Hier ook een woning die in 1984 (!) al met een ventilatie type D is opgeleverd in combinatie met luchtverwarming, net zoals de rest van de wijk.ZonnigY schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:16:
[...]
[...]
Maar de stap van D naar C bevreemdt mij. Ik heb dit in de praktijk nog nooit gezien. Dit is namelijk een actieve, bewuste en ingrijpende keuze die amper iets oplevert voor mensen. Het voordeel blijft beperkt tot een kleinere ventilatieunit en mogelijk wat ruimte van de toevoerkanalen (al is t meeste ingestort). Maar er blijft een ventilatieunit nodig, er komen roosters bij, je energieverbruik gaat omhoog en (bij voldoende ventilatie) het comfort omlaag.... Of zie ik iets gigantisch over het hoofd hier?
Dat ventilatiebedrijf, dat ze dat zo vaak doen... Hoe goed is dat bedrijf in hun advies aan klanten?
En voor je baas: Voldoet het kantoor dan wel aan de ventilatienormen? Met rooster of het raam open kost als het goed is een stuk meer energie ...
Bij vervanging door einde levensduur kijkt men vooral naar de portemonnee en als je dan 2k kunt besparen door alleen een losse afzuiger te nemen is dat makkelijk kiezen. Er zijn nog een paar huizen die een WTW (Brink Renovent HR + indirecte luchtverwarming) hebben, de rest allemaal type C. En vaak zonder roosters. In plaats van 4 kW warmteverlies bij -10 ga je naar 5,6 kW bij -10.
Maar de in- en uitblaas van de WTW aan de buitenzijde is niet optimaal, zit in dezelfde 'schoorsteen', 20 cm hoogteverschil en 30 cm uit elkaar.
Positief puntje: Kierdichtheid lijkt redelijk in orde te zijn, binnen een uur zit hier de CO2 op 1500 ppm als we bezoek hebben en de luchtverwarming niet actief blaast. Twee keer per dag 'Stoßlüften' is wel aan te raden om de CO2 kwijt te raken.
[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 29-01-2026 14:05 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10