Die 80 procent klopt wel, van de zes maanden verwarmen kunnen er vier door de wp worden vervangen. Van de overige twee maanden hoeft de CV alleen maar avonds bij te springen.dunklefaser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:41:
[...]
Ik had waarschijnlijk beter kunnen schrijven:
"Dus mensen kunnen hun vriezer uit 200x en de koeler uit 200y beter meteen vervangen?"
Zoals ik boven jouw bijdrage al schreef: "Meten is weten"
(Maar weet wat je meet en wat de fabrikanten opgeven - ik weet mijn verbruiken trouwens)
Verder is dat natuurlijk niet de actuele vraag hier op of voor tweakers.
De vraag is of de claims uit het boekje enigszins hout snijden.
Ik heb nog een passage met percentages over "hybride warmtepompen".
Citaat: "...Zo kan veel gas worden vervangen door elektriciteit. De zo te behalen besparing op gas kan variëren van 20 tot zo'n 50%. Reken je daarom vooral niet rijk met de in advertenties in het vooruitzicht gestelde besparingen tot wel 80% die gewoon niet realistisch zijn voor oude woningen.
Dergelijke besparingen zijn alleen mogelijk bij extreem goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming en een kleine warm water vraag. Dergelijke woningen gebruiken sowieso weinig gas en zijn daarmee geschikt voor een volwaardige warmtepomp."
@SebastiaanPs Ik noem de auteur en de titel bewust niet.
Maar het moet wel goed geregeld worden, en daar ontbreekt het vaak aan.
Denk ook dat een losse wp naast de CV veel effectiever is.
Wp thermostaat zet je op 20 graden, en de CV op 19.5 graad. Hoef je nergens meer naar te kijken
1 PVoutput . Dongen NB