Inderdaad.
Vandaar mijn opmerking over meerdere scenario's als mogelijkheid.
Ik neem ook aan dat een flat - zeker een nieuwbouwflat - ook minder elektriciteit zal verbruiken dan een woning.
Hoe goedkoper het afgesloten energiecontract en hoe lager de benodigde netafname hoe kleiner de delta om in een flat een accu te laten renderen.
Dan levert het verplaatsen van stroom ook met een vast contract voordeel op, maar vooral, het maakt een vast contract in de avond relatief gezien duurder t.o.v. de inkoopprijs overdag met een dynamisch tarief. Dat levert dan meer opbrengt op voor een accu.
Dat er bij een dynamisch contract uren zullen zijn dat de stroom goedkoper is dan bij een vast contract betwist ik ook niet.
Ik kijk op jaarbasis.
Heb je geen PV en ga je op de goedkoopste uren de accu vullen met netstroom om de duurste uren te ontlopen moet je accu al voldoende opslagvolume hebben al die duurdere uren te overbruggen. Bij de prijs van die goedkope uren moet je dan ook nog de omzettingsverliezen rekenen. Is dat 10% dan moet je bij de goedkoopste uren al minstens 10% extra kosten bijrekenen.
En het ligt voor de hand dat wanneer je een heel duur vast contract gaat vergelijken met de dynamische prijzen dat dit al vlug in het voordeel van dynamisch is. Maar dan ben je jezelf in het ootje aan het nemen.
Ga dus eerst op zoek naar het goedkoopste vast energiecontract, kijk dan naar je jaarverbruik, neem dan de gemiddelde prijzen van een dynamisch energiecontract plus de verliezen over een accu, neem de investeringskost in de accu mee en bereken dan of het sop de kool nog waard is.
En als het sop economisch nog nauwelijks de kool waard is wat is er dan zo duurzaam aan de combinatie van een thuisaccu met een dynamisch contract in ergelijking met een vast contract zonder accu?
Er zullen vast wel situaties zijn waar het wel uitkan.
Maar omdat te berekenen hou je beter rekening met alle parameters ipv aan cherry picking te doen.
Om het wat aanschouwelijker voor te stellen:
Stel je zit op een flat en verbruikt per jaar 1500 kWh.
De stroomcomponent van je vast energiecontract kost je 10 cent/kWh.
Je slaagt er gemiddeld in om dynamisch aan 5 cent/kWh in te kopen.
Je zet daar een PiB accu voor in met een investeringskost van 2000 €
De energiecomponent van een ast contract kost je op jaarbasis dan 150 €.
Dynamisch kost je dat 75€
Bij 10 accuverliezen kost je dat 82€.
De besparing op de jaarlijkse stroomcomponent is dan 68 €.
De TVT van een accu van 2000 € bedraagt dan 29 jaar.
Uiteraard kan je meer of minder verbruiken, een duurder of goedkoper energiecontract af sluiten, door dynamisch heel kort op de bal te spelen nog goedkoper inkopen (maar dat betwijfel ik ten zeerste), een goedkopere PiB inkopen (maar doorgaans zakt dan ook het aantal goedkope kWh dat je daar kan in opslaan), enz.
Maar volgens je eigen situatie pas je dan de parameters aan en krijg je al een eerste beeld of het sop de kool waard is.
Mijn mening is dat een thuisaccu alleen een beetje duurzaam is wanneer ze maximaal op eigen duurzame stroom geladen wordt waarbij je altijd zeker bent van de oorsprong van de elektriciteit.
[
Voor 29% gewijzigd door
IvoB2 op 20-08-2026 13:00
]