Ik zie niet veel overeenkomsten tussen wat jij schrijft en wat ik schrijft, maar goed...
Dit is het duurzame kroeg topic. In mijn beleving is er niets duurzaam aan een thuisbatterij. De thuisbatterij is er om zelf stroom op te kunnen slaan zodat je het a) goedkoop kunt inkopen en op dure moment kunt gebruiken of b) je eigen opwek anders dan direct noodzakelijk kunt opslaan en op een ander moment kunt gebruiken.
De thuisbatterij kan verscheidene doelen hebben. Peak shaving, je piekcapaciteit verhogen tot boven je aansluitwaarde, netcongestie verminderen, de gangbare dingen als overtollige zonnestroom opslaan om later te gebruiken enz, noodstroom, en vast nog wat use cases die ik over het hoofd zie.
Het is denk ik goed om te beseffen dat niet iedereen dezelfde doelen heeft. Voor de één is een thuisbatterij wellicht geen zinvolle investering (maar voor iemand die verder kijkt dan alleen geld kan het nog steeds interessant zijn) en voor de ander is het duidelijk compleet niet zinvol. Een beetje begrip en nuance over en weer kan nooit kwaad.
Het hele idee dat het voor consumenten verstandig is om een artikel te kopen met brandgevaar
Dat een thuisbatterij een zeker
risico op levert mbt tot brand is waar, maar een
gevaar? Daar ben ik het niet mee eens. Een tijd terug vroeg ik dit aan een collega die bij de vrijwillige brandweer zit. Hij maakt zich meer zorgen over tanks benzine voor de boot die mensen in huis hebben, oplosmiddelen, 5 jaar oud vuurwerk, lachgascilinders enz. Voor zonnepanelen en thuisbatterijen krijgen ze training, maar nare verrassingen als een doos met lachgascilinders wennen nooit, vertelde hij.
en complexiteit
Stekker in het stopcontact, aanwijzingen in de app volgen complex? Ja dan is een thuisbatterij inderdaad misschien niet iets voor jou.
met een te verwachtten levensduur van maximaal 15 jaar of minder gebaseerd op de load cycles
Zullen we daarover eerst eens even de feiten afwachten? Bij elektrische auto's gingen de critici ook vol op het orgel over "die accu's gaan snel kapot en zijn dan duur om te vervangen", vervolgens nam iedereen en zijn moeder dat over want "dat hep op feesboek gestaan". Maar de praktijk? Bij moderne EV's gaan de accu's gewoon een autoleven mee. Accurecyclebedrijven hebben feitelijk te weinig aanvoer.
Dus ik wil die levensduur van thuisbatterijen nog wel eens zien.
omdat de netbeheerder en de overheid het energieprobleem niet kan of wil oplossen is niet duurzaam.
Een thuisbatterij - althans eentje waarbij je zelf controle hebt over de strategie die hij volgt - maakt je flexibel en minder afhankelijk.
Ik heb nog geen verkoper in NL gevonden die niet schermt met 'eigen zonnestroom' en 'goedkoper' en 'terugverdienen in x-jaar'.
Tsja. Mensen die marketing blind geloven zijn niet te helpen. Over die mensen gaat
dit filmpje.
Is het duurzaam om zoiets in te zetten in grotere schaal om een probleem op te lossen, ja wellicht, maar ook dat is twijfelachtig waarom daar geld in steken terwijl het ook opgelost kan worden door energie op een betere manier op te wekken of te gebruiken.
Het aandeel wind en zon in de energiemix zal voorlopig nog wel toenemen, en als ik lees wat experts erover schrijven dan lijkt storage me onontkoombaar.
Maar ik ben wel nieuwsgierig, wat versta jij onder een "betere manier om energie op te wekken"?
De enige reden waarom thuisbatterijen een ding zijn buiten een niche in Nederland is omdat salderen er af gaat en er terugleverkosten in het leven geroepen zijn. Waarbij beiden voor de consument niet te doorgronden waren en ze enkel door politiek op deze manier tot stand gekomen zijn. Salderen was tijdelijk en een feit, maar daar is aan getornd (eerder afbouw tot 1 januari 2031). Je kunt als consument niet meer verwachten dat zaken zoals ze nu voorgesteld zijn langer dan 5 jaar of zelfs tot 5 jaar zo blijven.
Dat klopt, de overheid is onbetrouwbaar. Dat is nooit anders geweest en dat zal nooit anders worden. En juist daarom zie ik zonnepanelen en een thuisbatterij als een manier om flexibel om te kunnen gaan met factoren waarop je geen grip hebt. Terugleveren kost geld? Opslaan in je batterij. Grote vermogens afnemen kost geld? Je batterij de pieken laten scheren. Dynamisch contract wordt een soort van verplicht? Je batterij instellen dat je niet afneemt in de dure uren, en indien nodig oplaadt in de goedkope uren.
Die flexibiliteit heeft waarde. Hoeveel waarde weet ik niet, maar in ieder geval geef thet mij rust dat ik, welke gekkigheid er ook op me afkomt qua elektriciteit, mijn batterij mij in staat stelt de schade te beperken.
En dat heeft waarde voor mij. In geld, en verder kijkend dan dat.
Voor jou niet? Helemaal prima.
Een thuisbatterij is voor 95% van de mensen een demping van de lasten gebaseerd op een hypothetische teruglevertermijn en dat an sich is niet duurzaam.
Mening...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar