• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 15:25

Bravo

Second Best

ZonnigY schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:16:
[...]

[...]

Maar de stap van D naar C bevreemdt mij. Ik heb dit in de praktijk nog nooit gezien. Dit is namelijk een actieve, bewuste en ingrijpende keuze die amper iets oplevert voor mensen. Het voordeel blijft beperkt tot een kleinere ventilatieunit en mogelijk wat ruimte van de toevoerkanalen (al is t meeste ingestort). Maar er blijft een ventilatieunit nodig, er komen roosters bij, je energieverbruik gaat omhoog en (bij voldoende ventilatie) het comfort omlaag.... Of zie ik iets gigantisch over het hoofd hier?

Dat ventilatiebedrijf, dat ze dat zo vaak doen... Hoe goed is dat bedrijf in hun advies aan klanten?

En voor je baas: Voldoet het kantoor dan wel aan de ventilatienormen? Met rooster of het raam open kost als het goed is een stuk meer energie ...
Hier ook een woning die in 1984 (!) al met een ventilatie type D is opgeleverd in combinatie met luchtverwarming, net zoals de rest van de wijk.
Bij vervanging door einde levensduur kijkt men vooral naar de portemonnee en als je dan 2k kunt besparen door alleen een losse afzuiger te nemen is dat makkelijk kiezen. Er zijn nog een paar huizen die een WTW (Brink Renovent HR + indirecte luchtverwarming) hebben, de rest allemaal type C. En vaak zonder roosters. In plaats van 4 kW warmteverlies bij -10 ga je naar 5,6 kW bij -10.
Maar de in- en uitblaas van de WTW aan de buitenzijde is niet optimaal, zit in dezelfde 'schoorsteen', 20 cm hoogteverschil en 30 cm uit elkaar.

Positief puntje: Kierdichtheid lijkt redelijk in orde te zijn, binnen een uur zit hier de CO2 op 1500 ppm als we bezoek hebben en de luchtverwarming niet actief blaast. Twee keer per dag 'Stoßlüften' is wel aan te raden om de CO2 kwijt te raken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 29-01-2026 14:05 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-02 17:44

silverball

De wagen voor moderne mensen

@ZonnigY Nog een leuk voorbeeld, in een bepaalde wijk (haven?) in Almere is heel veel opgeleverd met type D en luchtverwarming. De woningbouw heeft door de jaren heen alles vervangen door type C, en vermoedelijk zijn de meeste koopwoningen ook wel omgebouwd. Mijn collega was vorig jaar toevallig voor zo'n woning wezen kijken, daar had inderdaad type D in gezeten.

Edit; in Amersfoort vathorst was ook alles type D opgeleverd in begin 2000. Daar zijn ook grote vervangingacties geweest voor koopwoningen om alles om te zetten naar C.

Ik ben benieuwd hoeveel woningen van D naar C gaan bij toekomstige renovaties. Als dat >50% is, kunnen we net zo goed bij de bouw stoppen met type D. Dat schijnt ook in de nieuwste projectmatige nieuwbouw alweer zo te wezen.

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 29-01-2026 14:25 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:20
Tehh schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Toch is er ook in de industrie véél te winnen, tot wel 60% van het totale gasverbruik.
Zoals het artikel zegt 'gaat de energie-intensieve industrie kapot aan dure energieprijzen'. Ik ben zelf werkzaam in de energie-intensieve industrie (droogtorens), maar waar wij m.n. last van hebben is dat de energie in Nederland zo duur is. Véél duurder dan bijv. Frankrijk of Polen. Laat staan landen als India of China waar ook veel droogcapaciteit is.
Verduurzamen is wel mogelijk. In Heerenveen staat een gasloze droogtoren, dus het kán technisch gezien wel. Maar financieel is dat nog wel ingewikkeld. De prijs van 1 kWh gas is veel lager dan 1 kWh elektra (tot wel een factor 3, m.n. vanwege degressieve belastingen), en zo'n droogtoren heeft een vrij hoge temperatuur nodig (tot wel 250 graden). Met industriële warmtepompen en slimme opzet kom je vrij ver: zeker wel tot de 175 graden met een COP van 2,5-3. Maar daar is een flinke investering voor nodig en het resultaat is dat je ongeveer net zo duur bent als een gasgestookte ketel qua energiekosten alleen heb je nog vele miljoenen af te schrijven wat ook weer doorbelast moet worden.
M.a.w.: voor de industrie is het zo gek nog niet dat gas wat duurder is, en wat mij betreft gaan er nog vele windmolens geplaatst worden. Liever 90% van de tijd overcapaciteit en windmolens stilzetten dan afhankelijk zijn van een dictator of een president waarvan men zich afvraagt of hij fascistisch is, egoïstisch of gewoon populistisch. Liefst wel inclusief meer kennis over laagfrequent geluid en hoe dat te voorkomen / op te lossen, want dat is nog wel een (hardnekkige) klacht over windmolens. Zelf heb ik er geen last van, maar het zou helpen als iedereen er de voordelen van ziet.
Ik ken niets van drooginstallaties. Maar zijn dat geen installaties of methodes die (deels) zouden kunnen werken wanneer er net een overaanbod is van zon/wind?

De theorie is eenvoudig: plaats voldoende pv/windmolens/batterijen zodanig dat je zelfs in de maanden december/januari voldoende stroom hebt. En doe met de overschotten in de rest van het jaar leuke dingen. Want die overschotten krijg je er 'gratis' bij voor hetzelfde geld.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ik ken niets van drooginstallaties. Maar zijn dat geen installaties of methodes die (deels) zouden kunnen werken wanneer er net een overaanbod is van zon/wind?

De theorie is eenvoudig: plaats voldoende pv/windmolens/batterijen zodanig dat je zelfs in de maanden december/januari voldoende stroom hebt. En doe met de overschotten in de rest van het jaar leuke dingen. Want die overschotten krijg je er 'gratis' bij voor hetzelfde geld.
Voor wat je eerste vraag betreft: droogtorens / drooginstallaties zijn er in veel verschillende soorten, ook qua technische werking zijn ze verschillend, allemaal afgestemd op het eindproduct.
Er zijn droogtorens voor diervoeding, melkpoeder, vitaminen/mineralen etc. Het kan middels vriesdrogen of (traditioneel) met hete lucht wat het vocht opneemt uit bijv. melk.
Zeker de grote zuivelaars die babymelkpoeder maken werken 24/7. Vanwege hygiëne kan je niet zo makkelijk starten & stoppen, ook blijven de koeien melk geven tijdens 'dunkelflaute'. Je zou dan moeten bufferen ná pasteurisatie, maar dat moet je dan wel weer permanent koelen én het gaat al snel over honderden kubieke meters aan melk per dag wat je dan gekoeld moet bewaren terwijl je wacht tot het weer waait.
Vanwege de hoge kosten van energie wordt hier in de energie-intensieve industrie op gehedged waardoor een periode van veel/weinig zon/wind niet vertaalt naar hoge/lage kosten.

Je theorie volg ik, maar voor energie-intensieve industrie is dat nog wel een uitdaging. Voor het verdampen van 1 kg water is ongeveer 2250 - 2500 kJ aan energie nodig (zo'n 0,65 kWh). Een beetje fabriek heeft droogcapaciteit van 5.000 kg water per uur wat neerkomt op 3.250 kWh per uur of 78.000 kWh per dag of ruim 20.000.000 kWh per jaar. Er staan tientallen van deze fabrieken in Nederland, de meeste draaien 24/7. In theorie valt dat wel op te vangen met pv/windmolens/batterijen, maar die winterperiode blijft lastig.

En, naast dat we niet afhankelijk willen zijn van dictators o.i.d., willen we natuurlijk ook niet te afhankelijk zijn van een kabeltje die ""per ongeluk"" beschadigd wordt door een boot die vergeten is zijn anker in te halen, varende onder een vlag die lijkt op de Nederlandse, ware het niet dat het rood dronken naar beneden is gevallen.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-02 21:53
silverball schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:20:
@ZonnigY Nog een leuk voorbeeld, in een bepaalde wijk (haven?) in Almere is heel veel opgeleverd met type D en luchtverwarming. De woningbouw heeft door de jaren heen alles vervangen door type C, en vermoedelijk zijn de meeste koopwoningen ook wel omgebouwd. Mijn collega was vorig jaar toevallig voor zo'n woning wezen kijken, daar had inderdaad type D in gezeten.

Edit; in Amersfoort vathorst was ook alles type D opgeleverd in begin 2000. Daar zijn ook grote vervangingacties geweest voor koopwoningen om alles om te zetten naar C.

Ik ben benieuwd hoeveel woningen van D naar C gaan bij toekomstige renovaties. Als dat >50% is, kunnen we net zo goed bij de bouw stoppen met type D. Dat schijnt ook in de nieuwste projectmatige nieuwbouw alweer zo te wezen.
Dat D icm luchtverwarming eruit gesloopt wordt snap ik wel. Maar dan gaat het denk ik meer om de luchtverwarming dan om de wtw zelf. Luchtverwarming is een nicheproduct voor verwarming en daarmee buitensporig duur. Probleem is wel ook dat @Bravo zegt; die woningen zijn extra luchtdicht gebouwd vanwege de luchtverwarming. Een toevoer door wtw of aanbrengen van roosters is echt noodzakelijk.

Vathorst heeft inmiddels een hele lange baard, daar is wel meer mis gegaan. Onderstaand een redelijk beeld van het hele verhaal.
https://www.digibron.nl/v...b177e993fdcde9ea1947be647

Veel woningen met luchtverwarming zullen wel naar C gaan. Maar de rest denk ik niet. Er waren in de jaren 2010 al zo'n half miljoen huizen met wtw installaties; ombouw van sec D ventilatie op zo'n grote schaal zou toch meer in het nieuws moeten zijn...

En voor nieuwbouw: C is in aanleg goedkoper en zolang het mag en de energierekening bij de bewoner komt zal het gebouwd worden. :'( De spookverhalen over D helpen een handje mee dat mensen het niet eisen. Als het aan de consument lag hadden we ook nog gloeilampen :X .

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• silverball

silverball

@ZonnigY Ik hoop ook dat WTW, D, in de nieuwbouw blijft. Ik zou zelf graag zo'n systeem willen. Echter inderdaad, als je ziet hoeveel er in de (niet-project) bouw wordt gesjoemeld met de gasloosheid dan zie ik het somber in voor type D, de consument wil het vermoedelijk inderdaad helemaal niet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Skyaero schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Geluid.

De meeste geluidsoverlast bij slecht aangelegde/afgestelde/onderhoude systemen komt uit de toevoer. En die toevoer zit bijvoorbeeld ook in je slaapkamer.
Dit is wel echt een issue. Ik heb een woning met Type D Balansventilatie en alle woningen om mij heen hebben dit ook vanaf de bouw gekregen. Sprekend met buren hoor ik dat bij velen het is uitgeschakeld of ramen open voor ventilatie. Ikzelf heb de beperkte unit van Stork die er in zat vervangen door een Buva Ecostream WTW die op sensoren loopt voor CO2 en vocht en automatisch opschakelt en terugschakeld. Tevens een bedrijf laten komen om het systeem te reinigen en alles af te laten stellen. Werkt prima en ik ben zeer blij en tevreden met de WTW. Maar qua geluid is het niet stil. In mijn slaapkamer hoor ik de unit lichtjes blazen als ik in mijn bed lig. Ik stoor me er niet aan, maar dat is misschien ook omdat ik weet hoe fijn en heerlijk een fris binnenklimaat is. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat een ander dat minder heeft en er dus last van heeft bij het slapen gaan. En je slaap verstoren is echt heel erg balen, dus dan ga je zo'n systeem uitzetten. Dat vind ik wel logisch.

Look behind you! A three headed monkey!

• silverball

silverball

MrScratch schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Dit is wel echt een issue. Ik heb een woning met Type D Balansventilatie en alle woningen om mij heen hebben dit ook vanaf de bouw gekregen. Sprekend met buren hoor ik dat bij velen het is uitgeschakeld of ramen open voor ventilatie.
Zie je, ik denk dat dit echt een 'beerput' is. Dan liever C die gebruikt wordt dan D die uitstaat.

• Bravo

Bravo

Second Best

ZonnigY schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Dat D icm luchtverwarming eruit gesloopt wordt snap ik wel. Maar dan gaat het denk ik meer om de luchtverwarming dan om de wtw zelf. Luchtverwarming is een nicheproduct voor verwarming en daarmee buitensporig duur. Probleem is wel ook dat @Bravo zegt; die woningen zijn extra luchtdicht gebouwd vanwege de luchtverwarming. Een toevoer door wtw of aanbrengen van roosters is echt noodzakelijk.

Vathorst heeft inmiddels een hele lange baard, daar is wel meer mis gegaan. Onderstaand een redelijk beeld van het hele verhaal.
https://www.digibron.nl/v...b177e993fdcde9ea1947be647

Veel woningen met luchtverwarming zullen wel naar C gaan. Maar de rest denk ik niet. Er waren in de jaren 2010 al zo'n half miljoen huizen met wtw installaties; ombouw van sec D ventilatie op zo'n grote schaal zou toch meer in het nieuws moeten zijn...

En voor nieuwbouw: C is in aanleg goedkoper en zolang het mag en de energierekening bij de bewoner komt zal het gebouwd worden. :'( De spookverhalen over D helpen een handje mee dat mensen het niet eisen. Als het aan de consument lag hadden we ook nog gloeilampen :X .
Luchtverwarming is in deze wijk nog volop aanwezig. Vervanging van de centrale blaasunit is inderdaad duur, maar cv-leidingen door het hele huis aanleggen en radiatoren ophangen/vloerverwarming infrezen is nog veel duurder.
Het is echt de WTW die bij vervanging niet meer wordt meegenomen om kosten te besparen.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:33
Sowieso wordt ventilatie zwaar onderschat in een vorig huis redelijk nieuw, maar type C, CO2 gestuurd met alleen een sensor in de woonkamer. Gevolg is dat ‘s nachts de ventilatie nooit aanging, en ik, zeker als ik met z’n tweeen sliep, met hoofdpijn wakker werd. Moest met een raam openslapen daar. Uiteindelijk de boel verkocht voordat ik aan dat herzien toe was.

Weet ook nog een ex schoonvader: longklachten, niet-bedoeld gezond, maar vooral de stekker uit de ventilatiebox want stroom gebruik en ‘ga de warme lucht niet naar buiten pompen’

Er is nog veel te winnen..

• ZonnigY
Bravo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Luchtverwarming is in deze wijk nog volop aanwezig. Vervanging van de centrale blaasunit is inderdaad duur, maar cv-leidingen door het hele huis aanleggen en radiatoren ophangen/vloerverwarming infrezen is nog veel duurder.
Het is echt de WTW die bij vervanging niet meer wordt meegenomen om kosten te besparen.
Oh wow. En zijn bewoners gecompenseerd voor de stijgende stookkosten en het verloren comfort, of hebben ze het op een andere manier verkocht?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://www.theguardian.c...d-power-grid-in-north-sea

10 landen, 100 GW wind op zee en 1 biljoen aan potentiële investeringen.
Dat zijn nog eens getallen om blij van te worden.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Skyaero schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:11:
https://www.theguardian.c...d-power-grid-in-north-sea

10 landen, 100 GW wind op zee en 1 biljoen aan potentiële investeringen.
Dat zijn nog eens getallen om blij van te worden.
Het is een verhaal om diep triest van te worden. Het bestaat voornamelijk uit politieke gebakken lucht. Met getallen goochelen is makkelijk. Het omzetten in echte rendabele investeringen is heel wat anders.
Zolang er alleen gebouwd wordt door er steeds meer subsidie tegen aan te gooien ben je verkeerd bezig.

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-02 12:44
silverball schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Neen. Wie gaat dit controleren in de praktijk? Arbo zijn slechts richtlijnen.

[...]

Het is niet zo dat dit massaal gebeurd hoor, ik weet alleen dat meerdere mensen in de 2003-esque wijk hier in het dorp die overstap doen of overwegen, in combinatie met nieuwe ramen en/of kozijnen met roosters. Helpt natuurlijk ook niet dat de lokale kozijnenboer/ prefab boer weigert om kozijnen zonder roosters te leveren. Overigens komt hier dan ook een hybride warmtepomp bij, want FE durft niemand aan. Huizen hebben vvw, 16mm, hoh 10cm, op elke verdieping :X

Ik denk dat het een beetje een lokale afwijking is door deze specifieke installateur.

Neemt niet weg dat er met verbouwingen veel ventilatiesystemen geheel verdwijnen.

[...]

Jammer dat hier geen cijfers van zijn, ik vermoed dat in 25% + van de huizen die oorspronkelijk met een ventilatiesysteem geleverd zijn bij de eerste grote verbouwing overstappen op "natuurlijke ventilatie".

Overigens, mijn schoonouders hebben om die reden in de 90s ook al die kanalen dichtgestopt. Duur apparaat dat geluid maakt. Nu wordt daar slechts incidenteel gestookt en staan daar constant alle enkelglas ramen open dus ventilatie is er genoeg. Dikke pantoffels nemen we altijd mee als we die kant op gaan, sinds we zelf aan de type C + vvw zitten zijn we dat niet meer gewend. :P
Die lokale installateur mogen ze wat mij betreft in een dwangbuis stoppen en afvoeren.

(Wel lekker goedkoop, verzekering dekt niet de extra kosten elektra WtW maar wel mogelijke gezondheidsklachten door gebrekkige ventilatie.)

• Skyaero
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Het is een verhaal om diep triest van te worden. Het bestaat voornamelijk uit politieke gebakken lucht. Met getallen goochelen is makkelijk. Het omzetten in echte rendabele investeringen is heel wat anders.
Zolang er alleen gebouwd wordt door er steeds meer subsidie tegen aan te gooien ben je verkeerd bezig.
Sorry, maar wat basel je nu eigenlijk?

• Wozmro
Geen enkele investering bevindt zich toch in een kader van enkel privaat geld? Tenzij je er enkele kan noemen? Ik kan er zelf geen bedenken.

Deze morgen nog een vertegenwoordiger van een werkgeversorganisatie op de radio die er voor pleitte dat overheden moeten meespringen (faciliteren) in de AI ontwikkelingen. Bot gezegd: geef ons belastingsgeld.

Zelfs een brood kopen in de supermarkt is gesubsidieerd want zaken als controles op voedselveiligheid (en vele andere controles) wordt betaalt via belastingsgeld.
Als je die controles zelf op individueel niveau zou moeten organiseren dan zou je brood veel duurder zijn.

Gewoon maar om te zeggen dat de scheiding tussen overheid en privaat eigenlijk gewoon niet bestaat, alles loopt in elkaar over. Alles is samenleving.

Iemand die iets anders beweerd is een simpele geest.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• hanev001
Skyaero schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Sorry, maar wat basel je nu eigenlijk?
De reactie van iemand met een bekrompen oogkleppen visie. Die niet weet dat geld eerst verdiend moet worden om te kunnen worden uitgegeven. Dus als er geen dekkend rendement is je de weg van een negatieve spiraal volgt en de situatie op termijn alleen maar slechter wordt.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:15
Wozmro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:17:
Geen enkele investering bevindt zich toch in een kader van enkel privaat geld? Tenzij je er enkele kan noemen? Ik kan er zelf geen bedenken.
Investeringen in olie en gas zijn wereldwijd best wel rendabel gebleken. Daar hoeft geen subsidie bij. Wat wij "fossiele subsidies" noemen zijn eigenlijk belastingkortingen, maar dat terzijde.
Als je de fossiele energie wilt vervangen door iets duurzamers hebben we in mijn opinie maar één optie: iets bedenken dat gemakkelijker en goedkoper is dan kolen, olie en gas.
En dat je daarvoor subsidie geeft voor de ontwikkeling, prima. Maar de sector als geheel moet aan het eind van de dag op prijs kunnen concurreren met fossiel. Anders proberen we een wereldwijd probleem lokaal gesubsidieerd op te lossen.
De wereld draait om geld (helaas), en niet om idealen. Het overtuigen van de rest van de wereld van onze duurzame idealen gaat niet lukken. De wereld overtuigen van een goedkopere en gemakkelijkere energiebron is een stuk eenvoudiger. De steentijd hield niet op vanwege gebrek aan stenen, maar omdat we iets beters uitvonden.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Bravo

Bravo

Second Best

ZonnigY schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Oh wow. En zijn bewoners gecompenseerd voor de stijgende stookkosten en het verloren comfort, of hebben ze het op een andere manier verkocht?
Het zijn de bewoners zelf die de keuze hebben gemaakt (koopwoningen). En de directe kosten werken in overwegingen altijd veel harder mee dan de life cycle cost. Zeker als ze geen enkel idee hebben welke impact de keuze heeft op onder meer de verwarmingskosten.
De verkoper wil alleen maar verkopen, of dat nu een mechanische ventilatie is of een WTW (naast de indirecte heteluchtverwarming) maakt de verkoper niet uit, zolang hij maar de marge pakt en het onderhoudscontract krijgt.

• Wozmro
Nee zo werkt het niet.

Het is niet van: hoeveel geld hebben we? En wat gaan we er mee doen?

Het is wel: wat gaan we doen(als samenleving), waar willen we uitkomen en dan pas bepalen hoe we geld gaan besteden om een bepaald doel te bereiken .

Fossiel is ook maar 'concurrentieel' omdat er heel veel kosten(gezondheid, milieuschade, klimaat,...) genegeerd worden onder het motto: er is geen alternatief.

Terwijl er letterlijk oneindig veel alternatieven te bedenken zijn. De mens is heel goed in dingen bedenken die nog niet bestaan, het is wel kwestie van er in geloven met voldoende mensen.

Voor de middeleeuwer leven wij vandaag in een utopie. En voor de toekomstige mens zullen wij ook op een dag middeleeuwers zijn. Van in de tijd dat ze nog fossiele resten uit de grond haalden om in brand te steken.

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
Wozmro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:

Fossiel is ook maar 'concurrentieel' omdat er heel veel kosten(gezondheid, milieuschade, klimaat,...) genegeerd worden onder het motto: er is geen alternatief.
Exact dit. In de rendementsberekeningen van fossiele investeringsprojecten door private partijen wordt niet meegenomen dat we in minder dan twee eeuwen de opgebouwde grondstoffen van miljoenen jaren er onomkeerbaar doorheen jassen, en ondertussen het hele aardse ecosysteem naar een andere balans duwen met inmiddels al voelbare ontwrichtende gevolgen voor onszelf, de mens. Waarom worden die kosten niet meegenomen? Omdat ze niet neerslaan bij de investeerder, de fabriek, de individuele gebruiker. "Externe effecten" noemen economen dat (waarvan ik er één ben), en "marktfalen".

Dus op die grond is overheidsingrijpen en (tijdelijke) subsidie van alternatieven zéér gerechtvaardigd. De kost gaat voor de baat uit.

Dat is mooie theorie, maar ja, als die kost dan heel zichtbaar is, de baat vaag is, beleid bijdraagt aan onzekerheid, tja dat helpt allemaal niet...

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:15
Wozmro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:
Die kosten vallen aan de hele wereld toe, en niet direct aan de gebruiker. Dus zijn ze prima te negeren.
En kosten die je kunt negeren zijn niet jouw kosten, en zijn dus geen kosten.
Los daarvan, persoonlijk ben ik het met je eens, en zou je ze niet moeten negeren. Maar dat is niet hoe de wereld werkt helaas.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:32
Er worden geen windmolens gebouwd door "er steeds meer subsidie tegenaan te gooien". Dat is een onderbuikgevoel, maar niet hoe het in de realiteit gaat. In werkelijkheid is er in de beginfase van de windsector erg veel subsidie heen gevloeid. Mensen staren zich blind op de kwh die we daarmee per euro produceerden, maar dat was niet het punt: de bedoeling van die subsidies was de industrie toelaten om de leercurve voor windmolens af te lopen, zodat het sterk zou zakken in prijs. Dat is precies wat er gebeurd is, tot op het punt dat er in 2018 of 2019 zelfs geen subsidie gegeven werd voor windprojecten op zee.

Inmiddels is de wereld veranderd, en hebben we door corona, de oorlog in oekraine en het optreden van trump te maken met sterke inflatie, volatiele energieprijzen, hogere prijzen voor onderdelen, risicopremies, etc, waardoor de business case weer wat negatiever geworden is. Maar terecht zien al die landen dat een sterke windmolensector in de Noordzee gigantische voordelen heeft: minder co2, zeker, maar tegenwoordig vooral ook meer onafhankelijkheid op energie-gebied, doordat we onze eigen elektriciteit produceren, ipv het te importeren uit verre landen. Europa heeft zelf weinig grondstoffen en energieproducten, maar wel veel wind, en met name in de Noordzee.

Om dat te verwezenlijken, vinden die landen het zinvol om dmv publiek geld bepaalde risico's weg te nemen zodat de business case weer positief wordt. Dat zal met name gebeuren met een contract for difference, waarbij als de energieprijs onder een bepaald punt komt de staat de producent subsidieert, maar als de prijs boven een bepaald punt komt juist de winst afroomt.

Het is dus een genuanceerd verhaal, en volgens mij een prima en slimme besteding van publiek geld, om bepaalde maatschappelijke doelen te realiseren waar de markt dat zelf niet kan.

• ZonnigY
Bravo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Het zijn de bewoners zelf die de keuze hebben gemaakt (koopwoningen). En de directe kosten werken in overwegingen altijd veel harder mee dan de life cycle cost. Zeker als ze geen enkel idee hebben welke impact de keuze heeft op onder meer de verwarmingskosten.
De verkoper wil alleen maar verkopen, of dat nu een mechanische ventilatie is of een WTW (naast de indirecte heteluchtverwarming) maakt de verkoper niet uit, zolang hij maar de marge pakt en het onderhoudscontract krijgt.
Ah sorry, was abuis. @silverball had het over de woningbouw, maar das een andere wijk.

Wat mij betreft mogen die verkopers hard aangepakt worden. Ze adviseren en realiseren iets wat tegen alle bouwbesluitregels èn het belang van de bewoners ingaat.

• Wozmro
Mjier schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Die kosten vallen aan de hele wereld toe, en niet direct aan de gebruiker. Dus zijn ze prima te negeren.
En kosten die je kunt negeren zijn niet jouw kosten, en zijn dus geen kosten.
Los daarvan, persoonlijk ben ik het met je eens, en zou je ze niet moeten negeren. Maar dat is niet hoe de wereld werkt helaas.
Als de prijs van fossiel zou stijgen omwille van bijvoorbeeld geopolitieke redenen dan zou stroom uit wind vanzelf rendabel worden.
Hebben we ook gezien in 2022 met de Rush op pv-installaties, maakte bijna niet uit wat het moest kosten, iedereen wilde direct zonnepanelen.

Geld is eigenlijk bijzaak, als de nood hoog is dan is er altijd (geleend) geld beschikbaar.

Bij het nemen van investeringsbeslissingen moet je eigenlijk niet enkel kijken naar de hoeveelheid geld die je zou kunnen uitgeven maar naar de risicoanalyse van het volledige plaatje.

Wat zijn de risico's bij het gebruik van fossiel? Ik kan alvast wel een lijstje bedenken.
Net zo goed kan ik een lijstje bedenken van wat de risico's zijn bij wind/zon/batterij, die zijn er natuurlijk ook.

Maar als ik beide lijstjes naast elkaar leg dan weet ik ook snel welke keuze de minst slechte is.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:27
Wat kunnen jullie lang ouwe hoeren over een ventilatie systeem zeg, jullie lijken wel ministers.
Ben benieuwd naar jullie reacties als in 2027 iedereen zijn wp uit gaat zetten en weer lekker ouderwets hout gaat stoken.

1 PVoutput . Dongen NB

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:38:
Wat kunnen jullie lang ouwe hoeren over een ventilatie systeem zeg, jullie lijken wel ministers.
Ben benieuwd naar jullie reacties als in 2027 iedereen zijn wp uit gaat zetten en weer lekker ouderwets hout gaat stoken.
Waarom zou iemand in 2027 zijn wp uit gaan zetten?

Look behind you! A three headed monkey!

• reneeke1970
MrScratch schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Waarom zou iemand in 2027 zijn wp uit gaan zetten?
Om energie belasting uit te sparen.
Zonder salderen word een wp beetje duur

1 PVoutput . Dongen NB

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Met wat ik v.d. week in de mail had: €0,28/kWh of €1,30/m3 dit maakt:
€0,28/kWh (met stroom) of €0,13/kWh (met gas 10 kWh aan energie)
0,28/0,13 = 2,154
Dus met een sCOP >2,2 ben je goedkoper uit met een WP dan met stoken op gas. Daarbij komt met een FE nog zo'n €300/jr aan vastrecht voor gas vrij.

Dat de business case zonder salderen voor het aanschaffen van een WP (hybride of FE) minder interessant wordt voor de gemiddelde consument, dat is een feit, maar dat is vrij evident sinds de dag dat bekend was dat salderen afgebouwd zal gaan worden.

Edit: en dan heb ik direct eigen gebruik van PV i.c.m. een WP nog niet eens meegenomen, toegegeven zon is er minder tot niet op de momenten dat de WP draait, maar het is er absoluut wel.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 30-01-2026 13:12 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• silverball

silverball

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:38:
Gratis hout is natuurlijk altijd goedkoper dan je WP, maar de meeste mensen komen van gas, geen hout.

• ZonnigY
True schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Met wat ik v.d. week in de mail had: €0,28/kWh of €1,30/m3 dit maakt:
€0,28/kWh (met stroom) of €0,13/kWh (met gas 10 kWh aan energie)
0,28/0,13 = 2,154
Dus met een sCOP >2,2 ben je goedkoper uit met een WP dan met stoken op gas. Daarbij komt met een FE nog zo'n €300/jr aan vastrecht voor gas vrij.

Dat de business case zonder salderen voor het aanschaffen van een WP (hybride of FE) minder interessant wordt voor de gemiddelde consument, dat is een feit, maar dat is vrij evident sinds de dag dat bekend was dat salderen afgebouwd zal gaan worden.
Dit.
En geen astmaaanval is me ook wat waard.

• RareHenk
[...]

Wat betekent duur, t.o.v. wat?

Een kwh Nederlands gas kost ongeveer €0,128 (Uitgaande 9,8 kwh in 1 m3)
Als ik aanneem dat droog haardhout 4,5kwh warmte per kg levert dan kom ik tussen de €0,08 en €0,11 per kwh uit door snel te shoppen.
Ik neem aan dat én de CV én de houtkachel een COP van 1 hebben. (Hebben ze niet)

Als ik aanneem dat stroom €0,22/kwh is en een warmtepomp met een COP van 3 dan is een kwh warmte slechts €0,073.

Mijn aannames zijn niet in het voordeel van de warmtepomp, en ook dan is het goedkoper. Waarom zou iemand dus de warmtepomp uitzetten voor een (duurder) alternatief?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maar ja - de WcW en de BcW worden blijkbaar steeds verder afgezwakt (lobbywerk?).
Moderne, duurzame warmtenetten? Wat is dat? - Goedkope(re) warmte? Voor wie?
De overheid gaat niet meer vooruit, eerder achteruit - zeker wat duurzame intenties betreft.
In mijn en andere gemeenten kunnen ze de duurzame subsidies (NIP en andere isolatie)
niet meer aan de straatstenen slijten. De conversionrate is duidelijk kleiner dan 10%.
Over de oorzaken kan je prima speculeren, maar of dat helpt?
Bijvoorbeeld: Waarom heeft een overbuurman twee weken geleden zijn 18 panelen (O/W) van het dak laten halen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• silverball

silverball

@dunklefaser Omdat hij zijn energierekening niet snapt en zich laat leiden door emotie. Meer kan het niet zijn. Hier zie ik het ook.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@silverball Ga je hem vertellen dat hij zijn energierekening niet snapt?
Misschien wordt hij dan echt "emotioneel"? (ook speculatie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Mja, als ik naar mijn energieverbruik in januari kijk schrik ik in eerste instantie ook hoor...

2026: 502KWh verbruikt met 75 kuub gas
2025: 209KWh verbruikt met 155 kuub gas

Dan heb ik 80 kuub gas ingeruild voor 293KWh stroom. Maar als ik naar graaddagen corrigeer zou mijn gasverbruik met de huidige kou vorig jaar ruim 173 kuub geweest zijn, dus dan heb ik 98 kuub bespaard. 293KWh delen door 98 kuub is een kleine 3KWh per kuub.

1 kuub gas is 1,205596 euro
3KWh stroom is 0,758088 euro

Scheelt toch 45 cent per kuub.

Moet alleen nog werk gaan maken van tapwater... zonnepanelen doen nu 968W, warmtepomp trekt 435W, 200W gaat terug het net op en de temperatuur in huis is al 0,3 graden over de thermostaat instelling heen. Die warmtepomp had nu ook gratis tapwater kunnen maken.
En ja, mijn gasverbruik is nog vrij hoog, maar op dit moment stook ik in de nacht als het onder de 4,6 graden is op gas omdat de buurman anders niet kan slapen. Ding moet even een ander plekje krijgen, maar met dit koude weer zit ik liever binnen dan dat ik buiten bezig ben.

• Wozmro
Ik ga deze maand uitkomen op ongeveer 350kWh afname aan elektriciteit uit het net. (Ongeveer 110kWh eigen opwek, 40kWh teruggeleverd, geen batterij).

Als ik dat vergelijk met de periode toen ik nog elektriciteit én gas had (en nog geen eigen zonnepanelen) dan was dit voor de maand januari gemiddeld een 1200kWh aan energie uit het net.

Van 1200kWh naar 350kWh vind ik toch een verbetering. En dan ook nog eens met meer comfort.

Wat betreft de buurman.
Uiteindelijk gaat het niet over wat wij of de buurman vandaag doen maar wel wat wij de volgende generatie zouden adviseren.

Wat zeggen we tegen de jonge mens die net een te renoveren woning gekocht heeft?

Plaats maar een houtkachel, een gasketel,... ?

Of toch liever een warmtepomp?

• silverball

silverball

@Wozmro Gas gaat er toch echt uit op lange termijn, dus ik zou nog steeds een warmtepomp adviseren. Houtkachel is heel situationeel, je kan (naja helaas wel) niet in dichte mist gaan stoken midden in de stad.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46

JT

VETAK y0

dunklefaser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:01:
De overheid gaat niet meer vooruit, eerder achteruit - zeker wat duurzame intenties betreft.
Sinds dit jaar is een EV fors duurder in belasting. Kun je het nog over hebben. Maar dan wordt vandaag bekend dat de brandstofaccijnskorting nog blijft bestaan 8)7 Kennelijk is het ok om het elektrisch rijden van overheidswege duurder te maken en fossiel van overheidswege goedkoper door een tijdelijke maatregel een permanent karakter te geven...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• RareHenk
silverball schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:13:
@Wozmro Gas gaat er toch echt uit op lange termijn, dus ik zou nog steeds een warmtepomp adviseren. Houtkachel is heel situationeel, je kan (naja helaas wel) niet in dichte mist gaan stoken midden in de stad.
Je kan het altijd doen als mijn vader en gewoon laks zijn/ schijt hebben.
Geverfd hout? Geen probleem, toen de buren iets zeiden was dat hout al op...

Niet perse wenselijk.

• silverball

silverball

JT schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Sinds dit jaar is een EV fors duurder in belasting. Kun je het nog over hebben. Maar dan wordt vandaag bekend dat de brandstofaccijnskorting nog blijft bestaan 8)7 Kennelijk is het ok om het elektrisch rijden van overheidswege duurder te maken en fossiel van overheidswege goedkoper door een tijdelijke maatregel een permanent karakter te geven...
Ik geloof ook niet dat het wenselijk is dat we allemaal aan de EV gaan, de netcongestie is daarvoor te problematisch. Ook niet interessant, jan modaal heeft geen oprit, die discussie hebben we al een keer eerder gevoerd me dunkt.
RareHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Je kan het altijd doen als mijn vader en gewoon laks zijn/ schijt hebben.
Geverfd hout? Geen probleem, toen de buren iets zeiden was dat hout al op...

Niet perse wenselijk.
Woont je vader naast mij toevallig 8)7 , niet om het een of het ander maar dit is wel een beetje het beeld wat ik van de gemiddelde houtstoker in een woonwijk heb, ik zou het mijn buren überhaupt niet aan willen doen. Wat een stank en troep altijd, constant ramen lappen.

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 30-01-2026 14:39 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46

JT

VETAK y0

silverball schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Ik geloof ook niet dat het wenselijk is dat we allemaal aan de EV gaan, de netcongestie is daarvoor te problematisch. Ook niet interessant, jan modaal heeft geen oprit, die discussie hebben we al een keer eerder gevoerd me dunkt.

[...]

Woont je vader naast mij toevallig 8)7 , niet om het een of het ander maar dit is wel een beetje het beeld wat ik van de gemiddelde houtstoker in een woonwijk heb, ik zou het mijn buren überhaupt niet aan willen doen. Wat een stank en troep altijd, constant ramen lappen.
Die discussie heb ik niet gezien. Maar netcongestie is maar een paar uur per dag een probleem en de hele suggestie dat laden problematisch is/ev rijden nutteloos is als je geen eigen oprit hebt...tja, laten we daar maar niet naartoe gaan. Laten we het erop houden dat ik daar een ander beeld van heb.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:43
Dreamvoid schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:20:
(....)
zelfs als je de uitfasering van kolencentrales meeneemt, en de meesten daarvan blijven overigens in de gridreserve voor noodgevallen.
(...)
Heb je hier een bron van want volgens mij is dat niet geregeld. Ik maak me wel enigzins zorgen over leverings zekerheid na 2030. Want stilstaande (kolen)centrales kosten ook geld om ze inzetbaar te houden. En er is nog geen capaciteitsmarkt.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Dat valt best mee. WP verbruikt ca 2000 kWh op jaarbasis, waarvan ongeveer een derde direct van de panelen komt (ik hou dat in Domoticz bij, door eerst de consumptie van de rest van het huis te pakken, en de WP alleen datgene te geven wat er dan nog over is).
Van het net koop ik dus zo'n 1400 kWh voor de WP. Maal 25 cent is maar 350 euro. Daar kan ik geen gas voor kopen, laat staan een stinkende houtkachel plus het bijbehorende hout.
Bovendien stroomt de elektriciteit vanzelf naar de WP toe, dat hout moet je zelf naar de kachel sjouwen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Duurzaamheidseisen uitgesteld in nieuwe versie van Besluit collectieve warmte
De warmtebranche zit er waarschijnlijk een beetje dubbel in,
aan een kant de conventionele (bekende) manier van "stoken" en aan de andere kant de duurzamere alternatieven.
Zou dit "uitstel" consequenties kunnen hebben voor nieuwe warmtenetten?
Van uitstel komt afstel ... is het gezegde.

• silverball

silverball

@dunklefaser is dat geen goed nieuws, als die stadsver(w)armingsprojecten van tafel zijn? Waar mogelijk heb ik veel liever een eigen warmtepomp

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

silverball schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Domme aanname,ik zit onder Jan modaal en heb alles elektrisch met een oprit en zo zijn er meerdere, EV zeker alleen dan voor elite?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• silverball

silverball

klump4u schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Domme aanname,ik zit onder Jan modaal en heb alles elektrisch met een oprit en zo zijn er meerdere, EV zeker alleen dan voor elite?
Ik durf te stellen dat de meeste mensen onder modaal geen oprit hebben. Maar ik generaliseer inderdaad.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:36
[...]

Hier niet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

silverball schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:37:
@dunklefaser is dat geen goed nieuws, als die stadsver(w)armingsprojecten van tafel zijn? Waar mogelijk heb ik veel liever een eigen warmtepomp
Ik weet niet of "die projecten" van tafel zijn - dit staat volgens mij niet zo in het artikel.
De bron blijft (veel) langer een fossiele bron doordat de duurzaamheidseisen "versoepeld worden".
Nieuwe, duurzame warmtenetten worden waarschijnlijk. nog onrendabeler (maar ik ben geen expert).
Ook bij collectieve warmte zijn warmtepompen mogelijk - heb ik gelezen.

P.S.: Zonder salderen wordt o.a. een warmtepomp een beetje duur(der).

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-01-2026 19:07 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Maar jij woont ook niet in de randstad, daar is het percentage mensen met een eigen oprit sowieso laag.

• overhyped
[...]

Das onzin. Een warmtepomp heeft ongeveer de helft aan directe kosten ten opzichte van gas. Daar bovenop komt eigen van zonne energie (weinig inde winter; significant in herfst + lente) en het vast recht dat je kwijt bent.

• hanev001
dunklefaser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet of "die projecten" van tafel zijn - dit staat volgens mij niet zo in het artikel.
De bron blijft (veel) langer een fossiele bron doordat de duurzaamheidseisen "versoepeld worden".
Nieuwe, duurzame warmtenetten worden waarschijnlijk. nog onrendabeler (maar ik ben geen expert).

P.S.: Zonder salderen wordt o.a. een warmtepomp een beetje duur(der).
Ik denk dat de reden voor het uitstel ergens anders gezocht moet worden. Volgens de nieuwe regelgeving wordt de overheid voor alle nieuwe netten en ik neem aan op termijn ook voor de bestaande netten voor minstens 51% eigenaar. Dus ze zouden zelf met die duurzaamheidsregels te maken krijgen. En ja als overheid was het makkelijk om dat voor te schrijven maar nu het op zelf naleven aankomt worden gewoon de regels anders gemaakt.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hanev001 Het zou zo maar kunnen, maar daarover ga ik niet speculeren.
Misschien willen de huidige eigenaren (Eneco, Vattenfall, etc.) nu niet maar van de warmtenetten af?
(Ook een beetje speculatie)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Voor mij, van 1000 m3 gas naar 2500 kWh. Gas moet heel goedkoop worden wil mijn WP een beetje duur worden. En eerlijk gezegd: berekeningen van terugverdientijden nemen geen zonnepanelen mee. Je hebt gewoon de helft van de verbruikskosten en als je zonnepanelen hebt nog minder.

Signatures zijn voor boomers.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zonder panelen betaal ik voor 1000m3 gas en 3500kWh stroom €159,- per maand.
Reken ik met alleen 6500 kWh dan wordt het €105,- per maand.
€54,- per maand verschil.
Verbruik ik 1000kWh direct door panelen dan kost het eerste €119,- p maand
En zonder gas wordt de tweede optie €87,- p maand

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:27:
Zou dit "uitstel" consequenties kunnen hebben voor nieuwe warmtenetten?
De meeste warmtenetten die in ontwikkeling zijn, zijn op basis van een duurzame hoofdbron - en kunnen makkelijk aan deze eis voldoen.

Uit mijn hoofd: ik denk dat zelfs Westpoort warmte en Vattenfall Amsterdam Zuid aan deze eisen voldoen.

Het zal voornamelijk Eneco zijn (gasbron in Utrecht/Nieuwegein) en andere gasgestookte warmtenetjes die in de problemen zaten. Door de hoge gaskosten waren die al niet rendabel.
dunklefaser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:03:
Uitbreiding van niet-duurzame warmtenetten stond sowieso al onder druk. Amsterdam ging niet door (o.a Van der pek buurt), Niewegein ging niet door. etc. Dat was al voor de WcW er was
Ik zie niet waarom duurzame warmtenetten nog onrendabeler worden. Warmtepompen zijn de de facto standaard in laag-temperatuur warmtenetten.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Skyaero schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:00:
Ik zie niet waarom duurzame warmtenetten nog onrendabeler worden. Warmtepompen zijn de de facto standaard in laag-temperatuur warmtenetten.
Omdat de vaste tarieven alleen maar hoger worden. Het vaste tarief bij mijn schoonouders bedraagt bijna €900 per jaar en dan is er 0 verbruikt.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• reneeke1970
silverball schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Gratis hout is natuurlijk altijd goedkoper dan je WP, maar de meeste mensen komen van gas, geen hout.
Nee maar daar gaan ze wel naar toe als dat 300 per jaar goedkoper is

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
RareHenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Wat betekent duur, t.o.v. wat?

Een kwh Nederlands gas kost ongeveer €0,128 (Uitgaande 9,8 kwh in 1 m3)
Als ik aanneem dat droog haardhout 4,5kwh warmte per kg levert dan kom ik tussen de €0,08 en €0,11 per kwh uit door snel te shoppen.
Ik neem aan dat én de CV én de houtkachel een COP van 1 hebben. (Hebben ze niet)

Als ik aanneem dat stroom €0,22/kwh is en een warmtepomp met een COP van 3 dan is een kwh warmte slechts €0,073.

Mijn aannames zijn niet in het voordeel van de warmtepomp, en ook dan is het goedkoper. Waarom zou iemand dus de warmtepomp uitzetten voor een (duurder) alternatief?
Mijn wp draait er nu ongeveer 300 euro aan stroom doorheen. Dat zou het me nu ook aan hout kosten als ik het zou kopen. Daarom stook ik nu voor gezelligheid en tijdens defrost mania, dan bespaar ik heel klein beetje.
Zonder salderen gaat mijn wp 600 of meer per jaar verbruiken, geen idee wat prijzen gaan doen natuurlijk. Maar als hout me dan nog steeds 300 euro kost is de rekensom snel gemaakt toch...
En vele mensen zullen gaan rekenen zoals ik, ken er genoeg die twee jaar geleden al van gas naar hout gingen, en dat worden er alleen maar meer.
Zijn trouwens dezelfde mensen die anti d zijn en alleen maar c willen..

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Andrehj schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Dat valt best mee. WP verbruikt ca 2000 kWh op jaarbasis, waarvan ongeveer een derde direct van de panelen komt (ik hou dat in Domoticz bij, door eerst de consumptie van de rest van het huis te pakken, en de WP alleen datgene te geven wat er dan nog over is).
Van het net koop ik dus zo'n 1400 kWh voor de WP. Maal 25 cent is maar 350 euro. Daar kan ik geen gas voor kopen, laat staan een stinkende houtkachel plus het bijbehorende hout.
Bovendien stroomt de elektriciteit vanzelf naar de WP toe, dat hout moet je zelf naar de kachel sjouwen...
Zo beredeneerde ik eerst ook wel, maar nu ik zie wat ik voor terug levering krijg in de winter op een dynamisch contract kan ik het net zo goed verkopen in plaats van in de wp te stoppen.
En de meeste verbruiken wel wat meer dan 2000,dus voor jou valt dat wel mee, maar velen in nl hebben veel meer te besparen.
Ik zit op 2600 ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
overhyped schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Das onzin. Een warmtepomp heeft ongeveer de helft aan directe kosten ten opzichte van gas. Daar bovenop komt eigen van zonne energie (weinig inde winter; significant in herfst + lente) en het vast recht dat je kwijt bent.
Wie heeft het over gas, ik niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Voor mij, van 1000 m3 gas naar 2500 kWh. Gas moet heel goedkoop worden wil mijn WP een beetje duur worden. En eerlijk gezegd: berekeningen van terugverdientijden nemen geen zonnepanelen mee. Je hebt gewoon de helft van de verbruikskosten en als je zonnepanelen hebt nog minder.
Ja ben het helemaal met je eens, maar het ging over omschakelen van wp naar hout

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Mijn wp draait er nu ongeveer 300 euro aan stroom doorheen. Dat zou het me nu ook aan hout kosten als ik het zou kopen. Daarom stook ik nu voor gezelligheid en tijdens defrost mania, dan bespaar ik heel klein beetje.
Zonder salderen gaat mijn wp 600 of meer per jaar verbruiken, geen idee wat prijzen gaan doen natuurlijk. Maar als hout me dan nog steeds 300 euro kost is de rekensom snel gemaakt toch...
En vele mensen zullen gaan rekenen zoals ik, ken er genoeg die twee jaar geleden al van gas naar hout gingen, en dat worden er alleen maar meer.
Zijn trouwens dezelfde mensen die anti d zijn en alleen maar c willen..
Ik ben tig jaar terug van gas naar hout gegaan en 4 jaar geleden van hout naar warmtepomp.
Overigens zijn we hier helemaal gasloos want na de wp en wpb nog vastrecht betalen voor een paar m3 gas om te koken was ook wat onozel.

Maar goed er ligt nog een m3 of 12 hout zo ongeveer dus dat zal dan wel weer eens aangesproken worden.
Hier in de buurt niet zo'n probleem 90% op het streekje hier stookt hout.

Qua kosten zal hout hier altijd voordeliger zijn want dat komt voor nagenoeg gratis als je de arbeid niet meerekent.
Dit jaar is de wp nog gratis en daarna maar zien wat er mogelijk is om de kosten laag te houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Ik ben tig jaar terug van gas naar hout gegaan en 4 jaar geleden van hout naar warmtepomp.
Overigens zijn we hier helemaal gasloos want na de wp en wpb nog vastrecht betalen voor een paar m3 gas om te koken was ook wat onozel.

Maar goed er ligt nog een m3 of 12 hout zo ongeveer dus dat zal dan wel weer eens aangesproken worden.
Hier in de buurt niet zo'n probleem 90% op het streekje hier stookt hout.

Qua kosten zal hout hier altijd voordeliger zijn want dat komt voor nagenoeg gratis als je de arbeid niet meerekent.
Dit jaar is de wp nog gratis en daarna maar zien wat er mogelijk is om de kosten laag te houden.
Ja precies, heb ook al vier jaar een hout CV kachel, zit op hetzelfde buffer vat als de wp, dus ik kan kiezen. Hier zitten ook wel 5/6 huizen te stinken dus hier klaagt niemand tegen elkaar, we lijken wel Duitsers...

1 PVoutput . Dongen NB

• Wozmro
Mijn afrekening voor elektriciteit voor de maand december was 80€ (afrekening, geen voorschot, digitale meter) all-in. De laagste die ik al gehad heb was -18€.

Gemiddeld kost mijn energierekening ongeveer evenveel als mijn internet/gsm rekening (27€ internet, 2x10€ gsm per maand). De 'investering' in smartphones, tablets, laptops,... zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn dan de investering in een pv-installatie over dezelfde periode bekeken.

En dan hebben we hier enkel een basic internetabonnement je en niets van streaming.

De energierekening onbetaalbaar? Mijn ....

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Ja precies, heb ook al vier jaar een hout CV kachel, zit op hetzelfde buffer vat als de wp, dus ik kan kiezen. Hier zitten ook wel 5/6 huizen te stinken dus hier klaagt niemand tegen elkaar, we lijken wel Duitsers...
Hier idem de hele bende hangt aan een 1000 liter buffer.
Hout cv
Warmtepomp
De buffer kan ook tevens middels een warmtewisselaar het water dat de wpb in gaat verwarmen naar 60 graden dus dan is sww ook op hout.

Ik zou dan dus ook bij negatieve stroomprijzen die 1000 liter kunnen heet stoken met 15Kw elektrische cop1 elementen.
Niet dat dat duurzaam is maar het draait uiteindelijk om de centen.

We zijn nu lekker duurzaam maar het mag niet te veel kosten :+ _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• overhyped
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Wie heeft het over gas, ik niet?
Omdat gas het logische alternatief is in Nederland. Je kan natuurlijk ook hout stoken uit eigen bos, dan is een warmtepomp inderdaad duur in gebruik: als je de uren en milieu impact vergeet. Maar vertel: hoe stook je dan?

• overhyped
[...]

A houtstook. Hoe gezellig een vuurtje in met duurzaam Heeft het niets te maken natuurlijk.

• overhyped
Ronald.42 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Hier idem de hele bende hangt aan een 1000 liter buffer.
Hout cv
Warmtepomp
De buffer kan ook tevens middels een warmtewisselaar het water dat de wpb in gaat verwarmen naar 60 graden dus dan is sww ook op hout.

Ik zou dan dus ook bij negatieve stroomprijzen die 1000 liter kunnen heet stoken met 15Kw elektrische cop1 elementen.
Niet dat dat duurzaam is maar het draait uiteindelijk om de centen.

We zijn nu lekker duurzaam maar het mag niet te veel kosten :+ _O-
Naja, als de tarieven negatief zijn, en de markt goed werkt, is er niets onduurzaam aan flink elektra gebruik op dat moment.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Niks duurzaams aan dat hele hout stoken, je help er direct aan mee dat de luchtkwaliteit achteruit gaat, ergens gewoon asociaal alleen voor eigen gewin. Maar wel begrijpelijk zolang het is toegestaan.

• Wozmro
In stedelijk gebied zowieso. Ik was zelf kind in de jaren 80, buren stookten nog met antraciet, veel meer houtkachels, tweetakt brommers,... Vanaf de jaren 90 de verkeersborden met smog alarm...

We zijn er nog lang niet maar er is toch al een weg afgelegd. O wee diegene die pleit voor terug naar vroeger.

Houtstook zou misschien op duurzaam vlak min of meer ok zijn als: je in landelijk gebied woont, als je goed gedroogd lokaal kwaliteitshout gebruikt, als je stookt op hele hoge temperatuur in een kachel met veel massa die dan al die energie kan opslaan en langzaam afgeven, als je een kundige houtstoker bent en dat ook consequent volhoudt op lange termijn.

Ja, het heeft een 'het is gezellig'-factor maar eigenlijk is dat ook maar een vorm van cosplay, oermensje spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 31-01-2026 09:39 ]

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:59:
Zo beredeneerde ik eerst ook wel, maar nu ik zie wat ik voor terug levering krijg in de winter op een dynamisch contract kan ik het net zo goed verkopen in plaats van in de wp te stoppen.
:?
Dat moet je me toch eens uitleggen.
Op dit moment is de dynamische energieprijs 28 cent. Daarvan is ca 16 cent belasting, dus als je verkoopt (teruglevert aan het net) krijg je hooguit 12 cent. De stroom van je panelen in je WP stoppen kost je dus 12 cent per kWh. Als je dat deelt door de COP (stel 4), kost een kWh aan warmte dus maar 3 cent.
Daar kun je nooit hout voor inkopen, laat staan een gasketel voor stoken, want met een m³-prijs van circa € 1.40 zit je dan rond de 18 cent per kWh. Een factor 6 (!) duurder dus.

Kun je je vage redenering met harde getallen aanvullen?
En de meeste verbruiken wel wat meer dan 2000,dus voor jou valt dat wel mee, maar velen in nl hebben veel meer te besparen.
Ik zit op 2600 ongeveer
Met meer warmtebehoefte is de (absolute) winst van stoken met een WP alleen maar groter. Niet kleiner.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Je zal maar in zo'n buurt wonen met allemaal houtstokers en zelf wel een beetje om je gezondheid geven... ;w

• Wozmro
https://solarmagazine.nl/...erijen-nederland-in-top-5

Volgens mij zal het dynamisch tarief maar een korte periode relevant zijn voor de particulier.

De energieleveranciers/netbeheerders plaatsen de hele grote batterijparken en de particulier een thuisbatterij die evenveel kost als een gemiddelde koelkast.

Bye bye duck-curve.

Volgens mij evolueren we richting vaste contracten (vaste prijs per maand) en bijhorende stroom van promos om de klant te overtuigen: paketten gratis of goedkope stroom, extra diensten,... voor elk wat wils, eigenlijk zoals we al jaren gewoon zijn vanuit de telecomsector.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Je zal maar in zo'n buurt wonen met allemaal houtstokers en zelf wel een beetje om je gezondheid geven... ;w
Plus de extra ziektekosten op latere leeftijd voor alle mensen die er gevoeliger voor zijn :-(

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:57:
[...]

:?
Dat moet je me toch eens uitleggen.
Op dit moment is de dynamische energieprijs 28 cent. Daarvan is ca 16 cent belasting, dus als je verkoopt (teruglevert aan het net) krijg je hooguit 12 cent. De stroom van je panelen in je WP stoppen kost je dus 12 cent per kWh. Als je dat deelt door de COP (stel 4), kost een kWh aan warmte dus maar 3 cent.
Daar kun je nooit hout voor inkopen, laat staan een gasketel voor stoken, want met een m³-prijs van circa € 1.40 zit je dan rond de 18 cent per kWh. Een factor 6 (!) duurder dus.

Kun je je vage redenering met harde getallen aanvullen?

[...]

Met meer warmtebehoefte is de (absolute) winst van stoken met een WP alleen maar groter. Niet kleiner.
Bij wie heb jij contract dan?
Ik heb deze maand ruim 18 cent gekregen voor terug levering. December was 15 en november 17.
Als ik al mijn PV pieken op wil vangen zodat ik het zelf kan verbruiken, moet het dus in een accu met dertig procent verlies.
Gister deed PV 25 kWh en het huis verbruik ook zoiets, mooi in balans zou je denken. Maar ik moet het wel in accu stoppen met 8 kWh verlies. 8×0.18=1.44 euro weg gegooid,en snachts kan ik het vervolgens inkopen voor dik 30 cent want de wp gaat wel door.
Dus vandaar voor de portemonee gewoon terug leveren, en het verbruik van de wp verlagen door goedkoop hout te gebruiken.

1 PVoutput . Dongen NB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Bij wie heb jij contract dan?
Ik heb deze maand ruim 18 cent gekregen voor terug levering. December was 15 en november 17.
Als ik al mijn PV pieken op wil vangen zodat ik het zelf kan verbruiken, moet het dus in een accu met dertig procent verlies.
Gister deed PV 25 kWh en het huis verbruik ook zoiets, mooi in balans zou je denken. Maar ik moet het wel in accu stoppen met 8 kWh verlies. 8×0.18=1.44 euro weg gegooid,en snachts kan ik het vervolgens inkopen voor dik 30 cent want de wp gaat wel door.
Dus vandaar voor de portemonee gewoon terug leveren, en het verbruik van de wp verlagen door goedkoop hout te gebruiken.
Andere accu kopen, haha, die van mij heeft 'maar' 17% verlies.

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Andere accu kopen, haha, die van mij heeft 'maar' 17% verlies.
Dat denk je, ga maar eens meten via je slimme meter

1 PVoutput . Dongen NB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Dat denk je, ga maar eens meten via je slimme meter
Volgens de aangesloten meter 1150 kWh er in en 964 kWh eruit.
964/11,5 = 83,82, geen slimme meter voor nodig, De Zendure zegt zelf bijna hetzelfde en velen die deze bezitten hebbendezelfde cijfers.

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Volgens de aangesloten meter 1150 kWh er in en 964 kWh eruit.
964/11,5 = 83,82, geen slimme meter voor nodig, De Zendure zegt zelf bijna hetzelfde en velen die deze bezitten hebbendezelfde cijfers.
Ja precies, houd jezelf maar voor de gek.
De slimme meter registreerd de "vuile "stroom uit de omvormer iets anders helaas.
Sowieso heb jij nog de kabel verliezen tussen jou kWh meter en meterkast.
En als ik het vermogen verlaag naar jou 2400 watt kom ik ook wel op 20 procent. Maarja dat is niet genoeg om mijn PV pieken op te vangen, en het was de bedoeling om die binnenboord te houden.
Sommige slimmerikken zeggen dan moet je twee omvormers gebruiken op halve kracht, dat geeft beter rendement, ja duh... Even 1000 euro extra voor paar procent rendement, ze zijn gek

1 PVoutput . Dongen NB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Ja precies, houd jezelf maar voor de gek.
De slimme meter registreerd de "vuile "stroom uit de omvormer iets anders helaas.
Sowieso heb jij nog de kabel verliezen tussen jou kWh meter en meterkast.
En als ik het vermogen verlaag naar jou 2400 watt kom ik ook wel op 20 procent. Maarja dat is niet genoeg om mijn PV pieken op te vangen, en het was de bedoeling om die binnenboord te houden.
Sommige slimmerikken zeggen dan moet je twee omvormers gebruiken op halve kracht, dat geeft beter rendement, ja duh... Even 1000 euro extra voor paar procent rendement, ze zijn gek
Je spreekt jezelf tegen, het kan niet volgens jou maar als jezelf het vermogen verlaagt naar 2400 watt dan kan het wel. Vreemd en dan houd ik mezelf voor de gek :?

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Je spreekt jezelf tegen, het kan niet volgens jou maar als jezelf het vermogen verlaagt naar 2400 watt dan kan het wel. Vreemd en dan houd ik mezelf voor de gek :?
Ja, want mijn victron is een stuk efficiënter dan jou zendure. En mijn 20 is slechter dan jou 16 procent

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 31-01-2026 12:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-02 20:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 op basis van welke cijfers?
Anders wordt het wellesnietes :)
Het is de kroeg, maar toch...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
Proton_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:43:
@reneeke1970 op basis van welke cijfers?
Anders wordt het wellesnietes :)
Het is de kroeg, maar toch...
Dat mijn victron efficiënter is bedoel je?, nou volgens de data sheets die erbij horen.
En als je mijn praktijk test bedoelt, er gaat 19.2 mijn accu in, en 13.5 eruit op vol vermogen. Gemeten op de slimme meter zelf, dus dan heb je alle mogelijke verliezen bij elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat mijn victron efficiënter is bedoel je?, nou volgens de data sheets die erbij horen.
En als je mijn praktijk test bedoelt, er gaat 19.2 mijn accu in, en 13.5 eruit op vol vermogen. Gemeten op de slimme meter zelf, dus dan heb je alle mogelijke verliezen bij elkaar.
70% rendement dus, ben ik toch stil aan tevreden met mijn dikke 83% ook al trek je dat in twijfel. Maar ieder zijn eigen gemoedsrust uiteindelijk.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:12
@klump4u is die 83% rendement dan met laden en ontladen op max vermogen? Of PV overschot gebaseerd opladen met een mix van laag en hoog vermogen en vervolgens op laag vermogen ontladen om geen netafname te hebben?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Franciesco schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:25:
@klump4u is die 83% rendement dan met laden en ontladen op max vermogen? Of PV overschot gebaseerd opladen met een mix van laag en hoog vermogen en vervolgens op laag vermogen ontladen om geen netafname te hebben?
Gewoon bij nul op de meter draaien, is er veel zon laad hij tot maximaal 2400 Watt, en ontladen is tot maximaal 2400Watt, voor mij gewoon om zonopwek in de avond en nacht tegebruiken.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:12
Zo doe ik het ook, maar dan met een SMA systeem waarbij een 10kW hybride omvormer voor het laden en ontladen van de batterij zorgt. Deze maand ligt mijn systeemefficiëntie net onder de 80%

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:19
Taro schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Het advies is voor de 2400 AC+ & Pro de AB3000L te gebruiken en voor de 1600 AC+ de AB2000X/S. Maar ze zijn compatibel en kunnen onderling gebruikt worden. Wel goed om te beseffen dat een grotere accu met dezelfde load minder stress ervaart. Ga je met de Pro volle bak vanuit panelen en het net laden, dan wil je dat niet met bijv. 1x AB2000X eronder doen, dan kan je beter naar de AB3000L gaan. En als je later verder wil uitbreiden kan je beter alleen AB3000L's gebruiken om de maximale totaalcapaciteit te kunnen bereiken. Maar wil je maar 2 kWh extra opslag of heb je een AB2000X van een andere set staan, dan kan je die dus inzetten.
Toch zie ik het nog wel gebeuren.
Dat de slimme meter nu nog als som werkt.
Het zal wel jaren duren maar wordt je per fase belast. (Afgerekend)
We worden op alle kanten gepakt (geplukt).
Zie ook weer deze op Tweakers.
https://tweakers.net/nieu...tijdens-piekmomenten.html

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:15
peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:03:
[...]

volgens mij ben je twee dingen door elkaar aan het halen.
wat men nu bij de netbeheerders wil en dat is ook met de huidige slimme meter gewoon mogelijk is wat ze in het genoemde artikel benoemen.
"De ACM werkt namelijk aan nieuwe tarieven voor netbeheerders, die volgens de markttoezichthouder nodig zijn om het stroomnet stabiel te houden.. De opvallendste van die maatregelen is een nieuwe nettariefstructuur voor netbeheerders. Dat is het tarief dat Nederlandse huishoudens betalen aan de netbeheerder. Nu bestaat dat tarief nog uit een vast bedrag, het vastrecht, en een verbruiksafhankelijk tarief, maar de ACM wil in 2026 werken aan een nieuwe prijsstructuur. Die prijsstructuur moet 'tijdafhankelijk' worden. "Met een tijdafhankelijk nettarief moet het gebruik van het elektriciteitsnet in de piek verder afnemen, wat tot een beter netgebruik leidt", zegt de ACM.
hoe ze dat exact willen doen, is nog niet bekend.
maar willen ze daarmee ook mn het verbruik beinvloeden zal naast een basistarief er dus ook een tarief op basis van het verbruik in die tijdsbestek actief moeten worden.
we zullen het zien, maar ik denk dat juist deze een extra functie voor de thuis-batterij gaat brengen, dus niet alleen NOM maar ook ook dat je moet kijen dat je in het voor en najaar al uit de batterij zou moeten voeden (betekend ook dat je mogelijk ook een hogere capaciteit nodig moet hebben, en vooral in de zomer de teruglevering zo veel mogelijk moet beperken, daarvoor heb je eigenlijk bij de meeste omvormers nog aanvullende instel mogelijkheden nodig, dus naast stop opwek bij negatieve prijzen nu ook nog een stop ivm bepaalde tijdseenheden. zodat je dan niet gaat terugleveren.

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:53
Goedemorgen,

[ Voor 96% gewijzigd door Safe_grut op 15-02-2026 10:53 ]

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• overhyped
[...]

Het frame dat dit ‘geplukt /gepakt’ worden is deel ik niet. Uiteindelijk zijn we gebaat bij transparantie ieder gebrek aan transparantie wordt uiteindelijk door iemand betaald.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Dus dan weer verplicht alle domme elektrische meters vervangen voor een slimme, communicatie op de slimme meter moet dan ook verplicht aan staan.

• overhyped
klump4u schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Dus dan weer verplicht alle domme elektrische meters vervangen voor een slimme, communicatie op de slimme meter moet dan ook verplicht aan staan.
Dat had sowieso gemoeten. Miskleun van de eerste orde dat er domme meters geplaatst zijn de afgelopen jaren.

• hanev001
overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Dat had sowieso gemoeten. Miskleun van de eerste orde dat er domme meters geplaatst zijn de afgelopen jaren.
Dat mag waar zijn maar in de wet die per 01-01-2026 is ingegaan staat het zo geformuleerd dat de huiseigenaar kan kiezen voor het type meter.

Als de netwerkbeheerders een andere meet methode willen gaan gebruiken zal dus eerst die wet weer gewijzigd moeten worden en daarna kan dan pas aan het verplicht vervangen van die domme meters begonnen worden. De kans dat dit in de wet gewijzigd gaat worden is echter niet hoog gezien de onderliggende redenatie van privacy en de weerstand tegen een verplichte slimme en actief werkende meters in de politiek en onder de bevolking..

• overhyped
hanev001 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Dat mag waar zijn maar in de wet die per 01-01-2026 is ingegaan staat het zo geformuleerd dat de huiseigenaar kan kiezen voor het type meter.

Als de netwerkbeheerders een andere meet methode willen gaan gebruiken zal dus eerst die wet weer gewijzigd moeten worden en daarna kan dan pas aan het verplicht vervangen van die domme meters begonnen worden. De kans dat dit in de wet gewijzigd gaat worden is echter niet hoog gezien de onderliggende redenatie van privacy en de weerstand tegen een verplichte slimme en actief werkende meters in de politiek en onder de bevolking..
Klopt, in plaats van goede privacy by design richtlijnen kiezen we voor een simpele, beperkende optie. Er zijn echt wel systemen denkbaar waar sturing en privacy samen kunnen gaan.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lastige is dat als er geen slimme meter geplaatst wordt, er een gemiddelde aanname moet worden gedaan wat hun verbruiksprofiel is, en dus betalen per definitie al die mensen ofwel "teveel" ofwel "te weinig".

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 15-02-2026 13:27 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44

Onbekend

...

overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Het is natuurlijk in de kader van de privacy dat mensen niet willen dat iemand anders realtime kan zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Als alternatief wordt dan aangeboden om het automatisch verzenden van gegevens uit te zetten, en deze handmatig aan de netbeheerder door te geven.
Ik mis hierbij helaas een derde optie waarbij een meter maar 1x per tijdsperiode automatisch wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld 1x per maand.

Voor wat betreft het extra belasten van het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten zie ik de volgende mogelijkheden:
  • Verwerken in het dynamische tarief wat dus 1x per uur of kwartier kan veranderen.
  • Afkopen met een vast bedrag per maand bij 1 of 2-jarig contract. (Gewoon zoals het nu werkt voor een energieleverancier. Afhankelijk van de werkelijke kosten heeft een energieleverancier meer/minder winst.)
  • Maak de tijdstippen waarop normaal en laag tarief ingaat variabel, zodat mensen mogelijk elektriciteitsverbruik gaan uitstellen. (Bij gebrek aan meerdere telwerken in de elektriciteitsmeters kan je niet meer tariefsoorten opslaan.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• overhyped
Onbekend schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Het is natuurlijk in de kader van de privacy dat mensen niet willen dat iemand anders realtime kan zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Als alternatief wordt dan aangeboden om het automatisch verzenden van gegevens uit te zetten, en deze handmatig aan de netbeheerder door te geven.
Ik mis hierbij helaas een derde optie waarbij een meter maar 1x per tijdsperiode automatisch wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld 1x per maand.

Voor wat betreft het extra belasten van het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten zie ik de volgende mogelijkheden:
  • Verwerken in het dynamische tarief wat dus 1x per uur of kwartier kan veranderen.
  • Afkopen met een vast bedrag per maand bij 1 of 2-jarig contract. (Gewoon zoals het nu werkt voor een energieleverancier. Afhankelijk van de werkelijke kosten heeft een energieleverancier meer/minder winst.)
  • Maak de tijdstippen waarop normaal en laag tarief ingaat variabel, zodat mensen mogelijk elektriciteitsverbruik gaan uitstellen. (Bij gebrek aan meerdere telwerken in de elektriciteitsmeters kan je niet meer tariefsoorten opslaan.)
Punt is dat “we” niet willen dat het makkelijk afgekocht wordt. Juist de gedragsverandering, bij voorkeur automatisch aangestuurd, hebben we nodig.
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste