Wise enough to play the fool
A'dam PVOutput
Als je toch een nergens op gebaseerde (behalve een kalender) deadline hebt waarom dan geen 1 december?ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:12:
En hier is de kachel nog steeds uit, maar we verlangen naar 1 november (onze eigen deadline).
Nee, er is nog een ander criterium: de kamertemperatuur moet boven de 18 graden blijven. Dat is nog steeds het geval. Dankzij benedenburen uiteraard. Vloertemperatuur is 19,4 graden, gemeten met een Fluke IR thermometer.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:03:
[...]
Als je toch een nergens op gebaseerde (behalve een kalender) deadline hebt waarom dan geen 1 december?
Daar zit trouwens een vreemde paradox in. Als het buiten warmer is, dan stoken onze benedenburen minder, waardoor het bij ons in huis kouder wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 30-10-2020 09:12 ]
A'dam PVOutput
Mooi voorbeeld waarom ze in belgie wel de woningscheidendemuren isoleren. eigenlijk is het gewoon diefstal van warmte op deze manierericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Nee, er is nog een ander criterium: de kamertemperatuur moet boven de 18 graden blijven. Dat is nog steeds het geval. Dankzij benedenburen uiteraard. Vloertemperatuur is 19,4 graden, gemeten met een Fluke IR thermometer.
Daar zit trouwens een vreemde paradox in. Als het buiten warmer is, dan stoken onze benedenburen minder, waardoor het bij ons in huis kouder wordt.
Hier zijn al wel wat topics over.assasinbats schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:19:
Is deze kroeg ook een adviesplek voor kleine veranderingen in huis ten aanzien van energiebesparing? Ik zoek wijsheid omtrent een 24/7 draaiende vloerverwarmingspomp, en de mogelijkheid om die op een timer te zetten
Zelf heb ik deze. Bevalt prima. Temperatuur is in te stellen.
[ Voor 26% gewijzigd door B-lex op 30-10-2020 09:23 ]
Wow, die pompschakelaar is nog een tandje slimmer dan wat ik bedacht had.B-lex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:22:
[...]
Hier zijn al wel wat topics over.
Zelf heb ik deze. Bevalt prima. Temperatuur is in te stellen.
Ik dacht: ik zet een slimme schakelaar op een tijdsprogramma (in de winter: pompen van 06:00 tot 00:00, zomer: elke dag even 10 minuten aan). Maar dit is dan dus niet vraaggedreven, zoals jouw oplossing.
Zoals @twain4me al aanhaalt is dit wel dubieus m.i.. Je verhoogt nu de stookkosten van de buren onder het mom van 'duurzaam'.ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Nee, er is nog een ander criterium: de kamertemperatuur moet boven de 18 graden blijven. Dat is nog steeds het geval. Dankzij benedenburen uiteraard. Vloertemperatuur is 19,4 graden, gemeten met een Fluke IR thermometer.
@Gasschuif Wat betreft de Panasonic panelen: tja, 10 jaar oude panelen vergelijken met shiny nieuwe is wel lastig, zeker als Panasonic om 1 of andere reden hun panelen onderschat.
[ Voor 12% gewijzigd door Termy op 30-10-2020 09:57 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zo'n pompschakelaar is echt een no brainer.assasinbats schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Wow, die pompschakelaar is nog een tandje slimmer dan wat ik bedacht had.
Ik dacht: ik zet een slimme schakelaar op een tijdsprogramma (in de winter: pompen van 06:00 tot 00:00, zomer: elke dag even 10 minuten aan). Maar dit is dan dus nog vraaggedreven, zoals jouw oplossing.
-Amframatic
-Eco pump switch
-Magnum eco
Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, en die 4 tientjes heb je er met een jaar uit. Even rekenen.
Pompje is meestal 60watt dus ruim 500Kwh per jaar. Per maand een goede 40Kwh dus 8/9 euro.
Dus die heb je er binnen 5 (zomer)maanden uit.

Wij hebben 2 pompen die volgens de handleiding ABSOLUUT NIET via de voeding geschakeld mag worden. Het constante verbruik lijkt zo'n 10-20 W te zijn (probeer af te schatten via slimme meter en stekker eruit te trekken en zo). Is dit bangmakerij of kan zo'n pompschakelaar gewoon? Ik vind ons sluimerverbruik nu nl best hoog (zo'n 100 W, zonder koelkast) tov in het voorgaande appartement (70 W, zonder koelkast). Een best groot deel van het verbruik per dag is sluimerverbruik dus dat zou wel zoden aan de dijk moeten zetten dat te verlagen.teacher schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
Zo'n pompschakelaar is echt een no brainer.
-Amframatic
-Eco pump switch
-Magnum eco
Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, en die 4 tientjes heb je er met een jaar uit. Even rekenen.
Pompje is meestal 60watt dus ruim 500Kwh per jaar. Per maand een goede 40Kwh dus 8/9 euro.
Dus die heb je er binnen 5 (zomer)maanden uit.
We hebben net wel 4440 Wp op het dak gelegd dus vooralsnog gaan we netto terug krijgen, maar toch
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik kan me voorstellen dat search queries in een groot topic wat zwaarder zijn dan in een kleiner topic, dus wellicht scheelt het wat stroomverbruik van de database server.Karp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:52:
Is het niet duurzamer om gewoon hetzelfde topoc te blijven gebruiken?
Hoewel het natuurlijk totaal niet de bedoeling was dat hier serieus op ingegaan zou worden
Het betreft een Grundfos UPM3 Auto 15-70 130 ZZZ en de installatie ziet er zo uit (zowel op BG als op zolder zo'n unit):Skyaero schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:11:
Welk merk/type pomp hebben we het over? Heeft de pomp een eigen regeling?
:strip_exif()/f/image/D1auma6mMmshPgtEoFkfVfg7.jpg?f=fotoalbum_medium)
De handleiding geeft dikgedrukt aan dat de pomp altijd moet draaien als het systeem gevuld is. Een pompschakelaar mag ook niet gebruikt worden want "de nieuwe techniek pompen mag niet in de voeding geschakeld worden".
Als @ericplan 18 graden warm genoeg vind en de buren willen 21 graden is dat niet de fout van @ericplan.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:15:
[...]
Mooi voorbeeld waarom ze in belgie wel de woningscheidendemuren isoleren. eigenlijk is het gewoon diefstal van warmte op deze manier
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ja, die pomp heeft elektronica die niet van piekspanningen houdt. De pomp kan wel extern aangestuurd worden. Je bent niet de eerste op tweakersTermy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:26:
[...]
Het betreft een Grundfos UPM3 Auto 15-70 130 ZZZ en de installatie ziet er zo uit (zowel op BG als op zolder zo'n unit):
De handleiding geeft dikgedrukt aan dat de pomp altijd moet draaien als het systeem gevuld is. Een pompschakelaar mag ook niet gebruikt worden want "de nieuwe techniek pompen mag niet in de voeding geschakeld worden".
zenman in "Pompschakelaar bij A label pomp"
Dat zeg ik toch ook niet, het is de fout van regelgeving dat het toelaat om woningscheidende delen niet te isoleren dit omdat we ze in nederland als gelijkwaardige binnenruimte beschouwen, wat ze niet zijn zoals jij prima illustreerd.busscherski schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Als @ericplan 18 graden warm genoeg vind en de buren willen 21 graden is dat niet de fout van @ericplan.
Het is gewoon ook niet realistisch om te verwachten dat iemand zijn spouw gaat na isoleren omdat het huis van de buren een jaar leeg staat en geen verwarming heeft of omdat @ericplan naast ze komt wonen.
Het wordt pas echt leuk als de huidige buren snappen wat er aan de hand is en het plafond gaan isoleren.
Mijn vvw pomp zou wel eens bijna 30 jaar oud kunnen zijnSkyaero schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:11:
Welk merk/type pomp hebben we het over? Heeft de pomp een eigen regeling?
:strip_exif()/f/image/6uxVSKR7XTflIwlrAzDBqLB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een energiemeter tussen zie ik geen piek, of schakeling: gewoon stabiel 49 watt per uur, klokje rond
Dit ziet er heel interessant uit, dankSkyaero schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Ja, die pomp heeft elektronica die niet van piekspanningen houdt. De pomp kan wel extern aangestuurd worden. Je bent niet de eerste op tweakers
zenman in "Pompschakelaar bij A label pomp"
Met een verdiepingshoogte van 243 cm. acht ik de kans klein dat zij ooit iets aan plafondisolatie gaan doen. Wij wel overigens: er komt een groen dak met 12 cm. extra isolatie als het allemaal lukt met de subsidie.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Dat zeg ik toch ook niet, het is de fout van regelgeving dat het toelaat om woningscheidende delen niet te isoleren dit omdat we ze in nederland als gelijkwaardige binnenruimte beschouwen, wat ze niet zijn zoals jij prima illustreert.
Het is gewoon ook niet realistisch om te verwachten dat iemand zijn spouw gaat na isoleren omdat het huis van de buren een jaar leeg staat en geen verwarming heeft of omdat @ericplan naast ze komt wonen.
Het wordt pas echt leuk als de huidige buren snappen wat er aan de hand is en het plafond gaan isoleren.
A'dam PVOutput
Kan je niet naar beneden lopen dan en vragen of de thermostaat wat hoger mag?ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Deze kun je gewoon op een pompschakelaar zetten.assasinbats schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:41:
[...]
Mijn vvw pomp zou wel eens bijna 30 jaar oud kunnen zijn
[Afbeelding]
Met een energiemeter tussen zie ik geen piek, of schakeling: gewoon stabiel 49 watt per uur, klokje rond
Een pompschakelaar schakelt letterlijk de voeding naar de pomp aan en uit. Bij het schakelen kunnen er spanningspieken ontstaan. De moderne pompen van Grundfoss kunnen daar niet zo goed tegen.
gezien er een VVE zal zijn zeker mede betaald door de buren ?ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Met een verdiepingshoogte van 243 cm. acht ik de kans klein dat zij ooit iets aan plafondisolatie gaan doen. Wij wel overigens: er komt een groen dak met 12 cm. extra isolatie als het allemaal lukt met de subsidie.
Haha, dat is helemaal geweldig. De buren hebben er overigens ook voordeel bij, want als @ericplan minder warmte verliest dan verliezen de buren ook minder.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
gezien er een VVE zal zijn zeker mede betaald door de buren ?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De VvE betaalt het groene dak, wij betalen zelf voor de extra isolatie. Hebben we in goed overleg zo afgesproken. Effect zal waarschijnlijk beperkt zijn, vooral minder snel opwarmen in de zomer (hopen we).twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
gezien er een VVE zal zijn zeker mede betaald door de buren ?
A'dam PVOutput
minder opwarmen is wat een groendak opzich goed kan. moet er wel wat vocht in het subtraat en de plantjes zitten om te verdampen. t.o.v. zwarte bitume natuurlijk ook meer reflectie.ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
De VvE betaalt het groene dak, wij betalen zelf voor de extra isolatie. Hebben we in goed overleg zo afgesproken. Effect zal waarschijnlijk beperkt zijn, vooral minder snel opwarmen in de zomer (hopen we).
Mooi dat het zo kan.ericplan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
De VvE betaalt het groene dak, wij betalen zelf voor de extra isolatie. Hebben we in goed overleg zo afgesproken. Effect zal waarschijnlijk beperkt zijn, vooral minder snel opwarmen in de zomer (hopen we).
Dit had ik eerder moeten doen, wat is dit lekker. En de warmtepomp kan langer uitblijven dus best duurzaam
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

https://soranews24.com/20...japanese-furniture-chain/
A'dam PVOutput
Ik vraag me alleen maar af waarom je in je vorige huis en nu alweer geen koelkast hebtTermy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Wij hebben 2 pompen die volgens de handleiding ABSOLUUT NIET via de voeding geschakeld mag worden. Het constante verbruik lijkt zo'n 10-20 W te zijn (probeer af te schatten via slimme meter en stekker eruit te trekken en zo). Is dit bangmakerij of kan zo'n pompschakelaar gewoon? Ik vind ons sluimerverbruik nu nl best hoog (zo'n 100 W, zonder koelkast) tov in het voorgaande appartement (70 W, zonder koelkast). Een best groot deel van het verbruik per dag is sluimerverbruik dus dat zou wel zoden aan de dijk moeten zetten dat te verlagen.
We hebben net wel 4440 Wp op het dak gelegd dus vooralsnog gaan we netto terug krijgen, maar toch.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Omdat wij alleen maar verse dingen eten die recht vanuit de bron de mond in gaan..No Hands schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:
[...]
Ik vraag me alleen maar af waarom je in je vorige huis en nu alweer geen koelkast hebt
Nee
Is dat echt duurzamer? De warmtevraag van je woning verandert nauwelijks, je huis koelt af en die afkoeling moet aangevuld worden. Nu zal het lastig zijn om op minimaal vermogen te verwarmen, dus daar zou je iets mee kunnen winnen, maar uiteindelijk blijft het een COP=1 verwarming, die niet het warmteverlies van de woning compenseert en daarmee komt het eigenlijk bovenop het gebruik van de warmtepomp.psy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:21:
Voor de thuiswerkers, ik heb laatst bij Conrad een verwarmingsmatje gekocht. Verbruikt 75 Watt, ik ga er nog een dimmer tussenplaatsen want het is nog te veel.
Dit had ik eerder moeten doen, wat is dit lekker. En de warmtepomp kan langer uitblijven dus best duurzaam
snap echt totaal niet wat je bedoeld, verwacht je nu dat je het continu sluimerverbruik net o laag kan krijgen in een totaal andere woning? met dus een andere MV een andere vc pomp etc etc etc .?Termy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
Omdat wij alleen maar verse dingen eten die recht vanuit de bron de mond in gaan..![]()
Nee. Ik bedoelde dus continu sluimerverbruik. De koelkast trekt niet continu stroom dus als ik 's nachts in 'rust' kijk, zie ik die niet.
En denk je nu dat het verschil zit in het niet hebben van een vloerverwarmings pompschakelaar?
Om je behagelijk te voelen moet de boel voor veel mensen op 21 graden staan. echter is 18 ofzo zat behalve als je stil achter de pc zit. De gerichte stralingswarmte geeft je dan een behagelijk gevoel.Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:45:
[...]
Is dat echt duurzamer? De warmtevraag van je woning verandert nauwelijks, je huis koelt af en die afkoeling moet aangevuld worden. Nu zal het lastig zijn om op minimaal vermogen te verwarmen, dus daar zou je iets mee kunnen winnen, maar uiteindelijk blijft het een COP=1 verwarming, die niet het warmteverlies van de woning compenseert en daarmee komt het eigenlijk bovenop het gebruik van de warmtepomp.
vooral bij de hoog warmteverlies woningen kan dit zeker duurzamer zijn.
Dat zie je ook als mensen naar LT verwarming gaan. dan gaat vaak ook de ruimte temperatuur omhoog met een graad. ze missen gewoon afentoe die warmte boost van de ht radiator
handen en voeten zijn de eerste die je het koud laten hebben.
de verwarming een graad of meer hoger zetten omdat je koude handen of voeten hebt klinkt bezopen, maar dat is wel wat er in 99% van de gevallen gebeurd.
in de combi met een WP is het een lastiger verhaal. maargoed tov een wp die uitstaat kan het best wel duurzamer zijn (slijtage etc meegenomen), een wp iets harder of minder hard laten werken voor een graad meer of minder .. tsja hangt van het huis af. ik zou in iedergaval niet zomaar beweren dat het meer of minder duurzaam is.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 30-10-2020 13:03 ]
Het hangt inderdaad af van de temperatuur van de woning, verlies van de woning en of de werkplek verwarmd wordt, of dat die normaal op slaapkamertemperatuur is.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:57:
Om je behagelijk te voelen moet de boel voor veel mensen op 21 graden staan. echter is 18 ofzo zat behalve als je stil achter de pc zit. De gerichte stralingswarmte geeft je dan een behagelijk gevoel.
vooral bij de hoog warmteverlies woningen kan dit zeker duurzamer zijn.
Dat zie je ook als mensen naar LT verwarming gaan. dan gaat vaak ook de ruimte temperatuur omhoog met een graad. ze missen gewoon afentoe die warmte boost van de ht radiator
handen en voeten zijn de eerste die je het koud laten hebben.
de verwarming een graad of meer hoger zetten omdat je koude handen of voeten hebt klinkt bezopen, maar dat is wel wat er in 99% van de gevallen gebeurd.
Maar 75 Watt * 8 uur = 0.6 kWh. De vraag is dus of je dat bespaart in de gewone verwarming, doordat je de hele woning of die werkkamer minder verwarmt, door deze warmtemat tijdens kantooruren te gebruiken.
Vandaar mijn kanttekeningin de combi met een WP is het een lastiger verhaal. maargoed tov een wp die uitstaat kan het best wel duurzamer zijn (slijtage etc meegenomen), een wp iets harder of minder hard laten werken voor een graad meer of minder .. tsja hangt van het huis af. ik zou in iedergaval niet zomaar beweren dat het meer of minder duurzaam is.
[ Voor 14% gewijzigd door Ep Woody op 30-10-2020 13:07 ]
Alternatief is dat ik in de huiskamer de deur open laat staan en daarmee de CV al het werk laat doen om het gehele huis op te warmen.
Ik heb een paar jaar geleden wel eens gekeken of ik niet zo'n IR paneel kan ophangen boven het bureau. Uiteindelijk nooit gedaan, omdat het alweer warmer begon te worden
Mijn slaapkamers zijn ook kouder dan de woonkamer, nu zit ik in een slaapkamer te werken en ondanks dat de thermometer daar nu zegt dat het 18'5 graden is voelen mijn voeten of ze bevroren zijn. Als je dan weer een tijdje beneden in 19'5 graden zit dan warmt het wel weer bijEp Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:06:
[...]
Het hangt inderdaad af van de temperatuur van de woning, verlies van de woning en of de werkplek verwarmd wordt, of dat die normaal op slaapkamertemperatuur is.
Maar 75 Watt * 8 uur = 0.6 kWh. De vraag is dus of je dat bespaart in de gewone verwarming, doordat je de hele woning of die werkkamer minder verwarmt, door deze warmtemat tijdens kantooruren te gebruiken.
[...]
Vandaar mijn kanttekening
Ik vraag me af of pantoffels ook helpen.
Omdat ik de warmtepomp via WAR heb ingesteld is de temperatuur die naar de vloer gaat op de BG meestal heel erg laag. Boven de 30 graden is echt al zeldzaam. Maar die lage temperaturen gaan dus ook naar het souterrain waar JAGA's hangen. Deze reageren nauwelijks op deze lage temperatuur, of ik moet de warmtepomp op tijdelijk +10 graden zetten. Nadeel is dan wel dat ik bijna alle groepen op de BG moet dichtdraaien. Allemaal dicht kan niet want alleen de Jaga's trekken te weinig capaciteit.
Een elektrisch kacheltje heb ik ook wel eens gebruikt maar verbruikt ook navenant veel meer.
Dan is zo'n matje veel efficiënter.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat verwacht ik inderdaad. De apparatuur die constant sluimerverbruik geeft is nl vrijwel identiek en de MV verbruikt minder dan de balansventilatie van het appartement. De pomp is ook hetzelfde, of vrijwel hetzelfde, behalve dat het appartement er maar 1 had. Saillant detail: in het appartement zat er een sensor op de verdeler getiewrapd a la vraaggestuurde pompschakelaar. Ik verwacht daarom vooral daar verschil. Dat appartement was huur waar we nooit lang wilden wonen (krap 1,5 jaar daar gewoond) dus nooit heel scherp naar gekeken. Wel nieuwbouw overigens, van eind 2018.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
snap echt totaal niet wat je bedoeld, verwacht je nu dat je het continu sluimerverbruik net o laag kan krijgen in een totaal andere woning? met dus een andere MV een andere vc pomp etc etc etc .?
En denk je nu dat het verschil zit in het niet hebben van een vloerverwarmings pompschakelaar?
Ik ga de nieuwe bewoners van het appartement nog vragen een foto te maken maar in mijn herinnering is het exact dezelfde pomp, mogelijk een net ander type.
Thanks! Ik heb dezelfde als @B-lex noemde zojuist besteld.Skyaero schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Deze kun je gewoon op een pompschakelaar zetten.
Een pompschakelaar schakelt letterlijk de voeding naar de pomp aan en uit. Bij het schakelen kunnen er spanningspieken ontstaan. De moderne pompen van Grundfoss kunnen daar niet zo goed tegen.
Ik heb er een tegen de muur onder mijn bureau, echt een aanrader. Warme voeten en benen, waarna de rest vanzelf warm wordt. Ik ga nog een schakelaar op het bureau monteren zodat ik hem daarmee uit kan zetten in plaats van de stekker er uit. Nu hoef ik niet meer het hele huis te verwarmen of afsluiters dicht te zetten om mijn kleine werkruimte behaaglijk te krijgen.FunFair schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:10:
Ik heb een paar jaar geleden wel eens gekeken of ik niet zo'n IR paneel kan ophangen boven het bureau. Uiteindelijk nooit gedaan, omdat het alweer warmer begon te worden
hoeveel een pomp gebruikt is ook gewoon afhankelijk van de weerstand in de buizen, kortere groepen = minder hard pompen voor de zelfde flow.Termy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:18:
[...]
Dat verwacht ik inderdaad. De apparatuur die constant sluimerverbruik geeft is nl vrijwel identiek en de MV verbruikt minder dan de balansventilatie van het appartement. De pomp is ook hetzelfde, of vrijwel hetzelfde, behalve dat het appartement er maar 1 had. Saillant detail: in het appartement zat er een sensor op de verdeler getiewrapd a la vraaggestuurde pompschakelaar. Ik verwacht daarom vooral daar verschil. Dat appartement was huur waar we nooit lang wilden wonen (krap 1,5 jaar daar gewoond) dus nooit heel scherp naar gekeken. Wel nieuwbouw overigens, van eind 2018.
Ik ga de nieuwe bewoners van het appartement nog vragen een foto te maken maar in mijn herinnering is het exact dezelfde pomp, mogelijk een net ander type.
Het gaat eigenlijk ook helemaal niet echt over het sluipverbruik maar om het gemiddelde verbruik per dag denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 30-10-2020 13:38 ]
Oftewel het probleem is dat je JAGA's te klein zijn om deze ruimte te verwarmen. Beetje afhankelijk hoe goed de souterrain geïsoleerd/winddicht is, maar het zou ook best efficiënter kunnen zijn om de radiatoren te vergroten zodat ze wel voldoende warmte afgeven. De meeste warmte verdwijnt toch naar boven, je woning in.psy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:17:
Ik werk in het souterrain, daar hebben we helaas geen vloerverwarming.
Omdat ik de warmtepomp via WAR heb ingesteld is de temperatuur die naar de vloer gaat op de BG meestal heel erg laag. Boven de 30 graden is echt al zeldzaam. Maar die lage temperaturen gaan dus ook naar het souterrain waar JAGA's hangen. Deze reageren nauwelijks op deze lage temperatuur, of ik moet de warmtepomp op tijdelijk +10 graden zetten. Nadeel is dan wel dat ik bijna alle groepen op de BG moet dichtdraaien. Allemaal dicht kan niet want alleen de Jaga's trekken te weinig capaciteit.
Een elektrisch kacheltje heb ik ook wel eens gebruikt maar verbruikt ook navenant veel meer.
Dan is zo'n matje veel efficiënter.
Zeker met de huidige situatie waar meer thuiswerken toch meer en meer de norm zal worden is het een afweging. Bij incidenteel thuiswerken is dit een prima oplossing, een heel stuk beter dan je hele ruimte te verwarmen met COP=1. Maar wat je ook doet, maak de keuze bewust en ben je bewust van de opties en gevolgen.
Helemaal eens, "we" gebruiken warmteverlies berekeningen en gaan van ruimte temperaturen uit om alle situaties af te dekken. een beetje een worst case situatie. zo komen sommige mensen er deze thuis werk winter misschien wel achter dat een te kleine wp en matige afgifte toch iets minder handig is.Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Oftewel het probleem is dat je JAGA's te klein zijn om deze ruimte te verwarmen. Beetje afhankelijk hoe goed de souterrain geïsoleerd/winddicht is, maar het zou ook best efficiënter kunnen zijn om de radiatoren te vergroten zodat ze wel voldoende warmte afgeven. De meeste warmte verdwijnt toch naar boven, je woning in.
Zeker met de huidige situatie waar meer thuiswerken toch meer en meer de norm zal worden is het een afweging. Bij incidenteel thuiswerken is dit een prima oplossing, een heel stuk beter dan je hele ruimte te verwarmen met COP=1. Maar wat je ook doet, maak de keuze bewust en ben je bewust van de opties en gevolgen.
Ze houden nu de kamers op 20 graden (mede dankzij de vloerverwarming op de etage erboven) dus het is op zich voldoende. Maar voor kantoorwerk is 20 graden net iets te weinig.
Ik ben ook bezig om met fan's meer afgifte te krijgen, toch merk ik nog bijna geen verschil. Er is ook bijna geen delta meetbaar, de retour is nauwelijks 1,5 graad koeler bij zulke lage toevoertemperaturen.
Ik heb op de warmtepomp wel de optie om 2 groepen te definiëren, beide met een aparta afgiftetemperatuur. Dat is nog een optie om mee te experimenteren. Nadeel is dat ik dan op de begane grond iets moet gaan verzinnen om de groepen te kunnen dichtzetten anders wordt de temperatuur daar weer te hoog.
Ik kan je zeggen dat een grote warmtepomp ook niet handig is. Alleen souterrain (3 Jaga's) is gewoon te weinig afgifte. Warmtepomp komt niet verder als hooguit 2 kW afgifte en dat is toch echt te weinigtwain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Helemaal eens, "we" gebruiken warmteverlies berekeningen en gaan van ruimte temperaturen uit om alle situaties af te dekken. een beetje een worst case situatie. zo komen sommige mensen er deze thuis werk winter misschien wel achter dat een te kleine wp en matige afgifte toch iets minder handig is.
Als je voldoende luchtverplaatsing over de radiatoren weet te realiseren werken radiatoren ook prima als ruimteverwarming. Sterker nog, mijn luchtverwarming zijn een stel radiatoren met een hele lompe fan. Daar gaat fors lucht langs en dat kan mijn woning opwarmen met een watertemperatuur van de 26 graden.
Climatebooster gaat ook uit van een winst van 70% bij een water temperatuur van gemiddeld 24 graden (Ta-Tr) en een kamertemperatuur van 20 graden. Maar dan hangt je radiator wel vol met ventilatoren.
Luchtverwarming? Zoiets als dit: https://www.speedcomfort.nl/Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:50:
Ben toch wel blij met m'n luchtverwarming en houtkachel met lokaal hout.
Als je voldoende luchtverplaatsing over de radiatoren weet te realiseren werken radiatoren ook prima als ruimteverwarming. Sterker nog, mijn luchtverwarming zijn een stel radiatoren met een hele lompe fan. Daar gaat fors lucht langs en dat kan mijn woning opwarmen met een watertemperatuur van de 26 graden.
Climatebooster gaat ook uit van een winst van 70% bij een water temperatuur van gemiddeld 24 graden (Ta-Tr) en een kamertemperatuur van 20 graden. Maar dan hangt je radiator wel vol met ventilatoren.
Mijn radiator in de woonkamer wordt vol geblokkeerd door een bank, misschien is het goed om daar zo'n faninstallatie te plaatsen?
Ik heb 4 fan's van 14 cm erboven liggen (er kan er nu geen meer bij) maar merk eigenlijk geen/nauwelijks verschilEp Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:50:
Ben toch wel blij met m'n luchtverwarming en houtkachel met lokaal hout.
Heb vlak na de renovatie ook zo'n grote vloerventilator erop gezet toen ik de kast nog niet erop had gezet maar ook dat maakte eigenlijk geen verschil.
Misschien is 20 graden luchttemperatuur dan al te hoog, ik weet het niet.
dat was niet richting jou gerichtpsy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:48:
[...]
Ik kan je zeggen dat een grote warmtepomp ook niet handig is. Alleen souterrain (3 Jaga's) is gewoon te weinig afgifte. Warmtepomp komt niet verder als hooguit 2 kW afgifte en dat is toch echt te weinig
Maar jij hebt dan gewoon te weinig afgifte voor die pomp, we zijn er als tweakers gewoon heel erg goed in onze eigen problemen te veroorzaken.
misschien gewoon een fancoil plaatsen in de kelder?
of als het echt heel anders is bouwkundig moet je het ook gewoon anders gaan behandelen, andere DT is dan een begin. een L/L wp ophangen kan natuurlijk ook.
Nee, luchtverwarming als in een grote verwarmingskast met dikke luchtkanalen van rond de 200mm die warmte lucht de kamers in blaast.DJ-Promo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Luchtverwarming? Zoiets als dit: https://www.speedcomfort.nl/
Mijn radiator in de woonkamer wordt vol geblokkeerd door een bank, misschien is het goed om daar zo'n faninstallatie te plaatsen?
Het verschil is afhankelijk van de luchtsnelheid ongeveer 50% met gewone PC-fans. Dat is een op je deltaT over de radiatoren een verschil van 50%. Zeker als dat begint met een deltaT van 1 is dat nauwelijk meetbaar.psy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
Ik heb 4 fan's van 14 cm erboven liggen (er kan er nu geen meer bij) maar merk eigenlijk geen/nauwelijks verschil![]()
Heb vlak na de renovatie ook zo'n grote vloerventilator erop gezet toen ik de kast nog niet erop had gezet maar ook dat maakte eigenlijk geen verschil.
Misschien is 20 graden luchttemperatuur dan al te hoog, ik weet het niet.
Daarnaast heb je naast de deltaT ook de flowsnelheid van de radiator. Je kan met het verhogen van de watersnelheid ook meer afgifte krijgen uit je radiator.
Eigenlijk te weinig afgifte als er alleen afgifte is met de Jaga's, maar met vloerverwarming is het prima. Hooguit wat weinig afgifte om de kelder op kantoortemperaturen te krijgen.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
dat was niet richting jou gerichtik zei ook een TE kleine pomp
Maar jij hebt dan gewoon te weinig afgifte voor die pomp, we zijn er als tweakers gewoon heel erg goed in onze eigen problemen te veroorzaken.
misschien gewoon een fancoil plaatsen in de kelder?
of als het echt heel anders is bouwkundig moet je het ook gewoon anders gaan behandelen, andere DT is dan een begin. een L/L wp ophangen kan natuurlijk ook.
dat is toch ongeveer de definitie van teweinig afgifte, een ruimte niet op temp krijgenEp Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:48:
[...]
Eigenlijk te weinig afgifte als er alleen afgifte is met de Jaga's, maar met vloerverwarming is het prima. Hooguit wat weinig afgifte om de kelder op kantoortemperaturen te krijgen.
Met een buis ventilator de lucht van zolder de kelder in pompen , dan gebruik je de vvw uiteindelijk om de kelder te verwarmen. maar echt grote verschillen en warmteverlies/ instaling van de zon is gewoon echt een ding als je het allemaal in het zelfde standaardje wil proppen.
Jij zegt te weinig afgifte voor de pomp. Dat is niet het gevaltwain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
dat is toch definitie van teweinig afgifte, een ruimte niet op temp krijgen![]()
Met een buis ventilator de lucht van zolder de kelder in pompen , dan gebruik je de vvw uiteindelijk om de kelder te verwarmen. maar echt grote verschillen en warmteverlies/ instaling van de zon is gewoon echt een ding als je het allemaal in het zelfde standaardje wil proppen.
Oftewel de huidige radiatoren boosten, of vervangen door grotere om wel de temperatuur te bereiken die je zou willen hebben in de kelder.
niet wat ik daarmee bedoel. Hij had het over zoneren dan heeft hij te weinig afgifte voor die grote pomp waar de hele discussie over is begonnen.Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Jij zegt te weinig afgifte voor de pomp. Dat is niet het gevalHet is te weinig afgifte in verhouding tot de rest van de verwarming.
Oftewel de huidige radiatoren boosten, of vervangen door grotere om wel de temperatuur te bereiken die je zou willen hebben in de kelder.
Meer of langer afgifte nodig voor de verwarming is het uitgangspunt dus. en als je denkt dat zoneren (naregelen) je gaat helpen omdat de warmte vraag ver uiteen loopt en dus eventueel weg kan komen met langer en korter verwarmen heb je ook meer afgifte nodig voor het netjes lopen van de WP die kelder zal waarschijnlijk pas als laatste "uit" gaan. dus dat zal de kleinste afgifte zijn. gezien het radiatoren zijn en geen vloerverwarming is wat de WP kwijt kan exact gelijk aan de afgifte van de radiatoren.
offtopic, doe eens reageren op mijn PM
Dan volg ik je weer.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:31:
[...]
niet wat ik daarmee bedoel. Hij had het over zoneren dan heeft hij te weinig afgifte voor die grote pomp waar de hele discussie over is begonnen.
Op zich kan het wel, want dan ga je de watertemperatuur verhogen waardoor automagisch de afgifte omhoog gaat. De vraag is alleen hoever je moet stijgen qua watertemperatuur. Het is alleen niet een oplossing die je zou moeten willen want het gaat ten koste van je efficientie en als het kouder wordt breng je je pomp alleen maar meer in de problemen doordat je minder tijd overhoudt voor het verwarmen van stukken van je huis warm.´
Meer of langer afgifte nodig voor de verwarming is het uitgangspunt dus. en als je denkt dat zoneren (naregelen) je gaat helpen omdat de warmte vraag ver uiteen loopt en dus eventueel weg kan komen met langer en korter verwarmen heb je ook meer afgifte nodig voor het netjes lopen van de WP die kelder zal waarschijnlijk pas als laatste "uit" gaan. dus dat zal de kleinste afgifte zijn. gezien het radiatoren zijn en geen vloerverwarming is wat de WP kwijt kan exact gelijk aan de afgifte van de radiatoren.
Nee dat niet, maar Circulair is wel een thema. Dat concludeer ik uit de circulaire discussies, je weet wel, zonder eindSkyaero schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:52:
Wordt het oude topic nu cradle2cradle gerecycled?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Watt per uur kan natuurlijk niet. Het is Watt. En als je dat vermenigvuldigt met 24 uur, dan krijg je 1176 Wh (Watt-uur), oftewel ca 1.2 kWh.assasinbats schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:41:
[...]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
en @FunFairNo Hands schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Mijn slaapkamers zijn ook kouder dan de woonkamer, nu zit ik in een slaapkamer te werken en ondanks dat de thermometer daar nu zegt dat het 18'5 graden is voelen mijn voeten of ze bevroren zijn. Als je dan weer een tijdje beneden in 19'5 graden zit dan warmt het wel weer bij
Ik vraag me af of pantoffels ook helpen.
Ik zweer bij deze https://www.medipoint.nl/...047wFZEAQYASABEgJi9fD_BwE
Ik weet niet eens hoeveel vermogen op de laagste stand...
Waarom niet? 49 Wh kan toch? Ofwel 0,049 kWh, en als hij dan 24 uur aan staat kom je op de 1,176 kWh uit inderdaad.Andrehj schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
Watt per uur kan natuurlijk niet. Het is Watt. En als je dat vermenigvuldigt met 24 uur, dan krijg je 1176 Wh (Watt-uur), oftewel ca 1.2 kWh.
Ik vind het juist heerlijk om in een koud bed te kruipen. Mijn vrouw denkt daar anders over overigens.Heronimo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:56:
Echt heerlijk om 's avonds in een voorverwarmd bedje in een koude kamer te stappen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bekend probleemassje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:21:
[...]
Ik vind het juist heerlijk om in een koud bed te kruipen. Mijn vrouw denkt daar andere over overigens.
Ook bij het bouwen van een huis is het komisch. Mijn vriendin is bang om het te koud te hebben, en ik ben bang dat het veel te warm wordt (in zomer)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hij schreef Watt per uur. Dat is een deling. De eenheid voor continu vermogen is Watt. En voor een hoeveelheid energie is het Joule (of Watt-seconde). Maar hier wordt vaker gewerkt met kWh of Wh.Rol-Co schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:49:
[...]
Waarom niet? 49 Wh kan toch? Ofwel 0,049 kWh, en als hij dan 24 uur aan staat kom je op de 1,176 kWh uit inderdaad.
Wh is Watt maal uur. Dat is een vermenigvuldiging. En geeft dus heel andere uitkomsten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Eigenlijk is het Watt per uur per uur in dit geval. Als het vermogen fluctueert is dat een manier om uit te drukken wat je gebruik per uur is. Of je zegt gemiddeld 49 Watt, en laat de tijdseenheid weg, maar als je de gebruikte energie per tijdseenheid benoemd is 49 Wh per uur een prima methode.Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
Hij schreef Watt per uur. Dat is een deling. De eenheid voor continu vermogen is Watt. En voor een hoeveelheid energie is het Joule (of Watt-seconde). Maar hier wordt vaker gewerkt met kWh of Wh.
Wh is Watt maal uur. Dat is een vermenigvuldiging. En geeft dus heel andere uitkomsten.
Het vermogen fluctueerde niet, maar was constant 49W. Of 49Wh/h (wat tegenwoordig in auto's gebruikelijk schijnt te zijn, daar schrijven ze bijv 10 kWh/h bij stilstand).Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:40:
[...]
Eigenlijk is het Watt per uur per uur in dit geval. Als het vermogen fluctueert is dat een manier om uit te drukken wat je gebruik per uur is.
Maar ik denk dat hij er niet echt het verbruik mee wilde aangeven maar meer dat er geen pieken en dalen in zitten en hij netjes continue 49W uit het net trekt, elk uur en 24/7.Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
Hij schreef Watt per uur. Dat is een deling. De eenheid voor continu vermogen is Watt. En voor een hoeveelheid energie is het Joule (of Watt-seconde). Maar hier wordt vaker gewerkt met kWh of Wh.
Dan schrijf je al snel 49W per uur maar had elk uur of het hele uur moeten zijn.
Zonder begrenzer deed de douche bijna 9liter/minuut. Dus terug naar 7 liter is een aanzienlijke besparing en maakt het overstappen naar een doorstroomverwarmer of een boilervat stukken eenvoudiger.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hoe krijgt een stilstaande auto het in hemelsnaam voor elkaar 10kWh/h te verbruiken? Tenzij die in de fik staat misschienAndrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:43:
[...]
Het vermogen fluctueerde niet, maar was constant 49W. Of 49Wh/h (wat tegenwoordig in auto's gebruikelijk schijnt te zijn, daar schrijven ze bijv 10 kWh/h bij stilstand).
Overigens, "watt per uur" zou een prima valide eenheid zijn om een toe- of afname van vermogen uit te drukken. Niet iets wat je in dagelijks gebruik vaak nodig hebt, en in de praktijk zal het misschien eerder uitgedrukt worden als J/s². Maar het "kan" dus wel.
Een eenheid die sporadisch gebruikt wordt bij op- en afschalen van centrales (MW/min)mcDavid schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:12:
[...]
Overigens, "watt per uur" zou een prima valide eenheid zijn om een toe- of afname van vermogen uit te drukken. Niet iets wat je in dagelijks gebruik vaak nodig hebt, en in de praktijk zal het misschien eerder uitgedrukt worden als J/s². Maar het "kan" dus wel.
Ik heb er even over nagedacht en kwam tot de volgende voorstelbare tekst:mcDavid schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:12:
[...]
Hoe krijgt een stilstaande auto het in hemelsnaam voor elkaar 10kWh/h te verbruiken? Tenzij die in de fik staat misschien
"...De laadpaal levert gedurende het opladen van de elektrische auto 10 kW. Per uur neemt de energie-inhoud van het accu pack toe met 10 kWh per uur gedurende de eerste 2 uren. Hierna neemt de laadsnelheid geleidelijk af."
Zoiets. Dan kom je dus uit op 10kWh/h gedurende de eerste 2 uur.
Ik verzin maar iets.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
:strip_exif()/f/image/c51B3kwNhjek4OVVT1Tf13PT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O4fQxKXYlWo45w7UELdNRM8q.jpg?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
Brrr das koudericplan schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:24:
De broden zijn gebakken, de buitentemperatuur is redelijk en binnen is het gewoon behaaglijk. De kachel blijft nog een dagje langer uit[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Voordat ik verder ga met Isoleren zou ik graag eerst met een warmtebeeldcamera wat foto's willen laten maken. Weet 1 van jullie toevallig iemand in mijn buurt, Zaltbommel, die zo'n camera heeft of 1 link naar een bedrijf die dat voor normale prijs zou kunnen doen. Alvast bedankt voor jullie reaktie.
@mkleinman Is misschien iets voor jeronaldbommel schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
Goedemiddag medetweakers, ik heb de volgende vraag aan jullie.
Voordat ik verder ga met Isoleren zou ik graag eerst met een warmtebeeldcamera wat foto's willen laten maken. Weet 1 van jullie toevallig iemand in mijn buurt, Zaltbommel, die zo'n camera heeft of 1 link naar een bedrijf die dat voor normale prijs zou kunnen doen. Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Bijna het zelfde als buiten dus! Scheelt een halve graad.ericplan schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:24:
De broden zijn gebakken, de buitentemperatuur is redelijk en binnen is het gewoon behaaglijk. De kachel blijft nog een dagje langer uit[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ag60RVaQI9tXYKtmdD3WqyT1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat komt door de restwarmte van de ovenRol-Co schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:44:
[...]
Bijna het zelfde als buiten dus! Scheelt een halve graad.
[Afbeelding]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik heb zo'n ding, leuk om mee te spelen en bijvoorbeeld fouten in aanleg van radiatoren op te sporen, maar subtiele lekken vinden in de isolatie is nog wel een trucje.ronaldbommel schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
Goedemiddag medetweakers, ik heb de volgende vraag aan jullie.
Je hebt o.a. te maken met verschillende materialen welke meer of minder spiegelen (ik dacht ooit dat er iemand in het donker in mijn tuin stond, totdat ik zwaaide en hij precies gelijk terug zwaaide (ik stond naar mijn eigen warmte beeld te zwaaien

Echte lekken vind je er wel mee, vooral als het buiten lekker koud is en binnen warm.
Voor mij is het meer speelgoed en af en toe makkelijk om iets in de vloer / MK ofzo op te sporen.
Hier onder op de plaatje zie je de radiator (is reeds vervangen door een wat nieuwer model met meer m2) die verkeerde was aangesloten.
Dat geintje (de hele voorkant van het huis zat verkeerd om) heeft mij in 10 jaar zeker 3000 m3 gas te veel gekost. dat verhelpen heeft de camera al betaalt
Ik woon meer dan een uur rijden van Zaltbommel, anders had je me wel mogen lenen voor een aardigheidje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DfLxlw3jH5DtPMkWXSMEFZLR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/89ZqTjbnSGXXH7eOnbMwx9h8.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 04-11-2020 00:29 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Totaal verbruik is 3334 kWh, dat is dus inclusief verwarming en SWW. Teruglevering is 2337 kWh. Totale notabedrag is €66,-.
A'dam PVOutput
Dan zaag je die gasleiding toch weg?mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:55:
[Afbeelding]
Irritatiefactor in huis eindelijk opgelost. Alles heeft nu randaarde. Deze doos is bijna niet te bereiken en is ook nog eens geblokkeerd door de gasleiding.
Wie is er een lulhannes dan De loodgieter of de elektricien, want 1 van de 2 heeft dit bewust zo gedaan.mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:55:
[Afbeelding]
Irritatiefactor in huis eindelijk opgelost. Alles heeft nu randaarde. Deze doos is bijna niet te bereiken en is ook nog eens geblokkeerd door de gasleiding.
jah, die zijn tegenwoordig toch optioneel
Ik moet zeggen dat slechts 1000kWh eigen verbruik mij wel wat tegenvalt voor waar ik vanuit ga er ook nachtverlaging zal zijn. Doe jij op dit moment al wassen etc bewust op een bepaald moment?ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:51:
Jaarafrekening van Greenchoice is binnen. Nul op de rekening is helaas net niet gelukt in ons all-electric huis, maar het scheelt niet veel.
Totaal verbruik is 3334 kWh, dat is dus inclusief verwarming en SWW. Teruglevering is 2337 kWh. Totale notabedrag is €66,-.
edit: Ohw wacht ik reken verkeerd

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 04-11-2020 18:10 ]
1100 kWh is toch gratis dankzij heffing korting?ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:51:
Jaarafrekening van Greenchoice is binnen. Nul op de rekening is helaas net niet gelukt in ons all-electric huis, maar het scheelt niet veel.
1 PVoutput . Dongen NB
Vorige bewoners waren echt beunhazen. Wat voor een chaos ik hier al uit het huis heb weg getrokken. Bijvoorbeeld dit: https://www.familie-klein...e/schuur-verbouwing-dag2/No Hands schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:57:
[...]
Wie is er een lulhannes dan De loodgieter of de elektricien, want 1 van de 2 heeft dit bewust zo gedaan.
Dit is door dezelfde bewoners gedaan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik verbaas mij echt nergens meer over. na de tuinslang gebruikt als gasslang in de kruipruimte.mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:18:
[...]
Vorige bewoners waren echt beunhazen. Wat voor een chaos ik hier al uit het huis heb weg getrokken. Bijvoorbeeld dit: https://www.familie-klein...e/schuur-verbouwing-dag2/
Dit is door dezelfde bewoners gedaan.

En de koelkast die het bleef doen als je de hoofdschakelaar uitzetten, als de buren de hoofdschakelaar omzetten ging hij wel uit
Tuinslang als gasslang? WTF! Zo erg had ik het niet. Hier is de horror hoofdzakelijk elektrisch.twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:
[...]
Ik verbaas mij echt nergens meer over. na de tuinslang gebruikt als gasslang in de kruipruimte.![]()
En de koelkast die het bleef doen als je de hoofdschakelaar uitzetten, als de buren de hoofdschakelaar omzetten ging hij wel uit
Ik heb tientallen meters speakersdraad verwijderd in huis. WIj hadden een stalen plintgoot in de woonkamer, halverwege die goot zaten er twee lasdoppen waar ruim 2cm koperdraad onderuit stak, en de fasedraad met dop lag tegen de goot aan

Dan de horror in de schuur via dat linkje. Verder heb ik onder stroom gestaan omdat er in twee dozen naast elkaar ( zelfs via zelfde raampje ) de ene fase op groep 1 zat en de andere op de andere groep. In de meterkast hing een schema dat ze op dezelfde groep zaten.
EN zo kan ik nog wel even door gaan
Edit:
Overigens allemaal de groeten van Eric-PVT
[ Voor 2% gewijzigd door mkleinman op 04-11-2020 18:32 . Reden: De groeten van Dhr Eric-PVT :) ]
Opwek van nov-nov was 3081 kWh (deelinstallatie 2960 Wp) , teruglevering 2337, dus ongeveer 750 kWh zelf verbruikt.twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:01:
[...]
Ik moet zeggen dat slechts 1000kWh eigen verbruik mij wel wat tegenvalt voor waar ik vanuit ga er ook nachtverlaging zal zijn. Doe jij op dit moment al wassen etc bewust op een bepaald moment?
edit: Ohw wacht ik reken verkeerdwat was je opbrengst/ eigen verbruik?
A'dam PVOutput
nog steeds best weinig:) .. maarja de cv gaat natuurlijk bij jou pas aan als de zon eigenlijk weg is (als datum)ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:43:
[...]
Opwek van nov-nov was 3081 kWh (deelinstallatie 2960 Wp) , teruglevering 2337, dus ongeveer 750 kWh zelf verbruikt.
Krijg je, op basis van je verbruik, vijf en een halve maand voorschot terugbetaald, en gaat het maandbedrag met 230% omhoog!
Ik betaal nu €10,- per maand. Krijg van de jaarnota €55,- terug en het nieuwe maandbedrag wordt €33,-

A'dam PVOutput
Zou meer kunnen zijn als ik de SWW-boiler slim zou kunnen aansturen, zodat hij alleen stookt wanneer er opbrengst is. De spullen zijn er voor laadpalen, die worden vanzelf gangbaar en goedkoper.twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:46:
[...]
nog steeds best weinig:) .. maarja de cv gaat natuurlijk bij jou pas aan als de zon eigenlijk weg is (als datum)
A'dam PVOutput
Ik heb eddi hier, volgens myenergi konden ze na mijn aankoop de verkopen op nederlandse bodem net niet meer op 1 hand tellenericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:17:
[...]
Zou meer kunnen zijn als ik de SWW-boiler slim zou kunnen aansturen, zodat hij alleen stookt wanneer er opbrengst is. De spullen zijn er voor laadpalen, het wordt vanzelf gangbaar en goedkoper.
Heel veel goedkoper zal het niet snel worden, daarvoor zijn wij als nederlandse consument in de wereldmarkt een te kleine druppel op de gloeiende plaat.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 04-11-2020 19:23 ]
Hier ook zoiets. Ben klant bij hen sinds juni met voorschotbedrag 6 euro, heb sindsdien 4.2 MWh meer teruggeleverd dan geleverd gekregen, maar krijg toch elke keer als ik op de website inlog de waarschuwing dat mijn maandbedrag veel te laag is en naar €50 oid moet...ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:09:
Snap helemaal niets van dat algoritme van Greenchoice om je nieuwe maandbedrag te berekenen.
Krijg je, op basis van je verbruik, vijf en een halve maand voorschot terugbetaald, en gaat het maandbedrag met 230% omhoog!
Ik betaal nu €10,- per maand. Krijg van de jaarnota €55,- terug en het nieuwe maandbedrag wordt €33,-

Hier een lowtech oplossing voor het aansturen van je sww https://i.imgur.com/996qoGa.jpgericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:17:
[...]
Zou meer kunnen zijn als ik de SWW-boiler slim zou kunnen aansturen, zodat hij alleen stookt wanneer er opbrengst is. De spullen zijn er voor laadpalen, die worden vanzelf gangbaar en goedkoper.
En deze https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4d7pkOyx
Met een losse ct spoel, moet ik alleen nog even installeren
[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 04-11-2020 21:02 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.