• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:41:

Een warmtepomp kan inmiddels in elke tuin omdat ze relatief stil zijn geworden. Bij hoogbouw is het soms echt niet makkelijk om een warmtepomp te installeren.
Mag jij tellen hoeveel warmtepompen er aan dit gebouw hangen.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 14:46

Bravo

Second Best

Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

En hoeveel van deze warmtepompen voldoen aan de Nederlandse wetgeving als je het niet beschouwd als hotelkamers, maar losse appartementen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 14-10-2025 13:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:53
Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Haha, wel goed uitgelijnd 8)

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk maar ik krijg gewoon sterk de indruk dat er toch nog wel een beetje lichtzinnig gedacht wordt over opwek HT en klaar. Zelfs bij renovatie/nieuwbouw wordt er te weining rekening gehouden met de potentie voor LT afgifte systemen, dat is gewoon zonde. De omslag naar LT levert veel voordelen op, naast opwekefficientie ook een bredere keuze voor de bron. Je zit dan bijvoorbeeld niet vast aan het verbranden van hout/olie/gas in aanvulling op restwarmte of warmtepomp.

Ja, bij LT warmtenet zijn grotere diameters voor het warmtetransport nodig itt HT warmtenet. Maar als het goed is hoeven er geen grote afstanden afgelegd te worden als de opwek door een w/w of l/w wp gedaan wordt. Kan op het platte dak van de flat of in het plantsoen naast de flat (als het ruimtelijk goed in te passen is uiteraard).

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:41
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Haha, wel goed uitgelijnd 8)

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk maar ik krijg gewoon sterk de indruk dat er toch nog wel een beetje lichtzinnig gedacht wordt over opwek HT en klaar. Zelfs bij renovatie/nieuwbouw wordt er te weining rekening gehouden met de potentie voor LT afgifte systemen, dat is gewoon zonde. De omslag naar LT levert veel voordelen op, naast opwekefficientie ook een bredere keuze voor de bron. Je zit dan bijvoorbeeld niet vast aan het verbranden van hout/olie/gas in aanvulling op restwarmte of warmtepomp.

Ja, bij LT warmtenet zijn grotere diameters voor het warmtetransport nodig itt HT warmtenet. Maar als het goed is hoeven er geen grote afstanden afgelegd te worden als de opwek door een w/w of l/w wp gedaan wordt. Kan op het platte dak van de flat of in het plantsoen naast de flat (als het ruimtelijk goed in te passen is uiteraard).
Maak maar eens een sommetje om de indruk te onderbouwen.
a/ warmtepomp het huis in die op wat hogere temperatuur draait
b/ + afgifte verbeteren en dan lagere temperatuur....

en als je de goede wp koopt is "aanvulling" niet nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bensss
Hoeft niet, dat heb jij al gedaan @BarryH.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• BarryH
Maar toch heb jij nog die "indruk"?

Wat is de basis daarvoor?

In mijn ervaring als energiecoach is het grofweg:
a/ Ik woon hier best naar mn zin -> WP erin met zo min mogelijk overige aanpassingen
b/ Ik wil in huis al wat veranderen -> stel nieuwe vloer en muren beneden, dan VVW logisch
c/ Ik heb het net gekocht en ga helemaal strippen -> Kijk eens naar EnerPhit. Als dat te spannend voelt goedisoleren en wp erin

bodem wp is voor de liefhebber. lw wp kan altijd wel op passende (geluidsarme) manier

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
Hoe doen ze onderhoud aan die dingen als er storing is? Harnas aan het uit het raam hangen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• bensss
Ik denk dan dat we langs elkaar heen praten. Ik heb het over HT warmtenetten vs LT warmtenetten. Ik heb het niet over individuele huizen. Mij gaat het om de oplossingen die warmtenetten in potentie kunnen bieden voor hoogbouw in de renovatie/nieuwbouw fase. De kosten voor verbeteren afgifte zijn dan relatief klein en de kosten voor bewoners later juist een stuk lager.

• BarryH
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
Ik denk dan dat we langs elkaar heen praten. Ik heb het over HT warmtenetten vs LT warmtenetten. Ik heb het niet over individuele huizen. Mij gaat het om de oplossingen die warmtenetten in potentie kunnen bieden voor hoogbouw in de renovatie/nieuwbouw fase. De kosten voor verbeteren afgifte zijn dan relatief klein en de kosten voor bewoners later juist een stuk lager.
Hoogbouw = bodembron en drycoolers op het dak. Waarom een net toevoegen? Wat levert het op?

Waarom is afgifte aanpassen dan makkelijk?
Het enige wat ik me kan voorstellen is bij kozijnen vervangen incl de onderpanelen dan ook de radiatoren opwaarderen als die daar aan vast zitten

Maar kozijnen vervangen is niet zo snel echt nodig en financieel haalbaar

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 14-10-2025 14:49 ]

• bensss
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mijn punt is dat het netwerk van collectieve bodembron of l/w naar woningen in hoogbouw ook een warmtenet is. Mijn aanname is (maar misschien heb ik ongelijk) dat er kansen zijn om de afgifte bij renovatie/nieuwbouw zo in te richten dat er efficientie behaald kan worden met LT systemen tov HT systemen. Maar blijkbaar heb ik het mis.

• BarryH
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:05:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mijn punt is dat het netwerk van collectieve bodembron of l/w naar woningen in hoogbouw ook een warmtenet is. Mijn aanname is (maar misschien heb ik ongelijk) dat er kansen zijn om de afgifte bij renovatie/nieuwbouw zo in te richten dat er efficientie behaald kan worden met LT systemen tov HT systemen. Maar blijkbaar heb ik het mis.
Wellicht wel of niet geen ongelijk, maar het zou mooi zijn om wat voorbeelden te hebben.

Belangrijkste les die ik tot nu toe geleerd heb is dat echte schilwijzigingen niet uit kunnen, dus dat die alleen plaatsvinden bij
a/ overenthousiaste VVE leden
b/ een schil die echt gerenoveerd moet worden (B.v. niet meer waterdicht, grootschalige rot ,etc)

Dus weinig opportunity om afgifteverbetering te combineren met zo'n wijziging.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:20
dunklefaser schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Er zitten blijkbaar een aantal voordelen maar ook enkele nadelen aan een LT-warmtenet.
De bestaande (HT- en MT-) warmtenetten kunnen waarschijnlijk niet zomaar op lage temperaturen werken,
wat deels met de leidingdiameters samen zou kunnen hangen.
Voor zover ik weet is juist het net in de grond de grootste kostenpost.
Grootste kostenpost van in de grond leggen is het graven zelf. De diameter buis is zelden een knelpunt. Daarnaast heeft ht weer meer isolatie nodig om het verlies te beperken.

Je kunt inderdaad niet makkelijk switchen van ht naar lt en visa versa.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vraag me eigenlijk af welk type warmtenet voor goed geïsoleerde huizen (bj. > 2010?)
met laag warmteverlies überhaupt geschikt is.
Misschien een warmtenet waarmee hoofdzakelijk gekoeld wordt?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:06
dunklefaser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:50:
Ik vraag me eigenlijk af welk type warmtenet voor goed geïsoleerde huizen (bj. > 2010?)
met laag warmteverlies überhaupt geschikt is.
Misschien een warmtenet waarmee hoofdzakelijk gekoeld wordt?
Dat vraag ik mij ook af. want als je ook wilt koelen heb je een ZLT warmtenet nodig. Met als gevolg dat je de watertemperatuur in huis wat moet opwaarderen om in de vloerverwarming of SWW te gebruiken (met een W/W warmtepomp). Dus per saldo heb je gewoon een all-electric warmtepompinstallatie met een gezamenlijk bronnet. Dan moet je verbruik wel hoog zijn en je COP fantastisch om daar € 700-1000 per jaar voor te betalen, terwijl je die warmte ook zelf uit de lucht kunt halen met een L/W ipv een W/W warmtepomp.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• jvanderkroon
Hoe warm is zo'n ZLT warmtenet dan? Op de RVO site staat onder de 30 graden maar niet de minimale temperatuur. Als je een W/W warmtepomp met bron hebt zit je op 10 / 15 graden water. Kan mij voorstellen dat je met een warmtepomp op ZLT warmtenet van 30 graden een hogere cop haalt dan die 15 graden.

Voor je vloerverwarming kan die 30 graden zelfs direct de vloer in. Dan hoef je het alleen voor SWW op te plussen naar een hogere temperatuur van ±45 graden.

Is alleen de vraag hoe duur is dat ZLT warmtenet om het gunstiger te maken dan een L/W warmtepomp.

• bensss
@Mjier dit snap ik niet. SWW kan toch ook los van (Z)LT gemaakt worden? Als afgifte voor verwarming op orde is dan werkt LT warmtenet met L/W of W/W prima. WPBoiler of cop1 boiler met doucheWTW kan SWW verzorgen. Of apart voor SWW een WP op een ringleiding met individuele warmtemeters (voor compacte hoogbouw).

Koelen kan wellicht ook met goede afgifte als er met dauwpuntbewaking gewerkt kan worden. In de praktijk zie ik het alleen niet gebeuren omdat er in NL weinig op koelen gestuurd wordt door bouwbesluit en/of huurcontracten. Airco kan altijd nog als huurder/koper dit wenst.

• Mjier
Volgens AI heeft een ZLT net een temperatuur van zo'n 10-30 graden. Waarbij als je wilt koelen 30 graden niet zo'n geschikte temperatuur is.
Voor een idee van de kosten kun je het volgende rapport lezen:
https://warmtetransitiema...-net-projecten-def-v1.pdf

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• bensss
jvanderkroon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:05:

Is alleen de vraag hoe duur is dat ZLT warmtenet om het gunstiger te maken dan een L/W warmtepomp.
In sommige gevallen is individuele oplossing lastig, zoals bij (corporatie)hoogbouw. Dus dat argument speelt zeker mee voor de potentie van (Z)LT warmtenetten.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Hoe warm is zo'n ZLT warmtenet dan? Op de RVO site staat onder de 30 graden maar niet de minimale temperatuur. Als je een W/W warmtepomp met bron hebt zit je op 10 / 15 graden water. Kan mij voorstellen dat je met een warmtepomp op ZLT warmtenet van 30 graden een hogere cop haalt dan die 15 graden.

Voor je vloerverwarming kan die 30 graden zelfs direct de vloer in. Dan hoef je het alleen voor SWW op te plussen naar een hogere temperatuur van ±45 graden.

Helaas, volgens normen etc moet je altijd van tapwater weer >60C maken.

Zlt is alleen gunstig als buitenunits niet kunnen/mogen.

• Mjier
bensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

In sommige gevallen is individuele oplossing lastig, zoals bij (corporatie)hoogbouw. Dus dat argument speelt zeker mee voor de potentie van (Z)LT warmtenetten.
Bij hoogbouw is een gezamenlijke bron zeker interessant. Blijft wel de vraag of dat één bron met de hele wijk moet zijn of een gebouwgebonden bron (of dat nu een grondbron is of een L/W installatie op het dak).
Natuurlijk is voor alles wat te zeggen. Mijn bijdrage is in de kern dat als een warmtenet een lagere temperatuur heeft dan het afgiftesysteem het in feite geen warmtenet meer is maar een bronnet. Met een woninggebonden opwerking van de temperatuur.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

In de contreien van RVO en NPLW is ZLT vrijwel altijd 15 °C. Bij 35 °C praten we namelijk al over LT. Buiten dit soort organisaties worden de termen ZLT/LT/MT juist vermeden omdat in de wetenschappelijke literatuur er andere definities aan hangen. in Nederland is bijv. middentemperatuur 70 °C - gewoon het klassieke warmtenet. Maar MT klinkt beter dan HT. Hebben we totaal niet aan een lobby van warmtebedrijven te danken /s

Voor koeling heb je een bron nodig. Bij collectieve systemen is dat vrijwel altijd een bodembron, meestal een WKO (open bodemenergiesysteem). Die werkt per definitie met een koudebron van 9 - 12 °C en een warmtebron van 16-20 °C.

De primaire ontwerpvraag is, op welke plaats warmte wordt opgewaardeerd (koude hoeft niet opgewaardeerd te worden en kan passief worden geleverd). In veel ZLT netten wordt gesproken om de warmtepomp in de woning te zetten, maar dat hoeft niet.

Je kunt ook centraal opwaarderen naar bijvoorbeeld 35 °C en dat aan appartementen leveren voor vloerverwarming. Appartementen moeten dan wel nog zelf via een boosterwarmtepompje deze opwaarderen voor warm tapwater.

Je kunt er ook voor kiezen om ook warm tapwater te maken. Je krijgt op dat moment wel met een "4-pijps" systeem: 2 voor ruimteverwarming (die in de zomer voor ruimtekoeling gebruikt kan worden) en 2 voor warm tapwater. De keuze waar warmte wordt opgewaardeerd heeft dus ook impact op je infrastructuur.

Bijkomend zijn er ook nog juridische aspecten: Als er een warmtepomp in de woning staat, van wie is deze dan? Het warmtebedrijf, of de particulier. Niet onbelangrijk als deze na 15 jaar vervangen moet worden, maar het bepaald ook de tarieven. Is de warmtepomp eigendom van het warmtebedrijf, dan levert met 'normale' warmte en mogen de klassieke ACM Tarieven gehanteerd worden als maximum (iets van 800 euro vastrecht en 45 euro per GJ). Let wel dat het warmtebedrijf dat ook een eigen elektriciteitsvoorziening moet hebben voor deze warmtepomp.

Maar levert het warmtebedrijf slecht 18 °C, dan gelden veel lagere tarieven (uit mijn hoofd: ongeveer 250 euro vastrecht en geen variabel tarief). In dat scenario is het op dit moment best lastig om een business case rond te krijgen. Verklaart weer waarom de focus op individuele warmtepompen ligt bij ZLT.

Let wel, dit gaat over echte warmtenetten. Een appartementsgebouw met een eigen WKO installatie valt hier niet onder. Warmtetarieven lopen dan gewoon via de VVE en moeten kostendekkend zijn - ook als dat hoger ligt dan ACM tarieven.

Een andere reden waarom er steeds over individuele warmtepompen bij ZLT netten gesproken wordt, is omdat het voorbeeldproject "Mijnwater" (Mijnwater is een warmtebedrijf in Heerlen) het eerste ZLT net in Nederland heeft aangelegd. Echter, werken zij niet met een aanvoer/retour, maar met een warme/koude leiding en bevat de warmtepomp een pomp om de pomprichting in het warmte/koudenet te bepalen. Dit is een heel ander concept waarbij focus ligt op zoveel mogelijk directe uitwisseling tussen warmte en koude. Seizoensopslag vindt daar overigens in de ondergelopen mijnen plaats. Maar dit concept wordt buiten kleine kringen nog niet goed begrepen :).
Overigens staan bij Mijnwater in bijvoorbeeld het Maankwartier ook de warmtepompen gewoon centraal in een appartementencomplex (met decentrale boosterwarmtepompen voor tapwater).

• bensss
Mjier schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Bij hoogbouw is een gezamenlijke bron zeker interessant. Blijft wel de vraag of dat één bron met de hele wijk moet zijn of een gebouwgebonden bron (of dat nu een grondbron is of een L/W installatie op het dak).
Natuurlijk is voor alles wat te zeggen. Mijn bijdrage is in de kern dat als een warmtenet een lagere temperatuur heeft dan het afgiftesysteem het in feite geen warmtenet meer is maar een bronnet. Met een woninggebonden opwerking van de temperatuur.
Helder, daar ben ik het volledig mee eens. Ik moet bekennen dat ik uitging van ZLT (op ~25C) dat direct het afgiftesysteem in gaat. Maar met ZLT warmtenetten gaat het idd om nog lagere temperaturen die opgwerkt moeten worden.

Dit laatste klinkt een beetje als een hybride auto, wel twee keer de investering voor twee systemen. Door de investering en complexiteit te weinig voordeel voor de eingebruiker? Mooie studie met overzicht van projecten overigens.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Zijn er hier nog mensen die meedoen aan de Duurzame huizenroute komende zaterdag en volgende week zaterdag? Dit kan zowel als huiseigenaar of als iemand die inspiratie zoekt.
Ik heb stel zaerdag mijn huis open om anderen te insprireren hun huis te verduurzamen of hun nieuwbouwhuis zo duurzaam mogelijk te bouwen.

• Skyaero
  • Niet online
bensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Dit laatste klinkt een beetje als een hybride auto, wel twee keer de investering voor twee systemen. Door de investering en complexiteit te weinig voordeel voor de eingebruiker? Mooie studie met overzicht van projecten overigens.
Dat hangt van het ontwerp af. Voor alleen woningen: weinig interessant en kosten zijn relatief hoog. Combineer het met industrie en het wordt een heel ander verhaal. ZLT netten zijn 5de generatie warmte/koudenetten en worden ook wel eens "uitwisselingsnetten" genoemd: wissel warmte en koude direct uit met bijvoorbeeld industrie. Er zijn genoeg processen die ook in de winter gewoon koude (datacenters, voedselindustrie) en/of in de zomer warmte (vergistingsprocessen, industrie) nodig hebben. Je kunt dan met relatief weinig opslag en productie heel veel thermische energie leveren, waarbij - vanwege het ontwerp - temperatuurniveau's er niet toe doen. Die worden in een laat stadium aangepast met efficientie warmtepompen.

Het is nog wel een beetje een niche en veel bedrijven begrijpen het concept "uitwisseling" niet. Dan vervalt een ontwerp al snel in een klassiek WKO-systeem.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

deejeebv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:22:
Zijn er hier nog mensen die meedoen aan de Duurzame huizenroute komende zaterdag en volgende week zaterdag? Dit kan zowel als huiseigenaar of als iemand die inspiratie zoekt.
Ik heb stel zaerdag mijn huis open om anderen te insprireren hun huis te verduurzamen of hun nieuwbouwhuis zo duurzaam mogelijk te bouwen.
Ik doe niet mee maar ben wel geïnteresseerd. We schrijven ons vandaag in voor de verkoop van een nieuwbouwhuis en mijn focus is (uiteraard :p) op alle duurzame aspecten, tot vervelens toe voor m'n wederhelft.

Het huis is voorzien van L/W WP (buitenunit in de berging voor een groot rooster, 40 graden water voor verwarming), WP boiler (onduidelijk of die op de L/W zit of binnenlucht gebruikt), Type D ventilatie, screens en zonnepanelen (uiteraard te weinig). De tekening suggereert via de legenda dat er een douche WTW is maar ik kan hem niet vinden en de TO noemt hem ook niet, maar ik wil hem uiteraard wel.

Zijn er nog andere aspecten om aan te denken wat jou betreft? Ik vind zelf iig dat ik liever een lagere temperatuur voor de vloerverwarming zie. Dit klinkt als een besparing op luslengte en zo maar ik weet niet zo goed hoe groot het efficiëntieverschil is tussen een aanvoer van 40 en bv 25 graden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nette warmte via warmtenetten? Je moet er wel veel ge(du)ld hebben.
Ik ga er niet (meer) op wachten.
Het lijkt het hobbelpaardje van veel (lokale) politici te zijn - ook hier in Wijchen.
"ls een politicus over iets enthousiast - dan heeft hij het meestal niet begrepen."
(een van Murphy's laws)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2025 11:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:44
Nog niet eerder gezien, ik heb mijn huis eens aangemeld. Zal vanavond eens kijken of ik me ook nog aanmeld voor open dagen.

Heb eerder wel eens gehoord dat de opkomst vaak nihil is? Niet zoveel zin om er een dag voor uit te trekken voor niets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@assje er staan wat mij betreft heel veel woningen op die niet interessant zijn om te bezoeken. De woningen die ik bezocht heb was ik altijd met nuttige groepen (richting de aantallen die de eigenaar maximaal wilde ontvangen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skyaero
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Nog niet eerder gezien, ik heb mijn huis eens aangemeld. Zal vanavond eens kijken of ik me ook nog aanmeld voor open dagen.

Heb eerder wel eens gehoord dat de opkomst vaak nihil is? Niet zoveel zin om er een dag voor uit te trekken voor niets.
Het feit dat je je vooraf moet inschrijven helpt niet echt. Ook de ontzettend lage dichtheid helpt niet - Geen enkele huis in Alkmaar, en slechts een handjevol in de omgeving (10 km).

Niet echt iets waarvan je zegt: Goh het zonnetje schijnt, ik pak de fiets en bezoek een aantal huizen. Iets wat je bijvoorbeeld op een Funda open huis dag wel kunt doen.

• Ronald
  • Nu online
@Skyaero Hoe zoek jij ?
Ik zie best een aantal interessante woningen rond Alkmaar: https://duurzamehuizenrou...ardgasvrij&_sort=distance

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deejeebv
assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Ik doe al langer mee, en de opkomst is verschillend, soms inderdaad nihil (vorig jaar) eerdere jaren soms wel 10 personen. Ik heb me een ochtend opgegeven. Op dit moment een inschrijving.

• deejeebv
Termy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Ik doe niet mee maar ben wel geïnteresseerd. We schrijven ons vandaag in voor de verkoop van een nieuwbouwhuis en mijn focus is (uiteraard :p) op alle duurzame aspecten, tot vervelens toe voor m'n wederhelft.

Het huis is voorzien van L/W WP (buitenunit in de berging voor een groot rooster, 40 graden water voor verwarming), WP boiler (onduidelijk of die op de L/W zit of binnenlucht gebruikt), Type D ventilatie, screens en zonnepanelen (uiteraard te weinig). De tekening suggereert via de legenda dat er een douche WTW is maar ik kan hem niet vinden en de TO noemt hem ook niet, maar ik wil hem uiteraard wel.

Zijn er nog andere aspecten om aan te denken wat jou betreft? Ik vind zelf iig dat ik liever een lagere temperatuur voor de vloerverwarming zie. Dit klinkt als een besparing op luslengte en zo maar ik weet niet zo goed hoe groot het efficiëntieverschil is tussen een aanvoer van 40 en bv 25 graden.
Bij projectbouw heb je denk ik niet zoveel invloed op de installatie. Ik kom zelf met de aanvoertemperatuur over het algemeen niet boven de 25 graden. BIj de huidige buitentemperaturen 24 graden, dan staat hij in de ochted een aantal uren aan en houdt het huis dan op temperatuur voor de rest van de dacht, zeker als er af en toe nog een beetje zon is.

Hier hebben we horizontale douche wtw's. Niet het meest efficient, maar met een badkamer op de begane grond heb je geen andere optie, en ook voor de badkamer boven was een verticale moeilijke te plaatsen.

• Skyaero
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:55:
@Skyaero Hoe zoek jij ?
Ik zie best een aantal interessante woningen rond Alkmaar: https://duurzamehuizenrou...ardgasvrij&_sort=distance
Op alkmaar en dan 'open woningen':
https://duurzamehuizenrou...dagen=open&_sort=distance

Geen resultaten.

Nog een reden waarom het niet loopt: de website is kut.

• Ronald
  • Nu online
Ik krijg er 25 met jouw link :-)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:45:
@assje er staan wat mij betreft heel veel woningen op die niet interessant zijn om te bezoeken. De woningen die ik bezocht heb was ik altijd met nuttige groepen (richting de aantallen die de eigenaar maximaal wilde ontvangen).
Inderdaad, Ik heb ook gekeken maar veel woningen vind ik totaal niet interessant om te gaan bekijken. "Duurzaam" is een subjectief begrip, er zitten bijvoorbeld nog allerlei woningen tussen die (deels) met gas verwarmen of koken. Ja, een hybride WP met gasondersteuning is duurzamer dan puur alleen op gas verwarmen. Maar de lat ligt dan wat mij betreft wel (te) laag als je een woning als duurzaam ziet terwijl er nog fossiele brandstof verbrand wordt.
Ook zoiets als filteren op HR+ glas, natuurlijke ventilatie en gordijnen, serieus?

Oftwel: goed filteren op het aanbod is een must wil je (naar mijn definitie) woningen vinden die serieus werk gemaakt hebben om de woning zo duurzaam mogelijk te maken wat betreft bijvoorbeeld de benodigde energie voor verwarming.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik doe beide dagen mee, maar heb nog 0 aanmeldingen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jvanderkroon
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:19:
Ik krijg er 25 met jouw link :-)
Alleen niet in Alkmaar want daar is niemand "open"

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:43
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:36:
Nette warmte via warmtenetten? Je moet er wel veel ge(du)ld hebben.
Ik ga er niet (meer) op wachten.
Het lijkt het hobbelpaardje van veel (lokale) politici te zijn - ook hier in Wijchen.
"ls een politicus over iets enthousiast - dan heeft hij het meestal niet begrepen."
Ik zie niet in hoe een commercieel geëxploiteerd warmtenet ooit een positief iets zou kunnen zijn. Zodra er zaken als "geen concurrentie" en "aansluitverplichting" om de hoek komen kijken dan weet je dat het in jouw nadeel als slachtoffer, sorry, "klant" is. En dat is nog los van de bron van de warmte. Van afvalverbranding wil je je toch ook niet afhankelijk maken?

Ik zit op een warmtenet. Hoge vaste kosten, geen mogelijkheid naar een andere leverancier te gaan, en het draait op 100% aardgas dus het bespaart ook nog eens compleet niets aan CO2 enz. Sterker nog, door de verliezen komt dat zeker ongunstiger uit.

Maar ik kan wel zeggen dat ik gasloos woon, nou joepie hoor! -O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JeroenH Als je in het verlinkte artikel van de gemeente in het lokale blaadje bovenaan leest:
"Twijfel en vragen over [deel]plan warmtenet in Wijchen" zou je kunnen denken dat meer politici van dit hobbelpaardje gaan afstappen. Afval als "duurzame" bron is idd. een van de hobbels.
Maar wat zijn dan de alternatieven? - Ik heb de indruk dat er nog niet serieus over nagedacht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 28-10-2025 17:12 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:10:
@JeroenH Als je in het verlinkte artikel van de gemeente in het lokale blaadje bovenaan leest:
"Twijfel en vragen over [deel]plan warmtenet in Wijchen" zou je kunnen denken dat meer politici van dit hobbelpaardje gaan afstappen. Afval als "duurzame" bron is idd. een van de hobbels.
Maar wat zijn dan de alternatieven? - Ik heb de indruk dat er nog niet serieus over nagedacht wordt.
In Gouda was een warmtenet de beoogde oplossing, met name voor de binnenstad (want monumenten met enkel glas en houten vloeren). Inmiddels zegt de wethouder dat dit wss niet haalbaar is en dat het toch individuele warmtepompen moeten worden. Op de vraag of dit een echte oplossing is om Gouda gasloos te maken, werd geantwoord dat de techniek vooruit gaat en dat warmtepompen ter zijner tijd geen problemen meer hebben (geluid, temperatuur, etc). Ik heb weinig vertrouwen in het beleid.

When life gives you lemons, start a battery factory

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KabouterSuper "Niet haalbaar" - Late inzicht van wie en op grond van welke feiten?
De wethouder heeft meestal inhoudelijk weinig kennis - het zijn eerder de ambtenaren, of niet?

• Mjier
Ik doe ook mee, op 1 november (aanstaande zaterdag).
Heb 1 aanmelding, loopt nog niet storm.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:11:
@KabouterSuper "Niet haalbaar" - Late inzicht van wie en op grond van welke feiten?
“Om te zorgen dat de gemeente in 2040 CO2 neutraal en aardgasvrij kan zijn heeft het college besloten:

Geen grootschalig warmtenet aan te leggen in Plaswijck.
Niet langer te focussen op grootschalige warmtenetten. Ook niet in andere delen van Gouda.
Individuele oplossingen te stimuleren, te beginnen met isoleren en besparen.
Inwoners die zelf het initiatief nemen voor een klein-collectieve warmteoplossing te blijven ondersteunen.”

Zie https://gouda.bestuurlijk...e8-4b6b-98a8-0024c9148b67
De wethouder heeft meestal inhoudelijk weinig kennis - het zijn eerder de ambtenaren, of niet?
Tuurlijk. Maar de vorige wethouder (mevr Niezen) heeft er weldegelijk zelf voor gezorgd dat 2040 als doel gesteld is (en blijft). Daar ben ik zeker niet tegen; mijn monument is één van de weinige in de binnenstad die gasloos is en ik waardeer de ambitie van de gemeente. Wel zag ik toen al dat er weinig technische visie was hoe dat bereikt moet worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Duurzaamheid van grote warmtenetten neemt verder af; toekomst is onzeker" (vandaag op warmte365.nl)

"Grote warmtenetten, ook stadsverwarming genoemd, leveren warmte op 70°C of soms iets hoger aan de woning. Het zijn traditionele netten (vanaf enkele duizenden aansluitingen). Tegenwoordig worden ze midden temperatuur netten of 3e generatie warmtenetten genoemd. De benamingen worden afwisselend gebruikt, maar de energetische aspecten van de netten zijn steeds gelijk."

Op Duits noemen we dat "Etikettenschwindel" en als je dan nog een afvalverbrander als "duurzame bron" hebt . . .

De rest van het artikel is trouwens ook interessant i.v.m. werkelijk verduurzamen van de huidige warmtenetten - maar ook dat kost veel geld en nog meer tijd.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Terugleve­ren zonne­stroom gaat gezin netto geld kosten: 'Dit is onacceptabel' | Binnenland | AD.nl https://share.google/ZuVzP6LoOeaeSoHzJ

Nou dat klinkt ook niet echt positief. En als er 1 schaap over de dam is.....

• Skyaero
  • Niet online
Kwestie van overstappen op dynamische prijzen.

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
"Duurzaamheid van grote warmtenetten neemt verder af; toekomst is onzeker" (vandaag op warmte365.nl)

"Grote warmtenetten, ook stadsverwarming genoemd, leveren warmte op 70°C of soms iets hoger aan de woning. Het zijn traditionele netten (vanaf enkele duizenden aansluitingen). Tegenwoordig worden ze midden temperatuur netten of 3e generatie warmtenetten genoemd. De benamingen worden afwisselend gebruikt, maar de energetische aspecten van de netten zijn steeds gelijk."

Op Duits noemen we dat "Etikettenschwindel" en als je dan nog een afvalverbrander als "duurzame bron" hebt . . .

De rest van het artikel is trouwens ook interessant i.v.m. werkelijk verduurzamen van de huidige warmtenetten - maar ook dat kost veel geld en nog meer tijd.
"32% van deze netten zou niet voldoen aan de CO2-norm als de Wet Collectieve Warmte in 2024 al van kracht zou zijn geweest. "

Best ironisch gezien het lange gezeik rond de WCW er juist voor heeft gezorgd dat de commerciële partijen niet wilden investeren in duurzamere opwek ter vervanging van bestaande assets.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skyaero schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

"32% van deze netten zou niet voldoen aan de CO2-norm als de Wet Collectieve Warmte in 2024 al van kracht zou zijn geweest. "

Best ironisch gezien het lange gezeik rond de WCW er juist voor heeft gezorgd dat de commerciële partijen niet wilden investeren in duurzamere opwek ter vervanging van bestaande assets.
Is dat echt zo dat (alleen) het lange gezeik rond de WCW de oorzaak van de achterblijvende duurzame investeringen is? De huidige terugtrekkende beweging in de markt (o.a. Eneco) heeft waarschijnlijk nog andere oorzaken - die ik niet ken.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 14:46

Bravo

Second Best

Het lange praten over de WCW heeft voor veel onduidelijkheid gezorgd, waardoor het onzeker was of investeringen terug kunnen worden verdiend vanuit commercieel oogpunt.
Nu het duidelijk is wat er in de wet staat zie je dat het voor commerciele partijen niet meer zo interessant is om een warmtenet te hebben en te exploiteren. Laat staan dat je er dan nog in gaat investeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JeroenH
https://www.ad.nl/binnenl...is-onacceptabel~ab9275db/

Iedereen boos, en VEH wakkert dat lekker aan. Niet gehinderd door enige kennis dat veel moderne omvormers gewoon kunnen dimmen tot het eigenverbruik zodat je niets meer teruglevert.

Ik heb dat zelf gebouwd in HA, met één druk op de knop lever ik niet meer terug en verbruik wel zelf zonne-energie. Ik heb inmiddels ook een dynamisch contract en een thuisbatterij, dat kunnen ook allemaal onderdelen zijn van een oplossing. Ik snap ook wel dat dat allemaal niet voor iedereen is maar mijn punt is dat er meer kan dan de onkundigen denken.

Daarbij begrijp ik ook niet goed dat mensen zich hierdoor laten verrassen. Het is al jaren duidelijk dat het maar uitstellen en uitstellen van het einde van salderen, in combinatie met het overlaten van energie aan de vrije markt, dit soort gekke sprongen van de leveranciers uit zou lokken. Daar hebben we dus op meerdere vlakken onze landelijke overheid voor te "danken". En wie kiezen die (toepasselijk vandaag)? Juist, dat zijn wij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Mjier
Momenteel wordt er ook stevig gebouwd aan grootschalige batterijparken. Dat zou in principe een dempend effect moeten gaan krijgen. Minder negatieve prijzen overdag. En als de zonnestroom van overdag dan 's avonds weer het net op gaat laat die eend hopelijk zijn kopje een beetje hangen. De avondpiek wordt gedempt.
Maar dit blijft koffiedik kijken.
Vooralsnog zie ik geen reden tot paniek, tenzij je een verduurzamingsplan op basis van de salderingsregeling hebt aangehouden met veel opwek en veel verbruik. Dan heb je niet goed opgelet.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:07:

Iedereen boos, en VEH wakkert dat lekker aan. Niet gehinderd door enige kennis dat veel moderne omvormers gewoon kunnen dimmen tot het eigenverbruik zodat je niets meer teruglevert.
Ik weet niet welke moderne omvormers, maar ik had er nog nooit van gehoord.
En je gaat je omvormer er ook niet voor vervangen.

Signatures zijn voor boomers.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:01
Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:31:
Ik kocht in 2020 een SMA omvormer, en die kan dit al. Hij moet dan wel de stroom ter hoogte van de hoofdaansluiting weten. Dat kan met een extra module. Je kunt ook zelf een scriptje maken (op een Pi of zo) wat de P1-meter uitleest en aan de hand daarvan het max vermogen van de omvormer stuurt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:31
[...]

De omvormers die dit niet kunnen beginnen wel op leeftijd te komen. Een nieuwe kost echt de wereld niet en levert met de huidige teruglever boetes een leuke besparing op.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Ik heb dat zelf gebouwd in HA, met één druk op de knop lever ik niet meer terug en verbruik wel zelf zonne-energie. Ik heb inmiddels ook een dynamisch contract en een thuisbatterij, dat kunnen ook allemaal onderdelen zijn van een oplossing. Ik snap ook wel dat dat allemaal niet voor iedereen is maar mijn punt is dat er meer kan dan de onkundigen denken.

Daarbij begrijp ik ook niet goed dat mensen zich hierdoor laten verrassen. Het is al jaren duidelijk dat het maar uitstellen en uitstellen van het einde van salderen, in combinatie met het overlaten van energie aan de vrije markt, dit soort gekke sprongen van de leveranciers uit zou lokken. Daar hebben we dus op meerdere vlakken onze landelijke overheid voor te "danken". En wie kiezen die (toepasselijk vandaag)? Juist, dat zijn wij.
Dit is natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd. Ik kan het ook zo instellen, er wordt dan precies opgewekt wat ik verbruik. Maar hoe heb jij het geregeld dat je weet wanneer de opwek hoger kan zijn, zodat je indien gewenst extra apparatuur kan aanschakelen (zoals opwarmen SWW). Als je strak opwekt wat je verbruikt, dan weet je niet of er overcapaciteit is op dat moment (hoop dat ik het zo duidelijk genoeg beschreven heb).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
Ik ga hier tegen 2027 ook maar eens induiken. Ik heb een Goodwe omvormer die in elk geval zo in te stellen is dat hij slechts een percentage van zijn piek "doorlaat", dat kan ook al helpen op de meest zonnige dagen. Maar het klinkt als gerommel in de marge op die manier, dus andere mogelijkheden verkennen kan geen kwaad. Mijn SE-omvormer is tegen die tijd denk ik al terugverdiend.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:43
[...]

Wat is modern; mijn oudste is uit 2014 en die kan ik prima automatisch laten terugregelen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De simpelste en meest doeltreffende manier is 'natuurlijk' dynamische tarieven, gewoon 100% volledig uitschakelen bij negatieve tarieven... Levert misschien wel weer andere problemen op qua optimale planning van batterijen en dergelijke, maar goed. :P

Ik kan overigens die tarieven van Innova niet zo gauw terugvinden c.q. het is me niet geheel duidelijk waar Vereniging Eigen Huis die tarieven vandaan haalt. Op zo'n prijsvergelijker zie ik wel de terugleverkosten vanaf 2027 staan, maar het teruglevertarief wat VEH stelt, kan ik niet herleiden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Een mogelijk geitenpaadje kan een aardige rel worden omdat niet in geest van de wet is.

De wet die beeindiging salderen regelt, dat als overgang 3 jaar de terugleververgoeding tenminste 50% van levertarief is. En aangezien dit een wettelijk oplegging is mogen deze kosten niet in de terugleverkosten op genomen worden als deze niet door PV bezitter veroorzaakt wordt, maar door de wet en volgens de minister als verlies genomen dienen te worden en collectief omgeslagen worden.
De 11,5ct terugleverkosten zal dan uit privaatrechtelijke deel van de overeenkomst moeten komen.
Als ook dat ik dacht er iets geregeld is rond opzeggen zonder boete bij het ingaan van de wet.

Duidelijk een proefballontje en poging terugleverkosten los te koppelen werkelijk gemaakte kosten zoals goedkope kWh in de zomer vs dure kWh's in de winter met salderen nu, of de ACM reageert en andere nog kunnen volgen voor 2027.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Is dat echt zo dat (alleen) het lange gezeik rond de WCW de oorzaak van de achterblijvende duurzame investeringen is? De huidige terugtrekkende beweging in de markt (o.a. Eneco) heeft waarschijnlijk nog andere oorzaken - die ik niet ken.
Het moment dat Jetten - in 2022 geloof ik - riep dat hij minimaal 50% publiek eigendom in de WCW wilde opnemen gaven de drie grote commerciële partijen al direct aan alle investeringen te stoppen of op een lager pitje te zetten.

Aanvullend was het warmtekavel concept, waarbij elke 20 jaar opnieuw getenderd wordt wie het net mag exploiteren, ook tegen het zere been van de commerciële partijen. Dat betekent dat assets na 20 jaar ook (tegen een bedrag) overgedragen moeten worden aan een eventuele nieuw partij. Dat levert issues met waardering op wat mogelijk niet goed past bij de boekhoudmethodieken die intern gebruik wordt.

• Skyaero
  • Niet online

Ik vind het storend dat VEH reageert dat alle PV eigenaren de sjaak zijn omdat twee kleine - onbenullige - retailers nu al denken te kunnen roepen wat de tarieven zijn in 2027 (!). Er is flinke concurrentie in deze markt en er gaan dus gewoon andere partijen betere deals sluiten.

Daarnaast, we zien nu al dat de grote jongens aan curtailing doen, waardoor de gemiddelde negatieve prijs flink is gedaald en veel vaker gewoon rond de nul euro ligt. Dit lijkt dan eerder gewoon een tactiek van een aantal prijsvechters die geen zin hebben in PV eigenaren.

Daar komt bij dat je natuurlijk ook als PV eigenaar een dynamisch contract kunt afsluiten. Geen terugleverboete, gewoon betaald krijgen (of betalen) voor de prijs op de markt.

Maar goed, VEH is al een jaar of 15 conservatiever dan de SGP en zijn tegen elke vorm van moderne innovatie in en rond eigenaarwoningen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:46
de eerste thuis accu was er al in 1866 kennelijk, https://en.wikipedia.org/wiki/Leclanché_cell en wij maar doen of we wat nieuws gaan proberen :)

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 29-10-2025 19:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Zijn de nieuwe plannen voor warmtenetten, o.a. hier in Wijchen noord, überhaupt levensvatbaar?
Interessant genoeg zitten via Firan quasi ook oude spelers in het project - dus ook in de huidige financiële constructies valt nog wat te verdienen? De deelnameconstructie is idd. wat ingewikkelder. Het GWIB (Gelders Warmte Infrastructuur Bedrijf) lijkt ook een aparte kennisinstelling met veel (openbaar) kapitaal te zijn om gemeenten te "ondersteunen".
Ik vraag me af of de sterk? stijgende kosten niet vroeger of later voor een groot (het grootste?) deel gesocialiseerd worden.

De VEH is duidelijk en voornamelijk een belangenbehartiger (kijk maar naar de samenstelling van de leden). Onvolledige, selectieve (mis)informatie hoort hierbij.
Ze zijn ook een beetje innovatief:
Ze doen namelijk een grote 2-jarige thuisbatterijtest met 15 geselecteerde deelnemers.

Kijk naar een ander voorbeeld van Milieucentraal (op warmte365.nl): ‘Koelen met een warmtepomp is een leuke bijkomstigheid maar schaf hem niet om die reden aan"
Het gaat hierbij uitsluitend om w/w-warmtepompen en passief koelen - geen enkel zinnetje over L/W-warmtepompen en actief koelen met fancoils.
De vraag is natuurlijk - ligt dit aan de interviewer of aan Milieucentraal.

• JeroenH
SolarEdge en SMA kunnen het native, en er zijn er nog meer. En als je niet uit wil zoeken hoe het werkt, dan koop je zoiets. Of als je het leuk vindt om te knutselen bouw je wat in Home Assistant.

Geen enkele van deze oplossingen is voor iedereen, maar mijn punt is: je had het kunnen zien aankomen en je er op voorbereiden.
manusjevanalles schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:05:
Dit is natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd. Ik kan het ook zo instellen, er wordt dan precies opgewekt wat ik verbruik. Maar hoe heb jij het geregeld dat je weet wanneer de opwek hoger kan zijn, zodat je indien gewenst extra apparatuur kan aanschakelen (zoals opwarmen SWW). Als je strak opwekt wat je verbruikt, dan weet je niet of er overcapaciteit is op dat moment (hoop dat ik het zo duidelijk genoeg beschreven heb).
Ik heb een SolarEdge omvormer, die hebben een functie genaamd "Active Power Limit" (is te googlen) die je via de lokale API kunt bedienen. Je stuurt een percentage 0-100%, dus als je bv een 3680w omvormer hebt, en je HA stuurt 10%, dan kan je omvormer niet meer leveren dan 368w. Mijn HA weet exact hoeveel electriciteit onze woning in- en uitgaat, en met die info kan HA de export op 0w houden. Stel de APL staat op 72% en HA ziets alsnog een netafname van 37w, dan zet hij de APL op 73%. Als er dan voldoende zon is gaat de netafname naar 0w. Dus als ik een apparaat aanzet, ziet HA direct netafname en verhoogt het percentage wat hij naar de SE API stuurt. Werkt erg goed.
Domba schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:27:
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Een mogelijk geitenpaadje kan een aardige rel worden omdat niet in geest van de wet is.
Laat ze maar komen. Wat ik achter mijn meter doe met een script zoals hierboven beschreven komt neer op het zoveel mogelijk op nul houden van mijn netaansluiting; zo weinig mogelijk terugleveren, en vooral zo weinig mogelijk afnemen. Hierdoor verlaag ik mijn belasting op het stroomnet. Lijkt mij juist aan te moedigen gedrag, of niet? En of ik mijn teruglevering nou voorkom door mijn omvormer te dimmen, of door overdag verbruikers zoals de vaatwasser aan te zetten, dat heeft toch exact hetzelfde effect op mijn netbelasting?
of de ACM reageert en andere nog kunnen volgen voor 2027.
Van de daadkracht van de ACM ben ik tot nu niet erg onder de indruk.

• Fr33z
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:12:
@Skyaero Zijn de nieuwe plannen voor warmtenetten, o.a. hier in Wijchen noord, überhaupt levensvatbaar?
Interessant genoeg zitten via Firan quasi ook oude spelers in het project - dus ook in de huidige financiële constructies valt nog wat te verdienen? De deelnameconstructie is idd. wat ingewikkelder. Het GWIB (Gelders Warmte Infrastructuur Bedrijf) lijkt ook een aparte kennisinstelling met veel (openbaar) kapitaal te zijn om gemeenten te "ondersteunen".
Ik vraag me af of de sterk? stijgende kosten niet vroeger of later voor een groot (het grootste?) deel gesocialiseerd worden.

De VEH is duidelijk en voornamelijk een belangenbehartiger (kijk maar naar de samenstelling van de leden). Onvolledige, selectieve (mis)informatie hoort hierbij.
Ze zijn ook een beetje innovatief:
Ze doen namelijk een grote 2-jarige thuisbatterijtest met 15 geselecteerde deelnemers.

Kijk naar een ander voorbeeld van Milieucentraal (op warmte365.nl): ‘Koelen met een warmtepomp is een leuke bijkomstigheid maar schaf hem niet om die reden aan"
Het gaat hierbij uitsluitend om w/w-warmtepompen en passief koelen - geen enkel zinnetje over L/W-warmtepompen en actief koelen met fancoils.
Firan zit er niet om geld te verdienen want die zijn gewoon publiek, bedoel.je nog andere spelers dan?

Fancoils leuk maar er worden er jaarlijks 10 verkocht in NL? Ja Jaga doet nu mee dus mss wordt t wat meer maar ik snap dat milieucentraal en/of de interviewer het niet kennen. Nog los van condenserens koelen en leidingisolatie wat in renovaties eigelijk nooit kan.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fr33z schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Firan zit er niet om geld te verdienen want die zijn gewoon publiek, bedoel.je nog andere spelers dan?

Fancoils leuk maar er worden er jaarlijks 10 verkocht in NL? Ja Jaga doet nu mee dus mss wordt t wat meer maar ik snap dat milieucentraal en/of de interviewer het niet kennen. Nog los van condenserens koelen en leidingisolatie wat in renovaties eigelijk nooit kan.
Mooi om te horen dat Firan als Al-Liander dochter geen geld hoeft te verdienen.
Fancoils worden waarschijnlijk in grotere aantallen dan 10 per jaar gekocht - ook gelet op het specifieke topic hier op tweakers. Dat ze niet allemaal uit NL komen is een ander verhaal.
Ik ga trouwens waarschijnlijk 3 "condenserende" fancoils op strategische plekken "ophangen"
- koelen via een apart, goed geïsoleerd circuit, natuurlijk.

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:12:
Warmtenetten kunnen nog altijd levensvatbaar zijn. Zoals ik rond Wijchen lees zou het dan om restwarmte uit ARN gaan (afvalverbranding). Dat is bijna gratis warmte van hoge temperatuur - daarmee is een enorme kostenbarrière al genomen. Niet echt duurzaam - maar dat was de vraag niet :+

Bij echt duurzame warmtenetten (aquathermie e.d.) zie je tegenwoordig eigenlijk ook gewoon weer de aardgas piekketels, simpelweg omdat 100% met warmtepomp/WKO/aquathermie te veel kost. De ketels doen dan 70% van de piekvraag, maar leveren uiteindelijk maar 20% van het jaarvolume. Ook hier natuurlijk weer de vraag of dit dan "van het gas af is".

Projecten waarbij assets tot wel over 50 jaar worden afgeschreven kennen financieringsrisico's. En met warmte een primaire levensbehoefte, alsook de WCW (publieke eigendom van warmtenetten) betekent dat die risico's gesocialiseerd worden.

Maar in feite is dat niets anders dan de risico's bij water, riool of afval (kennen we het AEB debakel nog?). Of de aanleg van gasinfrastructuur in de jaren 60. We zijn alleen veel minder tolerant voor deze risico's. Daarbij kennen een warmtenetten een geschiedenis ("niet-meer-dan-anders-maar-toch-meer-dan-anders"), waardoor het wantrouwen hoger is.
Ik ben ook een bewoner-eigenaar en die misinformatie heb ik niets aan. Niet alle belangen worden behartigt door de VEH. Ik heb ook bij BZK meetings gezeten met o.a. VEH als belangenbehartigers. Ik vond ze nogal 'closed-minded'. Bij de VEH krijg ik altijd het gevoel dat ze alleen opkomen voor de 65+ eigenaren. Misschien is dat hun ledengroep wel, maar dan zijn ze niet heel representatief voor woningeigenaren in Nederland.
Milieucentraal was heel duidelijk in dit interview: het probleem zit bij je radiatoren/vloerverwarming, niet bij de warmtepomp. Het is de interviewer die dit verdraait naar een click-bait titel.

"Desondanks raadt Milieu Centraal het zeker aan om op deze manier te koelen. “Maak er gewoon gebruik van”, zegt Tresoor. “Het is geen airco, maar je houdt het wel wat comfortabeler. Een bijkomend voordeel is dat de warmte die de grond in gaat op een later moment ook weer gebruikt worden als bron voor de verwarming. Het is misschien nog geen volwaardig alternatief voor airco. Zonwering blijft de belangrijkste manier om de hitte buitenshuis te houden. De warmte die je niet binnen hebt hoef je ook niet weg te koelen. Zet ’s nachts ramen tegen elkaar open of kijk of je een zomerventilatieluik kunt aanleggen.”"

Dit is gewoon kei-goed advies. Je kunt technisch complexe oplossingen bedenken met fancoils e.d. (zoals in kantoren wordt gebruikt), maar vindt maar eens een installateur die daar aan gaat beginnen. Ik heb het wel eens geprobeerd en je eindigt bij de afdeling "speciale projecten" die geen tijd voor je heeft.

Met vloerkoeling kun je 30 W/m2 koelen. Doorsnee woning geeft je dus 3-4 kW (continue 24/7(!)). Als dat niet voldoende is moet je - zoals Milieucentraal ook gewoon zegt - meer hitte buitenshuis houden.

• Skyaero
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
Firan valt onder Alliander - een commerciële groep in publieke handen. Net zoals NS of HVC en moet ook gewoon winst maken. Vorig jaar was de winst zelfs bijna 1 miljard euro.

Liander - de netbeheertak van Alliander - kent sterkgereguleerde tarieven waardoor er (bijna) geen winst wordt gedraaid. Maar de toeleveranciers van Liander - zoals Alliander's ingenieursburo Qirion - mag dan gewoon weer winst draaien.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero De "speciale afdeling" voor fancoils zit bij mij thuis
misschien duurt het nog even voordat de pijpfitter snapt wat ik bedoel.
Het relatief simpele leidingtracé (incl. isolatie) en de condensafvoer zijn al uitgezocht.

Morgen neemt de raad een eerste conditioneel? besluit over het warmtenet met de ARN als bron.
Ik ben voor een interview met de rekenkamer gevraagd:
Onderwerpen warmte- en energietransitie, doeltreffendheid en doelmatigheid de afgelopen jaren
Geen idee wat ze allemaal willen weten - hier alleen een klein lokaal bewonersinitiatief

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Ik heb een SolarEdge omvormer, die hebben een functie genaamd "Active Power Limit" (is te googlen) die je via de lokale API kunt bedienen. Je stuurt een percentage 0-100%, dus als je bv een 3680w omvormer hebt, en je HA stuurt 10%, dan kan je omvormer niet meer leveren dan 368w. Mijn HA weet exact hoeveel electriciteit onze woning in- en uitgaat, en met die info kan HA de export op 0w houden. Stel de APL staat op 72% en HA ziets alsnog een netafname van 37w, dan zet hij de APL op 73%. Als er dan voldoende zon is gaat de netafname naar 0w. Dus als ik een apparaat aanzet, ziet HA direct netafname en verhoogt het percentage wat hij naar de SE API stuurt. Werkt erg goed.
[...]
Dat snap ik, zo heb ik zelf ook werkend. Maar wat doe je met de potentiele overproductie die je niet opwekt (want hij is gelimiteerd) en dus ook niet meet? Want bij overproductie kan je een extra apparaat inschakelen (bv sww opwarmen), maar je weet dus niet of er overproductie is.
Bv:
Verbruik huis: 200 W
Opwek via gelimiteerd: 200 W
Opwek zonder limiet zou bv 4 kW zijn <— maar deze weet je dus niet, omdat de omvormer gelimiteerd is. Maar omdat je wel 4 kW op zou kunnen wekken, kan je dus een sww-run oid starten. Maar hoe weet je wat je opwek was geweest zonder de omvormer te limiteren?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• JeroenH
manusjevanalles schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:13:
Dat snap ik, zo heb ik zelf ook werkend. Maar wat doe je met de potentiele overproductie die je niet opwekt (want hij is gelimiteerd) en dus ook niet meet? Want bij overproductie kan je een extra apparaat inschakelen (bv sww opwarmen), maar je weet dus niet of er overproductie is.
Ah zo, nu snap ik 'm. Dat klopt, die weet ik niet. Maar ik heb dit script nu toch uitgeschakeld, omdat mijn situatie sindsdien veranderd is: ik heb een dynamisch contract en een thuisbatterij. Sowieso al minder teruglevering dus, en geen terugleverboetes.

Ik moet nog wel even iets maken wat de PV-opwek terug regelt naar 0w (en de thuisbatterij op standby zet) als de totale prijs voor een kWh onder nul gaat, maar dat is al best een tijd niet meer gebeurd.

• Fr33z
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:04:
@Skyaero De "speciale afdeling" voor fancoils zit bij mij thuis
misschien duurt het nog even voordat de pijpfitter snapt wat ik bedoel.
Het relatief simpele leidingtracé (incl. isolatie) en de condensafvoer zijn al uitgezocht.

Morgen neemt de raad een eerste conditioneel? besluit over het warmtenet met de ARN als bron.
Ik ben voor een interview met de rekenkamer gevraagd:
Onderwerpen warmte- en energietransitie, doeltreffendheid en doelmatigheid de afgelopen jaren
Geen idee wat ze allemaal willen weten - hier alleen een klein lokaal bewonersinitiatief
Dat is mooi maar ik wilde dus aangeven, net als skyaero, dat fancoils totaal onbekend en weinig gebruikt zijn bij installateurs/adviseurs/consumenten. Dat het mooie spullen zijn: zeker! Heb ze zelf ook ;) maar we zijn nog lang niet op het punt dat dit gemeengoed wordt. Nog los van condenserend koelen in bestaande bouw/renovatie met zo'n ding dat gaat gewoon niet (vaak) gebeuren.

Wat er in Wijchen gebeurt weet ik niet genoeg van maar begin aub nou niet meteen met rekenkamers te smijten.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z Hoe ziet dat eigenlijk uit met koelen via de vloerkoeling?
Is dit veel populairder dan? Zijn alle installaties hiervoor ingericht?
Ik kan me voorstellen dat het koelen in het woongedeelte maar een deel van de behoefte is,
- koelen op de slaapkamers etc. gaat dan natuurlijk via airco's,
en bij mij overal via de fancoils - ook op de slaapkamers, ontvochtigen doen ze waarschijnlijk ook voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2025 22:30 ]

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:27
Fr33z schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Dat is mooi maar ik wilde dus aangeven, net als skyaero, dat fancoils totaal onbekend en weinig gebruikt zijn bij installateurs/adviseurs/consumenten. Dat het mooie spullen zijn: zeker! Heb ze zelf ook ;) maar we zijn nog lang niet op het punt dat dit gemeengoed wordt. Nog los van condenserend koelen in bestaande bouw/renovatie met zo'n ding dat gaat gewoon niet (vaak) gebeuren.

Wat er in Wijchen gebeurt weet ik niet genoeg van maar begin aub nou niet meteen met rekenkamers te smijten.
Neem me niet kwalijk, bij consumenten onbekend dat zal wel maar installateurs/adviseurs? Als die nooit verder geweest zijn dan een woonhuis misschien.
In de utiliteit, vooral het grote werk, zijn fancoilunits de normaalste zaak van de wereld. Meestal boven of in het systeemplafond.

• Skyaero
  • Niet online
Surfari schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Neem me niet kwalijk, bij consumenten onbekend dat zal wel maar installateurs/adviseurs? Als die nooit verder geweest zijn dan een woonhuis misschien.
In de utiliteit, vooral het grote werk, zijn fancoilunits de normaalste zaak van de wereld. Meestal boven of in het systeemplafond.
Veel kleinere installateurs doen alleen woningen. Installatietechniek in de utiliteit is een vak apart. De installateurs die wel beiden doen hebben eigenlijk vrijwel altijd al gescheiden afdelingen. De kennis is er dan wel, maar jij ben als woningeigenaar een 'speciaal projectje'. Moet je als installateur wel zin in hebben.

• Fr33z
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:21:
@Fr33z Hoe ziet dat eigenlijk uit met koelen via de vloerkoeling?
Is dit veel populairder dan? Zijn alle installaties hiervoor ingericht?
Ik kan me voorstellen dat het koelen in het woongedeelte maar een deel van de behoefte is,
- koelen op de slaapkamers etc. gaat dan natuurlijk via airco's,
en bij mij overal via de fancoils - ook op de slaapkamers, ontvochtigen doen ze waarschijnlijk ook voldoende.
Ja dat is populairder, elk nieuwbouwappartement en woning heeft dat via de vloer. En je kunt dan niet ontvochtigen.

@Surfari ja onbekend ja. Jij hebt het over utiliteiten, dus kantoorgebouwen etc. Maar voor 'gewoon' huizen is er echt vrijwel niemand die het kent laat staan installeert. Minimaal de helft van alle installateurs zegt gewoon tegen zijn klanten 'warmtepomp is onzin doe gewoon cv keteltje'. En ik bedoel dus de installateurs die warmtepompen aan consumenten slijten, de loodgietet op de hoek, de energiecoach uit de buurt etc.

Niet de Innax/Niemann/movares/weet ik veels van deze wereld dus.

En.hoeveel huizen ken jij met een systeemplafond;) totaal andere wereld gek genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 30-10-2025 18:53 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fr33z schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Ja dat is populairder, elk nieuwbouwappartement en woning heeft dat via de vloer.

@Surfari ja onbekend ja. Jij hebt het over utiliteiten, dus kantoorgebouwen etc. Maar voor 'gewoon' huizen is er echt vrijwel niemand die het kent laat staan installeert. Minimaal de helft van alle installateurs zegt gewoon tegen zijn klanten 'warmtepomp is onzin doe gewoon cv keteltje'

En.hoeveel huizen ken jij met een systeemplafond;) totaal andere wereld gek genoeg.
Ik heb een verlaagd systeem(prijs)plafond - past een kanaalunit prima in volgens mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/897ZslWSf5TFoLL9ZVHOXK5MQkw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NCMoTgu9fB3KzgZ0a9Gp0LAR.jpg?f=user_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Hoeveel % van de opgewekte stroom gebruiken jullie rechtstreeks zelf?

Gisteren even energiecontract overstap geregeld, mijn verbruik/teruglevering/opwek cijfers in ChatGPT gegooid en die kwam op 28% direct verbruik en 72% teruglevering.

Dat directe verbruik vind ik bedroevend weinig. Ik heb geen thuisbatterij, maar we laten vaatwasser, wasmachine en droger (warmtepomp) al zoveel mogelijk tijdens piek zonne-uren laten draaien :| Verwarmen sinds vorig jaar met airco die ook van 6-22 aan staat en dus grootste deel van de dag ook op zonnestroom draait.

Helpt ook niet mee dat ik de panelen vol op het zuiden heb liggen en dus een piek heb rond de middag. Spreiding zou beter zijn om eigen verbruik vanuit de panelen op te krikken.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2025 10:04 ]

• JeroenH
ThinkPad schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:03:
Over zowel 2024 als 2025 was dat 32% hier. Sinds half 2025 heb ik een thuisbatterij, dus ik kan half 2026 pas zeggen hoeveel dat is gestegen.
Dat directe verbruik vind ik bedroevend weinig. I
Ik denk dat het voor de meeste huishoudens wel rond die waarde ligt, natuurlijk afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen enz.

Wat ik vrij beroerd vind van bv wasmachines is dat ze korte, hoge pieken stroomverbruik veroorzaken. Die van mij pakt bv ongeveer een kwartier 2kW, terwijl de rest van het programma niet boven de 500w uitkomt (bij centrifugeren). Op dagen zoals vandaag, met een waterig zonnetje, komt er geen 2kW uit mijn panelen, maar slechts rond de 1kW. Waarom kan ik op mijn wasmachine niet instellen dat hij een half uur 1kW pakt om het water te verwarmen? Vaatwasser idem. Dat zouden dingen zijn die het eigenverbruik zouden kunnen verhogen.

Zelfde als met EV's. Ik heb een plugin Prius en en Renault Twizy. Met een hack kan ik het oplaadvermogen van de Twizy terugregelen naar 400w. Dat is briljant, want ook bij weinig zon kan ik vrij vaak op 100% zonne-energie laden. De Prius is dom, die kan alleen maar laden met 2,2kW, dus dat komt vaak toch gedeeltelijk uit het net.

Kortom, op het vlak van apparaten is nog een boel te winnen om het eigenverbruik te vergroten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
manusjevanalles schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Bv:
Verbruik huis: 200 W
Opwek via gelimiteerd: 200 W
Opwek zonder limiet zou bv 4 kW zijn <— maar deze weet je dus niet, omdat de omvormer gelimiteerd is. Maar omdat je wel 4 kW op zou kunnen wekken, kan je dus een sww-run oid starten. Maar hoe weet je wat je opwek was geweest zonder de omvormer te limiteren?
Ik heb het zo gemaakt in HA:
- positieve kwartierprijs: omvormer op 100% zoveel produceren als mogelijk.
- Kwartierprijs te laag (ik zou moeten betalen om te injecteren): automatisch overschakelen op zero-export. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat een omvormer meer dan snel genoeg is om verandering in verbruik in de woning te kunnen volgen. Het is secondenwerk (mijn sma omvormer staat nu op 5%/sec, snel zat)
- Als de kwartierprijs zodanig laag is dat ik zelfs met taksen/netkosten inbegrepen nog geld zou toekrijgen dan gaat de omvormer naar 0%.

Qua actieve sturing van verbruikers doe ik weinig. Mijn grootste verbruikers zijn de airco (verwarmen en koelen) en de elektrische boiler.
- Airco staat met timer tussen 9h en 17h iedere dag.
- de boiler van 13h tot 15h iedere dag.

Simpelweg om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te verbruiken.

Afgelopen maand oktober werd er:
- 205kWh opgewekt door de zonnepanelen (op de dagen met veel wind werd er regelmatig teruggeregelde)
- 98kWh afgenomen van het net.
- 117kWh teruggeleverd aan het net.

Als ik goed reken dan kom ik op 43% eigen verbruik uit.
Alles is hier elektrisch en (nog) geen batterij.

De airco heeft iets van een 60kWh verbruikt voor verwarmen. En de boiler ook 60kWh voor warm water. De rest is koken, wasmachine,...

[ Voor 12% gewijzigd door Wozmro op 02-11-2025 10:33 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:48

Gisteren even energiecontract overstap geregeld, mijn verbruik/teruglevering/opwek cijfers in ChatGPT gegooid en die kwam op 28% direct verbruik en 72% teruglevering.

Dat directe verbruik vind ik bedroevend weinig. Ik heb geen thuisbatterij, maar we laten vaatwasser, wasmachine en droger (warmtepomp) al zoveel mogelijk tijdens piek zonne-uren laten draaien :| Verwarmen sinds vorig jaar met airco die ook van 6-22 aan staat en dus grootste deel van de dag ook op zonnestroom draait.

Helpt ook niet mee dat ik de panelen vol op het zuiden heb liggen en dus een piek heb rond de middag. Spreiding zou beter zijn om eigen verbruik vanuit de panelen op te krikken.
Voorheen was ons zelfverbruik (wat jij aangeeft, het aandeel dat je directe verbruik uitmaakt van je totale opwek) een stuk lager, ik meen rond de 35%. Dit jaar is het 53% dankzij een paar kleine thuisbatterijen.

Ik kijk eigenlijk zelden naar deze getallen omdat ze me weinig zeggen, anders dan dat onze hoeveelheid pv wat mij betreft redelijk is afgestemd op ons verbruik. Zou ik er panelen bij leggen dan zou dat cijfer naar beneden gaan, maar zou mijn zelfvoorziening (het percentage dat het directe verbruik uitmaakt van ons totale verbruik) omhoog gaan. Dat laatste is voor mij belangrijker.

Wanneer je je zelfverbruik ((direct verbruik +teruglevering)/totale opwek) omlaag wil hebben kan je eenvoudig panelen van het dak halen of je omvormer instellen op niet meer opwekken dan nodig voor direct verbruik (zero export).

• deejeebv
Zit dit jaar tot nu toe op 41% direct eigen gebruik, dat is bijna 4500 kWh en 6350 kWh teruglevering. 60% van mijn verbruik komt direct uit de panelen.
Dit vooral dankzij zonladen van de auto’s.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Een thuisaccu scheelt echt wel. ik zit nu voor dit jaar op 53% maar pas sinds maart een thuis accu erbij. Ook nog veel nachtladen gehad van mijn schoonzoon zijn auto. Ik probeer nu zo veel mogelijk zelf overdag te laden omdat we vanaf augustus en EV hebben. Veel PV helpt ook wel, dit is van vandaag, auto laden, wasmachine en WPB aan en accu opladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR5ehPIy8FYDk4nWZgARob6oaAI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/n1rQJ3oSetDtPEzwlDiC40Hn.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sjamo schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:36:
[...]

Voorheen was ons zelfverbruik (wat jij aangeeft, het aandeel dat je directe verbruik uitmaakt van je totale opwek) een stuk lager, ik meen rond de 35%. Dit jaar is het 53% dankzij een paar kleine thuisbatterijen.

Ik kijk eigenlijk zelden naar deze getallen omdat ze me weinig zeggen, anders dan dat onze hoeveelheid pv wat mij betreft redelijk is afgestemd op ons verbruik. Zou ik er panelen bij leggen dan zou dat cijfer naar beneden gaan, maar zou mijn zelfvoorziening (het percentage dat het directe verbruik uitmaakt van ons totale verbruik) omhoog gaan. Dat laatste is voor mij belangrijker.

Wanneer je je zelfverbruik ((direct verbruik +teruglevering)/totale opwek) omlaag wil hebben kan je eenvoudig panelen van het dak halen of je omvormer instellen op niet meer opwekken dan nodig voor direct verbruik (zero export).
Ik kijk er hetzelfde naar. Vanwege mijn overschot aan zonnepanelen, verbruik ik 'slechts' 51,9% van de geproduceerde zonnestroom rechtstreeks zelf. Dat kan ik wel naar bijna 100% verhogen door mijn omvormer te begrenzen als ik stroom teruglever, maar dan ben ik elektriciteit aan het weggooien. Dat doe ik al wel, maar alleen bij (zeer) negatieve stroomprijzen.

Kijk ik naar mijn verbruik, dan haal ik 67,5% van mijn totale verbruik uit zon en/of accu en dus maar 32,5% uit het net. Dat is het cijfer wat ik nog verder wil verbeteren en dat moet lukken, aangezien ik mijn thuisaccu nog maar sinds eind april heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT429DLXC90yJ0mxr-e3N2GtWTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zJ65pZfVl9WAs3xXNluGGhAo.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik krijg dat ook weleens te horen van mensen die geen warmtepomp/boiler, 2 electrische auto's/laadpalen en bijna 10k WP PV panelen hebben.

De boiler en de electrische auto's maken veel gebruik van zonnestroom, als we er extra op letten is 50%/5000 kWh zeker mogelijk. Dat is 1.950 per jaar bij mijn huidige tarieven.

Bij een kleiner huishouden zijn de cijfers wat lager, maar de verhoudingen liggen ongeveer gelijk (mits eigen laadpaal).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2025 13:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:52
Ik zit ook zo rond de 50% eigenverbruik.
All electric, ev, pv installatie opbrengst ongeveer 60% van totaal verbruik.
Kan het eigenverbruik hoger? Nauwelijks zonder serieuze lifestyle aanpassingen. Alleen al de 3 week zomervakantie dat mijn panelen wel leveren maar ik en de ev niet thuis zijn maakt al een boel uit. Tussen november en maart is het eigenverbruik richting de 100%, dan gaat dat zo de warmtepomp in.

• G-addict
  • Nu online
Over 2024 heb ik 5032 kWh opgewekt en hiervan 954 kWh zelf verbruikt, de rest teruggeleverd. Dus ~20%

Het totale elektrische verbruik was 2456 kWh, en dan heb ik ~40% van het totale energieverbruik afgedekt met de zonnepanelen.

Komende winter moet ik maar eens uitvogelen hoe homeassistant werkt, een 5 kWh thuisaccu aan de installatie knopen en dit zo inregelen dat zero export mogelijk is maar de accu wel oplaadt als de zonnepanelen voldoende op kunnen wekken.

Als het dan ook nog lukt om de warmtepomp aan te sturen op basis van de eigen opwek dan moet ik toch een flink deel van de nu nog gekochte elektriciteit uit eigen opwek kunnen halen.

• DaanTriple7
@G-addict
Ik zit ook tegen HA aan te hikken, maar kan me er nog niet toe zetten.

Ik zit dit jaar op een eigen verbruik van 46%.
Ik heb sinds dec een EV en sinds maart een slim juni een slim aangestuurde laadpaal.

• BarryH
DaanTriple7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:25:
@G-addict

Ik zit dit jaar op een eigen verbruik van 46%.
Ik heb sinds dec een EV en sinds maart een slim juni een slim aangestuurde laadpaal.
al een wp en/of wp boiler?

• JeroenH
G-addict schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:15:
Komende winter moet ik maar eens uitvogelen hoe homeassistant werkt,
DaanTriple7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:25:
De mogelijkheden zijn echt grenzeloos. Ik stuur mijn HomeWizard plugin batterij ermee aan, laad de EV's ermee op goedkope tijden op enz. Met het ESPHOME-systeem heb ik allerhande sensoren enz gebouwd. Buiten energiegerelateerde zaken automatiseer ik nauwelijks iets.

Maarrrrrr.... Besef wel goed dat als je er belangrijke zaken van af gaat laten hangen het op een gegeven moment net (ICT-)werk wordt. Backups zijn belangrijk, nadenken over disaster recovery, updates vooraf testen, rollback plan hebben, enz. Het kost altijd meer tijd dan je denkt, en als bij een update iets omvalt kan dat best wat stress opleveren. Ask me how I know :X

• DaanTriple7
BarryH schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:41:
[...]

al een wp en/of wp boiler?
Gasloos, l/w warmtepomp en twee cop1-boilers.

• BarryH
Hier dezelfde ervaring.
zit al een paar weken te puzzelen hoe ik mn EV smart charging weer aan de praat krijg (bij kwartierprijzen stopte ENTSO e HACS module ermee, nu over naar Nord Pool integratie, maar krijg het nog niet aan elkaar.

• DaanTriple7
JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:48:
[...]

[...]

De mogelijkheden zijn echt grenzeloos. Ik stuur mijn HomeWizard plugin batterij ermee aan, laad de EV's ermee op goedkope tijden op enz. Met het ESPHOME-systeem heb ik allerhande sensoren enz gebouwd. Buiten energiegerelateerde zaken automatiseer ik nauwelijks iets.

Maarrrrrr.... Besef wel goed dat als je er belangrijke zaken van af gaat laten hangen het op een gegeven moment net (ICT-)werk wordt. Backups zijn belangrijk, nadenken over disaster recovery, updates vooraf testen, rollback plan hebben, enz. Het kost altijd meer tijd dan je denkt, en als bij een update iets omvalt kan dat best wat stress opleveren. Ask me how I know :X
Op precies dat soort scenarios zit ik niet te wachten. Het enige wat ik er graag mee zou doen is de Zendure torens (die ik nog niet heb) met meer vermogen laten laden/ontladen dan de collectieve max van 3kW, en pauzeren wanneer de EV (aangestuurd door Tibber, en dat bevalt goed) gaat laden. Ofja, pauzeren.. de EV in verbruik buiten beschouwing laten.

• JeroenH
DaanTriple7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:02:
Op precies dat soort scenarios zit ik niet te wachten. Het enige wat ik er graag mee zou doen is de Zendure torens (die ik nog niet heb) met meer vermogen laten laden/ontladen dan de collectieve max van 3kW, en pauzeren wanneer de EV (aangestuurd door Tibber, en dat bevalt goed) gaat laden. Ofja, pauzeren.. de EV in verbruik buiten beschouwing laten.
Als je het simpel houdt, met één integratie (en dan vooral een native, gesupporte integratie) dan valt het allemaal nog wel mee. Maar je zult moeten plannen voor hardware-uitval, breaking changes lezen bij updates, enz. En als je een beetje een Tweaker-hart hebt, dan lonkt het voortdurend om meer aan te sluiten.

Nog meer tips uit de praktijk: als je ervoor kiest om het te draaien op een Raspberry Pi, dat kan, Tijdens testen en uitproberen, draai het gerust van een SD-kaartje. Ga je naar productie, wordt het belangrijk, switch naar een fatsoenlijke SSD. SD-kaartjes gaan kapot. Daadwerkelijk.

Niet om het te ontraden hoor, het biedt echt heel, heel veel toffe mogelijkheden. Zolang je maar snapt dat het niet hetzelfde is als het plaatsen van een schemerlampje.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Lochnes schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:10:
Ik zit ook zo rond de 50% eigenverbruik.
All electric, ev, pv installatie opbrengst ongeveer 60% van totaal verbruik.
Kan het eigenverbruik hoger? Nauwelijks zonder serieuze lifestyle aanpassingen. Alleen al de 3 week zomervakantie dat mijn panelen wel leveren maar ik en de ev niet thuis zijn maakt al een boel uit. Tussen november en maart is het eigenverbruik richting de 100%, dan gaat dat zo de warmtepomp in.
Je kan misschien een beetje inzicht en overzicht verkrijgen via de diverse rekentools van de "HTW Berlin".
Bijvoorbeeld via de "Unabhängigkeits-rechner" of via de "Solarisator" met verschillende scenario's o.a. met wp en EV etc..

• G-addict
  • Nu online
JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:48:
[...]

[...]

Ik zit ook niet echt te wachten op niet functionerende systemen. Ik wil in principe gewoon maximaal zelf opgewekte energie gebruiken en als terugleveren straks echt geld gaat kosten dan gewoon een zero export regeling erop de toekomstige thuisaccu (denk nu aan zendure) moet er wel mee kunnen babbelen zodat de een de ander niet tegenwerkt. Een goedwerkend systeem ga ik niet zomaar updaten, enkel als het écht nodig is. Als HA dan niet zo stabiel is, is homey dan beter? Wel duurder iig :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
Als ik eerlijk ben dan is dat gestuur centjeswerk. Ik doe het voor de hobby en omdat ik het technisch de beste oplossing vindt.

Het grote verschil wordt in mijn geval gemaakt door een relatief lage prijs voor de installatie zelf (6,5k voor 9kWp).

En door 2 vaste timers in te stellen. Eentje voor de boiler en een voor de airco. Om een timer in te stellen moet je geen programmeur zijn.

• JeroenH
Dat is niet wat ik schreef :) HA is in mijn ervaring zéér stabiel. Echter, bijna niemand draait zijn HA in een vacuüm, het is via integraties vrijwel altijd gekoppeld met een ander systeem, van thuisbatterij tot EV-laadpaal en het hele spectrum aan apparaten wat je wil uitlezen/bedienen. Als die wat updaten, en je moet daardoor je HA updaten, dan is er de kans op problemen. Die kans is niet erg groot, en je kunt het bijna altijd voorkomen door de changelog en breaking changes goed lezen voordat je update, maar het komt wel voor.

Laatst werkte na een HA update de connectie met mijn SolarEdge omvormer niet meer. Oplossing: de gemaakte backup terugzetten, in de betreffende github bij de issues kijken, en daar ontdekken dat ik niet de enige was met problemen. Binnen twee dagen was er een update voor de integratie, en kon ik updaten. Maar als ik het niet had gespot had ik met een gat in mijn meetdata gezeten, en automations die deze meetdata gebruiken hadden niet gewerkt.

De impact was klein omdat ik vaker met dit bijltje gehakt heb, en er dus op voorbereid was. Maar: het kost structureel wat tijd en moeite, en persoonlijk voer ik een HA-update alleen uit als ik de twee uur erna vrij kan maken om eventuele problemen op te lossen. En nooit remote, dit ook door schade en schande wijzer geworden.
Een goedwerkend systeem ga ik niet zomaar updaten,
Je hebt dus niet altijd keus, dat is mijn punt. En als je HA nooit update kun je daardóór met een probleem komen te zitten.

Is Homey in dit opzicht beter? Ik kan het je niet vertellen, ik heb daar geen ervaring mee. Ik verwacht vergelijkbare vraagstukken, omdat ook Homey met andere systemen praat, net als HA.

• Surfari
Fr33z schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Ja dat is populairder, elk nieuwbouwappartement en woning heeft dat via de vloer. En je kunt dan niet ontvochtigen.

@Surfari ja onbekend ja. Jij hebt het over utiliteiten, dus kantoorgebouwen etc. Maar voor 'gewoon' huizen is er echt vrijwel niemand die het kent laat staan installeert. Minimaal de helft van alle installateurs zegt gewoon tegen zijn klanten 'warmtepomp is onzin doe gewoon cv keteltje'. En ik bedoel dus de installateurs die warmtepompen aan consumenten slijten, de loodgietet op de hoek, de energiecoach uit de buurt etc.

Niet de Innax/Niemann/movares/weet ik veels van deze wereld dus.

Ja de gasboer op de hoek zal hier weinig ervaring mee hebben. Het probleem is misschien dat vele installateurs die dit aankunnen de afgelopen decennia de particuliere markt en vve's afgestoten hebben.
Dat het personeel er onbekend mee is daar kijk ik van op ik heb 25 jaar in deze business rondgereden ik herken dit totaal niet.
Wel dat er de laatste jaren een stevig filter staat op de binnenkomende telefoontjes met vragen over cv warmtepompen en aanverwanten. Het is niet te doen omdat het veel tijd kost en meestal no go wordt. Kost meer dan het oplevert. Serieuze aanvragen moeten groeien. Het grote publiek heeft geen flauw idee waar het over gaat, de eerste terug-vraag is vaak hoe zit het met de woning qua isolatie en installatie, en het juiste advies is dan vaak doe daar eerst wat aan. Een ondersteuningswarmtepomp voor een cv installatie die nog op hoge temperatuur draait is het ook niet.

Het voorbeeld van de units boven het plafond is omdat nu eenmaal het gros is.
In woonhuizen kom je dit weinig tegen maar wie had er tot voor de wp-opleving nou een GekoelWaterInstallatie??? Ik ben de FCU alleen tegengekomen in upper class woningen.

Het verhaaltje van Milieucentraal klinkt leuk, maar dat gaat alleen op als de behoefte aan warmte-energie groter is dan de behoefte aan koude-energie(over het hele jaar genomen) want anders werkt dit onbalans van de bronnen in de hand. De warme bron warmt door passief koelen sneller op dan wanneer de wp meedraait.
Op dagen dat er veel koelbehoefte is is een groot gedeelte van de energie groen opgewekt dus daar hoeven we het niet voor te laten.

• Surfari
dunklefaser schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb een verlaagd systeem(prijs)plafond - past een kanaalunit prima in volgens mij.[Afbeelding]
Zelden zo'n fraai plafond gezien.
Achter een koof wegwerpen is natuurlijk ook wel wat.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste