appartement). In principe hadden we vanaf 2016 wel ruimte gehad om te investeren in zonnepanelen, maar niet ingestapt vanwege "langzaam opkomende verhuiswensen". In 2020 huis verkocht en we zijn nu volop bezig met het volgende huis. Al eens zitten rekenen aan een te verwachten terugverdientijd en dat kwam al stukken beter uit dan in 2016. Dat optimistische gevoel heeft nu een duw gekregen. Er gebeurt teveel. Dat brengt risico en ik heb nog genoeg dingen liggen waar ik mee verder kan.
Om een beeld te geven, ik heb zelf met kerst 18 panelen gelegd, plat dak dat wel. Na btw teruggave was ik iets van 5000 kwijt. Nu met eneco heb ik al bijna 2500 euro dit jaar op de rekening. Met UC kunnen we dit als zou moeten, doorzetten in 2023. Dan heb je de zooi in nog geen 2 jaar terugverdiend (zo ver terugverdienen oh zo boeiend is voor sommigen dan). Ik zie het ook in een stukje investeren, zelfvoorzienend zijn, hobby, etc.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
cville schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Ook jaarcontract maar zojuist de mail gekregen.
En passen ze alleen terugleververgoeding of ook de leververgoeding naar meer dan 1 euro? En op basis waarvan? Ze ontbinden dus eigenlijk het contract en stellen een nieuw contract voor?
Op hun site staat bij de FAQ nota bene dat als je jaarcontract hebt dat er pas wat wijzigt bij afloop van het contract.
Hier nog geen mail

[ Voor 30% gewijzigd door padoempats op 25-08-2022 15:48 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

En passen ze alleen terugleververgoeding of ook de leververgoeding naar meer dan 1 euro? En op basis waarvan? Op hun site staat bij de FAQ nota bene dat als je jaarcontract hebt dat er pas wat wijzigt bij afloop van het contract
Er staat in de mail niets meer dan wat al bekend was m.b.t. de verlaging van de TLV naar 9 cent.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:15:
[...]
dus de accu kan ik komende winter beter uitlaten denk ik zo.
Is het dan niet interessant om (al dan niet met een SAP) met een dynamisch contract te laden en te ontladen tegen hoge/lage prijzen?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
V-8 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Is het dan niet interessant om (al dan niet met een SAP) met een dynamisch contract te laden en te ontladen tegen hoge/lage prijzen?
1. een SAP zie ik niet echt zitten, ook geen plek voor als ik snel inschat
2. het is vrij weinig wat je ermee kunt verdienen, 6kwh inkopen a 40 cent en verkopen a 70? gaat nog 10% verlies af. Mwa, dat sla ik liever over. Kan best voor anderen wel interessant zijn :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:14
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat ik maar eens leuk ga beginnen met een "stekkersetje" van 3 of 4 panelen op de schuur. Geen arbeidskosten, toch een beginnetje.
Zo'n stekkersetje mag tegenwoordig niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Dat hele winst maken met panelen is pas begonnen toen hier vorig jaar de prijzen zijn gaan springen. Het is 10jaar 20cnt afname geweest en 5-8 cent? tlv. Dat was niet rendabel om daarmee nou te zeggen pleur dan maar meer panelen op je dak.
dikke winsten niet nee, maar het advies is hier altijd (nouja, minimaal 5 jaar al) geweest om je dak vol te leggen, omdat dat op de lange termijn de meest rendabele investering is. Echter ook met 10 cent TLV had ik gewoon een prima terugverdientijd, maar dan moet je wel zelf leggen of erg kritisch naar je offertes kijken.
De terugverdientijd (dat vind iedereen zo boeiend) werd dan veel te lang.
Maar nu een kwh 90 cnt kost en het tlv 70 cnt, dan ziet het plaatje er anders uit + steeds meer warmtepompen, airco en elektrische auto's etc. is steeds meer het advies gekomen van dak helemaal vol incl gevel en kelder volplakken aan de binnenkant :>
Dak vol was al een no-brainer, maar de meeste mensen konden dat niet bevatten en keken alleen 1 of 2 jaar voorruit. Nu met de huidige prijzen is het nog meer een no-brainer. En zelfs dan zie je soms nog topics op GOT: Zijn zonnepanelen eigenlijk wel rendabel?

• phicoh
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:10:
En zelfs dan zie je soms nog topics op GOT: Zijn zonnepanelen eigenlijk wel rendabel?
Ik kan me best voorstellen dat mensen zich dat afvragen. Als je uitgaat van de periode na het salderen en je energieleverancier beidt nu 5.50 cent per kWh voor teruglevering. Dan kom je niet echt uit met de huidige prijzen voor het laten leggen van zonnepanelen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ArnoRenders schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:25:
Let op: Het is goed mogelijk dat je gascontract los staat van je electriciteitscontract. Je kan dus wellicht je huidige contract uitzingen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

padoempats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:22:
Al mensen met een mail van Eneco? Probeer te peilen of ze mij met een jaarcontract overslaan of niet :)
Modelcontract, nog geen bericht.

• dunklefaser
  • Laatst online: 02-10 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

banaliteit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Natuurlijk mag en kan dit - in Duitsland - "Balkonkraftwerke".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
Je vergeet even de kosten van het eigen verbruik die je anders had moeten kopen.
In mijn geval 0,75 x 4500 ongeveer.

Een goedkoper tarief is natuurlijk ook te vinden, maar je snapt het principe wel toch?
phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat mensen zich dat afvragen. Als je uitgaat van de periode na het salderen en je energieleverancier beidt nu 5.50 cent per kWh voor teruglevering. Dan kom je niet echt uit met de huidige prijzen voor het laten leggen van zonnepanelen.

[ Voor 8% gewijzigd door djiedjee op 25-08-2022 16:39 ]

• phicoh
djiedjee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:34:
Je vergeet even de kosten van het eigen verbruik die je anders had moeten kopen.
In mijn geval 0,75 x 4500 ongeveer.
Ik zeg niet dat die mensen gelijk hebben. Zonnepanelen zijn een prima investering. Maar het is een ingewikkeld plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Je komt niet meer uit met teveel leggen. Maar aan de andere kant, als de salderingsregeling nu morgen ineens weg zou zijn, hypothetisch, en je zit bij Eneco, dan kan het wel interessant zijn om teveel panelen te leggen in de zin dat je de hele dag opwekt (en niet in de zin om er lekker aan te verdienen).

Als je vanaf ochtend tot avond opwekt, hoef je alleen je nachtverbruik in de ochtend terug te verdienen. Zeg dat je 2kWh verbruikt in de nacht, en dat 95 cent kost. Met een terugleververgoeding van 9 cent moet je 10kWh terugleveren om op 0 kosten uit te komen.

Overigens in dit scenario is ook een thuisaccu veel interessanter, maar nog steeds neem je geen panelen om te verdienen - maar wel om overdag geen energie te hoeven kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 25-08-2022 16:40 ]

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:35
Exact, ik heb ook bijna het hele jaar overschot. Met name omdat ik het zonde vindt om maar het halve dak vol te leggen terwijl we landelijk gewoon veel te weinig zonnepanelen hebben.
In de praktijk heb ik nu alleen in december geen overschot. Als thuisaccu's een factor 3 goedkoper worden, kan ik bijna het hele jaar zelf voorzien in stroom zonder salderen.
Als ik een hybride warmtepomp aanschaf dan zal 't plaatje iets verschuiven, maar lukt het waarschijnlijk nog 8 maanden per jaar om effectief alleen terug te leveren dmv. een accu.

Helaas zijn accu's op dit moment dusdanig duur dat ze een terugverdientijd van 20 jaar of meer hebben in mijn situatie. Dat gaan we dus niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Je komt niet meer uit met teveel leggen.
Juist wel, en dat geef je zelf eigenlijk ook aan in de rest van je post. We roepen het al 5 jaar en dat zal ook niet veranderen: dak vol is een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Sebazzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:40:

Je komt niet meer uit met teveel leggen.
Volgens mij kom je er nog prima met teveel leggen als je wat moeite wil doen. 15 cent terugleveringsvergoeding is best wel te krijgen en dan kom je al een heel eind.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Juist wel, en dat geef je zelf eigenlijk ook aan in de rest van je post. We roepen het al 5 jaar en dat zal ook niet veranderen: dak vol is een no-brainer.
Nee. Als je 9 cent krijgt en je wekt 2000kWh teveel op, is dat 180 euro per jaar. En die extra panelen zijn ook niet gratis.

En als we de dynamische energieprijzen door onze strot geduwd krijgen is het helemaal leuk. Dan maakt het meer uit hoe je dak ligt, en daar heb je weinig invloed op.

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 25-08-2022 17:19 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
jeroenkb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Er is een verschil tussen je investering terugverdienen en verdienen op je investering.

Even snel van internet:
setje van 15 panelen + omvormer 6000Wp doet 6000 euro. Gooi er nog een omvormer bij voor vervanging na 10 jaar. totaal 7500 investering.

Zeg dat 6000Wp 4000Kwh per jaar oplevert en de installatie 20 jaar mee gaat:

7500:20:4000= 9 cent per Kwh.

Dus om je investering terug te verdienen is 9 cent voldoende. Al het meerdere is een verdienmodel.

Is iemand zijn goed recht maar op dat moment ben je wat mij betreft 'ondernemer' en dan loop je ondernemersrisico.
Die berekening klopt niet echt.
Je doet de aanname dat de installatie na 20 jaar nog net zo efficiënt werkt, maar doorgaans leveren zonnepanelen na 20 jaar nog maar 80% van hun initiële vermogen.

En verder wat heb je aan zonnepanelen als ze 20 jaar meegaan en je 20 jaar nodig hebt om ze terug te verdienen. Als je net de pech hebt dat je 2x de omvormer moet vervangen dan kost het je meer geld dan het je opbrengt.

Star Citizen Referral Code

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Sebazzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Nee. Als je 9 cent krijgt en je wekt 2000kWh teveel op, is dat 180 euro per jaar. En die extra panelen zijn ook niet gratis.

En als we de dynamische energieprijzen door onze strot geduwd krijgen is het helemaal leuk. Dan maakt het meer uit hoe je dak ligt, en daar heb je weinig invloed op.
Als je kijkt naar de uurprijzen van morgen is een dynamisch contract nog beter als die 61ct. Waarom zou je een berekening maken op basis van 9ct? - De panelen op noord gaan bij mij gewoon door, het maakt niet uit als een schooier uit Rotterdam er maar 9ct voor geeft.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Heb al een heel jaar 60 cnt ofzo, al 2500 euro bijna op de rekening.
Panelen dus al half terugbetaald gekregen. In 6 maanden tijd.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online

2000 kWh zijn ongeveer 6 panelen, die kosten ongeveer €350/stuk = €2100, maar meestal zijn ze goedkoper, als je ze samen met die andere 10/12/15/20 panelen erbij laat leggen.
Terugverdientijd, zelfs met 9ct, is dan €2100/€180 = 11,7 jaar. Dat is toch niet slecht? Heb je 8 jaar daarna nog €180/jr extra.

En 9ct lijkt me niet reëel om mee te rekenen. Omdat alleen Eneco het doet en een paar andere al laag zaten, wil niet zeggen dat iedereen naar 9ct gaat. 15 tot 30ct zijn reëler.
En dan zit je op een TVT van 7jr (waar de overheid het liefst mee rekent, meen ik) tot 3,5jr... En dan daarna nog €300 tot €600 per jaar extra, zomaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dus? Welke conclusie trek jij daar uit?

Denk ook aan de periode nadat salderen afgebouwd is. Meer panelen hebben gaat je dan veel extra geld besparen

En denk ook aan je 2e elektrische auto en warmtepomp straks

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 18:57 ]

Verwijderd

banaliteit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Zijn gewoon nog te koop hoor. Zijn wel zeer beperkt qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Zijn gewoon nog te koop hoor. Zijn wel zeer beperkt qua vermogen.
Dat staat los van dat het niet toegestaan is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 02-10 20:57
Zullen we weer even ontopic gaan?

Ik heb voor mijn modelcontract, afgesloten in juni met start levering 2 juli nog steeds geen bericht gekregen van Eneco.

Mijn plan op dit moment is als volgt:

Engie:
Afsluiten: 2022-08-24 (annuleren tot 2022-09-06)
start: 2022-09-24
Contract: onbepaalde tijd
TLV: €0,6017/kWh (opgezegd binnen bedenktijd) > €0,74703/kWh

Innova:
Afsluiten: 2022-08-21 (annuleren tot 2022-09-03)
Start: 2023-01-01
Contract: 1 jaar
TLV: €0,715/kWh

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Natuurlijk mag en kan dit - in Duitsland - "Balkonkraftwerke".
Een paywall artikel, kan je aangeven wat volgens jou de essentie is?

• de Peer

de Peer

under peer review

[
TLV: €0,6017/kW (opgezegd binnen bedenktijd) > €0,74703/kWh
Wat bedoel je hiermee. Heb je 2x afgesloten?
@denneappel

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-08-2022 19:25 ]

• denneappel
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Wat bedoel je hiermee. Heb je 2x afgesloten?
Ja. Enkele dagen geleden voor €0,6017/kWh. Die opgezegd binnen bedenktijd en vandaag afgesloten voor €0,74703/kWh

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-10 21:11
denneappel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:16:

Ik heb voor mijn modelcontract, afgesloten in juni met start levering 2 juli nog steeds geen bericht gekregen van Eneco.

Engie:

Innova:

Engie:

Innova:

Engie:

Innova:
denneappel in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"

Engie:

Innova:

Engie:

Innova:

Als er een middelgrote maatschappij failliet gaat het komend jaar is dat volgens mij innova. Toch zonde als je van hun nog een paar duizend euro tegoed hebt
A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fredericm
Ik moet nog leren quoten

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hoe doe jij dit dan met salderen gedurende de winterperiode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 02-10 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Een paywall artikel, kan je aangeven wat volgens jou de essentie is?
"Noch bevor Sie prüfen, ob ein Wechselrichter elektrisch kompatibel zum Solarmodul Ihrer Wahl ist, müssen Sie im Datenblatt oder im Webshop auf Konformität mit der VDE-AR-N 4105 achten. Die Anschlussregel des Elektrotechnikverbands VDE definiert seit Anfang 2019 auch, welche Voraussetzungen Wechselrichter für kleine Photovoltaikanlagen mit direktem Netzanschluss zu erfüllen haben."

Het gaat dus om "stekkerklare" PV-installaties met een "normgerechte" Wechselrichter (=Omvormer) volgens een Duitse standaard.

Max. module vermogen: 600W
(Zoiets hadden we in NL ook jaren geleden, maar toen waren de omvormers nog niet echt veilig)

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2022 19:34 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• denneappel

Als er een middelgrote maatschappij failliet gaat het komend jaar is dat volgens mij innova. Toch zonde als je van hun nog een paar duizend euro tegoed hebt
A
Sebazzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Hoe doe jij dit dan met salderen gedurende de winterperiode?
Ik produceer 23MWh per kalender jaar. Dat is in januari een 690kWh. Naast een split airco gebruik ik deze winter de houtkachel wat meer dan gebruikelijk. Ben aan het verbouwen waarbij ik vloerverwarming en lucht/water warmtepomp ga installeren.

Een faillissement van Innova wordt voor mij erger verder op in de lente. Het risico van Innova neemt dan af maar ik sluit niet uit dat ik in februari alweer verhuis vanwege risico / gevoel of hogere TL.

• Fredericm
Bij enige zijn de tarieven op de site nog met 21% volgens mij. Dus UC geeft een hogere vergoeding netto ruim 0,69

RECALL enigie is toch beter inderdaad 78 cent

[ Voor 17% gewijzigd door Fredericm op 25-08-2022 20:06 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

12 augustus ben ik overgestapt naar Eneco, maar ook nog geen bericht gehad dat de tarieven veranderd zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Fredericm schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:28:
Zou zeker zonde zijn maar is nou ook niet het einde van de wereld, maar als ik eind volgend jaar €3500,- krijg bijgeschreven is ook wel een lekker vooruitzicht.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Milmoor schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

12 augustus ben ik overgestapt naar Eneco, maar ook nog geen bericht gehad dat de tarieven veranderd zijn.
Laten we maar niet doen alsof er consequenties zijn voor hen als ze een dag te laat zijn met melden :'(

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 17:11
Ook nog geen bericht gekregen van Eneco. Volgens de voorwaarden zou dat uiterlijk vandaag moeten zijn.

Medewerkster in chat gaf aan dat voorwaarden niet aangepast worden, alleen de terugleververgoeding. Als je hierdoor wilt overstappen met vast contract moet je de overstapboete betalen.

• Fredericm
niek89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:59:
Ook nog geen bericht gekregen van Eneco. Volgens de voorwaarden zou dat uiterlijk vandaag moeten zijn.

Medewerkster in chat gaf aan dat voorwaarden niet aangepast worden, alleen de terugleververgoeding. Als je hierdoor wilt overstappen met vast contract moet je de overstapboete betalen.
Ook nog geen bericht gehad. Ik neem aan dat als het bericht 3 dagen later komt ik ook 3 dagen langer mijn 61 cent hou

• Fredericm
Engie rekent per maand wel 16 euro aan vaste kosten. Je moet dus echt een flinke producent zijn wil je het verschil eruit halen en start pas op 24 september
Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste