• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:16
Je bent hier ook in eiland modus, waarbij het eiland de wijk omvat.

Alle netgekoppelde inverters, of dat nu voor PV is, wind of batterijen, moeten terugregelen als de frequentie boven de 50,3Hz komt. De frequentie waarbij de inverter helemaal stopt is verschillend in de diverse EU landen. Maar nooit hoger als 53Hz.

Die grote generator op de vrachtwagen kan zelf aan de hand van de spanning (elke opgewekte kW, die niet ergens op het eiland verbruikt wordt, verhoogt de spanning op het eilandnet een beetje), de frequentie van de generator verhogen om de balans te kunnen houden. Als ze dat niet zouden doen zou op een gegeven moment de spanning zo hoog worden dat de generator als electromotor de diesel gaat aandrijven. Dat wil je ook niet.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Toevallig een aantal dagen geleden de zon ook meegenomen in HA en zo is de hoeveelheid zon ook zichtbaar.

Voordat de de wijk in eilandmode ging het goed en met de eerste aggregaat lag de frequentie altijd verder boven de 50Hz dan met grotere op de vrachtwagen aggregaat. Die werd geplaatst toen op 15 maart de eerste aggregaat eruit klapte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_UOXEIUqWN9UyvdTgMu-35FNT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHq6Tf69kW7S4npTt48qKsbs.jpg?f=fotoalbum_large

De productie in de ontbrekende dagen toen er nog niet de zonnekracht werd bijgehouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5A576SbMOSZ5y-ILh_pOymCwG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk3FtQtuEkay3VaOgHYV9eLA.jpg?f=fotoalbum_large

De grotere aggregaat hoor ik nu goed brommen ondanks dat ik er een paar honderd meter vandaan woon. De mensen die dichterbij wonen hoorde de kleine al ineens stilvallen binnenshuis en die zullen nu wel helemaal blij zijn met nog meer geluid. In ieder geval hebben wij nog stroom en aan het einde van de week zou het onderhoud/werk klaar moeten zijn.

• esphome
  • Niet online
Vanmiddag werd de frequentie dus kunstmatig verhoogt voor een periode van een half uur. Kort daarna was de zon achter de wolken en daalde het voltage nog eens extra. Het is duidelijk dat niet alle omvormers ook stopten met leveren in die periode. Mijn omvormer luisterde ook niet zoals je kunt zien in de bovenste grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KSCMs7YnPlHkEAPlz5Y7ok29QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdzH1xPyCd8CTZUnwwcnoWWi.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand enig idee of dit terecht is van Essent:
"Dit is je jaarrekening van 5 maart 2025 t/m 23 februari 2026"
Terwijl ik een jaarcontract heb van 5 tot 5 maart 25/26. Natuurlijk heb ik tot 23/feb/26 een volledig gesaldeerd verbruik en de periode 23/feb/26 tot 5/mrt-26 een niet volledig gesaldeerd verbruik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
True schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:00:
Iemand enig idee of dit terecht is van Essent:
"Dit is je jaarrekening van 5 maart 2025 t/m 23 februari 2026"
Terwijl ik een jaarcontract heb van 5 tot 5 maart 25/26. Natuurlijk heb ik tot 23/feb/26 een volledig gesaldeerd verbruik en de periode 23/feb/26 tot 5/mrt-26 een niet volledig gesaldeerd verbruik.
gewoon even over bellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb niet zo'n hoge pet van ze op:
"dat komt omdat u het contract eerder hebt aangevraagd en het geldt vanaf het moment van contract aanvraag"
Mijn antwoord:
"ik het het contract zo'n drie maanden eerder aangevraagd niet twee weken eerder"
Reactie:
"oh dan weet ik het ook niet"

Dit naast nog enkel belletjes en mails dat ze SJV niet snappen of een specifieke medewerker die mijn stem hoort en de telefoon dan ophangt (I kid you not), daar stond toen ik in mijn studententijd bij KPN werkte zo'n beetje de doodstraf middels stenigen op. Maar bij Essent boeit dat niet, niet dat je daarna op een normale manier een klacht hierover kan indienen waar je ooit wat van weer hoort natuurlijk, dat doen ze ook niet.
NB ik ben altijd netjes en correct, ook aan de telefoon, daar bereik je het meeste mee, behalve als een organisatie moet teren op bewust incapabele mensen inzetten als klantenservice. Voor mij nooit meer Essent.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BarryH
True schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:09:
[...]

Ik heb niet zo'n hoge pet van ze op:
"dat komt omdat u het contract eerder hebt aangevraagd en het geldt vanaf het moment van contract aanvraag"
Mijn antwoord:
"ik het het contract zo'n drie maanden eerder aangevraagd niet twee weken eerder"
Reactie:
"oh dan weet ik het ook niet"

Dit naast nog enkel belletjes en mails dat ze SJV niet snappen of een specifieke medewerker die mijn stem hoort en de telefoon dan ophangt (I kid you not), daar stond toen ik in mijn studententijd bij KPN werkte zo'n beetje de doodstraf middels stenigen op. Maar bij Essent boeit dat niet, niet dat je daarna op een normale manier een klacht hierover kan indienen waar je ooit wat van weer hoort natuurlijk, dat doen ze ook niet.
NB ik ben altijd netjes en correct, ook aan de telefoon, daar bereik je het meeste mee, behalve als een organisatie moet teren op bewust incapabele mensen inzetten als klantenservice. Voor mij nooit meer Essent.
Bij GC was een belletje voldoende.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Heb dit ook gehad bij een andere aanbieder. Ik ben toen een arbitragezaak begonnen. Hiermee draaide de aanbieder bij.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• esphome
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:34:
Ik struikelde over de DSMR6 standaard.
Hier komt een ethernet X1 port op als vervanging van de uart P1 port.
Heeft iemand meer informatie over de interface?
Is bijvoorbeeld voorzien om hier ook prijsinformatie voor day-ahead, onbalans en/of lokale congestie over te sturen?

https://ifdesign.com/en/w...extgen-smart-meter/636934
https://www.enlit.world/w...ck-Beugeling-Next-Gen.pdf
In december is er een publicatie (PDF) van Netbeheer Nederland over de nieuwe standaard online gezet:

https://www.netbeheernede...x1_companion_standard.pdf

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17

Termy

valt er nog wat te fragge?

Even in Gemini gegooid om te kijken wat er voor boeiends in staat en dat ziet er wel goed uit. Schijnbaar kun je zo direct in pluggen in die X1 poort zodat je geen dongle meer nodig hebt om het uit te lezen (kan nog wel). Er draait dan ook lokaal een klantportaal waar je verbruiksdata inzichtelijk in gemaakt worden.
Ook interessant dat er een log komt waarin je kunt zien wanneer de standen uitgelezen zijn door de netbeheerder.

Misschien dat ik in m'n nieuwbouwhuis dat volgend jaar lente ongeveer opgeleverd moet worden wel al zo'n meter heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-03 11:02
RaVenXeoN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
Ik heb hier een Daikin multisplit met 3 binnenunits, en op deze dagen laat ik die afgeknepen (vraagbesturing 40%) verwarmend pruttelen aan een 500 a 600w tot de zon ondergaat :-)

Kost me echt 2x niks zo en spaart een hoop gas uit.

Zelfs als we beiden uit werken zijn zorgt het ervoor dat er nog vrij lang warmte in de woning aanwezig is.

Ik woon wel in België dus salderen zit er hier helaas niet in
Komen we massaal bij jou als Ollanders een cursus volgen. Hoe snoepen we zoveel mogelijk zonnestroom op als het feest bij ons volgend jaar ook voorbij is. 8) Zit ik hier met mijn 17 panelen a 450WP. :X Warmtepomp erbij om een zwembad te verwarmen. :+

• MotorBeast
hvwees schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Maak dan een tweede gat en installeer een monoblock airco. Dat is efficiënter dan een mobiele airco.
Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:22
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Verspillen wordt de norm 2027.....helaas.
Ach, bied vervolgens ook weer ruimte voor andere mensen om te verduurzamen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-03 16:08

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Die gaan niet en investeren in airco en 5000 euro in zonwering. Zeker niet als je veel zonnepanelen hebt.
Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Liever affakkelen voor de meter voor comfort dan gratis het net opzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2026 20:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Dat dus, zonwering is enorm duur, en de stroom is met PV praktisch gratis. Zonwering is dus wel de slechtste investering die je maar kan doen, helemaal met einde salderen.

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Ik heb hier zonwering boven de serre en warmtewerend glas op Zuid. Leuk in het voorjaar maar als het 28 graden plus wordt ben ik toch echt blij met mijn koeling. En net als bij jou goed geisoleerd, nageisoleerde woning dan weliswaar en als de warmte eenmaal binnen is krijg ik het echt niet meer koel zonder L/L. Een koude nacht met ramen open doet bijna niets meer. Leuk in de winter, niet in de zomer goede isolatie. Heb echt te doen met die mensen in die top geisoleerde appartementen afgelopen zomer. 30 graden binnen en niet koel te krijgen.
Nee het is verschrikkelijk, de warmte opbouw cumuleert enorm snel en is er dan zonder actieve koeling niet meer uit te krijgen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Nou zonwering aangeschaft voordat de zonnepanelen er waren zorgt toch echt wel voor een lagere temperatuur in de woning en dus hoef je ook minder te koelen en heb je weer iets over voor andere stroomverbruikers ;)
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.

• MotorBeast
Winkiller schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Als het er al was, mooi meegenomen inderdaad. Anno 2026 er nog in investeren als je PV hebt, slecht plan. Dan kan je voor dat geld beter een airco en thuisaccu aanschaffen.
Beetje kort door de bocht IMHO :)
Je vergeet mensen die een klein aantal zonnepanelen hebben en dus een lagere opbrengst hebben. Ik kan mij zo voorstellen dat je dan ook een voordeel behaald met zonwering, daar is het toch voor !?

Airco en thuis accu zijn comfort zaken die niet iedereen kan betalen, het begint bij zonwering en dan de rest.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Na afschaf salderen heb ik schat ik in 3500kWh over. Vertel mij even buiten L/L wat bijna niets verbruikt om te koelen waaraan ik het op kan maken? Wietplantage zit ik aan te denken. :+ Gewoon aan die L/L. Zaaaaaaalig.
Ik ben het wel met je eens hoor, maar niet iedereen heeft die luxe. Wij hebben 8 panelen, 2 HW Pibs en de Daikin Sensira + DeLonghi mobiele voor de slaapkamer. Vorig jaar vanaf juni heeft de Daikin en Mobiele unit op zonnestroom gedraaid, inderdaad zalig :Y

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Een jaccuzi met warmtepomp 8) , of gewoon COP1 dan ben je snel van je stroom af :Y)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik ben druk bezig met de oplossing :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2mW1KIaNs3DzEa7mmDZwik-gI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taMa7AKfCyO1ffIBF8yoeVdp.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Ik ben druk bezig met de oplossing :+
[Afbeelding]
Veel te klein, ik mis ook een waterval en een 'hotpool' area.
Dit is zo'n beetje willen maar dan toch terugkrabbelen. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

• assje
Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:21:
Veel te klein, ik mis ook een waterval en een 'hotpool' area.
Dit is zo'n beetje willen maar dan toch terugkrabbelen. :+
Ik wil dit helemaal niet, moet van mijn vrouw. Hetgeen wat ik wil is de mancave (poolhouse volgens de vrouw) die op het beton komt wat je op de foto links kunt zien. Hier wil ik een L/L warmtepomp gaan hangen (direct weer on topic) t.b.v. verwarming.

Hoe super decadent om in de zomer onder je overkapping te zitten met airco aan :+

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 18-03-2026 10:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Ik wil dit helemaal niet, moet van mijn vrouw.
OT

Dumpen. Voor je het weet ligt ze te vogelen met de poolboy naast jouw zwembad.

• esphome
  • Niet online
Vandaag weer een uitschakeling van de omvormers m.b.v. het verhogen van de net frequentie om zo het voltage in het stroomnet naar beneden te brengen.
Dit omdat de wijk momenteel op een aggregaat de gehele stroomvoorziening verzorgt. Dit omdat het transformatorhuisje gemoderniseerd. Ik zag gisteren al een oude transformator op een dieplader voorbij rijden en er zal nu wel een nieuwe aangesloten worden.

De verhoging van de frequentie naar een waarde boven de 51Hz laat de omvormers in de wijk minder leveren of zelfs helemaal uitschakelen. Nu was ik toch net bezig in met de begrenzer van de omvormer en dacht waarom niet de omvormer terug laten regelen op dat moment i.p.v. uitschakelen.
Opgewekte stroom wordt dan alleen intern gebruikt en de geëxporteerde stroom is dan minimaal of er is nog afname van stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCIUsCSiR1FSHmtRuOPhc1OYB3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27w98zAWHbkEGTwLovl0UO4M.jpg?f=fotoalbum_large

"Allow Limiting" zorgt er voor dat de keuze er is of er gelimiteerd mag worden door de omvormer. De tweede schakelaar "GW limiter manual switch" kan handmatig omgezet worden in HA of automatisch als er meer productie als verbruik. Nu is daar de frequentie bij gekomen die het limiteren kan activeren.

Zo ben ik tevreden dat in ieder geval ik kans heb om de 30% aan eigen verbruik te halen de netbeheerder is blij omdat het voltage naar beneden gaat omdat er minimale of geen teruglevering is in het stroomnet.

ps. in het overzicht kan niet gezien worden wat de werkelijke productie zou zijn als de omvormer niet werd gelimiteerd. Dit omdat er in de omvormer zelf wordt gelimiteerd en niet na de omvormer.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-03 15:02
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Komen we massaal bij jou als Ollanders een cursus volgen. Hoe snoepen we zoveel mogelijk zonnestroom op als het feest bij ons volgend jaar ook voorbij is. 8) Zit ik hier met mijn 17 panelen a 450WP. :X Warmtepomp erbij om een zwembad te verwarmen. :+
You came to the right place haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5zTlK5-aUM8RD-Usryvyxox1rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5VOh6YluOXK9sRTK9UxATlO.jpg?f=fotoalbum_large

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 14:20
Volgens mij is er maar 1 oplossing wat enigszins werkt en dat is thuiswerken en je EV opladen.
Mijn PV panelen doen nu al 45 kWh per dag en airco of verwarming heb ik nu niet nodig.
Airco 24/7 laten draaien zet geen zoden aan de dijk want die heb je minimaal de helft van het jaar niet nodig. Daarnaast schijnt de zon niet elke dag en wat ga je dan doen?
Het gebruik is gewoon veel te grillig om daadwerkelijk een verschil te kunnen maken.
Ik ga gewoon inkopen wanneer nodig, PV panelen terugschakelen naar geen overproductie.
Alles wat ik dan wel kan gebruiken is gratis. Na 7 jaar heb ik mijn PV panelen al lang terugverdiend dus alles wat ze voor hun rekening nemen is meegenomen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• assje
Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:04:
Daarnaast schijnt de zon niet elke dag en wat ga je dan doen?
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig :>

• Pietje555
assje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig :>
Nou, bij ons is zomers regelmatig aan het eind van de dag onweer en dan vallen de mussen van het dak door de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En in de winter gebruiken veel mensen de airco om te verwarmen.
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig. Ik heb daar niet veel zin in. Alles moet gewoon werken als ik het nodig vind en niet of er zon of geen zon is (of hoog of laag tarief is bij dynamische contracten)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Nou, bij ons is zomers regelmatig aan het eind van de dag onweer en dan vallen de mussen van het dak door de temperatuur en de luchtvochtigheid.
En in de winter gebruiken veel mensen de airco om te verwarmen.
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig. Ik heb daar niet veel zin in. Alles moet gewoon werken als ik het nodig vind en niet of er zon of geen zon is (of hoog of laag tarief is bij dynamische contracten)
Dus jij gaat voor een batterij en zero export. Probleem opgelost, lijkt me.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Pietje555
Termy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Dus jij gaat voor een batterij en zero export. Probleem opgelost, lijkt me.
Batterij is een domme investering.

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Batterij is een domme investering.
Want?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Ik persoonlijk kan me ook makkelijk rendabelere investeringen in de energie-infrastructuur voorstellen, maar die liggen vaak buiten mijn eigen vermogen O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Termy

Termy

dunklefaser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:35:
@Termy Ik persoonlijk kan me ook makkelijk rendabelere investeringen in de energie-infrastructuur voorstellen, maar die liggen vaak buiten mijn eigen vermogen O-) .
Zoals? Het zou helpen als er ook echt argumenten gegeven worden ipv een random mening zonder onderbouwing :).

Zonder salderen vanaf 2027 is een batterij (tegen tzt ongetwijfeld weer lagere prijzen) een heel ander verhaal dan nu. Je spaart iig de belastingen uit. In de winter kun je ook bij lage tarieven laden en op de piekuren op je batterij draaien zodat het niet alleen buiten de winter iets doet. Nee, dat kan vast niet elke dag uit, maar het gaat om het totaalplaatje.

Op specieke doelen na, zoals je hele huis op backup in de winter met een WP, is een grotere batterij idd niet verstandig als je puur elektrakosten wilt verminderen. Maar gewoon een botte stelling "een batterij is dom" gaat me wat ver.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Mij hoor je ook niet zeggen dat een batterij dom is.
Waarschijnlijk, zo schreef ik, zijn er andere investeringen rendabeler.
Maar dat zijn dan vermoedelijk grotere projecten (=grotere batterijen?)
en dat doe je dan niet in je eentje. De focus op de thuisaccu is mij te beperkt.

P.S.: Ik wordt soms door thuisaccu-cowboys gebeld:
"Meneer u heeft zonnepanelen op het dak, in 2027 stopt de salderingsregeling,
- wij hebben dé oplossing voor u!"

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 19-03-2026 09:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietje555
Termy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:39:
[...]

Zoals? Het zou helpen als er ook echt argumenten gegeven worden ipv een random mening zonder onderbouwing :).

Zonder salderen vanaf 2027 is een batterij (tegen tzt ongetwijfeld weer lagere prijzen) een heel ander verhaal dan nu. Je spaart iig de belastingen uit. In de winter kun je ook bij lage tarieven laden en op de piekuren op je batterij draaien zodat het niet alleen buiten de winter iets doet. Nee, dat kan vast niet elke dag uit, maar het gaat om het totaalplaatje.

Op specieke doelen na, zoals je hele huis op backup in de winter met een WP, is een grotere batterij idd niet verstandig als je puur elektrakosten wilt verminderen. Maar gewoon een botte stelling "een batterij is dom" gaat me wat ver.
Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Dynamisch leek leuk, tot er een oorlog in het Midden Oosten kwam,
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
Zit vaak aan een energie leverancier vast wegens de sturing en lease contracten
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.

Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Pietje555 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:14:
Een automatische regeling is bijna niet te maken en je bent constant met je energieverbruik bezig.
Kom kom, we zitten hier op Tweakers.net. Een grotendeels automatische regeling is best te maken met bv Home Assistant, en ik denk ook dat het niet lang duurt voordat je dat soort systemen commercieel kunt kopen. Maar dan maak je je natuurlijk wel direct afhankelijk van een ecosysteem, cloudverbindingen enz. en dat moet je maar net willen (en zeker als Tweaker wil je dat natuurlijk niet). Helaas ligt er een gapend gat tussen 100%-local-maar-wel-zelfbouw en 100%-local-maar-cloud-connected...
Ik heb daar niet veel zin in.
Ah ok, dat kan maar duidelijk zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Pietje555 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:24:
Dynamisch is nog steeds leuk - als het bij je verbruikspatroon past. Dankzij combinatie dynamisch en zonnepanelen rijd ik omgerekend voor zo'n 2-3ct per km aan "brandstofkosten" - ondanks de oorlog in het Midden-Oosten. Dankzij mijn thuisbatterij neem ik op de dure uren zelden wat af.

Ik denk dat je nog een beetje kennis van zaken, of in ieder geval ervaring met de materie, te kort komt.
productie en recycelen erg milieu belastend.
Weet je wat pas milieubelastend en niet te recyclen is? Fossiele brandstoffen stoken om elektriciteit op te wekken.
Gaan ook tekort mee.
Weet je wat pas kort mee gaat? Een klont steenkool of een kubieke meter aardgas in een elektriciteitscentrale.
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
Daar heb je wel een punt en vergeet ook niet het gebrek aan vooruitzien door veel mensen. Let maar op: in januari '27 is iedereen weer boos omdat de saldering dan echt weggevallen is, de overheid is stom, ze zijn slachtoffer enz. Maar dat is allemaal maar tijdelijk natuurlijk. Storage gaat dezelfde prijsontwikkeling doormaken als zonne-energie, kortom wordt spotgoedkoop.
Dat hoeft helemaal niet he? Ja, als je voor iets als Zonneplan gaat, dan ja. Maar veel accu's wonen in hun eigen ecosysteempje, al dan niet lokaal aanstuurbaar vanuit iets als Home Assistant. Een groter probleem vind ik dat veel accu's verplicht aan de cloud van hun fabrikant hangen.
Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.
Ik zie in je verhaal voldoende argumenten om te vinden dat je er nog niet genoeg van weet of in ieder geval nog niet voldoende ervaring uit de eerste hand mee hebt, en ook dat een aantal zaken niet met zekerheid te voorspellen zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tommie12
[...]

Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.

Ik volg je in behoorlijk wat van je argumenten.

Wat je nogal regelmatig ziet is dat mensen de stap zetten naar een thuisbatterij, en dan een veel te grote capaciteit kiezen. Bij 90% van de mensen zal alles boven de 5kWh leiden tot situaties dat ze de batterij in de winter niet vol krijgen, en in de zomer niet leeg trekken. Dan heeft het geen zin natuurlijk, en meer dan 200€ per kWh capaciteit betalen verdien je niet terug op 5 jaar, en dat is idd financieel zinloos.

Dynamisch werken heb ik al veel over gelezen, maar nog nergens een goede berekening gezien van het echte rendement... dan ga ik er van uit dat dat er niet is. Enkel 'nul op de meter' strategieen werken doordat je meer van je eigen PV gebruikt en de taksen en distributiekosten vermijdt.
Met heel grote batterijen kan je als particulier nooit op tegen de batterijparken die voor veel minder per kWh kunnen gezet worden.

Wat thuisladen betreft... jullie overheid loopt echt achter. In België hebben ze na wat gepalaver een zeer transparante en faire regeling uit gewerkt die de kosten vergoedt en geen extreme winsten oplevert voor mensen die thuis laden met hun bedrijfswagen.
Elk kwartaal wordt er een prijs vastgelegd door de overheid per kWh, en die wordt simpelweg terugbetaald op basis van wat de laadpaal doorgeeft. Voor de eerste maanden van 2026 was dat 31,2 cent. Als ik kijk naar mijn 'marginaal tarief' (prijs voor 1 extra kWh), dan kom ik uit op 28cent, de rest is voor het piektarief.
Natuurlijk, als ik PV energie kan gebruiken, dan ligt mijn kost lager, maar daarvoor heb ik ook geïnvesteerd.
Die regeling is volledig belastingsvrij omdat er geacht wordt dat je daar als privé stroomleverancier geen winst aan boekt.
En laat ons eerlijk zijn, met ca 30.000km per jaar ligt mijn maandbedrag rond de 120€ per maand. Zelfs als dat bedrag 10% te hoog zou zijn, spreken we over een extra 'loon' van 12€ per maand... Daar valt niks te rapen, ook niet met zeer ingewikkelde boekhoudingen die dan waarschijnlijk meer gaan kosten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:04
JeroenH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Dynamisch is nog steeds leuk - als het bij je verbruikspatroon past. Dankzij combinatie dynamisch en zonnepanelen rijd ik omgerekend voor zo'n 2-3ct per km aan "brandstofkosten" - ondanks de oorlog in het Midden-Oosten. Dankzij mijn thuisbatterij neem ik op de dure uren zelden wat af.

Ik denk dat je nog een beetje kennis van zaken, of in ieder geval ervaring met de materie, te kort komt.

[...]

Weet je wat pas milieubelastend en niet te recyclen is? Fossiele brandstoffen stoken om elektriciteit op te wekken.

[...]

Weet je wat pas kort mee gaat? Een klont steenkool of een kubieke meter aardgas in een elektriciteitscentrale.

[...]

Daar heb je wel een punt en vergeet ook niet het gebrek aan vooruitzien door veel mensen. Let maar op: in januari '27 is iedereen weer boos omdat de saldering dan echt weggevallen is, de overheid is stom, ze zijn slachtoffer enz. Maar dat is allemaal maar tijdelijk natuurlijk. Storage gaat dezelfde prijsontwikkeling doormaken als zonne-energie, kortom wordt spotgoedkoop.
Reken jullie de hogere afschrijving mee?
Wordt altijd vergeten bij EV rijders die niet lease/zaak rijden.

De media blaast het op met 2,5 liter door gelijk de duurste pompen in Amsterdam te pakken, mijn regio (NL) is het nog gewoon 2,0-2,1 voor E10.
Hier rijdt de benzineauto 1 op 25 op de snelweg, 130 is geen plicht, 90 kan ook.

Ik heb niks tegen EV rijders, echter ze moeten hun roze bril af doen.
want als puntje bij paaltje komt valt het verschil wel mee (afhankelijk hoeveel km,s per jaar rijdt).
thuisladen op de goedkope uren maakt het interessant, de publieke laadpalen zijn duur(in mijn regio) en de snelladers al helemaal.
offtopic:
Nu zul je ongetwijfeld aangeven niet elke auto haalt 1 op 25, klopt maar dat is hetzelfde als de meest ideale scenario voor EV te pakken.
Een particulier rekent ook TCO mee dan wordt het minder gunstig.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 11:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mr_evil08 ik ben al helemaal gebrainwashed, zelfs als elektisch iets duurder was (is niet zo) ga ik het gemak van thuisladen, preheaten en soepel rijden niet opgeven. Is dat een roze bril? :)

Mijn werkgever is nog met de belastingdienst in overleg wat het laagste laadpaaltarief is dat ze aan werknemers zonder leaseauto mogen doorberekenen - met een dynamisch contract, lage grootverbruikers-energiebelasting (dus vaker negatieve prijzen dan particulier) en regelmatig een (momentaan) overschot aan PV is dat bepaald niet triviaal, maar het gaat waarschijnlijk ver onder de 10 cent per kWh komen.

(context; €2/liter geeft bij 1:25 een 8 cent per km, €0,10/kWh en een niet per sé zuinige 20kWh/100km geeft 2 cent per km aan 'brandstof' kosten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• assje
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:27:
Het merendeel van de particuliere EV kopers koopt een occasion en dan resulteert die hogere afschrijving dus juist in een lagere aanschafprijs.

Ik heb vorige maand een Skoda Enyaq van 3,5 jaar oud gekocht voor 37% van de nieuwprijs. Ik ben van mening dat het sentiment t.o.v EV's op dit moment doorgeschoten is in negativiteit dus voorzie dat afschrijving ook juist weer de andere kant op kan vallen in de nabije toekomst.

Er is simpelweg meer variabiliteit. Van 2019-2022 hadden we een periode waarin EV's nauwelijks afschreven met zelfs periode waarin de prijzen omhoog gingen. Van 2022-2026 is vervolgens de markt min of meer ingestort met extreme afschrijvingen tot gevolg. Nu gaat de benzineprijs omhoog, stel er komt ook nog wat steekhoudend overheidsbeleid dan kan e.e.a. zomaar weer de andere kant op bewegen.

Op langere termijn is de EV wat mij betreft juist de veiligere keuze, ICE gaat hoe dan ook steeds duurder worden in gebruik (aangezien we daar z.s.m. mee willen stoppen). Verschuiving van gebruikskosten resulteert in verandering van populariteit en werkt daarmee ook door in hogere afschrijving (precies het dubbele effect dat we afgelopen jaren met EV's ook zien).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 19-03-2026 12:20 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 18:31
^ dat. Als je eerlijk vergelijkt (en dus een snelle, premium ICE pakt) valt het verschil erg mee. En je vergeet nog de besparingen op onderhoud, juist bij gebruikte auto's. Geen grote kosten aan zaken als multiriemen, kettingspanners, drijfstanglagers, automaatservice, verstopte roetfilters, lekkende turbo's, koolafzettingen, vervormde plastic kleppendeksels, minder remschijven en blokken nodig (daar staat vaker reiniger/smeren van de remklauwen tegenover), etc. etc. die je kan gaan verwachten bij moderne ICE auto's rond de 150-250kkm.

All-electric.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 17:42
[...]

De media blaast het op met 2,5 liter door gelijk de duurste pompen in Amsterdam te pakken, mijn regio (NL) is het nog gewoon 2,0-2,1 voor E10.
Hier rijdt de benzineauto 1 op 25 op de snelweg, 130 is geen plicht, 90 kan ook.

want als puntje bij paaltje komt valt het verschil wel mee (afhankelijk hoeveel km,s per jaar rijdt).
thuisladen op de goedkope uren maakt het interessant, de publieke laadpalen zijn duur(in mijn regio) en de snelladers al helemaal.
offtopic:
Nu zul je ongetwijfeld aangeven niet elke auto haalt 1 op 25, klopt maar dat is hetzelfde als de meest ideale scenario voor EV te pakken.
Een particulier rekent ook TCO mee dan wordt het minder gunstig.
Ach ik lach die mensen altijd uit,ik rijd op lpg en kost maar 5 cent per km,maar wel met lage afschrijving....

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenH
Ja en nee.

Ja:
Voertuig 1 van ons huishouden is een Toyota plugin Prius PHEV. Deze was destijds (gebruikt gekocht) een kleine € 5000 duurder dan de niet-plugin versie. Ik heb toen een berekening gemaakt of die extra uitgave terugverdiend kon worden, en dat leek wel zo te zijn. Prompt twee maanden na aankoop begon de speciale militaire operatie van Rusland in Oekraïne, dus mijn berekening kon het raam uit - in positieve zin. En dat is inclusief de hogere MRB door het hogere gewicht. Ik heb twee spaarpotjes bij de bank "Prius operationeel" en "Prius afschrijving" en op die tweede sparen we voor de volgende. Nu zul je zeggen goed van je maar dat doet bijna niemand (en in beiden heb je gelijk ;) ) maar als je een auto hebt zou je dit moeten doen. Onderdeel van een gezond (duurzaam?) huishoudboekje zou ik zeggen.

Met de huidige bezineprijzen en de stroomprijzen die ik in werkelijkheid betaal is deze auto per kilometer in totaal echt aantoonbaar goedkoper dan de niet plug-in versie.

Nee:
Voertuig 2 van ons huishouden (en mijn daily driver) is een Renault Twizy. Als ik zo op marktplaats kijk kan ik die inmiddels voor mijn aanschafbedrag verkopen, of wellicht zelfs voor iets meer. Dus ik tel daarvoor maar geen afschrijving. Kan ik wel doen, maar het zal jouw argumenten nogal weerspreken...
130 is geen plicht, 90 kan ook.
Daar zeg je dan weer wijze dingen.
Ik heb niks tegen mensen die niets in een EV zien. Maar ze moeten wel hun roze bril afdoen en eerlijk zijn over de kosten van fossiel brandstofverbruik - financieel en anderszins. En het zou ook helpen om geen stellige dingen over EV's te beweren zolang je niet een wat langere tijd in een EV gereden hebt. Sommige aspecten zullen je pas duidelijk worden als je er een tijdje mee geleefd hebt. Maar ieders situatie is natuurlijk anders.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:11:
^ dat. Als je eerlijk vergelijkt (en dus een snelle, premium ICE pakt) valt het verschil erg mee. En je vergeet nog de besparingen op onderhoud, juist bij gebruikte auto's. Geen grote kosten aan zaken als multiriemen, kettingspanners, drijfstanglagers, automaatservice, verstopte roetfilters, lekkende turbo's, koolafzettingen, vervormde plastic kleppendeksels, minder remschijven en blokken nodig (daar staat vaker reiniger/smeren van de remklauwen tegenover), etc. etc. die je kan gaan verwachten bij moderne ICE auto's rond de 150-250kkm.
Wanneer je een fatsoenlijke benzineauto koopt zijn de meeste zaken die je opnoemt niet van toepassing.
Benzine auto's ofwel de hybride,s hebben ook regeneratief remmen waardoor ze de schijfremmen zo goed als niet gebruiken.

Ik heb niks met EV,s het idee is prima maar hier wordt wel erg veel door de roze bril gekeken.
De EV kent ook gewoon onderhoud zoals banden/remmen etc etc.

Voor ons is een EV nog niet interessant genoeg, wellicht over 10jr wel, dan zullen wij de hoofdaansluiting ook moeten verzwaren naar 3x 25.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 14:04 ]

• assje
Mijn eerste elektrische auto was in 2017, in de periode van 2017-2022 heb ik gemiddeld een afschrijving van 6,2%/jaar op de 3 elektrische auto's die ik in die 5 jaar in eigendom heb gehad.

Alleen de periode 2019-2022 was extreem met 19,4%/jaar.

Voor huidige auto reken ik met 15%/jaar (t.o.v. 12%/jaar voorheen), als ik een brandstofauto zou hebben zou ik hetzelfde doen. Op dit moment zijn elektrische occasions niet duurder in aanschaf dan vergelijkbare ICE dus hogere afschrijving is vanuit mijn perspectief niet van toepassing voor gebruikte EV's.

• assje
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:59:
Wanneer je een fatsoenlijke benzineauto koopt zijn de meeste zaken die je opnoemt niet van toepassing.
Benzine auto's ofwel de hybride,s hebben ook regeneratief remmen waardoor ze de schijfremmen zo goed als niet gebruiken.
Een hybride is doorgaans niet goedkoper in aanschaf dan een EV, ik voorzie daarop dus eerder een hogere dan een lagere afschriving.
Ik heb niks met EV,s het idee is prima maar hier wordt wel erg veel door de roze bril gekeken.
Remmen is wel echt anders voor een EV (hybride ook wel); remblokken zijn eigenlijk geen vervangingsdeel meer en gaan in mijn ervaring gewoon de levensduur van de auto mee. Verder zijn zaken zoals olie/bougies etc echt wel serieuze kostenposten.

Zeker voor mij aangezien ik niet nieuw koop is onderhoud echt wel een meer significante factor en die is in het voordeel van EV's.

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Je hebt wel helemaal gelijk mbt hybride en regeneratief remmen. Maar dan met name voor plug-ins, want een mild-hybride kan niet krachtig genoeg remmen op de motor om de schijven niet nodig te hebben. Vanzelfsprekend zijn niet alle punten voor elke ICE van toepassing, maar een hoop zijn dat wel en ik heb er ook nog een heleboel niet opgenoemd. En dan wil ik zeker niet zeggen dat BEV's helemaal geen onderhoud behoeven, want dat is idd een hardnekkig fabeltje. Daar kom je hooguit mee weg bij een nieuwe waar je vervolgens 4 jaar niet naar omkijkt.

Toch zijn met name -plug-in- hybride's in mijn ogen the worst of both worlds en al helemaal als occasion. Je hebt het onderhoud, faalkans en gewicht van 2 complete aandrijflijnen, als er ook maar iets is moet al vrij snel de halve tot hele motor eruit want de garage kan nergens bij doordat beide systemen in 1 ICE koets gepropt moesten worden en wanneer je een PHEV voornamelijk elektrisch rijdt ga je weer veel te snel voor de accucycles heen, waarna een nieuwe PHEV accu net zoveel kost als de BEV-variant.

Mijn advies is dan ook altijd om wanneer je heel weinig rijdt en/of niet thuis kan laden een simpele (evt. mild-hybride) ICE te nemen (en daarbij toyota-korte olie-intervallen aan te houden) en voor wie wat meer km's rijdt en goede laadmogelijkheden heeft een echte BEV te nemen en geen half werk.

All-electric.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Je hebt wel helemaal gelijk mbt hybride en regeneratief remmen. Maar dan met name voor plug-ins, want een mild-hybride kan niet krachtig genoeg remmen op de motor om de schijven niet nodig te hebben. Vanzelfsprekend zijn niet alle punten voor elke ICE van toepassing, maar een hoop zijn dat wel en ik heb er ook nog een heleboel niet opgenoemd. En dan wil ik zeker niet zeggen dat BEV's helemaal geen onderhoud behoeven, want dat is idd een hardnekkig fabeltje. Daar kom je hooguit mee weg bij een nieuwe waar je vervolgens 4 jaar niet naar omkijkt.

Toch zijn met name -plug-in- hybride's in mijn ogen the worst of both worlds en al helemaal als occasion. Je hebt het onderhoud, faalkans en gewicht van 2 complete aandrijflijnen, als er ook maar iets is moet al vrij snel de halve tot hele motor eruit want de garage kan nergens bij doordat beide systemen in 1 ICE koets gepropt moesten worden en wanneer je een PHEV voornamelijk elektrisch rijdt ga je weer veel te snel voor de accucycles heen, waarna een nieuwe PHEV accu net zoveel kost als de BEV-variant.

Mijn advies is dan ook altijd om wanneer je heel weinig rijdt en/of niet thuis kan laden een simpele (evt. mild-hybride) ICE te nemen (en daarbij toyota-korte olie-intervallen aan te houden) en voor wie wat meer km's rijdt en goede laadmogelijkheden heeft een echte BEV te nemen en geen half werk.
De EV berekening is gebasseerd op laden met een publieke laadpaal en niet thuis via saldering.
Je hebt mild-hybride en full-hybride, de full-hybride kunnen prima regeneratief remmen, ook daar heeft de techniek niet stil gestaan(de plug-in hybrides heb ik niet over want die zijn door onze overheid de nek omgedraait).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 14:18 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:50
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Ik lees dit vaak en er zal best een kern van waarheid in zitten. Misschien wel meer dan een kern, dat geef ik toe. Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV (Seat Leon Sportstourer 1.5PHEV), nu 4200km op de teller en welgeteld 3 of 4x getankt. Mijn vrouw rijdt 'm bijna dagelijks en de range van dit type is groot genoeg om voledig elektrisch t kunnen rijden. Waarom dan geen EV? Omdat:
- die echt duurder zijn in aanschaf als je ook, zoals wij
- een caravan getrokken moet worden
- er dus voldoende trekgewicht op kenteken moet staan
- je toch ook wel 300-400km wil rijden voor je wil tanken/laden
- je rijbewijs B hebt (vooruit, daar valt wat aan te doen natuurlijk).

Voor ons maakt dit de business case wel rond. Maar we zien bij de eerste beurt wel wat de schade is... Ondertussen pruttelt-ie weer lekker vol.

• assje
Gramser schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:
Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV
Bij aanschaf van een nieuwe auto die dan tot 5 jaar en <150kkm gereden wordt zou ik me ook niet zoveel zorgen maken; ook niet voor een PHEV. Daartegenover staat dat de afschrijving een veel grotere component gaat zijn.

Onder de streep vind ik PHEV's dus vooral op de occasionmarkt overgewaardeerd. Ik heb een tijdje geleden voor mijn ouders gekeken naar een XC40 en bijvoorbeeld met 150kkm wordt voor een hybride hetzelfde gevraagd als voor een EV.

• Gramser
Om eerlijk te zijn vond ik het prijsverschil tussen een goede tweedehands PHEV en een nieuwe ook niet schokkend. Mede daaom voor een nieuwe gegaan, maar vooral omdat de elektrische range van de VAG-modellen nu gewoon het dubbele of meer is dan de borige serie PHEV uit diezelfde groep.

Vandaag uit en thuis 104km, met 2 km “over”. Ik doe het ervoor. En dat was dan met een start bij temperaturen iets boven nul.

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:15:
[...]

De EV berekening is gebasseerd op laden met een publieke laadpaal en niet thuis via saldering.
Dat scheelt nog steeds. Volgens mij kom jij dan hierop uit, want ik zie hierboven geen berekening?
- Benzine, 1:25, 2,10/l = 8,4ct/km.
- Elektrisch, 130wh/km, 50ct publiek of snelladen-met-abo = 6,5ct.

Maar dan neem je het allemaal wel maximaal in je voordeel en dan nog is een EV dus 23% goedkoper. Je zou bijv. ook kunnen snelladen buiten de piektijden voor 28ct/kWh hier in de buurt. Mits de oorlog en evt. energiecrisis dit jaar weer eindigt zullen de dure palen op straat ook weer gaan zakken in prijs. Een groot deel daarvan zijn in 2022/23 aanbesteed toen de prijzen piekte, die worden elke 5 jaar weer opnieuw aanbesteed, dan zal het weer richting de 35ct gaan.

Als ik bovenstaand sommetje voor mezelf maak:
- Benzine >250pk, 1:10 op euro 98 in de randstedelijke-bbk, 2,30/l = 23ct/km
- Elektriciteit, 200Wh/km * 23ct = 4,6ct/km

Ofwel, 80% goedkoper.

Nou komt bij mij het merendeel uit al terugverdiende PV (volgend jaar icm dynamisch in de winternachten) dus het is zelfs nog veel minder, rond de 95% goedkoper, maar ik snap dat dat niet voor iedereen van toepassing is.
Je hebt mild-hybride en full-hybride, de full-hybride kunnen prima regeneratief remmen, ook daar heeft de techniek niet stil gestaan(de plug-in hybrides heb ik niet over want die zijn door onze overheid de nek omgedraait).
Is maar net welke je pakt, maar fair enough, bij recente FHEV's zal het vast beter zijn. Ik zie juist nog relatief veel PHEV's in mijn omgeving ivm de BPM. Zowel nieuw/lease als voor 1-1-2025 bij import van een occasion, scheelt dat echt heel veel op de aanschaf, met name in de hogere segmenten.

All-electric.

• RonJ
Gramser schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Ik lees dit vaak en er zal best een kern van waarheid in zitten. Misschien wel meer dan een kern, dat geef ik toe. Ik rij sinds eind vorig jaar een nieuwe PHEV (Seat Leon Sportstourer 1.5PHEV), nu 4200km op de teller en welgeteld 3 of 4x getankt. Mijn vrouw rijdt 'm bijna dagelijks en de range van dit type is groot genoeg om voledig elektrisch t kunnen rijden. Waarom dan geen EV? Omdat:
- die echt duurder zijn in aanschaf als je ook, zoals wij
- een caravan getrokken moet worden
- er dus voldoende trekgewicht op kenteken moet staan
- je toch ook wel 300-400km wil rijden voor je wil tanken/laden
- je rijbewijs B hebt (vooruit, daar valt wat aan te doen natuurlijk).

Voor ons maakt dit de business case wel rond. Maar we zien bij de eerste beurt wel wat de schade is... Ondertussen pruttelt-ie weer lekker vol.
Ik snap de overweging zeker hoor. En het gaat vooral tellen als ie ouder wordt. Dat de laatste generatie fors meer range heeft helpt ook. Maar ik zou zeker in je achterhoofd het aantal cycles proberen bij te houden en 'm op tijd van de hand doen. Als je te lang wacht zal je ondervinden dat de dealer/handel je auto niet wil kopen. Het kan ook zeker geen kwaad met enige regelmaat (minimaal 2x per maand) de ICE te gebruiken en even goed op temperatuur te laten komen. Mijn broertje werkt bij een merkdealer en er zijn relatief veel issues met de motoren van PHEV's die weinig tot nooit draaien. Er komt dan vocht in de olie met alle gevolgen van dien. Er zit weliswaar een sensor in de tank die hem aan forceert als de benzine te oud wordt, maar dat is in de praktijk niet genoeg.

Verder:
- PHEV is vrijwel altijd NMC, want relatief klein tov het gevraagde vermogen. Dan heb je het over een gemiddelde levensduur van zo'n 1500 cycles.
- Als je die 5x per week * 52 = cycle't zit je op 260 cycles per jaar. Dan is het dus na zo'n 6 jaar al klaar met de accu. Heb je het over een leasebak van de vorige PHEV-generatie die vanwege de kleine range dat 2x per dag doet is het soms zelfs na 3 jaar al klaar. De garantie op PHEV accu's is daarom ook vaak veel korter.
- De fabrikanten rekenen vervolgens bizar hoge bedragen voor een nieuwe, vrijwel gelijk aan of zelfs duurder dan een veel grotere BEV-accu.
- Of zoals EV-Clinic, toch echt een absolute autoriteit op EV-gebied het verwoord, "If you drive a hybrid - may god help you"
- Dit is ook nog wel een leuk artikel en sheetje van ze, voor wie een nieuwe auto gaat shoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 15:05 ]

All-electric.

• Gramser
Ik heb het idee dat de motor af en toe zelf ook aanspringt in de EV stand. Maar, ik ben benieuwd hoor. Ik heb toch echt wel de behoefte om vijf jaar of langer met deze auto te doen en als vervolgens niemand ‘m wil, dan rij ik ‘m maar echt op. Lijkt me ook niks mis mee. Man, ik heb ‘m net - en ik ben benieuwd waar de PHEV techniek heen gaat. En: als-ie met een nieuwe accu weer lekker lang vooruit kan… is dat misschien wel beter dan een nieuwe auto? We gaan het meemaken, als ik je mag geloven ;)

Voor nu ben ik er blij mee, maar ik ga je advies over de ICE wel ter harte nemen! Binnenkort ook weer weg met de caravan dus dan mag hij weer aan de bak.

Trouwens, net even een AI-searchje gedaan op wat dat dan moet kosten, zo'n nieuw accupakket. Ik schrik er niet van om eerlijk te zijn. Gesteld dat de rest van de auto dan nog goed is, zou ik dat wel aandurven:

"Voor de Seat Leon PHEV uit 2025 zijn de kosten voor het vervangen van de HV-accu nog niet overal officieel gepubliceerd, omdat dit een recent model is. Op basis van beschikbare informatie en vergelijkbare PHEV-modellen liggen de kosten voor een nieuwe HV-accu voor de Seat Leon PHEV tussen €4.000 en €8.000 (inclusief arbeid en garantie)"

Nou ja, volgens AI dan he ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gramser op 19-03-2026 15:17 ]

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Dat scheelt nog steeds. Volgens mij kom jij dan hierop uit, want ik zie hierboven geen berekening?
- Benzine, 1:25, 2,10/l = 8,4ct/km.
- Elektrisch, 130wh/km, 50ct publiek of snelladen-met-abo = 6,5ct.

Maar dan neem je het allemaal wel maximaal in je voordeel en dan nog is een EV dus 23% goedkoper. Je zou bijv. ook kunnen snelladen buiten de piektijden voor 28ct/kWh hier in de buurt. Mits de oorlog en evt. energiecrisis dit jaar weer eindigt zullen de dure palen op straat ook weer gaan zakken in prijs. Een groot deel daarvan zijn in 2022/23 aanbesteed toen de prijzen piekte, die worden elke 5 jaar weer opnieuw aanbesteed, dan zal het weer richting de 35ct gaan.

Als ik bovenstaand sommetje voor mezelf maak:
- Benzine >250pk, 1:10 op euro 98 in de randstedelijke-bbk, 2,30/l = 23ct/km
- Elektriciteit, 200Wh/km * 23ct = 4,6ct/km

Ofwel, 80% goedkoper.

Nou komt bij mij het merendeel uit al terugverdiende PV (volgend jaar icm dynamisch in de winternachten) dus het is zelfs nog veel minder, rond de 95% goedkoper, maar ik snap dat dat niet voor iedereen van toepassing is.
Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.

Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.
Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar. Net als dat bij een EV een grotere/zwaardere/snellere model S (200wh/km) gewoon veel meer verbruikt dan een model 3 (130wh/km). Je moet wel dino-appels met ev-appels vergelijken.
Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.
Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 16:34 ]

All-electric.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:16
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Ik volg je in behoorlijk wat van je argumenten.

Wat je nogal regelmatig ziet is dat mensen de stap zetten naar een thuisbatterij, en dan een veel te grote capaciteit kiezen. Bij 90% van de mensen zal alles boven de 5kWh leiden tot situaties dat ze de batterij in de winter niet vol krijgen, en in de zomer niet leeg trekken. [...]
Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg (maar ik moet ook nog even weer m'n nachtelijke sluipverbruik kritisch bekijken). Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij het redt totdat je PV begint op te wekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1gu7XmMR0__1kcOBWSXC3MC6oI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uKMlCyKJYrr6uEdLBjjaveF.png?f=user_large
glitch in de grafiek was vanwege een Home Assistant herstart

Ik zie nu op sommige dagen idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Geen EV, wel verwarmen met een WP (airco) die 's ochtends aan ging, waardoor de batterij toen wel erg hard naar beneden ging.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2026 16:41 ]

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar.

[...]

Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.
Een degelijke hybride van afgelopen 5 jaar werkt al met 177V en Lithium‑ion.
Ik begrijp waar je op doelt, dat zijn inderdaad wagens wat de naam hybride niet hoort te hebben.

• Tommie12
ThinkPad schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg. Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij leeg is als je PV begint op te wekken.

[Afbeelding]

Ik zie nu idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Je moet dat over een heel jaar bekijken.

Laat ons eens rekenen wat de voorwaarden zijn om een batterij van 5 kwh bruto die 1200€ kost terug te verdienen op 5 jaar.

Per cyclus gan je 5kWh in de batterij steken en er 4 kWh uit halen.
5kWh van de zon levert je in B bij teruglevering 30ct op (tarief Maart 2026), dus dat is je kost.
4kWh uit je batterij halen ipv ze aan te kopen levert je 4 x 28ct op (mijn tarief om 1kwh aan te kopen marginaal).
Dus per cyclus spaar je 82cent.
1200€ / 5jaar = 240€
240€/0.82€= 292 cycli

Dat lijkt me behoorlijk ambitieus, dus verwacht een terugbetalingstermijn van ca 6 jaar voor de eerste batterij.
De tweede batterij ga je nooit zo veel cycli kunnen laten maken. In de winter krijg je ze meerdere maanden niet vol, en in de zomer niet leeg tenzij je zowat elke dag 5-7 kWh (50km) in je EV kan pompen.
Maar in de zomer kan je beter direct laden overdag als de zon schijnt.

Pas gerust de cijfers aan, maar een terugbetaaltermijn van 5 jaar blijft behoorlijk ambitieus met de huidige stroomtarieven.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:11
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]
<knip>

Dat lijkt me behoorlijk ambitieus, dus verwacht een terugbetalingstermijn van ca 6 jaar voor de eerste batterij.
De tweede batterij ga je nooit zo veel cycli kunnen laten maken. In de winter krijg je ze meerdere maanden niet vol, en in de zomer niet leeg tenzij je zowat elke dag 5-7 kWh (50km) in je EV kan pompen.
Maar in de zomer kan je beter direct laden overdag als de zon schijnt.

Pas gerust de cijfers aan, maar een terugbetaaltermijn van 5 jaar blijft behoorlijk ambitieus met de huidige stroomtarieven.
Ik denk dat je inmiddels ook voor de winter wel rekening moet houden en meenemen, thuisaccu laden van het net en niet enkel van eigen PV om van 16u tot 9u volgende dag te overbruggen, in de minder zonrijke periode van het jaar.

Het gebied verzorgt door HV Breukelen 380kV/150kV koppelstation, is het meer dan krap, loopt wel voor op andere regio's.
Als daar de komende 2-3 maanden geen geniale werkende oplossingen/maatregelen voor bedacht worden, dreigt niet alleen een aansluitstop of wachtlijst voor verzwaren van 1 fase naar 3 fase (voor een gebied met nu 1,5 mln kleinverbuikers aansluiting), maar ook geen garantie meer, oplopend tot >200uur tot verzwaring gereed is, dat licht voor bestaande aansluitingen ook zeker aan blijft.

Een paar andere gebieden zijn ook al dichtbij de drempel dat er geen nieuwe aansluitingen of verzwaring meer kunnen tenzij er geen piek ontlasting in relatief directe omgeving/flex-vermogen ook tegenover staat.
Her en der zijn er vertragingen bij de netverzwaringen.

Met het nieuwe prioriteitskader dient ook eerst berekend te worden of er nog ruimte is en de woning aansluiting is ook niet meer de eerste die in aanmerking komt als er nog ruimte is en mocht er een aanvraag van andere met hogere prioriteit zijn, die voorgaan en eerst piekontlasting/flex-vermogen gezocht moet worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat je inmiddels ook voor de winter wel rekening moet houden en meenemen, thuisaccu laden van het net en niet enkel van eigen PV om van 16u tot 9u volgende dag te overbruggen, in de minder zonrijke periode van het jaar.

Het gebied verzorgt door HV Breukelen 380kV/150kV koppelstation, is het meer dan krap, loopt wel voor op andere regio's.
Als daar de komende 2-3 maanden geen geniale werkende oplossingen/maatregelen voor bedacht worden, dreigt niet alleen een aansluitstop of wachtlijst voor verzwaren van 1 fase naar 3 fase (voor een gebied met nu 1,5 mln kleinverbuikers aansluiting), maar ook geen garantie meer, oplopend tot >200uur tot verzwaring gereed is, dat licht voor bestaande aansluitingen ook zeker aan blijft.
Laten we het ook niet groter maken dan het is. Die aansluitstop voor KV is ook bedoeld om de leveringszekerheid voor bestaande aansluitingen in stand te houden. Dan is er inderdaad nog steeds geprognotiseerde overbelasting, maar die is vanuit n-1 (of zelfs n-2) berekend. Niet voor niets wordt er gepraat over de inzet van reservecapaciteit, als het in de praktijk al niet gebeurt. ;)

Uitval is ook in de FGU-regio vooralsnog echt niet ter sprake. En als er al afgeschakeld wordt, zijn huizen zeker niet als eerste aan de beurt.
Een paar andere gebieden zijn ook al dichtbij de drempel dat er geen nieuwe aansluitingen of verzwaring meer kunnen tenzij er geen piek ontlasting in relatief directe omgeving/flex-vermogen ook tegenover staat.

Met het nieuwe prioriteitskader dient ook eerst berekend te worden of er nog ruimte is en de woning aansluiting is ook niet meer de eerste die in aanmerking komt als er nog ruimte is en mocht er een aanvraag van andere met hogere prioriteit zijn, die voorgaan en eerst piekontlasting/flex-vermogen gezocht moet worden.
Sec klopt dat, maar de categorieën die erboven staan zijn ook niet zo spannend. Congestieverzachters worden sowieso aangesloten, en de categorie ‘veiligheid’ is niet zo groot (behalve rond Eindhoven waar er veel ‘hoogsensitieve industrie’ zit. :P ). Woningen zijn -als er capaciteit is- doorgaans vrij snel aan de beurt. Enig nadeel is dat je als individu die wil verzwaren ook in de rij staat waar nieuwe woonwijken in staan, en die worden tot 10 jaar vooruit aangevraagd.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Domba
Krisp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:25:
[...]
Laten we het ook niet groter maken dan het is. Die aansluitstop voor KV is ook bedoeld om de leveringszekerheid voor bestaande aansluitingen in stand te houden. Dan is er inderdaad nog steeds geprognotiseerde overbelasting, maar die is vanuit n-1 (of zelfs n-2) berekend. Niet voor niets wordt er gepraat over de inzet van reservecapaciteit, als het in de praktijk al niet gebeurt. ;)

Uitval is ook in de FGU-regio vooralsnog echt niet ter sprake. En als er al afgeschakeld wordt, zijn huizen zeker niet als eerste aan de beurt.
Dan heb jij andere info, dan ik, dat de eerste 9 stappen van het 10-stappenplan uit 2022 ook werkelijk meer oplevert en verzwaring Breukelen/ Utrecht-Noord tot mogelijk 4 jaar vertraging heeft opgelopen en ook meer benodigd wordt om te overbruggen.
Tennet komt met de aankondiging ook ermee, na al gemeten overbelasting op 380kV/150kV trafo en wel een N-0 en afhankelijk zijn van de windstroom binnen het gebied zelf.

(ook met al gehele aansluitstop deze zomer moet nog paar honderd MW extra gevonden worden om weg te blijven van fase 3 gedwongen afschakelen )

Als ook dat bij deze rekenronde afwijkend van verleden, dat nieuwe aanvragen die nog niet definitief toegekend zijn, ook niet meegenomen zijn en waarvoor ook de aansluitstop dreigt (Prov. Utrecht 52k+, Prov Gelderland tot 102k, voor Flevopolder weet ik niet).

Provincies en gemeente willen natuurlijk graag dat die nieuwbouw woningen doorgaan en verzekert zijn van een aansluiting, die bedenken vast en zeker extra maatregelen dat een deel van de huishoudens met bestaande aansluiting komt en minder afnemen tussen 16-21 uur.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Termy

Termy

[...]

Tja, dat is een mening en ik heb geen idee wat de consumentendbond en Radar gezegd hebben.
Hier sla je de plank mis. Juist met zo'n oorlog zijn zonnepanelen en een batterij nuttig. Mijn huidige zonnepanelen verdienden zich in no time terug in 2022 toen ik voor 60 ct/kWh kon terugleveren. Er zijn er hier wel meer die enorm binnengelopen zijn destijds. Nu gaat het niet zo hard met de stroomprijzen maar is juist een EV handig om benzinekosten te voorkomen, voornamelijk als je thuis kunt laden.
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb je hier een bron van?
Zucht, het aloude "nog niet uitontwikkeld". Wanneer is dat dan wel het geval? Wat is er precies mis met een LFP die 6000+ cycli doet? Het is technologie en als iemand die op Tweakers zit zou je toch moeten snappen dat dat altijd verbetert en wat je nu koopt gisteren al achterhaald was. Hoe verbruik jij 8000 kWh in de winter en slechts 2000 in de rest van het jaar? Heb je een enorm huis met een slechte WP en verder niks elektrisch of zo?
Tja, dan koop je dat niet? Zonnepanelen zijn zo ook een slecht idee en dat kon je ook gewoon niet doen.
Laat maar zien dan :).
Mij niet.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:21
[...]

Hoe denk je dat een belastingdienst dit kan gaan doe, een mannetje continu bij thuis die in de gaten houd wat je verbruikt :?
bedenk dat je alles wat je achter de meter kunt houden per defintie niet belastbaar is, als je dus jouw zonnestroom buiten de meter om in je thuis-batterij stopt zal dat niemand kunnen zien en dus ook niet belastbaar kan zijn (tenslotte is dat door hun niet meetbaar).
De meeste bedrijven eisen een MID meter in je laadpaal, en daarmee voldoe je ook aan de laatste voorwaarden van de laatste subsidiemogelijkheden. dus met de juiste MID meter is er geen vuiltje aan de lucht.
vind je ruim 25 jaar en langer te kort ? zeker de nieuwere Na+ ion cellen zijn relatief minder belastend dan je druppel benzine, sta je wel bij stil hoe belastend het winnen en maken van die benzine wel niet is?
mogelijk ligt bij jou de winst er in om gewoon minder te gaan gebruiken, want 8.000 kWh in de winter te verbruiken is niet bepaald zuinig aan doen.
prijzen van energie zijn gekoppeld aan vraag en aanbod, dat zie je nu heel sterk met die situatie in Iran, het aanbod is sterk verstoort en je ziet daar direct de reactie van de wereldmarkt op.

mogelijk dat je beter kunt investeren in gewoon minder verbruiken, volgens mij ligt daar bij jou je winst.

• Domba
[...]
Ik heb een verbruik van ~10MWh en een wat grotere thuisaccu sinds 2022.
In winter kun je dynamisch de afname kosten drukken door te laden voor later eigenverbruik en laden voor teruglevering bijv bij dynamisch het verschil > dan EB &BTW, wat onverspelbaar is.

Je kan het ook proberen het andersom te berekenen, wat mag de aanschafkosten max per kWh opslag zijn voor je en is daar iets voor verkrijgbaar.
Dat is wel moeilijker, toekomstige leverprijzenprijzen zijn onbekend, afschaffing van salderen na 2026, nettarieven na 2027 waarvan methodiek & tarief voor de blokken nog onbekend, enkel indicaties.
10MWh is boven landelijk gemiddelde en ook nog ruim boven 2/3 van de huishoudens en met komst van nettarieven, op basis van de voorlopige indicaties tarieven ligt kantelpunt bij ~3300kWh verbruik tussen nov-mrt waar boven je meer gaat betalen als je de rest van jaar geen afname hebt.

Reden om eraan te beginnen waren wel heel andere, opknapwoning (Oost-Brabant) en gebruik powertools was een issue.(TL's die soms niet aangingen, vanwege te lage netspanning wat op zich bizar was met afzekering in wijktrafo direct naast me en net zo totaal bizare net spanningsverschillen tussen laden/ontladen tot soms wel 5-7V (P1 data), zit nu alleen op een afzekering, die er vroeger ook opzaten is dichterbij een kleine wijktrafo neergezet)
Daarmee vanaf het begin een eiland opzet (tijdelijk off-grid), in principe als noodzakelijk alleen on-grid om te laden en PV overschot terug te leveren en als het uitkomt beetje EPEX-handek wat te laden voor teruglevering.

2022 en 2023 waren ook nog geplaagd met nodige stroomstoringen, met heel opmerkelijk meeste in de nacht, zelfs de 10kV ringkabel tussen de wijktrafo's die het net na middernacht opgaf,
In Q4 2025 vooraankondiging van mogelijke afschakeling bij gebrek aan 150kV transportcapaciteit in uiterste geval, voor juist de MS-trafo waarop ik zit om voldoende voor de rest op MS-station en volgende MS-station aan de 150kV lijn te hebben (werd al een draaiboek voor gemaakt met voorbeeldteksten voor sociale media en websites, kaartjes etc), maar Tennet kon nog 10MW vrijgeven, net voor afgelopen winter.
(MS station is afname inmiddels niet het issue meer (nog ~40% afnameruimte vrij binnen de N-1) en heeft het zich verplaatst naar de 150kV lijn en 380kV/150kV koppeltrafo, die vertraging hebben)
2024/2025 waren super rustig, met geen stroomstoringen, nog wel heel soms, niet elke maand dat hybride automatisch off grid gaat op momenten dat on-line ben, vanwege netkwaliteit, ben niet altijd on-grid , maar wel als accu SOC <25% SOC is en >90% als er nog opwek is

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 21-03-2026 12:54 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Dan heb jij andere info, dan ik, dat de eerste 9 stappen van het 10-stappenplan uit 2022 ook werkelijk meer oplevert en verzwaring Breukelen/ Utrecht-Noord tot mogelijk 4 jaar vertraging heeft opgelopen en ook meer benodigd wordt om te overbruggen.
Tennet komt met de aankondiging ook ermee, na al gemeten overbelasting op 380kV/150kV trafo en wel een N-0 en afhankelijk zijn van de windstroom binnen het gebied zelf.
Je bent niet heel duidelijk, maar er ligt een nieuw 10-puntenplan. Meest prominent zijn daar (1) het op de wachtlijst zetten van KV (levert 339MW op) en (2) niet-marktgebaseerd congestiemanagement (±250MW). Dat is zijn maatregelen die serieus vermogen opleveren. Verder staat e.e.a. in het laatste congestiemanagementonderzoek van TenneT.
(ook met al gehele aansluitstop deze zomer moet nog paar honderd MW extra gevonden worden om weg te blijven van fase 3 gedwongen afschakelen )
Die contractering moet zeker volgen, maar daar is niet-marktgebaseerd congestiemanagement voor.
Als ook dat bij deze rekenronde afwijkend van verleden, dat nieuwe aanvragen die nog niet definitief toegekend zijn, ook niet meegenomen zijn en waarvoor ook de aansluitstop dreigt (Prov. Utrecht 52k+, Prov Gelderland tot 102k, voor Flevopolder weet ik niet).

Provincies en gemeente willen natuurlijk graag dat die nieuwbouw woningen doorgaan en verzekert zijn van een aansluiting, die bedenken vast en zeker extra maatregelen dat een deel van de huishoudens met bestaande aansluiting komt en minder afnemen tussen 16-21 uur.
Als je met die aanvragen doelt op de ‘aanvragen’ die de provincies zelf hebben gedaan: die hebben geen status. ;) Op dit moment is het nog steeds nodig om een huisnummerbesluit in te leveren, en dat hebben beide provincies niet gedaan. Sterker: het is niet eens duidelijk waar die woningen moeten komen. Daarmee kunnen ze ook niet op de wachtlijst geplaatst worden.

Begrijp me niet verkeerd: de status is kritiek en maatregelen als het op de wachtlijst zetten van KV heeft veel impact. Er moet echt werk verzet worden. Tegelijkertijd heb ik wel de hoop gevestigd op de rijksoverheid: door het vergunningentraject voor Utrecht Noord serieus te versnellen kan er een hoop ellende voorkomen worden. Maar afschakelen van KV-gebruikers zie ik ook in deze omstandigheden niet/nauwelijks gebeuren. En zelfs als dat gebeurt, gaat dat niet 200 uur per jaar zijn, omdat je niet de hele provincie plat hoeft te leggen.

• Domba
@Krisp Ik verwacht dus, juist op punt dat van die wachtlijst voor KV gesleutelt gaat worden door de politiek met bijdrage van netbewust laden aan prive laadpaal en thuisaccu's (meer normering, de belasting/gedrag van "onbalansaccu's" zijn ze nog niet vergeten, prijsprikkels die geen relatie hebben met lokale netbelasting ).

Tussen die KV die opwachtlijst komen zitten ook150k+ nieuwbouw woningen van de woondeal die nog geen "nummerbesluit" hebben.
Voor provincie & gemeenten is een stedenbouwkundige visieplan en een verzekerde netaansluiting, veel makkelijker om bouwers te vinden.
Ook talloze laadpalen van laad visies,(tot wel 7x zoveel als erin 2025 stonden, met belofte netbewust laden) maar aantonen van de netverzachting voor die prioriteit na 1 juli willen ontlopen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@Domba Ik zie geen enkele aanleiding om KV niet per 1 juli op de wachtlijst te zetten. De FGU-regio gaat daarin niet de enige regio zijn, en heeft wel de meeste (geprognotiseerde) congestie. Sterker: ik was verbaasd dat het al niet dit voorjaar gebeurde, en vermoed dat het externe onderzoek wat TenneT aankondigde een politieke move was om het nog even niet te hoeven doen. Ik sluit daarom niet uit dat de FGU-regio al niet eerder op slot gaat dan op 1 juli, maar TenneT en Stedin houden naar buiten toe de lippen stevig op elkaar. :P

Ja, de politieke druk is hoog, maar de politiek gaat niet over het aansluiten van klanten. Daar gaan de netbeheerders toch echt zelf over. Het is nu echt door de pijn heen bijten en een nieuw precedent scheppen. Dan ligt de bal ook bij de politiek om te komen met daadwerkelijke oplossingen, niet in de laatste plaats het versnellen van procedures/wetgeving.

Publieke laadpalen zijn een minor issue. In de sector is Netbewust (publiek) Laden toprioriteit. Dit congestieseizoen heeft dat een statisch profiel, planning is dat dit volgend seizoen (26/27) dynamisch is. Op die manier kun je in wezen laadpalen gewoon doorplaatsen, zolang ze maar volledig dynamisch regelbaar (en dus ook uit te zetten) zijn.

Thuisladen is inderdaad een issue dat terugkomt in niet beïnvloedbare autonome groei, maar doordat verzwaringen ook op de wachtlijst komen is dat probleem kleiner dan zonder wachtlijst. Verder is ook netbewust thuisladen in ontwikkeling. Het is afwachten of dat veel gebruikt gaan worden: de vergoedingen zijn niet denderend. Anderzijds: als je toch al reageert op dynamische prijzen, is het (ook) reageren op congestiesignalen geen grote stap meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Krisp op 21-03-2026 20:06 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In ander nieuws; Nederland loopt weer iets minder achter
https://www.transport-onl...lers-na-jarenlange-lobby/
Hoewel de generator-as al jaren bestaat en het concept zich in de praktijk heeft bewezen, konden trailers met deze techniek in Nederland tot nu toe niet via de reguliere weg worden gekentekend. Naar schatting rijden in Nederland al honderden koeltrailers met een dergelijke as rond, terwijl dit er in Europa zelfs duizenden zijn.

De RDW gaf hiervoor geen goedkeuring omdat de Europese regelgeving onvoldoende aanknopingspunten bood om de veiligheid te beoordelen. In landen als Duitsland en Frankrijk werden dergelijke voertuigen wel toegelaten, waardoor Nederlandse vervoerders soms noodgedwongen met buitenlandse kentekens reden of de as pas na kentekening lieten inbouwen.
Vooral interessant omdat het precedent schept voor de obvious opvolger:
Ontwikkeling e-as in volle gang
Naast de generator-as wordt internationaal ook gewerkt aan een elektrische aandrijfas voor trailers, de zogenoemde e-as. Deze kan niet alleen energie terugwinnen, maar ook actief bijdragen aan de aandrijving van de combinatie. Eerste tests wijzen op mogelijke CO₂-reducties tot circa 40 procent. Naar verwachting duurt het echter nog enkele jaren voordat deze techniek breed wordt toegelaten.
De meeste opleggers en vrachten worden niet belemmerd door maximumgewicht/aslast, dus als die ruimte gevuld kan worden met accu maakt dat een groter bereik mogelijk.
Ook maakt het vrijspelen van significante vermogens bij de oplegger allerlei interessante optimalisaties mogelijk zoals het gebruiken van actieve airflow aan de achterkant van een rechthoekige trailer om luchtweerstand te verminderen zonder compatibiliteit met dockshelters of laadvolume te verliezen (https://www.mdpi.com/2076-0825/14/11/556).

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2026 12:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:56
Ik heb een offerte gekregen voor DMEGC glas-glas N-type 470Wp zonnepanelen, een GoodWe omvormer en optioneel een GoodWe thuisaccu 5kWh en een laadpaal Zaptec Go 2.

Ik lees ook goede dingen over een Zappi laadpaal? En deze installateur levert ook Sessy en Enphase IQ thuisbatterijen. Weet iemand of deze merken/types oke zijn en of een Zappi laadpaal een betere keuze is?

• Termy

Termy

Santee schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:09:
Ik heb een offerte gekregen voor DMEGC glas-glas N-type 470Wp zonnepanelen, een GoodWe omvormer en optioneel een GoodWe thuisaccu 5kWh en een laadpaal Zaptec Go 2.

Ik lees ook goede dingen over een Zappi laadpaal? En deze installateur levert ook Sessy en Enphase IQ thuisbatterijen. Weet iemand of deze merken/types oke zijn en of een Zappi laadpaal een betere keuze is?
Niet helemaal de plek voor deze vraag (zie daarvoor de topics voor Thuisladen, zonnepanelen en thuisbatterijen, respectievelijk), maar als eigenaar van een Zappi kan ik zeggen dat het een prima paal is maar dat de Zaptec Go 2 een groot voordeel heeft: een MID kWh meter. Daarmee kun je meedoen aan de ERE certificaten (zie het topic daarvoor). Verder schijnt het ook een goede paal te zijn en overweeg ik zelf hiervoor te gaan in ons nieuwe huis.

Afhankelijk van de prijs zijn die panelen en omvormer overigens prima, zeker als je geen schaduw hebt.

• JeroenH
Ik heb geen verstand van Goodwe omvormers (plus, je noemt geen type) maar ik zou zeer sterk aanraden met zekerheid vast te stellen of je de omvormer lokaal kunt aan sturen om te dimmen "dimmen" (zero-export) of uit te schakelen. Die flexibiliteit ga je hoe dan ook nodig hebben in de (nabije) toekomst.

Verder, denk na over verplichte cloud-koppeling. Waar gaat je data heen, wie heeft er écht controle over je omvormer, enz. Maar dat doen we als Tweakers met al het "smart" spul wat we ons huis insjouwen, toch?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15
Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Leuk maar ik snap niet wat dit met de post te maken heeft. Tommie rekent voor dat ~250 cycli per jaar nodig zijn tegen in belgie geldende tarieven om beetje uit te komen met een 5 kwh accu. Ja netcongestie is een ding enzo, daar weet jij duidelijk meer van dan de meesten. Maar die accu (wn vrijwel alle accus wat mij betreft) heeft toch weinig tot niks te maken met netcongestie? In theorie snap ik heus wel dat je misschien als je vermogen tekort komt een serieuze thuisbatterij kan helpen. Of als je bang bent voor afschakeling. Maar in beide gevallen heb je toch heel wat anders nodig dan een 5kWh accutje?

• Domba
Fr33z schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Leuk maar ik snap niet wat dit met de post te maken heeft. Tommie rekent voor dat ~250 cycli per jaar nodig zijn tegen in belgie geldende tarieven om beetje uit te komen met een 5 kwh accu. Ja netcongestie is een ding enzo, daar weet jij duidelijk meer van dan de meesten. Maar die accu (wn vrijwel alle accus wat mij betreft) heeft toch weinig tot niks te maken met netcongestie? In theorie snap ik heus wel dat je misschien als je vermogen tekort komt een serieuze thuisbatterij kan helpen. Of als je bang bent voor afschakeling. Maar in beide gevallen heb je toch heel wat anders nodig dan een 5kWh accutje?
Binnen de terugverdientijd van die thuisaccu kan je rekenen op dat er nettarieven zijn,
Je zult het waarschijnlijk al van zelf doen, op moment er winter nettarieven zijn, omdat het blok ervoor, met huidige indicatieprijs 16ct lager is , plus alleen bij dynamisch contract prijsverschil met 16-21 uur.
Voor kleinverbruikers is tijdpad tot nu toe dat het ergens in 2028 komt, maar dat hoeft niet de 28ct te zijn die je vermijdt met van eigen PV laden.

Algehele aansluitstop, klein verbruikers in FGU gebied op de wachtlijst voor verzwaring en nieuwe aansluiting tot 2033, dat is het maatregelen pakket van de netwerkbeheerder, tenzij alternatief voor deel met zelfde zekere dekking.
Netbeheerders willen politieke ruggesteun voor hun besluit en krijgen daar de tijd voor.

Daarbij kijkt de politiek ook naar, niet als eerste actiepunt: naar versneld benutten en realiseren van flexibiliteit uit laadpalen, thuisbatterijen en warmtepompen bij huishoudens om piekverbruik te verlagen..
(na invoering nettarieven voor kleinverbruikers is er een prijsprikkel).
a.s. dinsdag vergadert de commisie KGG wel, maar zal doorschuiven naar 22 april, door een al geplande vergadering van 28 mei naar voren te halen, voor we een eerste in kijkje krijgen waar politiek aan denkt.

En dan de thuisaccu's waarvoor registratie verplicht is, in de hoop om iets van de woningbouw opgang te houden en niet stil valt na die verzekert zijn van een aansluiting
Voor zeker 100k+ woningen waar normaal tot 2030 een aansluiting voor aangevraagd zou worden, die landen op de wachtlijst (tenzij politieke geitenpaadje)

Het meeste effect heeft natuurlijk dat netverzwaring sneller en eerder gereed is, ook minder te overbruggen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
Thuisaccu met dynamisch is nog steeds heel leuk hoor.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• BarryH
Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Binnen de terugverdientijd van die thuisaccu kan je rekenen op dat er nettarieven zijn,
Je zult het waarschijnlijk al van zelf doen, op moment er winter nettarieven zijn, omdat het blok ervoor, met huidige indicatieprijs 16ct lager is , plus alleen bij dynamisch contract prijsverschil met 16-21 uur.
Voor kleinverbruikers is tijdpad tot nu toe dat het ergens in 2028 komt, maar dat hoeft niet de 28ct te zijn die je vermijdt met van eigen PV laden.

Algehele aansluitstop, klein verbruikers in FGU gebied op de wachtlijst voor verzwaring en nieuwe aansluiting tot 2033, dat is het maatregelen pakket van de netwerkbeheerder, tenzij alternatief voor deel met zelfde zekere dekking.
Netbeheerders willen politieke ruggesteun voor hun besluit en krijgen daar de tijd voor.

Daarbij kijkt de politiek ook naar, niet als eerste actiepunt: naar versneld benutten en realiseren van flexibiliteit uit laadpalen, thuisbatterijen en warmtepompen bij huishoudens om piekverbruik te verlagen..
a.s. dinsdag vergadert de commisie KGG wel, maar zal doorschuiven naar 22 april, door een al geplande vergadering van 28 mei naar voren te halen, voor we een eerste in kijkje krijgen waar politiek aan denkt.

En dan de thuisaccu's waarvoor registratie verplicht is, in de hoop om iets van de woningbouw opgang te houden en niet stil valt na die verzekert zijn van een aansluiting
Voor zeker 100k+ woningen waar normaal tot 2030 een aansluiting voor aangevraagd zou worden, die landen op de wachtlijst (tenzij politieke geitenpaadje)

Het meeste effect heeft natuurlijk dat netverzwaring sneller en eerder gereed is, ook minder te overbruggen.
Wat ik me afvraag is of de piek verlaging door de thuisaccu opweegt tegen de extra kWh behoefte.
Bij strenge vorst is mijn uurpiek ca 1000 watt (door koken)bovenop 3000 watt continu verbruik (door warmtepomp ). Maar om die 1000wh weg te poetsen moet ik eerder op de dag 1300wh laden….
Dus in totaal meer te leveren door het net

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:56
Termy schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Niet helemaal de plek voor deze vraag (zie daarvoor de topics voor Thuisladen, zonnepanelen en thuisbatterijen, respectievelijk), maar als eigenaar van een Zappi kan ik zeggen dat het een prima paal is maar dat de Zaptec Go 2 een groot voordeel heeft: een MID kWh meter. Daarmee kun je meedoen aan de ERE certificaten (zie het topic daarvoor). Verder schijnt het ook een goede paal te zijn en overweeg ik zelf hiervoor te gaan in ons nieuwe huis.

Afhankelijk van de prijs zijn die panelen en omvormer overigens prima, zeker als je geen schaduw hebt.
Ik kan het topic over zonnepanelen niet 123 vinden. De omvormer is trouwens volledig 'GoodWe | 3600N-EH Plus+ | Hybride EHU3600-03-02P | 1-Fase | 3.6kW | HV | 2 MPPT 2 IN | WIFI | incl. GM3000'. Ik heb op zich wel schaduw deels, onderste 3 panelen vrij veel (9 totaal) als ze zon nog lager staat en mogelijk wat schaduw van boomtakken in de wintermaanden. Wat zou een beter alternatief zijn? Ik wil het best elders vragen als dit niet de geschikte plaats is.
JeroenH schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb geen verstand van Goodwe omvormers (plus, je noemt geen type) maar ik zou zeer sterk aanraden met zekerheid vast te stellen of je de omvormer lokaal kunt aan sturen om te dimmen "dimmen" (zero-export) of uit te schakelen. Die flexibiliteit ga je hoe dan ook nodig hebben in de (nabije) toekomst.

Verder, denk na over verplichte cloud-koppeling. Waar gaat je data heen, wie heeft er écht controle over je omvormer, enz. Maar dat doen we als Tweakers met al het "smart" spul wat we ons huis insjouwen, toch?
Sorry, de omvormer staat hierboven benoemd. Ik ga het navragen bij de leverancier. Over die data heb ik nog helemaal niet nagedacht :+

[ Voor 25% gewijzigd door Santee op 23-03-2026 08:05 ]

• JeroenH
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Thuisaccu met dynamisch is nog steeds heel leuk hoor.
Dat wilde ik ook zeggen. De thuisbatterij stelt me in staat om simpelweg de dure uren nauwelijks af te nemen. Ik vind het een apart soort genoegen als ik prijzen van 50-60-70 ct zie (en dat komt ook weer niet zo heel vaak voor) maar ons verbruik komt uit de batterij.

Ik ben nog van plan een paar paneeltjes bij de plaatsen, behoorlijk rechtop, voor extra opbrengst in de winter. 's Zomers kan ik dan mijn HA laten beslissen of die uitgeschakeld worden o.i.d., afhankelijk van de dynamische kosten/opbrengsten op dat moment.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Dat wilde ik ook zeggen. De thuisbatterij stelt me in staat om simpelweg de dure uren nauwelijks af te nemen. Ik vind het een apart soort genoegen als ik prijzen van 50-60-70 ct zie (en dat komt ook weer niet zo heel vaak voor) maar ons verbruik komt uit de batterij.

Ik ben nog van plan een paar paneeltjes bij de plaatsen, behoorlijk rechtop, voor extra opbrengst in de winter. 's Zomers kan ik dan mijn HA laten beslissen of die uitgeschakeld worden o.i.d., afhankelijk van de dynamische kosten/opbrengsten op dat moment.
Als je de afgelopen weken goedkoop laadt én voldoende vermogen en capaciteit hebt kan je aan deze dure uren prima verdienen door terug te leveren ipv niet te gebruiken. Vanaf 1-1-2027 anders, maar nu vooral nog gebruik van maken :)

Heb nu 6 panelen in de achtertuin op de grond staan, in de winter komt de zon nauwelijks boven de schutting uit. De tuin wordt nog gedaan, maar wat mij betreft komt er een overkapping met 6-8x 505 Wp panelen. Staan ze mooi hoger en idd ook in de winter wat extra opbrengst.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Domba
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:54:
[...]

Wat ik me afvraag is of de piek verlaging door de thuisaccu opweegt tegen de extra kWh behoefte.
Bij strenge vorst is mijn uurpiek ca 1000 watt (door koken)bovenop 3000 watt continu verbruik (door warmtepomp ). Maar om die 1000wh weg te poetsen moet ik eerder op de dag 1300wh laden….
Dus in totaal meer te leveren door het net
Als 40 000 huishoudens dat doen, elk jaar meer doen
Als ik zo kijk naar congestie onderzoek is er jaarlijks 40MW meer voor woningbouw en 40MW voor verduurzaming woningen als ook 20-35MW voor groeit aantal EV nodig.

Er is van alles te bedenken, die een algehele aansluitstop op schuift, na 1 juli landen alle aanvragen op een wachtlijst en als er ruimte is worden die naar prioriteitkader als er nog restruimte toegekend.

Er is best wel wat de bedenken om wat rest ruimte te creeren.

We zijn verplicht een energieleverancier te hebben bij wet, als we een energiecontract afsluiten, sluiten we ook een ATO (transport overeenkomst af) die zou je kunnen aanpassen met CSC-clausule (capaciteit sturend clausule).
FGU-gebied is ~1,5 mln kleinverbruikers aansluitingen, als jaarlijks 3-4% of meer hun piekverbruik wat verminderen zwakt dat de aansluitstop erg af.
Dat je zolang een bepaalde crisis status voor een gebied geldt, bijv opnemen dat tot 1 kW eigenverbruik voorziet uit accu waarvoor meldingsplicht bestaat van 16-20 uur.
Je kan ook meldingsplicht voor een laadpaal achter meter invoeren en dat die niet laden of tot ten hoogste met max 6kW bijv van 16 tot 20 uur .

• Fr33z
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:56:
[...]

wel gek, ik heb ook dynamisch en heb nog nooit een prijs boven de 40 cent/kWh gezien. Ja ik snap dat het leuk is als spelletje maar er is toch maar 1 landelijk tarief voor stroom? ik vind 50/60/70 cent/kWh noemen wat overdreven, er is volgens mij niemand die dat betaalt.

• Fr33z
Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Wat? sorry maar zelfs chatGPT kan dit niet samenvatten. Je blijft maar typen over FGU-regio, wachtlijsten etc etc. Maar kun je uitleggen waarom je alleen daar over praat? Ik begrijp echt niks van je post en je argumentatie. Ik lees alleen zeer onzekere toekomstmuziek die er misschien wel of misschien niet komt.

Is je stelling: "er komen nettarieven in de toekomst dus wordt de use-case en financiele perspectief voor een thuisaccu anders en/of beter?"

• BarryH
Domba schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Als 40 000 huishoudens dat doen, elk jaar meer doen
Als ik zo kijk naar congestie onderzoek is er jaarlijks 40MW meer voor woningbouw en 40MW voor verduurzaming woningen als ook 20-35MW voor groeit aantal EV nodig.

Er is van alles te bedenken, die een algehele aansluitstop op schuift, na 1 juli landen alle aanvragen op een wachtlijst en als er ruimte is worden die naar prioriteitkader als er nog restruimte toegekend.

Er is best wel wat de bedenken om wat rest ruimte te creeren.

We zijn verplicht een energieleverancier te hebben bij wet, als we een energiecontract afsluiten, sluiten we ook een ATO (transport overeenkomst af) die zou je kunnen aanpassen met CSC-clausule (capaciteit sturend clausule).
FGU-gebied is ~1,5 mln kleinverbruikers aansluitingen, als jaarlijks 3-4% of meer hun piekverbruik wat verminderen zwakt dat de aansluitstop erg af.
Dat je zolang een bepaalde crisis status voor een gebied geldt, bijv opnemen dat tot 1 kW eigenverbruik voorziet uit accu waarvoor meldingsplicht bestaat van 16-20 uur.
Je kan ook meldingsplicht voor een laadpaal achter meter invoeren en dat die niet laden of tot ten hoogste met max 6kW bijv van 16 tot 20 uur .
Ik wil best een accu kopen en de avondpiek verlichten. Maar dan ga ik dus meer afnemen in de winter. Voorlopig vooral de auto buiten de piek laden

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:40
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Ik wil best een accu kopen en de avondpiek verlichten. Maar dan ga ik dus meer afnemen in de winter. Voorlopig vooral de auto buiten de piek laden
Waarom ga je door de accu meer afnemen in de winter?
Wij regelen de boel qua thuisbatterijen hier zo dat voordeel meer zelfverbruik opweegt tegen hoger verbruik standby. We zetten hiervoor tijdens de 3 a 4 slechte maanden de batterij met hoogste stand by gebruik uit (70% geladen).

Dat gaat hier goed. Inmiddels hebben we een prachtige maand maart qua zon en zitten we hier met ook de inmiddels weer aangesloten meer verbruikende thuisbatterij weer op 85% zelfvoorziening, met weinig verbruik in de avondpiek ondanks electrisch verwarmen. Zelfvoorziening afgelopen winter (voor ons 1 nov '25 tot nu) was 32,5%. Dat was ons zonder de batterijen niet gelukt.

Huizen en situaties verschillen altijd, maar ik ben zelf positief over onze thuisbatterijen, ook in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 23-03-2026 11:42 ]

• Tommie12
Sjamo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Als je tijdens piektijden 4kWh uit je batterij wil halen zal je er een paar uur voordien toch 5 kWh moeten in steken.
Dat is in totaal extra verbruik.
Dan maar hopen dat jij die stroom (inclusief taksen en distributiekosten etc) ook 20% goedkoper kan inkopen, en liefst 40% want je wil je batterij ook terug verdienen.

Om de auto buiten de pieken te laden gebruik ik nog altijd Jedlix. Die staat via API in verbinding met de auto, en gaat het laden plannen. Momenteel is dat vooral als de zon schijnt (je geeft bij jedlix in hoe groot je PV is en welke orientatie die heeft), en in de winter is dat vooral 's nachts na 22h.
Werkt vrij goed al zijn er al bugs geweest.
Je kan altijd overrulen als je bv direct wil laden.

• Sjamo
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Als je tijdens piektijden 4kWh uit je batterij wil halen zal je er een paar uur voordien toch 5 kWh moeten in steken.
Dat is in totaal extra verbruik.
Dan maar hopen dat jij die stroom (inclusief taksen en distributiekosten etc) ook 20% goedkoper kan inkopen, en liefst 40% want je wil je batterij ook terug verdienen.

Om de auto buiten de pieken te laden gebruik ik nog altijd Jedlix. Die staat via API in verbinding met de auto, en gaat het laden plannen. Momenteel is dat vooral als de zon schijnt (je geeft bij jedlix in hoe groot je PV is en welke orientatie die heeft), en in de winter is dat vooral 's nachts na 22h.
Werkt vrij goed al zijn er al bugs geweest.
Je kan altijd overrulen als je bv direct wil laden.
Aannames.

Ik reageerde op een post waarin werd gesteld dat je in de winter door het gebruik van thuisbatterijen meer gaat afnemen.

Dus niet duurder, niet hoger verbruik, maar meer afnemen. Afnemen is inkopen bij een energieleverancier. Meer afnemen tbv gebruik thuisbatterij is een keuze, geen verplichting.

Wij nemen minder af door onze thuisbatterijen omdat we onze eigen opwek beter kunnen benutten. Bij terugleveren van onze opwek levert dat nagenoeg niets op.

Wij hebben een vast contract en gebruiken onze batterijen niet voor "handel" . We kopen geen stroom in om later te verbruiken of te verkopen.

Je gaat er vanuit dat wij onze batterijen willen terugverdienen. Ik geloof niet dat ik dat ergens in mijn post zei. En dat is geen doel van ons.

Maar dat staat allemaal los van waar ik op reageerde.

• BarryH
Sjamo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Wij regelen de boel qua thuisbatterijen hier zo dat voordeel meer zelfverbruik opweegt tegen hoger verbruik standby. We zetten hiervoor tijdens de 3 a 4 slechte maanden de batterij met hoogste stand by gebruik uit (70% geladen).

Dat gaat hier goed. Inmiddels hebben we een prachtige maand maart qua zon en zitten we hier met ook de inmiddels weer aangesloten meer verbruikende thuisbatterij weer op 85% zelfvoorziening, met weinig verbruik in de avondpiek ondanks electrisch verwarmen. Zelfvoorziening afgelopen winter (voor ons 1 nov '25 tot nu) was 32,5%. Dat was ons zonder de batterijen niet gelukt.

Huizen en situaties verschillen altijd, maar ik ben zelf positief over onze thuisbatterijen, ook in de winter.
In de wintermaanden lever ik niet/af en toe terug.
De accu heeft een rte van 75% oid. Dus 3kwh eruit vergt 4kwh erin stoppen
1kWH extra dus

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:42:
[...]

In de wintermaanden lever ik niet/af en toe terug.
De accu heeft een rte van 75% oid. Dus 3kwh eruit vergt 4kwh erin stoppen
1kWH extra dus
Ok, maar dan ga je dus meer afnemen in de winter door de manier waarop je je thuisaccu gebruikt. Niet door de accu op zich.

• Termy

Termy

Fr33z schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:18:
[...]

wel gek, ik heb ook dynamisch en heb nog nooit een prijs boven de 40 cent/kWh gezien. Ja ik snap dat het leuk is als spelletje maar er is toch maar 1 landelijk tarief voor stroom? ik vind 50/60/70 cent/kWh noemen wat overdreven, er is volgens mij niemand die dat betaalt.
Dan heb je waarschijnlijk niet naar de all-in prijzen gekeken. Vanavond is de absolute kwartierpiek 50,22 ct/kWh om 18:45-19:00 (bij Tibber, kan een cent of zo schelen qua opslag met andere partijen).

@Santee Dit is het topic voor zonnepanelen. Lees de TS goed en ook de waarschuwing ;). Harde schaduw is prima met Goodwe (ik ga er even vanuit dat deze ook gewoon de schaduwmanagement/global maximum power point tracking heeft) en het beetje verlies bij lage zon is de moeite van het fixen niet waard. Maar goed, zie verder dus dat topic :).

• Fr33z
Termy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk niet naar de all-in prijzen gekeken. Vanavond is de absolute kwartierpiek 50,22 ct/kWh om 18:45-19:00 (bij Tibber, kan een cent of zo schelen qua opslag met andere partijen).

@Santee Dit is het topic voor zonnepanelen. Lees de TS goed en ook de waarschuwing ;). Harde schaduw is prima met Goodwe (ik ga er even vanuit dat deze ook gewoon de schaduwmanagement/global maximum power point tracking heeft) en het beetje verlies bij lage zon is de moeite van het fixen niet waard. Maar goed, zie verder dus dat topic :).
Nee ik kijk naar uurprijzen omdat mijn dynamisch tarief op uren gaat. Blijkbaar gaat het wat harder als je per kwartier betaalt :o Wel beetje flauw omdat je een mega-dure outlier aanwijst en dat duurt letterlijk maar 15 min. heeft weinig invloed want hoeveel kWh's kun je nou echt verpompen in 15 min.... ik niet zoveel in elk geval. Max 1 of 2 als ik heel erg m'n best doe.

maar fair is fair, ik vroeg "Wanneer komt dat voor?" en het antwoord is dus "heel erg soms als je per ongeluk/met opzet per 15 minuten betaald en net in het duurste kwartier van de dag lekker wilt knallen met je EV/WP/Boiler/Kookplaat/oven/sauna/werkplaatsinrichting.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 23-03-2026 20:50 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 17:52
Hmpf, eindelijk een knoop doorgehakt om een airco als bij verwarming in de woonkamer te hangen, blijkt de ruimte boven het raam tot aan het plafond 37 cm te zijn. 40 schijnt volgens één installateur het minimale te zijn (goede kennis) en een Mitsubishi model. Iemand heel misschien een gouden tip?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Termy

Termy

Fr33z schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Nee ik kijk naar uurprijzen omdat mijn dynamisch tarief op uren gaat. Blijkbaar gaat het wat harder als je per kwartier betaalt :o Wel beetje flauw omdat je een mega-dure outlier aanwijst en dat duurt letterlijk maar 15 min. heeft weinig invloed want hoeveel kWh's kun je nou echt verpompen in 15 min.... ik niet zoveel in elk geval. Max 1 of 2 als ik heel erg m'n best doe.

maar fair is fair, ik vroeg "Wanneer komt dat voor?" en het antwoord is dus "heel erg soms als je per ongeluk/met opzet per 15 minuten betaald en net in het duurste kwartier van de dag lekker wilt knallen met je EV/WP/Boiler/Kookplaat/oven/sauna/werkplaatsinrichting.
Dan kijk je nog steeds niet goed want de all-in uurprijspiek die ik zie voor 18:00-19:00 is 43,76 ct/kWh.

• Termy

Termy

Cobb schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:50:
Hmpf, eindelijk een knoop doorgehakt om een airco als bij verwarming in de woonkamer te hangen, blijkt de ruimte boven het raam tot aan het plafond 37 cm te zijn. 40 schijnt volgens één installateur het minimale te zijn (goede kennis) en een Mitsubishi model. Iemand heel misschien een gouden tip?
Bekijk de installatiehandleiding en hoe hoog de unit is en hoeveel ruimte je moet overhouden.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:33
mischien kun je ergens een vloermodel kwijt, mischien nog wel beter geschikt om te verwarmen dan een wandmodel.

Wh-mdc07j3e5

• wmeester
  • Laatst online: 27-03 18:34
Dat is soms ook nodig om bijvoorbeeld een kap te demonteren voor schoonmaakwerkzaamheden. Het monteren op de 37 cm gaat dan nog wel maar onderhoud gaat dan wat lastiger.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 11:09

pietje63

RTFM

Afgelopen jaren geprobeerd met energieverbruik te optimaliseren, icm dynamisch contract. Vrij lastig, wpb optimaal afgestemd en voor zover ik de was deed koos ik ook een gunstig moment. Vaatwasser wat lastiger (want doordeweeks ruim ik die graag uit voor het naar bed gaan).

Sinds begin van de maand een elektrische auto met laadpaal thuis. Nog steeds leuk om daar het maximale (lees laagste tarief) uit te halen (log ik in Home Assistant), maar ben nu wel mijn eerdere hobby kwijt. Alle andere optimalisaties zijn nu als gepriegel in de marge...

[edit: duurzaam onder de assumptie dat goedkope stroom meestal gelijk staat aan overschot groene stroom)]

[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 25-03-2026 16:57 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste