_Apache_ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:38:
Met de salderingsregelen die verdwijnt en wasmachine en vaatwassers die vooral warm water verbruiken.
Is het een gek idee om hier een kleine e-boiler voor te zetten? En die in te schakelen als de PV opwek hoog genoeg is. Zodat er warm water is voor als het apparaat ingeschakeld word?
Gegeven
- E-boiler word begrenst op maximale invoedtemp (hotfil van bijv 50C)
- e-boiler kan wellicht ook nog begrenst worden op wattage (met een shelly plug bijv)
Ik heb bijv ook overwogen om mijn wasmachine aan te sluiten op mijn zonneboiler, maar daar zou ik best wat loodgieterswerk voor moeten doen. Er kan namelijk 95C water uit de zonneboiler kunnen komen, dat moet dan weer teruggemengd worden met koud water via een soort vaste thermostaatkraan.

Als je een wasmachine met hotfill optie neemt, wordt je voor een deel ontzorgt. Mijn Miele heb ik aan een WP boiler hangen en heeft een aparte aansluiting voor warm water dat hij samen met het koud water mengt tot de ingestelde temperatuur (en desnoods ook bijverwarmd op zijn eigen element). Werkt perfect, 60 graden wasjes die zonder boiler 1,3 kwh verbruiken, kosten nu 0,5 kwh met een Ta van 50 graden, volgens de eigen app. Spoelen etc. doet hij gewoon met koud water. De wasmachine staat hier dan ook direct naast de boiler dus weinig verliezen.
Alleen zijn de aantal wasmachines met hotfill optie de laatste tijd aardig uitgedund

Ik kwam bij een nieuwe alleen nog bij zo'n (dure) miele uit. In tweedehands circuit is wel nog wat te krijgen, oa. bij LG.
Een andere optie is een lost kastje die het voor je regelt maar dan moet je zowel het programma op dat ding en op je wasmachine instellen. Lage WAF hier in in huis en 3x raden wie de meeste wasjes start...

Achterlijk duur maar duiken af en toe op marktplaats op. Ik moet er nog eentje ergens hebben liggen...
Vaatwassers zijn ook met hotfill te krijgen. Want ook die direct aan heet water hangen is niet prefect. Vaatassers gebruiken koud water om de vaat te drogen. Echter gebruiken die zo weinig water tegenwoordig dat ik het hier niet de moeite waard vond, ook door de grote afstand tussen boiler en vaatwasser in ons huis.
Maar doe het dan wel met een WP of zonne boiler. Elke COP=1 oplossing kost alleen maar energie door stilstand en leiding verliezen. Sowieso heeft een kleine boiler bij een wasmachine geen zin, die gebruikt zo'n 30-60 liter per wasbeurt en bij een niet-hotfill machine is je 10 liter boiler al leeg bij het spoelen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Wuursj op 30-04-2025 21:45
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst