• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:26:
Eigenlijk zou ik het graag andersom willen benaderen. Hoeveel grijze kWh moet een geproduceerde kWh aan batterijcapaciteit besparen om 'winst' te maken qua duurzaamheid.

Alleen voor CO2 kom ik uit op het volgende;
hier heb ik een uitgangspunt van 5000 kg CO2 voor een auto-accu. Volgens ev-database hebben die een gemiddelde capaciteit van ca 70 kWh. Productie kost dus circa 70 kg CO2 per kWh.
Bij het stoken van 1 kuub aardgas komt ongeveer 1.78 kg CO2 vrij. Das ongeveer 0.2 kg CO2 per grijze kWh verbruik.

@antonboonstra vermijdt nu met de accu 12,5 kg CO2 in de mooiste maanden, misschien optimistisch 20kg per jaar uiteindelijk. En dat wordt alleen maar minder met de andere energiemix. Ik vond dat de capaciteit van de accu 5kWh was, dat kostte dan aan productie 350 kg CO2. Ik denk dus niet dat die CO2-uitstoot gecompenseerd gaat worden binnen de levensduur van de batterij en dan zijn zaken als de andere uitstoten, de uitputting van grondstoffen etc. nog niet verrekend.

Ik hoop dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt, verkeerde getallen heb gebruikt of de productietechniek inmiddels beter is dan wat ik zo snel kon vinden, want anders kan de thuisaccu imo wel echt definitief uit dit topic verdwijnen.
Je kan alleen naar de co2- uitstoot kijken van de losse onderdelen. Als ik bij onszelf kijk, besparen we met een batterijcapaciteit van ongeveer 8kWh rond de 700 tot 800kWh afname van het stroomnet op jaarbasis.

De co2 van mijn verbruik dat geloof ik wel. Persoonlijk denk ik dat we soms teveel kijken naar de co2 die vrijkomt bij het produceren van een batterij, en onvoldoende naar de co2 die vrij komt bij het invliegen van sperziebonen, sinaasappels en aardappels etcbuiten het seizoen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Wat mij betreft zit de waarde van onze thuisbatterij vooral in het feit dat deze overdag vrijwel volledig het stroomverbruik hier voorziet, althans in de 8 goede maanden. In de overige 4 maanden is dat gedeeltelijk zo. Bovendien kunnen we in die maanden in de avond en ochtend (de piektijden waar netbeheer met klem vraagt geen of zo weinig mogelijk stroom te gebruiken), ook grotendeels toe met onze eigen opgewekte stroom.

Dit draagt volgens mij op kleine schaal bij aan het reguleren van het stroomnet, waardoor mogelijk meer ruimte beschikbaar komt voor verdere elektrificatie.

In de winter verbruiken we uiteraard wel stroom, maar dat zou zonder all electric te zijn ook zo zijn geweest. Bovendien besparen we gasverbruik, dus dat er wat gas verbruikt wordt voor het opwekken van onze stroom zie ik niet direct als een probleem.

ik lees hier vaak de redenatie dat onze opwek zonder gebruik van batterij gebruikt zou kunnen worden voor het opladen van de auto van de buren. Maar die mensen lijken te vergeten dat dat een theoretisch verhaal is. In de praktijk leveren we vaak nog steeds terug, en bovendien smeekt netbeheer mensen bij zon stroom te gebruiken, om het net wat stabieler te krijgen. Dus beter als de buurman het zelf uit het net trekt, en ik mijn eigen opwek kan gebruiken voor ons eigen gebruik in de avond en nacht. Denk ik.

Bovendien heb ik geen zin de problemen bij de buren op te lossen. Ik ben druk genoeg geweest met onze eigen situatie. De buren (in overdrachtelijke zin) kunnen dat beter zelf regelen denk ik

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Deze kwam vandaag op mijn tijdlijn:
https://share.google/mAfVgCdeMUSGroJeW

Een natrium accu uit Nederland. Ik heb maar eens een contactformulier ingevuld, ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:42
G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:15:
Deze kwam vandaag op mijn tijdlijn:
https://share.google/mAfVgCdeMUSGroJeW

Een natrium accu uit Nederland. Ik heb maar eens een contactformulier ingevuld, ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.
Heb hem ook voorbij zien komen... 1e gedachte was hoe groot moet dat zoutvat wel niet zijn... Erna d8 ik welke particulier kan 20kw laden/ontladen en nog nieuwsgieriger welke particulier dat nodig heeft...om over omzetverlies bij bijvoorbeeld 500watt (ruim standby/nachtverbruik) nog maar te zwijgen...

Klonk te mooi...
Al geloof ik wel dat zoutbatterij aan de voet van ontwikkeling staat en er meer potentie is. Dit verhaal leek mij teveel pr te weinig realiteit

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• G-addict
  • Nu online
Ik heb vanmiddag even over de site gescrold. Las ergens dat je kunt beginnen vanaf zo'n 5kWh en kunt uitbreiden tot 20 kWh.
De zoutbatterij gaat volgens mij snel terrein winnen, las eerder deze week al een bericht dat CATL een zoutbatterij heeft met een energiedichtheid gelijk aan LFP, deze wordt in China al succesvol toegepast in een kleine BYD auto en de toepassing wordt op korte termijn uitgebreid.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:23
Ik heb in een groep energiecoaches een discussie over wel/niet nachtverlaging bij toepassing van een LW WP in een slecht geisoleerd huis.
Wie heeft een bron waar goed uitgelegd wordt hoe eea werkt met opwarmen/afkoelen van een niet geisoleerde woning en de impact van koude muren/meubels etc op de gevoelstemperatuur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:54
Type woning lijkt me hierbij ook cruciaal. Vloerverwarming/radiatoren? Betonvloer? Vrijstaand in open gebied? Glas op zuid? Ik heb geen data maar als ik mijn 4 jaar meelezen in de topics hier samenvat: bij sommigen werkt het energiebesparend, maar zeker niet altijd comfortverhogend. Meestal is het verschil nihil en als je met die WP overdag ook SWW moet maken juist prettig als je niet op 18,5 begint.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• BarryH
Tja.
b.v. 1920 woning. dus houten vloeren, soms enkelsteens muur, soms dunne, niet te isoleren spouw

De "nachtverlaging bespaart energie" slogan is er zo ingeprent dat ik het met

"je verwarmt je woning in de avond toch naar 20 graden, dus hem dan op temperatuur houden scheelt maar een beetje warmteverlies. Wat je met name bij radiatorverwarming weer ruim terugwint met lagere aanvoertemperatuur met de warmtepomp. Nog los van de benodigde WP capaciteit"

niet voldoende overtuigend uitgelegd krijg.....

De:
20 in de avond (6 uur) , 15 graden minimaal daar buiten, is op zn laagst gemiddeld 16,25 gemiddeld.
Bij nul graden buiten dus 20% minder warmteverlies
Maar de warmte moet er dan in 6 uur in geduwd worden, dus 80% warmte in 6 ipv ca 20 uur = 240% meer momentane afgifte nodig.
dus b.v. 40/35/20 wordt 60/55/20 en dat is 40% lagere efficientie: 80% /(1-40%) = 133% stroomverbruik

is onvoldoende

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 26-09-2025 21:40 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:54
In het L/L WP topic zijn er wel wat voorbeelden te vinden van tweakers die nachtverlaging doen, het gehele stookseizoen of alleen oktober en maart oid. En ook een meting hebben gedaan. In het L/W WP topic kan ik me geen voorbeelden herinneren, maar de zoekfunctie is je vriend. Qua principe zal het niet veel verschillen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:36:
Tja.
b.v. 1920 woning. dus houten vloeren, soms enkelsteens muur, soms dunne, niet te isoleren spouw

"je verwarmt je woning in de avond toch naar 20 graden, dus hem dan op temperatuur houden scheelt maar een beetje warmteverlies. Wat je met name bij radiatorverwarming weer ruim terugwint met lagere aanvoertemperatuur met de warmtepomp. Nog los van de benodigde WP capaciteit"

De:
20 in de avond (6 uur) , 15 graden minimaal daar buiten, is op zn laagst gemiddeld 16,25 gemiddeld.
Maar de warmte moet er dan in 6 uur in geduwd worden, dus 80% warmte in 6 ipv ca 20 uur = 240% meer momentane afgifte nodig.
dus b.v. 40/35/20 wordt 60/55/20 en dat is 40% lagere efficientie: 80% /(1-40%) = 133% stroomverbruik

is onvoldoende
Ik heb geen vaste data voor je, maar il houd het 24/7 op 21 graden, voor het comfort en voor energie besparing. Een nacht verlaging kost uren om weer bij te trekken en met veel stroom verbruik.
Nacht verlaging kun je alleen toepassen als je extra investeerd in een veel te zware wp is mijn gevoel.... Dan geeft het een stroom piek van twee uur en dan ist weer op temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nachtverlaging doen wij ook niet aan hij staat hier 24/7 op 21 soms 22.
Op die wijze hebben we geen gekke pieken in het verbruik.
Ga ik wel verlagen en de volgende dag weer opstoken dan gaat de wp een uurtje of langer richting de 2000 watt doe ik dat niet dan pruttelt hij rond de 800 watt en soms even uit.

Qua energieverlies op de woning zal ik hoger uitkomen.
Qua energie verbruik van de wp ontloopt het elkaar niet heel veel, in ieder geval te weinig om over na te denken.

Dan de accu/pv combi.
Hier staat sinds 10 januari één accu en die is per 28 april aangevuld met nog 2 accu's, dus drie totaal.
2500 watt max vermogen laden en ontladen per stuk en een 5kwh per stuk netto komt dat iets lager uit.
Hierbij een grafiek van vorig jaar zonder accu's en één van dit jaar met accu's vanaf 28 april volledig operationeel.
De koude donkere maanden moeten nog komen maar het eigen gebruik is fors hoger.
Helaas daarmee ook het verlies aan energie dat gepaard gaat met het gebruik van thuisbatterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GweT_bOQBAW8KUAwIwhsaBpdhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y73jUjL3xq4TBa2BQFnucS0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4UDn5JgunZTcT87rFz0MIUvnVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnshcCgLhN8ig9MmzqUbkQ5u.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

pietje63

RTFM

Vergelijkbaar met nachtverlaging is natuurlijk dagverlaging. Afgelopen jaar gemeten met verschillen per dag van de week (weekend niet, ma, di en do wel, woe en vrijdag halve dag en halve verlaging).
Bijv. Op maandag was het schema ochtend 18,5 overdag 17,5 en avond 19. Op zondag hele dag 19.

Eerder deze week vergeleken en gasverbruik scheelde bijna niets.

Ons huis? Jaren 30, redelijk nageisoleerd (subsidie normen voor vloer, dak en gevel), vloerverwarming

Ik denk wel dat het warmteverlies bij een slecht geïsoleerd huis hoger is. Maar je laat het ook niet te ver afkoelen en het warmteverlies verschil tussen 15 en 19 graden is niet zo heel groot (als het buiten echt koud is)

Edit: het voelde toch wel slecht dat ik vandaag de verwarming weer aan moest zetten.. temp bleef afgelopen dagen dalen en werd toch onaangenaam

[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 26-09-2025 22:42 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik laat het in m’n huis uit 1910 van 19.5 naar 18 afkoelen in de tussen seizoenen. Met name omdat overdag we weinig binnen zijn en de zonnepanelen nog best wat doen. Ook makende leidingen van een deel van het huis af en toe nog wat geluid, dus fijn als alles uit staat. Als het begint te vriezen gaat ‘t wel over naar 24/7.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:45
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:36:
Tja.

De:

is onvoldoende
Ik heb vorig stookseizoen een experimentje gedaan met mijn L/W warmtepomp: dagverhoging en nachtverlaging versus vast setpoint.
Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Misschien heb je er wat aan.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
GudZ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:40:
In het L/L WP topic zijn er wel wat voorbeelden te vinden van tweakers die nachtverlaging doen, het gehele stookseizoen of alleen oktober en maart oid. En ook een meting hebben gedaan. In het L/W WP topic kan ik me geen voorbeelden herinneren, maar de zoekfunctie is je vriend. Qua principe zal het niet veel verschillen.
Hier enthousiaste gebruiker van airco voor verwarming en wij verwarmen het overgrote gedeelte van het jaar alleen delen van de dag.

In onze woning (1957, gemiddeld geïsoleerd voor nu) scheelt dat qua verbruik. In de nacht niet aan staan is niet verbruiken (alleen 8 a 9W stand by). Wanneer de temperatuur in de woonkamer in de nacht onder de 15,5 graden zakt (enkele dagen per jaar) houden we de airco aan.

Onze installatie heeft riant ruimte om onze woning in de ochtend zo nodig vlot weer op temperatuur te krijgen en voor ons geeft dat voldoende comfort. Anderen kunnen dat anders ervaren uiteraard.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het juist met een lucht/water warmtepomp, in combinatie met vloerverwarming, minder goed werkt. Ik heb begrepen dat dat principe juist goed werkt met constante lage temperaturen waarmee je een constante temperatuur in de woning handhaaft. Geen ervaring hier dus slechts van horen zeggen.

Maar met onze lucht/lucht warmtepomp, in ons huis en voor onze comfortwensen werkt 's nachts niet (zelden) verwarmen erg goed en scheelt het daadwerkelijk aardig in verbruik.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:52
Mijn ervaring is wel wat anders qua nachtverlaging (goed nageisoleerde woning met hoge thermische capaciteit).

In het voorjaar/najaar draait de warmtepomp maar paar uur per dag op de minimale afgifte temperatuur rond de 25. Zelfs in de winter lukt het me niet om de warmtepomp 24/7 te laten draaien.

Dus snachts setpoint graadje lager:
Warme vloer in de ochtend/avond
Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Ook met Ta 25-30 warmt de (lucht in de) woning 0,5-1 graad per uur op.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-09-2025 13:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:42
Wij hebben een middagverhoging in het voor- en het naseizoen. 12 uur gaat de temperatuur een halve graad omhoog. Meestal heeft de zoninstraling dat al geregeld. Dit zorgt ervoor dat de warmtepomp niet zachter draait agv de stijgende buitentemperatuur en de oplopende temp is fijn in de middag. Daarnaast begint het warm water (als dat nodig is) om 1 uur, door de verhoging van de temperatuur vlak daarvoor merken we dat niet. Ook niet bij de langere wekelijkse legionella run, die kan op laag vermogen wel 2 uur duren.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
assje schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:
Mijn ervaring is wel wat anders qua nachtverlaging (goed nageisoleerde woning met hoge thermische capaciteit).

In het voorjaar/najaar draait de warmtepomp maar paar uur per dag op de minimale afgifte temperatuur rond de 25. Zelfs in de winter lukt het me niet om de warmtepomp 24/7 te laten draaien.

Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Zoals ik al zei, met over capaciteit kun je nacht verlaging toepassen. Jij hebt aan een 2 kW wp voldoende om die continu te laten pruttelen. Jij hebt nu een te grote die niet lekker kan draaien dus moet je hem even uitzetten, zodat hij daarna kan opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

• SebastiaanPs
assje schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:

Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Ik weet niet waar je naar refereert als je schrijft “anders”. Mijn experiment was in de maanden november tot en met februari.

In het tussenseizoen als de warmtepomp een beperkt aantal uren per dag verwarmt, dan doe ik dat ook overdag vanwege de hogere efficiëntie van L/W bij hogere buitentemperaturen, gebruik van eigen PV (duurzaam) en lagere dynamische energieprijzen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:28:
Ik heb in een groep energiecoaches een discussie over wel/niet nachtverlaging bij toepassing van een LW WP in een slecht geisoleerd huis.
Wie heeft een bron waar goed uitgelegd wordt hoe eea werkt met opwarmen/afkoelen van een niet geisoleerde woning en de impact van koude muren/meubels etc op de gevoelstemperatuur?
Misschien heb je wat aan deze oude discussie: http://www.ecologieforum....b16242188a06ccff0adbfc7c8

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:49
Iemand nog iets gehoord over Borg? De website verwijst nog overal naar 2024.

edit: Borg is een korte-termijn warmtebuffer voor je verwarmingsysteem (denk ~1-2 weken aan warmteopslag). Een thermosfles van 4000 liter warm water, kort gezegd.

Kosteneffectief is het alleszins niet aan 15k incl btw voor de hardware. Dat zou mij niet per se tegenhouden, ware het niet dat er andere niet-kosten effectieve oplossingen zijn die goedkoper zijn (batterijen zijn hard gegaan). Dat moet zo'n startup toch pijn doen, maar eerlijk gezegd, ik zie de 15k aan materiaalkost echt niet, die prijsstelling is moeilijk. Als je kan opschalen vast heel wat aan te doen, maar kip & ei..
Stap 1 - QuickScan en reserveren

Doe de QuickScan en check in een paar vragen of de Borg bij jou past. Ziet dat er goed uit en wil jij een Borg reserveren? Vul het reserveringsformulier in.

Met de aanbetaling van € 200 is jouw Borg voor 2024 gereserveerd! Deze aanbetaling verrekenen we bij aanschaf van jouw Borg. Komt het – om welke reden dan ook – niet tot een deal, dan krijg je € 100 terug.

We verwachten jouw Borg te kunnen leveren vanaf het derde kwartaal van 2024.

[ Voor 7% gewijzigd door Capt Waffles op 05-10-2025 16:07 ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• SebastiaanPs
Capt Waffles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:20:

Kosteneffectief is het alleszins niet aan 15k incl btw voor de hardware. Dat zou mij niet per se tegenhouden, ware het niet dat er andere niet-kosten effectieve oplossingen zijn die goedkoper zijn (batterijen zijn hard gegaan). Dat moet zo'n startup toch pijn doen, maar eerlijk gezegd, ik zie de 15k aan materiaalkost echt niet, die prijsstelling is moeilijk. Als je kan opschalen vast heel wat aan te doen, maar kip & ei..

[...]
Wat is een Borg überhaupt? Misschien goed als je dat even erbij zegt, dan hoeft niet iedereen in de link te gaan zoeken.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
Capt Waffles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:20:

edit: Borg is een korte-termijn warmtebuffer voor je verwarmingsysteem (denk ~1-2 weken aan warmteopslag). Een thermosfles van 4000 liter warm water, kort gezegd.

[...]
Qua concept vind ik het dat het vooral gebaseerd is op onbalans in produktie en aanbod, of zoals bij ons in NL nu dat je een manier zoekt om je opwek toch wel nuttig in te kunnen zetten ipv verkopen en moeten betalen en als noodgreep het terugregelen van je PV installatie. Dus wat dat betreft is het een goed idee.
Verder is het een beter idee om het op te slaan in een andere vorm dan stroom/elektriciteit. Want veel vd die opslag wordt ingezet als warmte of warm water. Dus twee vliegen in een klap.
Je hebt dus als het ware een WP met een extra in en uitgang, een tweede bron en kan dus switchen tussen bronnen.
Ik heb een soortgelijk systeem met PVT als opwekking en een bufferzak tbv de opslag vd energie in de vorm van, latente, warmte, dus ik begrijp precies hoe je zo een systeem in zou zetten.

De prijs van installeren in ook onderhevig aan allerlei factoren.
Hoe eerder dit in je bouwplan verwerkt kan worden hoe goedkoper en veelzijdiger de integratie zal zijn.
Wil je gaan renoveren dan zit je dus al met beperkingen mbt bereikbare ruimtes. De kraan om de tank over het dak heen te tillen kost je al gauw €1000 voor de dag, Tel daarbij het afsluiten vd straat, graafwerk, omleggen van bestaand leidingwerk ter plaatse en misschien zelfs vergunningen die aangevraagd dienen te worden, lopen de kosten van zo'n installatie al gauw op.

Maar voor nieuwbouw zou de techniek eigenlijk altijd wel altijd meegenomen moeten worden. Jammer dat je niet veel succesverhalen hoort van deze of soortgelijke vormen van opslag.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:25
SebastiaanPs schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Wat is een Borg überhaupt? Misschien goed als je dat even erbij zegt, dan hoeft niet iedereen in de link te gaan zoeken.
Ik lees dat het een themosfles van 4000 liter is ;) En dus (gevuld) ook 4.000 kilo weegt, zeg maar 3 auto's.

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 05-10-2025 17:31 ]

• BarryH
Borg is 9m3 piepschuim waterbuffer voor in de tuin met 4m3 waterinhoud

+ je kan in de goedkope uren warmtemaken
- je hebt warmteverlies en een berg aan equipment en nogal wat graafwerk

Een normale thuisaccu lijkt me effectiever.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
SebastiaanPs schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.

Afbeeldingslocatie: https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/08/BORG-QUEEN-VOYAGER.jpg?q=50&fit=crop&w=825&dpr=1.5

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:13
Ik ben op zoek naar 2 of 3 nieuwe slimme stekkers ter vervanging van 3 jaar oude smartify stekkers. Gisteren is de 2e stekker stuk gegaan, ze vallen uit en proberen daarna om de 5 seconden aan te gaan, leuk voor de apparatuur die erachter zit..
Ik wil dus monitoren en op tijd aan en uit kunnen schakelen en de slimme stekkers moeten in HA geïntegreerd kunnen worden. Ik heb de home wizard en de Shelly gevonden maar zijn nog andere slimme stekkers of wat is de beste keuze?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@No Hands Er zijn/waren nog meer fantastische & exotische oplossingen zoals:
solareis.com, sun-tank.nl, hydrobag.nl, solarenergybooster.nl, ...
Ik ben zeker nog een paar vergeten.
Ik wacht nog op een combinatie van de super windwokkel voor op het dak
en een van de b.g. super efficiënte opslagsystemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 14:46

Bravo

Second Best

corsat schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:58:
Ik ben op zoek naar 2 of 3 nieuwe slimme stekkers ter vervanging van 3 jaar oude smartify stekkers. Gisteren is de 2e stekker stuk gegaan, ze vallen uit en proberen daarna om de 5 seconden aan te gaan, leuk voor de apparatuur die erachter zit..
Ik wil dus monitoren en op tijd aan en uit kunnen schakelen en de slimme stekkers moeten in HA geïntegreerd kunnen worden. Ik heb de home wizard en de Shelly gevonden maar zijn nog andere slimme stekkers of wat is de beste keuze?
Ikea Tretakt (schakelen) of Inspelning (schakelen + meten) via Zigbee (Zigbee2mqtt op HA). Nog niet betrapt op ongestuurd schakelgedrag.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:35
Ik weet even niet waar ik dit het beste kan plaatsen, maar ik wilde mensen erop wijzen dat de CO-melder en rookmelders weer in de aanbieding zijn bij de Action. (Tot en met dinsdag.)
De gewone rookmelder, €3,27.
De rookmelder met 10 jaar batterij, €6,97.
En de CO-melder, €11,99.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Rijk wordt aandeelhouder in warmtebedrijven om uitrol warmtenetten te versnellen"

Betekent dit een verdere socialisatie van de kosten van warmtenetten?
Zou daarom bijvoorbeeld Eneco (en andere warmtebedrijven) versnelt van de warmtenetten af willen?

Hoe rijmt dit met: "Meeste warmteplannen gemeentes zetten in op warmtepompen"?

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 14-10-2025 11:31 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bravo

Bravo

Second Best

dunklefaser schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:42:
"Rijk wordt aandeelhouder in warmtebedrijven om uitrol warmtenetten te versnellen"

Betekent dit een verdere socialisatie van de kosten van warmtenetten?
Zou daarom bijvoorbeeld Eneco (en andere warmtebedrijven) versnelt van de warmtenetten af willen?

Hoe rijmt dit met: "Meeste warmteplannen gemeentes zetten in op warmtepompen"?
Voor de private aandeelhouders gedreven bedrijven (zoals Essent) wordt het steeds minder interessant om een warmtenet te hebben. Ze mogen maximaal een minderheidsaandeel hebben (Wet collectieve warmte), waardoor ze geen grip hebben op de operatie en het uiteindelijke rendement (/winst). Er is financieel geen enkele reden waarom zo'n constructie voor hen op langere termijn interessant is. En private aandeelhoudersbedrijven zijn nou eenmaal financieel gedreven.

Of de kosten van de warmtenetten gesocialiseerd worden, hangt heel erg af van het beleid van het warmtenet. Ze zouden in theorie als zelfstandig orgaan kunnen functioneren, maar al te vaak zie je dat ze financieel aan het infuus van de overheid komen te hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 14-10-2025 11:04 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Waar het hele warmte netten gebeuren op neer komt is dat de mensen die een sociale woning hebben met een duur warmtenet worden opgezadeld wat ze dan niet kunnen betalen met als gevolg dat er continue overheidsgeld bij moet.

Bij particuliere woning eigenaren zullen ze geen poot aan de grond krijgen wat die pakken een rekenmachine en komen al heel snel tot de ontdekking dat een eenmalig hoge investering in een warmtpomp op termijn goedkoper uitpakt.

Kortom warmtenetten zijn een politieke wens niet iets dat op economische basis wordt aangelegd.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Dat is wel erg kort door de bocht. Voor een gemiddelde woonwijk in NL heb je misschien gelijk. Maar voor dichte bebouwing/flats is er toch zeker wel een use case te maken van een warmtenet. Mits er ook duurzame (rest)warmte beschikbaar is uiteraard.

Een warmtepomp kan inmiddels in elke tuin omdat ze relatief stil zijn geworden. Bij hoogbouw is het soms echt niet makkelijk om een warmtepomp te installeren. En soms is het onderscheid tussen wp en warmtenet ook niet altijd makkelijk te maken. Is een grote warmtepomp (in eigenaarschap van een VVE of corporatie) die meerdere appartementen bedient niet ook onderdeel van een warmtenet?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ZonnigY
mwah, de waarheid ligt in het midden. In hoge dichtheden kan het wel degelijk gunstig zijn, ook afhankelijk van de warmtebron. Alle huizen met postzegeltuintjes, straten met onder en bovenwoningen een l/w warmtepomp en lekker tegen elkaar inblazen is ook niet alles. En de individuele installatie is dan ook niet gratis ofzo.

Wel energietechnisch goed nieuws dat meer warmtenetten nu naar de lage temperatuurvariant gaan;
https://www.warmte365.nl/...armtepompen-66A8AEB4.html

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ZonnigY De ontwikkeling van deze lage temperatuur warmtenetten zal waarschijnlijk langer duren en uiteindelijk ook meer kosten dan de uitrol van de huidige warmtenetten, of niet?
Ik weet (natuurlijk) niet of je op een gegeven moment van hoge temperatuur naar lage temperatuur warmtenet kan switchen wat de warmtebron betreft.

• bensss
  • Nu online
LT warmtenetten zijn niet heel anders tot de voordeur, je stelt alleen minder hoge eisen aan de opwek van warmte én je moet genoeg afgifte in de huizen creeren. LT is juist makkelijker als er bij de bouw/renovatie rekening gehouden wordt met LT.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bravo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ikea Tretakt (schakelen) of Inspelning (schakelen + meten) via Zigbee (Zigbee2mqtt op HA). Nog niet betrapt op ongestuurd schakelgedrag.
Dit inderdaad, werkt echt heel goed. Hou er wel rekening mee dat Ikea helaas met Zigbee gaat stoppen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:00:
LT warmtenetten zijn niet heel anders tot de voordeur, je stelt alleen minder hoge eisen aan de opwek van warmte én je moet genoeg afgifte in de huizen creeren. LT is juist makkelijker als er bij de bouw/renovatie rekening gehouden wordt met LT.
Er zitten blijkbaar een aantal voordelen maar ook enkele nadelen aan een LT-warmtenet.
De bestaande (HT- en MT-) warmtenetten kunnen waarschijnlijk niet zomaar op lage temperaturen werken,
wat deels met de leidingdiameters samen zou kunnen hangen.
Voor zover ik weet is juist het net in de grond de grootste kostenpost.

• Bravo

Bravo

Second Best

De grootste kosten van een warmtenet zitten inderdaad in de aanleg (studie Soestduinen, 3.7 mln aanleg 140k/jaarlijks = factor 26). Een van de dingen dingen die mis in de opsomming van de voor/nadelen van een (Z)LT-warmtenet is het inzetten van W/W warmtepompen die het warmtenet als bron gebruiken om alsnog conventionele verwarmingstemperaturen te krijgen. Kost idd wel stroom, maar beduidend minder als bij een L/W in hartje winter door een betere COP.

De diameters bepalen hoeveel water er kan worden getransporteerd in het systeem. Met hogere temperaturen heb je meer energie per hoeveelheid water, dus meer capaciteit.

Overigens laat die studie van Soestduinen ook zien dat de businesscase in dat geval niet aantrekkelijk is voor een LT-warmtenet met W/W warmtepompen, de jaarlijkse kosten nemen voor de afnemer behoorlijk toe in vergelijking met CV op gas of een L/W warmtepomp.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• BarryH
In deze studies is het ook relevant om over het volgende na te denken:
1/ optie 1: mooie WW WP met eigen bron of gedeeld bronnet: vaak investering van ca. 30k per grondgebonden woning. Nog los van aanpassen afgifte of isolatie. Laten we zeggen voor een 6kW warmtebehoefte. en 1200m3 gas. En dus b.v. 55 graden watertemperatuur in de woning nodig
2/ alternatief: een standaard LW WP. kosten stel 15k (beetje mooie, geluidsvriendelijk geplaatst. Als je nu de resterende 15k besteed aan makkelijke isolatie en evt. aanvullend afgifte verbeteren. Nu is er geen 6kW meer nodig, maar b.v. 4kW en afgifte naar 35 graden.

Dus netbelasting in piek:
1/ Bron ca. 5 graden / A55 -> lift: 50
2/ Bron ca -10 graden / A35 -> lift 45
COP zal dus niet veel verschillen, en optie 2 hoeft maar 4kW warmte te maken. Kortom: LW WP net-vriendelijk :)

Jaarverbruik: SCOP55 bodempomp (4??) versus SCOP35 LW WP (5), maar warmteverlies lager (1200m3 vs 800m3) -> 2400kWh versus 1280kWh

Zijn er nog warmtenet fans over?

Ik heb zelf - terugkijkend mijn jaren 70 hoekwoning van 165m2 en 2,24 compactheid voor 10k geisoleerd en voor 9k een LW WP en van 2500m3 gas naar 3500kWh....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:41:

Een warmtepomp kan inmiddels in elke tuin omdat ze relatief stil zijn geworden. Bij hoogbouw is het soms echt niet makkelijk om een warmtepomp te installeren.
Mag jij tellen hoeveel warmtepompen er aan dit gebouw hangen.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo

Bravo

Second Best

Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

En hoeveel van deze warmtepompen voldoen aan de Nederlandse wetgeving als je het niet beschouwd als hotelkamers, maar losse appartementen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 14-10-2025 13:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• bensss
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Haha, wel goed uitgelijnd 8)

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk maar ik krijg gewoon sterk de indruk dat er toch nog wel een beetje lichtzinnig gedacht wordt over opwek HT en klaar. Zelfs bij renovatie/nieuwbouw wordt er te weining rekening gehouden met de potentie voor LT afgifte systemen, dat is gewoon zonde. De omslag naar LT levert veel voordelen op, naast opwekefficientie ook een bredere keuze voor de bron. Je zit dan bijvoorbeeld niet vast aan het verbranden van hout/olie/gas in aanvulling op restwarmte of warmtepomp.

Ja, bij LT warmtenet zijn grotere diameters voor het warmtetransport nodig itt HT warmtenet. Maar als het goed is hoeven er geen grote afstanden afgelegd te worden als de opwek door een w/w of l/w wp gedaan wordt. Kan op het platte dak van de flat of in het plantsoen naast de flat (als het ruimtelijk goed in te passen is uiteraard).

• BarryH
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Haha, wel goed uitgelijnd 8)

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk maar ik krijg gewoon sterk de indruk dat er toch nog wel een beetje lichtzinnig gedacht wordt over opwek HT en klaar. Zelfs bij renovatie/nieuwbouw wordt er te weining rekening gehouden met de potentie voor LT afgifte systemen, dat is gewoon zonde. De omslag naar LT levert veel voordelen op, naast opwekefficientie ook een bredere keuze voor de bron. Je zit dan bijvoorbeeld niet vast aan het verbranden van hout/olie/gas in aanvulling op restwarmte of warmtepomp.

Ja, bij LT warmtenet zijn grotere diameters voor het warmtetransport nodig itt HT warmtenet. Maar als het goed is hoeven er geen grote afstanden afgelegd te worden als de opwek door een w/w of l/w wp gedaan wordt. Kan op het platte dak van de flat of in het plantsoen naast de flat (als het ruimtelijk goed in te passen is uiteraard).
Maak maar eens een sommetje om de indruk te onderbouwen.
a/ warmtepomp het huis in die op wat hogere temperatuur draait
b/ + afgifte verbeteren en dan lagere temperatuur....

en als je de goede wp koopt is "aanvulling" niet nodig

• bensss
  • Nu online
Hoeft niet, dat heb jij al gedaan @BarryH.

• BarryH
Maar toch heb jij nog die "indruk"?

Wat is de basis daarvoor?

In mijn ervaring als energiecoach is het grofweg:
a/ Ik woon hier best naar mn zin -> WP erin met zo min mogelijk overige aanpassingen
b/ Ik wil in huis al wat veranderen -> stel nieuwe vloer en muren beneden, dan VVW logisch
c/ Ik heb het net gekocht en ga helemaal strippen -> Kijk eens naar EnerPhit. Als dat te spannend voelt goedisoleren en wp erin

bodem wp is voor de liefhebber. lw wp kan altijd wel op passende (geluidsarme) manier

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:36
Hoe doen ze onderhoud aan die dingen als er storing is? Harnas aan het uit het raam hangen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• bensss
  • Nu online
Ik denk dan dat we langs elkaar heen praten. Ik heb het over HT warmtenetten vs LT warmtenetten. Ik heb het niet over individuele huizen. Mij gaat het om de oplossingen die warmtenetten in potentie kunnen bieden voor hoogbouw in de renovatie/nieuwbouw fase. De kosten voor verbeteren afgifte zijn dan relatief klein en de kosten voor bewoners later juist een stuk lager.

• BarryH
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
Ik denk dan dat we langs elkaar heen praten. Ik heb het over HT warmtenetten vs LT warmtenetten. Ik heb het niet over individuele huizen. Mij gaat het om de oplossingen die warmtenetten in potentie kunnen bieden voor hoogbouw in de renovatie/nieuwbouw fase. De kosten voor verbeteren afgifte zijn dan relatief klein en de kosten voor bewoners later juist een stuk lager.
Hoogbouw = bodembron en drycoolers op het dak. Waarom een net toevoegen? Wat levert het op?

Waarom is afgifte aanpassen dan makkelijk?
Het enige wat ik me kan voorstellen is bij kozijnen vervangen incl de onderpanelen dan ook de radiatoren opwaarderen als die daar aan vast zitten

Maar kozijnen vervangen is niet zo snel echt nodig en financieel haalbaar

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 14-10-2025 14:49 ]

• bensss
  • Nu online
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mijn punt is dat het netwerk van collectieve bodembron of l/w naar woningen in hoogbouw ook een warmtenet is. Mijn aanname is (maar misschien heb ik ongelijk) dat er kansen zijn om de afgifte bij renovatie/nieuwbouw zo in te richten dat er efficientie behaald kan worden met LT systemen tov HT systemen. Maar blijkbaar heb ik het mis.

• BarryH
bensss schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:05:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mijn punt is dat het netwerk van collectieve bodembron of l/w naar woningen in hoogbouw ook een warmtenet is. Mijn aanname is (maar misschien heb ik ongelijk) dat er kansen zijn om de afgifte bij renovatie/nieuwbouw zo in te richten dat er efficientie behaald kan worden met LT systemen tov HT systemen. Maar blijkbaar heb ik het mis.
Wellicht wel of niet geen ongelijk, maar het zou mooi zijn om wat voorbeelden te hebben.

Belangrijkste les die ik tot nu toe geleerd heb is dat echte schilwijzigingen niet uit kunnen, dus dat die alleen plaatsvinden bij
a/ overenthousiaste VVE leden
b/ een schil die echt gerenoveerd moet worden (B.v. niet meer waterdicht, grootschalige rot ,etc)

Dus weinig opportunity om afgifteverbetering te combineren met zo'n wijziging.

• ZonnigY
dunklefaser schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Er zitten blijkbaar een aantal voordelen maar ook enkele nadelen aan een LT-warmtenet.
De bestaande (HT- en MT-) warmtenetten kunnen waarschijnlijk niet zomaar op lage temperaturen werken,
wat deels met de leidingdiameters samen zou kunnen hangen.
Voor zover ik weet is juist het net in de grond de grootste kostenpost.
Grootste kostenpost van in de grond leggen is het graven zelf. De diameter buis is zelden een knelpunt. Daarnaast heeft ht weer meer isolatie nodig om het verlies te beperken.

Je kunt inderdaad niet makkelijk switchen van ht naar lt en visa versa.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vraag me eigenlijk af welk type warmtenet voor goed geïsoleerde huizen (bj. > 2010?)
met laag warmteverlies überhaupt geschikt is.
Misschien een warmtenet waarmee hoofdzakelijk gekoeld wordt?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:57
dunklefaser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:50:
Ik vraag me eigenlijk af welk type warmtenet voor goed geïsoleerde huizen (bj. > 2010?)
met laag warmteverlies überhaupt geschikt is.
Misschien een warmtenet waarmee hoofdzakelijk gekoeld wordt?
Dat vraag ik mij ook af. want als je ook wilt koelen heb je een ZLT warmtenet nodig. Met als gevolg dat je de watertemperatuur in huis wat moet opwaarderen om in de vloerverwarming of SWW te gebruiken (met een W/W warmtepomp). Dus per saldo heb je gewoon een all-electric warmtepompinstallatie met een gezamenlijk bronnet. Dan moet je verbruik wel hoog zijn en je COP fantastisch om daar € 700-1000 per jaar voor te betalen, terwijl je die warmte ook zelf uit de lucht kunt halen met een L/W ipv een W/W warmtepomp.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• jvanderkroon
Hoe warm is zo'n ZLT warmtenet dan? Op de RVO site staat onder de 30 graden maar niet de minimale temperatuur. Als je een W/W warmtepomp met bron hebt zit je op 10 / 15 graden water. Kan mij voorstellen dat je met een warmtepomp op ZLT warmtenet van 30 graden een hogere cop haalt dan die 15 graden.

Voor je vloerverwarming kan die 30 graden zelfs direct de vloer in. Dan hoef je het alleen voor SWW op te plussen naar een hogere temperatuur van ±45 graden.

Is alleen de vraag hoe duur is dat ZLT warmtenet om het gunstiger te maken dan een L/W warmtepomp.

• bensss
  • Nu online
@Mjier dit snap ik niet. SWW kan toch ook los van (Z)LT gemaakt worden? Als afgifte voor verwarming op orde is dan werkt LT warmtenet met L/W of W/W prima. WPBoiler of cop1 boiler met doucheWTW kan SWW verzorgen. Of apart voor SWW een WP op een ringleiding met individuele warmtemeters (voor compacte hoogbouw).

Koelen kan wellicht ook met goede afgifte als er met dauwpuntbewaking gewerkt kan worden. In de praktijk zie ik het alleen niet gebeuren omdat er in NL weinig op koelen gestuurd wordt door bouwbesluit en/of huurcontracten. Airco kan altijd nog als huurder/koper dit wenst.

• Mjier
Volgens AI heeft een ZLT net een temperatuur van zo'n 10-30 graden. Waarbij als je wilt koelen 30 graden niet zo'n geschikte temperatuur is.
Voor een idee van de kosten kun je het volgende rapport lezen:
https://warmtetransitiema...-net-projecten-def-v1.pdf

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• bensss
  • Nu online
jvanderkroon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:05:

Is alleen de vraag hoe duur is dat ZLT warmtenet om het gunstiger te maken dan een L/W warmtepomp.
In sommige gevallen is individuele oplossing lastig, zoals bij (corporatie)hoogbouw. Dus dat argument speelt zeker mee voor de potentie van (Z)LT warmtenetten.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hoe warm is zo'n ZLT warmtenet dan? Op de RVO site staat onder de 30 graden maar niet de minimale temperatuur. Als je een W/W warmtepomp met bron hebt zit je op 10 / 15 graden water. Kan mij voorstellen dat je met een warmtepomp op ZLT warmtenet van 30 graden een hogere cop haalt dan die 15 graden.

Voor je vloerverwarming kan die 30 graden zelfs direct de vloer in. Dan hoef je het alleen voor SWW op te plussen naar een hogere temperatuur van ±45 graden.

Helaas, volgens normen etc moet je altijd van tapwater weer >60C maken.

Zlt is alleen gunstig als buitenunits niet kunnen/mogen.

• Mjier
bensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

In sommige gevallen is individuele oplossing lastig, zoals bij (corporatie)hoogbouw. Dus dat argument speelt zeker mee voor de potentie van (Z)LT warmtenetten.
Bij hoogbouw is een gezamenlijke bron zeker interessant. Blijft wel de vraag of dat één bron met de hele wijk moet zijn of een gebouwgebonden bron (of dat nu een grondbron is of een L/W installatie op het dak).
Natuurlijk is voor alles wat te zeggen. Mijn bijdrage is in de kern dat als een warmtenet een lagere temperatuur heeft dan het afgiftesysteem het in feite geen warmtenet meer is maar een bronnet. Met een woninggebonden opwerking van de temperatuur.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

In de contreien van RVO en NPLW is ZLT vrijwel altijd 15 °C. Bij 35 °C praten we namelijk al over LT. Buiten dit soort organisaties worden de termen ZLT/LT/MT juist vermeden omdat in de wetenschappelijke literatuur er andere definities aan hangen. in Nederland is bijv. middentemperatuur 70 °C - gewoon het klassieke warmtenet. Maar MT klinkt beter dan HT. Hebben we totaal niet aan een lobby van warmtebedrijven te danken /s

Voor koeling heb je een bron nodig. Bij collectieve systemen is dat vrijwel altijd een bodembron, meestal een WKO (open bodemenergiesysteem). Die werkt per definitie met een koudebron van 9 - 12 °C en een warmtebron van 16-20 °C.

De primaire ontwerpvraag is, op welke plaats warmte wordt opgewaardeerd (koude hoeft niet opgewaardeerd te worden en kan passief worden geleverd). In veel ZLT netten wordt gesproken om de warmtepomp in de woning te zetten, maar dat hoeft niet.

Je kunt ook centraal opwaarderen naar bijvoorbeeld 35 °C en dat aan appartementen leveren voor vloerverwarming. Appartementen moeten dan wel nog zelf via een boosterwarmtepompje deze opwaarderen voor warm tapwater.

Je kunt er ook voor kiezen om ook warm tapwater te maken. Je krijgt op dat moment wel met een "4-pijps" systeem: 2 voor ruimteverwarming (die in de zomer voor ruimtekoeling gebruikt kan worden) en 2 voor warm tapwater. De keuze waar warmte wordt opgewaardeerd heeft dus ook impact op je infrastructuur.

Bijkomend zijn er ook nog juridische aspecten: Als er een warmtepomp in de woning staat, van wie is deze dan? Het warmtebedrijf, of de particulier. Niet onbelangrijk als deze na 15 jaar vervangen moet worden, maar het bepaald ook de tarieven. Is de warmtepomp eigendom van het warmtebedrijf, dan levert met 'normale' warmte en mogen de klassieke ACM Tarieven gehanteerd worden als maximum (iets van 800 euro vastrecht en 45 euro per GJ). Let wel dat het warmtebedrijf dat ook een eigen elektriciteitsvoorziening moet hebben voor deze warmtepomp.

Maar levert het warmtebedrijf slecht 18 °C, dan gelden veel lagere tarieven (uit mijn hoofd: ongeveer 250 euro vastrecht en geen variabel tarief). In dat scenario is het op dit moment best lastig om een business case rond te krijgen. Verklaart weer waarom de focus op individuele warmtepompen ligt bij ZLT.

Let wel, dit gaat over echte warmtenetten. Een appartementsgebouw met een eigen WKO installatie valt hier niet onder. Warmtetarieven lopen dan gewoon via de VVE en moeten kostendekkend zijn - ook als dat hoger ligt dan ACM tarieven.

Een andere reden waarom er steeds over individuele warmtepompen bij ZLT netten gesproken wordt, is omdat het voorbeeldproject "Mijnwater" (Mijnwater is een warmtebedrijf in Heerlen) het eerste ZLT net in Nederland heeft aangelegd. Echter, werken zij niet met een aanvoer/retour, maar met een warme/koude leiding en bevat de warmtepomp een pomp om de pomprichting in het warmte/koudenet te bepalen. Dit is een heel ander concept waarbij focus ligt op zoveel mogelijk directe uitwisseling tussen warmte en koude. Seizoensopslag vindt daar overigens in de ondergelopen mijnen plaats. Maar dit concept wordt buiten kleine kringen nog niet goed begrepen :).
Overigens staan bij Mijnwater in bijvoorbeeld het Maankwartier ook de warmtepompen gewoon centraal in een appartementencomplex (met decentrale boosterwarmtepompen voor tapwater).

• bensss
  • Nu online
Mjier schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Bij hoogbouw is een gezamenlijke bron zeker interessant. Blijft wel de vraag of dat één bron met de hele wijk moet zijn of een gebouwgebonden bron (of dat nu een grondbron is of een L/W installatie op het dak).
Natuurlijk is voor alles wat te zeggen. Mijn bijdrage is in de kern dat als een warmtenet een lagere temperatuur heeft dan het afgiftesysteem het in feite geen warmtenet meer is maar een bronnet. Met een woninggebonden opwerking van de temperatuur.
Helder, daar ben ik het volledig mee eens. Ik moet bekennen dat ik uitging van ZLT (op ~25C) dat direct het afgiftesysteem in gaat. Maar met ZLT warmtenetten gaat het idd om nog lagere temperaturen die opgwerkt moeten worden.

Dit laatste klinkt een beetje als een hybride auto, wel twee keer de investering voor twee systemen. Door de investering en complexiteit te weinig voordeel voor de eingebruiker? Mooie studie met overzicht van projecten overigens.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Zijn er hier nog mensen die meedoen aan de Duurzame huizenroute komende zaterdag en volgende week zaterdag? Dit kan zowel als huiseigenaar of als iemand die inspiratie zoekt.
Ik heb stel zaerdag mijn huis open om anderen te insprireren hun huis te verduurzamen of hun nieuwbouwhuis zo duurzaam mogelijk te bouwen.

• Skyaero
  • Niet online
bensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Dit laatste klinkt een beetje als een hybride auto, wel twee keer de investering voor twee systemen. Door de investering en complexiteit te weinig voordeel voor de eingebruiker? Mooie studie met overzicht van projecten overigens.
Dat hangt van het ontwerp af. Voor alleen woningen: weinig interessant en kosten zijn relatief hoog. Combineer het met industrie en het wordt een heel ander verhaal. ZLT netten zijn 5de generatie warmte/koudenetten en worden ook wel eens "uitwisselingsnetten" genoemd: wissel warmte en koude direct uit met bijvoorbeeld industrie. Er zijn genoeg processen die ook in de winter gewoon koude (datacenters, voedselindustrie) en/of in de zomer warmte (vergistingsprocessen, industrie) nodig hebben. Je kunt dan met relatief weinig opslag en productie heel veel thermische energie leveren, waarbij - vanwege het ontwerp - temperatuurniveau's er niet toe doen. Die worden in een laat stadium aangepast met efficientie warmtepompen.

Het is nog wel een beetje een niche en veel bedrijven begrijpen het concept "uitwisseling" niet. Dan vervalt een ontwerp al snel in een klassiek WKO-systeem.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

deejeebv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:22:
Zijn er hier nog mensen die meedoen aan de Duurzame huizenroute komende zaterdag en volgende week zaterdag? Dit kan zowel als huiseigenaar of als iemand die inspiratie zoekt.
Ik heb stel zaerdag mijn huis open om anderen te insprireren hun huis te verduurzamen of hun nieuwbouwhuis zo duurzaam mogelijk te bouwen.
Ik doe niet mee maar ben wel geïnteresseerd. We schrijven ons vandaag in voor de verkoop van een nieuwbouwhuis en mijn focus is (uiteraard :p) op alle duurzame aspecten, tot vervelens toe voor m'n wederhelft.

Het huis is voorzien van L/W WP (buitenunit in de berging voor een groot rooster, 40 graden water voor verwarming), WP boiler (onduidelijk of die op de L/W zit of binnenlucht gebruikt), Type D ventilatie, screens en zonnepanelen (uiteraard te weinig). De tekening suggereert via de legenda dat er een douche WTW is maar ik kan hem niet vinden en de TO noemt hem ook niet, maar ik wil hem uiteraard wel.

Zijn er nog andere aspecten om aan te denken wat jou betreft? Ik vind zelf iig dat ik liever een lagere temperatuur voor de vloerverwarming zie. Dit klinkt als een besparing op luslengte en zo maar ik weet niet zo goed hoe groot het efficiëntieverschil is tussen een aanvoer van 40 en bv 25 graden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nette warmte via warmtenetten? Je moet er wel veel ge(du)ld hebben.
Ik ga er niet (meer) op wachten.
Het lijkt het hobbelpaardje van veel (lokale) politici te zijn - ook hier in Wijchen.
"ls een politicus over iets enthousiast - dan heeft hij het meestal niet begrepen."
(een van Murphy's laws)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2025 11:56 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:52
Nog niet eerder gezien, ik heb mijn huis eens aangemeld. Zal vanavond eens kijken of ik me ook nog aanmeld voor open dagen.

Heb eerder wel eens gehoord dat de opkomst vaak nihil is? Niet zoveel zin om er een dag voor uit te trekken voor niets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@assje er staan wat mij betreft heel veel woningen op die niet interessant zijn om te bezoeken. De woningen die ik bezocht heb was ik altijd met nuttige groepen (richting de aantallen die de eigenaar maximaal wilde ontvangen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skyaero
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Nog niet eerder gezien, ik heb mijn huis eens aangemeld. Zal vanavond eens kijken of ik me ook nog aanmeld voor open dagen.

Heb eerder wel eens gehoord dat de opkomst vaak nihil is? Niet zoveel zin om er een dag voor uit te trekken voor niets.
Het feit dat je je vooraf moet inschrijven helpt niet echt. Ook de ontzettend lage dichtheid helpt niet - Geen enkele huis in Alkmaar, en slechts een handjevol in de omgeving (10 km).

Niet echt iets waarvan je zegt: Goh het zonnetje schijnt, ik pak de fiets en bezoek een aantal huizen. Iets wat je bijvoorbeeld op een Funda open huis dag wel kunt doen.

• Ronald
@Skyaero Hoe zoek jij ?
Ik zie best een aantal interessante woningen rond Alkmaar: https://duurzamehuizenrou...ardgasvrij&_sort=distance

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deejeebv
assje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Ik doe al langer mee, en de opkomst is verschillend, soms inderdaad nihil (vorig jaar) eerdere jaren soms wel 10 personen. Ik heb me een ochtend opgegeven. Op dit moment een inschrijving.

• deejeebv
Termy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Ik doe niet mee maar ben wel geïnteresseerd. We schrijven ons vandaag in voor de verkoop van een nieuwbouwhuis en mijn focus is (uiteraard :p) op alle duurzame aspecten, tot vervelens toe voor m'n wederhelft.

Het huis is voorzien van L/W WP (buitenunit in de berging voor een groot rooster, 40 graden water voor verwarming), WP boiler (onduidelijk of die op de L/W zit of binnenlucht gebruikt), Type D ventilatie, screens en zonnepanelen (uiteraard te weinig). De tekening suggereert via de legenda dat er een douche WTW is maar ik kan hem niet vinden en de TO noemt hem ook niet, maar ik wil hem uiteraard wel.

Zijn er nog andere aspecten om aan te denken wat jou betreft? Ik vind zelf iig dat ik liever een lagere temperatuur voor de vloerverwarming zie. Dit klinkt als een besparing op luslengte en zo maar ik weet niet zo goed hoe groot het efficiëntieverschil is tussen een aanvoer van 40 en bv 25 graden.
Bij projectbouw heb je denk ik niet zoveel invloed op de installatie. Ik kom zelf met de aanvoertemperatuur over het algemeen niet boven de 25 graden. BIj de huidige buitentemperaturen 24 graden, dan staat hij in de ochted een aantal uren aan en houdt het huis dan op temperatuur voor de rest van de dacht, zeker als er af en toe nog een beetje zon is.

Hier hebben we horizontale douche wtw's. Niet het meest efficient, maar met een badkamer op de begane grond heb je geen andere optie, en ook voor de badkamer boven was een verticale moeilijke te plaatsen.

• Skyaero
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:55:
@Skyaero Hoe zoek jij ?
Ik zie best een aantal interessante woningen rond Alkmaar: https://duurzamehuizenrou...ardgasvrij&_sort=distance
Op alkmaar en dan 'open woningen':
https://duurzamehuizenrou...dagen=open&_sort=distance

Geen resultaten.

Nog een reden waarom het niet loopt: de website is kut.

• Ronald
Ik krijg er 25 met jouw link :-)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:49
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:45:
@assje er staan wat mij betreft heel veel woningen op die niet interessant zijn om te bezoeken. De woningen die ik bezocht heb was ik altijd met nuttige groepen (richting de aantallen die de eigenaar maximaal wilde ontvangen).
Inderdaad, Ik heb ook gekeken maar veel woningen vind ik totaal niet interessant om te gaan bekijken. "Duurzaam" is een subjectief begrip, er zitten bijvoorbeld nog allerlei woningen tussen die (deels) met gas verwarmen of koken. Ja, een hybride WP met gasondersteuning is duurzamer dan puur alleen op gas verwarmen. Maar de lat ligt dan wat mij betreft wel (te) laag als je een woning als duurzaam ziet terwijl er nog fossiele brandstof verbrand wordt.
Ook zoiets als filteren op HR+ glas, natuurlijke ventilatie en gordijnen, serieus?

Oftwel: goed filteren op het aanbod is een must wil je (naar mijn definitie) woningen vinden die serieus werk gemaakt hebben om de woning zo duurzaam mogelijk te maken wat betreft bijvoorbeeld de benodigde energie voor verwarming.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:56
Ik doe beide dagen mee, maar heb nog 0 aanmeldingen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jvanderkroon
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:19:
Ik krijg er 25 met jouw link :-)
Alleen niet in Alkmaar want daar is niemand "open"

• JeroenH
  • Laatst online: 21:53
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:36:
Nette warmte via warmtenetten? Je moet er wel veel ge(du)ld hebben.
Ik ga er niet (meer) op wachten.
Het lijkt het hobbelpaardje van veel (lokale) politici te zijn - ook hier in Wijchen.
"ls een politicus over iets enthousiast - dan heeft hij het meestal niet begrepen."
Ik zie niet in hoe een commercieel geëxploiteerd warmtenet ooit een positief iets zou kunnen zijn. Zodra er zaken als "geen concurrentie" en "aansluitverplichting" om de hoek komen kijken dan weet je dat het in jouw nadeel als slachtoffer, sorry, "klant" is. En dat is nog los van de bron van de warmte. Van afvalverbranding wil je je toch ook niet afhankelijk maken?

Ik zit op een warmtenet. Hoge vaste kosten, geen mogelijkheid naar een andere leverancier te gaan, en het draait op 100% aardgas dus het bespaart ook nog eens compleet niets aan CO2 enz. Sterker nog, door de verliezen komt dat zeker ongunstiger uit.

Maar ik kan wel zeggen dat ik gasloos woon, nou joepie hoor! -O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JeroenH Als je in het verlinkte artikel van de gemeente in het lokale blaadje bovenaan leest:
"Twijfel en vragen over [deel]plan warmtenet in Wijchen" zou je kunnen denken dat meer politici van dit hobbelpaardje gaan afstappen. Afval als "duurzame" bron is idd. een van de hobbels.
Maar wat zijn dan de alternatieven? - Ik heb de indruk dat er nog niet serieus over nagedacht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 28-10-2025 17:12 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:10:
@JeroenH Als je in het verlinkte artikel van de gemeente in het lokale blaadje bovenaan leest:
"Twijfel en vragen over [deel]plan warmtenet in Wijchen" zou je kunnen denken dat meer politici van dit hobbelpaardje gaan afstappen. Afval als "duurzame" bron is idd. een van de hobbels.
Maar wat zijn dan de alternatieven? - Ik heb de indruk dat er nog niet serieus over nagedacht wordt.
In Gouda was een warmtenet de beoogde oplossing, met name voor de binnenstad (want monumenten met enkel glas en houten vloeren). Inmiddels zegt de wethouder dat dit wss niet haalbaar is en dat het toch individuele warmtepompen moeten worden. Op de vraag of dit een echte oplossing is om Gouda gasloos te maken, werd geantwoord dat de techniek vooruit gaat en dat warmtepompen ter zijner tijd geen problemen meer hebben (geluid, temperatuur, etc). Ik heb weinig vertrouwen in het beleid.

When life gives you lemons, start a battery factory

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KabouterSuper "Niet haalbaar" - Late inzicht van wie en op grond van welke feiten?
De wethouder heeft meestal inhoudelijk weinig kennis - het zijn eerder de ambtenaren, of niet?

• Mjier
Ik doe ook mee, op 1 november (aanstaande zaterdag).
Heb 1 aanmelding, loopt nog niet storm.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:11:
@KabouterSuper "Niet haalbaar" - Late inzicht van wie en op grond van welke feiten?
“Om te zorgen dat de gemeente in 2040 CO2 neutraal en aardgasvrij kan zijn heeft het college besloten:

Geen grootschalig warmtenet aan te leggen in Plaswijck.
Niet langer te focussen op grootschalige warmtenetten. Ook niet in andere delen van Gouda.
Individuele oplossingen te stimuleren, te beginnen met isoleren en besparen.
Inwoners die zelf het initiatief nemen voor een klein-collectieve warmteoplossing te blijven ondersteunen.”

Zie https://gouda.bestuurlijk...e8-4b6b-98a8-0024c9148b67
De wethouder heeft meestal inhoudelijk weinig kennis - het zijn eerder de ambtenaren, of niet?
Tuurlijk. Maar de vorige wethouder (mevr Niezen) heeft er weldegelijk zelf voor gezorgd dat 2040 als doel gesteld is (en blijft). Daar ben ik zeker niet tegen; mijn monument is één van de weinige in de binnenstad die gasloos is en ik waardeer de ambitie van de gemeente. Wel zag ik toen al dat er weinig technische visie was hoe dat bereikt moet worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Duurzaamheid van grote warmtenetten neemt verder af; toekomst is onzeker" (vandaag op warmte365.nl)

"Grote warmtenetten, ook stadsverwarming genoemd, leveren warmte op 70°C of soms iets hoger aan de woning. Het zijn traditionele netten (vanaf enkele duizenden aansluitingen). Tegenwoordig worden ze midden temperatuur netten of 3e generatie warmtenetten genoemd. De benamingen worden afwisselend gebruikt, maar de energetische aspecten van de netten zijn steeds gelijk."

Op Duits noemen we dat "Etikettenschwindel" en als je dan nog een afvalverbrander als "duurzame bron" hebt . . .

De rest van het artikel is trouwens ook interessant i.v.m. werkelijk verduurzamen van de huidige warmtenetten - maar ook dat kost veel geld en nog meer tijd.

• G-addict
  • Nu online
Terugleve­ren zonne­stroom gaat gezin netto geld kosten: 'Dit is onacceptabel' | Binnenland | AD.nl https://share.google/ZuVzP6LoOeaeSoHzJ

Nou dat klinkt ook niet echt positief. En als er 1 schaap over de dam is.....

• Skyaero
  • Niet online
Kwestie van overstappen op dynamische prijzen.

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
"Duurzaamheid van grote warmtenetten neemt verder af; toekomst is onzeker" (vandaag op warmte365.nl)

"Grote warmtenetten, ook stadsverwarming genoemd, leveren warmte op 70°C of soms iets hoger aan de woning. Het zijn traditionele netten (vanaf enkele duizenden aansluitingen). Tegenwoordig worden ze midden temperatuur netten of 3e generatie warmtenetten genoemd. De benamingen worden afwisselend gebruikt, maar de energetische aspecten van de netten zijn steeds gelijk."

Op Duits noemen we dat "Etikettenschwindel" en als je dan nog een afvalverbrander als "duurzame bron" hebt . . .

De rest van het artikel is trouwens ook interessant i.v.m. werkelijk verduurzamen van de huidige warmtenetten - maar ook dat kost veel geld en nog meer tijd.
"32% van deze netten zou niet voldoen aan de CO2-norm als de Wet Collectieve Warmte in 2024 al van kracht zou zijn geweest. "

Best ironisch gezien het lange gezeik rond de WCW er juist voor heeft gezorgd dat de commerciële partijen niet wilden investeren in duurzamere opwek ter vervanging van bestaande assets.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skyaero schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

"32% van deze netten zou niet voldoen aan de CO2-norm als de Wet Collectieve Warmte in 2024 al van kracht zou zijn geweest. "

Best ironisch gezien het lange gezeik rond de WCW er juist voor heeft gezorgd dat de commerciële partijen niet wilden investeren in duurzamere opwek ter vervanging van bestaande assets.
Is dat echt zo dat (alleen) het lange gezeik rond de WCW de oorzaak van de achterblijvende duurzame investeringen is? De huidige terugtrekkende beweging in de markt (o.a. Eneco) heeft waarschijnlijk nog andere oorzaken - die ik niet ken.

• Bravo

Bravo

Second Best

Het lange praten over de WCW heeft voor veel onduidelijkheid gezorgd, waardoor het onzeker was of investeringen terug kunnen worden verdiend vanuit commercieel oogpunt.
Nu het duidelijk is wat er in de wet staat zie je dat het voor commerciele partijen niet meer zo interessant is om een warmtenet te hebben en te exploiteren. Laat staan dat je er dan nog in gaat investeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• JeroenH
  • Laatst online: 21:53
https://www.ad.nl/binnenl...is-onacceptabel~ab9275db/

Iedereen boos, en VEH wakkert dat lekker aan. Niet gehinderd door enige kennis dat veel moderne omvormers gewoon kunnen dimmen tot het eigenverbruik zodat je niets meer teruglevert.

Ik heb dat zelf gebouwd in HA, met één druk op de knop lever ik niet meer terug en verbruik wel zelf zonne-energie. Ik heb inmiddels ook een dynamisch contract en een thuisbatterij, dat kunnen ook allemaal onderdelen zijn van een oplossing. Ik snap ook wel dat dat allemaal niet voor iedereen is maar mijn punt is dat er meer kan dan de onkundigen denken.

Daarbij begrijp ik ook niet goed dat mensen zich hierdoor laten verrassen. Het is al jaren duidelijk dat het maar uitstellen en uitstellen van het einde van salderen, in combinatie met het overlaten van energie aan de vrije markt, dit soort gekke sprongen van de leveranciers uit zou lokken. Daar hebben we dus op meerdere vlakken onze landelijke overheid voor te "danken". En wie kiezen die (toepasselijk vandaag)? Juist, dat zijn wij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Mjier
Momenteel wordt er ook stevig gebouwd aan grootschalige batterijparken. Dat zou in principe een dempend effect moeten gaan krijgen. Minder negatieve prijzen overdag. En als de zonnestroom van overdag dan 's avonds weer het net op gaat laat die eend hopelijk zijn kopje een beetje hangen. De avondpiek wordt gedempt.
Maar dit blijft koffiedik kijken.
Vooralsnog zie ik geen reden tot paniek, tenzij je een verduurzamingsplan op basis van de salderingsregeling hebt aangehouden met veel opwek en veel verbruik. Dan heb je niet goed opgelet.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:07:

Iedereen boos, en VEH wakkert dat lekker aan. Niet gehinderd door enige kennis dat veel moderne omvormers gewoon kunnen dimmen tot het eigenverbruik zodat je niets meer teruglevert.
Ik weet niet welke moderne omvormers, maar ik had er nog nooit van gehoord.
En je gaat je omvormer er ook niet voor vervangen.

Signatures zijn voor boomers.

Maasluip schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:31:
Ik kocht in 2020 een SMA omvormer, en die kan dit al. Hij moet dan wel de stroom ter hoogte van de hoofdaansluiting weten. Dat kan met een extra module. Je kunt ook zelf een scriptje maken (op een Pi of zo) wat de P1-meter uitleest en aan de hand daarvan het max vermogen van de omvormer stuurt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:51
[...]

De omvormers die dit niet kunnen beginnen wel op leeftijd te komen. Een nieuwe kost echt de wereld niet en levert met de huidige teruglever boetes een leuke besparing op.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:22

Ik heb dat zelf gebouwd in HA, met één druk op de knop lever ik niet meer terug en verbruik wel zelf zonne-energie. Ik heb inmiddels ook een dynamisch contract en een thuisbatterij, dat kunnen ook allemaal onderdelen zijn van een oplossing. Ik snap ook wel dat dat allemaal niet voor iedereen is maar mijn punt is dat er meer kan dan de onkundigen denken.

Daarbij begrijp ik ook niet goed dat mensen zich hierdoor laten verrassen. Het is al jaren duidelijk dat het maar uitstellen en uitstellen van het einde van salderen, in combinatie met het overlaten van energie aan de vrije markt, dit soort gekke sprongen van de leveranciers uit zou lokken. Daar hebben we dus op meerdere vlakken onze landelijke overheid voor te "danken". En wie kiezen die (toepasselijk vandaag)? Juist, dat zijn wij.
Dit is natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd. Ik kan het ook zo instellen, er wordt dan precies opgewekt wat ik verbruik. Maar hoe heb jij het geregeld dat je weet wanneer de opwek hoger kan zijn, zodat je indien gewenst extra apparatuur kan aanschakelen (zoals opwarmen SWW). Als je strak opwekt wat je verbruikt, dan weet je niet of er overcapaciteit is op dat moment (hoop dat ik het zo duidelijk genoeg beschreven heb).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ik ga hier tegen 2027 ook maar eens induiken. Ik heb een Goodwe omvormer die in elk geval zo in te stellen is dat hij slechts een percentage van zijn piek "doorlaat", dat kan ook al helpen op de meest zonnige dagen. Maar het klinkt als gerommel in de marge op die manier, dus andere mogelijkheden verkennen kan geen kwaad. Mijn SE-omvormer is tegen die tijd denk ik al terugverdiend.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:57
[...]

Wat is modern; mijn oudste is uit 2014 en die kan ik prima automatisch laten terugregelen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De simpelste en meest doeltreffende manier is 'natuurlijk' dynamische tarieven, gewoon 100% volledig uitschakelen bij negatieve tarieven... Levert misschien wel weer andere problemen op qua optimale planning van batterijen en dergelijke, maar goed. :P

Ik kan overigens die tarieven van Innova niet zo gauw terugvinden c.q. het is me niet geheel duidelijk waar Vereniging Eigen Huis die tarieven vandaan haalt. Op zo'n prijsvergelijker zie ik wel de terugleverkosten vanaf 2027 staan, maar het teruglevertarief wat VEH stelt, kan ik niet herleiden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:23

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Een mogelijk geitenpaadje kan een aardige rel worden omdat niet in geest van de wet is.

De wet die beeindiging salderen regelt, dat als overgang 3 jaar de terugleververgoeding tenminste 50% van levertarief is. En aangezien dit een wettelijk oplegging is mogen deze kosten niet in de terugleverkosten op genomen worden als deze niet door PV bezitter veroorzaakt wordt, maar door de wet en volgens de minister als verlies genomen dienen te worden en collectief omgeslagen worden.
De 11,5ct terugleverkosten zal dan uit privaatrechtelijke deel van de overeenkomst moeten komen.
Als ook dat ik dacht er iets geregeld is rond opzeggen zonder boete bij het ingaan van de wet.

Duidelijk een proefballontje en poging terugleverkosten los te koppelen werkelijk gemaakte kosten zoals goedkope kWh in de zomer vs dure kWh's in de winter met salderen nu, of de ACM reageert en andere nog kunnen volgen voor 2027.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Is dat echt zo dat (alleen) het lange gezeik rond de WCW de oorzaak van de achterblijvende duurzame investeringen is? De huidige terugtrekkende beweging in de markt (o.a. Eneco) heeft waarschijnlijk nog andere oorzaken - die ik niet ken.
Het moment dat Jetten - in 2022 geloof ik - riep dat hij minimaal 50% publiek eigendom in de WCW wilde opnemen gaven de drie grote commerciële partijen al direct aan alle investeringen te stoppen of op een lager pitje te zetten.

Aanvullend was het warmtekavel concept, waarbij elke 20 jaar opnieuw getenderd wordt wie het net mag exploiteren, ook tegen het zere been van de commerciële partijen. Dat betekent dat assets na 20 jaar ook (tegen een bedrag) overgedragen moeten worden aan een eventuele nieuw partij. Dat levert issues met waardering op wat mogelijk niet goed past bij de boekhoudmethodieken die intern gebruik wordt.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste