Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
dunklefaser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:41:
[...]

Ik had waarschijnlijk beter kunnen schrijven:
"Dus mensen kunnen hun vriezer uit 200x en de koeler uit 200y beter meteen vervangen?"

Zoals ik boven jouw bijdrage al schreef: "Meten is weten"
(Maar weet wat je meet en wat de fabrikanten opgeven - ik weet mijn verbruiken trouwens)

Verder is dat natuurlijk niet de actuele vraag hier op of voor tweakers.

De vraag is of de claims uit het boekje enigszins hout snijden.
Ik heb nog een passage met percentages over "hybride warmtepompen".

Citaat: "...Zo kan veel gas worden vervangen door elektriciteit. De zo te behalen besparing op gas kan variëren van 20 tot zo'n 50%. Reken je daarom vooral niet rijk met de in advertenties in het vooruitzicht gestelde besparingen tot wel 80% die gewoon niet realistisch zijn voor oude woningen.
Dergelijke besparingen zijn alleen mogelijk bij extreem goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming en een kleine warm water vraag. Dergelijke woningen gebruiken sowieso weinig gas en zijn daarmee geschikt voor een volwaardige warmtepomp."

@SebastiaanPs Ik noem de auteur en de titel bewust niet.
Die 80 procent klopt wel, van de zes maanden verwarmen kunnen er vier door de wp worden vervangen. Van de overige twee maanden hoeft de CV alleen maar avonds bij te springen.
Maar het moet wel goed geregeld worden, en daar ontbreekt het vaak aan.
Denk ook dat een losse wp naast de CV veel effectiever is.
Wp thermostaat zet je op 20 graden, en de CV op 19.5 graad. Hoef je nergens meer naar te kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 Dus je hebt een "extreem goed geïsoleerde woning met vloerverwarming en een kleine warm water vraag."?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
dunklefaser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:00:
@reneeke1970 Dus je hebt een "extreem goed geïsoleerde woning met vloerverwarming en een kleine warm water vraag."?
Wie ik? Nee geloof dat het dikste glaswol hier 8 cm is. Woonkamer en badkamer heeft vloer verwarming ja, rest draait op radiatoren
Warm water vraag, denk dat die mee valt, 200 liter boiler is voldoende. Weet niet wat grote of kleine vraag inhoud

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:03
@dunklefaser Dat boekje gelijk weggooien
wat een onzin

Ik heb een echt kroeg moment. Geen idee in welke discussie ik eigenlijk beland ben of welk boek het over gaat :-(
En alleen maar 0.0 koffie op vanochtend

[ Voor 58% gewijzigd door BarryH op 05-09-2025 10:46 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BarryH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:43:
@dunklefaser Dat boekje gelijk weggooien
wat een onzin
Ga ik niet doen - boekje is niet van mij.
Ik kan me trouwens voorstellen dat in "extreme" woonsituaties de besparing maar 50% of lager is.
Oude boerderij met een grote familie bijvoorbeeld en misschien fouten bij de installatie?

Ik probeer er achter te komen of sommige uitspraken en cijfers uit het boekje kunnen kloppen (of ook niet).
Heb helaas niet overal verstand van.

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 05-09-2025 10:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:03
ok.

het statement over de hybride wp klopt in ieder geval niet.
Wellicht in het uitzonderlijke scenario dat iemand maar 2 uur per dag stookt b.v. 15 graden 22 uur per dag/ 2 uur 20 graden. En diezelfde persoon >20% van het gasverbruik voor koken en warm water heeft.

Uit allerlei praktijkonderzoeken blijkt dat ongeacht het afgifte systeem en isolatie de gasbesparing significant is (en ja, Full electric is veel slimmer en even haalbaar en hybride wat niet all-electric-ready is is een spijtpomp)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een hybride opstelling moet je er vooral voor zorgen dat je niet snel veel warmte nodig hebt. Dus niet bij een temperatuursverhoging direkt de ketel bijschakelen maar accepteren dat je dat met de WP kunt doen, tot een bepaald punt.

Een 7 kW warmtepomp 24 uur geeft evenveel warmte als 17 m3 gas.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn voorlopige conclusie betreffende de twee citaten uit het boekje uit 2022 zou dan zijn:
  • Geen bewijs of onderbouwing voor de geclaimde dubbel zo hoge efficiëntie van de koeltechniek
    in koelers en vriezers sinds pakweg 2010 (definitie van "efficiëntie" is ook onduidelijk)
  • Hybride warmtepomp - 70-80% besparing op gas is eerder de norm dan de uitzondering
@Maasluip Jouw rekenvoorbeeld is triviaal en voegt niets toe.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 05-09-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
dunklefaser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:41:
[...]

Ik had waarschijnlijk beter kunnen schrijven:
"Dus mensen kunnen hun vriezer uit 200x en de koeler uit 200y beter meteen vervangen?"

Zoals ik boven jouw bijdrage al schreef: "Meten is weten"
(Maar weet wat je meet en wat de fabrikanten opgeven - ik weet mijn verbruiken trouwens)

Verder is dat natuurlijk niet de actuele vraag hier op of voor tweakers.

De vraag is of de claims uit het boekje enigszins hout snijden.
<knip>
Diepvries en koelkast zijn ook typisch iets hoe vaak per dag of per maand gaat die open om er wat in te doen of eruit te halen, en waar die staan wat invloed heeft het jaarverbruik.

Ik ben zonder meer geen doorsnee, hebben meerdere diepvriezen & maar 1 tafelmodel koelkast en behoefte aan meer dan 800ltr diepvriesruimte voor wat uit eigen moestuin komt.
Ik kan me trouwens voorstellen dat in "extreme" woonsituaties de besparing maar 50% of lager is.
Oude boerderij met een grote familie bijvoorbeeld en misschien fouten bij de installatie?
Hoe oudere hoe meer individuele bouw, als ook wat in decennia erna aan verbouwd is.
Met maar 50% besparing ben ik al lang blij.
Mijn vorige woning was van 1930 met 3,5 m hoge plafonds, deze is een eeuw ouder met veel lagere plafondhoogte (2,4-2.5m), maakt ook behoorlijk verschil voor de warmtevraag

Ik heb zelf een opknapper, stond bij start kadaster ~1832 al wat met deze afmetingen en sinds 1963, wat nu woongedeelte is geen dieren meer, (alleen nog in de schuren),
Volsteense buiten muren waar later een halfsteense binnenmuur voor gezet is met spouw (ergens 1945-65, omdat blijkbaar nog voldoende overeind stond, geen volledige na oorlogse nieuwbouw, zoals vele andere boederijwoningen in directe omgeving).

In de zomer moet je warmte in de massa zien te krijgen, anders is het binnen 17-19 graden terwijl het buiten 30-40 graden is, zodat je er wat aan hebt in de winter en zelfs de onverwarmde vertrekken niet tot onder nul zakken.
(een multi-split airco unit niet voor huis zelf gebruikt , maar garage om thuisaccu koel te houden)
Warmtevraag was toen ik naar verhuisde eind 2021 in 1e jaar ~60kWh therm/m2/j, maar besparing moet van isolatie vernieuwen komen en cross-flow ventilatie
Voorverwarming van de lucht met afgezogen lucht ventilatie, wat een hele klus is voor iets dat ooit gebouwd is op natuurlijke ventilatie en 4 losse hout, kolen en later huisbrandolie kachels, voor de 12 vertekken van woongedeelte.
Momenteel ben ik al richting 35kWh therm/m2/j, wat gaat met 6kW warmtepomp en vertrek een 650W elektrisch kacheltje/ of IR voor een tijdelijke snelle opwarming voor 7 van 14 vertrekken (3 begane grond) die minder frequent gebruikt worden. (zoals douche 18 >>23 graden ).
Bij wat grotere woningen, heb je ook te maken met selectief verwarmen, niet elk vertrek anders dan slaapkamer hoeft 21 graden te zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba
Ongeveer 50% besparing op gas na de aanpassingen? - de claim snijdt dus hout - ook is het hout waarschijnlijk relatief dun, d.w.z. de meeste huizen realiseren hogere percentages.
(zie ook de installatiemonitor hybride warmtepompen uit 2023)
Wat zou het besparingspercentage bij jouw boerderij oorspronkelijk ongeveer geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
dunklefaser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:23:
@Domba
Ongeveer 50% besparing op gas na de aanpassingen? - de claim snijdt dus hout - ook is het hout waarschijnlijk relatief dun, d.w.z. de meeste huizen realiseren hogere percentages.
(zie ook de installatiemonitor hybride warmtepompen uit 2023)
Wat zou het besparingspercentage bij jouw boerderij oorspronkelijk ongeveer geweest zijn?
Tegenwoordig is bestemming woning met laatste bestemmingsplan
Geen gas, ik denk vorige bewoners omgerekend 1200-1400m3 gas zouden hebben gebruikt voor wonen, is aantal jaren niet bewoont geweest. (Alle dakdelen waren in slechte staat rond 400m2 ).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De woordvoerder noemt het een "zware emotionele tegenslag" voor het team, maar benadrukt ook dat het om "zeer lokale incidenten" gaat en niet om een uitslaande brand. Het park is ongeveer zo groot als een voetbalveld. De brand tastte slechts enkele meters aan.
Bron: https://www.nu.nl/klimaat...rziektes-horen-erbij.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De klimaatweek komt eraan! 10 - 16 november a.s.

Hoofdthema van mijn gemeente:
"zelfredzaamheid bij black out"(geen stroom, communicatie etc)
en een "zelfredzaamheid workshop"

Ik ben vooral benieuwd :F hoe zo een "black out" scenario uit gaat zien.

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste