Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:38
ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:26:
Eigenlijk zou ik het graag andersom willen benaderen. Hoeveel grijze kWh moet een geproduceerde kWh aan batterijcapaciteit besparen om 'winst' te maken qua duurzaamheid.

Alleen voor CO2 kom ik uit op het volgende;
hier heb ik een uitgangspunt van 5000 kg CO2 voor een auto-accu. Volgens ev-database hebben die een gemiddelde capaciteit van ca 70 kWh. Productie kost dus circa 70 kg CO2 per kWh.
Bij het stoken van 1 kuub aardgas komt ongeveer 1.78 kg CO2 vrij. Das ongeveer 0.2 kg CO2 per grijze kWh verbruik.

@antonboonstra vermijdt nu met de accu 12,5 kg CO2 in de mooiste maanden, misschien optimistisch 20kg per jaar uiteindelijk. En dat wordt alleen maar minder met de andere energiemix. Ik vond dat de capaciteit van de accu 5kWh was, dat kostte dan aan productie 350 kg CO2. Ik denk dus niet dat die CO2-uitstoot gecompenseerd gaat worden binnen de levensduur van de batterij en dan zijn zaken als de andere uitstoten, de uitputting van grondstoffen etc. nog niet verrekend.

Ik hoop dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt, verkeerde getallen heb gebruikt of de productietechniek inmiddels beter is dan wat ik zo snel kon vinden, want anders kan de thuisaccu imo wel echt definitief uit dit topic verdwijnen.
Je kan alleen naar de co2- uitstoot kijken van de losse onderdelen. Als ik bij onszelf kijk, besparen we met een batterijcapaciteit van ongeveer 8kWh rond de 700 tot 800kWh afname van het stroomnet op jaarbasis.

De co2 van mijn verbruik dat geloof ik wel. Persoonlijk denk ik dat we soms teveel kijken naar de co2 die vrijkomt bij het produceren van een batterij, en onvoldoende naar de co2 die vrij komt bij het invliegen van sperziebonen, sinaasappels en aardappels etcbuiten het seizoen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Wat mij betreft zit de waarde van onze thuisbatterij vooral in het feit dat deze overdag vrijwel volledig het stroomverbruik hier voorziet, althans in de 8 goede maanden. In de overige 4 maanden is dat gedeeltelijk zo. Bovendien kunnen we in die maanden in de avond en ochtend (de piektijden waar netbeheer met klem vraagt geen of zo weinig mogelijk stroom te gebruiken), ook grotendeels toe met onze eigen opgewekte stroom.

Dit draagt volgens mij op kleine schaal bij aan het reguleren van het stroomnet, waardoor mogelijk meer ruimte beschikbaar komt voor verdere elektrificatie.

In de winter verbruiken we uiteraard wel stroom, maar dat zou zonder all electric te zijn ook zo zijn geweest. Bovendien besparen we gasverbruik, dus dat er wat gas verbruikt wordt voor het opwekken van onze stroom zie ik niet direct als een probleem.

ik lees hier vaak de redenatie dat onze opwek zonder gebruik van batterij gebruikt zou kunnen worden voor het opladen van de auto van de buren. Maar die mensen lijken te vergeten dat dat een theoretisch verhaal is. In de praktijk leveren we vaak nog steeds terug, en bovendien smeekt netbeheer mensen bij zon stroom te gebruiken, om het net wat stabieler te krijgen. Dus beter als de buurman het zelf uit het net trekt, en ik mijn eigen opwek kan gebruiken voor ons eigen gebruik in de avond en nacht. Denk ik.

Bovendien heb ik geen zin de problemen bij de buren op te lossen. Ik ben druk genoeg geweest met onze eigen situatie. De buren (in overdrachtelijke zin) kunnen dat beter zelf regelen denk ik
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste