• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Yes! Tijd voor een nieuw rondje in de duurzame kroeg.

Keuvel lekker over duurzame dingen in dit moderatie-arme topic... ;)

Wise enough to play the fool

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
De kroeg die nooit sluit! Nou het doet mij deugd te melden dat de warmtepomp lekker met COP6 mijn vloertje verwarmt. En gisteren heb ik puur op zonne-energie alvast de ovengerechten voor het weekend gemaakt. Maakt het koken nog weer wat leuker!

OhSunnyDay

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:33
Gramser schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:25:
De kroeg die nooit sluit! Nou het doet mij deugd te melden dat de warmtepomp lekker met COP6 mijn vloertje verwarmt. En gisteren heb ik puur op zonne-energie alvast de ovengerechten voor het weekend gemaakt. Maakt het koken nog weer wat leuker!
Toch een goed gevoel :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:12

ericplan

5180 Wp PV

Hier is de verwarming voor de tweede dag op rij niet aan. De lente is begonnen, het reguliere stookseizoen is weer voorbij. Niet meer standaard iedere ochtend de verwarming aan.

Gisteren bezig geweest om te kijken hoe de T8 tl-buis uit de afzuigkap vervangen kan worden door iets LED-achtigs en direct het ding schoongemaakt. Wat een ramp is dat. Zouden die ontwerpers van Itho zo’n ding zelf wel eens hebben schoongemaakt? Dat zou een verplicht onderdeel van het ontwerpproces moeten worden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• wmeester
  • Laatst online: 22:50
ericplan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:19:
Hier is de verwarming voor de tweede dag op rij niet aan. De lente is begonnen, het reguliere stookseizoen is weer voorbij. Niet meer standaard iedere ochtend de verwarming aan.

Gisteren bezig geweest om te kijken hoe de T8 tl-buis uit de afzuigkap vervangen kan worden door iets LED-achtigs en direct het ding schoongemaakt. Wat een ramp is dat. Zouden die ontwerpers van Itho zo’n ding zelf wel eens hebben schoongemaakt? Dat zou een verplicht onderdeel van het ontwerpproces moeten worden.
Afzuigkap schoonmaken is net zo'n klusje als frituurpan schoonmaken ; je kan misschien beter een nieuwe kopen. 🙂

Hier kachel nog wel aangeweest maar erg kort. Vandaag geen zon en veel regen dus denk dat het vandaag nog wel stoken wordt.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
En vanaf vandaag wordt het weer wat kouder....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

ericplan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:19:

Ik ga juist vandaag lekker de boel opstoken, aangezien de dynamische tarieven nu zeer laag zijn (15 cent per kWh incl belasting).

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:12
de Peer schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Ik ga juist vandaag lekker de boel opstoken, aangezien de dynamische tarieven nu zeer laag zijn (15 cent per kWh incl belasting).
Bij de ANWB is het vanmiddag zelfs een negatief tarief! De combi veel zon en veel wind is een lekkere combi!
spijkerhoofd schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:37:
Bij de ANWB is het vanmiddag zelfs een negatief tarief! De combi veel zon en veel wind is een lekkere combi!
Vermeld je er wel even bij dat er nog dik 15 cent belasting bij komt? En dat je daarmee dus echt geen negatieve energieprijs hebt?
Jammer dat toko's als de ANWB (die toch bij veel Nederlanders een betrouwbaar imago hebben dat vast ook wel graag willen behouden) niet gewoon de totale stroomprijs vermelden. In hun winkels zijn de prijskaartjes immers ook inclusief de BTW.
Echt negatieve stroomprijzen (voor particulieren) bestaan niet in NL.

[Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2023 09:49]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

zucht... Ik word hier een beetje moe van. Het is niet voor niets dat ze dit nu in de topic warning willen gaan zetten in het dynamische tarieven topic.

Ook bij de ANWB betaal je gewoon circa 15 cent belasting, alleen hebben veel ANWB klanten dat niet door omdat ze de materie niet begrijpen. ;)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

de Peer schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:09:
Ook bij de ANWB betaal je gewoon circa 15 cent belasting, alleen hebben veel ANWB klanten dat niet door omdat ze de materie niet begrijpen. ;)
Inderdaad. En dat ze er bij de NOS ook niets van snappen helpt daarbij bepaald niet. Getuige dit artikel: https://nos.nl/collectie/...j-harde-wind-en-felle-zon (In 2022 was de belasting op elektriciteit € 0.04361 + 0.0305 = € 0.07411 per kWh)
Zo zorg je er wel voor dat er maximaal energie verspild wordt... |:(

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2023 10:23]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Termy
  • Laatst online: 02:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Was dat destijds niet daadwerkelijk negatief zelfs met belasting? Zover ik begreep is dat wel echt voorgekomen. Wel erg zeldzaam idd.

Hier overigens woensdag voor het laatst verwarmd in de woonkamer. Het begint alweer onaangenaam warm te worden in de slaapkamer :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

[...]

Hoe doen ze dat?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 15:19
Hier weer wat stand-by verbruik geëlimineerd. De zone regeling van de vloerverwarming (danfoss icon) achter een slimme schakelaar gezet. Via de Homey regel ik nu dat als de vloerverwarming pomp draait de zone regeling wordt ingeschakeld. Was toch rond de 20 watt stand-by. Zeker nu de warmtepomp maar weinig aan hoeft best een behoorlijke besparing, zeker met een terugleververgoeding van 90ct per kWh.
ds23man schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:31:
En vanaf vandaag wordt het weer wat kouder....
Liever koud en zonnig weer dan minder koud en somber weer.
Hier rendeert de investering in glas om het zuiden nu maximaal. Een paar uur zon per dag, of een kwartiertje per uur is al voldoende om de leefruimte dan op te warmen. Momenteel via "kernfusie" hier 23°C in de leefruimte. _/-\o_
Dat resulteert in enerzijds geen bijkomende stookkosten en na bereiken 100% SoC accu al teruglevering aan net vanaf 11:00 uur.

[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2023 11:36]

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-05 17:13
Ik heb ook een rond de 6 hangende WP die het huis lekker warm houd. Gisteren 15 kWh afgenomen....

Hoog tijd voor een zomerprojectje met een paar zonnepanelen op de garage.
Iemand nog iets liggen dat ik kan overnemen?

Dakinstallatie wil ik wel nieuw en direct goed, PV en 2 zonnecollectoren voor koppeling aan de boiler. Maar dan moet eerst het dak ff nieuw en asbestvrij zijn. Dus dat wordt volgend jaar pas.
Persoonlijk zou ik de plaats de de zonnecollectoren innemen ook laten innemen door PV panelen.
Met zonnecollectoren kan je immers maar één ding: warm water maken.
Met PV kan je ook nadat je SWW al op temperatuur is de elektriciteit nog altijd voor iets anders gebruiken. Al was het maar via het net verkopen.
Het rendement van collectoren en PV loopt ook nogal eens gelijk.
Je kan dus beter de elektriciteit van PV zo optimaal mogelijk benutten (bv. door SWW op te warmen via de WP wat het rendement van PV nog eens doet toenemen) dan het gebruiken voor collectoren die maar één inzetdoel hebben dat ook nog eens gelijk loopt met de productie van PV.
deejeebv schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:52:
Hier weer wat stand-by verbruik geëlimineerd. De zone regeling van de vloerverwarming (danfoss icon) achter een slimme schakelaar gezet. Via de Homey regel ik nu dat als de vloerverwarming pomp draait de zone regeling wordt ingeschakeld. Was toch rond de 20 watt stand-by. Zeker nu de warmtepomp maar weinig aan hoeft best een behoorlijke besparing, zeker met een terugleververgoeding van 90ct per kWh.
Als je een beetje redelijk geïsoleerd huis hebt, kun je nog veel meer energie besparen door die hele zoneregeling op Marktplaats te zetten (en je VVW netjes in te regelen), en ook de vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een gesloten versie zonder pomp.
Dan gebruik je alleen nog de waterpomp in je warmtepomp om het water rond te pompen. Hierdoor heb je minder stroomverbruik van je pompen, maar wat nog veel meer helpt: Een lagere watertemperatuur die je WP verlaat, waardoor de COP daarvan stijgt.
Voor meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 (en de voorgangers)

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:12
[...]

zucht... Ik word hier een beetje moe van. Het is niet voor niets dat ze dit nu in de topic warning willen gaan zetten in het dynamische tarieven topic.

Ik claim nergens dat je geen 15 cent belasting moet betalen over de negatieve tarieven, dus een beetje gekke reactie vind ik dit. Ik zeg niet eens dat je geld toe krijgt op het gebruik van elektra. Het is fijn dat je vandaag een groot gedeelte van de dag slechts 15 cent totaal betaald en niet meer.
Hangt van de situatie af.
Stel je hebt PV met vandaag overproductie bij een dynamisch contract. Dan is het niet zo fijn dat je het grootste gedeelte van de dag zou moeten betalen om de energie die je niet zelf kan verbruiken tegen betaling op het net te injecteren.
Zonder dynamisch contract (en zonder te salderen) produceren de panelen gewoon de hele dag gratis stroom voor eigen verbruik en krijg je bovendien vergoed om de overproductie op het net te zetten. :+

[Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2023 13:51]

• deejeebv
Andrehj schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Als je een beetje redelijk geïsoleerd huis hebt, kun je nog veel meer energie besparen door die hele zoneregeling op Marktplaats te zetten (en je VVW netjes in te regelen), en ook de vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een gesloten versie zonder pomp.
Dan gebruik je alleen nog de waterpomp in je warmtepomp om het water rond te pompen. Hierdoor heb je minder stroomverbruik van je pompen, maar wat nog veel meer helpt: Een lagere watertemperatuur die je WP verlaat, waardoor de COP daarvan stijgt.
Voor meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 (en de voorgangers)
Ik heb maar een pomp. Ik heb namelijk alleen vloerverwarming. Mijn watertemperatuur komt meestal niet boven de 23 graden uit, dus de enige besparing die dat op zou leveren is het verbruik van de naregeling zelf.
Nadeel is dat ik bij koud weer de verwarming slaapkamer handmatig moet in- en uitschakelen.
deejeebv schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:08:
Ik heb maar een pomp. Ik heb namelijk alleen vloerverwarming. Mijn watertemperatuur komt meestal niet boven de 23 graden uit, dus de enige besparing die dat op zou leveren is het verbruik van de naregeling zelf.
OK. Je schreef
Via de Homey regel ik nu dat als de vloerverwarming pomp draait de zone regeling wordt ingeschakeld.
Daaruit leidde ik af dat je een verdeler met pomp hebt. De waterpomp in de WP wordt normaliter namelijk niet zo genoemd.

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2023 17:01]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:55

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zag bij een omschrijving van isolerend glas het volgende: 4LE+/16A/4 Ug=1,1 Rw(C;Ctr)=31(-2;-5) dB.
Wat kan ik hier allemaal uit afleiden?
Rzaan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:12:
Ik zag bij een omschrijving van isolerend glas het volgende: 4LE+/16A/4 Ug=1,1 Rw(C;Ctr)=31(-2;-5) dB.
Wat kan ik hier allemaal uit afleiden?
Dat is HR++. Anno 2023 ga je dat toch niet meer installeren? En al helemaal niet in een woning die je met WTW-ventilatie, vloerverwarming en warmtepomp helemaal up-to-standard brengt.
Dan hoort daar natuurlijk ook drievoudig glas bij. ;)
Over die code: 4 -16 - 4 is twee keer 4mm glas en 16 mm spouw. Die 1.1 is de warmtegeleiding (= 1/Rd). Drievoudig zit daar rond de 0.6, dus bijna een factor twee beter!
31 dB is de geluidsdemping, wat overigens niet bijzonder hoog is. Voor ramen die uitkijken op bijvoorbeeld een drukke weg zou je daar een hogere waarde willen.
De rest weet ik ook niet, maar wellicht dat iemand in het triple glas topic dat weet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36
Andrehj schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:08:
Dat is HR++. Anno 2023 ga je dat toch niet meer installeren?
Hangt van het huis af.

Kan bij benadering een nulletje verschil in prijs maken als triple glas betekent dat je de complete kozijnen moet vervangen.

En HR++ is toch echt wel factoren beter dan jaren '80/90 dubbel glas. Laat staan enkel glas - ja, zulke huizen bestaan nog.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:55
Nu we het toch over glas hebben: Hoeveel verbetering is er te behalen door dubbelglas uit 2007 te vervangen voor bijv HR++?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• overhyped
Wilke schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Hangt van het huis af.

Kan bij benadering een nulletje verschil in prijs maken als triple glas betekent dat je de complete kozijnen moet vervangen.

En HR++ is toch echt wel factoren beter dan jaren '80/90 dubbel glas. Laat staan enkel glas - ja, zulke huizen bestaan nog.
Precies, hier wordt volgende week hr++ geplaatst, het maximale dat in de bestaande kozijnen past. Deels nog enkel glas, grotendeels oud dubbel glas, een klein deel redelijk modern.

Alle kozijnen vervangen was even een andere orde dan de 10k die we nu kwijt zijn.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
D_Jeff schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:43:
Nu we het toch over glas hebben: Hoeveel verbetering is er te behalen door dubbelglas uit 2007 te vervangen voor bijv HR++?
Is het nu gewoon dubbel glas of HR / hr+?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:55

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Dat is HR++. Anno 2023 ga je dat toch niet meer installeren? En al helemaal niet in een woning die je met WTW-ventilatie, vloerverwarming en warmtepomp helemaal up-to-standard brengt.
Over die code: 4 -16 - 4 is twee keer 4mm glas en 16 mm spouw. Die 1.1 is de warmtegeleiding (= 1/Rd). Drievoudig zit daar rond de 0.6, dus bijna een factor twee beter!
31 dB is de geluidsdemping, wat overigens niet bijzonder hoog is. Voor ramen die uitkijken op bijvoorbeeld een drukke weg zou je daar een hogere waarde willen.
De rest weet ik ook niet, maar wellicht dat iemand in het triple glas topic dat weet.
Dat wil ik zeker niet. (HR++)
Ik ga al mijn kozijnen vervangen en daar komt triple glas in.
Maar zag bij deze omschrijving zoveel staan, dat ik het niet meer wist wat er nou bedoeld werd.

Dank voor de toelichting.
[...]
Het is niet alleen het glas dat telt maar het geheel.
Ik heb hier bv in een deel van de woning dubbel glas (0,8) in volhouten kaders en een deel driedubbel glas (0,6) in (thermich onderbroken) alu kaders. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het dubbel glas comfortabeler aanvoelt en minder warmteverliezen heeft dan waar het driedubbel glas geplaatsts is.

ps. Voor het dubbel glas 0,6 was het tien jaar geleden een opleg van 250 € ivm dubbel glas 1.0
Het driedubbel glas 0.6 hebben we in 2019 zonder meerprijs gekregen ivm met de aanvankelijke offerte dubbel glas 1.0 (mijn eis was dubbel glas met een waarde van minstens 0.8 maar blijkbaar is dat inmiddels duurder dan triple glas).

[Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 26-03-2023 10:38]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gisteren trouwens een nieuwe eigenschap ontdekt van wat tegenwoordig van die enorme lappen (qua oppervlak) van PV-panelen betreft.
ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

't Was hier met vlagen windkracht 8 met uitschieters naar 9.
En ik dacht, laat ik eens m'n vers aangelegde PV-panelen op het platte dak in de gaten houden.
De betonsteunen staan gelukkig onwrikbaar stabiel. Vanochtend nog gecontroleerd; alles staat nog tot op de millimeter nauwkeurig op dezelfde plek. Ook de klemmen rond het frame van de PV-panelen zitten nog keurig op hun oorspronkelijke positie in het frame geklemd.
Ik had namelijk kleine streepjes met een watervaste stift gezet om te checken of alles goed vast zat/zit.

Maar een effect wat ik niet verwacht had, was dat ik gewoon het midden van de PV-panelen enigszins zag opbollen en weer indeuken tijdens die heftige windvlagen. Het omlijstende frame zat geen beweging in, maar in het midden zag je enigszins een soort van trampoline effect. Blijkbaar zijn die dingen aardig flexibel. Wellicht maar goed ook, anders kunnen ze breken.
Bovendien is er ook geen enkele mogelijkheid om ze in het midden vast te zetten...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Andrehj schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Vermeld je er wel even bij dat er nog dik 15 cent belasting bij komt? En dat je daarmee dus echt geen negatieve energieprijs hebt?
En dat meldt de ANWB er wel degelijk bij, in dat emailtje dat ze versturen. :Y

Maar, zoals altijd, clickbait scoort veel beter. :X

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ook bij de ANWB betaal je gewoon circa 15 cent belasting,
Uiteraard!
alleen hebben veel ANWB klanten dat niet door omdat ze de materie niet begrijpen. ;)
Ligt dat dan aan de ANWB of aan de 'intelligente' klant? O-)

Mooie Plaatjes   

• ds23man
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Uiteraard!

[...]

Ligt dat dan aan de ANWB of aan de 'intelligente' klant? O-)
Als consument weet je toch dat je over ALLES belasting betaald. :+

• D_Jeff
  • Laatst online: 23:55
BarryH schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Is het nu gewoon dubbel glas of HR / hr+?
Dat weet ik niet zeker, dus ik ga even uit het van slechtste (aanname).

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

deejeebv schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:52:
Dit is wel een interessante. Hoe doe je dat nu met het bepalen van de temperatuur in huis, oftewel wanneer gaat bij jou de warmtepomp aan? De thermostaten van de Icon gebruik ik nu daarvoor.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• deejeebv
Ik stel de aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming ook in via de Homey. Ik heb een temperatuursensor in de woonkamer, op basis daarvan gaat de warmtepomp aan. Vervolgens wordt via en andere flow die reageert op de ingeschakelde pomp de zone regeling ingeschakeld.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Het is niet alleen het glas dat telt maar het geheel.
Ik heb hier bv in een deel van de woning dubbel glas (0,8) in volhouten kaders en een deel driedubbel glas (0,6) in (thermich onderbroken) alu kaders. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het dubbel glas comfortabeler aanvoelt en minder warmteverliezen heeft dan waar het driedubbel glas geplaatsts is.
Weet je ook waar dat aan ligt? Zorgen de alu kaders dan nog voor een voelbare koudeval bij de kozijnen?
Ik ga er even van uit dat de ramen met triple glas + alu kaders net zo groot zijn als de ramen met volhouten kaders die je gebruikt in je vergelijking, want anders ben je toch wel goudreinetten met elstar aan het vergelijken... ;)

Hier krijgen we binnenkort een heleboel glas in de gevel. Die gevel bestaat nu nog grotendeels uit dubbel glas (uit "91). Aangezien de kozijnen ook vernieuwd worden komt hier wel triple glas in.

Daarover nog wel een vraag, de totale oppervlakte neemt iets toe. We gaan van grote ramen naar een schuifpui, dus de onderste 30cm wordt nu ook glas. Hoe zit dat dan met subsidie aanvragen? Reken je dan alleen over de oude m² subsidie? Of wordt dit wel als vervangen gezien en kan je dan over de nieuw geplaatste m² subsidie krijgen. 't Zal al met al zo'n 20% schelen denk ik en dat is nog wel de moeite waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
@Tehh En let op de Uwaarde van glas en kozijnen. b.v. kunststof afstandhouders moet je vaak naar vragen en scheelt echt in de Uwaarde.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!
BarryH schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:01:
[ b.v. kunststof afstandhouders moet je vaak naar vragen en scheelt echt in de Uwaarde.
doorgaans - 0,1.

• Tehh
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:01:
@Tehh En let op de Uwaarde van glas en kozijnen. b.v. kunststof afstandhouders moet je vaak naar vragen en scheelt echt in de Uwaarde.
De kunststof afstandhouders hebben ze bij ons wel heel vaak genoemd. Die waren namelijk zwart en niet RAL 9005, dat hebben ze wel vier keer uit zichzelf benoemd en laten zien in een voorbeeld set-up.

Wij krijgen overigens een 3 kamer profiel met thermische scheiding, hebben jullie dat ook @IvoB2 of hebben jullie 2 kamers?
De Uwaarde van ons glas is 'slechts' 0.7 (binnen -- 6 -- 10 -- 4 -- 12 -- 6 -- buiten)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:53
Ik zag deze langskomen:
https://www.zelfenergiepr...erbelasting-te-voorkomen/

Wat moeten we daarvan denken? Leuk als de omvormers pas bij 264,5 V uitgeschakelen, maar je algehele nettolerantie gaat naar 15% ipv 10%. Wat doet dat met huishoudelijke apparatuur?

Zal zeker leuk worden bij oude apparatuur uit het 220 V tijdperk. Zit je ineens 20% over te belasten.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:18
Zwartoog schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:05:
Ik zag deze langskomen:

Wat moeten we daarvan denken? Leuk als de omvormers pas bij 264,5 V uitgeschakelen, maar je algehele nettolerantie gaat naar 15% ipv 10%. Wat doet dat met huishoudelijke apparatuur?

Zal zeker leuk worden bij oude apparatuur uit het 220 V tijdperk. Zit je ineens 20% over te belasten.
Ja, vandaag is de laatste dag om een zienswijze in te dienen over het ontwerp besluit:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-5492.html

Ik denk niet dat een consument hier veel mee opschiet. De netbeheerder zal langer wachten met verzwaren van het net en de nieuwe spanning van 264,5V zal eerder bereikt worden. Daarvan zijn dan niet alleen bezitters van oude apparatuur de dupe, maar ook bezitters van omvormers volgens de geldende norm die niet of slechts tegen hoge (voorrij)kosten geupdate kunnen worden. Het geeft alleen de netbeheerders even lucht.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 17:29
Ik zag deze langskomen:

Nee, sowieso max 5% overbelasting, want ze moesten al tegen 253 V kunnen (230V+10%). In praktijk zal de spanning niet ver boven de 253 V komen, want het gaat maar over max 10 minuten daarboven, dan schakelen ze alsnog af (gemiddelde spanning afgelopen 10 min). Een hele straat/wijk met zonnepanelen zal de spanning langzaam stijgen bij oplopende zonintensiteit; bijv (ik zuig uit mijn duim) max 1V per 10 minuten, in dit geval zal ook de netspanning max 254 V worden.

Het gaat er denk vooral om te voorkomen dat rond dit 253 V punt allerlei omvormers continu in en uitschakelen (misschien ook vanwege wolken) en de spanning heen en weer staat te dansen. Omvormer(groep) A schakelt uit => spanning daalt => groep B schakelt weer in => spanning te hoog => groep C schakelt uit etc.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:53
mdvmine schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Nee, sowieso max 10% overbelasting, want ze moesten al tegen 253 V kunnen (230V+10%). In praktijk zal de spanning niet ver boven de 253 V komen, want het gaat maar over max 10 minuten daarboven, dan schakelen ze alsnog af (gemiddelde spanning afgelopen 10 min). Een hele straat/wijk met zonnepanelen zal de spanning langzaam stijgen bij oplopende zonintensiteit; bijv (ik zuig uit mijn duim) max 1V per 10 minuten, in dit geval zal ook de netspanning max 254 V worden.

Het gaat er denk vooral om te voorkomen dat rond dit 253 V punt allerlei omvormers continu in en uitschakelen (misschien ook vanwege wolken) en de spanning heen en weer staat te dansen. Omvormer(groep) A schakelt uit => spanning daalt => groep B schakelt weer in => spanning te hoog => groep C schakelt uit etc.
Ja, dat was mijn andere interpretatie van het artikel, maar komt het er dan niet effectief op neer dat je heel het probleem 10 minuten verschuift? Het in/uitschakelpatroon wordt misschien iets minder grillig wat goed is voor de sinus(?), maar veel meer vermogen ga je er niet mee terugleveren lijkt me.

• mdvmine
Zwartoog schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:
[...]
Ja, dat was mijn andere interpretatie van het artikel, maar komt het er dan niet effectief op neer dat je heel het probleem 10 minuten verschuift? Het in/uitschakelpatroon wordt misschien iets minder grillig wat goed is voor de sinus(?), maar veel meer vermogen ga je er niet mee terugleveren lijkt me.
Er lijkt me grofweg 2 redenen waarom een omvormer kan uitschakelen:
- terugleververmogen (van de straat/wijk samen) is in de buurt van maximaal en er is een tijdelijke spanningspiek. Bijvoorbeeld de oven of verwarmingselement in vaatwasser/wasmachine slaat af (mogelijk toevallig tegelijk, of tegelijk met buren).
- er is een continue/structureel te groot aanbod terugleververmogen.

De eerste wordt opgelost, de tweede niet. Niet elk huis ziet exact hetzelfde spanningsniveau (er is ook weerstand in de kabel in de straat), dus een gemiddelde van de afgelopen 10 min daarvan voorkomt het dansen aan/uit.

• phicoh
  • Laatst online: 02-06 16:54
mdvmine schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:42:
Er lijkt me grofweg 2 redenen waarom een omvormer kan uitschakelen:
- terugleververmogen (van de straat/wijk samen) is in de buurt van maximaal en er is een tijdelijke spanningspiek. Bijvoorbeeld de oven of verwarmingselement in vaatwasser/wasmachine slaat af (mogelijk toevallig tegelijk, of tegelijk met buren).
Dit begrijp ik niet helemaal. Als een verwarmingselement uitschakelt dan zal de spanning een beetje stijgen omdat er minder vermogen afgenomen wordt. Daarboven kan er een kleine extra spanningspiek ontstaan door inductie. Is het probleem die extra piek door inductie?

De oplossing lijkt me dat omvormers ten eerste terug moeten regelen en niet aan/uit schakelen. En ten tweede, als ze uitschakelen, dat ze dan een tijdje (bijv. 10 min.) uit blijven en dan langzaam het vermogen weer opvoeren.

• mdvmine
phicoh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. Als een verwarmingselement uitschakelt dan zal de spanning een beetje stijgen omdat er minder vermogen afgenomen wordt. Daarboven kan er een kleine extra spanningspiek ontstaan door inductie. Is het probleem die extra piek door inductie?

De oplossing lijkt me dat omvormers ten eerste terug moeten regelen en niet aan/uit schakelen. En ten tweede, als ze uitschakelen, dat ze dan een tijdje (bijv. 10 min.) uit blijven en dan langzaam het vermogen weer opvoeren.
De wijktrafo heeft wat energie opgeslagen dus als het afgenomen vermogen plotseling mindert zal er een (korte) spanningspiek zijn ja. Of dit de belangrijkste reden is dat omvormers veel afslaan weet ik niet.

Ik denk wel dat omvormers typisch in 1 klap uitslaan, dat is makkelijker te maken. Maar er zullen er vast ook zijn zoals jij voorstelt, die het rustiger aan doen (in de hoop het mindere vermogen wel kwijt te kunnen ipv helemaal niets). Niet direct weer compleet inschakelen helpt wel iets, maar als veel omvormers het 10 minuten uitstellen heeft het dansen een periode van 10 min? Een willekeurige tijd uitblijven tussen 2 en 10 min bijvoorbeeld zou wel helpen in dat geval.

• phicoh
mdvmine schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:35:
Ik denk wel dat omvormers typisch in 1 klap uitslaan, dat is makkelijker te maken. Maar er zullen er vast ook zijn zoals jij voorstelt, die het rustiger aan doen (in de hoop het mindere vermogen wel kwijt te kunnen ipv helemaal niets). Niet direct weer compleet inschakelen helpt wel iets, maar als veel omvormers het 10 minuten uitstellen heeft het dansen een periode van 10 min? Een willekeurige tijd uitblijven tussen 2 en 10 min bijvoorbeeld zou wel helpen in dat geval.
Het zou veel beter zijn als omvormers na uitschakelen door overbelasting beginnen met 10% van het vermogen en dan iedere minuut 10% toevoegen. Met daarbij nog een lineaire schaal over bijv. 10 volt onder het maximum. Dan komt zo'n omvormer stapje voor stapje bij een stabiele toestand.

Dat lijkt me een veel logischere eis voor nieuwe omvormers dan alleen bot de spanning te verhogen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik zag deze langskomen:

Dat helpt niks want de hoge spanning op het net is een gevolg van verschil.in opwek en afname maar geen oorzaak. Je kunt de spanning wel omhoog gooien maar je balans wordt daar niet anders van. Dikke vette onvoldoende dus voor iedereen die denkt dat dit helpt voor afschakelen omvormers en meer zonnestroom op het net dumpen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
Tehh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Daarover nog wel een vraag, de totale oppervlakte neemt iets toe. We gaan van grote ramen naar een schuifpui, dus de onderste 30cm wordt nu ook glas. Hoe zit dat dan met subsidie aanvragen? Reken je dan alleen over de oude m² subsidie? Of wordt dit wel als vervangen gezien en kan je dan over de nieuw geplaatste m² subsidie krijgen. 't Zal al met al zo'n 20% schelen denk ik en dat is nog wel de moeite waard.
helaas helemaal geen subsidie bij gevelwijzigingen dus de vierkante meters tellen helemaal niet mee. (ook de oude niet)

• Tehh
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:19:
[...]

helaas helemaal geen subsidie bij gevelwijzigingen dus de vierkante meters tellen helemaal niet mee. (ook de oude niet)
Ah, gelukkig hadden we hier geen rekening mee gehouden maar 't blijft jammer.

• twain4me
Tehh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Ah, gelukkig hadden we hier geen rekening mee gehouden maar 't blijft jammer.
ik weet er helaas alles van, ik heb hier ~40 m2 meter glas waar ik geen subsidie rechten op heb. }:|
ik plaats het daarom maar zelf, blijft het nog een beetje betaalbaar

[Voor 10% gewijzigd door twain4me op 29-03-2023 20:07]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn slaapkamer lijkt weer eens op een palingrokerij. Net als geluid van airco’s of warmtepompen is houtrook toch wel een serieus dingetje in de dicht bebouwde binnenstad. Mag hopen op betere regelgeving want dit is niet echt leuk.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Nou, ze kennen daar wel de prijs voor een middelgrote (halfvrijstaande!) woning op een piepklein lapje grond. :?
Zit daar goud in de grond? :+

edit: de "open haard" lijkt me overigens gewoon een nephaard op gas. 8)7

[Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-03-2023 15:01]

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-06 11:54
phicoh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Het zou veel beter zijn als omvormers na uitschakelen door overbelasting beginnen met 10% van het vermogen en dan iedere minuut 10% toevoegen. Met daarbij nog een lineaire schaal over bijv. 10 volt onder het maximum. Dan komt zo'n omvormer stapje voor stapje bij een stabiele toestand.

Dat lijkt me een veel logischere eis voor nieuwe omvormers dan alleen bot de spanning te verhogen.
Nog beter is niet alleen maar bot uitschakelen maar al terugschakelen bij het signaleren van de situatie dat invoer groter is dan verbruik.
Zoals dit:
https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• phicoh
CvP_tweakers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:58:
Nog beter is niet alleen maar bot uitschakelen maar al terugschakelen bij het signaleren van de situatie dat invoer groter is dan verbruik.
Zoals dit:
https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm
Dat klopt maar de discussie ging over het inschakelen. Als er om wat voor reden een flink aantal omvormers inschakelen, en die gaan allemaal op vol vermogen. Dan kan je een instabiele situatie krijgen.

• twain4me
FransvWoerkom schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Maar als je niet van warmtepompen op diesel houdt, is er ook een "fijne open haard"
https://www.funda.nl/koop...rnelis-g-dekkerstraat-27/
Waarom maken mensen toch die nisjes voor openhaardblokken die ze niet verbranden? Plak dan ook gewoon fotobehang

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

twain4me schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Waarom maken mensen toch die nisjes voor openhaardblokken die ze niet verbranden? Plak dan ook gewoon fotobehang
En wat een geld voor dat huis 8)7
Koop je hier een landelijke villa voor.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• twain4me
klump4u schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:54:
[...]

En wat een geld voor dat huis 8)7
Koop je hier een landelijke villa voor.
Maar daar wil niet iedereen wonen en in westzaan kennelijk wel.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

twain4me schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Maar daar wil niet iedereen wonen en in westzaan kennelijk wel.
Klopt, maar ook wel fijn, wordt het hier ook niet zo'n drukte.

• Termy

Termy

Tja, jij noemt dat niet zo'n drukte, anderen noemen dat the middle of nowhere.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Termy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:58:
Fascinerend.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Termy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:58:
Yep, waar al die Randstedelingen komen "onthaasten". I love it ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Team Welles

Nog steeds goedkoper en minder CO2 dan gas :)
Wel meer roet en fijnstof enzo, dus het blijft jammer.

Mijn Kona Electric is ook met dieselstroom zuiniger dan een Kona Diesel...

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Termy

Termy

klump4u schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]
Dat zullen dan wel geen echte randstedelingen zijn geweest. Nog nooit de behoefte aan onthaasten in de rimboe gehad :p.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vraag me af wat er met alle teruggeleverde stroom is gebeurd. Je kunt een dieselaggregaat niet diesel laten maken uit een overschot aan elektra. En de genoemde batterij is er pas net.

• Gramser
klump4u schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]
Ik teken ervoor en dan woon ik al rustig!

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

KabouterSuper schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Ik vraag me af wat er met alle teruggeleverde stroom is gebeurd. Je kunt een dieselaggregaat niet diesel laten maken uit een overschot aan elektra. En de genoemde batterij is er pas net.
Volgens mij wordt de teruglevering gedumpt in weerstanden lees ik hier: https://www.bredenoord.co...en-synchrone-netovername/ (CTRL-F op 'zonne')
Meen ook wel eens gelezen te hebben dat ze de frequentie van zo'n generator iets opschroeven naar bijv. 51Hz, een omvormer hoort in storing te gaan als de netfrequentie te hoog is.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• phicoh
ThinkPad schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Volgens mij wordt de teruglevering gedumpt in weerstanden lees ik hier: https://www.bredenoord.co...en-synchrone-netovername/ (CTRL-F op 'zonne')
Meen ook wel eens gelezen te hebben dat ze de frequentie van zo'n generator iets opschroeven naar bijv. 51Hz, een omvormer hoort in storing te gaan als de netfrequentie te hoog is.
Dat is leuk als je een traditionele elektrische klok hebt die uitgaat van 50 HZ.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
twain4me schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Het is een heel stuk milieuvriendelijker dan de andere vorm van sfeer creëren met gekloofde dode bomen

En een simpele vorm van CCS

[Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 31-03-2023 12:23]

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• busscherski
  • Laatst online: 22:48
ThinkPad schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Zover ik het begrijp draait niet de hele wijk op die generator maar is die bedoeld voor de piekvraag op piekmomenten. De generator kan dus niet zelf bedenken welke netfrequentie die wil, maar moet het net volgen.
Als de kabels naar de wijk te dun zijn kan ik me voorstellen dat het netvoltage stijgt tot boven de uitschakelgrens, maar ik kan me ook voorstellen dat er inderdaad sprake is van weerstanden die dan hopelijk precies zoveel dumpen dat de kabel naar de wijk maximaal belast wordt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
ik kreeg vandaag wel een "leuk" item in mijn Google feed, infrarood vloerverwarming :')
https://www.nieuwsbladdek...e-warmte-in-nieuwe-tijden
Vraag mij af wat de meerwaarde is tov van een standaard badkamer cop1 elektrische vloerverwarming is.
Zie ik iets over het hoofd of is het echt complete onzin

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

The-Source schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:28:
ik kreeg vandaag wel een "leuk" item in mijn Google feed, infrarood vloerverwarming :')
https://www.nieuwsbladdek...e-warmte-in-nieuwe-tijden
Vraag mij af wat de meerwaarde is tov van een standaard badkamer cop1 elektrische vloerverwarming is.
Zie ik iets over het hoofd of is het echt complete onzin
Infrarood vloerverwarming is idd marketingprietpraat en qua rendement en gevoel precies gelijk aan gewone elektrische vloerverwarming.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:52
Elektrische vvw is ook gewoon infrarood toch?
Veel moeilijke woorden voor iets simpels dat veel energie verspilt lijkt me

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Zou gewoon verboden moeten worden om dit als nieuwsartikel duurzaam te promoten.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wheli schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:21:
Elektrische vvw is ook gewoon infrarood toch?
Veel moeilijke woorden voor iets simpels dat veel energie verspilt lijkt me
Alles is relatief zei Einstein, ook wat je als infrarood of thermische straling beschouwt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• de Peer

de Peer

under peer review

The-Source schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:28:
Zou gewoon verboden moeten worden om dit als nieuwsartikel duurzaam te promoten.
Als het nu als 1 april grap bedoeld was... Maar nee het is nog serieus ook.

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:12
Hallo allemaal, vraagje, kan kozijnen vervangen om triple glas te plaatsen (HR+++) voor bestaande kozijnen met HR++ gezien worden als een druurzaamheidsmaatregel waarvoor ISDE-subsidie aangevraagd kan worden?

• Gramser
Urbanuss schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:03:
Hallo allemaal, vraagje, kan kozijnen vervangen om triple glas te plaatsen (HR+++) voor bestaande kozijnen met HR++ gezien worden als een druurzaamheidsmaatregel waarvoor ISDE-subsidie aangevraagd kan worden?
Ik denk het wel. Maar zoek ook even zelf en/of neem contact op met RVO.

https://www.rvo.nl/subsid...wat-wijzigt-er-vanaf-2023

OhSunnyDay

• ds23man
  • Nu online
De netbeheerders zijn nu helemaal van het padje af.

Eerst stellen ze voor om de maximale netspanning te verhogen om uitschakelende omvormers te voorkomen,
komen ze met dit plan:

https://solarmagazine.nl/...inder-stroom-terugleveren

|:( |:( 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:58:
De netbeheerders zijn nu helemaal van het padje af.

Eerst stellen ze voor om de maximale netspanning te verhogen om uitschakelende omvormers te voorkomen,
komen ze met dit plan:

https://solarmagazine.nl/...inder-stroom-terugleveren

|:( |:( 8)7
En wat heb je er precies op tegen? kun je dat ook toelichten. Het lijkt mij een prima streven.

Dat is over 17 jaar.... mag toch hopen dat we tegen die tijd een heel stuk verder zijn op het gebied van opslag en slim sturen/schakelen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je zou natuurlijk ook kunnen afschakelen op basis van duurzaamheid van de productiewijze.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:08:
[...]

En wat heb je er precies op tegen? kun je dat ook toelichten. Het lijkt mij een prima streven.

Dat is over 17 jaar.... mag toch hopen dat we tegen die tijd een heel stuk verder zijn op het gebied van opslag en slim sturen/schakelen.
Ben nergens op tegen, wel op ondoordachte proefballonnen.

Eerst komen ze met een voorstel om minder klachten te krijgen over uitschakelende omvormers waardoor er uiteindelijk meer vermogen op het net komt tijdens piekmomenten. Een ander werkgroepje denkt dan weer dat het teveel wordt en we maar moeten aftoppen op bepaalde momenten. In de eerste plaats is het de vraag wie gaat bepalen op welk moment dat moet, de netbeheerder mag dat zeker niet omdat ze dan ingrijpen op de energiemarkt en het in strijdt is met de vrije marktwerking. Het is leuk dat je met plannen komt maar kijk dan wel even verder dan je neus lang is. Op deze manier wordt het een potje paniekvoetbal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:27:
[...]

Eerst komen ze met een voorstel om minder klachten te krijgen over uitschakelende omvormers waardoor er uiteindelijk meer vermogen op het net komt tijdens piekmomenten. Een ander werkgroepje denkt dan weer dat het teveel wordt en we maar moeten aftoppen op bepaalde momenten. In de eerste plaats is het de vraag wie gaat bepalen op welk moment dat moet, de netbeheerder mag dat zeker niet omdat ze dan ingrijpen op de energiemarkt en het in strijdt is met de vrije marktwerking. Het is leuk dat je met plannen komt maar kijk dan wel even verder dan je neus lang is. Op deze manier wordt het een potje paniekvoetbal.
Het gaat wat ver om het een ondoordachte proefballon te noemen. Ze hebben net een pilot uitgevoerd bij zonneparken met peak shaving en zijn daar erg tevreden over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:28:
[...]

Het gaat wat ver om het een ondoordachte proefballon te noemen. Ze hebben net een pilot uitgevoerd bij zonneparken met peak shaving en zijn daar erg tevreden over.
Klopt, maar daar krijgt de eigenaar een vorstelijke vergoeding voor als balanceringsvermogen ( die wij trouwens op ons consumentenbordje krijgen via de transportkosten).

Gezien de huidige regelgeving kan een netbeheerder alleen aan jouw vragen om op bepaalde momenten het vermogen te beperken door er een vergoeding voor te geven. Zelfs als je als consument 4 paneeltjes op je dak hebt liggen.....

Als ze dit anders willen zal de complete Europese en landelijke wetgeving op het gebied van stroomnetten EN de vrije energiemarkt op de schop moeten. Dat gaat echt niet gebeuren en daarom schakeer ik dit onder proefballonnetjes....

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:38:
[...]

Klopt, maar daar krijgt de eigenaar een vorstelijke vergoeding voor als balanceringsvermogen ( die wij trouwens op ons consumentenbordje krijgen via de transportkosten).

Gezien de huidige regelgeving kan een netbeheerder alleen aan jouw vragen om op bepaalde momenten het vermogen te beperken door er een vergoeding voor te geven. Zelfs als je als consument 4 paneeltjes op je dak hebt liggen.....

Als ze dit anders willen zal de complete Europese en landelijke wetgeving op het gebied van stroomnetten EN de vrije energiemarkt op de schop moeten. Dat gaat echt niet gebeuren en daarom schakeer ik dit onder proefballonnetjes....
Er staat in het stuk toch ook dat het een advies richting de regering? De uitwerking staat helemaal niet benoemd, dat kan inderdaad door bijvoorbeeld subsidie te verstrekken of door wetten te veranderen, daar hebben ze dan nu nog 17 jaar de tijd voor :+

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
ds23man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:27:
[...]

De netbeheerders roepen het aftoppen al langer: https://solarmagazine.nl/...p-50-procent-piekvermogen

Het is dan ook niet meer dan logisch om dit mee te nemen in een lange termijn advies. Het verhogen van het voltage is in lijn met de rest van Europa blijkbaar en geeft wat lucht op de korte termijn. Het is voor netbeheerders ook niet zomaar even te fixen wat we nu en de komende jaren van het energienet verwachten

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ds23man
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:46:
[...]

Er staat in het stuk toch ook dat het een advies richting de regering? De uitwerking staat helemaal niet benoemd, dat kan inderdaad door bijvoorbeeld subsidie te verstrekken of door wetten te veranderen, daar hebben ze dan nu nog 17 jaar de tijd voor :+
Ach, zolang ze nog niet eens de afbouw salderingsregeling voor elkaar krijgen....

Je kan van alles adviseren maar je moet ook kijken wat realiteit is qua huidige regelgeving en wat er in de toekomst aangepast kan worden. In dit geval hebben we te maken met een gigantische hobbel: BRUSSEL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
LinuZZ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:55:
[...]

De netbeheerders roepen het aftoppen al langer: https://solarmagazine.nl/...p-50-procent-piekvermogen

Het is dan ook niet meer dan logisch om dit mee te nemen in een lange termijn advies. Het verhogen van het voltage is in lijn met de rest van Europa blijkbaar en geeft wat lucht op de korte termijn. Het is voor netbeheerders ook niet zomaar even te fixen wat we nu en de komende jaren van het energienet verwachten
Volgens mij heb je deze gemist:

https://solarmagazine.nl/...erhogen-maximale-spanning

Acties:
  • +3Henk 'm!

• overhyped
Zijn er hier mensen die al wat ervaring opgedaan hebben met home energy management systemen? Kon in het forum zo niets vinden, en google komt of uit bij hele dure KNX oplossingen, of zelfbouw.

Momenteel financieel nog niet zo heel nuttig, lang leve salderen, maar dat is natuurlijk eindig. Maar ook zonder dat het financieel voordeel heeft wil ik eigenlijk gewoon zo veel mogelijk van m'n electra uit m'n zonnepanelen zelf gebruiken :) Ik twijfel ene beetje of ik tijd in HASS, of geld in iets off the shelf ga besteden hiervoor.

dus: Wat gebruiken de mede tweakers? Als dit een beetje aanslaat kan ik er natuurlijk altijd een los topic voor openen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 05:05
Ik vind zo ver aftoppen een vreemd idee.

Zou een capaciteitstarief waarbij pieken/gebruik boven een bepaald niveau hoger belast worden dan geen beter idee zijn?
Een soort standaard verbruik/levering waarboven het duurder wordt?

We hadden nog het idee hier om onze 8 panelen op zuid uit te breiden met 4 panelen oost/west, maar als ze met deze onzin beginnen houden we onze centen wel in de zak.

En de praatjes dat het maar zo weinig scheelt, het aftoppen, die ken ik wel. Het zou maar enkele keren per jaar voorkomen. In de zomer zou het sowieso te warm zijn voor de panelen om boven de 70% te komen.

In de praktijk toppen onze panelen het hele jaar door af. Alle jaargetijden. Wanneer ze het verder terug gaan brengen vind ik het ook wel goed. Ik dacht dat men bezig was met een energietransitie. Op dit moment zijn ze naar mijn mening vooral bezig met een beleid dat mensen ontmoedigt om te verduurzamen, en worden alleen mega-projecten als grote zonneweides en dergelijke gestimuleerd. Wat op zich al vreemd is, want van zon op een dak wordt een fors percentage rechtstreeks verbruikt, in tegenstelling tot zon van zonneweides.

De salderingsregeling moet via er af. Thuisbatterijen moeten blijkbaar niet aangemoedigt worden, terugleververgoedingen zijn niet belangrijk en nu moet zelfs wat je teruglevert beperkt worden. Naar mijn mening zijn ze gek geworden.

Als je aangeeft progressie/transitie een prioriteit te vinden lijkt het me goed in te zetten op het creeren van de juiste omstandigheden daarvoor, ipv van alles te verzinnen on de progressie te remmen.

• overhyped
Sjamo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
Ik vind zo ver aftoppen een vreemd idee.

Zou een capaciteitstarief waarbij pieken/gebruik boven een bepaald niveau hoger belast worden dan geen beter idee zijn?
Een soort standaard verbruik/levering waarboven het duurder wordt?

We hadden nog het idee hier om onze 8 panelen op zuid uit te breiden met 4 panelen oost/west, maar als ze met deze onzin beginnen houden we onze centen wel in de zak.

En de praatjes dat het maar zo weinig scheelt, het aftoppen, die ken ik wel. Het zou maar enkele keren per jaar voorkomen. In de zomer zou het sowieso te warm zijn voor de panelen om boven de 70% te komen.

In de praktijk toppen onze panelen het hele jaar door af. Alle jaargetijden. Wanneer ze het verder terug gaan brengen vind ik het ook wel goed. Ik dacht dat men bezig was met een energietransitie. Op dit moment zijn ze naar mijn mening vooral bezig met een beleid dat mensen ontmoedigt om te verduurzamen, en worden alleen mega-projecten als grote zonneweides en dergelijke gestimuleerd. Wat op zich al vreemd is, want van zon op een dak wordt een fors percentage rechtstreeks verbruikt, in tegenstelling tot zon van zonneweides.

De salderingsregeling moet via er af. Thuisbatterijen moeten blijkbaar niet aangemoedigt worden, terugleververgoedingen zijn niet belangrijk en nu moet zelfs wat je teruglevert beperkt worden. Naar mijn mening zijn ze gek geworden.

Als je aangeeft progressie/transitie een prioriteit te vinden lijkt het me goed in te zetten op het creeren van de juiste omstandigheden daarvoor, ipv van alles te verzinnen on de progressie te remmen.
Probleem is dat de netbeheerders hun eigen taak hebben, die los staat van Den Haag or Brussel. De netbeheerders moeten het netwerk stabiel houden, en reageren op vraag. Zelf batterijen plaatsen: mag niet. Voorsorteren op ontwikkelingen: mag niet. Krom: ja. Maar de verandering moet uit den haag komen, andere taak voor de netbeheerders en een heroverweging van de huidige markt princiepes. Nogal een shift :)
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:42:
dus: Wat gebruiken de mede tweakers? Als dit een beetje aanslaat kan ik er natuurlijk altijd een los topic voor openen.
In eerste instantie mijn linker wijsvinger.
In tweede instantie sockets van HW.
In derde instantie een thuisaccu van 15,4 kWh.

:)B

[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 12:21]

• overhyped
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:19:
[...]

In eerste instantie mijn linker wijsvinger.
In tweede instantie een thuisaccu van 15,4 kWh.

:)B
De wijsvinger snap ik, maar hoe gaat jouw accu de auto langzamer laten laden als het bewolkt is?
Sjamo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
Los je door verbruikers meer te doen betalen een technisch probleem op?
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:21:
[...]
De wijsvinger snap ik, maar hoe gaat jouw accu de auto langzamer laten laden als het bewolkt is?
De auto moet niet langzamer of sneller gaan laden.
Het laden staat ingesteld op een vermogen dat PV levert bij de verwachte productie.
Momenteel dus laden op 17A (bij een productie van 4,2 kW)
Eventuele wolken of schommelingen in verbruik worden dan opgevangen door de thuisaccu.
Een thuisaccu is van Brussel (met Den Haag hebben we geen zaken) in :)B gewoon toegestaan. Toch als je de reglementering volgt..

[Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 12:31]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:52
@overhyped ik heb verschillende meters van HomeWizard en hoop eigenlijk dat zij er mee bezig gaan. De energy socket kan je al sturen op zonne energie (soort iftt script) voor bijvoorbeeld de batterij van je fiets.
Voor wasmachine en droger etc loop ik er nog tegen aan dat hij de spanning wel in kan schakelen maar dat de machine dan nog aan moet gaan. Wasmachine kan ik besturen met een app als hij aanstaat maar je moet de was en het wasmiddel er natuurlijk wel op tijd in doen.

Mijn ouders hebben zonneplan dynamische tarieven en zonnepanelen en doen het inderdaad handmatig, scheelt dat ze altijd thuis zijn...

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee